← Terug naar "Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor
de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de
Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en (...) Fedasil is verantwoordelijk
voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming e(...)"
Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en (...) Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming e(...) | Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en (...) Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming e(...) |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
Nationale projectoproep 2021 voor opvang | Nationale projectoproep 2021 voor opvang |
1. INLEIDING | 1. INLEIDING |
Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) is | Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) is |
een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de | een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de |
Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en Migratie. | Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en Migratie. |
Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om | Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om |
internationale bescherming en andere categorieën van vreemdelingen die | internationale bescherming en andere categorieën van vreemdelingen die |
eveneens recht hebben op opvang. Fedasil organiseert, rechtstreeks of | eveneens recht hebben op opvang. Fedasil organiseert, rechtstreeks of |
met zijn partners, een kwaliteitsvolle opvang en ondersteuning en | met zijn partners, een kwaliteitsvolle opvang en ondersteuning en |
zorgt ook voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide | zorgt ook voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide |
minderjarige vreemdelingen (NBMV). Het Agentschap coördineert ook de | minderjarige vreemdelingen (NBMV). Het Agentschap coördineert ook de |
programma's voor vrijwillige terugkeer en draagt tenslotte bij tot de | programma's voor vrijwillige terugkeer en draagt tenslotte bij tot de |
ontwikkeling en voorbereiding van een coherent opvangbeleid. | ontwikkeling en voorbereiding van een coherent opvangbeleid. |
2. ALGEMEEN KADER | 2. ALGEMEEN KADER |
Krachtens art. 62 van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang | Krachtens art. 62 van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang |
van asielzoekers en bepaalde andere categorieën van vreemdelingen, | van asielzoekers en bepaalde andere categorieën van vreemdelingen, |
"kan het Agentschap aan partners de taak toevertrouwen om aan | "kan het Agentschap aan partners de taak toevertrouwen om aan |
begunstigden van de opvang materiële hulp te verstrekken zoals | begunstigden van de opvang materiële hulp te verstrekken zoals |
voorzien in deze wet. (...) Met het oog hierop sluit het Agentschap | voorzien in deze wet. (...) Met het oog hierop sluit het Agentschap |
overeenkomsten af". | overeenkomsten af". |
Deze oproep tot het indienen van projecten past in het kader van de | Deze oproep tot het indienen van projecten past in het kader van de |
bepalingen betreffende de materiële hulp die wordt verleend aan de | bepalingen betreffende de materiële hulp die wordt verleend aan de |
begunstigden van de opvang waarin de genoemde wet voorziet, en de | begunstigden van de opvang waarin de genoemde wet voorziet, en de |
doelstellingen van de algemene beleidsnota over de opvang van | doelstellingen van de algemene beleidsnota over de opvang van |
asielzoekers en andere begunstigden van opvang. | asielzoekers en andere begunstigden van opvang. |
De ingediende projecten moeten beantwoorden aan de huidige behoeften | De ingediende projecten moeten beantwoorden aan de huidige behoeften |
van het opvangnetwerk en de visie van het Agentschap inzake de | van het opvangnetwerk en de visie van het Agentschap inzake de |
financiering van nationale projecten. Het Agentschap zal prioriteit | financiering van nationale projecten. Het Agentschap zal prioriteit |
geven aan projecten die het aanpassen van het opvangnetwerk aan de | geven aan projecten die het aanpassen van het opvangnetwerk aan de |
behoeften en kwetsbaarheden van de begunstigden faciliteren, de | behoeften en kwetsbaarheden van de begunstigden faciliteren, de |
kwaliteit en de flexibiliteit van het opvangnetwerk verhogen en die | kwaliteit en de flexibiliteit van het opvangnetwerk verhogen en die |
gerichte initiatieven bevorderen om het samenleven binnen en buiten de | gerichte initiatieven bevorderen om het samenleven binnen en buiten de |
opvangstructuur te verbeteren (met inbegrip van activiteiten ter | opvangstructuur te verbeteren (met inbegrip van activiteiten ter |
voorbereiding op integratie en transitie). | voorbereiding op integratie en transitie). |
Het sluiten van overeenkomsten met betrekking tot projecten die | Het sluiten van overeenkomsten met betrekking tot projecten die |
voortvloeien uit deze projectoproep kan alleen gebeuren mits de | voortvloeien uit deze projectoproep kan alleen gebeuren mits de |
formele goedkeuring door de verschillende betrokken instanties. | formele goedkeuring door de verschillende betrokken instanties. |
Het selectiecomité bepaalt de door Fedasil gefinancierde projecten | Het selectiecomité bepaalt de door Fedasil gefinancierde projecten |
binnen de grenzen van de hiervoor voor 2021 toegewezen budgetten en | binnen de grenzen van de hiervoor voor 2021 toegewezen budgetten en |
onder voorbehoud van de goedkeuring van de Fedasil-begroting voor | onder voorbehoud van de goedkeuring van de Fedasil-begroting voor |
2021. | 2021. |
Alleen projecten die voldoen aan de onderstaande voorwaarden komen in | Alleen projecten die voldoen aan de onderstaande voorwaarden komen in |
aanmerking. | aanmerking. |
3. PRIORITEITEN VAN DE PROJECTOPROEP 2021 | 3. PRIORITEITEN VAN DE PROJECTOPROEP 2021 |
