Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 03/07/2015
← Terug naar "Decreet houdende regeling van de binnenlandse adoptie van kinderen en houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen "
Decreet houdende regeling van de binnenlandse adoptie van kinderen en houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen Decreet houdende regeling van de binnenlandse adoptie van kinderen en houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
3 JULI 2015. - Decreet houdende regeling van de binnenlandse adoptie 3 JULI 2015. - Decreet houdende regeling van de binnenlandse adoptie
van kinderen en houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 van kinderen en houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012
houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen (1) houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen (1)
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :
Decreet houdende regeling van de binnenlandse adoptie van kinderen en Decreet houdende regeling van de binnenlandse adoptie van kinderen en
houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 houdende houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 houdende
regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen en definities HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen en definities

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2.Dit decreet is van toepassing op de binnenlandse adoptie van

Art. 2.Dit decreet is van toepassing op de binnenlandse adoptie van

een kind, zijnde een persoon van minder dan achttien jaar oud. een kind, zijnde een persoon van minder dan achttien jaar oud.
Dit decreet wordt aangehaald als : decreet Binnenlandse Adoptie van 3 Dit decreet wordt aangehaald als : decreet Binnenlandse Adoptie van 3
juli 2015. juli 2015.

Art. 3.In dit decreet wordt verstaan onder :

Art. 3.In dit decreet wordt verstaan onder :

1° binnenlandse adoptie : de adoptie die geen interlandelijke 1° binnenlandse adoptie : de adoptie die geen interlandelijke
overbrenging van een kind met zich meebrengt; overbrenging van een kind met zich meebrengt;
2° kandidaat-adoptant : de persoon of de personen die samen een kind 2° kandidaat-adoptant : de persoon of de personen die samen een kind
willen adopteren; willen adopteren;
3° adoptant : een persoon of personen zoals vermeld in artikel 343, § 3° adoptant : een persoon of personen zoals vermeld in artikel 343, §
1, van het Burgerlijk Wetboek; 1, van het Burgerlijk Wetboek;
4° afstandsouder : een ouder of ouders, een toekomstige ouder of 4° afstandsouder : een ouder of ouders, een toekomstige ouder of
ouders, die overwegen om hun kind af te staan voor adoptie; ouders, die overwegen om hun kind af te staan voor adoptie;
5° adoptiebemiddeling : elke activiteit van een tussenpersoon die 5° adoptiebemiddeling : elke activiteit van een tussenpersoon die
ertoe strekt een adoptie van een kind te realiseren; ertoe strekt een adoptie van een kind te realiseren;
6° dienst voor binnenlandse adoptie : een door de Vlaamse Regering 6° dienst voor binnenlandse adoptie : een door de Vlaamse Regering
vergunde instelling die aan adoptiebemiddeling doet en de nazorg vergunde instelling die aan adoptiebemiddeling doet en de nazorg
verstrekt; verstrekt;
7° adoptiedossier : dossier als vermeld in artikel 14, § 1; 7° adoptiedossier : dossier als vermeld in artikel 14, § 1;
8° Vlaams Centrum voor Adoptie : de afdeling aangewezen binnen Kind en 8° Vlaams Centrum voor Adoptie : de afdeling aangewezen binnen Kind en
Gezin, die belast is met de nakoming van de opdrachten, vermeld in dit Gezin, die belast is met de nakoming van de opdrachten, vermeld in dit
decreet en in het decreet van 20 januari 2012; decreet en in het decreet van 20 januari 2012;
9° Vlaamse adoptieambtenaar : de ambtenaar, benoemd binnen het Vlaams 9° Vlaamse adoptieambtenaar : de ambtenaar, benoemd binnen het Vlaams
Centrum voor Adoptie, die de taken vervult die door dit decreet en het Centrum voor Adoptie, die de taken vervult die door dit decreet en het
decreet van 20 januari 2012 aan die ambtenaar toegewezen worden; decreet van 20 januari 2012 aan die ambtenaar toegewezen worden;
10° Steunpunt Adoptie : een door de Vlaamse Regering erkende 10° Steunpunt Adoptie : een door de Vlaamse Regering erkende
instelling als vermeld in artikel 7 van het decreet van 20 januari instelling als vermeld in artikel 7 van het decreet van 20 januari
2012 houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen; 2012 houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen;
11° adoptie van een gekend kind : de adoptie van een kind dat met de 11° adoptie van een gekend kind : de adoptie van een kind dat met de
adoptant, met diens echtgenoot of echtgenote, of met de persoon met adoptant, met diens echtgenoot of echtgenote, of met de persoon met
wie de adoptant samenwoont, zelfs overleden, verwant is tot in de wie de adoptant samenwoont, zelfs overleden, verwant is tot in de
derde graad; of met de adoptant reeds het dagelijkse leven deelt of derde graad; of met de adoptant reeds het dagelijkse leven deelt of
met wie de adoptant reeds een sociale en affectieve band heeft; met wie de adoptant reeds een sociale en affectieve band heeft;
12° decreet van 20 januari 2012 : het decreet van 20 januari 2012 12° decreet van 20 januari 2012 : het decreet van 20 januari 2012
houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen; houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen;
13° instroombeheer : het systeem waarbij kandidaat-adoptieouders 13° instroombeheer : het systeem waarbij kandidaat-adoptieouders
worden toegelaten tot de voorbereiding afhankelijk van het aantal worden toegelaten tot de voorbereiding afhankelijk van het aantal
kinderen waarvoor, door de dienst voor binnenlandse adoptie, bemiddeld kinderen waarvoor, door de dienst voor binnenlandse adoptie, bemiddeld
kan worden en afhankelijk van het aantal kandidaat-adoptieouders dat, kan worden en afhankelijk van het aantal kandidaat-adoptieouders dat,
binnen een redelijke termijn, een kind zal kunnen adopteren. binnen een redelijke termijn, een kind zal kunnen adopteren.
HOOFDSTUK 2. - Aanmelding, informatiesessie en voorbereiding HOOFDSTUK 2. - Aanmelding, informatiesessie en voorbereiding
Afdeling 1. - De aanmelding Afdeling 1. - De aanmelding

Art. 4.Elke kandidaat-adoptant meldt zich aan bij het Vlaams Centrum

Art. 4.Elke kandidaat-adoptant meldt zich aan bij het Vlaams Centrum

voor Adoptie dat de kandidaat-adoptant registreert. voor Adoptie dat de kandidaat-adoptant registreert.
Afdeling 2. - De voorbereiding van kandidaat-adoptanten voor een Afdeling 2. - De voorbereiding van kandidaat-adoptanten voor een
adoptie van een ongekend kind adoptie van een ongekend kind

