Ordonnantie betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Ordonnantie betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
---|---|
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
20 MEI 1999. - Ordonnantie betreffende de Gewestelijke | 20 MEI 1999. - Ordonnantie betreffende de Gewestelijke |
Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1) | Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1) |
De Brusselse Hoofdstedelijke Raad heeft aangenomen en Wij, Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Raad heeft aangenomen en Wij, Regering, |
bekrachtigen hetgeen volgt : | bekrachtigen hetgeen volgt : |
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in |
Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in |
artikel 39 van de Grondwet. | artikel 39 van de Grondwet. |
Art. 2.De benaming van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor |
Art. 2.De benaming van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor |
het arrondissement Brussel-Hoofdstad, opgericht op grond van artikel | het arrondissement Brussel-Hoofdstad, opgericht op grond van artikel |
15 van de wet van 15 juli 1970, wordt gewijzigd en wordt de volgende: | 15 van de wet van 15 juli 1970, wordt gewijzigd en wordt de volgende: |
Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels | Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest, hierna GOMB genoemd. | Hoofdstedelijk Gewest, hierna GOMB genoemd. |
De GOMB is een publiekrechtelijke instelling met | De GOMB is een publiekrechtelijke instelling met |
rechtspersoonlijkheid. | rechtspersoonlijkheid. |
De statuten van de GOMB worden vastgesteld door de algemene | De statuten van de GOMB worden vastgesteld door de algemene |
vergadering en worden om goedkeuring voorgelegd aan de Regering. | vergadering en worden om goedkeuring voorgelegd aan de Regering. |
Voor wat door de huidige ordonnantie niet geregeld is, zijn de | Voor wat door de huidige ordonnantie niet geregeld is, zijn de |
bepalingen van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen | bepalingen van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen |
toepasselijk. De door de Regering vastgestelde statuten kunnen er | toepasselijk. De door de Regering vastgestelde statuten kunnen er |
evenwel van afwijken door aan de raad van bestuur de ruimste | evenwel van afwijken door aan de raad van bestuur de ruimste |
bevoegdheden toe te kennen en aan de algemene vergadering slechts | bevoegdheden toe te kennen en aan de algemene vergadering slechts |
beperkte en uitdrukkelijk opgesomde bevoegdheden op te dragen. | beperkte en uitdrukkelijk opgesomde bevoegdheden op te dragen. |
HOOFDSTUK II. - Taken en bevoegdheden | HOOFDSTUK II. - Taken en bevoegdheden |
Art. 3.De GOMB vervult opdrachten inzake economische ontwikkeling en |
Art. 3.De GOMB vervult opdrachten inzake economische ontwikkeling en |
stadsvernieuwing op het grondgebied van het Gewest. Overeenkomstig | stadsvernieuwing op het grondgebied van het Gewest. Overeenkomstig |
haar opdrachten is de GOMB verplicht jaarlijks, en uiterlijk op 30 | haar opdrachten is de GOMB verplicht jaarlijks, en uiterlijk op 30 |
juni van elk jaar, een activiteitenverslag en een nota met | juni van elk jaar, een activiteitenverslag en een nota met |
vooruitzichten op te stellen ter attentie van de Brusselse | vooruitzichten op te stellen ter attentie van de Brusselse |
Hoofdstedelijke Raad. | Hoofdstedelijke Raad. |
Art. 4.Inzake economische ontwikkeling is de GOMB belast met de |
Art. 4.Inzake economische ontwikkeling is de GOMB belast met de |
bevordering van de oprichting van nieuwe ondernemingen en de | bevordering van de oprichting van nieuwe ondernemingen en de |
ontwikkeling van de bestaande ondernemingen in het bijzonder door de | ontwikkeling van de bestaande ondernemingen in het bijzonder door de |
vestigingsmogelijkheden van industriële, ambachtelijke en | vestigingsmogelijkheden van industriële, ambachtelijke en |
dienstverlenende ondernemingen te vergroten, door bedrijvenzones en | dienstverlenende ondernemingen te vergroten, door bedrijvenzones en |
bedrijfsgebouwen tot stand te brengen en te beheren en door | bedrijfsgebouwen tot stand te brengen en te beheren en door |
informatie- en coördinatiediensten te ontwikkelen. | informatie- en coördinatiediensten te ontwikkelen. |
Met het oog op de vervulling van deze opdrachten beschikt de GOMB over | Met het oog op de vervulling van deze opdrachten beschikt de GOMB over |
een algemeen recht voorstellen te formuleren, impulsen te geven en | een algemeen recht voorstellen te formuleren, impulsen te geven en |
coördinerend op te treden in zaken met betrekking tot de promotie van | coördinerend op te treden in zaken met betrekking tot de promotie van |
de economische bedrijvigheid. | de economische bedrijvigheid. |
De GOMB kan ter verwezenlijking van de in het eerste lid opgesomde | De GOMB kan ter verwezenlijking van de in het eerste lid opgesomde |
opdrachten : | opdrachten : |
1° onroerende goederen verwerven, verkopen, huren, verhuren, ruilen, | 1° onroerende goederen verwerven, verkopen, huren, verhuren, ruilen, |
in vruchtgebruik geven of in beheer nemen. Zij kan terreinen uitrusten | in vruchtgebruik geven of in beheer nemen. Zij kan terreinen uitrusten |
met de nodige infrastructuur, gebouwen optrekken, renoveren of | met de nodige infrastructuur, gebouwen optrekken, renoveren of |
afbreken. | afbreken. |
Bovendien kan zij tevens afstand doen van eender welk zakelijk recht | Bovendien kan zij tevens afstand doen van eender welk zakelijk recht |
dat op deze onroerende goederen rust of ze met erfdienstbaarheden en | dat op deze onroerende goederen rust of ze met erfdienstbaarheden en |
lasten bezwaren; | lasten bezwaren; |
2° alle investeringen uitvoeren of laten uitvoeren; | 2° alle investeringen uitvoeren of laten uitvoeren; |
3° acties ondernemen op basis van een gemengd private en openbare | 3° acties ondernemen op basis van een gemengd private en openbare |
financiering; | financiering; |
4° studies uitvoeren of laten uitvoeren welke noodzakelijk zijn voor | 4° studies uitvoeren of laten uitvoeren welke noodzakelijk zijn voor |
het verder vervullen van haar opdrachten. | het verder vervullen van haar opdrachten. |
Art. 5.§ 1. Binnen de perken van haar financiële mogelijkheden richt |
Art. 5.§ 1. Binnen de perken van haar financiële mogelijkheden richt |
de GOMB inzake stadsvernieuwing woningen en gebouwen op met een | de GOMB inzake stadsvernieuwing woningen en gebouwen op met een |
ambachtelijke, commerciële, gemeenschappelijke of dienstverlenende | ambachtelijke, commerciële, gemeenschappelijke of dienstverlenende |
functie die noodzakelijk is binnen een complex van woningen. Deze | functie die noodzakelijk is binnen een complex van woningen. Deze |
onroerende goederen moeten worden gebouwd in gebieden waar een tekort | onroerende goederen moeten worden gebouwd in gebieden waar een tekort |
aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn, hetzij door | aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn, hetzij door |
een sterk verval van het gebouwenpatrimonium, hetzij door de | een sterk verval van het gebouwenpatrimonium, hetzij door de |
aanwezigheid van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of | aanwezigheid van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of |
bouwrijp moeten worden gemaakt. | bouwrijp moeten worden gemaakt. |
§ 2. Met het oog op de vervulling van deze opdracht beschikt de GOMB | § 2. Met het oog op de vervulling van deze opdracht beschikt de GOMB |
over een algemeen recht om voorstellen te formuleren, impulsen te | over een algemeen recht om voorstellen te formuleren, impulsen te |