De volgende prioriteiten werden goedgekeurd door het Directiecomité en | De volgende prioriteiten werden goedgekeurd door het Directiecomité en |
de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie. | de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie. |
Thema 1: Aanpassing van het opvangnetwerk aan de behoeften en | Thema 1: Aanpassing van het opvangnetwerk aan de behoeften en |
kwetsbaarheden van de begunstigden | kwetsbaarheden van de begunstigden |
1. Schoolopvolging door de ouders: de deelname van de ouders aan de | 1. Schoolopvolging door de ouders: de deelname van de ouders aan de |
schoolopvolging en de huiswerkbegeleiding van hun kinderen versterken, | schoolopvolging en de huiswerkbegeleiding van hun kinderen versterken, |
met name bij afstandsonderwijs en bij online school, door een | met name bij afstandsonderwijs en bij online school, door een |
methodologie en instrumenten te ontwikkelen waarmee de ouders hun | methodologie en instrumenten te ontwikkelen waarmee de ouders hun |
kinderen kunnen helpen, zelfs zonder kennis van de onderwijstaal of | kinderen kunnen helpen, zelfs zonder kennis van de onderwijstaal of |
het vakgebied. | het vakgebied. |
2. Mobiele website voor aanvragers van internationale bescherming: | 2. Mobiele website voor aanvragers van internationale bescherming: |
beoordelen hoe de eerste mobiele website van het Agentschap, | beoordelen hoe de eerste mobiele website van het Agentschap, |
www.fedasilinfo.be, door aanvragers van internationale bescherming | www.fedasilinfo.be, door aanvragers van internationale bescherming |
wordt ervaren en voor de komende jaren kan worden verbeterd. | wordt ervaren en voor de komende jaren kan worden verbeterd. |
3. Begeleiding en opvang van minderjarigen "in transit": begeleiding | 3. Begeleiding en opvang van minderjarigen "in transit": begeleiding |
bieden aan jongeren "in transit" die bijzonder wantrouwig staan | bieden aan jongeren "in transit" die bijzonder wantrouwig staan |
tegenover instellingen en daardoor vaak afzien van het reguliere | tegenover instellingen en daardoor vaak afzien van het reguliere |
opvangaanbod en samen met het Agentschap nadenken over de organisatie | opvangaanbod en samen met het Agentschap nadenken over de organisatie |
van een toegankelijk en ondersteunend opvangtraject voor deze | van een toegankelijk en ondersteunend opvangtraject voor deze |
doelgroep. | doelgroep. |
4. Behoeften van mensen met gehoor- en/of visuele beperkingen: het | 4. Behoeften van mensen met gehoor- en/of visuele beperkingen: het |
ontwikkelen van een project om een procedure op te zetten om gehoor- | ontwikkelen van een project om een procedure op te zetten om gehoor- |
en/of visuele beperkingen en het profiel van deze mensen te | en/of visuele beperkingen en het profiel van deze mensen te |
identificeren en om een passend antwoord te geven gedurende het hele | identificeren en om een passend antwoord te geven gedurende het hele |
opvangtraject. | opvangtraject. |
5. Evaluatie van de eerdere projecten rond kwetsbare groepen: | 5. Evaluatie van de eerdere projecten rond kwetsbare groepen: |
evaluatie van de nationale en AMIF-projecten met betrekking tot | evaluatie van de nationale en AMIF-projecten met betrekking tot |
kwetsbare doelgroepen die het Agentschap de afgelopen 5 jaar heeft | kwetsbare doelgroepen die het Agentschap de afgelopen 5 jaar heeft |
uitgevoerd (alle projecten in kaart brengen, de impact ervan | uitgevoerd (alle projecten in kaart brengen, de impact ervan |
analyseren en acties voorstellen om de duurzaamheid ervan te | analyseren en acties voorstellen om de duurzaamheid ervan te |
waarborgen). | waarborgen). |
Thema 2: Verhoging van de kwaliteit en flexibiliteit van het | Thema 2: Verhoging van de kwaliteit en flexibiliteit van het |
opvangnetwerk | opvangnetwerk |
6. Tolken: het ontwikkelen van een actie-onderzoeksproject gericht op | 6. Tolken: het ontwikkelen van een actie-onderzoeksproject gericht op |
het analyseren van bestaande uitdagingen in het opvangwerk met | het analyseren van bestaande uitdagingen in het opvangwerk met |
betrekking tot tolken op afstand en het voorstellen en testen door | betrekking tot tolken op afstand en het voorstellen en testen door |
middel van een proefproject (2 of 3 centra per regio) van innovatieve | middel van een proefproject (2 of 3 centra per regio) van innovatieve |
oplossingen voor tolken op afstand om tegemoet te komen aan de | oplossingen voor tolken op afstand om tegemoet te komen aan de |
uitdagingen en behoeften die de analyse met zich meebrengt. De | uitdagingen en behoeften die de analyse met zich meebrengt. De |
voorgestelde acties moeten worden ontwikkeld in overleg met | voorgestelde acties moeten worden ontwikkeld in overleg met |
gespecialiseerde tolkfaciliteiten voor verzoekers om internationale | gespecialiseerde tolkfaciliteiten voor verzoekers om internationale |
bescherming. | bescherming. |
7. Huishoudelijk reglement: verbeteren van het begrip van de | 7. Huishoudelijk reglement: verbeteren van het begrip van de |
betekenis, de thema's en de inhoud van het huishoudelijk reglement in | betekenis, de thema's en de inhoud van het huishoudelijk reglement in |
de centra door het creëren van een educatief en visueel instrument, | de centra door het creëren van een educatief en visueel instrument, |
voor meer respect en een verhoogde mobilisatie van de teams en de | voor meer respect en een verhoogde mobilisatie van de teams en de |
bewoners. | bewoners. |
8. Ecologie: de aandacht voor ecologie in het opvangnetwerk versterken | 8. Ecologie: de aandacht voor ecologie in het opvangnetwerk versterken |
door de ontwikkeling van innovatieve projecten die enerzijds de centra | door de ontwikkeling van innovatieve projecten die enerzijds de centra |
meer ecologisch maken en anderzijds de bewoners sensibiliseren voor | meer ecologisch maken en anderzijds de bewoners sensibiliseren voor |
