← Terug naar "Verslag over de werking van de centrale voor kredieten aan particulieren. - Jaar 2001 De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...)"
| Verslag over de werking van de centrale voor kredieten aan particulieren. - Jaar 2001 De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...) | Verslag over de werking van de centrale voor kredieten aan particulieren. - Jaar 2001 De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel (...) |
|---|---|
| MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN | MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN |
| Verslag over de werking van de centrale voor kredieten aan | Verslag over de werking van de centrale voor kredieten aan |
| particulieren. - Jaar 2001 | particulieren. - Jaar 2001 |
| (Opgesteld door de Nationale Bank van België overeenkomstig de | (Opgesteld door de Nationale Bank van België overeenkomstig de |
| bepalingen van artikel 71, paragraaf 3, van de wet van 12 juni 1991 op | bepalingen van artikel 71, paragraaf 3, van de wet van 12 juni 1991 op |
| het consumentenkrediet) | het consumentenkrediet) |
| 1. Overzicht van de geregistreerde inlichtingen | 1. Overzicht van de geregistreerde inlichtingen |
| 1.1. Inhoud van het gegevensbestand | 1.1. Inhoud van het gegevensbestand |
| De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel de | De Centrale voor Kredieten aan Particulieren heeft tot doel de |
| verzwaring van de schuldenlast van particulieren af te remmen door aan | verzwaring van de schuldenlast van particulieren af te remmen door aan |
| de deelnemende instellingen inlichtingen te verstrekken betreffende | de deelnemende instellingen inlichtingen te verstrekken betreffende |
| terugbetalingsmoeilijkheden inzake consumentenkredieten en | terugbetalingsmoeilijkheden inzake consumentenkredieten en |
| hypothecaire leningen voor privé-doeleinden. Eind 2001 waren in het | hypothecaire leningen voor privé-doeleinden. Eind 2001 waren in het |
| gegevensbestand van de Centrale 541 518 contracten en 397 451 personen | gegevensbestand van de Centrale 541 518 contracten en 397 451 personen |
| geregistreerd. | geregistreerd. |
| Het totale achterstallige bedrag van de geregistreerde contracten die | Het totale achterstallige bedrag van de geregistreerde contracten die |
| niet werden geregulariseerd, beliep eind 2001, 1.845,6 miljoen EUR of | niet werden geregulariseerd, beliep eind 2001, 1.845,6 miljoen EUR of |
| gemiddeld nagenoeg 2.939 EUR per contract voor de consumentenkredieten | gemiddeld nagenoeg 2.939 EUR per contract voor de consumentenkredieten |
| en 18.480 EUR voor de hypothecaire kredieten. | en 18.480 EUR voor de hypothecaire kredieten. |
| 1.2. Evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen | 1.2. Evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen |
| De evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen | De evolutie van het aantal geregistreerde contracten en personen |
| (toestand einde jaar) kan als volgt worden samengevat : | (toestand einde jaar) kan als volgt worden samengevat : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Het aantal geregistreerde contracten steeg tussen eind 2000 en 2001 | Het aantal geregistreerde contracten steeg tussen eind 2000 en 2001 |
| met 23 828 eenheden of 4,6 pct. en het aantal geregistreerde personen | met 23 828 eenheden of 4,6 pct. en het aantal geregistreerde personen |
| met 11 986 eenheden of 3,1 pct. Het aantal personen voor wie meer dan | met 11 986 eenheden of 3,1 pct. Het aantal personen voor wie meer dan |
| één contract werd gemeld beliep eind 2001 144 070 of circa 36 pct. van | één contract werd gemeld beliep eind 2001 144 070 of circa 36 pct. van |
| het totaal aantal geregistreerde personen. De gedetailleerde | het totaal aantal geregistreerde personen. De gedetailleerde |
| uitsplitsing van het aantal personen volgens het aantal contracten | uitsplitsing van het aantal personen volgens het aantal contracten |
| waarvoor ze werden geregistreerd, wordt weergegeven in onderstaande | waarvoor ze werden geregistreerd, wordt weergegeven in onderstaande |
| tabel. | tabel. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Wat de evolutie van het aantal geregistreerde contracten betreft, | Wat de evolutie van het aantal geregistreerde contracten betreft, |
| wordt in de hiernavolgende tabel de netto-aangroei bepaald als de | wordt in de hiernavolgende tabel de netto-aangroei bepaald als de |