geven en coördinerend op te treden in voorstellen naar de private | geven en coördinerend op te treden in voorstellen naar de private |
sector toe alsmede naar de diverse overheden. | sector toe alsmede naar de diverse overheden. |
§ 3. Met het oog op de verwezenlijking van de in de § 1 van onderhavig | § 3. Met het oog op de verwezenlijking van de in de § 1 van onderhavig |
artikel vastgestelde opdracht kan de GOMB : | artikel vastgestelde opdracht kan de GOMB : |
1° gebouwen optrekken, al dan niet bebouwde onroerende goederen | 1° gebouwen optrekken, al dan niet bebouwde onroerende goederen |
verwerven, inrichten, renoveren, beheren, verhuren, verkopen, afstand | verwerven, inrichten, renoveren, beheren, verhuren, verkopen, afstand |
doen van eender welk zakelijk recht dat er op rust of ze met | doen van eender welk zakelijk recht dat er op rust of ze met |
erfdienstbaarheden en lasten bezwaren. De GOMB dient er op toe te zien | erfdienstbaarheden en lasten bezwaren. De GOMB dient er op toe te zien |
dat criteria van architecturale aard of van ruimtelijke ordening | dat criteria van architecturale aard of van ruimtelijke ordening |
worden opgesteld welke een harmonieus leven in en rondom de door haar | worden opgesteld welke een harmonieus leven in en rondom de door haar |
ter beschikking gestelde woningen verzekeren; | ter beschikking gestelde woningen verzekeren; |
2° al dan niet bebouwde onroerende goederen uitrusten, huren of | 2° al dan niet bebouwde onroerende goederen uitrusten, huren of |
inbrengen en iedere concrete handeling stellen om private of | inbrengen en iedere concrete handeling stellen om private of |
overheidsinvesteringen te bespoedigen of uit te breiden; | overheidsinvesteringen te bespoedigen of uit te breiden; |
3° studies uitwerken welke noodzakelijk zijn voor het verder vervullen | 3° studies uitwerken welke noodzakelijk zijn voor het verder vervullen |
van haar opdrachten. | van haar opdrachten. |
Bovenstaande actiemogelijkheden mogen slecht aangewend worden voor de | Bovenstaande actiemogelijkheden mogen slecht aangewend worden voor de |
uitoefening van de bevoegdheden welke in § 1 van onderhavig artikel | uitoefening van de bevoegdheden welke in § 1 van onderhavig artikel |
uitdrukkelijk aan de GOMB worden toegewezen. | uitdrukkelijk aan de GOMB worden toegewezen. |
Art. 6.Het Gewest of ook een gemeente kunnen specifieke opdrachten |
Art. 6.Het Gewest of ook een gemeente kunnen specifieke opdrachten |
toevertrouwen aan de GOMB. Deze specifieke opdrachten, welke al | toevertrouwen aan de GOMB. Deze specifieke opdrachten, welke al |
naargelang het geval worden uitgevoerd op kosten van het Gewest of de | naargelang het geval worden uitgevoerd op kosten van het Gewest of de |
gemeente, houden verband met de opdrachten die de GOMB vervult inzake | gemeente, houden verband met de opdrachten die de GOMB vervult inzake |
economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. | economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. |
De GOMB, wanneer ze op basis van die bepaling optreedt, behoort | De GOMB, wanneer ze op basis van die bepaling optreedt, behoort |
technische bijstand te verlenen en handelt namens en voor rekening van | technische bijstand te verlenen en handelt namens en voor rekening van |
de opdrachtgevende overheid. | de opdrachtgevende overheid. |
Art. 7.§ 1. De GOMB kan, met het oog op de verwezenlijking van baar |
Art. 7.§ 1. De GOMB kan, met het oog op de verwezenlijking van baar |
opdrachten, door de Regering gemachtigd worden om de onteigening na te | opdrachten, door de Regering gemachtigd worden om de onteigening na te |
streven van onroerende goederen ten algemenen nutte, zelfs door middel | streven van onroerende goederen ten algemenen nutte, zelfs door middel |
van de methode van onteigening per stroken. | van de methode van onteigening per stroken. |
Het algemeen nut van de onteigening kan alleen worden aangevoerd voor | Het algemeen nut van de onteigening kan alleen worden aangevoerd voor |
de projecten bedoeld in artikel 4, derde lid, 1° en 5, § 1. | de projecten bedoeld in artikel 4, derde lid, 1° en 5, § 1. |
De GOMB kan slechts overgaan tot de onteigeningsprocedure bij | De GOMB kan slechts overgaan tot de onteigeningsprocedure bij |
hoogdringendheid, indien ze uitdrukkelijk motiveert om welke redenen | hoogdringendheid, indien ze uitdrukkelijk motiveert om welke redenen |
de onmiddellijke inbezetneming van het onroerend goed of de onroerende | de onmiddellijke inbezetneming van het onroerend goed of de onroerende |
goederen onontbeerlijk is voor het algemeen nut. | goederen onontbeerlijk is voor het algemeen nut. |
§ 2. Voor het berekenen van de waarde van de goederen onteigend in het | § 2. Voor het berekenen van de waarde van de goederen onteigend in het |
kader van stadsvernieuwing wordt geen rekening gehouden met de | kader van stadsvernieuwing wordt geen rekening gehouden met de |
meerwaarde of minwaarde die een gevolg is van de beslissing van de | meerwaarde of minwaarde die een gevolg is van de beslissing van de |
Regering tot vaststelling van het meerjarig investeringsplan bedoeld | Regering tot vaststelling van het meerjarig investeringsplan bedoeld |
in artikel 20, § 3. | in artikel 20, § 3. |
Art. 8.De GOMB dient een vervangingswoning aan te bieden aan de |
Art. 8.De GOMB dient een vervangingswoning aan te bieden aan de |
bewoners die geen eigenaar zijn van de in der minne verkregen | bewoners die geen eigenaar zijn van de in der minne verkregen |
goederen, of die, in geval van onteigening, geen recht op een | goederen, of die, in geval van onteigening, geen recht op een |
vergoeding hebben. | vergoeding hebben. |
De GOMB is hiertoe gemachtigd om overeenkomsten te sluiten met een | De GOMB is hiertoe gemachtigd om overeenkomsten te sluiten met een |
openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor | openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor |
maatschappelijk welzijn, het Woningfonds, een gemeente of elke | maatschappelijk welzijn, het Woningfonds, een gemeente of elke |
vereniging zonder winstoogmerk of vennootschap met sociaal oogmerk | vereniging zonder winstoogmerk of vennootschap met sociaal oogmerk |
waarvan het doel erin bestaat woningen aan personen met een bescheiden | waarvan het doel erin bestaat woningen aan personen met een bescheiden |
inkomen of die zich in een onzekere sociale situatie bevinden ter | inkomen of die zich in een onzekere sociale situatie bevinden ter |
beschikking te stellen. | beschikking te stellen. |
De in het eerste lid bedoelde personen kunnen in dat verband voorrang | De in het eerste lid bedoelde personen kunnen in dat verband voorrang |
granieten bij hè toekennen van woningen die beheerd worden door een | granieten bij hè toekennen van woningen die beheerd worden door een |
openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor | openbare vastgoedmaatschappij, een openbaar centrum voor |
maatschappelijk welzijn, het Woningfonds of een gemeente. De Regering | maatschappelijk welzijn, het Woningfonds of een gemeente. De Regering |
kan de modaliteiten bepalen voor de uitoefening van deze vorming van | kan de modaliteiten bepalen voor de uitoefening van deze vorming van |
toekenning. | toekenning. |
HOOFDSTUK III. - Bestuur en werking | HOOFDSTUK III. - Bestuur en werking |
Sectie 1. - De beheersovereenkomst | Sectie 1. - De beheersovereenkomst |
Art. 9.De Regering en de GOMB sluiten een beheerscontract af die de |
Art. 9.De Regering en de GOMB sluiten een beheerscontract af die de |
volgende aangelegenheden tot voorwerp heeft : | volgende aangelegenheden tot voorwerp heeft : |
