Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 08/05/2009
← Terug naar "Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse Overheidscommunicatie "
Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse Overheidscommunicatie Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse Overheidscommunicatie
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
8 MEI 2009. - Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen 8 MEI 2009. - Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen
voor Vlaamse Overheidscommunicatie (1) voor Vlaamse Overheidscommunicatie (1)
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :
Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse Decreet houdende de goedkeuring van de herziene normen voor Vlaamse
Overheidscommunicatie. Overheidscommunicatie.

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en

gewestaangelegenheid. gewestaangelegenheid.

Art. 2.De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, zoals bedoeld

Art. 2.De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, zoals bedoeld

in artikel 3, § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de in artikel 3, § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de
controle op de communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de controle op de communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de
Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009, Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009,
worden goedgekeurd. worden goedgekeurd.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 8 mei 2009. Brussel, 8 mei 2009.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van
Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media,
Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid
K. PEETERS K. PEETERS
BIJLAGE : BIJLAGE :
De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3, De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3,
§ 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de
communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de
Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009 Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009
De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3, De normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie, bedoeld in artikel 3,
§ 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de
communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de communicatie van de Vlaamse overheid, herzien door de
Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009 Expertencommissie voor Overheidscommunicatie op 4 februari 2009
I. - ALGEMEEN I. - ALGEMEEN
1. De Vlaamse overheid communiceert helder in een bevattelijke taal. 1. De Vlaamse overheid communiceert helder in een bevattelijke taal.
1.1. De Vlaamse overheid communiceert in hedendaags Algemeen 1.1. De Vlaamse overheid communiceert in hedendaags Algemeen
Nederlands. Nederlands.
1.2. Overheidscommunicatie wordt op maat geformuleerd zodat de 1.2. Overheidscommunicatie wordt op maat geformuleerd zodat de
doelgroepen de boodschap gemakkelijk en volledig kunnen begrijpen. doelgroepen de boodschap gemakkelijk en volledig kunnen begrijpen.
2. De Vlaamse overheidscommunicatie is correct. 2. De Vlaamse overheidscommunicatie is correct.
2.1. De Vlaamse overheid verspreidt juiste en betrouwbare feitelijke 2.1. De Vlaamse overheid verspreidt juiste en betrouwbare feitelijke
informatie. informatie.
2.2. De Vlaamse overheid zet foute informatie onmiddellijk recht. 2.2. De Vlaamse overheid zet foute informatie onmiddellijk recht.
3. De Vlaamse overheid verstrekt de informatie systematisch en tijdig. 3. De Vlaamse overheid verstrekt de informatie systematisch en tijdig.
3.1. De Vlaamse overheid informeert de burger actief, op eigen 3.1. De Vlaamse overheid informeert de burger actief, op eigen
initiatief, wanneer dat nodig of nuttig is. initiatief, wanneer dat nodig of nuttig is.
3.2. De afweging van de dringendheid, de noodzaak of het nut van een 3.2. De afweging van de dringendheid, de noodzaak of het nut van een
communicatie-initiatief wordt door de overheid bepaald vanuit het communicatie-initiatief wordt door de overheid bepaald vanuit het
standpunt van de doelgroep (de belanghebbenden) voor wie het standpunt van de doelgroep (de belanghebbenden) voor wie het
initiatief bedoeld is. initiatief bedoeld is.
4. De Vlaamse overheid communiceert politiek neutraal. 4. De Vlaamse overheid communiceert politiek neutraal.
4.1. De Vlaamse overheid leent zich niet tot propaganda en 4.1. De Vlaamse overheid leent zich niet tot propaganda en
ondersteuning van partijpolitieke of ideologische doeleinden. ondersteuning van partijpolitieke of ideologische doeleinden.
4.2. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven, 4.2. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven,
die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen
naam, foto, titel en partij, van de voorzitter van het Vlaamse naam, foto, titel en partij, van de voorzitter van het Vlaamse
Parlement, de Vlaamse volksvertegenwoordigers en de leden van de Parlement, de Vlaamse volksvertegenwoordigers en de leden van de
Vlaamse Regering worden vermeld, weliswaar in de geest van 4.1. De Vlaamse Regering worden vermeld, weliswaar in de geest van 4.1. De
vermelding is alleen te verantwoorden op basis van informatieve vermelding is alleen te verantwoorden op basis van informatieve
relevantie. De afweging daarvan wordt overgelaten aan de betrokken relevantie. De afweging daarvan wordt overgelaten aan de betrokken
redactie. redactie.
