← Terug naar "Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. - Jaar 2002 1(...) 1.1.
Inhoud van het gegevensbestand De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...)"
Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. - Jaar 2002 1(...) 1.1. Inhoud van het gegevensbestand De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...) | Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. - Jaar 2002 1(...) 1.1. Inhoud van het gegevensbestand De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...) |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan | Verslag over de werking van de Centrale voor Kredieten aan |
Particulieren. - Jaar 2002 (Opgesteld door de Nationale Bank van | Particulieren. - Jaar 2002 (Opgesteld door de Nationale Bank van |
België overeenkomstig de bepalingen van artikel 71, paragraaf 3, van | België overeenkomstig de bepalingen van artikel 71, paragraaf 3, van |
de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet) | de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet) |
1. Overzicht van de geregistreerde inlichtingen | 1. Overzicht van de geregistreerde inlichtingen |
1.1. Inhoud van het gegevensbestand | 1.1. Inhoud van het gegevensbestand |
De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel de | De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel de |
verzwaring van de schuldenlast van particulieren af te remmen door aan | verzwaring van de schuldenlast van particulieren af te remmen door aan |
de deelnemende instellingen inlichtingen te verstrekken betreffende | de deelnemende instellingen inlichtingen te verstrekken betreffende |
terugbetalingsmoeilijkheden inzake consumenten-kredieten en | terugbetalingsmoeilijkheden inzake consumenten-kredieten en |
hypothecaire leningen voor privé-doeleinden. Eind 2002 waren in het | hypothecaire leningen voor privé-doeleinden. Eind 2002 waren in het |
gegevensbestand van de Centrale 552 030 contracten en 402 589 personen | gegevensbestand van de Centrale 552 030 contracten en 402 589 personen |
geregistreerd. | geregistreerd. |
Het totale achterstallige bedrag van de geregistreerde contracten die | Het totale achterstallige bedrag van de geregistreerde contracten die |
niet werden geregulariseerd, beliep eind 2002 1.913,8 miljoen EUR of | niet werden geregulariseerd, beliep eind 2002 1.913,8 miljoen EUR of |
gemiddeld nagenoeg 2.873 EUR per contract voor de consumentenkredieten | gemiddeld nagenoeg 2.873 EUR per contract voor de consumentenkredieten |
en 19.370 EUR voor de hypothecaire kredieten. | en 19.370 EUR voor de hypothecaire kredieten. |
1.2. Evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen | 1.2. Evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen |
De evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen | De evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen |
(toestand einde jaar) kan als volgt worden samengevat : | (toestand einde jaar) kan als volgt worden samengevat : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Het aantal geregistreerde contracten steeg tussen eind 2001 en 2002 | Het aantal geregistreerde contracten steeg tussen eind 2001 en 2002 |
met 10 512 eenheden of 1,9 pct. en het aantal geregistreerde personen | met 10 512 eenheden of 1,9 pct. en het aantal geregistreerde personen |
met 5 138 eenheden of 1,3 pct. Het aantal personen voor wie meer dan | met 5 138 eenheden of 1,3 pct. Het aantal personen voor wie meer dan |
één contract werd gemeld beliep eind 2002 145 418 of circa 36 pct. van | één contract werd gemeld beliep eind 2002 145 418 of circa 36 pct. van |
het totaal aantal geregistreerde personen. De gedetailleerde | het totaal aantal geregistreerde personen. De gedetailleerde |
uitsplitsing van het aantal personen volgens het aantal contracten | uitsplitsing van het aantal personen volgens het aantal contracten |
waarvoor ze werden geregistreerd, wordt weergegeven in onderstaande | waarvoor ze werden geregistreerd, wordt weergegeven in onderstaande |
tabel. | tabel. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Wat de evolutie van het aantal geregistreerde contracten betreft, | Wat de evolutie van het aantal geregistreerde contracten betreft, |
wordt in de hiernavolgende tabel de netto-aangroei bepaald als de | wordt in de hiernavolgende tabel de netto-aangroei bepaald als de |
resultante van het aantal nieuwe registraties enerzijds en het aantal | resultante van het aantal nieuwe registraties enerzijds en het aantal |
