Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Wet van 24/03/2017
← Terug naar "Wet houdende het toezicht op verwerkers van betalingstransacties "
Wet houdende het toezicht op verwerkers van betalingstransacties Wet houdende het toezicht op verwerkers van betalingstransacties
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
24 MAART 2017. - Wet houdende het toezicht op verwerkers van 24 MAART 2017. - Wet houdende het toezicht op verwerkers van
betalingstransacties betalingstransacties
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij
bekrachtigen, hetgeen volgt : bekrachtigen, hetgeen volgt :
HOOFDSTUK 1. - Doel. - Definities. - Toepassingsgebied HOOFDSTUK 1. - Doel. - Definities. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

74 van de Grondwet. 74 van de Grondwet.

Art. 2.Deze wet regelt het toezicht op de activiteiten van verwerkers

Art. 2.Deze wet regelt het toezicht op de activiteiten van verwerkers

van betalingstransacties alsook het toezicht op de naleving van de van betalingstransacties alsook het toezicht op de naleving van de
bepalingen van deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten bepalingen van deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten
en reglementen. en reglementen.
De opdrachten die deze wet aan de Bank toevertrouwt, maken een taak De opdrachten die deze wet aan de Bank toevertrouwt, maken een taak
uit zoals bedoeld in artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot uit zoals bedoeld in artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot
vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van
België. België.

Art. 3.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder:

Art. 3.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder:

1° verwerking van betalingstransacties: het uitvoeren van technische 1° verwerking van betalingstransacties: het uitvoeren van technische
processen nodig voor en in het bijzonder gericht op de afhandeling van processen nodig voor en in het bijzonder gericht op de afhandeling van
een betalingstransactie; een betalingstransactie;
2° verwerker: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die diensten 2° verwerker: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die diensten
voor de verwerking van betalingstransacties aanbiedt; voor de verwerking van betalingstransacties aanbiedt;
3° systeemrelevante verwerker: iedere verwerker die de drempel bedoeld 3° systeemrelevante verwerker: iedere verwerker die de drempel bedoeld
in artikel 5 overschrijdt; in artikel 5 overschrijdt;
4° betalingstransactie: een door de betaler of de begunstigde 4° betalingstransactie: een door de betaler of de begunstigde
geïnitieerde handeling waarbij giraal geld wordt overgemaakt, ongeacht geïnitieerde handeling waarbij giraal geld wordt overgemaakt, ongeacht
of er onderliggende verplichtingen tussen de betaler en de begunstigde of er onderliggende verplichtingen tussen de betaler en de begunstigde
zijn, en waarbij (a) de betalingstransactie wordt uitgevoerd tussen zijn, en waarbij (a) de betalingstransactie wordt uitgevoerd tussen
verschillende betalingsdienstaanbieders en (b) zowel de verschillende betalingsdienstaanbieders en (b) zowel de
betalingsdienstaanbieder van de betaler als de betalingsdienstaanbieder van de betaler als de
betalingsdienstaanbieder van de begunstigde in België actief zijn; betalingsdienstaanbieder van de begunstigde in België actief zijn;
5° betalingsdienstaanbieder: de instellingen en overheden bedoeld in 5° betalingsdienstaanbieder: de instellingen en overheden bedoeld in
artikel 5 van de wet van 21 december 2009; artikel 5 van de wet van 21 december 2009;
6° betaler: hetzij een natuurlijke of rechtspersoon die houder is van 6° betaler: hetzij een natuurlijke of rechtspersoon die houder is van
een betaalrekening en een betalingstransactie vanaf die betaalrekening een betaalrekening en een betalingstransactie vanaf die betaalrekening
toestaat, hetzij bij ontbreken van een betaalrekening, een natuurlijke toestaat, hetzij bij ontbreken van een betaalrekening, een natuurlijke
of rechtspersoon die een betalingsopdracht geeft; of rechtspersoon die een betalingsopdracht geeft;
7° begunstigde: een natuurlijke of rechtspersoon die de beoogde 7° begunstigde: een natuurlijke of rechtspersoon die de beoogde
uiteindelijke ontvanger is van het giraal geld waarop een uiteindelijke ontvanger is van het giraal geld waarop een
betalingstransactie betrekking heeft; betalingstransactie betrekking heeft;
8° betaalrekening: een op naam van één of meer 8° betaalrekening: een op naam van één of meer
betalingsdienstgebruikers aangehouden rekening die voor de uitvoering betalingsdienstgebruikers aangehouden rekening die voor de uitvoering
van betalingstransacties wordt gebruikt; van betalingstransacties wordt gebruikt;
9° betalingsdienstgebruiker: een natuurlijke of rechtspersoon die in 9° betalingsdienstgebruiker: een natuurlijke of rechtspersoon die in
de hoedanigheid van betaler, begunstigde of beide van een de hoedanigheid van betaler, begunstigde of beide van een
betalingsdienst gebruikmaakt; betalingsdienst gebruikmaakt;
10° betalingsdienst: elke bedrijfsactiviteit bedoeld in artikel 4, 1° 10° betalingsdienst: elke bedrijfsactiviteit bedoeld in artikel 4, 1°
van de wet van 21 december 2009; van de wet van 21 december 2009;
11° betalingsopdracht: een door een betaler of begunstigde aan zijn 11° betalingsopdracht: een door een betaler of begunstigde aan zijn
betalingsdienstaanbieder gegeven instructie om een betalingstransactie betalingsdienstaanbieder gegeven instructie om een betalingstransactie
uit te voeren; uit te voeren;
12° betalingsschema: een in België actief enkel geheel van tussen 12° betalingsschema: een in België actief enkel geheel van tussen
betalingsdienstaanbieders overeengekomen voorschriften, praktijken, betalingsdienstaanbieders overeengekomen voorschriften, praktijken,
standaarden en/of richtsnoeren voor de uitvoering van standaarden en/of richtsnoeren voor de uitvoering van
betalingstransacties dat losstaat van een infrastructuur die of een betalingstransacties dat losstaat van een infrastructuur die of een
betalingssysteem dat de werking ervan ondersteunt; betalingssysteem dat de werking ervan ondersteunt;
13° uitbater van een betalingsschema: een besluitvormingsorgaan, 13° uitbater van een betalingsschema: een besluitvormingsorgaan,
organisatie of entiteit die juridisch verantwoordelijk is voor de organisatie of entiteit die juridisch verantwoordelijk is voor de
werking van een betalingsschema; werking van een betalingsschema;
14° uitbesteding: elke overeenkomst van om het even welke vorm tussen 14° uitbesteding: elke overeenkomst van om het even welke vorm tussen
een verwerker en een dienstverlener op grond waarvan deze een verwerker en een dienstverlener op grond waarvan deze
dienstverlener een proces, een dienst of een activiteit verricht die dienstverlener een proces, een dienst of een activiteit verricht die
anders door de verwerker zelf zou worden verricht; anders door de verwerker zelf zou worden verricht;
15° belangrijke operationele taak: elke taak die bij een gebrekkige of 15° belangrijke operationele taak: elke taak die bij een gebrekkige of
tekortschietende uitvoering ervan wezenlijk nadelige gevolgen zou tekortschietende uitvoering ervan wezenlijk nadelige gevolgen zou
hebben voor de voortdurende inachtneming door de verwerker van de hebben voor de voortdurende inachtneming door de verwerker van de
verplichtingen waaraan hij uit hoofde van deze wet onderworpen is, dan verplichtingen waaraan hij uit hoofde van deze wet onderworpen is, dan
wel voor de continuïteit en de stabiliteit van zijn dienstverlening en wel voor de continuïteit en de stabiliteit van zijn dienstverlening en
van het Belgisch betaalverkeer; van het Belgisch betaalverkeer;
16° de Bank: de instelling bedoeld in de wet van 22 februari 1998; 16° de Bank: de instelling bedoeld in de wet van 22 februari 1998;
17° overschrijving: een betalingsdienst voor het crediteren van de 17° overschrijving: een betalingsdienst voor het crediteren van de
betaalrekening van een begunstigde met een betalingstransactie of een betaalrekening van een begunstigde met een betalingstransactie of een
reeks betalingstransacties van een betaalrekening van een betaler door reeks betalingstransacties van een betaalrekening van een betaler door
de betalingsdienstaanbieder die de betaalrekening van de betaler de betalingsdienstaanbieder die de betaalrekening van de betaler
beheert, op basis van een door de betaler gegeven instructie; beheert, op basis van een door de betaler gegeven instructie;
18° domiciliëring: een betalingsdienst voor het debiteren van de 18° domiciliëring: een betalingsdienst voor het debiteren van de
betaalrekening van een betaler, waarbij een betalingstransactie wordt betaalrekening van een betaler, waarbij een betalingstransactie wordt
geïnitieerd door de begunstigde op basis van een door de betaler aan geïnitieerd door de begunstigde op basis van een door de betaler aan
de begunstigde, aan de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde of de begunstigde, aan de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde of
aan de betalingsdienstaanbieder van de betaler verstrekte instemming; aan de betalingsdienstaanbieder van de betaler verstrekte instemming;
19° wet van 22 februari 1998: de wet van 22 februari 1998 tot 19° wet van 22 februari 1998: de wet van 22 februari 1998 tot
vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van
België; België;
20° wet van 21 december 2009: de wet van 21 december 2009 op het 20° wet van 21 december 2009: de wet van 21 december 2009 op het
statuut van de betalingsinstellingen en van de instellingen voor statuut van de betalingsinstellingen en van de instellingen voor
elektronisch geld, de toegang tot het bedrijf van elektronisch geld, de toegang tot het bedrijf van
betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte van betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte van
elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen; elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen;
21° werkdag: alle dagen met uitsluiting van de zondagen en wettelijke 21° werkdag: alle dagen met uitsluiting van de zondagen en wettelijke
feestdagen. feestdagen.

