Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 01/10/2020
← Terug naar "Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies "
Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
1 OKTOBER 2020. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei 1 OKTOBER 2020. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei
1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake
de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van
Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling
van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (1) meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (1)
Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering,
bekrachtigen hetgeen volgt: bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Bij dit decreet wordt Richtlijn 2018/822/EU van de Raad van

Artikel 1.Bij dit decreet wordt Richtlijn 2018/822/EU van de Raad van

25 mei 2018 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU wat betreft 25 mei 2018 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU wat betreft
verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op
belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructies, omgezet. grensoverschrijdende constructies, omgezet.

Art. 2.Artikel 63, § 2, van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de

Art. 2.Artikel 63, § 2, van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de

vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse
gewestelijke belastingen, ingevoegd bij het decreet van 19 september gewestelijke belastingen, ingevoegd bij het decreet van 19 september
2013 en gewijzigd bij de decreten van 14 april 2016 en 12 juli 2017, 2013 en gewijzigd bij de decreten van 14 april 2016 en 12 juli 2017,
wordt aangevuld met een punt 6°, luidend als volgt: wordt aangevuld met een punt 6°, luidend als volgt:
"6° voor elke inbreuk op artikel 64quinquies/2 van dit decreet, "6° voor elke inbreuk op artikel 64quinquies/2 van dit decreet,
waarbij er geen informatie, onvolledige informatie of laattijdige waarbij er geen informatie, onvolledige informatie of laattijdige
informatie als bedoeld in artikel 64quinquies/2, paragraaf 14, informatie als bedoeld in artikel 64quinquies/2, paragraaf 14,
verstrekt wordt, wordt een fiscale geldboete van 2 500 tot 25 000 EUR verstrekt wordt, wordt een fiscale geldboete van 2 500 tot 25 000 EUR
opgelegd. Indien de overtreding echter met bedrieglijk opzet of met opgelegd. Indien de overtreding echter met bedrieglijk opzet of met
het oog schade te berokkenen is gepleegd, wordt een fiscale geldboete het oog schade te berokkenen is gepleegd, wordt een fiscale geldboete
tussen 5 000 en 50 000 EUR opgelegd. De Regering is gemachtigd om de tussen 5 000 en 50 000 EUR opgelegd. De Regering is gemachtigd om de
schaal van die fiscale geldboeten te bepalen.". schaal van die fiscale geldboeten te bepalen.".

Art. 3.In artikel 64bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het

Art. 3.In artikel 64bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het

decreet van 19 september 2013, waarvan de huidige tekst paragraaf 1 decreet van 19 september 2013, waarvan de huidige tekst paragraaf 1
zal vormen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: zal vormen, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in paragraaf 1 wordt het vierde lid aangevuld met de punten 19°, 1° in paragraaf 1 wordt het vierde lid aangevuld met de punten 19°,
20°, 21°, 22°, 23°, 24°, 25° en 26°, luidend als volgt: 20°, 21°, 22°, 23°, 24°, 25° en 26°, luidend als volgt:
"19° "grensoverschrijdende constructie": een constructie die ofwel "19° "grensoverschrijdende constructie": een constructie die ofwel
meer dan één lidstaat ofwel een lidstaat en een derde land betreft, meer dan één lidstaat ofwel een lidstaat en een derde land betreft,
waarbij ten minste één van de volgende voorwaarden is vervuld: waarbij ten minste één van de volgende voorwaarden is vervuld:
a) niet alle deelnemers aan de constructie hebben hun fiscale a) niet alle deelnemers aan de constructie hebben hun fiscale
woonplaats in hetzelfde rechtsgebied; woonplaats in hetzelfde rechtsgebied;
b) één of meer van de deelnemers aan de constructie heeft zijn fiscale b) één of meer van de deelnemers aan de constructie heeft zijn fiscale
woonplaats tegelijkertijd in meer dan één rechtsgebied; woonplaats tegelijkertijd in meer dan één rechtsgebied;
c) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een bedrijf c) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een bedrijf
uit in een ander rechtsgebied via een in dat rechtsgebied gelegen uit in een ander rechtsgebied via een in dat rechtsgebied gelegen
vaste inrichting en de constructie behelst een deel of het geheel van vaste inrichting en de constructie behelst een deel of het geheel van
het bedrijf van die vaste inrichting; het bedrijf van die vaste inrichting;
d) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een d) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een
activiteit uit in een ander rechtsgebied zonder in dat rechtsgebied activiteit uit in een ander rechtsgebied zonder in dat rechtsgebied
zijn fiscale woonplaats te hebben of zonder in dat rechtsgebied een zijn fiscale woonplaats te hebben of zonder in dat rechtsgebied een
vaste inrichting te creëren; vaste inrichting te creëren;
e) een dergelijke constructie heeft mogelijk gevolgen voor de e) een dergelijke constructie heeft mogelijk gevolgen voor de
automatische uitwisseling van inlichtingen of de vaststelling van het automatische uitwisseling van inlichtingen of de vaststelling van het
uiteindelijk belang. uiteindelijk belang.
