Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 06 mei 1997
gepubliceerd op 24 juni 1997

Omzendbrief. Geboortebewijs om het kraamgeld te verkrijgen, af te leveren door de gemeentebesturen in het raam van de wetgevingen van de kinderbijslag

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu ministerie van middenstand en landbouw
numac
1997022401
pub.
24/06/1997
prom.
06/05/1997
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU MINISTERIE VAN MIDDENSTAND EN LANDBOUW


6 MEI 1997. Omzendbrief. Geboortebewijs om het kraamgeld te verkrijgen, af te leveren door de gemeentebesturen in het raam van de wetgevingen van de kinderbijslag


Mevrouw de Burgemeester, Mijnheer de Burgemeester, Met onze omzendbrief van 1 april 1990, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 8 mei 1990, hebben wij U een model van geboortebewijs medegedeeld dat voor elke geboorte dient afgeleverd, alsook de onderrichtingen die op dat bewijs dienen aangebracht en de administratieve stappen uiteenzetten die de aanvrager van het kraamgeld moet nemen. Uit bezorgdheid om deze onderrichtingen aan te passen aan de ingetreden wijzigingen in de kinderbijslagregeling voor werknemers, vermelden wij hierna de wijzigingen die aan de desbetreffende tekst dienen aangebracht.

Wij achten het nuttig erop te wijzen dat ieder afgeleverd geboortebewijs getekend moet zijn door de Officier van de Burgerlijke Stand en het zegel van de gemeente moet dragen.

Deze omzendbrief treedt in werking op 1 juli 1997.

Wij verzoeken u deze omzendbrief aan uw uitvoeringsdiensten te willen mededelen.

Brussel, 6 mei 1997.

De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN De Minister van Landbouw en de Kleine en Middelgrote Ondernemingen, K. PINXTEN ONDERRICHTINGEN aan wie dit attest afgeven Onder het achtste lid : 1° het tweede streepje vervangen door wat volgt : "Indien de rechthebbende in dienst is van het Rijk, de Gemeenschappen, de Gewesten of een openbare instelling die rechtstreeks kinderbijslag betaalt, dient het attest afgegeven te worden aan de personeelsdienst van de administratie waarbij hij behoort";2° het vierde streepje vervangen door wat volgt : "Indien de rechthebbende een zieke werknemer, een invalide, een gepensioneerde werknemer, een werkloze, een werknemer die een loopbaanonderbreking geniet of een gedetineerde is, dient dat attest afgegeven te worden aan de kinderbijslaginstelling die laatst bevoegd was de kinderbijslag uit te keren";3° het vijfde streepje vervangen door wat volgt : "Indien de rechthebbende een gewezen personeelslid is van het Rijk, de Gemeenschappen, de Gewesten, Belgacom, De Post, de Regie der Luchtwegen, de Regie voor Maritiem Transport of van een instelling die haar bevoegdheid tot uitbetaling van de kinderbijslag voor haar personeel heeft overgedragen aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers, moet het attest toegezonden worden aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers"; 4° de tweede zin van het 7de streepje vervangen door wat volgt : "De aanvrager van de gewaarborgde gezinsbijslag, namelijk degene die geen enkel recht op kinderbijslag opent, noch als werknemer, noch als zelfstandige, voor het kind dat hij ten laste heeft, moet het geboortebewijs binnen het jaar na de geboorte toezenden aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers, op gevaar af dat het kraamgeld geweigerd wordt.";

Onder het elfde lid, het eerste streepje vervangen door : "- het Ministerie van Middenstand en Landbouw, Bestuur van het Sociaal Statuut der Zelfstandigen, Zaveltoren (10-11e verdiepingen), J. Stevensstraat 7, 1000 Brussel";

Onder het twaalfde lid, de twee eerste streepjes vervangen door : "- het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, Dienst Kinderbijslag, Zwarte Lievevrouwstraat 3c, 1000 Brussel"; "- de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers, Trierstraat 70, 1000 Brussel.".

I

^