gepubliceerd op 01 december 2006
Overheidsopdrachten. - Omzendbrief Gevolgen van de prijsstijging van de non-ferrometalen Mevrouw, Mijnheer de Minister, Mevrouwen, Mijne Heren, Aan de Rijksbesturen en de andere publiekrechtelijke personen op federaal niveau die onderwo Ingevolge de grote vraag naar non-ferrometalen op de internationale grondstoffenmarkten, heeft de p(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER
Overheidsopdrachten. - Omzendbrief Gevolgen van de prijsstijging van de non-ferrometalen Mevrouw, Mijnheer de Minister, Mevrouwen, Mijne Heren, Aan de Rijksbesturen en de andere publiekrechtelijke personen op federaal niveau die onderworpen zijn aan de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.
Ingevolge de grote vraag naar non-ferrometalen op de internationale grondstoffenmarkten, heeft de prijs van deze metalen (met name koper, zink, aluminium en lood) de laatste twaalf maanden een forse stijging gekend.
Deze stijging kan - wat het principe en/of de draagwijdte ervan betreft - een omstandigheid vormen als bedoeld in artikel 16, § 2, van de algemene aannemingsvoorwaarden, die de aannemer redelijkerwijze niet kon voorzien bij het indienen van de offerte of de gunning van de opdracht.
Deze prijsstijging kan dus voor sommige aannemers van werken of leveringen tot een zeer belangrijk nadeel leiden als bedoeld in hetzelfde artikel.
Zelfs wanneer de opdracht een herzieningsclausule bevat, is het immers mogelijk dat die niet op correcte wijze rekening houdt met de boekingspost voor de non-ferrometalen en de invloed van de prijsstijging dus niet op passende wijze compenseert. Hetzelfde geldt a fortiori voor de opdrachten die geen herzieningsclausule bevatten.
Bijgevolg is het voor de aanbestedende overheden aangewezen om : - wat de in uitvoering zijnde opdrachten, met of zonder herzieningsformule, betreft : in het kader van de toepassing van artikel 16, § 2, van de algemene aannemingsvoorwaarden, geval per geval de aanvragen te onderzoeken die werden ingediend overeenkomstig de voorschriften bedoeld in de §§ 3 en 4. Eventueel kan een verificatie van de boekhoudkundige documenten plaatsvinden overeenkomstig § 5 van dat artikel; - wat de opdrachten betreft waarbij de indieningsdatum van de offertes nog niet is verstreken : erop toe te zien, indien nog mogelijk, dat de herzieningsformule parameters bevat die de reële kosten van de overheidsopdracht vertegenwoordigen overeenkomstig artikel 57, § 2, van de wet betreffende de economische herstelmaatregelen van 30 maart 1976. Deze wettelijke bepaling legt immers de verplichting op om parameters te bepalen die de reële kosten van het contract vertegenwoordigen, rekening te houden met een niet herzienbaar gedeelte van tenminste 20 % en ervoor te zorgen dat elke parameter van toepassing is op dat gedeelte van de prijs dat beantwoordt aan de kosten die de parameter vertegenwoordigt. Er weze nog in herinnering gebracht dat de toepassing van artikel 16, § 2, van de algemene aannemingsvoorwaarden niet afhankelijk is van het bestaan van een ministeriële omzendbrief die deze toepassing rechtvaardigt.
De belangrijke stijging van de waarde van andere parameters dan de prijs van de non-ferrometalen, gesteld dat deze reële kosten van de opdracht weerspiegelen, zou dus eveneens aanleiding kunnen geven tot de toepassing van artikel 16 van de algemene aannemingsvoorwaarden, binnen de voorwaarden van de §§ 2, 3 en 4 van het bedoeld artikel.
Een aanbestedende overheid zou derhalve onrechtmatig handelen indien zij de toepassing van dit artikel enkel zou aanvaarden ten gevolge van de bekendmaking van een ministeriële omzendbrief.
Brussel, 27 november 2006.
De Eerste Minister, G.VERHOFSTADT