Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering | Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
27 OKTOBER 2020. - Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling | 27 OKTOBER 2020. - Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling |
voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een | voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een |
beroepsreglementering (1) | beroepsreglementering (1) |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij | De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij |
bekrachtigen, hetgeen volgt : | bekrachtigen, hetgeen volgt : |
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel |
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel |
74 van de Grondwet. | 74 van de Grondwet. |
Art. 2.Deze wet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn |
Art. 2.Deze wet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn |
(EU) 2018/958 van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018 | (EU) 2018/958 van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018 |
betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan een nieuwe | betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan een nieuwe |
reglementering van beroepen. | reglementering van beroepen. |
HOOFDSTUK 2. - Definities en toepassingsgebied | HOOFDSTUK 2. - Definities en toepassingsgebied |
Art. 3.§ 1. Voor de toepassing van deze wet en haar |
Art. 3.§ 1. Voor de toepassing van deze wet en haar |
uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder: | uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder: |
1° "richtlijn 2005/36/EG": de richtlijn 2005/36/EG van het Europees | 1° "richtlijn 2005/36/EG": de richtlijn 2005/36/EG van het Europees |
Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van | Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van |
beroepskwalificaties; | beroepskwalificaties; |
2° "beschermde beroepstitel": een vorm van reglementering van een | 2° "beschermde beroepstitel": een vorm van reglementering van een |
beroep waarbij het voeren van een titel in het kader van een | beroep waarbij het voeren van een titel in het kader van een |
beroepsactiviteit of een geheel van beroepsactiviteiten uit hoofde van | beroepsactiviteit of een geheel van beroepsactiviteiten uit hoofde van |
wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen direct of indirect | wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen direct of indirect |
afhankelijk wordt gesteld van het bezit van een specifieke | afhankelijk wordt gesteld van het bezit van een specifieke |
beroepskwalificatie en waarbij het onterecht voeren van die titel | beroepskwalificatie en waarbij het onterecht voeren van die titel |
aanleiding geeft tot sancties; | aanleiding geeft tot sancties; |
3° "voorbehouden activiteiten": een vorm van reglementering van een | 3° "voorbehouden activiteiten": een vorm van reglementering van een |
beroep waarbij de toegang tot een beroepsactiviteit of een geheel van | beroep waarbij de toegang tot een beroepsactiviteit of een geheel van |
beroepsactiviteiten uit hoofde van wettelijke of bestuursrechtelijke | beroepsactiviteiten uit hoofde van wettelijke of bestuursrechtelijke |
bepalingen direct of indirect wordt voorbehouden aan de beoefenaars | bepalingen direct of indirect wordt voorbehouden aan de beoefenaars |
van een gereglementeerd beroep die een specifieke beroepskwalificatie | van een gereglementeerd beroep die een specifieke beroepskwalificatie |
bezitten, ook wanneer de activiteit wordt gedeeld met andere | bezitten, ook wanneer de activiteit wordt gedeeld met andere |
gereglementeerde beroepen; | gereglementeerde beroepen; |
4° "bepaling ter reglementering van een beroep": elke wettelijke of | 4° "bepaling ter reglementering van een beroep": elke wettelijke of |
bestuursrechtelijke bepaling die de toegang tot of de uitoefening, dan | bestuursrechtelijke bepaling die de toegang tot of de uitoefening, dan |
wel één van de wijzen van uitoefening, van een gereglementeerd beroep | wel één van de wijzen van uitoefening, van een gereglementeerd beroep |
beperkt, met inbegrip van het voeren van beroepstitels en de | beperkt, met inbegrip van het voeren van beroepstitels en de |
