Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Wet van 27/10/2020
← Terug naar "Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering "
Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
27 OKTOBER 2020. - Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling 27 OKTOBER 2020. - Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling
voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een
beroepsreglementering (1) beroepsreglementering (1)
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij
bekrachtigen, hetgeen volgt : bekrachtigen, hetgeen volgt :
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

74 van de Grondwet. 74 van de Grondwet.

Art. 2.Deze wet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn

Art. 2.Deze wet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn

(EU) 2018/958 van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018 (EU) 2018/958 van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018
betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan een nieuwe betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan een nieuwe
reglementering van beroepen. reglementering van beroepen.
HOOFDSTUK 2. - Definities en toepassingsgebied HOOFDSTUK 2. - Definities en toepassingsgebied

Art. 3.§ 1. Voor de toepassing van deze wet en haar

Art. 3.§ 1. Voor de toepassing van deze wet en haar

uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder: uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder:
1° "richtlijn 2005/36/EG": de richtlijn 2005/36/EG van het Europees 1° "richtlijn 2005/36/EG": de richtlijn 2005/36/EG van het Europees
Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van
beroepskwalificaties; beroepskwalificaties;
2° "beschermde beroepstitel": een vorm van reglementering van een 2° "beschermde beroepstitel": een vorm van reglementering van een
beroep waarbij het voeren van een titel in het kader van een beroep waarbij het voeren van een titel in het kader van een
beroepsactiviteit of een geheel van beroepsactiviteiten uit hoofde van beroepsactiviteit of een geheel van beroepsactiviteiten uit hoofde van
wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen direct of indirect wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen direct of indirect
afhankelijk wordt gesteld van het bezit van een specifieke afhankelijk wordt gesteld van het bezit van een specifieke
beroepskwalificatie en waarbij het onterecht voeren van die titel beroepskwalificatie en waarbij het onterecht voeren van die titel
aanleiding geeft tot sancties; aanleiding geeft tot sancties;
3° "voorbehouden activiteiten": een vorm van reglementering van een 3° "voorbehouden activiteiten": een vorm van reglementering van een
beroep waarbij de toegang tot een beroepsactiviteit of een geheel van beroep waarbij de toegang tot een beroepsactiviteit of een geheel van
beroepsactiviteiten uit hoofde van wettelijke of bestuursrechtelijke beroepsactiviteiten uit hoofde van wettelijke of bestuursrechtelijke
bepalingen direct of indirect wordt voorbehouden aan de beoefenaars bepalingen direct of indirect wordt voorbehouden aan de beoefenaars
van een gereglementeerd beroep die een specifieke beroepskwalificatie van een gereglementeerd beroep die een specifieke beroepskwalificatie
bezitten, ook wanneer de activiteit wordt gedeeld met andere bezitten, ook wanneer de activiteit wordt gedeeld met andere
gereglementeerde beroepen; gereglementeerde beroepen;
4° "bepaling ter reglementering van een beroep": elke wettelijke of 4° "bepaling ter reglementering van een beroep": elke wettelijke of
bestuursrechtelijke bepaling die de toegang tot of de uitoefening, dan bestuursrechtelijke bepaling die de toegang tot of de uitoefening, dan
wel één van de wijzen van uitoefening, van een gereglementeerd beroep wel één van de wijzen van uitoefening, van een gereglementeerd beroep
beperkt, met inbegrip van het voeren van beroepstitels en de beperkt, met inbegrip van het voeren van beroepstitels en de
beroepsactiviteiten die een dergelijke titel toelaten en die vallen beroepsactiviteiten die een dergelijke titel toelaten en die vallen
binnen het toepassingsgebied van de federale wetgeving en regelgeving binnen het toepassingsgebied van de federale wetgeving en regelgeving
die onder het toepassingsgebied van richtlijn 2005/36/EG vallen; die onder het toepassingsgebied van richtlijn 2005/36/EG vallen;
5° "autoriteit": overheid of elke andere autoriteit bevoegd, krachtens 5° "autoriteit": overheid of elke andere autoriteit bevoegd, krachtens
de wetgeving of de reglementering, om bepalingen ter reglementering de wetgeving of de reglementering, om bepalingen ter reglementering
van een beroep aan te nemen. van een beroep aan te nemen.
§ 2. Onder voorbehoud van de definities in paragraaf 1 zijn de § 2. Onder voorbehoud van de definities in paragraaf 1 zijn de
definities van de wet van 12 februari 2008 tot instelling van een definities van de wet van 12 februari 2008 tot instelling van een
algemeen kader voor de erkenning van EU-beroepskwalificaties van algemeen kader voor de erkenning van EU-beroepskwalificaties van
toepassing op deze wet. toepassing op deze wet.

