Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Wet van 21/12/2006
← Terug naar "Wet houdende diverse bepalingen met het oog op de oprichting van de ombudsdienst voor de postsector en tot wijziging van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie "
Wet houdende diverse bepalingen met het oog op de oprichting van de ombudsdienst voor de postsector en tot wijziging van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie Wet houdende diverse bepalingen met het oog op de oprichting van de ombudsdienst voor de postsector en tot wijziging van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
21 DECEMBER 2006. - Wet houdende diverse bepalingen met het oog op de 21 DECEMBER 2006. - Wet houdende diverse bepalingen met het oog op de
oprichting van de ombudsdienst voor de postsector en tot wijziging van oprichting van de ombudsdienst voor de postsector en tot wijziging van
de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie (1) de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt : De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt :
HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1.1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in

Artikel 1.1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in

artikel 78 van de Grondwet artikel 78 van de Grondwet
HOOFDSTUK II. - Wijzigingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende HOOFDSTUK II. - Wijzigingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende
de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven

Art. 2.In artikel 43, § 1, eerste lid, van de wet van 21 maart 1991

Art. 2.In artikel 43, § 1, eerste lid, van de wet van 21 maart 1991

betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven,
gewijzigd bij de wet van 19 december 1997, worden de woorden « en DE gewijzigd bij de wet van 19 december 1997, worden de woorden « en DE
POST » ingevoegd tussen de woorden « met uitzondering van Belgacom » POST » ingevoegd tussen de woorden « met uitzondering van Belgacom »
en de woorden « of, in voorkomend geval ». en de woorden « of, in voorkomend geval ».

Art. 3.Artikel 43bis van dezelfde wet wordt als volgt gewijzigd :

Art. 3.Artikel 43bis van dezelfde wet wordt als volgt gewijzigd :

1° § 2 wordt aangevuld met een derde lid als volgt : 1° § 2 wordt aangevuld met een derde lid als volgt :
« De leden van de ombudsdienst voor telecommunicatie sluiten met de « De leden van de ombudsdienst voor telecommunicatie sluiten met de
Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie Raad van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie
een overeenkomst af waarin de praktische en organisatorische regels een overeenkomst af waarin de praktische en organisatorische regels
van het functioneren van de ombudsdienst binnen het Instituut en van van het functioneren van de ombudsdienst binnen het Instituut en van
de uitoefening van de door de wet aan de ombudsdienst opgedragen taken de uitoefening van de door de wet aan de ombudsdienst opgedragen taken
en bevoegdheden, worden opgenomen. In deze overeenkomst worden en bevoegdheden, worden opgenomen. In deze overeenkomst worden
minstens de nadere regels opgenomen inzake : minstens de nadere regels opgenomen inzake :
- de oprichting en de werking van een contactcomité tussen de leden - de oprichting en de werking van een contactcomité tussen de leden
van de ombudsdienst en de Raad van het Belgisch Instituut voor van de ombudsdienst en de Raad van het Belgisch Instituut voor
postdiensten en telecommunicatie; postdiensten en telecommunicatie;
- de beslechting van bevoegdheidsgeschillen; - de beslechting van bevoegdheidsgeschillen;
- de logistieke aspecten; - de logistieke aspecten;
- het beleid ten aanzien van het ter beschikking gestelde personeel; - het beleid ten aanzien van het ter beschikking gestelde personeel;
- financiële controle en begroting. » - financiële controle en begroting. »
2° § 3, 1°, tweede lid, wordt aangevuld met de woorden : « of wanneer 2° § 3, 1°, tweede lid, wordt aangevuld met de woorden : « of wanneer
de klacht duidelijk vexatoir is ». de klacht duidelijk vexatoir is ».
3° § 3, 4° wordt opgeheven. 3° § 3, 4° wordt opgeheven.
4° in § 3, 6°, worden de woorden « , van de minister bevoegd voor 4° in § 3, 6°, worden de woorden « , van de minister bevoegd voor
consumentenzaken » ingevoegd tussen de woorden « van de minister die consumentenzaken » ingevoegd tussen de woorden « van de minister die
bevoegd is voor de telecommunicatie » en de woorden « of van het bevoegd is voor de telecommunicatie » en de woorden « of van het
Belgisch Instituut ». Belgisch Instituut ».

Art. 4.In dezelfde wet wordt een artikel 43ter ingevoegd, luidende :

Art. 4.In dezelfde wet wordt een artikel 43ter ingevoegd, luidende :

