Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Beschikking van 20/05/1999
← Terug naar "Ordonnantie betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest "
Ordonnantie betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ordonnantie betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
20 MEI 1999. - Ordonnantie betreffende de Gewestelijke 20 MEI 1999. - Ordonnantie betreffende de Gewestelijke
Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1) Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1)
De Brusselse Hoofdstedelijke Raad heeft aangenomen en Wij, Regering, De Brusselse Hoofdstedelijke Raad heeft aangenomen en Wij, Regering,
bekrachtigen hetgeen volgt : bekrachtigen hetgeen volgt :
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in

artikel 39 van de Grondwet. artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.De benaming van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor

Art. 2.De benaming van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor

het arrondissement Brussel-Hoofdstad, opgericht op grond van artikel het arrondissement Brussel-Hoofdstad, opgericht op grond van artikel
15 van de wet van 15 juli 1970, wordt gewijzigd en wordt de volgende: 15 van de wet van 15 juli 1970, wordt gewijzigd en wordt de volgende:
Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest, hierna GOMB genoemd. Hoofdstedelijk Gewest, hierna GOMB genoemd.
De GOMB is een publiekrechtelijke instelling met De GOMB is een publiekrechtelijke instelling met
rechtspersoonlijkheid. rechtspersoonlijkheid.
De statuten van de GOMB worden vastgesteld door de algemene De statuten van de GOMB worden vastgesteld door de algemene
vergadering en worden om goedkeuring voorgelegd aan de Regering. vergadering en worden om goedkeuring voorgelegd aan de Regering.
Voor wat door de huidige ordonnantie niet geregeld is, zijn de Voor wat door de huidige ordonnantie niet geregeld is, zijn de
bepalingen van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen bepalingen van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen
toepasselijk. De door de Regering vastgestelde statuten kunnen er toepasselijk. De door de Regering vastgestelde statuten kunnen er
evenwel van afwijken door aan de raad van bestuur de ruimste evenwel van afwijken door aan de raad van bestuur de ruimste
bevoegdheden toe te kennen en aan de algemene vergadering slechts bevoegdheden toe te kennen en aan de algemene vergadering slechts
beperkte en uitdrukkelijk opgesomde bevoegdheden op te dragen. beperkte en uitdrukkelijk opgesomde bevoegdheden op te dragen.
HOOFDSTUK II. - Taken en bevoegdheden HOOFDSTUK II. - Taken en bevoegdheden

Art. 3.De GOMB vervult opdrachten inzake economische ontwikkeling en

Art. 3.De GOMB vervult opdrachten inzake economische ontwikkeling en

stadsvernieuwing op het grondgebied van het Gewest. Overeenkomstig stadsvernieuwing op het grondgebied van het Gewest. Overeenkomstig
haar opdrachten is de GOMB verplicht jaarlijks, en uiterlijk op 30 haar opdrachten is de GOMB verplicht jaarlijks, en uiterlijk op 30
juni van elk jaar, een activiteitenverslag en een nota met juni van elk jaar, een activiteitenverslag en een nota met
vooruitzichten op te stellen ter attentie van de Brusselse vooruitzichten op te stellen ter attentie van de Brusselse
Hoofdstedelijke Raad. Hoofdstedelijke Raad.

Art. 4.Inzake economische ontwikkeling is de GOMB belast met de

Art. 4.Inzake economische ontwikkeling is de GOMB belast met de

bevordering van de oprichting van nieuwe ondernemingen en de bevordering van de oprichting van nieuwe ondernemingen en de
ontwikkeling van de bestaande ondernemingen in het bijzonder door de ontwikkeling van de bestaande ondernemingen in het bijzonder door de
vestigingsmogelijkheden van industriële, ambachtelijke en vestigingsmogelijkheden van industriële, ambachtelijke en
dienstverlenende ondernemingen te vergroten, door bedrijvenzones en dienstverlenende ondernemingen te vergroten, door bedrijvenzones en
bedrijfsgebouwen tot stand te brengen en te beheren en door bedrijfsgebouwen tot stand te brengen en te beheren en door
informatie- en coördinatiediensten te ontwikkelen. informatie- en coördinatiediensten te ontwikkelen.
Met het oog op de vervulling van deze opdrachten beschikt de GOMB over Met het oog op de vervulling van deze opdrachten beschikt de GOMB over
een algemeen recht voorstellen te formuleren, impulsen te geven en een algemeen recht voorstellen te formuleren, impulsen te geven en
coördinerend op te treden in zaken met betrekking tot de promotie van coördinerend op te treden in zaken met betrekking tot de promotie van
de economische bedrijvigheid. de economische bedrijvigheid.
De GOMB kan ter verwezenlijking van de in het eerste lid opgesomde De GOMB kan ter verwezenlijking van de in het eerste lid opgesomde
opdrachten : opdrachten :
1° onroerende goederen verwerven, verkopen, huren, verhuren, ruilen, 1° onroerende goederen verwerven, verkopen, huren, verhuren, ruilen,
in vruchtgebruik geven of in beheer nemen. Zij kan terreinen uitrusten in vruchtgebruik geven of in beheer nemen. Zij kan terreinen uitrusten
met de nodige infrastructuur, gebouwen optrekken, renoveren of met de nodige infrastructuur, gebouwen optrekken, renoveren of
afbreken. afbreken.
Bovendien kan zij tevens afstand doen van eender welk zakelijk recht Bovendien kan zij tevens afstand doen van eender welk zakelijk recht
dat op deze onroerende goederen rust of ze met erfdienstbaarheden en dat op deze onroerende goederen rust of ze met erfdienstbaarheden en
lasten bezwaren; lasten bezwaren;
2° alle investeringen uitvoeren of laten uitvoeren; 2° alle investeringen uitvoeren of laten uitvoeren;
3° acties ondernemen op basis van een gemengd private en openbare 3° acties ondernemen op basis van een gemengd private en openbare
financiering; financiering;
4° studies uitvoeren of laten uitvoeren welke noodzakelijk zijn voor 4° studies uitvoeren of laten uitvoeren welke noodzakelijk zijn voor
het verder vervullen van haar opdrachten. het verder vervullen van haar opdrachten.

