Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 19/05/2006
← Terug naar "Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005 "
Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005 Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
19 MEI 2006. - Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel 19 MEI 2006. - Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel
II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie,
gecoördineerd op 4 maart 2005 gecoördineerd op 4 maart 2005
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :
Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de
decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op
4 maart 2005. 4 maart 2005.

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2.In artikel 6 van de decreten betreffende de radio-omroep en de

Art. 2.In artikel 6 van de decreten betreffende de radio-omroep en de

televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, wordt § 1 vervangen door wat televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, wordt § 1 vervangen door wat
volgt : volgt :
« § 1. De VRT heeft als maatschappelijk doel om radioprogramma's, « § 1. De VRT heeft als maatschappelijk doel om radioprogramma's,
televisieprogramma's en andere soorten programma's te verzorgen binnen televisieprogramma's en andere soorten programma's te verzorgen binnen
de opdracht van de openbare omroep die hierna wordt omschreven, alsook de opdracht van de openbare omroep die hierna wordt omschreven, alsook
het uitvoeren van activiteiten die hiertoe rechtreeks of het uitvoeren van activiteiten die hiertoe rechtreeks of
onrechtstreeks bijdragen, waaronder het produceren, laten produceren onrechtstreeks bijdragen, waaronder het produceren, laten produceren
of verwerven van programma's, het samenstellen van het of verwerven van programma's, het samenstellen van het
programma-aanbod, het omroepen, het laten omroepen en het bekendmaken programma-aanbod, het omroepen, het laten omroepen en het bekendmaken
hiervan, in de meest ruime omvang die in artikel 2 van die decreten hiervan, in de meest ruime omvang die in artikel 2 van die decreten
aan elk van die begrippen is gegeven. aan elk van die begrippen is gegeven.
§ 2. Als openbare omroep heeft de VRT de opdracht een zo groot § 2. Als openbare omroep heeft de VRT de opdracht een zo groot
mogelijk aantal mediagebruikers te bereiken met een diversiteit aan mogelijk aantal mediagebruikers te bereiken met een diversiteit aan
hoogkwalitatieve programma's die de belangstelling van de hoogkwalitatieve programma's die de belangstelling van de
mediagebruikers wekken en eraan voldoen. mediagebruikers wekken en eraan voldoen.
De VRT zorgt voor een kwalitatief hoogstaand aanbod in de sectoren De VRT zorgt voor een kwalitatief hoogstaand aanbod in de sectoren
informatie, cultuur, educatie en ontspanning. Prioritair moet de VRT informatie, cultuur, educatie en ontspanning. Prioritair moet de VRT
op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma's op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma's
brengen. Daarnaast worden ook sport, eigentijdse educatie, eigen drama brengen. Daarnaast worden ook sport, eigentijdse educatie, eigen drama
en ontspanning verzorgd. Het hele aanbod van de VRT moet worden en ontspanning verzorgd. Het hele aanbod van de VRT moet worden
