← Terug naar "Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207
« opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan
de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster,
Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...)"
| Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...) | Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis Aan mevrouwen de Voorzitsters Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welz Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sede(...) |
|---|---|
| PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE | PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE |
| INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE | INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE |
| Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening | Gevolgen voor het recht op maatschappelijke dienstverlening |
| van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » | van de opheffing van code 207 « opvangstructuur » |
| op vrijwillige basis | op vrijwillige basis |
| Aan mevrouwen de Voorzitsters | Aan mevrouwen de Voorzitsters |
| Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk | Aan de heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk |
| welzijn | welzijn |
| Mevrouw de Voorzitster, | Mevrouw de Voorzitster, |
| Mijnheer de Voorzitter, | Mijnheer de Voorzitter, |
| Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sedert maanden oververzadigd. | Het opvangnetwerk voor asielzoekers is sedert maanden oververzadigd. |
| Om het hoofd te bieden aan een zware overbelasting van het netwerk | Om het hoofd te bieden aan een zware overbelasting van het netwerk |
| heeft Fedasil bepaalde categorieën van asielzoekers verzocht de | heeft Fedasil bepaalde categorieën van asielzoekers verzocht de |
| opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis aan te | opheffing van code 207 « opvangstructuur » op vrijwillige basis aan te |
| vragen (instructies van Fedasil van 16 oktober 2009, ter vervanging | vragen (instructies van Fedasil van 16 oktober 2009, ter vervanging |
| van de instructies van 22 september 2009, die aan de OCMW's werden | van de instructies van 22 september 2009, die aan de OCMW's werden |
| medegedeeld) en dit onder een aantal strike voorwaarden (zie punt 1). | medegedeeld) en dit onder een aantal strike voorwaarden (zie punt 1). |
| Deze instructies gelden tot en met 15 december 2009. | Deze instructies gelden tot en met 15 december 2009. |
| De opheffing op vrijwillige basis van de verplichte plaats van | De opheffing op vrijwillige basis van de verplichte plaats van |
| inschrijving in een opvangcentrum of in een LOI heeft gevolgen voor | inschrijving in een opvangcentrum of in een LOI heeft gevolgen voor |
| het recht op maatschappelijke dienstverlening voor asielzoekers. | het recht op maatschappelijke dienstverlening voor asielzoekers. |
| Aangezien ze niet langer worden « opgevangen » door het toekennen van | Aangezien ze niet langer worden « opgevangen » door het toekennen van |
| materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, kunnen ze immers | materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, kunnen ze immers |
| aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een OCMW. | aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een OCMW. |
| In dit opzicht zou ik u het volgende over de geldende wettelijke | In dit opzicht zou ik u het volgende over de geldende wettelijke |
| bepalingen willen verduidelijken. | bepalingen willen verduidelijken. |
| 1. Welke voorwaarden moeten asielzoekers vervullen om de opheffingvan | 1. Welke voorwaarden moeten asielzoekers vervullen om de opheffingvan |
| hun code 207 « opvangstructuur » te kunnen aanvragen ? | hun code 207 « opvangstructuur » te kunnen aanvragen ? |
| ?een nog steeds lopende asielprocedure hebben die werd ingediend na 1 | ?een nog steeds lopende asielprocedure hebben die werd ingediend na 1 |
| juni 2007. In dit opzicht moet de betrokken persoon dus een beslissing | juni 2007. In dit opzicht moet de betrokken persoon dus een beslissing |
| of een arrest hetzij van het CGVS, hetzij van de RVV afwachten. | of een arrest hetzij van het CGVS, hetzij van de RVV afwachten. |
| Opgepast, de bewoners wiens procedure zich in de beroepsfase bij de | Opgepast, de bewoners wiens procedure zich in de beroepsfase bij de |
| Raad van State bevindt, worden uitgesloten van deze maatregel; | Raad van State bevindt, worden uitgesloten van deze maatregel; |
| ? opgevangen zijn in een federale opvangstructuur of een | ? opgevangen zijn in een federale opvangstructuur of een |
| opvangstructuur beheerd door Croix-Rouge Communauté francophone, Rode | opvangstructuur beheerd door Croix-Rouge Communauté francophone, Rode |
| Kruis Vlaanderen, Socialistische Mutualiteiten, Vluchtelingenwerk | Kruis Vlaanderen, Socialistische Mutualiteiten, Vluchtelingenwerk |
