Wet houdende het toezicht op verwerkers van betalingstransacties | Wet houdende het toezicht op verwerkers van betalingstransacties |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN |
24 MAART 2017. - Wet houdende het toezicht op verwerkers van | 24 MAART 2017. - Wet houdende het toezicht op verwerkers van |
betalingstransacties | betalingstransacties |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij | De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij |
bekrachtigen, hetgeen volgt : | bekrachtigen, hetgeen volgt : |
HOOFDSTUK 1. - Doel. - Definities. - Toepassingsgebied | HOOFDSTUK 1. - Doel. - Definities. - Toepassingsgebied |
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel |
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel |
74 van de Grondwet. | 74 van de Grondwet. |
Art. 2.Deze wet regelt het toezicht op de activiteiten van verwerkers |
Art. 2.Deze wet regelt het toezicht op de activiteiten van verwerkers |
van betalingstransacties alsook het toezicht op de naleving van de | van betalingstransacties alsook het toezicht op de naleving van de |
bepalingen van deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten | bepalingen van deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten |
en reglementen. | en reglementen. |
De opdrachten die deze wet aan de Bank toevertrouwt, maken een taak | De opdrachten die deze wet aan de Bank toevertrouwt, maken een taak |
uit zoals bedoeld in artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot | uit zoals bedoeld in artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot |
vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van | vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van |
België. | België. |
Art. 3.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder: |
Art. 3.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder: |
1° verwerking van betalingstransacties: het uitvoeren van technische | 1° verwerking van betalingstransacties: het uitvoeren van technische |
processen nodig voor en in het bijzonder gericht op de afhandeling van | processen nodig voor en in het bijzonder gericht op de afhandeling van |
een betalingstransactie; | een betalingstransactie; |
2° verwerker: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die diensten | 2° verwerker: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die diensten |
voor de verwerking van betalingstransacties aanbiedt; | voor de verwerking van betalingstransacties aanbiedt; |
3° systeemrelevante verwerker: iedere verwerker die de drempel bedoeld | 3° systeemrelevante verwerker: iedere verwerker die de drempel bedoeld |
in artikel 5 overschrijdt; | in artikel 5 overschrijdt; |
4° betalingstransactie: een door de betaler of de begunstigde | 4° betalingstransactie: een door de betaler of de begunstigde |
geïnitieerde handeling waarbij giraal geld wordt overgemaakt, ongeacht | geïnitieerde handeling waarbij giraal geld wordt overgemaakt, ongeacht |
of er onderliggende verplichtingen tussen de betaler en de begunstigde | of er onderliggende verplichtingen tussen de betaler en de begunstigde |
zijn, en waarbij (a) de betalingstransactie wordt uitgevoerd tussen | zijn, en waarbij (a) de betalingstransactie wordt uitgevoerd tussen |
verschillende betalingsdienstaanbieders en (b) zowel de | verschillende betalingsdienstaanbieders en (b) zowel de |
betalingsdienstaanbieder van de betaler als de | betalingsdienstaanbieder van de betaler als de |
betalingsdienstaanbieder van de begunstigde in België actief zijn; | betalingsdienstaanbieder van de begunstigde in België actief zijn; |
5° betalingsdienstaanbieder: de instellingen en overheden bedoeld in | 5° betalingsdienstaanbieder: de instellingen en overheden bedoeld in |
artikel 5 van de wet van 21 december 2009; | artikel 5 van de wet van 21 december 2009; |
6° betaler: hetzij een natuurlijke of rechtspersoon die houder is van | 6° betaler: hetzij een natuurlijke of rechtspersoon die houder is van |
een betaalrekening en een betalingstransactie vanaf die betaalrekening | een betaalrekening en een betalingstransactie vanaf die betaalrekening |
toestaat, hetzij bij ontbreken van een betaalrekening, een natuurlijke | toestaat, hetzij bij ontbreken van een betaalrekening, een natuurlijke |
of rechtspersoon die een betalingsopdracht geeft; | of rechtspersoon die een betalingsopdracht geeft; |
7° begunstigde: een natuurlijke of rechtspersoon die de beoogde | 7° begunstigde: een natuurlijke of rechtspersoon die de beoogde |
uiteindelijke ontvanger is van het giraal geld waarop een | uiteindelijke ontvanger is van het giraal geld waarop een |
betalingstransactie betrekking heeft; | betalingstransactie betrekking heeft; |
8° betaalrekening: een op naam van één of meer | 8° betaalrekening: een op naam van één of meer |
betalingsdienstgebruikers aangehouden rekening die voor de uitvoering | betalingsdienstgebruikers aangehouden rekening die voor de uitvoering |
van betalingstransacties wordt gebruikt; | van betalingstransacties wordt gebruikt; |
9° betalingsdienstgebruiker: een natuurlijke of rechtspersoon die in | 9° betalingsdienstgebruiker: een natuurlijke of rechtspersoon die in |
de hoedanigheid van betaler, begunstigde of beide van een | de hoedanigheid van betaler, begunstigde of beide van een |
betalingsdienst gebruikmaakt; | betalingsdienst gebruikmaakt; |
10° betalingsdienst: elke bedrijfsactiviteit bedoeld in artikel 4, 1° | 10° betalingsdienst: elke bedrijfsactiviteit bedoeld in artikel 4, 1° |
van de wet van 21 december 2009; | van de wet van 21 december 2009; |
11° betalingsopdracht: een door een betaler of begunstigde aan zijn | 11° betalingsopdracht: een door een betaler of begunstigde aan zijn |
betalingsdienstaanbieder gegeven instructie om een betalingstransactie | betalingsdienstaanbieder gegeven instructie om een betalingstransactie |
uit te voeren; | uit te voeren; |
12° betalingsschema: een in België actief enkel geheel van tussen | 12° betalingsschema: een in België actief enkel geheel van tussen |
betalingsdienstaanbieders overeengekomen voorschriften, praktijken, | betalingsdienstaanbieders overeengekomen voorschriften, praktijken, |
standaarden en/of richtsnoeren voor de uitvoering van | standaarden en/of richtsnoeren voor de uitvoering van |
betalingstransacties dat losstaat van een infrastructuur die of een | betalingstransacties dat losstaat van een infrastructuur die of een |
betalingssysteem dat de werking ervan ondersteunt; | betalingssysteem dat de werking ervan ondersteunt; |
13° uitbater van een betalingsschema: een besluitvormingsorgaan, | 13° uitbater van een betalingsschema: een besluitvormingsorgaan, |
organisatie of entiteit die juridisch verantwoordelijk is voor de | organisatie of entiteit die juridisch verantwoordelijk is voor de |
werking van een betalingsschema; | werking van een betalingsschema; |
14° uitbesteding: elke overeenkomst van om het even welke vorm tussen | 14° uitbesteding: elke overeenkomst van om het even welke vorm tussen |
een verwerker en een dienstverlener op grond waarvan deze | een verwerker en een dienstverlener op grond waarvan deze |
dienstverlener een proces, een dienst of een activiteit verricht die | dienstverlener een proces, een dienst of een activiteit verricht die |
