Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 15 oktober 2010
gepubliceerd op 24 november 2010

Omzendbrief betreffende het decreet van 6 mei 2010 tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2006/111/EG betreffende de doorzichtigheid in de financiële betrekkingen tussen lidstaten en openbare bedrijven en de financiële doorzichtigheid binnen bepaalde ondernemingen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2010205928
pub.
24/11/2010
prom.
15/10/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


15 OKTOBER 2010. - Omzendbrief betreffende het decreet van 6 mei 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/2010 pub. 20/05/2010 numac 2010202828 bron waalse overheidsdienst Decreet tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2066/111/EG betreffende de doorzichtigheid in de financiële betrekkingen tussen lidstaten en openbare bedrijven en de financiële doorzichtigheid binnen bepaalde ondernemingen sluiten tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2006/111/EG betreffende de doorzichtigheid in de financiële betrekkingen tussen lidstaten en openbare bedrijven en de financiële doorzichtigheid binnen bepaalde ondernemingen


Aan de Dames en Heren Provinciaal Gedeputeerden Burgemeesters en Schepenen Voorzitters van een intercommunale Ter informatie : Aan Mevrouw en de heren Gouverneurs Aan de Dames en Heren Provinciegriffiers en Provinciale Rekenplichtigen Aan de Dames en Heren Gemeentesecretarissen en Gemeenteontvangers Dames en Heren, Het decreet van 6 mei 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/2010 pub. 20/05/2010 numac 2010202828 bron waalse overheidsdienst Decreet tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2066/111/EG betreffende de doorzichtigheid in de financiële betrekkingen tussen lidstaten en openbare bedrijven en de financiële doorzichtigheid binnen bepaalde ondernemingen sluiten, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 20 mei 2010 (3e uitgave - bladzijden 28504-28506) is de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2006/111/CE van de Commissie van 16 november 2006 betreffende de doorzichtigheid in de financiële betrekkingen tussen lidstaten en openbare bedrijven en de financiële doorzichtigheid binnen bepaalde ondernemingen (gedeeltelijk, in zoverre alleen de bepalingen, waarvoor het nodig was, zijn omgezet).

Het zal dan ook voor de rekeningen 2010 in werking treden.

Algemene begrippen In artikel 7 van het decreet wordt de zin van verschillende begrippen die in het decreet gebruikt worden, nader toegelicht, met name de uitsluitende of bijzondere rechten.

De diensten van algemeen economisch belang (DAEB), bedoeld in de artikelen 16 en 86, van het EG-Verdrag, zijn (volgens de EG-rechtspraak) "diensten van economische aard, waarvoor de lidstaten of de Gemeenschap op grond van een criterium van algemeen belang specifieke openbaredienstverplichtingen van toepassing verklaren. Het begrip van diensten van algemeen economisch belang betreft dus voornamelijk bepaalde diensten die worden verleend door de grote netwerktindustrieën, zoals vervoer, postdiensten, energie en communicatie maar ook op alle andere economische activiteiten waarop openbaredienstverplichtingen van toepassing zijn".

Organen die in principe betrokken zijn Richtlijn 2006/111/EG betreft verschillende categorieën organen : - met de rechtspersoonlijkheid : intercommunales, projectverenigingen, autonome (provincie- of gemeente-) bedrijven; - zonder de rechtspersoonlijkheid : gewone (provincie- of gemeente-)bedrijven.

Verplichtingen die rekening houdende met bepaalde toepassingsvoorwaarden worden opgelegd Er worden twee categorieën verplichtingen opgelegd : 1 - De beschikbaarstellingen duidelijk laten blijken : Alle organen (met of zonder de rechtspersoonlijkheid) zijn in principe betrokken.