dit thema (bv. ontwikkeling van groentetuinen, groendaken, ...). | dit thema (bv. ontwikkeling van groentetuinen, groendaken, ...). |
9. Procedures in de observatie- en oriëntatiecentra (OOC's): | 9. Procedures in de observatie- en oriëntatiecentra (OOC's): |
versterking van het aanpassingsvermogen van de OOC's door het | versterking van het aanpassingsvermogen van de OOC's door het |
opstellen van een ondersteuningsplan dat de OOC's in staat stelt om op | opstellen van een ondersteuningsplan dat de OOC's in staat stelt om op |
een aangepaste manier te reageren op de opvangbehoeften en daarbij | een aangepaste manier te reageren op de opvangbehoeften en daarbij |
rekening te houden met de schommelende druk die op het opvangnetwerk | rekening te houden met de schommelende druk die op het opvangnetwerk |
wordt uitgeoefend, en dit in versterkte samenwerking met de MENA-cel | wordt uitgeoefend, en dit in versterkte samenwerking met de MENA-cel |
en na een veldonderzoek. | en na een veldonderzoek. |
Thema 3: Bevordering van gerichte initiatieven ter verbetering van het | Thema 3: Bevordering van gerichte initiatieven ter verbetering van het |
samenleven binnen en buiten de opvangstructuur (met inbegrip van | samenleven binnen en buiten de opvangstructuur (met inbegrip van |
acties ter voorbereiding op de integratie en de transitie) : | acties ter voorbereiding op de integratie en de transitie) : |
10. Reageren op polarisatie en haatdragende taal op sociale media: een | 10. Reageren op polarisatie en haatdragende taal op sociale media: een |
studie uitvoeren en aanbevelingen doen over hoe Fedasil als | studie uitvoeren en aanbevelingen doen over hoe Fedasil als |
overheidsinstelling kan omgaan met polarisatie, extremisme en vals | overheidsinstelling kan omgaan met polarisatie, extremisme en vals |
nieuws op de eigen sociale mediakanalen en op sociale media in het | nieuws op de eigen sociale mediakanalen en op sociale media in het |
algemeen. | algemeen. |
11. Integratie van jongeren door middel van vrijetijdsactiviteiten: | 11. Integratie van jongeren door middel van vrijetijdsactiviteiten: |
versterking en aanmoediging van de deelname van jongeren (begeleide of | versterking en aanmoediging van de deelname van jongeren (begeleide of |
niet-begeleide minderjarigen) aan bestaande en flexibele | niet-begeleide minderjarigen) aan bestaande en flexibele |
dagactiviteiten die door jongerenorganisaties worden georganiseerd, | dagactiviteiten die door jongerenorganisaties worden georganiseerd, |
zodat jongeren hun netwerk kunnen verbreden en zo hun integratie | zodat jongeren hun netwerk kunnen verbreden en zo hun integratie |
kunnen vergemakkelijken. De organisatie moet een proefproject op een | kunnen vergemakkelijken. De organisatie moet een proefproject op een |
beperkt gebied (maximaal 2 of 3 centra) voorstellen en een aanpak | beperkt gebied (maximaal 2 of 3 centra) voorstellen en een aanpak |
ontwikkelen die het mogelijk maakt dit aanbod verder te laten gaan dan | ontwikkelen die het mogelijk maakt dit aanbod verder te laten gaan dan |
de financiering van het project. | de financiering van het project. |
12. Toegang tot de arbeidsmarkt: een innovatieve aanpak ontwikkelen om | 12. Toegang tot de arbeidsmarkt: een innovatieve aanpak ontwikkelen om |
de toegang tot de arbeidsmarkt voor aanvragers van internationale | de toegang tot de arbeidsmarkt voor aanvragers van internationale |
bescherming te bevorderen, in samenwerking met de bevoegde instanties | bescherming te bevorderen, in samenwerking met de bevoegde instanties |
(VDAB en Forem). | (VDAB en Forem). |
13. Analyse van de transitiefase: ontwikkeling van een studie om de | 13. Analyse van de transitiefase: ontwikkeling van een studie om de |
successen en uitdagingen voor personen die internationale bescherming | successen en uitdagingen voor personen die internationale bescherming |
genieten om zich in hun lokale omgeving te vestigen (percentage BIB | genieten om zich in hun lokale omgeving te vestigen (percentage BIB |
die zich in de omgeving van hun LOI vestigen; die werk, huisvesting, | die zich in de omgeving van hun LOI vestigen; die werk, huisvesting, |
enz. vinden) te analyseren. | enz. vinden) te analyseren. |
4. VOORWAARDEN VOOR SUBSIDIES | 4. VOORWAARDEN VOOR SUBSIDIES |
-> Fedasil financiert activiteiten, geen organisaties. Aanvragen die | -> Fedasil financiert activiteiten, geen organisaties. Aanvragen die |
er uitsluitend op gericht zijn de werking van de organisatie te | er uitsluitend op gericht zijn de werking van de organisatie te |
versterken, worden als structureel beschouwd en worden bijgevolg niet | versterken, worden als structureel beschouwd en worden bijgevolg niet |
in overweging genomen; | in overweging genomen; |
-> Zijn uitgesloten van de projectoproep, kandidaat-organisaties: | -> Zijn uitgesloten van de projectoproep, kandidaat-organisaties: |
o die een bedrijf met winstoogmerk exploiteren; | o die een bedrijf met winstoogmerk exploiteren; |
o die zich in staat van faillissement bevinden of het voorwerp zijn | o die zich in staat van faillissement bevinden of het voorwerp zijn |
van een faillissementsprocedure, een procedure van schikking, van | van een faillissementsprocedure, een procedure van schikking, van |
vereffening of stopzetting van de activiteiten, of zich in een | vereffening of stopzetting van de activiteiten, of zich in een |
gelijkaardige situatie bevinden; | gelijkaardige situatie bevinden; |
o die het voorwerp zijn geweest van een in kracht van gewijsde gegaan | o die het voorwerp zijn geweest van een in kracht van gewijsde gegaan |
vonnis voor elk strafbaar feit dat invloed heeft op hun moraliteit, | vonnis voor elk strafbaar feit dat invloed heeft op hun moraliteit, |
omwille van fraude, corruptie, deelname aan een criminele organisatie | omwille van fraude, corruptie, deelname aan een criminele organisatie |
