← Terug naar "Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg "
Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg | Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
25 MAART 2019. - Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in | 25 MAART 2019. - Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in |
artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over | artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over |
de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking | de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking |
tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg | tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg |
Context | Context |
Het nieuwe actieplan eGezondheid 2019-2021, door de IMC | Het nieuwe actieplan eGezondheid 2019-2021, door de IMC |
Volksgezondheidgetekend op 28 januari 2019, voorziet een specifiek | Volksgezondheidgetekend op 28 januari 2019, voorziet een specifiek |
aandacht voor de programma monitoring en het opvolgen van het gebruik | aandacht voor de programma monitoring en het opvolgen van het gebruik |
van de opgeleverde systemen en eGezondheidsdiensten (project 1.2 van | van de opgeleverde systemen en eGezondheidsdiensten (project 1.2 van |
het actieplan) door eindgebruikers. | het actieplan) door eindgebruikers. |
Naast opvolgen van het gebruik van eGezondheidsdiensten en nagaan of | Naast opvolgen van het gebruik van eGezondheidsdiensten en nagaan of |
projecten hun doelstellingen realiseren, is er ook nood om via een | projecten hun doelstellingen realiseren, is er ook nood om via een |
beperkt aantal kerncijfers de voortgang van het gehele actieplan | beperkt aantal kerncijfers de voortgang van het gehele actieplan |
eGezondheid op te volgen. Dit past binnen het tastbaar maken naar de | eGezondheid op te volgen. Dit past binnen het tastbaar maken naar de |
buitenwereld van de visie en missie van eGezondheid, waar door de | buitenwereld van de visie en missie van eGezondheid, waar door de |
realisatie van projecten een bepaald meetbaar doel wordt bereikt. | realisatie van projecten een bepaald meetbaar doel wordt bereikt. |
Analyse van de huidige situatie | Analyse van de huidige situatie |
Dit project wil een consistente en eenduidige verzameling opbouwen van | Dit project wil een consistente en eenduidige verzameling opbouwen van |
functionele gebruikersgegevens. | functionele gebruikersgegevens. |
In die zin is het complementair aan de bestaande eHealth-statistieken | In die zin is het complementair aan de bestaande eHealth-statistieken |
die zich vooral richten op aantallen en hoeveelheden, op technische | die zich vooral richten op aantallen en hoeveelheden, op technische |
informaties zoals aantal boodschappen en aantal gepubliceerde | informaties zoals aantal boodschappen en aantal gepubliceerde |
documenten. De bestaande statistieken worden geëvalueerd op hun | documenten. De bestaande statistieken worden geëvalueerd op hun |
bruikbaarheid, waarbij het nut en doel ervan duidelijk moet zijn. | bruikbaarheid, waarbij het nut en doel ervan duidelijk moet zijn. |
In dit project hoort ook het opzetten en gebruiken van jaarlijks | In dit project hoort ook het opzetten en gebruiken van jaarlijks |
terugkerende monitoring-systematieken (bijvoorbeeld gebaseerd op de | terugkerende monitoring-systematieken (bijvoorbeeld gebaseerd op de |
Nederlandse Nictiz-aanpak), waarmee we in staat zijn om het beleid op | Nederlandse Nictiz-aanpak), waarmee we in staat zijn om het beleid op |
alle vlakken (software-producten, opleidingen van de zorgverleners, | alle vlakken (software-producten, opleidingen van de zorgverleners, |
patiënt-inclusie, ...) bij te stellen, indien nodig. | patiënt-inclusie, ...) bij te stellen, indien nodig. |
De regio Vlaanderen heeft in het verleden al, in samenwerking met de | De regio Vlaanderen heeft in het verleden al, in samenwerking met de |
dienst HIE van Imec, een beperkt monitoring-project ontwikkeld en | dienst HIE van Imec, een beperkt monitoring-project ontwikkeld en |
uitgevoerd. De aanpak van Imec is in hoge mate overgenomen van de | uitgevoerd. De aanpak van Imec is in hoge mate overgenomen van de |
jaarlijkse Nederlandse ehealthmonitoring opgemaakt en uitgevoerd door | jaarlijkse Nederlandse ehealthmonitoring opgemaakt en uitgevoerd door |
Nictiz. | Nictiz. |
In 2017 was er een voorstel tot KCE-onderzoek geformuleerd omtrent de | In 2017 was er een voorstel tot KCE-onderzoek geformuleerd omtrent de |
`adoptie eHealth'. In die periode was er al een | `adoptie eHealth'. In die periode was er al een |
samenwerkingsmogelijkheid KCE-Imec onderzocht. Die was inhoudelijk | samenwerkingsmogelijkheid KCE-Imec onderzocht. Die was inhoudelijk |
positief bevonden, maar vanwege onduidelijke budget-beschikbaarheid is | positief bevonden, maar vanwege onduidelijke budget-beschikbaarheid is |
daar geen verder gevolg aan gegeven. | daar geen verder gevolg aan gegeven. |
Cofinanciering van een landelijke eHealthmonitor | Cofinanciering van een landelijke eHealthmonitor |
Op basis van bovenstaande feiten is er beslist om met bovenstaande | Op basis van bovenstaande feiten is er beslist om met bovenstaande |
partners een mogelijke aanpak te onderzoeken om voor België een | partners een mogelijke aanpak te onderzoeken om voor België een |
landelijke eHealthmonitoring op te zetten. | landelijke eHealthmonitoring op te zetten. |
Imec had begin 2018 al een concrete offerte op tafel gelegd en deze | Imec had begin 2018 al een concrete offerte op tafel gelegd en deze |
dekt quasi precies de doelen die we wensen te bereiken. Deze houdt | dekt quasi precies de doelen die we wensen te bereiken. Deze houdt |
