Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg | Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg |
---|---|
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP |
30 APRIL 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk | 30 APRIL 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk |
vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor | vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor |
Geestelijke Gezondheidszorg (1) | Geestelijke Gezondheidszorg (1) |
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen | Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen |
hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern | decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern |
verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke | verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke |
Gezondheidszorg. | Gezondheidszorg. |
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid. |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid. |
Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : |
Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : |
1° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli | 1° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli |
2003; | 2003; |
2° geestelijke gezondheidszorg : het aanbod van verantwoorde zorg aan | 2° geestelijke gezondheidszorg : het aanbod van verantwoorde zorg aan |
personen met een psychische disfunctie met het oog op het herstel van | personen met een psychische disfunctie met het oog op het herstel van |
stoornissen en het bereiken van een evenwicht met zichzelf en hun | stoornissen en het bereiken van een evenwicht met zichzelf en hun |
leefomgeving, met inbegrip van het aanleren of stimuleren van | leefomgeving, met inbegrip van het aanleren of stimuleren van |
attitudes, vaardigheden en kennis die de maatschappelijke integratie | attitudes, vaardigheden en kennis die de maatschappelijke integratie |
en participatie bevorderen; | en participatie bevorderen; |
3° integrale jeugdhulp : het aanbieden, op grond van een vraag of | 3° integrale jeugdhulp : het aanbieden, op grond van een vraag of |
behoefte, van een samenhangend geheel van hulp aan de minderjarige of | behoefte, van een samenhangend geheel van hulp aan de minderjarige of |
aan de minderjarige en zijn leefomgeving, om de ontplooiingskansen van | aan de minderjarige en zijn leefomgeving, om de ontplooiingskansen van |
de minderjarige te vrijwaren en zijn welzijn en gezondheid te | de minderjarige te vrijwaren en zijn welzijn en gezondheid te |
verhogen; | verhogen; |
4° de ziekenhuiswetgeving : de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd | 4° de ziekenhuiswetgeving : de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd |
op 7 augustus 1987 en alle andere regelgeving die op een algemene | op 7 augustus 1987 en alle andere regelgeving die op een algemene |
wijze de organisatie en de werking van ziekenhuizen regelt; | wijze de organisatie en de werking van ziekenhuizen regelt; |
5° psychiatrisch verzorgingstehuis zoals omschreven in het koninklijk | 5° psychiatrisch verzorgingstehuis zoals omschreven in het koninklijk |
besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de | besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de |
bijzondere erkenning van de psychiatrische verzorgingstehuizen; | bijzondere erkenning van de psychiatrische verzorgingstehuizen; |
6° dagelijks bestuur : handelingen of verrichtingen die niet verder | 6° dagelijks bestuur : handelingen of verrichtingen die niet verder |
reiken dan de behoeften van de dagelijkse werking van het agentschap | reiken dan de behoeften van de dagelijkse werking van het agentschap |
en de behoeften die geen tussenkomst van de raad van bestuur | en de behoeften die geen tussenkomst van de raad van bestuur |
rechtvaardigen vanwege hun minder algemene impact of het hoogdringende | rechtvaardigen vanwege hun minder algemene impact of het hoogdringende |
karakter ervan. | karakter ervan. |
HOOFDSTUK II. - Oprichting | HOOFDSTUK II. - Oprichting |
Art. 3.Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern |
Art. 3.Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern |
verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als | verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als |
bedoeld in artikel 13 van het kaderdecreet. Dit agentschap draagt als | bedoeld in artikel 13 van het kaderdecreet. Dit agentschap draagt als |
naam Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg. | naam Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg. |
De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het | De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het |
agentschap behoort. | agentschap behoort. |