«

Art. 43ter.- § 1. Bij het Belgisch Instituut voor postdiensten en

«

Art. 43ter.- § 1. Bij het Belgisch Instituut voor postdiensten en

telecommunicatie wordt een ombudsdienst voor de postsector opgericht telecommunicatie wordt een ombudsdienst voor de postsector opgericht
die bevoegd is voor gebruikersaangelegenheden inzake volgende die bevoegd is voor gebruikersaangelegenheden inzake volgende
ondernemingen : ondernemingen :
1° DE POST; 1° DE POST;
2° de ondernemingen die postdiensten aanbieden in de zin van artikel 2° de ondernemingen die postdiensten aanbieden in de zin van artikel
131, 1° van deze wet en waarvan de aanbieding krachtens artikel 131, 1° van deze wet en waarvan de aanbieding krachtens artikel
148sexies van deze wet een vergunning vereist; 148sexies van deze wet een vergunning vereist;
3° de ondernemingen die postdiensten aanbieden in de zin van artikel 3° de ondernemingen die postdiensten aanbieden in de zin van artikel
131, 1° van deze wet en waarvan de aanbieding krachtens artikel 148bis 131, 1° van deze wet en waarvan de aanbieding krachtens artikel 148bis
van deze wet een aangifte vereist. van deze wet een aangifte vereist.
Gebruikersaangelegenheden zijn aangelegenheden die de belangen van Gebruikersaangelegenheden zijn aangelegenheden die de belangen van
gebruikers betreffen die zelf geen postdiensten aanbieden. gebruikers betreffen die zelf geen postdiensten aanbieden.
§ 2. De ombudsdienst voor de postsector bestaat uit twee leden die § 2. De ombudsdienst voor de postsector bestaat uit twee leden die
behoren tot een verschillende taalrol. behoren tot een verschillende taalrol.
De ombudsdienst treedt op als college. Niettemin mogen de ombudsmannen De ombudsdienst treedt op als college. Niettemin mogen de ombudsmannen
elkaar onderling delegaties verlenen via een collegiale beslissing elkaar onderling delegaties verlenen via een collegiale beslissing
goedgekeurd door de minister die bevoegd is voor aangelegenheden die goedgekeurd door de minister die bevoegd is voor aangelegenheden die
de postdiensten betreffen. de postdiensten betreffen.
De leden van de ombudsdienst voor de postsector sluiten met de Raad De leden van de ombudsdienst voor de postsector sluiten met de Raad
van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie een van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie een
overeenkomst af waarin de praktische en organisatorische regels van overeenkomst af waarin de praktische en organisatorische regels van
het functioneren van de ombudsdienst binnen het Instituut en van de het functioneren van de ombudsdienst binnen het Instituut en van de
uitoefening van de door de wet aan de ombudsdienst opgedragen taken en uitoefening van de door de wet aan de ombudsdienst opgedragen taken en
bevoegdheden, worden opgenomen. In deze overeenkomst worden minstens bevoegdheden, worden opgenomen. In deze overeenkomst worden minstens
de regels opgenomen inzake : de regels opgenomen inzake :
- de oprichting en de werking van een contactcomité tussen de leden - de oprichting en de werking van een contactcomité tussen de leden
van de ombudsdienst en de Raad van het Belgisch Instituut voor van de ombudsdienst en de Raad van het Belgisch Instituut voor
postdiensten en telecommunicatie; postdiensten en telecommunicatie;
- de beslechting van bevoegdheidsgeschillen; - de beslechting van bevoegdheidsgeschillen;
- de logistieke aspecten; - de logistieke aspecten;
- het beleid ten aanzien van het ter beschikking gestelde personeel; - het beleid ten aanzien van het ter beschikking gestelde personeel;
- financiële controle en begroting. - financiële controle en begroting.
§ 3. De ombudsdienst voor de postsector heeft volgende opdrachten : § 3. De ombudsdienst voor de postsector heeft volgende opdrachten :
1° alle klachten van de gebruikers onderzoeken die verband houden met 1° alle klachten van de gebruikers onderzoeken die verband houden met
: :
a) de activiteiten van DE POST, met uitzondering van : a) de activiteiten van DE POST, met uitzondering van :
- klachten waarvoor een andere onafhankelijke sectoriële - klachten waarvoor een andere onafhankelijke sectoriële
geschillencommissie of onafhankelijke bemiddelaar bevoegd is; geschillencommissie of onafhankelijke bemiddelaar bevoegd is;
- klachten die producten en diensten betreffen die door De Post - klachten die producten en diensten betreffen die door De Post
aangeboden worden in onderaanneming van derden. aangeboden worden in onderaanneming van derden.
b) de postale activiteiten van de in § 1, 2° en 3°, van dit artikel b) de postale activiteiten van de in § 1, 2° en 3°, van dit artikel
bedoelde ondernemingen. bedoelde ondernemingen.
2° Onder postale activiteiten wordt voor de toepassing van dit 2° Onder postale activiteiten wordt voor de toepassing van dit
hoofdstuk verstaan : hoofdstuk verstaan :
a) de activiteiten die bestaan uit het leveren van postdiensten in de a) de activiteiten die bestaan uit het leveren van postdiensten in de
zin van artikel 131, 1° van deze wet, met inbegrip van postdiensten zin van artikel 131, 1° van deze wet, met inbegrip van postdiensten
die gekenmerkt worden door één of meer bijkomende prestaties; die gekenmerkt worden door één of meer bijkomende prestaties;
b) de diensten die bijkomend geleverd worden door de ondernemingen b) de diensten die bijkomend geleverd worden door de ondernemingen
waarnaar verwezen wordt in § 1, 2° en 3°, van dit artikel daar zij waarnaar verwezen wordt in § 1, 2° en 3°, van dit artikel daar zij
noodzakelijk zijn voor hun postdiensten in de zin van artikel 131, 1°, noodzakelijk zijn voor hun postdiensten in de zin van artikel 131, 1°,
van deze wet en die betrekking hebben op de infrastructuur van de van deze wet en die betrekking hebben op de infrastructuur van de
desbetreffende onderneming of de mogelijke betaalwijzen voor hun desbetreffende onderneming of de mogelijke betaalwijzen voor hun
postdiensten in de zin van artikel 131, 1°, van deze wet. postdiensten in de zin van artikel 131, 1°, van deze wet.
3° bemiddelen om een minnelijke schikking te vergemakkelijken voor 3° bemiddelen om een minnelijke schikking te vergemakkelijken voor
geschillen tussen de in § 1 van dit artikel bedoelde ondernemingen en geschillen tussen de in § 1 van dit artikel bedoelde ondernemingen en
de gebruikers; de gebruikers;
4° een aanbeveling richten tot de in § 1 van dit artikel bedoelde 4° een aanbeveling richten tot de in § 1 van dit artikel bedoelde
ondernemingen indien geen minnelijke schikking kan worden bereikt. Een ondernemingen indien geen minnelijke schikking kan worden bereikt. Een
afschrift van aanbeveling wordt aan de klager toegezonden; afschrift van aanbeveling wordt aan de klager toegezonden;
5° de gebruikers die zich schriftelijk of mondeling tot de dienst 5° de gebruikers die zich schriftelijk of mondeling tot de dienst
richten zo goed mogelijk voorlichten over hun rechten en belangen; richten zo goed mogelijk voorlichten over hun rechten en belangen;
6° op verzoek van de minister die bevoegd is voor de postsector, of 6° op verzoek van de minister die bevoegd is voor de postsector, of
van de minister bevoegd voor consumentenzaken, of van het Belgisch van de minister bevoegd voor consumentenzaken, of van het Belgisch
Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, of van het raadgevend Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, of van het raadgevend
