gepubliceerd op 21 januari 2000
Omzendbrief. - Vrijstelling van het materieel houden van de ****. - Algemene Onderrichtingen van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het ****. - Wijziging
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN
11 JANUARI 2000. - Omzendbrief. - Vrijstelling van het materieel houden van de ****. - Algemene **** van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het ****. - Wijziging
**** de **** en de **** **** en **** **** informatie aan : **** en de **** **** de **** en de **** ****-commissarissen ****, Mijne ****, De laatste jaren zijn verschillende gemeenten erin geslaagd hun projecten inzake informatisering van de diensten en in het bijzonder van de **** te verwezenlijken.
**** beheer van het ****, hetzij met een eigen informatica-systeem bestaande uit een centrale eenheid in de gemeentelijke administratie, hetzij via de computer van een erkend **** centrum waar de gemeente mee verbonden is, ontslaat de gemeente geenszins van de verplichting om de **** materieel bij te houden.
**** de bepalingen van artikel 15 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het **** en van nummer 10 van de voornoemde **** ****, kan enkel de **** van **** **** een dergelijke vrijstelling verlenen aan de gemeente die hiervoor een aanvraag heeft ingediend.
De **** van **** Zaken zal de toelating om de **** niet meer materieel bij te houden slechts verlenen op voorwaarde dat de gebruikte informatica-middelen een onmiddellijke raadpleging en bijwerking van de dossiers mogelijk maken, dat ze een voldoende veiligheid tegen elke beschadiging van de gegevens waarborgen en dat ze, zelfs in geval van een technisch incident, een ononderbroken werking van de **** mogelijk maken.
**** aanvragen tot vrijstelling, die ingediend werden door een zeker aantal gemeenten, bleken onduidelijk en vaag, inzonderheid wat de middelen betreft die aangewend worden om de continuïteit van de raadplegingen en de bijwerkingen van de dossiers te verzekeren. **** departement was bijgevolg genoodzaakt om ter attentie van de gemeenten een precieze en gedetailleerde vragenlijst, «*****» genoemd, op te stellen. Dit «*****» vraagt een nauwkeurige beschrijving van de gebruikte hard- en software, van de verbindingen, van de maatregelen die genomen werden om de continuïteit van de dienst te verzekeren alsmede van de ****, en het vraagt de namen van de verantwoordelijke ambtenaren.
**** omzendbrief verduidelijkt de procedure tot aanvraag van de vrijstelling van het materieel houden van een **** door te bepalen dat er bij elke aanvraag een **** dient gevoegd te worden, behoorlijk ingevuld en ondertekend, namens het college van burgemeester en schepenen, en hij geeft een nauwkeurige verklaring betreffende de voorwaarden om deze vrijstelling te bekomen.
**** dient nummer 10 van **** **** van het eerste deel van de voornoemde **** Onderrichtingen vervangen te worden door de volgende tekst : «*****» De **** van **** ****, ****. ****