| Decreet betreffende de bevordering van de landbouw en de ontwikkeling van landbouwproducten van gedifferentieerde kwaliteit | Decreet betreffende de bevordering van de landbouw en de ontwikkeling van landbouwproducten van gedifferentieerde kwaliteit |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST | MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST |
| 19 DECEMBER 2002. - Decreet betreffende de bevordering van de landbouw | 19 DECEMBER 2002. - Decreet betreffende de bevordering van de landbouw |
| en de ontwikkeling van landbouwproducten van gedifferentieerde | en de ontwikkeling van landbouwproducten van gedifferentieerde |
| kwaliteit (1) | kwaliteit (1) |
| De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen | De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen |
| hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
| Titel I. - Algemeen | Titel I. - Algemeen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : |
| 1° "keten": de gezamenlijke activiteiten i.v.m. de productie, | 1° "keten": de gezamenlijke activiteiten i.v.m. de productie, |
| transformatie en distributie van een landbouwproduct of van een gamma | transformatie en distributie van een landbouwproduct of van een gamma |
| landbouwproducten; | landbouwproducten; |
| 2° "landbouwproduct van gedifferentieerde kwaliteit": product dat | 2° "landbouwproduct van gedifferentieerde kwaliteit": product dat |
| waardevol is vanwege een aantal identificeerbare kanmerken i.v.m. het | waardevol is vanwege een aantal identificeerbare kanmerken i.v.m. het |
| productie- of transformatieproces ervan, met inachtneming van een | productie- of transformatieproces ervan, met inachtneming van een |
| bestek waarin o.a. door de Regering goedgekeurde gebruiks- en | bestek waarin o.a. door de Regering goedgekeurde gebruiks- en |
| milieucriteria opgenomen zijn; | milieucriteria opgenomen zijn; |
| 3° "collectief merk": het collectieve gemeenschapsmerk gedeponeerd | 3° "collectief merk": het collectieve gemeenschapsmerk gedeponeerd |
| door de Waalse Regering ter bevordering van de gedifferentieerde | door de Waalse Regering ter bevordering van de gedifferentieerde |
| kwaliteit, overeenkomstig de Europese verordening nr 40/94 van de Raad | kwaliteit, overeenkomstig de Europese verordening nr 40/94 van de Raad |
| van 20 december 1993 inzake het Gemeenschapsmerk; | van 20 december 1993 inzake het Gemeenschapsmerk; |
| 4° "controle-instelling" : publiek- of privaatrechtelijke | 4° "controle-instelling" : publiek- of privaatrechtelijke |
| rechtspersoon belast in de zin van de Europese verordening nr. 2081/92 | rechtspersoon belast in de zin van de Europese verordening nr. 2081/92 |
| met het controleren en certificeren van producten, diensten en | met het controleren en certificeren van producten, diensten en |
| personen en in het bezit van een erkenning verleend door de Regering; | personen en in het bezit van een erkenning verleend door de Regering; |
| 5° "ketenraad" : structuur, al dan niet met rechtspersoonlijkheid, | 5° "ketenraad" : structuur, al dan niet met rechtspersoonlijkheid, |
| samengesteld uit vertegenwoordigers van een keten. | samengesteld uit vertegenwoordigers van een keten. |
Art. 2.Dit decreet regelt een materie bedoeld in artikel 6, § 1, V, |
Art. 2.Dit decreet regelt een materie bedoeld in artikel 6, § 1, V, |
| van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus | van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus |
| 1980, gewijzigd bij de bijzondere wetten van 8 augustus 1988, 16 juli | 1980, gewijzigd bij de bijzondere wetten van 8 augustus 1988, 16 juli |
| 1993 en 13 juli 2001. | 1993 en 13 juli 2001. |
Art. 3.De Regering is in het kader van haar beleid voor de |
Art. 3.De Regering is in het kader van haar beleid voor de |
| bevordering van de landbouw en de ontwikkeling van landbouwproducten | bevordering van de landbouw en de ontwikkeling van landbouwproducten |
| van gedifferentieerde kwaliteit bevoegd om onder andere een collectief | van gedifferentieerde kwaliteit bevoegd om onder andere een collectief |
| gemeenschapsmerk te deponeren dat enkel aan landbouwproducten van | gemeenschapsmerk te deponeren dat enkel aan landbouwproducten van |
| gedifferentieerde kwaliteit toegekend wordt. | gedifferentieerde kwaliteit toegekend wordt. |
| Het recht om het collectieve merk te gebruiken wordt toegekend en | Het recht om het collectieve merk te gebruiken wordt toegekend en |
| ingetrokken door het agentschap bedoeld in artikel 5. | ingetrokken door het agentschap bedoeld in artikel 5. |
| De ketenraad bedoeld in artikel 4 maakt in overleg met het agentschap | De ketenraad bedoeld in artikel 4 maakt in overleg met het agentschap |
| een ontwerp van programma op voor de ontwikkeling en de bevordering | een ontwerp van programma op voor de ontwikkeling en de bevordering |
| van de activiteiten, alsook één of meer ontwerpen van bestekken. | van de activiteiten, alsook één of meer ontwerpen van bestekken. |