beroepsactiviteiten die een dergelijke titel toelaten en die vallen | beroepsactiviteiten die een dergelijke titel toelaten en die vallen |
binnen het toepassingsgebied van de federale wetgeving en regelgeving | binnen het toepassingsgebied van de federale wetgeving en regelgeving |
die onder het toepassingsgebied van richtlijn 2005/36/EG vallen; | die onder het toepassingsgebied van richtlijn 2005/36/EG vallen; |
5° "autoriteit": overheid of elke andere autoriteit bevoegd, krachtens | 5° "autoriteit": overheid of elke andere autoriteit bevoegd, krachtens |
de wetgeving of de reglementering, om bepalingen ter reglementering | de wetgeving of de reglementering, om bepalingen ter reglementering |
van een beroep aan te nemen. | van een beroep aan te nemen. |
§ 2. Onder voorbehoud van de definities in paragraaf 1 zijn de | § 2. Onder voorbehoud van de definities in paragraaf 1 zijn de |
definities van de wet van 12 februari 2008 tot instelling van een | definities van de wet van 12 februari 2008 tot instelling van een |
algemeen kader voor de erkenning van EU-beroepskwalificaties van | algemeen kader voor de erkenning van EU-beroepskwalificaties van |
toepassing op deze wet. | toepassing op deze wet. |
Art. 4.Deze wet is van toepassing op de bepalingen tot reglementering |
Art. 4.Deze wet is van toepassing op de bepalingen tot reglementering |
van een beroep met uitzondering van de bepalingen tot reglementering | van een beroep met uitzondering van de bepalingen tot reglementering |
van een beroep in het kader van de federale bevoegdheid voor het | van een beroep in het kader van de federale bevoegdheid voor het |
gezondheidsbeleid zoals bedoeld in artikel 5, § 1, I, van de | gezondheidsbeleid zoals bedoeld in artikel 5, § 1, I, van de |
bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen of | bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen of |
tot reglementering van een gezondheidszorgberoep zoals bedoeld in | tot reglementering van een gezondheidszorgberoep zoals bedoeld in |
artikel 6, § 1, VI, 6°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot | artikel 6, § 1, VI, 6°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot |
hervorming der instellingen. | hervorming der instellingen. |
Deze wet stelt de van toepassing zijnde regels vast voor een | Deze wet stelt de van toepassing zijnde regels vast voor een |
gemeenschappelijk kader voor het uitvoeren van | gemeenschappelijk kader voor het uitvoeren van |
evenredigheidsbeoordelingen van bepalingen tot reglementering van een | evenredigheidsbeoordelingen van bepalingen tot reglementering van een |
beroep, voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van | beroep, voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van |
dergelijke bestaande bepalingen, terwijl tegelijkertijd een hoog | dergelijke bestaande bepalingen, terwijl tegelijkertijd een hoog |
niveau van consumentenbescherming en de kwaliteit van de geleverde | niveau van consumentenbescherming en de kwaliteit van de geleverde |
diensten gegarandeerd worden. | diensten gegarandeerd worden. |
Wanneer specifieke vereisten betreffende de reglementering van een | Wanneer specifieke vereisten betreffende de reglementering van een |
bepaald beroep zijn vastgelegd in een afzonderlijke handeling van de | bepaald beroep zijn vastgelegd in een afzonderlijke handeling van de |
Unie die de lidstaten geen keuze laat ten aanzien van de precieze | Unie die de lidstaten geen keuze laat ten aanzien van de precieze |
wijze waarop deze vereisten moeten worden omgezet, zijn de | wijze waarop deze vereisten moeten worden omgezet, zijn de |
overeenkomstige bepalen van deze wet niet van toepassing. | overeenkomstige bepalen van deze wet niet van toepassing. |
HOOFDSTUK 3. - Beginsel van non-discriminatie en doelstellingen van | HOOFDSTUK 3. - Beginsel van non-discriminatie en doelstellingen van |
algemeen belang | algemeen belang |
Art. 5.Voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van |
Art. 5.Voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van |
bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep, zorgt de | bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep, zorgt de |
autoriteit ervoor dat deze bepalingen direct noch indirect | autoriteit ervoor dat deze bepalingen direct noch indirect |