1° de doelstellingen opgelegd aan de partijen, meer bepaald inzake : | 1° de doelstellingen opgelegd aan de partijen, meer bepaald inzake : |
a) het economische en financieel kader van het beleid van economische | a) het economische en financieel kader van het beleid van economische |
ontwikkeling en stadsvernieuwing; | ontwikkeling en stadsvernieuwing; |
b) het vermogensbeleid; | b) het vermogensbeleid; |
c) de arbitrage op het vlak van de begroting inzake : | c) de arbitrage op het vlak van de begroting inzake : |
- de betaling van de schulden aangegaan om verrichtingen van | - de betaling van de schulden aangegaan om verrichtingen van |
stadsvernieuwing tot een goed einde te brengen; | stadsvernieuwing tot een goed einde te brengen; |
- de nieuwe investeringen; | - de nieuwe investeringen; |
- de bestemming van de eventuele opbrengsten van de verrichtingen; | - de bestemming van de eventuele opbrengsten van de verrichtingen; |
d) de modaliteiten van haar financieel beleid; | d) de modaliteiten van haar financieel beleid; |
2° de gewestelijke betoelaging; | 2° de gewestelijke betoelaging; |
3° de evaluatiemechanismen en evaluatiecriteria van het gevoerd beleid | 3° de evaluatiemechanismen en evaluatiecriteria van het gevoerd beleid |
betreffende de verwezenlijking van de doelstellingen van de GOMB en | betreffende de verwezenlijking van de doelstellingen van de GOMB en |
met name de controle en de beheersing van de kostprijs van de | met name de controle en de beheersing van de kostprijs van de |
projecten van economische expansie en van stadsvernieuwing die moeten | projecten van economische expansie en van stadsvernieuwing die moeten |
worden uitgevoerd; | worden uitgevoerd; |
4° de algemene voorwaarden van eik soort overeenkomst die de GOMB | 4° de algemene voorwaarden van eik soort overeenkomst die de GOMB |
verbindt met andere rechtspersonen voor de verwezenlijking van haar | verbindt met andere rechtspersonen voor de verwezenlijking van haar |
opdrachten; deze voorwaarden betreffen met name: | opdrachten; deze voorwaarden betreffen met name: |
a) de selectiemechanismen en selectiecriteria van de | a) de selectiemechanismen en selectiecriteria van de |
handelsvennootschappen in hun hoedanigheid als oprichter of vennoot | handelsvennootschappen in hun hoedanigheid als oprichter of vennoot |
van de gemengde ondernemingen; | van de gemengde ondernemingen; |
b) de procedures voor de controle van de acties van de gemengde | b) de procedures voor de controle van de acties van de gemengde |
ondernemingen; | ondernemingen; |
5° de sancties wanneer een van de partijen haar verbintenissen niet of | 5° de sancties wanneer een van de partijen haar verbintenissen niet of |
slecht naleeft; | slecht naleeft; |
6° de voorwaarden tot herziening van de overeenkomst. | 6° de voorwaarden tot herziening van de overeenkomst. |
Art. 10.Het beheerscontract regelt eveneens de werking van de |
Art. 10.Het beheerscontract regelt eveneens de werking van de |
algemene diensten, de doelstellingen welke hen worden opgelegd alsook | algemene diensten, de doelstellingen welke hen worden opgelegd alsook |
hun controle en beoordeling. | hun controle en beoordeling. |
Art. 11.Het beheerscontract wordt ter informatie medegedeeld aan de |
Art. 11.Het beheerscontract wordt ter informatie medegedeeld aan de |
Brusselse Hoofdstedelijke Raad zodra het door de partijen is | Brusselse Hoofdstedelijke Raad zodra het door de partijen is |
afgesloten. | afgesloten. |
Het heeft een maximumduur van vijf jaar en is hernieuwbaar. | Het heeft een maximumduur van vijf jaar en is hernieuwbaar. |
Bij gebrek aan een beheerscontract is de Regering gemachtigd om de in | Bij gebrek aan een beheerscontract is de Regering gemachtigd om de in |
artikel 9, 1° tot 5° opgesomde aangelegenheden ten voorlopige titel te | artikel 9, 1° tot 5° opgesomde aangelegenheden ten voorlopige titel te |
regelen. | regelen. |
Afdeling 2. - De bestuursorganen | Afdeling 2. - De bestuursorganen |
Art. 12.De bestuursorganen van de GOMB zijn de algemene vergadering |
Art. 12.De bestuursorganen van de GOMB zijn de algemene vergadering |
en de raad van bestuur. | en de raad van bestuur. |
De raad van bestuur kan aan de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder | De raad van bestuur kan aan de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder |
of andere bestuurders die hij bepaalt bevoegdheden delegeren. | of andere bestuurders die hij bepaalt bevoegdheden delegeren. |
De statuten bepalen samenstelling en de werkwijze van de | De statuten bepalen samenstelling en de werkwijze van de |
bestuursorganen. Ze waarborgen de vertegenwoordiging van de gemeenten | bestuursorganen. Ze waarborgen de vertegenwoordiging van de gemeenten |
en de representatieve organisaties van werkgevers en werknemers in de | en de representatieve organisaties van werkgevers en werknemers in de |
bestuursorganen. | bestuursorganen. |
Onder afdeling 1. - De algemene vergadering | Onder afdeling 1. - De algemene vergadering |
Art. 13.Kunnen geen lid zijn van de algemene vergadering: de leden |
Art. 13.Kunnen geen lid zijn van de algemene vergadering: de leden |
van de organen tot uitvoering van het economisch beleid of het beleid | van de organen tot uitvoering van het economisch beleid of het beleid |
inzake ruimtelijke ordening en stadsvernieuwing van een ander Gewest. | inzake ruimtelijke ordening en stadsvernieuwing van een ander Gewest. |
Een lid van de algemene vergadering verliest deze hoedanigheid zodra : | Een lid van de algemene vergadering verliest deze hoedanigheid zodra : |
1° hij het voorwerp uitmaakt van een overeenkomstig de artikelen 31 | 1° hij het voorwerp uitmaakt van een overeenkomstig de artikelen 31 |
tot 34 van het Strafwetboek uitgesproken verbod; | tot 34 van het Strafwetboek uitgesproken verbod; |
2° hij zijn burgerlijke en of politieke rechten verliest. | 2° hij zijn burgerlijke en of politieke rechten verliest. |
Ingeval een lid van de algemene vergadering die het Gewest | Ingeval een lid van de algemene vergadering die het Gewest |
vertegenwoordigt overlijdt, ontslag neemt of vertrekt omwille van om | vertegenwoordigt overlijdt, ontslag neemt of vertrekt omwille van om |
het even welke andere reden, gaat de Regering onmiddellijk over tot de | het even welke andere reden, gaat de Regering onmiddellijk over tot de |
aanduiding van een nieuw lid dat het lopend mandaat zal voltooien. | aanduiding van een nieuw lid dat het lopend mandaat zal voltooien. |
Onderafdeling 2. - De raad van bestuur | Onderafdeling 2. - De raad van bestuur |
Art. 14.§ 1. De raad van bestuur beraadt zich over de keuzen |
Art. 14.§ 1. De raad van bestuur beraadt zich over de keuzen |
betredende de in de artikelen 4 en 5 bepaalde opdrachten van | betredende de in de artikelen 4 en 5 bepaalde opdrachten van |
economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. Hij verzekert het | economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. Hij verzekert het |
bestuur van de algemene diensten. | bestuur van de algemene diensten. |
De raad van bestuur bepaald het organiek personeelskader alsmede het | De raad van bestuur bepaald het organiek personeelskader alsmede het |
administratief en geldelijk statuut van het personeel. | administratief en geldelijk statuut van het personeel. |
§ 2. De leden van de raad van bestuur die het Gewest vertegenwoordigen | § 2. De leden van de raad van bestuur die het Gewest vertegenwoordigen |
worden aangesteld door de Regering. De vertegenwoordigers van de | worden aangesteld door de Regering. De vertegenwoordigers van de |