Art. 5.§ 1. Na aanmelding bij het Vlaams Centrum voor Adoptie, wordt

Art. 5.§ 1. Na aanmelding bij het Vlaams Centrum voor Adoptie, wordt

de kandidaat-adoptant voor een adoptie van een ongekend kind de kandidaat-adoptant voor een adoptie van een ongekend kind
uitgenodigd voor een informatiesessie. De informatiesessie wordt uitgenodigd voor een informatiesessie. De informatiesessie wordt
gegeven door het Steunpunt Adoptie. gegeven door het Steunpunt Adoptie.
De informatiesessie besteedt naast aandacht aan informatie over De informatiesessie besteedt naast aandacht aan informatie over
adoptie, ook aandacht aan de verschillende vormen van pleegzorg, die adoptie, ook aandacht aan de verschillende vormen van pleegzorg, die
staan beschreven in het decreet van 29 juni 2012 houdende de staan beschreven in het decreet van 29 juni 2012 houdende de
organisatie van pleegzorg, en aan eventueel andere bestaande organisatie van pleegzorg, en aan eventueel andere bestaande
mogelijkheden waarbij de zorg voor een kind kan worden opgenomen. mogelijkheden waarbij de zorg voor een kind kan worden opgenomen.
§ 2. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere inhoud en de werkwijze voor § 2. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere inhoud en de werkwijze voor
de informatiesessie alsook de bijdrage van de kandidaat-adoptant in de de informatiesessie alsook de bijdrage van de kandidaat-adoptant in de
kostprijs van de informatiesessie. kostprijs van de informatiesessie.

Art. 6.§ 1. De voorbereiding, vermeld in artikel 346-2, eerste lid,

Art. 6.§ 1. De voorbereiding, vermeld in artikel 346-2, eerste lid,

van het Burgerlijk Wetboek, voor een adoptie van een ongekend kind van het Burgerlijk Wetboek, voor een adoptie van een ongekend kind
wordt gegeven door het Steunpunt Adoptie. wordt gegeven door het Steunpunt Adoptie.
§ 2. De kandidaat-adoptant wordt, na het volgen van de § 2. De kandidaat-adoptant wordt, na het volgen van de
informatiesessie en de schriftelijke bevestiging ervan bij het Vlaams informatiesessie en de schriftelijke bevestiging ervan bij het Vlaams
Centrum voor Adoptie, rekening houdend met het instroombeheer, Centrum voor Adoptie, rekening houdend met het instroombeheer,
uitgenodigd voor de voorbereidingssessies. Bij het instroombeheer uitgenodigd voor de voorbereidingssessies. Bij het instroombeheer
wordt rekening gehouden met verschillende criteria, waaronder de datum wordt rekening gehouden met verschillende criteria, waaronder de datum
van aanmelding, het kindprofiel waarvoor kandidaat-adoptieouders van aanmelding, het kindprofiel waarvoor kandidaat-adoptieouders
openstaan, en hun eigen profiel. openstaan, en hun eigen profiel.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere werkwijze voor het De Vlaamse Regering bepaalt de nadere werkwijze voor het
instroombeheer. instroombeheer.
§ 3. Aan het einde van de voorbereiding geeft het Steunpunt Adoptie § 3. Aan het einde van de voorbereiding geeft het Steunpunt Adoptie
aan de kandidaat-adoptant een attest waaruit blijkt dat de aan de kandidaat-adoptant een attest waaruit blijkt dat de
kandidaat-adoptant de voorbereiding heeft gevolgd. De kandidaat-adoptant de voorbereiding heeft gevolgd. De
kandidaat-adoptant heeft dan één jaar de tijd om het verzoekschrift, kandidaat-adoptant heeft dan één jaar de tijd om het verzoekschrift,
vermeld in artikel 1231-27 van het Gerechtelijk Wetboek, ontvankelijk vermeld in artikel 1231-27 van het Gerechtelijk Wetboek, ontvankelijk
neer te leggen op de griffie van de familierechtbank, zo niet vervalt neer te leggen op de griffie van de familierechtbank, zo niet vervalt
het attest. het attest.
§ 4. De Vlaamse Regering bepaalt de inhoud, de werkwijze voor de § 4. De Vlaamse Regering bepaalt de inhoud, de werkwijze voor de
voorbereidingssessies, de bijdrage van de kandidaat-adoptant in de voorbereidingssessies, de bijdrage van de kandidaat-adoptant in de
kostprijs van de voorbereidingssessies. kostprijs van de voorbereidingssessies.
Afdeling 3. - De voorbereiding van kandidaat-adoptanten voor de Afdeling 3. - De voorbereiding van kandidaat-adoptanten voor de
adoptie van een gekend kind adoptie van een gekend kind

Art. 7.Na aanmelding bij het Vlaams Centrum voor Adoptie, wordt de

Art. 7.Na aanmelding bij het Vlaams Centrum voor Adoptie, wordt de

kandidaat-adoptant voor een adoptie van een gekend kind uitgenodigd kandidaat-adoptant voor een adoptie van een gekend kind uitgenodigd
voor de voorbereidingssessies. voor de voorbereidingssessies.

Art. 8.§ 1. De voorbereiding, vermeld in artikel 346-2, eerste lid,

Art. 8.§ 1. De voorbereiding, vermeld in artikel 346-2, eerste lid,

van het Burgerlijk Wetboek, voor de adoptie van een gekend kind wordt van het Burgerlijk Wetboek, voor de adoptie van een gekend kind wordt
gegeven door het Steunpunt Adoptie en bestaat uit gegeven door het Steunpunt Adoptie en bestaat uit
voorbereidingssessies die afzonderlijk worden georganiseerd van de voorbereidingssessies die afzonderlijk worden georganiseerd van de
voorbereidingssessies voor de adoptie van ongekende kinderen, vermeld voorbereidingssessies voor de adoptie van ongekende kinderen, vermeld
in artikel 6. in artikel 6.
§ 2. De Vlaamse Regering bepaalt de inhoud, de werkwijze voor de § 2. De Vlaamse Regering bepaalt de inhoud, de werkwijze voor de
voorbereidingssessies, de bijdrage van de kandidaat-adoptant in de voorbereidingssessies, de bijdrage van de kandidaat-adoptant in de
kostprijs van de voorbereidingssessies. kostprijs van de voorbereidingssessies.
§ 3. Aan het einde van de voorbereiding geeft het Steunpunt Adoptie § 3. Aan het einde van de voorbereiding geeft het Steunpunt Adoptie
aan de kandidaat-adoptant een attest waaruit blijkt dat de aan de kandidaat-adoptant een attest waaruit blijkt dat de
kandidaat-adoptant de voorbereiding heeft gevolgd. De kandidaat-adoptant de voorbereiding heeft gevolgd. De
kandidaat-adoptant heeft dan één jaar de tijd om het verzoekschrift, kandidaat-adoptant heeft dan één jaar de tijd om het verzoekschrift,
vermeld in artikel 1231-31 van het Gerechtelijk Wetboek, ontvankelijk vermeld in artikel 1231-31 van het Gerechtelijk Wetboek, ontvankelijk
neer te leggen op de griffie van de familierechtbank, zo niet vervalt neer te leggen op de griffie van de familierechtbank, zo niet vervalt
het attest. het attest.