5. De Vlaamse overheid communiceert commercieel neutraal. 5. De Vlaamse overheid communiceert commercieel neutraal.
5.1. De aanwezigheid van en de verwijzing naar bedrijfsnamen, 5.1. De aanwezigheid van en de verwijzing naar bedrijfsnamen,
merknamen, logo's (beeldmerken), diensten, producten of producttypes merknamen, logo's (beeldmerken), diensten, producten of producttypes
van ondernemingen in Vlaamse overheidscommunicatie zijn alleen van ondernemingen in Vlaamse overheidscommunicatie zijn alleen
toegestaan indien er geen sprake is van intentioneel gebruik met toegestaan indien er geen sprake is van intentioneel gebruik met
commerciële bedoelingen of pr-bedoelingen. commerciële bedoelingen of pr-bedoelingen.
5.2. In de Vlaamse overheidscommunicatie is 'product placement' strikt 5.2. In de Vlaamse overheidscommunicatie is 'product placement' strikt
verboden, net zoals elke vorm van sluikreclame. verboden, net zoals elke vorm van sluikreclame.
5.3. De Vlaamse overheid is bevoegd en verantwoordelijk voor de 5.3. De Vlaamse overheid is bevoegd en verantwoordelijk voor de
verkoop aan derden van mediaruimte in haar eigen communicatiemedia. verkoop aan derden van mediaruimte in haar eigen communicatiemedia.
Dergelijke reclame is geen overheidscommunicatie tenzij de Vlaamse Dergelijke reclame is geen overheidscommunicatie tenzij de Vlaamse
overheid op een of andere wijze bij de inhoud ervan betrokken is. Is overheid op een of andere wijze bij de inhoud ervan betrokken is. Is
dit laatste wel het geval, dan gelden de normen voor de Vlaamse dit laatste wel het geval, dan gelden de normen voor de Vlaamse
overheidscommunicatie. overheidscommunicatie.
5.4. Publireportages van bedrijven of over merken zijn strikt verboden 5.4. Publireportages van bedrijven of over merken zijn strikt verboden
in het kader van Vlaamse overheidscommunicatie, in welke formule ook : in het kader van Vlaamse overheidscommunicatie, in welke formule ook :
al dan niet betaald, rechtstreeks of onrechtstreeks in ruil voor al dan niet betaald, rechtstreeks of onrechtstreeks in ruil voor
tegenprestaties of bij wijze van public relations. tegenprestaties of bij wijze van public relations.
5.5. Externe professionele communicatieadviesbureaus die in opdracht 5.5. Externe professionele communicatieadviesbureaus die in opdracht
van de Vlaamse overheid overheidscommunicatie ontwikkelen, mogen hun van de Vlaamse overheid overheidscommunicatie ontwikkelen, mogen hun
naam discreet vermelden op alle uitingen, zoals gebruikelijk bij naam discreet vermelden op alle uitingen, zoals gebruikelijk bij
campagnes. campagnes.
6. Communicatie die voortvloeit uit ongeacht welke publiekprivate 6. Communicatie die voortvloeit uit ongeacht welke publiekprivate
samenwerking of uit samenwerking tussen de Vlaamse overheid en andere samenwerking of uit samenwerking tussen de Vlaamse overheid en andere
overheden moet steeds beantwoorden aan de normen voor overheden moet steeds beantwoorden aan de normen voor
overheidscommunicatie. overheidscommunicatie.
6.1. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse 6.1. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse
overheid met derden moeten de namen van de externe partners en de aard overheid met derden moeten de namen van de externe partners en de aard
van de samenwerking uitdrukkelijk in de overheidscommunicatie worden van de samenwerking uitdrukkelijk in de overheidscommunicatie worden
vermeld (bijvoorbeeld : gesponsord door medium, bedrijf of organisatie vermeld (bijvoorbeeld : gesponsord door medium, bedrijf of organisatie
x). x).
