Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Verslag van --
← Terug naar "Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. - Jaar 2002 1(...) 1.1. Inhoud van het gegevensbestand De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...)"
Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. - Jaar 2002 1(...) 1.1. Inhoud van het gegevensbestand De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...) Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. - Jaar 2002 1(...) 1.1. Inhoud van het gegevensbestand De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan
Particulieren. - Jaar 2002 (Opgesteld door de Nationale Bank van Particulieren. - Jaar 2002 (Opgesteld door de Nationale Bank van
België overeenkomstig de bepalingen van artikel 71, paragraaf 3, van België overeenkomstig de bepalingen van artikel 71, paragraaf 3, van
de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet) de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet)
1. Overzicht van de geregistreerde inlichtingen 1. Overzicht van de geregistreerde inlichtingen
1.1. Inhoud van het gegevensbestand 1.1. Inhoud van het gegevensbestand
De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel de De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel de
verzwaring van de schuldenlast van particulieren af te remmen door aan verzwaring van de schuldenlast van particulieren af te remmen door aan
de deelnemende instellingen inlichtingen te verstrekken betreffende de deelnemende instellingen inlichtingen te verstrekken betreffende
terugbetalingsmoeilijkheden inzake consumenten-kredieten en terugbetalingsmoeilijkheden inzake consumenten-kredieten en
hypothecaire leningen voor privé-doeleinden. Eind 2002 waren in het hypothecaire leningen voor privé-doeleinden. Eind 2002 waren in het
gegevensbestand van de Centrale 552 030 contracten en 402 589 personen gegevensbestand van de Centrale 552 030 contracten en 402 589 personen
geregistreerd. geregistreerd.
Het totale achterstallige bedrag van de geregistreerde contracten die Het totale achterstallige bedrag van de geregistreerde contracten die
niet werden geregulariseerd, beliep eind 2002 1.913,8 miljoen EUR of niet werden geregulariseerd, beliep eind 2002 1.913,8 miljoen EUR of
gemiddeld nagenoeg 2.873 EUR per contract voor de consumentenkredieten gemiddeld nagenoeg 2.873 EUR per contract voor de consumentenkredieten
en 19.370 EUR voor de hypothecaire kredieten. en 19.370 EUR voor de hypothecaire kredieten.
1.2. Evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen 1.2. Evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen
De evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen De evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen
(toestand einde jaar) kan als volgt worden samengevat : (toestand einde jaar) kan als volgt worden samengevat :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Het aantal geregistreerde contracten steeg tussen eind 2001 en 2002 Het aantal geregistreerde contracten steeg tussen eind 2001 en 2002
met 10 512 eenheden of 1,9 pct. en het aantal geregistreerde personen met 10 512 eenheden of 1,9 pct. en het aantal geregistreerde personen
met 5 138 eenheden of 1,3 pct. Het aantal personen voor wie meer dan met 5 138 eenheden of 1,3 pct. Het aantal personen voor wie meer dan
één contract werd gemeld beliep eind 2002 145 418 of circa 36 pct. van één contract werd gemeld beliep eind 2002 145 418 of circa 36 pct. van
het totaal aantal geregistreerde personen. De gedetailleerde het totaal aantal geregistreerde personen. De gedetailleerde
uitsplitsing van het aantal personen volgens het aantal contracten uitsplitsing van het aantal personen volgens het aantal contracten
waarvoor ze werden geregistreerd, wordt weergegeven in onderstaande waarvoor ze werden geregistreerd, wordt weergegeven in onderstaande
tabel. tabel.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Wat de evolutie van het aantal geregistreerde contracten betreft, Wat de evolutie van het aantal geregistreerde contracten betreft,
wordt in de hiernavolgende tabel de netto-aangroei bepaald als de wordt in de hiernavolgende tabel de netto-aangroei bepaald als de
resultante van het aantal nieuwe registraties enerzijds en het aantal resultante van het aantal nieuwe registraties enerzijds en het aantal
schrappingen anderzijds. schrappingen anderzijds.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Het totaal aantal geregistreerde contracten is in de loop van 2002 Het totaal aantal geregistreerde contracten is in de loop van 2002
aangegroeid met ongeveer 10 500 eenheden, tegenover circa 23 800 aangegroeid met ongeveer 10 500 eenheden, tegenover circa 23 800
eenheden in 2001. eenheden in 2001.
