← Terug naar "Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Deelneming
aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht op duurzame ontwikkeling",
programma "Duurzaam beheer van de No I. Inleiding De Ministerraad heeft op 7
maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van een "Plan (...)"
Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer van de No I. Inleiding De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van een "Plan (...) | Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer van de No I. Inleiding De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van een "Plan (...) |
---|---|
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER | DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER |
Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele | Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele |
aangelegenheden | aangelegenheden |
Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een | Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een |
beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer | beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer |
van de Noordzee" | van de Noordzee" |
I. Inleiding | I. Inleiding |
De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van | De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van |
een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht | een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht |
op duurzame ontwikkeling" waarvan de programmadirectie en het beheer | op duurzame ontwikkeling" waarvan de programmadirectie en het beheer |
aan de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en | aan de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en |
culturele aangelegenheden (DWTC) werden toevertrouwd. | culturele aangelegenheden (DWTC) werden toevertrouwd. |
Onder de programma's die in dit plan terug te vinden zijn was het | Onder de programma's die in dit plan terug te vinden zijn was het |
programma "Duurzaam beheer van de Noordzee" reeds het voorwerp van een | programma "Duurzaam beheer van de Noordzee" reeds het voorwerp van een |
eerste oproep, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 juli | eerste oproep, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 juli |
1996. De huidige oproep betreft uitsluitend het tweede luik van het | 1996. De huidige oproep betreft uitsluitend het tweede luik van het |
strategisch wetenschappelijk onderzoek dat zich tot de | strategisch wetenschappelijk onderzoek dat zich tot de |
socio-economische en juridische wetenschappelijke disciplines richt. | socio-economische en juridische wetenschappelijke disciplines richt. |
Deze oproep staat open voor de universitaire instellingen, de openbare | Deze oproep staat open voor de universitaire instellingen, de openbare |
wetenschappelijke instellingen en de onderzoekcentra zonder | wetenschappelijke instellingen en de onderzoekcentra zonder |
winstoogmerk. | winstoogmerk. |
II. Beschrijving van het luik waarop deze oproep betrekking heeft | II. Beschrijving van het luik waarop deze oproep betrekking heeft |
Motieven van het onderzoek | Motieven van het onderzoek |
Om zich van een hoge levensstandaard te verzekeren, maken de | Om zich van een hoge levensstandaard te verzekeren, maken de |
oeverbewoners van de Noordzee voor verschillende functies gebruik van | oeverbewoners van de Noordzee voor verschillende functies gebruik van |
de Noordzee. Opdat dit gebruik duurzaam zou zijn, moeten aan een | de Noordzee. Opdat dit gebruik duurzaam zou zijn, moeten aan een |
aantal schadelijke gebruiksfuncties beperkingen opgelegd worden. De | aantal schadelijke gebruiksfuncties beperkingen opgelegd worden. De |
laatste jaren werden reeds een hele reeks nationale en internationale | laatste jaren werden reeds een hele reeks nationale en internationale |
wettelijke maatregelen genomen ter bescherming van het ecosysteem van | wettelijke maatregelen genomen ter bescherming van het ecosysteem van |
de Noordzee. | de Noordzee. |
In de nieuwe OSPAR Conventie van 1992 aanvaardden alle Noordzeestaten | In de nieuwe OSPAR Conventie van 1992 aanvaardden alle Noordzeestaten |
en de Europese Commissie om bij de bescherming van het mariene milieu | en de Europese Commissie om bij de bescherming van het mariene milieu |
het voorzorgsprincipe en het principe "de vervuiler betaalt" te | het voorzorgsprincipe en het principe "de vervuiler betaalt" te |