Art. 5.§ 1. Binnen de perken van haar financiële mogelijkheden richt

Art. 5.§ 1. Binnen de perken van haar financiële mogelijkheden richt

de GOMB inzake stadsvernieuwing woningen en gebouwen op met een de GOMB inzake stadsvernieuwing woningen en gebouwen op met een
ambachtelijke, commerciële, gemeenschappelijke of dienstverlenende ambachtelijke, commerciële, gemeenschappelijke of dienstverlenende
functie die noodzakelijk is binnen een complex van woningen. Deze functie die noodzakelijk is binnen een complex van woningen. Deze
onroerende goederen moeten worden gebouwd in gebieden waar een tekort onroerende goederen moeten worden gebouwd in gebieden waar een tekort
aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn, hetzij door aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn, hetzij door
een sterk verval van het gebouwenpatrimonium, hetzij door de een sterk verval van het gebouwenpatrimonium, hetzij door de
aanwezigheid van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of aanwezigheid van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of
bouwrijp moeten worden gemaakt. bouwrijp moeten worden gemaakt.
§ 2. Met het oog op de vervulling van deze opdracht beschikt de GOMB § 2. Met het oog op de vervulling van deze opdracht beschikt de GOMB
over een algemeen recht om voorstellen te formuleren, impulsen te over een algemeen recht om voorstellen te formuleren, impulsen te
geven en coördinerend op te treden in voorstellen naar de private geven en coördinerend op te treden in voorstellen naar de private
sector toe alsmede naar de diverse overheden. sector toe alsmede naar de diverse overheden.
§ 3. Met het oog op de verwezenlijking van de in de § 1 van onderhavig § 3. Met het oog op de verwezenlijking van de in de § 1 van onderhavig
artikel vastgestelde opdracht kan de GOMB : artikel vastgestelde opdracht kan de GOMB :
1° gebouwen optrekken, al dan niet bebouwde onroerende goederen 1° gebouwen optrekken, al dan niet bebouwde onroerende goederen
verwerven, inrichten, renoveren, beheren, verhuren, verkopen, afstand verwerven, inrichten, renoveren, beheren, verhuren, verkopen, afstand
doen van eender welk zakelijk recht dat er op rust of ze met doen van eender welk zakelijk recht dat er op rust of ze met
erfdienstbaarheden en lasten bezwaren. De GOMB dient er op toe te zien erfdienstbaarheden en lasten bezwaren. De GOMB dient er op toe te zien
dat criteria van architecturale aard of van ruimtelijke ordening dat criteria van architecturale aard of van ruimtelijke ordening
worden opgesteld welke een harmonieus leven in en rondom de door haar worden opgesteld welke een harmonieus leven in en rondom de door haar
ter beschikking gestelde woningen verzekeren; ter beschikking gestelde woningen verzekeren;
2° al dan niet bebouwde onroerende goederen uitrusten, huren of 2° al dan niet bebouwde onroerende goederen uitrusten, huren of
inbrengen en iedere concrete handeling stellen om private of inbrengen en iedere concrete handeling stellen om private of
overheidsinvesteringen te bespoedigen of uit te breiden; overheidsinvesteringen te bespoedigen of uit te breiden;
3° studies uitwerken welke noodzakelijk zijn voor het verder vervullen 3° studies uitwerken welke noodzakelijk zijn voor het verder vervullen
van haar opdrachten. van haar opdrachten.
Bovenstaande actiemogelijkheden mogen slecht aangewend worden voor de Bovenstaande actiemogelijkheden mogen slecht aangewend worden voor de
uitoefening van de bevoegdheden welke in § 1 van onderhavig artikel uitoefening van de bevoegdheden welke in § 1 van onderhavig artikel
uitdrukkelijk aan de GOMB worden toegewezen. uitdrukkelijk aan de GOMB worden toegewezen.

Art. 6.Het Gewest of ook een gemeente kunnen specifieke opdrachten

Art. 6.Het Gewest of ook een gemeente kunnen specifieke opdrachten

toevertrouwen aan de GOMB. Deze specifieke opdrachten, welke al toevertrouwen aan de GOMB. Deze specifieke opdrachten, welke al
naargelang het geval worden uitgevoerd op kosten van het Gewest of de naargelang het geval worden uitgevoerd op kosten van het Gewest of de
gemeente, houden verband met de opdrachten die de GOMB vervult inzake gemeente, houden verband met de opdrachten die de GOMB vervult inzake
economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. economische ontwikkeling en stadsvernieuwing.
De GOMB, wanneer ze op basis van die bepaling optreedt, behoort De GOMB, wanneer ze op basis van die bepaling optreedt, behoort
technische bijstand te verlenen en handelt namens en voor rekening van technische bijstand te verlenen en handelt namens en voor rekening van
de opdrachtgevende overheid. de opdrachtgevende overheid.

Art. 7.§ 1. De GOMB kan, met het oog op de verwezenlijking van baar

Art. 7.§ 1. De GOMB kan, met het oog op de verwezenlijking van baar

opdrachten, door de Regering gemachtigd worden om de onteigening na te opdrachten, door de Regering gemachtigd worden om de onteigening na te
streven van onroerende goederen ten algemenen nutte, zelfs door middel streven van onroerende goederen ten algemenen nutte, zelfs door middel
van de methode van onteigening per stroken. van de methode van onteigening per stroken.
Het algemeen nut van de onteigening kan alleen worden aangevoerd voor Het algemeen nut van de onteigening kan alleen worden aangevoerd voor
de projecten bedoeld in artikel 4, derde lid, 1° en 5, § 1. de projecten bedoeld in artikel 4, derde lid, 1° en 5, § 1.
De GOMB kan slechts overgaan tot de onteigeningsprocedure bij De GOMB kan slechts overgaan tot de onteigeningsprocedure bij
hoogdringendheid, indien ze uitdrukkelijk motiveert om welke redenen hoogdringendheid, indien ze uitdrukkelijk motiveert om welke redenen
de onmiddellijke inbezetneming van het onroerend goed of de onroerende de onmiddellijke inbezetneming van het onroerend goed of de onroerende
goederen onontbeerlijk is voor het algemeen nut. goederen onontbeerlijk is voor het algemeen nut.
§ 2. Voor het berekenen van de waarde van de goederen onteigend in het § 2. Voor het berekenen van de waarde van de goederen onteigend in het
kader van stadsvernieuwing wordt geen rekening gehouden met de kader van stadsvernieuwing wordt geen rekening gehouden met de
meerwaarde of minwaarde die een gevolg is van de beslissing van de meerwaarde of minwaarde die een gevolg is van de beslissing van de
Regering tot vaststelling van het meerjarig investeringsplan bedoeld Regering tot vaststelling van het meerjarig investeringsplan bedoeld
in artikel 20, § 3. in artikel 20, § 3.

Art. 8.De GOMB dient een vervangingswoning aan te bieden aan de

Art. 8.De GOMB dient een vervangingswoning aan te bieden aan de

bewoners die geen eigenaar zijn van de in der minne verkregen bewoners die geen eigenaar zijn van de in der minne verkregen
goederen, of die, in geval van onteigening, geen recht op een goederen, of die, in geval van onteigening, geen recht op een
vergoeding hebben. vergoeding hebben.
De GOMB is hiertoe gemachtigd om overeenkomsten te sluiten met een De GOMB is hiertoe gemachtigd om overeenkomsten te sluiten met een
openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn, het Woningfonds, een gemeente of elke maatschappelijk welzijn, het Woningfonds, een gemeente of elke
vereniging zonder winstoogmerk of vennootschap met sociaal oogmerk vereniging zonder winstoogmerk of vennootschap met sociaal oogmerk
waarvan het doel erin bestaat woningen aan personen met een bescheiden waarvan het doel erin bestaat woningen aan personen met een bescheiden
inkomen of die zich in een onzekere sociale situatie bevinden ter inkomen of die zich in een onzekere sociale situatie bevinden ter
beschikking te stellen. beschikking te stellen.
De in het eerste lid bedoelde personen kunnen in dat verband voorrang De in het eerste lid bedoelde personen kunnen in dat verband voorrang
granieten bij hè toekennen van woningen die beheerd worden door een granieten bij hè toekennen van woningen die beheerd worden door een
openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn, het Woningfonds of een gemeente. De Regering maatschappelijk welzijn, het Woningfonds of een gemeente. De Regering
kan de modaliteiten bepalen voor de uitoefening van deze vorming van kan de modaliteiten bepalen voor de uitoefening van deze vorming van
toekenning. toekenning.
HOOFDSTUK III. - Bestuur en werking HOOFDSTUK III. - Bestuur en werking
Sectie 1. - De beheersovereenkomst Sectie 1. - De beheersovereenkomst

