Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Beschikking van 10/07/2008
← Terug naar "Ordonnantie betreffende de minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet "
Ordonnantie betreffende de minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet Ordonnantie betreffende de minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
10 JULI 2008. - Ordonnantie betreffende de minimumveiligheidseisen 10 JULI 2008. - Ordonnantie betreffende de minimumveiligheidseisen
voor tunnels in het trans-Europese wegennet (1) voor tunnels in het trans-Europese wegennet (1)
Het Brussels Hoofdstedelijk Parlement heeft aangenomen en Wij, Het Brussels Hoofdstedelijk Parlement heeft aangenomen en Wij,
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in

artikel 39 van de Grondwet. artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Onderhavige ordonnantie zet Richtlijn 2004/54/EG van het

Art. 2.Onderhavige ordonnantie zet Richtlijn 2004/54/EG van het

Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake
minimumveiligheidseisen voor tunnels in het transEuropese wegennet, minimumveiligheidseisen voor tunnels in het transEuropese wegennet,
gedeeltelijk om, wat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreft. gedeeltelijk om, wat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreft.

Art. 3.Onderhavige ordonnantie beoogt een minimaal veiligheidsniveau

Art. 3.Onderhavige ordonnantie beoogt een minimaal veiligheidsniveau

voor weggebruikers in tunnels van het wegennet door kritische voor weggebruikers in tunnels van het wegennet door kritische
gebeurtenissen die mensenlevens, milieu en tunnelinstallaties in gebeurtenissen die mensenlevens, milieu en tunnelinstallaties in
gevaar kunnen brengen, te voorkomen en door bescherming te bieden bij gevaar kunnen brengen, te voorkomen en door bescherming te bieden bij
ongevallen. ongevallen.
Onderhavige ordonnantie is van toepassing op alle tunnels in het Onderhavige ordonnantie is van toepassing op alle tunnels in het
trans-Europese wegennet van meer dan 500 meter lang, ongeacht of die trans-Europese wegennet van meer dan 500 meter lang, ongeacht of die
in gebruik, in aanbouw of in de ontwerpfase zijn. in gebruik, in aanbouw of in de ontwerpfase zijn.
De Regering kan het toepassingsgebied van de onderhavige ordonnantie De Regering kan het toepassingsgebied van de onderhavige ordonnantie
uitbreiden. uitbreiden.

Art. 4.Voor de toepassing van onderhavige ordonnantie wordt verstaan

Art. 4.Voor de toepassing van onderhavige ordonnantie wordt verstaan

onder : onder :
1° trans-Europees wegennet : het wegennet zoals omschreven in bijlage 1° trans-Europees wegennet : het wegennet zoals omschreven in bijlage
I, afdeling 2, van beschikking nr. 1692/96/ EG en geïllustreerd met I, afdeling 2, van beschikking nr. 1692/96/ EG en geïllustreerd met
kaarten of beschreven in bijlage II van die beschikking; kaarten of beschreven in bijlage II van die beschikking;
2° hulpdiensten : alle lokale openbare en particuliere diensten of 2° hulpdiensten : alle lokale openbare en particuliere diensten of
diensten die tot het tunnelpersoneel behoren, die optreden bij diensten die tot het tunnelpersoneel behoren, die optreden bij
ongelukken, met inbegrip van politie, brandweer en reddingsteams; ongelukken, met inbegrip van politie, brandweer en reddingsteams;
3° tunnellengte : de lengte van de langste rijstrook, berekend in het 3° tunnellengte : de lengte van de langste rijstrook, berekend in het
volledig gesloten gedeelte. volledig gesloten gedeelte.