Art. 9.Indien de binnenlandse adoptie een volle adoptie van een

Art. 9.Indien de binnenlandse adoptie een volle adoptie van een

gekend kind betreft, nodigt de adoptiedienst de afstandsouder uit voor gekend kind betreft, nodigt de adoptiedienst de afstandsouder uit voor
een informatiegesprek met als doel hen te informeren over de gevolgen een informatiegesprek met als doel hen te informeren over de gevolgen
van adoptie en hen te begeleiden bij het nemen van een geïnformeerde van adoptie en hen te begeleiden bij het nemen van een geïnformeerde
beslissing. beslissing.
Afdeling 4. - Het Steunpunt Adoptie Afdeling 4. - Het Steunpunt Adoptie

Art. 10.Het Steunpunt Adoptie verstrekt informatie aan de

Art. 10.Het Steunpunt Adoptie verstrekt informatie aan de

kandidaat-adoptanten over alle aspecten van adoptie. kandidaat-adoptanten over alle aspecten van adoptie.
HOOFDSTUK 3. - Het maatschappelijk onderzoek HOOFDSTUK 3. - Het maatschappelijk onderzoek

Art. 11.Het maatschappelijk onderzoek dat wordt bevolen krachtens

Art. 11.Het maatschappelijk onderzoek dat wordt bevolen krachtens

artikel 346-2 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 1231-29, eerste artikel 346-2 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 1231-29, eerste
lid, van het Gerechtelijk Wetboek door de familierechtbank, wordt lid, van het Gerechtelijk Wetboek door de familierechtbank, wordt
gevoerd door een door de Vlaamse Regering erkende dienst voor gevoerd door een door de Vlaamse Regering erkende dienst voor
maatschappelijk onderzoek als vermeld in artikel 11 van het decreet maatschappelijk onderzoek als vermeld in artikel 11 van het decreet
van 20 januari 2012. van 20 januari 2012.

Art. 12.Nadat de familierechtbank de opdracht tot maatschappelijk

Art. 12.Nadat de familierechtbank de opdracht tot maatschappelijk

onderzoek heeft bevolen, verwijst het Vlaams Centrum voor Adoptie de onderzoek heeft bevolen, verwijst het Vlaams Centrum voor Adoptie de
kandidaat-adoptant door naar een dienst voor maatschappelijk kandidaat-adoptant door naar een dienst voor maatschappelijk
onderzoek. Die dienst neemt onverwijld contact op met de onderzoek. Die dienst neemt onverwijld contact op met de
kandidaat-adoptant. kandidaat-adoptant.
HOOFDSTUK 4. - De dienst voor binnenlandse adoptie HOOFDSTUK 4. - De dienst voor binnenlandse adoptie
Afdeling 1. - Taken van de dienst voor binnenlandse adoptie Afdeling 1. - Taken van de dienst voor binnenlandse adoptie

Art. 13.De dienst voor binnenlandse adoptie stelt een schriftelijke

Art. 13.De dienst voor binnenlandse adoptie stelt een schriftelijke

overeenkomst op met elke kandidaat-adoptant waarvoor de dienst overeenkomst op met elke kandidaat-adoptant waarvoor de dienst
binnenlandse adoptie bemiddelt. In die overeenkomst wordt zo exact binnenlandse adoptie bemiddelt. In die overeenkomst wordt zo exact
mogelijk de procedure, de kostprijs, de duur en de gewaarborgde mogelijk de procedure, de kostprijs, de duur en de gewaarborgde
dienstverlening omschreven. dienstverlening omschreven.
Van ieder adoptiedossier moet de dienst voor binnenlandse adoptie, Van ieder adoptiedossier moet de dienst voor binnenlandse adoptie,
binnen de vier maanden na de totstandkoming van de adoptie, een kopie binnen de vier maanden na de totstandkoming van de adoptie, een kopie
bezorgen aan de Vlaamse adoptieambtenaar. bezorgen aan de Vlaamse adoptieambtenaar.
De dienst voor binnenlandse adoptie sluit alleen een schriftelijke De dienst voor binnenlandse adoptie sluit alleen een schriftelijke
overeenkomst af met de kandidaat-adoptant die beschikt over een overeenkomst af met de kandidaat-adoptant die beschikt over een
geschiktheidsvonnis als vermeld in artikel 1231.31 van het geschiktheidsvonnis als vermeld in artikel 1231.31 van het
Gerechtelijk Wetboek. Gerechtelijk Wetboek.