comité voor de postdiensten adviezen uitbrengen in het kader van zijn comité voor de postdiensten adviezen uitbrengen in het kader van zijn
opdrachten; opdrachten;
7° samenwerken met : 7° samenwerken met :
a) andere onafhankelijke sectoriële geschillencommissies of a) andere onafhankelijke sectoriële geschillencommissies of
onafhankelijke bemiddelaars, onder meer door het doorsturen van onafhankelijke bemiddelaars, onder meer door het doorsturen van
klachten die niet ressorteren onder de bevoegdheid van de ombudsdienst klachten die niet ressorteren onder de bevoegdheid van de ombudsdienst
voor de postsector naar de bevoegde geschillencommissie of voor de postsector naar de bevoegde geschillencommissie of
bemiddelaar; bemiddelaar;
b) de buitenlandse ombudsmannen of hiermee functioneel gelijkgestelde b) de buitenlandse ombudsmannen of hiermee functioneel gelijkgestelde
instanties die opereren als beroepsinstantie voor de behandeling van instanties die opereren als beroepsinstantie voor de behandeling van
klachten waarvoor de ombudsdienst voor de postsector bevoegd is. klachten waarvoor de ombudsdienst voor de postsector bevoegd is.
In voorkomend geval kunnen hiervoor door de minister bevoegd voor In voorkomend geval kunnen hiervoor door de minister bevoegd voor
consumentenzaken samenwerkingsprotocollen afgesloten worden. consumentenzaken samenwerkingsprotocollen afgesloten worden.
§ 4. De klachten van de eindgebruikers zijn slechts ontvankelijk § 4. De klachten van de eindgebruikers zijn slechts ontvankelijk
wanneer de klager voorafgaandelijk bij de betrokken onderneming een wanneer de klager voorafgaandelijk bij de betrokken onderneming een
klacht heeft ingediend volgens de interne procedure van de betrokken klacht heeft ingediend volgens de interne procedure van de betrokken
onderneming. De klachten van de eindgebruikers zijn onontvankelijk onderneming. De klachten van de eindgebruikers zijn onontvankelijk
wanneer deze anoniem of niet schriftelijk werden ingediend bij de wanneer deze anoniem of niet schriftelijk werden ingediend bij de
ombudsdienst voor de postsector. ombudsdienst voor de postsector.
De ombudsdienst voor de postsector mag op gemotiveerde wijze weigeren De ombudsdienst voor de postsector mag op gemotiveerde wijze weigeren
een klacht te behandelen wanneer die klacht meer dan een jaar geleden een klacht te behandelen wanneer die klacht meer dan een jaar geleden
werd ingediend bij de betrokken onderneming of wanneer de klacht werd ingediend bij de betrokken onderneming of wanneer de klacht
duidelijk vexatoir is. duidelijk vexatoir is.
Verschillende klachten ingediend door eenzelfde gebruiker tegen Verschillende klachten ingediend door eenzelfde gebruiker tegen
eenzelfde operator met eenzelfde voorwerp kunnen door de ombudsdienst eenzelfde operator met eenzelfde voorwerp kunnen door de ombudsdienst
als één klacht behandeld worden. als één klacht behandeld worden.
§ 5. De ombudsdienst voor de postsector mag in het kader van een § 5. De ombudsdienst voor de postsector mag in het kader van een
klacht die bij hem is ingediend ter plaatse kennis nemen van boeken, klacht die bij hem is ingediend ter plaatse kennis nemen van boeken,
briefwisseling, processen-verbaal en in het algemeen van alle briefwisseling, processen-verbaal en in het algemeen van alle
documenten en alle geschriften van de betrokken onderneming of documenten en alle geschriften van de betrokken onderneming of
ondernemingen die rechtstreeks betrekking hebben op het voorwerp van ondernemingen die rechtstreeks betrekking hebben op het voorwerp van
de klacht met uitzondering van de stukken die onder het briefgeheim de klacht met uitzondering van de stukken die onder het briefgeheim
vallen. Hij mag van de beheersorganen en van het personeel van de vallen. Hij mag van de beheersorganen en van het personeel van de
betrokken ondernemingen alle uitleg of informatie vragen en alle betrokken ondernemingen alle uitleg of informatie vragen en alle
verificaties uitvoeren die nodig zijn voor het onderzoek. verificaties uitvoeren die nodig zijn voor het onderzoek.
De aldus verkregen informatie wordt vertrouwelijk behandeld wanneer de De aldus verkregen informatie wordt vertrouwelijk behandeld wanneer de
verspreiding de onderneming op algemeen vlak kan schaden. verspreiding de onderneming op algemeen vlak kan schaden.
Binnen de grenzen van zijn bevoegdheden krijgt de ombudsdienst van Binnen de grenzen van zijn bevoegdheden krijgt de ombudsdienst van
geen enkele overheid instructies. geen enkele overheid instructies.
Het onderzoek van een klacht wordt beëindigd wanneer daartegen Het onderzoek van een klacht wordt beëindigd wanneer daartegen
jurisdictioneel beroep is aangetekend. jurisdictioneel beroep is aangetekend.
§ 6. De betrokken onderneming beschikt over een termijn van twintig § 6. De betrokken onderneming beschikt over een termijn van twintig
werkdagen om haar beslissing te motiveren indien zij de in § 3, 4° van werkdagen om haar beslissing te motiveren indien zij de in § 3, 4° van
dit artikel bedoelde aanbeveling niet volgt. De met reden omklede dit artikel bedoelde aanbeveling niet volgt. De met reden omklede
beslissing wordt naar de klager en naar de ombudsdienst gestuurd. beslissing wordt naar de klager en naar de ombudsdienst gestuurd.
Na het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn, Na het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn,
verstuurt de ombudsdienst een herinnering aan de betrokken verstuurt de ombudsdienst een herinnering aan de betrokken
onderneming. Deze beschikt over een nieuwe termijn van twintig onderneming. Deze beschikt over een nieuwe termijn van twintig
werkdagen om haar beslissing alsnog te motiveren indien zij de in § 3, werkdagen om haar beslissing alsnog te motiveren indien zij de in § 3,
4° van dit artikel bedoelde aanbeveling niet volgt. De met redenen 4° van dit artikel bedoelde aanbeveling niet volgt. De met redenen
omklede beslissing wordt naar de klager en naar de ombudsdienst omklede beslissing wordt naar de klager en naar de ombudsdienst
gestuurd. gestuurd.
Door de niet naleving van de bedoelde termijn verbindt de betrokken Door de niet naleving van de bedoelde termijn verbindt de betrokken
onderneming er zich toe het advies uit te voeren voor wat betreft de onderneming er zich toe het advies uit te voeren voor wat betreft de
specifieke en persoonlijke tegemoetkoming aan de betrokken klager. specifieke en persoonlijke tegemoetkoming aan de betrokken klager.
§ 7. Indien de klacht van een gebruiker door de ombudsdienst voor de § 7. Indien de klacht van een gebruiker door de ombudsdienst voor de
postsector ontvankelijk wordt verklaard, wordt de inningsprocedure postsector ontvankelijk wordt verklaard, wordt de inningsprocedure
door de operator opgeschort tot een maximale periode van 4 maanden door de operator opgeschort tot een maximale periode van 4 maanden
vanaf de indiening van de klacht bij de ombudsdienst of totdat de vanaf de indiening van de klacht bij de ombudsdienst of totdat de
ombudsdienst voor de postsector een aanbeveling heeft geformuleerd of ombudsdienst voor de postsector een aanbeveling heeft geformuleerd of
totdat een minnelijke schikking kan worden bereikt. totdat een minnelijke schikking kan worden bereikt.