| Het agentschap legt de ontwerpen van programma's en bestekken bedoeld | Het agentschap legt de ontwerpen van programma's en bestekken bedoeld |
| in het vorige lid ter goedkeuring voor aan de Regering nadat het | in het vorige lid ter goedkeuring voor aan de Regering nadat het |
| advies heeft uitgebracht. | advies heeft uitgebracht. |
| De zelfstandige controle-instellingen omschreven in artikel 1, 4°, | De zelfstandige controle-instellingen omschreven in artikel 1, 4°, |
| gaan na of de bestekken in acht genomen worden. | gaan na of de bestekken in acht genomen worden. |
| De Regering bepaalt de modaliteiten voor de uitvoering van dit | De Regering bepaalt de modaliteiten voor de uitvoering van dit |
| artikel. | artikel. |
| Titel II. - Samenstelling, erkenning en rol van de ketenraad | Titel II. - Samenstelling, erkenning en rol van de ketenraad |
Art. 4.De ketenraad vertegenwoordigt de belangen van een bepaalde |
Art. 4.De ketenraad vertegenwoordigt de belangen van een bepaalde |
| keten. | keten. |
| Hij wordt samengesteld hetzij op initiatief van de Regering, hetzij op | Hij wordt samengesteld hetzij op initiatief van de Regering, hetzij op |
| initiatief van de betrokken economische operatoren. | initiatief van de betrokken economische operatoren. |
| De Regering bepaalt de lijst van de ketens waarvoor een ketenraad | De Regering bepaalt de lijst van de ketens waarvoor een ketenraad |
| opgericht mag worden. | opgericht mag worden. |
| De Regering erkent de ketenraad op grond van de criteria en volgens de | De Regering erkent de ketenraad op grond van de criteria en volgens de |
| modaliteiten die zij bepaalt. | modaliteiten die zij bepaalt. |
| Als criteria voor de erkenning van de ketenraad wordt o.a. rekening | Als criteria voor de erkenning van de ketenraad wordt o.a. rekening |
| gehouden met de sociaal-economische opportuniteit van de oprichting | gehouden met de sociaal-economische opportuniteit van de oprichting |
| ervan, met de representativiteit en het economische gewicht van de | ervan, met de representativiteit en het economische gewicht van de |
| operatoren binnen bedoelde sector. | operatoren binnen bedoelde sector. |
| Het ontwerp van programma voor de ontwikkeling en de bevordering van | Het ontwerp van programma voor de ontwikkeling en de bevordering van |
| de activiteiten bedoeld in artikel 3 bevat hoe dan ook : | de activiteiten bedoeld in artikel 3 bevat hoe dan ook : |
| - de identificatie van de troeven en de zwakke punten, alsook de | - de identificatie van de troeven en de zwakke punten, alsook de |
| bestaande of potentiële opportuniteiten of risico's van de keten; | bestaande of potentiële opportuniteiten of risico's van de keten; |
| - een strategie gericht op een verhoging van de toegevoegde waarde van | - een strategie gericht op een verhoging van de toegevoegde waarde van |
| de producties via maatregelen tot ontwikkeling en bevordering van de | de producties via maatregelen tot ontwikkeling en bevordering van de |
| producten van gedifferentieerde kwaliteit op basis van de resultaten | producten van gedifferentieerde kwaliteit op basis van de resultaten |
| verstrekt door het waarnemingscentrum voor consumptie van het | verstrekt door het waarnemingscentrum voor consumptie van het |
| agentschap en op grond van sociaal-economische analyses; | agentschap en op grond van sociaal-economische analyses; |
| - een strategie voor een verhoging van de productie en de consumptie | - een strategie voor een verhoging van de productie en de consumptie |
| van de producten van gedifferentieerde kwaliteit; | van de producten van gedifferentieerde kwaliteit; |
| - een omschrijving van de commercialisatie- en productiemethodes | - een omschrijving van de commercialisatie- en productiemethodes |
| bedacht in de ontwikkelingsstrategie; | bedacht in de ontwikkelingsstrategie; |
| - de objectieven en perspectieven betreffende de kwalitatieve en | - de objectieven en perspectieven betreffende de kwalitatieve en |
| kwantitatieve evolutie van de producten van gedifferentieerde | kwantitatieve evolutie van de producten van gedifferentieerde |
| kwaliteit. | kwaliteit. |
| De Regering bepaalt de modaliteiten voor de overlegging van het | De Regering bepaalt de modaliteiten voor de overlegging van het |
| ontwerp van programma. | ontwerp van programma. |
| Titel III. - Het agentschap | Titel III. - Het agentschap |
| HOOFDSTUK I. - Oprichting en opdrachten | HOOFDSTUK I. - Oprichting en opdrachten |
Art. 5.Er wordt een instelling van openbaar nut met |
Art. 5.Er wordt een instelling van openbaar nut met |
| rechtspersoonlijkheid opgericht onder de benaming « Agence wallonne | rechtspersoonlijkheid opgericht onder de benaming « Agence wallonne |
| pour la promotion d'une agriculture de qualité » (Waals agentschap | pour la promotion d'une agriculture de qualité » (Waals agentschap |
| voor de bevordering van een kwaliteitslandbouw), afgekort "APAQ-W", | voor de bevordering van een kwaliteitslandbouw), afgekort "APAQ-W", |
