Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Wet van --
← Terug naar "Oproep tot kandidaatstelling voor één van de twee mandaten van adjunct-inspecteur-generaal van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie REFERENTIES - Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het - Wet van 15 mei 2007 op de algemene inspectie en houdende diverse bepalingen betreffende de rechts(...)"
Oproep tot kandidaatstelling voor één van de twee mandaten van adjunct-inspecteur-generaal van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie REFERENTIES - Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het - Wet van 15 mei 2007 op de algemene inspectie en houdende diverse bepalingen betreffende de rechts(...) Oproep tot kandidaatstelling voor één van de twee mandaten van adjunct-inspecteur-generaal van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie REFERENTIES - Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het - Wet van 15 mei 2007 op de algemene inspectie en houdende diverse bepalingen betreffende de rechts(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
Oproep tot kandidaatstelling voor één van de twee mandaten van Oproep tot kandidaatstelling voor één van de twee mandaten van
adjunct-inspecteur-generaal van de algemene inspectie van de federale adjunct-inspecteur-generaal van de algemene inspectie van de federale
politie en van de lokale politie politie en van de lokale politie
REFERENTIES REFERENTIES
- Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het - Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het
statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende
diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten
(Exodus). (Exodus).
- Wet van 15 mei 2007 op de algemene inspectie en houdende diverse - Wet van 15 mei 2007 op de algemene inspectie en houdende diverse
bepalingen betreffende de rechtspolitie van sommige leden van de bepalingen betreffende de rechtspolitie van sommige leden van de
politiediensten. politiediensten.
- Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de - Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de
rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol). rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol).
- Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de werking en het - Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de werking en het
personeel van de algemene inspectie van de federale politie en van de personeel van de algemene inspectie van de federale politie en van de
lokale politie. lokale politie.
- Koninklijk besluit van 6 februari 2007 tot vaststelling van de - Koninklijk besluit van 6 februari 2007 tot vaststelling van de
eerste taaltrap van de centrale diensten van de algemene inspectie van eerste taaltrap van de centrale diensten van de algemene inspectie van
de federale politie en van de lokale politie en het controleorgaan de federale politie en van de lokale politie en het controleorgaan
bedoeld in artikel 44/7 van de wet van 5 augustus 1992 op het bedoeld in artikel 44/7 van de wet van 5 augustus 1992 op het
politieambt, met het oog op de toepassing van artikel 43 van de wetten politieambt, met het oog op de toepassing van artikel 43 van de wetten
op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli
1966. 1966.
- Koninklijk besluit van 29 januari 2014 tot vaststelling van de - Koninklijk besluit van 29 januari 2014 tot vaststelling van de
taalkaders van de eerste taaltrap van de centrale diensten van de taalkaders van de eerste taaltrap van de centrale diensten van de
algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie en algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie en
van het controleorgaan bedoeld in artikel 44/7 van de wet op het van het controleorgaan bedoeld in artikel 44/7 van de wet op het
politieambt. politieambt.
- Koninklijk besluit van 23 mei 2013 betreffende de nadere regels voor - Koninklijk besluit van 23 mei 2013 betreffende de nadere regels voor
de aanwijzing in de mandaten van inspecteur-generaal en van de aanwijzing in de mandaten van inspecteur-generaal en van
adjunct-inspecteur-generaal en houdende diverse statutaire bepalingen adjunct-inspecteur-generaal en houdende diverse statutaire bepalingen
hieromtrent. hieromtrent.
- Ministerieel besluit van 30 maart 2012 tot vaststelling van de - Ministerieel besluit van 30 maart 2012 tot vaststelling van de
functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van
de inspecteur-generaal en van de adjunct-inspecteur-generaal van de de inspecteur-generaal en van de adjunct-inspecteur-generaal van de
federale politie en van de lokale politie. federale politie en van de lokale politie.
DE ALGEMENE INSPECTIE VAN DE FEDERALE POLITIE EN VAN DE LOKALE POLITIE DE ALGEMENE INSPECTIE VAN DE FEDERALE POLITIE EN VAN DE LOKALE POLITIE
1. Krachtlijnen van de controle op de politieactiviteit 1. Krachtlijnen van de controle op de politieactiviteit
De controle op de uitoefening van de politiefunctie door de De controle op de uitoefening van de politiefunctie door de
politiediensten en -ambtenaren vormt een fundamenteel element voor politiediensten en -ambtenaren vormt een fundamenteel element voor
elke Rechtsstaat. Het respect voor en de bescherming van de elke Rechtsstaat. Het respect voor en de bescherming van de
individuele rechten en vrijheden evenals de democratische ontwikkeling individuele rechten en vrijheden evenals de democratische ontwikkeling
van de maatschappij vormen de doeleinden van de politiefunctie en van de maatschappij vormen de doeleinden van de politiefunctie en
moeten als leidraad dienen voor het optreden van de politiediensten. moeten als leidraad dienen voor het optreden van de politiediensten.
In dat opzicht is de aan de politie toegewezen bevoegdheid geen doel In dat opzicht is de aan de politie toegewezen bevoegdheid geen doel
op zich, maar één van de middelen ter beschikking gesteld aan de op zich, maar één van de middelen ter beschikking gesteld aan de
bevoegde overheden om de maatschappelijke orde te handhaven. bevoegde overheden om de maatschappelijke orde te handhaven.
De politiediensten voeren hun opdrachten immers steeds uit onder het De politiediensten voeren hun opdrachten immers steeds uit onder het
gezag en de verantwoordelijkheid van specifieke overheden aangewezen gezag en de verantwoordelijkheid van specifieke overheden aangewezen
door of krachtens de wet. De wetgever heeft het accent gelegd zowel op door of krachtens de wet. De wetgever heeft het accent gelegd zowel op
de rol van de overheden in de aanwending van de politiefunctie als op de rol van de overheden in de aanwending van de politiefunctie als op
de verantwoordelijkheid die hier mee samengaat. De minister van de verantwoordelijkheid die hier mee samengaat. De minister van
Veiligheid en Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie hebben op Veiligheid en Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie hebben op
dat vlak specifieke verantwoordelijkheden wanneer het gaat om erop toe dat vlak specifieke verantwoordelijkheden wanneer het gaat om erop toe
te zien dat het optreden van de politiediensten binnen de grenzen van te zien dat het optreden van de politiediensten binnen de grenzen van
de wettelijkheid en de hen toevertrouwde opdrachten en bevoegdheden de wettelijkheid en de hen toevertrouwde opdrachten en bevoegdheden
blijft, meer in het bijzonder wanneer de maatschappelijke orde blijft, meer in het bijzonder wanneer de maatschappelijke orde
verantwoordt dat er afgeweken wordt van de fundamentele vrijheden van verantwoordt dat er afgeweken wordt van de fundamentele vrijheden van
de burger. de burger.
