Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 20/04/2018
← Terug naar "Decreet houdende de invoering van sociale-impactobligaties "
Decreet houdende de invoering van sociale-impactobligaties Decreet houdende de invoering van sociale-impactobligaties
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
20 APRIL 2018. - Decreet houdende de invoering van 20 APRIL 2018. - Decreet houdende de invoering van
sociale-impactobligaties (1) sociale-impactobligaties (1)
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen
hetgeen volgt: hetgeen volgt:
Decreet houdende de invoering van sociale-impactobligaties Decreet houdende de invoering van sociale-impactobligaties

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en

gewestaangelegenheid. gewestaangelegenheid.

Art. 2.In dit voorstel van decreet wordt verstaan onder:

Art. 2.In dit voorstel van decreet wordt verstaan onder:

1° lokale besturen: gemeenten, provincies, autonome gemeentebedrijven, 1° lokale besturen: gemeenten, provincies, autonome gemeentebedrijven,
autonome provinciebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk autonome provinciebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk
welzijn, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en kerkbesturen; welzijn, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en kerkbesturen;
2° impactinvesteerder: een partij of persoon die acties financiert die 2° impactinvesteerder: een partij of persoon die acties financiert die
gericht zijn op het bereiken van een meetbaar maatschappelijk doel; gericht zijn op het bereiken van een meetbaar maatschappelijk doel;
3° uitvoerende partij: een professionele partij die acties uitvoert 3° uitvoerende partij: een professionele partij die acties uitvoert
die gericht zijn op het bereiken van een meetbaar maatschappelijk die gericht zijn op het bereiken van een meetbaar maatschappelijk
doel; doel;
4° beoordelaar: een partij die evalueert of een bepaald meetbaar 4° beoordelaar: een partij die evalueert of een bepaald meetbaar
maatschappelijk doel bereikt werd en zich daarbij baseert op data; maatschappelijk doel bereikt werd en zich daarbij baseert op data;
5° sociale-impactobligatie: een schriftelijke overeenkomst tussen een 5° sociale-impactobligatie: een schriftelijke overeenkomst tussen een
of meer impactinvesteerders, een uitvoerende partij, een beoordelaar of meer impactinvesteerders, een uitvoerende partij, een beoordelaar
en een overheid, waarbij de impactinvesteerder de uitvoerende partij en een overheid, waarbij de impactinvesteerder de uitvoerende partij
financiert met het oogmerk een vooropgesteld meetbaar maatschappelijk financiert met het oogmerk een vooropgesteld meetbaar maatschappelijk
doel te bereiken. Daarbij betaalt de overheid de financiering hetzij doel te bereiken. Daarbij betaalt de overheid de financiering hetzij
niet, hetzij gedeeltelijk of geheel terug aan de impactinvesteerder, niet, hetzij gedeeltelijk of geheel terug aan de impactinvesteerder,
afhankelijk van het behalen van vooraf vastgelegde doelen die worden afhankelijk van het behalen van vooraf vastgelegde doelen die worden
gemeten en geëvalueerd door de beoordelaar. Er kan een rentevergoeding gemeten en geëvalueerd door de beoordelaar. Er kan een rentevergoeding
worden toegekend; worden toegekend;
6° SIO-project: een maatschappelijk project dat gefinancierd wordt 6° SIO-project: een maatschappelijk project dat gefinancierd wordt
door een sociale-impactobligatie; door een sociale-impactobligatie;
7° intermediair: een partij die de contracterende partijen van een 7° intermediair: een partij die de contracterende partijen van een
sociale-impact-obligatie begeleidt bij de totstandkoming of uitvoering sociale-impact-obligatie begeleidt bij de totstandkoming of uitvoering
van een sociale-impact-obligatie; van een sociale-impact-obligatie;
8° Vlaams SIO-project: een SIO-project dat de Vlaamse Regering erkent 8° Vlaams SIO-project: een SIO-project dat de Vlaamse Regering erkent
als Vlaams SIO-project en waarbij de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse als Vlaams SIO-project en waarbij de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse
Gewest, of de intern verzelfstandigde agentschappen met Gewest, of de intern verzelfstandigde agentschappen met
rechtspersoonlijkheid of de publiek- en privaatrechtelijk vormgegeven rechtspersoonlijkheid of de publiek- en privaatrechtelijk vormgegeven
extern verzelfstandigde agentschappen van de Vlaamse Gemeenschap of extern verzelfstandigde agentschappen van de Vlaamse Gemeenschap of
van het Vlaamse Gewest, de deelnemende overheid zijn; van het Vlaamse Gewest, de deelnemende overheid zijn;
9° lokaal SIO-project: een SIO-project waarbij een lokaal bestuur de 9° lokaal SIO-project: een SIO-project waarbij een lokaal bestuur de
deelnemende overheid is. deelnemende overheid is.

