Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 12/02/2004
← Terug naar "Decreet betreffende de overheidsbestuurder "
Decreet betreffende de overheidsbestuurder Decreet betreffende de overheidsbestuurder
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
12 FEBRUARI 2004. - Decreet betreffende de overheidsbestuurder (1) 12 FEBRUARI 2004. - Decreet betreffende de overheidsbestuurder (1)
De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :
HOOFDSTUK I. - Algemeen HOOFDSTUK I. - Algemeen

Artikel 1.Dit decreet regelt een aangelegenheid bedoeld bij artikel

Artikel 1.Dit decreet regelt een aangelegenheid bedoeld bij artikel

39 van de Grondwet. 39 van de Grondwet.

Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder :

Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder :

1o "overheidsbestuurder" elke persoon of diens plaatsvervanger : 1o "overheidsbestuurder" elke persoon of diens plaatsvervanger :
a. die tegelijk : a. die tegelijk :
- in het orgaan belast met het bestuur van een rechtspersoon bedoeld - in het orgaan belast met het bestuur van een rechtspersoon bedoeld
in artikel 3 zitting heeft; in artikel 3 zitting heeft;
- door de regering of op diens voordracht benoemd is overeenkomstig - door de regering of op diens voordracht benoemd is overeenkomstig
het decreet of het besluit tot oprichting van die rechtspersoon, het decreet of het besluit tot oprichting van die rechtspersoon,
overeenkomstig diens statuten of de rechten van de Regering in het overeenkomstig diens statuten of de rechten van de Regering in het
aandeelhouderschap, of die door de Waalse regering aangewezen is in aandeelhouderschap, of die door de Waalse regering aangewezen is in
één van de openbare vervoersmaatschappijen op de voordracht van de één van de openbare vervoersmaatschappijen op de voordracht van de
"Société régionale wallonne du Transport" (Gewestelijke Waalse "Société régionale wallonne du Transport" (Gewestelijke Waalse
Vervoersmaatschappij); Vervoersmaatschappij);
b. en die : b. en die :
- niet lid van rechtswege is van het bestuursorgaan van een - niet lid van rechtswege is van het bestuursorgaan van een
rechtspersoon bedoeld in artikel 3; rechtspersoon bedoeld in artikel 3;
- niet benoemd is in het bestuursorgaan van een rechtspersoon bedoeld - niet benoemd is in het bestuursorgaan van een rechtspersoon bedoeld
in artikel 2, door toedoen van derden die over die bevoegdheid in artikel 2, door toedoen van derden die over die bevoegdheid
beschikken, al dan niet samen met de regering; beschikken, al dan niet samen met de regering;
2o "overheidsbeheerder" : elke persoon die niet benoemd is krachtens 2o "overheidsbeheerder" : elke persoon die niet benoemd is krachtens
de bepalingen van het besluit van de Waalse Regering van 17 november de bepalingen van het besluit van de Waalse Regering van 17 november
1994 houdende het statuut van de ambtenaren van het Gewest, ander dan 1994 houdende het statuut van de ambtenaren van het Gewest, ander dan
de overheidsbestuurder, belast met het dagelijks bestuur, of die in de overheidsbestuurder, belast met het dagelijks bestuur, of die in
het orgaan dat met het dagelijks bestuur van de instelling belast is, het orgaan dat met het dagelijks bestuur van de instelling belast is,
optreedt en die door de regering of op diens voordracht is benoemd; optreedt en die door de regering of op diens voordracht is benoemd;
3o "bestuursorgaan" : de raad van bestuur van de rechtspersoon bedoeld 3o "bestuursorgaan" : de raad van bestuur van de rechtspersoon bedoeld
in de artikelen 3 en 17 of, bij ontstentenis, elk ander orgaan, in de artikelen 3 en 17 of, bij ontstentenis, elk ander orgaan,
ongeacht diens benaming, die over alle bevoegdheden beschikt die ongeacht diens benaming, die over alle bevoegdheden beschikt die
noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de opdracht of het noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de opdracht of het
maatschappelijk doel van de rechtspersoon; maatschappelijk doel van de rechtspersoon;
4o "instelling" : de rechtspersoon waarin de overheidsbestuurders 4o "instelling" : de rechtspersoon waarin de overheidsbestuurders
bedoeld in artikel 3 hun ambt uitoefenen; bedoeld in artikel 3 hun ambt uitoefenen;
5o "handvesten" : de formele verbintenissen die overeenkomstig de 5o "handvesten" : de formele verbintenissen die overeenkomstig de
artikelen 16 of 17 van dit decreet gesloten zijn; artikelen 16 of 17 van dit decreet gesloten zijn;
6o "toezichthoudend minister" : de Minister van de regering aan wie 6o "toezichthoudend minister" : de Minister van de regering aan wie
een bijzondere controlebevoegdheid over de instelling bedoeld in een bijzondere controlebevoegdheid over de instelling bedoeld in
artikel 3, § § 1 tot en met 3, is toegewezen krachtens het decreet of artikel 3, § § 1 tot en met 3, is toegewezen krachtens het decreet of
het besluit tot oprichting van die instelling of het besluit tot het besluit tot oprichting van die instelling of het besluit tot
verdeling van de bevoegdheden in de regering; verdeling van de bevoegdheden in de regering;
7o "regering" : de Regering van het Waalse Gewest. 7o "regering" : de Regering van het Waalse Gewest.