2. Externe controle-instantie 2. Externe controle-instantie
Om de goede uitoefening van die verantwoordelijkheid van de politieke Om de goede uitoefening van die verantwoordelijkheid van de politieke
overheid ten opzichte van de politiestructuur te verzekeren, is het overheid ten opzichte van de politiestructuur te verzekeren, is het
voor de wetgever aanbevolen gebleken om de federale politie en de voor de wetgever aanbevolen gebleken om de federale politie en de
lokale politie te voorzien van een eigen algemene inspectie. Als lokale politie te voorzien van een eigen algemene inspectie. Als
instrument onder het rechtstreekse gezag van de twee verantwoordelijke instrument onder het rechtstreekse gezag van de twee verantwoordelijke
ministers, is de algemene inspectie een dienst van interne inspectie ministers, is de algemene inspectie een dienst van interne inspectie
onder de uitvoerende macht die autonoom en onafhankelijk van de onder de uitvoerende macht die autonoom en onafhankelijk van de
politiediensten functioneert. politiediensten functioneert.
De algemene inspectie strekt ertoe de ministers bij te staan in de De algemene inspectie strekt ertoe de ministers bij te staan in de
follow-up van de werking van de politiediensten, zowel betreffende de follow-up van de werking van de politiediensten, zowel betreffende de
correcte toepassing van wetten, verordeningen, bevelen, correcte toepassing van wetten, verordeningen, bevelen,
onderrichtingen en richtlijnen die de interventie van de onderrichtingen en richtlijnen die de interventie van de
politiediensten regelen, als betreffende de efficiënte en politiediensten regelen, als betreffende de efficiënte en
doeltreffende aanwending door die diensten van het veiligheids- en doeltreffende aanwending door die diensten van het veiligheids- en
politiebeleid. De wetgever heeft de minister van Veiligheid en politiebeleid. De wetgever heeft de minister van Veiligheid en
Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie immers belast met het Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie immers belast met het
coördineren van het algemeen politiebeleid en in het raam van de hen coördineren van het algemeen politiebeleid en in het raam van de hen
toegekende bevoegdheden moeten zij er bovendien over waken de toegekende bevoegdheden moeten zij er bovendien over waken de
politiediensten op zodanige wijze te organiseren dat een doeltreffende politiediensten op zodanige wijze te organiseren dat een doeltreffende
operationele samenwerking en een geïntegreerde politiezorg gewaarborgd operationele samenwerking en een geïntegreerde politiezorg gewaarborgd
worden. worden.
3. Instantie onder ministerieel gezag 3. Instantie onder ministerieel gezag
In tegenstelling tot het vast comité van toezicht op de In tegenstelling tot het vast comité van toezicht op de
politiediensten dat een instrument onder het rechtstreekse gezag van politiediensten dat een instrument onder het rechtstreekse gezag van
het Parlement is en deelneemt aan het algemene mandaat van het Parlement is en deelneemt aan het algemene mandaat van
parlementaire controle, functioneert de algemene inspectie onder het parlementaire controle, functioneert de algemene inspectie onder het
gezag van de uitvoerende macht. De minister van Veiligheid en gezag van de uitvoerende macht. De minister van Veiligheid en
Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie zijn gezamenlijk Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie zijn gezamenlijk
bevoegd om de algemene principes inzake haar organisatie, haar werking bevoegd om de algemene principes inzake haar organisatie, haar werking
en haar algemeen beheer vast te leggen. Zo wordt het dagelijks beheer en haar algemeen beheer vast te leggen. Zo wordt het dagelijks beheer
toevertrouwd aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, die toevertrouwd aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, die
de minister van Justitie betrekt, wanneer de behandeling van die de minister van Justitie betrekt, wanneer de behandeling van die
dossiers de algemene directie van de gerechtelijke politie, de dossiers de algemene directie van de gerechtelijke politie, de
gerechtelijke diensten of het informatiebeheer rechtstreeks gerechtelijke diensten of het informatiebeheer rechtstreeks
beïnvloedt. beïnvloedt.
De wet op de algemene inspectie machtigt de minister van Veiligheid en De wet op de algemene inspectie machtigt de minister van Veiligheid en
Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie bovendien om Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie bovendien om
instructies te geven aan de algemene inspectie voor de uitoefening van instructies te geven aan de algemene inspectie voor de uitoefening van
haar activiteiten zonder dat deze laatste de uitvoering ervan kan haar activiteiten zonder dat deze laatste de uitvoering ervan kan
betwisten. Daarnaast worden alle resultaten van de opdrachten die zij betwisten. Daarnaast worden alle resultaten van de opdrachten die zij
uitvoert, voorgelegd aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse uitvoert, voorgelegd aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse
Zaken, ongeacht de instantie die de opdrachten aangevraagd heeft. Zaken, ongeacht de instantie die de opdrachten aangevraagd heeft.
4. Opdrachten en bevoegdheden van de algemene inspectie 4. Opdrachten en bevoegdheden van de algemene inspectie
De algemene inspectie waakt over het optimaliseren van het De algemene inspectie waakt over het optimaliseren van het
functioneren van de federale politie en de lokale politie evenals van functioneren van de federale politie en de lokale politie evenals van
hun componenten, en dit met respect voor de democratie en de hun componenten, en dit met respect voor de democratie en de
bescherming van de fundamentele rechten en vrijheden. bescherming van de fundamentele rechten en vrijheden.
De algemene inspectie onderzoekt de werking, de activiteiten en de De algemene inspectie onderzoekt de werking, de activiteiten en de
werkwijzen van de politiediensten. Zij gaat in het bijzonder de werkwijzen van de politiediensten. Zij gaat in het bijzonder de
toepassing na van de wetten, verordeningen, bevelen, onderrichtingen toepassing na van de wetten, verordeningen, bevelen, onderrichtingen
en richtlijnen, alsook van de normen en standaarden. Zij neemt deel en richtlijnen, alsook van de normen en standaarden. Zij neemt deel
aan de definiëring, het naleven en de actualisering van de politionele aan de definiëring, het naleven en de actualisering van de politionele
deontologie. Zij onderzoekt regelmatig de efficiëntie en de deontologie. Zij onderzoekt regelmatig de efficiëntie en de
doeltreffendheid van de federale politie en van de korpsen van de doeltreffendheid van de federale politie en van de korpsen van de
lokale politie. lokale politie.