De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van de zetel van het | De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van de zetel van het |
agentschap. | agentschap. |
De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op het | De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op het |
agentschap. | agentschap. |
HOOFDSTUK III. - Missie en taken | HOOFDSTUK III. - Missie en taken |
Art. 4.§ 1. Het agentschap heeft als missie zich te ontwikkelen tot |
Art. 4.§ 1. Het agentschap heeft als missie zich te ontwikkelen tot |
een open en geïntegreerde kennisgedreven organisatie voor geestelijke | een open en geïntegreerde kennisgedreven organisatie voor geestelijke |
gezondheidszorg waar elke persoon in psychische nood een | gezondheidszorg waar elke persoon in psychische nood een |
kwaliteitsvolle behandeling en dienstverlening vindt. | kwaliteitsvolle behandeling en dienstverlening vindt. |
§ 2. Het agentschap streeft ernaar om aan iedere cliënt de meest | § 2. Het agentschap streeft ernaar om aan iedere cliënt de meest |
adequate geestelijke gezondheidszorg te bieden en baseert zich hierbij | adequate geestelijke gezondheidszorg te bieden en baseert zich hierbij |
op actuele ontwikkelingen in kennis en expertise. | op actuele ontwikkelingen in kennis en expertise. |
Het agentschap streeft ernaar om aan elke cliënt zorg op maat aan te | Het agentschap streeft ernaar om aan elke cliënt zorg op maat aan te |
bieden, geoptimaliseerd in doelgroepgerichte zorgprogramma's en | bieden, geoptimaliseerd in doelgroepgerichte zorgprogramma's en |
eventueel in samenwerking met partners. | eventueel in samenwerking met partners. |
§ 3. Bij het vervullen van zijn missie stelt het agentschap de cliënt | § 3. Bij het vervullen van zijn missie stelt het agentschap de cliënt |
centraal en neemt het de eigenheid, mogelijkheden en vaardigheden van | centraal en neemt het de eigenheid, mogelijkheden en vaardigheden van |
de cliënt als uitgangspunt. | de cliënt als uitgangspunt. |
Bij de uitvoering van zijn activiteiten richt het agentschap zich op | Bij de uitvoering van zijn activiteiten richt het agentschap zich op |
het bevorderen van de maatschappelijke integratie en participatie in | het bevorderen van de maatschappelijke integratie en participatie in |
de samenleving. | de samenleving. |
§ 4. Het agentschap bevordert de publieke dienstverlening en het | § 4. Het agentschap bevordert de publieke dienstverlening en het |
openbare initiatief in de geestelijke gezondheidszorg. | openbare initiatief in de geestelijke gezondheidszorg. |
Het agentschap eerbiedigt bij zijn optreden de ideologische, | Het agentschap eerbiedigt bij zijn optreden de ideologische, |
filosofische en godsdienstige overtuiging van de personen tot wie het | filosofische en godsdienstige overtuiging van de personen tot wie het |
zich richt. | zich richt. |
Art. 5.De kerntaak van het agentschap omvat het organiseren van |
Art. 5.De kerntaak van het agentschap omvat het organiseren van |
openbare geestelijke gezondheidszorg voor kinderen, jongeren, | openbare geestelijke gezondheidszorg voor kinderen, jongeren, |
volwassenen en ouderen door bedden en plaatsen te beheren, en | volwassenen en ouderen door bedden en plaatsen te beheren, en |
activiteiten en diensten te ontwikkelen en te realiseren. | activiteiten en diensten te ontwikkelen en te realiseren. |
Art. 6.De taak, bedoeld in artikel 5, omvat minstens : |
Art. 6.De taak, bedoeld in artikel 5, omvat minstens : |
1° het beheer van erkende bedden en plaatsen; | 1° het beheer van erkende bedden en plaatsen; |
2° het beheer en de organisatie van psychiatrische gezinsverpleging; | 2° het beheer en de organisatie van psychiatrische gezinsverpleging; |
3° de organisatie van forensische psychiatrie in hiertoe geëigende | 3° de organisatie van forensische psychiatrie in hiertoe geëigende |
voorzieningen met specifiek ontwikkelde zorgprogramma's; | voorzieningen met specifiek ontwikkelde zorgprogramma's; |
4° het organiseren van geestelijke gezondheidszorg voor specifieke | 4° het organiseren van geestelijke gezondheidszorg voor specifieke |
doelgroepen als externe ondersteuning van diensten en voorzieningen | doelgroepen als externe ondersteuning van diensten en voorzieningen |
inzake welzijn en gezondheid; | inzake welzijn en gezondheid; |
5° het ontwikkelen van gespecialiseerde kennis en expertise in | 5° het ontwikkelen van gespecialiseerde kennis en expertise in |
relevante domeinen en het initiëren en operationaliseren van | relevante domeinen en het initiëren en operationaliseren van |
zorgvernieuwing. | zorgvernieuwing. |
Art. 7.Naast de taken, vermeld in artikelen 5 en 6, kan het |
Art. 7.Naast de taken, vermeld in artikelen 5 en 6, kan het |