schrappingen anderzijds. | schrappingen anderzijds. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Het totaal aantal geregistreerde contracten is in de loop van 2002 | Het totaal aantal geregistreerde contracten is in de loop van 2002 |
aangegroeid met ongeveer 10 500 eenheden, tegenover circa 23 800 | aangegroeid met ongeveer 10 500 eenheden, tegenover circa 23 800 |
eenheden in 2001. | eenheden in 2001. |
De netto-aangroei in 2002 is duidelijk lager dan die in 2001 en is een | De netto-aangroei in 2002 is duidelijk lager dan die in 2001 en is een |
gevolg van de daling van de nieuwe registraties gekoppeld aan een | gevolg van de daling van de nieuwe registraties gekoppeld aan een |
stijging van het aantal schrappingen. De vermindering van het aantal | stijging van het aantal schrappingen. De vermindering van het aantal |
nieuwe registraties moet in verband gebracht worden met de teruggang | nieuwe registraties moet in verband gebracht worden met de teruggang |
in de toekenning van kredieten aan particulieren ingevolge de zwakke | in de toekenning van kredieten aan particulieren ingevolge de zwakke |
conjunctuur. De toename van het aantal schrappingen wordt in hoofdzaak | conjunctuur. De toename van het aantal schrappingen wordt in hoofdzaak |
verklaard door de oprichting van het "Fonds ter bestrijding van de | verklaard door de oprichting van het "Fonds ter bestrijding van de |
overmatige schuldenlast". Dit Fonds wordt immers gespijsd door de | overmatige schuldenlast". Dit Fonds wordt immers gespijsd door de |
bijdragen van de kredietgevers, berekend op het bedrag van hun | bijdragen van de kredietgevers, berekend op het bedrag van hun |
achterstallige kredieten. Deze kredietgevers hebben daarom | achterstallige kredieten. Deze kredietgevers hebben daarom |
inventariscontroles uitgevoerd, hetgeen tot meer regularisaties van | inventariscontroles uitgevoerd, hetgeen tot meer regularisaties van |
betalingsachterstanden heeft geleid dan in het verleden. | betalingsachterstanden heeft geleid dan in het verleden. |
1.3. Evolutie van het aantal bijwerkingen | 1.3. Evolutie van het aantal bijwerkingen |
De Centrale verwerkte in 2002 nagenoeg 1,6 miljoen bijwerkingen. Die | De Centrale verwerkte in 2002 nagenoeg 1,6 miljoen bijwerkingen. Die |
bijwerkingen werden verricht door ongeveer 300 actieve deelnemers. Van | bijwerkingen werden verricht door ongeveer 300 actieve deelnemers. Van |
het aantal bijwerkingen heeft ongeveer 7,4 pct. betrekking op eerste | het aantal bijwerkingen heeft ongeveer 7,4 pct. betrekking op eerste |
meldingen en 92,6 pct. op evoluties van de debetstand (met inbegrip | meldingen en 92,6 pct. op evoluties van de debetstand (met inbegrip |
van regularisaties), hetgeen het uitgesproken dynamisch karakter van | van regularisaties), hetgeen het uitgesproken dynamisch karakter van |
de Centrale beklemtoont. | de Centrale beklemtoont. |
1.4. Collectieve schuldenregeling | 1.4. Collectieve schuldenregeling |
Overeenkomstig het koninklijk besluit tot regeling van de registratie | Overeenkomstig het koninklijk besluit tot regeling van de registratie |
van de berichten van collectieve schuldenregeling door de Nationale | van de berichten van collectieve schuldenregeling door de Nationale |
Bank van België dienen de griffies van de rechtbanken van eerste | Bank van België dienen de griffies van de rechtbanken van eerste |
aanleg uiterlijk 24 uur na de uitspraak van de beschikking van | aanleg uiterlijk 24 uur na de uitspraak van de beschikking van |
toelaatbaarheid, een afschrift van het bericht van collectieve | toelaatbaarheid, een afschrift van het bericht van collectieve |
schuldenregeling aan de Centrale te melden. Zodra een minnelijke of | schuldenregeling aan de Centrale te melden. Zodra een minnelijke of |
een gerechtelijke aanzuiveringsregeling wordt bereikt, moet de | een gerechtelijke aanzuiveringsregeling wordt bereikt, moet de |
informatie daaromtrent eveneens worden medegedeeld. De door de | informatie daaromtrent eveneens worden medegedeeld. De door de |
griffies toegestuurde inlichtingen worden door de Centrale in het | griffies toegestuurde inlichtingen worden door de Centrale in het |
gegevensbestand geregistreerd en voor raadpleging ter beschikking | gegevensbestand geregistreerd en voor raadpleging ter beschikking |
gesteld. | gesteld. |
Eind 2002 werden 23 789 berichten van toelaatbaarheid gemeld, waarbij | Eind 2002 werden 23 789 berichten van toelaatbaarheid gemeld, waarbij |