anders door de verwerker zelf zou worden verricht; | anders door de verwerker zelf zou worden verricht; |
15° belangrijke operationele taak: elke taak die bij een gebrekkige of | 15° belangrijke operationele taak: elke taak die bij een gebrekkige of |
tekortschietende uitvoering ervan wezenlijk nadelige gevolgen zou | tekortschietende uitvoering ervan wezenlijk nadelige gevolgen zou |
hebben voor de voortdurende inachtneming door de verwerker van de | hebben voor de voortdurende inachtneming door de verwerker van de |
verplichtingen waaraan hij uit hoofde van deze wet onderworpen is, dan | verplichtingen waaraan hij uit hoofde van deze wet onderworpen is, dan |
wel voor de continuïteit en de stabiliteit van zijn dienstverlening en | wel voor de continuïteit en de stabiliteit van zijn dienstverlening en |
van het Belgisch betaalverkeer; | van het Belgisch betaalverkeer; |
16° de Bank: de instelling bedoeld in de wet van 22 februari 1998; | 16° de Bank: de instelling bedoeld in de wet van 22 februari 1998; |
17° overschrijving: een betalingsdienst voor het crediteren van de | 17° overschrijving: een betalingsdienst voor het crediteren van de |
betaalrekening van een begunstigde met een betalingstransactie of een | betaalrekening van een begunstigde met een betalingstransactie of een |
reeks betalingstransacties van een betaalrekening van een betaler door | reeks betalingstransacties van een betaalrekening van een betaler door |
de betalingsdienstaanbieder die de betaalrekening van de betaler | de betalingsdienstaanbieder die de betaalrekening van de betaler |
beheert, op basis van een door de betaler gegeven instructie; | beheert, op basis van een door de betaler gegeven instructie; |
18° domiciliëring: een betalingsdienst voor het debiteren van de | 18° domiciliëring: een betalingsdienst voor het debiteren van de |
betaalrekening van een betaler, waarbij een betalingstransactie wordt | betaalrekening van een betaler, waarbij een betalingstransactie wordt |
geïnitieerd door de begunstigde op basis van een door de betaler aan | geïnitieerd door de begunstigde op basis van een door de betaler aan |
de begunstigde, aan de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde of | de begunstigde, aan de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde of |
aan de betalingsdienstaanbieder van de betaler verstrekte instemming; | aan de betalingsdienstaanbieder van de betaler verstrekte instemming; |
19° wet van 22 februari 1998: de wet van 22 februari 1998 tot | 19° wet van 22 februari 1998: de wet van 22 februari 1998 tot |
vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van | vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van |
België; | België; |
20° wet van 21 december 2009: de wet van 21 december 2009 op het | 20° wet van 21 december 2009: de wet van 21 december 2009 op het |
statuut van de betalingsinstellingen en van de instellingen voor | statuut van de betalingsinstellingen en van de instellingen voor |
elektronisch geld, de toegang tot het bedrijf van | elektronisch geld, de toegang tot het bedrijf van |
betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte van | betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte van |
elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen; | elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen; |
21° werkdag: alle dagen met uitsluiting van de zondagen en wettelijke | 21° werkdag: alle dagen met uitsluiting van de zondagen en wettelijke |
feestdagen. | feestdagen. |
Art. 4.Deze wet is niet van toepassing op: |
Art. 4.Deze wet is niet van toepassing op: |
1° de verwerking van betalingstransacties die zijn gebaseerd op een | 1° de verwerking van betalingstransacties die zijn gebaseerd op een |
van de volgende documenten die door een betalingsdienstaanbieder zijn | van de volgende documenten die door een betalingsdienstaanbieder zijn |
uitgegeven met de bedoeling giraal geld beschikbaar te stellen aan de | uitgegeven met de bedoeling giraal geld beschikbaar te stellen aan de |
begunstigde: | begunstigde: |
i) een papieren cheque als bedoeld in artikel 1 van de wet van 1 maart | i) een papieren cheque als bedoeld in artikel 1 van de wet van 1 maart |
1961 betreffende de invoering in de nationale wetgeving van de | 1961 betreffende de invoering in de nationale wetgeving van de |
eenvormige wet op de cheque en de inwerkingtreding van deze wet, en | eenvormige wet op de cheque en de inwerkingtreding van deze wet, en |
iedere andere gelijkaardige vorm van papieren cheque, zoals de | iedere andere gelijkaardige vorm van papieren cheque, zoals de |
postcheque bepaald bij de wet van 2 mei 1956 op de postcheque, een | postcheque bepaald bij de wet van 2 mei 1956 op de postcheque, een |
circulaire cheque, of elke andere titel die, ongeacht de benaming of | circulaire cheque, of elke andere titel die, ongeacht de benaming of |
de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt; | de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt; |
ii) een papieren wisselbrief als bedoeld in artikel 1 van de | ii) een papieren wisselbrief als bedoeld in artikel 1 van de |
gecoördineerde wetten op de wisselbrieven en orderbriefjes, ingevoegd | gecoördineerde wetten op de wisselbrieven en orderbriefjes, ingevoegd |
in Titel VIII van Boek I van het Wetboek van Koophandel en iedere | in Titel VIII van Boek I van het Wetboek van Koophandel en iedere |
gelijkaardige vorm van papieren wisselbrief die, ongeacht de benaming | gelijkaardige vorm van papieren wisselbrief die, ongeacht de benaming |
of de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt; | of de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt; |
iii) een papieren tegoedbon, waaronder een papieren dienstencheque | iii) een papieren tegoedbon, waaronder een papieren dienstencheque |
zoals bedoeld in artikel 2, 1°, van de wet van 20 juli 2001 tot | zoals bedoeld in artikel 2, 1°, van de wet van 20 juli 2001 tot |
bevordering van buurtdiensten en -banen, en papieren maaltijdcheque; | bevordering van buurtdiensten en -banen, en papieren maaltijdcheque; |
iv) een papieren reischeque; | iv) een papieren reischeque; |
v) een papieren postwissel uitgegeven en/of betaald in contanten aan | v) een papieren postwissel uitgegeven en/of betaald in contanten aan |
een loket van een postkantoor of van een ander postaal servicepunt; | een loket van een postkantoor of van een ander postaal servicepunt; |
2° de verwerking van betalingstransacties die binnen een betalings- of | 2° de verwerking van betalingstransacties die binnen een betalings- of |
een effectenafwikkelingssysteem worden uitgevoerd; | een effectenafwikkelingssysteem worden uitgevoerd; |
3° de verwerking van overschrijvingen en domiciliëringen. | 3° de verwerking van overschrijvingen en domiciliëringen. |
HOOFDSTUK 2. - Drempel en kennisgevingsverplichtingen | HOOFDSTUK 2. - Drempel en kennisgevingsverplichtingen |
Art. 5.Indien een verwerker voor minimum honderdvijfentwintig miljoen |
Art. 5.Indien een verwerker voor minimum honderdvijfentwintig miljoen |
betalingstransacties, gemeten over het voorgaande jaar, via één | betalingstransacties, gemeten over het voorgaande jaar, via één |