Art. 9.De Regering en de GOMB sluiten een beheerscontract af die de

Art. 9.De Regering en de GOMB sluiten een beheerscontract af die de

volgende aangelegenheden tot voorwerp heeft : volgende aangelegenheden tot voorwerp heeft :
1° de doelstellingen opgelegd aan de partijen, meer bepaald inzake : 1° de doelstellingen opgelegd aan de partijen, meer bepaald inzake :
a) het economische en financieel kader van het beleid van economische a) het economische en financieel kader van het beleid van economische
ontwikkeling en stadsvernieuwing; ontwikkeling en stadsvernieuwing;
b) het vermogensbeleid; b) het vermogensbeleid;
c) de arbitrage op het vlak van de begroting inzake : c) de arbitrage op het vlak van de begroting inzake :
- de betaling van de schulden aangegaan om verrichtingen van - de betaling van de schulden aangegaan om verrichtingen van
stadsvernieuwing tot een goed einde te brengen; stadsvernieuwing tot een goed einde te brengen;
- de nieuwe investeringen; - de nieuwe investeringen;
- de bestemming van de eventuele opbrengsten van de verrichtingen; - de bestemming van de eventuele opbrengsten van de verrichtingen;
d) de modaliteiten van haar financieel beleid; d) de modaliteiten van haar financieel beleid;
2° de gewestelijke betoelaging; 2° de gewestelijke betoelaging;
3° de evaluatiemechanismen en evaluatiecriteria van het gevoerd beleid 3° de evaluatiemechanismen en evaluatiecriteria van het gevoerd beleid
betreffende de verwezenlijking van de doelstellingen van de GOMB en betreffende de verwezenlijking van de doelstellingen van de GOMB en
met name de controle en de beheersing van de kostprijs van de met name de controle en de beheersing van de kostprijs van de
projecten van economische expansie en van stadsvernieuwing die moeten projecten van economische expansie en van stadsvernieuwing die moeten
worden uitgevoerd; worden uitgevoerd;
4° de algemene voorwaarden van eik soort overeenkomst die de GOMB 4° de algemene voorwaarden van eik soort overeenkomst die de GOMB
verbindt met andere rechtspersonen voor de verwezenlijking van haar verbindt met andere rechtspersonen voor de verwezenlijking van haar
opdrachten; deze voorwaarden betreffen met name: opdrachten; deze voorwaarden betreffen met name:
a) de selectiemechanismen en selectiecriteria van de a) de selectiemechanismen en selectiecriteria van de
handelsvennootschappen in hun hoedanigheid als oprichter of vennoot handelsvennootschappen in hun hoedanigheid als oprichter of vennoot
van de gemengde ondernemingen; van de gemengde ondernemingen;
b) de procedures voor de controle van de acties van de gemengde b) de procedures voor de controle van de acties van de gemengde
ondernemingen; ondernemingen;
5° de sancties wanneer een van de partijen haar verbintenissen niet of 5° de sancties wanneer een van de partijen haar verbintenissen niet of
slecht naleeft; slecht naleeft;
6° de voorwaarden tot herziening van de overeenkomst. 6° de voorwaarden tot herziening van de overeenkomst.

Art. 10.Het beheerscontract regelt eveneens de werking van de

Art. 10.Het beheerscontract regelt eveneens de werking van de

algemene diensten, de doelstellingen welke hen worden opgelegd alsook algemene diensten, de doelstellingen welke hen worden opgelegd alsook
hun controle en beoordeling. hun controle en beoordeling.

Art. 11.Het beheerscontract wordt ter informatie medegedeeld aan de

Art. 11.Het beheerscontract wordt ter informatie medegedeeld aan de

Brusselse Hoofdstedelijke Raad zodra het door de partijen is Brusselse Hoofdstedelijke Raad zodra het door de partijen is
afgesloten. afgesloten.
Het heeft een maximumduur van vijf jaar en is hernieuwbaar. Het heeft een maximumduur van vijf jaar en is hernieuwbaar.
Bij gebrek aan een beheerscontract is de Regering gemachtigd om de in Bij gebrek aan een beheerscontract is de Regering gemachtigd om de in
artikel 9, 1° tot 5° opgesomde aangelegenheden ten voorlopige titel te artikel 9, 1° tot 5° opgesomde aangelegenheden ten voorlopige titel te
regelen. regelen.
Afdeling 2. - De bestuursorganen Afdeling 2. - De bestuursorganen

Art. 12.De bestuursorganen van de GOMB zijn de algemene vergadering

Art. 12.De bestuursorganen van de GOMB zijn de algemene vergadering

en de raad van bestuur. en de raad van bestuur.
De raad van bestuur kan aan de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder De raad van bestuur kan aan de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder
of andere bestuurders die hij bepaalt bevoegdheden delegeren. of andere bestuurders die hij bepaalt bevoegdheden delegeren.
De statuten bepalen samenstelling en de werkwijze van de De statuten bepalen samenstelling en de werkwijze van de
bestuursorganen. Ze waarborgen de vertegenwoordiging van de gemeenten bestuursorganen. Ze waarborgen de vertegenwoordiging van de gemeenten
en de representatieve organisaties van werkgevers en werknemers in de en de representatieve organisaties van werkgevers en werknemers in de
bestuursorganen. bestuursorganen.
Onder afdeling 1. - De algemene vergadering Onder afdeling 1. - De algemene vergadering

Art. 13.Kunnen geen lid zijn van de algemene vergadering: de leden

Art. 13.Kunnen geen lid zijn van de algemene vergadering: de leden

van de organen tot uitvoering van het economisch beleid of het beleid van de organen tot uitvoering van het economisch beleid of het beleid
inzake ruimtelijke ordening en stadsvernieuwing van een ander Gewest. inzake ruimtelijke ordening en stadsvernieuwing van een ander Gewest.
Een lid van de algemene vergadering verliest deze hoedanigheid zodra : Een lid van de algemene vergadering verliest deze hoedanigheid zodra :
1° hij het voorwerp uitmaakt van een overeenkomstig de artikelen 31 1° hij het voorwerp uitmaakt van een overeenkomstig de artikelen 31
tot 34 van het Strafwetboek uitgesproken verbod; tot 34 van het Strafwetboek uitgesproken verbod;
2° hij zijn burgerlijke en of politieke rechten verliest. 2° hij zijn burgerlijke en of politieke rechten verliest.
Ingeval een lid van de algemene vergadering die het Gewest Ingeval een lid van de algemene vergadering die het Gewest
vertegenwoordigt overlijdt, ontslag neemt of vertrekt omwille van om vertegenwoordigt overlijdt, ontslag neemt of vertrekt omwille van om
het even welke andere reden, gaat de Regering onmiddellijk over tot de het even welke andere reden, gaat de Regering onmiddellijk over tot de
aanduiding van een nieuw lid dat het lopend mandaat zal voltooien. aanduiding van een nieuw lid dat het lopend mandaat zal voltooien.
Onderafdeling 2. - De raad van bestuur Onderafdeling 2. - De raad van bestuur