Art. 4.Deze wet is van toepassing op de bepalingen tot reglementering

Art. 4.Deze wet is van toepassing op de bepalingen tot reglementering

van een beroep met uitzondering van de bepalingen tot reglementering van een beroep met uitzondering van de bepalingen tot reglementering
van een beroep in het kader van de federale bevoegdheid voor het van een beroep in het kader van de federale bevoegdheid voor het
gezondheidsbeleid zoals bedoeld in artikel 5, § 1, I, van de gezondheidsbeleid zoals bedoeld in artikel 5, § 1, I, van de
bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen of bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen of
tot reglementering van een gezondheidszorgberoep zoals bedoeld in tot reglementering van een gezondheidszorgberoep zoals bedoeld in
artikel 6, § 1, VI, 6°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot artikel 6, § 1, VI, 6°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot
hervorming der instellingen. hervorming der instellingen.
Deze wet stelt de van toepassing zijnde regels vast voor een Deze wet stelt de van toepassing zijnde regels vast voor een
gemeenschappelijk kader voor het uitvoeren van gemeenschappelijk kader voor het uitvoeren van
evenredigheidsbeoordelingen van bepalingen tot reglementering van een evenredigheidsbeoordelingen van bepalingen tot reglementering van een
beroep, voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van beroep, voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van
dergelijke bestaande bepalingen, terwijl tegelijkertijd een hoog dergelijke bestaande bepalingen, terwijl tegelijkertijd een hoog
niveau van consumentenbescherming en de kwaliteit van de geleverde niveau van consumentenbescherming en de kwaliteit van de geleverde
diensten gegarandeerd worden. diensten gegarandeerd worden.
Wanneer specifieke vereisten betreffende de reglementering van een Wanneer specifieke vereisten betreffende de reglementering van een
bepaald beroep zijn vastgelegd in een afzonderlijke handeling van de bepaald beroep zijn vastgelegd in een afzonderlijke handeling van de
Unie die de lidstaten geen keuze laat ten aanzien van de precieze Unie die de lidstaten geen keuze laat ten aanzien van de precieze
wijze waarop deze vereisten moeten worden omgezet, zijn de wijze waarop deze vereisten moeten worden omgezet, zijn de
overeenkomstige bepalen van deze wet niet van toepassing. overeenkomstige bepalen van deze wet niet van toepassing.
HOOFDSTUK 3. - Beginsel van non-discriminatie en doelstellingen van HOOFDSTUK 3. - Beginsel van non-discriminatie en doelstellingen van
algemeen belang algemeen belang

Art. 5.Voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van

Art. 5.Voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van

bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep, zorgt de bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep, zorgt de
autoriteit ervoor dat deze bepalingen direct noch indirect autoriteit ervoor dat deze bepalingen direct noch indirect
discriminerend zijn op grond van nationaliteit of woonplaats. discriminerend zijn op grond van nationaliteit of woonplaats.

