| Decreet houdende organisatie van het statuut van de « Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises » , in het kort « SOWALFIN » (1) | Decreet houdende organisatie van het statuut van de « Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises » , in het kort « SOWALFIN » (1) |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST | MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST |
| 11 JULI 2002. - Decreet houdende organisatie van het statuut van de « | 11 JULI 2002. - Decreet houdende organisatie van het statuut van de « |
| Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes | Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes |
| entreprises » (Waalse maatschappij voor de financiering en de waarborg | entreprises » (Waalse maatschappij voor de financiering en de waarborg |
| van de kleine en middelgrote ondernemingen), in het kort « SOWALFIN » | van de kleine en middelgrote ondernemingen), in het kort « SOWALFIN » |
| (1) | (1) |
| De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen | De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen |
| hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
| HOOFDSTUK I. - Statuut en organisatie van de SOWALFIN | HOOFDSTUK I. - Statuut en organisatie van de SOWALFIN |
| Afdeling I. - Algemene bepalingen | Afdeling I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.De « Société wallonne de financement et de garantie des |
Artikel 1.De « Société wallonne de financement et de garantie des |
| petites et moyennes entreprises » (Waalse maatschappij voor de | petites et moyennes entreprises » (Waalse maatschappij voor de |
| financiering en de borgstelling van de kleine en middelgrote | financiering en de borgstelling van de kleine en middelgrote |
| ondernemingen, in het kort « SOWALFIN ») is een vennootschap van | ondernemingen, in het kort « SOWALFIN ») is een vennootschap van |
| openbaar nut die opgericht wordt onder de vorm van een naamloze | openbaar nut die opgericht wordt onder de vorm van een naamloze |
| vennootschap waarvan de maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest | vennootschap waarvan de maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest |
| gevestigd is. | gevestigd is. |
| De statuten van de SOWALFIN worden per authentieke akte vastgesteld, | De statuten van de SOWALFIN worden per authentieke akte vastgesteld, |
| mits ze vooraf door de Regering worden goedgekeurd. Wijzigingen hierin | mits ze vooraf door de Regering worden goedgekeurd. Wijzigingen hierin |
| moeten vooraf worden goedgekeurd door de Regering. | moeten vooraf worden goedgekeurd door de Regering. |
| Voor al wat niet bij dit decreet geregeld is, valt de SOWALFIN onder | Voor al wat niet bij dit decreet geregeld is, valt de SOWALFIN onder |
| de bepalingen van het Wetboek van de vennootschappen. Zijn daden | de bepalingen van het Wetboek van de vennootschappen. Zijn daden |
| worden geacht daden van koophandel te zijn. | worden geacht daden van koophandel te zijn. |
| Het verband tussen de SOWALFIN en diens personeelsleden is van | Het verband tussen de SOWALFIN en diens personeelsleden is van |
| contractuele aard. | contractuele aard. |
| Al zijn interventies in ogenschouw genomen waakt de SOWALFIN er, door | Al zijn interventies in ogenschouw genomen waakt de SOWALFIN er, door |
| de regels inzake zorgvuldig industrieel, financieel en commercieel | de regels inzake zorgvuldig industrieel, financieel en commercieel |
| beheer toe te passen, over een globale rentabiliteit te bereiken. | beheer toe te passen, over een globale rentabiliteit te bereiken. |
Art. 2.De effecten die het SOWALFIN-kapitaal vertegenwoordigen, zijn |
Art. 2.De effecten die het SOWALFIN-kapitaal vertegenwoordigen, zijn |
| op naam. | op naam. |
| Te allen tijde dient de meerderheid van het kapitaal en van het | Te allen tijde dient de meerderheid van het kapitaal en van het |
| stemrecht van de SOWALFIN in handen van het Gewest te zijn. Het | stemrecht van de SOWALFIN in handen van het Gewest te zijn. Het |
| restkapitaal kan enkel in handen zijn van financiële instellingen die | restkapitaal kan enkel in handen zijn van financiële instellingen die |
| door de Regering erkend zijn. | door de Regering erkend zijn. |
Art. 3.De SOWALFIN heeft tot doel de creatie en de ontwikkeling van |
Art. 3.De SOWALFIN heeft tot doel de creatie en de ontwikkeling van |
| Waalse kleine en middelgrote ondernemingen te bevorderen door alleen | Waalse kleine en middelgrote ondernemingen te bevorderen door alleen |
| of samen met derden financieringen, waarborgen, herverzekeringen of | of samen met derden financieringen, waarborgen, herverzekeringen of |
| kredieten voor professioneel gebruik toe te kennen in diverse vormen. | kredieten voor professioneel gebruik toe te kennen in diverse vormen. |
| Daarnaast voert de SOWALFIN de opdrachten uit die hem bij decreet of | Daarnaast voert de SOWALFIN de opdrachten uit die hem bij decreet of |
| door de Regering overgedragen zijn en die verband houden met zijn | door de Regering overgedragen zijn en die verband houden met zijn |
| maatschappelijk doel, op de wijze bepaald door de Regering. Het Gewest | maatschappelijk doel, op de wijze bepaald door de Regering. Het Gewest |
| verstrekt de SOWALFIN de financiële middelen die nodig zijn voor het | verstrekt de SOWALFIN de financiële middelen die nodig zijn voor het |
| invullen van diens opdrachten en het dekken van de lasten die hieruit | invullen van diens opdrachten en het dekken van de lasten die hieruit |
| voortvloeien. In de rekeningen worden de verrichtingen van de SOWALFIN | voortvloeien. In de rekeningen worden de verrichtingen van de SOWALFIN |
| in toepassing van bedoelde opdrachten, afzonderlijk vermeld. | in toepassing van bedoelde opdrachten, afzonderlijk vermeld. |
Art. 4.§ 1. Voor de toepassing van dit decreet worden de kleine en |
Art. 4.§ 1. Voor de toepassing van dit decreet worden de kleine en |
| middelgrote ondernemingen omschreven overeenkomstig de Verordening | middelgrote ondernemingen omschreven overeenkomstig de Verordening |
| (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 januari 2001 betreffende de | (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 januari 2001 betreffende de |
| toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op staatssteun | toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op staatssteun |
| voor de kleine en middelgrote ondernemingen, bekendgemaakt in het | voor de kleine en middelgrote ondernemingen, bekendgemaakt in het |
| Publicatieblad L10/33 van 13 januari 2001, als ondernemingen : | Publicatieblad L10/33 van 13 januari 2001, als ondernemingen : |
| - met een werknemersbestand van minder dan tweehonderd vijftig | - met een werknemersbestand van minder dan tweehonderd vijftig |
| personen en met : | personen en met : |
| * ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 40 miljoen euro | * ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 40 miljoen euro |
| niet overschrijdt; | niet overschrijdt; |
| * ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 27 | * ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 27 |
| miljoen euro niet overschrijdt; | miljoen euro niet overschrijdt; |
| en die de zelfstandigheidsnorm naleven, zoals hierna omschreven. | en die de zelfstandigheidsnorm naleven, zoals hierna omschreven. |
| Indien het nodig is om een onderscheid te maken tussen een kleine en | Indien het nodig is om een onderscheid te maken tussen een kleine en |
| een middelgrote onderneming wordt de kleine onderneming omschreven als | een middelgrote onderneming wordt de kleine onderneming omschreven als |
| zijnde een onderneming : | zijnde een onderneming : |
| - met een werknemersbestand van minder dan vijftig personen, en met : | - met een werknemersbestand van minder dan vijftig personen, en met : |
| * ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 7 miljoen euro | * ofwel een jaarlijks omzetcijfer dat het bedrag van 7 miljoen euro |
| niet overschrijdt; | niet overschrijdt; |
| * ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 5 | * ofwel een totaal op de jaarlijkse balans dat het bedrag van 5 |
| miljoen euro niet overschrijdt; | miljoen euro niet overschrijdt; |
| en die de zelfstandigheidsnorm naleeft, zoals hierna omschreven. | en die de zelfstandigheidsnorm naleeft, zoals hierna omschreven. |
| Als zelfstandig worden beschouwd de ondernemingen die niet voor 25 % | Als zelfstandig worden beschouwd de ondernemingen die niet voor 25 % |
| of meer van hun kapitaal of stemrecht in handen zijn van één of | of meer van hun kapitaal of stemrecht in handen zijn van één of |
| verschillende ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving | verschillende ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving |
| van de kleine en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de | van de kleine en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de |
| kleine onderneming. Bedoelde drempel mag in twee gevallen overschreden | kleine onderneming. Bedoelde drempel mag in twee gevallen overschreden |
| worden : | worden : |
| - als de onderneming in handen is van openbare | - als de onderneming in handen is van openbare |
| participatiemaatschappijen, maatschappijen met risicokapitaal of | participatiemaatschappijen, maatschappijen met risicokapitaal of |
| institutionele investeerders en op voorwaarde dat door hen noch een | institutionele investeerders en op voorwaarde dat door hen noch een |
| individuele, noch een gezamenlijke controle uitgeoefend wordt op de | individuele, noch een gezamenlijke controle uitgeoefend wordt op de |
| onderneming; | onderneming; |
| - als uit de kapitaalspreiding blijkt dat het onmogelijk is te weten | - als uit de kapitaalspreiding blijkt dat het onmogelijk is te weten |
| wie het kapitaal in handen heeft en als de onderneming verklaart dat | wie het kapitaal in handen heeft en als de onderneming verklaart dat |
| ze wettig kan veronderstellen dat ze niet in handen is voor 25 % of | ze wettig kan veronderstellen dat ze niet in handen is voor 25 % of |
| meer van een onderneming of, gezamenlijk, van verscheidene | meer van een onderneming of, gezamenlijk, van verscheidene |
| ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving van de kleine | ondernemingen die niet beantwoorden aan de omschrijving van de kleine |
| en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de kleine | en de middelgrote onderneming of, respectievelijk, de kleine |
| onderneming. | onderneming. |
| De drempels bedoeld in leden één en twee worden berekend door de | De drempels bedoeld in leden één en twee worden berekend door de |
| gegevens van de gerechtigde onderneming en van alle ondernemingen | gegevens van de gerechtigde onderneming en van alle ondernemingen |
| waarvan ze rechtsreeks of onrechtstreeks 25 % of meer van het kapitaal | waarvan ze rechtsreeks of onrechtstreeks 25 % of meer van het kapitaal |
| of van het stemrecht in handen heeft, op te tellen. | of van het stemrecht in handen heeft, op te tellen. |
| Indien de micro-ondernemingen van de andere types kleine en | Indien de micro-ondernemingen van de andere types kleine en |
| middelgrote ondernemingen onderscheiden dienen te worden, worden de | middelgrote ondernemingen onderscheiden dienen te worden, worden de |
| eerstgenoemden omschreven als ondernemingen met minder dan tien | eerstgenoemden omschreven als ondernemingen met minder dan tien |
| werknemers in loondienst. | werknemers in loondienst. |
| Indien een onderneming op de datum waarop zijn balans afgesloten | Indien een onderneming op de datum waarop zijn balans afgesloten |
| wordt, bovengenoemde drempels inzake werknemersbestand of geldmiddelen | wordt, bovengenoemde drempels inzake werknemersbestand of geldmiddelen |
| overschrijdt of eronder zakt, verwerft of verliest bedoelde | overschrijdt of eronder zakt, verwerft of verliest bedoelde |
| onderneming zijn hoedanigheid van « K.M.O. », middelgrote onderneming, | onderneming zijn hoedanigheid van « K.M.O. », middelgrote onderneming, |
| kleine onderneming of micro-onderneming pas indien die omstandigheid | kleine onderneming of micro-onderneming pas indien die omstandigheid |
| zich gedurende twee opeenvolgende werkjaren voordoet. | zich gedurende twee opeenvolgende werkjaren voordoet. |
| Het aantal tewerkgestelde personen stemt overeen met het aantal | Het aantal tewerkgestelde personen stemt overeen met het aantal |
| werkeenheden per jaar, namelijk het aantal werknemers in loondienst | werkeenheden per jaar, namelijk het aantal werknemers in loondienst |
| die gedurende één jaar voltijds werkzaam zijn, waarbij deeltijdse dan | die gedurende één jaar voltijds werkzaam zijn, waarbij deeltijdse dan |
| wel seizoensgebonden arbeid breukgetallen van werkeenheden per jaar | wel seizoensgebonden arbeid breukgetallen van werkeenheden per jaar |
| vormen. Het jaar dat in overweging dient te worden genomen, is het | vormen. Het jaar dat in overweging dient te worden genomen, is het |
| laatst afgesloten boekjaar. | laatst afgesloten boekjaar. |
| De drempels die in acht genomen worden voor het omzetcijfer of het | De drempels die in acht genomen worden voor het omzetcijfer of het |
| totaal op de balans zijn de drempels met betrekking tot het laatst | totaal op de balans zijn de drempels met betrekking tot het laatst |
| afgesloten boekjaar van twaalf maanden. Voor pas in het leven geroepen | afgesloten boekjaar van twaalf maanden. Voor pas in het leven geroepen |
| ondernemingen waarvan er nog geen rekening afgesloten is, worden de in | ondernemingen waarvan er nog geen rekening afgesloten is, worden de in |
| overweging genomen drempels te goeder trouw geschat in de loop van het | overweging genomen drempels te goeder trouw geschat in de loop van het |
| boekjaar. | boekjaar. |
| § 2. De Regering kan de begripsomschrijving als kleine of middelgrote | § 2. De Regering kan de begripsomschrijving als kleine of middelgrote |
| onderneming wijzigen en aanpassen aan de wijzigingen die deze | onderneming wijzigen en aanpassen aan de wijzigingen die deze |