gemeenten, enerzijds, en de vertegenwoordigers van de representatieve | gemeenten, enerzijds, en de vertegenwoordigers van de representatieve |
organisaties van werkgevers en werknemers, anderzijds, worden door hun | organisaties van werkgevers en werknemers, anderzijds, worden door hun |
respectievelijke groepen in de algemene vergadering aangesteld. | respectievelijke groepen in de algemene vergadering aangesteld. |
De bestuurders die het Gewest vertegenwoordigen kunnen te allen tijde | De bestuurders die het Gewest vertegenwoordigen kunnen te allen tijde |
door de Regering worden afgezet | door de Regering worden afgezet |
De bestuurders die werden aangesteld door de algemene vergadering en | De bestuurders die werden aangesteld door de algemene vergadering en |
die hetzij de gemeenten, hetzij de representatieve organisaties van de | die hetzij de gemeenten, hetzij de representatieve organisaties van de |
werkgevers en werknemers vertegenwoordigen, kunnen enkel op voorstel | werkgevers en werknemers vertegenwoordigen, kunnen enkel op voorstel |
van hun respectievelijke groep in de algemene vergadering worden | van hun respectievelijke groep in de algemene vergadering worden |
afgezet. | afgezet. |
Hun mandaat verstrijkt op hetzelfde ogenblik als dat van de leden van | Hun mandaat verstrijkt op hetzelfde ogenblik als dat van de leden van |
de algemene vergadering, en is henieuwbaar. | de algemene vergadering, en is henieuwbaar. |
De voorwaarden van onverzoenbaarheid of van verlies van de | De voorwaarden van onverzoenbaarheid of van verlies van de |
hoedanigheid van lid van de algemene vergadering zijn toepasselijk op | hoedanigheid van lid van de algemene vergadering zijn toepasselijk op |
het mandaat van bestuurder. | het mandaat van bestuurder. |
De bezoldigingen en vergoedingen van de bestuurders worden vastgesteld | De bezoldigingen en vergoedingen van de bestuurders worden vastgesteld |
door de algemene vergadering en zijn ten laste van de GOMB. | door de algemene vergadering en zijn ten laste van de GOMB. |
§ 3. De raad van bestuur richt een financieel comité op met als taak | § 3. De raad van bestuur richt een financieel comité op met als taak |
de raad van bestuur bij te staan in zijn opdracht van toezicht inzake | de raad van bestuur bij te staan in zijn opdracht van toezicht inzake |
het financieel beheer zowel van de GOMB als van de vennootschappen | het financieel beheer zowel van de GOMB als van de vennootschappen |
waarvan ze aandeelhouder is. | waarvan ze aandeelhouder is. |
Het financieel comité kan alle stukken en informatie opeisen en alle | Het financieel comité kan alle stukken en informatie opeisen en alle |
onderzoeken verrichten die hem noodzakelijk lijken voor de vervulling | onderzoeken verrichten die hem noodzakelijk lijken voor de vervulling |
van zijn opdracht. | van zijn opdracht. |
Het financieel comité legt driemaandelijks aan de raad van bestuur een | Het financieel comité legt driemaandelijks aan de raad van bestuur een |
verslag voor waarin het wijst op eventuele zwakheden en gebreken en | verslag voor waarin het wijst op eventuele zwakheden en gebreken en |
waarin het aanbevelingen formuleert om de situatie te verbeteren. | waarin het aanbevelingen formuleert om de situatie te verbeteren. |
Het moet eveneens toezien op de goede werking van de interne controle | Het moet eveneens toezien op de goede werking van de interne controle |
en van de procedures die noodzakelijk zijn voor een goed financieel, | en van de procedures die noodzakelijk zijn voor een goed financieel, |
budgettair en boekhoudkundig beheer. | budgettair en boekhoudkundig beheer. |
Het financieel comité is samengesteld uit de voorzitter, de | Het financieel comité is samengesteld uit de voorzitter, de |
gedelegeerd bestuurder, drie bestuurders, de ambtenaren-generaal, de | gedelegeerd bestuurder, drie bestuurders, de ambtenaren-generaal, de |
bedrijfsrevisor, de gemachtigde van de Minister van Begroting en de | bedrijfsrevisor, de gemachtigde van de Minister van Begroting en de |
Regeringscommissarissen. Het comité kan op zijn vergadering alle | Regeringscommissarissen. Het comité kan op zijn vergadering alle |
persona uitnodigen die hem nuttig lijken. | persona uitnodigen die hem nuttig lijken. |
Art. 15.§ 1. Het is de leden van de raad van bestuur verboden : |
Art. 15.§ 1. Het is de leden van de raad van bestuur verboden : |
1° aanwezig te zijn tijdens beraadslagingen en stemmingen over | 1° aanwezig te zijn tijdens beraadslagingen en stemmingen over |
aangelegenheden waarin zij een rechtstreeks belang hebben, hetzij | aangelegenheden waarin zij een rechtstreeks belang hebben, hetzij |
persoonlijk, hetzij als zaakgelastigde voor en na hun aanduiding, of | persoonlijk, hetzij als zaakgelastigde voor en na hun aanduiding, of |
waarbij hun bloed- en aanverwanten tot en met de vierde graad een | waarbij hun bloed- en aanverwanten tot en met de vierde graad een |
persoonlijk en rechtstreeks belang hebben; | persoonlijk en rechtstreeks belang hebben; |
2° rechtstreeks of onrechtstreeks deel te hebben in om het even welke | 2° rechtstreeks of onrechtstreeks deel te hebben in om het even welke |
opdracht afgesloten met de GOMB; | opdracht afgesloten met de GOMB; |
3° op te treden als advocaat, notaris of zaakgelastigde in | 3° op te treden als advocaat, notaris of zaakgelastigde in |
rechtsgedingen die tegen de GOMB worden ingespannen. Ze mogen in die | rechtsgedingen die tegen de GOMB worden ingespannen. Ze mogen in die |
hoedanigheid niet pleiten, adviezen verstrekken of enige betwiste zaak | hoedanigheid niet pleiten, adviezen verstrekken of enige betwiste zaak |
volgen in het belang van de maatschappij. | volgen in het belang van de maatschappij. |
§ 2. Indien een lid van de raad van bestuur handelt in strijd met de | § 2. Indien een lid van de raad van bestuur handelt in strijd met de |
in § 1 van dit artikel vermelde verbodsbepalinga4 dan wordt hij door | in § 1 van dit artikel vermelde verbodsbepalinga4 dan wordt hij door |
de Regering afgezet op voorstel van de algemene vergadering of van de | de Regering afgezet op voorstel van de algemene vergadering of van de |
raad van bestuur of op eigen initiatief. | raad van bestuur of op eigen initiatief. |
De Regering doet uitspraak bij wijze van een gemotiveerde beslissing | De Regering doet uitspraak bij wijze van een gemotiveerde beslissing |
na de belanghebbende en diens verdedigingsmiddelen te hebben gehoord. | na de belanghebbende en diens verdedigingsmiddelen te hebben gehoord. |
Art. 16.De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder worden door de |
Art. 16.De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder worden door de |
Regering aangeduid onder de leden van de raad van bestuur. | Regering aangeduid onder de leden van de raad van bestuur. |
De bezoldigingen en vergoedingen van de voorzitter en de gedelegeerd | De bezoldigingen en vergoedingen van de voorzitter en de gedelegeerd |
bestuurder worden vastgesteld door de algemene vergadering en zijn ten | bestuurder worden vastgesteld door de algemene vergadering en zijn ten |
laste van de GOMB. | laste van de GOMB. |
De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder zijn ambtshalve | De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder zijn ambtshalve |
ontslagnemend indien zij hun hoedanigheid van lid van de raad van | ontslagnemend indien zij hun hoedanigheid van lid van de raad van |
bestuur verliezen. | bestuur verliezen. |
Onderafdeling 3. - Delegatie van bevoegdheden | Onderafdeling 3. - Delegatie van bevoegdheden |
Art. 17.Overeenkomstig artikel 12, 2de lid mag de raad van bestuur, |