Art. 6.De autoriteit zorgt ervoor dat de voorgenomen invoering of

Art. 6.De autoriteit zorgt ervoor dat de voorgenomen invoering of

wijziging van bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep wijziging van bestaande bepalingen tot reglementering van een beroep
gerechtvaardigd is uit hoofde van doelstellingen van algemeen belang. gerechtvaardigd is uit hoofde van doelstellingen van algemeen belang.
De autoriteit onderzoekt met name of de in het eerste lid bedoelde De autoriteit onderzoekt met name of de in het eerste lid bedoelde
bepalingen objectief gerechtvaardigd zijn op grond van openbare orde, bepalingen objectief gerechtvaardigd zijn op grond van openbare orde,
openbare veiligheid of volksgezondheid, dan wel op grond van dwingende openbare veiligheid of volksgezondheid, dan wel op grond van dwingende
redenen van algemeen belang, zoals de handhaving van het financiële redenen van algemeen belang, zoals de handhaving van het financiële
evenwicht van het socialezekerheidsstelsel, de bescherming van evenwicht van het socialezekerheidsstelsel, de bescherming van
consumenten, afnemers van diensten en werknemers, daaronder begrepen consumenten, afnemers van diensten en werknemers, daaronder begrepen
de zelfstandigen, het waarborgen van een goede rechtsbedeling, het de zelfstandigen, het waarborgen van een goede rechtsbedeling, het
waarborgen van de eerlijkheid van handelstransacties, de bestrijding waarborgen van de eerlijkheid van handelstransacties, de bestrijding
van fraude en het voorkomen van belastingontduiking en -ontwijking en van fraude en het voorkomen van belastingontduiking en -ontwijking en
het waarborgen van de doeltreffendheid van het fiscale toezicht, de het waarborgen van de doeltreffendheid van het fiscale toezicht, de
veiligheid van het vervoer, de bescherming van het milieu en het veiligheid van het vervoer, de bescherming van het milieu en het
stedelijk milieu, diergezondheid, intellectuele eigendom, de stedelijk milieu, diergezondheid, intellectuele eigendom, de
bescherming en instandhouding van het nationaal historisch en bescherming en instandhouding van het nationaal historisch en
artistiek erfgoed, doelstellingen van het sociaal beleid en artistiek erfgoed, doelstellingen van het sociaal beleid en
doelstellingen van het cultuurbeleid. doelstellingen van het cultuurbeleid.
Redenen van zuiver economische aard of zuiver administratieve redenen Redenen van zuiver economische aard of zuiver administratieve redenen
vormen geen dwingende redenen van algemeen belang die een beperking vormen geen dwingende redenen van algemeen belang die een beperking
van de toegang tot of de uitoefening van gereglementeerde beroepen van de toegang tot of de uitoefening van gereglementeerde beroepen
rechtvaardigen. rechtvaardigen.
HOOFDSTUK 4. - Evenredigheidsbeoordeling HOOFDSTUK 4. - Evenredigheidsbeoordeling

Art. 7.Elke autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit

Art. 7.Elke autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit

voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van bestaande voorafgaand aan de invoering van nieuwe of de wijziging van bestaande
bepalingen tot reglementering van een beroep overeenkomstig deze wet. bepalingen tot reglementering van een beroep overeenkomstig deze wet.
De omvang van de in het eerste lid vermelde beoordeling is evenredig De omvang van de in het eerste lid vermelde beoordeling is evenredig
met de aard, de inhoud en de effecten van de bepalingen. met de aard, de inhoud en de effecten van de bepalingen.
De bepalingen tot reglementering van een beroep gaan vergezeld van een De bepalingen tot reglementering van een beroep gaan vergezeld van een
toelichting die voldoende gedetailleerd is om op basis ervan de toelichting die voldoende gedetailleerd is om op basis ervan de
naleving van het evenredigheidsbeginsel te beoordelen. naleving van het evenredigheidsbeginsel te beoordelen.
De redenen waarom de in het eerste lid bedoelde bepalingen De redenen waarom de in het eerste lid bedoelde bepalingen
gerechtvaardigd en evenredig worden geacht, worden met kwalitatieve gerechtvaardigd en evenredig worden geacht, worden met kwalitatieve
en, indien mogelijk en relevant, kwantitatieve elementen onderbouwd. en, indien mogelijk en relevant, kwantitatieve elementen onderbouwd.
De beoordeling bedoeld in het eerste lid wordt op objectieve en De beoordeling bedoeld in het eerste lid wordt op objectieve en
onafhankelijke wijze uitgevoerd. onafhankelijke wijze uitgevoerd.
De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de
Ministerraad, een onafhankelijk orgaan oprichten of aanwijzen om Ministerraad, een onafhankelijk orgaan oprichten of aanwijzen om
advies uit te brengen betreffende de evenredigheidsbeoordeling en om advies uit te brengen betreffende de evenredigheidsbeoordeling en om
de federale autoriteiten bij te staan bij het opstellen ervan. Hij kan de federale autoriteiten bij te staan bij het opstellen ervan. Hij kan
de modaliteiten en de te volgen procedure voor dit orgaan om dit de modaliteiten en de te volgen procedure voor dit orgaan om dit
advies uit te brengen voorzien. advies uit te brengen voorzien.