Art. 5.In artikel 44 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 19

Art. 5.In artikel 44 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 19

december 1997 worden volgende wijzigingen aangebracht : december 1997 worden volgende wijzigingen aangebracht :
a) § 2, 4°, wordt aangevuld als volgt : « c) een onderneming, bedoeld a) § 2, 4°, wordt aangevuld als volgt : « c) een onderneming, bedoeld
in § 1 van artikel 43ter van deze wet of een ermee verbonden in § 1 van artikel 43ter van deze wet of een ermee verbonden
onderneming voor wat betreft de leden van de ombudsdienst voor de onderneming voor wat betreft de leden van de ombudsdienst voor de
postsector »; postsector »;
b) § 3, 5°, wordt aangevuld als volgt : « c) een onderneming, bedoeld b) § 3, 5°, wordt aangevuld als volgt : « c) een onderneming, bedoeld
in § 1 van artikel 43ter van deze wet of een ermee verbonden in § 1 van artikel 43ter van deze wet of een ermee verbonden
onderneming voor wat betreft de leden van de ombudsdienst voor de onderneming voor wat betreft de leden van de ombudsdienst voor de
postsector ». postsector ».

Art. 6.In artikel 44bis van dezelfde wet, ingevoegd bij de wet van 6

Art. 6.In artikel 44bis van dezelfde wet, ingevoegd bij de wet van 6

augustus 1993 en gewijzigd bij de wet van 19 december 1997 worden augustus 1993 en gewijzigd bij de wet van 19 december 1997 worden
volgende wijzigingen aangebracht : volgende wijzigingen aangebracht :
a) In § 4, eerste lid, worden de woorden « en op de leden van de a) In § 4, eerste lid, worden de woorden « en op de leden van de
ombudsdienst voor telecommunicatie » vervangen door de woorden « ombudsdienst voor telecommunicatie » vervangen door de woorden «
alsook op de leden van de ombudsdienst voor telecommunicatie en de alsook op de leden van de ombudsdienst voor telecommunicatie en de
ombudsdienst voor de postsector »; ombudsdienst voor de postsector »;
b) In § 4, tweede lid, worden de woorden « de ombudsdienst voor b) In § 4, tweede lid, worden de woorden « de ombudsdienst voor
telecommunicatie » vervangen door de woorden « de ombudsdiensten voor telecommunicatie » vervangen door de woorden « de ombudsdiensten voor
telecommunicatie en de postsector »; telecommunicatie en de postsector »;
c) In § 5 worden de woorden « de ombudsdienst voor telecommunicatie » c) In § 5 worden de woorden « de ombudsdienst voor telecommunicatie »
vervangen door de woorden « de ombudsdiensten voor telecommunicatie en vervangen door de woorden « de ombudsdiensten voor telecommunicatie en
de postsector ». de postsector ».

Art. 7.Artikel 44ter, § 1, tweede lid, van dezelfde wet, gewijzigd

Art. 7.Artikel 44ter, § 1, tweede lid, van dezelfde wet, gewijzigd

bij de wet van 19 december 1997 wordt vervangen als volgt : bij de wet van 19 december 1997 wordt vervangen als volgt :
« Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie draagt « Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie draagt
de lasten van de pensioenen die zijn toegekend aan de leden van de de lasten van de pensioenen die zijn toegekend aan de leden van de
ombudsdienst voor telecommunicatie en de ombudsdienst voor de ombudsdienst voor telecommunicatie en de ombudsdienst voor de
postsector enkel voor de jaren die bij deze ombudsdiensten zijn postsector enkel voor de jaren die bij deze ombudsdiensten zijn
gepresteerd. » gepresteerd. »

Art. 8.In dezelfde wet wordt een artikel 45ter ingevoegd, luidende :