Art. 3.De beoordelaar is neutraal bij de meting en evaluatie van het

Art. 3.De beoordelaar is neutraal bij de meting en evaluatie van het

meetbaar maatschappelijk doel dat in de sociale-impactobligatie is meetbaar maatschappelijk doel dat in de sociale-impactobligatie is
vastgelegd. De contractueel bepaalde vergoeding van de beoordelaar kan vastgelegd. De contractueel bepaalde vergoeding van de beoordelaar kan
niet rechtstreeks, en evenmin onrechtstreeks afhankelijk zijn van de niet rechtstreeks, en evenmin onrechtstreeks afhankelijk zijn van de
uitgebrachte evaluatie over het SIO-project. uitgebrachte evaluatie over het SIO-project.
De beoordelaar is gedurende de hele levensloop van het SIO-project De beoordelaar is gedurende de hele levensloop van het SIO-project
niet verbonden of geassocieerd met de impactinvesteerder, en evenmin niet verbonden of geassocieerd met de impactinvesteerder, en evenmin
met de uitvoerende partij of met de aan die partij verbonden of met de uitvoerende partij of met de aan die partij verbonden of
geassocieerde vennootschappen, zoals is bepaald in het Wetboek van geassocieerde vennootschappen, zoals is bepaald in het Wetboek van
Vennootschappen van 7 mei 1999. Vennootschappen van 7 mei 1999.
Bestuurders en werknemers van de beoordelaar kunnen gedurende de hele Bestuurders en werknemers van de beoordelaar kunnen gedurende de hele
levensloop van het SIO-project geen bestuurder of werknemer zijn bij levensloop van het SIO-project geen bestuurder of werknemer zijn bij
de impactinvesteerder of bij de uitvoerende partij, en evenmin bij de de impactinvesteerder of bij de uitvoerende partij, en evenmin bij de
vennootschappen die met de impactinvesteerder of de uitvoerende partij vennootschappen die met de impactinvesteerder of de uitvoerende partij
verbonden of geassocieerd zijn, zoals is bepaald in het Wetboek van verbonden of geassocieerd zijn, zoals is bepaald in het Wetboek van
Vennootschappen van 7 mei 1999. Vennootschappen van 7 mei 1999.
De beoordelaar heeft gedurende de hele levensloop van het SIO-project De beoordelaar heeft gedurende de hele levensloop van het SIO-project
geen andere contractuele relatie met de impactinvesteerder en de geen andere contractuele relatie met de impactinvesteerder en de
uitvoerende partij, en evenmin met de vennootschappen die met de uitvoerende partij, en evenmin met de vennootschappen die met de
impactinvesteerder of de uitvoerende partij verbonden of geassocieerd impactinvesteerder of de uitvoerende partij verbonden of geassocieerd
zijn, zoals is bepaald in het Wetboek van Vennootschappen van 7 mei zijn, zoals is bepaald in het Wetboek van Vennootschappen van 7 mei
1999. De beoordelaar kan een contract als beoordelaar aangaan in een 1999. De beoordelaar kan een contract als beoordelaar aangaan in een
ander SIO-project met dezelfde impactinvesteerder of uitvoerende ander SIO-project met dezelfde impactinvesteerder of uitvoerende
partij. In dat geval staat in de eindevaluatie van het SIO-project partij. In dat geval staat in de eindevaluatie van het SIO-project
uitleg over de onderlinge onafhankelijkheid van de metingsactiviteiten uitleg over de onderlinge onafhankelijkheid van de metingsactiviteiten
en evaluaties van beide SIO-projecten. en evaluaties van beide SIO-projecten.
De Vlaamse Regering kan de voorwaarden waaraan een beoordelaar moet De Vlaamse Regering kan de voorwaarden waaraan een beoordelaar moet
voldoen, verder bepalen. Ze kan daarnaast een exhaustieve lijst voldoen, verder bepalen. Ze kan daarnaast een exhaustieve lijst
opstellen van partijen die kunnen optreden als beoordelaar in een opstellen van partijen die kunnen optreden als beoordelaar in een
SIO-project en ze kan de werkwijze van de beoordelaars verder bepalen. SIO-project en ze kan de werkwijze van de beoordelaars verder bepalen.