Art. 8.§ 1. De autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit om

Art. 8.§ 1. De autoriteit voert een evenredigheidsbeoordeling uit om

erop toe te zien dat de door haar ingevoerde bepalingen tot erop toe te zien dat de door haar ingevoerde bepalingen tot
reglementering van een beroep en de wijzigingen die ze ten aanzien van reglementering van een beroep en de wijzigingen die ze ten aanzien van
bestaande bepalingen aanbrengt, geschikt zijn om de verwezenlijking bestaande bepalingen aanbrengt, geschikt zijn om de verwezenlijking
van de nagestreefde doelstelling te waarborgen en niet verder gaan dan van de nagestreefde doelstelling te waarborgen en niet verder gaan dan
wat nodig is om die doelstelling te verwezenlijken. wat nodig is om die doelstelling te verwezenlijken.
§ 2. Daartoe houdt de autoriteit, alvorens de in paragraaf 1 bedoelde § 2. Daartoe houdt de autoriteit, alvorens de in paragraaf 1 bedoelde
bepalingen vast te stellen, rekening met: bepalingen vast te stellen, rekening met:
a) de aard van de risico's die verbonden zijn aan de nagestreefde a) de aard van de risico's die verbonden zijn aan de nagestreefde
doelstellingen van algemeen belang, met name de risico's voor afnemers doelstellingen van algemeen belang, met name de risico's voor afnemers
van diensten, met inbegrip van consumenten, voor beroepsbeoefenaars of van diensten, met inbegrip van consumenten, voor beroepsbeoefenaars of
voor derden; voor derden;
b) de vraag of bestaande voorschriften van specifieke of meer algemene b) de vraag of bestaande voorschriften van specifieke of meer algemene
aard, zoals die welke zijn neergelegd in het recht inzake aard, zoals die welke zijn neergelegd in het recht inzake
productveiligheid of het consumentenrecht, ontoereikend zijn om de productveiligheid of het consumentenrecht, ontoereikend zijn om de
nagestreefde doelstelling te bereiken; nagestreefde doelstelling te bereiken;
c) de geschiktheid van de bepalingen om het nagestreefde doel te c) de geschiktheid van de bepalingen om het nagestreefde doel te
bereiken en de vraag of zij daadwerkelijk op coherente en bereiken en de vraag of zij daadwerkelijk op coherente en
stelselmatige wijze aan die doelstelling beantwoorden en dus gericht stelselmatige wijze aan die doelstelling beantwoorden en dus gericht
zijn op de risico's die op soortgelijke wijze als bij vergelijkbare zijn op de risico's die op soortgelijke wijze als bij vergelijkbare
activiteiten zijn vastgesteld; activiteiten zijn vastgesteld;
d) de effecten op het vrij verkeer van personen en diensten in de d) de effecten op het vrij verkeer van personen en diensten in de
Europese Unie, op de keuzemogelijkheden voor de consument en op de Europese Unie, op de keuzemogelijkheden voor de consument en op de
kwaliteit van de dienstverlening; kwaliteit van de dienstverlening;
e) de mogelijkheid gebruik te maken van minder beperkende maatregelen e) de mogelijkheid gebruik te maken van minder beperkende maatregelen
om de doelstelling van algemeen belang te bereiken, en met name om de doelstelling van algemeen belang te bereiken, en met name
wanneer de bepalingen alleen worden gerechtvaardigd door de wanneer de bepalingen alleen worden gerechtvaardigd door de
bescherming van consumenten en wanneer de vastgestelde risico's bescherming van consumenten en wanneer de vastgestelde risico's
uitsluitend verband houden met de verhouding tussen de uitsluitend verband houden met de verhouding tussen de
beroepsbeoefenaar en de consument en derhalve geen negatieve gevolgen beroepsbeoefenaar en de consument en derhalve geen negatieve gevolgen
hebben voor derden, of de doelstelling kan worden bereikt door middel hebben voor derden, of de doelstelling kan worden bereikt door middel
van minder beperkende middelen dan het voorbehouden van activiteiten; van minder beperkende middelen dan het voorbehouden van activiteiten;
f) het effect van nieuwe of gewijzigde bepalingen, in combinatie met f) het effect van nieuwe of gewijzigde bepalingen, in combinatie met
andere bepalingen die de toegang tot of de uitoefening van het beroep andere bepalingen die de toegang tot of de uitoefening van het beroep
beperken en met name de vraag hoe de nieuwe of de gewijzigde beperken en met name de vraag hoe de nieuwe of de gewijzigde
bepalingen, in combinatie met andere vereisten, bijdragen tot het bepalingen, in combinatie met andere vereisten, bijdragen tot het
bereiken van dezelfde doelstelling van algemeen belang en of ze daar bereiken van dezelfde doelstelling van algemeen belang en of ze daar
noodzakelijk voor zijn. noodzakelijk voor zijn.
§ 3. De autoriteit besteedt ook aandacht aan de volgende elementen, § 3. De autoriteit besteedt ook aandacht aan de volgende elementen,