Art. 17.Overeenkomstig artikel 12, 2de lid mag de raad van bestuur, |
onder leiding van de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder, aan een | onder leiding van de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder, aan een |
of meerdere van zijn leden in functie van hun bekwaamheden en ervaring | of meerdere van zijn leden in functie van hun bekwaamheden en ervaring |
bevoegdheden toevertrouwen om de opdrachten van economische | bevoegdheden toevertrouwen om de opdrachten van economische |
ontwikkeling en deze van stadsvernieuwing op onderscheiden wijze te | ontwikkeling en deze van stadsvernieuwing op onderscheiden wijze te |
vervullen, zowel budgettair als technisch. | vervullen, zowel budgettair als technisch. |
De daden van de gedelegeerde personen zijn onderworpen aan het | De daden van de gedelegeerde personen zijn onderworpen aan het |
toezicht van het financieel comité. | toezicht van het financieel comité. |
De raad van bestuur beschikt ten opzichte van hen over een injunctie- | De raad van bestuur beschikt ten opzichte van hen over een injunctie- |
en evocatierecht onder andere inzake beslissingen : | en evocatierecht onder andere inzake beslissingen : |
1° die afwijken van de strategische keuzen waarover is beraadslaagd in | 1° die afwijken van de strategische keuzen waarover is beraadslaagd in |
de raad van bestuur; | de raad van bestuur; |
2° die het begrotings- en financieel evenwicht in het gedrang kunnen | 2° die het begrotings- en financieel evenwicht in het gedrang kunnen |
brengen; | brengen; |
3° of die materies betreffen die niet het voorwerp uitmaken van de | 3° of die materies betreffen die niet het voorwerp uitmaken van de |
delegatie of zorgen voor een conflictsituatie tussen de gedelegeerde | delegatie of zorgen voor een conflictsituatie tussen de gedelegeerde |
personen. | personen. |
HOOFDSTUK IV. - Financiële middelen | HOOFDSTUK IV. - Financiële middelen |
Art. 18.§ 1. De GOMB beschikt over de volgende financiële middelen om |
Art. 18.§ 1. De GOMB beschikt over de volgende financiële middelen om |
haar opdrachten te vervullen : | haar opdrachten te vervullen : |
- eigen middelen; | - eigen middelen; |
- inkomsten verworven in het kader van haar opdrachten van economische | - inkomsten verworven in het kader van haar opdrachten van economische |
ontwikkeling en stadsvernieuwing; | ontwikkeling en stadsvernieuwing; |
- het kapitaal van de aangegane leningen; | - het kapitaal van de aangegane leningen; |
- jaarlijkse werkingssubsidies verleend per opdracht; | - jaarlijkse werkingssubsidies verleend per opdracht; |
- projectsubsidies voor bijzondere projecten verleend in het kader van | - projectsubsidies voor bijzondere projecten verleend in het kader van |
elke opdracht; | elke opdracht; |
- subsidies verleend voor specifieke opdrachten overeenkomstig artikel | - subsidies verleend voor specifieke opdrachten overeenkomstig artikel |
6. | 6. |
De financiële middelen worden op strikte wijze verdeeld per opdracht; | De financiële middelen worden op strikte wijze verdeeld per opdracht; |
elke departement draagt evenwel bij tot de financiering van de | elke departement draagt evenwel bij tot de financiering van de |
algemene diensten, overeenkomstig de vooraf bepaalde verdeelsleutels. | algemene diensten, overeenkomstig de vooraf bepaalde verdeelsleutels. |
§ 2. De GOMB kan geen leningen aangaan dan met het voorafgaand akkoord | § 2. De GOMB kan geen leningen aangaan dan met het voorafgaand akkoord |
van de Minister bevoegd voor Financiën. | van de Minister bevoegd voor Financiën. |
De Regering kan de gewestwaarborg verlenen aan deze leningen binnen de | De Regering kan de gewestwaarborg verlenen aan deze leningen binnen de |
perken van hel betrokken artikel van de ordonnantie houdende de | perken van hel betrokken artikel van de ordonnantie houdende de |
Algemene Uitgavenbegroting van hel Brussels Hoofdstedelijk Gewest. | Algemene Uitgavenbegroting van hel Brussels Hoofdstedelijk Gewest. |
Art. 19.De financiële middelen bestemd voor de financiering van de |
Art. 19.De financiële middelen bestemd voor de financiering van de |
economische opdrachten zullen worden verstrekt tegen de voorwaarden | economische opdrachten zullen worden verstrekt tegen de voorwaarden |
onderhandeld in het beheerscontract bedoeld in artikel 9, en | onderhandeld in het beheerscontract bedoeld in artikel 9, en |
vastgesteld door de Regering. | vastgesteld door de Regering. |
Art. 20.§ 1. De financiële middelen bestemd voor de financiering van |
Art. 20.§ 1. De financiële middelen bestemd voor de financiering van |
de opdracht inzake stadsvernieuwing bedoeld in artikel 5, § 1, zullen | de opdracht inzake stadsvernieuwing bedoeld in artikel 5, § 1, zullen |
worden verstrekt tegen de voorwaarden bepaald in het beheerscontract. | worden verstrekt tegen de voorwaarden bepaald in het beheerscontract. |
§ 2. De Regering kent aan de GOMB subsidies toe voor de financiering | § 2. De Regering kent aan de GOMB subsidies toe voor de financiering |
van haar in artikel 5, § 1, bedoelde opdracht inzake stadsvernieuwing, | van haar in artikel 5, § 1, bedoelde opdracht inzake stadsvernieuwing, |
en in het bijzonder voor de bouw van woningen die: | en in het bijzonder voor de bouw van woningen die: |
1° bestemd zijn voor verkoop of verhuur tegen een door de Regering | 1° bestemd zijn voor verkoop of verhuur tegen een door de Regering |
bepaalde prijs maar die in geen geval de GOMB mag toelaten om winst te | bepaalde prijs maar die in geen geval de GOMB mag toelaten om winst te |
maken op de investeringen verricht om voornoemde woningen ter | maken op de investeringen verricht om voornoemde woningen ter |
beschikking te stellen van derden; | beschikking te stellen van derden; |
2° rechtsteeks of door tussenkomst van een rechtspersoon toegankelijk | 2° rechtsteeks of door tussenkomst van een rechtspersoon toegankelijk |
zijn voor natuurlijke personen die voldoen aan de door de Regering | zijn voor natuurlijke personen die voldoen aan de door de Regering |
vastgestelde voorwaarden. Deze voorwaarden betreffen de woonplaats, de | vastgestelde voorwaarden. Deze voorwaarden betreffen de woonplaats, de |
inkomsten en de onroerende eigendommen van voornoemde natuurlijke | inkomsten en de onroerende eigendommen van voornoemde natuurlijke |
personen evenals de verplichting voor de betrokkenen om tijdens een | personen evenals de verplichting voor de betrokkenen om tijdens een |
bepaalde termijn te voldoen aan regels met betrekking tot de | bepaalde termijn te voldoen aan regels met betrekking tot de |
vervreemding of verhuring van het onroerend goed. | vervreemding of verhuring van het onroerend goed. |
3° die gelijkgesteld worden met sociale woningen, zoals bedoeld in | 3° die gelijkgesteld worden met sociale woningen, zoals bedoeld in |
artikel 3, tweede lid van de ordonnantie van 9 september 1993 houdende | artikel 3, tweede lid van de ordonnantie van 9 september 1993 houdende |
de wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels Hoofdstedelijk | de wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels Hoofdstedelijk |
Gewest en Betreffende de sector van de sociale huisvesting. | Gewest en Betreffende de sector van de sociale huisvesting. |
De woningen moeten gebouwd worden in gebieden waar een tekort aan | De woningen moeten gebouwd worden in gebieden waar een tekort aan |
woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn hetzij door een | woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn hetzij door een |
sterk verval van het gebouwenpatrimoninnr4 hetzij door de aanwezigheid | sterk verval van het gebouwenpatrimoninnr4 hetzij door de aanwezigheid |
