Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 25 november 2021
gepubliceerd op 13 december 2021

Omzendbrief tot wijziging van de omzendbrief van 23 september 2021 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het CORONAVIRUS

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021034235
pub.
13/12/2021
prom.
25/11/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


25 NOVEMBER 2021. - Omzendbrief tot wijziging van de omzendbrief van 23 september 2021 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het CORONAVIRUS (COVID-19)


Beste collega's, mevrouw, meneer, De Regering wenst de verschillende gewestelijke diensten te herinneren aan de richtlijnen betreffende het coronavirus COVID-19, die u kunt vinden op www.coronavirus.brussels, www.sciensano.be en www.crisiscentrum.be.

Gelet op de omzendbrieven van 22 juli en 23 september 2021 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het CORONAVIRUS (COVID-19);

Overwegende het koninklijk besluit van 19 november 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/2021 pub. 08/12/2021 numac 2021034193 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken. - Duitse vertaling sluiten houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken;

Overwegende dat er een nieuwe fase is aangebroken in het beheer van de coronapandemie en de maatregelen rond de organisatie van de arbeid binnen het gewestelijk openbaar ambt dienen te worden aangepast aan deze nieuwe omstandigheden;

Overwegende de noodzaak om de gevolgen voor de personeelsleden van het gewestelijke openbaar ambt te verduidelijken en te preciseren;

Zou de Regering U willen vragen de volgende richtlijnen rond de arbeidsorganisatie mee te delen aan de personeelsleden van de diensten die onder uw verantwoordelijkheid vallen: 1. Punt 1 "telewerk tijdens COVID-19" wordt vervangen door het volgende: De huidige regels gelden zowel voor statutair als voor contractueel personeel. Zolang het personeelslid niet ziek is, is hij verplicht zijn werkzaamheden voort te zetten.

Telewerk is verplicht bij alle administraties, voor alle personen bij hen werkzaam, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.

De werkgevers bezorgen aan de personen die werkzaam zijn en die niet kunnen telewerken een attest of elk ander bewijsstuk dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de arbeidsplaats bevestigt.

In afwijking van verplicht Telewerk mogen terugkeermomenten maximum één dag per week per persoon bedragen tot en met 12 december 2021, en maximum twee dagen per week per persoon vanaf 13 december 2021.

Tot en met 12 december 2021 mag per dag maximum 20% van de personen voor wie telewerk verplicht is, tegelijk in de administratie aanwezig zijn, en vanaf 13 december 2021 mag dit maximum 40%zijn.

De werkgevers registreren maandelijks, via het elektronische registratiesysteem dat door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid ter beschikking wordt gesteld op de portaalsite van de sociale zekerheid, per vestigingseenheid het totale aantal personen dat er werkzaam is en het aantal personen dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telewerk. 2. Een punt 1bis wordt ingevoegd en zo geformuleerd: 1bis.Ventilatie Om de luchtkwaliteit bij openbare besturen goed op te volgen, wordt het aanbevolen om, in overleg met de arbeidsgeneesheer, ervoor te zorgen dat er CO2-meters komen in alle lokalen van openbare besturen waar veel mensen samenkomen. 3. Een punt 1ter wordt ingevoegd en zo geformuleerd: 1ter.Het dragen van een mondmasker en veilige afstand Het dragen van een mondmasker is verplicht in publiek toegankelijke ruimtes van de besturen en in de publieke gebouwen.

Het mondmasker mag enkel occasioneel worden afgezet om zittend te eten en te drinken, en wanneer het dragen ervan onmogelijk is omwille van de aard van de activiteit, bijvoorbeeld tijdens het sporten.

De veilige afstand van 1,5 meter moet gerespecteerd worden. Het is aan te raden om de sociale contacten te beperken en deze bij voorkeur buiten te laten doorgaan. 4. In de Punt 11."Toestemming om tijdens diensturen afwezig te zijn van het werk om zich te laten vaccineren" wordt de volgende zin afgeschaft: "Om in alle veiligheid van de zomer te genieten: laat je vaccineren."De rest van punt 11 blijft onveranderd. 5. De andere punten van de omzendbrief van 23 september 2021 blijven onveranderd. Deze omzendbrief treedt in werking op de datum van haar goedkeuring.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister bevoegd voor het Openbaar Ambt, S. GATZ

^