Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 30/04/2004
← Terug naar "Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg "
Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP
30 APRIL 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk 30 APRIL 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk
vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor
Geestelijke Gezondheidszorg (1) Geestelijke Gezondheidszorg (1)
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :
decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern
verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Geestelijke
Gezondheidszorg. Gezondheidszorg.
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder :

Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder :

1° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 1° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli
2003; 2003;
2° geestelijke gezondheidszorg : het aanbod van verantwoorde zorg aan 2° geestelijke gezondheidszorg : het aanbod van verantwoorde zorg aan
personen met een psychische disfunctie met het oog op het herstel van personen met een psychische disfunctie met het oog op het herstel van
stoornissen en het bereiken van een evenwicht met zichzelf en hun stoornissen en het bereiken van een evenwicht met zichzelf en hun
leefomgeving, met inbegrip van het aanleren of stimuleren van leefomgeving, met inbegrip van het aanleren of stimuleren van
attitudes, vaardigheden en kennis die de maatschappelijke integratie attitudes, vaardigheden en kennis die de maatschappelijke integratie
en participatie bevorderen; en participatie bevorderen;
3° integrale jeugdhulp : het aanbieden, op grond van een vraag of 3° integrale jeugdhulp : het aanbieden, op grond van een vraag of
behoefte, van een samenhangend geheel van hulp aan de minderjarige of behoefte, van een samenhangend geheel van hulp aan de minderjarige of
aan de minderjarige en zijn leefomgeving, om de ontplooiingskansen van aan de minderjarige en zijn leefomgeving, om de ontplooiingskansen van
de minderjarige te vrijwaren en zijn welzijn en gezondheid te de minderjarige te vrijwaren en zijn welzijn en gezondheid te
verhogen; verhogen;
4° de ziekenhuiswetgeving : de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd 4° de ziekenhuiswetgeving : de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd
op 7 augustus 1987 en alle andere regelgeving die op een algemene op 7 augustus 1987 en alle andere regelgeving die op een algemene
wijze de organisatie en de werking van ziekenhuizen regelt; wijze de organisatie en de werking van ziekenhuizen regelt;
5° psychiatrisch verzorgingstehuis zoals omschreven in het koninklijk 5° psychiatrisch verzorgingstehuis zoals omschreven in het koninklijk
besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de
bijzondere erkenning van de psychiatrische verzorgingstehuizen; bijzondere erkenning van de psychiatrische verzorgingstehuizen;
6° dagelijks bestuur : handelingen of verrichtingen die niet verder 6° dagelijks bestuur : handelingen of verrichtingen die niet verder
reiken dan de behoeften van de dagelijkse werking van het agentschap reiken dan de behoeften van de dagelijkse werking van het agentschap
en de behoeften die geen tussenkomst van de raad van bestuur en de behoeften die geen tussenkomst van de raad van bestuur
rechtvaardigen vanwege hun minder algemene impact of het hoogdringende rechtvaardigen vanwege hun minder algemene impact of het hoogdringende
karakter ervan. karakter ervan.
HOOFDSTUK II. - Oprichting HOOFDSTUK II. - Oprichting

Art. 3.Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern

Art. 3.Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern

verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als
bedoeld in artikel 13 van het kaderdecreet. Dit agentschap draagt als bedoeld in artikel 13 van het kaderdecreet. Dit agentschap draagt als
naam Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg. naam Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg.
De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het
agentschap behoort. agentschap behoort.
De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van de zetel van het De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van de zetel van het
agentschap. agentschap.
De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op het De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op het
agentschap. agentschap.
HOOFDSTUK III. - Missie en taken HOOFDSTUK III. - Missie en taken