Art. 4.Deze wet is niet van toepassing op:

Art. 4.Deze wet is niet van toepassing op:

1° de verwerking van betalingstransacties die zijn gebaseerd op een 1° de verwerking van betalingstransacties die zijn gebaseerd op een
van de volgende documenten die door een betalingsdienstaanbieder zijn van de volgende documenten die door een betalingsdienstaanbieder zijn
uitgegeven met de bedoeling giraal geld beschikbaar te stellen aan de uitgegeven met de bedoeling giraal geld beschikbaar te stellen aan de
begunstigde: begunstigde:
i) een papieren cheque als bedoeld in artikel 1 van de wet van 1 maart i) een papieren cheque als bedoeld in artikel 1 van de wet van 1 maart
1961 betreffende de invoering in de nationale wetgeving van de 1961 betreffende de invoering in de nationale wetgeving van de
eenvormige wet op de cheque en de inwerkingtreding van deze wet, en eenvormige wet op de cheque en de inwerkingtreding van deze wet, en
iedere andere gelijkaardige vorm van papieren cheque, zoals de iedere andere gelijkaardige vorm van papieren cheque, zoals de
postcheque bepaald bij de wet van 2 mei 1956 op de postcheque, een postcheque bepaald bij de wet van 2 mei 1956 op de postcheque, een
circulaire cheque, of elke andere titel die, ongeacht de benaming of circulaire cheque, of elke andere titel die, ongeacht de benaming of
de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt; de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt;
ii) een papieren wisselbrief als bedoeld in artikel 1 van de ii) een papieren wisselbrief als bedoeld in artikel 1 van de
gecoördineerde wetten op de wisselbrieven en orderbriefjes, ingevoegd gecoördineerde wetten op de wisselbrieven en orderbriefjes, ingevoegd
in Titel VIII van Boek I van het Wetboek van Koophandel en iedere in Titel VIII van Boek I van het Wetboek van Koophandel en iedere
gelijkaardige vorm van papieren wisselbrief die, ongeacht de benaming gelijkaardige vorm van papieren wisselbrief die, ongeacht de benaming
of de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt; of de vorm, dezelfde rechtsgevolgen met zich meebrengt;
iii) een papieren tegoedbon, waaronder een papieren dienstencheque iii) een papieren tegoedbon, waaronder een papieren dienstencheque
zoals bedoeld in artikel 2, 1°, van de wet van 20 juli 2001 tot zoals bedoeld in artikel 2, 1°, van de wet van 20 juli 2001 tot
bevordering van buurtdiensten en -banen, en papieren maaltijdcheque; bevordering van buurtdiensten en -banen, en papieren maaltijdcheque;
iv) een papieren reischeque; iv) een papieren reischeque;
v) een papieren postwissel uitgegeven en/of betaald in contanten aan v) een papieren postwissel uitgegeven en/of betaald in contanten aan
een loket van een postkantoor of van een ander postaal servicepunt; een loket van een postkantoor of van een ander postaal servicepunt;
2° de verwerking van betalingstransacties die binnen een betalings- of 2° de verwerking van betalingstransacties die binnen een betalings- of
een effectenafwikkelingssysteem worden uitgevoerd; een effectenafwikkelingssysteem worden uitgevoerd;
3° de verwerking van overschrijvingen en domiciliëringen. 3° de verwerking van overschrijvingen en domiciliëringen.
HOOFDSTUK 2. - Drempel en kennisgevingsverplichtingen HOOFDSTUK 2. - Drempel en kennisgevingsverplichtingen

Art. 5.Indien een verwerker voor minimum honderdvijfentwintig miljoen

Art. 5.Indien een verwerker voor minimum honderdvijfentwintig miljoen

betalingstransacties, gemeten over het voorgaande jaar, via één betalingstransacties, gemeten over het voorgaande jaar, via één
bepaald betalingsschema diensten voor de verwerking ervan heeft bepaald betalingsschema diensten voor de verwerking ervan heeft
verleend, wordt deze verwerker beschouwd als een systeemrelevante verleend, wordt deze verwerker beschouwd als een systeemrelevante
verwerker vanaf het ogenblik waarop de in artikel 6, § 3, bedoelde verwerker vanaf het ogenblik waarop de in artikel 6, § 3, bedoelde
kennisgeving uitwerking heeft. kennisgeving uitwerking heeft.
Op advies van de Bank, kan de Koning: Op advies van de Bank, kan de Koning:
1° het bedrag van de in het eerste lid bedoelde drempel wijzigen; 1° het bedrag van de in het eerste lid bedoelde drempel wijzigen;
2° nadere regels vastleggen voor de berekening van de in het eerste 2° nadere regels vastleggen voor de berekening van de in het eerste
lid bedoelde drempel. lid bedoelde drempel.