| Vlaanderen, Ciré of een OCMW; | Vlaanderen, Ciré of een OCMW; |
| ? ononderbroken opgevangen geweest zijn in het opvangnetwerk tussen 22 | ? ononderbroken opgevangen geweest zijn in het opvangnetwerk tussen 22 |
| mei 2009 en 22 september 2009, dus minstens vier maanden ononderbroken | mei 2009 en 22 september 2009, dus minstens vier maanden ononderbroken |
| verblijf in een opvangstructuur op 22 september 2009. Eventuele opvang | verblijf in een opvangstructuur op 22 september 2009. Eventuele opvang |
| in een noodopvangstructuur (SAMU, hotels, e.a.) tellen eveneens mee; | in een noodopvangstructuur (SAMU, hotels, e.a.) tellen eveneens mee; |
| ? een ondertekende huurovereenkomst voorleggen. De betrokkenen moeten | ? een ondertekende huurovereenkomst voorleggen. De betrokkenen moeten |
| dus eerst huisvesting hebben gevonden alvorens de opheffing mogelijk | dus eerst huisvesting hebben gevonden alvorens de opheffing mogelijk |
| wordt. | wordt. |
| 2. Recht op maatschappelijke dienstverlening | 2. Recht op maatschappelijke dienstverlening |
| Aangezien deze asielzoekers niet langer worden « opgevangen » door het | Aangezien deze asielzoekers niet langer worden « opgevangen » door het |
| toekennen van materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, | toekennen van materiële hulp in een opvangcentrum of in een LOI, |
| kunnen ze aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een | kunnen ze aanspraak maken op maatschappelijke dienstverlening bij een |
| OCMW. | OCMW. |
| Het OCMW moet de betrokkene de nodige steun verlenen opdat hij en zijn | Het OCMW moet de betrokkene de nodige steun verlenen opdat hij en zijn |
| gezin een leven kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke | gezin een leven kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke |
| waardigheid. Deze steun kan in verschillende vormen worden verleend | waardigheid. Deze steun kan in verschillende vormen worden verleend |
| (financiële hulp, huisvestingskosten, ...). | (financiële hulp, huisvestingskosten, ...). |
| 3. Welk OCMW is territoriaal bevoegd ? | 3. Welk OCMW is territoriaal bevoegd ? |
| 3.1 Huurwaarborg | 3.1 Huurwaarborg |
| Wanneer een asielzoeker de opheffing op vrijwillige basis van code 207 | Wanneer een asielzoeker de opheffing op vrijwillige basis van code 207 |
| overeenkomstig de instructies van Fedasil heeft bekomen en een | overeenkomstig de instructies van Fedasil heeft bekomen en een |
| aanvraag voor een huurwaarborg heeft ingediend om een opvangstructuur | aanvraag voor een huurwaarborg heeft ingediend om een opvangstructuur |
| te kunnen verlaten en een woning te gaan betrekken, is een specifieke | te kunnen verlaten en een woning te gaan betrekken, is een specifieke |
| bevoegdheidsregel voorzien om te bepalen welk OCMW bevoegd is om een | bevoegdheidsregel voorzien om te bepalen welk OCMW bevoegd is om een |
| aanvraag voor een huurwaarborg te onderzoeken. | aanvraag voor een huurwaarborg te onderzoeken. |
| Artikel 2, § 8, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste | Artikel 2, § 8, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste |
| nemen van de steun verleend door de openbare centra voor | nemen van de steun verleend door de openbare centra voor |
| maatschappelijk welzijn bepaalt het volgende: "In afwijking van | maatschappelijk welzijn bepaalt het volgende: "In afwijking van |
| artikel 1, 1°, is het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn | artikel 1, 1°, is het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn |
| van de gemeente waar de woonst zich bevindt waarvoor de betrokkene de | van de gemeente waar de woonst zich bevindt waarvoor de betrokkene de |
| huurwaarborg vraagt, bevoegd om deze hulp te verlenen bij het verlaten | huurwaarborg vraagt, bevoegd om deze hulp te verlenen bij het verlaten |
| van een opvangstructuur in de zin van artikel 2, 10°, van de wet van | van een opvangstructuur in de zin van artikel 2, 10°, van de wet van |
| 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde | 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde |
| andere categorieën van vreemdelingen. » | andere categorieën van vreemdelingen. » |
| Deze bepaling is dus van toepassing wanneer de aanvraag voor een | Deze bepaling is dus van toepassing wanneer de aanvraag voor een |
| huurwaarborg door de asielzoeker werd ingediend om de opvangstructuur | huurwaarborg door de asielzoeker werd ingediend om de opvangstructuur |
| te kunnen verlaten. | te kunnen verlaten. |
| 3.2 Andere vormen van maatschappelijke dienstverlening | 3.2 Andere vormen van maatschappelijke dienstverlening |
| Onder andere vormen van maatschappelijke dienstverlening wordt | Onder andere vormen van maatschappelijke dienstverlening wordt |
| verstaan de financiële hulp, de huisvestingskosten. | verstaan de financiële hulp, de huisvestingskosten. |