of elke andere onwettige activiteit die de financiële belangen van de | of elke andere onwettige activiteit die de financiële belangen van de |
Staat schaadt; | Staat schaadt; |
o die niet voldoen aan hun sociale en fiscale verplichtingen | o die niet voldoen aan hun sociale en fiscale verplichtingen |
overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen; | overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen; |
o die, in het kader van een andere procedure voor toekenning van | o die, in het kader van een andere procedure voor toekenning van |
subsidies, ernstig in gebreke zijn gesteld wegens niet-nakoming van de | subsidies, ernstig in gebreke zijn gesteld wegens niet-nakoming van de |
contractuele verplichtingen; | contractuele verplichtingen; |
o die, in het kader van deze subsidieaanvraag, geconfronteerd worden | o die, in het kader van deze subsidieaanvraag, geconfronteerd worden |
met een belangenconflict. | met een belangenconflict. |
-> Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het project dat wordt | -> Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het project dat wordt |
ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende | ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende |
voorwaarden: | voorwaarden: |
o Deelnemen aan de realisatie van de hierboven vermelde prioriteiten; | o Deelnemen aan de realisatie van de hierboven vermelde prioriteiten; |
o Gericht zijn op de begunstigden van de opvang zoals bepaald in | o Gericht zijn op de begunstigden van de opvang zoals bepaald in |
artikel 2, 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007 op de opvang van | artikel 2, 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007 op de opvang van |
asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vluchtelingen; | asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vluchtelingen; |
o Ontwikkeld zijn in België; | o Ontwikkeld zijn in België; |
o niet-lucratief zijn van aard. In het budget moeten de eventuele | o niet-lucratief zijn van aard. In het budget moeten de eventuele |
inkomsten worden opgenomen die gegenereerd worden bij de uitvoering | inkomsten worden opgenomen die gegenereerd worden bij de uitvoering |
van een gesubsidieerd project. In dit geval gaat het in principe om | van een gesubsidieerd project. In dit geval gaat het in principe om |
ontvangsten die gegenereerd worden tijdens de periode van de | ontvangsten die gegenereerd worden tijdens de periode van de |
overeenkomst (verkoop, verhuur, verlenen van diensten, uitgaven voor | overeenkomst (verkoop, verhuur, verlenen van diensten, uitgaven voor |
inschrijvingen, ...). | inschrijvingen, ...). |
-> Om ontvankelijk te zijn moet het kandidatuurdossier die de | -> Om ontvankelijk te zijn moet het kandidatuurdossier die de |
kandidaat-organisatie indient beantwoorden aan de volgende | kandidaat-organisatie indient beantwoorden aan de volgende |
voorwaarden: | voorwaarden: |
o Ingediend zijn binnen de vastgestelde termijn en in de, door deze | o Ingediend zijn binnen de vastgestelde termijn en in de, door deze |
projectoproep, voorgeschreven vorm; | projectoproep, voorgeschreven vorm; |
o ingediend zijn middels het standaardformulier voor subsidieaanvraag | o ingediend zijn middels het standaardformulier voor subsidieaanvraag |
opgesteld door Fedasil (bijlage A aanvraagformulier); | opgesteld door Fedasil (bijlage A aanvraagformulier); |
o alle vereiste informatie (context, uitvoering, financiering, | o alle vereiste informatie (context, uitvoering, financiering, |
verwachte resultaten, evaluatiemethode,...) en gevraagde documenten | verwachte resultaten, evaluatiemethode,...) en gevraagde documenten |
bevatten. Indien dit niet het geval is, is rechtvaardiging vereist; | bevatten. Indien dit niet het geval is, is rechtvaardiging vereist; |
o gedateerd en ondertekend zijn door de persoon die wettelijk bevoegd | o gedateerd en ondertekend zijn door de persoon die wettelijk bevoegd |
is om in naam van de kandidaat-organisatie te ondertekenen. | is om in naam van de kandidaat-organisatie te ondertekenen. |
-> De kandidaat-organisatie moet zijn project op een gedetailleerde | -> De kandidaat-organisatie moet zijn project op een gedetailleerde |
manier beschrijven in het kandidatuurdossier. De projectbeschrijving | manier beschrijven in het kandidatuurdossier. De projectbeschrijving |
moet een duidelijk idee geven van de beoogde doelgroep, de | moet een duidelijk idee geven van de beoogde doelgroep, de |
doelstellingen, de inhoud en de uitvoering van het project, alsook van | doelstellingen, de inhoud en de uitvoering van het project, alsook van |
de relevantie en de coherentie ervan. | de relevantie en de coherentie ervan. |
-> Het gevraagde budget mag niet hoger liggen dan 100.000. | -> Het gevraagde budget mag niet hoger liggen dan 100.000. |
-> Het budget moet volledig zijn en mag geen niet-subsidiabele | -> Het budget moet volledig zijn en mag geen niet-subsidiabele |
uitgaven vermelden. Het is hierbij essentieel dat de financiële en | uitgaven vermelden. Het is hierbij essentieel dat de financiële en |
budgettaire richtlijnen worden geraadpleegd (bijlage B budget 2021) ; | budgettaire richtlijnen worden geraadpleegd (bijlage B budget 2021) ; |
-> Het budget moet steeds in evenwicht zijn. Met andere woorden: de | -> Het budget moet steeds in evenwicht zijn. Met andere woorden: de |
totale uitgaven en de totale inkomsten (financieel plan) moeten gelijk | totale uitgaven en de totale inkomsten (financieel plan) moeten gelijk |
zijn en moeten duidelijk vermeld zijn in het budget. Bovendien moet er | zijn en moeten duidelijk vermeld zijn in het budget. Bovendien moet er |
een duidelijke verdeling en identificering van de kosten per | een duidelijke verdeling en identificering van de kosten per |
financiële bron worden gegeven. | financiële bron worden gegeven. |
