Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 03 oktober 2011

Omzendbrief. - Regie der Gebouwen. - Administratief reglement Mevrouwen, mijne Heren, Overeenkomstig de wet van 1 april 1971 houdende oprichting van een Regie der Gebouwen, en inzonderheid gelet op de artikelen 2 en 5, behoort het tot de stat Daartoe, zo bepaalt voormelde wet, richt de Regie der Gebouwen gebouwen op, richt ze in en onderhou(...)

bron
regie der gebouwen
numac
2011003334
pub.
03/10/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

REGIE DER GEBOUWEN


Omzendbrief. - Regie der Gebouwen. - Administratief reglement Mevrouwen, mijne Heren, Overeenkomstig de wet van 1 april 1971 houdende oprichting van een Regie der Gebouwen, en inzonderheid gelet op de artikelen 2 en 5, behoort het tot de statutaire opdracht van de Regie der Gebouwen de terreinen, gebouwen en aanhorigheden ervan, die noodzakelijk zijn voor de diensten van de Staat, voor de door de Staat beheerde openbare diensten, voor de uitvoering van de internationale verplichtingen van de Staat inzake immobiliën alsmede voor de huisvesting van sommige categorieën van het door de Staat bezoldigde personeel, ter beschikking van de Staat te stellen.

Daartoe, zo bepaalt voormelde wet, richt de Regie der Gebouwen gebouwen op, richt ze in en onderhoudt ze, koopt aan en onteigent, verkoopt, geeft en neemt de onroerende goederen in huur en doet alle verrichtingen die betrekking hebben op het doel dat zij nastreeft of die van aard zijn de verwezenlijking ervan te vergemakkelijken.

In het kader van de terbeschikkingstelling van de gebouwen aan de diverse overheidsdiensten, dienen de rechten en verplichtingen te worden geregeld van de Regie der Gebouwen met de door de Regie der Gebouwen gehuisveste diensten.

Omdat bij de oprichting van de Regie der Gebouwen werd ingezien dat een loutere verwijzing naar de bepalingen van het gemeen huurrecht voor de bepaling van deze rechten en verplichtingen onvoldoende was, kwam in 1973 het zogenaamd « Administratief onderhoudsreglement - versie 1973 » tot stand om de relaties tussen de Regie der Gebouwen en de door haar gehuisveste diensten (in het Onderhoudsreglement « bezettende diensten » genoemd) te regelen.

Ingevolge de technologische ontwikkelingen die sinds 1973 hebben plaatsgevonden en de diverse beslissingen inzake de verdeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen, diende het document te worden aangepast.

De tekst van het nieuwe « Administratieve reglement - versie 2011 », waarvan de integrale versie in bijlage bij onderhavige omzendbrief is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt, werd voorgedragen door de Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, bevoegd voor de Regie der Gebouwen en goedgekeurd door de Ministerraad op 1 juni 2011.

Er werd voor geopteerd de benaming « Administratief onderhoudsreglement - versie 1973 » te vervangen door « Administratief reglement - versie 2011 » omdat het reglement uit zijn aard niet alleen onderhoudsaspecten behelst.

De door de Regie der Gebouwen gehuisveste diensten worden verzocht hun relatie met de Regie der Gebouwen met ingang van heden te regelen door het nieuwe « Administratief reglement - versie 2011 ».

Het oude « Administratief onderhoudsreglement - versie 1973 » blijft bij wijze van overgangsmaatregel van toepassing op de situaties (bijvoorbeeld de afhandeling van schadegevallen) die ontstaan zijn voorafgaand aan de publicatie van het nieuwe reglement.

De onderhoudscontracten die werden afgesloten op basis van het oude « Administratief onderhoudsreglement - versie 1973 » blijven verder lopen tot de contractueel bepaalde einddatum. Daarna zullen nieuwe onderhoudscontracten worden afgesloten in toepassing van het nieuwe « Administratief reglement - versie 2011 ». 9 september 2011.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, D. REYNDERS

^