Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Document van --
← Terug naar "Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer van de No I. Inleiding De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van een "Plan (...)"
Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer van de No I. Inleiding De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van een "Plan (...) Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer van de No I. Inleiding De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van een "Plan (...)
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER
Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele Federale Diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele
aangelegenheden aangelegenheden
Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een Deelneming aan een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een
beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer beleid gericht op duurzame ontwikkeling", programma "Duurzaam beheer
van de Noordzee" van de Noordzee"
I. Inleiding I. Inleiding
De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van De Ministerraad heeft op 7 maart 1996 de uitvoering goedgekeurd van
een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht een "Plan voor wetenschappelijke ondersteuning van een beleid gericht
op duurzame ontwikkeling" waarvan de programmadirectie en het beheer op duurzame ontwikkeling" waarvan de programmadirectie en het beheer
aan de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en aan de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en
culturele aangelegenheden (DWTC) werden toevertrouwd. culturele aangelegenheden (DWTC) werden toevertrouwd.
Onder de programma's die in dit plan terug te vinden zijn was het Onder de programma's die in dit plan terug te vinden zijn was het
programma "Duurzaam beheer van de Noordzee" reeds het voorwerp van een programma "Duurzaam beheer van de Noordzee" reeds het voorwerp van een
eerste oproep, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 juli eerste oproep, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 juli
1996. De huidige oproep betreft uitsluitend het tweede luik van het 1996. De huidige oproep betreft uitsluitend het tweede luik van het
strategisch wetenschappelijk onderzoek dat zich tot de strategisch wetenschappelijk onderzoek dat zich tot de
socio-economische en juridische wetenschappelijke disciplines richt. socio-economische en juridische wetenschappelijke disciplines richt.
Deze oproep staat open voor de universitaire instellingen, de openbare Deze oproep staat open voor de universitaire instellingen, de openbare
wetenschappelijke instellingen en de onderzoekcentra zonder wetenschappelijke instellingen en de onderzoekcentra zonder
winstoogmerk. winstoogmerk.
II. Beschrijving van het luik waarop deze oproep betrekking heeft II. Beschrijving van het luik waarop deze oproep betrekking heeft
Motieven van het onderzoek Motieven van het onderzoek
Om zich van een hoge levensstandaard te verzekeren, maken de Om zich van een hoge levensstandaard te verzekeren, maken de
oeverbewoners van de Noordzee voor verschillende functies gebruik van oeverbewoners van de Noordzee voor verschillende functies gebruik van
de Noordzee. Opdat dit gebruik duurzaam zou zijn, moeten aan een de Noordzee. Opdat dit gebruik duurzaam zou zijn, moeten aan een
aantal schadelijke gebruiksfuncties beperkingen opgelegd worden. De aantal schadelijke gebruiksfuncties beperkingen opgelegd worden. De
laatste jaren werden reeds een hele reeks nationale en internationale laatste jaren werden reeds een hele reeks nationale en internationale
wettelijke maatregelen genomen ter bescherming van het ecosysteem van wettelijke maatregelen genomen ter bescherming van het ecosysteem van
de Noordzee. de Noordzee.
In de nieuwe OSPAR Conventie van 1992 aanvaardden alle Noordzeestaten In de nieuwe OSPAR Conventie van 1992 aanvaardden alle Noordzeestaten
en de Europese Commissie om bij de bescherming van het mariene milieu en de Europese Commissie om bij de bescherming van het mariene milieu
het voorzorgsprincipe en het principe "de vervuiler betaalt" te het voorzorgsprincipe en het principe "de vervuiler betaalt" te
hanteren. hanteren.