Art. 14.§ 1. De dienst voor binnenlandse adoptie treedt op als

Art. 14.§ 1. De dienst voor binnenlandse adoptie treedt op als

tussenpersoon inzake adoptie met als taak te bemiddelen, de nazorg te tussenpersoon inzake adoptie met als taak te bemiddelen, de nazorg te
verstrekken en de kandidaat-adoptant en afstandsouder te begeleiden en verstrekken en de kandidaat-adoptant en afstandsouder te begeleiden en
te informeren. te informeren.
De dienst voor binnenlandse adoptie stelt een adoptiedossier samen dat De dienst voor binnenlandse adoptie stelt een adoptiedossier samen dat
uit de volgende drie bestanddelen bestaat : een dossier met informatie uit de volgende drie bestanddelen bestaat : een dossier met informatie
over de geadopteerde, een dossier met informatie over de afstandsouder over de geadopteerde, een dossier met informatie over de afstandsouder
en een dossier met informatie over de kandidaat-adoptant. en een dossier met informatie over de kandidaat-adoptant.
§ 2. De taken inzake adoptiebemiddeling zijn : § 2. De taken inzake adoptiebemiddeling zijn :
1° de kindstudie opstellen en daarin de juridische en 1° de kindstudie opstellen en daarin de juridische en
sociaalpsychologische adopteerbaarheid van het kind beschrijven; sociaalpsychologische adopteerbaarheid van het kind beschrijven;
2° de kandidaat-adoptant voorbereiden op de komst van het kind; 2° de kandidaat-adoptant voorbereiden op de komst van het kind;
3° de voortgang van de individuele adoptiedossiers begeleiden; 3° de voortgang van de individuele adoptiedossiers begeleiden;
4° op gemotiveerde wijze een kind voorstellen aan de 4° op gemotiveerde wijze een kind voorstellen aan de
kandidaat-adoptant na advies van het multidisciplinair team van de kandidaat-adoptant na advies van het multidisciplinair team van de
dienst voor binnenlandse adoptie; dienst voor binnenlandse adoptie;
5° zorgen voor een gepaste opvang van het kind, totdat er een 5° zorgen voor een gepaste opvang van het kind, totdat er een
definitieve oplossing gevonden is. definitieve oplossing gevonden is.
De gepaste opvang van een kind totdat er een definitieve oplossing De gepaste opvang van een kind totdat er een definitieve oplossing
gevonden is, kan zijn een directe plaatsing waarbij het te adopteren gevonden is, kan zijn een directe plaatsing waarbij het te adopteren
kind rechtstreeks wordt geplaatst bij de kandidaat-adoptanten, of in kind rechtstreeks wordt geplaatst bij de kandidaat-adoptanten, of in
een tijdelijke pleegzorgplaatsing. De dienst voor binnenlandse adoptie een tijdelijke pleegzorgplaatsing. De dienst voor binnenlandse adoptie
motiveert de keuze voor een directe plaatsing dan wel een tijdelijke motiveert de keuze voor een directe plaatsing dan wel een tijdelijke
pleegzorgplaatsing omstandig en schriftelijk, rekening houdend met de pleegzorgplaatsing omstandig en schriftelijk, rekening houdend met de
specifieke situatie, wensen en belangen van het kind, de afstandsouder specifieke situatie, wensen en belangen van het kind, de afstandsouder
en de kandidaat-adoptant. en de kandidaat-adoptant.
§ 3. De taken inzake de nazorg zijn : § 3. De taken inzake de nazorg zijn :
1° de adoptant en het geadopteerde kind bijstaan na de komst van de 1° de adoptant en het geadopteerde kind bijstaan na de komst van de
geadopteerde in het gezin en nazorg verlenen gedurende de eerste fase geadopteerde in het gezin en nazorg verlenen gedurende de eerste fase
van hechting en integratie; van hechting en integratie;
2° de geadopteerde bij vragen naar herkomst en bij de zoektocht naar 2° de geadopteerde bij vragen naar herkomst en bij de zoektocht naar
de geboortefamilie ondersteunen; de geboortefamilie ondersteunen;
3° de geadopteerde, op verzoek van de geadopteerde, inzage verlenen in 3° de geadopteerde, op verzoek van de geadopteerde, inzage verlenen in
zijn of haar adoptiedossier. zijn of haar adoptiedossier.
Het Vlaams Centrum voor Adoptie garandeert passende nazorg wanneer de Het Vlaams Centrum voor Adoptie garandeert passende nazorg wanneer de
dienst voor binnenlandse adoptie in voorkomend geval die nazorg niet dienst voor binnenlandse adoptie in voorkomend geval die nazorg niet
kan waarnemen. kan waarnemen.
§ 4. De taken inzake begeleiding van de afstandsouder zijn : § 4. De taken inzake begeleiding van de afstandsouder zijn :
1° hen begeleiden naar een geïnformeerde beslissing in het belang van 1° hen begeleiden naar een geïnformeerde beslissing in het belang van
het kind; het kind;
2° hen inlichten over alternatieven voor adoptie zoals pleegzorg, de 2° hen inlichten over alternatieven voor adoptie zoals pleegzorg, de
juridische en psychologische gevolgen van een adoptie. Daarbij wordt juridische en psychologische gevolgen van een adoptie. Daarbij wordt
de informatie, vermeld in artikel 348-4, tweede en derde lid, van het de informatie, vermeld in artikel 348-4, tweede en derde lid, van het
Burgerlijk Wetboek, meegegeven; Burgerlijk Wetboek, meegegeven;
3° in voorkomend geval, doorverwijzen naar gespecialiseerde 3° in voorkomend geval, doorverwijzen naar gespecialiseerde
hulpverlening; hulpverlening;
4° hen begeleiden na de afstand van hun kind; 4° hen begeleiden na de afstand van hun kind;
5° de eerstelijnshulpverlening informeren en sensibiliseren over 5° de eerstelijnshulpverlening informeren en sensibiliseren over
adoptie; adoptie;
6° het maatschappelijk onderzoek voeren zoals vermeld in artikel 6° het maatschappelijk onderzoek voeren zoals vermeld in artikel
348-11 van het Burgerlijk Wetboek. 348-11 van het Burgerlijk Wetboek.
Afdeling 2. - Vergunning en subsidiëring van de dienst voor Afdeling 2. - Vergunning en subsidiëring van de dienst voor
binnenlandse adoptie binnenlandse adoptie

Art. 15.§ 1. De Vlaamse Regering vergunt één dienst voor binnenlandse

Art. 15.§ 1. De Vlaamse Regering vergunt één dienst voor binnenlandse

adoptie op gemotiveerd advies van het Vlaams Centrum voor Adoptie. adoptie op gemotiveerd advies van het Vlaams Centrum voor Adoptie.
De vergunning wordt verleend voor onbepaalde duur. De vergunning wordt verleend voor onbepaalde duur.
§ 2. De Vlaamse Regering stelt de procedure vast voor de aanvraag van § 2. De Vlaamse Regering stelt de procedure vast voor de aanvraag van
de vergunning van de dienst voor binnenlandse adoptie. Tevens voorziet de vergunning van de dienst voor binnenlandse adoptie. Tevens voorziet
zij in een bezwaarprocedure. zij in een bezwaarprocedure.

Art. 16.Om vergund te worden en vergund te blijven, moet de dienst

Art. 16.Om vergund te worden en vergund te blijven, moet de dienst

voor binnenlandse adoptie aan de volgende voorwaarden voldoen : voor binnenlandse adoptie aan de volgende voorwaarden voldoen :
1° optreden als een vereniging zonder winstoogmerk of als een 1° optreden als een vereniging zonder winstoogmerk of als een
publiekrechtelijke rechtspersoon; publiekrechtelijke rechtspersoon;
2° zijn zetel hebben op het grondgebied van het Nederlandse taalgebied 2° zijn zetel hebben op het grondgebied van het Nederlandse taalgebied
of het tweetalige gebied van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest; of het tweetalige gebied van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest;
3° adoptiebemiddeling, verstrekken van de nazorg en de begeleiding van 3° adoptiebemiddeling, verstrekken van de nazorg en de begeleiding van
afstandsouder en kandidaat-adoptant, vermeld in artikel 15, als afstandsouder en kandidaat-adoptant, vermeld in artikel 15, als
voornaamste doel hebben; voornaamste doel hebben;
4° beschikken over of een beroep kunnen doen op een multidisciplinair 4° beschikken over of een beroep kunnen doen op een multidisciplinair
team dat is samengesteld zoals bepaald door de Vlaamse Regering; team dat is samengesteld zoals bepaald door de Vlaamse Regering;
5° geleid worden door een persoon die beschikt over de kwalificaties 5° geleid worden door een persoon die beschikt over de kwalificaties
zoals bepaald door de Vlaamse Regering; zoals bepaald door de Vlaamse Regering;
6° beschikken over voldoende infrastructuur om de opgelegde 6° beschikken over voldoende infrastructuur om de opgelegde
verplichtingen uit te voeren en de continuïteit van de dienst te verplichtingen uit te voeren en de continuïteit van de dienst te
garanderen; garanderen;
7° er een strikte functionele en financiële scheiding tussen het 7° er een strikte functionele en financiële scheiding tussen het
begeleiden van de kandidaat-adoptant en de afstandsouder zoals bepaald begeleiden van de kandidaat-adoptant en de afstandsouder zoals bepaald
door de Vlaamse Regering op na houden; door de Vlaamse Regering op na houden;
8° de persoonlijke levenssfeer van de kandidaat-adoptant en de 8° de persoonlijke levenssfeer van de kandidaat-adoptant en de
afstandsouder eerbiedigen en, zonder enige vorm van discriminatie, hun afstandsouder eerbiedigen en, zonder enige vorm van discriminatie, hun
ideologische, godsdienstige en filosofische overtuiging respecteren; ideologische, godsdienstige en filosofische overtuiging respecteren;
9° beschikken over een pluralistisch samengestelde raad van bestuur, 9° beschikken over een pluralistisch samengestelde raad van bestuur,
teneinde de voorwaarden zoals geformuleerd in 8° van dit artikel te teneinde de voorwaarden zoals geformuleerd in 8° van dit artikel te
kunnen garanderen; kunnen garanderen;
10° optreden in het belang van het kind en met naleving van de 10° optreden in het belang van het kind en met naleving van de
fundamentele rechten die het kind werden toegekend in het Belgisch fundamentele rechten die het kind werden toegekend in het Belgisch
recht en in het internationaal recht. recht en in het internationaal recht.