De netto-aangroei in 2002 is duidelijk lager dan die in 2001 en is een De netto-aangroei in 2002 is duidelijk lager dan die in 2001 en is een
gevolg van de daling van de nieuwe registraties gekoppeld aan een gevolg van de daling van de nieuwe registraties gekoppeld aan een
stijging van het aantal schrappingen. De vermindering van het aantal stijging van het aantal schrappingen. De vermindering van het aantal
nieuwe registraties moet in verband gebracht worden met de teruggang nieuwe registraties moet in verband gebracht worden met de teruggang
in de toekenning van kredieten aan particulieren ingevolge de zwakke in de toekenning van kredieten aan particulieren ingevolge de zwakke
conjunctuur. De toename van het aantal schrappingen wordt in hoofdzaak conjunctuur. De toename van het aantal schrappingen wordt in hoofdzaak
verklaard door de oprichting van het "Fonds ter bestrijding van de verklaard door de oprichting van het "Fonds ter bestrijding van de
overmatige schuldenlast". Dit Fonds wordt immers gespijsd door de overmatige schuldenlast". Dit Fonds wordt immers gespijsd door de
bijdragen van de kredietgevers, berekend op het bedrag van hun bijdragen van de kredietgevers, berekend op het bedrag van hun
achterstallige kredieten. Deze kredietgevers hebben daarom achterstallige kredieten. Deze kredietgevers hebben daarom
inventariscontroles uitgevoerd, hetgeen tot meer regularisaties van inventariscontroles uitgevoerd, hetgeen tot meer regularisaties van
betalingsachterstanden heeft geleid dan in het verleden. betalingsachterstanden heeft geleid dan in het verleden.
1.3. Evolutie van het aantal bijwerkingen 1.3. Evolutie van het aantal bijwerkingen
De Centrale verwerkte in 2002 nagenoeg 1,6 miljoen bijwerkingen. Die De Centrale verwerkte in 2002 nagenoeg 1,6 miljoen bijwerkingen. Die
bijwerkingen werden verricht door ongeveer 300 actieve deelnemers. Van bijwerkingen werden verricht door ongeveer 300 actieve deelnemers. Van
het aantal bijwerkingen heeft ongeveer 7,4 pct. betrekking op eerste het aantal bijwerkingen heeft ongeveer 7,4 pct. betrekking op eerste
meldingen en 92,6 pct. op evoluties van de debetstand (met inbegrip meldingen en 92,6 pct. op evoluties van de debetstand (met inbegrip
van regularisaties), hetgeen het uitgesproken dynamisch karakter van van regularisaties), hetgeen het uitgesproken dynamisch karakter van
de Centrale beklemtoont. de Centrale beklemtoont.
1.4. Collectieve schuldenregeling 1.4. Collectieve schuldenregeling
Overeenkomstig het koninklijk besluit tot regeling van de registratie Overeenkomstig het koninklijk besluit tot regeling van de registratie
van de berichten van collectieve schuldenregeling door de Nationale van de berichten van collectieve schuldenregeling door de Nationale
Bank van België dienen de griffies van de rechtbanken van eerste Bank van België dienen de griffies van de rechtbanken van eerste
aanleg uiterlijk 24 uur na de uitspraak van de beschikking van aanleg uiterlijk 24 uur na de uitspraak van de beschikking van
toelaatbaarheid, een afschrift van het bericht van collectieve toelaatbaarheid, een afschrift van het bericht van collectieve
schuldenregeling aan de Centrale te melden. Zodra een minnelijke of schuldenregeling aan de Centrale te melden. Zodra een minnelijke of
een gerechtelijke aanzuiveringsregeling wordt bereikt, moet de een gerechtelijke aanzuiveringsregeling wordt bereikt, moet de
informatie daaromtrent eveneens worden medegedeeld. De door de informatie daaromtrent eveneens worden medegedeeld. De door de
griffies toegestuurde inlichtingen worden door de Centrale in het griffies toegestuurde inlichtingen worden door de Centrale in het
gegevensbestand geregistreerd en voor raadpleging ter beschikking gegevensbestand geregistreerd en voor raadpleging ter beschikking
gesteld. gesteld.
Eind 2002 werden 23 789 berichten van toelaatbaarheid gemeld, waarbij Eind 2002 werden 23 789 berichten van toelaatbaarheid gemeld, waarbij
het in 77 pct. van die gevallen personen betreft die op het ogenblik het in 77 pct. van die gevallen personen betreft die op het ogenblik
van de mededeling door de griffie reeds voor achterstallige van de mededeling door de griffie reeds voor achterstallige
kredietovereenkomsten in het gegevensbestand van de Centrale waren kredietovereenkomsten in het gegevensbestand van de Centrale waren
geregistreerd. Slechts 8 313 aanzuiveringsregelingen, hetzij 34,9 pct. geregistreerd. Slechts 8 313 aanzuiveringsregelingen, hetzij 34,9 pct.
van de meegedeelde berichten, werden gemeld (24,3 pct. minnelijke van de meegedeelde berichten, werden gemeld (24,3 pct. minnelijke
regelingen en 10,6 pct. gerechtelijke regelingen). regelingen en 10,6 pct. gerechtelijke regelingen).