Art. 6.§ 1. Iedere uitbater van een betalingsschema verstrekt

Art. 6.§ 1. Iedere uitbater van een betalingsschema verstrekt

jaarlijks, vóór 1 april, aan de Bank de volgende gegevens over iedere jaarlijks, vóór 1 april, aan de Bank de volgende gegevens over iedere
verwerker waarop hij beroep doet: verwerker waarop hij beroep doet:
1° de naam, voornamen, woon -en verblijfplaats en geboortedatum van 1° de naam, voornamen, woon -en verblijfplaats en geboortedatum van
iedere verwerker die een fysiek persoon is; iedere verwerker die een fysiek persoon is;
2° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de 2° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de
maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een
rechtspersoon is; rechtspersoon is;
3° het aantal tijdens het voorgaande jaar via zijn betalingsschema 3° het aantal tijdens het voorgaande jaar via zijn betalingsschema
verrichte betalingstransacties, evenals het aandeel in dit totaal verrichte betalingstransacties, evenals het aandeel in dit totaal
aantal betalingstransacties van iedere verwerker waarvan het schema aantal betalingstransacties van iedere verwerker waarvan het schema
gebruik maakt. gebruik maakt.
§ 2. Iedere verwerker is ertoe gehouden om de Bank en het § 2. Iedere verwerker is ertoe gehouden om de Bank en het
betalingsschema waarvoor hij diensten verleent onverwijld in te betalingsschema waarvoor hij diensten verleent onverwijld in te
lichten wanneer hij de in artikel 5 bedoelde drempel overschrijdt. lichten wanneer hij de in artikel 5 bedoelde drempel overschrijdt.
§ 3. De Bank stelt een verwerker die de in artikel 5 bedoelde drempel § 3. De Bank stelt een verwerker die de in artikel 5 bedoelde drempel
overschrijdt in kennis van diens kwalificatie als systeemrelevante overschrijdt in kennis van diens kwalificatie als systeemrelevante
verwerker. De Bank kan daarbij rekening houden met de informatie die verwerker. De Bank kan daarbij rekening houden met de informatie die
zij ontvangt in toepassing van de paragrafen 1 en 2. De Bank kan zij ontvangt in toepassing van de paragrafen 1 en 2. De Bank kan
echter ook rekening houden met alle andere informatie waarover zij echter ook rekening houden met alle andere informatie waarover zij
beschikt in de uitoefening van haar taken. beschikt in de uitoefening van haar taken.
De Bank brengt haar gemotiveerde kennisgeving ter kennis van de De Bank brengt haar gemotiveerde kennisgeving ter kennis van de
verwerker en van de betrokken uitbater van het betalingsschema, met verwerker en van de betrokken uitbater van het betalingsschema, met
een ter post aangetekende brief of een brief met ontvangstbewijs. Die een ter post aangetekende brief of een brief met ontvangstbewijs. Die
kennisgeving heeft uitwerking vanaf de datum bepaald door de Bank, kennisgeving heeft uitwerking vanaf de datum bepaald door de Bank,
doch ten vroegste één maand na datum van de kennisgeving, en dit tot doch ten vroegste één maand na datum van de kennisgeving, en dit tot
de Bank een systeemrelevante verwerker een in paragraaf 4 bedoelde de Bank een systeemrelevante verwerker een in paragraaf 4 bedoelde
kennisgeving bezorgt. kennisgeving bezorgt.
§ 4. Een verwerker wordt niet langer als een systeemrelevante § 4. Een verwerker wordt niet langer als een systeemrelevante
verwerker beschouwd wanneer deze niet langer de in artikel 5 bedoelde verwerker beschouwd wanneer deze niet langer de in artikel 5 bedoelde
drempel overschrijdt en de Bank de systeemrelevante verwerker daarvan drempel overschrijdt en de Bank de systeemrelevante verwerker daarvan
in kennis stelt. De Bank kan die kennisgeving bezorgen: in kennis stelt. De Bank kan die kennisgeving bezorgen:
1° op eigen initiatief, op grond van de informatie die zij ontvangt in 1° op eigen initiatief, op grond van de informatie die zij ontvangt in
toepassing van paragraaf 1 dan wel op grond van alle andere informatie toepassing van paragraaf 1 dan wel op grond van alle andere informatie
waarover zij beschikt in de uitoefening van haar taken; waarover zij beschikt in de uitoefening van haar taken;
2° op vraag van een systeemrelevante verwerker, in welk geval die 2° op vraag van een systeemrelevante verwerker, in welk geval die
verwerker de nodige cijfergegevens of uitleg toevoegt aan diens verwerker de nodige cijfergegevens of uitleg toevoegt aan diens
verzoek. De Bank kan nader bepalen welke cijfergegevens of uitleg verzoek. De Bank kan nader bepalen welke cijfergegevens of uitleg
vereist zijn. vereist zijn.

Art. 7.De Bank houdt een lijst bij van alle verwerkers aan wie zij

Art. 7.De Bank houdt een lijst bij van alle verwerkers aan wie zij

krachtens artikel 6, § 3, een kennisgeving heeft bezorgd. De Bank krachtens artikel 6, § 3, een kennisgeving heeft bezorgd. De Bank
maakt deze lijst bekend op haar website. De Bank zorgt voor een maakt deze lijst bekend op haar website. De Bank zorgt voor een
regelmatige actualisering van de op de website verstrekte informatie. regelmatige actualisering van de op de website verstrekte informatie.
Bij die actualisering wordt in het bijzonder rekening gehouden met de Bij die actualisering wordt in het bijzonder rekening gehouden met de
kennisgevingen die in voorkomend geval gegeven zijn krachtens artikel kennisgevingen die in voorkomend geval gegeven zijn krachtens artikel
6, § 4. 6, § 4.
De in het eerste lid bedoelde lijst vermeldt voor iedere verwerker De in het eerste lid bedoelde lijst vermeldt voor iedere verwerker
minstens de volgende informatie: minstens de volgende informatie:
1° de datum van de bezorging van de kennisgeving en de datum waarop 1° de datum van de bezorging van de kennisgeving en de datum waarop
die kennisgeving uitwerking heeft zoals bepaald in artikel 6, § 3, die kennisgeving uitwerking heeft zoals bepaald in artikel 6, § 3,
tweede lid; tweede lid;
2° de naam, voornamen, woon-en verblijfplaats en geboortedatum van 2° de naam, voornamen, woon-en verblijfplaats en geboortedatum van
iedere verwerker die een fysiek persoon is; iedere verwerker die een fysiek persoon is;
3° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de 3° de maatschappelijke benaming, de rechtsvorm en het adres van de
maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een maatschappelijke zetel of het hoofdbestuur van de verwerker die een
rechtspersoon is. rechtspersoon is.
HOOFDSTUK 3. - Bedrijfsuitoefening HOOFDSTUK 3. - Bedrijfsuitoefening

