Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 16 mei 2023
gepubliceerd op 29 november 2023

Ministeriële omzendbrief betreffende artikel 17.2 van het model van dienstverleningscontract voor industriële sanering in bijlage LVII bij het regelgevende deel van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt

bron
waalse overheidsdienst
numac
2023047332
pub.
29/11/2023
prom.
16/05/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


16 MEI 2023. - Ministeriële omzendbrief betreffende artikel 17.2 van het model van dienstverleningscontract voor industriële sanering in bijlage LVII bij het regelgevende deel van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt


Deze omzendbrief verduidelijkt het toepassingsgebied van artikel 17.2 van het model van dienstverleningscontract voor industriële sanering ("CSAI"), door het uitsluitend te beperken tot gevallen waarin de industriële lozing in het openbare zuiveringsstation wordt stopgezet en de bepalingen van artikel 11.2 van het dezelfde "CSAI" niet zijn nageleefd.

De volgende instellingen zijn onderworpen aan deze omzendbrief: - de "Société Publique de Gestion de l'Eau" (S.P.G.E.) (Openbare Maatschappij voor Waterbeheer) ; - de erkende saneringsinstellingen (O.A.A.) overeenkomstig de artikelen 346 tot 345 van het Waterwetboek; - de instellingen betrokken bij het "CSAI". 1. Inleiding Krachtens het Waterwetboek (art.D.260, § 2 en § 3), moet een contract voor industriële sanering worden ondertekend tussen een instelling, de "S.P.G.E." en een "O.A.A.", zodra de instelling industrieel afvalwater loost in het saneringsnet van een openbaar zuiveringsstation. Daartoe werd het "CSAI"-model aangenomen bij besluit van de Waalse Regering van 30 november 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 30/11/2018 pub. 29/01/2019 numac 2019030089 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van het model van dienstverleningscontract voor industriële sanering en tot wijziging van diverse bepaling van het Waterwetboek en van het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 betreffende de procedure en diverse maatregelen voor de uitvoering van het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning sluiten. Deze omzendbrief heeft betrekking op het "CSAI"-model, zoals laatst gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 9 december 2021 tot wijziging van bijlage LVII bij het regelgevende deel van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoud, met betrekking tot het model van dienstverleningscontract voor industriële sanering.

Het "CSAI"-model omvat een artikel 17.2, luidend als volgt: "17.2. Opzegging.

De instelling of "SPGE" kan dit contract te allen tijde opzeggen door middel van een aangetekend schrijven met opgave van redenen en met inachtneming van een opzegtermijn van zes (6) maanden. Het contract kan worden opgezegd wanneer er geen industriële lozing meer plaatsvindt in het zuiveringsstation. » Dit artikel specificeert echter niet de redenen of de gevallen waarin de "S.P.G.E." een "CSAI" kan opzeggen. Deze onduidelijkheid kan rechtsonzekerheid tot gevolg hebben voor de instelling die partij is bij een "CSAI". Een onvoorziene opzegging met een opzegtermijn van 6 maanden zou de betrokken instelling immers niet in staat stellen een alternatief op te zetten voor het lozen van haar industrieel afvalwater in het openbare zuiveringsstation. Rekening houdend met deze elementen is verduidelijking nodig over de interpretatie van artikel 17.2 van het "CSAI"-model. 2. Wettelijke referenties De bepalingen die van toepassing zijn op deze omzendbrief zijn: - artikel D.260 van het regelgevende deel van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt; - bijlage LVII bij het regelgevende deel van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt. 3. Toepassingsgebied van artikel 17.2 van het "CSAI"-model De algemene economie van het contract impliceert dat artikel 17.2 van het "CSAI"-model rechtstreeks gekoppeld moet worden aan artikel 11 van het model van contract en meer bepaald, artikel 11.2.

Artikel 17.2 moet dus worden uitgelegd in het licht van voornoemd artikel.

Artikel 11.2 van onderstaand bedoeld model voorziet in de procedure die door de partijen moet worden ingesteld bij niet-naleving door de instelling van de voorwaarden van haar vergunning. "11.2. Bij niet-naleving van de voorwaarden van de vergunning.

Onverminderd artikel 58 van het decreet van 11 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/1999 pub. 08/06/1999 numac 1999027439 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de milieuvergunning sluiten betreffende de milieuvergunning moet de instelling, in geval van overschrijding van de vastgestelde grenswaarden of bij lozing van producten die in de milieuvergunning niet toegelaten zijn: - de "OAA" en de "SPGE" op de hoogte stellen zodra zij hiervan op de hoogte wordt gesteld, - de nodige maatregelen treffen om de verontreiniging van het geloosde afvalwater te beperken.

Indien er iets tijdens de fabricage is misgegaan of in geval van iedere andere gebeurtenis die een overschrijding kan veroorzaken van de grenswaarden bepaald in de vergunning of van de waarden die worden vastgesteld voor de berekening van de investeringskosten bedoeld in artikel 7 van het "CSAI"-model, moet de inrichting: - de "OAA" zo spoedig mogelijk daarvan in kennis stellen via de in bijlage 5 vermelde contactpersonen; - indien nodig, maatregelen nemen om de uitzonderlijk verontreinigde lozingen af te voeren naar een gespecialiseerd behandelingscentrum, tenzij dringend overeengekomen met de "OAA", voor een andere oplossing; - haar afvoersysteem voor ander afvalwater dan huishoudelijk afvalwater isoleren indien de overschrijding een ernstig risico vormt voor de werking van de openbare saneringsdienst of voor het natuurlijk milieu, of op gerechtvaardigd verzoek van de "OAA"; - de lozing in duur, hoeveelheid en kwaliteit nauwkeurig bepalen via een bijkomende monsterneming indien de lozing naar het zuiveringsstation wordt gestuurd.

In geval van niet-overeenstemming van de lozingen van de instelling en om rekening te houden met de technische moeilijkheden gebonden aan het in overeenstemming brengen van haar lozingen, gaan de "OAA" en de instelling tot een gemeenschappelijk onderzoek over van de oplossingen die de toestand kunnen verhelpen en die verenigbaar zijn met, enerzijds, de exploitatiebeperkingen van de openbare saneringsdienst, en, anderzijds, met de werking van de instelling.

De verschillende partijen beslissen in onderlinge overeenstemming om een tijdschema aan te nemen waarin minstens wordt voorzien in: de lijst van de te voeren acties, - de te bereiken waarden, de datum van het in overeenstemming brengen.

De instelling is verantwoordelijk voor de schadelijke gevolgen die de "SPGE" of de "OAA" heeft geleden wegens de niet-naleving van de lozingsvoorwaarden voor haar afvalwater en, in het bijzonder, van de in de milieuvergunning bepaalde grenswaarden of van de voor de berekening van de investeringskosten bepaalde waarden, en dit, zodra de oorzakelijkheid tussen de niet-overeenstemming van bedoelde lozingen en de door de "SPGE" of de "OAA" geleden schade bewezen wordt. » Naast de mogelijkheid tot opzegging die uitdrukkelijk voorzien is bij artikel 17.2, kan in geval van beëindiging van de industriële lozing op het zuiveringsstation, het in artikel 17.2 bedoeld opzeggingsrecht op initiatief van de "S.P.G.E." enkel worden uitgeoefend wegens niet-naleving van artikel 11.2 en nadat is vastgesteld dat de in voormeld artikel voorziene overlegfase is mislukt.

De omzendbrief treedt in werking op 1 januari 2019, datum waarop het "CSAI"-model in werking treedt.

Namen, 16 mei 2023.

De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER

^