Art. 14.§ 1. De raad van bestuur beraadt zich over de keuzen

Art. 14.§ 1. De raad van bestuur beraadt zich over de keuzen

betredende de in de artikelen 4 en 5 bepaalde opdrachten van betredende de in de artikelen 4 en 5 bepaalde opdrachten van
economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. Hij verzekert het economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. Hij verzekert het
bestuur van de algemene diensten. bestuur van de algemene diensten.
De raad van bestuur bepaald het organiek personeelskader alsmede het De raad van bestuur bepaald het organiek personeelskader alsmede het
administratief en geldelijk statuut van het personeel. administratief en geldelijk statuut van het personeel.
§ 2. De leden van de raad van bestuur die het Gewest vertegenwoordigen § 2. De leden van de raad van bestuur die het Gewest vertegenwoordigen
worden aangesteld door de Regering. De vertegenwoordigers van de worden aangesteld door de Regering. De vertegenwoordigers van de
gemeenten, enerzijds, en de vertegenwoordigers van de representatieve gemeenten, enerzijds, en de vertegenwoordigers van de representatieve
organisaties van werkgevers en werknemers, anderzijds, worden door hun organisaties van werkgevers en werknemers, anderzijds, worden door hun
respectievelijke groepen in de algemene vergadering aangesteld. respectievelijke groepen in de algemene vergadering aangesteld.
De bestuurders die het Gewest vertegenwoordigen kunnen te allen tijde De bestuurders die het Gewest vertegenwoordigen kunnen te allen tijde
door de Regering worden afgezet door de Regering worden afgezet
De bestuurders die werden aangesteld door de algemene vergadering en De bestuurders die werden aangesteld door de algemene vergadering en
die hetzij de gemeenten, hetzij de representatieve organisaties van de die hetzij de gemeenten, hetzij de representatieve organisaties van de
werkgevers en werknemers vertegenwoordigen, kunnen enkel op voorstel werkgevers en werknemers vertegenwoordigen, kunnen enkel op voorstel
van hun respectievelijke groep in de algemene vergadering worden van hun respectievelijke groep in de algemene vergadering worden
afgezet. afgezet.
Hun mandaat verstrijkt op hetzelfde ogenblik als dat van de leden van Hun mandaat verstrijkt op hetzelfde ogenblik als dat van de leden van
de algemene vergadering, en is henieuwbaar. de algemene vergadering, en is henieuwbaar.
De voorwaarden van onverzoenbaarheid of van verlies van de De voorwaarden van onverzoenbaarheid of van verlies van de
hoedanigheid van lid van de algemene vergadering zijn toepasselijk op hoedanigheid van lid van de algemene vergadering zijn toepasselijk op
het mandaat van bestuurder. het mandaat van bestuurder.
De bezoldigingen en vergoedingen van de bestuurders worden vastgesteld De bezoldigingen en vergoedingen van de bestuurders worden vastgesteld
door de algemene vergadering en zijn ten laste van de GOMB. door de algemene vergadering en zijn ten laste van de GOMB.
§ 3. De raad van bestuur richt een financieel comité op met als taak § 3. De raad van bestuur richt een financieel comité op met als taak
de raad van bestuur bij te staan in zijn opdracht van toezicht inzake de raad van bestuur bij te staan in zijn opdracht van toezicht inzake
het financieel beheer zowel van de GOMB als van de vennootschappen het financieel beheer zowel van de GOMB als van de vennootschappen
waarvan ze aandeelhouder is. waarvan ze aandeelhouder is.
Het financieel comité kan alle stukken en informatie opeisen en alle Het financieel comité kan alle stukken en informatie opeisen en alle
onderzoeken verrichten die hem noodzakelijk lijken voor de vervulling onderzoeken verrichten die hem noodzakelijk lijken voor de vervulling
van zijn opdracht. van zijn opdracht.
Het financieel comité legt driemaandelijks aan de raad van bestuur een Het financieel comité legt driemaandelijks aan de raad van bestuur een
verslag voor waarin het wijst op eventuele zwakheden en gebreken en verslag voor waarin het wijst op eventuele zwakheden en gebreken en
waarin het aanbevelingen formuleert om de situatie te verbeteren. waarin het aanbevelingen formuleert om de situatie te verbeteren.
Het moet eveneens toezien op de goede werking van de interne controle Het moet eveneens toezien op de goede werking van de interne controle
en van de procedures die noodzakelijk zijn voor een goed financieel, en van de procedures die noodzakelijk zijn voor een goed financieel,
budgettair en boekhoudkundig beheer. budgettair en boekhoudkundig beheer.
Het financieel comité is samengesteld uit de voorzitter, de Het financieel comité is samengesteld uit de voorzitter, de
gedelegeerd bestuurder, drie bestuurders, de ambtenaren-generaal, de gedelegeerd bestuurder, drie bestuurders, de ambtenaren-generaal, de
bedrijfsrevisor, de gemachtigde van de Minister van Begroting en de bedrijfsrevisor, de gemachtigde van de Minister van Begroting en de
Regeringscommissarissen. Het comité kan op zijn vergadering alle Regeringscommissarissen. Het comité kan op zijn vergadering alle
persona uitnodigen die hem nuttig lijken. persona uitnodigen die hem nuttig lijken.

Art. 15.§ 1. Het is de leden van de raad van bestuur verboden :

Art. 15.§ 1. Het is de leden van de raad van bestuur verboden :

1° aanwezig te zijn tijdens beraadslagingen en stemmingen over 1° aanwezig te zijn tijdens beraadslagingen en stemmingen over
aangelegenheden waarin zij een rechtstreeks belang hebben, hetzij aangelegenheden waarin zij een rechtstreeks belang hebben, hetzij
persoonlijk, hetzij als zaakgelastigde voor en na hun aanduiding, of persoonlijk, hetzij als zaakgelastigde voor en na hun aanduiding, of
waarbij hun bloed- en aanverwanten tot en met de vierde graad een waarbij hun bloed- en aanverwanten tot en met de vierde graad een
persoonlijk en rechtstreeks belang hebben; persoonlijk en rechtstreeks belang hebben;
2° rechtstreeks of onrechtstreeks deel te hebben in om het even welke 2° rechtstreeks of onrechtstreeks deel te hebben in om het even welke
opdracht afgesloten met de GOMB; opdracht afgesloten met de GOMB;
3° op te treden als advocaat, notaris of zaakgelastigde in 3° op te treden als advocaat, notaris of zaakgelastigde in
rechtsgedingen die tegen de GOMB worden ingespannen. Ze mogen in die rechtsgedingen die tegen de GOMB worden ingespannen. Ze mogen in die
hoedanigheid niet pleiten, adviezen verstrekken of enige betwiste zaak hoedanigheid niet pleiten, adviezen verstrekken of enige betwiste zaak
volgen in het belang van de maatschappij. volgen in het belang van de maatschappij.
§ 2. Indien een lid van de raad van bestuur handelt in strijd met de § 2. Indien een lid van de raad van bestuur handelt in strijd met de
in § 1 van dit artikel vermelde verbodsbepalinga4 dan wordt hij door in § 1 van dit artikel vermelde verbodsbepalinga4 dan wordt hij door
de Regering afgezet op voorstel van de algemene vergadering of van de de Regering afgezet op voorstel van de algemene vergadering of van de
raad van bestuur of op eigen initiatief. raad van bestuur of op eigen initiatief.
De Regering doet uitspraak bij wijze van een gemotiveerde beslissing De Regering doet uitspraak bij wijze van een gemotiveerde beslissing
na de belanghebbende en diens verdedigingsmiddelen te hebben gehoord. na de belanghebbende en diens verdedigingsmiddelen te hebben gehoord.

