← Terug naar "Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse Overheidscommunicatie "
Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse Overheidscommunicatie | Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse Overheidscommunicatie |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
8 MEI 2009. - Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen | 8 MEI 2009. - Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen |
voor Vlaamse Overheidscommunicatie (1) | voor Vlaamse Overheidscommunicatie (1) |
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen | Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen |
hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse | Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse |
Overheidscommunicatie. | Overheidscommunicatie. |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en |
gewestaangelegenheid. | gewestaangelegenheid. |
Art. 2.De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, zoals bedoeld |
Art. 2.De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, zoals bedoeld |
in artikel 3, § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de | in artikel 3, § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de |
controle op de communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de | controle op de communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de |
Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009, | Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009, |
worden goedgekeurd. | worden goedgekeurd. |
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
Brussel, 8 mei 2009. | Brussel, 8 mei 2009. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van | De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van |
Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, | Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, |
Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid | Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid |
K. PEETERS | K. PEETERS |
BIJLAGE : | BIJLAGE : |
De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3, | De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3, |
§ 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de | § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de |
communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de | communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de |
Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009 | Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009 |
De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3, | De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3, |
§ 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de | § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de |
communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de | communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de |
Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009 | Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009 |
I. - ALGEMEEN | I. - ALGEMEEN |
1. De Vlaamse overheid communiceert helder in een bevattelijke taal. | 1. De Vlaamse overheid communiceert helder in een bevattelijke taal. |
1.1. De Vlaamse overheid communiceert in hedendaags Algemeen | 1.1. De Vlaamse overheid communiceert in hedendaags Algemeen |
Nederlands. | Nederlands. |
1.2. Overheidscommunicatie wordt op maat geformuleerd zodat de | 1.2. Overheidscommunicatie wordt op maat geformuleerd zodat de |
doelgroepen de boodschap gemakkelijk en volledig kunnen begrijpen. | doelgroepen de boodschap gemakkelijk en volledig kunnen begrijpen. |
2. De Vlaamse overheidscommunicatie is correct. | 2. De Vlaamse overheidscommunicatie is correct. |
2.1. De Vlaamse overheid verspreidt juiste en betrouwbare feitelijke | 2.1. De Vlaamse overheid verspreidt juiste en betrouwbare feitelijke |
informatie. | informatie. |
2.2. De Vlaamse overheid zet foute informatie onmiddellijk recht. | 2.2. De Vlaamse overheid zet foute informatie onmiddellijk recht. |
3. De Vlaamse overheid verstrekt de informatie systematisch en tijdig. | 3. De Vlaamse overheid verstrekt de informatie systematisch en tijdig. |
3.1. De Vlaamse overheid informeert de burger actief, op eigen | 3.1. De Vlaamse overheid informeert de burger actief, op eigen |
