Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 11/07/2002
← Terug naar "Decreet houdende organisatie van het statuut van de « Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises » , in het kort « SOWALFIN » (1) "
Decreet houdende organisatie van het statuut van de « Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises » , in het kort « SOWALFIN » (1) Decreet houdende organisatie van het statuut van de « Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises » , in het kort « SOWALFIN » (1)
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
11 JULI 2002. - Decreet houdende organisatie van het statuut van de « 11 JULI 2002. - Decreet houdende organisatie van het statuut van de «
Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes
entreprises » (Waalse maatschappij voor de financiering en de waarborg entreprises » (Waalse maatschappij voor de financiering en de waarborg
van de kleine en middelgrote ondernemingen), in het kort « SOWALFIN » van de kleine en middelgrote ondernemingen), in het kort « SOWALFIN »
(1) (1)
De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :
HOOFDSTUK I. - Statuut en organisatie van de SOWALFIN HOOFDSTUK I. - Statuut en organisatie van de SOWALFIN
Afdeling I. - Algemene bepalingen Afdeling I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.De « Société wallonne de financement et de garantie des

Artikel 1.De « Société wallonne de financement et de garantie des

petites et moyennes entreprises » (Waalse maatschappij voor de petites et moyennes entreprises » (Waalse maatschappij voor de
financiering en de borgstelling van de kleine en middelgrote financiering en de borgstelling van de kleine en middelgrote
ondernemingen, in het kort « SOWALFIN ») is een vennootschap van ondernemingen, in het kort « SOWALFIN ») is een vennootschap van
openbaar nut die opgericht wordt onder de vorm van een naamloze openbaar nut die opgericht wordt onder de vorm van een naamloze
vennootschap waarvan de maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest vennootschap waarvan de maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest
gevestigd is. gevestigd is.
De statuten van de SOWALFIN worden per authentieke akte vastgesteld, De statuten van de SOWALFIN worden per authentieke akte vastgesteld,
mits ze vooraf door de Regering worden goedgekeurd. Wijzigingen hierin mits ze vooraf door de Regering worden goedgekeurd. Wijzigingen hierin
moeten vooraf worden goedgekeurd door de Regering. moeten vooraf worden goedgekeurd door de Regering.
Voor al wat niet bij dit decreet geregeld is, valt de SOWALFIN onder Voor al wat niet bij dit decreet geregeld is, valt de SOWALFIN onder
de bepalingen van het Wetboek van de vennootschappen. Zijn daden de bepalingen van het Wetboek van de vennootschappen. Zijn daden
worden geacht daden van koophandel te zijn. worden geacht daden van koophandel te zijn.
Het verband tussen de SOWALFIN en diens personeelsleden is van Het verband tussen de SOWALFIN en diens personeelsleden is van
contractuele aard. contractuele aard.
Al zijn interventies in ogenschouw genomen waakt de SOWALFIN er, door Al zijn interventies in ogenschouw genomen waakt de SOWALFIN er, door
de regels inzake zorgvuldig industrieel, financieel en commercieel de regels inzake zorgvuldig industrieel, financieel en commercieel
beheer toe te passen, over een globale rentabiliteit te bereiken. beheer toe te passen, over een globale rentabiliteit te bereiken.

Art. 2.De effecten die het SOWALFIN-kapitaal vertegenwoordigen, zijn

Art. 2.De effecten die het SOWALFIN-kapitaal vertegenwoordigen, zijn

op naam. op naam.
Te allen tijde dient de meerderheid van het kapitaal en van het Te allen tijde dient de meerderheid van het kapitaal en van het
stemrecht van de SOWALFIN in handen van het Gewest te zijn. Het stemrecht van de SOWALFIN in handen van het Gewest te zijn. Het
restkapitaal kan enkel in handen zijn van financiële instellingen die restkapitaal kan enkel in handen zijn van financiële instellingen die
door de Regering erkend zijn. door de Regering erkend zijn.

Art. 3.De SOWALFIN heeft tot doel de creatie en de ontwikkeling van

Art. 3.De SOWALFIN heeft tot doel de creatie en de ontwikkeling van

Waalse kleine en middelgrote ondernemingen te bevorderen door alleen Waalse kleine en middelgrote ondernemingen te bevorderen door alleen
of samen met derden financieringen, waarborgen, herverzekeringen of of samen met derden financieringen, waarborgen, herverzekeringen of
kredieten voor professioneel gebruik toe te kennen in diverse vormen. kredieten voor professioneel gebruik toe te kennen in diverse vormen.
Daarnaast voert de SOWALFIN de opdrachten uit die hem bij decreet of Daarnaast voert de SOWALFIN de opdrachten uit die hem bij decreet of
door de Regering overgedragen zijn en die verband houden met zijn door de Regering overgedragen zijn en die verband houden met zijn
maatschappelijk doel, op de wijze bepaald door de Regering. Het Gewest maatschappelijk doel, op de wijze bepaald door de Regering. Het Gewest
verstrekt de SOWALFIN de financiële middelen die nodig zijn voor het verstrekt de SOWALFIN de financiële middelen die nodig zijn voor het
invullen van diens opdrachten en het dekken van de lasten die hieruit invullen van diens opdrachten en het dekken van de lasten die hieruit
voortvloeien. In de rekeningen worden de verrichtingen van de SOWALFIN voortvloeien. In de rekeningen worden de verrichtingen van de SOWALFIN
in toepassing van bedoelde opdrachten, afzonderlijk vermeld. in toepassing van bedoelde opdrachten, afzonderlijk vermeld.