Art. 16.De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder worden door de

Art. 16.De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder worden door de

Regering aangeduid onder de leden van de raad van bestuur. Regering aangeduid onder de leden van de raad van bestuur.
De bezoldigingen en vergoedingen van de voorzitter en de gedelegeerd De bezoldigingen en vergoedingen van de voorzitter en de gedelegeerd
bestuurder worden vastgesteld door de algemene vergadering en zijn ten bestuurder worden vastgesteld door de algemene vergadering en zijn ten
laste van de GOMB. laste van de GOMB.
De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder zijn ambtshalve De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder zijn ambtshalve
ontslagnemend indien zij hun hoedanigheid van lid van de raad van ontslagnemend indien zij hun hoedanigheid van lid van de raad van
bestuur verliezen. bestuur verliezen.
Onderafdeling 3. - Delegatie van bevoegdheden Onderafdeling 3. - Delegatie van bevoegdheden

Art. 17.Overeenkomstig artikel 12, 2de lid mag de raad van bestuur,

Art. 17.Overeenkomstig artikel 12, 2de lid mag de raad van bestuur,

onder leiding van de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder, aan een onder leiding van de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder, aan een
of meerdere van zijn leden in functie van hun bekwaamheden en ervaring of meerdere van zijn leden in functie van hun bekwaamheden en ervaring
bevoegdheden toevertrouwen om de opdrachten van economische bevoegdheden toevertrouwen om de opdrachten van economische
ontwikkeling en deze van stadsvernieuwing op onderscheiden wijze te ontwikkeling en deze van stadsvernieuwing op onderscheiden wijze te
vervullen, zowel budgettair als technisch. vervullen, zowel budgettair als technisch.
De daden van de gedelegeerde personen zijn onderworpen aan het De daden van de gedelegeerde personen zijn onderworpen aan het
toezicht van het financieel comité. toezicht van het financieel comité.
De raad van bestuur beschikt ten opzichte van hen over een injunctie- De raad van bestuur beschikt ten opzichte van hen over een injunctie-
en evocatierecht onder andere inzake beslissingen : en evocatierecht onder andere inzake beslissingen :
1° die afwijken van de strategische keuzen waarover is beraadslaagd in 1° die afwijken van de strategische keuzen waarover is beraadslaagd in
de raad van bestuur; de raad van bestuur;
2° die het begrotings- en financieel evenwicht in het gedrang kunnen 2° die het begrotings- en financieel evenwicht in het gedrang kunnen
brengen; brengen;
3° of die materies betreffen die niet het voorwerp uitmaken van de 3° of die materies betreffen die niet het voorwerp uitmaken van de
delegatie of zorgen voor een conflictsituatie tussen de gedelegeerde delegatie of zorgen voor een conflictsituatie tussen de gedelegeerde
personen. personen.
HOOFDSTUK IV. - Financiële middelen HOOFDSTUK IV. - Financiële middelen

Art. 18.§ 1. De GOMB beschikt over de volgende financiële middelen om

Art. 18.§ 1. De GOMB beschikt over de volgende financiële middelen om

haar opdrachten te vervullen : haar opdrachten te vervullen :
- eigen middelen; - eigen middelen;
- inkomsten verworven in het kader van haar opdrachten van economische - inkomsten verworven in het kader van haar opdrachten van economische
ontwikkeling en stadsvernieuwing; ontwikkeling en stadsvernieuwing;
- het kapitaal van de aangegane leningen; - het kapitaal van de aangegane leningen;
- jaarlijkse werkingssubsidies verleend per opdracht; - jaarlijkse werkingssubsidies verleend per opdracht;
- projectsubsidies voor bijzondere projecten verleend in het kader van - projectsubsidies voor bijzondere projecten verleend in het kader van
elke opdracht; elke opdracht;
- subsidies verleend voor specifieke opdrachten overeenkomstig artikel - subsidies verleend voor specifieke opdrachten overeenkomstig artikel
6. 6.
De financiële middelen worden op strikte wijze verdeeld per opdracht; De financiële middelen worden op strikte wijze verdeeld per opdracht;
elke departement draagt evenwel bij tot de financiering van de elke departement draagt evenwel bij tot de financiering van de
algemene diensten, overeenkomstig de vooraf bepaalde verdeelsleutels. algemene diensten, overeenkomstig de vooraf bepaalde verdeelsleutels.
§ 2. De GOMB kan geen leningen aangaan dan met het voorafgaand akkoord § 2. De GOMB kan geen leningen aangaan dan met het voorafgaand akkoord
van de Minister bevoegd voor Financiën. van de Minister bevoegd voor Financiën.
De Regering kan de gewestwaarborg verlenen aan deze leningen binnen de De Regering kan de gewestwaarborg verlenen aan deze leningen binnen de
perken van hel betrokken artikel van de ordonnantie houdende de perken van hel betrokken artikel van de ordonnantie houdende de
Algemene Uitgavenbegroting van hel Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Algemene Uitgavenbegroting van hel Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 19.De financiële middelen bestemd voor de financiering van de

Art. 19.De financiële middelen bestemd voor de financiering van de

economische opdrachten zullen worden verstrekt tegen de voorwaarden economische opdrachten zullen worden verstrekt tegen de voorwaarden
onderhandeld in het beheerscontract bedoeld in artikel 9, en onderhandeld in het beheerscontract bedoeld in artikel 9, en
vastgesteld door de Regering. vastgesteld door de Regering.