indien ze relevant zijn voor de aard en de inhoud van de bepalingen indien ze relevant zijn voor de aard en de inhoud van de bepalingen
die worden ingevoerd of gewijzigd: die worden ingevoerd of gewijzigd:
a) het verband tussen de omvang van de activiteiten die onder een a) het verband tussen de omvang van de activiteiten die onder een
beroep vallen of daaraan zijn voorbehouden en de vereiste beroep vallen of daaraan zijn voorbehouden en de vereiste
beroepskwalificatie; beroepskwalificatie;
b) het verband tussen de complexiteit van de taken in kwestie en de b) het verband tussen de complexiteit van de taken in kwestie en de
noodzaak dat degenen die ze uitvoeren over specifieke noodzaak dat degenen die ze uitvoeren over specifieke
beroepskwalificaties beschikken, met name wat betreft het niveau, de beroepskwalificaties beschikken, met name wat betreft het niveau, de
aard en de duur van de vereiste opleiding of ervaring; aard en de duur van de vereiste opleiding of ervaring;
c) de mogelijkheid om de beroepskwalificatie via alternatieve c) de mogelijkheid om de beroepskwalificatie via alternatieve
trajecten te verkrijgen; trajecten te verkrijgen;
d) de vraag of en waarom de aan bepaalde beroepen voorbehouden d) de vraag of en waarom de aan bepaalde beroepen voorbehouden
activiteiten al dan niet met andere beroepen kunnen worden gedeeld; activiteiten al dan niet met andere beroepen kunnen worden gedeeld;
e) de mate van zelfstandigheid bij de uitoefening van een e) de mate van zelfstandigheid bij de uitoefening van een
gereglementeerd beroep en de gevolgen van organisatorische en gereglementeerd beroep en de gevolgen van organisatorische en
toezichtregelingen voor de verwezenlijking van de nagestreefde toezichtregelingen voor de verwezenlijking van de nagestreefde
doelstelling, in het bijzonder wanneer de met een gereglementeerd doelstelling, in het bijzonder wanneer de met een gereglementeerd
beroep verband houdende activiteiten worden uitgeoefend onder toezicht beroep verband houdende activiteiten worden uitgeoefend onder toezicht
en verantwoordelijkheid van een naar behoren gekwalificeerde en verantwoordelijkheid van een naar behoren gekwalificeerde
beroepsbeoefenaar; beroepsbeoefenaar;
f) de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die de f) de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die de
asymmetrie van informatie tussen beroepsbeoefenaars en consumenten asymmetrie van informatie tussen beroepsbeoefenaars en consumenten
daadwerkelijk kunnen verkleinen of vergroten. daadwerkelijk kunnen verkleinen of vergroten.
§ 4. Voor de toepassing van paragraaf 2, f), beoordeelt de autoriteit § 4. Voor de toepassing van paragraaf 2, f), beoordeelt de autoriteit
het positief of negatief effect van de nieuwe of gewijzigde bepaling het positief of negatief effect van de nieuwe of gewijzigde bepaling
wanneer die wordt gecombineerd met een of meer vereisten, in het wanneer die wordt gecombineerd met een of meer vereisten, in het
bijzonder met de volgende vereisten: bijzonder met de volgende vereisten:
a) voorbehouden activiteiten, beschermde beroepstitel of iedere andere a) voorbehouden activiteiten, beschermde beroepstitel of iedere andere
vorm van vereiste voorzien door een bepaling tot reglementering van vorm van vereiste voorzien door een bepaling tot reglementering van
een beroep; een beroep;
b) verplichtingen om een opleiding inzake permanente b) verplichtingen om een opleiding inzake permanente
beroepsontwikkeling te volgen; beroepsontwikkeling te volgen;
c) regels betreffende de organisatie van het beroep, beroepsethiek en c) regels betreffende de organisatie van het beroep, beroepsethiek en
toezicht; toezicht;
d) verplicht lidmaatschap van een beroepsorganisatie of -orgaan d) verplicht lidmaatschap van een beroepsorganisatie of -orgaan
alsmede registratie- of vergunningsregelingen, met name wanneer die alsmede registratie- of vergunningsregelingen, met name wanneer die
vereisten het bezit van een specifieke beroepskwalificatie impliceren; vereisten het bezit van een specifieke beroepskwalificatie impliceren;
e) kwantitatieve beperkingen, met name vereisten op grond waarvan het e) kwantitatieve beperkingen, met name vereisten op grond waarvan het
aantal vergunningen voor de uitoefening van een beroep wordt beperkt aantal vergunningen voor de uitoefening van een beroep wordt beperkt
dan wel een minimum- of maximumaantal werknemers, leidinggevenden of dan wel een minimum- of maximumaantal werknemers, leidinggevenden of
vertegenwoordigers in het bezit van specifieke beroepskwalificaties vertegenwoordigers in het bezit van specifieke beroepskwalificaties
wordt vastgesteld; wordt vastgesteld;