discriminerend zijn op grond van nationaliteit of woonplaats. | discriminerend zijn op grond van nationaliteit of woonplaats. |
Art. 6.De autoriteit zorgt ervoor dat de voorgenomen invoering of |
Art. 6.De autoriteit zorgt ervoor dat de voorgenomen invoering of |
wijziging van bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep | wijziging van bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep |
gerechtvaardigd is uit hoofde van doelstellingen van algemeen belang. | gerechtvaardigd is uit hoofde van doelstellingen van algemeen belang. |
De autoriteit onderzoekt met name of de in het eerste lid bedoelde | De autoriteit onderzoekt met name of de in het eerste lid bedoelde |
bepalingen objectief gerechtvaardigd zijn op grond van openbare orde, | bepalingen objectief gerechtvaardigd zijn op grond van openbare orde, |
openbare veiligheid of volksgezondheid, dan wel op grond van dwingende | openbare veiligheid of volksgezondheid, dan wel op grond van dwingende |
redenen van algemeen belang, zoals de handhaving van het financiële | redenen van algemeen belang, zoals de handhaving van het financiële |
evenwicht van het socialezekerheidsstelsel, de bescherming van | evenwicht van het socialezekerheidsstelsel, de bescherming van |
consumenten, afnemers van diensten en werknemers, daaronder begrepen | consumenten, afnemers van diensten en werknemers, daaronder begrepen |
de zelfstandigen, het waarborgen van een goede rechtsbedeling, het | de zelfstandigen, het waarborgen van een goede rechtsbedeling, het |
waarborgen van de eerlijkheid van handelstransacties, de bestrijding | waarborgen van de eerlijkheid van handelstransacties, de bestrijding |
van fraude en het voorkomen van belastingontduiking en -ontwijking en | van fraude en het voorkomen van belastingontduiking en -ontwijking en |
het waarborgen van de doeltreffendheid van het fiscale toezicht, de | het waarborgen van de doeltreffendheid van het fiscale toezicht, de |
veiligheid van het vervoer, de bescherming van het milieu en het | veiligheid van het vervoer, de bescherming van het milieu en het |
stedelijk milieu, diergezondheid, intellectuele eigendom, de | stedelijk milieu, diergezondheid, intellectuele eigendom, de |
bescherming en instandhouding van het nationaal historisch en | bescherming en instandhouding van het nationaal historisch en |
artistiek erfgoed, doelstellingen van het sociaal beleid en | artistiek erfgoed, doelstellingen van het sociaal beleid en |
doelstellingen van het cultuurbeleid. | doelstellingen van het cultuurbeleid. |
Redenen van zuiver economische aard of zuiver administratieve redenen | Redenen van zuiver economische aard of zuiver administratieve redenen |
vormen geen dwingende redenen van algemeen belang die een beperking | vormen geen dwingende redenen van algemeen belang die een beperking |
van de toegang tot of de uitoefening van gereglementeerde beroepen | van de toegang tot of de uitoefening van gereglementeerde beroepen |
rechtvaardigen. | rechtvaardigen. |
HOOFDSTUK 4. - Evenredigheidsbeoordeling | HOOFDSTUK 4. - Evenredigheidsbeoordeling |
Art. 7.Elke autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit |
Art. 7.Elke autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit |
voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van bestaande | voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van bestaande |
bepalingen tot reglementering van een beroep overeenkomstig deze wet. | bepalingen tot reglementering van een beroep overeenkomstig deze wet. |
De omvang van de in het eerste lid vermelde beoordeling is evenredig | De omvang van de in het eerste lid vermelde beoordeling is evenredig |
met de aard, de inhoud en de effecten van de bepalingen. | met de aard, de inhoud en de effecten van de bepalingen. |
De bepalingen tot reglementering van een beroep gaan vergezeld van een | De bepalingen tot reglementering van een beroep gaan vergezeld van een |
toelichting die voldoende gedetailleerd is om op basis ervan de | toelichting die voldoende gedetailleerd is om op basis ervan de |
naleving van het evenredigheidsbeginsel te beoordelen. | naleving van het evenredigheidsbeginsel te beoordelen. |
De redenen waarom de in het eerste lid bedoelde bepalingen | De redenen waarom de in het eerste lid bedoelde bepalingen |