| hierna 'het agentschap' genoemd. | hierna 'het agentschap' genoemd. |
| Het agentschap wordt ingedeeld bij de instellingen van categorie A | Het agentschap wordt ingedeeld bij de instellingen van categorie A |
| bedoeld in artikel 1 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de | bedoeld in artikel 1 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de |
| controle op sommige instellingen van openbaar nut. | controle op sommige instellingen van openbaar nut. |
| De bepalingen van die wet zijn van toepassing voorzover dit decreet er | De bepalingen van die wet zijn van toepassing voorzover dit decreet er |
| niet van afwijkt. | niet van afwijkt. |
| De zetel van het agentschap is gevestigd in Namen. | De zetel van het agentschap is gevestigd in Namen. |
Art. 6.Het agentschap helpt de Regering bij het uitstippelen en |
Art. 6.Het agentschap helpt de Regering bij het uitstippelen en |
| voeren van een geïntegreerd en overlegd beleid voor de bevordering van | voeren van een geïntegreerd en overlegd beleid voor de bevordering van |
| de landbouw en de ontwikkeling van landbouwproducten van | de landbouw en de ontwikkeling van landbouwproducten van |
| gedifferentieerde kwaliteit op het grondgebied van België. | gedifferentieerde kwaliteit op het grondgebied van België. |
| Daartoe wordt het belast met de volgende opdrachten : | Daartoe wordt het belast met de volgende opdrachten : |
| 1° de Regering advies geven bij het uitstippelen van een globaal en | 1° de Regering advies geven bij het uitstippelen van een globaal en |
| geïntegreerd beleid voor de bevordering van de landbouw en de | geïntegreerd beleid voor de bevordering van de landbouw en de |
| ontwikkeling van landbouwproducten van gedifferentieerde kwaliteit en | ontwikkeling van landbouwproducten van gedifferentieerde kwaliteit en |
| met het oog daarop een voorstel van meerjarig strategisch programma | met het oog daarop een voorstel van meerjarig strategisch programma |
| uitwerken; | uitwerken; |
| 2° de Regering gegevens verstrekken i.v.m. de opvolging van de | 2° de Regering gegevens verstrekken i.v.m. de opvolging van de |
| tenuitvoerlegging en de evaluatie van het beleid dat ze terzake voert; | tenuitvoerlegging en de evaluatie van het beleid dat ze terzake voert; |
| 3° de door de ketenraden opgemaakte ontwerpen van programma voor de | 3° de door de ketenraden opgemaakte ontwerpen van programma voor de |
| ontwikkeling en de bevordering analyseren en evalueren; | ontwikkeling en de bevordering analyseren en evalueren; |
| 4° wat de bevordering van de landbouw betreft : | 4° wat de bevordering van de landbouw betreft : |
| a) de specificiteiten van de Waalse landbouw in het licht stellen en | a) de specificiteiten van de Waalse landbouw in het licht stellen en |
| beoordelen; | beoordelen; |
| b) een positief imago van de landbouw, van haar bedrijven en producten | b) een positief imago van de landbouw, van haar bedrijven en producten |
| ontwikkelen; | ontwikkelen; |
| c) de generische kwaliteit van de producten aan het licht stellen, | c) de generische kwaliteit van de producten aan het licht stellen, |
| o.a. via informatie over evenwichtige voeding; | o.a. via informatie over evenwichtige voeding; |
| d) pedagogische acties voeren en de smaakgevoeligheid bevorderen; | d) pedagogische acties voeren en de smaakgevoeligheid bevorderen; |
| e) de sociale, culturele en ecologische functie van de landbouw | e) de sociale, culturele en ecologische functie van de landbouw |
| onderstrepen; | onderstrepen; |
| f) het collectieve merk algemeen in het licht stellen; | f) het collectieve merk algemeen in het licht stellen; |
| g) de verschillende wijzen van distributie van de landbouwproducten | g) de verschillende wijzen van distributie van de landbouwproducten |
| bevorderen; | bevorderen; |
| 5° wat de ontwikkeling van de producten van gedifferentieerde | 5° wat de ontwikkeling van de producten van gedifferentieerde |
| kwaliteit betreft: | kwaliteit betreft: |
| a) publiciteit maken voor de gamma's producten van gedifferentieerde | a) publiciteit maken voor de gamma's producten van gedifferentieerde |
| kwaliteit; | kwaliteit; |
| b) de geloofwaardigheid van de differentiatie van de kwaliteit | b) de geloofwaardigheid van de differentiatie van de kwaliteit |
| garanderen door erkenningscriteria vast te leggen voor het uitwerken | garanderen door erkenningscriteria vast te leggen voor het uitwerken |
| van de bestekken en door toezicht te houden op de controle die de | van de bestekken en door toezicht te houden op de controle die de |
| controle-instellingen uitvoeren; | controle-instellingen uitvoeren; |
| c) de resultaten inzamelen van de controles en analyses betreffende de | c) de resultaten inzamelen van de controles en analyses betreffende de |
| inachtneming van de bestekken van het collectieve merk en uitgevoerd | inachtneming van de bestekken van het collectieve merk en uitgevoerd |