Art. 8.In dezelfde wet wordt een artikel 45ter ingevoegd, luidende :

« Art. 45ter - § 1. De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na « Art. 45ter - § 1. De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na
overleg in de Ministerraad, na advies van het Instituut, de menselijke overleg in de Ministerraad, na advies van het Instituut, de menselijke
en materiële middelen die het Belgisch Instituut voor postdiensten en en materiële middelen die het Belgisch Instituut voor postdiensten en
telecommunicatie ter beschikking van de ombudsdienst voor de telecommunicatie ter beschikking van de ombudsdienst voor de
postsector moet stellen. postsector moet stellen.
§ 2. Om de dienstverlening van de Ombudsdienst voor de postsector te § 2. Om de dienstverlening van de Ombudsdienst voor de postsector te
financieren, betalen de in artikel 43ter, § 1, van deze wet bedoelde financieren, betalen de in artikel 43ter, § 1, van deze wet bedoelde
ondernemingen jaarlijks aan het Belgisch Instituut voor postdiensten ondernemingen jaarlijks aan het Belgisch Instituut voor postdiensten
en telecommunicatie een bijdrage die vastgesteld is op grond van de en telecommunicatie een bijdrage die vastgesteld is op grond van de
kosten voor de financiering van de ombudsdienst voor de postsector, « kosten voor de financiering van de ombudsdienst voor de postsector, «
ombudsbijdrage » genoemd. ombudsbijdrage » genoemd.
§ 3. Jaarlijks bepaalt het Belgisch Instituut voor postdiensten en § 3. Jaarlijks bepaalt het Belgisch Instituut voor postdiensten en
telecommunicatie het bedrag van de ombudsbijdrage verschuldigd door telecommunicatie het bedrag van de ombudsbijdrage verschuldigd door
elke in artikel 43ter van deze wet bedoelde onderneming. elke in artikel 43ter van deze wet bedoelde onderneming.
§ 4. De in artikel 43ter, § 1 van deze wet bedoelde ondernemingen § 4. De in artikel 43ter, § 1 van deze wet bedoelde ondernemingen
delen elk jaar uiterlijk op 30 juni aan het Belgisch Instituut voor delen elk jaar uiterlijk op 30 juni aan het Belgisch Instituut voor
postdiensten en telecommunicatie de omzet mee die het voorgaande jaar postdiensten en telecommunicatie de omzet mee die het voorgaande jaar
behaald is voor de activiteiten die onder de bevoegdheid van de behaald is voor de activiteiten die onder de bevoegdheid van de
ombudsdienst vallen. ombudsdienst vallen.
§ 5. Het bedrag van de ombudsbijdrage komt overeen met het bedrag van § 5. Het bedrag van de ombudsbijdrage komt overeen met het bedrag van
de financiële middelen die nodig zijn voor de werking van de de financiële middelen die nodig zijn voor de werking van de
ombudsdienst dat ingeschreven is op de begroting van het Belgisch ombudsdienst dat ingeschreven is op de begroting van het Belgisch
Instituut voor postdiensten en telecommunicatie voor het lopende jaar, Instituut voor postdiensten en telecommunicatie voor het lopende jaar,
na advies van de Inspectie van Financiën en van het raadgevend comité na advies van de Inspectie van Financiën en van het raadgevend comité
voor de postdiensten. voor de postdiensten.
Het voormelde bedrag, X genaamd, bestaat uit 2 componenten, nl. Y en Het voormelde bedrag, X genaamd, bestaat uit 2 componenten, nl. Y en
Z. Z.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Voor de toepassing van deze formules worden bovenstaande elementen als Voor de toepassing van deze formules worden bovenstaande elementen als
volgt gedefinieerd : volgt gedefinieerd :
- A = het aantal telefonische vragen om inlichtingen (onmiddellijke - A = het aantal telefonische vragen om inlichtingen (onmiddellijke
dienstverlening) van het voorgaande jaar, met andere woorden dienstverlening) van het voorgaande jaar, met andere woorden
interventies van de ombudsdienst die geen aanleiding hebben gegeven interventies van de ombudsdienst die geen aanleiding hebben gegeven
tot het openen van een klachtendossier; tot het openen van een klachtendossier;
- B = het aantal op basis van artikel 43ter, § 4 onontvankelijke of - B = het aantal op basis van artikel 43ter, § 4 onontvankelijke of
geweigerde klachten van het voorgaande jaar; geweigerde klachten van het voorgaande jaar;
- C = het aantal behandelde klachten van het voorgaande jaar; - C = het aantal behandelde klachten van het voorgaande jaar;
- X = het bedrag van de financiële middelen die nodig zijn voor de - X = het bedrag van de financiële middelen die nodig zijn voor de
werking van de ombudsdienst dat ingeschreven is op de begroting van werking van de ombudsdienst dat ingeschreven is op de begroting van
het Instituut voor het lopende jaar; het Instituut voor het lopende jaar;
- Y = het bedrag ter financiering van de algemene werkingskosten; - Y = het bedrag ter financiering van de algemene werkingskosten;
- Z = het bedrag ter financiering van de werkingskosten verbonden aan - Z = het bedrag ter financiering van de werkingskosten verbonden aan
de totaliteit van de behandelde klachten. de totaliteit van de behandelde klachten.
De individuele ombudsbijdrage, In genaamd, wordt berekend als volgt : De individuele ombudsbijdrage, In genaamd, wordt berekend als volgt :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Voor de toepassing van bovenstaande formule worden bovenstaande Voor de toepassing van bovenstaande formule worden bovenstaande
elementen als volgt gedefinieerd : elementen als volgt gedefinieerd :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Ondernemingen met een omzet voor de activiteiten die onder de Ondernemingen met een omzet voor de activiteiten die onder de
bevoegdheid van de ombudsdienst vallen die lager dan of gelijk is aan bevoegdheid van de ombudsdienst vallen die lager dan of gelijk is aan
500.000 EUR is, dragen niet bij tot de fianciering van de 500.000 EUR is, dragen niet bij tot de fianciering van de
ombudsdienst. ombudsdienst.
§ 6. De ombudsbijdragen moeten uiterlijk op 30 september van het jaar § 6. De ombudsbijdragen moeten uiterlijk op 30 september van het jaar
waarop zij verschuldigd zijn, worden betaald op het rekeningnummer dat waarop zij verschuldigd zijn, worden betaald op het rekeningnummer dat
door het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie is door het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie is
opgegeven. opgegeven.
Bijdragen die niet zijn betaald op de vastgestelde vervaldatum geven Bijdragen die niet zijn betaald op de vastgestelde vervaldatum geven
van rechtswege en zonder ingebrekestelling aanleiding tot een intrest van rechtswege en zonder ingebrekestelling aanleiding tot een intrest
tegen het wettelijk tarief verhoogd met 2 procent. Die intrest wordt tegen het wettelijk tarief verhoogd met 2 procent. Die intrest wordt
berekend naar rato van het aantal kalenderdagen achterstand. berekend naar rato van het aantal kalenderdagen achterstand.
Ten laatste één maand voor de vervaldatum deelt het Instituut aan de Ten laatste één maand voor de vervaldatum deelt het Instituut aan de
in artikel 43ter van de wet bedoelde ondernemingen het bedrag mee van in artikel 43ter van de wet bedoelde ondernemingen het bedrag mee van
de verschuldigde bijdragen. de verschuldigde bijdragen.
§ 7. Indien de ombudsdienst minder of meer heeft uitgegeven dan § 7. Indien de ombudsdienst minder of meer heeft uitgegeven dan
geraamd en / of indien een indiviudele ombudsbijdrager geheel of ten geraamd en / of indien een indiviudele ombudsbijdrager geheel of ten
dele in gebreke is gebleven de verschuldigde ombudsbijdrage te dele in gebreke is gebleven de verschuldigde ombudsbijdrage te
betalen, zal het jaar volgend op het werkingsjaar van de ombudsdienst betalen, zal het jaar volgend op het werkingsjaar van de ombudsdienst
een verrekening gebeuren van de individuele ombudsbijdragen. Geeft een verrekening gebeuren van de individuele ombudsbijdragen. Geeft
deze berekening aanleiding tot een bijkomende bijdrage of een deze berekening aanleiding tot een bijkomende bijdrage of een
gedeeltelijke terugbetaling dan wordt dit verschil verrekend met de gedeeltelijke terugbetaling dan wordt dit verschil verrekend met de
nieuw te betalen individuele ombudsbijdragen. nieuw te betalen individuele ombudsbijdragen.
§ 8. De ombudsmannen leggen elk jaar het ontwerp van begroting van de § 8. De ombudsmannen leggen elk jaar het ontwerp van begroting van de
ombudsdienst voor de postsector ter advies voor aan het raadgevend ombudsdienst voor de postsector ter advies voor aan het raadgevend
comité voor de postdiensten. De begroting van de ombudsdienst voor de comité voor de postdiensten. De begroting van de ombudsdienst voor de
postsector maakt afzonderlijk deel uit van de begroting van het postsector maakt afzonderlijk deel uit van de begroting van het
Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie. » Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie. »