Art. 4.§ 1. Voor de toepassing van dit decreet worden de kleine en

Art. 4.§ 1. Voor de toepassing van dit decreet worden de kleine en

middelgrote ondernemingen omschreven overeenkomstig de Verordening middelgrote ondernemingen omschreven overeenkomstig de Verordening
(EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 januari 2001 betreffende de (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 januari 2001 betreffende de
toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op staatssteun toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op staatssteun
voor de kleine en middelgrote ondernemingen, bekendgemaakt in het voor de kleine en middelgrote ondernemingen, bekendgemaakt in het
Publicatieblad L10/33 van 13 januari 2001, als ondernemingen : Publicatieblad L10/33 van 13 januari 2001, als ondernemingen :
- met een werknemersbestand van minder dan tweehonderd vijftig - met een werknemersbestand van minder dan tweehonderd vijftig
personen en met : personen en met :
* ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 40 miljoen euro * ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 40 miljoen euro
niet overschrijdt; niet overschrijdt;
* ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 27 * ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 27
miljoen euro niet overschrijdt; miljoen euro niet overschrijdt;
en die de zelfstandigheidsnorm naleven, zoals hierna omschreven. en die de zelfstandigheidsnorm naleven, zoals hierna omschreven.
Indien het nodig is om een onderscheid te maken tussen een kleine en Indien het nodig is om een onderscheid te maken tussen een kleine en
een middelgrote onderneming wordt de kleine onderneming omschreven als een middelgrote onderneming wordt de kleine onderneming omschreven als
zijnde een onderneming : zijnde een onderneming :
- met een werknemersbestand van minder dan vijftig personen, en met : - met een werknemersbestand van minder dan vijftig personen, en met :
* ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 7 miljoen euro * ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 7 miljoen euro
niet overschrijdt; niet overschrijdt;
* ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 5 * ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 5
miljoen euro niet overschrijdt; miljoen euro niet overschrijdt;
en die de zelfstandigheidsnorm naleeft, zoals hierna omschreven. en die de zelfstandigheidsnorm naleeft, zoals hierna omschreven.
Als zelfstandig worden beschouwd de ondernemingen die niet voor 25 % Als zelfstandig worden beschouwd de ondernemingen die niet voor 25 %
of meer van hun kapitaal of stemrecht in handen zijn van één of of meer van hun kapitaal of stemrecht in handen zijn van één of
verschillende ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving verschillende ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving
van de kleine en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de van de kleine en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de
kleine onderneming. Bedoelde drempel mag in twee gevallen overschreden kleine onderneming. Bedoelde drempel mag in twee gevallen overschreden
worden : worden :
- als de onderneming in handen is van openbare - als de onderneming in handen is van openbare
participatiemaatschappijen, maatschappijen met risicokapitaal of participatiemaatschappijen, maatschappijen met risicokapitaal of
institutionele investeerders en op voorwaarde dat door hen noch een institutionele investeerders en op voorwaarde dat door hen noch een
individuele, noch een gezamenlijke controle uitgeoefend wordt op de individuele, noch een gezamenlijke controle uitgeoefend wordt op de
onderneming; onderneming;
- als uit de kapitaalspreiding blijkt dat het onmogelijk is te weten - als uit de kapitaalspreiding blijkt dat het onmogelijk is te weten
wie het kapitaal in handen heeft en als de onderneming verklaart dat wie het kapitaal in handen heeft en als de onderneming verklaart dat
ze wettig kan veronderstellen dat ze niet in handen is voor 25 % of ze wettig kan veronderstellen dat ze niet in handen is voor 25 % of
meer van een onderneming of, gezamenlijk, van verscheidene meer van een onderneming of, gezamenlijk, van verscheidene
ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving van de kleine ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving van de kleine
en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de kleine en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de kleine
onderneming. onderneming.
De drempels bedoeld in leden één en twee worden berekend door de De drempels bedoeld in leden één en twee worden berekend door de
gegevens van de gerechtigde onderneming en van alle ondernemingen gegevens van de gerechtigde onderneming en van alle ondernemingen
waarvan ze rechtsreeks of onrechtstreeks 25 % of meer van het kapitaal waarvan ze rechtsreeks of onrechtstreeks 25 % of meer van het kapitaal
of van het stemrecht in handen heeft, op te tellen. of van het stemrecht in handen heeft, op te tellen.
Indien de micro-ondernemingen van de andere types kleine en Indien de micro-ondernemingen van de andere types kleine en
middelgrote ondernemingen onderscheiden dienen te worden, worden de middelgrote ondernemingen onderscheiden dienen te worden, worden de
eerstgenoemden omschreven als ondernemingen met minder dan tien eerstgenoemden omschreven als ondernemingen met minder dan tien
werknemers in loondienst. werknemers in loondienst.
Indien een onderneming op de datum waarop zijn balans afgesloten Indien een onderneming op de datum waarop zijn balans afgesloten
wordt, bovengenoemde drempels inzake werknemersbestand of geldmiddelen wordt, bovengenoemde drempels inzake werknemersbestand of geldmiddelen
overschrijdt of eronder zakt, verwerft of verliest bedoelde overschrijdt of eronder zakt, verwerft of verliest bedoelde
onderneming zijn hoedanigheid van « K.M.O. », middelgrote onderneming, onderneming zijn hoedanigheid van « K.M.O. », middelgrote onderneming,
kleine onderneming of micro-onderneming pas indien die omstandigheid kleine onderneming of micro-onderneming pas indien die omstandigheid
zich gedurende twee opeenvolgende werkjaren voordoet. zich gedurende twee opeenvolgende werkjaren voordoet.
Het aantal tewerkgestelde personen stemt overeen met het aantal Het aantal tewerkgestelde personen stemt overeen met het aantal
werkeenheden per jaar, namelijk het aantal werknemers in loondienst werkeenheden per jaar, namelijk het aantal werknemers in loondienst
die gedurende één jaar voltijds werkzaam zijn, waarbij deeltijdse dan die gedurende één jaar voltijds werkzaam zijn, waarbij deeltijdse dan
wel seizoensgebonden arbeid breukgetallen van werkeenheden per jaar wel seizoensgebonden arbeid breukgetallen van werkeenheden per jaar
vormen. Het jaar dat in overweging dient te worden genomen, is het vormen. Het jaar dat in overweging dient te worden genomen, is het
laatst afgesloten boekjaar. laatst afgesloten boekjaar.
De drempels die in acht genomen worden voor het omzetcijfer of het De drempels die in acht genomen worden voor het omzetcijfer of het
totaal op de balans zijn de drempels met betrekking tot het laatst totaal op de balans zijn de drempels met betrekking tot het laatst
afgesloten boekjaar van twaalf maanden. Voor pas in het leven geroepen afgesloten boekjaar van twaalf maanden. Voor pas in het leven geroepen
ondernemingen waarvan er nog geen rekening afgesloten is, worden de in ondernemingen waarvan er nog geen rekening afgesloten is, worden de in
overweging genomen drempels te goeder trouw geschat in de loop van het overweging genomen drempels te goeder trouw geschat in de loop van het
boekjaar. boekjaar.
§ 2. De Regering kan de begripsomschrijving als kleine of middelgrote § 2. De Regering kan de begripsomschrijving als kleine of middelgrote
onderneming wijzigen en aanpassen aan de wijzigingen die deze onderneming wijzigen en aanpassen aan de wijzigingen die deze
begripsomschrijving in het Europese recht zou hebben ondergaan. begripsomschrijving in het Europese recht zou hebben ondergaan.