Art. 3.§ 1. Dit decreet geldt, artikel 17 uitgezonderd, voor de

Art. 3.§ 1. Dit decreet geldt, artikel 17 uitgezonderd, voor de

overheidsbestuurders en de overheidsbeheerders die hun ambt uitoefenen overheidsbestuurders en de overheidsbeheerders die hun ambt uitoefenen
bij volgende rechtspersonen : bij volgende rechtspersonen :
1o "Agence wallonne à l'Exportation" (Waals Exportagentschap); 1o "Agence wallonne à l'Exportation" (Waals Exportagentschap);
2o "Agence wallonne des Télécommunications" (Waals Agentschap voor 2o "Agence wallonne des Télécommunications" (Waals Agentschap voor
Telecommunicatie); Telecommunicatie);
3o het "Fonds du Logement des Familles nombreuses de Wallonie" 3o het "Fonds du Logement des Familles nombreuses de Wallonie"
(Woningfonds van de Kroostrijke Gezinnen van Wallonië); (Woningfonds van de Kroostrijke Gezinnen van Wallonië);
4o het "Office for Foreign Investors in Wallonia"; 4o het "Office for Foreign Investors in Wallonia";
5o de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" 5o de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi"
(Waalse Dienst voor Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling); (Waalse Dienst voor Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling);
6o de autonome haven van regio "Centre" en regio "West"; 6o de autonome haven van regio "Centre" en regio "West";
7o de autonome haven van Charleroi; 7o de autonome haven van Charleroi;
8o de autonome haven van Namen; 8o de autonome haven van Namen;
9o de autonome haven van Luik; 9o de autonome haven van Luik;
10o de "Société d'Assainissement et de Rénovation des sites 10o de "Société d'Assainissement et de Rénovation des sites
industriels dans l'ouest du Brabant wallon" (Vennootschap voor de industriels dans l'ouest du Brabant wallon" (Vennootschap voor de
sanering en de vernieuwing van bedrijfsruimten in het westen van sanering en de vernieuwing van bedrijfsruimten in het westen van
Waals-Brabant); Waals-Brabant);
11o de "Société publique d'Aide à la Qualité de l'Environnement" 11o de "Société publique d'Aide à la Qualité de l'Environnement"
(Openbare maatschappij voor hulpverlening inzake de verbetering van (Openbare maatschappij voor hulpverlening inzake de verbetering van
het leefmilieu); het leefmilieu);
12o de "Société publique de Gestion de l'Eau" (Openbare Maatschappij 12o de "Société publique de Gestion de l'Eau" (Openbare Maatschappij
voor Waterbeheer); voor Waterbeheer);
13o de "Société régionale d'Investissement de Wallonie" (Gewestelijke 13o de "Société régionale d'Investissement de Wallonie" (Gewestelijke
Investeringsmaatschappij voor Wallonië); Investeringsmaatschappij voor Wallonië);
14o de "Société régionale wallonne du Transport public de Personnes" 14o de "Société régionale wallonne du Transport public de Personnes"
(Waalse gewestelijke maatschappij voor openbaar personenvervoer); (Waalse gewestelijke maatschappij voor openbaar personenvervoer);
15o de "Société de Rénovation et d'Assainissement des sites 15o de "Société de Rénovation et d'Assainissement des sites
industriels" (Maatschappij voor de hernieuwing en de sanering van industriels" (Maatschappij voor de hernieuwing en de sanering van
bedrijfsruimten); bedrijfsruimten);
16o de "Société wallonne de Crédit social" (Waalse Maatschappij voor 16o de "Société wallonne de Crédit social" (Waalse Maatschappij voor
Sociaal Krediet); Sociaal Krediet);
17o de "Société wallonne des Eaux" (Waalse Watermaatschappij); 17o de "Société wallonne des Eaux" (Waalse Watermaatschappij);
18o de "Société wallonne du Logement" (Waalse 18o de "Société wallonne du Logement" (Waalse
Huisvestingsmaatschappij); Huisvestingsmaatschappij);
19o de "Société wallonne de Financement complémentaire des 19o de "Société wallonne de Financement complémentaire des
Infrastructures" (Waalse maatschappij voor de aanvullende financiering Infrastructures" (Waalse maatschappij voor de aanvullende financiering
van de infrastructuren); van de infrastructuren);
20o de "Société wallonne de financement et de garantie des petites et 20o de "Société wallonne de financement et de garantie des petites et
moyennes entreprises" (Waalse maatschappij voor de financiering en de moyennes entreprises" (Waalse maatschappij voor de financiering en de
waarborg van de kleine en middelgrote ondernemingen); waarborg van de kleine en middelgrote ondernemingen);
21o Sambrinvest; 21o Sambrinvest;
22o Meusinvest; 22o Meusinvest;
23o Investsud; 23o Investsud;
24o Nivelinvest; 24o Nivelinvest;
25o Invest Borinage Centre; 25o Invest Borinage Centre;
26o Hoccinvest; 26o Hoccinvest;
27o Ostbelgieninvest; 27o Ostbelgieninvest;
28o Namurinvest; 28o Namurinvest;
29o de Openbare Vervoersmaatschappij Waals-Brabant; 29o de Openbare Vervoersmaatschappij Waals-Brabant;
30o de Openbare Vervoersmaatschappij Charleroi; 30o de Openbare Vervoersmaatschappij Charleroi;
31o de Openbare Vervoersmaatschappij Henegouwen; 31o de Openbare Vervoersmaatschappij Henegouwen;
32o de Openbare Vervoersmaatschappij Luik-Verviers; 32o de Openbare Vervoersmaatschappij Luik-Verviers;
33o de Openbare Vervoersmaatschappij Namen-Luxemburg. 33o de Openbare Vervoersmaatschappij Namen-Luxemburg.
§ 2. Dit decreet geldt, artikel 17 uitgezonderd, voor elke § 2. Dit decreet geldt, artikel 17 uitgezonderd, voor elke
overheidsbestuurder die zijn ambt uitoefent in een gespecialiseerde overheidsbestuurder die zijn ambt uitoefent in een gespecialiseerde
maatschappij of een gespecialiseerde dochtermaatschappij in de zin van maatschappij of een gespecialiseerde dochtermaatschappij in de zin van
de wet van 2 april 1962 betreffende de federale de wet van 2 april 1962 betreffende de federale
investeringsmaatschappij of de gewestelijke investeringsmaatschappij of de gewestelijke
investeringsmaatschappijen, zoals gewijzigd bij het decreet van 6 mei investeringsmaatschappijen, zoals gewijzigd bij het decreet van 6 mei
1999. 1999.
§ 3. Onverminderd paragraaf 2 geldt dit decreet, artikel 17 § 3. Onverminderd paragraaf 2 geldt dit decreet, artikel 17
uitgezonderd, voor elke overheidsbestuurder die zijn ambt uitoefent uitgezonderd, voor elke overheidsbestuurder die zijn ambt uitoefent
bij elke rechtspersoon die is opgericht bij een decreet of een besluit bij elke rechtspersoon die is opgericht bij een decreet of een besluit
na inwerkingtreding van dit decreet, behalve andersluidende bepaling. na inwerkingtreding van dit decreet, behalve andersluidende bepaling.
§ 4. Dit decreet geldt niet voor de bestaande of op te richten § 4. Dit decreet geldt niet voor de bestaande of op te richten
rechtspersonen die de vorm hebben van een vereniging zonder rechtspersonen die de vorm hebben van een vereniging zonder
winstoogmerk. winstoogmerk.
HOOFDSTUK II. - Benoeming en afzetting van de overheidsbestuurder HOOFDSTUK II. - Benoeming en afzetting van de overheidsbestuurder