6.2. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse 6.2. Bij een gezamenlijk communicatie-initiatief van de Vlaamse
overheid met derden in de vorm van gehele of gedeeltelijke sponsoring overheid met derden in de vorm van gehele of gedeeltelijke sponsoring
mag naar deze derden ook worden verwezen met logovermelding onder de mag naar deze derden ook worden verwezen met logovermelding onder de
volgende voorwaarden : volgende voorwaarden :
- De logovermelding gebeurt discreet; dit betekent dat de vermelding - De logovermelding gebeurt discreet; dit betekent dat de vermelding
qua omvang en plaats ondergeschikt moet zijn aan de verplichte qua omvang en plaats ondergeschikt moet zijn aan de verplichte
signatuur van de Vlaamse overheid overeenkomstig de huisstijlregels. signatuur van de Vlaamse overheid overeenkomstig de huisstijlregels.
- De signatuur van de betrokken Vlaamse overheid gaat altijd vooraf - De signatuur van de betrokken Vlaamse overheid gaat altijd vooraf
aan de vermelding van de namen en logo's van de sponsors. aan de vermelding van de namen en logo's van de sponsors.
6.3. De Vlaamse overheid aanvaardt geen aanbiedingen tot samenwerking 6.3. De Vlaamse overheid aanvaardt geen aanbiedingen tot samenwerking
vanwege derden, waarin derden een duidelijk aanwijsbaar eenzijdig of vanwege derden, waarin derden een duidelijk aanwijsbaar eenzijdig of
dominant belang hebben, ook niet wanneer deze gratis zijn of aan dominant belang hebben, ook niet wanneer deze gratis zijn of aan
gunstige voorwaarden kunnen worden verkregen. gunstige voorwaarden kunnen worden verkregen.
6.4. De inhoud van boodschappen die worden aangeleverd door derden via 6.4. De inhoud van boodschappen die worden aangeleverd door derden via
interactieve communicatieplatformen van de Vlaamse overheid, wordt interactieve communicatieplatformen van de Vlaamse overheid, wordt
niet als overheidscommunicatie beschouwd en is niet onderworpen aan niet als overheidscommunicatie beschouwd en is niet onderworpen aan
het normenkader voor Vlaamse overheidscommunicatie. het normenkader voor Vlaamse overheidscommunicatie.
7. Als de Vlaamse overheid met media samenwerkt zijn hier naast de 7. Als de Vlaamse overheid met media samenwerkt zijn hier naast de
betaalde mediaruimte, ook andere communicatieformules (zoals betaalde mediaruimte, ook andere communicatieformules (zoals
bijvoorbeeld publireportages en infomercials) toegestaan onder de bijvoorbeeld publireportages en infomercials) toegestaan onder de
volgende bijkomende voorwaarden : volgende bijkomende voorwaarden :
7.1. Het initiatief gaat steeds uit van de Vlaamse overheid en is 7.1. Het initiatief gaat steeds uit van de Vlaamse overheid en is
gericht op een duidelijk aanwijsbare communicatiedoelstelling van de gericht op een duidelijk aanwijsbare communicatiedoelstelling van de
Vlaamse overheid. Vlaamse overheid.
7.2. De Vlaamse overheid behoudt steeds de volledige zeggenschap over 7.2. De Vlaamse overheid behoudt steeds de volledige zeggenschap over
de inhoud van de boodschap. de inhoud van de boodschap.
7.3. De Vlaamse overheid is steeds duidelijk identificeerbaar. 7.3. De Vlaamse overheid is steeds duidelijk identificeerbaar.
8. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven 8. In de redactionele context van personeelsbladen en nieuwsbrieven
die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen die vallen onder de definitie van Vlaamse overheidscommunicatie, mogen
bedrijfsnamen, logo's (beeldmerken), merknamen, diensten, producten of bedrijfsnamen, logo's (beeldmerken), merknamen, diensten, producten of
producttypes worden vermeld, maar in de geest van norm 5. producttypes worden vermeld, maar in de geest van norm 5.