Art. 4.Een intermediair kan de contracterende partijen begeleiden bij

Art. 4.Een intermediair kan de contracterende partijen begeleiden bij

de totstandkoming en de uitvoering van een SIO-project. De vergoeding de totstandkoming en de uitvoering van een SIO-project. De vergoeding
van de intermediair varieert niet in functie van de gemeten resultaten van de intermediair varieert niet in functie van de gemeten resultaten
en de uitgebrachte evaluaties. en de uitgebrachte evaluaties.
De Vlaamse Regering kan de voorwaarden waaraan een intermediair moet De Vlaamse Regering kan de voorwaarden waaraan een intermediair moet
voldoen, verder bepalen. Ze kan daarnaast een exhaustieve lijst voldoen, verder bepalen. Ze kan daarnaast een exhaustieve lijst
opstellen van partijen die kunnen optreden als intermediair in een opstellen van partijen die kunnen optreden als intermediair in een
SIO-project en kan de te volgen werkwijze van intermediairs verder SIO-project en kan de te volgen werkwijze van intermediairs verder
bepalen. bepalen.

Art. 5.De Vlaamse Regering kan voor de Vlaamse SIO-projecten de

Art. 5.De Vlaamse Regering kan voor de Vlaamse SIO-projecten de

verdere voorwaarden bepalen waaraan een uitvoerende partij moet verdere voorwaarden bepalen waaraan een uitvoerende partij moet
voldoen. Voor lokale SIO-projecten bepaalt de Vlaamse Regering de voldoen. Voor lokale SIO-projecten bepaalt de Vlaamse Regering de
verdere voorwaarden waaraan een uitvoerende partij moet voldoen. verdere voorwaarden waaraan een uitvoerende partij moet voldoen.

Art. 6.De looptijd van een sociale-impactobligatie, vanaf het

Art. 6.De looptijd van een sociale-impactobligatie, vanaf het

ogenblik dat de overeenkomst wordt gesloten tot aan de ogenblik dat de overeenkomst wordt gesloten tot aan de
eindbeoordeling, bedraagt minimaal een jaar en maximaal vijf jaar. eindbeoordeling, bedraagt minimaal een jaar en maximaal vijf jaar.
Het voorbereidend traject voor het sluiten van een SIO-project wordt Het voorbereidend traject voor het sluiten van een SIO-project wordt
in een afzonderlijke overeenkomst vastgelegd. Het voorbereidend in een afzonderlijke overeenkomst vastgelegd. Het voorbereidend
traject kan worden gesubsidieerd. traject kan worden gesubsidieerd.
De Vlaamse Regering kan een bovengrens voor de rentevergoeding, De Vlaamse Regering kan een bovengrens voor de rentevergoeding,
vermeld in artikel 2, 5°, bepalen. vermeld in artikel 2, 5°, bepalen.
De Vlaamse Regering kan voor de Vlaamse SIO-projecten de De Vlaamse Regering kan voor de Vlaamse SIO-projecten de
erkenningsvoorwaarden verder bepalen. Voor lokale SIO-projecten erkenningsvoorwaarden verder bepalen. Voor lokale SIO-projecten
bepaalt de Vlaamse Regering de verdere erkenningsvoorwaarden. bepaalt de Vlaamse Regering de verdere erkenningsvoorwaarden.