bepaald betalingsschema diensten voor de verwerking ervan heeft | bepaald betalingsschema diensten voor de verwerking ervan heeft |
verleend, wordt deze verwerker beschouwd als een systeemrelevante | verleend, wordt deze verwerker beschouwd als een systeemrelevante |
verwerker vanaf het ogenblik waarop de in artikel 6, § 3, bedoelde | verwerker vanaf het ogenblik waarop de in artikel 6, § 3, bedoelde |
kennisgeving uitwerking heeft. | kennisgeving uitwerking heeft. |
Op advies van de Bank, kan de Koning: | Op advies van de Bank, kan de Koning: |
1° het bedrag van de in het eerste lid bedoelde drempel wijzigen; | 1° het bedrag van de in het eerste lid bedoelde drempel wijzigen; |
2° nadere regels vastleggen voor de berekening van de in het eerste | 2° nadere regels vastleggen voor de berekening van de in het eerste |
lid bedoelde drempel. | lid bedoelde drempel. |
Art. 6.§ 1. Iedere uitbater van een betalingsschema verstrekt |
Art. 6.§ 1. Iedere uitbater van een betalingsschema verstrekt |
jaarlijks, vóór 1 april, aan de Bank de volgende gegevens over iedere | jaarlijks, vóór 1 april, aan de Bank de volgende gegevens over iedere |
verwerker waarop hij beroep doet: | verwerker waarop hij beroep doet: |
1° de naam, voornamen, woon -en verblijfplaats en geboortedatum van | 1° de naam, voornamen, woon -en verblijfplaats en geboortedatum van |
iedere verwerker die een fysiek persoon is; | iedere verwerker die een fysiek persoon is; |
2° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de | 2° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de |
maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een | maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een |
rechtspersoon is; | rechtspersoon is; |
3° het aantal tijdens het voorgaande jaar via zijn betalingsschema | 3° het aantal tijdens het voorgaande jaar via zijn betalingsschema |
verrichte betalingstransacties, evenals het aandeel in dit totaal | verrichte betalingstransacties, evenals het aandeel in dit totaal |
aantal betalingstransacties van iedere verwerker waarvan het schema | aantal betalingstransacties van iedere verwerker waarvan het schema |
gebruik maakt. | gebruik maakt. |
§ 2. Iedere verwerker is ertoe gehouden om de Bank en het | § 2. Iedere verwerker is ertoe gehouden om de Bank en het |
betalingsschema waarvoor hij diensten verleent onverwijld in te | betalingsschema waarvoor hij diensten verleent onverwijld in te |
lichten wanneer hij de in artikel 5 bedoelde drempel overschrijdt. | lichten wanneer hij de in artikel 5 bedoelde drempel overschrijdt. |
§ 3. De Bank stelt een verwerker die de in artikel 5 bedoelde drempel | § 3. De Bank stelt een verwerker die de in artikel 5 bedoelde drempel |
overschrijdt in kennis van diens kwalificatie als systeemrelevante | overschrijdt in kennis van diens kwalificatie als systeemrelevante |
verwerker. De Bank kan daarbij rekening houden met de informatie die | verwerker. De Bank kan daarbij rekening houden met de informatie die |
zij ontvangt in toepassing van de paragrafen 1 en 2. De Bank kan | zij ontvangt in toepassing van de paragrafen 1 en 2. De Bank kan |
echter ook rekening houden met alle andere informatie waarover zij | echter ook rekening houden met alle andere informatie waarover zij |
beschikt in de uitoefening van haar taken. | beschikt in de uitoefening van haar taken. |
De Bank brengt haar gemotiveerde kennisgeving ter kennis van de | De Bank brengt haar gemotiveerde kennisgeving ter kennis van de |
verwerker en van de betrokken uitbater van het betalingsschema, met | verwerker en van de betrokken uitbater van het betalingsschema, met |
een ter post aangetekende brief of een brief met ontvangstbewijs. Die | een ter post aangetekende brief of een brief met ontvangstbewijs. Die |
kennisgeving heeft uitwerking vanaf de datum bepaald door de Bank, | kennisgeving heeft uitwerking vanaf de datum bepaald door de Bank, |
doch ten vroegste één maand na datum van de kennisgeving, en dit tot | doch ten vroegste één maand na datum van de kennisgeving, en dit tot |
de Bank een systeemrelevante verwerker een in paragraaf 4 bedoelde | de Bank een systeemrelevante verwerker een in paragraaf 4 bedoelde |
kennisgeving bezorgt. | kennisgeving bezorgt. |
§ 4. Een verwerker wordt niet langer als een systeemrelevante | § 4. Een verwerker wordt niet langer als een systeemrelevante |
verwerker beschouwd wanneer deze niet langer de in artikel 5 bedoelde | verwerker beschouwd wanneer deze niet langer de in artikel 5 bedoelde |
drempel overschrijdt en de Bank de systeemrelevante verwerker daarvan | drempel overschrijdt en de Bank de systeemrelevante verwerker daarvan |
in kennis stelt. De Bank kan die kennisgeving bezorgen: | in kennis stelt. De Bank kan die kennisgeving bezorgen: |
1° op eigen initiatief, op grond van de informatie die zij ontvangt in | 1° op eigen initiatief, op grond van de informatie die zij ontvangt in |
toepassing van paragraaf 1 dan wel op grond van alle andere informatie | toepassing van paragraaf 1 dan wel op grond van alle andere informatie |
waarover zij beschikt in de uitoefening van haar taken; | waarover zij beschikt in de uitoefening van haar taken; |
2° op vraag van een systeemrelevante verwerker, in welk geval die | 2° op vraag van een systeemrelevante verwerker, in welk geval die |
verwerker de nodige cijfergegevens of uitleg toevoegt aan diens | verwerker de nodige cijfergegevens of uitleg toevoegt aan diens |
verzoek. De Bank kan nader bepalen welke cijfergegevens of uitleg | verzoek. De Bank kan nader bepalen welke cijfergegevens of uitleg |
vereist zijn. | vereist zijn. |
Art. 7.De Bank houdt een lijst bij van alle verwerkers aan wie zij |
Art. 7.De Bank houdt een lijst bij van alle verwerkers aan wie zij |
krachtens artikel 6, § 3, een kennisgeving heeft bezorgd. De Bank | krachtens artikel 6, § 3, een kennisgeving heeft bezorgd. De Bank |
maakt deze lijst bekend op haar website. De Bank zorgt voor een | maakt deze lijst bekend op haar website. De Bank zorgt voor een |
regelmatige actualisering van de op de website verstrekte informatie. | regelmatige actualisering van de op de website verstrekte informatie. |
Bij die actualisering wordt in het bijzonder rekening gehouden met de | Bij die actualisering wordt in het bijzonder rekening gehouden met de |
kennisgevingen die in voorkomend geval gegeven zijn krachtens artikel | kennisgevingen die in voorkomend geval gegeven zijn krachtens artikel |
6, § 4. | 6, § 4. |
De in het eerste lid bedoelde lijst vermeldt voor iedere verwerker | De in het eerste lid bedoelde lijst vermeldt voor iedere verwerker |
minstens de volgende informatie: | minstens de volgende informatie: |
1° de datum van de bezorging van de kennisgeving en de datum waarop | 1° de datum van de bezorging van de kennisgeving en de datum waarop |
die kennisgeving uitwerking heeft zoals bepaald in artikel 6, § 3, | die kennisgeving uitwerking heeft zoals bepaald in artikel 6, § 3, |
tweede lid; | tweede lid; |
2° de naam, voornamen, woon-en verblijfplaats en geboortedatum van | 2° de naam, voornamen, woon-en verblijfplaats en geboortedatum van |
iedere verwerker die een fysiek persoon is; | iedere verwerker die een fysiek persoon is; |
3° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de | 3° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de |
maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een | maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een |
rechtspersoon is. | rechtspersoon is. |
HOOFDSTUK 3. - Bedrijfsuitoefening | HOOFDSTUK 3. - Bedrijfsuitoefening |
Art. 8.Iedere uitbater van een betalingsschema dient zich ervan te |
Art. 8.Iedere uitbater van een betalingsschema dient zich ervan te |
vergewissen dat iedere systeemrelevante verwerker waarvan het schema | vergewissen dat iedere systeemrelevante verwerker waarvan het schema |
gebruik maakt in staat is om het bepaalde in dit Hoofdstuk na te | gebruik maakt in staat is om het bepaalde in dit Hoofdstuk na te |
leven. De uitbater van het betalingsschema legt daarbij de nodige | leven. De uitbater van het betalingsschema legt daarbij de nodige |
zorgvuldigheid. | zorgvuldigheid. |
De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2, van de wet | De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2, van de wet |
van 22 februari 1998 nader bepalen wat onder het bepaalde in het | van 22 februari 1998 nader bepalen wat onder het bepaalde in het |
eerste lid dient verstaan te worden. | eerste lid dient verstaan te worden. |
Art. 9.De voorafgaande toestemming van de Bank is vereist voor fusies |
Art. 9.De voorafgaande toestemming van de Bank is vereist voor fusies |
tussen systeemrelevante verwerkers en voor fusies tussen die | tussen systeemrelevante verwerkers en voor fusies tussen die |
verwerkers en andere ondernemingen. | verwerkers en andere ondernemingen. |
Worden voor de toepassing van dit artikel met fusies gelijkgesteld, | Worden voor de toepassing van dit artikel met fusies gelijkgesteld, |
overdrachten van een deel of het geheel van het bedrijf en integrale | overdrachten van een deel of het geheel van het bedrijf en integrale |
of gedeeltelijke overdrachten van het net. | of gedeeltelijke overdrachten van het net. |
Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een | Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een |
passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het | passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het |
Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de in het eerste lid bedoelde | Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de in het eerste lid bedoelde |
fusies aan voorwaarden onderwerpen. | fusies aan voorwaarden onderwerpen. |
De Bank kan haar toestemming enkel weigeren binnen drie maanden nadat | De Bank kan haar toestemming enkel weigeren binnen drie maanden nadat |
zij van het project vooraf in kennis is gesteld met voorlegging van | zij van het project vooraf in kennis is gesteld met voorlegging van |
een volledig dossier, om redenen die verband houden met het gezond en | een volledig dossier, om redenen die verband houden met het gezond en |
voorzichtig beleid van de systeemrelevante verwerker en de impact van | voorzichtig beleid van de systeemrelevante verwerker en de impact van |
het voorstel op de continuïteit en stabiliteit van het Belgisch | het voorstel op de continuïteit en stabiliteit van het Belgisch |
betaalverkeer. Als zij niet binnen voornoemde termijn optreedt, wordt | betaalverkeer. Als zij niet binnen voornoemde termijn optreedt, wordt |
de toestemming geacht te zijn verkregen. | de toestemming geacht te zijn verkregen. |
Art. 10.Een systeemrelevante verwerker mag belangrijke operationele |
Art. 10.Een systeemrelevante verwerker mag belangrijke operationele |
taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties | taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties |
slechts uitbesteden aan een dienstverlener onder de hiernavolgende | slechts uitbesteden aan een dienstverlener onder de hiernavolgende |
voorwaarden: | voorwaarden: |
1° de voorafgaande toestemming van de Bank is vereist; | 1° de voorafgaande toestemming van de Bank is vereist; |
2° de uitbesteding leidt er niet toe dat de hoogste leiding van de | 2° de uitbesteding leidt er niet toe dat de hoogste leiding van de |
verwerker ook maar enige verantwoordelijkheid delegeert; | verwerker ook maar enige verantwoordelijkheid delegeert; |
3° de relatie en verplichtingen van de verwerker ten opzichte van | 3° de relatie en verplichtingen van de verwerker ten opzichte van |
betalingsdienstaanbieders en betalingsschema's worden niet gewijzigd; | betalingsdienstaanbieders en betalingsschema's worden niet gewijzigd; |
4° de naleving van de voorwaarden waaraan de verwerker krachtens deze | 4° de naleving van de voorwaarden waaraan de verwerker krachtens deze |
wet moet voldoen, mag niet worden ondermijnd; | wet moet voldoen, mag niet worden ondermijnd; |
5° de uitbesteding mag geen wezenlijke afbreuk doen aan de kwaliteit | 5° de uitbesteding mag geen wezenlijke afbreuk doen aan de kwaliteit |
van de interne controle van de verwerker en aan het vermogen van de | van de interne controle van de verwerker en aan het vermogen van de |
Bank om de naleving door de verwerker van zijn verplichtingen te | Bank om de naleving door de verwerker van zijn verplichtingen te |
controleren. | controleren. |
Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een | Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een |
passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het | passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het |
Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de uitbesteding van belangrijke | Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de uitbesteding van belangrijke |
operationele taken aan bijkomende voorwaarden onderwerpen. | operationele taken aan bijkomende voorwaarden onderwerpen. |
Bij de uitbesteding van werkzaamheden blijft de systeemrelevante | Bij de uitbesteding van werkzaamheden blijft de systeemrelevante |
verwerker volledig verantwoordelijk voor de handelingen die gesteld | verwerker volledig verantwoordelijk voor de handelingen die gesteld |
zijn door de dienstverlener. | zijn door de dienstverlener. |
Art. 11.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de aannemelijke |
Art. 11.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de aannemelijke |
oorzaken van interne en externe operationele risico's voor de | oorzaken van interne en externe operationele risico's voor de |
verwerking van betalingstransacties te identificeren en de impact | verwerking van betalingstransacties te identificeren en de impact |
ervan te beperken door middel van een passend beleid en passende | ervan te beperken door middel van een passend beleid en passende |
systemen, procedures en controles. De risicobeheersingsprocedures | systemen, procedures en controles. De risicobeheersingsprocedures |
dienen doeltreffend te zijn. | dienen doeltreffend te zijn. |
§ 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient zijn systemen zodanig te | § 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient zijn systemen zodanig te |
ontwerpen dat een hoge mate van veiligheid, integriteit, | ontwerpen dat een hoge mate van veiligheid, integriteit, |
confidentialiteit en operationele betrouwbaarheid, stabiliteit en | confidentialiteit en operationele betrouwbaarheid, stabiliteit en |
continuïteit zijn gewaarborgd. Die systemen dienen een toereikende en | continuïteit zijn gewaarborgd. Die systemen dienen een toereikende en |
