| Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg | Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP |
| 30 APRIL 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk | 30 APRIL 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk |
| vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor | vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor |
| Geestelijke Gezondheidszorg (1) | Geestelijke Gezondheidszorg (1) |
| Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen | Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen |
| hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
| decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern | decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern |
| verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke | verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke |
| Gezondheidszorg. | Gezondheidszorg. |
| HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid. |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid. |
Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : |
Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : |
| 1° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli | 1° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli |
| 2003; | 2003; |
| 2° geestelijke gezondheidszorg : het aanbod van verantwoorde zorg aan | 2° geestelijke gezondheidszorg : het aanbod van verantwoorde zorg aan |
| personen met een psychische disfunctie met het oog op het herstel van | personen met een psychische disfunctie met het oog op het herstel van |
| stoornissen en het bereiken van een evenwicht met zichzelf en hun | stoornissen en het bereiken van een evenwicht met zichzelf en hun |
| leefomgeving, met inbegrip van het aanleren of stimuleren van | leefomgeving, met inbegrip van het aanleren of stimuleren van |
| attitudes, vaardigheden en kennis die de maatschappelijke integratie | attitudes, vaardigheden en kennis die de maatschappelijke integratie |
| en participatie bevorderen; | en participatie bevorderen; |
| 3° integrale jeugdhulp : het aanbieden, op grond van een vraag of | 3° integrale jeugdhulp : het aanbieden, op grond van een vraag of |
| behoefte, van een samenhangend geheel van hulp aan de minderjarige of | behoefte, van een samenhangend geheel van hulp aan de minderjarige of |
| aan de minderjarige en zijn leefomgeving, om de ontplooiingskansen van | aan de minderjarige en zijn leefomgeving, om de ontplooiingskansen van |
| de minderjarige te vrijwaren en zijn welzijn en gezondheid te | de minderjarige te vrijwaren en zijn welzijn en gezondheid te |
| verhogen; | verhogen; |
| 4° de ziekenhuiswetgeving : de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd | 4° de ziekenhuiswetgeving : de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd |
| op 7 augustus 1987 en alle andere regelgeving die op een algemene | op 7 augustus 1987 en alle andere regelgeving die op een algemene |
| wijze de organisatie en de werking van ziekenhuizen regelt; | wijze de organisatie en de werking van ziekenhuizen regelt; |
| 5° psychiatrisch verzorgingstehuis zoals omschreven in het koninklijk | 5° psychiatrisch verzorgingstehuis zoals omschreven in het koninklijk |
| besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de | besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de |
| bijzondere erkenning van de psychiatrische verzorgingstehuizen; | bijzondere erkenning van de psychiatrische verzorgingstehuizen; |
| 6° dagelijks bestuur : handelingen of verrichtingen die niet verder | 6° dagelijks bestuur : handelingen of verrichtingen die niet verder |
| reiken dan de behoeften van de dagelijkse werking van het agentschap | reiken dan de behoeften van de dagelijkse werking van het agentschap |
| en de behoeften die geen tussenkomst van de raad van bestuur | en de behoeften die geen tussenkomst van de raad van bestuur |
| rechtvaardigen vanwege hun minder algemene impact of het hoogdringende | rechtvaardigen vanwege hun minder algemene impact of het hoogdringende |
| karakter ervan. | karakter ervan. |
| HOOFDSTUK II. - Oprichting | HOOFDSTUK II. - Oprichting |
Art. 3.Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern |
Art. 3.Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern |
| verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als | verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als |
| bedoeld in artikel 13 van het kaderdecreet. Dit agentschap draagt als | bedoeld in artikel 13 van het kaderdecreet. Dit agentschap draagt als |
| naam Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg. | naam Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg. |
| De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het | De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het |
| agentschap behoort. | agentschap behoort. |
