Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Document van --
← Terug naar "Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...)"
Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...) Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...)
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE
INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE
Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening
van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » van de opheffing van code 207 « opvangstructuur »
op vrijwillige basis op vrijwillige basis
Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan mevrouwen de Voorzitsters
Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk
welzijn welzijn
Mevrouw de Voorzitster, Mevrouw de Voorzitster,
Mijnheer de Voorzitter, Mijnheer de Voorzitter,
Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sedert maanden oververzadigd. Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sedert maanden oververzadigd.
Om het hoofd te bieden aan een zware overbelasting van het netwerk Om het hoofd te bieden aan een zware overbelasting van het netwerk
heeft Fedasil bepaalde categorieën van asielzoekers verzocht de heeft Fedasil bepaalde categorieën van asielzoekers verzocht de
opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis aan te opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis aan te
vragen (instructies van Fedasil van 16 oktober 2009, ter vervanging vragen (instructies van Fedasil van 16 oktober 2009, ter vervanging
van de instructies van 22 september 2009, die aan de OCMW's werden van de instructies van 22 september 2009, die aan de OCMW's werden
medegedeeld) en dit onder een aantal strike voorwaarden (zie punt 1). medegedeeld) en dit onder een aantal strike voorwaarden (zie punt 1).
Deze instructies gelden tot en met 15 december 2009. Deze instructies gelden tot en met 15 december 2009.
De opheffing op vrijwillige basis van de verplichte plaats van De opheffing op vrijwillige basis van de verplichte plaats van
inschrijving in een opvangcentrum of in een LOI heeft gevolgen voor inschrijving in een opvangcentrum of in een LOI heeft gevolgen voor
het recht op maatschappelijke dienstverlening voor asielzoekers. het recht op maatschappelijke dienstverlening voor asielzoekers.
Aangezien ze niet langer worden « opgevangen » door het toekennen van Aangezien ze niet langer worden « opgevangen » door het toekennen van
materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, kunnen ze immers materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, kunnen ze immers
aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een OCMW. aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een OCMW.
In dit opzicht zou ik u het volgende over de geldende wettelijke In dit opzicht zou ik u het volgende over de geldende wettelijke
bepalingen willen verduidelijken. bepalingen willen verduidelijken.
1. Welke voorwaarden moeten asielzoekers vervullen om de opheffingvan 1. Welke voorwaarden moeten asielzoekers vervullen om de opheffingvan
hun code 207 « opvangstructuur » te kunnen aanvragen ? hun code 207 « opvangstructuur » te kunnen aanvragen ?
?een nog steeds lopende asielprocedure hebben die werd ingediend na 1 ?een nog steeds lopende asielprocedure hebben die werd ingediend na 1
juni 2007. In dit opzicht moet de betrokken persoon dus een beslissing juni 2007. In dit opzicht moet de betrokken persoon dus een beslissing
of een arrest hetzij van het CGVS, hetzij van de RVV afwachten. of een arrest hetzij van het CGVS, hetzij van de RVV afwachten.
Opgepast, de bewoners wiens procedure zich in de beroepsfase bij de Opgepast, de bewoners wiens procedure zich in de beroepsfase bij de
Raad van State bevindt, worden uitgesloten van deze maatregel; Raad van State bevindt, worden uitgesloten van deze maatregel;
? opgevangen zijn in een federale opvangstructuur of een ? opgevangen zijn in een federale opvangstructuur of een
opvangstructuur beheerd door Croix-Rouge Communauté francophone, Rode opvangstructuur beheerd door Croix-Rouge Communauté francophone, Rode
Kruis Vlaanderen, Socialistische Mutualiteiten, Vluchtelingenwerk Kruis Vlaanderen, Socialistische Mutualiteiten, Vluchtelingenwerk
Vlaanderen, Ciré of een OCMW; Vlaanderen, Ciré of een OCMW;
? ononderbroken opgevangen geweest zijn in het opvangnetwerk tussen 22 ? ononderbroken opgevangen geweest zijn in het opvangnetwerk tussen 22
mei 2009 en 22 september 2009, dus minstens vier maanden ononderbroken mei 2009 en 22 september 2009, dus minstens vier maanden ononderbroken
verblijf in een opvangstructuur op 22 september 2009. Eventuele opvang verblijf in een opvangstructuur op 22 september 2009. Eventuele opvang
in een noodopvangstructuur (SAMU, hotels, e.a.) tellen eveneens mee; in een noodopvangstructuur (SAMU, hotels, e.a.) tellen eveneens mee;
? een ondertekende huurovereenkomst voorleggen. De betrokkenen moeten ? een ondertekende huurovereenkomst voorleggen. De betrokkenen moeten
dus eerst huisvesting hebben gevonden alvorens de opheffing mogelijk dus eerst huisvesting hebben gevonden alvorens de opheffing mogelijk
wordt. wordt.