-> Het project mag geen voorwerp uitmaken van een dubbele | -> Het project mag geen voorwerp uitmaken van een dubbele |
financiering. Er zullen bijgevolg geen subsidies worden toegekend voor | financiering. Er zullen bijgevolg geen subsidies worden toegekend voor |
projecten die reeds op andere wijze (kunnen) worden gefinancierd door | projecten die reeds op andere wijze (kunnen) worden gefinancierd door |
het Agentschap of door een andere instantie. Ook zal het project niet | het Agentschap of door een andere instantie. Ook zal het project niet |
als cofinanciering kunnen worden gebruikt voor een AMIF project | als cofinanciering kunnen worden gebruikt voor een AMIF project |
(Asylum Migration and Integration Fund); | (Asylum Migration and Integration Fund); |
-> De uitvoering van de activiteiten in het kader van het project, | -> De uitvoering van de activiteiten in het kader van het project, |
moet volledig overeenstemmen met de beschrijving die wordt gegeven in | moet volledig overeenstemmen met de beschrijving die wordt gegeven in |
het kandidatuurdossier, en dit gedurende de volledige looptijd van de | het kandidatuurdossier, en dit gedurende de volledige looptijd van de |
overeenkomst; | overeenkomst; |
-> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om binnen de vereiste | -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om binnen de vereiste |
termijn het personeel, het materiaal en de technieken in te zetten die | termijn het personeel, het materiaal en de technieken in te zetten die |
nodig zijn om het project uit te voeren zoals beschreven in het | nodig zijn om het project uit te voeren zoals beschreven in het |
kandidatuurdossier. De personen die zijn aangesteld voor de uitvoering | kandidatuurdossier. De personen die zijn aangesteld voor de uitvoering |
van het project waarover de kandidatuur gaat, beschikken over de | van het project waarover de kandidatuur gaat, beschikken over de |
vereiste capaciteiten en voldoende bekwaamheden om het doelpubliek te | vereiste capaciteiten en voldoende bekwaamheden om het doelpubliek te |
begeleiden volgens de voorgestelde werkwijze en zijn niet het voorwerp | begeleiden volgens de voorgestelde werkwijze en zijn niet het voorwerp |
van een rechterlijk verbod. De kandidaat-organisatie beschikt ook over | van een rechterlijk verbod. De kandidaat-organisatie beschikt ook over |
voldoende ruimten en geschikte uitrusting om het project uit te | voldoende ruimten en geschikte uitrusting om het project uit te |
voeren; | voeren; |
-> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om het project uit te | -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om het project uit te |
voeren overeenkomstig de regels voor het beheer die zijn opgelegd door | voeren overeenkomstig de regels voor het beheer die zijn opgelegd door |
Fedasil. In dit verband maakt de organisatie, op de data vastgelegd | Fedasil. In dit verband maakt de organisatie, op de data vastgelegd |
door Fedasil, tussentijdse verslagen en een eindverslag op over de | door Fedasil, tussentijdse verslagen en een eindverslag op over de |
uitvoering van het project. Deze verslagen dienen in het bijzonder een | uitvoering van het project. Deze verslagen dienen in het bijzonder een |
kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving te bevatten van de | kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving te bevatten van de |
activiteiten en de resultaten die binnen het lopende referentiejaar | activiteiten en de resultaten die binnen het lopende referentiejaar |
werden behaald in het kader van het project en in toepassing van de | werden behaald in het kader van het project en in toepassing van de |
vooropgestelde doelstellingen en toegekende missies; | vooropgestelde doelstellingen en toegekende missies; |
-> Tijdens de hele duur van het project moet de doelgroep op | -> Tijdens de hele duur van het project moet de doelgroep op |
objectieve en controleerbare wijze worden geregistreerd. Deze | objectieve en controleerbare wijze worden geregistreerd. Deze |
registratie moet toelaten een duidelijk onderscheid te maken tussen de | registratie moet toelaten een duidelijk onderscheid te maken tussen de |
doelgroep van de organisatie en die van het project. Het niet | doelgroep van de organisatie en die van het project. Het niet |
afbakenen van doelgroepen zal als gevolg hebben dat een eventueel | afbakenen van doelgroepen zal als gevolg hebben dat een eventueel |
toegekende subsidie moet worden terugbetaald; | toegekende subsidie moet worden terugbetaald; |
-> De kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren van de prestaties en | -> De kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren van de prestaties en |
resultaten worden vastgelegd in de overeenkomst op basis van de | resultaten worden vastgelegd in de overeenkomst op basis van de |
voorstellen van de kandidaat-organisatie en de onderhandelingen die | voorstellen van de kandidaat-organisatie en de onderhandelingen die |
hierover door Fedasil kunnen worden gevoerd. Deze indicatoren moeten | hierover door Fedasil kunnen worden gevoerd. Deze indicatoren moeten |
minstens het aantal begunstigden en hun kenmerken bevatten; | minstens het aantal begunstigden en hun kenmerken bevatten; |
-> Indien er sprake is van een partnerschap met een andere | -> Indien er sprake is van een partnerschap met een andere |
organisatie, is de organisatie die het project heeft ingediend de | organisatie, is de organisatie die het project heeft ingediend de |
enige contactpersoon voor Fedasil. Deze organisatie coördineert het | enige contactpersoon voor Fedasil. Deze organisatie coördineert het |
project en zal verantwoordelijk zijn voor het communiceren van alle | project en zal verantwoordelijk zijn voor het communiceren van alle |
door Fedasil gevraagde informatie. Voor de partnerschappen is een | door Fedasil gevraagde informatie. Voor de partnerschappen is een |