gekenmerkt door de hoge kwaliteit van de programma's zowel naar gekenmerkt door de hoge kwaliteit van de programma's zowel naar
inhoud, naar vorm als naar taalgebruik. In al zijn programma's streeft inhoud, naar vorm als naar taalgebruik. In al zijn programma's streeft
de VRT naar een zo groot mogelijke kwaliteit, professionaliteit, de VRT naar een zo groot mogelijke kwaliteit, professionaliteit,
creativiteit en originaliteit waarbij ook nieuwe talenten en creativiteit en originaliteit waarbij ook nieuwe talenten en
vernieuwende expressievormen aangeboord moeten worden. Het vernieuwende expressievormen aangeboord moeten worden. Het
programma-aanbod moet op een aangepaste manier worden gericht op programma-aanbod moet op een aangepaste manier worden gericht op
bepaalde bevolkings- en leeftijdsgroepen, meer in het bijzonder op de bepaalde bevolkings- en leeftijdsgroepen, meer in het bijzonder op de
kinderen en de jeugd. kinderen en de jeugd.
De programma's moeten bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de De programma's moeten bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de
identiteit en de diversiteit van de Vlaamse cultuur en van een identiteit en de diversiteit van de Vlaamse cultuur en van een
democratische en verdraagzame samenleving. De VRT moet via de democratische en verdraagzame samenleving. De VRT moet via de
programma's bijdragen tot een onafhankelijke, objectieve en programma's bijdragen tot een onafhankelijke, objectieve en
pluralistische opinievorming in Vlaanderen. Daarom moet hij streven pluralistische opinievorming in Vlaanderen. Daarom moet hij streven
naar een leidinggevende rol op het gebied van informatie en cultuur. naar een leidinggevende rol op het gebied van informatie en cultuur.
Om de betrokkenheid van een zo groot mogelijk aantal Vlamingen bij de Om de betrokkenheid van een zo groot mogelijk aantal Vlamingen bij de
omroep te realiseren en om de geloofwaardigheid van de openbare omroep omroep te realiseren en om de geloofwaardigheid van de openbare omroep
veilig te stellen, moet een voldoende aantal programma's erop gericht veilig te stellen, moet een voldoende aantal programma's erop gericht
zijn een breed en algemeen publiek te boeien. Naast die algemene zijn een breed en algemeen publiek te boeien. Naast die algemene
programma's zullen andere programma's aan specifieke programma's zullen andere programma's aan specifieke
belangstellingssferen van kijkers en luisteraars tegemoetkomen. De belangstellingssferen van kijkers en luisteraars tegemoetkomen. De
beoogde doelgroepen moeten voldoende ruim zijn en ze moeten door de beoogde doelgroepen moeten voldoende ruim zijn en ze moeten door de
programma's in kwestie ook worden bereikt. programma's in kwestie ook worden bereikt.
De VRT volgt de technologische ontwikkelingen op de voet zodat hij De VRT volgt de technologische ontwikkelingen op de voet zodat hij
zijn programma's, als dat nodig en wenselijk is, ook via nieuwe zijn programma's, als dat nodig en wenselijk is, ook via nieuwe
mediatoepassingen aan zijn kijkers en luisteraars kan aanbieden. mediatoepassingen aan zijn kijkers en luisteraars kan aanbieden.
Tot de openbare opdracht van de VRT behoren eveneens alle activiteiten Tot de openbare opdracht van de VRT behoren eveneens alle activiteiten
die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de uitvoering ervan. die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de uitvoering ervan.
» »