Voor de toepassing van de punten 19° tot 26°, van paragraaf 2 en van Voor de toepassing van de punten 19° tot 26°, van paragraaf 2 en van
artikel 64quinquies/2, wordt onder constructie ook een reeks artikel 64quinquies/2, wordt onder constructie ook een reeks
constructies verstaan. Een constructie kan uit verscheidene stappen of constructies verstaan. Een constructie kan uit verscheidene stappen of
onderdelen bestaan; onderdelen bestaan;
20° "meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie": iedere 20° "meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie": iedere
grensoverschrijdende constructie die ten minste één van de grensoverschrijdende constructie die ten minste één van de
wezenskenmerken bezit; wezenskenmerken bezit;
21° "wezenskenmerk": een eigenschap of kenmerk van een 21° "wezenskenmerk": een eigenschap of kenmerk van een
grensoverschrijdende constructie die geldt als een indicatie van een grensoverschrijdende constructie die geldt als een indicatie van een
mogelijk risico op belastingontwijking, als genoemd in paragraaf 2; mogelijk risico op belastingontwijking, als genoemd in paragraaf 2;
22° "intermediair": een persoon die een meldingsplichtige 22° "intermediair": een persoon die een meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie bedenkt, aanbiedt, opzet, beschikbaar grensoverschrijdende constructie bedenkt, aanbiedt, opzet, beschikbaar
maakt voor implementatie of de implementatie ervan beheert. maakt voor implementatie of de implementatie ervan beheert.
Intermediair is ook een persoon die, gelet op de betrokken feiten en Intermediair is ook een persoon die, gelet op de betrokken feiten en
omstandigheden en op basis van de beschikbare informatie en de omstandigheden en op basis van de beschikbare informatie en de
deskundigheid die en het begrip dat nodig is om die diensten te deskundigheid die en het begrip dat nodig is om die diensten te
verstrekken, weet of redelijkerwijs kon weten dat hij heeft toegezegd verstrekken, weet of redelijkerwijs kon weten dat hij heeft toegezegd
rechtstreeks of via andere personen hulp, bijstand of advies te rechtstreeks of via andere personen hulp, bijstand of advies te
verstrekken met betrekking tot het bedenken, aanbieden, opzetten, verstrekken met betrekking tot het bedenken, aanbieden, opzetten,
beschikbaar maken voor implementatie of beheren van de implementatie beschikbaar maken voor implementatie of beheren van de implementatie
van een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie. Elke van een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie. Elke
persoon heeft het recht bewijs te leveren van het feit dat een persoon heeft het recht bewijs te leveren van het feit dat een
dergelijk persoon niet wist en redelijkerwijs niet kon weten dat die dergelijk persoon niet wist en redelijkerwijs niet kon weten dat die
persoon bij een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie persoon bij een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie
betrokken was. Daartoe kan die persoon alle relevante feiten en betrokken was. Daartoe kan die persoon alle relevante feiten en
omstandigheden, beschikbare informatie en zijn relevante deskundigheid omstandigheden, beschikbare informatie en zijn relevante deskundigheid
en begrip ervan vermelden. en begrip ervan vermelden.
Om een intermediair te zijn, dient een persoon ten minste één van de Om een intermediair te zijn, dient een persoon ten minste één van de
volgende aanvullende voorwaarden te vervullen: volgende aanvullende voorwaarden te vervullen:
a) fiscaal inwoner van een lidstaat zijn; a) fiscaal inwoner van een lidstaat zijn;
b) beschikken over een vaste inrichting in een lidstaat via welke de b) beschikken over een vaste inrichting in een lidstaat via welke de
diensten in verband met de constructie worden verleend; diensten in verband met de constructie worden verleend;
c) opgericht zijn in of onder de toepassing van de wetten vallen van c) opgericht zijn in of onder de toepassing van de wetten vallen van
een lidstaat; een lidstaat;
d) ingeschreven zijn bij een beroepsorganisatie in verband met de d) ingeschreven zijn bij een beroepsorganisatie in verband met de
verstrekking van juridische, fiscale of adviesdiensten in een verstrekking van juridische, fiscale of adviesdiensten in een
lidstaat; lidstaat;
23° "relevante belastingplichtige": elke persoon voor wie een 23° "relevante belastingplichtige": elke persoon voor wie een
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie beschikbaar wordt meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie beschikbaar wordt
gemaakt voor implementatie, of die gereed is om een meldingsplichtige gemaakt voor implementatie, of die gereed is om een meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie te implementeren of die de eerste grensoverschrijdende constructie te implementeren of die de eerste
stap van een dergelijke constructie heeft geïmplementeerd; stap van een dergelijke constructie heeft geïmplementeerd;
24° "verbonden onderneming": een persoon die gelieerd is met een 24° "verbonden onderneming": een persoon die gelieerd is met een
andere persoon op ten minste één van de volgende wijzen: andere persoon op ten minste één van de volgende wijzen:
a) een persoon neemt deel aan de leiding van een andere persoon a) een persoon neemt deel aan de leiding van een andere persoon
waarbij hij invloed van betekenis kan uitoefenen op die andere waarbij hij invloed van betekenis kan uitoefenen op die andere
persoon; persoon;
b) een persoon neemt deel aan de zeggenschap over een andere persoon b) een persoon neemt deel aan de zeggenschap over een andere persoon
door middel van een deelneming van meer dan vijfentwintig procent van door middel van een deelneming van meer dan vijfentwintig procent van
de stemrechten; de stemrechten;
c) een persoon neemt deel in het kapitaal van een andere persoon door c) een persoon neemt deel in het kapitaal van een andere persoon door
middel van een eigendomsrecht van, rechtstreeks of middellijk, meer middel van een eigendomsrecht van, rechtstreeks of middellijk, meer
dan vijfentwintig procent van het kapitaal; dan vijfentwintig procent van het kapitaal;
d) een persoon heeft recht op vijfentwintig procent of meer van de d) een persoon heeft recht op vijfentwintig procent of meer van de
winsten van een andere persoon. winsten van een andere persoon.