| begripsomschrijving in het Europese recht zou hebben ondergaan. | begripsomschrijving in het Europese recht zou hebben ondergaan. |
Art. 5.Het Gewest draagt de SOWALFIN op om tegen commissie een |
Art. 5.Het Gewest draagt de SOWALFIN op om tegen commissie een |
| gedeeltelijke en aanvullende waarborg te verlenen voor de | gedeeltelijke en aanvullende waarborg te verlenen voor de |
| terugbetaling in kapitaal en interest van de leningen en kredieten die | terugbetaling in kapitaal en interest van de leningen en kredieten die |
| worden toegestaan door : | worden toegestaan door : |
| 1° krediet- en geldinstellingen die erkend zijn door de Commissie voor | 1° krediet- en geldinstellingen die erkend zijn door de Commissie voor |
| het Bank- en Financiewezen; | het Bank- en Financiewezen; |
| 2° maatschappijen die gespecialiseerd zijn in de financiering van de | 2° maatschappijen die gespecialiseerd zijn in de financiering van de |
| verrichtingen voor de creatie en de ontwikkeling van kleine en | verrichtingen voor de creatie en de ontwikkeling van kleine en |
| middelgrote ondernemingen, met uitzondering van de ondernemingen | middelgrote ondernemingen, met uitzondering van de ondernemingen |
| waarvan de overheid rechtstreeks of onrechtstreeks | waarvan de overheid rechtstreeks of onrechtstreeks |
| meerderheidsaandeelhouder is en van de ondernemingen die in aanmerking | meerderheidsaandeelhouder is en van de ondernemingen die in aanmerking |
| komen voor een trekkingsrecht of een gewestelijke financiering. | komen voor een trekkingsrecht of een gewestelijke financiering. |
| De raad van bestuur van de SOWALFIN bepaalt de wijze van berekening | De raad van bestuur van de SOWALFIN bepaalt de wijze van berekening |
| van het niveau van de commissies al naar gelang het gelopen risico, | van het niveau van de commissies al naar gelang het gelopen risico, |
| evenals de wijze waarop bedoelde opdracht wordt uitgevoerd. | evenals de wijze waarop bedoelde opdracht wordt uitgevoerd. |
| Bedoelde opdracht heeft betrekking op volgende verrichtingen : | Bedoelde opdracht heeft betrekking op volgende verrichtingen : |
| 1° het investeringskrediet en de leasing voor : | 1° het investeringskrediet en de leasing voor : |
| a . de financiering van bebouwde en onbebouwde onroerende goeden voor | a . de financiering van bebouwde en onbebouwde onroerende goeden voor |
| een maximumduur van vijfentwintig jaar; | een maximumduur van vijfentwintig jaar; |
| b . de financiering van machines voor een maximumduur van tien jaar; | b . de financiering van machines voor een maximumduur van tien jaar; |
| c . de financiering van materieel, kantoormeubelen of outillering met | c . de financiering van materieel, kantoormeubelen of outillering met |
| een maximumduur van vijf jaar; | een maximumduur van vijf jaar; |
| d . de financiering, met een maximumduur van vijf jaar, van | d . de financiering, met een maximumduur van vijf jaar, van |
| immateriële investeringen zoals marktonderzoek, het organiseren, het | immateriële investeringen zoals marktonderzoek, het organiseren, het |
| onderzoeken en het afstellen van prototypes, van nieuwe producten, | onderzoeken en het afstellen van prototypes, van nieuwe producten, |
| nieuwe fabricatieprocédés, commercialiseringsmethodes, handelsfondsen | nieuwe fabricatieprocédés, commercialiseringsmethodes, handelsfondsen |
| en de aankoop van vergunningen en brevetten; | en de aankoop van vergunningen en brevetten; |
| 2° het krediet voor de samenstelling, de versterking of de | 2° het krediet voor de samenstelling, de versterking of de |
| wedersamenstelling van het bedrijfskapitaal dat wegens de financiering | wedersamenstelling van het bedrijfskapitaal dat wegens de financiering |
| van eerdere investeringen zoals bedoeld onder 1° afgenomen is; | van eerdere investeringen zoals bedoeld onder 1° afgenomen is; |
| 3° het krediet voor de verhoging van de eigen middelen of semi-eigen | 3° het krediet voor de verhoging van de eigen middelen of semi-eigen |
| middelen van een kleine of middelgrote onderneming waarvan het | middelen van een kleine of middelgrote onderneming waarvan het |
| merendeel der aandelen in handen is van natuurlijke personen en dat | merendeel der aandelen in handen is van natuurlijke personen en dat |
| door minstens één van bedoelde personen beheerd wordt; | door minstens één van bedoelde personen beheerd wordt; |
| 4° het krediet voor de verwerving van aandelen of deelbewijzen in het | 4° het krediet voor de verwerving van aandelen of deelbewijzen in het |
| kader van de overdracht of de aankoop van kleine en middelgrote | kader van de overdracht of de aankoop van kleine en middelgrote |
| ondernemingen; | ondernemingen; |
| 5° het krediet voor de goede afloop van betalingen. | 5° het krediet voor de goede afloop van betalingen. |
| De Regering kan in voorkomend geval de verrichtingen bedoeld onder het | De Regering kan in voorkomend geval de verrichtingen bedoeld onder het |
| derde lid aanvullen, nauwkeuriger bepalen of inperken. | derde lid aanvullen, nauwkeuriger bepalen of inperken. |
| Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN voor de | Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN voor de |
| opdracht bedoeld in deze paragraaf wordt vastgesteld op een | opdracht bedoeld in deze paragraaf wordt vastgesteld op een |
| maximumbedrag van 400 miljoen euro. Bedoeld bedrag kan bij beslissing | maximumbedrag van 400 miljoen euro. Bedoeld bedrag kan bij beslissing |
| door de Regering vermeerderd worden tot 25 %. | door de Regering vermeerderd worden tot 25 %. |
| De Regering bepaalt de de sectoren die niet in aanmerking kunnen komen | De Regering bepaalt de de sectoren die niet in aanmerking kunnen komen |
| voor de bepalingen bedoeld in de artikelen 3 en 5. | voor de bepalingen bedoeld in de artikelen 3 en 5. |
Art. 6.Indien de SOWALFIN eigen fondsen aanwendt, kan hij leningen |
Art. 6.Indien de SOWALFIN eigen fondsen aanwendt, kan hij leningen |
| aangaan die worden gedekt door de waarborg van het Gewest, tegen de | aangaan die worden gedekt door de waarborg van het Gewest, tegen de |
| voorwaarden bepaald door de Regering. | voorwaarden bepaald door de Regering. |
| De SOWALFIN kan eveneens niet-converteerbare obligatieleningen | De SOWALFIN kan eveneens niet-converteerbare obligatieleningen |
| uitgeven. Voor bedoelde publieke uitgifte is de machtiging van de | uitgeven. Voor bedoelde publieke uitgifte is de machtiging van de |
| Regering nodig, die daar de voorwaarden voor moet goedkeuren en ze met | Regering nodig, die daar de voorwaarden voor moet goedkeuren en ze met |
| de waarborg van het Gewest kan voorzien, tegen de voorwaarden die de | de waarborg van het Gewest kan voorzien, tegen de voorwaarden die de |
| Regering bepaalt. | Regering bepaalt. |
| Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN die door het | Het uitstaand bedrag van de vastleggingen van de SOWALFIN die door het |
| Gewest gewaarborgd zijn in toepassing van het eerste en het tweede | Gewest gewaarborgd zijn in toepassing van het eerste en het tweede |
