Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 12 februari 2019
gepubliceerd op 27 februari 2019

Omzendbrief betreffende de afsluiting van de gemeenterekeningen voor het dienstjaar 2018

bron
gewestelijke overheidsdienst brussel
numac
2019040364
pub.
27/02/2019
prom.
12/02/2019
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

GEWESTELIJKE OVERHEIDSDIENST BRUSSEL


12 FEBRUARI 2019. - Omzendbrief betreffende de afsluiting van de gemeenterekeningen voor het dienstjaar 2018


Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie: Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepenen, Deze omzendbrief beoogt de afsluiting en de vaststelling van de gemeenterekeningen voor het dienstjaar 2018.

Artikel 240 van de Nieuwe Gemeentewet schrijft voor dat elk jaar de gemeenteraad de jaarrekeningen van het vorige dienstjaar goedkeurt en ze uiterlijk op 30 juni aan de toezichthoudende overheid dient te bezorgen. Bijgevolg kan geen enkele begrotingswijziging na 1 juni worden aangenomen door de gemeenteraad indien de rekeningen van het vorige dienstjaar nog niet door de gemeenteraad zijn goedgekeurd. De gemeenteraden zullen er over waken deze termijnen te respecteren.

Het koninklijk besluit van 2 augustus 1990 houdende het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit (A.R.G.C.) bepaalt de regels voor de afsluiting en de vaststelling van de jaarrekeningen (artikelen 72 tot 79).

Sinds 1994 werden bijzondere regels voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ingevoerd via omzendbrieven ter aanvulling van de algemene regels van het voornoemde koninklijk besluit.

Bovendien moet rekening worden gehouden met de onderstaande gegevens: A. BEGROTINGSREKENING A. 1. Vastgestelde rechten, vastleggingen en aanrekeningen: De vaststelling van de rechten kan worden voortgezet tot 15 februari 2019 voor zover ze verantwoord is door een behoorlijk opgemaakt document en uitsluitend verwijst naar het dienstjaar 2018. Dit geldt eveneens voor de opcentiemen op de personenbelasting en op de opcentiemen op de verkeersbelasting geïnd door de Federale Overheidsdienst Financiën; de bedragen van de vastgestelde rechten dienen overeen te stemmen met deze vermeld op regel 6 (opbrengst toegekend aan de gemeente) van het document 173X. Voor de ontvangen opcentiemen op de onroerende voorheffing van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Fiscaliteit, dienen de bedragen van de ontvangsten identiek te zijn aan het totale bedrag zoals hernomen in de briefwisseling van de GOBF die de situatie op 31/12/2018 weergeeft voor uw gemeente (punt 5 « Resultaat »). Het verschil met het bedrag van de ontvangen voorschotten op 31/12/2018 dient ten aanzien van het Gewest, hetzij als vordering, hetzij als schuld worden geboekt.

De ontvangstrechten dienen vastgesteld te worden conform de bepalingen van artikel 46 van het A.R.G.C. Bovendien moet op grond van artikel 73 van het A.R.G.C. alles in het werk gesteld worden om de aanrekening mogelijk te maken van facturen en afrekeningen met betrekking tot het dienstjaar 2018.

Verder is het wenselijk na te gaan of het behoud van vastgelegde en overgedragen kredieten - en dit soms gedurende verscheidene jaren - gegrond is.

Ik herinner eraan dat in artikel 57 van het A.R.G.C gepreciseerd wordt dat door een vastlegging het volledige of het gedeeltelijke begrotingskrediet uitsluitend voor een welbepaalde doelstelling wordt voorbehouden. Overgedragen vastleggingen moeten dan ook altijd voldoen aan dit voorschrift en mogen niet achteraf aangewend worden als een soort reserve voor het aanrekenen van facturen met betrekking tot leveringen of werken die niet specifiek voorzien waren op het ogenblik dat de vastlegging verricht werd.

Ik moedig u aan om de inspanning van de "schoonmaak" in de niet-geïnde schuldvorderingen voort te zetten, vooreerst door deze als dubieuze vorderingen in de boeken op te nemen en vervolgens door de juiste onwaarden en waardeverminderingen te boeken. Hoewel er al een grote inspanning werd vastgesteld, komen er bij controles in de balansen nog steeds erg oude schuldvorderingen aan het licht.