initiatief, wanneer dat nodig of nuttig is. | initiatief, wanneer dat nodig of nuttig is. |
3.2. De afweging van de dringendheid, de noodzaak of het nut van een | 3.2. De afweging van de dringendheid, de noodzaak of het nut van een |
communicatie-initiatief wordt door de overheid bepaald vanuit het | communicatie-initiatief wordt door de overheid bepaald vanuit het |
standpunt van de doelgroep (de belanghebbenden) voor wie het | standpunt van de doelgroep (de belanghebbenden) voor wie het |
initiatief bedoeld is. | initiatief bedoeld is. |
4. De Vlaamse overheid communiceert politiek neutraal. | 4. De Vlaamse overheid communiceert politiek neutraal. |
4.1. De Vlaamse overheid leent zich niet tot propaganda en | 4.1. De Vlaamse overheid leent zich niet tot propaganda en |
ondersteuning van partijpolitieke of ideologische doeleinden. | ondersteuning van partijpolitieke of ideologische doeleinden. |
4.2. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven, | 4.2. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven, |
die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen | die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen |
naam, foto, titel en partij, van de voorzitter van het Vlaamse | naam, foto, titel en partij, van de voorzitter van het Vlaamse |
Parlement, de Vlaamse volksvertegenwoordigers en de leden van de | Parlement, de Vlaamse volksvertegenwoordigers en de leden van de |
Vlaamse Regering worden vermeld, weliswaar in de geest van 4.1. De | Vlaamse Regering worden vermeld, weliswaar in de geest van 4.1. De |
vermelding is alleen te verantwoorden op basis van informatieve | vermelding is alleen te verantwoorden op basis van informatieve |
relevantie. De afweging daarvan wordt overgelaten aan de betrokken | relevantie. De afweging daarvan wordt overgelaten aan de betrokken |
redactie. | redactie. |
5. De Vlaamse overheid communiceert commercieel neutraal. | 5. De Vlaamse overheid communiceert commercieel neutraal. |
5.1. De aanwezigheid van en de verwijzing naar bedrijfsnamen, | 5.1. De aanwezigheid van en de verwijzing naar bedrijfsnamen, |
merknamen, logo's (beeldmerken), diensten, producten of producttypes | merknamen, logo's (beeldmerken), diensten, producten of producttypes |
van ondernemingen in Vlaamse overheidscommunicatie zijn alleen | van ondernemingen in Vlaamse overheidscommunicatie zijn alleen |
toegestaan indien er geen sprake is van intentioneel gebruik met | toegestaan indien er geen sprake is van intentioneel gebruik met |
commerciële bedoelingen of pr-bedoelingen. | commerciële bedoelingen of pr-bedoelingen. |
5.2. In de Vlaamse overheidscommunicatie is 'product placement' strikt | 5.2. In de Vlaamse overheidscommunicatie is 'product placement' strikt |
verboden, net zoals elke vorm van sluikreclame. | verboden, net zoals elke vorm van sluikreclame. |
5.3. De Vlaamse overheid is bevoegd en verantwoordelijk voor de | 5.3. De Vlaamse overheid is bevoegd en verantwoordelijk voor de |
verkoop aan derden van mediaruimte in haar eigen communicatiemedia. | verkoop aan derden van mediaruimte in haar eigen communicatiemedia. |
Dergelijke reclame is geen overheidscommunicatie tenzij de Vlaamse | Dergelijke reclame is geen overheidscommunicatie tenzij de Vlaamse |
overheid op een of andere wijze bij de inhoud ervan betrokken is. Is | overheid op een of andere wijze bij de inhoud ervan betrokken is. Is |
dit laatste wel het geval, dan gelden de normen voor de Vlaamse | dit laatste wel het geval, dan gelden de normen voor de Vlaamse |
overheidscommunicatie. | overheidscommunicatie. |
5.4. Publireportages van bedrijven of over merken zijn strikt verboden | 5.4. Publireportages van bedrijven of over merken zijn strikt verboden |
in het kader van Vlaamse overheidscommunicatie, in welke formule ook : | in het kader van Vlaamse overheidscommunicatie, in welke formule ook : |
al dan niet betaald, rechtstreeks of onrechtstreeks in ruil voor | al dan niet betaald, rechtstreeks of onrechtstreeks in ruil voor |
tegenprestaties of bij wijze van public relations. | tegenprestaties of bij wijze van public relations. |
5.5. Externe professionele communicatieadviesbureaus die in opdracht | 5.5. Externe professionele communicatieadviesbureaus die in opdracht |