2. Recht op maatschappelijke dienstverlening 2. Recht op maatschappelijke dienstverlening
Aangezien deze asielzoekers niet langer worden « opgevangen » door het Aangezien deze asielzoekers niet langer worden « opgevangen » door het
toekennen van materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, toekennen van materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI,
kunnen ze aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een kunnen ze aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een
OCMW. OCMW.
Het OCMW moet de betrokkene de nodige steun verlenen opdat hij en zijn Het OCMW moet de betrokkene de nodige steun verlenen opdat hij en zijn
gezin een leven kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke gezin een leven kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke
waardigheid. Deze steun kan in verschillende vormen worden verleend waardigheid. Deze steun kan in verschillende vormen worden verleend
(financiële hulp, huisvestingskosten, ...). (financiële hulp, huisvestingskosten, ...).
3. Welk OCMW is territoriaal bevoegd ? 3. Welk OCMW is territoriaal bevoegd ?
3.1 Huurwaarborg 3.1 Huurwaarborg
Wanneer een asielzoeker de opheffing op vrijwillige basis van code 207 Wanneer een asielzoeker de opheffing op vrijwillige basis van code 207
overeenkomstig de instructies van Fedasil heeft bekomen en een overeenkomstig de instructies van Fedasil heeft bekomen en een
aanvraag voor een huurwaarborg heeft ingediend om een opvangstructuur aanvraag voor een huurwaarborg heeft ingediend om een opvangstructuur
te kunnen verlaten en een woning te gaan betrekken, is een specifieke te kunnen verlaten en een woning te gaan betrekken, is een specifieke
bevoegdheidsregel voorzien om te bepalen welk OCMW bevoegd is om een bevoegdheidsregel voorzien om te bepalen welk OCMW bevoegd is om een
aanvraag voor een huurwaarborg te onderzoeken. aanvraag voor een huurwaarborg te onderzoeken.
Artikel 2, § 8, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste Artikel 2, § 8, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste
nemen van de steun verleend door de openbare centra voor nemen van de steun verleend door de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn bepaalt het volgende: "In afwijking van maatschappelijk welzijn bepaalt het volgende: "In afwijking van
artikel 1, 1°, is het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn artikel 1, 1°, is het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn
van de gemeente waar de woonst zich bevindt waarvoor de betrokkene de van de gemeente waar de woonst zich bevindt waarvoor de betrokkene de
huurwaarborg vraagt, bevoegd om deze hulp te verlenen bij het verlaten huurwaarborg vraagt, bevoegd om deze hulp te verlenen bij het verlaten
van een opvangstructuur in de zin van artikel 2, 10°, van de wet van van een opvangstructuur in de zin van artikel 2, 10°, van de wet van
12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde
andere categorieën van vreemdelingen. » andere categorieën van vreemdelingen. »
Deze bepaling is dus van toepassing wanneer de aanvraag voor een Deze bepaling is dus van toepassing wanneer de aanvraag voor een
huurwaarborg door de asielzoeker werd ingediend om de opvangstructuur huurwaarborg door de asielzoeker werd ingediend om de opvangstructuur
te kunnen verlaten. te kunnen verlaten.
3.2 Andere vormen van maatschappelijke dienstverlening 3.2 Andere vormen van maatschappelijke dienstverlening
Onder andere vormen van maatschappelijke dienstverlening wordt Onder andere vormen van maatschappelijke dienstverlening wordt
verstaan de financiële hulp, de huisvestingskosten. verstaan de financiële hulp, de huisvestingskosten.
Op te merken valt dat de asielzoeker slechts recht heeft op Op te merken valt dat de asielzoeker slechts recht heeft op
maatschappelijke dienstverlening vanaf het ogenblik dat hij geen maatschappelijke dienstverlening vanaf het ogenblik dat hij geen
materiële hulp meer heeft in een opvangstructuur. materiële hulp meer heeft in een opvangstructuur.