| door de controle-instellingen; | door de controle-instellingen; |
| d) de definitie voorstellen van de voornaamste eisen van het | d) de definitie voorstellen van de voornaamste eisen van het |
| collectieve merk die aan de Regering voorgelegd moeten worden; | collectieve merk die aan de Regering voorgelegd moeten worden; |
| e) de prioritaire ontwikkelingsassen van het collectieve merk | e) de prioritaire ontwikkelingsassen van het collectieve merk |
| vastleggen; | vastleggen; |
| f) selectiecriteria voor de keuze van de producten vastleggen; | f) selectiecriteria voor de keuze van de producten vastleggen; |
| g) het recht om het collectieve merk te gebruiken toekennen en | g) het recht om het collectieve merk te gebruiken toekennen en |
| intrekken, na advies van het merkcomité bedoeld in artikel 10; | intrekken, na advies van het merkcomité bedoeld in artikel 10; |
| h) de operationele tenuitvoerlegging van het collectieve merk beheren | h) de operationele tenuitvoerlegging van het collectieve merk beheren |
| door het creëren van een kritieke massa op middellange termijn waarbij | door het creëren van een kritieke massa op middellange termijn waarbij |
| het collectieve merk voldoende commercieel gewicht krijgt; | het collectieve merk voldoende commercieel gewicht krijgt; |
| i) aan de verschillende operatoren gegevens over de keten verstrekken | i) aan de verschillende operatoren gegevens over de keten verstrekken |
| om hen te helpen bij het uitstippelen van hun beleid en bij het | om hen te helpen bij het uitstippelen van hun beleid en bij het |
| opvolgen van hun acties. | opvolgen van hun acties. |
Art. 7.Het agentschap ontwikkelt elke vorm van samenwerking met |
Art. 7.Het agentschap ontwikkelt elke vorm van samenwerking met |
| openbare of private partners i.v.m. zijn opdrachten. | openbare of private partners i.v.m. zijn opdrachten. |
Art. 8.Elk beroep betreffende de toekenning of de intrekking van het |
Art. 8.Elk beroep betreffende de toekenning of de intrekking van het |
| recht van gebruik van het collectieve merk bedoeld in artikel 6, 5°, g | recht van gebruik van het collectieve merk bedoeld in artikel 6, 5°, g |
| , valt onder de bevoegdheid van de Regering volgens de modaliteiten | , valt onder de bevoegdheid van de Regering volgens de modaliteiten |
| die zij bepaalt. | die zij bepaalt. |
| HOOFDSTUK II. - Oriëntatiecomité en comité van het collectieve merk | HOOFDSTUK II. - Oriëntatiecomité en comité van het collectieve merk |
Art. 9.§ 1. De Regering stelt een oriëntatiecomité in dat ermee |
Art. 9.§ 1. De Regering stelt een oriëntatiecomité in dat ermee |
| belast wordt : | belast wordt : |
| 1° de Regering advies te geven over : | 1° de Regering advies te geven over : |
| a) de ontwerpen van de ontwikkelings- en bevorderingsprogramma's | a) de ontwerpen van de ontwikkelings- en bevorderingsprogramma's |
| uitgewerkt door de ketenraden; | uitgewerkt door de ketenraden; |
| b) de voorstellen tot bevordering van de Waalse landbouw; | b) de voorstellen tot bevordering van de Waalse landbouw; |
| c) de ontwikkeling van het collectieve merk; | c) de ontwikkeling van het collectieve merk; |
| d) het voorstel van meerjarig strategisch plan bedoeld in artikel 6, | d) het voorstel van meerjarig strategisch plan bedoeld in artikel 6, |
| 1°; | 1°; |
| f) de samenhang tussen de strategie voor de ontwikkeling van het merk | f) de samenhang tussen de strategie voor de ontwikkeling van het merk |
| voorgedragen door het merkcomité in artikel 10, § 1, 1°, en de | voorgedragen door het merkcomité in artikel 10, § 1, 1°, en de |
| ontwerpen van ontwikkelingsprogramma's goedgekeurd door de Regering | ontwerpen van ontwikkelingsprogramma's goedgekeurd door de Regering |
| overeenkomstig het vierde lid van artikel 3; | overeenkomstig het vierde lid van artikel 3; |
| 2° voorstellen te doen en adviezen te geven over het beheer van het | 2° voorstellen te doen en adviezen te geven over het beheer van het |
| agentschap. | agentschap. |
| § 2. Het oriëntatiecomité is samengesteld uit negentien leden, benoemd | § 2. Het oriëntatiecomité is samengesteld uit negentien leden, benoemd |
| door de Regering volgens de modaliteiten die zij bepaalt en verdeeld | door de Regering volgens de modaliteiten die zij bepaalt en verdeeld |
| als volgt : | als volgt : |
| 1° drie vertegenwoordigers van de professionele landbouworganisaties; | 1° drie vertegenwoordigers van de professionele landbouworganisaties; |
| 2° twee vertegenwoordigers van de transformatiesector; | 2° twee vertegenwoordigers van de transformatiesector; |
| 3° twee vertegenwoordigers van de distributiesector, van wie één uit | 3° twee vertegenwoordigers van de distributiesector, van wie één uit |
| de coöperatieve sector; | de coöperatieve sector; |
| 4° drie vertegenwoordigers van de representatieve | 4° drie vertegenwoordigers van de representatieve |
| consumentenverenigingen; | consumentenverenigingen; |
