gepubliceerd op 22 december 2000
Omzendbrief ZPZ 10 Uniform van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN
6 DECEMBER 2000. - Omzendbrief ZPZ 10 Uniform van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus
Aan Mevrouw en Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de Gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, Ter informatie : Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen, Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Op 1 april 2001 treedt het nieuwe statuut van het personeel van de politiediensten in werking. Dit zal voornamelijk als gevolg hebben dat het uniform voortaan door de werkgever ter beschikking zal moeten worden gesteld aan de personeelsleden van de lokale politie (politieambtenaren en hulpagenten van politie).
Het huidige systeem verschilt sterk van gemeente tot gemeente: vergoedingen, kledingfonds, puntensysteem, terugbetaling van facturen, enz . Vanaf 1 april 2001 mag dit systeem niet meer worden gebruikt omdat de gemeentelijke verordeningen, genomen in toepassing van het artikel 189 van de Nieuwe Gemeentewet, vervallen zullen zijn.
Ik vestig uw aandacht op het feit dat de gemeenten en, in voorkomend geval, de zones, de daarvoor ingeschreven kredieten in het budget 2001 moeten aanwenden om enerzijds, tijdens de eerste drie maanden van het jaar 2001, de uitgaven te dekken die inherent zijn aan het huidige stelsel, vastgesteld door de gemeentelijke verordening, en om anderzijds, vanaf 1 april 2001, aan de betrokken personeelsleden de uniformstukken die nodig zijn voor de uitoefening van hun functie ter beschikking te stellen.
Met andere woorden de kredieten die voorzien werden om de uniformkosten voor het jaar 2001 te dekken, zullen vanaf april 2001 voor dezelfde doeleinden aangewend worden, maar volgens een andere procedure.
Mijn diensten bereiden momenteel een reglementering voor betreffende de organisatie van het ter beschikking stellen van de uniformen, de samenstelling, alsook het aantal stukken en de vervangingstermijnen ervan.
De creatie van het nieuwe uniform maakt momenteel het voorwerp uit van een wedstrijd, waarbij een firma zal worden geselecteerd en belast met de realisatie ervan. In dit stadium van de voorbereiding van het dossier wordt voorzien dat de eerste gedetailleerde bestekken vanaf midden 2001 beschikbaar zullen zijn, zodat de gemeenten en de politiezones vanaf dan hun bestelling van het nieuwe uniform kunnen doorgeven. Het ligt in mijn bedoeling om bij de invoering van elk nieuw uniformstuk momenteel een overgangsperiode van 3 jaar te voorzien, tijdens welke het oude uniform nog zal kunnen worden gedragen.
Dit nieuwe stelsel zal dus nog een tijdje van toepassing zijn op het huidige uniform.
De nieuwe graden daarentegen zullen in werking treden op 1 april 2001.
De nieuwe onderscheidingstekens van de graden zullen bijgevolg worden bepaald binnen een termijn die toelaat ze vanaf die datum te dragen.
Ik herinner u er tenslotte aan dat in de toekomst alle kandidaat politiemensen op federaal niveau zullen aangeworven worden en door de federale politie uitgerust zullen worden met hun eerste uniform hetgeen onbetwistbaar een voordeel betekent voor de lokale politie.
Ik verzoek u het voorgaande mee te delen aan alle burgemeesters van uw ambtsgebied.
Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, in het Bestuursmemoriaal te willen vermelden.
De Minister, A. DUQUESNE