Art. 4.§ 1. De overheidsbestuurder wordt benoemd of voorgedragen door

Art. 4.§ 1. De overheidsbestuurder wordt benoemd of voorgedragen door

de regering waarbij rekening gehouden wordt, voor alle de regering waarbij rekening gehouden wordt, voor alle
overheidsbestuurders van de instelling, met de proportionele overheidsbestuurders van de instelling, met de proportionele
vertegenwoordiging van de in de Waalse Gewestraad erkende politieke vertegenwoordiging van de in de Waalse Gewestraad erkende politieke
groepen onder aanwending van het mechanisme omschreven in de artikelen groepen onder aanwending van het mechanisme omschreven in de artikelen
167 en 168 van het Kieswetboek maar waarbij niet rekening gehouden 167 en 168 van het Kieswetboek maar waarbij niet rekening gehouden
wordt met de politieke groep(en) die de democratische beginselen van, wordt met de politieke groep(en) die de democratische beginselen van,
inzonderheid, het Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens inzonderheid, het Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens
en de Fundamentele Vrijheden, de aanvullende protocols bij dat Verdrag en de Fundamentele Vrijheden, de aanvullende protocols bij dat Verdrag
die in België gelden, de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van die in België gelden, de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van
bepaalde door racisme of xenophobie ingegeven daden, en de wet van 23 bepaalde door racisme of xenophobie ingegeven daden, en de wet van 23
maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren,
rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de Tweede rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de Tweede
Wereldoorlog door het Duitse nationaal-socialistische regime is Wereldoorlog door het Duitse nationaal-socialistische regime is
gepleegd, niet zou(den) naleven. gepleegd, niet zou(den) naleven.
Voorafgaandelijk aan de benoeming of het voorstel tot benoeming gaat Voorafgaandelijk aan de benoeming of het voorstel tot benoeming gaat
de regering na : de regering na :
1o of de kandidaat voldoende beschikbaar is om zijn mandaat uit te 1o of de kandidaat voldoende beschikbaar is om zijn mandaat uit te
oefenen; oefenen;
2o via de voorlegging van een curriculum vitae, of de kandidaat over 2o via de voorlegging van een curriculum vitae, of de kandidaat over
de beroepsvaardigheden, de nuttige ervaring, inzonderheid in de de beroepsvaardigheden, de nuttige ervaring, inzonderheid in de
activiteitengebieden van de instelling, heeft; activiteitengebieden van de instelling, heeft;
3o via de voorlegging van een bewijs van goed zedelijk gedrag, of de 3o via de voorlegging van een bewijs van goed zedelijk gedrag, of de
kandidaat geen enkele strafrechtelijke veroordeling heeft opgelopen kandidaat geen enkele strafrechtelijke veroordeling heeft opgelopen
die onverenigbaar zou zijn met de uitoefening van het mandaat van die onverenigbaar zou zijn met de uitoefening van het mandaat van
overheidsbestuurder of, bij ontstentenis, een verklaring op erewoord overheidsbestuurder of, bij ontstentenis, een verklaring op erewoord
dat hij niet een dergelijke veroordeling heeft opgelopen; dat hij niet een dergelijke veroordeling heeft opgelopen;
4o of de kandidaat via een verklaring op erewoord schriftelijk 4o of de kandidaat via een verklaring op erewoord schriftelijk
bevestigt dat hij zich niet in de veronderstellingen bedoeld in bevestigt dat hij zich niet in de veronderstellingen bedoeld in
artikel 7 bevindt; artikel 7 bevindt;
5o of er bij de kandidaat geen rechtstreeks of onrechtstreeks 5o of er bij de kandidaat geen rechtstreeks of onrechtstreeks
belangenconflict bestaat wegens de uitoefening van een activiteit of belangenconflict bestaat wegens de uitoefening van een activiteit of
het hebben van belangen bij een rechtspersoon die een activiteit het hebben van belangen bij een rechtspersoon die een activiteit
uitoefent die met de activiteit van de instelling in concurrentie is. uitoefent die met de activiteit van de instelling in concurrentie is.
§ 2. Onverminderd de bepalingen tot regeling van de benoeming van de § 2. Onverminderd de bepalingen tot regeling van de benoeming van de
overheidsbeheerder vervat in het decreet of het besluit tot oprichting overheidsbeheerder vervat in het decreet of het besluit tot oprichting
van de instellingen of in de statuten ervan geldt de procedure bedoeld van de instellingen of in de statuten ervan geldt de procedure bedoeld
in paragraaf 1 voor de overheidsbeheerder, uitgezonderd het in in paragraaf 1 voor de overheidsbeheerder, uitgezonderd het in
rekening nemen van de proportionele vertegenwoordiging bedoeld in rekening nemen van de proportionele vertegenwoordiging bedoeld in
paragraaf 1, eerste lid. paragraaf 1, eerste lid.