overeenkomst vereist die op gedetailleerde wijze de rechten en | overeenkomst vereist die op gedetailleerde wijze de rechten en |
plichten van de partners vastlegt, m.a.w. de modaliteiten van het | plichten van de partners vastlegt, m.a.w. de modaliteiten van het |
partnerschap, zowel op financieel vlak als op het vlak van organisatie | partnerschap, zowel op financieel vlak als op het vlak van organisatie |
en de inhoud; | en de inhoud; |
-> De subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven voor de projecten die | -> De subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven voor de projecten die |
zijn geselecteerd in het kader van deze projectoproep loopt van 1 | zijn geselecteerd in het kader van deze projectoproep loopt van 1 |
januari 2021 tot 31 december 2021. | januari 2021 tot 31 december 2021. |
5. SELECTIECRITERIA EN SELECTIEPROCEDURE VAN DE PROJECTEN | 5. SELECTIECRITERIA EN SELECTIEPROCEDURE VAN DE PROJECTEN |
De kandidatuurdossiers worden verplicht op elektronische wijze | De kandidatuurdossiers worden verplicht op elektronische wijze |
ingediend, middels het standaardformulier voor de subsidieaanvraag | ingediend, middels het standaardformulier voor de subsidieaanvraag |
opgesteld door Fedasil (bijlage A, aanvraagformulier). Dit formulier | opgesteld door Fedasil (bijlage A, aanvraagformulier). Dit formulier |
moet volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend worden en met de | moet volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend worden en met de |
gevraagde bijlagen verstuurd worden naar het volgende mailadres: | gevraagde bijlagen verstuurd worden naar het volgende mailadres: |
Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil | Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil |
Directie Operationele Diensten | Directie Operationele Diensten |
Coördinatie Cel | Coördinatie Cel |
E-Mail : projecten.coordinatie@fedasil.be | E-Mail : projecten.coordinatie@fedasil.be |
cc : sander.stevens@fedasil.be | cc : sander.stevens@fedasil.be |
-> Gevraagde bijlagen: | -> Gevraagde bijlagen: |
1 | 1 |
Juridisch | Juridisch |
1 | 1 |
Juridique | Juridique |
1.1 | 1.1 |
Statuten | Statuten |
1.1 | 1.1 |
Statuts | Statuts |
1.2 | 1.2 |
Organigram van de organisatie (met naam en functiebeschrijving per | Organigram van de organisatie (met naam en functiebeschrijving per |
persoon) | persoon) |
1.2 | 1.2 |
Organigramme de l'organisation (y inclus nom et description de | Organigramme de l'organisation (y inclus nom et description de |
fonction par personne) | fonction par personne) |
1.3 | 1.3 |
Organigram van het project (met naam en functiebeschrijving per | Organigram van het project (met naam en functiebeschrijving per |
persoon) | persoon) |
1.3 | 1.3 |
Organigramme du projet (y inclus nom et description de fonction par | Organigramme du projet (y inclus nom et description de fonction par |
personne) | personne) |
2 | 2 |
Operationeel | Operationeel |
2 | 2 |
Opérationnel | Opérationnel |
2.1 | 2.1 |
Gedetailleerde activiteiten en kalender van het project (bijlage C) | Gedetailleerde activiteiten en kalender van het project (bijlage C) |
2.1 | 2.1 |
Activités et Calendrier détaillés du projet (annexe C) | Activités et Calendrier détaillés du projet (annexe C) |
2.2 | 2.2 |
Jaarverslag van het vorige jaar | Jaarverslag van het vorige jaar |
2.2 | 2.2 |
Rapport annuel de l'année précédente | Rapport annuel de l'année précédente |
3 | 3 |
Financiën | Financiën |
3 | 3 |
Finances | Finances |
3.1 | 3.1 |
Geraamd budget van het project of de activiteit (bijlage B) | Geraamd budget van het project of de activiteit (bijlage B) |
3.1 | 3.1 |
Estimation budgétaire du projet/de l'activité (annexe B) | Estimation budgétaire du projet/de l'activité (annexe B) |
3.2 | 3.2 |
Goedgekeurde jaarrekeningen van het laatste financiële boekingsjaar | Goedgekeurde jaarrekeningen van het laatste financiële boekingsjaar |
3.2 | 3.2 |
Comptes annuels approuvés du dernier exercice comptable | Comptes annuels approuvés du dernier exercice comptable |
-> Termijn voor het indienen | -> Termijn voor het indienen |
De uiterste datum voor het indienen van de projecten is 30 oktober | De uiterste datum voor het indienen van de projecten is 30 oktober |
2020. | 2020. |
-> Selectie van de aanvragen tot subsidie | -> Selectie van de aanvragen tot subsidie |
De selectie van de projecten zal gebeuren op basis van het | De selectie van de projecten zal gebeuren op basis van het |
kandidatuurdossier dat ingediend wordt door de kandidaat-organisatie | kandidatuurdossier dat ingediend wordt door de kandidaat-organisatie |
en alle nuttige informatie omtrent de kandidaat-organisatie en het | en alle nuttige informatie omtrent de kandidaat-organisatie en het |
voorgestelde project waarvan Fedasil in het bezit zou zijn. Hierbij | voorgestelde project waarvan Fedasil in het bezit zou zijn. Hierbij |
inbegrepen de evaluaties betreffende de uitvoering van de projecten | inbegrepen de evaluaties betreffende de uitvoering van de projecten |
waarvoor voordien door Fedasil een subsidie werd toegekend door | waarvoor voordien door Fedasil een subsidie werd toegekend door |
Fedasil. | Fedasil. |
Fedasil onderzoekt eerst de ontvankelijkheid van de projecten (zie | Fedasil onderzoekt eerst de ontvankelijkheid van de projecten (zie |
`Voorwaarden voor subsidiëring') en geeft vervolgens voor elk | `Voorwaarden voor subsidiëring') en geeft vervolgens voor elk |
ontvankelijk project een advies aan het Selectiecomité. Dit advies | ontvankelijk project een advies aan het Selectiecomité. Dit advies |
steunt op de volgende 5 criteria: doelmatigheid, overeenkomst met de | steunt op de volgende 5 criteria: doelmatigheid, overeenkomst met de |
visie van Fedasil, kwaliteit van het project, het aanpassingsvermogen | visie van Fedasil, kwaliteit van het project, het aanpassingsvermogen |
van het project en kwaliteit van de organisatie. | van het project en kwaliteit van de organisatie. |