Indien meer dan één persoon deelneemt, als bedoeld onder 24°, a) tot Indien meer dan één persoon deelneemt, als bedoeld onder 24°, a) tot
en met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal en met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal
of de winsten van dezelfde persoon, worden alle betrokken personen als of de winsten van dezelfde persoon, worden alle betrokken personen als
verbonden ondernemingen beschouwd. verbonden ondernemingen beschouwd.
Indien dezelfde personen deelnemen, als bedoeld onder 24°, a) tot en Indien dezelfde personen deelnemen, als bedoeld onder 24°, a) tot en
met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal of met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal of
de winsten van meer dan één persoon, worden alle betrokken personen de winsten van meer dan één persoon, worden alle betrokken personen
als verbonden ondernemingen beschouwd. als verbonden ondernemingen beschouwd.
Voor de toepassing van dit punt wordt een persoon die met betrekking Voor de toepassing van dit punt wordt een persoon die met betrekking
tot de stemrechten of het kapitaalbezit van een entiteit samen met een tot de stemrechten of het kapitaalbezit van een entiteit samen met een
andere persoon optreedt, beschouwd als houder van een deelneming in andere persoon optreedt, beschouwd als houder van een deelneming in
alle stemrechten of het volledige kapitaalbezit dat die andere persoon alle stemrechten of het volledige kapitaalbezit dat die andere persoon
in de genoemde entiteit heeft. in de genoemde entiteit heeft.
Bij middellijke deelneming wordt vastgesteld of aan de eisen onder Bij middellijke deelneming wordt vastgesteld of aan de eisen onder
24°, c) is voldaan door vermenigvuldiging van de 24°, c) is voldaan door vermenigvuldiging van de
deelnemingspercentages door de opeenvolgende niveaus heen. Een persoon deelnemingspercentages door de opeenvolgende niveaus heen. Een persoon
die meer dan vijftig procent van de stemrechten houdt, wordt geacht die meer dan vijftig procent van de stemrechten houdt, wordt geacht
honderd procent te houden. honderd procent te houden.
Een natuurlijk persoon, zijn of haar echtgenoot en bloedverwanten in Een natuurlijk persoon, zijn of haar echtgenoot en bloedverwanten in
de rechte lijn worden behandeld als één persoon; de rechte lijn worden behandeld als één persoon;
25° "marktklare constructie": een grensoverschrijdende constructie die 25° "marktklare constructie": een grensoverschrijdende constructie die
is bedacht of aangeboden, implementeerbaar is of beschikbaar is is bedacht of aangeboden, implementeerbaar is of beschikbaar is
gemaakt voor implementatie zonder dat er wezenlijke aanpassingen nodig gemaakt voor implementatie zonder dat er wezenlijke aanpassingen nodig
zijn; zijn;
26° "constructie op maat": een grensoverschrijdende constructie die 26° "constructie op maat": een grensoverschrijdende constructie die
geen marktklare constructie is"; geen marktklare constructie is";
2° er wordt een paragraaf 2 ingevoegd, luidend als volgt: 2° er wordt een paragraaf 2 ingevoegd, luidend als volgt:
" § 2. De wezenskenmerken van een grensoverschrijdende constructie als " § 2. De wezenskenmerken van een grensoverschrijdende constructie als
bedoeld in paragraaf 1, lid 4, 21°, worden in de volgende vijf bedoeld in paragraaf 1, lid 4, 21°, worden in de volgende vijf
categorieën onderverdeeld: categorieën onderverdeeld:
1° categorie A: de in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken; 1° categorie A: de in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken;
2° categorie B: de in lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken; 2° categorie B: de in lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken;
3° categorie C: de in lid 7 bedoelde specifieke wezenskenmerken in 3° categorie C: de in lid 7 bedoelde specifieke wezenskenmerken in
verband met grensoverschrijdende transacties; verband met grensoverschrijdende transacties;
4° categorie D: de in lid 8 bedoelde specifieke wezenskenmerken in 4° categorie D: de in lid 8 bedoelde specifieke wezenskenmerken in
verband met automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk verband met automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk
belang; belang;
5° categorie E: de in lid 9 bedoelde specifieke wezenskenmerken in 5° categorie E: de in lid 9 bedoelde specifieke wezenskenmerken in
verband met verrekenprijzen. verband met verrekenprijzen.
De in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken in categorie A en de in De in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken in categorie A en de in
lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken in categorie B, en categorie lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken in categorie B, en categorie
C, als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) en d), C, als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) en d),
mogen uitsluitend in aanmerking worden genomen indien ze aan de "main mogen uitsluitend in aanmerking worden genomen indien ze aan de "main
benefit test" voldoen". benefit test" voldoen".
Aan die toets is voldaan indien kan worden aangetoond dat het Aan die toets is voldaan indien kan worden aangetoond dat het
belangrijkste voordeel dat of een van de belangrijkste voordelen die, belangrijkste voordeel dat of een van de belangrijkste voordelen die,
gelet op alle relevante feiten en omstandigheden, redelijkerwijs te gelet op alle relevante feiten en omstandigheden, redelijkerwijs te
verwachten valt van een constructie het verkrijgen van een verwachten valt van een constructie het verkrijgen van een
belastingvoordeel is. belastingvoordeel is.