Art. 3.In artikel 6 van de dezelfde decreten wordt § 2 opgeheven.

Art. 3.In artikel 6 van de dezelfde decreten wordt § 2 opgeheven.

Art. 4.In artikel 6 van de dezelfde decreten wordt § 3 opgeheven.

Art. 4.In artikel 6 van de dezelfde decreten wordt § 3 opgeheven.

Art. 5.Artikel 8 van de dezelfde decreten wordt vervangen door wat

Art. 5.Artikel 8 van de dezelfde decreten wordt vervangen door wat

volgt : volgt :
«

Art. 8.Buiten zijn openbare omroepopdracht kan de VRT, als ze

«

Art. 8.Buiten zijn openbare omroepopdracht kan de VRT, als ze

samenhangen of verband houden met de openbare-omroepopdracht, en als samenhangen of verband houden met de openbare-omroepopdracht, en als
ze opgenomen zijn in een kader dat vooraf werd goedgekeurd door de ze opgenomen zijn in een kader dat vooraf werd goedgekeurd door de
raad van bestuur, merchandising- en nevenactiviteiten verrichten, raad van bestuur, merchandising- en nevenactiviteiten verrichten,
rekening houdend met de volgende voorwaarden : rekening houdend met de volgende voorwaarden :
a) de activiteiten hebben als doel de programma's uit het aanbod van a) de activiteiten hebben als doel de programma's uit het aanbod van
de VRT en diensten binnen de publieke opdracht te ondersteunen, de de VRT en diensten binnen de publieke opdracht te ondersteunen, de
verspreiding ervan te faciliteren of de kosten van het aanbieden ervan verspreiding ervan te faciliteren of de kosten van het aanbieden ervan
te verlichten; te verlichten;
b) de activiteiten zijn zelfbedruipend en de transparantie van de b) de activiteiten zijn zelfbedruipend en de transparantie van de
ermee gepaard gaande uitgaven en inkomsten is via een gescheiden ermee gepaard gaande uitgaven en inkomsten is via een gescheiden
boekhouding verzekerd; boekhouding verzekerd;
c) de activiteiten worden tegen marktconforme voorwaarden uitgevoerd c) de activiteiten worden tegen marktconforme voorwaarden uitgevoerd
en brengen geen ernstige concurrentieverstoring met zich mee. en brengen geen ernstige concurrentieverstoring met zich mee.
Met merchandisingactiviteiten worden alle activiteiten bedoeld die Met merchandisingactiviteiten worden alle activiteiten bedoeld die
gericht zijn op het behalen van voordeel uit de bekendheid van gericht zijn op het behalen van voordeel uit de bekendheid van
programma's uit het aanbod van de VRT. Met nevenactiviteiten worden programma's uit het aanbod van de VRT. Met nevenactiviteiten worden
alle andere activiteiten bedoeld. » alle andere activiteiten bedoeld. »

Art. 6.In hoofdstuk III, Afdeling 1 van titel II van dezelfde

Art. 6.In hoofdstuk III, Afdeling 1 van titel II van dezelfde

decreten wordt een artikel 9bis toegevoegd, dat luidt als volgt; decreten wordt een artikel 9bis toegevoegd, dat luidt als volgt;
«

Artikel 9bis.De raad van bestuur en de gedelegeerd bestuurder

«

Artikel 9bis.De raad van bestuur en de gedelegeerd bestuurder

leggen in onderling overleg, en in overeenstemming met de bepalingen leggen in onderling overleg, en in overeenstemming met de bepalingen
van deze decreten en de statuten, in een < VRT-Charter Deugdelijk van deze decreten en de statuten, in een < VRT-Charter Deugdelijk
Bestuur' de wijze vast waarop zij hun bevoegdheden, zoals bepaald in Bestuur' de wijze vast waarop zij hun bevoegdheden, zoals bepaald in
artikel 12 en 13 van deze decreten, uitoefenen. Het < VRT-Charter artikel 12 en 13 van deze decreten, uitoefenen. Het < VRT-Charter
Deugdelijk Bestuur' wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Vlaamse Deugdelijk Bestuur' wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Vlaamse
Regering. Regering.

Art. 7.In artikel 11 van de dezelfde decreten wordt § 1 vervangen

Art. 7.In artikel 11 van de dezelfde decreten wordt § 1 vervangen

door wat volgt : door wat volgt :
« § 1. De raad van bestuur bestaat uit minimaal twaalf en maximaal « § 1. De raad van bestuur bestaat uit minimaal twaalf en maximaal
vijftien leden. vijftien leden.
Twaalf leden van de raad van bestuur worden aangewezen door de Vlaamse Twaalf leden van de raad van bestuur worden aangewezen door de Vlaamse
Regering. Regering.
De door de Vlaamse Regering aangewezen leden van de raad van bestuur De door de Vlaamse Regering aangewezen leden van de raad van bestuur
kunnen maximaal drie bestuurders coöpteren, op basis van aantoonbare kunnen maximaal drie bestuurders coöpteren, op basis van aantoonbare
expertise inzake het mediabeleid of het bedrijfsbeleid. expertise inzake het mediabeleid of het bedrijfsbeleid.
De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter en een De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter en een
ondervoorzitter. » ondervoorzitter. »