Ik herinner u daarnaast aan de artikelen 45 en 46 van het A.R.G.C. Zo moeten de invorderingsrechten onmiddellijk in de boekhouding worden geboekt en niet pas bij de invordering. Bij de controles ter plaatse werd een slechte opvolging van de ontvangsten opgemerkt, in het bijzonder wat de subsidies betreft. Naast het feit dat het resultaat van de rekening bezwaard wordt, dreigt het niet boeken van een invorderingsrecht ertoe te leiden dat het vergeten wordt.

Ik wens het belang van deze verrichtingen te beklemtonen, aangezien het begrotingsresultaat van de rekening gebaseerd is op de netto vastgestelde rechten en de vastleggingen. Onnodig overgedragen vastleggingen beïnvloeden het resultaat immers negatief, terwijl vastgestelde rechten die naar alle verwachtingen niet meer geïnd kunnen worden, een fictieve positieve invloed hebben, en dit niet enkel op de resultaten van de begrotingsboekhouding (begrotingsresultaat en boekhoudkundig resultaat) maar ook op de resultaten van de algemene boekhouding: lopend resultaat, bedrijfsresultaat en resultaat van het dienstjaar in de resultatenrekening en vorderingen op het actief van de balans.

Wat betreft de gemeentelijke dotaties aan de politiezones, dient elke gemeente erop toe te zien dat het annaliteitsprincipe voor deze uitgave stipt nageleefd wordt.

Ik herinner u eraan dat sinds 2014 de RSZ de procedure aangaande de vermindering van de werkgeversbijdragen toegepast ten aanzien van Geco's, gewijzigd heeft. Het betreft geen vrijstelling meer, maar een vermindering die trimestrieel van toepassing is. Hieruit volgt dat de maandelijkse voorschotten geen rekening meer houden met de vermindering, omdat een regularisatie plaatsvindt op het ogenblik van de trimestriële aangifte. In dit kader wordt eraan herinnerd dat de bedragen aangerekend als werkgeversbijdragen Geco in de loop van het jaar moeten worden geregulariseerd - door middel van negatieve aanrekeningen - om de verminderingen in rekening te brengen.

A. 2. Begrotingswijzigingen na opmaak van het formulier T: Krediettekorten vastgesteld na de definitieve opmaak van het formulier T3 moeten het voorwerp uitmaken van begrotingswijzigingen goedgekeurd door de gemeenteraad. Interne overboekingen die tijdens het dienstjaar verricht werden tussen begrotingsartikelen die tot dezelfde functie en economische groep behoren (art. 10 ARGC), moeten niet langer in deze wijzigingen opgenomen worden. Deze wijzigingen worden van kracht op 31 december 2018 en zullen bijgevolg worden geïntegreerd in de begrotingsrekening 2018 na de goedkeuring ervan door de gemeenteraad.

Deze begrotingswijzigingen behelzen uitsluitend de uitgaven van de gewone dienst en geschieden overeenkomstig de artikelen 16 en 73 van het A.R.G.C. Deze uitgaven mogen geen nieuwe vastleggingen inhouden. Er wordt echter wel rekening gehouden met bijzondere situaties zoals de boeking van niet-uitbetaalde lasten, de dotaties aan de reserves via overboekingen en de inschrijving van de onwaarden.

Ter herinnering: kredietaanpassingen binnen de perken van artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit zijn geen begrotingswijzigingen die voorgelegd dienen te worden aan de toezichthoudende overheid en worden bijgevolg niet opgenomen in het afsluitingsdocument. Ik dring erop aan dat deze instructie nageleefd zou worden. Deze interne aanpassingen hebben enkel betrekking op de gewone dienst.

Overboekingen van het overschot naar de reservefondsen die tijdens het jaar aangelegd worden, dienen eveneens aangerekend te worden. De overboeking als uitgave leidt immers tot een daling van het gecumuleerde resultaat; het is dan ook logisch dat het reservefonds voor het overeenstemmende bedrag gecrediteerd wordt. Het is echter zo dat enkel een aanrekening in de algemene boekhouding tot uiting komt.

Daarom is het van essentieel belang dat de overboeking volledig aangerekend wordt, zodat de balans de werkelijke reserves weergeeft.