het in 77 pct. van die gevallen personen betreft die op het ogenblik | het in 77 pct. van die gevallen personen betreft die op het ogenblik |
van de mededeling door de griffie reeds voor achterstallige | van de mededeling door de griffie reeds voor achterstallige |
kredietovereenkomsten in het gegevensbestand van de Centrale waren | kredietovereenkomsten in het gegevensbestand van de Centrale waren |
geregistreerd. Slechts 8 313 aanzuiveringsregelingen, hetzij 34,9 pct. | geregistreerd. Slechts 8 313 aanzuiveringsregelingen, hetzij 34,9 pct. |
van de meegedeelde berichten, werden gemeld (24,3 pct. minnelijke | van de meegedeelde berichten, werden gemeld (24,3 pct. minnelijke |
regelingen en 10,6 pct. gerechtelijke regelingen). | regelingen en 10,6 pct. gerechtelijke regelingen). |
2. Overzicht van het aantal raadplegingen | 2. Overzicht van het aantal raadplegingen |
Vóór het afsluiten of wijzigen van een krediet dat onder het | Vóór het afsluiten of wijzigen van een krediet dat onder het |
toepassingsveld van de wet op het consumentenkrediet valt, hebben de | toepassingsveld van de wet op het consumentenkrediet valt, hebben de |
deelnemers (instellingen en personen, erkend door het Ministerie van | deelnemers (instellingen en personen, erkend door het Ministerie van |
Economische Zaken) de wettelijke verplichting het gegevensbestand van | Economische Zaken) de wettelijke verplichting het gegevensbestand van |
de Centrale te raadplegen. De evolutie van het aantal raadplegingen en | de Centrale te raadplegen. De evolutie van het aantal raadplegingen en |
van het percentage "bevestigende" antwoorden (antwoorden waarbij de | van het percentage "bevestigende" antwoorden (antwoorden waarbij de |
persoon waarover geraadpleegd wordt, geregistreerd is) wordt in | persoon waarover geraadpleegd wordt, geregistreerd is) wordt in |
onderstaande tabel weergegeven. | onderstaande tabel weergegeven. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Uitgedrukt als gemiddelde per werkdag bedroeg het aantal "punctuele" | Uitgedrukt als gemiddelde per werkdag bedroeg het aantal "punctuele" |
raadplegingen in 2002 ongeveer 16 960. De quasi-totaliteit (ca. 99 | raadplegingen in 2002 ongeveer 16 960. De quasi-totaliteit (ca. 99 |
pct.) van die raadplegingen wordt "on line" verricht. | pct.) van die raadplegingen wordt "on line" verricht. |
3. Ontvangsten en werkingskosten van de Centrale | 3. Ontvangsten en werkingskosten van de Centrale |
De evolutie van ontvangsten en werkingskosten van de Centrale kan voor | De evolutie van ontvangsten en werkingskosten van de Centrale kan voor |
de laatste drie jaar als volgt worden samengevat : | de laatste drie jaar als volgt worden samengevat : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
De inkomsten van het jaar 2002 zijn lager dan het voorgaande jaar, | De inkomsten van het jaar 2002 zijn lager dan het voorgaande jaar, |
ingevolge de daling van het aantal raadplegingen (- 5,5 pct.) | ingevolge de daling van het aantal raadplegingen (- 5,5 pct.) |
gecombineerd met de tariefdaling van de on line-raadplegingen; dat | gecombineerd met de tariefdaling van de on line-raadplegingen; dat |
tarief werd op 1 april 2001 teruggebracht van 0,371 naar 0,32 EUR (- | tarief werd op 1 april 2001 teruggebracht van 0,371 naar 0,32 EUR (- |
14 pct.). De exploitatiekosten zijn toegenomen met minder dan 1,6 pct. | 14 pct.). De exploitatiekosten zijn toegenomen met minder dan 1,6 pct. |
Per saldo komt het resultaat van het boekjaar 2002 uit op een verlies | Per saldo komt het resultaat van het boekjaar 2002 uit op een verlies |
van ongeveer 70.000 EUR. | van ongeveer 70.000 EUR. |
4. Inzage- en rectificatierecht | 4. Inzage- en rectificatierecht |
De geregistreerde persoon wordt, overeenkomstig de wettelijke | De geregistreerde persoon wordt, overeenkomstig de wettelijke |
bepalingen, ambtshalve en schriftelijk op de hoogte gesteld wanneer | bepalingen, ambtshalve en schriftelijk op de hoogte gesteld wanneer |
hij voor de eerste maal in de Centrale wordt opgenomen. Tijdens het | hij voor de eerste maal in de Centrale wordt opgenomen. Tijdens het |
verslagjaar werden in die context gemiddeld ongeveer 293 | verslagjaar werden in die context gemiddeld ongeveer 293 |
kennisgevingen per werkdag verstuurd. | kennisgevingen per werkdag verstuurd. |
Voor wat betreft het inzagerecht waarover elke persoon beschikt, wordt | Voor wat betreft het inzagerecht waarover elke persoon beschikt, wordt |
