Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Document van --
← Terug naar "Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en (...) Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming e(...)"
Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en (...) Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming e(...) Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en (...) Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming e(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
Nationale projectoproep 2021 voor opvang Nationale projectoproep 2021 voor opvang
1. INLEIDING 1. INLEIDING
Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) is Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) is
een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de
Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en Migratie. Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en Migratie.
Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om
internationale bescherming en andere categorieën van vreemdelingen die internationale bescherming en andere categorieën van vreemdelingen die
eveneens recht hebben op opvang. Fedasil organiseert, rechtstreeks of eveneens recht hebben op opvang. Fedasil organiseert, rechtstreeks of
met zijn partners, een kwaliteitsvolle opvang en ondersteuning en met zijn partners, een kwaliteitsvolle opvang en ondersteuning en
zorgt ook voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide zorgt ook voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide
minderjarige vreemdelingen (NBMV). Het Agentschap coördineert ook de minderjarige vreemdelingen (NBMV). Het Agentschap coördineert ook de
programma's voor vrijwillige terugkeer en draagt tenslotte bij tot de programma's voor vrijwillige terugkeer en draagt tenslotte bij tot de
ontwikkeling en voorbereiding van een coherent opvangbeleid. ontwikkeling en voorbereiding van een coherent opvangbeleid.
2. ALGEMEEN KADER 2. ALGEMEEN KADER
Krachtens art. 62 van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang Krachtens art. 62 van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang
van asielzoekers en bepaalde andere categorieën van vreemdelingen, van asielzoekers en bepaalde andere categorieën van vreemdelingen,
"kan het Agentschap aan partners de taak toevertrouwen om aan "kan het Agentschap aan partners de taak toevertrouwen om aan
begunstigden van de opvang materiële hulp te verstrekken zoals begunstigden van de opvang materiële hulp te verstrekken zoals
voorzien in deze wet. (...) Met het oog hierop sluit het Agentschap voorzien in deze wet. (...) Met het oog hierop sluit het Agentschap
overeenkomsten af". overeenkomsten af".
Deze oproep tot het indienen van projecten past in het kader van de Deze oproep tot het indienen van projecten past in het kader van de
bepalingen betreffende de materiële hulp die wordt verleend aan de bepalingen betreffende de materiële hulp die wordt verleend aan de
begunstigden van de opvang waarin de genoemde wet voorziet, en de begunstigden van de opvang waarin de genoemde wet voorziet, en de
doelstellingen van de algemene beleidsnota over de opvang van doelstellingen van de algemene beleidsnota over de opvang van
asielzoekers en andere begunstigden van opvang. asielzoekers en andere begunstigden van opvang.
De ingediende projecten moeten beantwoorden aan de huidige behoeften De ingediende projecten moeten beantwoorden aan de huidige behoeften
van het opvangnetwerk en de visie van het Agentschap inzake de van het opvangnetwerk en de visie van het Agentschap inzake de
financiering van nationale projecten. Het Agentschap zal prioriteit financiering van nationale projecten. Het Agentschap zal prioriteit
geven aan projecten die het aanpassen van het opvangnetwerk aan de geven aan projecten die het aanpassen van het opvangnetwerk aan de
behoeften en kwetsbaarheden van de begunstigden faciliteren, de behoeften en kwetsbaarheden van de begunstigden faciliteren, de
kwaliteit en de flexibiliteit van het opvangnetwerk verhogen en die kwaliteit en de flexibiliteit van het opvangnetwerk verhogen en die
gerichte initiatieven bevorderen om het samenleven binnen en buiten de gerichte initiatieven bevorderen om het samenleven binnen en buiten de
opvangstructuur te verbeteren (met inbegrip van activiteiten ter opvangstructuur te verbeteren (met inbegrip van activiteiten ter
voorbereiding op integratie en transitie). voorbereiding op integratie en transitie).
Het sluiten van overeenkomsten met betrekking tot projecten die Het sluiten van overeenkomsten met betrekking tot projecten die
voortvloeien uit deze projectoproep kan alleen gebeuren mits de voortvloeien uit deze projectoproep kan alleen gebeuren mits de
formele goedkeuring door de verschillende betrokken instanties. formele goedkeuring door de verschillende betrokken instanties.
Het selectiecomité bepaalt de door Fedasil gefinancierde projecten Het selectiecomité bepaalt de door Fedasil gefinancierde projecten
binnen de grenzen van de hiervoor voor 2021 toegewezen budgetten en binnen de grenzen van de hiervoor voor 2021 toegewezen budgetten en
onder voorbehoud van de goedkeuring van de Fedasil-begroting voor onder voorbehoud van de goedkeuring van de Fedasil-begroting voor
2021. 2021.
Alleen projecten die voldoen aan de onderstaande voorwaarden komen in Alleen projecten die voldoen aan de onderstaande voorwaarden komen in
aanmerking. aanmerking.
3. PRIORITEITEN VAN DE PROJECTOPROEP 2021 3. PRIORITEITEN VAN DE PROJECTOPROEP 2021
De volgende prioriteiten werden goedgekeurd door het Directiecomité en De volgende prioriteiten werden goedgekeurd door het Directiecomité en
de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie. de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie.
Thema 1: Aanpassing van het opvangnetwerk aan de behoeften en Thema 1: Aanpassing van het opvangnetwerk aan de behoeften en
kwetsbaarheden van de begunstigden kwetsbaarheden van de begunstigden
1. Schoolopvolging door de ouders: de deelname van de ouders aan de 1. Schoolopvolging door de ouders: de deelname van de ouders aan de
schoolopvolging en de huiswerkbegeleiding van hun kinderen versterken, schoolopvolging en de huiswerkbegeleiding van hun kinderen versterken,
met name bij afstandsonderwijs en bij online school, door een met name bij afstandsonderwijs en bij online school, door een
methodologie en instrumenten te ontwikkelen waarmee de ouders hun methodologie en instrumenten te ontwikkelen waarmee de ouders hun
kinderen kunnen helpen, zelfs zonder kennis van de onderwijstaal of kinderen kunnen helpen, zelfs zonder kennis van de onderwijstaal of
het vakgebied. het vakgebied.