Art. 17.§ 1. De Vlaamse Regering kan de vergunning van de dienst voor

Art. 17.§ 1. De Vlaamse Regering kan de vergunning van de dienst voor

binnenlandse adoptie opheffen of schorsen voor de termijn die zij binnenlandse adoptie opheffen of schorsen voor de termijn die zij
bepaalt als de dienst voor binnenlandse adoptie de bepalingen van dit bepaalt als de dienst voor binnenlandse adoptie de bepalingen van dit
decreet niet naleeft of wanneer een ernstig vermoeden bestaat dat de decreet niet naleeft of wanneer een ernstig vermoeden bestaat dat de
adoptiebemiddeling niet gebeurt in het belang van het kind. Bij adoptiebemiddeling niet gebeurt in het belang van het kind. Bij
opheffing of schorsing van de vergunning of wanneer de dienst voor opheffing of schorsing van de vergunning of wanneer de dienst voor
binnenlandse adoptie zijn activiteiten stopzet, treft het Vlaams binnenlandse adoptie zijn activiteiten stopzet, treft het Vlaams
Centrum voor Adoptie maatregelen in verband met afwerking en Centrum voor Adoptie maatregelen in verband met afwerking en
overdracht van dossiers alsook wat nazorg betreft. overdracht van dossiers alsook wat nazorg betreft.
§ 2. De Vlaamse Regering bepaalt de procedure inzake opheffing en § 2. De Vlaamse Regering bepaalt de procedure inzake opheffing en
schorsing van de vergunning. schorsing van de vergunning.

Art. 18.§ 1. De dienst voor binnenlandse adoptie moet, om vergund te

Art. 18.§ 1. De dienst voor binnenlandse adoptie moet, om vergund te

blijven of opnieuw vergund te worden, de voorwaarden in artikel 16 blijven of opnieuw vergund te worden, de voorwaarden in artikel 16
naleven en aan de volgende voorwaarden voldoen : naleven en aan de volgende voorwaarden voldoen :
1° de taken, vermeld in artikel 14, kwaliteitsvol uitvoeren; 1° de taken, vermeld in artikel 14, kwaliteitsvol uitvoeren;
2° een jaarverslag opstellen en bezorgen aan het Vlaams Centrum voor 2° een jaarverslag opstellen en bezorgen aan het Vlaams Centrum voor
Adoptie. De inhoud en de indieningsdatum van het jaarverslag wordt Adoptie. De inhoud en de indieningsdatum van het jaarverslag wordt
door de Vlaamse Regering bepaald; door de Vlaamse Regering bepaald;
3° regelmatig participeren aan het overleg tussen de verschillende 3° regelmatig participeren aan het overleg tussen de verschillende
actoren in binnenlandse en interlandelijke adoptie; actoren in binnenlandse en interlandelijke adoptie;
4° beschikken over een systeem om de kwaliteit van de dienstverlening 4° beschikken over een systeem om de kwaliteit van de dienstverlening
op te volgen en, waar nodig, bij te sturen. Daarbij is het decreet van op te volgen en, waar nodig, bij te sturen. Daarbij is het decreet van
17 oktober 2003 inzake de kwaliteitszorg in gezondheids- en 17 oktober 2003 inzake de kwaliteitszorg in gezondheids- en
welzijnsvoorzieningen van toepassing. welzijnsvoorzieningen van toepassing.
§ 2. De Vlaamse Regering kan aanvullende voorwaarden bepalen. § 2. De Vlaamse Regering kan aanvullende voorwaarden bepalen.

Art. 19.§ 1. De dienst voor binnenlandse adoptie ontvangt jaarlijks

Art. 19.§ 1. De dienst voor binnenlandse adoptie ontvangt jaarlijks

een basissubsidie voor haar werking. Die subsidie bestaat uit een een basissubsidie voor haar werking. Die subsidie bestaat uit een
vergoeding voor personeels- en werkingskosten. Daarnaast ontvangt de vergoeding voor personeels- en werkingskosten. Daarnaast ontvangt de
vergunde dienst voor binnenlandse adoptie een forfaitaire subsidie, vergunde dienst voor binnenlandse adoptie een forfaitaire subsidie,
gebaseerd op het aantal begeleidingen van de afstandsouder. gebaseerd op het aantal begeleidingen van de afstandsouder.
§ 2. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de subsidiëring § 2. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de subsidiëring
van de dienst voor binnenlandse adoptie. van de dienst voor binnenlandse adoptie.
§ 3. De kandidaat-adoptant die voor adoptiebemiddeling een beroep doet § 3. De kandidaat-adoptant die voor adoptiebemiddeling een beroep doet
op de vergunde dienst voor binnenlandse adoptie, betaalt daarvoor een op de vergunde dienst voor binnenlandse adoptie, betaalt daarvoor een
vergoeding aan deze dienst voor binnenlandse adoptie die niet meer mag vergoeding aan deze dienst voor binnenlandse adoptie die niet meer mag
bedragen dan de kosten voor de bemiddeling en nazorg van de bedragen dan de kosten voor de bemiddeling en nazorg van de
geadopteerde en kandidaat-adoptant. geadopteerde en kandidaat-adoptant.
§ 4. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de vergoeding § 4. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de vergoeding
die kandidaat-adoptanten moeten betalen. die kandidaat-adoptanten moeten betalen.
HOOFDSTUK 5. - Het Vlaams Centrum voor Adoptie en de Vlaamse HOOFDSTUK 5. - Het Vlaams Centrum voor Adoptie en de Vlaamse
adoptieambtenaar adoptieambtenaar

