← Terug naar "Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207
« opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan
de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster,
Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...)"
Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...) | Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...) |
---|---|
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE | PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE |
INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE | INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE |
Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening | Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening |
van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » | van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » |
op vrijwillige basis | op vrijwillige basis |
Aan mevrouwen de Voorzitsters | Aan mevrouwen de Voorzitsters |
Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk | Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk |
welzijn | welzijn |
Mevrouw de Voorzitster, | Mevrouw de Voorzitster, |
Mijnheer de Voorzitter, | Mijnheer de Voorzitter, |
Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sedert maanden oververzadigd. | Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sedert maanden oververzadigd. |
Om het hoofd te bieden aan een zware overbelasting van het netwerk | Om het hoofd te bieden aan een zware overbelasting van het netwerk |
heeft Fedasil bepaalde categorieën van asielzoekers verzocht de | heeft Fedasil bepaalde categorieën van asielzoekers verzocht de |
opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis aan te | opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis aan te |
vragen (instructies van Fedasil van 16 oktober 2009, ter vervanging | vragen (instructies van Fedasil van 16 oktober 2009, ter vervanging |
van de instructies van 22 september 2009, die aan de OCMW's werden | van de instructies van 22 september 2009, die aan de OCMW's werden |
medegedeeld) en dit onder een aantal strike voorwaarden (zie punt 1). | medegedeeld) en dit onder een aantal strike voorwaarden (zie punt 1). |
Deze instructies gelden tot en met 15 december 2009. | Deze instructies gelden tot en met 15 december 2009. |
De opheffing op vrijwillige basis van de verplichte plaats van | De opheffing op vrijwillige basis van de verplichte plaats van |
inschrijving in een opvangcentrum of in een LOI heeft gevolgen voor | inschrijving in een opvangcentrum of in een LOI heeft gevolgen voor |
het recht op maatschappelijke dienstverlening voor asielzoekers. | het recht op maatschappelijke dienstverlening voor asielzoekers. |
Aangezien ze niet langer worden « opgevangen » door het toekennen van | Aangezien ze niet langer worden « opgevangen » door het toekennen van |
materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, kunnen ze immers | materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, kunnen ze immers |
aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een OCMW. | aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een OCMW. |
In dit opzicht zou ik u het volgende over de geldende wettelijke | In dit opzicht zou ik u het volgende over de geldende wettelijke |
bepalingen willen verduidelijken. | bepalingen willen verduidelijken. |
1. Welke voorwaarden moeten asielzoekers vervullen om de opheffingvan | 1. Welke voorwaarden moeten asielzoekers vervullen om de opheffingvan |
hun code 207 « opvangstructuur » te kunnen aanvragen ? | hun code 207 « opvangstructuur » te kunnen aanvragen ? |
?een nog steeds lopende asielprocedure hebben die werd ingediend na 1 | ?een nog steeds lopende asielprocedure hebben die werd ingediend na 1 |
juni 2007. In dit opzicht moet de betrokken persoon dus een beslissing | juni 2007. In dit opzicht moet de betrokken persoon dus een beslissing |
of een arrest hetzij van het CGVS, hetzij van de RVV afwachten. | of een arrest hetzij van het CGVS, hetzij van de RVV afwachten. |
Opgepast, de bewoners wiens procedure zich in de beroepsfase bij de | Opgepast, de bewoners wiens procedure zich in de beroepsfase bij de |
Raad van State bevindt, worden uitgesloten van deze maatregel; | Raad van State bevindt, worden uitgesloten van deze maatregel; |
? opgevangen zijn in een federale opvangstructuur of een | ? opgevangen zijn in een federale opvangstructuur of een |
opvangstructuur beheerd door Croix-Rouge Communauté francophone, Rode | opvangstructuur beheerd door Croix-Rouge Communauté francophone, Rode |
Kruis Vlaanderen, Socialistische Mutualiteiten, Vluchtelingenwerk | Kruis Vlaanderen, Socialistische Mutualiteiten, Vluchtelingenwerk |
Vlaanderen, Ciré of een OCMW; | Vlaanderen, Ciré of een OCMW; |