2. Mobiele website voor aanvragers van internationale bescherming: 2. Mobiele website voor aanvragers van internationale bescherming:
beoordelen hoe de eerste mobiele website van het Agentschap, beoordelen hoe de eerste mobiele website van het Agentschap,
www.fedasilinfo.be, door aanvragers van internationale bescherming www.fedasilinfo.be, door aanvragers van internationale bescherming
wordt ervaren en voor de komende jaren kan worden verbeterd. wordt ervaren en voor de komende jaren kan worden verbeterd.
3. Begeleiding en opvang van minderjarigen "in transit": begeleiding 3. Begeleiding en opvang van minderjarigen "in transit": begeleiding
bieden aan jongeren "in transit" die bijzonder wantrouwig staan bieden aan jongeren "in transit" die bijzonder wantrouwig staan
tegenover instellingen en daardoor vaak afzien van het reguliere tegenover instellingen en daardoor vaak afzien van het reguliere
opvangaanbod en samen met het Agentschap nadenken over de organisatie opvangaanbod en samen met het Agentschap nadenken over de organisatie
van een toegankelijk en ondersteunend opvangtraject voor deze van een toegankelijk en ondersteunend opvangtraject voor deze
doelgroep. doelgroep.
4. Behoeften van mensen met gehoor- en/of visuele beperkingen: het 4. Behoeften van mensen met gehoor- en/of visuele beperkingen: het
ontwikkelen van een project om een procedure op te zetten om gehoor- ontwikkelen van een project om een procedure op te zetten om gehoor-
en/of visuele beperkingen en het profiel van deze mensen te en/of visuele beperkingen en het profiel van deze mensen te
identificeren en om een passend antwoord te geven gedurende het hele identificeren en om een passend antwoord te geven gedurende het hele
opvangtraject. opvangtraject.
5. Evaluatie van de eerdere projecten rond kwetsbare groepen: 5. Evaluatie van de eerdere projecten rond kwetsbare groepen:
evaluatie van de nationale en AMIF-projecten met betrekking tot evaluatie van de nationale en AMIF-projecten met betrekking tot
kwetsbare doelgroepen die het Agentschap de afgelopen 5 jaar heeft kwetsbare doelgroepen die het Agentschap de afgelopen 5 jaar heeft
uitgevoerd (alle projecten in kaart brengen, de impact ervan uitgevoerd (alle projecten in kaart brengen, de impact ervan
analyseren en acties voorstellen om de duurzaamheid ervan te analyseren en acties voorstellen om de duurzaamheid ervan te
waarborgen). waarborgen).
Thema 2: Verhoging van de kwaliteit en flexibiliteit van het Thema 2: Verhoging van de kwaliteit en flexibiliteit van het
opvangnetwerk opvangnetwerk
6. Tolken: het ontwikkelen van een actie-onderzoeksproject gericht op 6. Tolken: het ontwikkelen van een actie-onderzoeksproject gericht op
het analyseren van bestaande uitdagingen in het opvangwerk met het analyseren van bestaande uitdagingen in het opvangwerk met
betrekking tot tolken op afstand en het voorstellen en testen door betrekking tot tolken op afstand en het voorstellen en testen door
middel van een proefproject (2 of 3 centra per regio) van innovatieve middel van een proefproject (2 of 3 centra per regio) van innovatieve
oplossingen voor tolken op afstand om tegemoet te komen aan de oplossingen voor tolken op afstand om tegemoet te komen aan de
uitdagingen en behoeften die de analyse met zich meebrengt. De uitdagingen en behoeften die de analyse met zich meebrengt. De
voorgestelde acties moeten worden ontwikkeld in overleg met voorgestelde acties moeten worden ontwikkeld in overleg met
gespecialiseerde tolkfaciliteiten voor verzoekers om internationale gespecialiseerde tolkfaciliteiten voor verzoekers om internationale
bescherming. bescherming.
7. Huishoudelijk reglement: verbeteren van het begrip van de 7. Huishoudelijk reglement: verbeteren van het begrip van de
betekenis, de thema's en de inhoud van het huishoudelijk reglement in betekenis, de thema's en de inhoud van het huishoudelijk reglement in
de centra door het creëren van een educatief en visueel instrument, de centra door het creëren van een educatief en visueel instrument,
voor meer respect en een verhoogde mobilisatie van de teams en de voor meer respect en een verhoogde mobilisatie van de teams en de
bewoners. bewoners.
8. Ecologie: de aandacht voor ecologie in het opvangnetwerk versterken 8. Ecologie: de aandacht voor ecologie in het opvangnetwerk versterken
door de ontwikkeling van innovatieve projecten die enerzijds de centra door de ontwikkeling van innovatieve projecten die enerzijds de centra
meer ecologisch maken en anderzijds de bewoners sensibiliseren voor meer ecologisch maken en anderzijds de bewoners sensibiliseren voor
dit thema (bv. ontwikkeling van groentetuinen, groendaken, ...). dit thema (bv. ontwikkeling van groentetuinen, groendaken, ...).