| 5° vijf vertegenwoordigers van de Regering; | 5° vijf vertegenwoordigers van de Regering; |
| 6° de directeur-generaal van het Directoraat-generaal Landbouw of | 6° de directeur-generaal van het Directoraat-generaal Landbouw of |
| diens vertegenwoordiger; | diens vertegenwoordiger; |
| 7° de directeur-generaal van het 'Agence wallonne à l'exportation' | 7° de directeur-generaal van het 'Agence wallonne à l'exportation' |
| (Waals exportagentschap) of diens vertegenwoordiger; | (Waals exportagentschap) of diens vertegenwoordiger; |
| 8° twee deskundigen: één marketingspecialist en één wetenschapper. | 8° twee deskundigen: één marketingspecialist en één wetenschapper. |
| De Regering benoemt de voorzitter en de vice-voorzitter van het | De Regering benoemt de voorzitter en de vice-voorzitter van het |
| oriëntatiecomité onder de leden. | oriëntatiecomité onder de leden. |
| De directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal van het | De directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal van het |
| agentschap wonen de vergaderingen van het oriëntatiecomité bij met | agentschap wonen de vergaderingen van het oriëntatiecomité bij met |
| raadgevende stem. | raadgevende stem. |
| § 3. Het oriëntatiecomité maakt zijn reglement van inwendige orde op | § 3. Het oriëntatiecomité maakt zijn reglement van inwendige orde op |
| en legt het ter goedkeuring voor aan de Regering. | en legt het ter goedkeuring voor aan de Regering. |
Art. 10.§ 1. De Regering stelt een comité van het collectieve merk |
Art. 10.§ 1. De Regering stelt een comité van het collectieve merk |
| in. Dat comité heeft als opdracht advies uit te brengen over : | in. Dat comité heeft als opdracht advies uit te brengen over : |
| 1° de te voeren strategie inzake het collectieve merk, de toelating | 1° de te voeren strategie inzake het collectieve merk, de toelating |
| van nieuwe producten onder het collectieve merk en de evaluatie van de | van nieuwe producten onder het collectieve merk en de evaluatie van de |
| producten die reeds onder dat merk staan; | producten die reeds onder dat merk staan; |
| 2° de toekenning en de intrekking van het recht om het collectieve | 2° de toekenning en de intrekking van het recht om het collectieve |
| merk te gebruiken. | merk te gebruiken. |
| § 2. Het comité van het collectieve merk is samengesteld uit zeven | § 2. Het comité van het collectieve merk is samengesteld uit zeven |
| leden, benoemd door de Regering volgens de modaliteiten die zij | leden, benoemd door de Regering volgens de modaliteiten die zij |
| bepaalt en verdeeld als volgt : | bepaalt en verdeeld als volgt : |
| 1° één vertegenwoordiger van de professionele landbouworganisaties; | 1° één vertegenwoordiger van de professionele landbouworganisaties; |
| 2° één vertegenwoordiger van de transformatiesector; | 2° één vertegenwoordiger van de transformatiesector; |
| 3° één vertegenwoordiger van de distributiesector, van wie één uit de | 3° één vertegenwoordiger van de distributiesector, van wie één uit de |
| coöperatieve sector; | coöperatieve sector; |
| 4° één vertegenwoordiger van de representatieve | 4° één vertegenwoordiger van de representatieve |
| consumentenverenigingen; | consumentenverenigingen; |
| 5° twee vertegenwoordigers van de Regering; | 5° twee vertegenwoordigers van de Regering; |
| 6° één deskundige, gespecialiseerd in marketing. | 6° één deskundige, gespecialiseerd in marketing. |
| De Regering benoemt de voorzitter en de vice-voorzitter van het comité | De Regering benoemt de voorzitter en de vice-voorzitter van het comité |
| van het collectieve merk onder de leden. | van het collectieve merk onder de leden. |
| De directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal van het | De directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal van het |
| agentschap, alsmede één vertegenwoordiger van het Directoraat-generaal | agentschap, alsmede één vertegenwoordiger van het Directoraat-generaal |
| Landbouw, wonen de vergaderingen van het comité van het collectieve | Landbouw, wonen de vergaderingen van het comité van het collectieve |
| merk bij met raadgevende stem. | merk bij met raadgevende stem. |
| § 3. Het comité van het collectieve merk maakt zijn reglement van | § 3. Het comité van het collectieve merk maakt zijn reglement van |
| inwendige orde op en legt het ter goedkeuring voor aan de Regering. | inwendige orde op en legt het ter goedkeuring voor aan de Regering. |
| HOOFDSTUK III. - Dagelijks beheer | HOOFDSTUK III. - Dagelijks beheer |
Art. 11.De adviezen uitgebracht door het comité van het merk en het |
Art. 11.De adviezen uitgebracht door het comité van het merk en het |
| oriëntatiecomité worden gecentraliseerd door het agentschap. | oriëntatiecomité worden gecentraliseerd door het agentschap. |
Art. 12.Het agentschap wordt geleid door een directeur-generaal, die |
Art. 12.Het agentschap wordt geleid door een directeur-generaal, die |
| door een adjunct-directeur-generaal bijgestaan wordt. | door een adjunct-directeur-generaal bijgestaan wordt. |
