Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 15/12/2005
← Terug naar "Decreet houdende invoering van het begrip "lichte vrachtauto" in Titel II van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen "
Decreet houdende invoering van het begrip "lichte vrachtauto" in Titel II van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen Decreet houdende invoering van het begrip "lichte vrachtauto" in Titel II van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
15 DECEMBER 2005. - Decreet houdende invoering van het begrip "lichte 15 DECEMBER 2005. - Decreet houdende invoering van het begrip "lichte
vrachtauto" in Titel II van het Wetboek van de met de vrachtauto" in Titel II van het Wetboek van de met de
inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (1) inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (1)
De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :

Artikel 1.Artikel 4 van het Wetboek van de met de

Artikel 1.Artikel 4 van het Wetboek van de met de

inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, waarvan de bestaande inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, waarvan de bestaande
tekst § 1 zal vormen, wordt aangevuld met de §§ 2 en 3, luidende als tekst § 1 zal vormen, wordt aangevuld met de §§ 2 en 3, luidende als
volgt : volgt :
"§ 2. In afwijking van § 1, wordt, voor de toepassing van Titel II, "§ 2. In afwijking van § 1, wordt, voor de toepassing van Titel II,
onder motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen waarvan de onder motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen waarvan de
maximaal toegelaten massa 3 500 kilogram niet overschrijdt, ook maximaal toegelaten massa 3 500 kilogram niet overschrijdt, ook
"lichte vrachtauto" genoemd, verstaan : "lichte vrachtauto" genoemd, verstaan :
a. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de a. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de
maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, bestaande uit maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, bestaande uit
een volledig van de laadruimte afgesloten enkele cabine die ten een volledig van de laadruimte afgesloten enkele cabine die ten
hoogste twee plaatsen mag bevatten, die van de bestuurder niet hoogste twee plaatsen mag bevatten, die van de bestuurder niet
inbegrepen, en een open laadbak; inbegrepen, en een open laadbak;
b. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de b. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de
maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, bestaande uit maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, bestaande uit
een volledig van de laadruimte afgesloten dubbele cabine die ten een volledig van de laadruimte afgesloten dubbele cabine die ten
hoogste zes plaatsen mag bevatten, die van de bestuurder niet hoogste zes plaatsen mag bevatten, die van de bestuurder niet
inbegrepen, en een open laadbak; inbegrepen, en een open laadbak;
c. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de c. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de
maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, gelijktijdig maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, gelijktijdig
bestaande uit een passagiersruimte die ten hoogste twee plaatsen mag bestaande uit een passagiersruimte die ten hoogste twee plaatsen mag
bevatten, die van de bestuurder niet inbegrepen en een daarvan bevatten, die van de bestuurder niet inbegrepen en een daarvan
afgesloten laadruimte waarvan de afstand, tussen elk punt van de afgesloten laadruimte waarvan de afstand, tussen elk punt van de
scheidingswand achter de zitplaatsen en de binnenkant van de scheidingswand achter de zitplaatsen en de binnenkant van de
achterzijde van de laadruimte, gemeten in de langsrichting van het achterzijde van de laadruimte, gemeten in de langsrichting van het
voertuig, op een hoogte van 20 cm boven de vloer, steeds minstens 50 % voertuig, op een hoogte van 20 cm boven de vloer, steeds minstens 50 %
dient te bedragen van de lengte van de wielbasis. Deze laadruimte moet dient te bedragen van de lengte van de wielbasis. Deze laadruimte moet
bovendien over haar hele oppervlakte bestaan uit een van het koetswerk bovendien over haar hele oppervlakte bestaan uit een van het koetswerk
deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde, horizontale laadvloer deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde, horizontale laadvloer
zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of
veiligheidsgordels; veiligheidsgordels;
d. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de d. elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de
maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, gelijktijdig maximaal toegelaten massa 3 500 kg niet overschrijdt, gelijktijdig
bestaande uit een passagiersruimte die ten hoogste zes plaatsen mag bestaande uit een passagiersruimte die ten hoogste zes plaatsen mag
bevatten, die van de bestuurder niet inbegrepen en een daarvan bevatten, die van de bestuurder niet inbegrepen en een daarvan
volledig afgesloten laadruimte waarvan de afstand, tussen elk punt van volledig afgesloten laadruimte waarvan de afstand, tussen elk punt van
de scheidingswand achter de laatste rij zitplaatsen en de binnenkant de scheidingswand achter de laatste rij zitplaatsen en de binnenkant
van de achterzijde van de laadruimte, gemeten in de langsrichting van van de achterzijde van de laadruimte, gemeten in de langsrichting van
het voertuig, op een hoogte van 20 cm boven de vloer, steeds minstens het voertuig, op een hoogte van 20 cm boven de vloer, steeds minstens
50 % dient te bedragen van de lengte van de wielbasis. Deze laadruimte 50 % dient te bedragen van de lengte van de wielbasis. Deze laadruimte
moet bovendien over haar hele oppervlakte bestaan uit een van het moet bovendien over haar hele oppervlakte bestaan uit een van het
koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde, horizontale koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde, horizontale
laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels
of veiligheidsgordels. of veiligheidsgordels.
§ 3. Indien het in de voormelde reglementering als lichte vrachtauto § 3. Indien het in de voormelde reglementering als lichte vrachtauto
aangeduid voertuig, niet beantwoordt aan één van de in § 2 opgesomde aangeduid voertuig, niet beantwoordt aan één van de in § 2 opgesomde
voertuigtypes, wordt het in de zin van deze Titel II, afhankelijk van voertuigtypes, wordt het in de zin van deze Titel II, afhankelijk van
zijn constructie, beschouwd als een personenauto, auto voor dubbel zijn constructie, beschouwd als een personenauto, auto voor dubbel
gebruik of minibus. » gebruik of minibus. »

Art. 2.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2006

Art. 2.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2006

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Namen, 15 december 2005. Namen, 15 december 2005.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling,
A. ANTOINE A. ANTOINE
De Minister van Begroting, Financiën, Uitrusting en Patrimonium, De Minister van Begroting, Financiën, Uitrusting en Patrimonium,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Vorming, De Minister van Vorming,
Mevr. M. ARENA Mevr. M. ARENA
De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken,
Ph. COURARD Ph. COURARD
De Minister van Onderzoek, Nieuwe Technologieën en Buitenlandse De Minister van Onderzoek, Nieuwe Technologieën en Buitenlandse
Betrekkingen, Betrekkingen,
Mevr. M.-D. SIMONET Mevr. M.-D. SIMONET
De Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel, De Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel,
J.-C. MARCOURT J.-C. MARCOURT
De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen,
Mevr. Ch. VIENNE Mevr. Ch. VIENNE
De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en
Toerisme, Toerisme,
B. LUTGEN B. LUTGEN
___________________ ___________________
(1) Zitting 2005-2006. (1) Zitting 2005-2006.
Stukken van de Raad 274 (2005-2006). Nrs. 1 en 2. Stukken van de Raad 274 (2005-2006). Nrs. 1 en 2.
Volledig verslag, openbare zitting van 15 december 2005. Volledig verslag, openbare zitting van 15 december 2005.
Bespreking - Stemming. Bespreking - Stemming.
^