Art. 20.§ 1. De financiële middelen bestemd voor de financiering van

Art. 20.§ 1. De financiële middelen bestemd voor de financiering van

de opdracht inzake stadsvernieuwing bedoeld in artikel 5, § 1, zullen de opdracht inzake stadsvernieuwing bedoeld in artikel 5, § 1, zullen
worden verstrekt tegen de voorwaarden bepaald in het beheerscontract. worden verstrekt tegen de voorwaarden bepaald in het beheerscontract.
§ 2. De Regering kent aan de GOMB subsidies toe voor de financiering § 2. De Regering kent aan de GOMB subsidies toe voor de financiering
van haar in artikel 5, § 1, bedoelde opdracht inzake stadsvernieuwing, van haar in artikel 5, § 1, bedoelde opdracht inzake stadsvernieuwing,
en in het bijzonder voor de bouw van woningen die: en in het bijzonder voor de bouw van woningen die:
1° bestemd zijn voor verkoop of verhuur tegen een door de Regering 1° bestemd zijn voor verkoop of verhuur tegen een door de Regering
bepaalde prijs maar die in geen geval de GOMB mag toelaten om winst te bepaalde prijs maar die in geen geval de GOMB mag toelaten om winst te
maken op de investeringen verricht om voornoemde woningen ter maken op de investeringen verricht om voornoemde woningen ter
beschikking te stellen van derden; beschikking te stellen van derden;
2° rechtsteeks of door tussenkomst van een rechtspersoon toegankelijk 2° rechtsteeks of door tussenkomst van een rechtspersoon toegankelijk
zijn voor natuurlijke personen die voldoen aan de door de Regering zijn voor natuurlijke personen die voldoen aan de door de Regering
vastgestelde voorwaarden. Deze voorwaarden betreffen de woonplaats, de vastgestelde voorwaarden. Deze voorwaarden betreffen de woonplaats, de
inkomsten en de onroerende eigendommen van voornoemde natuurlijke inkomsten en de onroerende eigendommen van voornoemde natuurlijke
personen evenals de verplichting voor de betrokkenen om tijdens een personen evenals de verplichting voor de betrokkenen om tijdens een
bepaalde termijn te voldoen aan regels met betrekking tot de bepaalde termijn te voldoen aan regels met betrekking tot de
vervreemding of verhuring van het onroerend goed. vervreemding of verhuring van het onroerend goed.
3° die gelijkgesteld worden met sociale woningen, zoals bedoeld in 3° die gelijkgesteld worden met sociale woningen, zoals bedoeld in
artikel 3, tweede lid van de ordonnantie van 9 september 1993 houdende artikel 3, tweede lid van de ordonnantie van 9 september 1993 houdende
de wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels Hoofdstedelijk de wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest en Betreffende de sector van de sociale huisvesting. Gewest en Betreffende de sector van de sociale huisvesting.
De woningen moeten gebouwd worden in gebieden waar een tekort aan De woningen moeten gebouwd worden in gebieden waar een tekort aan
woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn hetzij door een woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn hetzij door een
sterk verval van het gebouwenpatrimoninnr4 hetzij door de aanwezigheid sterk verval van het gebouwenpatrimoninnr4 hetzij door de aanwezigheid
van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of bouwrijp van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of bouwrijp
moeten gemaakt worden. moeten gemaakt worden.
De personen die een woning kopen of ze na aankoop vervreemden of De personen die een woning kopen of ze na aankoop vervreemden of
verhuren zonder de in 2° gestelde voorwaarden in acht te nemen moeten verhuren zonder de in 2° gestelde voorwaarden in acht te nemen moeten
aan het Gewest het gedeelte van de projectsubsidie bestemd voor de aan het Gewest het gedeelte van de projectsubsidie bestemd voor de
desbetreffende woning, terugbetalen, vermeerderd met de wettelijke desbetreffende woning, terugbetalen, vermeerderd met de wettelijke
interest, berekend vanaf de datum waarop de authentieke koopakte is interest, berekend vanaf de datum waarop de authentieke koopakte is
verleden. verleden.
Bij de uitvoering van deze opdracht, die erin bestaat woningen tot Bij de uitvoering van deze opdracht, die erin bestaat woningen tot
stand te brengen onder de eerder gestelde voorwaarden wordt de GOMB stand te brengen onder de eerder gestelde voorwaarden wordt de GOMB
als een gewestelijke huisvestmgsmaatschappij beschouwd en worden de in als een gewestelijke huisvestmgsmaatschappij beschouwd en worden de in
artikel 21, § 2, van deze ordonnantie bedoelde ondernemingen als artikel 21, § 2, van deze ordonnantie bedoelde ondernemingen als
erkende ondernemingen beschouwd. erkende ondernemingen beschouwd.
§ 3. De verleende subsidies dienen uitsluitend aangewend te worden § 3. De verleende subsidies dienen uitsluitend aangewend te worden
voor woningbouwprojecten die zijn opgenomen in een meerjarig voor woningbouwprojecten die zijn opgenomen in een meerjarig
investeringsplan dat is goedgekeurd door de Regering en voldoet aan de investeringsplan dat is goedgekeurd door de Regering en voldoet aan de
door haar vastgestelde modaliteiten. door haar vastgestelde modaliteiten.
Dit plan moet het budgettair evenwicht van de projecten waarborgen, op Dit plan moet het budgettair evenwicht van de projecten waarborgen, op
grond van de verleende subsidies en de ontvangsten die zij opleveren. grond van de verleende subsidies en de ontvangsten die zij opleveren.
Het meerjarenplan bepaalt : Het meerjarenplan bepaalt :
1° de projecten voor woningen waarvan de bouw aangevat moet worden 1° de projecten voor woningen waarvan de bouw aangevat moet worden
binnen drie jaar na de aanneming ervan. Deze termijn kan door de binnen drie jaar na de aanneming ervan. Deze termijn kan door de
Regering verlengd worden maar mag nooit meer dan vijf jaar bedragen; Regering verlengd worden maar mag nooit meer dan vijf jaar bedragen;
2° de juridische middelen die voor elk project aangewend zullen worden 2° de juridische middelen die voor elk project aangewend zullen worden
met inbegrip voor het voorstellen van een vervangingswoning bij met inbegrip voor het voorstellen van een vervangingswoning bij
onteigening aan bewoners die geen eigenaar zijn; onteigening aan bewoners die geen eigenaar zijn;
3° de uiterste data voor de verwezenlijking van elk project; 3° de uiterste data voor de verwezenlijking van elk project;
4° de modaliteiten voor de financiering van elk project en met name de 4° de modaliteiten voor de financiering van elk project en met name de
opgave van de te verwachten ontvangsten en van de vereiste subsidies; opgave van de te verwachten ontvangsten en van de vereiste subsidies;
5° de perimeter voor de tussenkomst van de GOMB, dit wil zeggen het 5° de perimeter voor de tussenkomst van de GOMB, dit wil zeggen het
geografisch gebied rond de plaatsen waar de GOMB projecten van geografisch gebied rond de plaatsen waar de GOMB projecten van
stadsvernieuwing verwezenlijkt en waarbinnen de begrotingsmiddelen stadsvernieuwing verwezenlijkt en waarbinnen de begrotingsmiddelen
waarover het Gewest beschikt of die het onder de vorm van subsidies waarover het Gewest beschikt of die het onder de vorm van subsidies
ter beschikking stelt van personen met het oog op de sanering van de ter beschikking stelt van personen met het oog op de sanering van de
woongelegenheid in Brussel, bij voorkeur moeten worden aangewend. woongelegenheid in Brussel, bij voorkeur moeten worden aangewend.
Bij overschrijving van de in het meerjarenplan conform het in 3° Bij overschrijving van de in het meerjarenplan conform het in 3°
vermelde termijnen, moeten de ongebruikte subsidies terugbetaald vermelde termijnen, moeten de ongebruikte subsidies terugbetaald
worden, en worden de verworven goederen desgevallend kosteloos worden, en worden de verworven goederen desgevallend kosteloos
overgedragen aan het Gewest. overgedragen aan het Gewest.
De in de deze paragraaf vervatte regels hebben betrekking op de De in de deze paragraaf vervatte regels hebben betrekking op de
subsidies die overeenkomstig paragraaf 2 voor bijzondere projecten subsidies die overeenkomstig paragraaf 2 voor bijzondere projecten
toegekend worden. toegekend worden.
§ 4. Ingeval de opgelegde voorwaarden aan de bouwmeester na afloop van § 4. Ingeval de opgelegde voorwaarden aan de bouwmeester na afloop van
de procedure voor het bekomen van de nodige administratieve de procedure voor het bekomen van de nodige administratieve
toelatingen het financieel evenwicht van een project in gevaar brengen toelatingen het financieel evenwicht van een project in gevaar brengen
of de verwezenlijking van andere projecten die in het meerjarenplan of de verwezenlijking van andere projecten die in het meerjarenplan
zijn opgenomen in gedrang brengen dan wordt het project opgegeven en zijn opgenomen in gedrang brengen dan wordt het project opgegeven en
uit het meerjarenplan geschrapt. uit het meerjarenplan geschrapt.
§ 5. De verleende subsidies kunnen eveneens worden bestemd voor § 5. De verleende subsidies kunnen eveneens worden bestemd voor
opdrachten die door de Regering gedelegeerd zijn overeenkomstig opdrachten die door de Regering gedelegeerd zijn overeenkomstig
artikel 6. artikel 6.

Art. 21.§ 1. De GOMB kan overeenkomsten sluiten met derden voor de

Art. 21.§ 1. De GOMB kan overeenkomsten sluiten met derden voor de

vervulling van de in de artikelen 4 en 5, § 1 bedoelde opdrachten vervulling van de in de artikelen 4 en 5, § 1 bedoelde opdrachten
inzake economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. inzake economische ontwikkeling en stadsvernieuwing.
§ 2. De GOMB mag handelsondernemingen oprichten er § 2. De GOMB mag handelsondernemingen oprichten er
kapitaalparticipaties in nemen of samen met derden deelnemen aan kapitaalparticipaties in nemen of samen met derden deelnemen aan
vastgoedoperaties, waarbij ze, met de toestemming van de Regering, vastgoedoperaties, waarbij ze, met de toestemming van de Regering,
gebruik maakt van de in de artikelen19 en 20 bedoelde subsidies. gebruik maakt van de in de artikelen19 en 20 bedoelde subsidies.
Elk van deze ondernemingen legt, door bemiddeling Van baar bestuurders Elk van deze ondernemingen legt, door bemiddeling Van baar bestuurders
in hun schoot aangesteld op voordracht van de GOMB, periodiek een in hun schoot aangesteld op voordracht van de GOMB, periodiek een
verslag voor aan het overeenkomstig artikel 14, § 3, opgericht verslag voor aan het overeenkomstig artikel 14, § 3, opgericht
financieel comité dat, informatie bevat over de evaluatie van de financieel comité dat, informatie bevat over de evaluatie van de
juridische en financiële structuur van haar aandeelhouders, evenals juridische en financiële structuur van haar aandeelhouders, evenals
een activiteitenverslag over de projecten waarvoor de onderneming is een activiteitenverslag over de projecten waarvoor de onderneming is
opgericht. opgericht.
HOOFDSTUK V. - Administratief toezicht HOOFDSTUK V. - Administratief toezicht