Art. 8.Iedere uitbater van een betalingsschema dient zich ervan te

Art. 8.Iedere uitbater van een betalingsschema dient zich ervan te

vergewissen dat iedere systeemrelevante verwerker waarvan het schema vergewissen dat iedere systeemrelevante verwerker waarvan het schema
gebruik maakt in staat is om het bepaalde in dit Hoofdstuk na te gebruik maakt in staat is om het bepaalde in dit Hoofdstuk na te
leven. De uitbater van het betalingsschema legt daarbij de nodige leven. De uitbater van het betalingsschema legt daarbij de nodige
zorgvuldigheid. zorgvuldigheid.
De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2, van de wet De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2, van de wet
van 22 februari 1998 nader bepalen wat onder het bepaalde in het van 22 februari 1998 nader bepalen wat onder het bepaalde in het
eerste lid dient verstaan te worden. eerste lid dient verstaan te worden.

Art. 9.De voorafgaande toestemming van de Bank is vereist voor fusies

Art. 9.De voorafgaande toestemming van de Bank is vereist voor fusies

tussen systeemrelevante verwerkers en voor fusies tussen die tussen systeemrelevante verwerkers en voor fusies tussen die
verwerkers en andere ondernemingen. verwerkers en andere ondernemingen.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fusies gelijkgesteld, Worden voor de toepassing van dit artikel met fusies gelijkgesteld,
overdrachten van een deel of het geheel van het bedrijf en integrale overdrachten van een deel of het geheel van het bedrijf en integrale
of gedeeltelijke overdrachten van het net. of gedeeltelijke overdrachten van het net.
Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een
passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het
Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de in het eerste lid bedoelde Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de in het eerste lid bedoelde
fusies aan voorwaarden onderwerpen. fusies aan voorwaarden onderwerpen.
De Bank kan haar toestemming enkel weigeren binnen drie maanden nadat De Bank kan haar toestemming enkel weigeren binnen drie maanden nadat
zij van het project vooraf in kennis is gesteld met voorlegging van zij van het project vooraf in kennis is gesteld met voorlegging van
een volledig dossier, om redenen die verband houden met het gezond en een volledig dossier, om redenen die verband houden met het gezond en
voorzichtig beleid van de systeemrelevante verwerker en de impact van voorzichtig beleid van de systeemrelevante verwerker en de impact van
het voorstel op de continuïteit en stabiliteit van het Belgisch het voorstel op de continuïteit en stabiliteit van het Belgisch
betaalverkeer. Als zij niet binnen voornoemde termijn optreedt, wordt betaalverkeer. Als zij niet binnen voornoemde termijn optreedt, wordt
de toestemming geacht te zijn verkregen. de toestemming geacht te zijn verkregen.

Art. 10.Een systeemrelevante verwerker mag belangrijke operationele

Art. 10.Een systeemrelevante verwerker mag belangrijke operationele

taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties
slechts uitbesteden aan een dienstverlener onder de hiernavolgende slechts uitbesteden aan een dienstverlener onder de hiernavolgende
voorwaarden: voorwaarden:
1° de voorafgaande toestemming van de Bank is vereist; 1° de voorafgaande toestemming van de Bank is vereist;
2° de uitbesteding leidt er niet toe dat de hoogste leiding van de 2° de uitbesteding leidt er niet toe dat de hoogste leiding van de
verwerker ook maar enige verantwoordelijkheid delegeert; verwerker ook maar enige verantwoordelijkheid delegeert;
3° de relatie en verplichtingen van de verwerker ten opzichte van 3° de relatie en verplichtingen van de verwerker ten opzichte van
betalingsdienstaanbieders en betalingsschema's worden niet gewijzigd; betalingsdienstaanbieders en betalingsschema's worden niet gewijzigd;
4° de naleving van de voorwaarden waaraan de verwerker krachtens deze 4° de naleving van de voorwaarden waaraan de verwerker krachtens deze
wet moet voldoen, mag niet worden ondermijnd; wet moet voldoen, mag niet worden ondermijnd;
5° de uitbesteding mag geen wezenlijke afbreuk doen aan de kwaliteit 5° de uitbesteding mag geen wezenlijke afbreuk doen aan de kwaliteit
van de interne controle van de verwerker en aan het vermogen van de van de interne controle van de verwerker en aan het vermogen van de
Bank om de naleving door de verwerker van zijn verplichtingen te Bank om de naleving door de verwerker van zijn verplichtingen te
controleren. controleren.
Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een Gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid, een
passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het passende risicobeheersing en de continuïteit en stabiliteit van het
Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de uitbesteding van belangrijke Belgisch betaalverkeer, kan de Bank de uitbesteding van belangrijke
operationele taken aan bijkomende voorwaarden onderwerpen. operationele taken aan bijkomende voorwaarden onderwerpen.
Bij de uitbesteding van werkzaamheden blijft de systeemrelevante Bij de uitbesteding van werkzaamheden blijft de systeemrelevante
verwerker volledig verantwoordelijk voor de handelingen die gesteld verwerker volledig verantwoordelijk voor de handelingen die gesteld
zijn door de dienstverlener. zijn door de dienstverlener.