? ononderbroken opgevangen geweest zijn in het opvangnetwerk tussen 22 | ? ononderbroken opgevangen geweest zijn in het opvangnetwerk tussen 22 |
mei 2009 en 22 september 2009, dus minstens vier maanden ononderbroken | mei 2009 en 22 september 2009, dus minstens vier maanden ononderbroken |
verblijf in een opvangstructuur op 22 september 2009. Eventuele opvang | verblijf in een opvangstructuur op 22 september 2009. Eventuele opvang |
in een noodopvangstructuur (SAMU, hotels, e.a.) tellen eveneens mee; | in een noodopvangstructuur (SAMU, hotels, e.a.) tellen eveneens mee; |
? een ondertekende huurovereenkomst voorleggen. De betrokkenen moeten | ? een ondertekende huurovereenkomst voorleggen. De betrokkenen moeten |
dus eerst huisvesting hebben gevonden alvorens de opheffing mogelijk | dus eerst huisvesting hebben gevonden alvorens de opheffing mogelijk |
wordt. | wordt. |
2. Recht op maatschappelijke dienstverlening | 2. Recht op maatschappelijke dienstverlening |
Aangezien deze asielzoekers niet langer worden « opgevangen » door het | Aangezien deze asielzoekers niet langer worden « opgevangen » door het |
toekennen van materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, | toekennen van materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, |
kunnen ze aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een | kunnen ze aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een |
OCMW. | OCMW. |
Het OCMW moet de betrokkene de nodige steun verlenen opdat hij en zijn | Het OCMW moet de betrokkene de nodige steun verlenen opdat hij en zijn |
gezin een leven kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke | gezin een leven kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke |
waardigheid. Deze steun kan in verschillende vormen worden verleend | waardigheid. Deze steun kan in verschillende vormen worden verleend |
(financiële hulp, huisvestingskosten, ...). | (financiële hulp, huisvestingskosten, ...). |
3. Welk OCMW is territoriaal bevoegd ? | 3. Welk OCMW is territoriaal bevoegd ? |
3.1 Huurwaarborg | 3.1 Huurwaarborg |
Wanneer een asielzoeker de opheffing op vrijwillige basis van code 207 | Wanneer een asielzoeker de opheffing op vrijwillige basis van code 207 |
overeenkomstig de instructies van Fedasil heeft bekomen en een | overeenkomstig de instructies van Fedasil heeft bekomen en een |
aanvraag voor een huurwaarborg heeft ingediend om een opvangstructuur | aanvraag voor een huurwaarborg heeft ingediend om een opvangstructuur |
te kunnen verlaten en een woning te gaan betrekken, is een specifieke | te kunnen verlaten en een woning te gaan betrekken, is een specifieke |
bevoegdheidsregel voorzien om te bepalen welk OCMW bevoegd is om een | bevoegdheidsregel voorzien om te bepalen welk OCMW bevoegd is om een |
aanvraag voor een huurwaarborg te onderzoeken. | aanvraag voor een huurwaarborg te onderzoeken. |
Artikel 2, § 8, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste | Artikel 2, § 8, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste |
nemen van de steun verleend door de openbare centra voor | nemen van de steun verleend door de openbare centra voor |
maatschappelijk welzijn bepaalt het volgende: "In afwijking van | maatschappelijk welzijn bepaalt het volgende: "In afwijking van |
artikel 1, 1°, is het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn | artikel 1, 1°, is het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn |
van de gemeente waar de woonst zich bevindt waarvoor de betrokkene de | van de gemeente waar de woonst zich bevindt waarvoor de betrokkene de |
huurwaarborg vraagt, bevoegd om deze hulp te verlenen bij het verlaten | huurwaarborg vraagt, bevoegd om deze hulp te verlenen bij het verlaten |
van een opvangstructuur in de zin van artikel 2, 10°, van de wet van | van een opvangstructuur in de zin van artikel 2, 10°, van de wet van |
12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde | 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde |
andere categorieën van vreemdelingen. » | andere categorieën van vreemdelingen. » |
Deze bepaling is dus van toepassing wanneer de aanvraag voor een | Deze bepaling is dus van toepassing wanneer de aanvraag voor een |
huurwaarborg door de asielzoeker werd ingediend om de opvangstructuur | huurwaarborg door de asielzoeker werd ingediend om de opvangstructuur |
te kunnen verlaten. | te kunnen verlaten. |
3.2 Andere vormen van maatschappelijke dienstverlening | 3.2 Andere vormen van maatschappelijke dienstverlening |
Onder andere vormen van maatschappelijke dienstverlening wordt | Onder andere vormen van maatschappelijke dienstverlening wordt |
verstaan de financiële hulp, de huisvestingskosten. | verstaan de financiële hulp, de huisvestingskosten. |
Op te merken valt dat de asielzoeker slechts recht heeft op | Op te merken valt dat de asielzoeker slechts recht heeft op |