8.1. Dit betekent dat vermeldingen van bedrijfsnamen, logo's 8.1. Dit betekent dat vermeldingen van bedrijfsnamen, logo's
(beeldmerken), merknamen, diensten, producten of producttypes die met (beeldmerken), merknamen, diensten, producten of producttypes die met
een of meer bedrijven in verband kunnen worden gebracht, louter om een of meer bedrijven in verband kunnen worden gebracht, louter om
informatieve redenen mogen voorkomen; de afweging van de informatieve informatieve redenen mogen voorkomen; de afweging van de informatieve
relevantie wordt overgelaten aan de betrokken redactie. relevantie wordt overgelaten aan de betrokken redactie.
8.2. De commerciële gegevens mogen niet met elkaar worden vergeleken, 8.2. De commerciële gegevens mogen niet met elkaar worden vergeleken,
dat wil zeggen dat er geen oordelen of voorkeuren mogen worden dat wil zeggen dat er geen oordelen of voorkeuren mogen worden
uitgesproken. uitgesproken.
8.3. De tekst mag niet uitsluitend of eenzijdig verwijzen naar één 8.3. De tekst mag niet uitsluitend of eenzijdig verwijzen naar één
bedrijf, merk, dienst, product of producttype, tenzij het gaat om een bedrijf, merk, dienst, product of producttype, tenzij het gaat om een
unieke dienst, product of onderneming. unieke dienst, product of onderneming.
8.4. Kortingen of aanbiedingen van derden in publicaties van de 8.4. Kortingen of aanbiedingen van derden in publicaties van de
Vlaamse overheid, gericht tot het eigen personeel, zijn geen Vlaamse overheid, gericht tot het eigen personeel, zijn geen
overheidscommunicatie; voorwaarde is wel dat ze duidelijk als zodanig overheidscommunicatie; voorwaarde is wel dat ze duidelijk als zodanig
herkenbaar zijn en gescheiden worden van de redactionele inhoud met de herkenbaar zijn en gescheiden worden van de redactionele inhoud met de
vaste vermelding 'Kortingen of aanbiedingen van derden voor het vaste vermelding 'Kortingen of aanbiedingen van derden voor het
personeel'. personeel'.
9. De Vlaamse overheidscampagnes worden gecoördineerd op basis van 9. De Vlaamse overheidscampagnes worden gecoördineerd op basis van
webgebaseerde campagneplanfiches. webgebaseerde campagneplanfiches.
9.1. De campagneplanfiche wordt ingevuld bij elke campagne en vermeldt 9.1. De campagneplanfiche wordt ingevuld bij elke campagne en vermeldt
beknopt de kerngegevens van een campagne, met inbegrip van een raming beknopt de kerngegevens van een campagne, met inbegrip van een raming
van de kostprijs en de doelstelling(en). van de kostprijs en de doelstelling(en).
9.2. Bij elke afzonderlijke campagne wordt de campagneplanfiche vóór 9.2. Bij elke afzonderlijke campagne wordt de campagneplanfiche vóór
de implementatie ingevuld door de initiatiefnemende entiteit van de de implementatie ingevuld door de initiatiefnemende entiteit van de
Vlaamse overheid. Vlaamse overheid.
9.3. De afdeling Communicatie van de Diensten voor het Algemeen 9.3. De afdeling Communicatie van de Diensten voor het Algemeen
Regeringsbeleid archiveert de campagneplanfiches van de Vlaamse Regeringsbeleid archiveert de campagneplanfiches van de Vlaamse
Regering, haar leden, en de diensten, instellingen en rechtspersonen Regering, haar leden, en de diensten, instellingen en rechtspersonen
die afhangen van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest op die afhangen van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest op
termijn in een gecentraliseerde, elektronische databank. termijn in een gecentraliseerde, elektronische databank.
10. De Vlaamse overheid analyseert, plant, implementeert en evalueert 10. De Vlaamse overheid analyseert, plant, implementeert en evalueert
haar communicatie volgens professionele criteria. haar communicatie volgens professionele criteria.
10.1. De overheid gaat na of communicatie het geschikte middel is om 10.1. De overheid gaat na of communicatie het geschikte middel is om
een bepaalde doelstelling te verwezenlijken of substantieel bij te een bepaalde doelstelling te verwezenlijken of substantieel bij te
dragen tot de verwezenlijking. Als dat zo is, ontwikkelt ze een dragen tot de verwezenlijking. Als dat zo is, ontwikkelt ze een
duidelijke en expliciete communicatiestrategie. duidelijke en expliciete communicatiestrategie.