gerechtvaardigd en evenredig worden geacht, worden met kwalitatieve | gerechtvaardigd en evenredig worden geacht, worden met kwalitatieve |
en, indien mogelijk en relevant, kwantitatieve elementen onderbouwd. | en, indien mogelijk en relevant, kwantitatieve elementen onderbouwd. |
De beoordeling bedoeld in het eerste lid wordt op objectieve en | De beoordeling bedoeld in het eerste lid wordt op objectieve en |
onafhankelijke wijze uitgevoerd. | onafhankelijke wijze uitgevoerd. |
De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de | De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de |
Ministerraad, een onafhankelijk orgaan oprichten of aanwijzen om | Ministerraad, een onafhankelijk orgaan oprichten of aanwijzen om |
advies uit te brengen betreffende de evenredigheidsbeoordeling en om | advies uit te brengen betreffende de evenredigheidsbeoordeling en om |
de federale autoriteiten bij te staan bij het opstellen ervan. Hij kan | de federale autoriteiten bij te staan bij het opstellen ervan. Hij kan |
de modaliteiten en de te volgen procedure voor dit orgaan om dit | de modaliteiten en de te volgen procedure voor dit orgaan om dit |
advies uit te brengen voorzien. | advies uit te brengen voorzien. |
Art. 8.§ 1. De autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit om |
Art. 8.§ 1. De autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit om |
erop toe te zien dat de door haar ingevoerde bepalingen tot | erop toe te zien dat de door haar ingevoerde bepalingen tot |
reglementering van een beroep en de wijzigingen die ze ten aanzien van | reglementering van een beroep en de wijzigingen die ze ten aanzien van |
bestaande bepalingen aanbrengt, geschikt zijn om de verwezenlijking | bestaande bepalingen aanbrengt, geschikt zijn om de verwezenlijking |
van de nagestreefde doelstelling te waarborgen en niet verder gaan dan | van de nagestreefde doelstelling te waarborgen en niet verder gaan dan |
wat nodig is om die doelstelling te verwezenlijken. | wat nodig is om die doelstelling te verwezenlijken. |
§ 2. Daartoe houdt de autoriteit, alvorens de in paragraaf 1 bedoelde | § 2. Daartoe houdt de autoriteit, alvorens de in paragraaf 1 bedoelde |
bepalingen vast te stellen, rekening met: | bepalingen vast te stellen, rekening met: |
a) de aard van de risico's die verbonden zijn aan de nagestreefde | a) de aard van de risico's die verbonden zijn aan de nagestreefde |
doelstellingen van algemeen belang, met name de risico's voor afnemers | doelstellingen van algemeen belang, met name de risico's voor afnemers |
van diensten, met inbegrip van consumenten, voor beroepsbeoefenaars of | van diensten, met inbegrip van consumenten, voor beroepsbeoefenaars of |
voor derden; | voor derden; |
b) de vraag of bestaande voorschriften van specifieke of meer algemene | b) de vraag of bestaande voorschriften van specifieke of meer algemene |
aard, zoals die welke zijn neergelegd in het recht inzake | aard, zoals die welke zijn neergelegd in het recht inzake |
productveiligheid of het consumentenrecht, ontoereikend zijn om de | productveiligheid of het consumentenrecht, ontoereikend zijn om de |
nagestreefde doelstelling te bereiken; | nagestreefde doelstelling te bereiken; |
c) de geschiktheid van de bepalingen om het nagestreefde doel te | c) de geschiktheid van de bepalingen om het nagestreefde doel te |
bereiken en de vraag of zij daadwerkelijk op coherente en | bereiken en de vraag of zij daadwerkelijk op coherente en |
stelselmatige wijze aan die doelstelling beantwoorden en dus gericht | stelselmatige wijze aan die doelstelling beantwoorden en dus gericht |
zijn op de risico's die op soortgelijke wijze als bij vergelijkbare | zijn op de risico's die op soortgelijke wijze als bij vergelijkbare |
activiteiten zijn vastgesteld; | activiteiten zijn vastgesteld; |
d) de effecten op het vrij verkeer van personen en diensten in de | d) de effecten op het vrij verkeer van personen en diensten in de |
Europese Unie, op de keuzemogelijkheden voor de consument en op de | Europese Unie, op de keuzemogelijkheden voor de consument en op de |
kwaliteit van de dienstverlening; | kwaliteit van de dienstverlening; |
e) de mogelijkheid gebruik te maken van minder beperkende maatregelen | e) de mogelijkheid gebruik te maken van minder beperkende maatregelen |