Onverminderd eventuele gerechtelijke stappen, geeft de algemene Onverminderd eventuele gerechtelijke stappen, geeft de algemene
inspectie gevolg aan de klachten en aangiften die zij ontvangt. Zij inspectie gevolg aan de klachten en aangiften die zij ontvangt. Zij
zorgt voor de vereiste bemiddeling ten opzichte van de klachten die zorgt voor de vereiste bemiddeling ten opzichte van de klachten die
feiten betreffen die geen inbreuk vormen wanneer een geschil, tussen feiten betreffen die geen inbreuk vormen wanneer een geschil, tussen
een burger en een lid van de politiediensten naar aanleiding van de een burger en een lid van de politiediensten naar aanleiding van de
uitoefening van één van zijn opdrachten of zelfs tussen de uitoefening van één van zijn opdrachten of zelfs tussen de
personeelsleden van de politiediensten, lijkt opgelost te kunnen personeelsleden van de politiediensten, lijkt opgelost te kunnen
worden met een verzoening. Zodoende draagt zij bij tot het herstel van worden met een verzoening. Zodoende draagt zij bij tot het herstel van
het vertrouwen tussen de bevolking en de politieambtenaren. het vertrouwen tussen de bevolking en de politieambtenaren.
De algemene inspectie oefent bepaalde opdrachten uit inzake het De algemene inspectie oefent bepaalde opdrachten uit inzake het
statuut van het personeel van de geïntegreerde politie. statuut van het personeel van de geïntegreerde politie.
De algemene inspectie handelt hetzij ambtshalve, hetzij op bevel van De algemene inspectie handelt hetzij ambtshalve, hetzij op bevel van
de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken of de minister van de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken of de minister van
Justitie, hetzij op verzoek van de gerechtelijke of bestuurlijke Justitie, hetzij op verzoek van de gerechtelijke of bestuurlijke
overheden, ieder in het raam van hun bevoegdheden. overheden, ieder in het raam van hun bevoegdheden.
De commissaris-generaal, evenals de directeurs-generaal van de De commissaris-generaal, evenals de directeurs-generaal van de
federale politie, kunnen om een inspectie of een audit binnen de federale politie, kunnen om een inspectie of een audit binnen de
federale politie verzoeken. De korpschef van een zone van de lokale federale politie verzoeken. De korpschef van een zone van de lokale
politie kan dit eveneens doen voor zijn eigen korps. politie kan dit eveneens doen voor zijn eigen korps.
Voor de uitvoering van hun opdrachten beschikken de leden van de Voor de uitvoering van hun opdrachten beschikken de leden van de
algemene inspectie over een algemeen en permanent recht tot inspectie algemene inspectie over een algemeen en permanent recht tot inspectie
binnen de federale politie en de lokale politie. Zo kunnen zij binnen de federale politie en de lokale politie. Zo kunnen zij
bijgevolg de leden van de federale politie en de lokale politie vrij bijgevolg de leden van de federale politie en de lokale politie vrij
horen, de lokalen betreden waarin en gedurende de tijd dat deze horen, de lokalen betreden waarin en gedurende de tijd dat deze
politieambtenaren hun ambt uitoefenen en alle documenten en stukken politieambtenaren hun ambt uitoefenen en alle documenten en stukken
die nodig zijn voor hun inspectie ter plaatse raadplegen en, indien die nodig zijn voor hun inspectie ter plaatse raadplegen en, indien
nodig, een kopie ervan maken. nodig, een kopie ervan maken.
AMBT VAN ADJUNCT-INSPECTEUR-GENERAAL VAN DE ALGEMENE INSPECTIE VAN DE AMBT VAN ADJUNCT-INSPECTEUR-GENERAAL VAN DE ALGEMENE INSPECTIE VAN DE
FEDERALE POLITIE EN VAN DE LOKALE POLITIE FEDERALE POLITIE EN VAN DE LOKALE POLITIE
1. Aanwijzing 1. Aanwijzing
De adjunct-inspecteur-generaal wordt aangewezen door de Koning voor De adjunct-inspecteur-generaal wordt aangewezen door de Koning voor
een hernieuwbare termijn van vijf jaar, op gezamenlijke voordracht van een hernieuwbare termijn van vijf jaar, op gezamenlijke voordracht van
de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken en de minister van de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken en de minister van
Justitie. Justitie.
2. Inhoud van de functie 2. Inhoud van de functie
2.1. Wettelijk en reglementair kader 2.1. Wettelijk en reglementair kader
Artikel 4, § 2, van de wet van 15 mei 2007 op de algemene inspectie Artikel 4, § 2, van de wet van 15 mei 2007 op de algemene inspectie
bepaalt het volgende : « De algemene inspectie staat onder leiding van bepaalt het volgende : « De algemene inspectie staat onder leiding van
en wordt georganiseerd door de inspecteur-generaal en de en wordt georganiseerd door de inspecteur-generaal en de
adjuncten-inspecteur-generaal ». adjuncten-inspecteur-generaal ».
De inspecteur-generaal of de adjunct-inspecteur-generaal is voorzitter De inspecteur-generaal of de adjunct-inspecteur-generaal is voorzitter
van de raad van beroep (art. VII.I.21 RPPol), de evaluatiecommissie van de raad van beroep (art. VII.I.21 RPPol), de evaluatiecommissie
voor het ambt van bestuurlijk directeur-coördinator (art. VII.III.74 voor het ambt van bestuurlijk directeur-coördinator (art. VII.III.74
RPPol) en de evaluatiecommissie voor het ambt van gerechtelijk RPPol) en de evaluatiecommissie voor het ambt van gerechtelijk
directeur (art. VII.III.75 RPPol). directeur (art. VII.III.75 RPPol).
De inspecteur-generaal of de adjunct-inspecteur-generaal is lid van de De inspecteur-generaal of de adjunct-inspecteur-generaal is lid van de
plaatselijke selectiecommissie voor het ambt van korpschef (art. plaatselijke selectiecommissie voor het ambt van korpschef (art.
VII.III.58 RPPol), de selectiecommissie voor het ambt van directeur VII.III.58 RPPol), de selectiecommissie voor het ambt van directeur
(art. VII.III.67 RPPol), de evaluatiecommissie voor het ambt van (art. VII.III.67 RPPol), de evaluatiecommissie voor het ambt van
korpschef (art. VII.III.71 RPPol) en de evaluatiecommissie voor het korpschef (art. VII.III.71 RPPol) en de evaluatiecommissie voor het
ambt van directeur (art. VII.III.76 RPPol). ambt van directeur (art. VII.III.76 RPPol).