Art. 5.Het Gewest draagt de SOWALFIN op om tegen commissie een

Art. 5.Het Gewest draagt de SOWALFIN op om tegen commissie een

gedeeltelijke en aanvullende waarborg te verlenen voor de gedeeltelijke en aanvullende waarborg te verlenen voor de
terugbetaling in kapitaal en interest van de leningen en kredieten die terugbetaling in kapitaal en interest van de leningen en kredieten die
worden toegestaan door : worden toegestaan door :
1° krediet- en geldinstellingen die erkend zijn door de Commissie voor 1° krediet- en geldinstellingen die erkend zijn door de Commissie voor
het Bank- en Financiewezen; het Bank- en Financiewezen;
2° maatschappijen die gespecialiseerd zijn in de financiering van de 2° maatschappijen die gespecialiseerd zijn in de financiering van de
verrichtingen voor de creatie en de ontwikkeling van kleine en verrichtingen voor de creatie en de ontwikkeling van kleine en
middelgrote ondernemingen, met uitzondering van de ondernemingen middelgrote ondernemingen, met uitzondering van de ondernemingen
waarvan de overheid rechtstreeks of onrechtstreeks waarvan de overheid rechtstreeks of onrechtstreeks
meerderheidsaandeelhouder is en van de ondernemingen die in aanmerking meerderheidsaandeelhouder is en van de ondernemingen die in aanmerking
komen voor een trekkingsrecht of een gewestelijke financiering. komen voor een trekkingsrecht of een gewestelijke financiering.
De raad van bestuur van de SOWALFIN bepaalt de wijze van berekening De raad van bestuur van de SOWALFIN bepaalt de wijze van berekening
van het niveau van de commissies al naar gelang het gelopen risico, van het niveau van de commissies al naar gelang het gelopen risico,
evenals de wijze waarop bedoelde opdracht wordt uitgevoerd. evenals de wijze waarop bedoelde opdracht wordt uitgevoerd.
Bedoelde opdracht heeft betrekking op volgende verrichtingen : Bedoelde opdracht heeft betrekking op volgende verrichtingen :
1° het investeringskrediet en de leasing voor : 1° het investeringskrediet en de leasing voor :
a . de financiering van bebouwde en onbebouwde onroerende goeden voor a . de financiering van bebouwde en onbebouwde onroerende goeden voor
een maximumduur van vijfentwintig jaar; een maximumduur van vijfentwintig jaar;
b . de financiering van machines voor een maximumduur van tien jaar; b . de financiering van machines voor een maximumduur van tien jaar;
c . de financiering van materieel, kantoormeubelen of outillering met c . de financiering van materieel, kantoormeubelen of outillering met
een maximumduur van vijf jaar; een maximumduur van vijf jaar;
d . de financiering, met een maximumduur van vijf jaar, van d . de financiering, met een maximumduur van vijf jaar, van
immateriële investeringen zoals marktonderzoek, het organiseren, het immateriële investeringen zoals marktonderzoek, het organiseren, het
onderzoeken en het afstellen van prototypes, van nieuwe producten, onderzoeken en het afstellen van prototypes, van nieuwe producten,
nieuwe fabricatieprocédés, commercialiseringsmethodes, handelsfondsen nieuwe fabricatieprocédés, commercialiseringsmethodes, handelsfondsen
en de aankoop van vergunningen en brevetten; en de aankoop van vergunningen en brevetten;
2° het krediet voor de samenstelling, de versterking of de 2° het krediet voor de samenstelling, de versterking of de
wedersamenstelling van het bedrijfskapitaal dat wegens de financiering wedersamenstelling van het bedrijfskapitaal dat wegens de financiering
van eerdere investeringen zoals bedoeld onder 1° afgenomen is; van eerdere investeringen zoals bedoeld onder 1° afgenomen is;
3° het krediet voor de verhoging van de eigen middelen of semi-eigen 3° het krediet voor de verhoging van de eigen middelen of semi-eigen
middelen van een kleine of middelgrote onderneming waarvan het middelen van een kleine of middelgrote onderneming waarvan het
merendeel der aandelen in handen is van natuurlijke personen en dat merendeel der aandelen in handen is van natuurlijke personen en dat
door minstens één van bedoelde personen beheerd wordt; door minstens één van bedoelde personen beheerd wordt;
4° het krediet voor de verwerving van aandelen of deelbewijzen in het 4° het krediet voor de verwerving van aandelen of deelbewijzen in het
kader van de overdracht of de aankoop van kleine en middelgrote kader van de overdracht of de aankoop van kleine en middelgrote
ondernemingen; ondernemingen;
5° het krediet voor de goede afloop van betalingen. 5° het krediet voor de goede afloop van betalingen.
De Regering kan in voorkomend geval de verrichtingen bedoeld onder het De Regering kan in voorkomend geval de verrichtingen bedoeld onder het
derde lid aanvullen, nauwkeuriger bepalen of inperken. derde lid aanvullen, nauwkeuriger bepalen of inperken.
Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN voor de Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN voor de
opdracht bedoeld in deze paragraaf wordt vastgesteld op een opdracht bedoeld in deze paragraaf wordt vastgesteld op een
maximumbedrag van 400 miljoen euro. Bedoeld bedrag kan bij beslissing maximumbedrag van 400 miljoen euro. Bedoeld bedrag kan bij beslissing
door de Regering vermeerderd worden tot 25 %. door de Regering vermeerderd worden tot 25 %.
De Regering bepaalt de de sectoren die niet in aanmerking kunnen komen De Regering bepaalt de de sectoren die niet in aanmerking kunnen komen
voor de bepalingen bedoeld in de artikelen 3 en 5. voor de bepalingen bedoeld in de artikelen 3 en 5.

Art. 6.Indien de SOWALFIN eigen fondsen aanwendt, kan hij leningen

Art. 6.Indien de SOWALFIN eigen fondsen aanwendt, kan hij leningen

aangaan die worden gedekt door de waarborg van het Gewest, tegen de aangaan die worden gedekt door de waarborg van het Gewest, tegen de
voorwaarden bepaald door de Regering. voorwaarden bepaald door de Regering.
De SOWALFIN kan eveneens niet-converteerbare obligatieleningen De SOWALFIN kan eveneens niet-converteerbare obligatieleningen
uitgeven. Voor bedoelde publieke uitgifte is de machtiging van de uitgeven. Voor bedoelde publieke uitgifte is de machtiging van de
Regering nodig, die daar de voorwaarden voor moet goedkeuren en ze met Regering nodig, die daar de voorwaarden voor moet goedkeuren en ze met
de waarborg van het Gewest kan voorzien, tegen de voorwaarden die de de waarborg van het Gewest kan voorzien, tegen de voorwaarden die de
Regering bepaalt. Regering bepaalt.
Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN die door het Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN die door het
Gewest gewaarborgd zijn in toepassing van het eerste en het tweede Gewest gewaarborgd zijn in toepassing van het eerste en het tweede
lid, wordt vastgesteld op een maximumbedrag van 250 miljoen euro. lid, wordt vastgesteld op een maximumbedrag van 250 miljoen euro.
De uitgaven waartoe het Gewest verplicht zou zijn krachtens bedoelde De uitgaven waartoe het Gewest verplicht zou zijn krachtens bedoelde
waarborg, worden in hoofdsom terugbetaald, vermeerderd met de interest waarborg, worden in hoofdsom terugbetaald, vermeerderd met de interest
tegen dezelfde voet als de rentevoet die voor de gewaarborgde leningen tegen dezelfde voet als de rentevoet die voor de gewaarborgde leningen
geldt. De terugbetalingen die de SOWALFIN verschuldigd is, worden geldt. De terugbetalingen die de SOWALFIN verschuldigd is, worden
uitsluitend via winstopneming verricht. uitsluitend via winstopneming verricht.