Art. 22.§ 1. De GOMB is onderworpen aan de controlebevoegdheid van de

Art. 22.§ 1. De GOMB is onderworpen aan de controlebevoegdheid van de

Regering. Regering.
Deze controle wordt uitgeoefend door bemiddeling van twee Deze controle wordt uitgeoefend door bemiddeling van twee
Regeringscommissarissen die tot een verschillende taalrol behoren. Regeringscommissarissen die tot een verschillende taalrol behoren.
De Regering stelt de bezoldiging van de commissarissen vast, welke ten De Regering stelt de bezoldiging van de commissarissen vast, welke ten
laste van de GOMB komt. laste van de GOMB komt.
§ 2. Elk Regeringscommissaris waakt over de naleving van de wetten en § 2. Elk Regeringscommissaris waakt over de naleving van de wetten en
reglementen die van toepassing zijn op de uitoefening van de in de reglementen die van toepassing zijn op de uitoefening van de in de
artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten, van het beheerscontract en van artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten, van het beheerscontract en van
het in artikel 20, § 3, bedoelde meerjarig investeringsplan, van de het in artikel 20, § 3, bedoelde meerjarig investeringsplan, van de
statuten, de organisatie en werking van de GOMB. statuten, de organisatie en werking van de GOMB.
Hij ziet erop toe dat het gevoerd beleid van de GOMB dat niet wordt Hij ziet erop toe dat het gevoerd beleid van de GOMB dat niet wordt
gefinancierd door middel van subsidies de uitvoering van de projecten gefinancierd door middel van subsidies de uitvoering van de projecten
waarvoor subsidies zijn valeend niet in de weg staat. waarvoor subsidies zijn valeend niet in de weg staat.
Hij geeft zijn mening over de gedelegeerde opdrachten die de gemeenten Hij geeft zijn mening over de gedelegeerde opdrachten die de gemeenten
aan de GOMB hebben toevertrouwd. aan de GOMB hebben toevertrouwd.
§ 3. Elk Regeringscommissaris wordt uitgenodigd voor alle § 3. Elk Regeringscommissaris wordt uitgenodigd voor alle
vergaderingen van de beheersorganen van de GOMB, en heeft er een vergaderingen van de beheersorganen van de GOMB, en heeft er een
raadgevende stem. Hij mag te alla tijde door bemiddeling van de raadgevende stem. Hij mag te alla tijde door bemiddeling van de
voorzitter en de afgevaardigd bestuurder kennis nemen van de boeken, voorzitter en de afgevaardigd bestuurder kennis nemen van de boeken,
de briefwisseling, de processen-verbaal en over het algemeen van alle de briefwisseling, de processen-verbaal en over het algemeen van alle
documenten en alle geschriften van de GOMB die betrekking hebben op de documenten en alle geschriften van de GOMB die betrekking hebben op de
uitoefening van de in de artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten. uitoefening van de in de artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten.
Hij kan van de bestuurders, de ambtenaren en de aangestelden van de Hij kan van de bestuurders, de ambtenaren en de aangestelden van de
GOMB alle uitleg of informatie vorderen en overgaan tot alle controles GOMB alle uitleg of informatie vorderen en overgaan tot alle controles
die hem noodzakelijk lijken bij de uitvoering van zijn mandaat. die hem noodzakelijk lijken bij de uitvoering van zijn mandaat.

Art. 23.Elk Regeringscommissaris kan binnen een termijn van vier

Art. 23.Elk Regeringscommissaris kan binnen een termijn van vier

dagen beroep aantekenen bij de Regering tegen elke beslissing die hij dagen beroep aantekenen bij de Regering tegen elke beslissing die hij
in strijd acht met de weten en reglementen, met de statuten, met het in strijd acht met de weten en reglementen, met de statuten, met het
beheerscontract en met het meerjarig investeringsplan of waaraan hij beheerscontract en met het meerjarig investeringsplan of waaraan hij
oordeelt dat deze de uitvoering van de gesubsidieerde opdrachten in oordeelt dat deze de uitvoering van de gesubsidieerde opdrachten in
gevaar kunnen brengen. gevaar kunnen brengen.
Hij richt een afschrift van zijn beroep aan de GOMB. Hij richt een afschrift van zijn beroep aan de GOMB.
Deze termijn gaat in op de dag van de vergadering tijdens dewelke de Deze termijn gaat in op de dag van de vergadering tijdens dewelke de
beslissing is genomen, voor zover de Regeringscommissaris op beslissing is genomen, voor zover de Regeringscommissaris op
regelmatige wijze werd opgeroepen of, in het tegenovergestelde geval, regelmatige wijze werd opgeroepen of, in het tegenovergestelde geval,
op de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen. op de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen.
Dit beroep is opschortend. Dit beroep is opschortend.
Indien de Regering binnen een termijn van vijftien dagen die ingaat op Indien de Regering binnen een termijn van vijftien dagen die ingaat op
dezelfde dag als de in het derde lid bedoelde dag deze beslissing niet dezelfde dag als de in het derde lid bedoelde dag deze beslissing niet
nijdig heeft verklaard, dan wordt de beslissing definitief. nijdig heeft verklaard, dan wordt de beslissing definitief.
Zijn uitgesloten de zondagen zaterdagen en wettelijke feestdagen. Zijn uitgesloten de zondagen zaterdagen en wettelijke feestdagen.

Art. 24.De Regering of elke Regeringscommissaris, die te dien einde

Art. 24.De Regering of elke Regeringscommissaris, die te dien einde

gemachtigd wordt, kan het bevoegde beheersorgaan oproepen om binnen de gemachtigd wordt, kan het bevoegde beheersorgaan oproepen om binnen de
maand te beraadslagen over elke aangelegenheid die hij bepaalt. maand te beraadslagen over elke aangelegenheid die hij bepaalt.

Art. 25.Op voorstel van de Minister van Begroting benoemt de Regering

Art. 25.Op voorstel van de Minister van Begroting benoemt de Regering

een gemachtigde onder de inspecteurs van financiën. Deze oefent zijn een gemachtigde onder de inspecteurs van financiën. Deze oefent zijn
controle uit op alle beslissingen die een financiële en controle uit op alle beslissingen die een financiële en
begrotingsweerslag hebben, volgens de nadere regels bepaald in de begrotingsweerslag hebben, volgens de nadere regels bepaald in de
artikelen 22, 23 en 24. artikelen 22, 23 en 24.
De inspecteur financiën, benoemd op voordracht van de Minister van De inspecteur financiën, benoemd op voordracht van de Minister van
Begroting, oefent zijn toezicht uit samen met de Begroting, oefent zijn toezicht uit samen met de
Regeringscommissarissen wanneer de beslissing een budgettaire of Regeringscommissarissen wanneer de beslissing een budgettaire of
financiële weerslag heeft of zou kunnen hebben. financiële weerslag heeft of zou kunnen hebben.
De inspecteur van financiën is belast met het toezicht op de naleving De inspecteur van financiën is belast met het toezicht op de naleving
van de begrotingsnormen die van toepassing zijn op de GOMB ongeacht de van de begrotingsnormen die van toepassing zijn op de GOMB ongeacht de
opdracht die uitgevoerd wordt en ongeacht de grondslag ervan. opdracht die uitgevoerd wordt en ongeacht de grondslag ervan.
De inspecteur van financiën moet zich in alle gevallen op de Minister De inspecteur van financiën moet zich in alle gevallen op de Minister
van Begroting beroepen. van Begroting beroepen.
De Minister van Begroting is bevoegd om de beslissing te vernietigen De Minister van Begroting is bevoegd om de beslissing te vernietigen
waartegen een beroep wordt ingediend. waartegen een beroep wordt ingediend.
HOOFDSTUK Vl. - Andere bepaling HOOFDSTUK Vl. - Andere bepaling