Art. 5.Het mandaat van overheidsbestuurder overschrijdt niet vijf

Art. 5.Het mandaat van overheidsbestuurder overschrijdt niet vijf

jaar en is hernieuwbaar. jaar en is hernieuwbaar.

Art. 6.Onverminderd de bepalingen tot regeling van de voorlopige

Art. 6.Onverminderd de bepalingen tot regeling van de voorlopige

vervanging van de overheidsbestuurder in geval van een openstaand vervanging van de overheidsbestuurder in geval van een openstaand
mandaat, vervat in het decreet of het besluit tot oprichting van de mandaat, vervat in het decreet of het besluit tot oprichting van de
instelling, in diens statuten of het Wetboek van vennootschappen, instelling, in diens statuten of het Wetboek van vennootschappen,
waakt de regering er in geval van een openstaand mandaat van een waakt de regering er in geval van een openstaand mandaat van een
overheidsbestuurder over dat de overheidsbestuurder zo spoedig overheidsbestuurder over dat de overheidsbestuurder zo spoedig
mogelijk vervangen wordt of dat de vervanging van de mogelijk vervangen wordt of dat de vervanging van de
overheidsbestuurder zo spoedig mogelijk voorgesteld wordt, volgens de overheidsbestuurder zo spoedig mogelijk voorgesteld wordt, volgens de
procedure bedoeld in artikel 4. procedure bedoeld in artikel 4.

Art. 7.De regering mag niemand als overheidsbestuurder benoemen of

Art. 7.De regering mag niemand als overheidsbestuurder benoemen of

voordragen die lid is van of sympathiseert met elke instelling, voordragen die lid is van of sympathiseert met elke instelling,
partij, vereniging of rechtspersoon ongeacht welke ze zijn, die de partij, vereniging of rechtspersoon ongeacht welke ze zijn, die de
democratische beginselen van het Verdrag tot bescherming van de democratische beginselen van het Verdrag tot bescherming van de
Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden, van de aanvullende Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden, van de aanvullende
protocols bij dat Verdrag die in België gelden, de wet van 30 juli protocols bij dat Verdrag die in België gelden, de wet van 30 juli
1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenophobie ingegeven 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenophobie ingegeven
daden, en de wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, daden, en de wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen,
minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die
tijdens de tweede wereldoorlog door het Duitse tijdens de tweede wereldoorlog door het Duitse
nationaal-socialistische regime is gepleegd, niet naleeft. nationaal-socialistische regime is gepleegd, niet naleeft.
Indien de regering de kandidatuur van een persoon op grond van vorig Indien de regering de kandidatuur van een persoon op grond van vorig
lid verwerpt, motiveert hij op bijzondere wijze zijn beslissing. lid verwerpt, motiveert hij op bijzondere wijze zijn beslissing.