Art. 4.§ 1. Het agentschap heeft als missie zich te ontwikkelen tot

Art. 4.§ 1. Het agentschap heeft als missie zich te ontwikkelen tot

een open en geïntegreerde kennisgedreven organisatie voor geestelijke een open en geïntegreerde kennisgedreven organisatie voor geestelijke
gezondheidszorg waar elke persoon in psychische nood een gezondheidszorg waar elke persoon in psychische nood een
kwaliteitsvolle behandeling en dienstverlening vindt. kwaliteitsvolle behandeling en dienstverlening vindt.
§ 2. Het agentschap streeft ernaar om aan iedere cliënt de meest § 2. Het agentschap streeft ernaar om aan iedere cliënt de meest
adequate geestelijke gezondheidszorg te bieden en baseert zich hierbij adequate geestelijke gezondheidszorg te bieden en baseert zich hierbij
op actuele ontwikkelingen in kennis en expertise. op actuele ontwikkelingen in kennis en expertise.
Het agentschap streeft ernaar om aan elke cliënt zorg op maat aan te Het agentschap streeft ernaar om aan elke cliënt zorg op maat aan te
bieden, geoptimaliseerd in doelgroepgerichte zorgprogramma's en bieden, geoptimaliseerd in doelgroepgerichte zorgprogramma's en
eventueel in samenwerking met partners. eventueel in samenwerking met partners.
§ 3. Bij het vervullen van zijn missie stelt het agentschap de cliënt § 3. Bij het vervullen van zijn missie stelt het agentschap de cliënt
centraal en neemt het de eigenheid, mogelijkheden en vaardigheden van centraal en neemt het de eigenheid, mogelijkheden en vaardigheden van
de cliënt als uitgangspunt. de cliënt als uitgangspunt.
Bij de uitvoering van zijn activiteiten richt het agentschap zich op Bij de uitvoering van zijn activiteiten richt het agentschap zich op
het bevorderen van de maatschappelijke integratie en participatie in het bevorderen van de maatschappelijke integratie en participatie in
de samenleving. de samenleving.
§ 4. Het agentschap bevordert de publieke dienstverlening en het § 4. Het agentschap bevordert de publieke dienstverlening en het
openbare initiatief in de geestelijke gezondheidszorg. openbare initiatief in de geestelijke gezondheidszorg.
Het agentschap eerbiedigt bij zijn optreden de ideologische, Het agentschap eerbiedigt bij zijn optreden de ideologische,
filosofische en godsdienstige overtuiging van de personen tot wie het filosofische en godsdienstige overtuiging van de personen tot wie het
zich richt. zich richt.

Art. 5.De kerntaak van het agentschap omvat het organiseren van

Art. 5.De kerntaak van het agentschap omvat het organiseren van

openbare geestelijke gezondheidszorg voor kinderen, jongeren, openbare geestelijke gezondheidszorg voor kinderen, jongeren,
volwassenen en ouderen door bedden en plaatsen te beheren, en volwassenen en ouderen door bedden en plaatsen te beheren, en
activiteiten en diensten te ontwikkelen en te realiseren. activiteiten en diensten te ontwikkelen en te realiseren.

Art. 6.De taak, bedoeld in artikel 5, omvat minstens :

Art. 6.De taak, bedoeld in artikel 5, omvat minstens :

1° het beheer van erkende bedden en plaatsen; 1° het beheer van erkende bedden en plaatsen;
2° het beheer en de organisatie van psychiatrische gezinsverpleging; 2° het beheer en de organisatie van psychiatrische gezinsverpleging;
3° de organisatie van forensische psychiatrie in hiertoe geëigende 3° de organisatie van forensische psychiatrie in hiertoe geëigende
voorzieningen met specifiek ontwikkelde zorgprogramma's; voorzieningen met specifiek ontwikkelde zorgprogramma's;
4° het organiseren van geestelijke gezondheidszorg voor specifieke 4° het organiseren van geestelijke gezondheidszorg voor specifieke
doelgroepen als externe ondersteuning van diensten en voorzieningen doelgroepen als externe ondersteuning van diensten en voorzieningen
inzake welzijn en gezondheid; inzake welzijn en gezondheid;
5° het ontwikkelen van gespecialiseerde kennis en expertise in 5° het ontwikkelen van gespecialiseerde kennis en expertise in
relevante domeinen en het initiëren en operationaliseren van relevante domeinen en het initiëren en operationaliseren van
zorgvernieuwing. zorgvernieuwing.