Art. 26.In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geschiedt de terugkoop

Art. 26.In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geschiedt de terugkoop

van gronden en gebouwen die het voorwerp uitmaakt van artikel 32, § 1, van gronden en gebouwen die het voorwerp uitmaakt van artikel 32, § 1,
alinea 2.2 van de wet van 30 december 1970 betreffende de economische alinea 2.2 van de wet van 30 december 1970 betreffende de economische
expansie, tegen de vigerende prijzen van de vastgoedmarkt. Deze prijs expansie, tegen de vigerende prijzen van de vastgoedmarkt. Deze prijs
mag in geen geval hoger liggen dan deze die door het aankoopcomité van mag in geen geval hoger liggen dan deze die door het aankoopcomité van
onroerende goederen of door de ontvanger der registratie bepaald onroerende goederen of door de ontvanger der registratie bepaald
wordt. wordt.
HOOFDSTUK VII. - Opheffen, overgangs- en slotbepalingen HOOFDSTUK VII. - Opheffen, overgangs- en slotbepalingen

Art. 27.Artikel 15 van de wet van 15 juli 1970 houdende organisatie

Art. 27.Artikel 15 van de wet van 15 juli 1970 houdende organisatie

van de planning en de economische decentralisatie, gewijzigd bij de van de planning en de economische decentralisatie, gewijzigd bij de
wet van 30 maart 1976, wordt opgeheven. wet van 30 maart 1976, wordt opgeheven.
In artikel 3, tweede lid, van de ordonnantie van 9 september 1993 In artikel 3, tweede lid, van de ordonnantie van 9 september 1993
houdende wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels houdende wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest en betreffende de sector van de sociale Hoofdstedelijk Gewest en betreffende de sector van de sociale
huisvesting, voor de woorden « natuurlijke personen », de woorden « huisvesting, voor de woorden « natuurlijke personen », de woorden «
rechtspersonen of » in te voegen. rechtspersonen of » in te voegen.

Art. 28.De rechten en verplichtingen van de GOMB maken het voorwerp

Art. 28.De rechten en verplichtingen van de GOMB maken het voorwerp

uit van een samenvattende inventaris die bevat : uit van een samenvattende inventaris die bevat :
1° de fysieke inventaris van het vastgoedbezit; 1° de fysieke inventaris van het vastgoedbezit;
2° de fysieke inventaris van het roerend bezit; 2° de fysieke inventaris van het roerend bezit;
3° de lijst van de participaties in ondernemingen en verenigingen, 3° de lijst van de participaties in ondernemingen en verenigingen,
vergezeld van een financiële evaluatie; vergezeld van een financiële evaluatie;
4° de lijst van de aangegane leningen, met opgave van de rentevoeten 4° de lijst van de aangegane leningen, met opgave van de rentevoeten
en vervaldatum, evenals de eventuele waarborgen die erin zijn en vervaldatum, evenals de eventuele waarborgen die erin zijn
voorzien; voorzien;
5° een overzicht van de toestand van de thesaurie; 5° een overzicht van de toestand van de thesaurie;
6° de inventaris van de lopende betwiste zaken. 6° de inventaris van de lopende betwiste zaken.
Deze inventaris wordt ten laatste zes maanden na de inwerkingtreding Deze inventaris wordt ten laatste zes maanden na de inwerkingtreding
van deze ordonnantie opgesteld en gecontroleerd door de van deze ordonnantie opgesteld en gecontroleerd door de
bedrijfsrevisor en ter informatie aan de Regering bezorgd. bedrijfsrevisor en ter informatie aan de Regering bezorgd.

Art. 29.De bepalingen van de statuten van de GOMB die onverenigbaar

Art. 29.De bepalingen van de statuten van de GOMB die onverenigbaar

zijn met de bepalingen van deze ordonnantie houden op uitwerking te zijn met de bepalingen van deze ordonnantie houden op uitwerking te
hebben vanaf de inwerkingtreding van deze laatste. hebben vanaf de inwerkingtreding van deze laatste.
De statuten moeten binnen zes maanden na de inwerkingtreding van deze De statuten moeten binnen zes maanden na de inwerkingtreding van deze
ordonnantie, met deze laatste in overeenstemming worden gebracht. ordonnantie, met deze laatste in overeenstemming worden gebracht.
De leden van de bestuursorganen van de GOMB zetten de uitoefening van De leden van de bestuursorganen van de GOMB zetten de uitoefening van
hun mandaat voort tot de installatie van de nieuwe bestuursorganen die hun mandaat voort tot de installatie van de nieuwe bestuursorganen die
door deze ordonnantie zijn voorzien. door deze ordonnantie zijn voorzien.

Art. 30.De bestaande gemengde ondernemingen moeten binnen zes maanden

Art. 30.De bestaande gemengde ondernemingen moeten binnen zes maanden

na de inwerkingtreding van deze ordonnantie een verslag opstellen, na de inwerkingtreding van deze ordonnantie een verslag opstellen,
overeenkomstig artikel 21, § 2. overeenkomstig artikel 21, § 2.

Art. 31.Deze ordonnantie treedt in werking op de datum vastgesteld

Art. 31.Deze ordonnantie treedt in werking op de datum vastgesteld

door de Regering en ten laatste op 31 mei 1999. door de Regering en ten laatste op 31 mei 1999.
Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch
Staatsblad zal worden bekendgemaakt. Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 20 mei 1999. Brussel, 20 mei 1999.
De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
belast met Plaatselijke Besturen, Werkgelegenheid, Huisvesting en belast met Plaatselijke Besturen, Werkgelegenheid, Huisvesting en
Monumenten en Landschappen, Monumenten en Landschappen,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van Economie, Financiën, Begroting, De Minister van Economie, Financiën, Begroting,
Energie en Externe Betrekkingen, Energie en Externe Betrekkingen,
J. CHABERT J. CHABERT
De Minister van Ruimtelijke Ordening, De Minister van Ruimtelijke Ordening,
Openbare Werken en Vervoer, Openbare Werken en Vervoer,
H. HASQUIN H. HASQUIN
De Minister van Openbaar Ambt, Buitenlandse Handel, Wetenschappelijk De Minister van Openbaar Ambt, Buitenlandse Handel, Wetenschappelijk
Onderzoek, Brandbestrijding en Dringende Medische Hup, Onderzoek, Brandbestrijding en Dringende Medische Hup,
R. GRIJP R. GRIJP
De Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Renovatie, De Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Renovatie,
Natuurbehoud en Openbare Netheid, Natuurbehoud en Openbare Netheid,
D. GOSUIN D. GOSUIN
_______ _______
Nota Nota
(1) Gewone zitting 1998-1999. (1) Gewone zitting 1998-1999.
Documenten van de Raad. - Ontwerp van ordonnantie A-309/1. - Verslag Documenten van de Raad. - Ontwerp van ordonnantie A-309/1. - Verslag
A-309/2. - Amendementen na verslag A-309/3. - Aanvullend verslag A-309/2. - Amendementen na verslag A-309/3. - Aanvullend verslag
A-309/4. A-309/4.
Volledig verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van vrijdag 7 Volledig verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van vrijdag 7
mei 1999. mei 1999.
^