10.2. De inzet van middelen moet in verhouding staan tot het beoogde 10.2. De inzet van middelen moet in verhouding staan tot het beoogde
resultaat. resultaat.
10.3. De overheid stemt haar mediaplannen af op de doelgroep(en), de 10.3. De overheid stemt haar mediaplannen af op de doelgroep(en), de
te verspreiden boodschap en de beoogde doelstelling(en). te verspreiden boodschap en de beoogde doelstelling(en).
10.4. De overheid zorgt voor aangepaste communicatiestrategieën inzake 10.4. De overheid zorgt voor aangepaste communicatiestrategieën inzake
thema's die moeilijk te bereiken doelgroepen aanbelangen. thema's die moeilijk te bereiken doelgroepen aanbelangen.
II. - CORPORATE COMMUNICATIE II. - CORPORATE COMMUNICATIE
1. Alle Vlaamse overheidscommunicatie is duidelijk als zodanig 1. Alle Vlaamse overheidscommunicatie is duidelijk als zodanig
herkenbaar. herkenbaar.
1.1. De Vlaamse overheid maakt in haar communicatie via logo- en/of 1.1. De Vlaamse overheid maakt in haar communicatie via logo- en/of
naamvermelding steeds expliciet duidelijk dat het om communicatie van naamvermelding steeds expliciet duidelijk dat het om communicatie van
de Vlaamse overheid gaat. de Vlaamse overheid gaat.
1.2. De Vlaamse overheid profileert zich als één geheel. Dat betekent 1.2. De Vlaamse overheid profileert zich als één geheel. Dat betekent
dat alle geledingen van de Vlaamse overheid die onderworpen zijn aan dat alle geledingen van de Vlaamse overheid die onderworpen zijn aan
het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur, het algemene het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur, het algemene
corporate logo of de naamvermelding van de Vlaamse overheid in hun corporate logo of de naamvermelding van de Vlaamse overheid in hun
communicatie opnemen. Uitzondering wordt alleen toegestaan als een communicatie opnemen. Uitzondering wordt alleen toegestaan als een
eigen logo- of naamvermelding op zich duidelijk maakt dat het om een eigen logo- of naamvermelding op zich duidelijk maakt dat het om een
onderdeel van de Vlaamse overheid gaat. onderdeel van de Vlaamse overheid gaat.
1.3. Elke entiteit van de Vlaamse overheid kan daarnaast een eigen 1.3. Elke entiteit van de Vlaamse overheid kan daarnaast een eigen
huisstijl hanteren waarmee ze zich identificeert. huisstijl hanteren waarmee ze zich identificeert.
2. Wanneer derden in hun communicatie het algemene corporate logo van 2. Wanneer derden in hun communicatie het algemene corporate logo van
de Vlaamse overheid opnemen, moet tegelijkertijd worden duidelijk de Vlaamse overheid opnemen, moet tegelijkertijd worden duidelijk
gemaakt welke rol de overheid in dit concrete geval precies speelt gemaakt welke rol de overheid in dit concrete geval precies speelt
(bijvoorbeeld : met subsidie van de Vlaamse overheid). (bijvoorbeeld : met subsidie van de Vlaamse overheid).
3. De Vlaamse overheid verkiest voor haar communicatie milieu- en 3. De Vlaamse overheid verkiest voor haar communicatie milieu- en
afvalvriendelijke en recycleerbare materialen. afvalvriendelijke en recycleerbare materialen.
III. - BELEIDSCOMMUNICATIE III. - BELEIDSCOMMUNICATIE
1. Van de Vlaamse overheid mag worden verwacht dat ze streeft naar 1. Van de Vlaamse overheid mag worden verwacht dat ze streeft naar
'communicatie in beleid', dat wil zeggen dat ze haar beleid helder en 'communicatie in beleid', dat wil zeggen dat ze haar beleid helder en
duidelijk in teksten en regels vertaalt, in plaats van onduidelijk duidelijk in teksten en regels vertaalt, in plaats van onduidelijk
beleid achteraf te verhelderen en te verduidelijken met beleid achteraf te verhelderen en te verduidelijken met
overheidscommunicatie. overheidscommunicatie.