Art. 8.In artikel 12 van de dezelfde decreten wordt § 1 vervangen

Art. 8.In artikel 12 van de dezelfde decreten wordt § 1 vervangen

door wat volgt : door wat volgt :
« § 1. De raad van bestuur heeft de volgende bevoegdheden : « § 1. De raad van bestuur heeft de volgende bevoegdheden :
1° het vastleggen van de algemene strategie van de VRT; 1° het vastleggen van de algemene strategie van de VRT;
2° het nemen van de beslissingen over aangelegenheden met strategisch 2° het nemen van de beslissingen over aangelegenheden met strategisch
karakter. Een aangelegenheid heeft een strategisch karakter indien ze karakter. Een aangelegenheid heeft een strategisch karakter indien ze
belangrijke impact heeft op het handelen van de VRT in de Vlaamse belangrijke impact heeft op het handelen van de VRT in de Vlaamse
samenleving of op het medialandschap. De Raad van Bestuur beslist over samenleving of op het medialandschap. De Raad van Bestuur beslist over
het strategisch karakter van een aangelegenheid; het strategisch karakter van een aangelegenheid;
3° het goedkeuren, namens de VRT, van de beheersovereenkomst alsook 3° het goedkeuren, namens de VRT, van de beheersovereenkomst alsook
van elke wijziging ervan; van elke wijziging ervan;
4° het goedkeuren van het jaarlijkse ondernemingsplan en van 4° het goedkeuren van het jaarlijkse ondernemingsplan en van
strategische meerjarenplannen die de doelstellingen en de strategie op strategische meerjarenplannen die de doelstellingen en de strategie op
de halflange termijn vastleggen. Het jaarlijks ondernemingsplan bevat de halflange termijn vastleggen. Het jaarlijks ondernemingsplan bevat
onder meer het algemene programmabeleid, de strategie inzake onder meer het algemene programmabeleid, de strategie inzake
communicatie en public relations, de raming van de inkomsten en communicatie en public relations, de raming van de inkomsten en
uitgaven en van het personeelscontingent; uitgaven en van het personeelscontingent;
5° het opmaken van de inventaris en de jaarrekening met de balans, de 5° het opmaken van de inventaris en de jaarrekening met de balans, de
resultatenrekening en de toelichting, alsook het opstellen van het resultatenrekening en de toelichting, alsook het opstellen van het
jaarverslag; jaarverslag;
6° het goedkeuren van de regels betreffende de aanwerving en de 6° het goedkeuren van de regels betreffende de aanwerving en de
rechtspositie van het personeel; rechtspositie van het personeel;
7° het aanstellen en ontslaan van de leden van het directiecomité, op 7° het aanstellen en ontslaan van de leden van het directiecomité, op
voordracht van de gedelegeerd bestuurder; voordracht van de gedelegeerd bestuurder;
8° het uitoefenen van toezicht op de gedelegeerd bestuurder wat de 8° het uitoefenen van toezicht op de gedelegeerd bestuurder wat de
uitvoering van de beheersovereenkomst, het ondernemingsplan en de uitvoering van de beheersovereenkomst, het ondernemingsplan en de
beslissingen van de raad van bestuur betreft; beslissingen van de raad van bestuur betreft;
9° het bemiddelen in personele conflicten binnen het directiecomité; 9° het bemiddelen in personele conflicten binnen het directiecomité;
10° het beslissen over deelneming van de VRT aan vennootschappen, 10° het beslissen over deelneming van de VRT aan vennootschappen,
verenigingen en samenwerkingsverbanden; verenigingen en samenwerkingsverbanden;
11° het beslissen over de oprichting van vennootschappen door de VRT; 11° het beslissen over de oprichting van vennootschappen door de VRT;
12° het toezicht op de werking en de resultaten van de 12° het toezicht op de werking en de resultaten van de
vennootschappen, verenigingen en samenwerkingsverbanden, vermeld in 9° vennootschappen, verenigingen en samenwerkingsverbanden, vermeld in 9°
en 10°; en 10°;
13° de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de VRT in de 13° de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de VRT in de
bestuursorganen van de vennootschappen, verenigingen en bestuursorganen van de vennootschappen, verenigingen en
samenwerkingsverbanden, vermeld in 9° en 10°; samenwerkingsverbanden, vermeld in 9° en 10°;
14° het bijeenroepen van de algemene vergadering en het vaststellen 14° het bijeenroepen van de algemene vergadering en het vaststellen
van de agenda; van de agenda;
15° het opstellen van het kader waarbinnen de VRT merchandising- en 15° het opstellen van het kader waarbinnen de VRT merchandising- en
nevenactiviteiten uitoefent. » nevenactiviteiten uitoefent. »