van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of bouwrijp | van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of bouwrijp |
moeten gemaakt worden. | moeten gemaakt worden. |
De personen die een woning kopen of ze na aankoop vervreemden of | De personen die een woning kopen of ze na aankoop vervreemden of |
verhuren zonder de in 2° gestelde voorwaarden in acht te nemen moeten | verhuren zonder de in 2° gestelde voorwaarden in acht te nemen moeten |
aan het Gewest het gedeelte van de projectsubsidie bestemd voor de | aan het Gewest het gedeelte van de projectsubsidie bestemd voor de |
desbetreffende woning, terugbetalen, vermeerderd met de wettelijke | desbetreffende woning, terugbetalen, vermeerderd met de wettelijke |
interest, berekend vanaf de datum waarop de authentieke koopakte is | interest, berekend vanaf de datum waarop de authentieke koopakte is |
verleden. | verleden. |
Bij de uitvoering van deze opdracht, die erin bestaat woningen tot | Bij de uitvoering van deze opdracht, die erin bestaat woningen tot |
stand te brengen onder de eerder gestelde voorwaarden wordt de GOMB | stand te brengen onder de eerder gestelde voorwaarden wordt de GOMB |
als een gewestelijke huisvestmgsmaatschappij beschouwd en worden de in | als een gewestelijke huisvestmgsmaatschappij beschouwd en worden de in |
artikel 21, § 2, van deze ordonnantie bedoelde ondernemingen als | artikel 21, § 2, van deze ordonnantie bedoelde ondernemingen als |
erkende ondernemingen beschouwd. | erkende ondernemingen beschouwd. |
§ 3. De verleende subsidies dienen uitsluitend aangewend te worden | § 3. De verleende subsidies dienen uitsluitend aangewend te worden |
voor woningbouwprojecten die zijn opgenomen in een meerjarig | voor woningbouwprojecten die zijn opgenomen in een meerjarig |
investeringsplan dat is goedgekeurd door de Regering en voldoet aan de | investeringsplan dat is goedgekeurd door de Regering en voldoet aan de |
door haar vastgestelde modaliteiten. | door haar vastgestelde modaliteiten. |
Dit plan moet het budgettair evenwicht van de projecten waarborgen, op | Dit plan moet het budgettair evenwicht van de projecten waarborgen, op |
grond van de verleende subsidies en de ontvangsten die zij opleveren. | grond van de verleende subsidies en de ontvangsten die zij opleveren. |
Het meerjarenplan bepaalt : | Het meerjarenplan bepaalt : |
1° de projecten voor woningen waarvan de bouw aangevat moet worden | 1° de projecten voor woningen waarvan de bouw aangevat moet worden |
binnen drie jaar na de aanneming ervan. Deze termijn kan door de | binnen drie jaar na de aanneming ervan. Deze termijn kan door de |
Regering verlengd worden maar mag nooit meer dan vijf jaar bedragen; | Regering verlengd worden maar mag nooit meer dan vijf jaar bedragen; |
2° de juridische middelen die voor elk project aangewend zullen worden | 2° de juridische middelen die voor elk project aangewend zullen worden |
met inbegrip voor het voorstellen van een vervangingswoning bij | met inbegrip voor het voorstellen van een vervangingswoning bij |
onteigening aan bewoners die geen eigenaar zijn; | onteigening aan bewoners die geen eigenaar zijn; |
3° de uiterste data voor de verwezenlijking van elk project; | 3° de uiterste data voor de verwezenlijking van elk project; |
4° de modaliteiten voor de financiering van elk project en met name de | 4° de modaliteiten voor de financiering van elk project en met name de |
opgave van de te verwachten ontvangsten en van de vereiste subsidies; | opgave van de te verwachten ontvangsten en van de vereiste subsidies; |
5° de perimeter voor de tussenkomst van de GOMB, dit wil zeggen het | 5° de perimeter voor de tussenkomst van de GOMB, dit wil zeggen het |
geografisch gebied rond de plaatsen waar de GOMB projecten van | geografisch gebied rond de plaatsen waar de GOMB projecten van |
stadsvernieuwing verwezenlijkt en waarbinnen de begrotingsmiddelen | stadsvernieuwing verwezenlijkt en waarbinnen de begrotingsmiddelen |
waarover het Gewest beschikt of die het onder de vorm van subsidies | waarover het Gewest beschikt of die het onder de vorm van subsidies |
ter beschikking stelt van personen met het oog op de sanering van de | ter beschikking stelt van personen met het oog op de sanering van de |
woongelegenheid in Brussel, bij voorkeur moeten worden aangewend. | woongelegenheid in Brussel, bij voorkeur moeten worden aangewend. |
Bij overschrijving van de in het meerjarenplan conform het in 3° | Bij overschrijving van de in het meerjarenplan conform het in 3° |
vermelde termijnen, moeten de ongebruikte subsidies terugbetaald | vermelde termijnen, moeten de ongebruikte subsidies terugbetaald |
worden, en worden de verworven goederen desgevallend kosteloos | worden, en worden de verworven goederen desgevallend kosteloos |
overgedragen aan het Gewest. | overgedragen aan het Gewest. |
De in de deze paragraaf vervatte regels hebben betrekking op de | De in de deze paragraaf vervatte regels hebben betrekking op de |
subsidies die overeenkomstig paragraaf 2 voor bijzondere projecten | subsidies die overeenkomstig paragraaf 2 voor bijzondere projecten |
toegekend worden. | toegekend worden. |
§ 4. Ingeval de opgelegde voorwaarden aan de bouwmeester na afloop van | § 4. Ingeval de opgelegde voorwaarden aan de bouwmeester na afloop van |
de procedure voor het bekomen van de nodige administratieve | de procedure voor het bekomen van de nodige administratieve |
toelatingen het financieel evenwicht van een project in gevaar brengen | toelatingen het financieel evenwicht van een project in gevaar brengen |
of de verwezenlijking van andere projecten die in het meerjarenplan | of de verwezenlijking van andere projecten die in het meerjarenplan |
zijn opgenomen in gedrang brengen dan wordt het project opgegeven en | zijn opgenomen in gedrang brengen dan wordt het project opgegeven en |
uit het meerjarenplan geschrapt. | uit het meerjarenplan geschrapt. |
§ 5. De verleende subsidies kunnen eveneens worden bestemd voor | § 5. De verleende subsidies kunnen eveneens worden bestemd voor |
opdrachten die door de Regering gedelegeerd zijn overeenkomstig | opdrachten die door de Regering gedelegeerd zijn overeenkomstig |
artikel 6. | artikel 6. |
Art. 21.§ 1. De GOMB kan overeenkomsten sluiten met derden voor de |
Art. 21.§ 1. De GOMB kan overeenkomsten sluiten met derden voor de |
vervulling van de in de artikelen 4 en 5, § 1 bedoelde opdrachten | vervulling van de in de artikelen 4 en 5, § 1 bedoelde opdrachten |
inzake economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. | inzake economische ontwikkeling en stadsvernieuwing. |
§ 2. De GOMB mag handelsondernemingen oprichten er | § 2. De GOMB mag handelsondernemingen oprichten er |
kapitaalparticipaties in nemen of samen met derden deelnemen aan | kapitaalparticipaties in nemen of samen met derden deelnemen aan |
vastgoedoperaties, waarbij ze, met de toestemming van de Regering, | vastgoedoperaties, waarbij ze, met de toestemming van de Regering, |
gebruik maakt van de in de artikelen19 en 20 bedoelde subsidies. | gebruik maakt van de in de artikelen19 en 20 bedoelde subsidies. |
Elk van deze ondernemingen legt, door bemiddeling Van baar bestuurders | Elk van deze ondernemingen legt, door bemiddeling Van baar bestuurders |
in hun schoot aangesteld op voordracht van de GOMB, periodiek een | in hun schoot aangesteld op voordracht van de GOMB, periodiek een |
verslag voor aan het overeenkomstig artikel 14, § 3, opgericht | verslag voor aan het overeenkomstig artikel 14, § 3, opgericht |
financieel comité dat, informatie bevat over de evaluatie van de | financieel comité dat, informatie bevat over de evaluatie van de |