Art. 8.§ 1. Onverminderd andere beperkingen bepaald bij of krachtens

Art. 8.§ 1. Onverminderd andere beperkingen bepaald bij of krachtens

een wet, een decreet, een besluit of de statuten van de instelling is een wet, een decreet, een besluit of de statuten van de instelling is
het mandaat van overheidsbestuurder onverenigbaar met het mandaat of het mandaat van overheidsbestuurder onverenigbaar met het mandaat of
ambt van : ambt van :
1o lid van de regering van de federale Overheid, een Gewest of een 1o lid van de regering van de federale Overheid, een Gewest of een
Gemeenschap; Gemeenschap;
2o lid van het Europees Parlement, de federale Wetgevende Kamers of 2o lid van het Europees Parlement, de federale Wetgevende Kamers of
een parlement van een Gewest of een Gemeenschap; een parlement van een Gewest of een Gemeenschap;
3o provinciegouverneur; 3o provinciegouverneur;
4o personeelslid van de instelling, of van één van de 4o personeelslid van de instelling, of van één van de
dochtermaatschappijen ervan, uitgezonderd de verantwoordelijke(n) voor dochtermaatschappijen ervan, uitgezonderd de verantwoordelijke(n) voor
het dagelijks bestuur; het dagelijks bestuur;
5o externe raadgever of regelmatige adviesgever van de instelling. 5o externe raadgever of regelmatige adviesgever van de instelling.
§ 2. Indien de overheidsbestuurder in de loop van zijn mandaat § 2. Indien de overheidsbestuurder in de loop van zijn mandaat
aanvaardt om een ambt of een mandaat bedoeld in paragraaf 1, 1o en 2o, aanvaardt om een ambt of een mandaat bedoeld in paragraaf 1, 1o en 2o,
uit te oefenen, wordt zijn mandaat van rechtswege opgeschort. Hij uit te oefenen, wordt zijn mandaat van rechtswege opgeschort. Hij
wordt tijdens de duur van zijn mandaat of de uitoefening van het wordt tijdens de duur van zijn mandaat of de uitoefening van het
daarmee onverenigbare ambt vervangen, in voorkomend geval door zijn daarmee onverenigbare ambt vervangen, in voorkomend geval door zijn
plaatsvervanger of door een overheidsbestuurder die overeenkomstig plaatsvervanger of door een overheidsbestuurder die overeenkomstig
artikel 4 benoemd of voorgedragen wordt. artikel 4 benoemd of voorgedragen wordt.
Bij beëindiging van de onverenigbaarheid kan de overheidsbestuurder Bij beëindiging van de onverenigbaarheid kan de overheidsbestuurder
wiens mandaat opgeschort werd, zijn mandaat wederopnemen binnen de wiens mandaat opgeschort werd, zijn mandaat wederopnemen binnen de
drie maanden na het einde van de onverenigbaarheid. drie maanden na het einde van de onverenigbaarheid.
§ 3. Indien de overheidsbestuurder in de loop van zijn mandaat § 3. Indien de overheidsbestuurder in de loop van zijn mandaat
aanvaardt om een ambt of een mandaat bedoeld in paragraaf 1, 3o tot en aanvaardt om een ambt of een mandaat bedoeld in paragraaf 1, 3o tot en
met 5o, uit te oefenen, wordt zijn mandaat van rechtswege beëindigd. met 5o, uit te oefenen, wordt zijn mandaat van rechtswege beëindigd.
Hij wordt vervangen door een overheidsbestuurder die overeenkomstig Hij wordt vervangen door een overheidsbestuurder die overeenkomstig
artikel 4 benoemd of voorgedragen wordt. artikel 4 benoemd of voorgedragen wordt.

Art. 9.§ 1. Onverminderd de bepalingen met betrekking tot het

Art. 9.§ 1. Onverminderd de bepalingen met betrekking tot het

afzettingrecht vervat in het decreet of besluit tot oprichting van de afzettingrecht vervat in het decreet of besluit tot oprichting van de
instelling, diens statuten, in het Wetboek van vennootschappen of in instelling, diens statuten, in het Wetboek van vennootschappen of in
het gemeen recht, kan de regering, in voorkomend geval na advies of op het gemeen recht, kan de regering, in voorkomend geval na advies of op
de voordracht van de regeringscommissaris(sen) de overheidsbestuurder de voordracht van de regeringscommissaris(sen) de overheidsbestuurder
afzetten of zijn afzetting voorstellen aan het bevoegde orgaan indien afzetten of zijn afzetting voorstellen aan het bevoegde orgaan indien
blijkt dat de overheidsbestuurder : blijkt dat de overheidsbestuurder :
1o bewust een handeling gepleegd heeft die onverenigbaar is met de 1o bewust een handeling gepleegd heeft die onverenigbaar is met de
opdracht of het maatschappelijk doel van de instelling; opdracht of het maatschappelijk doel van de instelling;
2o een fout of een ernstige nalatigheid begaan heeft in de uitoefening 2o een fout of een ernstige nalatigheid begaan heeft in de uitoefening
van zijn mandaat; van zijn mandaat;
3o in de loop van éénzelfde jaar zonder verantwoording afwezig is 3o in de loop van éénzelfde jaar zonder verantwoording afwezig is
gebleven van drie gewone en regelmatig bijeengeroepen vergaderingen gebleven van drie gewone en regelmatig bijeengeroepen vergaderingen
van het bestuursorgaan van de instelling; van het bestuursorgaan van de instelling;
4o zich in één van de veronderstellingen bedoeld in artikel 7 bevindt; 4o zich in één van de veronderstellingen bedoeld in artikel 7 bevindt;
5o de voorwaarden bepaald in artikel 4, § 1, tweede lid, 3o tot en met 5o de voorwaarden bepaald in artikel 4, § 1, tweede lid, 3o tot en met
5o, niet meer vervult; 5o, niet meer vervult;
6o de verbintenissen voortvloeiend uit het handvest van de 6o de verbintenissen voortvloeiend uit het handvest van de
overheidsbestuurder bedoeld in artikel 16 niet in acht neemt. overheidsbestuurder bedoeld in artikel 16 niet in acht neemt.
§ 2. De regering hoort de overheidsbestuurder na hem opgeroepen te § 2. De regering hoort de overheidsbestuurder na hem opgeroepen te
hebben waarbij hem voorafgaandelijk aan de beslissing of het voorstel hebben waarbij hem voorafgaandelijk aan de beslissing of het voorstel
tot afzetting, de feiten die hem verweten worden en die kaderen in de tot afzetting, de feiten die hem verweten worden en die kaderen in de
veronderstellingen opgesomd in paragraaf 1, uiteengezet worden. veronderstellingen opgesomd in paragraaf 1, uiteengezet worden.
Bij zijn verhoor kan de overheidsbestuurder bijgestaan worden door de Bij zijn verhoor kan de overheidsbestuurder bijgestaan worden door de
persoon van zijn keuze. persoon van zijn keuze.
HOOFDSTUK III. - Rechten en verplichtingen van de overheidsbestuurder HOOFDSTUK III. - Rechten en verplichtingen van de overheidsbestuurder