9. Procedures in de observatie- en oriëntatiecentra (OOC's): 9. Procedures in de observatie- en oriëntatiecentra (OOC's):
versterking van het aanpassingsvermogen van de OOC's door het versterking van het aanpassingsvermogen van de OOC's door het
opstellen van een ondersteuningsplan dat de OOC's in staat stelt om op opstellen van een ondersteuningsplan dat de OOC's in staat stelt om op
een aangepaste manier te reageren op de opvangbehoeften en daarbij een aangepaste manier te reageren op de opvangbehoeften en daarbij
rekening te houden met de schommelende druk die op het opvangnetwerk rekening te houden met de schommelende druk die op het opvangnetwerk
wordt uitgeoefend, en dit in versterkte samenwerking met de MENA-cel wordt uitgeoefend, en dit in versterkte samenwerking met de MENA-cel
en na een veldonderzoek. en na een veldonderzoek.
Thema 3: Bevordering van gerichte initiatieven ter verbetering van het Thema 3: Bevordering van gerichte initiatieven ter verbetering van het
samenleven binnen en buiten de opvangstructuur (met inbegrip van samenleven binnen en buiten de opvangstructuur (met inbegrip van
acties ter voorbereiding op de integratie en de transitie) : acties ter voorbereiding op de integratie en de transitie) :
10. Reageren op polarisatie en haatdragende taal op sociale media: een 10. Reageren op polarisatie en haatdragende taal op sociale media: een
studie uitvoeren en aanbevelingen doen over hoe Fedasil als studie uitvoeren en aanbevelingen doen over hoe Fedasil als
overheidsinstelling kan omgaan met polarisatie, extremisme en vals overheidsinstelling kan omgaan met polarisatie, extremisme en vals
nieuws op de eigen sociale mediakanalen en op sociale media in het nieuws op de eigen sociale mediakanalen en op sociale media in het
algemeen. algemeen.
11. Integratie van jongeren door middel van vrijetijdsactiviteiten: 11. Integratie van jongeren door middel van vrijetijdsactiviteiten:
versterking en aanmoediging van de deelname van jongeren (begeleide of versterking en aanmoediging van de deelname van jongeren (begeleide of
niet-begeleide minderjarigen) aan bestaande en flexibele niet-begeleide minderjarigen) aan bestaande en flexibele
dagactiviteiten die door jongerenorganisaties worden georganiseerd, dagactiviteiten die door jongerenorganisaties worden georganiseerd,
zodat jongeren hun netwerk kunnen verbreden en zo hun integratie zodat jongeren hun netwerk kunnen verbreden en zo hun integratie
kunnen vergemakkelijken. De organisatie moet een proefproject op een kunnen vergemakkelijken. De organisatie moet een proefproject op een
beperkt gebied (maximaal 2 of 3 centra) voorstellen en een aanpak beperkt gebied (maximaal 2 of 3 centra) voorstellen en een aanpak
ontwikkelen die het mogelijk maakt dit aanbod verder te laten gaan dan ontwikkelen die het mogelijk maakt dit aanbod verder te laten gaan dan
de financiering van het project. de financiering van het project.
12. Toegang tot de arbeidsmarkt: een innovatieve aanpak ontwikkelen om 12. Toegang tot de arbeidsmarkt: een innovatieve aanpak ontwikkelen om
de toegang tot de arbeidsmarkt voor aanvragers van internationale de toegang tot de arbeidsmarkt voor aanvragers van internationale
bescherming te bevorderen, in samenwerking met de bevoegde instanties bescherming te bevorderen, in samenwerking met de bevoegde instanties
(VDAB en Forem). (VDAB en Forem).
13. Analyse van de transitiefase: ontwikkeling van een studie om de 13. Analyse van de transitiefase: ontwikkeling van een studie om de
successen en uitdagingen voor personen die internationale bescherming successen en uitdagingen voor personen die internationale bescherming
genieten om zich in hun lokale omgeving te vestigen (percentage BIB genieten om zich in hun lokale omgeving te vestigen (percentage BIB
die zich in de omgeving van hun LOI vestigen; die werk, huisvesting, die zich in de omgeving van hun LOI vestigen; die werk, huisvesting,
enz. vinden) te analyseren. enz. vinden) te analyseren.
4. VOORWAARDEN VOOR SUBSIDIES 4. VOORWAARDEN VOOR SUBSIDIES
-> Fedasil financiert activiteiten, geen organisaties. Aanvragen die -> Fedasil financiert activiteiten, geen organisaties. Aanvragen die
er uitsluitend op gericht zijn de werking van de organisatie te er uitsluitend op gericht zijn de werking van de organisatie te
versterken, worden als structureel beschouwd en worden bijgevolg niet versterken, worden als structureel beschouwd en worden bijgevolg niet
in overweging genomen; in overweging genomen;
-> Zijn uitgesloten van de projectoproep, kandidaat-organisaties: -> Zijn uitgesloten van de projectoproep, kandidaat-organisaties:
o die een bedrijf met winstoogmerk exploiteren; o die een bedrijf met winstoogmerk exploiteren;
o die zich in staat van faillissement bevinden of het voorwerp zijn o die zich in staat van faillissement bevinden of het voorwerp zijn
van een faillissementsprocedure, een procedure van schikking, van van een faillissementsprocedure, een procedure van schikking, van
vereffening of stopzetting van de activiteiten, of zich in een vereffening of stopzetting van de activiteiten, of zich in een
gelijkaardige situatie bevinden; gelijkaardige situatie bevinden;
o die het voorwerp zijn geweest van een in kracht van gewijsde gegaan o die het voorwerp zijn geweest van een in kracht van gewijsde gegaan
vonnis voor elk strafbaar feit dat invloed heeft op hun moraliteit, vonnis voor elk strafbaar feit dat invloed heeft op hun moraliteit,
omwille van fraude, corruptie, deelname aan een criminele organisatie omwille van fraude, corruptie, deelname aan een criminele organisatie
of elke andere onwettige activiteit die de financiële belangen van de of elke andere onwettige activiteit die de financiële belangen van de
Staat schaadt; Staat schaadt;
o die niet voldoen aan hun sociale en fiscale verplichtingen o die niet voldoen aan hun sociale en fiscale verplichtingen
overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen; overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen;
o die, in het kader van een andere procedure voor toekenning van o die, in het kader van een andere procedure voor toekenning van
subsidies, ernstig in gebreke zijn gesteld wegens niet-nakoming van de subsidies, ernstig in gebreke zijn gesteld wegens niet-nakoming van de
contractuele verplichtingen; contractuele verplichtingen;
o die, in het kader van deze subsidieaanvraag, geconfronteerd worden o die, in het kader van deze subsidieaanvraag, geconfronteerd worden
met een belangenconflict. met een belangenconflict.
-> Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het project dat wordt -> Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het project dat wordt
ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende
voorwaarden: voorwaarden:
o Deelnemen aan de realisatie van de hierboven vermelde prioriteiten; o Deelnemen aan de realisatie van de hierboven vermelde prioriteiten;
o Gericht zijn op de begunstigden van de opvang zoals bepaald in o Gericht zijn op de begunstigden van de opvang zoals bepaald in
artikel 2, 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007 op de opvang van artikel 2, 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007 op de opvang van
asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vluchtelingen; asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vluchtelingen;
o Ontwikkeld zijn in België; o Ontwikkeld zijn in België;
o niet-lucratief zijn van aard. In het budget moeten de eventuele o niet-lucratief zijn van aard. In het budget moeten de eventuele
inkomsten worden opgenomen die gegenereerd worden bij de uitvoering inkomsten worden opgenomen die gegenereerd worden bij de uitvoering
van een gesubsidieerd project. In dit geval gaat het in principe om van een gesubsidieerd project. In dit geval gaat het in principe om
ontvangsten die gegenereerd worden tijdens de periode van de ontvangsten die gegenereerd worden tijdens de periode van de
overeenkomst (verkoop, verhuur, verlenen van diensten, uitgaven voor overeenkomst (verkoop, verhuur, verlenen van diensten, uitgaven voor
inschrijvingen, ...). inschrijvingen, ...).
-> Om ontvankelijk te zijn moet het kandidatuurdossier die de -> Om ontvankelijk te zijn moet het kandidatuurdossier die de
kandidaat-organisatie indient beantwoorden aan de volgende kandidaat-organisatie indient beantwoorden aan de volgende
voorwaarden: voorwaarden:
o Ingediend zijn binnen de vastgestelde termijn en in de, door deze o Ingediend zijn binnen de vastgestelde termijn en in de, door deze
projectoproep, voorgeschreven vorm; projectoproep, voorgeschreven vorm;
o ingediend zijn middels het standaardformulier voor subsidieaanvraag o ingediend zijn middels het standaardformulier voor subsidieaanvraag
opgesteld door Fedasil (bijlage A aanvraagformulier); opgesteld door Fedasil (bijlage A aanvraagformulier);
o alle vereiste informatie (context, uitvoering, financiering, o alle vereiste informatie (context, uitvoering, financiering,
verwachte resultaten, evaluatiemethode,...) en gevraagde documenten verwachte resultaten, evaluatiemethode,...) en gevraagde documenten
bevatten. Indien dit niet het geval is, is rechtvaardiging vereist; bevatten. Indien dit niet het geval is, is rechtvaardiging vereist;
o gedateerd en ondertekend zijn door de persoon die wettelijk bevoegd o gedateerd en ondertekend zijn door de persoon die wettelijk bevoegd
is om in naam van de kandidaat-organisatie te ondertekenen. is om in naam van de kandidaat-organisatie te ondertekenen.
-> De kandidaat-organisatie moet zijn project op een gedetailleerde -> De kandidaat-organisatie moet zijn project op een gedetailleerde
manier beschrijven in het kandidatuurdossier. De projectbeschrijving manier beschrijven in het kandidatuurdossier. De projectbeschrijving
moet een duidelijk idee geven van de beoogde doelgroep, de moet een duidelijk idee geven van de beoogde doelgroep, de
doelstellingen, de inhoud en de uitvoering van het project, alsook van doelstellingen, de inhoud en de uitvoering van het project, alsook van
de relevantie en de coherentie ervan. de relevantie en de coherentie ervan.
-> Het gevraagde budget mag niet hoger liggen dan €100.000. -> Het gevraagde budget mag niet hoger liggen dan €100.000.
-> Het budget moet volledig zijn en mag geen niet-subsidiabele -> Het budget moet volledig zijn en mag geen niet-subsidiabele
uitgaven vermelden. Het is hierbij essentieel dat de financiële en uitgaven vermelden. Het is hierbij essentieel dat de financiële en
budgettaire richtlijnen worden geraadpleegd (bijlage B budget 2021) ; budgettaire richtlijnen worden geraadpleegd (bijlage B budget 2021) ;
-> Het budget moet steeds in evenwicht zijn. Met andere woorden: de -> Het budget moet steeds in evenwicht zijn. Met andere woorden: de
totale uitgaven en de totale inkomsten (financieel plan) moeten gelijk totale uitgaven en de totale inkomsten (financieel plan) moeten gelijk
zijn en moeten duidelijk vermeld zijn in het budget. Bovendien moet er zijn en moeten duidelijk vermeld zijn in het budget. Bovendien moet er
een duidelijke verdeling en identificering van de kosten per een duidelijke verdeling en identificering van de kosten per
financiële bron worden gegeven. financiële bron worden gegeven.