| De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van de zetel van het | De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van de zetel van het |
| agentschap. | agentschap. |
| De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op het | De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op het |
| agentschap. | agentschap. |
| HOOFDSTUK III. - Missie en taken | HOOFDSTUK III. - Missie en taken |
Art. 4.§ 1. Het agentschap heeft als missie zich te ontwikkelen tot |
Art. 4.§ 1. Het agentschap heeft als missie zich te ontwikkelen tot |
| een open en geïntegreerde kennisgedreven organisatie voor geestelijke | een open en geïntegreerde kennisgedreven organisatie voor geestelijke |
| gezondheidszorg waar elke persoon in psychische nood een | gezondheidszorg waar elke persoon in psychische nood een |
| kwaliteitsvolle behandeling en dienstverlening vindt. | kwaliteitsvolle behandeling en dienstverlening vindt. |
| § 2. Het agentschap streeft ernaar om aan iedere cliënt de meest | § 2. Het agentschap streeft ernaar om aan iedere cliënt de meest |
| adequate geestelijke gezondheidszorg te bieden en baseert zich hierbij | adequate geestelijke gezondheidszorg te bieden en baseert zich hierbij |
| op actuele ontwikkelingen in kennis en expertise. | op actuele ontwikkelingen in kennis en expertise. |
| Het agentschap streeft ernaar om aan elke cliënt zorg op maat aan te | Het agentschap streeft ernaar om aan elke cliënt zorg op maat aan te |
| bieden, geoptimaliseerd in doelgroepgerichte zorgprogramma's en | bieden, geoptimaliseerd in doelgroepgerichte zorgprogramma's en |
| eventueel in samenwerking met partners. | eventueel in samenwerking met partners. |
| § 3. Bij het vervullen van zijn missie stelt het agentschap de cliënt | § 3. Bij het vervullen van zijn missie stelt het agentschap de cliënt |
| centraal en neemt het de eigenheid, mogelijkheden en vaardigheden van | centraal en neemt het de eigenheid, mogelijkheden en vaardigheden van |
| de cliënt als uitgangspunt. | de cliënt als uitgangspunt. |
| Bij de uitvoering van zijn activiteiten richt het agentschap zich op | Bij de uitvoering van zijn activiteiten richt het agentschap zich op |
| het bevorderen van de maatschappelijke integratie en participatie in | het bevorderen van de maatschappelijke integratie en participatie in |
| de samenleving. | de samenleving. |
| § 4. Het agentschap bevordert de publieke dienstverlening en het | § 4. Het agentschap bevordert de publieke dienstverlening en het |
| openbare initiatief in de geestelijke gezondheidszorg. | openbare initiatief in de geestelijke gezondheidszorg. |
| Het agentschap eerbiedigt bij zijn optreden de ideologische, | Het agentschap eerbiedigt bij zijn optreden de ideologische, |
| filosofische en godsdienstige overtuiging van de personen tot wie het | filosofische en godsdienstige overtuiging van de personen tot wie het |
| zich richt. | zich richt. |
Art. 5.De kerntaak van het agentschap omvat het organiseren van |
Art. 5.De kerntaak van het agentschap omvat het organiseren van |
| openbare geestelijke gezondheidszorg voor kinderen, jongeren, | openbare geestelijke gezondheidszorg voor kinderen, jongeren, |
| volwassenen en ouderen door bedden en plaatsen te beheren, en | volwassenen en ouderen door bedden en plaatsen te beheren, en |
| activiteiten en diensten te ontwikkelen en te realiseren. | activiteiten en diensten te ontwikkelen en te realiseren. |
Art. 6.De taak, bedoeld in artikel 5, omvat minstens : |
Art. 6.De taak, bedoeld in artikel 5, omvat minstens : |
| 1° het beheer van erkende bedden en plaatsen; | 1° het beheer van erkende bedden en plaatsen; |
| 2° het beheer en de organisatie van psychiatrische gezinsverpleging; | 2° het beheer en de organisatie van psychiatrische gezinsverpleging; |
| 3° de organisatie van forensische psychiatrie in hiertoe geëigende | 3° de organisatie van forensische psychiatrie in hiertoe geëigende |
| voorzieningen met specifiek ontwikkelde zorgprogramma's; | voorzieningen met specifiek ontwikkelde zorgprogramma's; |
| 4° het organiseren van geestelijke gezondheidszorg voor specifieke | 4° het organiseren van geestelijke gezondheidszorg voor specifieke |
| doelgroepen als externe ondersteuning van diensten en voorzieningen | doelgroepen als externe ondersteuning van diensten en voorzieningen |
| inzake welzijn en gezondheid; | inzake welzijn en gezondheid; |
| 5° het ontwikkelen van gespecialiseerde kennis en expertise in | 5° het ontwikkelen van gespecialiseerde kennis en expertise in |
| relevante domeinen en het initiëren en operationaliseren van | relevante domeinen en het initiëren en operationaliseren van |
| zorgvernieuwing. | zorgvernieuwing. |
Art. 7.Naast de taken, vermeld in artikelen 5 en 6, kan het |
Art. 7.Naast de taken, vermeld in artikelen 5 en 6, kan het |
| agentschap ook meewerken aan de uitvoering van het inclusieve beleid | agentschap ook meewerken aan de uitvoering van het inclusieve beleid |