| lid, wordt vastgesteld op een maximumbedrag van 250 miljoen euro. | lid, wordt vastgesteld op een maximumbedrag van 250 miljoen euro. |
| De uitgaven waartoe het Gewest verplicht zou zijn krachtens bedoelde | De uitgaven waartoe het Gewest verplicht zou zijn krachtens bedoelde |
| waarborg, worden in hoofdsom terugbetaald, vermeerderd met de interest | waarborg, worden in hoofdsom terugbetaald, vermeerderd met de interest |
| tegen dezelfde voet als de rentevoet die voor de gewaarborgde leningen | tegen dezelfde voet als de rentevoet die voor de gewaarborgde leningen |
| geldt. De terugbetalingen die de SOWALFIN verschuldigd is, worden | geldt. De terugbetalingen die de SOWALFIN verschuldigd is, worden |
| uitsluitend via winstopneming verricht. | uitsluitend via winstopneming verricht. |
Art. 7.Voor de uitvoering van opdrachten die hem worden overgedragen |
Art. 7.Voor de uitvoering van opdrachten die hem worden overgedragen |
| of indien hij eigen middelen aanwendt, kan de SOWALFIN meer bepaald | of indien hij eigen middelen aanwendt, kan de SOWALFIN meer bepaald |
| met het oog op een betere verwezenlijking van zijn maatschappelijk | met het oog op een betere verwezenlijking van zijn maatschappelijk |
| doel : | doel : |
| 1° associatieovereenkomsten afsluiten, deelnemen aan verenigingen, | 1° associatieovereenkomsten afsluiten, deelnemen aan verenigingen, |
| groepen of vakverenigingen of er belangen in nemen; | groepen of vakverenigingen of er belangen in nemen; |
| 2° een dochteronderneming oprichten, een deelbewijs verwerven in het | 2° een dochteronderneming oprichten, een deelbewijs verwerven in het |
| kapitaal van een vennootschap door inbreng, afstand, inschrijving of | kapitaal van een vennootschap door inbreng, afstand, inschrijving of |
| elk ander middel, voor zover het maatschappelijk doel van de | elk ander middel, voor zover het maatschappelijk doel van de |
| dochteronderneming of van de vennootschap waarin ze een deelbewijs | dochteronderneming of van de vennootschap waarin ze een deelbewijs |
| heeft verworven, overeenstemt met het maatschappelijk doel van de | heeft verworven, overeenstemt met het maatschappelijk doel van de |
| SOWALFIN; | SOWALFIN; |
| 3° inschrijven op, in voorkomend geval converteerbare, | 3° inschrijven op, in voorkomend geval converteerbare, |
| obligatieleningen met of zonder inschrijvingsrecht, leningen uitgeven, | obligatieleningen met of zonder inschrijvingsrecht, leningen uitgeven, |
| waarborgen toestaan; | waarborgen toestaan; |
| 4° alle persoonlijke of zakelijke waarborgen en zekerheden nemen, meer | 4° alle persoonlijke of zakelijke waarborgen en zekerheden nemen, meer |
| bepaald, een pandrecht op een handelszaak; | bepaald, een pandrecht op een handelszaak; |
| 5° een beroep doen op diensten van derden en hen belasten met elke | 5° een beroep doen op diensten van derden en hen belasten met elke |
| opdracht die nuttig is voor de verwezenlijking van het maatschappelijk | opdracht die nuttig is voor de verwezenlijking van het maatschappelijk |
| doel; | doel; |
| 6° elke roerende zaak verwerven in het kader van zijn schatkistbeheer. | 6° elke roerende zaak verwerven in het kader van zijn schatkistbeheer. |
| De SOWALFIN kan de verrichtingen bedoeld onder 1° en 2° slechts | De SOWALFIN kan de verrichtingen bedoeld onder 1° en 2° slechts |
| doorvoeren mits hij de uitdrukkelijke machtiging van de Regering | doorvoeren mits hij de uitdrukkelijke machtiging van de Regering |
| krijgt. De verrichtingen bedoeld onder 3°, 4°, 5° en 6° kunnen | krijgt. De verrichtingen bedoeld onder 3°, 4°, 5° en 6° kunnen |
| doorgevoerd worden zonder machtiging van de Regering. | doorgevoerd worden zonder machtiging van de Regering. |
| De artikelen 31 en 33 van de wet van 2 april 1962 tot oprichting van | De artikelen 31 en 33 van de wet van 2 april 1962 tot oprichting van |
| een Nationale Investeringsmaatschappij en van de gewestelijke | een Nationale Investeringsmaatschappij en van de gewestelijke |
| investeringsmaatschappijen zijn van toepassing. | investeringsmaatschappijen zijn van toepassing. |
Art. 8.De SOWALFIN ontwikkelt en houdt een website bij waarop |
Art. 8.De SOWALFIN ontwikkelt en houdt een website bij waarop |
| algemene informatie ter beschikking van het publiek wordt gesteld met | algemene informatie ter beschikking van het publiek wordt gesteld met |
| betrekking tot zijn activiteiten, zijn doel, zijn actiemiddelen en de | betrekking tot zijn activiteiten, zijn doel, zijn actiemiddelen en de |
| daarmee verband houdende modaliteiten, evenals andere gegevens en | daarmee verband houdende modaliteiten, evenals andere gegevens en |
| inlichtingen die hij nuttig zou achten. | inlichtingen die hij nuttig zou achten. |
| Hij stelt eveneens schriftelijke documentatie met een gelijkwaardig | Hij stelt eveneens schriftelijke documentatie met een gelijkwaardig |
| informatieniveau ter beschikking van elke persoon die daarom verzoekt. | informatieniveau ter beschikking van elke persoon die daarom verzoekt. |
| Jaarlijks maakt de SOWALFIN een verslag over zijn toestand en zijn | Jaarlijks maakt de SOWALFIN een verslag over zijn toestand en zijn |
| activiteiten bekend. Bedoeld verslag is beschikbaar op de website | activiteiten bekend. Bedoeld verslag is beschikbaar op de website |
| bedoeld in het eerste lid en op een papieren informatiedrager. | bedoeld in het eerste lid en op een papieren informatiedrager. |
| Afdeling 2. - Organen | Afdeling 2. - Organen |
Art. 9.De SOWALFIN wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande |
Art. 9.De SOWALFIN wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande |
| uit veertien leden die benoemd en ontslagen worden door de algemene | uit veertien leden die benoemd en ontslagen worden door de algemene |
| vergadering. | vergadering. |
| Elf bestuurders worden benoemd op de voordracht van het Gewest. De | Elf bestuurders worden benoemd op de voordracht van het Gewest. De |
| drie andere bestuurders worden benoemd op de voordracht van de andere | drie andere bestuurders worden benoemd op de voordracht van de andere |
| aandeelhouders, op de wijze die in de statuten is bepaald, voorzover | aandeelhouders, op de wijze die in de statuten is bepaald, voorzover |
| bedoelde andere aandeelhouders samen minstens 5 % van het kapitaal en | bedoelde andere aandeelhouders samen minstens 5 % van het kapitaal en |
| van het stemrecht van de SOWALFIN in handen hebben. | van het stemrecht van de SOWALFIN in handen hebben. |
| De duur van het mandaat van de bestuurders wordt in de statuten | De duur van het mandaat van de bestuurders wordt in de statuten |
| vastgelegd. Ze kan de zes jaar niet overschrijden. | vastgelegd. Ze kan de zes jaar niet overschrijden. |
| Uit zijn leden benoemt de raad van bestuur op eensluidend advies van | Uit zijn leden benoemt de raad van bestuur op eensluidend advies van |
| de Regering een voorzitter en twee ondervoorzitters. | de Regering een voorzitter en twee ondervoorzitters. |