Verplichting = naast de boekhouding die hen bij de relevante wets- en regelgevende bepalingen opgelegd wordt, een boekhouding voeren waaruit volgende zaken duidelijk blijken : a) de beschikbaarstellingen van openbare middelen die ze rechtstreeks krijgen van de overheden;b) de beschikbaarstellingen van openbare middelen die ze krijgen van de overheden via openbare bedrijven of financiële instellingen;c) de daadwerkelijke besteding van die openbare middelen. Cumulatieve voorwaarden : om aan die verplichting gehouden te zijn, moet het orgaan een jaarlijkse netto-omzet van meer dan veertig miljoen euro hebben en over openbare middelen beschikken (in de ruimste zin verstaan : rechtstreeks - toelage in geld bij voorbeeld - of onrechtstreeks - beschikbaarstelling van personeel of diverse goederen).

Om die verplichting te vervullen, moeten de betrokken organen bij hun boekjaarrekeningen een bijzondere bijlage voegen, die alle beschikbaarstellingen van openbare middelen die ze tijdens het boekjaar hebben gekregen, omvat, waarbij het bedrag, het betrokken (boekhoud-)rekeningnummer, de omschrijving en de daadwerkelijke besteding (met het tegenrekening) van elk van die openbare middelen nader bepaald worden. 2 - Een gescheiden boekhouding voeren : Alleen de organen met de rechtspersoonlijkheid zijn in principe betrokken.

Verplichting = een gescheiden boekhouding voeren die de verschillende activiteiten van hetzelfde bedrijf en de financiële en organisatorische structuur moet weergeven zodat daaruit duidelijk blijkt : a) welke kosten en opbrengsten met de verschillende activiteiten verband houden;b) volgens welke methoden, tot in bijzonderheden, de kosten en opbrengsten aan de verschillende activiteiten worden toegerekend. Het orgaan is aan die verplichting gehouden (niet-cumulatieve voorwaarden) : - indien bijzondere rechten aan het orgaan zijn toegekend door een overheid - of indien uitsluitende rechten aan het orgaan zijn toegekend door een overheid - of indien het gaat om een orgaan belast met het beheer van een dienst van algemeen economisch belang in de zin van artikel 86, § 1, van het EG-Verdrag.

Om aan die verplichting gehouden te zijn, moet het orgaan bovendien ook alle volgende voorwaarden (cumulatieve voorwaarden) vervullen : - het heeft een jaarlijkse netto-omzet van meer dan veertig miljoen euro - en het krijgt een compensatie voor openbare dienst in gelijk welke vorm voor die dienst (behalve als de in gelijk welke vorm ontvangen compensaties voor een aangepaste periode ten gevolge van een open, doorzichtige en niet-discriminerende procedure bepaald zijn) - en het oefent tegelijk andere activiteiten uit.

De in het Waalse Gewet toepasbare boekhoudingbeginselen en -methodes vervullen a priori reeds deze verplichtingen. Als het in de praktijk niet het geval is, zullen de boekhoudkundige verrichtingen aangepast moeten worden om die verplichtingen te vervullen, waarbij de boekhouding volgens de verschillende uitgeoefende activiteiten ontleed zal worden.

Verzendingsadres van de boekhouding van de beschikbaarheden of van de gescheiden rekeningen : - intercommunales en gewone bedrijven : de gegevens maken volledig deel uit van de rekeningen van het betrokken boekjaar en worden onderworpen aan de bestaande bepalingen (zending met de jaarlijkse rekeningen aan de Waalse Regering of aan het betrokken provinciecollege); - projectverenigingen en autonome bedrijven : de gegevens dienen aan de Waalse Regering overgemaakt te worden binnen 3 maanden na hun goedkeuring door de betrokken organen van de vereniging (rue Van Opré 91, 5100 Jambes - ter attentie van het Departement Beheer en Financiën).

Namen, 15 oktober 2010.

De Minister van Plaatselijke Besturen en de Stad, P. FURLAN Uw contactpersonen : Directoraat-generaal Plaatselijke besturen, Sociale actie en Gezondheid Tel : 081-32 37 11 - Fax : 081-30 90 93 Departement Beheer en Financiën (M. Charlier) 081-32 37 42 - (L. Bosquillon) 081-32 37 67

^