Aangezien het gaat om asielzoekers wier procedure voor asielaanvraag Aangezien het gaat om asielzoekers wier procedure voor asielaanvraag
nog loopt, is artikel 2, § 5, eerste lid van de wet van 2 april 1965 nog loopt, is artikel 2, § 5, eerste lid van de wet van 2 april 1965
bijgevolg van toepassing om te bepalen welk OCMW bevoegd is voor de bijgevolg van toepassing om te bepalen welk OCMW bevoegd is voor de
toekenning van de maatschappelijke dienstverlening. toekenning van de maatschappelijke dienstverlening.
Dit artikel bepaalt het volgende: Dit artikel bepaalt het volgende:
« In afwijking van artikel 1, 1°, is bevoegd om maatschappelijke « In afwijking van artikel 1, 1°, is bevoegd om maatschappelijke
dienstverlening aan een kandidaat-vluchteling of aan een persoon die dienstverlening aan een kandidaat-vluchteling of aan een persoon die
van de tijdelijke bescherming geniet in het kader van de massale van de tijdelijke bescherming geniet in het kader van de massale
toestroom van ontheemden toe te kennen, het openbaar centrum voor toestroom van ontheemden toe te kennen, het openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn: maatschappelijk welzijn:
a) van de gemeente waar hij in het wachtregister is ingeschreven, of a) van de gemeente waar hij in het wachtregister is ingeschreven, of
b) van de gemeente waar hij in de bevolkingsregister of in het b) van de gemeente waar hij in de bevolkingsregister of in het
vreemdelingenregister is ingeschreven. » vreemdelingenregister is ingeschreven. »
Het OCMW van de gemeente waar de asielzoeker in het wachtregister is Het OCMW van de gemeente waar de asielzoeker in het wachtregister is
ingeschreven is dus bevoegd voor de toekenning van de maatschappelijke ingeschreven is dus bevoegd voor de toekenning van de maatschappelijke
dienstverlening. dienstverlening.
Wanneer de asielzoeker de opvangstructuur heeft verlaten om zijn Wanneer de asielzoeker de opvangstructuur heeft verlaten om zijn
woning te gaan betrekken, moet hij zijn inschrijving in het woning te gaan betrekken, moet hij zijn inschrijving in het
wachtregister aanvragen bij de gemeente waar zijn woning zich bevindt. wachtregister aanvragen bij de gemeente waar zijn woning zich bevindt.
Indien de betrokkene, in afwachting van de inschrijving op zijn nieuw Indien de betrokkene, in afwachting van de inschrijving op zijn nieuw
adres, nog is ingeschreven in de gemeente waar de opvangstructuur adres, nog is ingeschreven in de gemeente waar de opvangstructuur
ligt, is het OCMW van deze gemeente bevoegd tot zijn nieuwe ligt, is het OCMW van deze gemeente bevoegd tot zijn nieuwe
inschrijving in het register. inschrijving in het register.
4. Welke toelage van de federale Staat ? 4. Welke toelage van de federale Staat ?
4.1 Maatschappelijke dienstverlening 4.1 Maatschappelijke dienstverlening
Krachtens artikel 5, § 1 van de wet van 2 april 1965 worden de kosten Krachtens artikel 5, § 1 van de wet van 2 april 1965 worden de kosten
van de maatschappelijke dienstverlening toegekend door het OCMW aan van de maatschappelijke dienstverlening toegekend door het OCMW aan
deze asielzoekers terugbetaald tegen 100 % door de Belgische Staat deze asielzoekers terugbetaald tegen 100 % door de Belgische Staat
binnen de grenzen bepaald bij het ministerieel besluit van 30 januari binnen de grenzen bepaald bij het ministerieel besluit van 30 januari
1995 tot regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van 1995 tot regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van
de dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk de dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk
welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit
niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven. niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven.
4.2 Huisvestingskosten 4.2 Huisvestingskosten
Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 januari 1995 tot Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 januari 1995 tot
regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van de regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van de
dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit niet bezit toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit niet bezit
en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven bepaalt dat de en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven bepaalt dat de
Staat de kosten verbonden aan de huisvesting van de asielzoekers kan Staat de kosten verbonden aan de huisvesting van de asielzoekers kan
betalen. betalen.