In het kader van de procedure tot het verkrijgen van het In het kader van de procedure tot het verkrijgen van het
directiebrevet bedoeld in artikel 32, 3°, van de wet van 26 april directiebrevet bedoeld in artikel 32, 3°, van de wet van 26 april
2002, wordt de jury voorgezeten door de inspecteur-generaal of één van 2002, wordt de jury voorgezeten door de inspecteur-generaal of één van
de door hem aangewezen adjuncten inspecteur-generaal (art. 6 KB 12 de door hem aangewezen adjuncten inspecteur-generaal (art. 6 KB 12
oktober 2006 tot bepaling van het directiebrevet). oktober 2006 tot bepaling van het directiebrevet).
2.2. Resultaatsgebieden van de functie van adjunct-inspecteur-generaal 2.2. Resultaatsgebieden van de functie van adjunct-inspecteur-generaal
van de federale politie en van de lokale politie van de federale politie en van de lokale politie
De adjunct-inspecteur-generaal van de federale politie en van de De adjunct-inspecteur-generaal van de federale politie en van de
lokale politie : lokale politie :
o zet het door de inspecteur-generaal gedefinieerde beleidsplan om in o zet het door de inspecteur-generaal gedefinieerde beleidsplan om in
operationele doelstellingen en actieplannen voor de directies en operationele doelstellingen en actieplannen voor de directies en
diensten van de algemene inspectie; diensten van de algemene inspectie;
o verzekert de follow-up van de coördinatie van de directies, de o verzekert de follow-up van de coördinatie van de directies, de
gedeconcentreerde posten en de diensten van de algemene inspectie en gedeconcentreerde posten en de diensten van de algemene inspectie en
van de verwezenlijking in hun midden van de operationele van de verwezenlijking in hun midden van de operationele
doelstellingen en van de uitvoering van de hen toevertrouwde doelstellingen en van de uitvoering van de hen toevertrouwde
opdrachten door de totstandbrenging van de geschikte procedures; opdrachten door de totstandbrenging van de geschikte procedures;
o waakt over de ontwikkeling van de expertise die nodig is voor de o waakt over de ontwikkeling van de expertise die nodig is voor de
uitvoering van de opdrachten van de algemene inspectie door de uitvoering van de opdrachten van de algemene inspectie door de
uitwisseling van nuttige informatie tussen haar directies, haar uitwisseling van nuttige informatie tussen haar directies, haar
gedeconcentreerde posten en haar diensten te bevorderen; gedeconcentreerde posten en haar diensten te bevorderen;
o ontwikkelt, in overleg met de directeurs en diensthoofden, een human o ontwikkelt, in overleg met de directeurs en diensthoofden, een human
resources management dat de strategische en operationele resources management dat de strategische en operationele
doelstellingen ondersteunt; doelstellingen ondersteunt;
o optimaliseert het gebruik van de human resources, de logistieke en o optimaliseert het gebruik van de human resources, de logistieke en
budgettaire middelen in overleg met de algemene beleidsadviseurs van budgettaire middelen in overleg met de algemene beleidsadviseurs van
de betrokken domeinen; de betrokken domeinen;
o leidt, motiveert, evalueert en ontwikkelt de competenties van de o leidt, motiveert, evalueert en ontwikkelt de competenties van de
medewerkers met het oog op de verwezenlijking van de operationele en medewerkers met het oog op de verwezenlijking van de operationele en
individuele doelstellingen; individuele doelstellingen;
o vervangt de inspecteur-generaal tijdens zijn afwezigheid om de o vervangt de inspecteur-generaal tijdens zijn afwezigheid om de
continuïteit van de dienst te verzekeren; continuïteit van de dienst te verzekeren;
o heeft de permanente zorg om de samenhang en de goede geïntegreerde o heeft de permanente zorg om de samenhang en de goede geïntegreerde
werking tussen de verschillende politiediensten te verzekeren en ligt werking tussen de verschillende politiediensten te verzekeren en ligt
in de lijn van het concept van de gemeenschapsgerichte politiezorg. in de lijn van het concept van de gemeenschapsgerichte politiezorg.
3. Profielvereisten 3. Profielvereisten
3.1. Generieke competenties van de inspecteur-generaal en van de 3.1. Generieke competenties van de inspecteur-generaal en van de
adjunct-inspecteur-generaal van de federale politie en van de lokale adjunct-inspecteur-generaal van de federale politie en van de lokale
politie politie
Denkwijze : Denkwijze :
o Analytisch denkvermogen; o Analytisch denkvermogen;
o Flexibele, vernieuwende en oplossingsgerichte ingesteldheid. o Flexibele, vernieuwende en oplossingsgerichte ingesteldheid.
Human resources management : Human resources management :
o Coaching, motivatie en ontwikkeling van het personeel; o Coaching, motivatie en ontwikkeling van het personeel;
o Leiden; o Leiden;
o Zich omringen met bekwame medewerkers en delegeren. o Zich omringen met bekwame medewerkers en delegeren.
Interactie met de omgeving : Interactie met de omgeving :
o Samenwerken en een netwerk van professionele contacten ontwikkelen; o Samenwerken en een netwerk van professionele contacten ontwikkelen;
o Toegankelijk zijn voor en gericht zijn naar burgers en overheden; o Toegankelijk zijn voor en gericht zijn naar burgers en overheden;
o Er zorg voor dragen dat in volkomen transparantie rekenschap wordt o Er zorg voor dragen dat in volkomen transparantie rekenschap wordt
afgelegd aan de overheid. afgelegd aan de overheid.
Doelstellingen : Doelstellingen :
o Een visie overbrengen (opdrachten, waarden); o Een visie overbrengen (opdrachten, waarden);
o De voorkeur geven aan rationele werkwijzen; o De voorkeur geven aan rationele werkwijzen;
o De doelstellingen verwezenlijken door de middelen inzake personeel o De doelstellingen verwezenlijken door de middelen inzake personeel
en materieel in te zetten; en materieel in te zetten;
o Onderhandeling aanmoedigen of bevoorrechten. o Onderhandeling aanmoedigen of bevoorrechten.