Art. 7.Als ofwel de uitvoerende partij, ofwel de impactinvesteerder,

Art. 7.Als ofwel de uitvoerende partij, ofwel de impactinvesteerder,

ofwel de eventuele intermediair niet langer in staat is om haar ofwel de eventuele intermediair niet langer in staat is om haar
contractuele verplichtingen na te komen, ontstaan er geen bijkomende contractuele verplichtingen na te komen, ontstaan er geen bijkomende
rechten voor de andere partijen ten opzichte van de contracterende rechten voor de andere partijen ten opzichte van de contracterende
overheid. De contracterende overheid kan evenwel de nodige schikkingen overheid. De contracterende overheid kan evenwel de nodige schikkingen
treffen om het project te vrijwaren van stopzetting, rekening houdend treffen om het project te vrijwaren van stopzetting, rekening houdend
met de rechten van de overblijvende partijen. met de rechten van de overblijvende partijen.
Als de beoordelaar zijn contractuele verplichtingen niet langer kan Als de beoordelaar zijn contractuele verplichtingen niet langer kan
nakomen, wordt in onderlinge overeenstemming een nieuwe beoordelaar nakomen, wordt in onderlinge overeenstemming een nieuwe beoordelaar
aangewezen. Bij gebrek aan overeenstemming wordt het project van aangewezen. Bij gebrek aan overeenstemming wordt het project van
rechtswege beëindigd. rechtswege beëindigd.

Art. 8.De beoordelaar stelt op regelmatige tijdstippen alle gemeten

Art. 8.De beoordelaar stelt op regelmatige tijdstippen alle gemeten

data, met respect voor de privacywetgeving, ter beschikking van de data, met respect voor de privacywetgeving, ter beschikking van de
contracterende overheid. Het interval tussen die tijdstippen bedraagt contracterende overheid. Het interval tussen die tijdstippen bedraagt
maximaal drie maanden. De beoordelaar levert die data in een formaat maximaal drie maanden. De beoordelaar levert die data in een formaat
dat geschikt is voor een opendatatoepassing. dat geschikt is voor een opendatatoepassing.

Art. 9.In titel V, hoofdstuk 1, van het decreet van 8 juli 2011

Art. 9.In titel V, hoofdstuk 1, van het decreet van 8 juli 2011

houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van
subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door
het Rekenhof, wordt een artikel 56bis ingevoegd, dat luidt als volgt: het Rekenhof, wordt een artikel 56bis ingevoegd, dat luidt als volgt:
"

Art. 56bis.De geplande terugbetaling van een voorfinanciering,

"

Art. 56bis.De geplande terugbetaling van een voorfinanciering,

inclusief rente-vergoeding, verricht door een impactinvesteerder in inclusief rente-vergoeding, verricht door een impactinvesteerder in
het kader van een SIO-project als vermeld in het decreet van 20 april het kader van een SIO-project als vermeld in het decreet van 20 april
2018 houdende de invoering van sociale-impactobligaties, is een 2018 houdende de invoering van sociale-impactobligaties, is een
bijzondere vorm van projectsubsidie.". bijzondere vorm van projectsubsidie.".
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 20 april 2018. Brussel, 20 april 2018.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Energie, De Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Energie,
B. TOMMELEIN B. TOMMELEIN
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen,
Gelijke Kansen en Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding,
L. HOMANS L. HOMANS
De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
J. VANDEURZEN J. VANDEURZEN
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Zitting 2017-2018 (1) Zitting 2017-2018
Stukken: - Voorstel van decreet : 1426 - Nr. 1 Stukken: - Voorstel van decreet : 1426 - Nr. 1
- Verslag : 1426 - Nr. 2 - Verslag : 1426 - Nr. 2
- Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1426 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1426 - Nr. 3
Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 28 maart 2018. Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 28 maart 2018.
^