schaalbare capaciteit te hebben. | schaalbare capaciteit te hebben. |
§ 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient | § 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient |
bedrijfscontinuïteitsmanagement toe te passen en dient daartoe te | bedrijfscontinuïteitsmanagement toe te passen en dient daartoe te |
beschikken over bedrijfscontinuïteitsplannen. Het geheel moet streven | beschikken over bedrijfscontinuïteitsplannen. Het geheel moet streven |
naar een snel herstel van de activiteiten en de naleving van zijn | naar een snel herstel van de activiteiten en de naleving van zijn |
verplichtingen in het geval van een storing in de verwerking van | verplichtingen in het geval van een storing in de verwerking van |
betalingstransacties. | betalingstransacties. |
§ 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient over een | § 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient over een |
risicobeheerbeleid en procedures en systemen te beschikken die hem in | risicobeheerbeleid en procedures en systemen te beschikken die hem in |
staat stellen om de risico's die zich voordoen of door hem gedragen | staat stellen om de risico's die zich voordoen of door hem gedragen |
worden te identificeren, meten, opvolgen en beheersen. | worden te identificeren, meten, opvolgen en beheersen. |
Iedere systeemrelevante verwerker dient over een duidelijk en goed | Iedere systeemrelevante verwerker dient over een duidelijk en goed |
gedocumenteerd risicobeheersingskader te beschikken dat diens | gedocumenteerd risicobeheersingskader te beschikken dat diens |
risicotolerantiebeleid omvat, verantwoordelijkheden en verantwoording | risicotolerantiebeleid omvat, verantwoordelijkheden en verantwoording |
voor risicobeslissingen toewijst en dat het besluitvormingsproces in | voor risicobeslissingen toewijst en dat het besluitvormingsproces in |
perioden van crisis en noodsituaties omschrijft. De interne | perioden van crisis en noodsituaties omschrijft. De interne |
bestuursregelingen van iedere systeemrelevante verwerker dienen voor | bestuursregelingen van iedere systeemrelevante verwerker dienen voor |
de risicobeheersings- en interne controlefuncties voldoende gezag, | de risicobeheersings- en interne controlefuncties voldoende gezag, |
onafhankelijkheid, middelen en, in voorkomend geval, toegang tot de | onafhankelijkheid, middelen en, in voorkomend geval, toegang tot de |
raad van bestuur te verzekeren. | raad van bestuur te verzekeren. |
Risicobeheersingskaders moeten onderworpen worden aan een periodieke | Risicobeheersingskaders moeten onderworpen worden aan een periodieke |
beoordeling. | beoordeling. |
§ 5. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 4 bedoelde | § 5. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 4 bedoelde |
verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet | verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet |
van 22 februari 1998, nader bepalen. | van 22 februari 1998, nader bepalen. |
Art. 12.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste |
Art. 12.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste |
beleidsplannen en procedures te implementeren evenals afdoende | beleidsplannen en procedures te implementeren evenals afdoende |
middelen te voorzien teneinde de confidentialiteit en integriteit van | middelen te voorzien teneinde de confidentialiteit en integriteit van |
de informatie evenals de continue beschikbaarheid van zijn | de informatie evenals de continue beschikbaarheid van zijn |
dienstverlening te verzekeren. | dienstverlening te verzekeren. |
§ 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste beleidsplannen | § 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste beleidsplannen |
en procedures te implementeren evenals afdoende middelen te voorzien | en procedures te implementeren evenals afdoende middelen te voorzien |
teneinde te verzekeren dat zijn dienstverlening beschikbaar, | teneinde te verzekeren dat zijn dienstverlening beschikbaar, |
betrouwbaar, veerkrachtig en weerbaar blijft. | betrouwbaar, veerkrachtig en weerbaar blijft. |
§ 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient er voor te zorgen dat de | § 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient er voor te zorgen dat de |
diensten voor de verwerking van betalingstransacties maximaal slechts | diensten voor de verwerking van betalingstransacties maximaal slechts |
30 minuten tussen 8 uur 's morgens en 20 uur en 60 minuten tussen 20 | 30 minuten tussen 8 uur 's morgens en 20 uur en 60 minuten tussen 20 |
uur en 8 uur 's morgens niet beschikbaar zijn, zodat de continuïteit | uur en 8 uur 's morgens niet beschikbaar zijn, zodat de continuïteit |
en stabiliteit van het Belgisch betaalverkeer niet in het gedrang | en stabiliteit van het Belgisch betaalverkeer niet in het gedrang |
komt. | komt. |
De gecumuleerde niet beschikbaarheid van de diensten voor de | De gecumuleerde niet beschikbaarheid van de diensten voor de |
verwerking van betalingstransacties mag tussen 8 uur 's morgens en 20 | verwerking van betalingstransacties mag tussen 8 uur 's morgens en 20 |
uur de grens van 30 minuten per kwartaal en tussen 20 uur en 8 uur 's | uur de grens van 30 minuten per kwartaal en tussen 20 uur en 8 uur 's |
morgens de grens van 120 minuten per kwartaal niet overschrijden. | morgens de grens van 120 minuten per kwartaal niet overschrijden. |
Op advies van de Bank, kan de Koning de periode van niet | Op advies van de Bank, kan de Koning de periode van niet |
beschikbaarheid bedoeld in het eerste en tweede lid wijzigen. | beschikbaarheid bedoeld in het eerste en tweede lid wijzigen. |
§ 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient te beschikken over | § 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient te beschikken over |
robuuste methodologieën teneinde te kunnen plannen voor de gehele | robuuste methodologieën teneinde te kunnen plannen voor de gehele |
levensloop van de gebruikte technologieën en de selectie van | levensloop van de gebruikte technologieën en de selectie van |
technologische standaarden. | technologische standaarden. |
§ 5. Iedere systeemrelevante verwerker, of indien hij hiertoe niet in | § 5. Iedere systeemrelevante verwerker, of indien hij hiertoe niet in |
staat zou zijn de uitbater van het in artikel 5 bedoelde | staat zou zijn de uitbater van het in artikel 5 bedoelde |
betalingsschema, dient transparante communicatie te verzorgen over de | betalingsschema, dient transparante communicatie te verzorgen over de |
diensten voor de verwerking van betalingstransacties naar, in | diensten voor de verwerking van betalingstransacties naar, in |
voorkomend geval, de betrokken betalingsdienstaanbieders, | voorkomend geval, de betrokken betalingsdienstaanbieders, |
betalingsschema's en betalingsdienstgebruikers en dient hen te | betalingsschema's en betalingsdienstgebruikers en dient hen te |
voorzien van voldoende informatie. | voorzien van voldoende informatie. |
In geval van een niet beschikbaarheid van de diensten voor de | In geval van een niet beschikbaarheid van de diensten voor de |