In het kader van het wezenskenmerk in categorie C, als bedoeld in lid In het kader van het wezenskenmerk in categorie C, als bedoeld in lid
7, 1°, kan de aanwezigheid van de in categorie C bepaalde voorwaarden, 7, 1°, kan de aanwezigheid van de in categorie C bepaalde voorwaarden,
als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) of d), op als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) of d), op
zich geen reden zijn om te concluderen dat een constructie voldoet aan zich geen reden zijn om te concluderen dat een constructie voldoet aan
de "main benefit test". de "main benefit test".
Worden beschouwd als algemene wezenskenmerken die aan de "main benefit Worden beschouwd als algemene wezenskenmerken die aan de "main benefit
test" zijn gekoppeld, in categorie A: test" zijn gekoppeld, in categorie A:
1° een constructie waarbij de relevante belastingplichtige of een 1° een constructie waarbij de relevante belastingplichtige of een
deelnemer aan de constructie zich tot geheimhouding verbindt en op deelnemer aan de constructie zich tot geheimhouding verbindt en op
grond hiervan niet aan andere intermediairs of de grond hiervan niet aan andere intermediairs of de
belastingautoriteiten mag onthullen hoe de constructie een belastingautoriteiten mag onthullen hoe de constructie een
belastingvoordeel kan opleveren; belastingvoordeel kan opleveren;
2° een constructie waarbij de intermediair aanspraak maakt op een 2° een constructie waarbij de intermediair aanspraak maakt op een
vergoeding (of rente, betaling van financieringskosten en andere vergoeding (of rente, betaling van financieringskosten en andere
uitgaven) voor de constructie en die vergoeding wordt vastgelegd op uitgaven) voor de constructie en die vergoeding wordt vastgelegd op
basis van: basis van:
a) het bedrag van het belastingvoordeel dat de constructie oplevert; a) het bedrag van het belastingvoordeel dat de constructie oplevert;
of of
b) de vraag of de constructie daadwerkelijk een belastingvoordeel b) de vraag of de constructie daadwerkelijk een belastingvoordeel
heeft opgeleverd. De intermediair moet daarbij de vergoeding heeft opgeleverd. De intermediair moet daarbij de vergoeding
gedeeltelijk of volledig terugbetalen wanneer het met de constructie gedeeltelijk of volledig terugbetalen wanneer het met de constructie
beoogde belastingvoordeel niet gedeeltelijk of volledig werd beoogde belastingvoordeel niet gedeeltelijk of volledig werd
verwezenlijkt; verwezenlijkt;
3° een constructie waarbij gebruik wordt gemaakt van 3° een constructie waarbij gebruik wordt gemaakt van
gestandaardiseerde documenten en/of een gestandaardiseerde structuur gestandaardiseerde documenten en/of een gestandaardiseerde structuur
en die beschikbaar is voor meer dan één relevante belastingplichtige en die beschikbaar is voor meer dan één relevante belastingplichtige
zonder dat er voor implementatie wezenlijke aanpassingen nodig zijn. zonder dat er voor implementatie wezenlijke aanpassingen nodig zijn.
Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken die aan de "main Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken die aan de "main
benefit test" zijn gekoppeld, in categorie B: benefit test" zijn gekoppeld, in categorie B:
1° een constructie waarbij een deelnemer aan de constructie een reeks 1° een constructie waarbij een deelnemer aan de constructie een reeks
geplande stappen onderneemt die erin bestaan een verlieslijdende geplande stappen onderneemt die erin bestaan een verlieslijdende
onderneming te verwerven, de hoofdactiviteit van die onderneming stop onderneming te verwerven, de hoofdactiviteit van die onderneming stop
te zetten en de verliezen ervan te gebruiken om de door hem te zetten en de verliezen ervan te gebruiken om de door hem
verschuldigde belastingen te verminderen, onder meer door overdracht verschuldigde belastingen te verminderen, onder meer door overdracht
van die verliezen naar een ander rechtsgebied of door een versneld van die verliezen naar een ander rechtsgebied of door een versneld
gebruik van die verliezen; gebruik van die verliezen;
2° een constructie die tot gevolg heeft dat inkomsten worden omgezet 2° een constructie die tot gevolg heeft dat inkomsten worden omgezet
in vermogen, schenkingen of andere inkomstencategorieën die lager in vermogen, schenkingen of andere inkomstencategorieën die lager
worden belast of van belasting worden vrijgesteld; worden belast of van belasting worden vrijgesteld;
3° een constructie die circulaire transacties omvat met als resultaat 3° een constructie die circulaire transacties omvat met als resultaat
dat middelen worden rondgepompt ("round-tripping"), meer bepaald met dat middelen worden rondgepompt ("round-tripping"), meer bepaald met
behulp van tussengeschoven entiteiten zonder ander primair handelsdoel behulp van tussengeschoven entiteiten zonder ander primair handelsdoel
of van transacties die elkaar compenseren of tenietdoen of andere of van transacties die elkaar compenseren of tenietdoen of andere
soortgelijke kenmerken hebben. soortgelijke kenmerken hebben.
Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met
grensoverschrijdende transacties, in categorie C: grensoverschrijdende transacties, in categorie C:
1° een constructie met aftrekbare grensoverschrijdende betalingen 1° een constructie met aftrekbare grensoverschrijdende betalingen
tussen twee of meer verbonden ondernemingen waarbij ten minste één van tussen twee of meer verbonden ondernemingen waarbij ten minste één van
de volgende voorwaarden is vervuld: de volgende voorwaarden is vervuld:
a) de ontvanger is in geen van de fiscale rechtsgebieden fiscaal a) de ontvanger is in geen van de fiscale rechtsgebieden fiscaal
inwoner; inwoner;
b) de ontvanger is fiscaal inwoner in een rechtsgebied, maar dat b) de ontvanger is fiscaal inwoner in een rechtsgebied, maar dat
rechtsgebied: rechtsgebied:
- heft geen vennootschapsbelasting, of heft vennootschapsbelasting - heft geen vennootschapsbelasting, of heft vennootschapsbelasting
tegen een nultarief of bijna-nultarief; of tegen een nultarief of bijna-nultarief; of
- is opgenomen in een lijst van rechtsgebieden van derde landen die - is opgenomen in een lijst van rechtsgebieden van derde landen die
door de lidstaten gezamenlijk of in het kader van de OESO als door de lidstaten gezamenlijk of in het kader van de OESO als
niet-coöperatief zijn beoordeeld; niet-coöperatief zijn beoordeeld;
c) de betaling geniet een volledige belastingvrijstelling in het c) de betaling geniet een volledige belastingvrijstelling in het
rechtsgebied waar de ontvanger fiscaal inwoner is; rechtsgebied waar de ontvanger fiscaal inwoner is;
d) de betaling geniet een fiscaal gunstregime in het rechtsgebied waar d) de betaling geniet een fiscaal gunstregime in het rechtsgebied waar
de ontvanger fiscaal inwoner is; de ontvanger fiscaal inwoner is;
2° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op aftrekken 2° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op aftrekken
voor dezelfde afschrijving; voor dezelfde afschrijving;
3° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op voorkoming 3° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op voorkoming
van dubbele belasting voor hetzelfde inkomens- of van dubbele belasting voor hetzelfde inkomens- of
vermogensbestanddeel; vermogensbestanddeel;
4° een constructie met overdrachten van activa waarbij er een 4° een constructie met overdrachten van activa waarbij er een
wezenlijk verschil bestaat tussen het bedrag dat in de betrokken wezenlijk verschil bestaat tussen het bedrag dat in de betrokken
rechtsgebieden wordt aangemerkt als de voor die activa te betalen rechtsgebieden wordt aangemerkt als de voor die activa te betalen
vergoeding. vergoeding.
Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met
automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk belang, in automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk belang, in
categorie D: categorie D:
1° een constructie die kan leiden tot het ondermijnen van de 1° een constructie die kan leiden tot het ondermijnen van de
rapportageverplichting uit hoofde van de wetgeving ter omzetting van rapportageverplichting uit hoofde van de wetgeving ter omzetting van
Uniewetgeving of evenwaardige overeenkomsten inzake de automatische Uniewetgeving of evenwaardige overeenkomsten inzake de automatische
uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen, waaronder uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen, waaronder
overeenkomsten met derde landen, of die profiteert van het gebrek aan overeenkomsten met derde landen, of die profiteert van het gebrek aan
die wetgeving of overeenkomsten. Dergelijke constructies omvatten ten die wetgeving of overeenkomsten. Dergelijke constructies omvatten ten
minste het volgende: minste het volgende:
a) het gebruik van een rekening, product of belegging die geen a) het gebruik van een rekening, product of belegging die geen
financiële rekening is of niet als zodanig te boek staat, maar die financiële rekening is of niet als zodanig te boek staat, maar die
over eigenschappen beschikt die in wezen vergelijkbaar zijn met die over eigenschappen beschikt die in wezen vergelijkbaar zijn met die
van een financiële rekening; van een financiële rekening;
b) de overdracht van financiële rekeningen of activa aan, of het b) de overdracht van financiële rekeningen of activa aan, of het
gebruik van rechtsgebieden die niet gebonden zijn aan de automatische gebruik van rechtsgebieden die niet gebonden zijn aan de automatische
uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen met de staat uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen met de staat
van verblijf van de relevante belastingplichtige; van verblijf van de relevante belastingplichtige;
c) de herkwalificatie van inkomsten en vermogen in producten of c) de herkwalificatie van inkomsten en vermogen in producten of
betalingen die niet onder de automatische uitwisseling van betalingen die niet onder de automatische uitwisseling van
inlichtingen vallen; inlichtingen vallen;
d) de overdracht of omzetting van een financiële instelling of een d) de overdracht of omzetting van een financiële instelling of een
financiële rekening of de activa daarvan in een financiële instelling financiële rekening of de activa daarvan in een financiële instelling
of een financiële rekening of activa die niet onder de rapportage in of een financiële rekening of activa die niet onder de rapportage in
het kader van de automatische uitwisseling van inlichtingen vallen; het kader van de automatische uitwisseling van inlichtingen vallen;
e) het gebruik van rechtspersonen, juridische constructies of e) het gebruik van rechtspersonen, juridische constructies of
structuren die de rapportage over één of meer rekeninghouders of structuren die de rapportage over één of meer rekeninghouders of