Art. 11.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de aannemelijke

Art. 11.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de aannemelijke

oorzaken van interne en externe operationele risico's voor de oorzaken van interne en externe operationele risico's voor de
verwerking van betalingstransacties te identificeren en de impact verwerking van betalingstransacties te identificeren en de impact
ervan te beperken door middel van een passend beleid en passende ervan te beperken door middel van een passend beleid en passende
systemen, procedures en controles. De risicobeheersingsprocedures systemen, procedures en controles. De risicobeheersingsprocedures
dienen doeltreffend te zijn. dienen doeltreffend te zijn.
§ 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient zijn systemen zodanig te § 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient zijn systemen zodanig te
ontwerpen dat een hoge mate van veiligheid, integriteit, ontwerpen dat een hoge mate van veiligheid, integriteit,
confidentialiteit en operationele betrouwbaarheid, stabiliteit en confidentialiteit en operationele betrouwbaarheid, stabiliteit en
continuïteit zijn gewaarborgd. Die systemen dienen een toereikende en continuïteit zijn gewaarborgd. Die systemen dienen een toereikende en
schaalbare capaciteit te hebben. schaalbare capaciteit te hebben.
§ 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient § 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient
bedrijfscontinuïteitsmanagement toe te passen en dient daartoe te bedrijfscontinuïteitsmanagement toe te passen en dient daartoe te
beschikken over bedrijfscontinuïteitsplannen. Het geheel moet streven beschikken over bedrijfscontinuïteitsplannen. Het geheel moet streven
naar een snel herstel van de activiteiten en de naleving van zijn naar een snel herstel van de activiteiten en de naleving van zijn
verplichtingen in het geval van een storing in de verwerking van verplichtingen in het geval van een storing in de verwerking van
betalingstransacties. betalingstransacties.
§ 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient over een § 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient over een
risicobeheerbeleid en procedures en systemen te beschikken die hem in risicobeheerbeleid en procedures en systemen te beschikken die hem in
staat stellen om de risico's die zich voordoen of door hem gedragen staat stellen om de risico's die zich voordoen of door hem gedragen
worden te identificeren, meten, opvolgen en beheersen. worden te identificeren, meten, opvolgen en beheersen.
Iedere systeemrelevante verwerker dient over een duidelijk en goed Iedere systeemrelevante verwerker dient over een duidelijk en goed
gedocumenteerd risicobeheersingskader te beschikken dat diens gedocumenteerd risicobeheersingskader te beschikken dat diens
risicotolerantiebeleid omvat, verantwoordelijkheden en verantwoording risicotolerantiebeleid omvat, verantwoordelijkheden en verantwoording
voor risicobeslissingen toewijst en dat het besluitvormingsproces in voor risicobeslissingen toewijst en dat het besluitvormingsproces in
perioden van crisis en noodsituaties omschrijft. De interne perioden van crisis en noodsituaties omschrijft. De interne
bestuursregelingen van iedere systeemrelevante verwerker dienen voor bestuursregelingen van iedere systeemrelevante verwerker dienen voor
de risicobeheersings- en interne controlefuncties voldoende gezag, de risicobeheersings- en interne controlefuncties voldoende gezag,
onafhankelijkheid, middelen en, in voorkomend geval, toegang tot de onafhankelijkheid, middelen en, in voorkomend geval, toegang tot de
raad van bestuur te verzekeren. raad van bestuur te verzekeren.
Risicobeheersingskaders moeten onderworpen worden aan een periodieke Risicobeheersingskaders moeten onderworpen worden aan een periodieke
beoordeling. beoordeling.
§ 5. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 4 bedoelde § 5. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 4 bedoelde
verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet
van 22 februari 1998, nader bepalen. van 22 februari 1998, nader bepalen.

Art. 12.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste

Art. 12.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste

beleidsplannen en procedures te implementeren evenals afdoende beleidsplannen en procedures te implementeren evenals afdoende
middelen te voorzien teneinde de confidentialiteit en integriteit van middelen te voorzien teneinde de confidentialiteit en integriteit van
de informatie evenals de continue beschikbaarheid van zijn de informatie evenals de continue beschikbaarheid van zijn
dienstverlening te verzekeren. dienstverlening te verzekeren.
§ 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste beleidsplannen § 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de gepaste beleidsplannen
en procedures te implementeren evenals afdoende middelen te voorzien en procedures te implementeren evenals afdoende middelen te voorzien
teneinde te verzekeren dat zijn dienstverlening beschikbaar, teneinde te verzekeren dat zijn dienstverlening beschikbaar,
betrouwbaar, veerkrachtig en weerbaar blijft. betrouwbaar, veerkrachtig en weerbaar blijft.
§ 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient er voor te zorgen dat de § 3. Iedere systeemrelevante verwerker dient er voor te zorgen dat de
diensten voor de verwerking van betalingstransacties maximaal slechts diensten voor de verwerking van betalingstransacties maximaal slechts
30 minuten tussen 8 uur 's morgens en 20 uur en 60 minuten tussen 20 30 minuten tussen 8 uur 's morgens en 20 uur en 60 minuten tussen 20
uur en 8 uur 's morgens niet beschikbaar zijn, zodat de continuïteit uur en 8 uur 's morgens niet beschikbaar zijn, zodat de continuïteit
en stabiliteit van het Belgisch betaalverkeer niet in het gedrang en stabiliteit van het Belgisch betaalverkeer niet in het gedrang
komt. komt.
De gecumuleerde niet beschikbaarheid van de diensten voor de De gecumuleerde niet beschikbaarheid van de diensten voor de
verwerking van betalingstransacties mag tussen 8 uur 's morgens en 20 verwerking van betalingstransacties mag tussen 8 uur 's morgens en 20
uur de grens van 30 minuten per kwartaal en tussen 20 uur en 8 uur 's uur de grens van 30 minuten per kwartaal en tussen 20 uur en 8 uur 's
morgens de grens van 120 minuten per kwartaal niet overschrijden. morgens de grens van 120 minuten per kwartaal niet overschrijden.
Op advies van de Bank, kan de Koning de periode van niet Op advies van de Bank, kan de Koning de periode van niet
beschikbaarheid bedoeld in het eerste en tweede lid wijzigen. beschikbaarheid bedoeld in het eerste en tweede lid wijzigen.
§ 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient te beschikken over § 4. Iedere systeemrelevante verwerker dient te beschikken over
robuuste methodologieën teneinde te kunnen plannen voor de gehele robuuste methodologieën teneinde te kunnen plannen voor de gehele
levensloop van de gebruikte technologieën en de selectie van levensloop van de gebruikte technologieën en de selectie van
technologische standaarden. technologische standaarden.
§ 5. Iedere systeemrelevante verwerker, of indien hij hiertoe niet in § 5. Iedere systeemrelevante verwerker, of indien hij hiertoe niet in
staat zou zijn de uitbater van het in artikel 5 bedoelde staat zou zijn de uitbater van het in artikel 5 bedoelde
betalingsschema, dient transparante communicatie te verzorgen over de betalingsschema, dient transparante communicatie te verzorgen over de
diensten voor de verwerking van betalingstransacties naar, in diensten voor de verwerking van betalingstransacties naar, in
voorkomend geval, de betrokken betalingsdienstaanbieders, voorkomend geval, de betrokken betalingsdienstaanbieders,
betalingsschema's en betalingsdienstgebruikers en dient hen te betalingsschema's en betalingsdienstgebruikers en dient hen te
voorzien van voldoende informatie. voorzien van voldoende informatie.
In geval van een niet beschikbaarheid van de diensten voor de In geval van een niet beschikbaarheid van de diensten voor de
verwerking van betalingstransacties zoals bedoeld in paragraaf 3, verwerking van betalingstransacties zoals bedoeld in paragraaf 3,
dient deze informatie minstens te slaan op de oorzaken en gevolgen en dient deze informatie minstens te slaan op de oorzaken en gevolgen en
de voorziene duur ervan evenals de voorziene hersteltijd. de voorziene duur ervan evenals de voorziene hersteltijd.
§ 6. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 5 bedoelde § 6. De Bank kan de in de paragrafen 1 tot en met 5 bedoelde
verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet verplichtingen bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet
van 22 februari 1998, nader bepalen. van 22 februari 1998, nader bepalen.