Art. 7.Voor de uitvoering van opdrachten die hem worden overgedragen

Art. 7.Voor de uitvoering van opdrachten die hem worden overgedragen

of indien hij eigen middelen aanwendt, kan de SOWALFIN meer bepaald of indien hij eigen middelen aanwendt, kan de SOWALFIN meer bepaald
met het oog op een betere verwezenlijking van zijn maatschappelijk met het oog op een betere verwezenlijking van zijn maatschappelijk
doel : doel :
1° associatieovereenkomsten afsluiten, deelnemen aan verenigingen, 1° associatieovereenkomsten afsluiten, deelnemen aan verenigingen,
groepen of vakverenigingen of er belangen in nemen; groepen of vakverenigingen of er belangen in nemen;
2° een dochteronderneming oprichten, een deelbewijs verwerven in het 2° een dochteronderneming oprichten, een deelbewijs verwerven in het
kapitaal van een vennootschap door inbreng, afstand, inschrijving of kapitaal van een vennootschap door inbreng, afstand, inschrijving of
elk ander middel, voor zover het maatschappelijk doel van de elk ander middel, voor zover het maatschappelijk doel van de
dochteronderneming of van de vennootschap waarin ze een deelbewijs dochteronderneming of van de vennootschap waarin ze een deelbewijs
heeft verworven, overeenstemt met het maatschappelijk doel van de heeft verworven, overeenstemt met het maatschappelijk doel van de
SOWALFIN; SOWALFIN;
3° inschrijven op, in voorkomend geval converteerbare, 3° inschrijven op, in voorkomend geval converteerbare,
obligatieleningen met of zonder inschrijvingsrecht, leningen uitgeven, obligatieleningen met of zonder inschrijvingsrecht, leningen uitgeven,
waarborgen toestaan; waarborgen toestaan;
4° alle persoonlijke of zakelijke waarborgen en zekerheden nemen, meer 4° alle persoonlijke of zakelijke waarborgen en zekerheden nemen, meer
bepaald, een pandrecht op een handelszaak; bepaald, een pandrecht op een handelszaak;
5° een beroep doen op diensten van derden en hen belasten met elke 5° een beroep doen op diensten van derden en hen belasten met elke
opdracht die nuttig is voor de verwezenlijking van het maatschappelijk opdracht die nuttig is voor de verwezenlijking van het maatschappelijk
doel; doel;
6° elke roerende zaak verwerven in het kader van zijn schatkistbeheer. 6° elke roerende zaak verwerven in het kader van zijn schatkistbeheer.
De SOWALFIN kan de verrichtingen bedoeld onder 1° en 2° slechts De SOWALFIN kan de verrichtingen bedoeld onder 1° en 2° slechts
doorvoeren mits hij de uitdrukkelijke machtiging van de Regering doorvoeren mits hij de uitdrukkelijke machtiging van de Regering
krijgt. De verrichtingen bedoeld onder 3°, 4°, 5° en 6° kunnen krijgt. De verrichtingen bedoeld onder 3°, 4°, 5° en 6° kunnen
doorgevoerd worden zonder machtiging van de Regering. doorgevoerd worden zonder machtiging van de Regering.
De artikelen 31 en 33 van de wet van 2 april 1962 tot oprichting van De artikelen 31 en 33 van de wet van 2 april 1962 tot oprichting van
een Nationale Investeringsmaatschappij en van de gewestelijke een Nationale Investeringsmaatschappij en van de gewestelijke
investeringsmaatschappijen zijn van toepassing. investeringsmaatschappijen zijn van toepassing.

Art. 8.De SOWALFIN ontwikkelt en houdt een website bij waarop

Art. 8.De SOWALFIN ontwikkelt en houdt een website bij waarop

algemene informatie ter beschikking van het publiek wordt gesteld met algemene informatie ter beschikking van het publiek wordt gesteld met
betrekking tot zijn activiteiten, zijn doel, zijn actiemiddelen en de betrekking tot zijn activiteiten, zijn doel, zijn actiemiddelen en de
daarmee verband houdende modaliteiten, evenals andere gegevens en daarmee verband houdende modaliteiten, evenals andere gegevens en
inlichtingen die hij nuttig zou achten. inlichtingen die hij nuttig zou achten.
Hij stelt eveneens schriftelijke documentatie met een gelijkwaardig Hij stelt eveneens schriftelijke documentatie met een gelijkwaardig
informatieniveau ter beschikking van elke persoon die daarom verzoekt. informatieniveau ter beschikking van elke persoon die daarom verzoekt.
Jaarlijks maakt de SOWALFIN een verslag over zijn toestand en zijn Jaarlijks maakt de SOWALFIN een verslag over zijn toestand en zijn
activiteiten bekend. Bedoeld verslag is beschikbaar op de website activiteiten bekend. Bedoeld verslag is beschikbaar op de website
bedoeld in het eerste lid en op een papieren informatiedrager. bedoeld in het eerste lid en op een papieren informatiedrager.
Afdeling 2. - Organen Afdeling 2. - Organen