Eventuele begrotingswijzigingen in de buitengewone dienst gelden steeds als uitzonderingen en moeten behoorlijk verantwoord worden aan de hand van een gedetailleerd verslag opgesteld door de commissie opgericht op grond van artikel 12 van het A.R.G.C. A. 3. Resultaat van de dienstjaren: Overeenkomstig artikel 75 van het A.R.G.C., wordt het boekhoudkundig batig saldo vastgesteld als recht of wordt het boekhoudkundig tekort vastgelegd en geboekt ten bedrage van het boekhoudkundig resultaat op 31 december 2018.

De samenvattende tabellen worden voorgelegd in de vorm die is voorgeschreven door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 oktober 2005 waarbij de voorstelling van de begroting van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt vastgelegd.

In de kolom met betrekking tot de begrotingskredieten moeten de kredieten vermeld worden zoals aangepast door de wijzigingen, met inbegrip van de aanpassingen verricht in het kader van artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit.

B. BALANS, RESULTATENREKENING EN BIJLAGE B. 1. Overeenkomstig artikel 21 van het A.R.G.C., gebeuren de herwaarderingen op gebouwen volgens de ABEX-index 789 van de maand mei 2018.

B. 2. Aangezien de terreinen, overeenkomstig de omzendbrief van 14 juli 1994, op forfaitaire wijze en identiek aan de beginbalans gewaardeerd werden, zou voor hun herwaardering op de rekening 2018 uitgegaan moeten worden van de wettelijke coëfficiënt van automatische indexering van de kadastrale inkomens, zijnde een indexering van 2,13%, berekend als de verhouding tussen de coëfficiënt 2018 (1,7863) en de coëfficiënt 2017 (1,7491), zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 12 januari 2018 en 23 januari 2017.

Ik herinner er u tevens aan dat in toepassing van artikel 76 van het A.R.G.C. de gemeenten de jaarlijkse inventaris van het geheel van het onroerend en het roerend patrimonium dienen op te maken.

Ik vestig eveneens de aandacht op de problematiek van de participaties. In de loop van het dienstjaar 2018 werden de gemeenten uitgenodigd een document in te dienen die het geheel van hun participaties bevat die geregistreerd zijn in rubriek V van het actief van hun Balans. Dit werk werd gerealiseerd in opdracht van het Instituut voor de Nationale Rekeningen in het kader van het definiëren van de perimeter van de Brusselse sociale sector. Uit onderzoek van deze documenten is gebleken dat voor sommige gemeenten de inventaris van deze participaties de organisatorische evolutie niet gevolgd werd van sommige intercommunales inzake benaming, aantal en waarde. Het is daarom aangewezen om deze participaties grondig te onderzoeken en de nodige verbeteringen aan te brengen in deze inventaris opdat de balans een precies beeld zou weergeven van het patrimonium. (1) B. 3. Behoudens de gebruikelijke boekhoudkundige documenten (balans, resultatenrekening), dienen de balansen van de algemene en de bijzondere rekeningen te worden medegedeeld, evenals de wettelijke bijlage (omzendbrief van 10 september 1998 betreffende de voorstelling en de inhoud van de gemeentelijke jaarrekeningen) alsook een verslag waarin een overzicht van het beheer van de gemeentefinanciën gedurende afgelopen dienstjaar wordt samengevat zoals vereist in artikel 96 van de Nieuwe Gemeentewet. Dit verslag bevat bovendien informatie over de mate waarin rekening wordt gehouden met de sociale, ethische en milieuaspecten in het financieel beleid van de gemeente.

De gemeenten worden eraan herinnerd dat hen een instrument voor de controle en de opmaak van de rekeningen ter beschikking werd gesteld.

Bovendien verzoek ik u de boekhoudkundige documenten bedoeld in artikel 44 van het A.R.G.C. en vastgesteld bij ministerieel besluit van 23 september 1991 (BS van 21 oktober 1991) bij te voegen.

