Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Protocol van 25/03/2019
← Terug naar "Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg "
Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
25 MAART 2019. - Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in 25 MAART 2019. - Protocolakkoord tussen de federale overheid en de in
artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden over
de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking de cofinanciering van een landelijk monitoringsysteem met betrekking
tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg tot de implementatie van eGezondheid in de eerste lijnzorg
Context Context
Het nieuwe actieplan eGezondheid 2019-2021, door de IMC Het nieuwe actieplan eGezondheid 2019-2021, door de IMC
Volksgezondheidgetekend op 28 januari 2019, voorziet een specifiek Volksgezondheidgetekend op 28 januari 2019, voorziet een specifiek
aandacht voor de programma monitoring en het opvolgen van het gebruik aandacht voor de programma monitoring en het opvolgen van het gebruik
van de opgeleverde systemen en eGezondheidsdiensten (project 1.2 van van de opgeleverde systemen en eGezondheidsdiensten (project 1.2 van
het actieplan) door eindgebruikers. het actieplan) door eindgebruikers.
Naast opvolgen van het gebruik van eGezondheidsdiensten en nagaan of Naast opvolgen van het gebruik van eGezondheidsdiensten en nagaan of
projecten hun doelstellingen realiseren, is er ook nood om via een projecten hun doelstellingen realiseren, is er ook nood om via een
beperkt aantal kerncijfers de voortgang van het gehele actieplan beperkt aantal kerncijfers de voortgang van het gehele actieplan
eGezondheid op te volgen. Dit past binnen het tastbaar maken naar de eGezondheid op te volgen. Dit past binnen het tastbaar maken naar de
buitenwereld van de visie en missie van eGezondheid, waar door de buitenwereld van de visie en missie van eGezondheid, waar door de
realisatie van projecten een bepaald meetbaar doel wordt bereikt. realisatie van projecten een bepaald meetbaar doel wordt bereikt.
Analyse van de huidige situatie Analyse van de huidige situatie
Dit project wil een consistente en eenduidige verzameling opbouwen van Dit project wil een consistente en eenduidige verzameling opbouwen van
functionele gebruikersgegevens. functionele gebruikersgegevens.
In die zin is het complementair aan de bestaande eHealth-statistieken In die zin is het complementair aan de bestaande eHealth-statistieken
die zich vooral richten op aantallen en hoeveelheden, op technische die zich vooral richten op aantallen en hoeveelheden, op technische
informaties zoals aantal boodschappen en aantal gepubliceerde informaties zoals aantal boodschappen en aantal gepubliceerde
documenten. De bestaande statistieken worden geëvalueerd op hun documenten. De bestaande statistieken worden geëvalueerd op hun
bruikbaarheid, waarbij het nut en doel ervan duidelijk moet zijn. bruikbaarheid, waarbij het nut en doel ervan duidelijk moet zijn.
In dit project hoort ook het opzetten en gebruiken van jaarlijks In dit project hoort ook het opzetten en gebruiken van jaarlijks
terugkerende monitoring-systematieken (bijvoorbeeld gebaseerd op de terugkerende monitoring-systematieken (bijvoorbeeld gebaseerd op de
Nederlandse Nictiz-aanpak), waarmee we in staat zijn om het beleid op Nederlandse Nictiz-aanpak), waarmee we in staat zijn om het beleid op
alle vlakken (software-producten, opleidingen van de zorgverleners, alle vlakken (software-producten, opleidingen van de zorgverleners,
patiënt-inclusie, ...) bij te stellen, indien nodig. patiënt-inclusie, ...) bij te stellen, indien nodig.
De regio Vlaanderen heeft in het verleden al, in samenwerking met de De regio Vlaanderen heeft in het verleden al, in samenwerking met de
dienst HIE van Imec, een beperkt monitoring-project ontwikkeld en dienst HIE van Imec, een beperkt monitoring-project ontwikkeld en
uitgevoerd. De aanpak van Imec is in hoge mate overgenomen van de uitgevoerd. De aanpak van Imec is in hoge mate overgenomen van de
jaarlijkse Nederlandse ehealthmonitoring opgemaakt en uitgevoerd door jaarlijkse Nederlandse ehealthmonitoring opgemaakt en uitgevoerd door
Nictiz. Nictiz.
In 2017 was er een voorstel tot KCE-onderzoek geformuleerd omtrent de In 2017 was er een voorstel tot KCE-onderzoek geformuleerd omtrent de
`adoptie eHealth'. In die periode was er al een `adoptie eHealth'. In die periode was er al een
samenwerkingsmogelijkheid KCE-Imec onderzocht. Die was inhoudelijk samenwerkingsmogelijkheid KCE-Imec onderzocht. Die was inhoudelijk
positief bevonden, maar vanwege onduidelijke budget-beschikbaarheid is positief bevonden, maar vanwege onduidelijke budget-beschikbaarheid is
daar geen verder gevolg aan gegeven. daar geen verder gevolg aan gegeven.
Cofinanciering van een landelijke eHealthmonitor Cofinanciering van een landelijke eHealthmonitor
Op basis van bovenstaande feiten is er beslist om met bovenstaande Op basis van bovenstaande feiten is er beslist om met bovenstaande
partners een mogelijke aanpak te onderzoeken om voor België een partners een mogelijke aanpak te onderzoeken om voor België een
landelijke eHealthmonitoring op te zetten. landelijke eHealthmonitoring op te zetten.