Art. 9.In artikel 12, § 2 van de dezelfde decreten wordt het tweede

Art. 9.In artikel 12, § 2 van de dezelfde decreten wordt het tweede

lid vervangen door wat volgt : lid vervangen door wat volgt :
« De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen op initiatief « De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen op initiatief
en op voorstel van de gedelegeerd bestuurder, de voorzitter van de en op voorstel van de gedelegeerd bestuurder, de voorzitter van de
raad van bestuur of ten minste een derde van de leden van de raad van raad van bestuur of ten minste een derde van de leden van de raad van
bestuur bestuur
De gedelegeerd bestuurder verstrekt aan de raad van bestuur alle De gedelegeerd bestuurder verstrekt aan de raad van bestuur alle
nuttige inlichtingen en brengt alle aangelegenheden die voor een nuttige inlichtingen en brengt alle aangelegenheden die voor een
behoorlijke uitoefening van de bevoegdheden van de raad van bestuur behoorlijke uitoefening van de bevoegdheden van de raad van bestuur
nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van bestuur. ». nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van bestuur. ».

Art. 10.In artikel 13 van de dezelfde decreten wordt § 2 vervangen

Art. 10.In artikel 13 van de dezelfde decreten wordt § 2 vervangen

door wat volgt : door wat volgt :
« § 2. De gedelegeerd bestuurder is belast met en exclusief bevoegd « § 2. De gedelegeerd bestuurder is belast met en exclusief bevoegd
voor volgende taken van operationeel bestuur van de VRT : voor volgende taken van operationeel bestuur van de VRT :
1° inzake het management van de dienstverlening : de voorbereiding en 1° inzake het management van de dienstverlening : de voorbereiding en
de uitvoering van de jaarlijkse ondernemingsplannen en strategische de uitvoering van de jaarlijkse ondernemingsplannen en strategische
meerjarenplannen, die voortvloeien uit de beheersovereenkomst en meerjarenplannen, die voortvloeien uit de beheersovereenkomst en
goedgekeurd worden door de raad van bestuur; goedgekeurd worden door de raad van bestuur;
2° inzake de productontwikkeling : het ontwikkelen van nieuwe en het 2° inzake de productontwikkeling : het ontwikkelen van nieuwe en het
verbeteren van bestaande diensten, producten en processen die passen verbeteren van bestaande diensten, producten en processen die passen
in het beleid van de VRT; in het beleid van de VRT;
3° inzake het personeelsbeleid : het voeren van een coherent 3° inzake het personeelsbeleid : het voeren van een coherent
personeelsbeleid, afgestemd op de strategische ontwikkeling van de VRT personeelsbeleid, afgestemd op de strategische ontwikkeling van de VRT
en de omgevingsfactoren waarbinnen de dienstverlening plaatsvindt, en de omgevingsfactoren waarbinnen de dienstverlening plaatsvindt,
overeenkomstig de rechtspositieregeling van het personeel alsook overeenkomstig de rechtspositieregeling van het personeel alsook
overeenkomstig de richtlijnen van de raad van bestuur binnen het overeenkomstig de richtlijnen van de raad van bestuur binnen het
jaarlijks ondernemingsplan hierover; jaarlijks ondernemingsplan hierover;
4° inzake het financiële beleid : de uitvoering van alle budgettaire 4° inzake het financiële beleid : de uitvoering van alle budgettaire
en boekhoudkundige verrichtingen binnen het jaarlijkse en boekhoudkundige verrichtingen binnen het jaarlijkse
ondernemingsplan, met inbegrip van het registreren van de ondernemingsplan, met inbegrip van het registreren van de
verbintenissen, de goedkeuring en de boeking van de verplichtingen, de verbintenissen, de goedkeuring en de boeking van de verplichtingen, de
boeking van de vorderingen en het doen van alle ontvangsten en boeking van de vorderingen en het doen van alle ontvangsten en