-> Het project mag geen voorwerp uitmaken van een dubbele -> Het project mag geen voorwerp uitmaken van een dubbele
financiering. Er zullen bijgevolg geen subsidies worden toegekend voor financiering. Er zullen bijgevolg geen subsidies worden toegekend voor
projecten die reeds op andere wijze (kunnen) worden gefinancierd door projecten die reeds op andere wijze (kunnen) worden gefinancierd door
het Agentschap of door een andere instantie. Ook zal het project niet het Agentschap of door een andere instantie. Ook zal het project niet
als cofinanciering kunnen worden gebruikt voor een AMIF project als cofinanciering kunnen worden gebruikt voor een AMIF project
(Asylum Migration and Integration Fund); (Asylum Migration and Integration Fund);
-> De uitvoering van de activiteiten in het kader van het project, -> De uitvoering van de activiteiten in het kader van het project,
moet volledig overeenstemmen met de beschrijving die wordt gegeven in moet volledig overeenstemmen met de beschrijving die wordt gegeven in
het kandidatuurdossier, en dit gedurende de volledige looptijd van de het kandidatuurdossier, en dit gedurende de volledige looptijd van de
overeenkomst; overeenkomst;
-> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om binnen de vereiste -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om binnen de vereiste
termijn het personeel, het materiaal en de technieken in te zetten die termijn het personeel, het materiaal en de technieken in te zetten die
nodig zijn om het project uit te voeren zoals beschreven in het nodig zijn om het project uit te voeren zoals beschreven in het
kandidatuurdossier. De personen die zijn aangesteld voor de uitvoering kandidatuurdossier. De personen die zijn aangesteld voor de uitvoering
van het project waarover de kandidatuur gaat, beschikken over de van het project waarover de kandidatuur gaat, beschikken over de
vereiste capaciteiten en voldoende bekwaamheden om het doelpubliek te vereiste capaciteiten en voldoende bekwaamheden om het doelpubliek te
begeleiden volgens de voorgestelde werkwijze en zijn niet het voorwerp begeleiden volgens de voorgestelde werkwijze en zijn niet het voorwerp
van een rechterlijk verbod. De kandidaat-organisatie beschikt ook over van een rechterlijk verbod. De kandidaat-organisatie beschikt ook over
voldoende ruimten en geschikte uitrusting om het project uit te voldoende ruimten en geschikte uitrusting om het project uit te
voeren; voeren;
-> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om het project uit te -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om het project uit te
voeren overeenkomstig de regels voor het beheer die zijn opgelegd door voeren overeenkomstig de regels voor het beheer die zijn opgelegd door
Fedasil. In dit verband maakt de organisatie, op de data vastgelegd Fedasil. In dit verband maakt de organisatie, op de data vastgelegd
door Fedasil, tussentijdse verslagen en een eindverslag op over de door Fedasil, tussentijdse verslagen en een eindverslag op over de
uitvoering van het project. Deze verslagen dienen in het bijzonder een uitvoering van het project. Deze verslagen dienen in het bijzonder een
kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving te bevatten van de kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving te bevatten van de
activiteiten en de resultaten die binnen het lopende referentiejaar activiteiten en de resultaten die binnen het lopende referentiejaar
werden behaald in het kader van het project en in toepassing van de werden behaald in het kader van het project en in toepassing van de
vooropgestelde doelstellingen en toegekende missies; vooropgestelde doelstellingen en toegekende missies;
-> Tijdens de hele duur van het project moet de doelgroep op -> Tijdens de hele duur van het project moet de doelgroep op
objectieve en controleerbare wijze worden geregistreerd. Deze objectieve en controleerbare wijze worden geregistreerd. Deze
registratie moet toelaten een duidelijk onderscheid te maken tussen de registratie moet toelaten een duidelijk onderscheid te maken tussen de
doelgroep van de organisatie en die van het project. Het niet doelgroep van de organisatie en die van het project. Het niet
afbakenen van doelgroepen zal als gevolg hebben dat een eventueel afbakenen van doelgroepen zal als gevolg hebben dat een eventueel
toegekende subsidie moet worden terugbetaald; toegekende subsidie moet worden terugbetaald;
-> De kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren van de prestaties en -> De kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren van de prestaties en
resultaten worden vastgelegd in de overeenkomst op basis van de resultaten worden vastgelegd in de overeenkomst op basis van de
voorstellen van de kandidaat-organisatie en de onderhandelingen die voorstellen van de kandidaat-organisatie en de onderhandelingen die
hierover door Fedasil kunnen worden gevoerd. Deze indicatoren moeten hierover door Fedasil kunnen worden gevoerd. Deze indicatoren moeten
minstens het aantal begunstigden en hun kenmerken bevatten; minstens het aantal begunstigden en hun kenmerken bevatten;
-> Indien er sprake is van een partnerschap met een andere -> Indien er sprake is van een partnerschap met een andere
organisatie, is de organisatie die het project heeft ingediend de organisatie, is de organisatie die het project heeft ingediend de
enige contactpersoon voor Fedasil. Deze organisatie coördineert het enige contactpersoon voor Fedasil. Deze organisatie coördineert het
project en zal verantwoordelijk zijn voor het communiceren van alle project en zal verantwoordelijk zijn voor het communiceren van alle
door Fedasil gevraagde informatie. Voor de partnerschappen is een door Fedasil gevraagde informatie. Voor de partnerschappen is een
overeenkomst vereist die op gedetailleerde wijze de rechten en overeenkomst vereist die op gedetailleerde wijze de rechten en
plichten van de partners vastlegt, m.a.w. de modaliteiten van het plichten van de partners vastlegt, m.a.w. de modaliteiten van het
partnerschap, zowel op financieel vlak als op het vlak van organisatie partnerschap, zowel op financieel vlak als op het vlak van organisatie
en de inhoud; en de inhoud;
-> De subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven voor de projecten die -> De subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven voor de projecten die
zijn geselecteerd in het kader van deze projectoproep loopt van 1 zijn geselecteerd in het kader van deze projectoproep loopt van 1
januari 2021 tot 31 december 2021. januari 2021 tot 31 december 2021.