agentschap ook meewerken aan de uitvoering van het inclusieve beleid | agentschap ook meewerken aan de uitvoering van het inclusieve beleid |
inzake geestelijke gezondheidszorg en integrale jeugdhulp. | inzake geestelijke gezondheidszorg en integrale jeugdhulp. |
Het agentschap ontwikkelt terreinexpertise met betrekking tot de | Het agentschap ontwikkelt terreinexpertise met betrekking tot de |
taken, vermeld in artikelen 5, 6 en 7. Het agentschap stelt zijn | taken, vermeld in artikelen 5, 6 en 7. Het agentschap stelt zijn |
verworven kennis en expertise ter beschikking van de | verworven kennis en expertise ter beschikking van de |
beleidsondersteuning als bedoeld in artikel 4, § 1, van het | beleidsondersteuning als bedoeld in artikel 4, § 1, van het |
kaderdecreet. Het agentschap zorgt voor permanente optimalisering en | kaderdecreet. Het agentschap zorgt voor permanente optimalisering en |
vernieuwing van zijn dienstverlening op basis van actuele | vernieuwing van zijn dienstverlening op basis van actuele |
ontwikkelingen inzake kennis en expertise. | ontwikkelingen inzake kennis en expertise. |
Binnen het kader van de missie en de taken van het agentschap kan de | Binnen het kader van de missie en de taken van het agentschap kan de |
Vlaamse regering te allen tijde specifieke taken aan het agentschap | Vlaamse regering te allen tijde specifieke taken aan het agentschap |
toewijzen. | toewijzen. |
Art. 8.Voor de toepassing van artikel 12 van het kaderdecreet wordt |
Art. 8.Voor de toepassing van artikel 12 van het kaderdecreet wordt |
onder taken van beleidsuitvoering verstaan die taken waarvan de | onder taken van beleidsuitvoering verstaan die taken waarvan de |
uitvoering onderworpen is aan het vereiste van erkenning door de | uitvoering onderworpen is aan het vereiste van erkenning door de |
Vlaamse regering of die taken die overeenkomstig artikel 7, derde lid, | Vlaamse regering of die taken die overeenkomstig artikel 7, derde lid, |
van dit decreet aan het agentschap worden toegewezen. | van dit decreet aan het agentschap worden toegewezen. |
HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking | HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking |
Art. 9.Het agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur, |
Art. 9.Het agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur, |
samengesteld uit maximaal twaalf leden, met inbegrip van een | samengesteld uit maximaal twaalf leden, met inbegrip van een |
voorzitter, een ondervoorzitter en onder voorbehoud van de toepassing | voorzitter, een ondervoorzitter en onder voorbehoud van de toepassing |
van artikel 18, § 2, van het kaderdecreet. | van artikel 18, § 2, van het kaderdecreet. |
De volgende personen maken in elk geval deel uit van de raad van | De volgende personen maken in elk geval deel uit van de raad van |
bestuur : | bestuur : |
1° personen met deskundigheid op het vlak van geestelijke | 1° personen met deskundigheid op het vlak van geestelijke |
gezondheidszorg; | gezondheidszorg; |
2° personen met deskundigheid op juridisch vlak; | 2° personen met deskundigheid op juridisch vlak; |
3° personen met deskundigheid op het vlak van management. | 3° personen met deskundigheid op het vlak van management. |
Van de raad van bestuur kunnen geen personen deel uitmaken die | Van de raad van bestuur kunnen geen personen deel uitmaken die |
personeelslid zijn van het agentschap, of van organisaties die door | personeelslid zijn van het agentschap, of van organisaties die door |
het agentschap (mede) beheerd worden, of die vanwege hun professionele | het agentschap (mede) beheerd worden, of die vanwege hun professionele |
of andere activiteiten belangen hebben die strijdig zijn met die van | of andere activiteiten belangen hebben die strijdig zijn met die van |
het agentschap. | het agentschap. |
Het vrijwillige ontslag van een lid van de raad van bestuur moet | Het vrijwillige ontslag van een lid van de raad van bestuur moet |
aanvaard worden door de Vlaamse regering alvorens uitwerking te | aanvaard worden door de Vlaamse regering alvorens uitwerking te |
hebben. | hebben. |
Met toepassing van artikel 18, § 1, tweede lid, van het kaderdecreet | Met toepassing van artikel 18, § 1, tweede lid, van het kaderdecreet |
voorziet de Vlaamse regering binnen drie maanden in de vervanging van | voorziet de Vlaamse regering binnen drie maanden in de vervanging van |
elk lid dat opgehouden heeft deel uit te maken van de raad van bestuur | elk lid dat opgehouden heeft deel uit te maken van de raad van bestuur |
vóór de normale beëindiging van zijn mandaat. | vóór de normale beëindiging van zijn mandaat. |
Art. 10.De raad van bestuur vertegenwoordigt de instelling in rechte |
Art. 10.De raad van bestuur vertegenwoordigt de instelling in rechte |
en in feite. | en in feite. |