verwerking van betalingstransacties zoals bedoeld in paragraaf 3, | verwerking van betalingstransacties zoals bedoeld in paragraaf 3, |
dient deze informatie minstens te slaan op de oorzaken en gevolgen en | dient deze informatie minstens te slaan op de oorzaken en gevolgen en |
de voorziene duur ervan evenals de voorziene hersteltijd. | de voorziene duur ervan evenals de voorziene hersteltijd. |
§ 6. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 5 bedoelde | § 6. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 5 bedoelde |
verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet | verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet |
van 22 februari 1998, nader bepalen. | van 22 februari 1998, nader bepalen. |
Art. 13.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de Bank tijdens |
Art. 13.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de Bank tijdens |
een werkdag in kennis te stellen van de niet-beschikbaarheid van de | een werkdag in kennis te stellen van de niet-beschikbaarheid van de |
diensten voor de verwerking van betalingstransacties binnen volgende | diensten voor de verwerking van betalingstransacties binnen volgende |
tijdsgrenzen: | tijdsgrenzen: |
1° 15 minuten na detectie van het incident indien het incident | 1° 15 minuten na detectie van het incident indien het incident |
plaatsvindt tussen 8 uur 's morgens en 20 uur; | plaatsvindt tussen 8 uur 's morgens en 20 uur; |
2° zo spoedig mogelijk, na 8 uur `s morgens indien het incident | 2° zo spoedig mogelijk, na 8 uur `s morgens indien het incident |
plaatsvindt tussen 20 uur en 8 uur 's morgens. | plaatsvindt tussen 20 uur en 8 uur 's morgens. |
Op advies van de Bank, kan de Koning: | Op advies van de Bank, kan de Koning: |
1° de in het eerste lid bedoelde tijdsgrenzen wijzigen; | 1° de in het eerste lid bedoelde tijdsgrenzen wijzigen; |
2° nadere regels vastleggen voor het berekenen van de in het eerste | 2° nadere regels vastleggen voor het berekenen van de in het eerste |
lid bedoelde tijdsgrenzen. | lid bedoelde tijdsgrenzen. |
§ 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de eerstvolgende werkdag | § 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de eerstvolgende werkdag |
volgend op de vaststelling van een incident met betrekking tot of een | volgend op de vaststelling van een incident met betrekking tot of een |
inbreuk op de bepalingen van artikel 11 en artikel 12, paragrafen 1, | inbreuk op de bepalingen van artikel 11 en artikel 12, paragrafen 1, |
2, 4 en 5 de Bank hiervan in kennis te stellen. | 2, 4 en 5 de Bank hiervan in kennis te stellen. |
§ 3. De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de | § 3. De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de |
wet van 22 februari 1998, de wijze waarop de kennisgeving zoals | wet van 22 februari 1998, de wijze waarop de kennisgeving zoals |
vermeld in paragrafen 1 en 2 dient plaats te vinden evenals de te | vermeld in paragrafen 1 en 2 dient plaats te vinden evenals de te |
verstrekken gegevens nader bepalen. | verstrekken gegevens nader bepalen. |
§ 4. De systeemrelevante verwerker dient de Bank binnen een redelijke | § 4. De systeemrelevante verwerker dient de Bank binnen een redelijke |
termijn een grondige analyse te bezorgen van een incident dat een | termijn een grondige analyse te bezorgen van een incident dat een |
inbreuk uitmaakt op de bepalingen van de artikelen 11 en 12. | inbreuk uitmaakt op de bepalingen van de artikelen 11 en 12. |
De Bank kan de in het eerste lid bedoelde verplichtingen bij reglement | De Bank kan de in het eerste lid bedoelde verplichtingen bij reglement |
als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet van 22 februari 1998, nader | als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet van 22 februari 1998, nader |
bepalen. | bepalen. |
HOOFDSTUK 4. - Toezicht op betalingsschema's en systeemrelevante | HOOFDSTUK 4. - Toezicht op betalingsschema's en systeemrelevante |
verwerkers | verwerkers |
Art. 14.De Bank ziet erop toe dat ieder betalingsschema en zijn |
Art. 14.De Bank ziet erop toe dat ieder betalingsschema en zijn |
uitbater en iedere systeemrelevante verwerker doorlopend werken | uitbater en iedere systeemrelevante verwerker doorlopend werken |
overeenkomstig de bepalingen van deze wet die op hen van toepassing | overeenkomstig de bepalingen van deze wet die op hen van toepassing |
zijn en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen. Het | zijn en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen. Het |
toezicht door de Bank dient evenredig en passend te zijn, in het licht | toezicht door de Bank dient evenredig en passend te zijn, in het licht |
van de aard, de omvang en de complexiteit van de door de | van de aard, de omvang en de complexiteit van de door de |
systeemrelevante verwerker verrichte activiteiten, en de eraan | systeemrelevante verwerker verrichte activiteiten, en de eraan |
verbonden risico's. | verbonden risico's. |
Art. 15.De Bank kan zich door iedere uitbater van een betalingsschema |
Art. 15.De Bank kan zich door iedere uitbater van een betalingsschema |
en door iedere systeemrelevante verwerker alle inlichtingen doen | en door iedere systeemrelevante verwerker alle inlichtingen doen |
verstrekken over hun organisatie, werking, financiële positie en | verstrekken over hun organisatie, werking, financiële positie en |
verwerkte betalingstransacties, en voorschrijven dat haar geregeld | verwerkte betalingstransacties, en voorschrijven dat haar geregeld |
cijfergegevens of andere documenten en uitleg worden verstrekt om te | cijfergegevens of andere documenten en uitleg worden verstrekt om te |
kunnen nagaan of de voorschriften van deze wet of de ter uitvoering | kunnen nagaan of de voorschriften van deze wet of de ter uitvoering |
ervan genomen besluiten en reglementen zijn nageleefd. | ervan genomen besluiten en reglementen zijn nageleefd. |
De Bank kan bij iedere uitbater van een betalingsschema en bij iedere | De Bank kan bij iedere uitbater van een betalingsschema en bij iedere |
systeemrelevante verwerker ter plaatse inspecties verrichten en ter | systeemrelevante verwerker ter plaatse inspecties verrichten en ter |
plaatse kennis nemen en een kopie maken van elk gegeven in het bezit | plaatse kennis nemen en een kopie maken van elk gegeven in het bezit |
van de uitbater van het betalingsschema of van de verwerker, om na te | van de uitbater van het betalingsschema of van de verwerker, om na te |
gaan of de bepalingen van deze wet zijn nageleefd en of de haar door | gaan of de bepalingen van deze wet zijn nageleefd en of de haar door |
de uitbater van het betalingsschema en de verwerker voorgelegde staten | de uitbater van het betalingsschema en de verwerker voorgelegde staten |
en andere inlichtingen, juist en waarheidsgetrouw zijn. | en andere inlichtingen, juist en waarheidsgetrouw zijn. |
HOOFDSTUK 5. - Dwangsommen en administratieve sancties | HOOFDSTUK 5. - Dwangsommen en administratieve sancties |
Art. 16.§ 1. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven |
Art. 16.§ 1. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven |
maatregelen, kan de Bank, wanneer zij vaststelt dat een | maatregelen, kan de Bank, wanneer zij vaststelt dat een |