om de doelstelling van algemeen belang te bereiken, en met name | om de doelstelling van algemeen belang te bereiken, en met name |
wanneer de bepalingen alleen worden gerechtvaardigd door de | wanneer de bepalingen alleen worden gerechtvaardigd door de |
bescherming van consumenten en wanneer de vastgestelde risico's | bescherming van consumenten en wanneer de vastgestelde risico's |
uitsluitend verband houden met de verhouding tussen de | uitsluitend verband houden met de verhouding tussen de |
beroepsbeoefenaar en de consument en derhalve geen negatieve gevolgen | beroepsbeoefenaar en de consument en derhalve geen negatieve gevolgen |
hebben voor derden, of de doelstelling kan worden bereikt door middel | hebben voor derden, of de doelstelling kan worden bereikt door middel |
van minder beperkende middelen dan het voorbehouden van activiteiten; | van minder beperkende middelen dan het voorbehouden van activiteiten; |
f) het effect van nieuwe of gewijzigde bepalingen, in combinatie met | f) het effect van nieuwe of gewijzigde bepalingen, in combinatie met |
andere bepalingen die de toegang tot of de uitoefening van het beroep | andere bepalingen die de toegang tot of de uitoefening van het beroep |
beperken en met name de vraag hoe de nieuwe of de gewijzigde | beperken en met name de vraag hoe de nieuwe of de gewijzigde |
bepalingen, in combinatie met andere vereisten, bijdragen tot het | bepalingen, in combinatie met andere vereisten, bijdragen tot het |
bereiken van dezelfde doelstelling van algemeen belang en of ze daar | bereiken van dezelfde doelstelling van algemeen belang en of ze daar |
noodzakelijk voor zijn. | noodzakelijk voor zijn. |
§ 3. De autoriteit besteedt ook aandacht aan de volgende elementen, | § 3. De autoriteit besteedt ook aandacht aan de volgende elementen, |
indien ze relevant zijn voor de aard en de inhoud van de bepalingen | indien ze relevant zijn voor de aard en de inhoud van de bepalingen |
die worden ingevoerd of gewijzigd: | die worden ingevoerd of gewijzigd: |
a) het verband tussen de omvang van de activiteiten die onder een | a) het verband tussen de omvang van de activiteiten die onder een |
beroep vallen of daaraan zijn voorbehouden en de vereiste | beroep vallen of daaraan zijn voorbehouden en de vereiste |
beroepskwalificatie; | beroepskwalificatie; |
b) het verband tussen de complexiteit van de taken in kwestie en de | b) het verband tussen de complexiteit van de taken in kwestie en de |
noodzaak dat degenen die ze uitvoeren over specifieke | noodzaak dat degenen die ze uitvoeren over specifieke |
beroepskwalificaties beschikken, met name wat betreft het niveau, de | beroepskwalificaties beschikken, met name wat betreft het niveau, de |
aard en de duur van de vereiste opleiding of ervaring; | aard en de duur van de vereiste opleiding of ervaring; |
c) de mogelijkheid om de beroepskwalificatie via alternatieve | c) de mogelijkheid om de beroepskwalificatie via alternatieve |
trajecten te verkrijgen; | trajecten te verkrijgen; |
d) de vraag of en waarom de aan bepaalde beroepen voorbehouden | d) de vraag of en waarom de aan bepaalde beroepen voorbehouden |
activiteiten al dan niet met andere beroepen kunnen worden gedeeld; | activiteiten al dan niet met andere beroepen kunnen worden gedeeld; |
e) de mate van zelfstandigheid bij de uitoefening van een | e) de mate van zelfstandigheid bij de uitoefening van een |
gereglementeerd beroep en de gevolgen van organisatorische en | gereglementeerd beroep en de gevolgen van organisatorische en |
toezichtregelingen voor de verwezenlijking van de nagestreefde | toezichtregelingen voor de verwezenlijking van de nagestreefde |
doelstelling, in het bijzonder wanneer de met een gereglementeerd | doelstelling, in het bijzonder wanneer de met een gereglementeerd |
beroep verband houdende activiteiten worden uitgeoefend onder toezicht | beroep verband houdende activiteiten worden uitgeoefend onder toezicht |
en verantwoordelijkheid van een naar behoren gekwalificeerde | en verantwoordelijkheid van een naar behoren gekwalificeerde |
beroepsbeoefenaar; | beroepsbeoefenaar; |
f) de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die de | f) de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die de |
asymmetrie van informatie tussen beroepsbeoefenaars en consumenten | asymmetrie van informatie tussen beroepsbeoefenaars en consumenten |