van de Vlaamse overheid overheidscommunicatie ontwikkelen, mogen hun | van de Vlaamse overheid overheidscommunicatie ontwikkelen, mogen hun |
naam discreet vermelden op alle uitingen, zoals gebruikelijk bij | naam discreet vermelden op alle uitingen, zoals gebruikelijk bij |
campagnes. | campagnes. |
6. Communicatie die voortvloeit uit ongeacht welke publiekprivate | 6. Communicatie die voortvloeit uit ongeacht welke publiekprivate |
samenwerking of uit samenwerking tussen de Vlaamse overheid en andere | samenwerking of uit samenwerking tussen de Vlaamse overheid en andere |
overheden moet steeds beantwoorden aan de normen voor | overheden moet steeds beantwoorden aan de normen voor |
overheidscommunicatie. | overheidscommunicatie. |
6.1. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse | 6.1. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse |
overheid met derden moeten de namen van de externe partners en de aard | overheid met derden moeten de namen van de externe partners en de aard |
van de samenwerking uitdrukkelijk in de overheidscommunicatie worden | van de samenwerking uitdrukkelijk in de overheidscommunicatie worden |
vermeld (bijvoorbeeld : gesponsord door medium, bedrijf of organisatie | vermeld (bijvoorbeeld : gesponsord door medium, bedrijf of organisatie |
x). | x). |
6.2. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse | 6.2. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse |
overheid met derden in de vorm van gehele of gedeeltelijke sponsoring | overheid met derden in de vorm van gehele of gedeeltelijke sponsoring |
mag naar deze derden ook worden verwezen met logovermelding onder de | mag naar deze derden ook worden verwezen met logovermelding onder de |
volgende voorwaarden : | volgende voorwaarden : |
- De logovermelding gebeurt discreet; dit betekent dat de vermelding | - De logovermelding gebeurt discreet; dit betekent dat de vermelding |
qua omvang en plaats ondergeschikt moet zijn aan de verplichte | qua omvang en plaats ondergeschikt moet zijn aan de verplichte |
signatuur van de Vlaamse overheid overeenkomstig de huisstijlregels. | signatuur van de Vlaamse overheid overeenkomstig de huisstijlregels. |
- De signatuur van de betrokken Vlaamse overheid gaat altijd vooraf | - De signatuur van de betrokken Vlaamse overheid gaat altijd vooraf |
aan de vermelding van de namen en logo's van de sponsors. | aan de vermelding van de namen en logo's van de sponsors. |
6.3. De Vlaamse overheid aanvaardt geen aanbiedingen tot samenwerking | 6.3. De Vlaamse overheid aanvaardt geen aanbiedingen tot samenwerking |
vanwege derden, waarin derden een duidelijk aanwijsbaar eenzijdig of | vanwege derden, waarin derden een duidelijk aanwijsbaar eenzijdig of |
dominant belang hebben, ook niet wanneer deze gratis zijn of aan | dominant belang hebben, ook niet wanneer deze gratis zijn of aan |
gunstige voorwaarden kunnen worden verkregen. | gunstige voorwaarden kunnen worden verkregen. |
6.4. De inhoud van boodschappen die worden aangeleverd door derden via | 6.4. De inhoud van boodschappen die worden aangeleverd door derden via |
interactieve communicatieplatformen van de Vlaamse overheid, wordt | interactieve communicatieplatformen van de Vlaamse overheid, wordt |
niet als overheidscommunicatie beschouwd en is niet onderworpen aan | niet als overheidscommunicatie beschouwd en is niet onderworpen aan |
het normenkader voor Vlaamse overheidscommunicatie. | het normenkader voor Vlaamse overheidscommunicatie. |
7. Als de Vlaamse overheid met media samenwerkt zijn hier naast de | 7. Als de Vlaamse overheid met media samenwerkt zijn hier naast de |
betaalde mediaruimte, ook andere communicatieformules (zoals | betaalde mediaruimte, ook andere communicatieformules (zoals |
bijvoorbeeld publireportages en infomercials) toegestaan onder de | bijvoorbeeld publireportages en infomercials) toegestaan onder de |
volgende bijkomende voorwaarden : | volgende bijkomende voorwaarden : |
7.1. Het initiatief gaat steeds uit van de Vlaamse overheid en is | 7.1. Het initiatief gaat steeds uit van de Vlaamse overheid en is |
gericht op een duidelijk aanwijsbare communicatiedoelstelling van de | gericht op een duidelijk aanwijsbare communicatiedoelstelling van de |
Vlaamse overheid. | Vlaamse overheid. |