Art. 5.De Regering ziet erop toe dat de tunnels voldoen aan de

Art. 5.De Regering ziet erop toe dat de tunnels voldoen aan de

minimale technische veiligheidsnormen bepaald in het koninklijk minimale technische veiligheidsnormen bepaald in het koninklijk
besluit genomen in uitvoering van artikel 3, lid 1 van de wet van 9 besluit genomen in uitvoering van artikel 3, lid 1 van de wet van 9
mei 2007 betreffende de minimale technische veiligheidsnormen voor mei 2007 betreffende de minimale technische veiligheidsnormen voor
tunnels in het trans-Europese wegennet alsook aan de andere tunnels in het trans-Europese wegennet alsook aan de andere
veiligheidseisen die door de regering zijn vastgesteld. veiligheidseisen die door de regering zijn vastgesteld.
De Regering mag strengere eisen stellen, op voorwaarde dat die niet De Regering mag strengere eisen stellen, op voorwaarde dat die niet
strijdig zijn met de eisen van bovenvermeld koninklijk besluit. strijdig zijn met de eisen van bovenvermeld koninklijk besluit.
Indien aan bepaalde minimum-veiligheidseisen alleen kan worden voldaan Indien aan bepaalde minimum-veiligheidseisen alleen kan worden voldaan
met behulp van technische oplossingen die hetzij niet haalbaar zijn, met behulp van technische oplossingen die hetzij niet haalbaar zijn,
hetzij alleen tegen onevenredig hoge kosten uitvoerbaar zijn, mag de hetzij alleen tegen onevenredig hoge kosten uitvoerbaar zijn, mag de
Regering als alternatief voor die eisen de toepassing van Regering als alternatief voor die eisen de toepassing van
risicobeperkende maatregelen aanvaarden, op voorwaarde dat de al risicobeperkende maatregelen aanvaarden, op voorwaarde dat de al
ternatieve maatregelen leiden tot een gelijkwaardige of betere ternatieve maatregelen leiden tot een gelijkwaardige of betere
bescherming. bescherming.
De efficiëntie van die maatregelen wordt aangetoond met een De efficiëntie van die maatregelen wordt aangetoond met een
risicoanalyse overeenkomstig artikel 12. risicoanalyse overeenkomstig artikel 12.

Art. 6.De Regering, die de rol van bestuursorgaan uitoefent, heeft de

Art. 6.De Regering, die de rol van bestuursorgaan uitoefent, heeft de

verantwoordelijkheid erop toe te zien dat alle veiligheidsaspecten van verantwoordelijkheid erop toe te zien dat alle veiligheidsaspecten van
een tunnel gerespecteerd worden en neemt de noodzakelijke maatregelen een tunnel gerespecteerd worden en neemt de noodzakelijke maatregelen
om de conformiteit met onderhavige ordonnantie te garanderen. om de conformiteit met onderhavige ordonnantie te garanderen.
De maatregelen inzake de machtiging voor de ingebruikstelling van de De maatregelen inzake de machtiging voor de ingebruikstelling van de
tunnels worden door de Regering genomen. tunnels worden door de Regering genomen.
Onverminderd nadere nationale regelingen op dit gebied is de Regering Onverminderd nadere nationale regelingen op dit gebied is de Regering
bevoegd om het gebruik van een tunnel te onderbreken of te beperken bevoegd om het gebruik van een tunnel te onderbreken of te beperken
als niet voldaan is aan de veiligheidseisen. als niet voldaan is aan de veiligheidseisen.
Zij geeft daarbij aan onder welke voorwaarden het normale verkeer weer Zij geeft daarbij aan onder welke voorwaarden het normale verkeer weer
doorgang kan vinden. doorgang kan vinden.
De Regering zorgt ervoor dat de volgende taken worden uitgevoerd : De Regering zorgt ervoor dat de volgende taken worden uitgevoerd :
1° het op gezette tijden testen en inspecteren van tunnels en daarmee 1° het op gezette tijden testen en inspecteren van tunnels en daarmee
verband houdende veiligheidseisen opstellen; verband houdende veiligheidseisen opstellen;
2° het opstellen van organisatorische plannen en uitvoeringsplannen 2° het opstellen van organisatorische plannen en uitvoeringsplannen
(met inbegrip van calamiteitenplannen) voor de training en uitrusting (met inbegrip van calamiteitenplannen) voor de training en uitrusting
van hulpdiensten; van hulpdiensten;
3° het vaststellen van de procedure voor onmiddellijke sluiting van 3° het vaststellen van de procedure voor onmiddellijke sluiting van
tunnels in noodgevallen; tunnels in noodgevallen;
4° het implementeren van de noodzakelijke risicobeperkende 4° het implementeren van de noodzakelijke risicobeperkende
maatregelen. maatregelen.