5. SELECTIECRITERIA EN SELECTIEPROCEDURE VAN DE PROJECTEN 5. SELECTIECRITERIA EN SELECTIEPROCEDURE VAN DE PROJECTEN
De kandidatuurdossiers worden verplicht op elektronische wijze De kandidatuurdossiers worden verplicht op elektronische wijze
ingediend, middels het standaardformulier voor de subsidieaanvraag ingediend, middels het standaardformulier voor de subsidieaanvraag
opgesteld door Fedasil (bijlage A, aanvraagformulier). Dit formulier opgesteld door Fedasil (bijlage A, aanvraagformulier). Dit formulier
moet volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend worden en met de moet volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend worden en met de
gevraagde bijlagen verstuurd worden naar het volgende mailadres: gevraagde bijlagen verstuurd worden naar het volgende mailadres:
Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil
Directie Operationele Diensten Directie Operationele Diensten
Coördinatie Cel Coördinatie Cel
E-Mail : projecten.coordinatie@fedasil.be E-Mail : projecten.coordinatie@fedasil.be
cc : sander.stevens@fedasil.be cc : sander.stevens@fedasil.be
-> Gevraagde bijlagen: -> Gevraagde bijlagen:
1 1
Juridisch Juridisch
1 1
Juridique Juridique
1.1 1.1
Statuten Statuten
1.1 1.1
Statuts Statuts
1.2 1.2
Organigram van de organisatie (met naam en functiebeschrijving per Organigram van de organisatie (met naam en functiebeschrijving per
persoon) persoon)
1.2 1.2
Organigramme de l'organisation (y inclus nom et description de Organigramme de l'organisation (y inclus nom et description de
fonction par personne) fonction par personne)
1.3 1.3
Organigram van het project (met naam en functiebeschrijving per Organigram van het project (met naam en functiebeschrijving per
persoon) persoon)
1.3 1.3
Organigramme du projet (y inclus nom et description de fonction par Organigramme du projet (y inclus nom et description de fonction par
personne) personne)
2 2
Operationeel Operationeel
2 2
Opérationnel Opérationnel
2.1 2.1
Gedetailleerde activiteiten en kalender van het project (bijlage C) Gedetailleerde activiteiten en kalender van het project (bijlage C)
2.1 2.1
Activités et Calendrier détaillés du projet (annexe C) Activités et Calendrier détaillés du projet (annexe C)
2.2 2.2
Jaarverslag van het vorige jaar Jaarverslag van het vorige jaar
2.2 2.2
Rapport annuel de l'année précédente Rapport annuel de l'année précédente
3 3
Financiën Financiën
3 3
Finances Finances
3.1 3.1
Geraamd budget van het project of de activiteit (bijlage B) Geraamd budget van het project of de activiteit (bijlage B)
3.1 3.1
Estimation budgétaire du projet/de l'activité (annexe B) Estimation budgétaire du projet/de l'activité (annexe B)
3.2 3.2
Goedgekeurde jaarrekeningen van het laatste financiële boekingsjaar Goedgekeurde jaarrekeningen van het laatste financiële boekingsjaar
3.2 3.2
Comptes annuels approuvés du dernier exercice comptable Comptes annuels approuvés du dernier exercice comptable
-> Termijn voor het indienen -> Termijn voor het indienen
De uiterste datum voor het indienen van de projecten is 30 oktober De uiterste datum voor het indienen van de projecten is 30 oktober
2020. 2020.
-> Selectie van de aanvragen tot subsidie -> Selectie van de aanvragen tot subsidie
De selectie van de projecten zal gebeuren op basis van het De selectie van de projecten zal gebeuren op basis van het
kandidatuurdossier dat ingediend wordt door de kandidaat-organisatie kandidatuurdossier dat ingediend wordt door de kandidaat-organisatie
en alle nuttige informatie omtrent de kandidaat-organisatie en het en alle nuttige informatie omtrent de kandidaat-organisatie en het
voorgestelde project waarvan Fedasil in het bezit zou zijn. Hierbij voorgestelde project waarvan Fedasil in het bezit zou zijn. Hierbij
inbegrepen de evaluaties betreffende de uitvoering van de projecten inbegrepen de evaluaties betreffende de uitvoering van de projecten
waarvoor voordien door Fedasil een subsidie werd toegekend door waarvoor voordien door Fedasil een subsidie werd toegekend door
Fedasil. Fedasil.
Fedasil onderzoekt eerst de ontvankelijkheid van de projecten (zie Fedasil onderzoekt eerst de ontvankelijkheid van de projecten (zie
`Voorwaarden voor subsidiëring') en geeft vervolgens voor elk `Voorwaarden voor subsidiëring') en geeft vervolgens voor elk
ontvankelijk project een advies aan het Selectiecomité. Dit advies ontvankelijk project een advies aan het Selectiecomité. Dit advies
steunt op de volgende 5 criteria: doelmatigheid, overeenkomst met de steunt op de volgende 5 criteria: doelmatigheid, overeenkomst met de
visie van Fedasil, kwaliteit van het project, het aanpassingsvermogen visie van Fedasil, kwaliteit van het project, het aanpassingsvermogen
van het project en kwaliteit van de organisatie. van het project en kwaliteit van de organisatie.