Persoonlijk functioneren : Persoonlijk functioneren :
o Loyaliteit, transparantie, integriteit en voorbeeldfunctie; o Loyaliteit, transparantie, integriteit en voorbeeldfunctie;
o Duidelijk en transparant communiceren en kunnen overtuigen; o Duidelijk en transparant communiceren en kunnen overtuigen;
o Zijn verantwoordelijkheden kunnen opnemen; o Zijn verantwoordelijkheden kunnen opnemen;
o Autonoom beslissen zonder de problemen aan de kant te schuiven of op o Autonoom beslissen zonder de problemen aan de kant te schuiven of op
anderen af te schuiven; anderen af te schuiven;
o Leiderschap en gezag; o Leiderschap en gezag;
o Stressbestendigheid en aanpassingsvermogen; o Stressbestendigheid en aanpassingsvermogen;
o Zich ontwikkelen (opleiding - cognitief engagement); o Zich ontwikkelen (opleiding - cognitief engagement);
o Praktische ervaring hebben in een leidinggevende functie. o Praktische ervaring hebben in een leidinggevende functie.
3.2. Specifieke competenties van de adjunct-inspecteur-generaal van de 3.2. Specifieke competenties van de adjunct-inspecteur-generaal van de
federale politie en van de lokale politie federale politie en van de lokale politie
o Grondige kennis van de organisatie, de werking, de structuren en de o Grondige kennis van de organisatie, de werking, de structuren en de
bevoegdheden van de politiediensten en van de regelgeving die relevant bevoegdheden van de politiediensten en van de regelgeving die relevant
is voor de uitoefening van de functie; is voor de uitoefening van de functie;
o Grondig inzicht in de uitdagingen en de context van de controle van o Grondig inzicht in de uitdagingen en de context van de controle van
de politiediensten; de politiediensten;
o Inzicht in de technieken inzake audit, inspectie, onderzoeken o Inzicht in de technieken inzake audit, inspectie, onderzoeken
(gerechtelijke, tuchtrechtelijke en bestuurlijke) en bemiddeling; (gerechtelijke, tuchtrechtelijke en bestuurlijke) en bemiddeling;
o Coherent inzicht in de functie en de functievereisten; o Coherent inzicht in de functie en de functievereisten;
o Voldoende en overtuigende motivatie op professioneel vlak; o Voldoende en overtuigende motivatie op professioneel vlak;
o De bevoegdheden van de leden van de algemene inspectie in acht nemen o De bevoegdheden van de leden van de algemene inspectie in acht nemen
wanneer het gaat over het verzekeren van hun coördinatie en de wanneer het gaat over het verzekeren van hun coördinatie en de
follow-up van hun activiteiten; follow-up van hun activiteiten;
o De betrokkenheid van de medewerkers kunnen opwekken; o De betrokkenheid van de medewerkers kunnen opwekken;
o Kennis van het algemene organisatiebeheer en het projectbeheer o Kennis van het algemene organisatiebeheer en het projectbeheer
binnen een overheidsdienst; binnen een overheidsdienst;
o Functionele kennis van de tweede landstaal. o Functionele kennis van de tweede landstaal.
4. Aanwijzingsvoorwaarden 4. Aanwijzingsvoorwaarden
4.1. Aanwijzingsvoorwaarden voor een kandidaat die personeelslid van 4.1. Aanwijzingsvoorwaarden voor een kandidaat die personeelslid van
de politiediensten is (operationeel kader of administratief en de politiediensten is (operationeel kader of administratief en
logistiek kader) logistiek kader)
Voor de aanwijzing in het mandaat van adjunct-inspecteur-generaal van Voor de aanwijzing in het mandaat van adjunct-inspecteur-generaal van
de federale politie en van de lokale politie komt uitsluitend in de federale politie en van de lokale politie komt uitsluitend in
aanmerking de kandidaat die personeelslid is van het operationeel aanmerking de kandidaat die personeelslid is van het operationeel
kader of van het administratief en logistiek kader van de kader of van het administratief en logistiek kader van de
politiediensten en die aan de volgende voorwaarden voldoet : politiediensten en die aan de volgende voorwaarden voldoet :
1. Ten minste tien jaar dienstanciënniteit tellen (artikelen 10, § 2 1. Ten minste tien jaar dienstanciënniteit tellen (artikelen 10, § 2
Wet van 15 mei 2007 en 44, 1° KB van 20 juli 2001); Wet van 15 mei 2007 en 44, 1° KB van 20 juli 2001);
2. Bekleed zijn met de graad van hoofdcommissaris van politie of 2. Bekleed zijn met de graad van hoofdcommissaris van politie of
houder zijn van het directiebrevet of zich in klasse A4 bevinden; houder zijn van het directiebrevet of zich in klasse A4 bevinden;
3. Geen evaluatie hebben verkregen met de eindvermelding « onvoldoende 3. Geen evaluatie hebben verkregen met de eindvermelding « onvoldoende
»; »;
4. Zich in een administratieve stand bevinden waar hij zijn aanspraken 4. Zich in een administratieve stand bevinden waar hij zijn aanspraken
op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden; op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden;
5. Geen niet-uitgewiste zware tuchtstraf, in de zin van artikel 5 van 5. Geen niet-uitgewiste zware tuchtstraf, in de zin van artikel 5 van
de wet van 13 mei 1999 houdende het tuchtstatuut van de de wet van 13 mei 1999 houdende het tuchtstatuut van de
personeelsleden van de politiediensten, hebben opgelopen; personeelsleden van de politiediensten, hebben opgelopen;
6. De leeftijd van 60 jaar niet hebben bereikt; 6. De leeftijd van 60 jaar niet hebben bereikt;
7. Minimum 35 jaar oud zijn; 7. Minimum 35 jaar oud zijn;
8. Beantwoorden aan de profielvereisten van het te begeven ambt van 8. Beantwoorden aan de profielvereisten van het te begeven ambt van
adjunct-inspecteur-generaal; adjunct-inspecteur-generaal;
9. Geschikt bevonden zijn door de selectiecommissie voor het ambt van 9. Geschikt bevonden zijn door de selectiecommissie voor het ambt van
adjunct-inspecteur-generaal. adjunct-inspecteur-generaal.
Op de uiterste datum voor indiening van de kandidaturen dient voldaan Op de uiterste datum voor indiening van de kandidaturen dient voldaan
te zijn aan de voorwaarden bedoeld in de punten 1 tot 7. te zijn aan de voorwaarden bedoeld in de punten 1 tot 7.