hanteren. | hanteren. |
Het doen naleven van deze maatregelen en principes stelt echter vaak | Het doen naleven van deze maatregelen en principes stelt echter vaak |
praktische problemen. Een eerste moeilijkheid bestaat uit het | praktische problemen. Een eerste moeilijkheid bestaat uit het |
identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die | identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die |
bijdragen tot de beschadiging van het mariene milieu en welk hun | bijdragen tot de beschadiging van het mariene milieu en welk hun |
relatief aandeel hierbij is. Een tweede moeilijkheid is de evaluatie | relatief aandeel hierbij is. Een tweede moeilijkheid is de evaluatie |
van de rechtstreekse en onrechtstreeks economische en sociale kosten | van de rechtstreekse en onrechtstreeks economische en sociale kosten |
die voortvloeien uit de schade die het mariene milieu accidenteel | die voortvloeien uit de schade die het mariene milieu accidenteel |
heeft ondergaan of systematisch blijft ondergaan. Een derde en zeer | heeft ondergaan of systematisch blijft ondergaan. Een derde en zeer |
grote moeilijkheid is het objectief en cijfermatig bepalen van de | grote moeilijkheid is het objectief en cijfermatig bepalen van de |
schade die de natuurwaarde van het ecosysteem zelf ondervindt. | schade die de natuurwaarde van het ecosysteem zelf ondervindt. |
Ter bescherming van het mariene milieu dient men in de eerste plaats | Ter bescherming van het mariene milieu dient men in de eerste plaats |
te komen tot een objectieve omschrijving van de begrippen "schade aan | te komen tot een objectieve omschrijving van de begrippen "schade aan |
het ecosysteem van de Noordzee" en "duurzaam bruikbare Noordzee". De | het ecosysteem van de Noordzee" en "duurzaam bruikbare Noordzee". De |
beoordelingscriteria hiervoor ontbreken in vele gevallen nog. | beoordelingscriteria hiervoor ontbreken in vele gevallen nog. |
Bovendien is de kennis over de natuurlijke aanwezigheid van bepaalde | Bovendien is de kennis over de natuurlijke aanwezigheid van bepaalde |
als schadelijk aanziene elementen vaak gebrekkig. | als schadelijk aanziene elementen vaak gebrekkig. |
Zodra deze begrippen duidelijk omschreven zijn, kan een | Zodra deze begrippen duidelijk omschreven zijn, kan een |
verscheidenheid aan maatregelen voorgesteld worden ter benadering van | verscheidenheid aan maatregelen voorgesteld worden ter benadering van |
de gestelde objectieven. Alvorens toegepast te worden dienen zij | de gestelde objectieven. Alvorens toegepast te worden dienen zij |
echter eerst onderworpen te worden aan een vergelijkende evaluatie in | echter eerst onderworpen te worden aan een vergelijkende evaluatie in |
termen van doeltreffendheid, kostprijs, gemak van toepassing en impact | termen van doeltreffendheid, kostprijs, gemak van toepassing en impact |
op het welzijn van de verschillende betrokken economische en sociale | op het welzijn van de verschillende betrokken economische en sociale |
groepen. | groepen. |
Onderzoekacties | Onderzoekacties |
De uitvoering van het tweede luik van het strategisch wetenschappelijk | De uitvoering van het tweede luik van het strategisch wetenschappelijk |
onderzoek heeft tot doel om vanuit verschillende oogpunten en bij | onderzoek heeft tot doel om vanuit verschillende oogpunten en bij |
voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk de volgende | voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk de volgende |
onderwerpen te bestuderen : | onderwerpen te bestuderen : |
1. De socio-economische kostprijs van een degradatie van het mariene | 1. De socio-economische kostprijs van een degradatie van het mariene |
milieu : | milieu : |
het identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die | het identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die |
bijdragen tot de degradatie van het mariene milieu; | bijdragen tot de degradatie van het mariene milieu; |
het ontwikkelen van socio-economische beoordelingscriteria die het | het ontwikkelen van socio-economische beoordelingscriteria die het |
mogelijk maken de kostprijs van deze degradatie objectief te bepalen; | mogelijk maken de kostprijs van deze degradatie objectief te bepalen; |
het ontwikkelen en evalueren van maatregelen die de overheid dient te | het ontwikkelen en evalueren van maatregelen die de overheid dient te |