f) specifieke vereisten inzake rechtsvorm of vereisten die verband f) specifieke vereisten inzake rechtsvorm of vereisten die verband
houden met de deelneming in of het bestuur van een onderneming, voor houden met de deelneming in of het bestuur van een onderneming, voor
zover deze vereisten rechtstreeks gekoppeld zijn aan de uitoefening zover deze vereisten rechtstreeks gekoppeld zijn aan de uitoefening
van het gereglementeerde beroep; van het gereglementeerde beroep;
g) territoriale beperkingen, met inbegrip van het geval waarbij het g) territoriale beperkingen, met inbegrip van het geval waarbij het
beroep in delen van het grondgebied van een lidstaat anders is beroep in delen van het grondgebied van een lidstaat anders is
gereglementeerd dan in andere delen; gereglementeerd dan in andere delen;
h) vereisten op grond waarvan het gezamenlijk of in partnerschap h) vereisten op grond waarvan het gezamenlijk of in partnerschap
uitoefenen van een gereglementeerd beroep wordt beperkt, alsmede uitoefenen van een gereglementeerd beroep wordt beperkt, alsmede
incompatibiliteitsregels; incompatibiliteitsregels;
i) vereisten inzake verzekering of andere individuele of collectieve i) vereisten inzake verzekering of andere individuele of collectieve
vormen van bescherming inzake beroepsaansprakelijkheid; vormen van bescherming inzake beroepsaansprakelijkheid;
j) vereisten inzake talenkennis, voor zover nodig voor de uitoefening j) vereisten inzake talenkennis, voor zover nodig voor de uitoefening
van het beroep; van het beroep;
k) vereisten inzake vaste minimum- en/of maximumtarieven; k) vereisten inzake vaste minimum- en/of maximumtarieven;
l) vereisten inzake reclame. l) vereisten inzake reclame.
§ 5. De autoriteit waarborgt daarnaast ook de conformiteit met het § 5. De autoriteit waarborgt daarnaast ook de conformiteit met het
evenredigheidsbeginsel van specifieke vereisten met betrekking tot de evenredigheidsbeginsel van specifieke vereisten met betrekking tot de
tijdelijke of incidentele verrichting van diensten, zoals bedoeld in tijdelijke of incidentele verrichting van diensten, zoals bedoeld in
de wetgevingen en reglementeringen tot omzetting van titel II van de wetgevingen en reglementeringen tot omzetting van titel II van
richtlijn 2005/36/EG, waaronder: richtlijn 2005/36/EG, waaronder:
a) automatische tijdelijke registratie bij of pro-formalidmaatschap a) automatische tijdelijke registratie bij of pro-formalidmaatschap
van een beroepsorganisatie of -orgaan; van een beroepsorganisatie of -orgaan;
b) een van tevoren af te leggen verklaring, documenten die vereist b) een van tevoren af te leggen verklaring, documenten die vereist
zijn of iedere andere equivalente vereiste; zijn of iedere andere equivalente vereiste;
c) de betaling van een vergoeding of van kosten, voor administratieve c) de betaling van een vergoeding of van kosten, voor administratieve
procedures, die verband houdt of houden met de toegang tot of de procedures, die verband houdt of houden met de toegang tot of de
uitoefening van gereglementeerde beroepen en die voor rekening komt of uitoefening van gereglementeerde beroepen en die voor rekening komt of
komen van de dienstverrichter. komen van de dienstverrichter.
Het eerste lid is niet van toepassing op maatregelen die zijn Het eerste lid is niet van toepassing op maatregelen die zijn
ontworpen om de conformiteit te waarborgen met de toepasselijke ontworpen om de conformiteit te waarborgen met de toepasselijke
arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden die overeenkomstig het recht van arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden die overeenkomstig het recht van
de Europese Unie worden toegepast. de Europese Unie worden toegepast.
§ 6. Indien de bepalingen tot reglementering van een beroep betrekking § 6. Indien de bepalingen tot reglementering van een beroep betrekking
hebben op de reglementering van beroepen die betrekking hebben op de hebben op de reglementering van beroepen die betrekking hebben op de
gezondheidszorg en gevolgen hebben voor de veiligheid van de patiënt, gezondheidszorg en gevolgen hebben voor de veiligheid van de patiënt,
houdt de autoriteit in haar evenredigheidsbeoordeling rekening met de houdt de autoriteit in haar evenredigheidsbeoordeling rekening met de
doelstelling om te zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de doelstelling om te zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de
menselijke gezondheid. menselijke gezondheid.
HOOFDSTUK 5. - Informatie, toezicht en evaluatie HOOFDSTUK 5. - Informatie, toezicht en evaluatie
Afdeling 1. - Informatie en participatie van de belanghebbenden Afdeling 1. - Informatie en participatie van de belanghebbenden