Het doen naleven van deze maatregelen en principes stelt echter vaak Het doen naleven van deze maatregelen en principes stelt echter vaak
praktische problemen. Een eerste moeilijkheid bestaat uit het praktische problemen. Een eerste moeilijkheid bestaat uit het
identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die
bijdragen tot de beschadiging van het mariene milieu en welk hun bijdragen tot de beschadiging van het mariene milieu en welk hun
relatief aandeel hierbij is. Een tweede moeilijkheid is de evaluatie relatief aandeel hierbij is. Een tweede moeilijkheid is de evaluatie
van de rechtstreekse en onrechtstreeks economische en sociale kosten van de rechtstreekse en onrechtstreeks economische en sociale kosten
die voortvloeien uit de schade die het mariene milieu accidenteel die voortvloeien uit de schade die het mariene milieu accidenteel
heeft ondergaan of systematisch blijft ondergaan. Een derde en zeer heeft ondergaan of systematisch blijft ondergaan. Een derde en zeer
grote moeilijkheid is het objectief en cijfermatig bepalen van de grote moeilijkheid is het objectief en cijfermatig bepalen van de
schade die de natuurwaarde van het ecosysteem zelf ondervindt. schade die de natuurwaarde van het ecosysteem zelf ondervindt.
Ter bescherming van het mariene milieu dient men in de eerste plaats Ter bescherming van het mariene milieu dient men in de eerste plaats
te komen tot een objectieve omschrijving van de begrippen "schade aan te komen tot een objectieve omschrijving van de begrippen "schade aan
het ecosysteem van de Noordzee" en "duurzaam bruikbare Noordzee". De het ecosysteem van de Noordzee" en "duurzaam bruikbare Noordzee". De
beoordelingscriteria hiervoor ontbreken in vele gevallen nog. beoordelingscriteria hiervoor ontbreken in vele gevallen nog.
Bovendien is de kennis over de natuurlijke aanwezigheid van bepaalde Bovendien is de kennis over de natuurlijke aanwezigheid van bepaalde
als schadelijk aanziene elementen vaak gebrekkig. als schadelijk aanziene elementen vaak gebrekkig.
Zodra deze begrippen duidelijk omschreven zijn, kan een Zodra deze begrippen duidelijk omschreven zijn, kan een
verscheidenheid aan maatregelen voorgesteld worden ter benadering van verscheidenheid aan maatregelen voorgesteld worden ter benadering van
de gestelde objectieven. Alvorens toegepast te worden dienen zij de gestelde objectieven. Alvorens toegepast te worden dienen zij
echter eerst onderworpen te worden aan een vergelijkende evaluatie in echter eerst onderworpen te worden aan een vergelijkende evaluatie in
termen van doeltreffendheid, kostprijs, gemak van toepassing en impact termen van doeltreffendheid, kostprijs, gemak van toepassing en impact
op het welzijn van de verschillende betrokken economische en sociale op het welzijn van de verschillende betrokken economische en sociale
groepen. groepen.
Onderzoekacties Onderzoekacties
De uitvoering van het tweede luik van het strategisch wetenschappelijk De uitvoering van het tweede luik van het strategisch wetenschappelijk
onderzoek heeft tot doel om vanuit verschillende oogpunten en bij onderzoek heeft tot doel om vanuit verschillende oogpunten en bij
voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk de volgende voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk de volgende
onderwerpen te bestuderen : onderwerpen te bestuderen :
1. De socio-economische kostprijs van een degradatie van het mariene 1. De socio-economische kostprijs van een degradatie van het mariene
milieu : milieu :
het identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die het identificeren en kwantificeren van de verschillende factoren die
bijdragen tot de degradatie van het mariene milieu; bijdragen tot de degradatie van het mariene milieu;
het ontwikkelen van socio-economische beoordelingscriteria die het het ontwikkelen van socio-economische beoordelingscriteria die het
mogelijk maken de kostprijs van deze degradatie objectief te bepalen; mogelijk maken de kostprijs van deze degradatie objectief te bepalen;
het ontwikkelen en evalueren van maatregelen die de overheid dient te het ontwikkelen en evalueren van maatregelen die de overheid dient te
nemen om een geïntegreerd beheer en een duurzaam gebruik van de zee te nemen om een geïntegreerd beheer en een duurzaam gebruik van de zee te
garanderen. garanderen.