Art. 7.Voor elke tunnel, ongeacht of die in de ontwerp-, in de bouw-

Art. 7.Voor elke tunnel, ongeacht of die in de ontwerp-, in de bouw-

of in de operationele fase verkeert, wijst de Regering het openbare of of in de operationele fase verkeert, wijst de Regering het openbare of
particuliere lichaam aan dat als tunnelbeheerder verantwoordelijk is particuliere lichaam aan dat als tunnelbeheerder verantwoordelijk is
voor het beheer van de tunnel in de betreffende fase. De Regering zelf voor het beheer van de tunnel in de betreffende fase. De Regering zelf
kan deze functie uitoefenen. kan deze functie uitoefenen.
Over elk signifi cant incident of ongeluk in een tunnel stelt de Over elk signifi cant incident of ongeluk in een tunnel stelt de
tunnelbeheerder een toelichtend verslag op. Het verslag wordt bij tunnelbeheerder een toelichtend verslag op. Het verslag wordt bij
gewone brief binnen ten hoogste één maand naar de veiligheidsbeambte gewone brief binnen ten hoogste één maand naar de veiligheidsbeambte
vermeld in artikel 7, de Regering en de hulpdiensten verstuurd. vermeld in artikel 7, de Regering en de hulpdiensten verstuurd.
Indien er een onderzoeksverslag wordt opgesteld met een analyse van de Indien er een onderzoeksverslag wordt opgesteld met een analyse van de
omstandigheden van het incident of ongeluk, vermeld in het tweede lid, omstandigheden van het incident of ongeluk, vermeld in het tweede lid,
of de conclusies die daaruit kunnen worden getrokken, verstuurt de of de conclusies die daaruit kunnen worden getrokken, verstuurt de
tunnelbeheerder dit verslag, bij gewone brief, binnen één maand na tunnelbeheerder dit verslag, bij gewone brief, binnen één maand na
ontvangst naar de veiligheidsbeambte, de Regering en de hulpdiensten. ontvangst naar de veiligheidsbeambte, de Regering en de hulpdiensten.

Art. 8.Voor elke tunnel benoemt de tunnelbeheerder een

Art. 8.Voor elke tunnel benoemt de tunnelbeheerder een

veiligheidsbeambte, die eerst moet worden aanvaard door de Regering. veiligheidsbeambte, die eerst moet worden aanvaard door de Regering.
Die veiligheidsbeambte coördineert alle preventieve en Die veiligheidsbeambte coördineert alle preventieve en
veiligheidsmaatregelen om de veiligheid van de tun nelgebruikers en veiligheidsmaatregelen om de veiligheid van de tun nelgebruikers en
het tunnelpersoneel te garanderen. het tunnelpersoneel te garanderen.
De veiligheidsbeambte kan tot het tunnelpersoneel of tot de De veiligheidsbeambte kan tot het tunnelpersoneel of tot de
hulpdiensten behoren. Voor veiligheidskwesties in verkeerstunnels is hulpdiensten behoren. Voor veiligheidskwesties in verkeerstunnels is
hij onafhankelijk en neemt hij geen instructies aan van een werkgever. hij onafhankelijk en neemt hij geen instructies aan van een werkgever.
Een veiligheidsbeambte kan zijn taken en functies in verschillende Een veiligheidsbeambte kan zijn taken en functies in verschillende
tunnels uitoefenen. tunnels uitoefenen.
De veiligheidsbeambte heeft de volgende taken en functies : De veiligheidsbeambte heeft de volgende taken en functies :
1° zorgen voor coördinatie met hulpdiensten en meewerken aan de 1° zorgen voor coördinatie met hulpdiensten en meewerken aan de
opstelling van de uitvoeringsplannen; opstelling van de uitvoeringsplannen;
2° meewerken aan de planning, uitvoering en evaluatie van acties in 2° meewerken aan de planning, uitvoering en evaluatie van acties in
noodsituaties; noodsituaties;
3° meewerken aan het opstellen van veiligheidsplannen en het specifi 3° meewerken aan het opstellen van veiligheidsplannen en het specifi
ceren van de constructie, de voorzieningen en de exploitatie van ceren van de constructie, de voorzieningen en de exploitatie van
nieuwe tunnels en wijzigingen aan bestaande tunnels; nieuwe tunnels en wijzigingen aan bestaande tunnels;
4° nagaan of het bedieningspersoneel en de hulpdiensten getraind zijn 4° nagaan of het bedieningspersoneel en de hulpdiensten getraind zijn
en meewerken aan de organisatie van oefeningen die met regelmatige en meewerken aan de organisatie van oefeningen die met regelmatige
tussenpozen worden gehouden; tussenpozen worden gehouden;
5° advies verlenen over de toestemming tot ingebruikstelling van de 5° advies verlenen over de toestemming tot ingebruikstelling van de
constructie, de voorzieningen en de exploitatie van tunnels; constructie, de voorzieningen en de exploitatie van tunnels;
6° nagaan dat de tunnelconstructie en voorzieningen worden onderhouden 6° nagaan dat de tunnelconstructie en voorzieningen worden onderhouden
en hersteld; en hersteld;
7° meewerken aan de evaluatie van alle signifi cante incidenten en 7° meewerken aan de evaluatie van alle signifi cante incidenten en
ongelukken, bedoeld in artikel 7, tweede en derde lid. ongelukken, bedoeld in artikel 7, tweede en derde lid.