juridische en financiële structuur van haar aandeelhouders, evenals | juridische en financiële structuur van haar aandeelhouders, evenals |
een activiteitenverslag over de projecten waarvoor de onderneming is | een activiteitenverslag over de projecten waarvoor de onderneming is |
opgericht. | opgericht. |
HOOFDSTUK V. - Administratief toezicht | HOOFDSTUK V. - Administratief toezicht |
Art. 22.§ 1. De GOMB is onderworpen aan de controlebevoegdheid van de |
Art. 22.§ 1. De GOMB is onderworpen aan de controlebevoegdheid van de |
Regering. | Regering. |
Deze controle wordt uitgeoefend door bemiddeling van twee | Deze controle wordt uitgeoefend door bemiddeling van twee |
Regeringscommissarissen die tot een verschillende taalrol behoren. | Regeringscommissarissen die tot een verschillende taalrol behoren. |
De Regering stelt de bezoldiging van de commissarissen vast, welke ten | De Regering stelt de bezoldiging van de commissarissen vast, welke ten |
laste van de GOMB komt. | laste van de GOMB komt. |
§ 2. Elk Regeringscommissaris waakt over de naleving van de wetten en | § 2. Elk Regeringscommissaris waakt over de naleving van de wetten en |
reglementen die van toepassing zijn op de uitoefening van de in de | reglementen die van toepassing zijn op de uitoefening van de in de |
artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten, van het beheerscontract en van | artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten, van het beheerscontract en van |
het in artikel 20, § 3, bedoelde meerjarig investeringsplan, van de | het in artikel 20, § 3, bedoelde meerjarig investeringsplan, van de |
statuten, de organisatie en werking van de GOMB. | statuten, de organisatie en werking van de GOMB. |
Hij ziet erop toe dat het gevoerd beleid van de GOMB dat niet wordt | Hij ziet erop toe dat het gevoerd beleid van de GOMB dat niet wordt |
gefinancierd door middel van subsidies de uitvoering van de projecten | gefinancierd door middel van subsidies de uitvoering van de projecten |
waarvoor subsidies zijn valeend niet in de weg staat. | waarvoor subsidies zijn valeend niet in de weg staat. |
Hij geeft zijn mening over de gedelegeerde opdrachten die de gemeenten | Hij geeft zijn mening over de gedelegeerde opdrachten die de gemeenten |
aan de GOMB hebben toevertrouwd. | aan de GOMB hebben toevertrouwd. |
§ 3. Elk Regeringscommissaris wordt uitgenodigd voor alle | § 3. Elk Regeringscommissaris wordt uitgenodigd voor alle |
vergaderingen van de beheersorganen van de GOMB, en heeft er een | vergaderingen van de beheersorganen van de GOMB, en heeft er een |
raadgevende stem. Hij mag te alla tijde door bemiddeling van de | raadgevende stem. Hij mag te alla tijde door bemiddeling van de |
voorzitter en de afgevaardigd bestuurder kennis nemen van de boeken, | voorzitter en de afgevaardigd bestuurder kennis nemen van de boeken, |
de briefwisseling, de processen-verbaal en over het algemeen van alle | de briefwisseling, de processen-verbaal en over het algemeen van alle |
documenten en alle geschriften van de GOMB die betrekking hebben op de | documenten en alle geschriften van de GOMB die betrekking hebben op de |
uitoefening van de in de artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten. | uitoefening van de in de artikelen 3 tot 6 bedoelde opdrachten. |
Hij kan van de bestuurders, de ambtenaren en de aangestelden van de | Hij kan van de bestuurders, de ambtenaren en de aangestelden van de |
GOMB alle uitleg of informatie vorderen en overgaan tot alle controles | GOMB alle uitleg of informatie vorderen en overgaan tot alle controles |
die hem noodzakelijk lijken bij de uitvoering van zijn mandaat. | die hem noodzakelijk lijken bij de uitvoering van zijn mandaat. |
Art. 23.Elk Regeringscommissaris kan binnen een termijn van vier |
Art. 23.Elk Regeringscommissaris kan binnen een termijn van vier |
dagen beroep aantekenen bij de Regering tegen elke beslissing die hij | dagen beroep aantekenen bij de Regering tegen elke beslissing die hij |
in strijd acht met de weten en reglementen, met de statuten, met het | in strijd acht met de weten en reglementen, met de statuten, met het |
beheerscontract en met het meerjarig investeringsplan of waaraan hij | beheerscontract en met het meerjarig investeringsplan of waaraan hij |
oordeelt dat deze de uitvoering van de gesubsidieerde opdrachten in | oordeelt dat deze de uitvoering van de gesubsidieerde opdrachten in |
gevaar kunnen brengen. | gevaar kunnen brengen. |
Hij richt een afschrift van zijn beroep aan de GOMB. | Hij richt een afschrift van zijn beroep aan de GOMB. |
Deze termijn gaat in op de dag van de vergadering tijdens dewelke de | Deze termijn gaat in op de dag van de vergadering tijdens dewelke de |
beslissing is genomen, voor zover de Regeringscommissaris op | beslissing is genomen, voor zover de Regeringscommissaris op |
regelmatige wijze werd opgeroepen of, in het tegenovergestelde geval, | regelmatige wijze werd opgeroepen of, in het tegenovergestelde geval, |
op de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen. | op de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen. |
Dit beroep is opschortend. | Dit beroep is opschortend. |
Indien de Regering binnen een termijn van vijftien dagen die ingaat op | Indien de Regering binnen een termijn van vijftien dagen die ingaat op |
dezelfde dag als de in het derde lid bedoelde dag deze beslissing niet | dezelfde dag als de in het derde lid bedoelde dag deze beslissing niet |
nijdig heeft verklaard, dan wordt de beslissing definitief. | nijdig heeft verklaard, dan wordt de beslissing definitief. |
Zijn uitgesloten de zondagen zaterdagen en wettelijke feestdagen. | Zijn uitgesloten de zondagen zaterdagen en wettelijke feestdagen. |
Art. 24.De Regering of elke Regeringscommissaris, die te dien einde |
Art. 24.De Regering of elke Regeringscommissaris, die te dien einde |
gemachtigd wordt, kan het bevoegde beheersorgaan oproepen om binnen de | gemachtigd wordt, kan het bevoegde beheersorgaan oproepen om binnen de |
maand te beraadslagen over elke aangelegenheid die hij bepaalt. | maand te beraadslagen over elke aangelegenheid die hij bepaalt. |
Art. 25.Op voorstel van de Minister van Begroting benoemt de Regering |
Art. 25.Op voorstel van de Minister van Begroting benoemt de Regering |
een gemachtigde onder de inspecteurs van financiën. Deze oefent zijn | een gemachtigde onder de inspecteurs van financiën. Deze oefent zijn |
controle uit op alle beslissingen die een financiële en | controle uit op alle beslissingen die een financiële en |
begrotingsweerslag hebben, volgens de nadere regels bepaald in de | begrotingsweerslag hebben, volgens de nadere regels bepaald in de |
artikelen 22, 23 en 24. | artikelen 22, 23 en 24. |
De inspecteur financiën, benoemd op voordracht van de Minister van | De inspecteur financiën, benoemd op voordracht van de Minister van |
Begroting, oefent zijn toezicht uit samen met de | Begroting, oefent zijn toezicht uit samen met de |
Regeringscommissarissen wanneer de beslissing een budgettaire of | Regeringscommissarissen wanneer de beslissing een budgettaire of |
financiële weerslag heeft of zou kunnen hebben. | financiële weerslag heeft of zou kunnen hebben. |
De inspecteur van financiën is belast met het toezicht op de naleving | De inspecteur van financiën is belast met het toezicht op de naleving |
van de begrotingsnormen die van toepassing zijn op de GOMB ongeacht de | van de begrotingsnormen die van toepassing zijn op de GOMB ongeacht de |
opdracht die uitgevoerd wordt en ongeacht de grondslag ervan. | opdracht die uitgevoerd wordt en ongeacht de grondslag ervan. |
