← Terug naar "Functiebeschrijving CFO Nuclear Sub De context Op 13 december 2023 hebben de Belgische
Staat en Engie bindende overeenkomsten ondertekend voor de verlenging van de kerncentrales Doel 4 en
Tihange 3 voor een periode van 10 jaar. Deze overee Tegelijkertijd wordt de financiële verantwoordelijkheid
voor het beheer van het radioactieve afval (...)"
| Functiebeschrijving CFO Nuclear Sub De context Op 13 december 2023 hebben de Belgische Staat en Engie bindende overeenkomsten ondertekend voor de verlenging van de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 voor een periode van 10 jaar. Deze overee Tegelijkertijd wordt de financiële verantwoordelijkheid voor het beheer van het radioactieve afval (...) | Functiebeschrijving CFO Nuclear Sub De context Op 13 december 2023 hebben de Belgische Staat en Engie bindende overeenkomsten ondertekend voor de verlenging van de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 voor een periode van 10 jaar. Deze overee Tegelijkertijd wordt de financiële verantwoordelijkheid voor het beheer van het radioactieve afval (...) |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
| Functiebeschrijving CFO Nuclear Sub | Functiebeschrijving CFO Nuclear Sub |
| De context | De context |
| Op 13 december 2023 hebben de Belgische Staat en Engie bindende | Op 13 december 2023 hebben de Belgische Staat en Engie bindende |
| overeenkomsten ondertekend voor de verlenging van de kerncentrales | overeenkomsten ondertekend voor de verlenging van de kerncentrales |
| Doel 4 en Tihange 3 voor een periode van 10 jaar. | Doel 4 en Tihange 3 voor een periode van 10 jaar. |
| Deze overeenkomsten voorzien in de oprichting van een joint venture, | Deze overeenkomsten voorzien in de oprichting van een joint venture, |
| 50/50 in handen van Engie en de Belgische Staat ("Nuclear Sub"). Deze | 50/50 in handen van Engie en de Belgische Staat ("Nuclear Sub"). Deze |
| JV zal eigenaar zijn van de 2 kernreactoren en zal het vehikel zijn | JV zal eigenaar zijn van de 2 kernreactoren en zal het vehikel zijn |
| waarbinnen bepaalde risico's en winsten worden verdeeld. De JV zal een | waarbinnen bepaalde risico's en winsten worden verdeeld. De JV zal een |
| "contract for difference" afsluiten met de Belgische Staat en zorgen | "contract for difference" afsluiten met de Belgische Staat en zorgen |
| voor het vermarkten van de geproduceerde elektriciteit. | voor het vermarkten van de geproduceerde elektriciteit. |
| Tegelijkertijd wordt de financiële verantwoordelijkheid voor het | Tegelijkertijd wordt de financiële verantwoordelijkheid voor het |
| beheer van het radioactieve afval (A, B en C) en verbruikte splijtstof | beheer van het radioactieve afval (A, B en C) en verbruikte splijtstof |
| overgedragen aan de Belgische Staat, in ruil voor een betaling van EUR | overgedragen aan de Belgische Staat, in ruil voor een betaling van EUR |
| 15 miljard, betaalbaar in 2024 en 2025. | 15 miljard, betaalbaar in 2024 en 2025. |
| Dit bedrag zal worden toevertrouwd aan HEDERA, een publiekrechtelijke | Dit bedrag zal worden toevertrouwd aan HEDERA, een publiekrechtelijke |
| instelling die speciaal daartoe werd gecreëerd. HEDERA zal de | instelling die speciaal daartoe werd gecreëerd. HEDERA zal de |
| financiële verantwoordelijkheid dragen voor de verplichtingen die zijn | financiële verantwoordelijkheid dragen voor de verplichtingen die zijn |
| overgedragen (zijnde de 15 miljard), zal de kosten die met die | overgedragen (zijnde de 15 miljard), zal de kosten die met die |
| verplichtingen gepaard gaan voldoen en zal de financiering van die | verplichtingen gepaard gaan voldoen en zal de financiering van die |
| kosten verzekeren. | kosten verzekeren. |
| HEDERA beheert haar vermogen en de middelen waarover zij beschikt op | HEDERA beheert haar vermogen en de middelen waarover zij beschikt op |