| Leden van de wetgevende Kamers, van het Europese Parlement, van de | Leden van de wetgevende Kamers, van het Europese Parlement, van de |
| Raden van de Gewesten en Gemeenschappen, de personen die de | Raden van de Gewesten en Gemeenschappen, de personen die de |
| hoedanigheid van minister of staatssecretaris of lid van een | hoedanigheid van minister of staatssecretaris of lid van een |
| Gemeenschaps- of Gewestregering bezitten, van bestendig afgevaardigde, | Gemeenschaps- of Gewestregering bezitten, van bestendig afgevaardigde, |
| van voorzitter van een intercommunale, van burgemeester, van schepen, | van voorzitter van een intercommunale, van burgemeester, van schepen, |
| van voorzitter van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn | van voorzitter van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn |
| van een gemeente van meer dan dertigduizend inwoners mogen niet in de | van een gemeente van meer dan dertigduizend inwoners mogen niet in de |
| raad van bestuur zetelen noch bevoegdheden krijgen die onder de raad | raad van bestuur zetelen noch bevoegdheden krijgen die onder de raad |
| van bestuur ressorteren. | van bestuur ressorteren. |
| Voor de personen die één van de ambten bedoeld in het vijfde lid | Voor de personen die één van de ambten bedoeld in het vijfde lid |
| opnemen eindigt het mandaat van lid van de raad van bestuur van de | opnemen eindigt het mandaat van lid van de raad van bestuur van de |
| SOWALFIN van rechtswege bij hun eedaflegging of vanaf het uitoefenen | SOWALFIN van rechtswege bij hun eedaflegging of vanaf het uitoefenen |
| van bedoelde ambten. | van bedoelde ambten. |
Art. 10.Naast de bevoegdheden die hem toegekend zijn krachtens het |
Art. 10.Naast de bevoegdheden die hem toegekend zijn krachtens het |
| Wetboek van de vennootschappen, heeft de raad van bestuur volgende | Wetboek van de vennootschappen, heeft de raad van bestuur volgende |
| opdrachten : | opdrachten : |
| 1° het algemene beleid van de SOWALFIN uitstippelen; | 1° het algemene beleid van de SOWALFIN uitstippelen; |
| 2° de wijze en de algemene voorwaarden bepalen waarop en, | 2° de wijze en de algemene voorwaarden bepalen waarop en, |
| respectievelijk, waaronder de SOWALFIN intervenieert, zowel in de | respectievelijk, waaronder de SOWALFIN intervenieert, zowel in de |
| uitvoering van de hem toevertrouwde opdrachten in het kader van de | uitvoering van de hem toevertrouwde opdrachten in het kader van de |
| door de Regering bepaalde beleidslijnen als voor de aanwending van de | door de Regering bepaalde beleidslijnen als voor de aanwending van de |
| eigen middelen; | eigen middelen; |
| 3° de statutenwijzigingen die hem gepast lijken, aan de Regering ter | 3° de statutenwijzigingen die hem gepast lijken, aan de Regering ter |
| goedkeuring voorleggen en de Regering van advies dienen over projecten | goedkeuring voorleggen en de Regering van advies dienen over projecten |
| zoals wijzigingen waarvoor de Regering het initiatief neemt; | zoals wijzigingen waarvoor de Regering het initiatief neemt; |
| 4° jaarlijks de Regering in de loop van het jaar volgend op het einde | 4° jaarlijks de Regering in de loop van het jaar volgend op het einde |
| van het werkingsjaar een verslag overleggen over de activiteit van de | van het werkingsjaar een verslag overleggen over de activiteit van de |
| SOWALFIN, waarin meer bepaald een sectorengewijze analyse van de | SOWALFIN, waarin meer bepaald een sectorengewijze analyse van de |
| activiteiten opgenomen is. Bedoeld verslag wordt door de Regering ter | activiteiten opgenomen is. Bedoeld verslag wordt door de Regering ter |
| inlichting overgemaakt aan de Waalse Gewestraad, binnen een termijn | inlichting overgemaakt aan de Waalse Gewestraad, binnen een termijn |
| van minder dan één maand. | van minder dan één maand. |
Art. 11.Er wordt binnen de SOWALFIN een directiecomité opgericht, |
Art. 11.Er wordt binnen de SOWALFIN een directiecomité opgericht, |
| bestaande uit een voorzitter en twee andere leden die benoemd worden | bestaande uit een voorzitter en twee andere leden die benoemd worden |
| door de raad van bestuur. | door de raad van bestuur. |
| De raad van bestuur kiest de voorzitter van het directiecomité uit | De raad van bestuur kiest de voorzitter van het directiecomité uit |
| zijn leden, welke een andere persoon moet zijn dan de voorzitter en de | zijn leden, welke een andere persoon moet zijn dan de voorzitter en de |
| twee ondervoorzitters, op eensluidend advies van de Regering. De twee | twee ondervoorzitters, op eensluidend advies van de Regering. De twee |
| andere leden van het directiecomité worden door de raad van bestuur | andere leden van het directiecomité worden door de raad van bestuur |
| gekozen buiten diens kring en wonen aan de vergaderingen van de raad | gekozen buiten diens kring en wonen aan de vergaderingen van de raad |
| van bestuur met raadgevende stem bij. | van bestuur met raadgevende stem bij. |
| De leden van het directiecomité oefenen hun ambt uit in het kader van | De leden van het directiecomité oefenen hun ambt uit in het kader van |
| een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. Artikel 9, vijfde en | een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. Artikel 9, vijfde en |
| zesde lid, is van toepassing op hen. | zesde lid, is van toepassing op hen. |
| De leden van het directiecomité vormen een college. | De leden van het directiecomité vormen een college. |
Art. 12.Het directiecomité heeft volgende opdrachten : |
Art. 12.Het directiecomité heeft volgende opdrachten : |
| 1° ervoor zorgen dat de opdrachten die het van de raad van bestuur | 1° ervoor zorgen dat de opdrachten die het van de raad van bestuur |
| heeft gekregen, worden uitgevoerd; | heeft gekregen, worden uitgevoerd; |
| 2° het dagelijks beheer van de SOWALFIN op zich nemen. | 2° het dagelijks beheer van de SOWALFIN op zich nemen. |
Art. 13.De algemene vergadering oefent de bevoegdheden uit die hem |
Art. 13.De algemene vergadering oefent de bevoegdheden uit die hem |
| krachtens het Wetboek van de vennootschappen worden toegekend. | krachtens het Wetboek van de vennootschappen worden toegekend. |
| De algemene vergadering legt het bedrag van de vergoeding en van de | De algemene vergadering legt het bedrag van de vergoeding en van de |
| emolumenten van de bestuurders vast. | emolumenten van de bestuurders vast. |
Art. 14.De statuten voorzien in de organisatie van één of meerdere |
Art. 14.De statuten voorzien in de organisatie van één of meerdere |
| kredietcomités met als doel, op de voordracht van het directiecomité | kredietcomités met als doel, op de voordracht van het directiecomité |
| te beslissen over het toekennen van financieringen, kredieten, | te beslissen over het toekennen van financieringen, kredieten, |
| waarborgen en tegengaranties, evenals hun eventuele opzegging. | waarborgen en tegengaranties, evenals hun eventuele opzegging. |