B. 4. Werken in uitvoering Er moet op toegezien worden dat de rekeningen "werken in uitvoering" en "aankopen in uitvoering" met betrekking tot voltooide werken en verrichte aankopen afgesloten worden in de boekhouding. Uit het onderzoek van de jaarrekeningen blijkt immers dat het saldo van de rekeningen "werken in uitvoering" elk jaar toeneemt. Er is dan ook een nauwgezette follow-up nodig opdat de balans een precies beeld zou geven van de situatie. Verder is het zo dat zolang deze rekeningen niet afgesloten zijn, er geen afschrijvingen geacteerd worden vanaf de afsluiting van het eerste dienstjaar en de aanpassingen niet werden verricht op het roerende patrimonium vanaf de afsluiting van het tweede dienstjaar en geeft dit een aanzienlijk vertekend beeld weer van meerdere opeenvolgende balansen en resultatenrekeningen.

In bijlage 1 vindt u een tabel waarin de op 31 december in uitvoering zijnde werken moeten ingevuld worden, gerangschikt per categorie.

B. 5. Regularisatie- en wachtrekeningen Bij de uiteindelijke afsluiting van het dienstjaar, mogen de regularisatie- en de wachtrekeningen van de balans (rekeningen 49 van het boekhoudkundig plan en rubrieken X en X' van de balans) slechts melding maken van de bedragen die er thuishoren. Met andere woorden, deze rekeningen moeten worden gezuiverd vooraleer de jaarrekeningen worden afgesloten. Hun saldo dient behoorlijk verantwoord te worden aan de hand van een gedetailleerde tabel voor elk van de algemene rekeningen die deel uitmaken van de totalen ingeschreven in de rubrieken X en X' van de balans.

B. 6. Situatie van de gemeenteschuld Het spreekt vanzelf dat de situatie van de gemeenteschuld zoals deze in de balans wordt voorgesteld, de exacte weergave moet zijn van de werkelijke situatie van de schuld. Hoewel wordt aanvaard dat er verschillen kunnen bestaan ten opzichte van de documenten die de financiële instellingen bezorgen, moeten deze verschillen toegelicht worden aan de hand van een tabel die de overeenstemming moet verduidelijken tussen de saldi van de schuld op de balans en deze die de bankinstelling heeft bezorgd.

Ik herinner u eraan dat overeenkomstig de omzendbrief van 7 januari 2013 betreffende de gemeentelijke leningen, de tabel over de stand van uw leningen op 31 december 2018 bij de rekening moet worden gevoegd en tevens elektronisch doorgestuurd moet worden. In dit verband vindt u in bijlage 2 een aan te vullen tabel. De gemeenten die echter gebruik maken van de software "Insito" die ter beschikking wordt gesteld van het Gewest, zijn vrijgesteld om deze bijlage in te dienen.

De vereiste gegevens worden u meegedeeld door de bankinstellingen.

Ik herinner u eraan dat overeenkomstig artikel 1 van het A.R.G.C. een invorderingsrecht vastgesteld moet worden voor elke lening wanneer het college deze bestelt. Bovendien bepaalt artikel 47 dat de algemene rekeningen tegelijkertijd bijgehouden worden en dat de vaststelling van het recht gepaard moet gaan met een debitering van de rekening 41301 door een creditering van de rekening 17 voor het bestelde bedrag.

Uitzonderlijke financiering van de schoolgebouwen van het officieel gesubsidieerd onderwijs - Leningen CRAC De leningen die via het CRAC werden aangegaan in het kader van de uitzonderlijke financiering van de schoolgebouwen moeten worden geregistreerd onder de economische code 962-51 "Leningen ten laste van de hogere overheid".

De jaarlijkse kosten voor deze leningen worden geregistreerd onder de economische codes 212-01 (rente) en 912-01 (kapitaal).

De terugbetaling van de jaarlijkse kosten voor deze leningen door het CRAC wordt geregistreerd onder de economische code 664-01 "Terugvordering van de hogere overheden van aflossingen van leningen" voor het kapitaal en onder de economische code 464-01 "Terugvordering van de hogere overheden van de financiële kosten van leningen" voor de rente.

De gemeenten die deze "subsidie" van de Franse Gemeenschap onder een economische code voor subsidie in kapitaal zouden hebben ondergebracht moeten vanzelfsprekend deze als onverhaalbaar registreren om geen dubbele financiering in hun boekhouding te behouden.

Gewaarborgde leningen De gewaarborgde leningen van het Fonds de Garantie (Franse Gemeenschap) worden geregistreerd onder de economische code 961-51 "Leningen ten laste van de gemeente". De rentesubsidie die het Fonds de Garantie heeft toegekend moet worden geregistreerd onder de economische code 464-01 "Terugvordering van de hogere overheden van de financiële kosten van leningen".