2. Het risico van het accidenteel in het mariene milieu geloosd worden 2. Het risico van het accidenteel in het mariene milieu geloosd worden
van olie of andere chemische produkten : van olie of andere chemische produkten :
het ontwikkelen van mathematische modellen die de kans op accidentele het ontwikkelen van mathematische modellen die de kans op accidentele
lozingen en de hierdoor aangerichte schade bepalen, zowel op lozingen en de hierdoor aangerichte schade bepalen, zowel op
leefmilieuvlak als op socio-economisch vlak; leefmilieuvlak als op socio-economisch vlak;
het ontwikkelen van technische en juridische procedures die het het ontwikkelen van technische en juridische procedures die het
mogelijk maken de veroorzaakte degradatie van het mariene milieu te mogelijk maken de veroorzaakte degradatie van het mariene milieu te
evalueren en financieel te verhalen op de vervuiler. evalueren en financieel te verhalen op de vervuiler.
III. Beknopte beschrijving van de uitvoering van het onderzoek in het III. Beknopte beschrijving van de uitvoering van het onderzoek in het
kader van deze oproep kader van deze oproep
Voor dit tweede luik van het strategisch wetenschappelijk onderzoek is Voor dit tweede luik van het strategisch wetenschappelijk onderzoek is
een budget van 38,4 miljoen BEF voorzien. een budget van 38,4 miljoen BEF voorzien.
Het onderzoek kan uitgevoerd worden door alleenstaande ploegen, maar Het onderzoek kan uitgevoerd worden door alleenstaande ploegen, maar
bij voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk, bestaande bij voorkeur door een multidisciplinair thematisch netwerk, bestaande
uit een coördinator en twee of drie satellieten. De uit een coördinator en twee of drie satellieten. De
onderzoekovereenkomsten zullen een duur hebben van maximum vier jaar onderzoekovereenkomsten zullen een duur hebben van maximum vier jaar
vanaf januari 1998. vanaf januari 1998.
De voorstellen die worden ingediend in het kader van deze oproep De voorstellen die worden ingediend in het kader van deze oproep
zullen geëvalueerd worden door buitenlandse wetenschappelijke experts. zullen geëvalueerd worden door buitenlandse wetenschappelijke experts.
IV. Hoe antwoorden op deze oproep? IV. Hoe antwoorden op deze oproep?
Wie geïnteresseerd is om deze oproep te beantwoorden, wordt verzocht Wie geïnteresseerd is om deze oproep te beantwoorden, wordt verzocht
te schrijven of te faxen naar : te schrijven of te faxen naar :
Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele
aangelegenheden aangelegenheden
Programma "Duurzaam beheer van de Noordzee" Programma "Duurzaam beheer van de Noordzee"
Wetenschapsstraat 8 Wetenschapsstraat 8
1000 Brussel 1000 Brussel
Telefax : (02) 230 59 12 Telefax : (02) 230 59 12
Zij zullen een dossier ontvangen met alle nuttige informatie over het Zij zullen een dossier ontvangen met alle nuttige informatie over het
programma en de vormvereisten waaraan het voorstel dient te voldoen. programma en de vormvereisten waaraan het voorstel dient te voldoen.
Deze informatie kan ook via INTERNET geraadpleegd worden op de Deze informatie kan ook via INTERNET geraadpleegd worden op de
WWW-server : WWW-server :
http ://www.belspo.be/announc/mnzn.htm http ://www.belspo.be/announc/mnzn.htm
Het indienen van een voorstel gebeurt enkel door middel van het Het indienen van een voorstel gebeurt enkel door middel van het
daartoe opgestelde indieningsdossier. daartoe opgestelde indieningsdossier.
V. Sluitingsdatum V. Sluitingsdatum
Alle voorstellen moeten bij de DWTC toekomen uiterlijk op maandag 15 Alle voorstellen moeten bij de DWTC toekomen uiterlijk op maandag 15
september 1997 om 17 uur. september 1997 om 17 uur.
Het is aan de indieners ervoor te zorgen dat hun voorstel op tijd Het is aan de indieners ervoor te zorgen dat hun voorstel op tijd
ontvangen wordt. De DWTC zullen geen rekening houden met voorstellen ontvangen wordt. De DWTC zullen geen rekening houden met voorstellen
die na sluitingsdatum en -uur worden ingediend. die na sluitingsdatum en -uur worden ingediend.
I I
^