Art. 20.Het Vlaams Centrum voor Adoptie heeft de volgende opdrachten

Art. 20.Het Vlaams Centrum voor Adoptie heeft de volgende opdrachten

specifiek op het vlak van binnenlandse adoptie : specifiek op het vlak van binnenlandse adoptie :
1° de opdrachten, bepaald in dit decreet; 1° de opdrachten, bepaald in dit decreet;
2° de registratie van kandidaat-adoptanten die zich aanmelden voor 2° de registratie van kandidaat-adoptanten die zich aanmelden voor
adoptie, de doorverwijzing van kandidaat-adoptanten naar het Steunpunt adoptie, de doorverwijzing van kandidaat-adoptanten naar het Steunpunt
Adoptie, de inning van de bijdragen van de kandidaat-adoptanten in de Adoptie, de inning van de bijdragen van de kandidaat-adoptanten in de
kosten van de voorbereiding en de doorverwijzing naar een dienst voor kosten van de voorbereiding en de doorverwijzing naar een dienst voor
maatschappelijk onderzoek; maatschappelijk onderzoek;
3° de voortgangsrapportage van de adoptie organiseren en bewaken; 3° de voortgangsrapportage van de adoptie organiseren en bewaken;
4° het voeren van een gericht beleid voor de adoptie van kinderen met 4° het voeren van een gericht beleid voor de adoptie van kinderen met
`special needs', waaronder kinderen die ouder zijn dan zes jaar, `special needs', waaronder kinderen die ouder zijn dan zes jaar,
kinderen met een medische problematiek, kinderen met gedragsproblemen kinderen met een medische problematiek, kinderen met gedragsproblemen
of een extra moeilijke achtergrond, kinderen die samen met een broer of een extra moeilijke achtergrond, kinderen die samen met een broer
of zus geplaatst worden, of kinderen met ontwikkelingsstoornissen. of zus geplaatst worden, of kinderen met ontwikkelingsstoornissen.

Art. 21.Het raadgevend comité bij het Vlaams Centrum voor Adoptie als

Art. 21.Het raadgevend comité bij het Vlaams Centrum voor Adoptie als

vermeld in artikel 20, § 8, van het decreet van 20 januari 2012, vermeld in artikel 20, § 8, van het decreet van 20 januari 2012,
verstrekt ook adviezen over binnenlandse adoptie, op eigen initiatief verstrekt ook adviezen over binnenlandse adoptie, op eigen initiatief
of op verzoek van het hoofd van het Vlaams Centrum voor Adoptie. of op verzoek van het hoofd van het Vlaams Centrum voor Adoptie.

Art. 22.§ 1. De Vlaamse adoptieambtenaar voert de taken, vermeld in

Art. 22.§ 1. De Vlaamse adoptieambtenaar voert de taken, vermeld in

artikel 21, § 2, van het decreet van 20 januari 2012, ook uit voor artikel 21, § 2, van het decreet van 20 januari 2012, ook uit voor
binnenlandse adoptie. binnenlandse adoptie.
§ 2. De Vlaamse Regering bepaalt op basis van het decreet van 20 § 2. De Vlaamse Regering bepaalt op basis van het decreet van 20
januari 2012 en dit decreet het takenpakket en het profiel, met januari 2012 en dit decreet het takenpakket en het profiel, met
mandaatfunctie, van de Vlaamse adoptieambtenaar. mandaatfunctie, van de Vlaamse adoptieambtenaar.
HOOFDSTUK 6. - Trefgroepen HOOFDSTUK 6. - Trefgroepen

Art. 23.De Vlaamse Regering kan, na gemotiveerd advies van het Vlaams

Art. 23.De Vlaamse Regering kan, na gemotiveerd advies van het Vlaams

Centrum voor Adoptie, een vereniging met als leden adoptanten, Centrum voor Adoptie, een vereniging met als leden adoptanten,
geadopteerden of afstandsouders, of een combinatie van die personen, geadopteerden of afstandsouders, of een combinatie van die personen,
als trefgroep erkennen. Om als trefgroep erkend te worden en te als trefgroep erkennen. Om als trefgroep erkend te worden en te
blijven, moet een vereniging voldoen aan volgende voorwaarden : blijven, moet een vereniging voldoen aan volgende voorwaarden :
1° de vorm aannemen van een vereniging zonder winstoogmerk; 1° de vorm aannemen van een vereniging zonder winstoogmerk;
2° in haar beheersorgaan adoptanten, geadopteerden of afstandsouders 2° in haar beheersorgaan adoptanten, geadopteerden of afstandsouders
de meerderheid laten uitmaken; de meerderheid laten uitmaken;
3° als doelstelling hebben adoptanten, geadopteerden of afstandsouders 3° als doelstelling hebben adoptanten, geadopteerden of afstandsouders
te ondersteunen en hun belangen te onderkennen of te behartigen. te ondersteunen en hun belangen te onderkennen of te behartigen.

Art. 24.§ 1. De Vlaamse Regering stelt de procedure vast voor de

Art. 24.§ 1. De Vlaamse Regering stelt de procedure vast voor de

aanvraag, de erkenning en de hernieuwing van de erkenning van de aanvraag, de erkenning en de hernieuwing van de erkenning van de
trefgroep. Tevens voorziet zij in een bezwaarprocedure. De Vlaamse trefgroep. Tevens voorziet zij in een bezwaarprocedure. De Vlaamse
Regering kan aanvullende erkenningsvoorwaarden opleggen. Regering kan aanvullende erkenningsvoorwaarden opleggen.
§ 2. De erkenning kan door de Vlaamse Regering worden opgeheven of § 2. De erkenning kan door de Vlaamse Regering worden opgeheven of
geschorst voor de termijn die zij bepaalt indien de bepalingen van dit geschorst voor de termijn die zij bepaalt indien de bepalingen van dit
decreet niet worden nageleefd. Bij de stopzetting van de activiteiten decreet niet worden nageleefd. Bij de stopzetting van de activiteiten
wordt de erkenning ambtshalve geschrapt. De Vlaamse Regering bepaalt wordt de erkenning ambtshalve geschrapt. De Vlaamse Regering bepaalt
de procedure inzake opheffing en schorsing van de erkenning. de procedure inzake opheffing en schorsing van de erkenning.
HOOFDSTUK 7. - Het inzagerecht HOOFDSTUK 7. - Het inzagerecht