De terugbetaling door de Staat is ten hoogste gelijk aan het De terugbetaling door de Staat is ten hoogste gelijk aan het
maandbedrag van het leefloon voor een alleenstaande (categorie 2). Dit maandbedrag van het leefloon voor een alleenstaande (categorie 2). Dit
bedrag wordt verdubbeld wanneer het huishouden bestaat uit 2 personen, bedrag wordt verdubbeld wanneer het huishouden bestaat uit 2 personen,
en verdrievoudigd wanneer het huishouden bestaat uit ten minste 3 en verdrievoudigd wanneer het huishouden bestaat uit ten minste 3
personen. personen.
Deze steun kan enkel worden toegekend voor asielzoekers die een woning Deze steun kan enkel worden toegekend voor asielzoekers die een woning
voor de eerste keer gaan betrekken en die voor de eerste keer voor de eerste keer gaan betrekken en die voor de eerste keer
maatschappelijke dienstverlening genieten bij het OCMW van de gemeente maatschappelijke dienstverlening genieten bij het OCMW van de gemeente
waar de woning zich bevindt. waar de woning zich bevindt.
De tegemoetkoming voorzien bij artikel 5 van voormeld ministerieel De tegemoetkoming voorzien bij artikel 5 van voormeld ministerieel
besluit heeft tot doel de eerste huisvestingskosten van de besluit heeft tot doel de eerste huisvestingskosten van de
asielzoekers te dekken; naast de installatiekosten kan het asielzoekers te dekken; naast de installatiekosten kan het
bijvoorbeeld gaan om de kosten voor de huurwaarborg en het eerste bijvoorbeeld gaan om de kosten voor de huurwaarborg en het eerste
huurbedrag. huurbedrag.
Gelet op de moeilijkheden die de OCMW's hebben ondervonden, werd het Gelet op de moeilijkheden die de OCMW's hebben ondervonden, werd het
ministerieel besluit van 30 januari 1995 gewijzigd om de regels voor ministerieel besluit van 30 januari 1995 gewijzigd om de regels voor
aanrekening van deze huisvestingskosten te verduidelijken en met het aanrekening van deze huisvestingskosten te verduidelijken en met het
oog op een grotere rechtszekerheid. oog op een grotere rechtszekerheid.
Momenteel heerst er een grote verwarring op het terrein over de vraag Momenteel heerst er een grote verwarring op het terrein over de vraag
wie deze huisvestingskosten ten laste dient te nemen. Het is dan ook wie deze huisvestingskosten ten laste dient te nemen. Het is dan ook
dringend nodig te verduidelijken dat de voorwaarde van huisvesting in dringend nodig te verduidelijken dat de voorwaarde van huisvesting in
de gemeente van het steunverlenend centrum niet van toepassing is op de gemeente van het steunverlenend centrum niet van toepassing is op
deze gevallen van vrijwillig vertrek. Dit laat het OCMW van de plaats deze gevallen van vrijwillig vertrek. Dit laat het OCMW van de plaats
van inschrijving in het wachtregister toe de huisvestingskosten ten van inschrijving in het wachtregister toe de huisvestingskosten ten
laste te nemen en de terugbetaling ervan door de Staat te bekomen. laste te nemen en de terugbetaling ervan door de Staat te bekomen.
Ik verzoek het OCMW van de plaats van inschrijving in het Ik verzoek het OCMW van de plaats van inschrijving in het
wachtregister contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar de wachtregister contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar de
woning zich bevindt om uit te maken welk OCMW de huisvestingskosten woning zich bevindt om uit te maken welk OCMW de huisvestingskosten
ten laste zal nemen. ten laste zal nemen.
De OCMW's die installatiekosten moeten ten laste nemen ingevolge deze De OCMW's die installatiekosten moeten ten laste nemen ingevolge deze
maatregel mogen ze indienen bij mijn departement. maatregel mogen ze indienen bij mijn departement.
Deze maatregelen zijn van toepassing volgend op de instructies van Deze maatregelen zijn van toepassing volgend op de instructies van
Fedasil van 16 oktober 2009 (ter vervanging van de instructies van 22 Fedasil van 16 oktober 2009 (ter vervanging van de instructies van 22
september 2009) die gelden tot en met 15 december 2009. september 2009) die gelden tot en met 15 december 2009.
Hoogachtend, Hoogachtend,
De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie,
Ph. COURARD Ph. COURARD
^