| inzake geestelijke gezondheidszorg en integrale jeugdhulp. | inzake geestelijke gezondheidszorg en integrale jeugdhulp. |
| Het agentschap ontwikkelt terreinexpertise met betrekking tot de | Het agentschap ontwikkelt terreinexpertise met betrekking tot de |
| taken, vermeld in artikelen 5, 6 en 7. Het agentschap stelt zijn | taken, vermeld in artikelen 5, 6 en 7. Het agentschap stelt zijn |
| verworven kennis en expertise ter beschikking van de | verworven kennis en expertise ter beschikking van de |
| beleidsondersteuning als bedoeld in artikel 4, § 1, van het | beleidsondersteuning als bedoeld in artikel 4, § 1, van het |
| kaderdecreet. Het agentschap zorgt voor permanente optimalisering en | kaderdecreet. Het agentschap zorgt voor permanente optimalisering en |
| vernieuwing van zijn dienstverlening op basis van actuele | vernieuwing van zijn dienstverlening op basis van actuele |
| ontwikkelingen inzake kennis en expertise. | ontwikkelingen inzake kennis en expertise. |
| Binnen het kader van de missie en de taken van het agentschap kan de | Binnen het kader van de missie en de taken van het agentschap kan de |
| Vlaamse regering te allen tijde specifieke taken aan het agentschap | Vlaamse regering te allen tijde specifieke taken aan het agentschap |
| toewijzen. | toewijzen. |
Art. 8.Voor de toepassing van artikel 12 van het kaderdecreet wordt |
Art. 8.Voor de toepassing van artikel 12 van het kaderdecreet wordt |
| onder taken van beleidsuitvoering verstaan die taken waarvan de | onder taken van beleidsuitvoering verstaan die taken waarvan de |
| uitvoering onderworpen is aan het vereiste van erkenning door de | uitvoering onderworpen is aan het vereiste van erkenning door de |
| Vlaamse regering of die taken die overeenkomstig artikel 7, derde lid, | Vlaamse regering of die taken die overeenkomstig artikel 7, derde lid, |
| van dit decreet aan het agentschap worden toegewezen. | van dit decreet aan het agentschap worden toegewezen. |
| HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking | HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking |
Art. 9.Het agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur, |
Art. 9.Het agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur, |
| samengesteld uit maximaal twaalf leden, met inbegrip van een | samengesteld uit maximaal twaalf leden, met inbegrip van een |
| voorzitter, een ondervoorzitter en onder voorbehoud van de toepassing | voorzitter, een ondervoorzitter en onder voorbehoud van de toepassing |
| van artikel 18, § 2, van het kaderdecreet. | van artikel 18, § 2, van het kaderdecreet. |
| De volgende personen maken in elk geval deel uit van de raad van | De volgende personen maken in elk geval deel uit van de raad van |
| bestuur : | bestuur : |
| 1° personen met deskundigheid op het vlak van geestelijke | 1° personen met deskundigheid op het vlak van geestelijke |
| gezondheidszorg; | gezondheidszorg; |
| 2° personen met deskundigheid op juridisch vlak; | 2° personen met deskundigheid op juridisch vlak; |
| 3° personen met deskundigheid op het vlak van management. | 3° personen met deskundigheid op het vlak van management. |
| Van de raad van bestuur kunnen geen personen deel uitmaken die | Van de raad van bestuur kunnen geen personen deel uitmaken die |
| personeelslid zijn van het agentschap, of van organisaties die door | personeelslid zijn van het agentschap, of van organisaties die door |
| het agentschap (mede) beheerd worden, of die vanwege hun professionele | het agentschap (mede) beheerd worden, of die vanwege hun professionele |
| of andere activiteiten belangen hebben die strijdig zijn met die van | of andere activiteiten belangen hebben die strijdig zijn met die van |
| het agentschap. | het agentschap. |
| Het vrijwillige ontslag van een lid van de raad van bestuur moet | Het vrijwillige ontslag van een lid van de raad van bestuur moet |
| aanvaard worden door de Vlaamse regering alvorens uitwerking te | aanvaard worden door de Vlaamse regering alvorens uitwerking te |
| hebben. | hebben. |
| Met toepassing van artikel 18, § 1, tweede lid, van het kaderdecreet | Met toepassing van artikel 18, § 1, tweede lid, van het kaderdecreet |
| voorziet de Vlaamse regering binnen drie maanden in de vervanging van | voorziet de Vlaamse regering binnen drie maanden in de vervanging van |
| elk lid dat opgehouden heeft deel uit te maken van de raad van bestuur | elk lid dat opgehouden heeft deel uit te maken van de raad van bestuur |
| vóór de normale beëindiging van zijn mandaat. | vóór de normale beëindiging van zijn mandaat. |
Art. 10.De raad van bestuur vertegenwoordigt de instelling in rechte |
Art. 10.De raad van bestuur vertegenwoordigt de instelling in rechte |
| en in feite. | en in feite. |