Art. 7.Naast de taken, vermeld in artikelen 5 en 6, kan het

Art. 7.Naast de taken, vermeld in artikelen 5 en 6, kan het

agentschap ook meewerken aan de uitvoering van het inclusieve beleid agentschap ook meewerken aan de uitvoering van het inclusieve beleid
inzake geestelijke gezondheidszorg en integrale jeugdhulp. inzake geestelijke gezondheidszorg en integrale jeugdhulp.
Het agentschap ontwikkelt terreinexpertise met betrekking tot de Het agentschap ontwikkelt terreinexpertise met betrekking tot de
taken, vermeld in artikelen 5, 6 en 7. Het agentschap stelt zijn taken, vermeld in artikelen 5, 6 en 7. Het agentschap stelt zijn
verworven kennis en expertise ter beschikking van de verworven kennis en expertise ter beschikking van de
beleidsondersteuning als bedoeld in artikel 4, § 1, van het beleidsondersteuning als bedoeld in artikel 4, § 1, van het
kaderdecreet. Het agentschap zorgt voor permanente optimalisering en kaderdecreet. Het agentschap zorgt voor permanente optimalisering en
vernieuwing van zijn dienstverlening op basis van actuele vernieuwing van zijn dienstverlening op basis van actuele
ontwikkelingen inzake kennis en expertise. ontwikkelingen inzake kennis en expertise.
Binnen het kader van de missie en de taken van het agentschap kan de Binnen het kader van de missie en de taken van het agentschap kan de
Vlaamse regering te allen tijde specifieke taken aan het agentschap Vlaamse regering te allen tijde specifieke taken aan het agentschap
toewijzen. toewijzen.

Art. 8.Voor de toepassing van artikel 12 van het kaderdecreet wordt

Art. 8.Voor de toepassing van artikel 12 van het kaderdecreet wordt

onder taken van beleidsuitvoering verstaan die taken waarvan de onder taken van beleidsuitvoering verstaan die taken waarvan de
uitvoering onderworpen is aan het vereiste van erkenning door de uitvoering onderworpen is aan het vereiste van erkenning door de
Vlaamse regering of die taken die overeenkomstig artikel 7, derde lid, Vlaamse regering of die taken die overeenkomstig artikel 7, derde lid,
van dit decreet aan het agentschap worden toegewezen. van dit decreet aan het agentschap worden toegewezen.
HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking

Art. 9.Het agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur,

Art. 9.Het agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur,

samengesteld uit maximaal twaalf leden, met inbegrip van een samengesteld uit maximaal twaalf leden, met inbegrip van een
voorzitter, een ondervoorzitter en onder voorbehoud van de toepassing voorzitter, een ondervoorzitter en onder voorbehoud van de toepassing
van artikel 18, § 2, van het kaderdecreet. van artikel 18, § 2, van het kaderdecreet.
De volgende personen maken in elk geval deel uit van de raad van De volgende personen maken in elk geval deel uit van de raad van
bestuur : bestuur :
1° personen met deskundigheid op het vlak van geestelijke 1° personen met deskundigheid op het vlak van geestelijke
gezondheidszorg; gezondheidszorg;
2° personen met deskundigheid op juridisch vlak; 2° personen met deskundigheid op juridisch vlak;
3° personen met deskundigheid op het vlak van management. 3° personen met deskundigheid op het vlak van management.
Van de raad van bestuur kunnen geen personen deel uitmaken die Van de raad van bestuur kunnen geen personen deel uitmaken die
personeelslid zijn van het agentschap, of van organisaties die door personeelslid zijn van het agentschap, of van organisaties die door
het agentschap (mede) beheerd worden, of die vanwege hun professionele het agentschap (mede) beheerd worden, of die vanwege hun professionele
of andere activiteiten belangen hebben die strijdig zijn met die van of andere activiteiten belangen hebben die strijdig zijn met die van
het agentschap. het agentschap.
Het vrijwillige ontslag van een lid van de raad van bestuur moet Het vrijwillige ontslag van een lid van de raad van bestuur moet
aanvaard worden door de Vlaamse regering alvorens uitwerking te aanvaard worden door de Vlaamse regering alvorens uitwerking te
hebben. hebben.
Met toepassing van artikel 18, § 1, tweede lid, van het kaderdecreet Met toepassing van artikel 18, § 1, tweede lid, van het kaderdecreet
voorziet de Vlaamse regering binnen drie maanden in de vervanging van voorziet de Vlaamse regering binnen drie maanden in de vervanging van
elk lid dat opgehouden heeft deel uit te maken van de raad van bestuur elk lid dat opgehouden heeft deel uit te maken van de raad van bestuur
vóór de normale beëindiging van zijn mandaat. vóór de normale beëindiging van zijn mandaat.