Art. 9.De SOWALFIN wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande

Art. 9.De SOWALFIN wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande

uit veertien leden die benoemd en ontslagen worden door de algemene uit veertien leden die benoemd en ontslagen worden door de algemene
vergadering. vergadering.
Elf bestuurders worden benoemd op de voordracht van het Gewest. De Elf bestuurders worden benoemd op de voordracht van het Gewest. De
drie andere bestuurders worden benoemd op de voordracht van de andere drie andere bestuurders worden benoemd op de voordracht van de andere
aandeelhouders, op de wijze die in de statuten is bepaald, voorzover aandeelhouders, op de wijze die in de statuten is bepaald, voorzover
bedoelde andere aandeelhouders samen minstens 5 % van het kapitaal en bedoelde andere aandeelhouders samen minstens 5 % van het kapitaal en
van het stemrecht van de SOWALFIN in handen hebben. van het stemrecht van de SOWALFIN in handen hebben.
De duur van het mandaat van de bestuurders wordt in de statuten De duur van het mandaat van de bestuurders wordt in de statuten
vastgelegd. Ze kan de zes jaar niet overschrijden. vastgelegd. Ze kan de zes jaar niet overschrijden.
Uit zijn leden benoemt de raad van bestuur op eensluidend advies van Uit zijn leden benoemt de raad van bestuur op eensluidend advies van
de Regering een voorzitter en twee ondervoorzitters. de Regering een voorzitter en twee ondervoorzitters.
Leden van de wetgevende Kamers, van het Europese Parlement, van de Leden van de wetgevende Kamers, van het Europese Parlement, van de
Raden van de Gewesten en Gemeenschappen, de personen die de Raden van de Gewesten en Gemeenschappen, de personen die de
hoedanigheid van minister of staatssecretaris of lid van een hoedanigheid van minister of staatssecretaris of lid van een
Gemeenschaps- of Gewestregering bezitten, van bestendig afgevaardigde, Gemeenschaps- of Gewestregering bezitten, van bestendig afgevaardigde,
van voorzitter van een intercommunale, van burgemeester, van schepen, van voorzitter van een intercommunale, van burgemeester, van schepen,
van voorzitter van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van voorzitter van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn
van een gemeente van meer dan dertigduizend inwoners mogen niet in de van een gemeente van meer dan dertigduizend inwoners mogen niet in de
raad van bestuur zetelen noch bevoegdheden krijgen die onder de raad raad van bestuur zetelen noch bevoegdheden krijgen die onder de raad
van bestuur ressorteren. van bestuur ressorteren.
Voor de personen die één van de ambten bedoeld in het vijfde lid Voor de personen die één van de ambten bedoeld in het vijfde lid
opnemen eindigt het mandaat van lid van de raad van bestuur van de opnemen eindigt het mandaat van lid van de raad van bestuur van de
SOWALFIN van rechtswege bij hun eedaflegging of vanaf het uitoefenen SOWALFIN van rechtswege bij hun eedaflegging of vanaf het uitoefenen
van bedoelde ambten. van bedoelde ambten.

Art. 10.Naast de bevoegdheden die hem toegekend zijn krachtens het

Art. 10.Naast de bevoegdheden die hem toegekend zijn krachtens het

Wetboek van de vennootschappen, heeft de raad van bestuur volgende Wetboek van de vennootschappen, heeft de raad van bestuur volgende
opdrachten : opdrachten :
1° het algemene beleid van de SOWALFIN uitstippelen; 1° het algemene beleid van de SOWALFIN uitstippelen;
2° de wijze en de algemene voorwaarden bepalen waarop en, 2° de wijze en de algemene voorwaarden bepalen waarop en,
respectievelijk, waaronder de SOWALFIN intervenieert, zowel in de respectievelijk, waaronder de SOWALFIN intervenieert, zowel in de
uitvoering van de hem toevertrouwde opdrachten in het kader van de uitvoering van de hem toevertrouwde opdrachten in het kader van de
door de Regering bepaalde beleidslijnen als voor de aanwending van de door de Regering bepaalde beleidslijnen als voor de aanwending van de
eigen middelen; eigen middelen;
3° de statutenwijzigingen die hem gepast lijken, aan de Regering ter 3° de statutenwijzigingen die hem gepast lijken, aan de Regering ter
goedkeuring voorleggen en de Regering van advies dienen over projecten goedkeuring voorleggen en de Regering van advies dienen over projecten
zoals wijzigingen waarvoor de Regering het initiatief neemt; zoals wijzigingen waarvoor de Regering het initiatief neemt;
4° jaarlijks de Regering in de loop van het jaar volgend op het einde 4° jaarlijks de Regering in de loop van het jaar volgend op het einde
van het werkingsjaar een verslag overleggen over de activiteit van de van het werkingsjaar een verslag overleggen over de activiteit van de
SOWALFIN, waarin meer bepaald een sectorengewijze analyse van de SOWALFIN, waarin meer bepaald een sectorengewijze analyse van de
activiteiten opgenomen is. Bedoeld verslag wordt door de Regering ter activiteiten opgenomen is. Bedoeld verslag wordt door de Regering ter
inlichting overgemaakt aan de Waalse Gewestraad, binnen een termijn inlichting overgemaakt aan de Waalse Gewestraad, binnen een termijn
van minder dan één maand. van minder dan één maand.

Art. 11.Er wordt binnen de SOWALFIN een directiecomité opgericht,

Art. 11.Er wordt binnen de SOWALFIN een directiecomité opgericht,

bestaande uit een voorzitter en twee andere leden die benoemd worden bestaande uit een voorzitter en twee andere leden die benoemd worden
door de raad van bestuur. door de raad van bestuur.
De raad van bestuur kiest de voorzitter van het directiecomité uit De raad van bestuur kiest de voorzitter van het directiecomité uit
zijn leden, welke een andere persoon moet zijn dan de voorzitter en de zijn leden, welke een andere persoon moet zijn dan de voorzitter en de
twee ondervoorzitters, op eensluidend advies van de Regering. De twee twee ondervoorzitters, op eensluidend advies van de Regering. De twee
andere leden van het directiecomité worden door de raad van bestuur andere leden van het directiecomité worden door de raad van bestuur
gekozen buiten diens kring en wonen aan de vergaderingen van de raad gekozen buiten diens kring en wonen aan de vergaderingen van de raad
van bestuur met raadgevende stem bij. van bestuur met raadgevende stem bij.
De leden van het directiecomité oefenen hun ambt uit in het kader van De leden van het directiecomité oefenen hun ambt uit in het kader van
een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. Artikel 9, vijfde en een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. Artikel 9, vijfde en
zesde lid, is van toepassing op hen. zesde lid, is van toepassing op hen.
De leden van het directiecomité vormen een college. De leden van het directiecomité vormen een college.

Art. 12.Het directiecomité heeft volgende opdrachten :

Art. 12.Het directiecomité heeft volgende opdrachten :

1° ervoor zorgen dat de opdrachten die het van de raad van bestuur 1° ervoor zorgen dat de opdrachten die het van de raad van bestuur
heeft gekregen, worden uitgevoerd; heeft gekregen, worden uitgevoerd;
2° het dagelijks beheer van de SOWALFIN op zich nemen. 2° het dagelijks beheer van de SOWALFIN op zich nemen.

Art. 13.De algemene vergadering oefent de bevoegdheden uit die hem

Art. 13.De algemene vergadering oefent de bevoegdheden uit die hem

krachtens het Wetboek van de vennootschappen worden toegekend. krachtens het Wetboek van de vennootschappen worden toegekend.
De algemene vergadering legt het bedrag van de vergoeding en van de De algemene vergadering legt het bedrag van de vergoeding en van de
emolumenten van de bestuurders vast. emolumenten van de bestuurders vast.