| De Regering bepaalt de delegaties van bevoegdheden die aan de | De Regering bepaalt de delegaties van bevoegdheden die aan de |
| directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal toegekend worden. | directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal toegekend worden. |
| HOOFDSTUK IV. - Financieel beheer | HOOFDSTUK IV. - Financieel beheer |
Art. 13.Het agentschap beschikt over de volgende middelen : |
Art. 13.Het agentschap beschikt over de volgende middelen : |
| 1° de ontvangsten uit zijn activiteiten; | 1° de ontvangsten uit zijn activiteiten; |
| 2° de subsidies ten laste van de begroting van het Waalse Gewest, | 2° de subsidies ten laste van de begroting van het Waalse Gewest, |
| volgens de modaliteiten bepaald door de Regering; | volgens de modaliteiten bepaald door de Regering; |
| 3° het product van het beheer van het collectieve merk gedeponeerd | 3° het product van het beheer van het collectieve merk gedeponeerd |
| door de Regering met inachtneming van de geldende Europese regelgeving | door de Regering met inachtneming van de geldende Europese regelgeving |
| en volgens de modaliteiten voor het beheer van het collectieve merk, | en volgens de modaliteiten voor het beheer van het collectieve merk, |
| zoals bepaald door de Regering; | zoals bepaald door de Regering; |
| 4° de opbrengsten uit zijn erfgoed; | 4° de opbrengsten uit zijn erfgoed; |
| 5° de door de Regering toegelaten giften en legaten; | 5° de door de Regering toegelaten giften en legaten; |
| 6° de financiële participatie van private en openbare partners in de | 6° de financiële participatie van private en openbare partners in de |
| tenuitvoerlegging van projecten in het kader van programma's voor de | tenuitvoerlegging van projecten in het kader van programma's voor de |
| ontwikkeling en de bevordering van landbouwproducten van | ontwikkeling en de bevordering van landbouwproducten van |
| gedifferentieerde kwaliteit die nog niet onder het collectieve merk | gedifferentieerde kwaliteit die nog niet onder het collectieve merk |
| opgenomen zijn; | opgenomen zijn; |
| 7° de opbrengsten uit peterschap of cofinanciering. | 7° de opbrengsten uit peterschap of cofinanciering. |
Art. 14.De Regering maakt het jaarlijkse begrotingsontwerp van het |
Art. 14.De Regering maakt het jaarlijkse begrotingsontwerp van het |
| agentschap op. | agentschap op. |
| Het wordt gevoegd bij het ontwerp van de uitgavenbegroting van het | Het wordt gevoegd bij het ontwerp van de uitgavenbegroting van het |
| Waalse Gewest en ter goedkeuring voorgelegd aan de Waalse Raad. De | Waalse Gewest en ter goedkeuring voorgelegd aan de Waalse Raad. De |
| goedkeuring wordt verkregen via de stemming van de bepalingen die het | goedkeuring wordt verkregen via de stemming van de bepalingen die het |
| agentschap betreffen in het decreet houdende de uitgavenbegroting van | agentschap betreffen in het decreet houdende de uitgavenbegroting van |
| het Waalse Gewest. | het Waalse Gewest. |
| De Regering bepaalt de datum waarop het begrotingsontwerp moet | De Regering bepaalt de datum waarop het begrotingsontwerp moet |
| vastliggen. | vastliggen. |
Art. 15.Het gebrek aan goedkeuring op de eerste dag van het |
Art. 15.Het gebrek aan goedkeuring op de eerste dag van het |
| begrotingsjaar staat het gebruik van de in het begrotingsontwerp | begrotingsjaar staat het gebruik van de in het begrotingsontwerp |
| opgenomen kredieten niet in de weg, behalve als het gaat om uitgaven | opgenomen kredieten niet in de weg, behalve als het gaat om uitgaven |
| van een nieuw princiep die de begroting van het voorafgaande jaar niet | van een nieuw princiep die de begroting van het voorafgaande jaar niet |
| toelaat. | toelaat. |
Art. 16.Overdrachten en overschrijdingen van kredieten die op de |
Art. 16.Overdrachten en overschrijdingen van kredieten die op de |
| begroting van het agentschap opgenomen zijn, worden door de Regering | begroting van het agentschap opgenomen zijn, worden door de Regering |
| toegelaten. | toegelaten. |
| De overwogen kredietoverschrijdingen die een hogere financiële | De overwogen kredietoverschrijdingen die een hogere financiële |
| tegemoetkoming tot gevolg hebben dan die waarin de begroting van het | tegemoetkoming tot gevolg hebben dan die waarin de begroting van het |
| Gewest aanvankelijk voorzag, worden eerst goedgekeurd via de stemming | Gewest aanvankelijk voorzag, worden eerst goedgekeurd via de stemming |
| van een overeenstemmend krediet op de algemene uitgavenbegroting van | van een overeenstemmend krediet op de algemene uitgavenbegroting van |
| het Waalse Gewest. | het Waalse Gewest. |
Art. 17.§ 1. Het agentschap bezorgt de Regering periodieke standen en |
Art. 17.§ 1. Het agentschap bezorgt de Regering periodieke standen en |
| een jaarverslag over zijn activiteiten, met inachtneming van de | een jaarverslag over zijn activiteiten, met inachtneming van de |