uiteindelijk begunstigden in het kader van de automatische uiteindelijk begunstigden in het kader van de automatische
uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen stopzetten of uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen stopzetten of
daartoe strekken; daartoe strekken;
f) constructies die due-diligenceprocedures die door financiële f) constructies die due-diligenceprocedures die door financiële
instellingen worden gebruikt om te voldoen aan hun verplichtingen tot instellingen worden gebruikt om te voldoen aan hun verplichtingen tot
het rapporteren van inlichtingen over financiële rekeningen, het rapporteren van inlichtingen over financiële rekeningen,
ondermijnen of zwakke punten ervan benutten, onder meer via het ondermijnen of zwakke punten ervan benutten, onder meer via het
gebruik van rechtsgebieden met ontoereikende of zwakke regelingen voor gebruik van rechtsgebieden met ontoereikende of zwakke regelingen voor
de handhaving van antiwitwaswetgeving of met zwakke de handhaving van antiwitwaswetgeving of met zwakke
transparantievereisten voor rechtspersonen of juridische constructies; transparantievereisten voor rechtspersonen of juridische constructies;
2° een constructie waarbij de juridische of feitelijke eigendom 2° een constructie waarbij de juridische of feitelijke eigendom
niet-transparant is door het gebruik van personen, juridische niet-transparant is door het gebruik van personen, juridische
constructies of structuren: constructies of structuren:
a) die geen wezenlijke economische, door voldoende personeel, a) die geen wezenlijke economische, door voldoende personeel,
uitrusting, activa en gebouwen ondersteunde activiteit uitoefenen; en uitrusting, activa en gebouwen ondersteunde activiteit uitoefenen; en
b) die zijn opgericht in, worden beheerd in, inwoner zijn van, onder b) die zijn opgericht in, worden beheerd in, inwoner zijn van, onder
zeggenschap staan in, of gevestigd zijn in een ander rechtsgebied dan zeggenschap staan in, of gevestigd zijn in een ander rechtsgebied dan
het rechtsgebied van verblijf van een of meer van de uiteindelijk het rechtsgebied van verblijf van een of meer van de uiteindelijk
begunstigden van de activa die door die personen, juridische begunstigden van de activa die door die personen, juridische
constructies of structuren worden aangehouden; en constructies of structuren worden aangehouden; en
c) indien de uiteindelijk begunstigden van die personen, juridische c) indien de uiteindelijk begunstigden van die personen, juridische
constructies of structuren, als gedefinieerd in artikel 4, 27°, van de constructies of structuren, als gedefinieerd in artikel 4, 27°, van de
wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en
de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van
contanten, niet-identificeerbaar zijn gemaakt. contanten, niet-identificeerbaar zijn gemaakt.
Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met
verrekenprijzen, in categorie E: verrekenprijzen, in categorie E:
1° een constructie met gebruik van unilaterale veiligehavenregels; 1° een constructie met gebruik van unilaterale veiligehavenregels;
2° een constructie met overdracht van moeilijk te waarderen 2° een constructie met overdracht van moeilijk te waarderen
immateriële activa. De term "moeilijk te waarderen immateriële activa" immateriële activa. De term "moeilijk te waarderen immateriële activa"
omvat immateriële activa of rechten op immateriële activa waarvoor, op omvat immateriële activa of rechten op immateriële activa waarvoor, op
het tijdstip van de overdracht ervan tussen verbonden ondernemingen: het tijdstip van de overdracht ervan tussen verbonden ondernemingen:
a) geen betrouwbare vergelijkbare activa bestaan; en a) geen betrouwbare vergelijkbare activa bestaan; en
b) de prognoses van de toekomstige kasstromen of inkomsten die naar b) de prognoses van de toekomstige kasstromen of inkomsten die naar
verwachting uit de overgedragen activa voortvloeien, of de aannames verwachting uit de overgedragen activa voortvloeien, of de aannames
die worden gebruikt voor het waarderen van de immateriële activa, die worden gebruikt voor het waarderen van de immateriële activa,
bijzonder onzeker zijn, waardoor het moeilijk is te voorspellen hoe bijzonder onzeker zijn, waardoor het moeilijk is te voorspellen hoe
succesvol de immateriële activa op het moment van de overdracht succesvol de immateriële activa op het moment van de overdracht
uiteindelijk zullen zijn; uiteindelijk zullen zijn;
3° Een constructie met een grensoverschrijdende overdracht binnen de 3° Een constructie met een grensoverschrijdende overdracht binnen de
groep van functies, en/of risico's en/of activa, indien de geraamde groep van functies, en/of risico's en/of activa, indien de geraamde
jaarlijkse winst vóór interest en belastingen (EBIT) van de overdrager jaarlijkse winst vóór interest en belastingen (EBIT) van de overdrager
of overdragers, tijdens de periode van drie jaar na de overdracht, of overdragers, tijdens de periode van drie jaar na de overdracht,
minder dan 50 % bedraagt van de geraamde jaarlijkse EBIT van die minder dan 50 % bedraagt van de geraamde jaarlijkse EBIT van die
overdrager of overdragers indien de overdracht niet had overdrager of overdragers indien de overdracht niet had
plaatsgevonden.". plaatsgevonden.".

Art. 4.In artikel 64ter, eerste lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd

Art. 4.In artikel 64ter, eerste lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd

bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden "artikel bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden "artikel
64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, 64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1,
eerste lid,". eerste lid,".