Art. 9.De Regering ziet erop toe dat inspecties, evaluaties en tests

Art. 9.De Regering ziet erop toe dat inspecties, evaluaties en tests

worden uitgevoerd door inspectie-instanties. worden uitgevoerd door inspectie-instanties.
Instanties die inspecties, evaluaties en tests uitvoeren, moeten Instanties die inspecties, evaluaties en tests uitvoeren, moeten
procesmatig en qua deskundigheid van hoge kwaliteit zijn en in procesmatig en qua deskundigheid van hoge kwaliteit zijn en in
functioneel opzicht onafhankelijk van de tunnelbeheerder zijn. functioneel opzicht onafhankelijk van de tunnelbeheerder zijn.

Art. 10.De Regering beoordeelt de overeenstemming van de tunnels die

Art. 10.De Regering beoordeelt de overeenstemming van de tunnels die

in gebruik genomen zijn, met de eisen van onderhavige ordonnantie, in gebruik genomen zijn, met de eisen van onderhavige ordonnantie,
mede aan de hand van de door de Regering te bepalen mede aan de hand van de door de Regering te bepalen
veiligheidsdocumentatie en van een inspectie. veiligheidsdocumentatie en van een inspectie.
Indien nodig legt de tunnelbeheerder aan de Regering een plan voor om Indien nodig legt de tunnelbeheerder aan de Regering een plan voor om
de tunnel aan de bepalingen van onderhavige ordonnantie aan te passen, de tunnel aan de bepalingen van onderhavige ordonnantie aan te passen,
samen met de corrigerende maatregelen die hij wil treffen. samen met de corrigerende maatregelen die hij wil treffen.
De Regering keurt de corrigerende maatregelen goed of geeft aan dat ze De Regering keurt de corrigerende maatregelen goed of geeft aan dat ze
moeten worden gewijzigd. moeten worden gewijzigd.
Indien de corrigerende maatregelen een wezenlijke wijziging in de Indien de corrigerende maatregelen een wezenlijke wijziging in de
constructie of de exploitatie inhouden, wordt, zodra die maatregelen constructie of de exploitatie inhouden, wordt, zodra die maatregelen
zijn genomen, de door de Regering te bepalen procedure toegepast. zijn genomen, de door de Regering te bepalen procedure toegepast.

Art. 11.De Regering vergewist zich ervan dat de inspectie-instantie

Art. 11.De Regering vergewist zich ervan dat de inspectie-instantie

regelmatig inspecties uitvoert om ervoor te zorgen dat alle tunnels regelmatig inspecties uitvoert om ervoor te zorgen dat alle tunnels
aan de bepalingen daarvan voldoen. aan de bepalingen daarvan voldoen.
De termijn tussen twee achtereenvolgende inspecties van een tunnel De termijn tussen twee achtereenvolgende inspecties van een tunnel
bedraagt ten hoogste zes jaar. bedraagt ten hoogste zes jaar.
Indien de Regering op basis van het verslag van de inspectie-instantie Indien de Regering op basis van het verslag van de inspectie-instantie
concludeert dat een tunnel niet voldoet aan de bepalingen van concludeert dat een tunnel niet voldoet aan de bepalingen van
onderhavige ordonnantie, meldt zij, per aangetekend schrijven, aan de onderhavige ordonnantie, meldt zij, per aangetekend schrijven, aan de
tunnelbeheerder en de veiligheidsbeambte, dat er maatregelen ter tunnelbeheerder en de veiligheidsbeambte, dat er maatregelen ter
verbetering van de veiligheid van de tunnel moeten worden genomen. verbetering van de veiligheid van de tunnel moeten worden genomen.
De Regering bepaalt de voorwaarden die zullen gelden tot de voltooiing De Regering bepaalt de voorwaarden die zullen gelden tot de voltooiing
van de corrigerende maatregelen, wat het voortgezette gebruik of de van de corrigerende maatregelen, wat het voortgezette gebruik of de
heropening van de tunnel betreft, en stelt eventueel andere relevante heropening van de tunnel betreft, en stelt eventueel andere relevante
beperkingen of voorwaarden vast. beperkingen of voorwaarden vast.
Indien de corrigerende maatregelen een wezenlijke wijziging in de bouw Indien de corrigerende maatregelen een wezenlijke wijziging in de bouw
of de exploitatie inhouden, wordt, zodra die maatregelen zijn genomen, of de exploitatie inhouden, wordt, zodra die maatregelen zijn genomen,
opnieuw goedkeuring gegeven om de tunnel in gebruik te nemen volgens opnieuw goedkeuring gegeven om de tunnel in gebruik te nemen volgens
de door de Regering te bepalen procedure. de door de Regering te bepalen procedure.