| resultante van het aantal nieuwe registraties enerzijds en het aantal | resultante van het aantal nieuwe registraties enerzijds en het aantal |
| schrappingen anderzijds. | schrappingen anderzijds. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Het totaal aantal geregistreerde contracten is in de loop van 2001 | Het totaal aantal geregistreerde contracten is in de loop van 2001 |
| aangegroeid met ongeveer 23 800 eenheden, tegenover circa 22 000 | aangegroeid met ongeveer 23 800 eenheden, tegenover circa 22 000 |
| eenheden in 2000. Die groei is het gevolg van de stijging van het | eenheden in 2000. Die groei is het gevolg van de stijging van het |
| aantal nieuwe registraties, die belangrijker was dan die van het | aantal nieuwe registraties, die belangrijker was dan die van het |
| aantal schrappingen van geregulariseerde contracten. | aantal schrappingen van geregulariseerde contracten. |
| 1.3. Evolutie van het aantal bijwerkingen | 1.3. Evolutie van het aantal bijwerkingen |
| De Centrale verwerkte in 2001 nagenoeg 1,5 miljoen bijwerkingen. Die | De Centrale verwerkte in 2001 nagenoeg 1,5 miljoen bijwerkingen. Die |
| bijwerkingen werden verricht door ongeveer 300 actieve deelnemers. Van | bijwerkingen werden verricht door ongeveer 300 actieve deelnemers. Van |
| het aantal bijwerkingen heeft ongeveer 8,6 pct. betrekking op eerste | het aantal bijwerkingen heeft ongeveer 8,6 pct. betrekking op eerste |
| meldingen en 91,4 pct. op evoluties van de debetstand (met inbegrip | meldingen en 91,4 pct. op evoluties van de debetstand (met inbegrip |
| van regularisaties), hetgeen het uitgesproken dynamisch karakter van | van regularisaties), hetgeen het uitgesproken dynamisch karakter van |
| de Centrale beklemtoont. | de Centrale beklemtoont. |
| 1.4. Collectieve schuldenregeling | 1.4. Collectieve schuldenregeling |
| Op 1 juli 1999 is het koninklijk besluit tot regeling van de | Op 1 juli 1999 is het koninklijk besluit tot regeling van de |
| registratie van de berichten van collectieve schuldenregeling door de | registratie van de berichten van collectieve schuldenregeling door de |
| Nationale Bank van België en van hun raadpleging door de personen | Nationale Bank van België en van hun raadpleging door de personen |
| bedoeld in artikel 19, § 2, van de wet van 5 juli 1998 betreffende de | bedoeld in artikel 19, § 2, van de wet van 5 juli 1998 betreffende de |
| collectieve schuldenregeling in werking getreden. Overeenkomstig dit | collectieve schuldenregeling in werking getreden. Overeenkomstig dit |
| besluit dienen de griffies van de rechtbanken van eerste aanleg | besluit dienen de griffies van de rechtbanken van eerste aanleg |
| uiterlijk 24 uur na de uitspraak van de beschikking van | uiterlijk 24 uur na de uitspraak van de beschikking van |
| toelaatbaarheid, een afschrift van het bericht van collectieve | toelaatbaarheid, een afschrift van het bericht van collectieve |
| schuldenregeling aan de Centrale te melden. Zodra een minnelijke of | schuldenregeling aan de Centrale te melden. Zodra een minnelijke of |
| een gerechtelijke aanzuiveringsregeling wordt bereikt, moet de | een gerechtelijke aanzuiveringsregeling wordt bereikt, moet de |
| informatie daaromtrent eveneens worden medegedeeld. De door de | informatie daaromtrent eveneens worden medegedeeld. De door de |
| griffies toegestuurde inlichtingen worden door de Centrale in het | griffies toegestuurde inlichtingen worden door de Centrale in het |
| gegevensbestand geregistreerd en voor raadpleging ter beschikking | gegevensbestand geregistreerd en voor raadpleging ter beschikking |
| gesteld. | gesteld. |
| Eind 2001 werden 16 625 berichten van toelaatbaarheid gemeld, waarbij | Eind 2001 werden 16 625 berichten van toelaatbaarheid gemeld, waarbij |
| het in 79 pct. van die gevallen personen betreft die op het ogenblik | het in 79 pct. van die gevallen personen betreft die op het ogenblik |
| van de mededeling door de griffie reeds voor achterstallige | van de mededeling door de griffie reeds voor achterstallige |
| kredietovereenkomsten in het gegevensbestand van de Centrale waren | kredietovereenkomsten in het gegevensbestand van de Centrale waren |
| geregistreerd. Slechts 4 977 aanzuiveringsregelingen, hetzij 29,9 | geregistreerd. Slechts 4 977 aanzuiveringsregelingen, hetzij 29,9 |
| pct., werden gemeld (20,5 pct. minnelijke regelingen en 9,4 pct. | pct., werden gemeld (20,5 pct. minnelijke regelingen en 9,4 pct. |
| gerechtelijke regelingen). | gerechtelijke regelingen). |