Art. 13.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de Bank tijdens

Art. 13.§ 1. Iedere systeemrelevante verwerker dient de Bank tijdens

een werkdag in kennis te stellen van de niet-beschikbaarheid van de een werkdag in kennis te stellen van de niet-beschikbaarheid van de
diensten voor de verwerking van betalingstransacties binnen volgende diensten voor de verwerking van betalingstransacties binnen volgende
tijdsgrenzen: tijdsgrenzen:
1° 15 minuten na detectie van het incident indien het incident 1° 15 minuten na detectie van het incident indien het incident
plaatsvindt tussen 8 uur 's morgens en 20 uur; plaatsvindt tussen 8 uur 's morgens en 20 uur;
2° zo spoedig mogelijk, na 8 uur `s morgens indien het incident 2° zo spoedig mogelijk, na 8 uur `s morgens indien het incident
plaatsvindt tussen 20 uur en 8 uur 's morgens. plaatsvindt tussen 20 uur en 8 uur 's morgens.
Op advies van de Bank, kan de Koning: Op advies van de Bank, kan de Koning:
1° de in het eerste lid bedoelde tijdsgrenzen wijzigen; 1° de in het eerste lid bedoelde tijdsgrenzen wijzigen;
2° nadere regels vastleggen voor het berekenen van de in het eerste 2° nadere regels vastleggen voor het berekenen van de in het eerste
lid bedoelde tijdsgrenzen. lid bedoelde tijdsgrenzen.
§ 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de eerstvolgende werkdag § 2. Iedere systeemrelevante verwerker dient de eerstvolgende werkdag
volgend op de vaststelling van een incident met betrekking tot of een volgend op de vaststelling van een incident met betrekking tot of een
inbreuk op de bepalingen van artikel 11 en artikel 12, paragrafen 1, inbreuk op de bepalingen van artikel 11 en artikel 12, paragrafen 1,
2, 4 en 5 de Bank hiervan in kennis te stellen. 2, 4 en 5 de Bank hiervan in kennis te stellen.
§ 3. De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de § 3. De Bank kan bij reglement als bedoeld in artikel 8, § 2 van de
wet van 22 februari 1998, de wijze waarop de kennisgeving zoals wet van 22 februari 1998, de wijze waarop de kennisgeving zoals
vermeld in paragrafen 1 en 2 dient plaats te vinden evenals de te vermeld in paragrafen 1 en 2 dient plaats te vinden evenals de te
verstrekken gegevens nader bepalen. verstrekken gegevens nader bepalen.
§ 4. De systeemrelevante verwerker dient de Bank binnen een redelijke § 4. De systeemrelevante verwerker dient de Bank binnen een redelijke
termijn een grondige analyse te bezorgen van een incident dat een termijn een grondige analyse te bezorgen van een incident dat een
inbreuk uitmaakt op de bepalingen van de artikelen 11 en 12. inbreuk uitmaakt op de bepalingen van de artikelen 11 en 12.
De Bank kan de in het eerste lid bedoelde verplichtingen bij reglement De Bank kan de in het eerste lid bedoelde verplichtingen bij reglement
als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet van 22 februari 1998, nader als bedoeld in artikel 8, § 2 van de wet van 22 februari 1998, nader
bepalen. bepalen.
HOOFDSTUK 4. - Toezicht op betalingsschema's en systeemrelevante HOOFDSTUK 4. - Toezicht op betalingsschema's en systeemrelevante
verwerkers verwerkers

Art. 14.De Bank ziet erop toe dat ieder betalingsschema en zijn

Art. 14.De Bank ziet erop toe dat ieder betalingsschema en zijn

uitbater en iedere systeemrelevante verwerker doorlopend werken uitbater en iedere systeemrelevante verwerker doorlopend werken
overeenkomstig de bepalingen van deze wet die op hen van toepassing overeenkomstig de bepalingen van deze wet die op hen van toepassing
zijn en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen. Het zijn en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen. Het
toezicht door de Bank dient evenredig en passend te zijn, in het licht toezicht door de Bank dient evenredig en passend te zijn, in het licht
van de aard, de omvang en de complexiteit van de door de van de aard, de omvang en de complexiteit van de door de
systeemrelevante verwerker verrichte activiteiten, en de eraan systeemrelevante verwerker verrichte activiteiten, en de eraan
verbonden risico's. verbonden risico's.

Art. 15.De Bank kan zich door iedere uitbater van een betalingsschema

Art. 15.De Bank kan zich door iedere uitbater van een betalingsschema

en door iedere systeemrelevante verwerker alle inlichtingen doen en door iedere systeemrelevante verwerker alle inlichtingen doen
verstrekken over hun organisatie, werking, financiële positie en verstrekken over hun organisatie, werking, financiële positie en
verwerkte betalingstransacties, en voorschrijven dat haar geregeld verwerkte betalingstransacties, en voorschrijven dat haar geregeld
cijfergegevens of andere documenten en uitleg worden verstrekt om te cijfergegevens of andere documenten en uitleg worden verstrekt om te
kunnen nagaan of de voorschriften van deze wet of de ter uitvoering kunnen nagaan of de voorschriften van deze wet of de ter uitvoering
ervan genomen besluiten en reglementen zijn nageleefd. ervan genomen besluiten en reglementen zijn nageleefd.
De Bank kan bij iedere uitbater van een betalingsschema en bij iedere De Bank kan bij iedere uitbater van een betalingsschema en bij iedere
systeemrelevante verwerker ter plaatse inspecties verrichten en ter systeemrelevante verwerker ter plaatse inspecties verrichten en ter
plaatse kennis nemen en een kopie maken van elk gegeven in het bezit plaatse kennis nemen en een kopie maken van elk gegeven in het bezit
van de uitbater van het betalingsschema of van de verwerker, om na te van de uitbater van het betalingsschema of van de verwerker, om na te
gaan of de bepalingen van deze wet zijn nageleefd en of de haar door gaan of de bepalingen van deze wet zijn nageleefd en of de haar door
de uitbater van het betalingsschema en de verwerker voorgelegde staten de uitbater van het betalingsschema en de verwerker voorgelegde staten
en andere inlichtingen, juist en waarheidsgetrouw zijn. en andere inlichtingen, juist en waarheidsgetrouw zijn.
HOOFDSTUK 5. - Dwangsommen en administratieve sancties HOOFDSTUK 5. - Dwangsommen en administratieve sancties