| modaliteiten die de Regering bepaalt. | modaliteiten die de Regering bepaalt. |
| Het jaarverslag wordt door de Regering aan de Gewestraad overgemaakt | Het jaarverslag wordt door de Regering aan de Gewestraad overgemaakt |
| uiterlijk 30 april van het jaar dat volgt op bedoeld jaar. | uiterlijk 30 april van het jaar dat volgt op bedoeld jaar. |
| Daarnaast verschaft het agentschap de Regering jaarlijks een evaluatie | Daarnaast verschaft het agentschap de Regering jaarlijks een evaluatie |
| van de gevoerde acties, met inbegrip van de relevantie van de middelen | van de gevoerde acties, met inbegrip van de relevantie van de middelen |
| en van de doelmatigheid van de tenuitvoerlegging ervan, alsmede elk | en van de doelmatigheid van de tenuitvoerlegging ervan, alsmede elk |
| voorstel i.v.m. de te treffen maatregelen en de toe te passen | voorstel i.v.m. de te treffen maatregelen en de toe te passen |
| beleidsvormen met het oog op de verbetering van de resultaten | beleidsvormen met het oog op de verbetering van de resultaten |
| verkregen in het kader van de uitoefening van zijn opdrachten. | verkregen in het kader van de uitoefening van zijn opdrachten. |
| § 2. Het maakt de jaarrekening van de uitvoering van zijn begroting | § 2. Het maakt de jaarrekening van de uitvoering van zijn begroting |
| op, alsook een balans, vergezeld van een resultatenrekening, uiterlijk | op, alsook een balans, vergezeld van een resultatenrekening, uiterlijk |
| 30 april van het jaar na bedoeld jaar. | 30 april van het jaar na bedoeld jaar. |
| § 3. De Regering organiseert een boekhouding van het agentschap. Ze | § 3. De Regering organiseert een boekhouding van het agentschap. Ze |
| kan het agentschap ook onderwerpen aan de regels voor de controle van | kan het agentschap ook onderwerpen aan de regels voor de controle van |
| de vastlegging van de uitgaven binnen het Ministerie van het Waalse | de vastlegging van de uitgaven binnen het Ministerie van het Waalse |
| Gewest. | Gewest. |
Art. 18.§ 1. De Regering bepaalt de bijkomende regels i.v.m. : |
Art. 18.§ 1. De Regering bepaalt de bijkomende regels i.v.m. : |
| 1° de overlegging van de begrotingen; | 1° de overlegging van de begrotingen; |
| 2° de boekhouding; | 2° de boekhouding; |
| 3° de aflegging van rekeningen; | 3° de aflegging van rekeningen; |
| 4° de periodieke standen en verslagen. | 4° de periodieke standen en verslagen. |
| § 2. De Regering bepaalt de regels i.v.m.: | § 2. De Regering bepaalt de regels i.v.m.: |
| 1° de vastlegging van de ontvangsten en de bestemming ervan; | 1° de vastlegging van de ontvangsten en de bestemming ervan; |
| 2° de wijze waarop de bestanddelen van het erfgoed geschat worden; | 2° de wijze waarop de bestanddelen van het erfgoed geschat worden; |
| 3° de wijze van berekening en bepaling van het maximumbedrag van : | 3° de wijze van berekening en bepaling van het maximumbedrag van : |
| a) de afschrijvingen; | a) de afschrijvingen; |
| b) de speciale reserves en provisies vereist wegens het soort | b) de speciale reserves en provisies vereist wegens het soort |
| activiteiten van het agentschap. | activiteiten van het agentschap. |
| Titel IV. - Overgangs- en slotbepalingen | Titel IV. - Overgangs- en slotbepalingen |
| Art.19. Artikel 1, 7°, van het decreet van 22 januari 1988 betreffende | Art.19. Artikel 1, 7°, van het decreet van 22 januari 1988 betreffende |
| het statuut van het personeel van bepaalde instellingen van openbaar | het statuut van het personeel van bepaalde instellingen van openbaar |
| nut die onder het Waalse Gewest ressorteren, dient te worden gelezen | nut die onder het Waalse Gewest ressorteren, dient te worden gelezen |
| als volgt : | als volgt : |
| "7° « Agence wallonne pour la promotion d'une agriculture de qualité » | "7° « Agence wallonne pour la promotion d'une agriculture de qualité » |
| (Waals agentschap voor de bevordering van een kwaliteitslandbouw)". | (Waals agentschap voor de bevordering van een kwaliteitslandbouw)". |
Art. 20.De ontbinding van het agentschap mag slechts bij decreet |
Art. 20.De ontbinding van het agentschap mag slechts bij decreet |
| beslist worden. Dat decreet regelt de wijze van ontbinding. De | beslist worden. Dat decreet regelt de wijze van ontbinding. De |
| nettoactiva die bij de ontbinding van het agentschap bestaan, worden | nettoactiva die bij de ontbinding van het agentschap bestaan, worden |
| op de ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest gestort. | op de ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest gestort. |
Art. 21.Het decreet van 22 december 1994 tot instelling van een « |
Art. 21.Het decreet van 22 december 1994 tot instelling van een « |
| Office régional de promotion de l'agriculture et de l'horticulture » | Office régional de promotion de l'agriculture et de l'horticulture » |
| (Gewestelijke dienst voor de bevordering van de land- en tuinbouw) | (Gewestelijke dienst voor de bevordering van de land- en tuinbouw) |
| wordt opgeheven. | wordt opgeheven. |