| 2. Overzicht van het aantal raadplegingen | 2. Overzicht van het aantal raadplegingen |
| Vóór het afsluiten of wijzigen van een krediet dat onder het | Vóór het afsluiten of wijzigen van een krediet dat onder het |
| toepassingsveld van de wet op het consumentenkrediet valt, hebben de | toepassingsveld van de wet op het consumentenkrediet valt, hebben de |
| deelnemers (instellingen en personen, erkend door het Ministerie van | deelnemers (instellingen en personen, erkend door het Ministerie van |
| Economische Zaken) de wettelijke verplichting het gegevensbestand van | Economische Zaken) de wettelijke verplichting het gegevensbestand van |
| de Centrale te raadplegen. De evolutie van het aantal raadplegingen en | de Centrale te raadplegen. De evolutie van het aantal raadplegingen en |
| van het percentage « affirmatieve » antwoorden (antwoorden waarbij de | van het percentage « affirmatieve » antwoorden (antwoorden waarbij de |
| persoon waarover geraadpleegd wordt, geregistreerd is) wordt in | persoon waarover geraadpleegd wordt, geregistreerd is) wordt in |
| onderstaande tabel weergegeven. | onderstaande tabel weergegeven. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Uitgedrukt als gemiddelde per werkdag bedroeg het aantal « punctuele » | Uitgedrukt als gemiddelde per werkdag bedroeg het aantal « punctuele » |
| raadplegingen in 2001 ongeveer 17 847. De quasi-totaliteit (ca. 99 | raadplegingen in 2001 ongeveer 17 847. De quasi-totaliteit (ca. 99 |
| pct.) van die raadplegingen wordt « on line » verricht. | pct.) van die raadplegingen wordt « on line » verricht. |
| 3. Ontvangsten en werkingskosten van de Centrale | 3. Ontvangsten en werkingskosten van de Centrale |
| De evolutie van ontvangsten en werkingskosten van de Centrale kan voor | De evolutie van ontvangsten en werkingskosten van de Centrale kan voor |
| de laatste drie jaar als volgt worden samengevat : | de laatste drie jaar als volgt worden samengevat : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| De inkomsten van het jaar 2001 zijn lager dan het voorgaande jaar, | De inkomsten van het jaar 2001 zijn lager dan het voorgaande jaar, |
| ingevolge de daling van het aantal raadplegingen (- 3 pct.) | ingevolge de daling van het aantal raadplegingen (- 3 pct.) |
| gecombineerd met de tariefdaling van de on line-raadplegingen; dat | gecombineerd met de tariefdaling van de on line-raadplegingen; dat |
| tarief werd op 1 april 2001 teruggebracht van 0,371 naar 0,32 EUR (- | tarief werd op 1 april 2001 teruggebracht van 0,371 naar 0,32 EUR (- |
| 14 pct.). De exploitatiekosten zijn toegenomen met minder dan 1 pct. | 14 pct.). De exploitatiekosten zijn toegenomen met minder dan 1 pct. |
| Per saldo komt het netto resultaat van het boekjaar 2001 uit op | Per saldo komt het netto resultaat van het boekjaar 2001 uit op |
| ongeveer 150.000 EUR. | ongeveer 150.000 EUR. |
| Het financieel overschot wordt, zoals in het verleden, gereserveerd | Het financieel overschot wordt, zoals in het verleden, gereserveerd |
| met het oog op de financiering van belangrijke | met het oog op de financiering van belangrijke |
| informatica-aanpassingen van de Centrale in de toekomst, waaronder de | informatica-aanpassingen van de Centrale in de toekomst, waaronder de |
| uitbreiding tot de positieve Centrale (zie punt 5.). | uitbreiding tot de positieve Centrale (zie punt 5.). |
| 4. Inzage- en rectificatierecht | 4. Inzage- en rectificatierecht |
| De geregistreerde persoon wordt, overeenkomstig de wettelijke | De geregistreerde persoon wordt, overeenkomstig de wettelijke |
| bepalingen, ambtshalve en schriftelijk door de Bank op de hoogte | bepalingen, ambtshalve en schriftelijk door de Bank op de hoogte |
| gesteld wanneer hij voor de eerste maal in de Centrale wordt | gesteld wanneer hij voor de eerste maal in de Centrale wordt |
| opgenomen. Tijdens het verslagjaar werden in die context gemiddeld | opgenomen. Tijdens het verslagjaar werden in die context gemiddeld |
| ongeveer 302 kennisgevingen per werkdag verstuurd. | ongeveer 302 kennisgevingen per werkdag verstuurd. |
| Voor wat betreft het inzagerecht waarover elke persoon beschikt, wordt | Voor wat betreft het inzagerecht waarover elke persoon beschikt, wordt |
| vastgesteld dat het aantal schriftelijke aanvragen om inlichtingen | vastgesteld dat het aantal schriftelijke aanvragen om inlichtingen |
| gemiddeld ongeveer 43 per dag beliep, terwijl het aantal vragen om | gemiddeld ongeveer 43 per dag beliep, terwijl het aantal vragen om |