Art. 9.Artikel 46 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 19

Art. 9.Artikel 46 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 19

december 1997 wordt vervangen als volgt : december 1997 wordt vervangen als volgt :
« Art. 46 - § 1. De ombudsdienst stelt jaarlijks een verslag op « Art. 46 - § 1. De ombudsdienst stelt jaarlijks een verslag op
betreffende zijn activiteiten. Het verslag bespreekt inzonderheid de betreffende zijn activiteiten. Het verslag bespreekt inzonderheid de
verschillende klachten of soorten van klachten en het aan deze verschillende klachten of soorten van klachten en het aan deze
klachten gegeven gevolg, zonder evenwel de identiteit van de klager klachten gegeven gevolg, zonder evenwel de identiteit van de klager
rechtstreeks of onrechtstreeks prijs te geven. rechtstreeks of onrechtstreeks prijs te geven.
§ 2 Het verslag van de ombudsdienst voor telecommunicatie wordt § 2 Het verslag van de ombudsdienst voor telecommunicatie wordt
toegestuurd aan het Belgisch Instituut voor postdiensten en toegestuurd aan het Belgisch Instituut voor postdiensten en
telecommunicatie, aan de ondernemingen bedoeld in artikel 43bis, § 1, telecommunicatie, aan de ondernemingen bedoeld in artikel 43bis, § 1,
van deze wet, aan de minister die belast is met telecommunicatie en van deze wet, aan de minister die belast is met telecommunicatie en
aan de minister bevoegd voor consumentenzaken. aan de minister bevoegd voor consumentenzaken.
Het verslag van de Ombudsdienst voor de postsector wordt toegestuurd Het verslag van de Ombudsdienst voor de postsector wordt toegestuurd
aan het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, aan aan het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, aan
de ondernemingen bedoeld in artikel 43ter, § 1, van deze wet, aan de de ondernemingen bedoeld in artikel 43ter, § 1, van deze wet, aan de
minister die belast is met de postsector en aan de minister bevoegd minister die belast is met de postsector en aan de minister bevoegd
voor consumentenzaken. voor consumentenzaken.
Het verslag van ombudsdiensten die niet in deze paragraaf vermeld Het verslag van ombudsdiensten die niet in deze paragraaf vermeld
zijn, wordt overgezonden aan het overheidsbedrijf, aan de minister zijn, wordt overgezonden aan het overheidsbedrijf, aan de minister
onder wie het overheidsbedrijf ressorteert en aan de minister bevoegd onder wie het overheidsbedrijf ressorteert en aan de minister bevoegd
voor consumentenzaken. voor consumentenzaken.
§ 3. De hierboven vermeldde ombudsdiensten zenden het verslag over aan § 3. De hierboven vermeldde ombudsdiensten zenden het verslag over aan
de wetgevende Kamers en stellen het ter beschikking van het publiek. » de wetgevende Kamers en stellen het ter beschikking van het publiek. »