uitgaven binnen de machtigende begroting; uitgaven binnen de machtigende begroting;
5° inzake het beheer van de infrastructuur : het voeren van een 5° inzake het beheer van de infrastructuur : het voeren van een
coherent beleid voor gebouwen, verbruiks- en patrimoniumgoederen, een coherent beleid voor gebouwen, verbruiks- en patrimoniumgoederen, een
efficiënt voorraadbeheer, alsmede het optimaal beheren van de efficiënt voorraadbeheer, alsmede het optimaal beheren van de
infrastructuur van de VRT binnen de limieten van het door de raad van infrastructuur van de VRT binnen de limieten van het door de raad van
bestuur goedgekeurde investeringsprogramma; bestuur goedgekeurde investeringsprogramma;
6° inzake communicatie en public relations : het voeren van een 6° inzake communicatie en public relations : het voeren van een
eigentijds intern en extern communicatiebeleid, in overeenstemming met eigentijds intern en extern communicatiebeleid, in overeenstemming met
de door de raad van bestuur vastgelegde richtlijnen hierover; de door de raad van bestuur vastgelegde richtlijnen hierover;
7° het vaststellen van het programma-aanbod en het uitzendschema. 7° het vaststellen van het programma-aanbod en het uitzendschema.
8° het nemen van andere operationele beslissingen die nuttig of nodig 8° het nemen van andere operationele beslissingen die nuttig of nodig
zijn voor de goede werking van de VRT en die niet tot de bevoegdheden zijn voor de goede werking van de VRT en die niet tot de bevoegdheden
behoren van de raad van bestuur. behoren van de raad van bestuur.
De gedelegeerd bestuurder neemt met raadgevende stem deel aan de De gedelegeerd bestuurder neemt met raadgevende stem deel aan de
vergaderingen van de raad van bestuur. De gedelegeerd bestuurder is vergaderingen van de raad van bestuur. De gedelegeerd bestuurder is
belast met de voorbereiding van de beslissingen van de raad van belast met de voorbereiding van de beslissingen van de raad van
bestuur. Hij verstrekt aan de raad van bestuur alle nodige bestuur. Hij verstrekt aan de raad van bestuur alle nodige
inlichtingen en brengt alle voorstellen die voor de werking van de VRT inlichtingen en brengt alle voorstellen die voor de werking van de VRT
nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van bestuur. nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van bestuur.
De gedelegeerd bestuurder vertegenwoordigt de VRT in de gerechtelijke De gedelegeerd bestuurder vertegenwoordigt de VRT in de gerechtelijke
en buitengerechtelijke handelingen, inbegrepen het optreden voor en buitengerechtelijke handelingen, inbegrepen het optreden voor
administratieve rechtscolleges, en treedt rechtsgeldig op in naam en administratieve rechtscolleges, en treedt rechtsgeldig op in naam en
voor rekening van de VRT, zonder dat hij dat aan de hand van een voor rekening van de VRT, zonder dat hij dat aan de hand van een
beslissing van de raad van bestuur moet staven. beslissing van de raad van bestuur moet staven.
Onverminderd de rechtspositieregeling van het personeel mag de Onverminderd de rechtspositieregeling van het personeel mag de
gedelegeerd bestuurder onder zijn verantwoordelijkheid één of meer gedelegeerd bestuurder onder zijn verantwoordelijkheid één of meer
specifieke bevoegdheden, met inbegrip van die welke vermeld worden in specifieke bevoegdheden, met inbegrip van die welke vermeld worden in
dit artikel, delegeren aan één of meer personeelsleden van de VRT. dit artikel, delegeren aan één of meer personeelsleden van de VRT.
De gedelegeerd bestuurder voert de beslissingen van de raad van De gedelegeerd bestuurder voert de beslissingen van de raad van
bestuur uit. ». bestuur uit. ».