| De raad van bestuur is, onverminderd de bevoegdheden, toegewezen aan | De raad van bestuur is, onverminderd de bevoegdheden, toegewezen aan |
| het hoofd van het agentschap, en met inachtneming van de bevoegdheden | het hoofd van het agentschap, en met inachtneming van de bevoegdheden |
| van de medische raden, bevoegd voor het beheer van het agentschap in | van de medische raden, bevoegd voor het beheer van het agentschap in |
| de meest ruime zin, tenzij het in dit decreet anders is bepaald. | de meest ruime zin, tenzij het in dit decreet anders is bepaald. |
| De raad van bestuur bepaalt in een reglement van inwendige orde de | De raad van bestuur bepaalt in een reglement van inwendige orde de |
| bevoegdheden die gedelegeerd worden aan het hoofd van het agentschap | bevoegdheden die gedelegeerd worden aan het hoofd van het agentschap |
| en de modaliteiten van deze delegatie. Enkel de volgende bevoegdheden | en de modaliteiten van deze delegatie. Enkel de volgende bevoegdheden |
| kan de raad van bestuur niet op algemene wijze delegeren : | kan de raad van bestuur niet op algemene wijze delegeren : |
| 1° de strategische doelstellingen van het agentschap bepalen; | 1° de strategische doelstellingen van het agentschap bepalen; |
| 2° de beheersovereenkomst sluiten; | 2° de beheersovereenkomst sluiten; |
| 3° de begroting opstellen; | 3° de begroting opstellen; |
| 4° de algemene rekening vaststellen; | 4° de algemene rekening vaststellen; |
| 5° de bevoegdheden die door de ziekenhuiswetgeving worden toegewezen | 5° de bevoegdheden die door de ziekenhuiswetgeving worden toegewezen |
| aan de beheerder van een ziekenhuis; | aan de beheerder van een ziekenhuis; |
| 6° de bevoegdheden die door de rechtspositieregeling van het personeel | 6° de bevoegdheden die door de rechtspositieregeling van het personeel |
| worden toegewezen aan de raad van bestuur; | worden toegewezen aan de raad van bestuur; |
| 7° de investeringskredieten herverdelen; | 7° de investeringskredieten herverdelen; |
| 8° rapporteren over de uitvoering van de begroting en over de | 8° rapporteren over de uitvoering van de begroting en over de |
| boekhouding. | boekhouding. |
| De raad van bestuur regelt in het reglement van inwendige orde zijn | De raad van bestuur regelt in het reglement van inwendige orde zijn |
| eigen werking. | eigen werking. |
| Het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur wordt door de | Het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur wordt door de |
| raad van bestuur goedgekeurd of gewijzigd met tweederde meerderheid | raad van bestuur goedgekeurd of gewijzigd met tweederde meerderheid |
| van de uitgebrachte stemmen. Het goedgekeurde of gewijzigde reglement | van de uitgebrachte stemmen. Het goedgekeurde of gewijzigde reglement |
| wordt door de raad van bestuur voorgelegd aan de Vlaamse regering ter | wordt door de raad van bestuur voorgelegd aan de Vlaamse regering ter |
| bekrachtiging. Het reglement treedt in werking na de bekrachtiging | bekrachtiging. Het reglement treedt in werking na de bekrachtiging |
| door de Vlaamse regering. Als de Vlaamse regering het reglement niet | door de Vlaamse regering. Als de Vlaamse regering het reglement niet |
| bekrachtigt of afwijst binnen drie maanden na de verzending ervan, | bekrachtigt of afwijst binnen drie maanden na de verzending ervan, |
| treedt het reglement automatisch in werking. | treedt het reglement automatisch in werking. |
Art. 11.De raad van bestuur stelt het hoofd van het agentschap aan, |
Art. 11.De raad van bestuur stelt het hoofd van het agentschap aan, |
| dat belast is met het dagelijks bestuur. | dat belast is met het dagelijks bestuur. |
| Het hoofd van het agentschap en een geneesheer, aangewezen door het | Het hoofd van het agentschap en een geneesheer, aangewezen door het |
| hoofd van het agentschap voor het medisch beleid van het agentschap, | hoofd van het agentschap voor het medisch beleid van het agentschap, |
| wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende | wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende |
| stem. | stem. |
| HOOFDSTUK V. - Financiële middelen | HOOFDSTUK V. - Financiële middelen |
Art. 12.Het agentschap kan beschikken over de volgende ontvangsten : |
Art. 12.Het agentschap kan beschikken over de volgende ontvangsten : |
| 1° dotatie(s); | 1° dotatie(s); |
| 2° leningen; | 2° leningen; |
| 3° ontvangsten die voortvloeien uit daden van beheer of beschikking | 3° ontvangsten die voortvloeien uit daden van beheer of beschikking |
| met betrekking tot eigen domeingoederen; | met betrekking tot eigen domeingoederen; |
| 4° schenkingen en legaten in speciën; | 4° schenkingen en legaten in speciën; |
| 5° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap | 5° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap |
| verstrekte leningen aan derden; | verstrekte leningen aan derden; |