1) Het eerste selectiecriterium is de mate waarin het ingediende | 1) Het eerste selectiecriterium is de mate waarin het ingediende |
project effectief beantwoordt aan de huidige noden op het terrein | project effectief beantwoordt aan de huidige noden op het terrein |
(doelmatigheid). Bij voorkeur speelt het project in op één van de door | (doelmatigheid). Bij voorkeur speelt het project in op één van de door |
het Agentschap naar voren geschoven projectprioriteiten (zie supra). | het Agentschap naar voren geschoven projectprioriteiten (zie supra). |
Ook zal gecontroleerd worden of de organisatie zich kan beroepen op | Ook zal gecontroleerd worden of de organisatie zich kan beroepen op |
een bewezen effectiviteit in een andere sector of in het buitenland | een bewezen effectiviteit in een andere sector of in het buitenland |
(best practices). | (best practices). |
2) Vervolgens zal gekeken worden in welke mate het project overeenkomt | 2) Vervolgens zal gekeken worden in welke mate het project overeenkomt |
met de visie van het Agentschap inzake financiering van nationale | met de visie van het Agentschap inzake financiering van nationale |
projecten. Ter herinnering, een project wordt in overweging genomen | projecten. Ter herinnering, een project wordt in overweging genomen |
indien het: | indien het: |
a. Ofwel een bepaalde expertise kan bieden die het Agentschap niet | a. Ofwel een bepaalde expertise kan bieden die het Agentschap niet |
bezit binnen haar opvangnetwerk en die het Agentschap niet binnen een | bezit binnen haar opvangnetwerk en die het Agentschap niet binnen een |
redelijke termijn kan verwerven. De betrokken projecten moeten in dat | redelijke termijn kan verwerven. De betrokken projecten moeten in dat |
geval duidelijk hun significante impact op het terrein aantonen. | geval duidelijk hun significante impact op het terrein aantonen. |
b. Ofwel een innoverende methode aanbiedt om te antwoorden op een | b. Ofwel een innoverende methode aanbiedt om te antwoorden op een |
specifiek probleem. Deze methode moet enerzijds getest zijn om te zien | specifiek probleem. Deze methode moet enerzijds getest zijn om te zien |
in welke mate het de doelstellingen kan behalen en moet anderzijds | in welke mate het de doelstellingen kan behalen en moet anderzijds |
gericht zijn op de ontwikkeling van een duidelijke methodologie die | gericht zijn op de ontwikkeling van een duidelijke methodologie die |
kan worden toegepast in een andere context (ergens anders of andere | kan worden toegepast in een andere context (ergens anders of andere |
doelgroep). Er wordt op gewezen dat bijzondere aandacht zal worden | doelgroep). Er wordt op gewezen dat bijzondere aandacht zal worden |
besteed aan projecten die een visie voor het tweede jaar kunnen | besteed aan projecten die een visie voor het tweede jaar kunnen |
voorstellen, zonder dat de financiering in het tweede jaar wordt | voorstellen, zonder dat de financiering in het tweede jaar wordt |
gegarandeerd. De voorgestelde projecten worden gefinancierd voor een | gegarandeerd. De voorgestelde projecten worden gefinancierd voor een |
periode van één jaar, die eventueel met één jaar kan worden verlengd | periode van één jaar, die eventueel met één jaar kan worden verlengd |
(d.w.z. met een maximale duur van 2 jaar). Projectvernieuwing is niet | (d.w.z. met een maximale duur van 2 jaar). Projectvernieuwing is niet |
gegarandeerd en is aan voorwaarden gebonden. Indien de organisatie dit | gegarandeerd en is aan voorwaarden gebonden. Indien de organisatie dit |
wenst, kan een verlenging alleen worden overwogen na een grondige | wenst, kan een verlenging alleen worden overwogen na een grondige |
evaluatie van de projecten (in termen van projectdoelstellingen, | evaluatie van de projecten (in termen van projectdoelstellingen, |
resultaten, activiteiten en uitgaven) aan het einde van jaar 1 en na | resultaten, activiteiten en uitgaven) aan het einde van jaar 1 en na |
toestemming van de verantwoordelijke autoriteiten. Projecten die | toestemming van de verantwoordelijke autoriteiten. Projecten die |
positief worden beoordeeld en waarvan de verlenging objectief gezien | positief worden beoordeeld en waarvan de verlenging objectief gezien |
gunstig zou kunnen zijn voor het opvangnetwerk, zouden dan voor een | gunstig zou kunnen zijn voor het opvangnetwerk, zouden dan voor een |
tweede jaar worden gefinancierd. Aan het einde van het project (een | tweede jaar worden gefinancierd. Aan het einde van het project (een |
jaar of twee jaar in geval van verlenging) moet de projectmethodologie | jaar of twee jaar in geval van verlenging) moet de projectmethodologie |
door de opvangstructuren zelf kunnen worden overgenomen of moet het | door de opvangstructuren zelf kunnen worden overgenomen of moet het |
project zijn activiteiten onafhankelijk van de financiering door het | project zijn activiteiten onafhankelijk van de financiering door het |
Agentschap kunnen voortzetten. | Agentschap kunnen voortzetten. |
3) Het derde criterium betreft het aanpassingsvermogen van het | 3) Het derde criterium betreft het aanpassingsvermogen van het |
project. Het jaar 2020 heeft een ongekende gezondheidscrisis laten | project. Het jaar 2020 heeft een ongekende gezondheidscrisis laten |
zien met een sterke impact op de haalbaarheid van de door het | zien met een sterke impact op de haalbaarheid van de door het |
Agentschap gefinancierde projecten. Om het effect van een nieuwe | Agentschap gefinancierde projecten. Om het effect van een nieuwe |
gezondheidscrisis op de projecten zoveel mogelijk te beperken, moet | gezondheidscrisis op de projecten zoveel mogelijk te beperken, moet |
het project alternatieve activiteiten voorstellen die snel (binnen | het project alternatieve activiteiten voorstellen die snel (binnen |