Art. 5.In hetzelfde decreet wordt een artikel 64quinquies/2

Art. 5.In hetzelfde decreet wordt een artikel 64quinquies/2

ingevoegd, luidend als volgt: ingevoegd, luidend als volgt:
"Art. 64quinquies/2. § 1. De intermediairs verstrekken binnen dertig "Art. 64quinquies/2. § 1. De intermediairs verstrekken binnen dertig
dagen aan de Belgische bevoegde overheid de inlichtingen over dagen aan de Belgische bevoegde overheid de inlichtingen over
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies waarvan zij meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies waarvan zij
kennis, bezit of controle hebben, vanaf het hieronder vermelde geval kennis, bezit of controle hebben, vanaf het hieronder vermelde geval
dat zich het eerst voordoet: dat zich het eerst voordoet:
1° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie 1° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie
voor implementatie beschikbaar is gesteld; voor implementatie beschikbaar is gesteld;
2° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie 2° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie
gereed is voor implementatie; gereed is voor implementatie;
3° het ogenblik dat de eerste stap in de implementatie van de 3° het ogenblik dat de eerste stap in de implementatie van de
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is ondernomen. meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is ondernomen.
Onverminderd het eerste lid verstrekken de in artikel 64bis, § 1, lid Onverminderd het eerste lid verstrekken de in artikel 64bis, § 1, lid
4, 22°, lid 2 bedoelde intermediairs tevens inlichtingen binnen dertig 4, 22°, lid 2 bedoelde intermediairs tevens inlichtingen binnen dertig
dagen te rekenen vanaf de dag nadat zij, rechtstreeks of via andere dagen te rekenen vanaf de dag nadat zij, rechtstreeks of via andere
personen, hulp, bijstand of advies hebben verstrekt. personen, hulp, bijstand of advies hebben verstrekt.
§ 2. In het geval van marktklare constructies stellen de intermediairs § 2. In het geval van marktklare constructies stellen de intermediairs
om de drie maanden een periodiek verslag op met een overzicht van om de drie maanden een periodiek verslag op met een overzicht van
nieuwe meldingsplichtige inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14, 1°, nieuwe meldingsplichtige inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14, 1°,
4°, 7° en 8°, die sinds het laatste ingediende verslag beschikbaar 4°, 7° en 8°, die sinds het laatste ingediende verslag beschikbaar
zijn geworden. zijn geworden.
§ 3. Wanneer de intermediair verplicht is inlichtingen over § 3. Wanneer de intermediair verplicht is inlichtingen over
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies te verstrekken aan meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies te verstrekken aan
de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die
inlichtingen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1, lid 4, inlichtingen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1, lid 4,
6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het Waalse 6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het Waalse
Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer het Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer het
voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting valt voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting valt
waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert: waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert:
1° de intermediair is fiscaal inwoner in het Waalse Gewest; 1° de intermediair is fiscaal inwoner in het Waalse Gewest;
2° de intermediair heeft in het Waalse Gewest een vaste inrichting via 2° de intermediair heeft in het Waalse Gewest een vaste inrichting via
welke de diensten met betrekking tot de constructie worden verstrekt; welke de diensten met betrekking tot de constructie worden verstrekt;
3° de intermediair is opgericht of valt onder toepassing van de wetten 3° de intermediair is opgericht of valt onder toepassing van de wetten
van het Waalse Gewest; van het Waalse Gewest;
4° de intermediair is ingeschreven in het Waalse Gewest bij een 4° de intermediair is ingeschreven in het Waalse Gewest bij een
beroepsorganisatie in verband met de verstrekking van juridische, beroepsorganisatie in verband met de verstrekking van juridische,
fiscale of adviesdiensten. fiscale of adviesdiensten.
§ 4. Wanneer er overeenkomstig § 3 een meervoudige meldingsplicht § 4. Wanneer er overeenkomstig § 3 een meervoudige meldingsplicht
bestaat, wordt de intermediair ontheven van het verstrekken van de bestaat, wordt de intermediair ontheven van het verstrekken van de
inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde inlichtingen in een andere inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde inlichtingen in een andere
lidstaat zijn verstrekt. lidstaat zijn verstrekt.
§ 5. De intermediairs worden ontheven van de verplichting tot het § 5. De intermediairs worden ontheven van de verplichting tot het
verstrekken van inlichtingen over een meldingsplichtige verstrekken van inlichtingen over een meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie, wanneer de meldingsplicht een grensoverschrijdende constructie, wanneer de meldingsplicht een
inbreuk zou vormen op het wettelijk verschoningsrecht waaraan zij inbreuk zou vormen op het wettelijk verschoningsrecht waaraan zij
gebonden zijn en waarvan de schending strafbaar is. In die gebonden zijn en waarvan de schending strafbaar is. In die
omstandigheden stellen de intermediairs iedere andere intermediair of, omstandigheden stellen de intermediairs iedere andere intermediair of,
bij gebreke daarvan, de relevante belastingplichtige onverwijld in bij gebreke daarvan, de relevante belastingplichtige onverwijld in
kennis van zijn meldingsverplichtingen uit hoofde van paragraaf 6. kennis van zijn meldingsverplichtingen uit hoofde van paragraaf 6.
Aan intermediairs mag slechts ontheffing krachtens het eerste lid Aan intermediairs mag slechts ontheffing krachtens het eerste lid
worden verleend voor zover zij optreden binnen de grenzen van de worden verleend voor zover zij optreden binnen de grenzen van de
desbetreffende nationale wetten die hun beroep definiëren, en vanaf desbetreffende nationale wetten die hun beroep definiëren, en vanaf
het moment dat zij aan de in het eerste lid bedoelde meldingsplicht het moment dat zij aan de in het eerste lid bedoelde meldingsplicht
hebben voldaan. hebben voldaan.