maatschappelijke dienstverlening vanaf het ogenblik dat hij geen | maatschappelijke dienstverlening vanaf het ogenblik dat hij geen |
materiële hulp meer heeft in een opvangstructuur. | materiële hulp meer heeft in een opvangstructuur. |
Aangezien het gaat om asielzoekers wier procedure voor asielaanvraag | Aangezien het gaat om asielzoekers wier procedure voor asielaanvraag |
nog loopt, is artikel 2, § 5, eerste lid van de wet van 2 april 1965 | nog loopt, is artikel 2, § 5, eerste lid van de wet van 2 april 1965 |
bijgevolg van toepassing om te bepalen welk OCMW bevoegd is voor de | bijgevolg van toepassing om te bepalen welk OCMW bevoegd is voor de |
toekenning van de maatschappelijke dienstverlening. | toekenning van de maatschappelijke dienstverlening. |
Dit artikel bepaalt het volgende: | Dit artikel bepaalt het volgende: |
« In afwijking van artikel 1, 1°, is bevoegd om maatschappelijke | « In afwijking van artikel 1, 1°, is bevoegd om maatschappelijke |
dienstverlening aan een kandidaat-vluchteling of aan een persoon die | dienstverlening aan een kandidaat-vluchteling of aan een persoon die |
van de tijdelijke bescherming geniet in het kader van de massale | van de tijdelijke bescherming geniet in het kader van de massale |
toestroom van ontheemden toe te kennen, het openbaar centrum voor | toestroom van ontheemden toe te kennen, het openbaar centrum voor |
maatschappelijk welzijn: | maatschappelijk welzijn: |
a) van de gemeente waar hij in het wachtregister is ingeschreven, of | a) van de gemeente waar hij in het wachtregister is ingeschreven, of |
b) van de gemeente waar hij in de bevolkingsregister of in het | b) van de gemeente waar hij in de bevolkingsregister of in het |
vreemdelingenregister is ingeschreven. » | vreemdelingenregister is ingeschreven. » |
Het OCMW van de gemeente waar de asielzoeker in het wachtregister is | Het OCMW van de gemeente waar de asielzoeker in het wachtregister is |
ingeschreven is dus bevoegd voor de toekenning van de maatschappelijke | ingeschreven is dus bevoegd voor de toekenning van de maatschappelijke |
dienstverlening. | dienstverlening. |
Wanneer de asielzoeker de opvangstructuur heeft verlaten om zijn | Wanneer de asielzoeker de opvangstructuur heeft verlaten om zijn |
woning te gaan betrekken, moet hij zijn inschrijving in het | woning te gaan betrekken, moet hij zijn inschrijving in het |
wachtregister aanvragen bij de gemeente waar zijn woning zich bevindt. | wachtregister aanvragen bij de gemeente waar zijn woning zich bevindt. |
Indien de betrokkene, in afwachting van de inschrijving op zijn nieuw | Indien de betrokkene, in afwachting van de inschrijving op zijn nieuw |
adres, nog is ingeschreven in de gemeente waar de opvangstructuur | adres, nog is ingeschreven in de gemeente waar de opvangstructuur |
ligt, is het OCMW van deze gemeente bevoegd tot zijn nieuwe | ligt, is het OCMW van deze gemeente bevoegd tot zijn nieuwe |
inschrijving in het register. | inschrijving in het register. |
4. Welke toelage van de federale Staat ? | 4. Welke toelage van de federale Staat ? |
4.1 Maatschappelijke dienstverlening | 4.1 Maatschappelijke dienstverlening |
Krachtens artikel 5, § 1 van de wet van 2 april 1965 worden de kosten | Krachtens artikel 5, § 1 van de wet van 2 april 1965 worden de kosten |
van de maatschappelijke dienstverlening toegekend door het OCMW aan | van de maatschappelijke dienstverlening toegekend door het OCMW aan |
deze asielzoekers terugbetaald tegen 100 % door de Belgische Staat | deze asielzoekers terugbetaald tegen 100 % door de Belgische Staat |
binnen de grenzen bepaald bij het ministerieel besluit van 30 januari | binnen de grenzen bepaald bij het ministerieel besluit van 30 januari |
1995 tot regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van | 1995 tot regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van |
de dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk | de dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk |
welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit | welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit |
niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven. | niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven. |
4.2 Huisvestingskosten | 4.2 Huisvestingskosten |
Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 januari 1995 tot | Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 januari 1995 tot |
regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van de | regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van de |
dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn | dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn |
toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit niet bezit | toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit niet bezit |
en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven bepaalt dat de | en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven bepaalt dat de |
Staat de kosten verbonden aan de huisvesting van de asielzoekers kan | Staat de kosten verbonden aan de huisvesting van de asielzoekers kan |
betalen. | betalen. |
De terugbetaling door de Staat is ten hoogste gelijk aan het | De terugbetaling door de Staat is ten hoogste gelijk aan het |
maandbedrag van het leefloon voor een alleenstaande (categorie 2). Dit | maandbedrag van het leefloon voor een alleenstaande (categorie 2). Dit |
bedrag wordt verdubbeld wanneer het huishouden bestaat uit 2 personen, | bedrag wordt verdubbeld wanneer het huishouden bestaat uit 2 personen, |
en verdrievoudigd wanneer het huishouden bestaat uit ten minste 3 | en verdrievoudigd wanneer het huishouden bestaat uit ten minste 3 |
personen. | personen. |
Deze steun kan enkel worden toegekend voor asielzoekers die een woning | Deze steun kan enkel worden toegekend voor asielzoekers die een woning |
voor de eerste keer gaan betrekken en die voor de eerste keer | voor de eerste keer gaan betrekken en die voor de eerste keer |
maatschappelijke dienstverlening genieten bij het OCMW van de gemeente | maatschappelijke dienstverlening genieten bij het OCMW van de gemeente |
waar de woning zich bevindt. | waar de woning zich bevindt. |
De tegemoetkoming voorzien bij artikel 5 van voormeld ministerieel | De tegemoetkoming voorzien bij artikel 5 van voormeld ministerieel |
besluit heeft tot doel de eerste huisvestingskosten van de | besluit heeft tot doel de eerste huisvestingskosten van de |
asielzoekers te dekken; naast de installatiekosten kan het | asielzoekers te dekken; naast de installatiekosten kan het |
bijvoorbeeld gaan om de kosten voor de huurwaarborg en het eerste | bijvoorbeeld gaan om de kosten voor de huurwaarborg en het eerste |
huurbedrag. | huurbedrag. |
Gelet op de moeilijkheden die de OCMW's hebben ondervonden, werd het | Gelet op de moeilijkheden die de OCMW's hebben ondervonden, werd het |
ministerieel besluit van 30 januari 1995 gewijzigd om de regels voor | ministerieel besluit van 30 januari 1995 gewijzigd om de regels voor |
aanrekening van deze huisvestingskosten te verduidelijken en met het | aanrekening van deze huisvestingskosten te verduidelijken en met het |
oog op een grotere rechtszekerheid. | oog op een grotere rechtszekerheid. |
Momenteel heerst er een grote verwarring op het terrein over de vraag | Momenteel heerst er een grote verwarring op het terrein over de vraag |
wie deze huisvestingskosten ten laste dient te nemen. Het is dan ook | wie deze huisvestingskosten ten laste dient te nemen. Het is dan ook |
dringend nodig te verduidelijken dat de voorwaarde van huisvesting in | dringend nodig te verduidelijken dat de voorwaarde van huisvesting in |
de gemeente van het steunverlenend centrum niet van toepassing is op | de gemeente van het steunverlenend centrum niet van toepassing is op |
deze gevallen van vrijwillig vertrek. Dit laat het OCMW van de plaats | deze gevallen van vrijwillig vertrek. Dit laat het OCMW van de plaats |
van inschrijving in het wachtregister toe de huisvestingskosten ten | van inschrijving in het wachtregister toe de huisvestingskosten ten |
laste te nemen en de terugbetaling ervan door de Staat te bekomen. | laste te nemen en de terugbetaling ervan door de Staat te bekomen. |
Ik verzoek het OCMW van de plaats van inschrijving in het | Ik verzoek het OCMW van de plaats van inschrijving in het |
wachtregister contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar de | wachtregister contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar de |
woning zich bevindt om uit te maken welk OCMW de huisvestingskosten | woning zich bevindt om uit te maken welk OCMW de huisvestingskosten |
ten laste zal nemen. | ten laste zal nemen. |
De OCMW's die installatiekosten moeten ten laste nemen ingevolge deze | De OCMW's die installatiekosten moeten ten laste nemen ingevolge deze |
maatregel mogen ze indienen bij mijn departement. | maatregel mogen ze indienen bij mijn departement. |
Deze maatregelen zijn van toepassing volgend op de instructies van | Deze maatregelen zijn van toepassing volgend op de instructies van |
Fedasil van 16 oktober 2009 (ter vervanging van de instructies van 22 | Fedasil van 16 oktober 2009 (ter vervanging van de instructies van 22 |
september 2009) die gelden tot en met 15 december 2009. | september 2009) die gelden tot en met 15 december 2009. |
Hoogachtend, | Hoogachtend, |
De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, | De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, |
Ph. COURARD | Ph. COURARD |