Art. 16.§ 1. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven

Art. 16.§ 1. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven

maatregelen, kan de Bank, wanneer zij vaststelt dat een maatregelen, kan de Bank, wanneer zij vaststelt dat een
systeemrelevante verwerker niet werkt overeenkomstig de bepalingen van systeemrelevante verwerker niet werkt overeenkomstig de bepalingen van
deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen
of dat de uitoefening van zijn bedrijf een bedreiging vormt voor de of dat de uitoefening van zijn bedrijf een bedreiging vormt voor de
stabiliteit en continuïteit van het Belgisch betalingsverkeer, een stabiliteit en continuïteit van het Belgisch betalingsverkeer, een
termijn vaststellen waarbinnen deze toestand moet worden verholpen of termijn vaststellen waarbinnen deze toestand moet worden verholpen of
de systeemrelevante verwerker zich moet conformeren aan welbepaalde de systeemrelevante verwerker zich moet conformeren aan welbepaalde
voorschriften van deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen voorschriften van deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen
besluiten en reglementen. besluiten en reglementen.
§ 2. Indien de toestand na het verstrijken van deze termijn niet is § 2. Indien de toestand na het verstrijken van deze termijn niet is
verholpen, kan de Bank na de systeemrelevante verwerker gehoord of verholpen, kan de Bank na de systeemrelevante verwerker gehoord of
tenminste opgeroepen te hebben hem de betaling van een dwangsom tenminste opgeroepen te hebben hem de betaling van een dwangsom
opleggen die per dag niet meer mag bedragen dan 50 000 euro, noch in opleggen die per dag niet meer mag bedragen dan 50 000 euro, noch in
het totaal 2 500 000 euro mag overschrijden. het totaal 2 500 000 euro mag overschrijden.
§ 3. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven maatregelen, § 3. Onverminderd de andere bij deze wet voorgeschreven maatregelen,
kan de Bank openbaar maken dat een systeemrelevante verwerker geen kan de Bank openbaar maken dat een systeemrelevante verwerker geen
gevolg heeft gegeven aan haar aanmaningen om zich binnen de in gevolg heeft gegeven aan haar aanmaningen om zich binnen de in
paragraaf 1 bedoelde termijn te conformeren aan de voorschriften van paragraaf 1 bedoelde termijn te conformeren aan de voorschriften van
deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen besluiten en deze wet of van de ter uitvoering ervan genomen besluiten en
reglementen. reglementen.

Art. 17.Onverminderd de andere maatregelen bepaald in deze wet, kan

Art. 17.Onverminderd de andere maatregelen bepaald in deze wet, kan

de Bank: de Bank:
1° indien zij een inbreuk vaststelt op de artikelen 6, § 2, 9, 10, 11, 1° indien zij een inbreuk vaststelt op de artikelen 6, § 2, 9, 10, 11,
12, 13 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen besluiten en 12, 13 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen besluiten en
reglementen, aan de betrokken systeemrelevante verwerker een reglementen, aan de betrokken systeemrelevante verwerker een
administratieve geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25 administratieve geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25
000 euro noch meer dan het hoogste bedrag van ofwel 25 000 000 euro of 000 euro noch meer dan het hoogste bedrag van ofwel 25 000 000 euro of
10 % van de jaaromzet van het voorgaande boekjaar, voor hetzelfde feit 10 % van de jaaromzet van het voorgaande boekjaar, voor hetzelfde feit
of voor hetzelfde geheel van feiten; of voor hetzelfde geheel van feiten;
2° indien zij een inbreuk vaststelt op de bepalingen in de artikelen 2° indien zij een inbreuk vaststelt op de bepalingen in de artikelen
6, § 1, 8 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen maatregelen, aan 6, § 1, 8 of 15 of op de ter uitvoering ervan genomen maatregelen, aan
de betrokken uitbater van een betalingsschema een administratieve de betrokken uitbater van een betalingsschema een administratieve
geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25 000 euro noch geldboete opleggen die niet minder mag bedragen dan 25 000 euro noch
meer dan het hoogste bedrag van ofwel 2 500 000 euro of 10 % van de meer dan het hoogste bedrag van ofwel 2 500 000 euro of 10 % van de
jaaromzet van het voorgaande boekjaar van de uitbater van het jaaromzet van het voorgaande boekjaar van de uitbater van het
betalingsschema, voor hetzelfde feit of voor hetzelfde geheel van betalingsschema, voor hetzelfde feit of voor hetzelfde geheel van
feiten. feiten.
De in het eerste lid bedoelde jaaromzet is het bedrag als bedoeld in De in het eerste lid bedoelde jaaromzet is het bedrag als bedoeld in
artikel 15 van het Wetboek van Vennootschappen. artikel 15 van het Wetboek van Vennootschappen.

Art. 18.De Bank houdt bij het opleggen van een in artikel 17 bedoelde

Art. 18.De Bank houdt bij het opleggen van een in artikel 17 bedoelde

administratieve geldboete rekening met de duur en de ernst van de administratieve geldboete rekening met de duur en de ernst van de
inbreuk. inbreuk.

Art. 19.§ 1. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en

Art. 19.§ 1. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en

onverminderd de maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of onverminderd de maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of
reglementen, kan de Bank de uitbater van een betalingsschema verbieden reglementen, kan de Bank de uitbater van een betalingsschema verbieden
gebruik te maken van een systeemrelevante verwerker, indien deze gebruik te maken van een systeemrelevante verwerker, indien deze
verwerker het voorwerp heeft uitgemaakt van een in artikel 17, eerste verwerker het voorwerp heeft uitgemaakt van een in artikel 17, eerste
lid, 1°, bedoelde administratieve geldboete. lid, 1°, bedoelde administratieve geldboete.
§ 2. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en onverminderd de § 2. Onverminderd de andere maatregelen in deze wet en onverminderd de
maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of reglementen, kan de maatregelen bepaald in andere wetten, besluiten of reglementen, kan de
Bank een systeemrelevante verwerker verbieden belangrijke operationele Bank een systeemrelevante verwerker verbieden belangrijke operationele
taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties uit te taken met betrekking tot de verwerking van betalingstransacties uit te
besteden aan een dienstverlener indien de in artikel 10 bedoelde besteden aan een dienstverlener indien de in artikel 10 bedoelde
voorwaarden niet worden nageleefd of indien de dienstverlener, in zijn voorwaarden niet worden nageleefd of indien de dienstverlener, in zijn
hoedanigheid van systeemrelevante verwerker, zelf het voorwerp heeft hoedanigheid van systeemrelevante verwerker, zelf het voorwerp heeft
uitgemaakt van een in artikel 17, eerste lid, 1°, bedoelde uitgemaakt van een in artikel 17, eerste lid, 1°, bedoelde
administratieve geldboete. administratieve geldboete.