| 6° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties; | 6° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties; |
| 7° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking | 7° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking |
| komt; | komt; |
| 8° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven; | 8° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven; |
| 9° vergoedingen voor prestaties aan derden, zoals inkomsten die | 9° vergoedingen voor prestaties aan derden, zoals inkomsten die |
| voortvloeien uit medische, paramedische en technische prestaties, uit | voortvloeien uit medische, paramedische en technische prestaties, uit |
| verpleging en verblijf van patiënten, en uit alle andere activiteiten, | verpleging en verblijf van patiënten, en uit alle andere activiteiten, |
| georganiseerd door het agentschap ter uitvoering van zijn taken, | georganiseerd door het agentschap ter uitvoering van zijn taken, |
| volgens de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst; | volgens de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst; |
| 10° de opbrengst van sponsoring. | 10° de opbrengst van sponsoring. |
| Tenzij het anders is bepaald in een decreet, worden de ontvangsten, | Tenzij het anders is bepaald in een decreet, worden de ontvangsten, |
| bedoeld in het eerste lid, beschouwd als ontvangsten die bestemd zijn | bedoeld in het eerste lid, beschouwd als ontvangsten die bestemd zijn |
| voor de gezamenlijke uitgaven. | voor de gezamenlijke uitgaven. |
Art. 13.Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het |
Art. 13.Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het |
| hoofd van het agentschap beoordeelt vooraf de opportuniteit en de | hoofd van het agentschap beoordeelt vooraf de opportuniteit en de |
| risico's, verbonden aan de aanvaarding. | risico's, verbonden aan de aanvaarding. |
Art. 14.Het agentschap wordt gemachtigd om een reservefonds aan te |
Art. 14.Het agentschap wordt gemachtigd om een reservefonds aan te |
| leggen. In de begroting situeert het reservefonds zich op het niveau | leggen. In de begroting situeert het reservefonds zich op het niveau |
| van de totaliteit van het agentschap. | van de totaliteit van het agentschap. |
| Het agentschap mag de middelen in het reservefonds voor de volgende | Het agentschap mag de middelen in het reservefonds voor de volgende |
| taken aanwenden : | taken aanwenden : |
| 1° voor de taken, genoemd in artikel 5 en 6, en voor de taken die de | 1° voor de taken, genoemd in artikel 5 en 6, en voor de taken die de |
| Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het agentschap | Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het agentschap |
| opdraagt; | opdraagt; |
| 2° voor het verwerven en beheren van patrimonium dat wordt aangewend | 2° voor het verwerven en beheren van patrimonium dat wordt aangewend |
| voor de realisatie van de taken, genoemd in artikelen 5 en 6, en van | voor de realisatie van de taken, genoemd in artikelen 5 en 6, en van |
| de taken die de Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het | de taken die de Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het |
| agentschap opdraagt. | agentschap opdraagt. |
| Het spijzen van het reservefonds is afhankelijk van een machtiging | Het spijzen van het reservefonds is afhankelijk van een machtiging |
| door het Vlaams Parlement in de jaarlijkse begroting. Die machtiging | door het Vlaams Parlement in de jaarlijkse begroting. Die machtiging |
| kan enkel betrekking hebben op dat deel van de uitgavenkredieten dat | kan enkel betrekking hebben op dat deel van de uitgavenkredieten dat |
| in de begroting aan het agentschap wordt toegekend en dat in het | in de begroting aan het agentschap wordt toegekend en dat in het |
| begrotingsjaar zelf niet wordt aangewend. | begrotingsjaar zelf niet wordt aangewend. |
Art. 15.Het agentschap voert een economische en een analytische |
Art. 15.Het agentschap voert een economische en een analytische |
| boekhouding conform bepalingen, opgelegd in de ziekenhuiswetgeving. De | boekhouding conform bepalingen, opgelegd in de ziekenhuiswetgeving. De |
| Vlaamse regering bepaalt welke artikelen uit de decreten die voor de | Vlaamse regering bepaalt welke artikelen uit de decreten die voor de |
| Vlaamse Gemeenschap en de eronder ressorterende instellingen een | Vlaamse Gemeenschap en de eronder ressorterende instellingen een |
| regeling inzake de begroting, de boekhouding, de organisatie van de | regeling inzake de begroting, de boekhouding, de organisatie van de |
| controle, en de controle op de subsidies invoeren, niet van toepassing | controle, en de controle op de subsidies invoeren, niet van toepassing |
| zijn op het agentschap. | zijn op het agentschap. |
| HOOFDSTUK VI. - Coördinatie | HOOFDSTUK VI. - Coördinatie |