2. Overzicht van het aantal raadplegingen 2. Overzicht van het aantal raadplegingen
Vóór het afsluiten of wijzigen van een krediet dat onder het Vóór het afsluiten of wijzigen van een krediet dat onder het
toepassingsveld van de wet op het consumentenkrediet valt, hebben de toepassingsveld van de wet op het consumentenkrediet valt, hebben de
deelnemers (instellingen en personen, erkend door het Ministerie van deelnemers (instellingen en personen, erkend door het Ministerie van
Economische Zaken) de wettelijke verplichting het gegevensbestand van Economische Zaken) de wettelijke verplichting het gegevensbestand van
de Centrale te raadplegen. De evolutie van het aantal raadplegingen en de Centrale te raadplegen. De evolutie van het aantal raadplegingen en
van het percentage "bevestigende" antwoorden (antwoorden waarbij de van het percentage "bevestigende" antwoorden (antwoorden waarbij de
persoon waarover geraadpleegd wordt, geregistreerd is) wordt in persoon waarover geraadpleegd wordt, geregistreerd is) wordt in
onderstaande tabel weergegeven. onderstaande tabel weergegeven.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Uitgedrukt als gemiddelde per werkdag bedroeg het aantal "punctuele" Uitgedrukt als gemiddelde per werkdag bedroeg het aantal "punctuele"
raadplegingen in 2002 ongeveer 16 960. De quasi-totaliteit (ca. 99 raadplegingen in 2002 ongeveer 16 960. De quasi-totaliteit (ca. 99
pct.) van die raadplegingen wordt "on line" verricht. pct.) van die raadplegingen wordt "on line" verricht.
3. Ontvangsten en werkingskosten van de Centrale 3. Ontvangsten en werkingskosten van de Centrale
De evolutie van ontvangsten en werkingskosten van de Centrale kan voor De evolutie van ontvangsten en werkingskosten van de Centrale kan voor
de laatste drie jaar als volgt worden samengevat : de laatste drie jaar als volgt worden samengevat :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
De inkomsten van het jaar 2002 zijn lager dan het voorgaande jaar, De inkomsten van het jaar 2002 zijn lager dan het voorgaande jaar,
ingevolge de daling van het aantal raadplegingen (- 5,5 pct.) ingevolge de daling van het aantal raadplegingen (- 5,5 pct.)
gecombineerd met de tariefdaling van de on line-raadplegingen; dat gecombineerd met de tariefdaling van de on line-raadplegingen; dat
tarief werd op 1 april 2001 teruggebracht van 0,371 naar 0,32 EUR (- tarief werd op 1 april 2001 teruggebracht van 0,371 naar 0,32 EUR (-
14 pct.). De exploitatiekosten zijn toegenomen met minder dan 1,6 pct. 14 pct.). De exploitatiekosten zijn toegenomen met minder dan 1,6 pct.
Per saldo komt het resultaat van het boekjaar 2002 uit op een verlies Per saldo komt het resultaat van het boekjaar 2002 uit op een verlies
van ongeveer 70.000 EUR. van ongeveer 70.000 EUR.
4. Inzage- en rectificatierecht 4. Inzage- en rectificatierecht
De geregistreerde persoon wordt, overeenkomstig de wettelijke De geregistreerde persoon wordt, overeenkomstig de wettelijke
bepalingen, ambtshalve en schriftelijk op de hoogte gesteld wanneer bepalingen, ambtshalve en schriftelijk op de hoogte gesteld wanneer
hij voor de eerste maal in de Centrale wordt opgenomen. Tijdens het hij voor de eerste maal in de Centrale wordt opgenomen. Tijdens het
verslagjaar werden in die context gemiddeld ongeveer 293 verslagjaar werden in die context gemiddeld ongeveer 293
kennisgevingen per werkdag verstuurd. kennisgevingen per werkdag verstuurd.