2. De Vlaamse overheid maakt in haar beleidscommunicatie een 2. De Vlaamse overheid maakt in haar beleidscommunicatie een
onderscheid tussen beleid in ontwikkeling (dat is communicatie over onderscheid tussen beleid in ontwikkeling (dat is communicatie over
beleidsintenties of communicatie vóór beleid), beslist beleid (dat is beleidsintenties of communicatie vóór beleid), beslist beleid (dat is
communicatie over beleid) en communicatie als beleid (als instrument communicatie over beleid) en communicatie als beleid (als instrument
van het beleid). van het beleid).
2.1. De Vlaamse overheid geeft in haar beleidscommunicatie duidelijk 2.1. De Vlaamse overheid geeft in haar beleidscommunicatie duidelijk
aan in welk stadium het initiatief zich bevindt. aan in welk stadium het initiatief zich bevindt.
2.2. Als een beleidsbeslissing alle vereiste stadia heeft doorlopen, 2.2. Als een beleidsbeslissing alle vereiste stadia heeft doorlopen,
wordt ze voorzien van eenzelfde (afzonderlijk, duidelijk herkenbaar) wordt ze voorzien van eenzelfde (afzonderlijk, duidelijk herkenbaar)
visueel en/of auditief label "beslist beleid". visueel en/of auditief label "beslist beleid".
2.3. De Vlaamse overheid maakt beslist beleid actief bekend aan 2.3. De Vlaamse overheid maakt beslist beleid actief bekend aan
burgers of doelgroepen voor wie dat beleid bestemd is. burgers of doelgroepen voor wie dat beleid bestemd is.
2.4. De centrale website van de overheid ontsluit alle informatie over 2.4. De centrale website van de overheid ontsluit alle informatie over
beslist beleid, met het bijbehorende label. beslist beleid, met het bijbehorende label.
2.5. In geval van beslist beleid is het toegestaan dat 2.5. In geval van beslist beleid is het toegestaan dat
beleidsverantwoordelijken hun naam, functie, handtekening en/of beleidsverantwoordelijken hun naam, functie, handtekening en/of
beeltenis aan het initiatief verbinden, op voorwaarde dat die gegevens beeltenis aan het initiatief verbinden, op voorwaarde dat die gegevens
relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt en ondergeschikt relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt en ondergeschikt
zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de "Vlaamse zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de "Vlaamse
overheid" overeenkomstig de huisstijlregels. overheid" overeenkomstig de huisstijlregels.
2.6. Bij communicatie inzake beleid in ontwikkeling (communicatie voor 2.6. Bij communicatie inzake beleid in ontwikkeling (communicatie voor
beleid) en bij communicatie als beleid is het toegestaan dat beleid) en bij communicatie als beleid is het toegestaan dat
beleidsverantwoordelijken hun naam en functie vermelden, op voorwaarde beleidsverantwoordelijken hun naam en functie vermelden, op voorwaarde
dat die gegevens relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt dat die gegevens relevant zijn, op een discrete manier worden verwerkt
en ondergeschikt zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de en ondergeschikt zijn aan de verplichte vermelding (signatuur) van de
"Vlaamse overheid" overeenkomstig de huisstijlregels. "Vlaamse overheid" overeenkomstig de huisstijlregels.
IV. - ADMINISTRATIEVE en DIENSTVERLENENDE COMMUNICATIE IV. - ADMINISTRATIEVE en DIENSTVERLENENDE COMMUNICATIE
1. Overheidscommunicatie moet bereikbaar zijn voor het beoogde 1. Overheidscommunicatie moet bereikbaar zijn voor het beoogde
doelpubliek. doelpubliek.
1.1. Algemene informatie over de Vlaamse overheid (structuur, werking, 1.1. Algemene informatie over de Vlaamse overheid (structuur, werking,
doelstellingen enzovoort) is op eenvoudig verzoek verkrijgbaar. doelstellingen enzovoort) is op eenvoudig verzoek verkrijgbaar.
1.2. Documenten en formulieren moeten digitaal terug te vinden zijn 1.2. Documenten en formulieren moeten digitaal terug te vinden zijn
via de portaalsite van de Vlaamse overheid (www.vlaanderen.be) of op via de portaalsite van de Vlaamse overheid (www.vlaanderen.be) of op
eenvoudig verzoek verstuurd kunnen worden. eenvoudig verzoek verstuurd kunnen worden.