1) Het eerste selectiecriterium is de mate waarin het ingediende 1) Het eerste selectiecriterium is de mate waarin het ingediende
project effectief beantwoordt aan de huidige noden op het terrein project effectief beantwoordt aan de huidige noden op het terrein
(doelmatigheid). Bij voorkeur speelt het project in op één van de door (doelmatigheid). Bij voorkeur speelt het project in op één van de door
het Agentschap naar voren geschoven projectprioriteiten (zie supra). het Agentschap naar voren geschoven projectprioriteiten (zie supra).
Ook zal gecontroleerd worden of de organisatie zich kan beroepen op Ook zal gecontroleerd worden of de organisatie zich kan beroepen op
een bewezen effectiviteit in een andere sector of in het buitenland een bewezen effectiviteit in een andere sector of in het buitenland
(best practices). (best practices).
2) Vervolgens zal gekeken worden in welke mate het project overeenkomt 2) Vervolgens zal gekeken worden in welke mate het project overeenkomt
met de visie van het Agentschap inzake financiering van nationale met de visie van het Agentschap inzake financiering van nationale
projecten. Ter herinnering, een project wordt in overweging genomen projecten. Ter herinnering, een project wordt in overweging genomen
indien het: indien het:
a. Ofwel een bepaalde expertise kan bieden die het Agentschap niet a. Ofwel een bepaalde expertise kan bieden die het Agentschap niet
bezit binnen haar opvangnetwerk en die het Agentschap niet binnen een bezit binnen haar opvangnetwerk en die het Agentschap niet binnen een
redelijke termijn kan verwerven. De betrokken projecten moeten in dat redelijke termijn kan verwerven. De betrokken projecten moeten in dat
geval duidelijk hun significante impact op het terrein aantonen. geval duidelijk hun significante impact op het terrein aantonen.
b. Ofwel een innoverende methode aanbiedt om te antwoorden op een b. Ofwel een innoverende methode aanbiedt om te antwoorden op een
specifiek probleem. Deze methode moet enerzijds getest zijn om te zien specifiek probleem. Deze methode moet enerzijds getest zijn om te zien
in welke mate het de doelstellingen kan behalen en moet anderzijds in welke mate het de doelstellingen kan behalen en moet anderzijds
gericht zijn op de ontwikkeling van een duidelijke methodologie die gericht zijn op de ontwikkeling van een duidelijke methodologie die
kan worden toegepast in een andere context (ergens anders of andere kan worden toegepast in een andere context (ergens anders of andere
doelgroep). Er wordt op gewezen dat bijzondere aandacht zal worden doelgroep). Er wordt op gewezen dat bijzondere aandacht zal worden
besteed aan projecten die een visie voor het tweede jaar kunnen besteed aan projecten die een visie voor het tweede jaar kunnen
voorstellen, zonder dat de financiering in het tweede jaar wordt voorstellen, zonder dat de financiering in het tweede jaar wordt
gegarandeerd. De voorgestelde projecten worden gefinancierd voor een gegarandeerd. De voorgestelde projecten worden gefinancierd voor een
periode van één jaar, die eventueel met één jaar kan worden verlengd periode van één jaar, die eventueel met één jaar kan worden verlengd
(d.w.z. met een maximale duur van 2 jaar). Projectvernieuwing is niet (d.w.z. met een maximale duur van 2 jaar). Projectvernieuwing is niet
gegarandeerd en is aan voorwaarden gebonden. Indien de organisatie dit gegarandeerd en is aan voorwaarden gebonden. Indien de organisatie dit
wenst, kan een verlenging alleen worden overwogen na een grondige wenst, kan een verlenging alleen worden overwogen na een grondige
evaluatie van de projecten (in termen van projectdoelstellingen, evaluatie van de projecten (in termen van projectdoelstellingen,
resultaten, activiteiten en uitgaven) aan het einde van jaar 1 en na resultaten, activiteiten en uitgaven) aan het einde van jaar 1 en na
toestemming van de verantwoordelijke autoriteiten. Projecten die toestemming van de verantwoordelijke autoriteiten. Projecten die
positief worden beoordeeld en waarvan de verlenging objectief gezien positief worden beoordeeld en waarvan de verlenging objectief gezien
gunstig zou kunnen zijn voor het opvangnetwerk, zouden dan voor een gunstig zou kunnen zijn voor het opvangnetwerk, zouden dan voor een
tweede jaar worden gefinancierd. Aan het einde van het project (een tweede jaar worden gefinancierd. Aan het einde van het project (een
jaar of twee jaar in geval van verlenging) moet de projectmethodologie jaar of twee jaar in geval van verlenging) moet de projectmethodologie
door de opvangstructuren zelf kunnen worden overgenomen of moet het door de opvangstructuren zelf kunnen worden overgenomen of moet het
project zijn activiteiten onafhankelijk van de financiering door het project zijn activiteiten onafhankelijk van de financiering door het
Agentschap kunnen voortzetten. Agentschap kunnen voortzetten.
3) Het derde criterium betreft het aanpassingsvermogen van het 3) Het derde criterium betreft het aanpassingsvermogen van het
project. Het jaar 2020 heeft een ongekende gezondheidscrisis laten project. Het jaar 2020 heeft een ongekende gezondheidscrisis laten
zien met een sterke impact op de haalbaarheid van de door het zien met een sterke impact op de haalbaarheid van de door het
Agentschap gefinancierde projecten. Om het effect van een nieuwe Agentschap gefinancierde projecten. Om het effect van een nieuwe
gezondheidscrisis op de projecten zoveel mogelijk te beperken, moet gezondheidscrisis op de projecten zoveel mogelijk te beperken, moet
het project alternatieve activiteiten voorstellen die snel (binnen het project alternatieve activiteiten voorstellen die snel (binnen
maximaal twee weken) kunnen worden uitgevoerd in geval van maximaal twee weken) kunnen worden uitgevoerd in geval van
gezondheidsmaatregelen die de mogelijkheden van fysieke ontmoetingen gezondheidsmaatregelen die de mogelijkheden van fysieke ontmoetingen
en de toegang tot de centra beperken of uitsluiten, om de continuïteit en de toegang tot de centra beperken of uitsluiten, om de continuïteit
van het project en de verwezenlijking van de resultaten te waarborgen. van het project en de verwezenlijking van de resultaten te waarborgen.