| zodanige wijze dat zij hiermee alle kosten die voortvloeien uit de | zodanige wijze dat zij hiermee alle kosten die voortvloeien uit de |
| overgedragen financiële verplichtingen kan voldoen, naarmate deze | overgedragen financiële verplichtingen kan voldoen, naarmate deze |
| kosten zich voordoen. | kosten zich voordoen. |
| HEDERA neemt ook de financiële verantwoordelijkheid over voor de | HEDERA neemt ook de financiële verantwoordelijkheid over voor de |
| nucleaire passiva van SCK-CEN, IRE-Elit en BP1-BP2. | nucleaire passiva van SCK-CEN, IRE-Elit en BP1-BP2. |
| Dit beheer zal worden verzekerd door investeringen die worden | Dit beheer zal worden verzekerd door investeringen die worden |
| uitgevoerd met en via het Agentschap van de Schuld en FPIM, in | uitgevoerd met en via het Agentschap van de Schuld en FPIM, in |
| samenwerking met andere actoren. | samenwerking met andere actoren. |
| De opportuniteit | De opportuniteit |
| Om een optimaal financieel beheer van NuclearSub te verzekeren, is de | Om een optimaal financieel beheer van NuclearSub te verzekeren, is de |
| regering op zoek naar een CFO (Chief Financial Officer) die de leiding | regering op zoek naar een CFO (Chief Financial Officer) die de leiding |
| en het beheer van de financiële dienst verzekert, evenals de | en het beheer van de financiële dienst verzekert, evenals de |
| vertegenwoordiging van NuclearSub bij de verschillende instanties. De | vertegenwoordiging van NuclearSub bij de verschillende instanties. De |
| CFO zal gekozen worden omwille van zijn of haar deskundigheid, in het | CFO zal gekozen worden omwille van zijn of haar deskundigheid, in het |
| bijzonder in materies die onder zijn of haar bevoegdheid vallen, | bijzonder in materies die onder zijn of haar bevoegdheid vallen, |
| waaronder het financieel beheer van NuclearSub. | waaronder het financieel beheer van NuclearSub. |
| De CFO treedt in functie op 30 november (onder voorbehoud van | De CFO treedt in functie op 30 november (onder voorbehoud van |
| goedkeuring door de Europese Commissie). | goedkeuring door de Europese Commissie). |
| Hoofdverantwoordelijkheden | Hoofdverantwoordelijkheden |
| De rollen van de CFO omvatten onder andere: | De rollen van de CFO omvatten onder andere: |
| - Goedkeuring van het exploitatie- en onderhoudsbudget. Dit budget | - Goedkeuring van het exploitatie- en onderhoudsbudget. Dit budget |
| dient als referentie om te bepalen of er sprake is van | dient als referentie om te bepalen of er sprake is van |
| kostenoverschrijding. Op basis van het budget dat door Engie wordt | kostenoverschrijding. Op basis van het budget dat door Engie wordt |
| verstrekt, zal de CFO een aanbeveling voor stemming voorleggen aan de | verstrekt, zal de CFO een aanbeveling voor stemming voorleggen aan de |
| raad van bestuur. | raad van bestuur. |
| - Goedkeuring van het projectbudget. Een projectbudget moet aan het | - Goedkeuring van het projectbudget. Een projectbudget moet aan het |
| begin van de operatie worden goedgekeurd en wordt slechts één keer | begin van de operatie worden goedgekeurd en wordt slechts één keer |
| bijgewerkt. Het budget, ontvangen van Engie, moet worden goedgekeurd | bijgewerkt. Het budget, ontvangen van Engie, moet worden goedgekeurd |
| door de raad van bestuur op basis van onder andere de toelichting van | door de raad van bestuur op basis van onder andere de toelichting van |
| de CFO. | de CFO. |
| - Valideren van rekeningen volgens BGAAP en IFRS. | - Valideren van rekeningen volgens BGAAP en IFRS. |
| - Zorgen dat de boeken nauwkeurig zijn en de transacties van | - Zorgen dat de boeken nauwkeurig zijn en de transacties van |
| NuclearSub nauwkeurig weerspiegelen. | NuclearSub nauwkeurig weerspiegelen. |
| - Zorgen dat transacties worden uitgevoerd en geregistreerd en dat | - Zorgen dat transacties worden uitgevoerd en geregistreerd en dat |