2. De Vlaamse overheid reageert klantvriendelijk op vragen en 2. De Vlaamse overheid reageert klantvriendelijk op vragen en
opmerkingen. opmerkingen.
2.1. Vragen en opmerkingen van burgers via de portaalsite of via 2.1. Vragen en opmerkingen van burgers via de portaalsite of via
e-mail worden snel en uiterlijk binnen twee weken beantwoord. e-mail worden snel en uiterlijk binnen twee weken beantwoord.
2.2. Bij informatieaanvragen kan de overheid een redelijk bedrag 2.2. Bij informatieaanvragen kan de overheid een redelijk bedrag
aanrekenen dat ten hoogste gelijk is aan de kostprijs van de drager. aanrekenen dat ten hoogste gelijk is aan de kostprijs van de drager.
3. De overheid stuurt niet ongevraagd elektronische berichten naar de 3. De overheid stuurt niet ongevraagd elektronische berichten naar de
persoonlijke mailbox van burgers. persoonlijke mailbox van burgers.
3.1. Indien de overheid burgers wil informeren door elektronische 3.1. Indien de overheid burgers wil informeren door elektronische
berichten, verstuurt zij eerst een elektronisch bericht met de vraag berichten, verstuurt zij eerst een elektronisch bericht met de vraag
of de geadresseerde voortaan elektronische berichten van de overheid of de geadresseerde voortaan elektronische berichten van de overheid
wil ontvangen. Indien de persoon niet reageert, staat dat gelijk met wil ontvangen. Indien de persoon niet reageert, staat dat gelijk met
een negatief antwoord. Na 1 jaar mag dezelfde vraag opnieuw gesteld een negatief antwoord. Na 1 jaar mag dezelfde vraag opnieuw gesteld
worden. worden.
3.2. Elk elektronisch bericht bevat een eenvoudige en rechtstreekse 3.2. Elk elektronisch bericht bevat een eenvoudige en rechtstreekse
elektronische uitschrijfmogelijkheid. elektronische uitschrijfmogelijkheid.
3.3. In uitzonderlijke gevallen, zoals crisissituaties, als burgers 3.3. In uitzonderlijke gevallen, zoals crisissituaties, als burgers
dringend moeten worden bereikt via operatoren en providers en als dat dringend moeten worden bereikt via operatoren en providers en als dat
in het uitdrukkelijke belang van die burgers is, mag de Vlaamse in het uitdrukkelijke belang van die burgers is, mag de Vlaamse
overheid wel elektronische berichten verzenden zonder voorafgaande overheid wel elektronische berichten verzenden zonder voorafgaande
toestemming. toestemming.
4. De Vlaamse overheid biedt via een website en via het contactpunt 4. De Vlaamse overheid biedt via een website en via het contactpunt
Vlaamse Infolijn (1700) een centraal informatie- en documentatiepunt Vlaamse Infolijn (1700) een centraal informatie- en documentatiepunt
aan. aan.
4.1. De informatie is actueel en vermeldt de plaatsingsdatum van de 4.1. De informatie is actueel en vermeldt de plaatsingsdatum van de
berichten. berichten.
4.2. De informatie is eenvoudig en duidelijk gestructureerd. Er is een 4.2. De informatie is eenvoudig en duidelijk gestructureerd. Er is een
zoekfunctie beschikbaar. zoekfunctie beschikbaar.
4.3. Webpagina's moeten beantwoorden aan de toegankelijkheidsvereisten 4.3. Webpagina's moeten beantwoorden aan de toegankelijkheidsvereisten
voor de Vlaamse overheidswebsites (de zogenaamde anysurfer-norm). voor de Vlaamse overheidswebsites (de zogenaamde anysurfer-norm).
Nota Nota
(1) Zitting 2008-2009 (1) Zitting 2008-2009
Stukken. - Ontwerp van decreet : 2138, nr. 1. - Verslag : 2138, nr. 2. Stukken. - Ontwerp van decreet : 2138, nr. 1. - Verslag : 2138, nr. 2.
- Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2138, nr. 3. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2138, nr. 3.
Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergaderingen van 29 en 30 Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergaderingen van 29 en 30
april 2009. april 2009.
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x