Art. 20.De met toepassing van de artikelen 16 en 17 opgelegde

Art. 20.De met toepassing van de artikelen 16 en 17 opgelegde

dwangsommen en geldboetes worden ingevorderd ten bate van de Schatkist dwangsommen en geldboetes worden ingevorderd ten bate van de Schatkist
door de Algemene Administratie van de inning en invordering van de door de Algemene Administratie van de inning en invordering van de
Federale Overheidsdienst Financiën. Federale Overheidsdienst Financiën.
HOOFDSTUK 6. - Wijzigingsbepalingen en inwerkingtreding HOOFDSTUK 6. - Wijzigingsbepalingen en inwerkingtreding

Art. 21.Artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling

Art. 21.Artikel 8 van de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling

van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, gewijzigd van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, gewijzigd
bij het koninklijk besluit van 12 november 2013 en bekrachtigd bij de bij het koninklijk besluit van 12 november 2013 en bekrachtigd bij de
wet van 25 april 2014, wordt vervangen als volgt: wet van 25 april 2014, wordt vervangen als volgt:
"

Art. 8.§ 1. De Bank waakt over de goede werking van de

"

Art. 8.§ 1. De Bank waakt over de goede werking van de

verrekenings-, vereffenings- en betalingssystemen en ze vergewist zich verrekenings-, vereffenings- en betalingssystemen en ze vergewist zich
van hun doelmatigheid en deugdelijkheid overeenkomstig deze wet, de van hun doelmatigheid en deugdelijkheid overeenkomstig deze wet, de
bijzondere wetten of reglementen en, in voorkomend geval, de Europese bijzondere wetten of reglementen en, in voorkomend geval, de Europese
regels ter zake. regels ter zake.
Ze mag met dit doel alle verrichtingen doen en faciliteiten ter Ze mag met dit doel alle verrichtingen doen en faciliteiten ter
beschikking stellen. beschikking stellen.
Ze gaat over tot de toepassing van de verordeningen vastgelegd door de Ze gaat over tot de toepassing van de verordeningen vastgelegd door de
ECB ter verzekering van doelmatige en deugdelijke verrekenings- en ECB ter verzekering van doelmatige en deugdelijke verrekenings- en
betalingssystemen binnen de Europese Unie en met andere landen. betalingssystemen binnen de Europese Unie en met andere landen.
§ 2. In de aangelegenheden waarvoor zij krachtens dit artikel bevoegd § 2. In de aangelegenheden waarvoor zij krachtens dit artikel bevoegd
is, kan de Bank reglementen vaststellen ter aanvulling van de is, kan de Bank reglementen vaststellen ter aanvulling van de
betrokken wettelijke of reglementaire bepalingen betreffende betrokken wettelijke of reglementaire bepalingen betreffende
technische punten. technische punten.
Zonder afbreuk te doen aan de raadpleging waarin andere wetten of Zonder afbreuk te doen aan de raadpleging waarin andere wetten of
reglementen voorzien, kan de Bank overeenkomstig de procedure van de reglementen voorzien, kan de Bank overeenkomstig de procedure van de
openbare raadpleging de inhoud van elk reglement dat zij overweegt openbare raadpleging de inhoud van elk reglement dat zij overweegt
vast te stellen, toelichten in een consultatieronde en deze vast te stellen, toelichten in een consultatieronde en deze
bekendmaken op haar website voor eventuele opmerkingen van bekendmaken op haar website voor eventuele opmerkingen van
belanghebbende partijen. belanghebbende partijen.
Deze reglementen hebben slechts uitwerking na goedkeuring door de Deze reglementen hebben slechts uitwerking na goedkeuring door de
Koning en bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. De Koning kan Koning en bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. De Koning kan
wijzigingen aanbrengen aan deze reglementen of deze regels zelf wijzigingen aanbrengen aan deze reglementen of deze regels zelf
vaststellen indien de Bank geen reglementen heeft vastgesteld. vaststellen indien de Bank geen reglementen heeft vastgesteld.
§ 3. De Bank oefent de bevoegdheden krachtens dit artikel uitsluitend § 3. De Bank oefent de bevoegdheden krachtens dit artikel uitsluitend
in het algemeen belang uit. De Bank, de leden van haar organen en haar in het algemeen belang uit. De Bank, de leden van haar organen en haar
personeelsleden zijn niet burgerlijk aansprakelijk voor hun personeelsleden zijn niet burgerlijk aansprakelijk voor hun
beslissingen, niet-optreden, handelingen of gedragingen in het kader beslissingen, niet-optreden, handelingen of gedragingen in het kader
van de uitoefening van deze opdracht, behalve in geval van bedrog of van de uitoefening van deze opdracht, behalve in geval van bedrog of
zware fout.". zware fout.".

Art. 22.Artikel 36/8, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het

Art. 22.Artikel 36/8, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het

koninklijk besluit van 3 maart 2011 en vervangen bij de wet van 18 koninklijk besluit van 3 maart 2011 en vervangen bij de wet van 18
december 2015, wordt vervangen als volgt: december 2015, wordt vervangen als volgt:
" § 1. De Sanctiecommissie oordeelt over het opleggen van de " § 1. De Sanctiecommissie oordeelt over het opleggen van de
administratieve geldboetes waarin voorzien is in de wetten bedoeld in administratieve geldboetes waarin voorzien is in de wetten bedoeld in
de artikelen 8, 12bis en 12ter en in de artikelen 50/1 en 50/2 van de de artikelen 8, 12bis en 12ter en in de artikelen 50/1 en 50/2 van de
wet van 21 december 2009 op het statuut van de betalingsinstellingen wet van 21 december 2009 op het statuut van de betalingsinstellingen
en van de instellingen voor elektronisch geld, de toegang tot het en van de instellingen voor elektronisch geld, de toegang tot het
bedrijf van betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte bedrijf van betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte
van elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen.". van elektronisch geld en de toegang tot betalingssystemen.".

Art. 23.In artikel 36/9, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het

Art. 23.In artikel 36/9, § 1, van dezelfde wet, ingevoegd bij het

koninklijk besluit van 3 maart 2011 en gewijzigd bij de wet van 25 koninklijk besluit van 3 maart 2011 en gewijzigd bij de wet van 25
april 2014, worden de woorden "krachtens artikel 12bis" vervangen door april 2014, worden de woorden "krachtens artikel 12bis" vervangen door
de woorden "krachtens de artikelen 8, 12bis of 12ter". de woorden "krachtens de artikelen 8, 12bis of 12ter".

Art. 24.Deze wet treedt in werking de dag waarop ze in het Belgisch

Art. 24.Deze wet treedt in werking de dag waarop ze in het Belgisch

Staatsblad wordt bekendgemaakt. Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 24 maart 2017. Gegeven te Brussel, 24 maart 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
Met 's Lands zegel gezegeld : Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
_______ _______
Nota Nota
(1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) (1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be)
Stukken : K54-2277. Stukken : K54-2277.
Integraal verslag : 23 februari 2017. Integraal verslag : 23 februari 2017.
^