B. 7. Subsidies aan vzw's In bijlage 3 vindt u een model van tabel, waarin alle subsidies aan vzw's vermeld moeten worden. Vermeld voor elke subsidie het begrote en het werkelijk toegekende bedrag, alsook het begrotingsartikel waarop de uitgave is aangerekend.

B. 8. Pensioenfondsen Bijlage 4 moet ingevuld worden naargelang de beheerswijze van de pensioenen waarvoor uw gemeente heeft gekozen.

B. 9. Nog te innen schuldvorderingen In dit verband vindt u een modeltabel als bijlage 5.

B. 10. Andere informatie: bijwerken van de tabel "artikel 60" In de omzendbrief houdende opmaak van de gemeentelijke begrotingen werd u gevraagd om mij de nota van het OCMW die op nauwkeurige wijze aangeeft welke begrotingsmiddelen bestemd zijn voor werkingsuitgaven, begeleiding en uitvoering in het kader van de maatregelen "artikel 60" over te maken, de inhoud van de hier bijgevoegde tabel te onderhandelen tijdens het overlegcomité, met uw OCMW en deze door uw OCMW te laten invullen (bijlage 6). Ik verzoek u mij een geactualiseerde versie van dit zelfde canvas over te maken, rekening houdende met de situatie eind 2018 en van een eventuele bijwerking (of bevestiging) van de voorzieningen voor 2019, 2020 en 2021.

B. 11. Gemeentelijke bankrekeningen niet opgenomen in de boekhouding van de gemeente Tijdens de controle van de gemeentelijke rekeningen werd het bestaan vastgesteld van bankrekeningen op naam van gemeentelijke scholen (maar ook van kinderdagverblijven en andere administratieve diensten) die door hen worden beheerd en dit zonder enige toegang van de ontvanger.

Er werd eveneens vastgesteld dat deze rekeningen niet werden opgenomen in de balansrekening. Volgens artikel 4 van het ARGC is het echter zo dat "De rekeningen worden, nadat het schepencollege zijn instemming heeft betuigd, door de gemeenteontvanger op naam van de gemeente geopend. Ze worden door hem beheerd en de post wordt rechtstreeks aan hem geadresseerd. Op de verzoeken tot betaling wordt steeds het nummer van de rekening vermeld waarop het bedrag moet worden gestort.". Ik nodig u dan ook uit deze bankrekeningen op te nemen in de gemeentelijke boekhouding. Teneinde deze als compleet kan worden beschouwd, dient u een samenvatting te voegen bij de gemeenterekening 2018, idealiter in computer-formaat, die de bewegingen herneemt op elk van deze rekeningen. Voor de bankrekeningen die reeds werden afgesloten, nodig ik u uit om aan mijn diensten de bewegingen mee te delen van het laatste jaar van hun bestaan.

C. NAZICHT VAN DE REKENINGEN Bij de afsluiting van de rekeningen is het onontbeerlijk de juistheid van de boekhouding te controleren. Het Gewest stelt daarvoor een programma voor het opstellen van de jaarrekeningen, "Publicount", ter beschikking van de gemeenten.

D. OVERZENDING EN INFORMATIEDRAGER De overzending van de rekeningen (begrotingsrekening, balans, resultatenrekening) in haar authentieke vorm, in twee tweetalige exemplaren en ondertekend door de bevoegde gemeentelijke overheden, blijft altijd verplicht.

De wettelijke bijlage en de in punten B3 tot B11 vermelde documenten moeten bijgevoegd worden in één exemplaar.

De bijlagen 1 tot 6 dienen elektronisch én in Excel-formaat, via het generiek emailadres lokalefinancien@gob.brussels te worden overgezonden en dit voorafgaand aan de indiening van de papieren en/of "TXchange"-versie. Om het u te vergemakkelijken vindt u in bijlage een overzicht van de documenten die elektronisch en/of in papieren vorm dienen overgemaakt te worden.

Elektronische overzending Het besluit van 20 maart 2008 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het informaticaformaat van de begrotingen en rekeningen van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is van toepassing op de rekeningen 2018.