| interne controles worden toegepast. | interne controles worden toegepast. |
| - Communiceren met de externe accountant. | - Communiceren met de externe accountant. |
| - Zorgen voor halfjaarlijkse niet-gecontroleerde rekeningen. | - Zorgen voor halfjaarlijkse niet-gecontroleerde rekeningen. |
| - Beantwoorden van financiële vragen en verzoeken om documenten van de | - Beantwoorden van financiële vragen en verzoeken om documenten van de |
| raad van bestuur en aandeelhouders. | raad van bestuur en aandeelhouders. |
| - Coördineren van de financiering van NuclearSub bij de | - Coördineren van de financiering van NuclearSub bij de |
| aandeelhouders. | aandeelhouders. |
| - Beheren van het werkkapitaal van NuclearSub. | - Beheren van het werkkapitaal van NuclearSub. |
| - Toepassen van het dividendbeleid. | - Toepassen van het dividendbeleid. |
| - Uitvoeren van de procedure voor de benoeming van een deskundige | - Uitvoeren van de procedure voor de benoeming van een deskundige |
| indien nodig. | indien nodig. |
| Naast het bovenstaande moet de CFO een goed begrip hebben van de | Naast het bovenstaande moet de CFO een goed begrip hebben van de |
| volgende elementen (niet uitputtende lijst): | volgende elementen (niet uitputtende lijst): |
| - Risico- en beloningsregeling: | - Risico- en beloningsregeling: |
| o Bepaling en melding van de data van de eerste inbedrijfstelling en | o Bepaling en melding van de data van de eerste inbedrijfstelling en |
| de herstart van de lange termijn exploitatie (LTO). | de herstart van de lange termijn exploitatie (LTO). |
| o Het verkrijgen van de SDC-lening en het bepalen of bepaalde kosten | o Het verkrijgen van de SDC-lening en het bepalen of bepaalde kosten |
| shutdown-periodekosten of SDC-bedrijfskosten zijn. | shutdown-periodekosten of SDC-bedrijfskosten zijn. |
| o Valideren van de minimale operationele uitgaven. | o Valideren van de minimale operationele uitgaven. |
| o Berekening van de oorspronkelijke uitoefenprijs, gebaseerd op een | o Berekening van de oorspronkelijke uitoefenprijs, gebaseerd op een |
| kostenmodel + O&M-marge. | kostenmodel + O&M-marge. |
| o Berekening van de herziene uitoefenprijs, gebaseerd op vooruit- en | o Berekening van de herziene uitoefenprijs, gebaseerd op vooruit- en |
| achterwaarts kijkende kosten + O&M-marge, en de impact van | achterwaarts kijkende kosten + O&M-marge, en de impact van |
| achterwaarts kijkende geplande en ongeplande niet-beschikbaarheid. | achterwaarts kijkende geplande en ongeplande niet-beschikbaarheid. |
| o Berekening van het pijn- en winstdelingsmechanisme op basis van de | o Berekening van het pijn- en winstdelingsmechanisme op basis van de |
| uitoefenprijs. | uitoefenprijs. |
| o Bepaling van aanpassingen van de uitoefenprijs, door indexering met | o Bepaling van aanpassingen van de uitoefenprijs, door indexering met |
| relevante indices (AGORIA, nucleaire brandstof, etc.) of heropeningen | relevante indices (AGORIA, nucleaire brandstof, etc.) of heropeningen |
| in verband met externe ongeplande uitval die niet aan de exploitant te | in verband met externe ongeplande uitval die niet aan de exploitant te |
| wijten is, of verandering van wetgeving. | wijten is, of verandering van wetgeving. |
| o Herziening van de marktreferentieprijs. | o Herziening van de marktreferentieprijs. |
| o Verschilbetalingen, zowel van als naar de Belgische overheid. | o Verschilbetalingen, zowel van als naar de Belgische overheid. |
| o Negatieve prijzen en modulatievereisten, rekening houdend met | o Negatieve prijzen en modulatievereisten, rekening houdend met |
| nucleaire veiligheidsbeperkingen. | nucleaire veiligheidsbeperkingen. |
| o Updates van het financiële model. | o Updates van het financiële model. |
| o Opvolging van elektriciteitsbeheerdiensten. | o Opvolging van elektriciteitsbeheerdiensten. |
