← Terug naar "Stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren in het kader van de implementatie van de Europese
Kaderrichtlijn Water : verklaring naar aanleiding van de openbare raadpleging Context
van de raadpleging In overeenstemming (...) De federale overheid is hierbij verantwoordelijk voor
de opstelling van het beheersplan voor de Bel(...)"
| Stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren in het kader van de implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water : verklaring naar aanleiding van de openbare raadpleging Context van de raadpleging In overeenstemming (...) De federale overheid is hierbij verantwoordelijk voor de opstelling van het beheersplan voor de Bel(...) | Stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren in het kader van de implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water : verklaring naar aanleiding van de openbare raadpleging Context van de raadpleging In overeenstemming (...) De federale overheid is hierbij verantwoordelijk voor de opstelling van het beheersplan voor de Bel(...) |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
| Stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren in het kader | Stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren in het kader |
| van de implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water (2000/60/EG) | van de implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water (2000/60/EG) |
| : verklaring naar aanleiding van de openbare raadpleging | : verklaring naar aanleiding van de openbare raadpleging |
| Context van de raadpleging | Context van de raadpleging |
| In overeenstemming met de artikelen 11 en 13 van de Richtlijn | In overeenstemming met de artikelen 11 en 13 van de Richtlijn |
| 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 | 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 |
| tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen | tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen |
| betreffende het waterbeleid dienen de lidstaten ervoor te zorgen dat | betreffende het waterbeleid dienen de lidstaten ervoor te zorgen dat |
| voor elk stroomgebiedsdistrict of voor het op hun grondgebied gelegen | voor elk stroomgebiedsdistrict of voor het op hun grondgebied gelegen |
| deel van een internationaal stroomgebiedsdistrict een | deel van een internationaal stroomgebiedsdistrict een |
| stroomgebiedsbeheersplan en maatregelenprogramma worden opgesteld. | stroomgebiedsbeheersplan en maatregelenprogramma worden opgesteld. |
| De federale overheid is hierbij verantwoordelijk voor de opstelling | De federale overheid is hierbij verantwoordelijk voor de opstelling |
| van het beheersplan voor de Belgische kustwateren onder federale | van het beheersplan voor de Belgische kustwateren onder federale |
| bevoegdheid binnen het internationale stroomgebiedsdistrict van de | bevoegdheid binnen het internationale stroomgebiedsdistrict van de |
| Schelde. De coördinatie binnen het Scheldedistrict werd door het | Schelde. De coördinatie binnen het Scheldedistrict werd door het |
| Verdrag van Gent van 3 december 2002 geformaliseerd. | Verdrag van Gent van 3 december 2002 geformaliseerd. |
| In overeenstemming met het artikel 14 van deze richtlijn vond er van | In overeenstemming met het artikel 14 van deze richtlijn vond er van |
| 22 december 2008 tot en met 9 augustus 2009 een raadpleging van het | 22 december 2008 tot en met 9 augustus 2009 een raadpleging van het |
| publiek plaats over het ontwerp van het stroomgebiedsbeheersplan voor | publiek plaats over het ontwerp van het stroomgebiedsbeheersplan voor |
| de Belgische kustwateren ter implementatie van de Kaderrichtlijn Water | de Belgische kustwateren ter implementatie van de Kaderrichtlijn Water |
| (2000/60/EG). De richtlijn voorziet dat de raadpleging van het publiek | (2000/60/EG). De richtlijn voorziet dat de raadpleging van het publiek |
| « ten minste zes maanden » moet duren, « voor het maken van | « ten minste zes maanden » moet duren, « voor het maken van |
| schriftelijke opmerkingen over die documenten, teneinde actieve | schriftelijke opmerkingen over die documenten, teneinde actieve |
| betrokkenheid en raadpleging mogelijk te maken ». | betrokkenheid en raadpleging mogelijk te maken ». |
| Het stroomgebiedsbeheersplan omvat : | Het stroomgebiedsbeheersplan omvat : |
| (a) een beschrijving van de kenmerken van het Belgische | (a) een beschrijving van de kenmerken van het Belgische |
| kustwaterlichaam; | kustwaterlichaam; |
| (b) een overzicht van de significante belastingen en effecten van | (b) een overzicht van de significante belastingen en effecten van |