Art. 9.Voorafgaand aan het invoeren van nieuwe bepalingen tot

Art. 9.Voorafgaand aan het invoeren van nieuwe bepalingen tot

reglementering van een beroep of het wijzigen van dergelijke reglementering van een beroep of het wijzigen van dergelijke
bepalingen, stelt de autoriteit via een federaal portaal informatie bepalingen, stelt de autoriteit via een federaal portaal informatie
beschikbaar aan burgers, afnemers van diensten en andere relevante beschikbaar aan burgers, afnemers van diensten en andere relevante
belanghebbenden, met inbegrip van degenen die geen beoefenaars zijn belanghebbenden, met inbegrip van degenen die geen beoefenaars zijn
van het betrokken beroep. van het betrokken beroep.
De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de
Ministerraad, de modaliteiten in verband met het gebruik van één enkel Ministerraad, de modaliteiten in verband met het gebruik van één enkel
federaal portaal. federaal portaal.

Art. 10.Vooraleer nieuwe bepalingen tot reglementering van een beroep

Art. 10.Vooraleer nieuwe bepalingen tot reglementering van een beroep

in te voeren of dergelijke bepalingen te wijzigen, overlegt de in te voeren of dergelijke bepalingen te wijzigen, overlegt de
autoriteit op gepaste wijze met alle betrokken belanghebbenden en autoriteit op gepaste wijze met alle betrokken belanghebbenden en
geeft hen de gelegenheid hun standpunten kenbaar te maken. geeft hen de gelegenheid hun standpunten kenbaar te maken.