Imec had begin 2018 al een concrete offerte op tafel gelegd en deze Imec had begin 2018 al een concrete offerte op tafel gelegd en deze
dekt quasi precies de doelen die we wensen te bereiken. Deze houdt dekt quasi precies de doelen die we wensen te bereiken. Deze houdt
rekening met regionale accenten, zodat resultaten bruikbaar zijn voor rekening met regionale accenten, zodat resultaten bruikbaar zijn voor
de federale overheid en de gefedereerde entiteiten. de federale overheid en de gefedereerde entiteiten.
De leden van de IMC Volksgezondheid beslissen dit project te De leden van de IMC Volksgezondheid beslissen dit project te
ontwikkelen op basis van een cofinanciering volgens de volgende ontwikkelen op basis van een cofinanciering volgens de volgende
verdeelsleutel: verdeelsleutel:
? 80 % door de federale overheid ? 80 % door de federale overheid
? 20 % door de gefedereerde overheden waarvan: ? 20 % door de gefedereerde overheden waarvan:
o Vlaanderen : 10 % o Vlaanderen : 10 %
o Wallonie : 8 % o Wallonie : 8 %
o Brussel : 1,8 % o Brussel : 1,8 %
o Duitstalige gemeenschap : 0,2 % o Duitstalige gemeenschap : 0,2 %
Het Verzekeringscomité van het RIZIV heeft op 4 februari 2019 zijn Het Verzekeringscomité van het RIZIV heeft op 4 februari 2019 zijn
akkoord gegeven met de ter beschikking stelling van de gevraagde akkoord gegeven met de ter beschikking stelling van de gevraagde
budgetten op federaal niveau. budgetten op federaal niveau.
Het globaal budget dat nodig is voor dit project bedraagt 500.000€ in Het globaal budget dat nodig is voor dit project bedraagt 500.000€ in
de opstartfase (2019). de opstartfase (2019).
Voor de cofinanciering ervan zullen de verschillende overheden de Voor de cofinanciering ervan zullen de verschillende overheden de
volgende bedragen vrijmaken: volgende bedragen vrijmaken:
? federale overheid (via RIZIV) : 400.000€ ? federale overheid (via RIZIV) : 400.000€
? Vlaanderen (10 %) : 50.000 € ? Vlaanderen (10 %) : 50.000 €
? Waals gewest/Fr gemeenschap (8 %): 40.000€ ? Waals gewest/Fr gemeenschap (8 %): 40.000€
? Brussels hoofdstedelijk gewest (1,8 %): 9.000 € ? Brussels hoofdstedelijk gewest (1,8 %): 9.000 €
? Duitstalige gemeenschap (0,2 %): 1.000 €. ? Duitstalige gemeenschap (0,2 %): 1.000 €.
Voor de realisatie van het project wordt beroep gedaan op externe Voor de realisatie van het project wordt beroep gedaan op externe
partners. De betalingsfacturen worden door de externe partners aan partners. De betalingsfacturen worden door de externe partners aan
RIZIV bezorgd die de betalingen doet en de ventilatie, volgens RIZIV bezorgd die de betalingen doet en de ventilatie, volgens
bovenstaande verdeling, naar de verschillende betrokken partijen. bovenstaande verdeling, naar de verschillende betrokken partijen.
Indien de initiële voorziene kredieten niet volledig worden aangewend Indien de initiële voorziene kredieten niet volledig worden aangewend
zal voor dit niet aangewende krediet geen factuur aangeboden worden. zal voor dit niet aangewende krediet geen factuur aangeboden worden.
De financiering van het jaarlijkse monitoring en de verdere De financiering van het jaarlijkse monitoring en de verdere
ontplooiing vanaf 2020 zal bij aanhangsel op dit protocol geregeld ontplooiing vanaf 2020 zal bij aanhangsel op dit protocol geregeld
worden. worden.
Aldus gesloten te Brussel op 25 maart 2019. Aldus gesloten te Brussel op 25 maart 2019.
Voor de Federale Staat : Voor de Federale Staat :
M. DE BLOCK, M. DE BLOCK,
Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en
Migratie Migratie
Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest :
J. VANDEURZEN, J. VANDEURZEN,
Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Pour la Région wallonne : Pour la Région wallonne :
A. GREOLI, A. GREOLI,
Vice-Présidente, Ministre de l'Action sociale, de la Santé, de Vice-Présidente, Ministre de l'Action sociale, de la Santé, de
l'Egalité des chances, de la Fonction publique et de la Simplification l'Egalité des chances, de la Fonction publique et de la Simplification
administrative administrative
Pour la Communauté française : Pour la Communauté française :
R. DEMOTTE, R. DEMOTTE,
Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles
Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad
: :
D. GOSUIN, D. GOSUIN,
Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la Santé, les Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la Santé, les
Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et les Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et les
Relations extérieures Relations extérieures
G. VANHENGEL, G. VANHENGEL,
Lid van het Verenigd college, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de Lid van het Verenigd college, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de
Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het Patrimonium en de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het Patrimonium en de
Externe Betrekkingen Externe Betrekkingen
Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest : Hoofdstedelijk Gewest :
C. JODOGNE, C. JODOGNE,
Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente
pour la Politique de Santé pour la Politique de Santé
Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : Für die Deutschsprachige Gemeinschaft :
A. ANTONIADIS, A. ANTONIADIS,
Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit
und Soziales und Soziales
^