Daarom verwijs ik u naar de omzendbrief van 4 december 2008 met betrekking tot de Gegevensbank van de gemeentelijke financiën - Gegevensoverdracht. De informaticus van het CIBG, Koen De Pauw (02/204.27.47) of Antoine Marc (02/204.28.45), zal een antwoord kunnen geven op uw technische vragen.

Deze overdracht van gegevens, via « combud », dient absoluut vooraf te gaan aan de indiening van de papieren versie van de rekening en de verzending ervan via het elektronische platform « TXchange, zo niet zal de rekening geweigerd worden.

U dient tevens absoluut het boekhoudplan na te leven. Ik verzoek u daarom rekening te houden met de opmerkingen die u werden bezorgd over het gebruik van foutieve functionele en economische codes en de nodige verbeteringen aan te brengen. Tevens zijn negatieve kredieten (vastgestelde rechten, vastleggingen of aanrekeningen) niet toegelaten. Gelieve ook daar rekening mee te houden.

Voor het overige wordt verwezen naar de vorige omzendbrieven betreffende de afsluiting van de boekhouding.

Tenslotte herinner ik u nog aan de bepalingen van artikel 112 van de Nieuwe Gemeentewet dat voorschrijft dat vanaf hun goedkeuring door de gemeenteraad, volgende documenten worden bekendgemaakt op de website van de gemeente: de gemeentelijke ontwikkelingsplannen, de gemeentelijke bestemmingsplannen, de jaarlijkse begroting en de rekeningen.

Met de meeste hoogachting, De Minister-President, R. VERVOORT ______ Nota (1) "Voor de betrokken gemeenten zal de boeking van de deelbewijzen in de vennootschap EthiasCo het onderwerp zijn van een technische nota van de Unieke Gewestelijke Commissie voor de Nieuwe Boekhouding, die later zal worden meegedeeld en tevens zal worden gepubliceerd op de website www.plaatselijke-besturen.brussels

Uw contactpersonen bij de Directie Lokale Financiën: -

Caccia Dominioni Leopoldina

02 800 3496

lcacciadominioni@sprb.brussels

Collée Pierre

02 800 3273

pcollée@sprb.brussels

de Launois Quentin

02 800 3032

qdelaunois@sprb.brussels

Doumali Loubna

02 800 3873

ldoumali@sprb.brussels

Marcoen Wouter

02 800 3282

wmarcoen@gob.brussels

Oblin Caroline

02 800 3362

coblin@sprb.brussels

Polizzi Caroline

02 800 3479

cpolizzi@sprb.brussels

Reyskens Rosalie

02 800 3475

rreyskens@gob.brussels

Willems Anne

02 800 3301

awillems@gob.brussels

Willocx Anne

02 800 3325

awillocx@sprb.brussels

Direction des Finances Locales

financeslocales@sprb.brussels

Directie Lokale Financiën

lokalefinancien@gob.brussels


Bijlage: lijst van de verplichte documenten en bijlagen:

Version papier Papieren versie

Version électronique Elektronische versie

Begrotingsrekening:

V (Combud)

- Gewone functionele voorstelling

V


- Gewone economische voorstelling

V


- Voorstelling per buitengwoon artikel

V


- Samenvatiingstabellen

V


Balans

V


Resultatenrekening

V


Balans van de algemene rekeningen

V

V (Combud)

Balans van de bijzondere rekeningen

V


Detail van de overlopende en wachtrekeningen

V


Begrotings- en boekhoudkundig analyseverslag

V


Getekende beraadslagingen

V


T3 (Lijst van de begrotingskredieten en nog over te dragen vastleggingen)

V


Lijst van de nog te innen rechten

V


Lijst per dienst en per artikel van de onwaarden en de oninvorderbare rechten

V


Rechten en vastleggingen buiten balans

V


Statistieken (bevolking, ...)

V


Waarderingsregels

V


Bijlage 1 - Werken in uitvoering

V (Excel)

Bijlage 2 - Stand van leningen

V (Excel)

Bijlage 3 - Subsidies aan de VZW's

V (Excel)

Bijlage 4 - Pensioenfondsen

V (Excel)

Bijlage 5 - Nog te innen schuldvorderingen

V (Excel)

Bijlage 6 - Art. 60 § 7

V (Excel)


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^