Art. 14.De statuten voorzien in de organisatie van één of meerdere

Art. 14.De statuten voorzien in de organisatie van één of meerdere

kredietcomités met als doel, op de voordracht van het directiecomité kredietcomités met als doel, op de voordracht van het directiecomité
te beslissen over het toekennen van financieringen, kredieten, te beslissen over het toekennen van financieringen, kredieten,
waarborgen en tegengaranties, evenals hun eventuele opzegging. waarborgen en tegengaranties, evenals hun eventuele opzegging.
Elk kredietcomité bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitters van Elk kredietcomité bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitters van
de raad van bestuur, evenals de leden van het directiecomité. Elk de raad van bestuur, evenals de leden van het directiecomité. Elk
dezer leden heeft een raadgevende stem. De raad van bestuur kan dezer leden heeft een raadgevende stem. De raad van bestuur kan
beslissen over de toevoeging van één of verschillende leden die beslissen over de toevoeging van één of verschillende leden die
gekozen worden wegens hun competentie of hun ervaring. In dat geval gekozen worden wegens hun competentie of hun ervaring. In dat geval
geeft de raad van bestuur aan of het lid dan wel de leden al dan niet geeft de raad van bestuur aan of het lid dan wel de leden al dan niet
een raadgevende stem hebben. een raadgevende stem hebben.
Elk kredietcomité is een collegiale instantie die beslist bij gewone Elk kredietcomité is een collegiale instantie die beslist bij gewone
meerderheid van stemmen. meerderheid van stemmen.

Art. 15.De statuten moeteen een oriëntatiecomité voorzien en

Art. 15.De statuten moeteen een oriëntatiecomité voorzien en

organiseren, dat ermee belast is in overleg te voorzien met de sociale organiseren, dat ermee belast is in overleg te voorzien met de sociale
partners. partners.
Afdeling 3. - Controle Afdeling 3. - Controle

Art. 16.§ 1. De Regering benoemt en ontslaat drie commissarissen, «

Art. 16.§ 1. De Regering benoemt en ontslaat drie commissarissen, «

commissarissen van de Regering » genaamd en die als opdracht hebben commissarissen van de Regering » genaamd en die als opdracht hebben
erover te waken dat de SOWALFIN in al zijn activiteiten en erover te waken dat de SOWALFIN in al zijn activiteiten en
verrichtingen de wetten, decreten, besluiten, statuten of elke verrichtingen de wetten, decreten, besluiten, statuten of elke
contractuele bepaling naleeft die in voorkomend geval van toepassing contractuele bepaling naleeft die in voorkomend geval van toepassing
zou zijn. zou zijn.
De SOWALFIN betaalt aan de commissarissen van de Regering een De SOWALFIN betaalt aan de commissarissen van de Regering een
vergoeding uit die door de Regering is vastgesteld. vergoeding uit die door de Regering is vastgesteld.
§ 2. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om kennis te § 2. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om kennis te
nemen van elke beslissing van de algemene vergadering, van de raad van nemen van elke beslissing van de algemene vergadering, van de raad van
bestuur en van het directiecomité; om alle nodige nazichten te bestuur en van het directiecomité; om alle nodige nazichten te
verrichten en zich alle inlichtingen of stukken te laten verstrekken verrichten en zich alle inlichtingen of stukken te laten verstrekken
dan wel overhandigen die nuttig zijn voor de uitvoering van zijn dan wel overhandigen die nuttig zijn voor de uitvoering van zijn
opdracht. opdracht.
§ 3. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om met § 3. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om met
raadgevende stem de vergaderingen van de raad van bestuur bij te raadgevende stem de vergaderingen van de raad van bestuur bij te
wonen. wonen.
§ 4. De commissarissen van de Regering brengen regelmatig verslag uit § 4. De commissarissen van de Regering brengen regelmatig verslag uit
aan de Regering over de uitvoering van hun opdracht en delen al hun aan de Regering over de uitvoering van hun opdracht en delen al hun
waarnemingen mee die in dat verband nuttig zijn. Te allen tijde houden waarnemingen mee die in dat verband nuttig zijn. Te allen tijde houden
ze volledige inlichtingen ter beschikking van de Regering aangaande de ze volledige inlichtingen ter beschikking van de Regering aangaande de
financiële toestand van de SOWALFIN en diens activiteiten. financiële toestand van de SOWALFIN en diens activiteiten.
§ 5. Elke commissaris van de Regering geeft, na het advies van zijn § 5. Elke commissaris van de Regering geeft, na het advies van zijn
collega's te hebben ingewonnen, elke handeling of nalatigheid die collega's te hebben ingewonnen, elke handeling of nalatigheid die
volgens hem gelijkstaat met een onbehoorlijke uitvoering, door de volgens hem gelijkstaat met een onbehoorlijke uitvoering, door de
SOWALFIN, van diens opdrachten, bij de Regering aan. SOWALFIN, van diens opdrachten, bij de Regering aan.
§ 6. Bovendien kunnen minstens twee commissarissen van de Regering die § 6. Bovendien kunnen minstens twee commissarissen van de Regering die
samen handelen elke beslissing van de raad van bestuur die strijdig is samen handelen elke beslissing van de raad van bestuur die strijdig is
met de wetten, de decreten, de besluiten of de statuten van de met de wetten, de decreten, de besluiten of de statuten van de
SOWALFIN opschorten. SOWALFIN opschorten.
De commissarissen van de Regering beschikken over vier werkdagen om De commissarissen van de Regering beschikken over vier werkdagen om
hun opschortingsbevoegdheid uit te oefenen. Bedoelde termijn gaat in hun opschortingsbevoegdheid uit te oefenen. Bedoelde termijn gaat in
vanaf de dag waarop de vergadering waarop de opgeschorte beslissing vanaf de dag waarop de vergadering waarop de opgeschorte beslissing
getroffen is, voor zover de commissarissen van de Regering naar getroffen is, voor zover de commissarissen van de Regering naar
behoren werden opgeroepen en, in het tegenovergestelde geval, vanaf de behoren werden opgeroepen en, in het tegenovergestelde geval, vanaf de
dag waarop ze er kennis van hebben genomen. dag waarop ze er kennis van hebben genomen.
Indien de Regering niet beslist heeft in een termijn van vijftien Indien de Regering niet beslist heeft in een termijn van vijftien
dagen na de opschorting, kan de beslissing worden uitgevoerd. dagen na de opschorting, kan de beslissing worden uitgevoerd.
Indien de beslissing te niet is gedaan, wordt daar door de Regering Indien de beslissing te niet is gedaan, wordt daar door de Regering
onverwijld kennis van gegeven door de SOWALFIN. onverwijld kennis van gegeven door de SOWALFIN.