De inspecteur van financiën moet zich in alle gevallen op de Minister | De inspecteur van financiën moet zich in alle gevallen op de Minister |
van Begroting beroepen. | van Begroting beroepen. |
De Minister van Begroting is bevoegd om de beslissing te vernietigen | De Minister van Begroting is bevoegd om de beslissing te vernietigen |
waartegen een beroep wordt ingediend. | waartegen een beroep wordt ingediend. |
HOOFDSTUK Vl. - Andere bepaling | HOOFDSTUK Vl. - Andere bepaling |
Art. 26.In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geschiedt de terugkoop |
Art. 26.In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geschiedt de terugkoop |
van gronden en gebouwen die het voorwerp uitmaakt van artikel 32, § 1, | van gronden en gebouwen die het voorwerp uitmaakt van artikel 32, § 1, |
alinea 2.2 van de wet van 30 december 1970 betreffende de economische | alinea 2.2 van de wet van 30 december 1970 betreffende de economische |
expansie, tegen de vigerende prijzen van de vastgoedmarkt. Deze prijs | expansie, tegen de vigerende prijzen van de vastgoedmarkt. Deze prijs |
mag in geen geval hoger liggen dan deze die door het aankoopcomité van | mag in geen geval hoger liggen dan deze die door het aankoopcomité van |
onroerende goederen of door de ontvanger der registratie bepaald | onroerende goederen of door de ontvanger der registratie bepaald |
wordt. | wordt. |
HOOFDSTUK VII. - Opheffen, overgangs- en slotbepalingen | HOOFDSTUK VII. - Opheffen, overgangs- en slotbepalingen |
Art. 27.Artikel 15 van de wet van 15 juli 1970 houdende organisatie |
Art. 27.Artikel 15 van de wet van 15 juli 1970 houdende organisatie |
van de planning en de economische decentralisatie, gewijzigd bij de | van de planning en de economische decentralisatie, gewijzigd bij de |
wet van 30 maart 1976, wordt opgeheven. | wet van 30 maart 1976, wordt opgeheven. |
In artikel 3, tweede lid, van de ordonnantie van 9 september 1993 | In artikel 3, tweede lid, van de ordonnantie van 9 september 1993 |
houdende wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels | houdende wijziging van de huisvestingscode voor het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest en betreffende de sector van de sociale | Hoofdstedelijk Gewest en betreffende de sector van de sociale |
huisvesting, voor de woorden « natuurlijke personen », de woorden « | huisvesting, voor de woorden « natuurlijke personen », de woorden « |
rechtspersonen of » in te voegen. | rechtspersonen of » in te voegen. |
Art. 28.De rechten en verplichtingen van de GOMB maken het voorwerp |
Art. 28.De rechten en verplichtingen van de GOMB maken het voorwerp |
uit van een samenvattende inventaris die bevat : | uit van een samenvattende inventaris die bevat : |
1° de fysieke inventaris van het vastgoedbezit; | 1° de fysieke inventaris van het vastgoedbezit; |
2° de fysieke inventaris van het roerend bezit; | 2° de fysieke inventaris van het roerend bezit; |
3° de lijst van de participaties in ondernemingen en verenigingen, | 3° de lijst van de participaties in ondernemingen en verenigingen, |
vergezeld van een financiële evaluatie; | vergezeld van een financiële evaluatie; |
4° de lijst van de aangegane leningen, met opgave van de rentevoeten | 4° de lijst van de aangegane leningen, met opgave van de rentevoeten |
en vervaldatum, evenals de eventuele waarborgen die erin zijn | en vervaldatum, evenals de eventuele waarborgen die erin zijn |
voorzien; | voorzien; |
5° een overzicht van de toestand van de thesaurie; | 5° een overzicht van de toestand van de thesaurie; |
6° de inventaris van de lopende betwiste zaken. | 6° de inventaris van de lopende betwiste zaken. |
Deze inventaris wordt ten laatste zes maanden na de inwerkingtreding | Deze inventaris wordt ten laatste zes maanden na de inwerkingtreding |
van deze ordonnantie opgesteld en gecontroleerd door de | van deze ordonnantie opgesteld en gecontroleerd door de |
bedrijfsrevisor en ter informatie aan de Regering bezorgd. | bedrijfsrevisor en ter informatie aan de Regering bezorgd. |
Art. 29.De bepalingen van de statuten van de GOMB die onverenigbaar |
Art. 29.De bepalingen van de statuten van de GOMB die onverenigbaar |
zijn met de bepalingen van deze ordonnantie houden op uitwerking te | zijn met de bepalingen van deze ordonnantie houden op uitwerking te |
hebben vanaf de inwerkingtreding van deze laatste. | hebben vanaf de inwerkingtreding van deze laatste. |
De statuten moeten binnen zes maanden na de inwerkingtreding van deze | De statuten moeten binnen zes maanden na de inwerkingtreding van deze |
ordonnantie, met deze laatste in overeenstemming worden gebracht. | ordonnantie, met deze laatste in overeenstemming worden gebracht. |
De leden van de bestuursorganen van de GOMB zetten de uitoefening van | De leden van de bestuursorganen van de GOMB zetten de uitoefening van |
hun mandaat voort tot de installatie van de nieuwe bestuursorganen die | hun mandaat voort tot de installatie van de nieuwe bestuursorganen die |
door deze ordonnantie zijn voorzien. | door deze ordonnantie zijn voorzien. |
Art. 30.De bestaande gemengde ondernemingen moeten binnen zes maanden |
Art. 30.De bestaande gemengde ondernemingen moeten binnen zes maanden |
na de inwerkingtreding van deze ordonnantie een verslag opstellen, | na de inwerkingtreding van deze ordonnantie een verslag opstellen, |
overeenkomstig artikel 21, § 2. | overeenkomstig artikel 21, § 2. |
Art. 31.Deze ordonnantie treedt in werking op de datum vastgesteld |
Art. 31.Deze ordonnantie treedt in werking op de datum vastgesteld |
door de Regering en ten laatste op 31 mei 1999. | door de Regering en ten laatste op 31 mei 1999. |
Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch | Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch |
Staatsblad zal worden bekendgemaakt. | Staatsblad zal worden bekendgemaakt. |
Brussel, 20 mei 1999. | Brussel, 20 mei 1999. |
De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
belast met Plaatselijke Besturen, Werkgelegenheid, Huisvesting en | belast met Plaatselijke Besturen, Werkgelegenheid, Huisvesting en |
Monumenten en Landschappen, | Monumenten en Landschappen, |
Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
De Minister van Economie, Financiën, Begroting, | De Minister van Economie, Financiën, Begroting, |
Energie en Externe Betrekkingen, | Energie en Externe Betrekkingen, |
J. CHABERT | J. CHABERT |
De Minister van Ruimtelijke Ordening, | De Minister van Ruimtelijke Ordening, |
Openbare Werken en Vervoer, | Openbare Werken en Vervoer, |
H. HASQUIN | H. HASQUIN |
De Minister van Openbaar Ambt, Buitenlandse Handel, Wetenschappelijk | De Minister van Openbaar Ambt, Buitenlandse Handel, Wetenschappelijk |
Onderzoek, Brandbestrijding en Dringende Medische Hup, | Onderzoek, Brandbestrijding en Dringende Medische Hup, |
R. GRIJP | R. GRIJP |
De Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Renovatie, | De Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, Renovatie, |
Natuurbehoud en Openbare Netheid, | Natuurbehoud en Openbare Netheid, |
D. GOSUIN | D. GOSUIN |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Gewone zitting 1998-1999. | (1) Gewone zitting 1998-1999. |
Documenten van de Raad. - Ontwerp van ordonnantie A-309/1. - Verslag | Documenten van de Raad. - Ontwerp van ordonnantie A-309/1. - Verslag |
A-309/2. - Amendementen na verslag A-309/3. - Aanvullend verslag | A-309/2. - Amendementen na verslag A-309/3. - Aanvullend verslag |
A-309/4. | A-309/4. |
Volledig verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van vrijdag 7 | Volledig verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van vrijdag 7 |
mei 1999. | mei 1999. |