Art. 10.De raad van bestuur vertegenwoordigt de instelling in rechte

Art. 10.De raad van bestuur vertegenwoordigt de instelling in rechte

en in feite. en in feite.
De raad van bestuur is, onverminderd de bevoegdheden, toegewezen aan De raad van bestuur is, onverminderd de bevoegdheden, toegewezen aan
het hoofd van het agentschap, en met inachtneming van de bevoegdheden het hoofd van het agentschap, en met inachtneming van de bevoegdheden
van de medische raden, bevoegd voor het beheer van het agentschap in van de medische raden, bevoegd voor het beheer van het agentschap in
de meest ruime zin, tenzij het in dit decreet anders is bepaald. de meest ruime zin, tenzij het in dit decreet anders is bepaald.
De raad van bestuur bepaalt in een reglement van inwendige orde de De raad van bestuur bepaalt in een reglement van inwendige orde de
bevoegdheden die gedelegeerd worden aan het hoofd van het agentschap bevoegdheden die gedelegeerd worden aan het hoofd van het agentschap
en de modaliteiten van deze delegatie. Enkel de volgende bevoegdheden en de modaliteiten van deze delegatie. Enkel de volgende bevoegdheden
kan de raad van bestuur niet op algemene wijze delegeren : kan de raad van bestuur niet op algemene wijze delegeren :
1° de strategische doelstellingen van het agentschap bepalen; 1° de strategische doelstellingen van het agentschap bepalen;
2° de beheersovereenkomst sluiten; 2° de beheersovereenkomst sluiten;
3° de begroting opstellen; 3° de begroting opstellen;
4° de algemene rekening vaststellen; 4° de algemene rekening vaststellen;
5° de bevoegdheden die door de ziekenhuiswetgeving worden toegewezen 5° de bevoegdheden die door de ziekenhuiswetgeving worden toegewezen
aan de beheerder van een ziekenhuis; aan de beheerder van een ziekenhuis;
6° de bevoegdheden die door de rechtspositieregeling van het personeel 6° de bevoegdheden die door de rechtspositieregeling van het personeel
worden toegewezen aan de raad van bestuur; worden toegewezen aan de raad van bestuur;
7° de investeringskredieten herverdelen; 7° de investeringskredieten herverdelen;
8° rapporteren over de uitvoering van de begroting en over de 8° rapporteren over de uitvoering van de begroting en over de
boekhouding. boekhouding.
De raad van bestuur regelt in het reglement van inwendige orde zijn De raad van bestuur regelt in het reglement van inwendige orde zijn
eigen werking. eigen werking.
Het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur wordt door de Het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur wordt door de
raad van bestuur goedgekeurd of gewijzigd met tweederde meerderheid raad van bestuur goedgekeurd of gewijzigd met tweederde meerderheid
van de uitgebrachte stemmen. Het goedgekeurde of gewijzigde reglement van de uitgebrachte stemmen. Het goedgekeurde of gewijzigde reglement
wordt door de raad van bestuur voorgelegd aan de Vlaamse regering ter wordt door de raad van bestuur voorgelegd aan de Vlaamse regering ter
bekrachtiging. Het reglement treedt in werking na de bekrachtiging bekrachtiging. Het reglement treedt in werking na de bekrachtiging
door de Vlaamse regering. Als de Vlaamse regering het reglement niet door de Vlaamse regering. Als de Vlaamse regering het reglement niet
bekrachtigt of afwijst binnen drie maanden na de verzending ervan, bekrachtigt of afwijst binnen drie maanden na de verzending ervan,
treedt het reglement automatisch in werking. treedt het reglement automatisch in werking.