maximaal twee weken) kunnen worden uitgevoerd in geval van | maximaal twee weken) kunnen worden uitgevoerd in geval van |
gezondheidsmaatregelen die de mogelijkheden van fysieke ontmoetingen | gezondheidsmaatregelen die de mogelijkheden van fysieke ontmoetingen |
en de toegang tot de centra beperken of uitsluiten, om de continuïteit | en de toegang tot de centra beperken of uitsluiten, om de continuïteit |
van het project en de verwezenlijking van de resultaten te waarborgen. | van het project en de verwezenlijking van de resultaten te waarborgen. |
4) Het vierde en vijfde criterium betreffen de kwaliteit van het | 4) Het vierde en vijfde criterium betreffen de kwaliteit van het |
project en van de organisatie. Enerzijds is het belangrijk dat de | project en van de organisatie. Enerzijds is het belangrijk dat de |
organisatie over een duidelijke en relevante expertise beschikt en | organisatie over een duidelijke en relevante expertise beschikt en |
anderzijds dat het project gebaseerd is op de SMART-methode: project | anderzijds dat het project gebaseerd is op de SMART-methode: project |
van tijdelijke duur (in principe maximum 2 jaar) met specifieke, | van tijdelijke duur (in principe maximum 2 jaar) met specifieke, |
meetbare en realistische doelstellingen en resultaatsverbintenissen. | meetbare en realistische doelstellingen en resultaatsverbintenissen. |
Eveneens belangrijk is de mate waarin de resultaten ook na het aflopen | Eveneens belangrijk is de mate waarin de resultaten ook na het aflopen |
van het project zichtbaar en voelbaar blijven (duurzaamheid). | van het project zichtbaar en voelbaar blijven (duurzaamheid). |
Er zal ook bijzondere aandacht geschonken worden aan de organisatie | Er zal ook bijzondere aandacht geschonken worden aan de organisatie |
die over een uitgebreid netwerk beschikken en over een operationele | die over een uitgebreid netwerk beschikken en over een operationele |
capaciteit die overeenkomt met de voorgestelde opdracht (vermelde | capaciteit die overeenkomt met de voorgestelde opdracht (vermelde |
doelstellingen). Dit om ervoor te zorgen dat de vermelde | doelstellingen). Dit om ervoor te zorgen dat de vermelde |
doelstellingen binnen de beschikbare tijd kunnen worden bereikt. | doelstellingen binnen de beschikbare tijd kunnen worden bereikt. |
Na de evaluatie, op basis van deze inhoudelijke criteria, volgt een | Na de evaluatie, op basis van deze inhoudelijke criteria, volgt een |
financiële evaluatie van elk project. | financiële evaluatie van elk project. |
Het Selectiecomité, bestaande uit vertegenwoordigers van Fedasil en | Het Selectiecomité, bestaande uit vertegenwoordigers van Fedasil en |
van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en | van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en |
Migratie, zal vervolgens bepalen welke projecten Fedasil zal | Migratie, zal vervolgens bepalen welke projecten Fedasil zal |
financieren, binnen de grenzen van de hiervoor toegekende budgetten | financieren, binnen de grenzen van de hiervoor toegekende budgetten |
voor 2021. Haar beslissingen zijn soeverein. | voor 2021. Haar beslissingen zijn soeverein. |
Na de beslissing van het selectiecomité plant het Agentschap een | Na de beslissing van het selectiecomité plant het Agentschap een |
vergadering met alle geselecteerde projectaanvragers om de reikwijdte, | vergadering met alle geselecteerde projectaanvragers om de reikwijdte, |
de doelstellingen en het beschikbare budget te verfijnen en, indien | de doelstellingen en het beschikbare budget te verfijnen en, indien |
nodig, aan te passen. Dit om de efficiëntie en de toegevoegde waarde | nodig, aan te passen. Dit om de efficiëntie en de toegevoegde waarde |
van elk geselecteerd project te verhogen. | van elk geselecteerd project te verhogen. |
De kandidaat-organisaties worden schriftelijk in kennis gesteld van de | De kandidaat-organisaties worden schriftelijk in kennis gesteld van de |
met redenen omklede beslissingen van het selectiecomité om de subsidie | met redenen omklede beslissingen van het selectiecomité om de subsidie |
te weigeren. De geselecteerde projecten worden onderworpen aan een | te weigeren. De geselecteerde projecten worden onderworpen aan een |
advies van de Inspectie van Financiën. Wanneer deze laatste een | advies van de Inspectie van Financiën. Wanneer deze laatste een |
positief advies uitbrengt, stelt Fedasil de kandidaat-organisaties | positief advies uitbrengt, stelt Fedasil de kandidaat-organisaties |
schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot toekenning van een | schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot toekenning van een |
subsidie. De overeenkomsten worden vervolgens ondertekend voor een | subsidie. De overeenkomsten worden vervolgens ondertekend voor een |
duur die valt binnen de subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven zoals | duur die valt binnen de subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven zoals |
vastgelegd in deze projectoproep. | vastgelegd in deze projectoproep. |
Voor meer informatie, kunt u zich richten tot de Coördinatiecel en de | Voor meer informatie, kunt u zich richten tot de Coördinatiecel en de |
dienst Budget en Conventiecontrole van federaal Agentschap voor de | dienst Budget en Conventiecontrole van federaal Agentschap voor de |
opvang van asielzoekers: | opvang van asielzoekers: |
Voor inhoudelijke vragen: | Voor inhoudelijke vragen: |
Coördinatiecel | Coördinatiecel |
projecten.coordinatie@fedasil.be | projecten.coordinatie@fedasil.be |
Voor financiële vragen: | Voor financiële vragen: |
Sander Stevens - Dienst Budget en Controle Conventies | Sander Stevens - Dienst Budget en Controle Conventies |
sander.stevens@fedasil.be | sander.stevens@fedasil.be |
De documenten die in deze projectoproep worden vermeld, zijn | De documenten die in deze projectoproep worden vermeld, zijn |
beschikbaar op: www.fedasil.be | beschikbaar op: www.fedasil.be |