| Elk kredietcomité bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitters van | Elk kredietcomité bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitters van |
| de raad van bestuur, evenals de leden van het directiecomité. Elk | de raad van bestuur, evenals de leden van het directiecomité. Elk |
| dezer leden heeft een raadgevende stem. De raad van bestuur kan | dezer leden heeft een raadgevende stem. De raad van bestuur kan |
| beslissen over de toevoeging van één of verschillende leden die | beslissen over de toevoeging van één of verschillende leden die |
| gekozen worden wegens hun competentie of hun ervaring. In dat geval | gekozen worden wegens hun competentie of hun ervaring. In dat geval |
| geeft de raad van bestuur aan of het lid dan wel de leden al dan niet | geeft de raad van bestuur aan of het lid dan wel de leden al dan niet |
| een raadgevende stem hebben. | een raadgevende stem hebben. |
| Elk kredietcomité is een collegiale instantie die beslist bij gewone | Elk kredietcomité is een collegiale instantie die beslist bij gewone |
| meerderheid van stemmen. | meerderheid van stemmen. |
Art. 15.De statuten moeteen een oriëntatiecomité voorzien en |
Art. 15.De statuten moeteen een oriëntatiecomité voorzien en |
| organiseren, dat ermee belast is in overleg te voorzien met de sociale | organiseren, dat ermee belast is in overleg te voorzien met de sociale |
| partners. | partners. |
| Afdeling 3. - Controle | Afdeling 3. - Controle |
Art. 16.§ 1. De Regering benoemt en ontslaat drie commissarissen, « |
Art. 16.§ 1. De Regering benoemt en ontslaat drie commissarissen, « |
| commissarissen van de Regering » genaamd en die als opdracht hebben | commissarissen van de Regering » genaamd en die als opdracht hebben |
| erover te waken dat de SOWALFIN in al zijn activiteiten en | erover te waken dat de SOWALFIN in al zijn activiteiten en |
| verrichtingen de wetten, decreten, besluiten, statuten of elke | verrichtingen de wetten, decreten, besluiten, statuten of elke |
| contractuele bepaling naleeft die in voorkomend geval van toepassing | contractuele bepaling naleeft die in voorkomend geval van toepassing |
| zou zijn. | zou zijn. |
| De SOWALFIN betaalt aan de commissarissen van de Regering een | De SOWALFIN betaalt aan de commissarissen van de Regering een |
| vergoeding uit die door de Regering is vastgesteld. | vergoeding uit die door de Regering is vastgesteld. |
| § 2. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om kennis te | § 2. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om kennis te |
| nemen van elke beslissing van de algemene vergadering, van de raad van | nemen van elke beslissing van de algemene vergadering, van de raad van |
| bestuur en van het directiecomité; om alle nodige nazichten te | bestuur en van het directiecomité; om alle nodige nazichten te |
| verrichten en zich alle inlichtingen of stukken te laten verstrekken | verrichten en zich alle inlichtingen of stukken te laten verstrekken |
| dan wel overhandigen die nuttig zijn voor de uitvoering van zijn | dan wel overhandigen die nuttig zijn voor de uitvoering van zijn |
| opdracht. | opdracht. |
| § 3. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om met | § 3. Elke commissaris van de Regering heeft het recht om met |
| raadgevende stem de vergaderingen van de raad van bestuur bij te | raadgevende stem de vergaderingen van de raad van bestuur bij te |
| wonen. | wonen. |
| § 4. De commissarissen van de Regering brengen regelmatig verslag uit | § 4. De commissarissen van de Regering brengen regelmatig verslag uit |
| aan de Regering over de uitvoering van hun opdracht en delen al hun | aan de Regering over de uitvoering van hun opdracht en delen al hun |
| waarnemingen mee die in dat verband nuttig zijn. Te allen tijde houden | waarnemingen mee die in dat verband nuttig zijn. Te allen tijde houden |
| ze volledige inlichtingen ter beschikking van de Regering aangaande de | ze volledige inlichtingen ter beschikking van de Regering aangaande de |
| financiële toestand van de SOWALFIN en diens activiteiten. | financiële toestand van de SOWALFIN en diens activiteiten. |
| § 5. Elke commissaris van de Regering geeft, na het advies van zijn | § 5. Elke commissaris van de Regering geeft, na het advies van zijn |
| collega's te hebben ingewonnen, elke handeling of nalatigheid die | collega's te hebben ingewonnen, elke handeling of nalatigheid die |
| volgens hem gelijkstaat met een onbehoorlijke uitvoering, door de | volgens hem gelijkstaat met een onbehoorlijke uitvoering, door de |
| SOWALFIN, van diens opdrachten, bij de Regering aan. | SOWALFIN, van diens opdrachten, bij de Regering aan. |
| § 6. Bovendien kunnen minstens twee commissarissen van de Regering die | § 6. Bovendien kunnen minstens twee commissarissen van de Regering die |
| samen handelen elke beslissing van de raad van bestuur die strijdig is | samen handelen elke beslissing van de raad van bestuur die strijdig is |
| met de wetten, de decreten, de besluiten of de statuten van de | met de wetten, de decreten, de besluiten of de statuten van de |
| SOWALFIN opschorten. | SOWALFIN opschorten. |
| De commissarissen van de Regering beschikken over vier werkdagen om | De commissarissen van de Regering beschikken over vier werkdagen om |
| hun opschortingsbevoegdheid uit te oefenen. Bedoelde termijn gaat in | hun opschortingsbevoegdheid uit te oefenen. Bedoelde termijn gaat in |
| vanaf de dag waarop de vergadering waarop de opgeschorte beslissing | vanaf de dag waarop de vergadering waarop de opgeschorte beslissing |
| getroffen is, voor zover de commissarissen van de Regering naar | getroffen is, voor zover de commissarissen van de Regering naar |
| behoren werden opgeroepen en, in het tegenovergestelde geval, vanaf de | behoren werden opgeroepen en, in het tegenovergestelde geval, vanaf de |
| dag waarop ze er kennis van hebben genomen. | dag waarop ze er kennis van hebben genomen. |
| Indien de Regering niet beslist heeft in een termijn van vijftien | Indien de Regering niet beslist heeft in een termijn van vijftien |
| dagen na de opschorting, kan de beslissing worden uitgevoerd. | dagen na de opschorting, kan de beslissing worden uitgevoerd. |
| Indien de beslissing te niet is gedaan, wordt daar door de Regering | Indien de beslissing te niet is gedaan, wordt daar door de Regering |
| onverwijld kennis van gegeven door de SOWALFIN. | onverwijld kennis van gegeven door de SOWALFIN. |
Art. 17.De controle over de financiële toestand, de jaarrekeningen en |
Art. 17.De controle over de financiële toestand, de jaarrekeningen en |
| over de conformiteit van de verrichtingen die in de jaarrekeningen | over de conformiteit van de verrichtingen die in de jaarrekeningen |
| dienen te worden vastgesteld met het wetboek der vennootschappen en | dienen te worden vastgesteld met het wetboek der vennootschappen en |
| met de statuten wordt toevertrouwd aan één of meerdere commissarissen | met de statuten wordt toevertrouwd aan één of meerdere commissarissen |
| die door de algemene vergadering worden aangewezen uit de leden van | die door de algemene vergadering worden aangewezen uit de leden van |