Art. 11.De raad van bestuur stelt het hoofd van het agentschap aan,

Art. 11.De raad van bestuur stelt het hoofd van het agentschap aan,

dat belast is met het dagelijks bestuur. dat belast is met het dagelijks bestuur.
Het hoofd van het agentschap en een geneesheer, aangewezen door het Het hoofd van het agentschap en een geneesheer, aangewezen door het
hoofd van het agentschap voor het medisch beleid van het agentschap, hoofd van het agentschap voor het medisch beleid van het agentschap,
wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende
stem. stem.
HOOFDSTUK V. - Financiële middelen HOOFDSTUK V. - Financiële middelen

Art. 12.Het agentschap kan beschikken over de volgende ontvangsten :

Art. 12.Het agentschap kan beschikken over de volgende ontvangsten :

1° dotatie(s); 1° dotatie(s);
2° leningen; 2° leningen;
3° ontvangsten die voortvloeien uit daden van beheer of beschikking 3° ontvangsten die voortvloeien uit daden van beheer of beschikking
met betrekking tot eigen domeingoederen; met betrekking tot eigen domeingoederen;
4° schenkingen en legaten in speciën; 4° schenkingen en legaten in speciën;
5° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap 5° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap
verstrekte leningen aan derden; verstrekte leningen aan derden;
6° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties; 6° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties;
7° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking 7° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking
komt; komt;
8° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven; 8° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven;
9° vergoedingen voor prestaties aan derden, zoals inkomsten die 9° vergoedingen voor prestaties aan derden, zoals inkomsten die
voortvloeien uit medische, paramedische en technische prestaties, uit voortvloeien uit medische, paramedische en technische prestaties, uit
verpleging en verblijf van patiënten, en uit alle andere activiteiten, verpleging en verblijf van patiënten, en uit alle andere activiteiten,
georganiseerd door het agentschap ter uitvoering van zijn taken, georganiseerd door het agentschap ter uitvoering van zijn taken,
volgens de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst; volgens de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst;
10° de opbrengst van sponsoring. 10° de opbrengst van sponsoring.
Tenzij het anders is bepaald in een decreet, worden de ontvangsten, Tenzij het anders is bepaald in een decreet, worden de ontvangsten,
bedoeld in het eerste lid, beschouwd als ontvangsten die bestemd zijn bedoeld in het eerste lid, beschouwd als ontvangsten die bestemd zijn
voor de gezamenlijke uitgaven. voor de gezamenlijke uitgaven.

Art. 13.Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het

Art. 13.Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het

hoofd van het agentschap beoordeelt vooraf de opportuniteit en de hoofd van het agentschap beoordeelt vooraf de opportuniteit en de
risico's, verbonden aan de aanvaarding. risico's, verbonden aan de aanvaarding.

Art. 14.Het agentschap wordt gemachtigd om een reservefonds aan te

Art. 14.Het agentschap wordt gemachtigd om een reservefonds aan te

leggen. In de begroting situeert het reservefonds zich op het niveau leggen. In de begroting situeert het reservefonds zich op het niveau
van de totaliteit van het agentschap. van de totaliteit van het agentschap.
Het agentschap mag de middelen in het reservefonds voor de volgende Het agentschap mag de middelen in het reservefonds voor de volgende
taken aanwenden : taken aanwenden :
1° voor de taken, genoemd in artikel 5 en 6, en voor de taken die de 1° voor de taken, genoemd in artikel 5 en 6, en voor de taken die de
Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het agentschap Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het agentschap
opdraagt; opdraagt;
2° voor het verwerven en beheren van patrimonium dat wordt aangewend 2° voor het verwerven en beheren van patrimonium dat wordt aangewend
voor de realisatie van de taken, genoemd in artikelen 5 en 6, en van voor de realisatie van de taken, genoemd in artikelen 5 en 6, en van
de taken die de Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het de taken die de Vlaamse regering met toepassing van artikel 7 aan het
agentschap opdraagt. agentschap opdraagt.
Het spijzen van het reservefonds is afhankelijk van een machtiging Het spijzen van het reservefonds is afhankelijk van een machtiging
door het Vlaams Parlement in de jaarlijkse begroting. Die machtiging door het Vlaams Parlement in de jaarlijkse begroting. Die machtiging
kan enkel betrekking hebben op dat deel van de uitgavenkredieten dat kan enkel betrekking hebben op dat deel van de uitgavenkredieten dat
in de begroting aan het agentschap wordt toegekend en dat in het in de begroting aan het agentschap wordt toegekend en dat in het
begrotingsjaar zelf niet wordt aangewend. begrotingsjaar zelf niet wordt aangewend.