| menselijke activiteiten op de toestand van de Belgische kustwateren; | menselijke activiteiten op de toestand van de Belgische kustwateren; |
| (c) de resultaten van de monitoringsprogramma's; | (c) de resultaten van de monitoringsprogramma's; |
| (d) een opsomming van de vastgestelde milieudoelstellingen, en | (d) een opsomming van de vastgestelde milieudoelstellingen, en |
| (e) een beschrijving van de basismaatregelen en aanvullende | (e) een beschrijving van de basismaatregelen en aanvullende |
| maatregelen (maatregelenprogramma). Hierbij gaat het vooral om reeds | maatregelen (maatregelenprogramma). Hierbij gaat het vooral om reeds |
| bestaande maatregelen. | bestaande maatregelen. |
| Gezien de Belgische kustwateren de invloed ondergaan van de | Gezien de Belgische kustwateren de invloed ondergaan van de |
| zoetwateraanvoer vanuit rivieren, zoals de Schelde, is de kwaliteit | zoetwateraanvoer vanuit rivieren, zoals de Schelde, is de kwaliteit |
| van de Belgische kustwateren in belangrijke mate afhankelijk van | van de Belgische kustwateren in belangrijke mate afhankelijk van |
| bovenstroomse maatregelen. Daarnaast is er ook instroom van | bovenstroomse maatregelen. Daarnaast is er ook instroom van |
| Atlantische wateren en vinden talrijke activiteiten op zee plaats | Atlantische wateren en vinden talrijke activiteiten op zee plaats |
| (scheepvaart, pleziervaart, visserij, baggeractiviteiten enzovoort) | (scheepvaart, pleziervaart, visserij, baggeractiviteiten enzovoort) |
| die eveneens een invloed kunnen hebben op de kwaliteit van het | die eveneens een invloed kunnen hebben op de kwaliteit van het |
| Belgische kustwater. | Belgische kustwater. |
| Van 22 december 2008 tot en met 9 augustus 2009 werd het | Van 22 december 2008 tot en met 9 augustus 2009 werd het |
| ontwerp-beheersplan samen met een samenvatting en 10 kerngedachten | ontwerp-beheersplan samen met een samenvatting en 10 kerngedachten |
| digitaal beschikbaar gesteld op de website van de FOD Volksgezondheid, | digitaal beschikbaar gesteld op de website van de FOD Volksgezondheid, |
| Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor publieke | Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor publieke |
| participatie. Een online-vragenlijst zou hierbij een beeld moeten | participatie. Een online-vragenlijst zou hierbij een beeld moeten |
| geven over hoe de burgers de mariene milieuproblematiek (algenbloei, | geven over hoe de burgers de mariene milieuproblematiek (algenbloei, |
| zwerfafval, etc.) en het ontwerp-beheersplan ervaren. | zwerfafval, etc.) en het ontwerp-beheersplan ervaren. |
| De informatie over het houden van een raadpleging over het ontwerp van | De informatie over het houden van een raadpleging over het ontwerp van |
| het stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren ter | het stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren ter |
| implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water (2000/60/EG) werd | implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water (2000/60/EG) werd |
| op de volgende manieren bekendgemaakt : (1) door een bericht in het | op de volgende manieren bekendgemaakt : (1) door een bericht in het |
| Belgisch Staatsblad, (2) via de federale portaalsite www.belgium.be, | Belgisch Staatsblad, (2) via de federale portaalsite www.belgium.be, |
| (3) via de nationale portaalsite www.aarhus.be en (4) via de | (3) via de nationale portaalsite www.aarhus.be en (4) via de |
| portaalsite van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, | portaalsite van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, |
| Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu | Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu |
| (www.consult-leefmilieu.be/www.consult-environnement.be). Ook werd het | (www.consult-leefmilieu.be/www.consult-environnement.be). Ook werd het |
| beheersplan op het publiek gedeelte van de website van de | beheersplan op het publiek gedeelte van de website van de |
| Internationale Schelde Commissie geplaatst. | Internationale Schelde Commissie geplaatst. |
| Resultaten van de openbare raadpleging | Resultaten van de openbare raadpleging |
| Slechts één instelling (de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid | Slechts één instelling (de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid |
| (CIW) van Vlaanderen) maakte inhoudelijke opmerkingen op het | (CIW) van Vlaanderen) maakte inhoudelijke opmerkingen op het |
| ontwerp-beheersplan naar aanleiding van de openbare raadpleging. De | ontwerp-beheersplan naar aanleiding van de openbare raadpleging. De |
| opmerkingen betreffen voornamelijk tekstuele verbeteringen en | opmerkingen betreffen voornamelijk tekstuele verbeteringen en |