Art. 25.§ 1. Elke geadopteerde heeft, afhankelijk van zijn leeftijd

Art. 25.§ 1. Elke geadopteerde heeft, afhankelijk van zijn leeftijd

en maturiteit, recht op informatie over zijn afkomst, waaronder de en maturiteit, recht op informatie over zijn afkomst, waaronder de
identiteit van zijn afstandsouders. Vanaf de leeftijd van twaalf jaar identiteit van zijn afstandsouders. Vanaf de leeftijd van twaalf jaar
heeft elke geadopteerde recht op inzage in dat onderdeel van het heeft elke geadopteerde recht op inzage in dat onderdeel van het
adoptiedossier met informatie over zichzelf. Over het verzoek tot adoptiedossier met informatie over zichzelf. Over het verzoek tot
inzage van een geadopteerde die de leeftijd van twaalf jaar nog niet inzage van een geadopteerde die de leeftijd van twaalf jaar nog niet
heeft bereikt, wordt door de dienst voor binnenlandse adoptie beslist, heeft bereikt, wordt door de dienst voor binnenlandse adoptie beslist,
rekening houdend met de maturiteit van de geadopteerde. Elke rekening houdend met de maturiteit van de geadopteerde. Elke
geadopteerde kan zich bij inzage laten bijstaan door een geadopteerde kan zich bij inzage laten bijstaan door een
vertrouwenspersoon. vertrouwenspersoon.
§ 2. Elke inzage moet schriftelijk aan de dienst voor binnenlandse § 2. Elke inzage moet schriftelijk aan de dienst voor binnenlandse
adoptie worden gevraagd. Binnen één maand na ontvangst van de aanvraag adoptie worden gevraagd. Binnen één maand na ontvangst van de aanvraag
verleent de dienst voor binnenlandse adoptie inzage in het dossier met verleent de dienst voor binnenlandse adoptie inzage in het dossier met
informatie over de geadopteerde, of geeft hij aan de verzoeker kennis informatie over de geadopteerde, of geeft hij aan de verzoeker kennis
van zijn gemotiveerde weigering om inzage te verlenen in bepaalde van zijn gemotiveerde weigering om inzage te verlenen in bepaalde
onderdelen van het dossier. onderdelen van het dossier.
§ 3. Een geadopteerde kan bezwaar aantekenen bij de Vlaamse § 3. Een geadopteerde kan bezwaar aantekenen bij de Vlaamse
adoptieambtenaar tegen een weigering van de dienst voor binnenlandse adoptieambtenaar tegen een weigering van de dienst voor binnenlandse
adoptie om inzage te verlenen in bepaalde onderdelen van het adoptie om inzage te verlenen in bepaalde onderdelen van het
adoptiedossier van geadopteerde. Dit bezwaar moet schriftelijk worden adoptiedossier van geadopteerde. Dit bezwaar moet schriftelijk worden
gericht aan de Vlaamse adoptieambtenaar. Binnen één maand na ontvangst gericht aan de Vlaamse adoptieambtenaar. Binnen één maand na ontvangst
neemt de Vlaamse adoptieambtenaar een gemotiveerde beslissing. neemt de Vlaamse adoptieambtenaar een gemotiveerde beslissing.
§ 4. Afstandsouders hebben recht op niet-identificeerbare informatie § 4. Afstandsouders hebben recht op niet-identificeerbare informatie
over de geadopteerde. Indien zij andere informatie wensen, kan dat over de geadopteerde. Indien zij andere informatie wensen, kan dat
enkel met respect voor de privacywetgeving, en indien de adoptanten, enkel met respect voor de privacywetgeving, en indien de adoptanten,
of na het bereiken van de leeftijd van meerderjarigheid, de of na het bereiken van de leeftijd van meerderjarigheid, de
geadopteerde, daarmee instemmen. De geïnformeerde toestemming van een geadopteerde, daarmee instemmen. De geïnformeerde toestemming van een
minderjarige geadopteerde is noodzakelijk zodra die de nodige minderjarige geadopteerde is noodzakelijk zodra die de nodige
maturiteit heeft bereikt en in ieder geval vanaf de leeftijd van maturiteit heeft bereikt en in ieder geval vanaf de leeftijd van
twaalf jaar. twaalf jaar.
§ 5. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de uitoefening § 5. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de uitoefening
van het inzagerecht en de samenstelling van het adoptiedossier. van het inzagerecht en de samenstelling van het adoptiedossier.
HOOFDSTUK 8. - Het toezicht HOOFDSTUK 8. - Het toezicht

Art. 26.§ 1. Het Vlaams Centrum voor Adoptie oefent het toezicht uit

Art. 26.§ 1. Het Vlaams Centrum voor Adoptie oefent het toezicht uit

op de naleving van de bepalingen van dit decreet. Het Steunpunt op de naleving van de bepalingen van dit decreet. Het Steunpunt
Adoptie, de diensten voor maatschappelijk onderzoek en de dienst voor Adoptie, de diensten voor maatschappelijk onderzoek en de dienst voor
binnenlandse adoptie verlenen hun medewerking aan de uitoefening van binnenlandse adoptie verlenen hun medewerking aan de uitoefening van
het toezicht. het toezicht.
§ 2. Het toezicht ter plaatse gebeurt door de personeelsleden van het § 2. Het toezicht ter plaatse gebeurt door de personeelsleden van het
intern verzelfstandigd agentschap Zorginspectie, opgericht bij besluit intern verzelfstandigd agentschap Zorginspectie, opgericht bij besluit
van de Vlaamse Regering van 26 maart 2004. Zij krijgen daartoe de van de Vlaamse Regering van 26 maart 2004. Zij krijgen daartoe de
vrije toegang tot de lokalen van die diensten. Zij hebben het recht vrije toegang tot de lokalen van die diensten. Zij hebben het recht
alle administratieve stukken te raadplegen en krijgen op hun verzoek alle administratieve stukken te raadplegen en krijgen op hun verzoek
toegang tot de individuele dossiers en wachtlijsten. toegang tot de individuele dossiers en wachtlijsten.
§ 3. De Vlaamse Regering kan boekhoudkundige regels vastleggen. § 3. De Vlaamse Regering kan boekhoudkundige regels vastleggen.
§ 4. De Vlaamse Regering kan de regels voor het toezicht en de § 4. De Vlaamse Regering kan de regels voor het toezicht en de
bevoegdheid van het Vlaams Centrum voor Adoptie nader bepalen. bevoegdheid van het Vlaams Centrum voor Adoptie nader bepalen.
HOOFDSTUK 9. - Strafbepalingen HOOFDSTUK 9. - Strafbepalingen

Art. 27.§ 1. Elke persoon die bij adoptie bemiddelt in de zin van dit

Art. 27.§ 1. Elke persoon die bij adoptie bemiddelt in de zin van dit

decreet, zonder in het bezit te zijn van de vereiste vergunning, wordt decreet, zonder in het bezit te zijn van de vereiste vergunning, wordt
gestraft met een gevangenisstraf van een tot vijf jaar en met een gestraft met een gevangenisstraf van een tot vijf jaar en met een
geldboete van 12,50 euro tot 620 euro. geldboete van 12,50 euro tot 620 euro.
§ 2. Elke persoon die enig ongeoorloofd materieel voordeel haalt uit § 2. Elke persoon die enig ongeoorloofd materieel voordeel haalt uit
de bemiddeling in een adoptie of die met kennis van zaken een persoon de bemiddeling in een adoptie of die met kennis van zaken een persoon
heeft geholpen of bijgestaan om de overtreding te plegen, wordt heeft geholpen of bijgestaan om de overtreding te plegen, wordt
gestraft met een gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met een gestraft met een gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met een
geldboete van 2,5 euro tot 25 euro of met een van beide straffen. geldboete van 2,5 euro tot 25 euro of met een van beide straffen.
§ 3. Iedereen die in het bezit is van een adoptiedossier van een derde § 3. Iedereen die in het bezit is van een adoptiedossier van een derde
en dit dossier niet aan het Vlaams Centrum voor Adoptie heeft bezorgd en dit dossier niet aan het Vlaams Centrum voor Adoptie heeft bezorgd
na de inwerkingtreding van dit decreet, wordt gestraft met een na de inwerkingtreding van dit decreet, wordt gestraft met een
gevangenisstraf van één maand of met een geldboete van 2,5 tot 25 gevangenisstraf van één maand of met een geldboete van 2,5 tot 25
euro. euro.
HOOFDSTUK 1 0. - Wijzigingsbepalingen HOOFDSTUK 1 0. - Wijzigingsbepalingen

Art. 28.In artikel 7 van het decreet van 20 januari 2012 houdende

Art. 28.In artikel 7 van het decreet van 20 januari 2012 houdende

regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen, gewijzigd bij regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen, gewijzigd bij
het decreet van 21 juni 2013 en door het decreet van 20 maart 2015, het decreet van 21 juni 2013 en door het decreet van 20 maart 2015,
worden de volgende wijzigingen aangebracht : worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in paragraaf 4 en paragraaf 6 wordt het woord "verlenging" 1° in paragraaf 4 en paragraaf 6 wordt het woord "verlenging"
vervangen door het woord "hernieuwing"; vervangen door het woord "hernieuwing";
2° in paragraaf 6 wordt het woord "beroepsprocedure" vervangen door 2° in paragraaf 6 wordt het woord "beroepsprocedure" vervangen door
het woord "bezwaarprocedure". het woord "bezwaarprocedure".