Art. 17.De controle over de financiële toestand, de jaarrekeningen en

Art. 17.De controle over de financiële toestand, de jaarrekeningen en

over de conformiteit van de verrichtingen die in de jaarrekeningen over de conformiteit van de verrichtingen die in de jaarrekeningen
dienen te worden vastgesteld met het wetboek der vennootschappen en dienen te worden vastgesteld met het wetboek der vennootschappen en
met de statuten wordt toevertrouwd aan één of meerdere commissarissen met de statuten wordt toevertrouwd aan één of meerdere commissarissen
die door de algemene vergadering worden aangewezen uit de leden van die door de algemene vergadering worden aangewezen uit de leden van
het Instituut der Bedrijfsrevisoren. het Instituut der Bedrijfsrevisoren.
Afdeling 4. - Diverse bepalingen Afdeling 4. - Diverse bepalingen

Art. 18.Tijdens de hele periode waarin de SOWALFIN in de eigen

Art. 18.Tijdens de hele periode waarin de SOWALFIN in de eigen

middelen of als gedelegeerde opdracht een deelbewijs van 25 % of eer middelen of als gedelegeerde opdracht een deelbewijs van 25 % of eer
van een vennootschap in handen heeft, heeft hij het recht om alle van een vennootschap in handen heeft, heeft hij het recht om alle
inlichtingen over deze vennootschap op te vragen. Zonder verplaatsing inlichtingen over deze vennootschap op te vragen. Zonder verplaatsing
neemt hij kennis van de boeken, de briefwisseling, de notulen en, in neemt hij kennis van de boeken, de briefwisseling, de notulen en, in
het algemeen, van alle geschriften van bedoelde vennootschap. het algemeen, van alle geschriften van bedoelde vennootschap.

Art. 19.Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit wet of

Art. 19.Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit wet of

decreet, en buiten de gevallen om waarin zij voor de rechtbank moeten decreet, en buiten de gevallen om waarin zij voor de rechtbank moeten
getuigen, is het de voorzitter, ondervoorzitters en de leden van de getuigen, is het de voorzitter, ondervoorzitters en de leden van de
raad van bestuur, de leden van het directiecomité, de leden van een raad van bestuur, de leden van het directiecomité, de leden van een
kredietcomité, de leden van het oriëntatiecomité, de commissarissen, kredietcomité, de leden van het oriëntatiecomité, de commissarissen,
de commissarissen van de Regering, evenals het personeel van de de commissarissen van de Regering, evenals het personeel van de
SOWALFIN verboden om vertrouwelijke informatie of vertrouwelijke SOWALFIN verboden om vertrouwelijke informatie of vertrouwelijke
feiten naar buiten te brengen waarvan zijn wegens hun ambtsinvulling feiten naar buiten te brengen waarvan zijn wegens hun ambtsinvulling
op de hoogte zijn gebracht. op de hoogte zijn gebracht.

Art. 20.§ 1. Met een gevangenisstraf van één maand tot één jaar en

Art. 20.§ 1. Met een gevangenisstraf van één maand tot één jaar en

een boete van 300 tot 1.000 euro of met één van deze straffen wordt een boete van 300 tot 1.000 euro of met één van deze straffen wordt
gestraft hij die weigert de inlichtingen te verschaffen die hij gestraft hij die weigert de inlichtingen te verschaffen die hij
verplicht is te verstrekken krachtens artikel 18; hij die willens en verplicht is te verstrekken krachtens artikel 18; hij die willens en
wetens onjuiste of onvolledige inlichtingen verschaft; of hij die wetens onjuiste of onvolledige inlichtingen verschaft; of hij die
willens en wetens de de verbintenissen die jegens de SOWALFIN zijn willens en wetens de de verbintenissen die jegens de SOWALFIN zijn
aangegaan, niet naleeft. aangegaan, niet naleeft.
§ 2. Elke inbreuk op artikel 19 wordt gestraft met een gevangenisstraf § 2. Elke inbreuk op artikel 19 wordt gestraft met een gevangenisstraf
van één maand tot één jaar of met een boete van 300 tot 1.000 euro. van één maand tot één jaar of met een boete van 300 tot 1.000 euro.
§ 3. De bepalingen van boek I van het Strafwetboek, zonder § 3. De bepalingen van boek I van het Strafwetboek, zonder
uitzondering van hoofdstuk VII en van artikel 85, zijn van toepassing uitzondering van hoofdstuk VII en van artikel 85, zijn van toepassing
op de inbreuken bedoeld in de paragrafen 1 en 2. op de inbreuken bedoeld in de paragrafen 1 en 2.

Art. 21.Het bestuur van het kadaster, de registratie en de domeinen

Art. 21.Het bestuur van het kadaster, de registratie en de domeinen

is bevoegd om de authenticiteit te verlenen aan elke akte die is bevoegd om de authenticiteit te verlenen aan elke akte die
betrekking heeft op de organisatie en het interne bestuur van de betrekking heeft op de organisatie en het interne bestuur van de
SOWALFIN. SOWALFIN.

Art. 22.De ontbinding én vereffening van de SOWALFIN kunnen slechts

Art. 22.De ontbinding én vereffening van de SOWALFIN kunnen slechts

uitgesproken worden bij decreet waarbij vereffeningswijze en uitgesproken worden bij decreet waarbij vereffeningswijze en
-voorwaarden worden bepaald. -voorwaarden worden bepaald.
HOOFDSTUK II. - Naleving van het Europese mededingingsrecht HOOFDSTUK II. - Naleving van het Europese mededingingsrecht

Art. 23.Elke financiële maatregel die door de SOWALFIN toegekend

Art. 23.Elke financiële maatregel die door de SOWALFIN toegekend

wordt aan de kleine en middelgrote ondernemingen, wordt toegekend met wordt aan de kleine en middelgrote ondernemingen, wordt toegekend met
inachtneming van de Verordening (EG) nr. 69/2001 van de Commissie van inachtneming van de Verordening (EG) nr. 69/2001 van de Commissie van
12 januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 12 januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88
van het EG-Verdrag op de minimis-steun, bekendgemaakt in het van het EG-Verdrag op de minimis-steun, bekendgemaakt in het
Publicatieblad L10/30 van 13 januari 2001 en, mocht het bij bedoelde Publicatieblad L10/30 van 13 januari 2001 en, mocht het bij bedoelde
verordening vastgestelde maximumbedrag worden overschreden, verordening vastgestelde maximumbedrag worden overschreden,
overeenkomstig de Verordening (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 overeenkomstig de Verordening (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12
januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van
het EG-Verdrag op staatssteun voor de kleine en middelgrote het EG-Verdrag op staatssteun voor de kleine en middelgrote
ondernemingen, bekendgemaakt in het Publicatieblad L10/33 van 13 ondernemingen, bekendgemaakt in het Publicatieblad L10/33 van 13
januari 2001 en overeenkomstig elke andere Europese norm waarmee januari 2001 en overeenkomstig elke andere Europese norm waarmee
bedoelde teksten aangevuld dan wel gewijzigd zouden worden. bedoelde teksten aangevuld dan wel gewijzigd zouden worden.
HOOFDSTUK III. - Overgangs- en opheffingsbepalingen HOOFDSTUK III. - Overgangs- en opheffingsbepalingen

Art. 24.De naamloze vennootschap « Société wallonne de participation

Art. 24.De naamloze vennootschap « Société wallonne de participation

et de financement des petites et moyennes industries » (Waalse et de financement des petites et moyennes industries » (Waalse
participatie- en financieringsmaatschappij voor kleine en middelgrote participatie- en financieringsmaatschappij voor kleine en middelgrote
industriebedrijven), waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te industriebedrijven), waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te
4000 Luik, avenue Maurice Destenay, wordt de SOWALFIN na wijziging van 4000 Luik, avenue Maurice Destenay, wordt de SOWALFIN na wijziging van
diens benaming tot SOWALFIN en goedkeuring van de nieuwe statuten diens benaming tot SOWALFIN en goedkeuring van de nieuwe statuten
overeenkomstig de bepalingen van dit decreet. overeenkomstig de bepalingen van dit decreet.