Art. 16.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande |
Art. 16.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande |
| wets- en decreetbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of | wets- en decreetbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of |
| op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen | op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen |
| van dit decreet en van het kaderdecreet. | van dit decreet en van het kaderdecreet. |
| De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden | De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden |
| op uitwerking te hebben als ze niet bij decreet zijn bekrachtigd | op uitwerking te hebben als ze niet bij decreet zijn bekrachtigd |
| binnen negen maanden na de datum van de inwerkingtreding ervan. De | binnen negen maanden na de datum van de inwerkingtreding ervan. De |
| bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum. | bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum. |
| De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid | De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid |
| vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die | vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die |
| datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn | datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn |
| vastgesteld en zijn bekrachtigd, alleen bij een decreet worden | vastgesteld en zijn bekrachtigd, alleen bij een decreet worden |
| gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven. | gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven. |
| § 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende | § 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende |
| het Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg coördineren, | het Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg coördineren, |
| alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend | alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend |
| wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te | wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te |
| dien einde kan zij : | dien einde kan zij : |
| 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw | 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw |
| ordenen en vernummeren; | ordenen en vernummeren; |
| 2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig | 2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig |
| vernummeren; | vernummeren; |
| 3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge | 3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge |
| overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven, zonder te | overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven, zonder te |
| raken aan de erin neergelegde beginselen. | raken aan de erin neergelegde beginselen. |
| De coördinatie treedt pas in werking nadat ze bij decreet is | De coördinatie treedt pas in werking nadat ze bij decreet is |
| bekrachtigd. | bekrachtigd. |
| HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen |
Art. 17.Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en |
Art. 17.Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en |
| rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle uitgevoerd | rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle uitgevoerd |
| overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende | overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende |
| de controle op de instellingen van openbaar nut van categorie B. | de controle op de instellingen van openbaar nut van categorie B. |
Art. 18.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in |
Art. 18.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in |
| werking treedt. | werking treedt. |
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Brussel, 30 april 2004. | Brussel, 30 april 2004. |
| De minister-president van de Vlaamse regering, | De minister-president van de Vlaamse regering, |
| B. SOMERS | B. SOMERS |
| De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen | De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen |
| A. BYTTEBIER | A. BYTTEBIER |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Zitting 2003-2004. | (1) Zitting 2003-2004. |
| Stukken. - Ontwerp van decreet : 2102 - Nr. 1. - Verslag van het | Stukken. - Ontwerp van decreet : 2102 - Nr. 1. - Verslag van het |
| Rekenhof : 2102 - Nr. 2. - Amendementen : 2102 - Nr. 3. - Verslag : | Rekenhof : 2102 - Nr. 2. - Amendementen : 2102 - Nr. 3. - Verslag : |
| 2102 - Nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2102 - | 2102 - Nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2102 - |
| Nr. 5. | Nr. 5. |
| Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 21 april | Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 21 april |
| 2004 | 2004 |