| o Diverse uitzonderlijke gebeurtenissen, zoals beëindigingsbetalingen, | o Diverse uitzonderlijke gebeurtenissen, zoals beëindigingsbetalingen, |
| etc. | etc. |
| - Aanbestedingen en opvolging van elektriciteitsbeheerdiensten. | - Aanbestedingen en opvolging van elektriciteitsbeheerdiensten. |
| - Exploitatie- en brandstofleveringsovereenkomsten (O&M): | - Exploitatie- en brandstofleveringsovereenkomsten (O&M): |
| o Vergelijking en audit van O&M-kosten. | o Vergelijking en audit van O&M-kosten. |
| o Betalingen voor relevante reserveonderdelen. | o Betalingen voor relevante reserveonderdelen. |
| o Artikel 6.2: Vertegenwoordiger van NuclearSub: het vermogen om op te | o Artikel 6.2: Vertegenwoordiger van NuclearSub: het vermogen om op te |
| treden als vertegenwoordiger van NuclearSub met betrekking tot onder | treden als vertegenwoordiger van NuclearSub met betrekking tot onder |
| andere de exploitatie-, onderhouds-, afval-, langetermijnexploitatie- | andere de exploitatie-, onderhouds-, afval-, langetermijnexploitatie- |
| en brandstofkosten van kerncentrales. | en brandstofkosten van kerncentrales. |
| o Goedkeuring van het budget met betrekking tot onder andere de | o Goedkeuring van het budget met betrekking tot onder andere de |
| exploitatie-, onderhouds-, afval-, langetermijnexploitatie- en | exploitatie-, onderhouds-, afval-, langetermijnexploitatie- en |
| brandstofkosten van kerncentrales. | brandstofkosten van kerncentrales. |
| o Benchmarking. | o Benchmarking. |
| o Opvolging van stimuleringsmechanismen: budgetoverschrijding, | o Opvolging van stimuleringsmechanismen: budgetoverschrijding, |
| ongeplande uitval van de kerncentrale. | ongeplande uitval van de kerncentrale. |
| o Minimale betalingen met betrekking tot minimale O&M-kosten. | o Minimale betalingen met betrekking tot minimale O&M-kosten. |
| Ervaring en professionele kwalificaties | Ervaring en professionele kwalificaties |
| - Master in financiën, economie, rechten, ingenieurswetenschappen, of | - Master in financiën, economie, rechten, ingenieurswetenschappen, of |
| equivalent. | equivalent. |
| - Minstens 10 jaar recente ervaring in de nucleaire en/of financiële | - Minstens 10 jaar recente ervaring in de nucleaire en/of financiële |
| sector. | sector. |
| - Werkervaring in een leidinggevende functie is een plus. | - Werkervaring in een leidinggevende functie is een plus. |
| - De CFO moet gedegen ervaring hebben met financieel management, en/of | - De CFO moet gedegen ervaring hebben met financieel management, en/of |
| goede kennis van het "contract for difference" en erbij horende | goede kennis van het "contract for difference" en erbij horende |
| financiële modellen. Een goed begrip van bugetbeheer is essentieel. | financiële modellen. Een goed begrip van bugetbeheer is essentieel. |
| - Goede kennis en ervaring met BE GAAP en IFRS is een plus. | - Goede kennis en ervaring met BE GAAP en IFRS is een plus. |
| - Kennis en expertise inzake nucleaire technologie is een plus. | - Kennis en expertise inzake nucleaire technologie is een plus. |
| - Ervaring inzake het reglementaire kader inzake nucleaire veiligheid | - Ervaring inzake het reglementaire kader inzake nucleaire veiligheid |
| en nucleair afval is een plus. | en nucleair afval is een plus. |
| - Affiniteit met de maatschappelijke en politieke context en de | - Affiniteit met de maatschappelijke en politieke context en de |
| werking van de overheid. | werking van de overheid. |
| - De kandidaat moet tijdens zijn/haar volledige carrière steeds blijk | - De kandidaat moet tijdens zijn/haar volledige carrière steeds blijk |
| hebben gegeven van onberispelijk gedrag. | hebben gegeven van onberispelijk gedrag. |
| - Drietalig (Nederlands, Frans en Engels). | - Drietalig (Nederlands, Frans en Engels). |