daadwerkelijk kunnen verkleinen of vergroten. | daadwerkelijk kunnen verkleinen of vergroten. |
§ 4. Voor de toepassing van paragraaf 2, f), beoordeelt de autoriteit | § 4. Voor de toepassing van paragraaf 2, f), beoordeelt de autoriteit |
het positief of negatief effect van de nieuwe of gewijzigde bepaling | het positief of negatief effect van de nieuwe of gewijzigde bepaling |
wanneer die wordt gecombineerd met een of meer vereisten, in het | wanneer die wordt gecombineerd met een of meer vereisten, in het |
bijzonder met de volgende vereisten: | bijzonder met de volgende vereisten: |
a) voorbehouden activiteiten, beschermde beroepstitel of iedere andere | a) voorbehouden activiteiten, beschermde beroepstitel of iedere andere |
vorm van vereiste voorzien door een bepaling tot reglementering van | vorm van vereiste voorzien door een bepaling tot reglementering van |
een beroep; | een beroep; |
b) verplichtingen om een opleiding inzake permanente | b) verplichtingen om een opleiding inzake permanente |
beroepsontwikkeling te volgen; | beroepsontwikkeling te volgen; |
c) regels betreffende de organisatie van het beroep, beroepsethiek en | c) regels betreffende de organisatie van het beroep, beroepsethiek en |
toezicht; | toezicht; |
d) verplicht lidmaatschap van een beroepsorganisatie of -orgaan | d) verplicht lidmaatschap van een beroepsorganisatie of -orgaan |
alsmede registratie- of vergunningsregelingen, met name wanneer die | alsmede registratie- of vergunningsregelingen, met name wanneer die |
vereisten het bezit van een specifieke beroepskwalificatie impliceren; | vereisten het bezit van een specifieke beroepskwalificatie impliceren; |
e) kwantitatieve beperkingen, met name vereisten op grond waarvan het | e) kwantitatieve beperkingen, met name vereisten op grond waarvan het |
aantal vergunningen voor de uitoefening van een beroep wordt beperkt | aantal vergunningen voor de uitoefening van een beroep wordt beperkt |
dan wel een minimum- of maximumaantal werknemers, leidinggevenden of | dan wel een minimum- of maximumaantal werknemers, leidinggevenden of |
vertegenwoordigers in het bezit van specifieke beroepskwalificaties | vertegenwoordigers in het bezit van specifieke beroepskwalificaties |
wordt vastgesteld; | wordt vastgesteld; |
f) specifieke vereisten inzake rechtsvorm of vereisten die verband | f) specifieke vereisten inzake rechtsvorm of vereisten die verband |
houden met de deelneming in of het bestuur van een onderneming, voor | houden met de deelneming in of het bestuur van een onderneming, voor |
zover deze vereisten rechtstreeks gekoppeld zijn aan de uitoefening | zover deze vereisten rechtstreeks gekoppeld zijn aan de uitoefening |
van het gereglementeerde beroep; | van het gereglementeerde beroep; |
g) territoriale beperkingen, met inbegrip van het geval waarbij het | g) territoriale beperkingen, met inbegrip van het geval waarbij het |
beroep in delen van het grondgebied van een lidstaat anders is | beroep in delen van het grondgebied van een lidstaat anders is |
gereglementeerd dan in andere delen; | gereglementeerd dan in andere delen; |
h) vereisten op grond waarvan het gezamenlijk of in partnerschap | h) vereisten op grond waarvan het gezamenlijk of in partnerschap |
uitoefenen van een gereglementeerd beroep wordt beperkt, alsmede | uitoefenen van een gereglementeerd beroep wordt beperkt, alsmede |
incompatibiliteitsregels; | incompatibiliteitsregels; |
i) vereisten inzake verzekering of andere individuele of collectieve | i) vereisten inzake verzekering of andere individuele of collectieve |
vormen van bescherming inzake beroepsaansprakelijkheid; | vormen van bescherming inzake beroepsaansprakelijkheid; |
j) vereisten inzake talenkennis, voor zover nodig voor de uitoefening | j) vereisten inzake talenkennis, voor zover nodig voor de uitoefening |
van het beroep; | van het beroep; |
k) vereisten inzake vaste minimum- en/of maximumtarieven; | k) vereisten inzake vaste minimum- en/of maximumtarieven; |
l) vereisten inzake reclame. | l) vereisten inzake reclame. |
§ 5. De autoriteit waarborgt daarnaast ook de conformiteit met het | § 5. De autoriteit waarborgt daarnaast ook de conformiteit met het |
evenredigheidsbeginsel van specifieke vereisten met betrekking tot de | evenredigheidsbeginsel van specifieke vereisten met betrekking tot de |