7.2. De Vlaamse overheid behoudt steeds de volledige zeggenschap over | 7.2. De Vlaamse overheid behoudt steeds de volledige zeggenschap over |
de inhoud van de boodschap. | de inhoud van de boodschap. |
7.3. De Vlaamse overheid is steeds duidelijk identificeerbaar. | 7.3. De Vlaamse overheid is steeds duidelijk identificeerbaar. |
8. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven | 8. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven |
die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen | die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen |
bedrijfsnamen, logo's (beeldmerken), merknamen, diensten, producten of | bedrijfsnamen, logo's (beeldmerken), merknamen, diensten, producten of |
producttypes worden vermeld, maar in de geest van norm 5. | producttypes worden vermeld, maar in de geest van norm 5. |
8.1. Dit betekent dat vermeldingen van bedrijfsnamen, logo's | 8.1. Dit betekent dat vermeldingen van bedrijfsnamen, logo's |
(beeldmerken), merknamen, diensten, producten of producttypes die met | (beeldmerken), merknamen, diensten, producten of producttypes die met |
een of meer bedrijven in verband kunnen worden gebracht, louter om | een of meer bedrijven in verband kunnen worden gebracht, louter om |
informatieve redenen mogen voorkomen; de afweging van de informatieve | informatieve redenen mogen voorkomen; de afweging van de informatieve |
relevantie wordt overgelaten aan de betrokken redactie. | relevantie wordt overgelaten aan de betrokken redactie. |
8.2. De commerciële gegevens mogen niet met elkaar worden vergeleken, | 8.2. De commerciële gegevens mogen niet met elkaar worden vergeleken, |
dat wil zeggen dat er geen oordelen of voorkeuren mogen worden | dat wil zeggen dat er geen oordelen of voorkeuren mogen worden |
uitgesproken. | uitgesproken. |
8.3. De tekst mag niet uitsluitend of eenzijdig verwijzen naar één | 8.3. De tekst mag niet uitsluitend of eenzijdig verwijzen naar één |
bedrijf, merk, dienst, product of producttype, tenzij het gaat om een | bedrijf, merk, dienst, product of producttype, tenzij het gaat om een |
unieke dienst, product of onderneming. | unieke dienst, product of onderneming. |
8.4. Kortingen of aanbiedingen van derden in publicaties van de | 8.4. Kortingen of aanbiedingen van derden in publicaties van de |
Vlaamse overheid, gericht tot het eigen personeel, zijn geen | Vlaamse overheid, gericht tot het eigen personeel, zijn geen |
overheidscommunicatie; voorwaarde is wel dat ze duidelijk als zodanig | overheidscommunicatie; voorwaarde is wel dat ze duidelijk als zodanig |
herkenbaar zijn en gescheiden worden van de redactionele inhoud met de | herkenbaar zijn en gescheiden worden van de redactionele inhoud met de |
vaste vermelding 'Kortingen of aanbiedingen van derden voor het | vaste vermelding 'Kortingen of aanbiedingen van derden voor het |
personeel'. | personeel'. |
9. De Vlaamse overheidscampagnes worden gecoördineerd op basis van | 9. De Vlaamse overheidscampagnes worden gecoördineerd op basis van |
webgebaseerde campagneplanfiches. | webgebaseerde campagneplanfiches. |
9.1. De campagneplanfiche wordt ingevuld bij elke campagne en vermeldt | 9.1. De campagneplanfiche wordt ingevuld bij elke campagne en vermeldt |
beknopt de kerngegevens van een campagne, met inbegrip van een raming | beknopt de kerngegevens van een campagne, met inbegrip van een raming |
van de kostprijs en de doelstelling(en). | van de kostprijs en de doelstelling(en). |
9.2. Bij elke afzonderlijke campagne wordt de campagneplanfiche vóór | 9.2. Bij elke afzonderlijke campagne wordt de campagneplanfiche vóór |
de implementatie ingevuld door de initiatiefnemende entiteit van de | de implementatie ingevuld door de initiatiefnemende entiteit van de |
Vlaamse overheid. | Vlaamse overheid. |
9.3. De afdeling Communicatie van de Diensten voor het Algemeen | 9.3. De afdeling Communicatie van de Diensten voor het Algemeen |
Regeringsbeleid archiveert de campagneplanfiches van de Vlaamse | Regeringsbeleid archiveert de campagneplanfiches van de Vlaamse |
Regering, haar leden, en de diensten, instellingen en rechtspersonen | Regering, haar leden, en de diensten, instellingen en rechtspersonen |
die afhangen van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest op | die afhangen van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest op |