rekening met regionale accenten, zodat resultaten bruikbaar zijn voor | rekening met regionale accenten, zodat resultaten bruikbaar zijn voor |
de federale overheid en de gefedereerde entiteiten. | de federale overheid en de gefedereerde entiteiten. |
De leden van de IMC Volksgezondheid beslissen dit project te | De leden van de IMC Volksgezondheid beslissen dit project te |
ontwikkelen op basis van een cofinanciering volgens de volgende | ontwikkelen op basis van een cofinanciering volgens de volgende |
verdeelsleutel: | verdeelsleutel: |
? 80 % door de federale overheid | ? 80 % door de federale overheid |
? 20 % door de gefedereerde overheden waarvan: | ? 20 % door de gefedereerde overheden waarvan: |
o Vlaanderen : 10 % | o Vlaanderen : 10 % |
o Wallonie : 8 % | o Wallonie : 8 % |
o Brussel : 1,8 % | o Brussel : 1,8 % |
o Duitstalige gemeenschap : 0,2 % | o Duitstalige gemeenschap : 0,2 % |
Het Verzekeringscomité van het RIZIV heeft op 4 februari 2019 zijn | Het Verzekeringscomité van het RIZIV heeft op 4 februari 2019 zijn |
akkoord gegeven met de ter beschikking stelling van de gevraagde | akkoord gegeven met de ter beschikking stelling van de gevraagde |
budgetten op federaal niveau. | budgetten op federaal niveau. |
Het globaal budget dat nodig is voor dit project bedraagt 500.000 in | Het globaal budget dat nodig is voor dit project bedraagt 500.000 in |
de opstartfase (2019). | de opstartfase (2019). |
Voor de cofinanciering ervan zullen de verschillende overheden de | Voor de cofinanciering ervan zullen de verschillende overheden de |
volgende bedragen vrijmaken: | volgende bedragen vrijmaken: |
? federale overheid (via RIZIV) : 400.000 | ? federale overheid (via RIZIV) : 400.000 |
? Vlaanderen (10 %) : 50.000 | ? Vlaanderen (10 %) : 50.000 |
? Waals gewest/Fr gemeenschap (8 %): 40.000 | ? Waals gewest/Fr gemeenschap (8 %): 40.000 |
? Brussels hoofdstedelijk gewest (1,8 %): 9.000 | ? Brussels hoofdstedelijk gewest (1,8 %): 9.000 |
? Duitstalige gemeenschap (0,2 %): 1.000 . | ? Duitstalige gemeenschap (0,2 %): 1.000 . |
Voor de realisatie van het project wordt beroep gedaan op externe | Voor de realisatie van het project wordt beroep gedaan op externe |
partners. De betalingsfacturen worden door de externe partners aan | partners. De betalingsfacturen worden door de externe partners aan |
RIZIV bezorgd die de betalingen doet en de ventilatie, volgens | RIZIV bezorgd die de betalingen doet en de ventilatie, volgens |
bovenstaande verdeling, naar de verschillende betrokken partijen. | bovenstaande verdeling, naar de verschillende betrokken partijen. |
Indien de initiële voorziene kredieten niet volledig worden aangewend | Indien de initiële voorziene kredieten niet volledig worden aangewend |
zal voor dit niet aangewende krediet geen factuur aangeboden worden. | zal voor dit niet aangewende krediet geen factuur aangeboden worden. |
De financiering van het jaarlijkse monitoring en de verdere | De financiering van het jaarlijkse monitoring en de verdere |
ontplooiing vanaf 2020 zal bij aanhangsel op dit protocol geregeld | ontplooiing vanaf 2020 zal bij aanhangsel op dit protocol geregeld |
worden. | worden. |
Aldus gesloten te Brussel op 25 maart 2019. | Aldus gesloten te Brussel op 25 maart 2019. |
Voor de Federale Staat : | Voor de Federale Staat : |
M. DE BLOCK, | M. DE BLOCK, |
Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en | Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en |
Migratie | Migratie |
Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : | Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : |
J. VANDEURZEN, | J. VANDEURZEN, |
Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin | Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin |
Pour la Région wallonne : | Pour la Région wallonne : |
A. GREOLI, | A. GREOLI, |
Vice-Présidente, Ministre de l'Action sociale, de la Santé, de | Vice-Présidente, Ministre de l'Action sociale, de la Santé, de |
l'Egalité des chances, de la Fonction publique et de la Simplification | l'Egalité des chances, de la Fonction publique et de la Simplification |
administrative | administrative |
Pour la Communauté française : | Pour la Communauté française : |
R. DEMOTTE, | R. DEMOTTE, |
Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles | Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles |
Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad | Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad |
: | : |
D. GOSUIN, | D. GOSUIN, |
Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la Santé, les | Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la Santé, les |
Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et les | Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et les |
Relations extérieures | Relations extérieures |
G. VANHENGEL, | G. VANHENGEL, |
Lid van het Verenigd college, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de | Lid van het Verenigd college, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de |
Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het Patrimonium en de | Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het Patrimonium en de |
Externe Betrekkingen | Externe Betrekkingen |
Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels | Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest : | Hoofdstedelijk Gewest : |
C. JODOGNE, | C. JODOGNE, |
Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente | Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente |
pour la Politique de Santé | pour la Politique de Santé |
Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : | Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : |
A. ANTONIADIS, | A. ANTONIADIS, |
Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit | Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit |
und Soziales | und Soziales |