tijdelijke of incidentele verrichting van diensten, zoals bedoeld in | tijdelijke of incidentele verrichting van diensten, zoals bedoeld in |
de wetgevingen en reglementeringen tot omzetting van titel II van | de wetgevingen en reglementeringen tot omzetting van titel II van |
richtlijn 2005/36/EG, waaronder: | richtlijn 2005/36/EG, waaronder: |
a) automatische tijdelijke registratie bij of pro-formalidmaatschap | a) automatische tijdelijke registratie bij of pro-formalidmaatschap |
van een beroepsorganisatie of -orgaan; | van een beroepsorganisatie of -orgaan; |
b) een van tevoren af te leggen verklaring, documenten die vereist | b) een van tevoren af te leggen verklaring, documenten die vereist |
zijn of iedere andere equivalente vereiste; | zijn of iedere andere equivalente vereiste; |
c) de betaling van een vergoeding of van kosten, voor administratieve | c) de betaling van een vergoeding of van kosten, voor administratieve |
procedures, die verband houdt of houden met de toegang tot of de | procedures, die verband houdt of houden met de toegang tot of de |
uitoefening van gereglementeerde beroepen en die voor rekening komt of | uitoefening van gereglementeerde beroepen en die voor rekening komt of |
komen van de dienstverrichter. | komen van de dienstverrichter. |
Het eerste lid is niet van toepassing op maatregelen die zijn | Het eerste lid is niet van toepassing op maatregelen die zijn |
ontworpen om de conformiteit te waarborgen met de toepasselijke | ontworpen om de conformiteit te waarborgen met de toepasselijke |
arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden die overeenkomstig het recht van | arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden die overeenkomstig het recht van |
de Europese Unie worden toegepast. | de Europese Unie worden toegepast. |
§ 6. Indien de bepalingen tot reglementering van een beroep betrekking | § 6. Indien de bepalingen tot reglementering van een beroep betrekking |
hebben op de reglementering van beroepen die betrekking hebben op de | hebben op de reglementering van beroepen die betrekking hebben op de |
gezondheidszorg en gevolgen hebben voor de veiligheid van de patiënt, | gezondheidszorg en gevolgen hebben voor de veiligheid van de patiënt, |
houdt de autoriteit in haar evenredigheidsbeoordeling rekening met de | houdt de autoriteit in haar evenredigheidsbeoordeling rekening met de |
doelstelling om te zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de | doelstelling om te zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de |
menselijke gezondheid. | menselijke gezondheid. |
HOOFDSTUK 5. - Informatie, toezicht en evaluatie | HOOFDSTUK 5. - Informatie, toezicht en evaluatie |
Afdeling 1. - Informatie en participatie van de belanghebbenden | Afdeling 1. - Informatie en participatie van de belanghebbenden |
Art. 9.Voorafgaand aan het invoeren van nieuwe bepalingen tot |
Art. 9.Voorafgaand aan het invoeren van nieuwe bepalingen tot |
reglementering van een beroep of het wijzigen van dergelijke | reglementering van een beroep of het wijzigen van dergelijke |
bepalingen, stelt de autoriteit via een federaal portaal informatie | bepalingen, stelt de autoriteit via een federaal portaal informatie |
beschikbaar aan burgers, afnemers van diensten en andere relevante | beschikbaar aan burgers, afnemers van diensten en andere relevante |
belanghebbenden, met inbegrip van degenen die geen beoefenaars zijn | belanghebbenden, met inbegrip van degenen die geen beoefenaars zijn |
van het betrokken beroep. | van het betrokken beroep. |
De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de | De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de |
Ministerraad, de modaliteiten in verband met het gebruik van één enkel | Ministerraad, de modaliteiten in verband met het gebruik van één enkel |
federaal portaal. | federaal portaal. |
Art. 10.Vooraleer nieuwe bepalingen tot reglementering van een beroep |
Art. 10.Vooraleer nieuwe bepalingen tot reglementering van een beroep |
in te voeren of dergelijke bepalingen te wijzigen, overlegt de | in te voeren of dergelijke bepalingen te wijzigen, overlegt de |
autoriteit op gepaste wijze met alle betrokken belanghebbenden en | autoriteit op gepaste wijze met alle betrokken belanghebbenden en |