| het Instituut der Bedrijfsrevisoren. | het Instituut der Bedrijfsrevisoren. |
| Afdeling 4. - Diverse bepalingen | Afdeling 4. - Diverse bepalingen |
Art. 18.Tijdens de hele periode waarin de SOWALFIN in de eigen |
Art. 18.Tijdens de hele periode waarin de SOWALFIN in de eigen |
| middelen of als gedelegeerde opdracht een deelbewijs van 25 % of eer | middelen of als gedelegeerde opdracht een deelbewijs van 25 % of eer |
| van een vennootschap in handen heeft, heeft hij het recht om alle | van een vennootschap in handen heeft, heeft hij het recht om alle |
| inlichtingen over deze vennootschap op te vragen. Zonder verplaatsing | inlichtingen over deze vennootschap op te vragen. Zonder verplaatsing |
| neemt hij kennis van de boeken, de briefwisseling, de notulen en, in | neemt hij kennis van de boeken, de briefwisseling, de notulen en, in |
| het algemeen, van alle geschriften van bedoelde vennootschap. | het algemeen, van alle geschriften van bedoelde vennootschap. |
Art. 19.Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit wet of |
Art. 19.Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit wet of |
| decreet, en buiten de gevallen om waarin zij voor de rechtbank moeten | decreet, en buiten de gevallen om waarin zij voor de rechtbank moeten |
| getuigen, is het de voorzitter, ondervoorzitters en de leden van de | getuigen, is het de voorzitter, ondervoorzitters en de leden van de |
| raad van bestuur, de leden van het directiecomité, de leden van een | raad van bestuur, de leden van het directiecomité, de leden van een |
| kredietcomité, de leden van het oriëntatiecomité, de commissarissen, | kredietcomité, de leden van het oriëntatiecomité, de commissarissen, |
| de commissarissen van de Regering, evenals het personeel van de | de commissarissen van de Regering, evenals het personeel van de |
| SOWALFIN verboden om vertrouwelijke informatie of vertrouwelijke | SOWALFIN verboden om vertrouwelijke informatie of vertrouwelijke |
| feiten naar buiten te brengen waarvan zijn wegens hun ambtsinvulling | feiten naar buiten te brengen waarvan zijn wegens hun ambtsinvulling |
| op de hoogte zijn gebracht. | op de hoogte zijn gebracht. |
Art. 20.§ 1. Met een gevangenisstraf van één maand tot één jaar en |
Art. 20.§ 1. Met een gevangenisstraf van één maand tot één jaar en |
| een boete van 300 tot 1.000 euro of met één van deze straffen wordt | een boete van 300 tot 1.000 euro of met één van deze straffen wordt |
| gestraft hij die weigert de inlichtingen te verschaffen die hij | gestraft hij die weigert de inlichtingen te verschaffen die hij |
| verplicht is te verstrekken krachtens artikel 18; hij die willens en | verplicht is te verstrekken krachtens artikel 18; hij die willens en |
| wetens onjuiste of onvolledige inlichtingen verschaft; of hij die | wetens onjuiste of onvolledige inlichtingen verschaft; of hij die |
| willens en wetens de de verbintenissen die jegens de SOWALFIN zijn | willens en wetens de de verbintenissen die jegens de SOWALFIN zijn |
| aangegaan, niet naleeft. | aangegaan, niet naleeft. |
| § 2. Elke inbreuk op artikel 19 wordt gestraft met een gevangenisstraf | § 2. Elke inbreuk op artikel 19 wordt gestraft met een gevangenisstraf |
| van één maand tot één jaar of met een boete van 300 tot 1.000 euro. | van één maand tot één jaar of met een boete van 300 tot 1.000 euro. |
| § 3. De bepalingen van boek I van het Strafwetboek, zonder | § 3. De bepalingen van boek I van het Strafwetboek, zonder |
| uitzondering van hoofdstuk VII en van artikel 85, zijn van toepassing | uitzondering van hoofdstuk VII en van artikel 85, zijn van toepassing |
| op de inbreuken bedoeld in de paragrafen 1 en 2. | op de inbreuken bedoeld in de paragrafen 1 en 2. |
Art. 21.Het bestuur van het kadaster, de registratie en de domeinen |
Art. 21.Het bestuur van het kadaster, de registratie en de domeinen |
| is bevoegd om de authenticiteit te verlenen aan elke akte die | is bevoegd om de authenticiteit te verlenen aan elke akte die |
| betrekking heeft op de organisatie en het interne bestuur van de | betrekking heeft op de organisatie en het interne bestuur van de |
| SOWALFIN. | SOWALFIN. |
Art. 22.De ontbinding én vereffening van de SOWALFIN kunnen slechts |
Art. 22.De ontbinding én vereffening van de SOWALFIN kunnen slechts |
| uitgesproken worden bij decreet waarbij vereffeningswijze en | uitgesproken worden bij decreet waarbij vereffeningswijze en |
| -voorwaarden worden bepaald. | -voorwaarden worden bepaald. |
| HOOFDSTUK II. - Naleving van het Europese mededingingsrecht | HOOFDSTUK II. - Naleving van het Europese mededingingsrecht |
Art. 23.Elke financiële maatregel die door de SOWALFIN toegekend |
Art. 23.Elke financiële maatregel die door de SOWALFIN toegekend |
| wordt aan de kleine en middelgrote ondernemingen, wordt toegekend met | wordt aan de kleine en middelgrote ondernemingen, wordt toegekend met |
| inachtneming van de Verordening (EG) nr. 69/2001 van de Commissie van | inachtneming van de Verordening (EG) nr. 69/2001 van de Commissie van |
| 12 januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 | 12 januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 |
| van het EG-Verdrag op de minimis-steun, bekendgemaakt in het | van het EG-Verdrag op de minimis-steun, bekendgemaakt in het |
| Publicatieblad L10/30 van 13 januari 2001 en, mocht het bij bedoelde | Publicatieblad L10/30 van 13 januari 2001 en, mocht het bij bedoelde |
| verordening vastgestelde maximumbedrag worden overschreden, | verordening vastgestelde maximumbedrag worden overschreden, |
| overeenkomstig de Verordening (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 | overeenkomstig de Verordening (EG) nr. 70/2001 van de Commissie van 12 |
| januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van | januari 2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van |
| het EG-Verdrag op staatssteun voor de kleine en middelgrote | het EG-Verdrag op staatssteun voor de kleine en middelgrote |
| ondernemingen, bekendgemaakt in het Publicatieblad L10/33 van 13 | ondernemingen, bekendgemaakt in het Publicatieblad L10/33 van 13 |
| januari 2001 en overeenkomstig elke andere Europese norm waarmee | januari 2001 en overeenkomstig elke andere Europese norm waarmee |
| bedoelde teksten aangevuld dan wel gewijzigd zouden worden. | bedoelde teksten aangevuld dan wel gewijzigd zouden worden. |
| HOOFDSTUK III. - Overgangs- en opheffingsbepalingen | HOOFDSTUK III. - Overgangs- en opheffingsbepalingen |
Art. 24.De naamloze vennootschap « Société wallonne de participation |
Art. 24.De naamloze vennootschap « Société wallonne de participation |
| et de financement des petites et moyennes industries » (Waalse | et de financement des petites et moyennes industries » (Waalse |
| participatie- en financieringsmaatschappij voor kleine en middelgrote | participatie- en financieringsmaatschappij voor kleine en middelgrote |
| industriebedrijven), waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te | industriebedrijven), waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te |