systeemrelevante verwerker niet werkt overeenkomstig de bepalingen van | systeemrelevante verwerker niet werkt overeenkomstig de bepalingen van |
deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen | deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen |
of dat de uitoefening van zijn bedrijf een bedreiging vormt voor de | of dat de uitoefening van zijn bedrijf een bedreiging vormt voor de |
stabiliteit en continuïteit van het Belgisch betalingsverkeer, een | stabiliteit en continuïteit van het Belgisch betalingsverkeer, een |
termijn vaststellen waarbinnen deze toestand moet worden verholpen of | termijn vaststellen waarbinnen deze toestand moet worden verholpen of |
de systeemrelevante verwerker zich moet conformeren aan welbepaalde | de systeemrelevante verwerker zich moet conformeren aan welbepaalde |
voorschriften van deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen | voorschriften van deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen |
besluiten en reglementen. | besluiten en reglementen. |
§ 2. Indien de toestand na het verstrijken van deze termijn niet is | § 2. Indien de toestand na het verstrijken van deze termijn niet is |
verholpen, kan de Bank na de systeemrelevante verwerker gehoord of | verholpen, kan de Bank na de systeemrelevante verwerker gehoord of |
tenminste opgeroepen te hebben hem de betaling van een dwangsom | tenminste opgeroepen te hebben hem de betaling van een dwangsom |
opleggen die per dag niet meer mag bedragen dan 50 000 euro, noch in | opleggen die per dag niet meer mag bedragen dan 50 000 euro, noch in |
het totaal 2 500 000 euro mag overschrijden. | het totaal 2 500 000 euro mag overschrijden. |
§ 3. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven maatregelen, | § 3. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven maatregelen, |
kan de Bank openbaar maken dat een systeemrelevante verwerker geen | kan de Bank openbaar maken dat een systeemrelevante verwerker geen |
gevolg heeft gegeven aan haar aanmaningen om zich binnen de in | gevolg heeft gegeven aan haar aanmaningen om zich binnen de in |
paragraaf 1 bedoelde termijn te conformeren aan de voorschriften van | paragraaf 1 bedoelde termijn te conformeren aan de voorschriften van |
deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen besluiten en | deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen besluiten en |
reglementen. | reglementen. |
Art. 17.Onverminderd de andere maatregelen bepaald in deze wet, kan |
Art. 17.Onverminderd de andere maatregelen bepaald in deze wet, kan |
de Bank: | de Bank: |
1° indien zij een inbreuk vaststelt op de artikelen 6, § 2, 9, 10, 11, | 1° indien zij een inbreuk vaststelt op de artikelen 6, § 2, 9, 10, 11, |
12, 13 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen besluiten en | 12, 13 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen besluiten en |
reglementen, aan de betrokken systeemrelevante verwerker een | reglementen, aan de betrokken systeemrelevante verwerker een |
administratieve geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25 | administratieve geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25 |
000 euro noch meer dan het hoogste bedrag van ofwel 25 000 000 euro of | 000 euro noch meer dan het hoogste bedrag van ofwel 25 000 000 euro of |
10 % van de jaaromzet van het voorgaande boekjaar, voor hetzelfde feit | 10 % van de jaaromzet van het voorgaande boekjaar, voor hetzelfde feit |
of voor hetzelfde geheel van feiten; | of voor hetzelfde geheel van feiten; |
2° indien zij een inbreuk vaststelt op de bepalingen in de artikelen | 2° indien zij een inbreuk vaststelt op de bepalingen in de artikelen |
6, § 1, 8 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen maatregelen, aan | 6, § 1, 8 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen maatregelen, aan |
de betrokken uitbater van een betalingsschema een administratieve | de betrokken uitbater van een betalingsschema een administratieve |
geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25 000 euro noch | geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25 000 euro noch |
meer dan het hoogste bedrag van ofwel 2 500 000 euro of 10 % van de | meer dan het hoogste bedrag van ofwel 2 500 000 euro of 10 % van de |
jaaromzet van het voorgaande boekjaar van de uitbater van het | jaaromzet van het voorgaande boekjaar van de uitbater van het |
betalingsschema, voor hetzelfde feit of voor hetzelfde geheel van | betalingsschema, voor hetzelfde feit of voor hetzelfde geheel van |
feiten. | feiten. |
De in het eerste lid bedoelde jaaromzet is het bedrag als bedoeld in | De in het eerste lid bedoelde jaaromzet is het bedrag als bedoeld in |
artikel 15 van het Wetboek van Vennootschappen. | artikel 15 van het Wetboek van Vennootschappen. |
Art. 18.De Bank houdt bij het opleggen van een in artikel 17 bedoelde |
Art. 18.De Bank houdt bij het opleggen van een in artikel 17 bedoelde |
administratieve geldboete rekening met de duur en de ernst van de | administratieve geldboete rekening met de duur en de ernst van de |
inbreuk. | inbreuk. |
Art. 19.§ 1. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en |
Art. 19.§ 1. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en |
onverminderd de maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of | onverminderd de maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of |
reglementen, kan de Bank de uitbater van een betalingsschema verbieden | reglementen, kan de Bank de uitbater van een betalingsschema verbieden |
gebruik te maken van een systeemrelevante verwerker, indien deze | gebruik te maken van een systeemrelevante verwerker, indien deze |
verwerker het voorwerp heeft uitgemaakt van een in artikel 17, eerste | verwerker het voorwerp heeft uitgemaakt van een in artikel 17, eerste |
lid, 1°, bedoelde administratieve geldboete. | lid, 1°, bedoelde administratieve geldboete. |
§ 2. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en onverminderd de | § 2. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en onverminderd de |
maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of reglementen, kan de | maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of reglementen, kan de |
Bank een systeemrelevante verwerker verbieden belangrijke operationele | Bank een systeemrelevante verwerker verbieden belangrijke operationele |
taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties uit te | taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties uit te |
besteden aan een dienstverlener indien de in artikel 10 bedoelde | besteden aan een dienstverlener indien de in artikel 10 bedoelde |
voorwaarden niet worden nageleefd of indien de dienstverlener, in zijn | voorwaarden niet worden nageleefd of indien de dienstverlener, in zijn |
hoedanigheid van systeemrelevante verwerker, zelf het voorwerp heeft | hoedanigheid van systeemrelevante verwerker, zelf het voorwerp heeft |
uitgemaakt van een in artikel 17, eerste lid, 1°, bedoelde | uitgemaakt van een in artikel 17, eerste lid, 1°, bedoelde |
administratieve geldboete. | administratieve geldboete. |
Art. 20.De met toepassing van de artikelen 16 en 17 opgelegde |
Art. 20.De met toepassing van de artikelen 16 en 17 opgelegde |