| aanvullingen en verduidelijkingen met betrekking tot de maatregelen | aanvullingen en verduidelijkingen met betrekking tot de maatregelen |
| genomen door de gewesten ter verbetering van de waterkwaliteit. | genomen door de gewesten ter verbetering van de waterkwaliteit. |
| Gezien de aard van de opmerkingen werd een bijeenkomst georganiseerd | Gezien de aard van de opmerkingen werd een bijeenkomst georganiseerd |
| met experts ter zake om de commentaren ontvangen na de raadpleging zo | met experts ter zake om de commentaren ontvangen na de raadpleging zo |
| goed mogelijk te behandelen. Hoewel de opmerkingen relevant zijn, was | goed mogelijk te behandelen. Hoewel de opmerkingen relevant zijn, was |
| het bij één opmerking niet nodig om de tekst van het ontwerp van het | het bij één opmerking niet nodig om de tekst van het ontwerp van het |
| stroomgebiedsbeheersplan hieraan aan te passen. Zo kan de evolutie van | stroomgebiedsbeheersplan hieraan aan te passen. Zo kan de evolutie van |
| het Scheldedebiet moeilijk in verband gebracht worden met de evolutie | het Scheldedebiet moeilijk in verband gebracht worden met de evolutie |
| van de neerslag boven het Scheldebekken aangezien ook andere factoren | van de neerslag boven het Scheldebekken aangezien ook andere factoren |
| een invloed hebben op de het Scheldedebiet. | een invloed hebben op de het Scheldedebiet. |
| Slechts drie individuele personen namen deel aan de | Slechts drie individuele personen namen deel aan de |
| online-vragenlijst. Deze personen bleken akkoord te gaan met de | online-vragenlijst. Deze personen bleken akkoord te gaan met de |
| vaststellingen in het ontwerp-beheersplan inzake de status van de | vaststellingen in het ontwerp-beheersplan inzake de status van de |
| Belgische kustwateren. Eén persoon suggereerde dat er strengere | Belgische kustwateren. Eén persoon suggereerde dat er strengere |
| bovenstroomse maatregelen en strengere maatregelen met betrekking tot | bovenstroomse maatregelen en strengere maatregelen met betrekking tot |
| visserij, scheepvaart en havens nodig zijn. | visserij, scheepvaart en havens nodig zijn. |
| Verder werd er een klacht ingediend door le Service public de | Verder werd er een klacht ingediend door le Service public de |
| Wallonie, Direction générale opérationnelle Agriculture, Ressources | Wallonie, Direction générale opérationnelle Agriculture, Ressources |
| naturelles et Environnement (DGARNE), gezien de Franse versie van het | naturelles et Environnement (DGARNE), gezien de Franse versie van het |
| ontwerp-beheersplan niet gelijktijdig beschikbaar was met de | ontwerp-beheersplan niet gelijktijdig beschikbaar was met de |
| Nederlandse versie. Hierdoor werd de termijn van de openbare | Nederlandse versie. Hierdoor werd de termijn van de openbare |
| raadpleging verlengd tot en met 9 augustus (in plaats van 21 juni). | raadpleging verlengd tot en met 9 augustus (in plaats van 21 juni). |
| Goedkeuring van het plan | Goedkeuring van het plan |
| Het ontwerp van het stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische | Het ontwerp van het stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische |
| kustwateren ter implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water | kustwateren ter implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water |
| werd aangepast in functie van de opmerkingen geformuleerd bij de | werd aangepast in functie van de opmerkingen geformuleerd bij de |
| raadpleging en ter goedkeuring voorgelegd aan Staatssecretaris E. | raadpleging en ter goedkeuring voorgelegd aan Staatssecretaris E. |
| Schouppe. | Schouppe. |
| Op 7 december 2009 werd het stroomgebiedsbeheersplan goedgekeurd. | Op 7 december 2009 werd het stroomgebiedsbeheersplan goedgekeurd. |
| Bekendmaking van het plan | Bekendmaking van het plan |
| Het stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren ter | Het stroomgebiedsbeheersplan voor de Belgische kustwateren ter |
| implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water (2000/60/EG) en | implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water (2000/60/EG) en |
| deze verklaring zullen integraal beschikbaar zijn op de portaalsite | deze verklaring zullen integraal beschikbaar zijn op de portaalsite |
| van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de | van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de |
| Voedselketen en Leefmilieu (www.consult-environnement.be/ | Voedselketen en Leefmilieu (www.consult-environnement.be/ |
| www.consult-leefmilieu.be) en via de federale portaalsite | www.consult-leefmilieu.be) en via de federale portaalsite |
| www.belgium.be | www.belgium.be |