4.2. Aanwijzingsvoorwaarden voor een kandidaat die geen personeelslid 4.2. Aanwijzingsvoorwaarden voor een kandidaat die geen personeelslid
is van de politiediensten is van de politiediensten
Voor de aanwijzing in het mandaat van adjunct-inspecteur-generaal van Voor de aanwijzing in het mandaat van adjunct-inspecteur-generaal van
de federale politie en van de lokale politie komt uitsluitend in de federale politie en van de lokale politie komt uitsluitend in
aanmerking de kandidaat die geen personeelslid is van de aanmerking de kandidaat die geen personeelslid is van de
politiediensten en die aan de volgende voorwaarden voldoet : politiediensten en die aan de volgende voorwaarden voldoet :
1. Belg zijn (art. 10, § 1, 1° Wet van 15 mei 2007); 1. Belg zijn (art. 10, § 1, 1° Wet van 15 mei 2007);
2. De burgerlijke en politieke rechten genieten; 2. De burgerlijke en politieke rechten genieten;
3. Van onberispelijk gedrag zijn; 3. Van onberispelijk gedrag zijn;
4. Voor de mannelijke kandidaten, aan de dienstplichtwetten hebben 4. Voor de mannelijke kandidaten, aan de dienstplichtwetten hebben
voldaan; voldaan;
5. Ten minste 35 jaar zijn en de leeftijd van 60 jaar niet hebben 5. Ten minste 35 jaar zijn en de leeftijd van 60 jaar niet hebben
bereikt; bereikt;
6. Houder zijn van een diploma of studiegetuigschrift dat ten minste 6. Houder zijn van een diploma of studiegetuigschrift dat ten minste
evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor de evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor de
aanwerving in de betrekkingen van niveau A bij de federale aanwerving in de betrekkingen van niveau A bij de federale
Rijksbesturen, zoals opgenomen in de bijlage I van het koninklijk Rijksbesturen, zoals opgenomen in de bijlage I van het koninklijk
besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het
Rijkspersoneel; Rijkspersoneel;
7. Over een managementervaring van minstens zes jaar beschikken of 7. Over een managementervaring van minstens zes jaar beschikken of
minimaal tien jaar nuttige professionele ervaring hebben in het licht minimaal tien jaar nuttige professionele ervaring hebben in het licht
van de functiebeschrijving; van de functiebeschrijving;
8. Geschikt bevonden zijn voor het mandaat van 8. Geschikt bevonden zijn voor het mandaat van
adjunct-inspecteur-generaal door de selectiecommissie op grond van het adjunct-inspecteur-generaal door de selectiecommissie op grond van het
profiel van de toe te kennen functie; profiel van de toe te kennen functie;
9. Beantwoorden aan de profielvereisten van het ambt van 9. Beantwoorden aan de profielvereisten van het ambt van
adjunct-inspecteur-generaal. adjunct-inspecteur-generaal.
Op de uiterste datum voor indiening van de kandidaturen dient voldaan Op de uiterste datum voor indiening van de kandidaturen dient voldaan
te zijn aan de voorwaarden bedoeld in de punten 1, 2, 4, 5, 6 en 7. te zijn aan de voorwaarden bedoeld in de punten 1, 2, 4, 5, 6 en 7.
De voorwaarde bedoeld in punt 3 vloeit voort uit een uittreksel uit De voorwaarde bedoeld in punt 3 vloeit voort uit een uittreksel uit
het strafregister dat minder dan drie maanden oud is op de datum van het strafregister dat minder dan drie maanden oud is op de datum van
indiening van de kandidatuur en uit een onderzoek van de omgeving en indiening van de kandidatuur en uit een onderzoek van de omgeving en
de antecedenten. de antecedenten.
5. Gewone plaats van het werk 5. Gewone plaats van het werk
Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
6. Selectie van de kandidaten 6. Selectie van de kandidaten
6.1. Procedure voor de selectiecommissie 6.1. Procedure voor de selectiecommissie
De selectiecommissie voor het ambt van adjunct-inspecteur-generaal De selectiecommissie voor het ambt van adjunct-inspecteur-generaal
onderzoekt de ontvankelijkheid van de kandidaatstellingen en onderzoekt de ontvankelijkheid van de kandidaatstellingen en
vergelijkt met het oog op de beoordeling van de geschiktheid, de vergelijkt met het oog op de beoordeling van de geschiktheid, de
aanspraken en verdiensten van de kandidaten. aanspraken en verdiensten van de kandidaten.
De selectiecommissie kan de kandidaten horen. Indien één kandidaat De selectiecommissie kan de kandidaten horen. Indien één kandidaat
wordt gehoord, worden alle kandidaten uitgenodigd om gehoord te wordt gehoord, worden alle kandidaten uitgenodigd om gehoord te
worden. worden.
De selectiecommissie gaat over tot het horen van de kandidaten waarvan De selectiecommissie gaat over tot het horen van de kandidaten waarvan
zij de kandidatuur ontvankelijk verklaart indien tenminste één van hen zij de kandidatuur ontvankelijk verklaart indien tenminste één van hen
geen personeelslid is van de politiediensten. geen personeelslid is van de politiediensten.
6.2. Samenstelling van de selectiecommissie 6.2. Samenstelling van de selectiecommissie
De samenstelling van de selectiecommissie voor het ambt van De samenstelling van de selectiecommissie voor het ambt van
adjunct-inspecteur-generaal is de volgende : adjunct-inspecteur-generaal is de volgende :
Voorzitter Voorzitter
Willem DEBEUCKELAERE Willem DEBEUCKELAERE
Voorzitter van de commissie voor de bescherming van de persoonlijke Voorzitter van de commissie voor de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer levenssfeer
Effectieve bijzitters Effectieve bijzitters
Ignacio de la SERNA Ignacio de la SERNA
Lid van het College van procureurs-generaal Lid van het College van procureurs-generaal
Jack VISSERS Jack VISSERS
Lid van het vast comité van toezicht op de politiediensten Lid van het vast comité van toezicht op de politiediensten
Plaatsvervangende bijzitters Plaatsvervangende bijzitters
Christian DE VALKENEER Christian DE VALKENEER
Lid van het College van procureurs-generaal Lid van het College van procureurs-generaal
Koen VERLINDEN Koen VERLINDEN
Gedelegeerd bestuurder a.i. van SELOR Gedelegeerd bestuurder a.i. van SELOR
6.3. Wraking 6.3. Wraking
De kandidaat die meent dat hij een reden van wraking in de zin van De kandidaat die meent dat hij een reden van wraking in de zin van
artikel 828 van het Gerechtelijk Wetboek kan doen gelden tegen de artikel 828 van het Gerechtelijk Wetboek kan doen gelden tegen de
voorzitter of een bijzitter, of die meent dat de voorzitter of een voorzitter of een bijzitter, of die meent dat de voorzitter of een
bijzitter hem onmogelijk onpartijdig kan beoordelen, moet de betrokken bijzitter hem onmogelijk onpartijdig kan beoordelen, moet de betrokken
voorzitter of bijzitter op straffe van niet-ontvankelijkheid wraken voorzitter of bijzitter op straffe van niet-ontvankelijkheid wraken
vóór het verstrijken van de termijn van 30 dagen waarbinnen de vóór het verstrijken van de termijn van 30 dagen waarbinnen de
kandidaatstelling moet worden ingediend. kandidaatstelling moet worden ingediend.