Art. 22.De personeelsleden van de « Office régional de promotion de |
Art. 22.De personeelsleden van de « Office régional de promotion de |
| l'agriculture et de l'horticulture » in dienst op de datum van | l'agriculture et de l'horticulture » in dienst op de datum van |
| inwerkingtreding van dit decreet worden van rechtswege naar het | inwerkingtreding van dit decreet worden van rechtswege naar het |
| agentschap overgeplaatst. Ze behouden de hoedanigheid, graad, | agentschap overgeplaatst. Ze behouden de hoedanigheid, graad, |
| bezoldiging en anciënniteit die ze hadden bij de « Office régional de | bezoldiging en anciënniteit die ze hadden bij de « Office régional de |
| promotion de l'agriculture et de l'horticulture », met inachtneming | promotion de l'agriculture et de l'horticulture », met inachtneming |
| van de bepalingen van het koninklijk besluit van 22 december 2000 tot | van de bepalingen van het koninklijk besluit van 22 december 2000 tot |
| bepaling van de algemene beginselen. | bepaling van de algemene beginselen. |
Art. 23.De goederen, rechten en plichten van de « Office régional de |
Art. 23.De goederen, rechten en plichten van de « Office régional de |
| promotion de l'agriculture et de l'horticulture » worden van | promotion de l'agriculture et de l'horticulture » worden van |
| rechtswege aan het agentschap overgedragen. | rechtswege aan het agentschap overgedragen. |
Art. 24.De bepalingen genomen in uitvoering van artikel 4 van het |
Art. 24.De bepalingen genomen in uitvoering van artikel 4 van het |
| decreet van 22 december 1994 tot instelling van een « Office régional | decreet van 22 december 1994 tot instelling van een « Office régional |
| de promotion de l'agriculture et de l'horticulture » blijven van | de promotion de l'agriculture et de l'horticulture » blijven van |
| toepassing op het agentschap tot de door de Regering vastgelegde | toepassing op het agentschap tot de door de Regering vastgelegde |
| datum, uiterlijk 31 december 2007. | datum, uiterlijk 31 december 2007. |
Art. 25.De adviesafdelingen opgericht in uitvoering van artikel 8 van |
Art. 25.De adviesafdelingen opgericht in uitvoering van artikel 8 van |
| het decreet van 22 december 1994 tot instelling van een « Office | het decreet van 22 december 1994 tot instelling van een « Office |
| régional de promotion de l'agriculture et de l'horticulture » worden | régional de promotion de l'agriculture et de l'horticulture » worden |
| gehandhaafd tot de samenstelling van de ketenraden bedoeld in artikel | gehandhaafd tot de samenstelling van de ketenraden bedoeld in artikel |
| 4 van dit decreet, uiterlijk 31 december 2007. | 4 van dit decreet, uiterlijk 31 december 2007. |
| De gehandhaafde adviesafdelingen geven het agentschap advies in het | De gehandhaafde adviesafdelingen geven het agentschap advies in het |
| kader van de promotieacties betreffende de sectoren die ze | kader van de promotieacties betreffende de sectoren die ze |
| vertegenwoordigen. | vertegenwoordigen. |
Art. 26.De Regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van dit |
Art. 26.De Regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van dit |
| decreet. | decreet. |
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Namen, 19 december 2002. | Namen, 19 december 2002. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE | J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE |
| De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, | De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, |
| S. KUBLA | S. KUBLA |
| De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, | De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, |
| J. DARAS | J. DARAS |
| De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, | De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, |
| M. DAERDEN | M. DAERDEN |
| De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, | De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, |
| M. FORET | M. FORET |
| De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, | De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, |
| J. HAPPART | J. HAPPART |
| De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, | De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, |
| Ch. MICHEL | Ch. MICHEL |
| De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, | De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, |
| Th. DETIENNE | Th. DETIENNE |
| De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, | De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, |
| Mevr. M. ARENA | Mevr. M. ARENA |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Zitting 2001-2002. | (1) Zitting 2001-2002. |
| Stukken van de Raad 389 (2001-2002) Nrs.1 tot 19. | Stukken van de Raad 389 (2001-2002) Nrs.1 tot 19. |
| Volledig verslag , openbare vergadering van 18 december 2002. | Volledig verslag , openbare vergadering van 18 december 2002. |
| Bespreking - Stemming. | Bespreking - Stemming. |