De raad van bestuur is, onverminderd de bevoegdheden, toegewezen aan | De raad van bestuur is, onverminderd de bevoegdheden, toegewezen aan |
het hoofd van het agentschap, en met inachtneming van de bevoegdheden | het hoofd van het agentschap, en met inachtneming van de bevoegdheden |
van de medische raden, bevoegd voor het beheer van het agentschap in | van de medische raden, bevoegd voor het beheer van het agentschap in |
de meest ruime zin, tenzij het in dit decreet anders is bepaald. | de meest ruime zin, tenzij het in dit decreet anders is bepaald. |
De raad van bestuur bepaalt in een reglement van inwendige orde de | De raad van bestuur bepaalt in een reglement van inwendige orde de |
bevoegdheden die gedelegeerd worden aan het hoofd van het agentschap | bevoegdheden die gedelegeerd worden aan het hoofd van het agentschap |
en de modaliteiten van deze delegatie. Enkel de volgende bevoegdheden | en de modaliteiten van deze delegatie. Enkel de volgende bevoegdheden |
kan de raad van bestuur niet op algemene wijze delegeren : | kan de raad van bestuur niet op algemene wijze delegeren : |
1° de strategische doelstellingen van het agentschap bepalen; | 1° de strategische doelstellingen van het agentschap bepalen; |
2° de beheersovereenkomst sluiten; | 2° de beheersovereenkomst sluiten; |
3° de begroting opstellen; | 3° de begroting opstellen; |
4° de algemene rekening vaststellen; | 4° de algemene rekening vaststellen; |
5° de bevoegdheden die door de ziekenhuiswetgeving worden toegewezen | 5° de bevoegdheden die door de ziekenhuiswetgeving worden toegewezen |
aan de beheerder van een ziekenhuis; | aan de beheerder van een ziekenhuis; |
6° de bevoegdheden die door de rechtspositieregeling van het personeel | 6° de bevoegdheden die door de rechtspositieregeling van het personeel |
worden toegewezen aan de raad van bestuur; | worden toegewezen aan de raad van bestuur; |
7° de investeringskredieten herverdelen; | 7° de investeringskredieten herverdelen; |
8° rapporteren over de uitvoering van de begroting en over de | 8° rapporteren over de uitvoering van de begroting en over de |
boekhouding. | boekhouding. |
De raad van bestuur regelt in het reglement van inwendige orde zijn | De raad van bestuur regelt in het reglement van inwendige orde zijn |
eigen werking. | eigen werking. |
Het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur wordt door de | Het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur wordt door de |
raad van bestuur goedgekeurd of gewijzigd met tweederde meerderheid | raad van bestuur goedgekeurd of gewijzigd met tweederde meerderheid |
van de uitgebrachte stemmen. Het goedgekeurde of gewijzigde reglement | van de uitgebrachte stemmen. Het goedgekeurde of gewijzigde reglement |
wordt door de raad van bestuur voorgelegd aan de Vlaamse regering ter | wordt door de raad van bestuur voorgelegd aan de Vlaamse regering ter |
bekrachtiging. Het reglement treedt in werking na de bekrachtiging | bekrachtiging. Het reglement treedt in werking na de bekrachtiging |
door de Vlaamse regering. Als de Vlaamse regering het reglement niet | door de Vlaamse regering. Als de Vlaamse regering het reglement niet |
bekrachtigt of afwijst binnen drie maanden na de verzending ervan, | bekrachtigt of afwijst binnen drie maanden na de verzending ervan, |
treedt het reglement automatisch in werking. | treedt het reglement automatisch in werking. |
Art. 11.De raad van bestuur stelt het hoofd van het agentschap aan, |
Art. 11.De raad van bestuur stelt het hoofd van het agentschap aan, |
dat belast is met het dagelijks bestuur. | dat belast is met het dagelijks bestuur. |
Het hoofd van het agentschap en een geneesheer, aangewezen door het | Het hoofd van het agentschap en een geneesheer, aangewezen door het |
hoofd van het agentschap voor het medisch beleid van het agentschap, | hoofd van het agentschap voor het medisch beleid van het agentschap, |
wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende | wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende |
stem. | stem. |
HOOFDSTUK V. - Financiële middelen | HOOFDSTUK V. - Financiële middelen |
Art. 12.Het agentschap kan beschikken over de volgende ontvangsten : |
Art. 12.Het agentschap kan beschikken over de volgende ontvangsten : |
1° dotatie(s); | 1° dotatie(s); |
2° leningen; | 2° leningen; |
3° ontvangsten die voortvloeien uit daden van beheer of beschikking | 3° ontvangsten die voortvloeien uit daden van beheer of beschikking |
met betrekking tot eigen domeingoederen; | met betrekking tot eigen domeingoederen; |
4° schenkingen en legaten in speciën; | 4° schenkingen en legaten in speciën; |
5° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap | 5° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap |
verstrekte leningen aan derden; | verstrekte leningen aan derden; |
6° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties; | 6° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties; |
7° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking | 7° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking |
komt; | komt; |
8° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven; | 8° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven; |
9° vergoedingen voor prestaties aan derden, zoals inkomsten die | 9° vergoedingen voor prestaties aan derden, zoals inkomsten die |
voortvloeien uit medische, paramedische en technische prestaties, uit | voortvloeien uit medische, paramedische en technische prestaties, uit |
verpleging en verblijf van patiënten, en uit alle andere activiteiten, | verpleging en verblijf van patiënten, en uit alle andere activiteiten, |
georganiseerd door het agentschap ter uitvoering van zijn taken, | georganiseerd door het agentschap ter uitvoering van zijn taken, |
volgens de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst; | volgens de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst; |
10° de opbrengst van sponsoring. | 10° de opbrengst van sponsoring. |
Tenzij het anders is bepaald in een decreet, worden de ontvangsten, | Tenzij het anders is bepaald in een decreet, worden de ontvangsten, |
bedoeld in het eerste lid, beschouwd als ontvangsten die bestemd zijn | bedoeld in het eerste lid, beschouwd als ontvangsten die bestemd zijn |
voor de gezamenlijke uitgaven. | voor de gezamenlijke uitgaven. |
Art. 13.Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het |
Art. 13.Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het |
hoofd van het agentschap beoordeelt vooraf de opportuniteit en de | hoofd van het agentschap beoordeelt vooraf de opportuniteit en de |
risico's, verbonden aan de aanvaarding. | risico's, verbonden aan de aanvaarding. |
Art. 14.Het agentschap wordt gemachtigd om een reservefonds aan te |
Art. 14.Het agentschap wordt gemachtigd om een reservefonds aan te |
leggen. In de begroting situeert het reservefonds zich op het niveau | leggen. In de begroting situeert het reservefonds zich op het niveau |
van de totaliteit van het agentschap. | van de totaliteit van het agentschap. |
Het agentschap mag de middelen in het reservefonds voor de volgende | Het agentschap mag de middelen in het reservefonds voor de volgende |
taken aanwenden : | taken aanwenden : |
1° voor de taken, genoemd in artikel 5 en 6, en voor de taken die de | 1° voor de taken, genoemd in artikel 5 en 6, en voor de taken die de |
Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het agentschap | Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het agentschap |
opdraagt; | opdraagt; |
2° voor het verwerven en beheren van patrimonium dat wordt aangewend | 2° voor het verwerven en beheren van patrimonium dat wordt aangewend |
voor de realisatie van de taken, genoemd in artikelen 5 en 6, en van | voor de realisatie van de taken, genoemd in artikelen 5 en 6, en van |
de taken die de Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het | de taken die de Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het |
agentschap opdraagt. | agentschap opdraagt. |
Het spijzen van het reservefonds is afhankelijk van een machtiging | Het spijzen van het reservefonds is afhankelijk van een machtiging |
door het Vlaams Parlement in de jaarlijkse begroting. Die machtiging | door het Vlaams Parlement in de jaarlijkse begroting. Die machtiging |
kan enkel betrekking hebben op dat deel van de uitgavenkredieten dat | kan enkel betrekking hebben op dat deel van de uitgavenkredieten dat |
in de begroting aan het agentschap wordt toegekend en dat in het | in de begroting aan het agentschap wordt toegekend en dat in het |
begrotingsjaar zelf niet wordt aangewend. | begrotingsjaar zelf niet wordt aangewend. |
Art. 15.Het agentschap voert een economische en een analytische |
Art. 15.Het agentschap voert een economische en een analytische |
boekhouding conform bepalingen, opgelegd in de ziekenhuiswetgeving. De | boekhouding conform bepalingen, opgelegd in de ziekenhuiswetgeving. De |
Vlaamse regering bepaalt welke artikelen uit de decreten die voor de | Vlaamse regering bepaalt welke artikelen uit de decreten die voor de |
Vlaamse Gemeenschap en de eronder ressorterende instellingen een | Vlaamse Gemeenschap en de eronder ressorterende instellingen een |
regeling inzake de begroting, de boekhouding, de organisatie van de | regeling inzake de begroting, de boekhouding, de organisatie van de |
controle, en de controle op de subsidies invoeren, niet van toepassing | controle, en de controle op de subsidies invoeren, niet van toepassing |
zijn op het agentschap. | zijn op het agentschap. |
HOOFDSTUK VI. - Coördinatie | HOOFDSTUK VI. - Coördinatie |