Voor wat betreft het inzagerecht waarover elke persoon beschikt, wordt Voor wat betreft het inzagerecht waarover elke persoon beschikt, wordt
vastgesteld dat het aantal schriftelijke aanvragen om inlichtingen vastgesteld dat het aantal schriftelijke aanvragen om inlichtingen
gemiddeld ongeveer 42 per dag beliep, terwijl het aantal vragen om gemiddeld ongeveer 42 per dag beliep, terwijl het aantal vragen om
inlichtingen in de vestigingen van de Bank nagenoeg 150 per dag inlichtingen in de vestigingen van de Bank nagenoeg 150 per dag
beliep. In geval van betwisting van de gegevens die op zijn naam beliep. In geval van betwisting van de gegevens die op zijn naam
werden geregistreerd, kan de betrokkene een beroep doen op de diensten werden geregistreerd, kan de betrokkene een beroep doen op de diensten
van de Centrale die met de kredietverstrekker die de mededeling heeft van de Centrale die met de kredietverstrekker die de mededeling heeft
verricht, in contact zal treden voor een aanvullend onderzoek van het verricht, in contact zal treden voor een aanvullend onderzoek van het
dossier. Desgevallend wordt het bestaan van een betwisting in het dossier. Desgevallend wordt het bestaan van een betwisting in het
gegevensbestand opgetekend en bij eventuele raadpleging medegedeeld gegevensbestand opgetekend en bij eventuele raadpleging medegedeeld
aan de kredietverstrekkers. aan de kredietverstrekkers.
5. Ontwikkelingen in het wettelijke kader 5. Ontwikkelingen in het wettelijke kader
In het kader van het door de Regering vooropgestelde preventieve In het kader van het door de Regering vooropgestelde preventieve
beleid inzake de strijd tegen de overmatige schuldenlast, werden beleid inzake de strijd tegen de overmatige schuldenlast, werden
initiatieven genomen die uiteindelijk hebben geleid tot de wet van 10 initiatieven genomen die uiteindelijk hebben geleid tot de wet van 10
augustus 2001 betreffende de Centrale voor Kredieten aan augustus 2001 betreffende de Centrale voor Kredieten aan
Particulieren. Deze wet breidt de "negatieve" Centrale uit tot een Particulieren. Deze wet breidt de "negatieve" Centrale uit tot een
positief registratiesysteem, waarin, naast de betalingsachterstallen, positief registratiesysteem, waarin, naast de betalingsachterstallen,
eveneens consumentenkredieten en hypothecaire leningen met een normaal eveneens consumentenkredieten en hypothecaire leningen met een normaal
verloop zullen worden opgenomen. De positieve Centrale zal in werking verloop zullen worden opgenomen. De positieve Centrale zal in werking
treden op 1 juni 2003. Opdat de Centrale van meet of aan adequate treden op 1 juni 2003. Opdat de Centrale van meet of aan adequate
inlichtingen zou kunnen verstrekken inzake de beoordeling van het inlichtingen zou kunnen verstrekken inzake de beoordeling van het
kredietrisico, is de wet eveneens van toepassing op de lopende kredietrisico, is de wet eveneens van toepassing op de lopende
kredietovereenkomsten voorzover die overeenkomsten nog een looptijd kredietovereenkomsten voorzover die overeenkomsten nog een looptijd
hebben van minimum zes maanden op het ogenblik van de effectieve hebben van minimum zes maanden op het ogenblik van de effectieve
inwerkingtreding. inwerkingtreding.
6. Statistische brochure 6. Statistische brochure
In het kader van de problematiek van de overkreditering van de In het kader van de problematiek van de overkreditering van de
gezinnen, vragen verschillende instellingen en instanties regelmatig gezinnen, vragen verschillende instellingen en instanties regelmatig
aan de Bank allerhande informatie betreffende het aantal en de aan de Bank allerhande informatie betreffende het aantal en de
evolutie van de in de Centrale geregistreerde personen en contracten. evolutie van de in de Centrale geregistreerde personen en contracten.
De Bank heeft een aantal statistische reeksen opgenomen in een De Bank heeft een aantal statistische reeksen opgenomen in een
specifieke brochure die halfjaarlijks wordt geactualiseerd. Die specifieke brochure die halfjaarlijks wordt geactualiseerd. Die
brochure kan op de website van de Bank (http://www.nbb.be) worden brochure kan op de website van de Bank (http://www.nbb.be) worden
geraadpleegd of bij de dienst Documentatie [tel.: 02-221 20 33; fax: geraadpleegd of bij de dienst Documentatie [tel.: 02-221 20 33; fax:
02)-221 30 42] worden aangevraagd. 02)-221 30 42] worden aangevraagd.
^