| inlichtingen in de vestigingen van de Bank nagenoeg 146 per dag | inlichtingen in de vestigingen van de Bank nagenoeg 146 per dag |
| beliep. In geval van betwisting van de gegevens die op zijn naam | beliep. In geval van betwisting van de gegevens die op zijn naam |
| werden geregistreerd, kan de betrokkene een beroep doen op de diensten | werden geregistreerd, kan de betrokkene een beroep doen op de diensten |
| van de Centrale die met de kredietverstrekker die de mededeling heeft | van de Centrale die met de kredietverstrekker die de mededeling heeft |
| verricht, in contact zal treden voor een aanvullend onderzoek van het | verricht, in contact zal treden voor een aanvullend onderzoek van het |
| dossier. Desgevallend wordt het bestaan van een betwisting in het | dossier. Desgevallend wordt het bestaan van een betwisting in het |
| gegevensbestand opgetekend en bij eventuele raadpleging medegedeeld | gegevensbestand opgetekend en bij eventuele raadpleging medegedeeld |
| aan de kredietverstrekkers. | aan de kredietverstrekkers. |
| 5. Ontwikkelingen in het wettelijke kader | 5. Ontwikkelingen in het wettelijke kader |
| In het kader van het door de Regering vooropgestelde preventieve | In het kader van het door de Regering vooropgestelde preventieve |
| beleid inzake de strijd tegen de overmatige schuldenlast, werden | beleid inzake de strijd tegen de overmatige schuldenlast, werden |
| initiatieven genomen die uiteindelijk hebben geleid tot de wet van 10 | initiatieven genomen die uiteindelijk hebben geleid tot de wet van 10 |
| augustus 2001 betreffende de Centrale voor Kredieten aan | augustus 2001 betreffende de Centrale voor Kredieten aan |
| Particulieren. Deze wet breidt de « negatieve » Centrale uit tot een | Particulieren. Deze wet breidt de « negatieve » Centrale uit tot een |
| positief registratiesysteem; daarin zullen, naast de | positief registratiesysteem; daarin zullen, naast de |
| betalingsachterstallen, eveneens consumentenkredieten en hypothecaire | betalingsachterstallen, eveneens consumentenkredieten en hypothecaire |
| leningen met een normaal verloop worden opgenomen. Verwacht wordt dat | leningen met een normaal verloop worden opgenomen. Verwacht wordt dat |
| die positieve Centrale effectief in werking zal treden in de loop van | die positieve Centrale effectief in werking zal treden in de loop van |
| het eerste semester van 2003. De precieze datum daarvan zal bij | het eerste semester van 2003. De precieze datum daarvan zal bij |
| Koninklijk besluit worden bepaald. Opdat de Centrale van meet of aan | Koninklijk besluit worden bepaald. Opdat de Centrale van meet of aan |
| adequate inlichtingen zou kunnen verstrekken inzake de beoordeling van | adequate inlichtingen zou kunnen verstrekken inzake de beoordeling van |
| het kredietrisico, is de wet eveneens van toepassing op de lopende | het kredietrisico, is de wet eveneens van toepassing op de lopende |
| kredietovereenkomsten voorzover die overeenkomsten nog een looptijd | kredietovereenkomsten voorzover die overeenkomsten nog een looptijd |
| hebben van minimum zes maanden op het ogenblik van de effectieve | hebben van minimum zes maanden op het ogenblik van de effectieve |
| inwerkingtreding. | inwerkingtreding. |
| 6. Statistische brochure | 6. Statistische brochure |
| In het kader van de problematiek van de overkreditering van de | In het kader van de problematiek van de overkreditering van de |
| gezinnen, vragen verschillende instellingen en instanties regelmatig | gezinnen, vragen verschillende instellingen en instanties regelmatig |
| aan de Bank allerhande informatie betreffende het aantal en de | aan de Bank allerhande informatie betreffende het aantal en de |
| evolutie van de in de Centrale geregistreerde personen en contracten. | evolutie van de in de Centrale geregistreerde personen en contracten. |
| De Bank heeft een aantal statistische reeksen opgenomen in een | De Bank heeft een aantal statistische reeksen opgenomen in een |
| specifieke brochure die halfjaarlijks wordt geactualiseerd. Die | specifieke brochure die halfjaarlijks wordt geactualiseerd. Die |
| brochure kan op de website van de Bank (http://www.nbb.be) worden | brochure kan op de website van de Bank (http://www.nbb.be) worden |
| geraadpleegd of bij de dienst Documentatie [tel. : 02-221 20 33; fax : | geraadpleegd of bij de dienst Documentatie [tel. : 02-221 20 33; fax : |
| 02-221 30 42] worden aangevraagd. | 02-221 30 42] worden aangevraagd. |