Art. 25.§ 1. Het decreet van 6 mei 1999 waarbij de « Société de

Art. 25.§ 1. Het decreet van 6 mei 1999 waarbij de « Société de

garantie régionale wallonne » (Waalse Gewestelijke garantie régionale wallonne » (Waalse Gewestelijke
Waarborgmaatschappij, in het kort S.G.R.W.) is opgericht, wordt Waarborgmaatschappij, in het kort S.G.R.W.) is opgericht, wordt
opgeheven. opgeheven.
§ 2. De « Société de garantie régionale wallonne » wordt ontbonden en § 2. De « Société de garantie régionale wallonne » wordt ontbonden en
vereffend. vereffend.
Voor al wat niet bij dit decreet wordt geregeld, zijn de bepalingen Voor al wat niet bij dit decreet wordt geregeld, zijn de bepalingen
van het Wetboek van de vennootschappen die verband houden met de van het Wetboek van de vennootschappen die verband houden met de
vereffening, van toepassing. vereffening, van toepassing.
De vereffenaar(s), aangewezen door de algemene vergadering, heeft De vereffenaar(s), aangewezen door de algemene vergadering, heeft
(hebben) meer bepaald als dringende opdracht : (hebben) meer bepaald als dringende opdracht :
- de toestand van de personeelsleden van de S.G.R.W. te regelen, - de toestand van de personeelsleden van de S.G.R.W. te regelen,
daarbij inbegrepen de toestand van de leden van diens directiecomité; daarbij inbegrepen de toestand van de leden van diens directiecomité;
- alle activa, rechten en verplichtingen die onontbeerlijk zijn voor - alle activa, rechten en verplichtingen die onontbeerlijk zijn voor
het blijven uitvoeren van de opdracht die overgedragen is in het blijven uitvoeren van de opdracht die overgedragen is in
toepassing van artikel 5, daarbij inbegrepen de huurrechten, voor één toepassing van artikel 5, daarbij inbegrepen de huurrechten, voor één
euro over te dragen aan de SOWALFIN, die verplicht is te aanvaarden; euro over te dragen aan de SOWALFIN, die verplicht is te aanvaarden;
- het eventuele positieve saldo van de vereffening aan de SOWALFIN - het eventuele positieve saldo van de vereffening aan de SOWALFIN
over te dragen. over te dragen.
De aldus overgedragen rechtsvorderingen die verband houden met de De aldus overgedragen rechtsvorderingen die verband houden met de
rechten en de verplichtingen van de S.G.W.R. worden als gedelegeerde rechten en de verplichtingen van de S.G.W.R. worden als gedelegeerde
opdracht aangespannen of vervolgd door de SOWALFIN als eiser of opdracht aangespannen of vervolgd door de SOWALFIN als eiser of
verweerder, zonder hervatting van het rechtsgeding. verweerder, zonder hervatting van het rechtsgeding.
§ 3. In Afdeling II - Waarborgfonds worden de artikelen 12 tot en met § 3. In Afdeling II - Waarborgfonds worden de artikelen 12 tot en met
27 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische heroriëntering 27 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische heroriëntering
opgeheven voor wat betreft het Waalse Gewest. opgeheven voor wat betreft het Waalse Gewest.

Art. 26.De SOWALFIN neemt als gedelegeerde opdracht de rechten en

Art. 26.De SOWALFIN neemt als gedelegeerde opdracht de rechten en

verplichtingen van het Waarborgfonds dat is opgericht binnen de verplichtingen van het Waarborgfonds dat is opgericht binnen de
naamloze vennootschap Beroepskrediet die ontstaan zijn uit het naamloze vennootschap Beroepskrediet die ontstaan zijn uit het
herverzekeringsbeleid van de maatschappijen voor onderlinge herverzekeringsbeleid van de maatschappijen voor onderlinge
borgstelling over, evenals de rechten en de verplichtingen momenteel borgstelling over, evenals de rechten en de verplichtingen momenteel
bedoeld in artikel 13 van het decreet van 6 mei 1999 waarbij de « bedoeld in artikel 13 van het decreet van 6 mei 1999 waarbij de «
Société de garantie régionale wallonne » is opgericht. Société de garantie régionale wallonne » is opgericht.

Art. 27.De Regering bepaalt de inwerkingtreding van dit decreet.

Art. 27.De Regering bepaalt de inwerkingtreding van dit decreet.

Bedoelde inwerkingtreding kan pas plaatsvinden na de wijziging van de Bedoelde inwerkingtreding kan pas plaatsvinden na de wijziging van de
benaming van de F.W.P.M.I. in SOWALFIN en na goedkeuring van de nieuwe benaming van de F.W.P.M.I. in SOWALFIN en na goedkeuring van de nieuwe
statuten zoals vastgesteld en goedgekeurd overeenkomstig artikel 1. statuten zoals vastgesteld en goedgekeurd overeenkomstig artikel 1.
De Regering kan in een uitgestelde inwerkingtreding voorzien voor De Regering kan in een uitgestelde inwerkingtreding voorzien voor
sommige bepalingen van dit decreet. sommige bepalingen van dit decreet.
Kondigen dit decreet af en bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af en bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Namen, 11 juli 2002. Namen, 11 juli 2002.
De Minister-President, De Minister-President,
J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE
De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën,
S. KUBLA S. KUBLA
De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie,
J. DARAS J. DARAS
De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu,
M. FORET M. FORET
De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden,
J. HAPPART J. HAPPART
De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken,
Ch. MICHEL Ch. MICHEL
De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid,
Th. DETIENNE Th. DETIENNE
De Minister van Tewerkstelling en Vorming, De Minister van Tewerkstelling en Vorming,
Mevr. M. ARENA Mevr. M. ARENA
_______ _______
Nota's Nota's
Zitting 2001-2002 . Zitting 2001-2002 .
Stukken van de Raad 371 (2001-2002) nrs. 1 t.e.m. 9. Stukken van de Raad 371 (2001-2002) nrs. 1 t.e.m. 9.
Volledig verslag , openbare zitting van 9 juli 2002. Volledig verslag , openbare zitting van 9 juli 2002.
Bespreking - Stemming. Bespreking - Stemming.
^