Art. 11.Aan hoofdstuk V van titel II van dezelfde decreten worden een

Art. 11.Aan hoofdstuk V van titel II van dezelfde decreten worden een

artikel 20bis en 20ter toegevoegd, die luiden als volgt : artikel 20bis en 20ter toegevoegd, die luiden als volgt :
«

Artikel 20bis.Het decreet van 7 mei 2004 houdende regeling van de

«

Artikel 20bis.Het decreet van 7 mei 2004 houdende regeling van de

begrotingen, de boekhouding, de controle inzake subsidies, en de begrotingen, de boekhouding, de controle inzake subsidies, en de
controle door het Rekenhof, is van toepassing op de VRT. controle door het Rekenhof, is van toepassing op de VRT.

Artikel 20ter.De VRT wordt gemachtigd om een reservefonds aan te

Artikel 20ter.De VRT wordt gemachtigd om een reservefonds aan te

leggen. In de begroting bevindt het reservefonds zich op het niveau leggen. In de begroting bevindt het reservefonds zich op het niveau
van de totaliteit van de VRT. van de totaliteit van de VRT.
De VRT mag de middelen in het reservefonds aanwenden voor de De VRT mag de middelen in het reservefonds aanwenden voor de
uitoefening van de openbare omroepopdracht, met inbegrip van het uitoefening van de openbare omroepopdracht, met inbegrip van het
verwerven en beheren van patrimonium. » verwerven en beheren van patrimonium. »

Art. 12.In artikel 25, § 1 van de dezelfde decreten wordt het eerste

Art. 12.In artikel 25, § 1 van de dezelfde decreten wordt het eerste

lid vervangen door wat volgt : lid vervangen door wat volgt :
« De Vlaamse Regering wijst een gemeenschapsafgevaardigde aan die erop « De Vlaamse Regering wijst een gemeenschapsafgevaardigde aan die erop
toeziet dat de VRT zijn activiteiten uitvoert conform de wetten, toeziet dat de VRT zijn activiteiten uitvoert conform de wetten,
decreten, besluiten en de beheersovereenkomst. De Vlaamse Gemeenschap decreten, besluiten en de beheersovereenkomst. De Vlaamse Gemeenschap
draagt de kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van zijn ambt. draagt de kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van zijn ambt.
» »

Art. 13.In hoofdstuk IX van titel II van dezelfde decreten wordt een

Art. 13.In hoofdstuk IX van titel II van dezelfde decreten wordt een

artikel 25bis ingevoegd, dat luidt als volgt : artikel 25bis ingevoegd, dat luidt als volgt :
«

Artikel 25bis.Een interne-auditentiteit binnen de VRT evalueert de

«

Artikel 25bis.Een interne-auditentiteit binnen de VRT evalueert de

doeltreffendheid van het risico- en controlebeheer en de doeltreffendheid van het risico- en controlebeheer en de
beleidsprocessen, gaat na of ze adequaat zijn en formuleert beleidsprocessen, gaat na of ze adequaat zijn en formuleert
aanbevelingen tot verbetering daarvan. Ze voert daartoe audits uit ten aanbevelingen tot verbetering daarvan. Ze voert daartoe audits uit ten
behoeve van een door de raad van bestuur ingesteld Auditcomité, dat behoeve van een door de raad van bestuur ingesteld Auditcomité, dat
wordt voorgezeten door een door de raad van bestuur aangewezen lid van wordt voorgezeten door een door de raad van bestuur aangewezen lid van
de raad van bestuur, uitgezonderd de voorzitter en de gedelegeerd de raad van bestuur, uitgezonderd de voorzitter en de gedelegeerd
bestuurder. Ze voert eveneens audits uit ten behoeve van een auditcel bestuurder. Ze voert eveneens audits uit ten behoeve van een auditcel
bij het VRT-directiecomité met het oog op een zo optimaal mogelijk bij het VRT-directiecomité met het oog op een zo optimaal mogelijk
operationeel beheer. operationeel beheer.
De interne-auditentiteit opereert onafhankelijk van de gedelegeerd De interne-auditentiteit opereert onafhankelijk van de gedelegeerd
bestuurder en ressorteert rechtstreeks onder de voorzitter van de bestuurder en ressorteert rechtstreeks onder de voorzitter van de
Auditcomité. » Auditcomité. »