De wraking wordt, op straffe van niet-ontvankelijkheid, bij De wraking wordt, op straffe van niet-ontvankelijkheid, bij
gemotiveerd verzoekschrift gevraagd aan de minister van Veiligheid en gemotiveerd verzoekschrift gevraagd aan de minister van Veiligheid en
Binnenlandse Zaken en moet worden verzonden aan de Algemene Directie Binnenlandse Zaken en moet worden verzonden aan de Algemene Directie
Veiligheid en Preventie, Waterloolaan 76 te 1000 BRUSSEL. Veiligheid en Preventie, Waterloolaan 76 te 1000 BRUSSEL.
De minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken spreekt zicht uit De minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken spreekt zicht uit
over de wrakingsgronden en vervangt, in voorkomend geval, de gewraakte over de wrakingsgronden en vervangt, in voorkomend geval, de gewraakte
voorzitter of bijzitter door een plaatsvervanger die voldoet aan de voorzitter of bijzitter door een plaatsvervanger die voldoet aan de
aanwijzingsvoorwaarden van de gewraakte voorzitter of bijzitter. De aanwijzingsvoorwaarden van de gewraakte voorzitter of bijzitter. De
voorzitter, de gewraakte bijzitter en de betrokken kandidaat worden in voorzitter, de gewraakte bijzitter en de betrokken kandidaat worden in
kennis gesteld van die met redenen omklede beslissing. kennis gesteld van die met redenen omklede beslissing.
7. Kandidaatstelling 7. Kandidaatstelling
7.1. Geldigheid 7.1. Geldigheid
Om geldig te zijn, moet de kandidaatstelling worden ingediend binnen Om geldig te zijn, moet de kandidaatstelling worden ingediend binnen
een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag van publicatie van de een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag van publicatie van de
huidige oproep in het Belgisch Staatsblad. huidige oproep in het Belgisch Staatsblad.
De kandidaturen moeten, op straffe van niet-ontvankelijkheid, worden De kandidaturen moeten, op straffe van niet-ontvankelijkheid, worden
ingediend volgens één van de hierna vermelde modaliteiten : ingediend volgens één van de hierna vermelde modaliteiten :
o Opgestuurd per aangetekend schrijven aan de minister van Veiligheid o Opgestuurd per aangetekend schrijven aan de minister van Veiligheid
en Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheid en Preventie, en Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheid en Preventie,
Waterloolaan 76 te 1000 BRUSSEL; Waterloolaan 76 te 1000 BRUSSEL;
o Door overhandiging van het document tegen ontvangstbewijs bij de o Door overhandiging van het document tegen ontvangstbewijs bij de
Algemene Directie Veiligheid en Preventie, Waterloolaan 76 te 1000 Algemene Directie Veiligheid en Preventie, Waterloolaan 76 te 1000
BRUSSEL, alle werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur. BRUSSEL, alle werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur.
7.2. Voor een kandidaat die personeelslid is van het operationeel 7.2. Voor een kandidaat die personeelslid is van het operationeel
kader of van het administratief en logistiek kader van de kader of van het administratief en logistiek kader van de
politiediensten politiediensten
Voor een kandidaat die personeelslid is van het operationeel kader of Voor een kandidaat die personeelslid is van het operationeel kader of
van het administratief en logistiek kader van de politiediensten, van het administratief en logistiek kader van de politiediensten,
dient de kandidatuur te worden vergezeld van de volgende documenten : dient de kandidatuur te worden vergezeld van de volgende documenten :
1. Een kopie van de identiteitskaart; 1. Een kopie van de identiteitskaart;
2. Een attest waaruit blijkt dat de kandidaat over minstens 10 jaar 2. Een attest waaruit blijkt dat de kandidaat over minstens 10 jaar
dienstanciënniteit beschikt; dienstanciënniteit beschikt;
3. Een attest of een kopie van het benoemingsbesluit waaruit blijkt 3. Een attest of een kopie van het benoemingsbesluit waaruit blijkt
dat de kandidaat aan de vereiste voldoet van punt 2; dat de kandidaat aan de vereiste voldoet van punt 2;
4. Voor de niet-mandaathouders, de evaluatie zoals bedoeld in titel 4. Voor de niet-mandaathouders, de evaluatie zoals bedoeld in titel
VII.I RPPol of een verklaring afgeleverd door de functionele overste VII.I RPPol of een verklaring afgeleverd door de functionele overste
waaruit blijkt dat kandidaat geen evaluatie met eindvermelding « waaruit blijkt dat kandidaat geen evaluatie met eindvermelding «
onvoldoende » kreeg; onvoldoende » kreeg;
5. Voor de mandaathouders, een kopie van het besluit houdende 5. Voor de mandaathouders, een kopie van het besluit houdende
aanwijzing in hun ambt en een door de bevoegde overheid afgeleverd aanwijzing in hun ambt en een door de bevoegde overheid afgeleverd
attest waaruit blijkt dat er geen tussentijdse evaluatieprocedure attest waaruit blijkt dat er geen tussentijdse evaluatieprocedure
lopende is op uitgiftedatum van deze oproep; lopende is op uitgiftedatum van deze oproep;
6. Een verklaring afgeleverd door de functionele overste waaruit 6. Een verklaring afgeleverd door de functionele overste waaruit
blijkt dat betrokkene geen evaluatie met eindvermelding « onvoldoende blijkt dat betrokkene geen evaluatie met eindvermelding « onvoldoende
» kreeg in de loop van de 5 jaren die de indiening van de kandidatuur » kreeg in de loop van de 5 jaren die de indiening van de kandidatuur
voorafgingen; voorafgingen;
7. Een verklaring afgeleverd door de overheid waaruit blijkt dat de 7. Een verklaring afgeleverd door de overheid waaruit blijkt dat de
kandidaat zich bevindt in een administratieve stand waar het zijn kandidaat zich bevindt in een administratieve stand waar het zijn
aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden; aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden;
8. Een verklaring afgeleverd door de functionele overste waaruit de 8. Een verklaring afgeleverd door de functionele overste waaruit de
afwezigheid blijkt van een niet-uitgewiste zware tuchtstraf; afwezigheid blijkt van een niet-uitgewiste zware tuchtstraf;
9.Een getuigschrift van talenkennis afgeleverd door SELOR 9.Een getuigschrift van talenkennis afgeleverd door SELOR
(Selectiebureau van de Overheid) tot bewijs van het slagen in het (Selectiebureau van de Overheid) tot bewijs van het slagen in het
taalexamen bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 8 taalexamen bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 8
maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van
de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de
wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18
juli 1966; juli 1966;
Bij ontstentenis zal de aangewezen kandidaat onverwijld het bewijs Bij ontstentenis zal de aangewezen kandidaat onverwijld het bewijs
moeten bezorgen van het slagen in het voormelde taalexamen; moeten bezorgen van het slagen in het voormelde taalexamen;
10. Een curriculum vitae vergezeld van een nota waarin de kandidaat de 10. Een curriculum vitae vergezeld van een nota waarin de kandidaat de
aanspraken en verdiensten uiteenzet die hij meent te kunnen doen aanspraken en verdiensten uiteenzet die hij meent te kunnen doen
gelden voor de uitoefening van het te begeven mandaat alsook zijn gelden voor de uitoefening van het te begeven mandaat alsook zijn
motivatie; motivatie;