nemen om een geïntegreerd beheer en een duurzaam gebruik van de zee te | nemen om een geïntegreerd beheer en een duurzaam gebruik van de zee te |
garanderen. | garanderen. |
2. Het risico van het accidenteel in het mariene milieu geloosd worden | 2. Het risico van het accidenteel in het mariene milieu geloosd worden |
van olie of andere chemische produkten : | van olie of andere chemische produkten : |
het ontwikkelen van mathematische modellen die de kans op accidentele | het ontwikkelen van mathematische modellen die de kans op accidentele |
lozingen en de hierdoor aangerichte schade bepalen, zowel op | lozingen en de hierdoor aangerichte schade bepalen, zowel op |
leefmilieuvlak als op socio-economisch vlak; | leefmilieuvlak als op socio-economisch vlak; |
het ontwikkelen van technische en juridische procedures die het | het ontwikkelen van technische en juridische procedures die het |
mogelijk maken de veroorzaakte degradatie van het mariene milieu te | mogelijk maken de veroorzaakte degradatie van het mariene milieu te |
evalueren en financieel te verhalen op de vervuiler. | evalueren en financieel te verhalen op de vervuiler. |
III. Beknopte beschrijving van de uitvoering van het onderzoek in het | III. Beknopte beschrijving van de uitvoering van het onderzoek in het |
kader van deze oproep | kader van deze oproep |
Voor dit tweede luik van het strategisch wetenschappelijk onderzoek is | Voor dit tweede luik van het strategisch wetenschappelijk onderzoek is |
een budget van 38,4 miljoen BEF voorzien. | een budget van 38,4 miljoen BEF voorzien. |
Het onderzoek kan uitgevoerd worden door alleenstaande ploegen, maar | Het onderzoek kan uitgevoerd worden door alleenstaande ploegen, maar |
bij voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk, bestaande | bij voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk, bestaande |
uit een coördinator en twee of drie satellieten. De | uit een coördinator en twee of drie satellieten. De |
onderzoekovereenkomsten zullen een duur hebben van maximum vier jaar | onderzoekovereenkomsten zullen een duur hebben van maximum vier jaar |
vanaf januari 1998. | vanaf januari 1998. |
De voorstellen die worden ingediend in het kader van deze oproep | De voorstellen die worden ingediend in het kader van deze oproep |
zullen geëvalueerd worden door buitenlandse wetenschappelijke experts. | zullen geëvalueerd worden door buitenlandse wetenschappelijke experts. |
IV. Hoe antwoorden op deze oproep? | IV. Hoe antwoorden op deze oproep? |
Wie geïnteresseerd is om deze oproep te beantwoorden, wordt verzocht | Wie geïnteresseerd is om deze oproep te beantwoorden, wordt verzocht |
te schrijven of te faxen naar : | te schrijven of te faxen naar : |
Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele | Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele |
aangelegenheden | aangelegenheden |
Programma "Duurzaam beheer van de Noordzee" | Programma "Duurzaam beheer van de Noordzee" |
Wetenschapsstraat 8 | Wetenschapsstraat 8 |
1000 Brussel | 1000 Brussel |
Telefax : (02) 230 59 12 | Telefax : (02) 230 59 12 |
Zij zullen een dossier ontvangen met alle nuttige informatie over het | Zij zullen een dossier ontvangen met alle nuttige informatie over het |
programma en de vormvereisten waaraan het voorstel dient te voldoen. | programma en de vormvereisten waaraan het voorstel dient te voldoen. |
Deze informatie kan ook via INTERNET geraadpleegd worden op de | Deze informatie kan ook via INTERNET geraadpleegd worden op de |
WWW-server : | WWW-server : |
http ://www.belspo.be/announc/mnzn.htm | http ://www.belspo.be/announc/mnzn.htm |
Het indienen van een voorstel gebeurt enkel door middel van het | Het indienen van een voorstel gebeurt enkel door middel van het |
daartoe opgestelde indieningsdossier. | daartoe opgestelde indieningsdossier. |
V. Sluitingsdatum | V. Sluitingsdatum |
Alle voorstellen moeten bij de DWTC toekomen uiterlijk op maandag 15 | Alle voorstellen moeten bij de DWTC toekomen uiterlijk op maandag 15 |
september 1997 om 17 uur. | september 1997 om 17 uur. |
Het is aan de indieners ervoor te zorgen dat hun voorstel op tijd | Het is aan de indieners ervoor te zorgen dat hun voorstel op tijd |
ontvangen wordt. De DWTC zullen geen rekening houden met voorstellen | ontvangen wordt. De DWTC zullen geen rekening houden met voorstellen |
die na sluitingsdatum en -uur worden ingediend. | die na sluitingsdatum en -uur worden ingediend. |
I | I |