| - Beschikken over een veiligheidsmachtiging van het niveau "geheim", | - Beschikken over een veiligheidsmachtiging van het niveau "geheim", |
| overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de | overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de |
| classificatie, de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten, | classificatie, de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten, |
| veiligheidsadviezen en de publiek gereguleerde dienst. Indien de | veiligheidsadviezen en de publiek gereguleerde dienst. Indien de |
| veiligheidsmachtiging geweigerd of ingetrokken wordt, wordt de functie | veiligheidsmachtiging geweigerd of ingetrokken wordt, wordt de functie |
| automatisch beëindigd. | automatisch beëindigd. |
| Vaardigheden | Vaardigheden |
| - Analytisch vermogen. | - Analytisch vermogen. |
| - Flexibel en vernieuwend en kritisch kunnen denken. | - Flexibel en vernieuwend en kritisch kunnen denken. |
| - Resultaatgerichte organisator met grote inzet, werkkracht, | - Resultaatgerichte organisator met grote inzet, werkkracht, |
| enthousiasme en flexibiliteit, gepaard gaand met aandacht voor | enthousiasme en flexibiliteit, gepaard gaand met aandacht voor |
| dienstverlening en kwaliteitsgerichtheid. | dienstverlening en kwaliteitsgerichtheid. |
| - Sterke communicatievaardigheden. | - Sterke communicatievaardigheden. |
| - In staat zijn om een consistente, toekomstgerichte financiële visie | - In staat zijn om een consistente, toekomstgerichte financiële visie |
| voor NuclearSub te ontwikkelen. | voor NuclearSub te ontwikkelen. |
| - Strategisch inzicht in het politieke besluitvormingsproces in België | - Strategisch inzicht in het politieke besluitvormingsproces in België |
| en op Europees niveau, het Belgisch institutionele landschap. | en op Europees niveau, het Belgisch institutionele landschap. |
| - Goede kennis van de diverse stakeholders en in staat zijn | - Goede kennis van de diverse stakeholders en in staat zijn |
| constructieve relaties met deze actoren met (eventuele) tegengestelde | constructieve relaties met deze actoren met (eventuele) tegengestelde |
| belangen op te bouwen. | belangen op te bouwen. |
| - Vermogen om zonder vooroordelen te luisteren naar diverse | - Vermogen om zonder vooroordelen te luisteren naar diverse |
| standpunten, om open te dialogeren en naar consensus te streven. | standpunten, om open te dialogeren en naar consensus te streven. |
| - In staat zijn NuclearSub te vertegenwoordigen op nationale en | - In staat zijn NuclearSub te vertegenwoordigen op nationale en |
| internationale fora, naar de pers en naar diverse overheden toe. | internationale fora, naar de pers en naar diverse overheden toe. |
| - Transparantie, integriteit en verantwoordelijkheidsgevoel zijn | - Transparantie, integriteit en verantwoordelijkheidsgevoel zijn |
| essentiële kwaliteiten. | essentiële kwaliteiten. |
| Kandidaten die geïnteresseerd zijn in de functie van CFO bij | Kandidaten die geïnteresseerd zijn in de functie van CFO bij |
| NuclearSub worden uitgenodigd om hun sollicitatie uiterlijk 17 mei | NuclearSub worden uitgenodigd om hun sollicitatie uiterlijk 17 mei |
| 2024 per e-mail in te dienen bij Herman.Driessen@KornFerry.com. | 2024 per e-mail in te dienen bij Herman.Driessen@KornFerry.com. |
| Sollicitaties dienen een CV en een begeleidende brief te bevatten. | Sollicitaties dienen een CV en een begeleidende brief te bevatten. |
| Het Korn Ferry-team zal alle sollicitaties zorgvuldig beoordelen en | Het Korn Ferry-team zal alle sollicitaties zorgvuldig beoordelen en |
| elke kandidaat zal via e-mail op de hoogte worden gebracht van de | elke kandidaat zal via e-mail op de hoogte worden gebracht van de |
| status van zijn/haar sollicitatie na het beoordelingsproces. | status van zijn/haar sollicitatie na het beoordelingsproces. |