4) Het vierde en vijfde criterium betreffen de kwaliteit van het 4) Het vierde en vijfde criterium betreffen de kwaliteit van het
project en van de organisatie. Enerzijds is het belangrijk dat de project en van de organisatie. Enerzijds is het belangrijk dat de
organisatie over een duidelijke en relevante expertise beschikt en organisatie over een duidelijke en relevante expertise beschikt en
anderzijds dat het project gebaseerd is op de SMART-methode: project anderzijds dat het project gebaseerd is op de SMART-methode: project
van tijdelijke duur (in principe maximum 2 jaar) met specifieke, van tijdelijke duur (in principe maximum 2 jaar) met specifieke,
meetbare en realistische doelstellingen en resultaatsverbintenissen. meetbare en realistische doelstellingen en resultaatsverbintenissen.
Eveneens belangrijk is de mate waarin de resultaten ook na het aflopen Eveneens belangrijk is de mate waarin de resultaten ook na het aflopen
van het project zichtbaar en voelbaar blijven (duurzaamheid). van het project zichtbaar en voelbaar blijven (duurzaamheid).
Er zal ook bijzondere aandacht geschonken worden aan de organisatie Er zal ook bijzondere aandacht geschonken worden aan de organisatie
die over een uitgebreid netwerk beschikken en over een operationele die over een uitgebreid netwerk beschikken en over een operationele
capaciteit die overeenkomt met de voorgestelde opdracht (vermelde capaciteit die overeenkomt met de voorgestelde opdracht (vermelde
doelstellingen). Dit om ervoor te zorgen dat de vermelde doelstellingen). Dit om ervoor te zorgen dat de vermelde
doelstellingen binnen de beschikbare tijd kunnen worden bereikt. doelstellingen binnen de beschikbare tijd kunnen worden bereikt.
Na de evaluatie, op basis van deze inhoudelijke criteria, volgt een Na de evaluatie, op basis van deze inhoudelijke criteria, volgt een
financiële evaluatie van elk project. financiële evaluatie van elk project.
Het Selectiecomité, bestaande uit vertegenwoordigers van Fedasil en Het Selectiecomité, bestaande uit vertegenwoordigers van Fedasil en
van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en
Migratie, zal vervolgens bepalen welke projecten Fedasil zal Migratie, zal vervolgens bepalen welke projecten Fedasil zal
financieren, binnen de grenzen van de hiervoor toegekende budgetten financieren, binnen de grenzen van de hiervoor toegekende budgetten
voor 2021. Haar beslissingen zijn soeverein. voor 2021. Haar beslissingen zijn soeverein.
Na de beslissing van het selectiecomité plant het Agentschap een Na de beslissing van het selectiecomité plant het Agentschap een
vergadering met alle geselecteerde projectaanvragers om de reikwijdte, vergadering met alle geselecteerde projectaanvragers om de reikwijdte,
de doelstellingen en het beschikbare budget te verfijnen en, indien de doelstellingen en het beschikbare budget te verfijnen en, indien
nodig, aan te passen. Dit om de efficiëntie en de toegevoegde waarde nodig, aan te passen. Dit om de efficiëntie en de toegevoegde waarde
van elk geselecteerd project te verhogen. van elk geselecteerd project te verhogen.
De kandidaat-organisaties worden schriftelijk in kennis gesteld van de De kandidaat-organisaties worden schriftelijk in kennis gesteld van de
met redenen omklede beslissingen van het selectiecomité om de subsidie met redenen omklede beslissingen van het selectiecomité om de subsidie
te weigeren. De geselecteerde projecten worden onderworpen aan een te weigeren. De geselecteerde projecten worden onderworpen aan een
advies van de Inspectie van Financiën. Wanneer deze laatste een advies van de Inspectie van Financiën. Wanneer deze laatste een
positief advies uitbrengt, stelt Fedasil de kandidaat-organisaties positief advies uitbrengt, stelt Fedasil de kandidaat-organisaties
schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot toekenning van een schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot toekenning van een
subsidie. De overeenkomsten worden vervolgens ondertekend voor een subsidie. De overeenkomsten worden vervolgens ondertekend voor een
duur die valt binnen de subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven zoals duur die valt binnen de subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven zoals
vastgelegd in deze projectoproep. vastgelegd in deze projectoproep.
Voor meer informatie, kunt u zich richten tot de Coördinatiecel en de Voor meer informatie, kunt u zich richten tot de Coördinatiecel en de
dienst Budget en Conventiecontrole van federaal Agentschap voor de dienst Budget en Conventiecontrole van federaal Agentschap voor de
opvang van asielzoekers: opvang van asielzoekers:
Voor inhoudelijke vragen: Voor inhoudelijke vragen:
Coördinatiecel Coördinatiecel
projecten.coordinatie@fedasil.be projecten.coordinatie@fedasil.be
Voor financiële vragen: Voor financiële vragen:
Sander Stevens - Dienst Budget en Controle Conventies Sander Stevens - Dienst Budget en Controle Conventies
sander.stevens@fedasil.be sander.stevens@fedasil.be
De documenten die in deze projectoproep worden vermeld, zijn De documenten die in deze projectoproep worden vermeld, zijn
beschikbaar op: www.fedasil.be beschikbaar op: www.fedasil.be
^