termijn in een gecentraliseerde, elektronische databank. | termijn in een gecentraliseerde, elektronische databank. |
10. De Vlaamse overheid analyseert, plant, implementeert en evalueert | 10. De Vlaamse overheid analyseert, plant, implementeert en evalueert |
haar communicatie volgens professionele criteria. | haar communicatie volgens professionele criteria. |
10.1. De overheid gaat na of communicatie het geschikte middel is om | 10.1. De overheid gaat na of communicatie het geschikte middel is om |
een bepaalde doelstelling te verwezenlijken of substantieel bij te | een bepaalde doelstelling te verwezenlijken of substantieel bij te |
dragen tot de verwezenlijking. Als dat zo is, ontwikkelt ze een | dragen tot de verwezenlijking. Als dat zo is, ontwikkelt ze een |
duidelijke en expliciete communicatiestrategie. | duidelijke en expliciete communicatiestrategie. |
10.2. De inzet van middelen moet in verhouding staan tot het beoogde | 10.2. De inzet van middelen moet in verhouding staan tot het beoogde |
resultaat. | resultaat. |
10.3. De overheid stemt haar mediaplannen af op de doelgroep(en), de | 10.3. De overheid stemt haar mediaplannen af op de doelgroep(en), de |
te verspreiden boodschap en de beoogde doelstelling(en). | te verspreiden boodschap en de beoogde doelstelling(en). |
10.4. De overheid zorgt voor aangepaste communicatiestrategieën inzake | 10.4. De overheid zorgt voor aangepaste communicatiestrategieën inzake |
thema's die moeilijk te bereiken doelgroepen aanbelangen. | thema's die moeilijk te bereiken doelgroepen aanbelangen. |
II. - CORPORATE COMMUNICATIE | II. - CORPORATE COMMUNICATIE |
1. Alle Vlaamse overheidscommunicatie is duidelijk als zodanig | 1. Alle Vlaamse overheidscommunicatie is duidelijk als zodanig |
herkenbaar. | herkenbaar. |
1.1. De Vlaamse overheid maakt in haar communicatie via logo- en/of | 1.1. De Vlaamse overheid maakt in haar communicatie via logo- en/of |
naamvermelding steeds expliciet duidelijk dat het om communicatie van | naamvermelding steeds expliciet duidelijk dat het om communicatie van |
de Vlaamse overheid gaat. | de Vlaamse overheid gaat. |
1.2. De Vlaamse overheid profileert zich als één geheel. Dat betekent | 1.2. De Vlaamse overheid profileert zich als één geheel. Dat betekent |
dat alle geledingen van de Vlaamse overheid die onderworpen zijn aan | dat alle geledingen van de Vlaamse overheid die onderworpen zijn aan |
het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur, het algemene | het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur, het algemene |
corporate logo of de naamvermelding van de Vlaamse overheid in hun | corporate logo of de naamvermelding van de Vlaamse overheid in hun |
communicatie opnemen. Uitzondering wordt alleen toegestaan als een | communicatie opnemen. Uitzondering wordt alleen toegestaan als een |
eigen logo- of naamvermelding op zich duidelijk maakt dat het om een | eigen logo- of naamvermelding op zich duidelijk maakt dat het om een |
onderdeel van de Vlaamse overheid gaat. | onderdeel van de Vlaamse overheid gaat. |
1.3. Elke entiteit van de Vlaamse overheid kan daarnaast een eigen | 1.3. Elke entiteit van de Vlaamse overheid kan daarnaast een eigen |
huisstijl hanteren waarmee ze zich identificeert. | huisstijl hanteren waarmee ze zich identificeert. |
2. Wanneer derden in hun communicatie het algemene corporate logo van | 2. Wanneer derden in hun communicatie het algemene corporate logo van |
de Vlaamse overheid opnemen, moet tegelijkertijd worden duidelijk | de Vlaamse overheid opnemen, moet tegelijkertijd worden duidelijk |
gemaakt welke rol de overheid in dit concrete geval precies speelt | gemaakt welke rol de overheid in dit concrete geval precies speelt |
(bijvoorbeeld : met subsidie van de Vlaamse overheid). | (bijvoorbeeld : met subsidie van de Vlaamse overheid). |
3. De Vlaamse overheid verkiest voor haar communicatie milieu- en | 3. De Vlaamse overheid verkiest voor haar communicatie milieu- en |
afvalvriendelijke en recycleerbare materialen. | afvalvriendelijke en recycleerbare materialen. |
III. - BELEIDSCOMMUNICATIE | III. - BELEIDSCOMMUNICATIE |
1. Van de Vlaamse overheid mag worden verwacht dat ze streeft naar | 1. Van de Vlaamse overheid mag worden verwacht dat ze streeft naar |