dwangsommen en geldboetes worden ingevorderd ten bate van de Schatkist | dwangsommen en geldboetes worden ingevorderd ten bate van de Schatkist |
door de Algemene Administratie van de inning en invordering van de | door de Algemene Administratie van de inning en invordering van de |
Federale Overheidsdienst Financiën. | Federale Overheidsdienst Financiën. |
HOOFDSTUK 6. - Wijzigingsbepalingen en inwerkingtreding | HOOFDSTUK 6. - Wijzigingsbepalingen en inwerkingtreding |
Art. 21.Artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling |
Art. 21.Artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling |
van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, gewijzigd | van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, gewijzigd |
bij het koninklijk besluit van 12 november 2013 en bekrachtigd bij de | bij het koninklijk besluit van 12 november 2013 en bekrachtigd bij de |
wet van 25 april 2014, wordt vervangen als volgt: | wet van 25 april 2014, wordt vervangen als volgt: |
" Art. 8.§ 1. De Bank waakt over de goede werking van de |
" Art. 8.§ 1. De Bank waakt over de goede werking van de |
verrekenings-, vereffenings- en betalingssystemen en ze vergewist zich | verrekenings-, vereffenings- en betalingssystemen en ze vergewist zich |
van hun doelmatigheid en deugdelijkheid overeenkomstig deze wet, de | van hun doelmatigheid en deugdelijkheid overeenkomstig deze wet, de |
bijzondere wetten of reglementen en, in voorkomend geval, de Europese | bijzondere wetten of reglementen en, in voorkomend geval, de Europese |
regels ter zake. | regels ter zake. |
Ze mag met dit doel alle verrichtingen doen en faciliteiten ter | Ze mag met dit doel alle verrichtingen doen en faciliteiten ter |
beschikking stellen. | beschikking stellen. |
Ze gaat over tot de toepassing van de verordeningen vastgelegd door de | Ze gaat over tot de toepassing van de verordeningen vastgelegd door de |
ECB ter verzekering van doelmatige en deugdelijke verrekenings- en | ECB ter verzekering van doelmatige en deugdelijke verrekenings- en |
betalingssystemen binnen de Europese Unie en met andere landen. | betalingssystemen binnen de Europese Unie en met andere landen. |
§ 2. In de aangelegenheden waarvoor zij krachtens dit artikel bevoegd | § 2. In de aangelegenheden waarvoor zij krachtens dit artikel bevoegd |
is, kan de Bank reglementen vaststellen ter aanvulling van de | is, kan de Bank reglementen vaststellen ter aanvulling van de |
betrokken wettelijke of reglementaire bepalingen betreffende | betrokken wettelijke of reglementaire bepalingen betreffende |
technische punten. | technische punten. |
Zonder afbreuk te doen aan de raadpleging waarin andere wetten of | Zonder afbreuk te doen aan de raadpleging waarin andere wetten of |
reglementen voorzien, kan de Bank overeenkomstig de procedure van de | reglementen voorzien, kan de Bank overeenkomstig de procedure van de |
openbare raadpleging de inhoud van elk reglement dat zij overweegt | openbare raadpleging de inhoud van elk reglement dat zij overweegt |
vast te stellen, toelichten in een consultatieronde en deze | vast te stellen, toelichten in een consultatieronde en deze |
bekendmaken op haar website voor eventuele opmerkingen van | bekendmaken op haar website voor eventuele opmerkingen van |
belanghebbende partijen. | belanghebbende partijen. |
Deze reglementen hebben slechts uitwerking na goedkeuring door de | Deze reglementen hebben slechts uitwerking na goedkeuring door de |
Koning en bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. De Koning kan | Koning en bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. De Koning kan |
wijzigingen aanbrengen aan deze reglementen of deze regels zelf | wijzigingen aanbrengen aan deze reglementen of deze regels zelf |
vaststellen indien de Bank geen reglementen heeft vastgesteld. | vaststellen indien de Bank geen reglementen heeft vastgesteld. |
§ 3. De Bank oefent de bevoegdheden krachtens dit artikel uitsluitend | § 3. De Bank oefent de bevoegdheden krachtens dit artikel uitsluitend |
in het algemeen belang uit. De Bank, de leden van haar organen en haar | in het algemeen belang uit. De Bank, de leden van haar organen en haar |
personeelsleden zijn niet burgerlijk aansprakelijk voor hun | personeelsleden zijn niet burgerlijk aansprakelijk voor hun |
beslissingen, niet-optreden, handelingen of gedragingen in het kader | beslissingen, niet-optreden, handelingen of gedragingen in het kader |
van de uitoefening van deze opdracht, behalve in geval van bedrog of | van de uitoefening van deze opdracht, behalve in geval van bedrog of |
zware fout.". | zware fout.". |
Art. 22.Artikel 36/8, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het |
Art. 22.Artikel 36/8, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het |
koninklijk besluit van 3 maart 2011 en vervangen bij de wet van 18 | koninklijk besluit van 3 maart 2011 en vervangen bij de wet van 18 |
december 2015, wordt vervangen als volgt: | december 2015, wordt vervangen als volgt: |
" § 1. De Sanctiecommissie oordeelt over het opleggen van de | " § 1. De Sanctiecommissie oordeelt over het opleggen van de |
administratieve geldboetes waarin voorzien is in de wetten bedoeld in | administratieve geldboetes waarin voorzien is in de wetten bedoeld in |
de artikelen 8, 12bis en 12ter en in de artikelen 50/1 en 50/2 van de | de artikelen 8, 12bis en 12ter en in de artikelen 50/1 en 50/2 van de |
wet van 21 december 2009 op het statuut van de betalingsinstellingen | wet van 21 december 2009 op het statuut van de betalingsinstellingen |
en van de instellingen voor elektronisch geld, de toegang tot het | en van de instellingen voor elektronisch geld, de toegang tot het |
bedrijf van betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte | bedrijf van betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte |
van elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen.". | van elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen.". |
Art. 23.In artikel 36/9, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het |
Art. 23.In artikel 36/9, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het |
koninklijk besluit van 3 maart 2011 en gewijzigd bij de wet van 25 | koninklijk besluit van 3 maart 2011 en gewijzigd bij de wet van 25 |
april 2014, worden de woorden "krachtens artikel 12bis" vervangen door | april 2014, worden de woorden "krachtens artikel 12bis" vervangen door |
de woorden "krachtens de artikelen 8, 12bis of 12ter". | de woorden "krachtens de artikelen 8, 12bis of 12ter". |
Art. 24.Deze wet treedt in werking de dag waarop ze in het Belgisch |
Art. 24.Deze wet treedt in werking de dag waarop ze in het Belgisch |
Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
Gegeven te Brussel, 24 maart 2017. | Gegeven te Brussel, 24 maart 2017. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
J. VAN OVERTVELDT | J. VAN OVERTVELDT |
Met 's Lands zegel gezegeld : | Met 's Lands zegel gezegeld : |
De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
K. GEENS | K. GEENS |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) | (1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) |
Stukken : K54-2277. | Stukken : K54-2277. |
Integraal verslag : 23 februari 2017. | Integraal verslag : 23 februari 2017. |