| 4000 Luik, avenue Maurice Destenay, wordt de SOWALFIN na wijziging van | 4000 Luik, avenue Maurice Destenay, wordt de SOWALFIN na wijziging van |
| diens benaming tot SOWALFIN en goedkeuring van de nieuwe statuten | diens benaming tot SOWALFIN en goedkeuring van de nieuwe statuten |
| overeenkomstig de bepalingen van dit decreet. | overeenkomstig de bepalingen van dit decreet. |
Art. 25.§ 1. Het decreet van 6 mei 1999 waarbij de « Société de |
Art. 25.§ 1. Het decreet van 6 mei 1999 waarbij de « Société de |
| garantie régionale wallonne » (Waalse Gewestelijke | garantie régionale wallonne » (Waalse Gewestelijke |
| Waarborgmaatschappij, in het kort S.G.R.W.) is opgericht, wordt | Waarborgmaatschappij, in het kort S.G.R.W.) is opgericht, wordt |
| opgeheven. | opgeheven. |
| § 2. De « Société de garantie régionale wallonne » wordt ontbonden en | § 2. De « Société de garantie régionale wallonne » wordt ontbonden en |
| vereffend. | vereffend. |
| Voor al wat niet bij dit decreet wordt geregeld, zijn de bepalingen | Voor al wat niet bij dit decreet wordt geregeld, zijn de bepalingen |
| van het Wetboek van de vennootschappen die verband houden met de | van het Wetboek van de vennootschappen die verband houden met de |
| vereffening, van toepassing. | vereffening, van toepassing. |
| De vereffenaar(s), aangewezen door de algemene vergadering, heeft | De vereffenaar(s), aangewezen door de algemene vergadering, heeft |
| (hebben) meer bepaald als dringende opdracht : | (hebben) meer bepaald als dringende opdracht : |
| - de toestand van de personeelsleden van de S.G.R.W. te regelen, | - de toestand van de personeelsleden van de S.G.R.W. te regelen, |
| daarbij inbegrepen de toestand van de leden van diens directiecomité; | daarbij inbegrepen de toestand van de leden van diens directiecomité; |
| - alle activa, rechten en verplichtingen die onontbeerlijk zijn voor | - alle activa, rechten en verplichtingen die onontbeerlijk zijn voor |
| het blijven uitvoeren van de opdracht die overgedragen is in | het blijven uitvoeren van de opdracht die overgedragen is in |
| toepassing van artikel 5, daarbij inbegrepen de huurrechten, voor één | toepassing van artikel 5, daarbij inbegrepen de huurrechten, voor één |
| euro over te dragen aan de SOWALFIN, die verplicht is te aanvaarden; | euro over te dragen aan de SOWALFIN, die verplicht is te aanvaarden; |
| - het eventuele positieve saldo van de vereffening aan de SOWALFIN | - het eventuele positieve saldo van de vereffening aan de SOWALFIN |
| over te dragen. | over te dragen. |
| De aldus overgedragen rechtsvorderingen die verband houden met de | De aldus overgedragen rechtsvorderingen die verband houden met de |
| rechten en de verplichtingen van de S.G.W.R. worden als gedelegeerde | rechten en de verplichtingen van de S.G.W.R. worden als gedelegeerde |
| opdracht aangespannen of vervolgd door de SOWALFIN als eiser of | opdracht aangespannen of vervolgd door de SOWALFIN als eiser of |
| verweerder, zonder hervatting van het rechtsgeding. | verweerder, zonder hervatting van het rechtsgeding. |
| § 3. In Afdeling II - Waarborgfonds worden de artikelen 12 tot en met | § 3. In Afdeling II - Waarborgfonds worden de artikelen 12 tot en met |
| 27 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische heroriëntering | 27 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische heroriëntering |
| opgeheven voor wat betreft het Waalse Gewest. | opgeheven voor wat betreft het Waalse Gewest. |
Art. 26.De SOWALFIN neemt als gedelegeerde opdracht de rechten en |
Art. 26.De SOWALFIN neemt als gedelegeerde opdracht de rechten en |
| verplichtingen van het Waarborgfonds dat is opgericht binnen de | verplichtingen van het Waarborgfonds dat is opgericht binnen de |
| naamloze vennootschap Beroepskrediet die ontstaan zijn uit het | naamloze vennootschap Beroepskrediet die ontstaan zijn uit het |
| herverzekeringsbeleid van de maatschappijen voor onderlinge | herverzekeringsbeleid van de maatschappijen voor onderlinge |
| borgstelling over, evenals de rechten en de verplichtingen momenteel | borgstelling over, evenals de rechten en de verplichtingen momenteel |
| bedoeld in artikel 13 van het decreet van 6 mei 1999 waarbij de « | bedoeld in artikel 13 van het decreet van 6 mei 1999 waarbij de « |
| Société de garantie régionale wallonne » is opgericht. | Société de garantie régionale wallonne » is opgericht. |
Art. 27.De Regering bepaalt de inwerkingtreding van dit decreet. |
Art. 27.De Regering bepaalt de inwerkingtreding van dit decreet. |
| Bedoelde inwerkingtreding kan pas plaatsvinden na de wijziging van de | Bedoelde inwerkingtreding kan pas plaatsvinden na de wijziging van de |
| benaming van de F.W.P.M.I. in SOWALFIN en na goedkeuring van de nieuwe | benaming van de F.W.P.M.I. in SOWALFIN en na goedkeuring van de nieuwe |
| statuten zoals vastgesteld en goedgekeurd overeenkomstig artikel 1. | statuten zoals vastgesteld en goedgekeurd overeenkomstig artikel 1. |
| De Regering kan in een uitgestelde inwerkingtreding voorzien voor | De Regering kan in een uitgestelde inwerkingtreding voorzien voor |
| sommige bepalingen van dit decreet. | sommige bepalingen van dit decreet. |
| Kondigen dit decreet af en bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af en bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Namen, 11 juli 2002. | Namen, 11 juli 2002. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE | J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE |
| De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, | De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, |
| S. KUBLA | S. KUBLA |
| De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, | De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, |
| J. DARAS | J. DARAS |
| De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, | De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, |
| M. DAERDEN | M. DAERDEN |
| De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, | De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, |
| M. FORET | M. FORET |
| De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, | De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, |
| J. HAPPART | J. HAPPART |
| De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, | De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, |
| Ch. MICHEL | Ch. MICHEL |
| De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, | De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, |
| Th. DETIENNE | Th. DETIENNE |
| De Minister van Tewerkstelling en Vorming, | De Minister van Tewerkstelling en Vorming, |
| Mevr. M. ARENA | Mevr. M. ARENA |
| _______ | _______ |
| Nota's | Nota's |
| Zitting 2001-2002 . | Zitting 2001-2002 . |
| Stukken van de Raad 371 (2001-2002) nrs. 1 t.e.m. 9. | Stukken van de Raad 371 (2001-2002) nrs. 1 t.e.m. 9. |
| Volledig verslag , openbare zitting van 9 juli 2002. | Volledig verslag , openbare zitting van 9 juli 2002. |
| Bespreking - Stemming. | Bespreking - Stemming. |