Art. 10.Artikel 46bis van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 19

Art. 10.Artikel 46bis van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 19

december 1997 wordt aangevuld met een § 5 en § 6 als volgt : december 1997 wordt aangevuld met een § 5 en § 6 als volgt :
« § 5. Zolang de personeelsleden ter beschikking staan van de « § 5. Zolang de personeelsleden ter beschikking staan van de
ombudsdienst voor telecommunicatie, staan zij onder het hiërarchisch ombudsdienst voor telecommunicatie, staan zij onder het hiërarchisch
gezag van de ombudsman. gezag van de ombudsman.
§ 6. Zolang de personeelsleden te beschikking staan van de § 6. Zolang de personeelsleden te beschikking staan van de
ombudsdienst voor telecommunicatie behouden zij hun statutaire ombudsdienst voor telecommunicatie behouden zij hun statutaire
situatie inzake beloning inclusief hun beheerstoelage, anciënniteit, situatie inzake beloning inclusief hun beheerstoelage, anciënniteit,
bevordering en pensioen die zij bij het Belgisch Instituut voor bevordering en pensioen die zij bij het Belgisch Instituut voor
postdiensten en telecommunicatie bezitten. » postdiensten en telecommunicatie bezitten. »

Art. 11.In dezelfde wet wordt een artikel 46ter ingevoegd, luidende :

Art. 11.In dezelfde wet wordt een artikel 46ter ingevoegd, luidende :

«

Art. 46ter.§ 1. De personen die ter beschikking zijn gesteld van de

«

Art. 46ter.§ 1. De personen die ter beschikking zijn gesteld van de

dienst ombudsman bij DE POST en waarvan de lijst door de minister die dienst ombudsman bij DE POST en waarvan de lijst door de minister die
bevoegd is voor de postdiensten wordt vastgesteld, worden behoudens bevoegd is voor de postdiensten wordt vastgesteld, worden behoudens
verzet van hunnentwege, overgedragen aan het Belgisch Instituut voor verzet van hunnentwege, overgedragen aan het Belgisch Instituut voor
postdiensten en telecommunicatie volgens de door de Koning bepaalde postdiensten en telecommunicatie volgens de door de Koning bepaalde
nadere regels, na overleg met de representatieve vakorganisaties van nadere regels, na overleg met de representatieve vakorganisaties van
het personeel. het personeel.
De in het vorige lid bedoelde overdracht geschiedt uiterlijk op 1 De in het vorige lid bedoelde overdracht geschiedt uiterlijk op 1
januari 2007. januari 2007.
§ 2. De bij DE POST vastbenoemde statutaire ambtenaren worden tot § 2. De bij DE POST vastbenoemde statutaire ambtenaren worden tot
ambtenaar benoemd bij het Belgisch Instituut voor postdiensten en ambtenaar benoemd bij het Belgisch Instituut voor postdiensten en
telecommunicatie, hetzij met behoud van graad, hetzij in een telecommunicatie, hetzij met behoud van graad, hetzij in een
gelijkwaardige graad volgens een door de koning vastgestelde tabel. gelijkwaardige graad volgens een door de koning vastgestelde tabel.
Zij behouden ten minste de bezoldiging en de anciënniteit die zij Zij behouden ten minste de bezoldiging en de anciënniteit die zij
hadden bij DE POST op het ogenblik van de overdracht. hadden bij DE POST op het ogenblik van de overdracht.
De contractuele personeelsleden die over een arbeidscontract van De contractuele personeelsleden die over een arbeidscontract van
onbepaalde duur beschikten en die aan het Belgisch Instituut voor onbepaalde duur beschikten en die aan het Belgisch Instituut voor
postdiensten en telecommunicatie worden overgedragen, worden in postdiensten en telecommunicatie worden overgedragen, worden in
afwijking van artikel 73, § 2, van deze wet, aangeworven met een afwijking van artikel 73, § 2, van deze wet, aangeworven met een
arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.
§ 3. Voor de berekening van het pensioen van de personeelsleden § 3. Voor de berekening van het pensioen van de personeelsleden
overgedragen overeenkomstig dit artikel, blijven de bij DE POST overgedragen overeenkomstig dit artikel, blijven de bij DE POST
verrichte diensten ten laste van DE POST. verrichte diensten ten laste van DE POST.
§ 4. De dienstbetrekkingen die worden bezet door de overgedragen § 4. De dienstbetrekkingen die worden bezet door de overgedragen
personeelsleden worden toegevoegd aan de personeelsformatie van het personeelsleden worden toegevoegd aan de personeelsformatie van het
Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, vastgesteld Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, vastgesteld
bij artikel 1 van het koninklijk besluit van 18 maart 1993 tot bij artikel 1 van het koninklijk besluit van 18 maart 1993 tot
vaststelling van de personeelsformatie van dat Instituut. vaststelling van de personeelsformatie van dat Instituut.
§ 5. Zolang de personeelsleden ter beschikking staan van de § 5. Zolang de personeelsleden ter beschikking staan van de
ombudsdienst voor de postsector, staan zij onder het hiërarchisch ombudsdienst voor de postsector, staan zij onder het hiërarchisch
gezag van de Ombudsman. gezag van de Ombudsman.
§ 6. Zolang de personeelsleden te beschikking staan van de § 6. Zolang de personeelsleden te beschikking staan van de
ombudsdienst voor de postsector behouden zij hun statutaire situatie ombudsdienst voor de postsector behouden zij hun statutaire situatie
inzake beloning inclusief hun beheerstoelage, anciënniteit, inzake beloning inclusief hun beheerstoelage, anciënniteit,
bevordering en pensioen die zij bij het Belgisch Instituut voor bevordering en pensioen die zij bij het Belgisch Instituut voor
postdiensten en telecommunicatie bezitten. » postdiensten en telecommunicatie bezitten. »