'communicatie in beleid', dat wil zeggen dat ze haar beleid helder en | 'communicatie in beleid', dat wil zeggen dat ze haar beleid helder en |
duidelijk in teksten en regels vertaalt, in plaats van onduidelijk | duidelijk in teksten en regels vertaalt, in plaats van onduidelijk |
beleid achteraf te verhelderen en te verduidelijken met | beleid achteraf te verhelderen en te verduidelijken met |
overheidscommunicatie. | overheidscommunicatie. |
2. De Vlaamse overheid maakt in haar beleidscommunicatie een | 2. De Vlaamse overheid maakt in haar beleidscommunicatie een |
onderscheid tussen beleid in ontwikkeling (dat is communicatie over | onderscheid tussen beleid in ontwikkeling (dat is communicatie over |
beleidsintenties of communicatie vóór beleid), beslist beleid (dat is | beleidsintenties of communicatie vóór beleid), beslist beleid (dat is |
communicatie over beleid) en communicatie als beleid (als instrument | communicatie over beleid) en communicatie als beleid (als instrument |
van het beleid). | van het beleid). |
2.1. De Vlaamse overheid geeft in haar beleidscommunicatie duidelijk | 2.1. De Vlaamse overheid geeft in haar beleidscommunicatie duidelijk |
aan in welk stadium het initiatief zich bevindt. | aan in welk stadium het initiatief zich bevindt. |
2.2. Als een beleidsbeslissing alle vereiste stadia heeft doorlopen, | 2.2. Als een beleidsbeslissing alle vereiste stadia heeft doorlopen, |
wordt ze voorzien van eenzelfde (afzonderlijk, duidelijk herkenbaar) | wordt ze voorzien van eenzelfde (afzonderlijk, duidelijk herkenbaar) |
visueel en/of auditief label "beslist beleid". | visueel en/of auditief label "beslist beleid". |
2.3. De Vlaamse overheid maakt beslist beleid actief bekend aan | 2.3. De Vlaamse overheid maakt beslist beleid actief bekend aan |
burgers of doelgroepen voor wie dat beleid bestemd is. | burgers of doelgroepen voor wie dat beleid bestemd is. |
2.4. De centrale website van de overheid ontsluit alle informatie over | 2.4. De centrale website van de overheid ontsluit alle informatie over |
beslist beleid, met het bijbehorende label. | beslist beleid, met het bijbehorende label. |
2.5. In geval van beslist beleid is het toegestaan dat | 2.5. In geval van beslist beleid is het toegestaan dat |
beleidsverantwoordelijken hun naam, functie, handtekening en/of | beleidsverantwoordelijken hun naam, functie, handtekening en/of |
beeltenis aan het initiatief verbinden, op voorwaarde dat die gegevens | beeltenis aan het initiatief verbinden, op voorwaarde dat die gegevens |
relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt en ondergeschikt | relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt en ondergeschikt |
zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de "Vlaamse | zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de "Vlaamse |
overheid" overeenkomstig de huisstijlregels. | overheid" overeenkomstig de huisstijlregels. |
2.6. Bij communicatie inzake beleid in ontwikkeling (communicatie voor | 2.6. Bij communicatie inzake beleid in ontwikkeling (communicatie voor |
beleid) en bij communicatie als beleid is het toegestaan dat | beleid) en bij communicatie als beleid is het toegestaan dat |
beleidsverantwoordelijken hun naam en functie vermelden, op voorwaarde | beleidsverantwoordelijken hun naam en functie vermelden, op voorwaarde |
dat die gegevens relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt | dat die gegevens relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt |
en ondergeschikt zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de | en ondergeschikt zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de |
"Vlaamse overheid" overeenkomstig de huisstijlregels. | "Vlaamse overheid" overeenkomstig de huisstijlregels. |
IV. - ADMINISTRATIEVE en DIENSTVERLENENDE COMMUNICATIE | IV. - ADMINISTRATIEVE en DIENSTVERLENENDE COMMUNICATIE |
1. Overheidscommunicatie moet bereikbaar zijn voor het beoogde | 1. Overheidscommunicatie moet bereikbaar zijn voor het beoogde |
doelpubliek. | doelpubliek. |
1.1. Algemene informatie over de Vlaamse overheid (structuur, werking, | 1.1. Algemene informatie over de Vlaamse overheid (structuur, werking, |
doelstellingen enzovoort) is op eenvoudig verzoek verkrijgbaar. | doelstellingen enzovoort) is op eenvoudig verzoek verkrijgbaar. |