| Op te merken valt dat de asielzoeker slechts recht heeft op | Op te merken valt dat de asielzoeker slechts recht heeft op |
| maatschappelijke dienstverlening vanaf het ogenblik dat hij geen | maatschappelijke dienstverlening vanaf het ogenblik dat hij geen |
| materiële hulp meer heeft in een opvangstructuur. | materiële hulp meer heeft in een opvangstructuur. |
| Aangezien het gaat om asielzoekers wier procedure voor asielaanvraag | Aangezien het gaat om asielzoekers wier procedure voor asielaanvraag |
| nog loopt, is artikel 2, § 5, eerste lid van de wet van 2 april 1965 | nog loopt, is artikel 2, § 5, eerste lid van de wet van 2 april 1965 |
| bijgevolg van toepassing om te bepalen welk OCMW bevoegd is voor de | bijgevolg van toepassing om te bepalen welk OCMW bevoegd is voor de |
| toekenning van de maatschappelijke dienstverlening. | toekenning van de maatschappelijke dienstverlening. |
| Dit artikel bepaalt het volgende: | Dit artikel bepaalt het volgende: |
| « In afwijking van artikel 1, 1°, is bevoegd om maatschappelijke | « In afwijking van artikel 1, 1°, is bevoegd om maatschappelijke |
| dienstverlening aan een kandidaat-vluchteling of aan een persoon die | dienstverlening aan een kandidaat-vluchteling of aan een persoon die |
| van de tijdelijke bescherming geniet in het kader van de massale | van de tijdelijke bescherming geniet in het kader van de massale |
| toestroom van ontheemden toe te kennen, het openbaar centrum voor | toestroom van ontheemden toe te kennen, het openbaar centrum voor |
| maatschappelijk welzijn: | maatschappelijk welzijn: |
| a) van de gemeente waar hij in het wachtregister is ingeschreven, of | a) van de gemeente waar hij in het wachtregister is ingeschreven, of |
| b) van de gemeente waar hij in de bevolkingsregister of in het | b) van de gemeente waar hij in de bevolkingsregister of in het |
| vreemdelingenregister is ingeschreven. » | vreemdelingenregister is ingeschreven. » |
| Het OCMW van de gemeente waar de asielzoeker in het wachtregister is | Het OCMW van de gemeente waar de asielzoeker in het wachtregister is |
| ingeschreven is dus bevoegd voor de toekenning van de maatschappelijke | ingeschreven is dus bevoegd voor de toekenning van de maatschappelijke |
| dienstverlening. | dienstverlening. |
| Wanneer de asielzoeker de opvangstructuur heeft verlaten om zijn | Wanneer de asielzoeker de opvangstructuur heeft verlaten om zijn |
| woning te gaan betrekken, moet hij zijn inschrijving in het | woning te gaan betrekken, moet hij zijn inschrijving in het |
| wachtregister aanvragen bij de gemeente waar zijn woning zich bevindt. | wachtregister aanvragen bij de gemeente waar zijn woning zich bevindt. |
| Indien de betrokkene, in afwachting van de inschrijving op zijn nieuw | Indien de betrokkene, in afwachting van de inschrijving op zijn nieuw |
| adres, nog is ingeschreven in de gemeente waar de opvangstructuur | adres, nog is ingeschreven in de gemeente waar de opvangstructuur |
| ligt, is het OCMW van deze gemeente bevoegd tot zijn nieuwe | ligt, is het OCMW van deze gemeente bevoegd tot zijn nieuwe |
| inschrijving in het register. | inschrijving in het register. |
| 4. Welke toelage van de federale Staat ? | 4. Welke toelage van de federale Staat ? |
| 4.1 Maatschappelijke dienstverlening | 4.1 Maatschappelijke dienstverlening |
| Krachtens artikel 5, § 1 van de wet van 2 april 1965 worden de kosten | Krachtens artikel 5, § 1 van de wet van 2 april 1965 worden de kosten |
| van de maatschappelijke dienstverlening toegekend door het OCMW aan | van de maatschappelijke dienstverlening toegekend door het OCMW aan |
| deze asielzoekers terugbetaald tegen 100 % door de Belgische Staat | deze asielzoekers terugbetaald tegen 100 % door de Belgische Staat |
| binnen de grenzen bepaald bij het ministerieel besluit van 30 januari | binnen de grenzen bepaald bij het ministerieel besluit van 30 januari |
| 1995 tot regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van | 1995 tot regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van |
| de dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk | de dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk |
| welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit | welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit |
| niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven. | niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven. |
| 4.2 Huisvestingskosten | 4.2 Huisvestingskosten |
| Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 januari 1995 tot | Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 januari 1995 tot |
| regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van de | regeling van de terugbetaling door de Staat van de kosten van de |
| dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn | dienstverlening door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn |
| toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit niet bezit | toegekend aan een behoeftige die de Belgische nationaliteit niet bezit |
| en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven bepaalt dat de | en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven bepaalt dat de |
| Staat de kosten verbonden aan de huisvesting van de asielzoekers kan | Staat de kosten verbonden aan de huisvesting van de asielzoekers kan |
| betalen. | betalen. |
| De terugbetaling door de Staat is ten hoogste gelijk aan het | De terugbetaling door de Staat is ten hoogste gelijk aan het |
| maandbedrag van het leefloon voor een alleenstaande (categorie 2). Dit | maandbedrag van het leefloon voor een alleenstaande (categorie 2). Dit |
| bedrag wordt verdubbeld wanneer het huishouden bestaat uit 2 personen, | bedrag wordt verdubbeld wanneer het huishouden bestaat uit 2 personen, |
| en verdrievoudigd wanneer het huishouden bestaat uit ten minste 3 | en verdrievoudigd wanneer het huishouden bestaat uit ten minste 3 |
| personen. | personen. |
| Deze steun kan enkel worden toegekend voor asielzoekers die een woning | Deze steun kan enkel worden toegekend voor asielzoekers die een woning |
| voor de eerste keer gaan betrekken en die voor de eerste keer | voor de eerste keer gaan betrekken en die voor de eerste keer |
| maatschappelijke dienstverlening genieten bij het OCMW van de gemeente | maatschappelijke dienstverlening genieten bij het OCMW van de gemeente |
| waar de woning zich bevindt. | waar de woning zich bevindt. |
| De tegemoetkoming voorzien bij artikel 5 van voormeld ministerieel | De tegemoetkoming voorzien bij artikel 5 van voormeld ministerieel |
| besluit heeft tot doel de eerste huisvestingskosten van de | besluit heeft tot doel de eerste huisvestingskosten van de |
| asielzoekers te dekken; naast de installatiekosten kan het | asielzoekers te dekken; naast de installatiekosten kan het |
| bijvoorbeeld gaan om de kosten voor de huurwaarborg en het eerste | bijvoorbeeld gaan om de kosten voor de huurwaarborg en het eerste |
| huurbedrag. | huurbedrag. |
| Gelet op de moeilijkheden die de OCMW's hebben ondervonden, werd het | Gelet op de moeilijkheden die de OCMW's hebben ondervonden, werd het |
| ministerieel besluit van 30 januari 1995 gewijzigd om de regels voor | ministerieel besluit van 30 januari 1995 gewijzigd om de regels voor |
| aanrekening van deze huisvestingskosten te verduidelijken en met het | aanrekening van deze huisvestingskosten te verduidelijken en met het |
| oog op een grotere rechtszekerheid. | oog op een grotere rechtszekerheid. |
| Momenteel heerst er een grote verwarring op het terrein over de vraag | Momenteel heerst er een grote verwarring op het terrein over de vraag |
| wie deze huisvestingskosten ten laste dient te nemen. Het is dan ook | wie deze huisvestingskosten ten laste dient te nemen. Het is dan ook |
| dringend nodig te verduidelijken dat de voorwaarde van huisvesting in | dringend nodig te verduidelijken dat de voorwaarde van huisvesting in |
| de gemeente van het steunverlenend centrum niet van toepassing is op | de gemeente van het steunverlenend centrum niet van toepassing is op |
| deze gevallen van vrijwillig vertrek. Dit laat het OCMW van de plaats | deze gevallen van vrijwillig vertrek. Dit laat het OCMW van de plaats |
| van inschrijving in het wachtregister toe de huisvestingskosten ten | van inschrijving in het wachtregister toe de huisvestingskosten ten |
| laste te nemen en de terugbetaling ervan door de Staat te bekomen. | laste te nemen en de terugbetaling ervan door de Staat te bekomen. |
| Ik verzoek het OCMW van de plaats van inschrijving in het | Ik verzoek het OCMW van de plaats van inschrijving in het |
| wachtregister contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar de | wachtregister contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar de |
| woning zich bevindt om uit te maken welk OCMW de huisvestingskosten | woning zich bevindt om uit te maken welk OCMW de huisvestingskosten |
| ten laste zal nemen. | ten laste zal nemen. |
| De OCMW's die installatiekosten moeten ten laste nemen ingevolge deze | De OCMW's die installatiekosten moeten ten laste nemen ingevolge deze |
| maatregel mogen ze indienen bij mijn departement. | maatregel mogen ze indienen bij mijn departement. |
| Deze maatregelen zijn van toepassing volgend op de instructies van | Deze maatregelen zijn van toepassing volgend op de instructies van |
| Fedasil van 16 oktober 2009 (ter vervanging van de instructies van 22 | Fedasil van 16 oktober 2009 (ter vervanging van de instructies van 22 |
| september 2009) die gelden tot en met 15 december 2009. | september 2009) die gelden tot en met 15 december 2009. |
| Hoogachtend, | Hoogachtend, |
| De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, | De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, |
| Ph. COURARD | Ph. COURARD |