Art. 12.Artikel 148bis, § 1, van deze wet wordt aangevuld als volgt :

Art. 12.Artikel 148bis, § 1, van deze wet wordt aangevuld als volgt :

« 3° het op de hoogte brengen van de gebruikers van de beroepsmiddelen « 3° het op de hoogte brengen van de gebruikers van de beroepsmiddelen
bij de ombudsdienst voor postsector en het afsluiten met de bij de ombudsdienst voor postsector en het afsluiten met de
ombudsdienst van een protocol dat de nadere regels vastlegt voor de ombudsdienst van een protocol dat de nadere regels vastlegt voor de
behandeling van de klachten. De informatie wordt in overeenstemming behandeling van de klachten. De informatie wordt in overeenstemming
met de ombudsdienst voor de postsector verstrekt. met de ombudsdienst voor de postsector verstrekt.
Tevens wordt een persoon aangewezen die naar behoren bevoegd wordt Tevens wordt een persoon aangewezen die naar behoren bevoegd wordt
verklaard om de operator te vertegenwoordigen in zijn betrekkingen met verklaard om de operator te vertegenwoordigen in zijn betrekkingen met
de ombudsdienst voor de postsector ». de ombudsdienst voor de postsector ».

Art. 13.Artikel 148sexies, § 1, van deze wet wordt aangevuld als

Art. 13.Artikel 148sexies, § 1, van deze wet wordt aangevuld als

volgt : « 3° het op de hoogte brengen van de gebruikers van de volgt : « 3° het op de hoogte brengen van de gebruikers van de
beroepsmiddelen bij de ombudsdienst voor postsector en het afsluiten beroepsmiddelen bij de ombudsdienst voor postsector en het afsluiten
met de ombudsdienst van een protocol dat de nadere regels vastlegt met de ombudsdienst van een protocol dat de nadere regels vastlegt
voor de behandeling van de klachten. De informatie wordt in voor de behandeling van de klachten. De informatie wordt in
overeenstemming met de ombudsdienst voor de postsector verstrekt. overeenstemming met de ombudsdienst voor de postsector verstrekt.
Tevens wordt een persoon aangewezen die naar behoren bevoegd wordt Tevens wordt een persoon aangewezen die naar behoren bevoegd wordt
verklaard om de operator te vertegenwoordigen in zijn betrekkingen met verklaard om de operator te vertegenwoordigen in zijn betrekkingen met
de ombudsdienst voor de postsector ». de ombudsdienst voor de postsector ».
HOOFDSTUK III. - Wijziging van de wet van 17 januari 2003 met HOOFDSTUK III. - Wijziging van de wet van 17 januari 2003 met
betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post - en betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post - en
telecommunicatiesector telecommunicatiesector

Art. 14.In artikel 8, § 3, tweede lid, van de wet van 17 januari 2003

Art. 14.In artikel 8, § 3, tweede lid, van de wet van 17 januari 2003

met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post
- en telecommunicatiesector worden de woorden « Ombudsdienst bij DE - en telecommunicatiesector worden de woorden « Ombudsdienst bij DE
POST » vervangen door de woorden « ombudsdienst voor de postsector ». POST » vervangen door de woorden « ombudsdienst voor de postsector ».
HOOFDSTUK IV. - Wijziging van de wet van 13 juni 2005 betreffende de HOOFDSTUK IV. - Wijziging van de wet van 13 juni 2005 betreffende de
elektronische communicatie elektronische communicatie

Art. 15.In art. 136, § 3, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de

Art. 15.In art. 136, § 3, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de

elektronische communicatie worden de woorden « en bevat met name de elektronische communicatie worden de woorden « en bevat met name de
arbitrageovereenkomst waarvan sprake in artikel 43bis, § 3, 4°, van arbitrageovereenkomst waarvan sprake in artikel 43bis, § 3, 4°, van
dezelfde wet » weggelaten. dezelfde wet » weggelaten.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden
bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 21 december 2006. Gegeven te Brussel, 21 december 2006.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Begroting en Consumentenzaken, De Minister van Begroting en Consumentenzaken,
Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE
De Minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en De Minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en
Wetenschapsbeleid, Wetenschapsbeleid,
M. VERWILGHEN M. VERWILGHEN
De Staatssecretaris voor de Overheidsbedrijven, De Staatssecretaris voor de Overheidsbedrijven,
B. TUYBENS B. TUYBENS
Met 's Lands zegel gezegeld : Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
_______ _______
Nota Nota
(1) Zitting 2006-2007. (1) Zitting 2006-2007.
Kamer van Volksvertegenwoordigers : Kamer van Volksvertegenwoordigers :
Parlementaire stukken. - Wetsontwerp, nr. 51-2679/1. - Erratum, nr. Parlementaire stukken. - Wetsontwerp, nr. 51-2679/1. - Erratum, nr.
51-2679/2. - Amendement, nr. 51-2679/3. - Verslag, nr. 51-2679/4. 51-2679/2. - Amendement, nr. 51-2679/3. - Verslag, nr. 51-2679/4.
Tekst aangenomen door de commissie, nr. 51-2679/5. - Tekst aangenomen Tekst aangenomen door de commissie, nr. 51-2679/5. - Tekst aangenomen
in plenaire vergadering en overgezonden aan de Senaat, nr. 51-2679/6. in plenaire vergadering en overgezonden aan de Senaat, nr. 51-2679/6.
Integraal verslag : 23 november 2006, nr. 244, pag. 76-77. Integraal verslag : 23 november 2006, nr. 244, pag. 76-77.
Senaat : Senaat :
Parlementaire stukken. - Ontwerp niet-geëvoceerd door de Senaat, nr. Parlementaire stukken. - Ontwerp niet-geëvoceerd door de Senaat, nr.
3-1941/1. 3-1941/1.
^