Art. 15.Het agentschap voert een economische en een analytische

Art. 15.Het agentschap voert een economische en een analytische

boekhouding conform bepalingen, opgelegd in de ziekenhuiswetgeving. De boekhouding conform bepalingen, opgelegd in de ziekenhuiswetgeving. De
Vlaamse regering bepaalt welke artikelen uit de decreten die voor de Vlaamse regering bepaalt welke artikelen uit de decreten die voor de
Vlaamse Gemeenschap en de eronder ressorterende instellingen een Vlaamse Gemeenschap en de eronder ressorterende instellingen een
regeling inzake de begroting, de boekhouding, de organisatie van de regeling inzake de begroting, de boekhouding, de organisatie van de
controle, en de controle op de subsidies invoeren, niet van toepassing controle, en de controle op de subsidies invoeren, niet van toepassing
zijn op het agentschap. zijn op het agentschap.
HOOFDSTUK VI. - Coördinatie HOOFDSTUK VI. - Coördinatie

Art. 16.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande

Art. 16.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande

wets- en decreetbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of wets- en decreetbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of
op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen
van dit decreet en van het kaderdecreet. van dit decreet en van het kaderdecreet.
De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden
op uitwerking te hebben als ze niet bij decreet zijn bekrachtigd op uitwerking te hebben als ze niet bij decreet zijn bekrachtigd
binnen negen maanden na de datum van de inwerkingtreding ervan. De binnen negen maanden na de datum van de inwerkingtreding ervan. De
bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum. bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum.
De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid
vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die
datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn
vastgesteld en zijn bekrachtigd, alleen bij een decreet worden vastgesteld en zijn bekrachtigd, alleen bij een decreet worden
gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven. gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven.
§ 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende § 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende
het Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg coördineren, het Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg coördineren,
alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend
wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te
dien einde kan zij : dien einde kan zij :
1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw
ordenen en vernummeren; ordenen en vernummeren;
2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig 2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig
vernummeren; vernummeren;
3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge 3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge
overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven, zonder te overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven, zonder te
raken aan de erin neergelegde beginselen. raken aan de erin neergelegde beginselen.
De coördinatie treedt pas in werking nadat ze bij decreet is De coördinatie treedt pas in werking nadat ze bij decreet is
bekrachtigd. bekrachtigd.
HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen

Art. 17.Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en

Art. 17.Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en

rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle uitgevoerd rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle uitgevoerd
overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende
de controle op de instellingen van openbaar nut van categorie B. de controle op de instellingen van openbaar nut van categorie B.

Art. 18.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in

Art. 18.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in

werking treedt. werking treedt.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 30 april 2004. Brussel, 30 april 2004.
De minister-president van de Vlaamse regering, De minister-president van de Vlaamse regering,
B. SOMERS B. SOMERS
De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen
A. BYTTEBIER A. BYTTEBIER
_______ _______
Nota Nota
(1) Zitting 2003-2004. (1) Zitting 2003-2004.
Stukken. - Ontwerp van decreet : 2102 - Nr. 1. - Verslag van het Stukken. - Ontwerp van decreet : 2102 - Nr. 1. - Verslag van het
Rekenhof : 2102 - Nr. 2. - Amendementen : 2102 - Nr. 3. - Verslag : Rekenhof : 2102 - Nr. 2. - Amendementen : 2102 - Nr. 3. - Verslag :
2102 - Nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2102 - 2102 - Nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2102 -
Nr. 5. Nr. 5.
Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 21 april Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 21 april
2004 2004
^