vastgesteld dat het aantal schriftelijke aanvragen om inlichtingen | vastgesteld dat het aantal schriftelijke aanvragen om inlichtingen |
gemiddeld ongeveer 42 per dag beliep, terwijl het aantal vragen om | gemiddeld ongeveer 42 per dag beliep, terwijl het aantal vragen om |
inlichtingen in de vestigingen van de Bank nagenoeg 150 per dag | inlichtingen in de vestigingen van de Bank nagenoeg 150 per dag |
beliep. In geval van betwisting van de gegevens die op zijn naam | beliep. In geval van betwisting van de gegevens die op zijn naam |
werden geregistreerd, kan de betrokkene een beroep doen op de diensten | werden geregistreerd, kan de betrokkene een beroep doen op de diensten |
van de Centrale die met de kredietverstrekker die de mededeling heeft | van de Centrale die met de kredietverstrekker die de mededeling heeft |
verricht, in contact zal treden voor een aanvullend onderzoek van het | verricht, in contact zal treden voor een aanvullend onderzoek van het |
dossier. Desgevallend wordt het bestaan van een betwisting in het | dossier. Desgevallend wordt het bestaan van een betwisting in het |
gegevensbestand opgetekend en bij eventuele raadpleging medegedeeld | gegevensbestand opgetekend en bij eventuele raadpleging medegedeeld |
aan de kredietverstrekkers. | aan de kredietverstrekkers. |
5. Ontwikkelingen in het wettelijke kader | 5. Ontwikkelingen in het wettelijke kader |
In het kader van het door de Regering vooropgestelde preventieve | In het kader van het door de Regering vooropgestelde preventieve |
beleid inzake de strijd tegen de overmatige schuldenlast, werden | beleid inzake de strijd tegen de overmatige schuldenlast, werden |
initiatieven genomen die uiteindelijk hebben geleid tot de wet van 10 | initiatieven genomen die uiteindelijk hebben geleid tot de wet van 10 |
augustus 2001 betreffende de Centrale voor Kredieten aan | augustus 2001 betreffende de Centrale voor Kredieten aan |
Particulieren. Deze wet breidt de "negatieve" Centrale uit tot een | Particulieren. Deze wet breidt de "negatieve" Centrale uit tot een |
positief registratiesysteem, waarin, naast de betalingsachterstallen, | positief registratiesysteem, waarin, naast de betalingsachterstallen, |
eveneens consumentenkredieten en hypothecaire leningen met een normaal | eveneens consumentenkredieten en hypothecaire leningen met een normaal |
verloop zullen worden opgenomen. De positieve Centrale zal in werking | verloop zullen worden opgenomen. De positieve Centrale zal in werking |
treden op 1 juni 2003. Opdat de Centrale van meet of aan adequate | treden op 1 juni 2003. Opdat de Centrale van meet of aan adequate |
inlichtingen zou kunnen verstrekken inzake de beoordeling van het | inlichtingen zou kunnen verstrekken inzake de beoordeling van het |
kredietrisico, is de wet eveneens van toepassing op de lopende | kredietrisico, is de wet eveneens van toepassing op de lopende |
kredietovereenkomsten voorzover die overeenkomsten nog een looptijd | kredietovereenkomsten voorzover die overeenkomsten nog een looptijd |
hebben van minimum zes maanden op het ogenblik van de effectieve | hebben van minimum zes maanden op het ogenblik van de effectieve |
inwerkingtreding. | inwerkingtreding. |
6. Statistische brochure | 6. Statistische brochure |
In het kader van de problematiek van de overkreditering van de | In het kader van de problematiek van de overkreditering van de |
gezinnen, vragen verschillende instellingen en instanties regelmatig | gezinnen, vragen verschillende instellingen en instanties regelmatig |
aan de Bank allerhande informatie betreffende het aantal en de | aan de Bank allerhande informatie betreffende het aantal en de |
evolutie van de in de Centrale geregistreerde personen en contracten. | evolutie van de in de Centrale geregistreerde personen en contracten. |
De Bank heeft een aantal statistische reeksen opgenomen in een | De Bank heeft een aantal statistische reeksen opgenomen in een |
specifieke brochure die halfjaarlijks wordt geactualiseerd. Die | specifieke brochure die halfjaarlijks wordt geactualiseerd. Die |
brochure kan op de website van de Bank (http://www.nbb.be) worden | brochure kan op de website van de Bank (http://www.nbb.be) worden |
geraadpleegd of bij de dienst Documentatie [tel.: 02-221 20 33; fax: | geraadpleegd of bij de dienst Documentatie [tel.: 02-221 20 33; fax: |
02)-221 30 42] worden aangevraagd. | 02)-221 30 42] worden aangevraagd. |