11. Telefoonnummer(s) waarop de kandidaat bereikbaar is. 11. Telefoonnummer(s) waarop de kandidaat bereikbaar is.
De documenten met betrekking tot de punten 1 tot 8 en 10 moeten, op De documenten met betrekking tot de punten 1 tot 8 en 10 moeten, op
straffe van niet-ontvankelijkheid, ten laatste worden medegedeeld op straffe van niet-ontvankelijkheid, ten laatste worden medegedeeld op
de uiterste datum van indiening van kandidaturen. de uiterste datum van indiening van kandidaturen.
7.3. Voor een kandidaat die geen personeelslid van de politiediensten 7.3. Voor een kandidaat die geen personeelslid van de politiediensten
is is
Voor een kandidaat die geen personeelslid van de politiediensten is, Voor een kandidaat die geen personeelslid van de politiediensten is,
dient de kandidatuur te worden vergezeld van de volgende documenten : dient de kandidatuur te worden vergezeld van de volgende documenten :
1. Een kopie van de identiteitskaart; 1. Een kopie van de identiteitskaart;
2. Een uittreksel uit het strafregister dat minder dan drie maanden 2. Een uittreksel uit het strafregister dat minder dan drie maanden
oud is op de datum van indiening van de kandidatuur; oud is op de datum van indiening van de kandidatuur;
3. Een militiegetuigschrift afgeleverd door de gemeente waar de 3. Een militiegetuigschrift afgeleverd door de gemeente waar de
kandidaat woont; kandidaat woont;
4. Een kopie van het diploma of van het studiegetuigschrift dat ten 4. Een kopie van het diploma of van het studiegetuigschrift dat ten
minste evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor minste evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor
de aanwerving in de betrekkingen van niveau A bij de federale de aanwerving in de betrekkingen van niveau A bij de federale
Rijksbesturen; Rijksbesturen;
5. Elk nuttig document waaruit blijkt dat hij voldoet aan de vereiste 5. Elk nuttig document waaruit blijkt dat hij voldoet aan de vereiste
om over een managementervaring van minstens zes jaar te beschikken, in om over een managementervaring van minstens zes jaar te beschikken, in
het bijzonder de referenties of de aanbevelingen van zijn vorige het bijzonder de referenties of de aanbevelingen van zijn vorige
werkgevers, of minimaal tien jaar nuttige professionele ervaring werkgevers, of minimaal tien jaar nuttige professionele ervaring
hebben in het licht van de functiebeschrijving; hebben in het licht van de functiebeschrijving;
Onder managementervaring dient te worden verstaan, een beleidservaring Onder managementervaring dient te worden verstaan, een beleidservaring
binnen een overheidsdienst of in de privésector; binnen een overheidsdienst of in de privésector;
6. Een getuigschrift van talenkennis afgeleverd door SELOR 6. Een getuigschrift van talenkennis afgeleverd door SELOR
(Selectiebureau van de Overheid) tot bewijs van het slagen in het (Selectiebureau van de Overheid) tot bewijs van het slagen in het
taalexamen bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 8 taalexamen bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 8
maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van
de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de
wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18
juli 1966; juli 1966;
Bij ontstentenis zal de aangewezen kandidaat onverwijld het bewijs Bij ontstentenis zal de aangewezen kandidaat onverwijld het bewijs
moeten bezorgen van het slagen in het voormelde taalexamen; moeten bezorgen van het slagen in het voormelde taalexamen;
7. Een curriculum vitae vergezeld van een nota waarin de kandidaat de 7. Een curriculum vitae vergezeld van een nota waarin de kandidaat de
aanspraken en verdiensten uiteenzet die hij meent te kunnen doen aanspraken en verdiensten uiteenzet die hij meent te kunnen doen
gelden voor de uitoefening van het te begeven mandaat alsook zijn gelden voor de uitoefening van het te begeven mandaat alsook zijn
motivatie; motivatie;
8. Telefoonnummer(s) waarop de kandidaat bereikbaar is. 8. Telefoonnummer(s) waarop de kandidaat bereikbaar is.
De documenten met betrekking tot de punten 1 tot 5, en 7 moeten, op De documenten met betrekking tot de punten 1 tot 5, en 7 moeten, op
straffe van niet-ontvankelijkheid, ten laatste worden medegedeeld op straffe van niet-ontvankelijkheid, ten laatste worden medegedeeld op
de uiterste datum van indiening van kandidaturen. de uiterste datum van indiening van kandidaturen.
8. Bijkomende inlichtingen 8. Bijkomende inlichtingen
Bijkomende inlichtingen betreffende deze oproep tot kandidaatstelling Bijkomende inlichtingen betreffende deze oproep tot kandidaatstelling
kunnen bekomen worden bij de heer Jan KERREMANS, Attaché, Algemene kunnen bekomen worden bij de heer Jan KERREMANS, Attaché, Algemene
Directie Veiligheid en Preventie, FOD Binnenlandse Zaken, Waterloolaan Directie Veiligheid en Preventie, FOD Binnenlandse Zaken, Waterloolaan
76 te 1000 Brussel. 76 te 1000 Brussel.
Tel: 02-557 34 25 Tel: 02-557 34 25
Fax: 02-557 33 27 Fax: 02-557 33 27
Email: jan.kerremans@ibz.fgov.be Email: jan.kerremans@ibz.fgov.be
Brussel, 24 januari 2017. Brussel, 24 januari 2017.
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken,
J. JAMBON J. JAMBON
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^