Art. 29.In artikel 8 van hetzelfde decreet worden de volgende

Art. 29.In artikel 8 van hetzelfde decreet worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het 1° in het eerste lid wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het
woord "opgeheven"; woord "opgeheven";
2° in het tweede lid wordt het woord "intrekking" vervangen door het 2° in het tweede lid wordt het woord "intrekking" vervangen door het
woord "opheffing". woord "opheffing".

Art. 30.In artikel 10, eerste en tweede lid, van hetzelfde decreet,

Art. 30.In artikel 10, eerste en tweede lid, van hetzelfde decreet,

worden de woorden "inzake interlandelijke adoptie" telkens opgeheven. worden de woorden "inzake interlandelijke adoptie" telkens opgeheven.

Art. 31.In artikel 11 van hetzelfde decreet worden de volgende

Art. 31.In artikel 11 van hetzelfde decreet worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° de woorden "inzake interlandelijke adoptie" worden telkens 1° de woorden "inzake interlandelijke adoptie" worden telkens
opgeheven; opgeheven;
2° in paragraaf 2 wordt punt 3° opgeheven; 2° in paragraaf 2 wordt punt 3° opgeheven;
3° in paragraaf 4 wordt het woord "beroepsprocedure" vervangen door 3° in paragraaf 4 wordt het woord "beroepsprocedure" vervangen door
het woord "bezwaarprocedure". het woord "bezwaarprocedure".

Art. 32.In artikel 12 van hetzelfde decreet worden de volgende

Art. 32.In artikel 12 van hetzelfde decreet worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid worden de woorden "inzake interlandelijke 1° in het eerste lid worden de woorden "inzake interlandelijke
adoptie" opgeheven; adoptie" opgeheven;
2° in het eerste lid wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het 2° in het eerste lid wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het
woord "opgeheven"; woord "opgeheven";
3° in het tweede lid wordt het woord "intrekking" vervangen door het 3° in het tweede lid wordt het woord "intrekking" vervangen door het
woord "opheffing". woord "opheffing".

Art. 33.In artikel 13 van hetzelfde decreet worden de woorden "inzake

Art. 33.In artikel 13 van hetzelfde decreet worden de woorden "inzake

interlandelijke adoptie" telkens opgeheven. interlandelijke adoptie" telkens opgeheven.

Art. 34.In artikel 16, § 4, van hetzelfde decreet, wordt het woord

Art. 34.In artikel 16, § 4, van hetzelfde decreet, wordt het woord

"beroepsprocedure" vervangen door het woord "bezwaarprocedure". "beroepsprocedure" vervangen door het woord "bezwaarprocedure".

Art. 35.In artikel 17 van hetzelfde decreet worden de volgende

Art. 35.In artikel 17 van hetzelfde decreet worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in paragraaf 1 wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het 1° in paragraaf 1 wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het
woord "opgeheven"; woord "opgeheven";
2° in paragraaf 2 wordt het woord "intrekking" telkens vervangen door 2° in paragraaf 2 wordt het woord "intrekking" telkens vervangen door
het woord "opheffing". het woord "opheffing".

Art. 36.In artikel 23 van hetzelfde decreet worden de volgende

Art. 36.In artikel 23 van hetzelfde decreet worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in paragraaf 1 wordt het woord "verlenging" vervangen door het 1° in paragraaf 1 wordt het woord "verlenging" vervangen door het
woord "hernieuwing"; woord "hernieuwing";
2° in paragraaf 1 wordt het woord "beroepsprocedure" vervangen door 2° in paragraaf 1 wordt het woord "beroepsprocedure" vervangen door
het woord "bezwaarprocedure"; het woord "bezwaarprocedure";
3° in paragraaf 2 wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het 3° in paragraaf 2 wordt het woord "ingetrokken" vervangen door het
woord "opgeheven"; woord "opgeheven";
4° in paragraaf 2 wordt het woord "intrekking" vervangen door het 4° in paragraaf 2 wordt het woord "intrekking" vervangen door het
woord "opheffing". woord "opheffing".

Art. 37.In het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2012

Art. 37.In het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2012

betreffende de voorbereiding en de nazorg bij interlandelijke adoptie betreffende de voorbereiding en de nazorg bij interlandelijke adoptie
worden de woorden "inzake interlandelijke adoptie" telkens opgeheven, worden de woorden "inzake interlandelijke adoptie" telkens opgeheven,
met uitzondering van artikel 68. met uitzondering van artikel 68.
HOOFDSTUK 1 1. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 1 1. - Slotbepalingen

Art. 38.Het decreet van 3 mei 1989 houdende erkenning van

Art. 38.Het decreet van 3 mei 1989 houdende erkenning van

adoptiediensten wordt opgeheven. adoptiediensten wordt opgeheven.

Art. 39.De Vlaamse Regering bepaalt de nodige overgangsbepalingen die

Art. 39.De Vlaamse Regering bepaalt de nodige overgangsbepalingen die

een vlotte overgang naar de nieuwe decretale situatie garanderen. een vlotte overgang naar de nieuwe decretale situatie garanderen.

Art. 40.Dit decreet treedt in werking op een door de Vlaamse Regering

Art. 40.Dit decreet treedt in werking op een door de Vlaamse Regering

nader te bepalen datum en uiterlijk op 1 juli 2016. nader te bepalen datum en uiterlijk op 1 juli 2016.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 3 juli 2015. Brussel, 3 juli 2015.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
J. VANDEURZEN J. VANDEURZEN
_______ _______
Nota Nota
(1) Zitting 2014-2015. (1) Zitting 2014-2015.
Stukken. - Voorstel van decreet, 390 - Nr. 1. - Verslag, 390 - Nr. 2. Stukken. - Voorstel van decreet, 390 - Nr. 1. - Verslag, 390 - Nr. 2.
- Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 390 - Nr. 3. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 390 - Nr. 3.
Handelingen. - Bespreking en aanneming. Middagvergadering van 30 juni Handelingen. - Bespreking en aanneming. Middagvergadering van 30 juni
2015. 2015.
^