geeft hen de gelegenheid hun standpunten kenbaar te maken. | geeft hen de gelegenheid hun standpunten kenbaar te maken. |
Art. 11.Wanneer dat nodig en gepast is, worden openbare raadplegingen |
Art. 11.Wanneer dat nodig en gepast is, worden openbare raadplegingen |
gehouden. | gehouden. |
Afdeling 2. - Toezicht | Afdeling 2. - Toezicht |
Art. 12.De autoriteit controleert, na de invoering van nieuwe of |
Art. 12.De autoriteit controleert, na de invoering van nieuwe of |
gewijzigde bepalingen tot reglementering van een beroep, of deze | gewijzigde bepalingen tot reglementering van een beroep, of deze |
bepalingen in overeenstemming zijn met het evenredigheidsbeginsel. | bepalingen in overeenstemming zijn met het evenredigheidsbeginsel. |
Daartoe houdt zij naar behoren rekening met de ontwikkelingen die zich | Daartoe houdt zij naar behoren rekening met de ontwikkelingen die zich |
sinds de vaststelling van desbetreffende bepalingen hebben voorgedaan. | sinds de vaststelling van desbetreffende bepalingen hebben voorgedaan. |
Afdeling 3. - Evaluatie | Afdeling 3. - Evaluatie |
Art. 13.Er wordt door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO |
Art. 13.Er wordt door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO |
vier jaar na haar inwerkingtreding een evaluatie uitgevoerd van de | vier jaar na haar inwerkingtreding een evaluatie uitgevoerd van de |
toepassing van de bepalingen van deze wet. | toepassing van de bepalingen van deze wet. |
HOOFDSTUK 6. - Uitwisseling van informatie met andere lidstaten | HOOFDSTUK 6. - Uitwisseling van informatie met andere lidstaten |
Art. 14.Met het oog op de goede toepassing van deze wet neemt de |
Art. 14.Met het oog op de goede toepassing van deze wet neemt de |
Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de | Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de |
noodzakelijke maatregelen om de uitwisseling van informatie met de | noodzakelijke maatregelen om de uitwisseling van informatie met de |
andere lidstaten over de onder deze wet vallende aangelegenheden, | andere lidstaten over de onder deze wet vallende aangelegenheden, |
alsmede over de specifieke wijze waarop een beroep wordt | alsmede over de specifieke wijze waarop een beroep wordt |
gereglementeerd of over de gevolgen van die reglementering, aan te | gereglementeerd of over de gevolgen van die reglementering, aan te |
moedigen. | moedigen. |
Art. 15.De Koning duidt de Federale Overheidsdienst aan die aan de |
Art. 15.De Koning duidt de Federale Overheidsdienst aan die aan de |
Europese Commissie meedeelt welke overheidsautoriteiten belast zijn | Europese Commissie meedeelt welke overheidsautoriteiten belast zijn |
met het meedelen en ontvangen van de informatie met het oog op de | met het meedelen en ontvangen van de informatie met het oog op de |
toepassing van artikel 14. | toepassing van artikel 14. |
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met's Lands zegel zal worden | Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met's Lands zegel zal worden |
bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. | bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. |
Gegeven te Brussel, 27 oktober 2020. | Gegeven te Brussel, 27 oktober 2020. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
V. VAN QUICKENBORNE | V. VAN QUICKENBORNE |
De Minister Van Binnenlandse Zaken, | De Minister Van Binnenlandse Zaken, |
A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |
De Minister van Mobiliteit, | De Minister van Mobiliteit, |
G. GILKINET | G. GILKINET |
De Minister van Middenstand en Zelfstandigen, | De Minister van Middenstand en Zelfstandigen, |
D. CLARINVAL | D. CLARINVAL |
De Minister van Economie, | De Minister van Economie, |
P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
Met 's Lands zegel gezegzld: | Met 's Lands zegel gezegzld: |
De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
V. VAN QUICKENBORNE | V. VAN QUICKENBORNE |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
Kamer van volksvertegenwoordigers : | Kamer van volksvertegenwoordigers : |
(www.dekamer.be) | (www.dekamer.be) |
Stukken : 55-1340 (Zitting 2019/2020) | Stukken : 55-1340 (Zitting 2019/2020) |
Integraal Verslag : 8 oktober 2020. | Integraal Verslag : 8 oktober 2020. |