Art. 16.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande |
Art. 16.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande |
wets- en decreetbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of | wets- en decreetbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of |
op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen | op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen |
van dit decreet en van het kaderdecreet. | van dit decreet en van het kaderdecreet. |
De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden | De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden |
op uitwerking te hebben als ze niet bij decreet zijn bekrachtigd | op uitwerking te hebben als ze niet bij decreet zijn bekrachtigd |
binnen negen maanden na de datum van de inwerkingtreding ervan. De | binnen negen maanden na de datum van de inwerkingtreding ervan. De |
bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum. | bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum. |
De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid | De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid |
vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die | vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die |
datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn | datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn |
vastgesteld en zijn bekrachtigd, alleen bij een decreet worden | vastgesteld en zijn bekrachtigd, alleen bij een decreet worden |
gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven. | gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven. |
§ 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende | § 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende |
het Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg coördineren, | het Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg coördineren, |
alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend | alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend |
wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te | wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te |
dien einde kan zij : | dien einde kan zij : |
1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw | 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw |
ordenen en vernummeren; | ordenen en vernummeren; |
2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig | 2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig |
vernummeren; | vernummeren; |
3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge | 3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge |
overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven, zonder te | overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven, zonder te |
raken aan de erin neergelegde beginselen. | raken aan de erin neergelegde beginselen. |
De coördinatie treedt pas in werking nadat ze bij decreet is | De coördinatie treedt pas in werking nadat ze bij decreet is |
bekrachtigd. | bekrachtigd. |
HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen |
Art. 17.Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en |
Art. 17.Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en |
rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle uitgevoerd | rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle uitgevoerd |
overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende | overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende |
de controle op de instellingen van openbaar nut van categorie B. | de controle op de instellingen van openbaar nut van categorie B. |
Art. 18.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in |
Art. 18.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in |
werking treedt. | werking treedt. |
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
Brussel, 30 april 2004. | Brussel, 30 april 2004. |
De minister-president van de Vlaamse regering, | De minister-president van de Vlaamse regering, |
B. SOMERS | B. SOMERS |
De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen | De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen |
A. BYTTEBIER | A. BYTTEBIER |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Zitting 2003-2004. | (1) Zitting 2003-2004. |
Stukken. - Ontwerp van decreet : 2102 - Nr. 1. - Verslag van het | Stukken. - Ontwerp van decreet : 2102 - Nr. 1. - Verslag van het |
Rekenhof : 2102 - Nr. 2. - Amendementen : 2102 - Nr. 3. - Verslag : | Rekenhof : 2102 - Nr. 2. - Amendementen : 2102 - Nr. 3. - Verslag : |
2102 - Nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2102 - | 2102 - Nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2102 - |
Nr. 5. | Nr. 5. |
Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 21 april | Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 21 april |
2004 | 2004 |