Art. 10.De overheidsbestuurder houdt zich op de hoogte van de

Art. 10.De overheidsbestuurder houdt zich op de hoogte van de

evolutie van wet- en regelgeving, of algemeen of sectoraal, die evolutie van wet- en regelgeving, of algemeen of sectoraal, die
verband houden met zijn statuut, zijn ambt, evenals met de opdrachten verband houden met zijn statuut, zijn ambt, evenals met de opdrachten
of het maatschappelijk doel van de instelling. of het maatschappelijk doel van de instelling.
Daartoe organiseert of financiert de instelling ten behoeve van de Daartoe organiseert of financiert de instelling ten behoeve van de
overheidsbestuurder informatievergaderingen of -cursussen die de overheidsbestuurder informatievergaderingen of -cursussen die de
overheidsbestuurder in de mogelijkheid moeten stellen om in zijn overheidsbestuurder in de mogelijkheid moeten stellen om in zijn
permanente vorming te voorzien. permanente vorming te voorzien.

Art. 11.De overheidsbestuurder vergewist zich er bij de voorzitter

Art. 11.De overheidsbestuurder vergewist zich er bij de voorzitter

van het bestuursorgaan van de instelling van dat de toezichthoudend van het bestuursorgaan van de instelling van dat de toezichthoudend
minister of elke andere persoon aangewezen door de regering regelmatig minister of elke andere persoon aangewezen door de regering regelmatig
ingelicht wordt over de verwezenlijking van de opdrachten van de ingelicht wordt over de verwezenlijking van de opdrachten van de
instelling, met inbegrip van de gedelegeerde opdrachten bedoeld in instelling, met inbegrip van de gedelegeerde opdrachten bedoeld in
artikel 22 van de wet van 2 april 1962 betreffende de federale artikel 22 van de wet van 2 april 1962 betreffende de federale
investeringsmaatschappij of de gewestelijke investeringsmaatschappij of de gewestelijke
investeringsmaatschappijen, zoals gewijzigd bij het decreet van 6 mei investeringsmaatschappijen, zoals gewijzigd bij het decreet van 6 mei
1999, of het maatschappelijk doel van de instelling en, in voorkomend 1999, of het maatschappelijk doel van de instelling en, in voorkomend
geval, diens dochtermaatschappijen bedoeld in artikel 3, § 2. geval, diens dochtermaatschappijen bedoeld in artikel 3, § 2.

Art. 12.§ 1. Indien het bestuursorgaan van de instelling het

Art. 12.§ 1. Indien het bestuursorgaan van de instelling het

voornemen heeft om een strategische beslissing aan te nemen, vergewist voornemen heeft om een strategische beslissing aan te nemen, vergewist
de overheidsbestuurder er zich bij diens voorzitter op voorhand van of de overheidsbestuurder er zich bij diens voorzitter op voorhand van of
de Minister-President van de regering, de Minister van Begroting en de de Minister-President van de regering, de Minister van Begroting en de
toezichthoudend Minister of elke andere persoon aangewezen door de toezichthoudend Minister of elke andere persoon aangewezen door de
regering ingelicht zijn over het belang en de gevolgen van de te regering ingelicht zijn over het belang en de gevolgen van de te
treffen beslissing. treffen beslissing.
De voorzitter van het bestuursorgaan oordeelt of de voorgenomen De voorzitter van het bestuursorgaan oordeelt of de voorgenomen
beslissing van strategische aard is. beslissing van strategische aard is.
Onder strategische beslissing wordt meer bepaald de beslissing Onder strategische beslissing wordt meer bepaald de beslissing
verstaan die verband houdt met de oprichting van verstaan die verband houdt met de oprichting van
dochtermaatschappijen, het opstarten, het totstandbrengen of het dochtermaatschappijen, het opstarten, het totstandbrengen of het
afstoten van activiteiten en die onmiddellijk of op termijn van afstoten van activiteiten en die onmiddellijk of op termijn van
significante invloed kan zijn voor de instelling of voor het Gewest. significante invloed kan zijn voor de instelling of voor het Gewest.
§ 2. Bij wijze van uitzondering kan de regering het bestuursorgaan van § 2. Bij wijze van uitzondering kan de regering het bestuursorgaan van
de instelling, ofwel schriftelijk ofwel op een buitengewone de instelling, ofwel schriftelijk ofwel op een buitengewone
vergadering van het bestuursorgaan die bijeengeroepen wordt vergadering van het bestuursorgaan die bijeengeroepen wordt
overeenkomstig de bepalingen daartoe voorzien in het decreet of het overeenkomstig de bepalingen daartoe voorzien in het decreet of het
besluit tot oprichting van de instellingen of in diens statuten, zijn besluit tot oprichting van de instellingen of in diens statuten, zijn
standpunt meedelen ter zake van de voorgenomen strategische standpunt meedelen ter zake van de voorgenomen strategische
beslissing. beslissing.
Het door de regering medegedeelde standpunt verbindt de Het door de regering medegedeelde standpunt verbindt de
overheidsbestuurders niet. overheidsbestuurders niet.