1.2. Documenten en formulieren moeten digitaal terug te vinden zijn | 1.2. Documenten en formulieren moeten digitaal terug te vinden zijn |
via de portaalsite van de Vlaamse overheid (www.vlaanderen.be) of op | via de portaalsite van de Vlaamse overheid (www.vlaanderen.be) of op |
eenvoudig verzoek verstuurd kunnen worden. | eenvoudig verzoek verstuurd kunnen worden. |
2. De Vlaamse overheid reageert klantvriendelijk op vragen en | 2. De Vlaamse overheid reageert klantvriendelijk op vragen en |
opmerkingen. | opmerkingen. |
2.1. Vragen en opmerkingen van burgers via de portaalsite of via | 2.1. Vragen en opmerkingen van burgers via de portaalsite of via |
e-mail worden snel en uiterlijk binnen twee weken beantwoord. | e-mail worden snel en uiterlijk binnen twee weken beantwoord. |
2.2. Bij informatieaanvragen kan de overheid een redelijk bedrag | 2.2. Bij informatieaanvragen kan de overheid een redelijk bedrag |
aanrekenen dat ten hoogste gelijk is aan de kostprijs van de drager. | aanrekenen dat ten hoogste gelijk is aan de kostprijs van de drager. |
3. De overheid stuurt niet ongevraagd elektronische berichten naar de | 3. De overheid stuurt niet ongevraagd elektronische berichten naar de |
persoonlijke mailbox van burgers. | persoonlijke mailbox van burgers. |
3.1. Indien de overheid burgers wil informeren door elektronische | 3.1. Indien de overheid burgers wil informeren door elektronische |
berichten, verstuurt zij eerst een elektronisch bericht met de vraag | berichten, verstuurt zij eerst een elektronisch bericht met de vraag |
of de geadresseerde voortaan elektronische berichten van de overheid | of de geadresseerde voortaan elektronische berichten van de overheid |
wil ontvangen. Indien de persoon niet reageert, staat dat gelijk met | wil ontvangen. Indien de persoon niet reageert, staat dat gelijk met |
een negatief antwoord. Na 1 jaar mag dezelfde vraag opnieuw gesteld | een negatief antwoord. Na 1 jaar mag dezelfde vraag opnieuw gesteld |
worden. | worden. |
3.2. Elk elektronisch bericht bevat een eenvoudige en rechtstreekse | 3.2. Elk elektronisch bericht bevat een eenvoudige en rechtstreekse |
elektronische uitschrijfmogelijkheid. | elektronische uitschrijfmogelijkheid. |
3.3. In uitzonderlijke gevallen, zoals crisissituaties, als burgers | 3.3. In uitzonderlijke gevallen, zoals crisissituaties, als burgers |
dringend moeten worden bereikt via operatoren en providers en als dat | dringend moeten worden bereikt via operatoren en providers en als dat |
in het uitdrukkelijke belang van die burgers is, mag de Vlaamse | in het uitdrukkelijke belang van die burgers is, mag de Vlaamse |
overheid wel elektronische berichten verzenden zonder voorafgaande | overheid wel elektronische berichten verzenden zonder voorafgaande |
toestemming. | toestemming. |
4. De Vlaamse overheid biedt via een website en via het contactpunt | 4. De Vlaamse overheid biedt via een website en via het contactpunt |
Vlaamse Infolijn (1700) een centraal informatie- en documentatiepunt | Vlaamse Infolijn (1700) een centraal informatie- en documentatiepunt |
aan. | aan. |
4.1. De informatie is actueel en vermeldt de plaatsingsdatum van de | 4.1. De informatie is actueel en vermeldt de plaatsingsdatum van de |
berichten. | berichten. |
4.2. De informatie is eenvoudig en duidelijk gestructureerd. Er is een | 4.2. De informatie is eenvoudig en duidelijk gestructureerd. Er is een |
zoekfunctie beschikbaar. | zoekfunctie beschikbaar. |
4.3. Webpagina's moeten beantwoorden aan de toegankelijkheidsvereisten | 4.3. Webpagina's moeten beantwoorden aan de toegankelijkheidsvereisten |
voor de Vlaamse overheidswebsites (de zogenaamde anysurfer-norm). | voor de Vlaamse overheidswebsites (de zogenaamde anysurfer-norm). |
Nota | Nota |
(1) Zitting 2008-2009 | (1) Zitting 2008-2009 |
Stukken. - Ontwerp van decreet : 2138, nr. 1. - Verslag : 2138, nr. 2. | Stukken. - Ontwerp van decreet : 2138, nr. 1. - Verslag : 2138, nr. 2. |
- Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2138, nr. 3. | - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2138, nr. 3. |
Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergaderingen van 29 en 30 | Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergaderingen van 29 en 30 |
april 2009. | april 2009. |