Art. 11.Wanneer dat nodig en gepast is, worden openbare raadplegingen

Art. 11.Wanneer dat nodig en gepast is, worden openbare raadplegingen

gehouden. gehouden.
Afdeling 2. - Toezicht Afdeling 2. - Toezicht

Art. 12.De autoriteit controleert, na de invoering van nieuwe of

Art. 12.De autoriteit controleert, na de invoering van nieuwe of

gewijzigde bepalingen tot reglementering van een beroep, of deze gewijzigde bepalingen tot reglementering van een beroep, of deze
bepalingen in overeenstemming zijn met het evenredigheidsbeginsel. bepalingen in overeenstemming zijn met het evenredigheidsbeginsel.
Daartoe houdt zij naar behoren rekening met de ontwikkelingen die zich Daartoe houdt zij naar behoren rekening met de ontwikkelingen die zich
sinds de vaststelling van desbetreffende bepalingen hebben voorgedaan. sinds de vaststelling van desbetreffende bepalingen hebben voorgedaan.
Afdeling 3. - Evaluatie Afdeling 3. - Evaluatie

Art. 13.Er wordt door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO

Art. 13.Er wordt door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO

vier jaar na haar inwerkingtreding een evaluatie uitgevoerd van de vier jaar na haar inwerkingtreding een evaluatie uitgevoerd van de
toepassing van de bepalingen van deze wet. toepassing van de bepalingen van deze wet.
HOOFDSTUK 6. - Uitwisseling van informatie met andere lidstaten HOOFDSTUK 6. - Uitwisseling van informatie met andere lidstaten

Art. 14.Met het oog op de goede toepassing van deze wet neemt de

Art. 14.Met het oog op de goede toepassing van deze wet neemt de

Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de
noodzakelijke maatregelen om de uitwisseling van informatie met de noodzakelijke maatregelen om de uitwisseling van informatie met de
andere lidstaten over de onder deze wet vallende aangelegenheden, andere lidstaten over de onder deze wet vallende aangelegenheden,
alsmede over de specifieke wijze waarop een beroep wordt alsmede over de specifieke wijze waarop een beroep wordt
gereglementeerd of over de gevolgen van die reglementering, aan te gereglementeerd of over de gevolgen van die reglementering, aan te
moedigen. moedigen.

Art. 15.De Koning duidt de Federale Overheidsdienst aan die aan de

Art. 15.De Koning duidt de Federale Overheidsdienst aan die aan de

Europese Commissie meedeelt welke overheidsautoriteiten belast zijn Europese Commissie meedeelt welke overheidsautoriteiten belast zijn
met het meedelen en ontvangen van de informatie met het oog op de met het meedelen en ontvangen van de informatie met het oog op de
toepassing van artikel 14. toepassing van artikel 14.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met's Lands zegel zal worden Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met's Lands zegel zal worden
bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 27 oktober 2020. Gegeven te Brussel, 27 oktober 2020.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
V. VAN QUICKENBORNE V. VAN QUICKENBORNE
De Minister Van Binnenlandse Zaken, De Minister Van Binnenlandse Zaken,
A. VERLINDEN A. VERLINDEN
De Minister van Mobiliteit, De Minister van Mobiliteit,
G. GILKINET G. GILKINET
De Minister van Middenstand en Zelfstandigen, De Minister van Middenstand en Zelfstandigen,
D. CLARINVAL D. CLARINVAL
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
Met 's Lands zegel gezegzld: Met 's Lands zegel gezegzld:
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
V. VAN QUICKENBORNE V. VAN QUICKENBORNE
_______ _______
Nota Nota
Kamer van volksvertegenwoordigers : Kamer van volksvertegenwoordigers :
(www.dekamer.be) (www.dekamer.be)
Stukken : 55-1340 (Zitting 2019/2020) Stukken : 55-1340 (Zitting 2019/2020)
Integraal Verslag : 8 oktober 2020. Integraal Verslag : 8 oktober 2020.
^