Art. 14.In hoofdstuk IX van titel II van dezelfde decreten wordt een

Art. 14.In hoofdstuk IX van titel II van dezelfde decreten wordt een

artikel 26bis ingevoegd, dat luidt als volgt : artikel 26bis ingevoegd, dat luidt als volgt :
«

Artikel 26bis.§ 1. De entiteit Interne Audit van de Vlaamse

«

Artikel 26bis.§ 1. De entiteit Interne Audit van de Vlaamse

Gemeenschap, vermeld in artikel 34 van het kaderdecreet Bestuurlijk Gemeenschap, vermeld in artikel 34 van het kaderdecreet Bestuurlijk
Beleid van 18 juli 2003, evalueert de interne controlesystemen van de Beleid van 18 juli 2003, evalueert de interne controlesystemen van de
VRT, gaat na of ze adequaat zijn en formuleert aanbevelingen tot VRT, gaat na of ze adequaat zijn en formuleert aanbevelingen tot
verbetering ervan. Ze voert daartoe financiële audits, verbetering ervan. Ze voert daartoe financiële audits,
overeenstemmingsaudits en operationele audits uit en is gemachtigd overeenstemmingsaudits en operationele audits uit en is gemachtigd
alle bedrijfsprocessen en activiteiten te onderzoeken. alle bedrijfsprocessen en activiteiten te onderzoeken.
De entiteit Interne Audit is tevens bevoegd voor het uitvoeren van De entiteit Interne Audit is tevens bevoegd voor het uitvoeren van
administratieve onderzoeken bij de VRT. De vertrouwelijkheid van administratieve onderzoeken bij de VRT. De vertrouwelijkheid van
commerciële en industriële informatie zoals gewaarborgd in artikel 14, commerciële en industriële informatie zoals gewaarborgd in artikel 14,
3° van het decreet van 26 maart 2004 inzake openbaarheid van bestuur, 3° van het decreet van 26 maart 2004 inzake openbaarheid van bestuur,
geldt onverkort. geldt onverkort.
§ 2. Om haar bevoegdheid te kunnen uitoefenen, heeft de entiteit § 2. Om haar bevoegdheid te kunnen uitoefenen, heeft de entiteit
Interne Audit toegang tot alle informatie en documenten van de VRT. Ze Interne Audit toegang tot alle informatie en documenten van de VRT. Ze
kan aan ieder personeelslid van de VRT de inlichtingen vragen die ze kan aan ieder personeelslid van de VRT de inlichtingen vragen die ze
voor de uitvoering van haar opdrachten nodig acht. Ieder personeelslid voor de uitvoering van haar opdrachten nodig acht. Ieder personeelslid
van de VRT is ertoe gehouden op een volledige wijze te antwoorden en van de VRT is ertoe gehouden op een volledige wijze te antwoorden en
alle relevante informatie en documenten te verstrekken. alle relevante informatie en documenten te verstrekken.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 19 mei 2006. Brussel, 19 mei 2006.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
Y. LETERME Y. LETERME
De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en
Toerisme, Toerisme,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
_______ _______
Nota Nota
Zitting 2005-2006. Zitting 2005-2006.
Stukken : 0ntwerp van decreet : 762 - Nr. 1 - Verslag : 762 - Nr. 2 - Stukken : 0ntwerp van decreet : 762 - Nr. 1 - Verslag : 762 - Nr. 2 -
Amendement : 762 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire Amendement : 762 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire
vergadering : 762 - Nr. 4. vergadering : 762 - Nr. 4.
Handelingen : Bespreking en aanneming : Vergadering van 10 mei. Handelingen : Bespreking en aanneming : Vergadering van 10 mei.
^