Art. 13.§ 1. Onverminderd de verplichtingen die hem opgelegd worden

Art. 13.§ 1. Onverminderd de verplichtingen die hem opgelegd worden

bij de artikelen 11 en 12, § 1, de wet, het decreet, het besluit of de bij de artikelen 11 en 12, § 1, de wet, het decreet, het besluit of de
statuten kan de overheidsbestuurder de inlichtingen waarvan hij in het statuten kan de overheidsbestuurder de inlichtingen waarvan hij in het
kader van zijn ambt kennis heeft gekregen, niet gebruiken of kader van zijn ambt kennis heeft gekregen, niet gebruiken of
verspreiden indien het gebruik of de verspreiding ervan de belangen verspreiden indien het gebruik of de verspreiding ervan de belangen
van de instelling schade kan berokkenen. van de instelling schade kan berokkenen.
§ 2. De personen voor wie de inlichtingen medegedeeld krachtens de § 2. De personen voor wie de inlichtingen medegedeeld krachtens de
artikelen 11 en 12, § 1, bestemd zijn, hebben geen toestemming om die artikelen 11 en 12, § 1, bestemd zijn, hebben geen toestemming om die
inlichtingen te gebruiken of te verspreiden indien het gebruik of de inlichtingen te gebruiken of te verspreiden indien het gebruik of de
verspreiding ervan de belangen van de instelling schade kan verspreiding ervan de belangen van de instelling schade kan
berokkenen. berokkenen.

Art. 14.Volgens een door de regering vastgestelde procedure licht

Art. 14.Volgens een door de regering vastgestelde procedure licht

laatstgenoemde het bestuursorgaan van de instelling in over diens laatstgenoemde het bestuursorgaan van de instelling in over diens
beleidskeuzes met betrekking tot de statuten, de opdrachten en het beleidskeuzes met betrekking tot de statuten, de opdrachten en het
maatschappelijk doel van de instelling. maatschappelijk doel van de instelling.

Art. 15.De voorzitter van het bestuursorgaan deelt de regering

Art. 15.De voorzitter van het bestuursorgaan deelt de regering

jaarlijks het activiteitenverslag van de instelling of, bij jaarlijks het activiteitenverslag van de instelling of, bij
ontstentenis, het bestuursverslag mee waarin een volledig overzicht ontstentenis, het bestuursverslag mee waarin een volledig overzicht
verstrekt wordt over de bezoldiging van de overheidsbestuurders en verstrekt wordt over de bezoldiging van de overheidsbestuurders en
-beheerders, evenals over de mandaten en de daarmee verbonden -beheerders, evenals over de mandaten en de daarmee verbonden
vergoedingen die bedoelde overheidsbestuurders en -beheerders gekregen vergoedingen die bedoelde overheidsbestuurders en -beheerders gekregen
hebben bij de rechstpersonen waarvan de instelling deelbewijzen in hebben bij de rechstpersonen waarvan de instelling deelbewijzen in
handen heeft of aan de werking waarvan die instelling bijdraagt en handen heeft of aan de werking waarvan die instelling bijdraagt en
waarin de overheidsbestuurders en -beheerders op de voordracht van de waarin de overheidsbestuurders en -beheerders op de voordracht van de
instelling zijn aangewezen. instelling zijn aangewezen.
De regering deelt jaarlijks de inlichtingen vervat in het verslag aan De regering deelt jaarlijks de inlichtingen vervat in het verslag aan
de Waalse Gewestraad mee op de door hem vastgestelde wijze. de Waalse Gewestraad mee op de door hem vastgestelde wijze.
HOOFDSTUK IV. - Handvest HOOFDSTUK IV. - Handvest

Art. 16.§ 1. De regering of de toezichthoudend Minister sluit met

Art. 16.§ 1. De regering of de toezichthoudend Minister sluit met

elke overheidsbestuurder een handvest, "handvest van de elke overheidsbestuurder een handvest, "handvest van de
overheidsbestuurder" genoemd overeen. overheidsbestuurder" genoemd overeen.
De regering stelt de inhoud van het handvest vast. De regering stelt de inhoud van het handvest vast.
In dat handvest wordt minstens melding gemaakt van de verbintenis van In dat handvest wordt minstens melding gemaakt van de verbintenis van
de overheidsbestuurder om : de overheidsbestuurder om :
1o alle bepalingen van dit decreet na te leven en te waken over de 1o alle bepalingen van dit decreet na te leven en te waken over de
openbare belangen en doelstellingen van de instelling, evenals over openbare belangen en doelstellingen van de instelling, evenals over
diens openbare aandeelhouder; diens openbare aandeelhouder;
2o over de doeltreffende werking van het bestuursorgaan te waken; 2o over de doeltreffende werking van het bestuursorgaan te waken;
3o de deontologische regels die uitvoerig uiteengezet worden bij 3o de deontologische regels die uitvoerig uiteengezet worden bij
regeringsbesluit, in het bijzonder wat de belangenconflicten, het regeringsbesluit, in het bijzonder wat de belangenconflicten, het
gebruik van bevoorrechte inlichtingen, loyauteit, discretie en gebruik van bevoorrechte inlichtingen, loyauteit, discretie en
zorgvuldig beheer van de openbare gelden aangaat, na te leven; zorgvuldig beheer van de openbare gelden aangaat, na te leven;
4o zijn beroepsvaardigheden verder te ontwikkelen en bij te houden in 4o zijn beroepsvaardigheden verder te ontwikkelen en bij te houden in
de activiteitengebieden van de instelling; de activiteitengebieden van de instelling;
5o erover te waken dat het bestuursorgaan de wet, de decreten of elke 5o erover te waken dat het bestuursorgaan de wet, de decreten of elke
andere regelgevende bepaling evenals elke bepaling van het andere regelgevende bepaling evenals elke bepaling van het
beheerscontract naleeft. beheerscontract naleeft.
§ 2. De benoeming of het voorstel tot benoeming van de regering heeft § 2. De benoeming of het voorstel tot benoeming van de regering heeft
enkel uitwerking nadat de overheidsbestuurder het handvest ondertekend enkel uitwerking nadat de overheidsbestuurder het handvest ondertekend
heeft. heeft.