Art. 12.Indien nodig worden risicoanalyses uitgevoerd door een orgaan

Art. 12.Indien nodig worden risicoanalyses uitgevoerd door een orgaan

dat in functioneel opzicht onafhankelijk is van de tunnelbeheerder. De dat in functioneel opzicht onafhankelijk is van de tunnelbeheerder. De
inhoud en het resultaat van de risicoanalyse worden opgenomen in de inhoud en het resultaat van de risicoanalyse worden opgenomen in de
veiligheidsdocumentatie die aan de Regering wordt voorgelegd. Bij die veiligheidsdocumentatie die aan de Regering wordt voorgelegd. Bij die
analyse van de risico's van een gegeven tunnel, wordt rekening analyse van de risico's van een gegeven tunnel, wordt rekening
gehouden met alle ontwerpaspecten en verkeersomstandigheden die van gehouden met alle ontwerpaspecten en verkeersomstandigheden die van
invloed zijn op de veiligheid, meer bepaald met de verkeerskenmerken, invloed zijn op de veiligheid, meer bepaald met de verkeerskenmerken,
de tunnellengte, het verkeerstype en de tunnelgeometrie, alsmede met de tunnellengte, het verkeerstype en de tunnelgeometrie, alsmede met
het voorspelde aantal vrachtwagens per dag. het voorspelde aantal vrachtwagens per dag.

Art. 13.Om innovatieve veiligheidsvoorzieningen te kunnen in

Art. 13.Om innovatieve veiligheidsvoorzieningen te kunnen in

stalleren en te gebruiken of innovatieve veiligheidsprocedures te stalleren en te gebruiken of innovatieve veiligheidsprocedures te
gebruiken die een gelijkwaardig of hoger beschermingsniveau bieden dan gebruiken die een gelijkwaardig of hoger beschermingsniveau bieden dan
de krachtens onderhavige ordonnantie te bepalen actuele technologieën, de krachtens onderhavige ordonnantie te bepalen actuele technologieën,
kan de regering een afwijking van de eisen die krachtens onderhavige kan de regering een afwijking van de eisen die krachtens onderhavige
ordonnantie bepaald zijn, toestaan op verzoek van de tunnelbeheerder. ordonnantie bepaald zijn, toestaan op verzoek van de tunnelbeheerder.

Art. 14.Onderhavige ordonnantie treedt in werking op de dag van de

Art. 14.Onderhavige ordonnantie treedt in werking op de dag van de

bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden
bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 10 juli 2008. Gegeven te Brussel, 10 juli 2008.
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en
Landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare Netheid en Landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare Netheid en
Ontwikkelingssamenwerking, Ontwikkelingssamenwerking,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen,
G. VANHENGEL G. VANHENGEL
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Tewerkstelling, Economie, Wetenschappelijk Onderzoek, Brandbestrijding Tewerkstelling, Economie, Wetenschappelijk Onderzoek, Brandbestrijding
en Dringende Medische Hulp, en Dringende Medische Hulp,
B. CEREXHE B. CEREXHE
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Mobiliteit en Openbare Werken, Mobiliteit en Openbare Werken,
P. SMET P. SMET
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, Leefmilieu, Energie en Waterbeleid,
Mevr. E. HUYTEBROECCK Mevr. E. HUYTEBROECCK
_______ _______
Nota Nota
(1) Gewone zitting 2007/2008 : (1) Gewone zitting 2007/2008 :
Documenten van het Parlement. - Ontwerp van ordonnantie : A-470/1. Documenten van het Parlement. - Ontwerp van ordonnantie : A-470/1.
Verslag : A-470/2. Verslag : A-470/2.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag Integraal verslag. - Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag
13 juni 2008. 13 juni 2008.
^