Art. 17.§ 1. De regering sluit een handvest af met elke persoon die

Art. 17.§ 1. De regering sluit een handvest af met elke persoon die

zitting heeft in het bestuursorgaan van een rechtspersoon niet bedoeld zitting heeft in het bestuursorgaan van een rechtspersoon niet bedoeld
in artikel 3 die door de regering of op diens voordracht wordt benoemd in artikel 3 die door de regering of op diens voordracht wordt benoemd
met of zonder toedoen van een derde. met of zonder toedoen van een derde.
De regering sluit een handvest af met de leden van het beheersorgaan De regering sluit een handvest af met de leden van het beheersorgaan
van de rechtspersonen bedoeld in artikel 3 die benoemd worden door van de rechtspersonen bedoeld in artikel 3 die benoemd worden door
toedoen van een derde, al dan niet samen met de regering. toedoen van een derde, al dan niet samen met de regering.
Die bepaling geldt niet voor de bestuurders die hun mandaat uitoefenen Die bepaling geldt niet voor de bestuurders die hun mandaat uitoefenen
bij een vereniging zonder winstoogmerk. bij een vereniging zonder winstoogmerk.
De regering bepaalt de inhoud van het handvest. De regering bepaalt de inhoud van het handvest.
In dat handvest wordt minstens melding gemaakt van de verbintenis van In dat handvest wordt minstens melding gemaakt van de verbintenis van
de bestuurder om : de bestuurder om :
1o over de doeltreffende werking van het bestuursorgaan te waken; 1o over de doeltreffende werking van het bestuursorgaan te waken;
2o de deontologische regels die uitvoerig uiteengezet worden bij 2o de deontologische regels die uitvoerig uiteengezet worden bij
regeringsbesluit, in het bijzonder wat de belangenconflicten, het regeringsbesluit, in het bijzonder wat de belangenconflicten, het
gebruik van bevoorrechte inlichtingen, loyauteit, discretie en gebruik van bevoorrechte inlichtingen, loyauteit, discretie en
zorgvuldig beheer van de openbare gelden aangaat, na te leven; zorgvuldig beheer van de openbare gelden aangaat, na te leven;
3o zijn beroepsvaardigheden verder te ontwikkelen en bij te houden in 3o zijn beroepsvaardigheden verder te ontwikkelen en bij te houden in
de activiteitengebieden van de instelling; de activiteitengebieden van de instelling;
4o erover te waken dat het bestuursorgaan de wet, de decreten of elke 4o erover te waken dat het bestuursorgaan de wet, de decreten of elke
andere regelgevende bepaling evenals elke bepaling van het andere regelgevende bepaling evenals elke bepaling van het
beheerscontract naleeft. beheerscontract naleeft.
§ 2. De benoeming of het voorstel tot benoeming van de regering heeft § 2. De benoeming of het voorstel tot benoeming van de regering heeft
enkel uitwerking nadat de personen bedoeld in paragraaf 1 het handvest enkel uitwerking nadat de personen bedoeld in paragraaf 1 het handvest
ondertekend hebben. ondertekend hebben.
HOOFDSTUK V. - Overgangs- en slotbepalingen HOOFDSTUK V. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 18.De instellingen waken erover hun statuten in overeenstemming

Art. 18.De instellingen waken erover hun statuten in overeenstemming

te brengen met de bepalingen van dit decreet. te brengen met de bepalingen van dit decreet.

Art. 19.De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit decreet

Art. 19.De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit decreet

lopende mandaten van overheidsbestuurder worden op de vervaldagen lopende mandaten van overheidsbestuurder worden op de vervaldagen
bepaald in het decreet of het besluit tot oprichting van de bepaald in het decreet of het besluit tot oprichting van de
instelling, in diens statuten of in de benoemingsbesluiten beëindigd. instelling, in diens statuten of in de benoemingsbesluiten beëindigd.
Kondigen dit decreet af en bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af en bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Namen, 12 februari 2004. Namen, 12 februari 2004.
De Minister-President, De Minister-President,
J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE
De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën,
S. KUBLA S. KUBLA
De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie,
J. DARAS J. DARAS
De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu,
M. FORET M. FORET
De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden,
J. HAPPART J. HAPPART
De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken,
Ch. MICHEL Ch. MICHEL
De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid,
Th. DETIENNE Th. DETIENNE
De Minister van Tewerkstelling en Vorming, De Minister van Tewerkstelling en Vorming,
Ph. COURARD Ph. COURARD
_______ _______
Nota Nota
(1) Zitting 2003-2004. (1) Zitting 2003-2004.
Stukken van de Raad 618 (2003-2004) nrs. 1 tot en met 7. Stukken van de Raad 618 (2003-2004) nrs. 1 tot en met 7.
Volledig verslag, openbare vergadering van 11 februari 2004. Volledig verslag, openbare vergadering van 11 februari 2004.
Bespreking - Stemming. Bespreking - Stemming.
^