Geen verschoningsrecht, als bedoeld in dit paragraaf, mag ingeroepen Geen verschoningsrecht, als bedoeld in dit paragraaf, mag ingeroepen
worden betreffende de meldingsverplichting van marktklare constructies worden betreffende de meldingsverplichting van marktklare constructies
die aanleiding geven tot een periodiek rapport overeenkomstig die aanleiding geven tot een periodiek rapport overeenkomstig
paragraaf 2. paragraaf 2.
§ 6. Wanneer er geen intermediair is of de intermediair de relevante § 6. Wanneer er geen intermediair is of de intermediair de relevante
belastingplichtige of een andere intermediair in kennis stelt van de belastingplichtige of een andere intermediair in kennis stelt van de
toepassing van een ontheffing krachtens lid 5, ligt de verplichting toepassing van een ontheffing krachtens lid 5, ligt de verplichting
tot verstrekking van inlichtingen over een meldingsplichtige tot verstrekking van inlichtingen over een meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie bij de andere in kennis gestelde grensoverschrijdende constructie bij de andere in kennis gestelde
intermediair of, bij gebreke daarvan, bij de relevante intermediair of, bij gebreke daarvan, bij de relevante
belastingplichtige. belastingplichtige.
§ 7. De relevante belastingplichtige bij wie de meldingsplicht ligt, § 7. De relevante belastingplichtige bij wie de meldingsplicht ligt,
verstrekt de inlichtingen binnen dertig dagen, te rekenen vanaf de dag verstrekt de inlichtingen binnen dertig dagen, te rekenen vanaf de dag
nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie voor nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie voor
implementatie ter beschikking van de relevante belastingplichtige is implementatie ter beschikking van de relevante belastingplichtige is
gesteld of gereed is voor implementatie door de relevante gesteld of gereed is voor implementatie door de relevante
belastingplichtige of zodra de eerste stap voor de implementatie ervan belastingplichtige of zodra de eerste stap voor de implementatie ervan
met betrekking tot de relevante belastingplichtige is ondernomen, met betrekking tot de relevante belastingplichtige is ondernomen,
naargelang wat het eerst plaatsvindt. naargelang wat het eerst plaatsvindt.
Wanneer de relevante belastingplichtige verplicht is inlichtingen over Wanneer de relevante belastingplichtige verplicht is inlichtingen over
de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie te verstrekken de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie te verstrekken
aan de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die aan de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die
inlichtingen alleen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1, inlichtingen alleen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1,
lid 4, 6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het lid 4, 6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het
Waalse Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer Waalse Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer
het voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting het voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting
valt waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert: valt waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert:
1° de relevante belastingplichtige is fiscaal inwoner in het Waalse 1° de relevante belastingplichtige is fiscaal inwoner in het Waalse
Gewest; Gewest;
2° de relevante belastingplichtige heeft in het Waalse Gewest een 2° de relevante belastingplichtige heeft in het Waalse Gewest een
vaste inrichting die begunstigde van de constructie is; vaste inrichting die begunstigde van de constructie is;
3° de relevante belastingplichtige ontvangt inkomsten of genereert 3° de relevante belastingplichtige ontvangt inkomsten of genereert
winsten in het Waalse Gewest, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een winsten in het Waalse Gewest, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een
lidstaat is noch een vaste inrichting in een lidstaat heeft; lidstaat is noch een vaste inrichting in een lidstaat heeft;
4° de relevante belastingplichtige oefent een activiteit in het Waalse 4° de relevante belastingplichtige oefent een activiteit in het Waalse
Gewest uit, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een lidstaat is noch Gewest uit, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een lidstaat is noch
een vaste inrichting in een lidstaat heeft. een vaste inrichting in een lidstaat heeft.
§ 8. Wanneer er op grond van paragraaf 7 een meervoudige § 8. Wanneer er op grond van paragraaf 7 een meervoudige
meldingsplicht bestaat, wordt de relevante belastingplichtige ontheven meldingsplicht bestaat, wordt de relevante belastingplichtige ontheven
van het verstrekken van de inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde van het verstrekken van de inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde
inlichtingen in een andere lidstaat zijn verstrekt. inlichtingen in een andere lidstaat zijn verstrekt.
§ 9. Wanneer er meer dan één intermediair is, ligt de verplichting tot § 9. Wanneer er meer dan één intermediair is, ligt de verplichting tot
verstrekking van inlichtingen over de meldingsplichtige verstrekking van inlichtingen over de meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie bij alle intermediairs die bij grensoverschrijdende constructie bij alle intermediairs die bij
dezelfde meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie betrokken dezelfde meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie betrokken
zijn. zijn.
Een intermediair wordt alleen ontheven van het verstrekken van de Een intermediair wordt alleen ontheven van het verstrekken van de
inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde inlichtingen als inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde inlichtingen als
bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere intermediair zijn bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere intermediair zijn
verstrekt. verstrekt.
§ 10. Wanneer de meldingsplicht bij de relevante belastingplichtige § 10. Wanneer de meldingsplicht bij de relevante belastingplichtige
ligt en er meer dan één relevante belastingplichtige is, worden de ligt en er meer dan één relevante belastingplichtige is, worden de
inlichtingen overeenkomstig paragraaf 6 verstrekt door de inlichtingen overeenkomstig paragraaf 6 verstrekt door de
belastingplichtige die als eerste op de onderstaande lijst voorkomt: belastingplichtige die als eerste op de onderstaande lijst voorkomt:
1° de relevante belastingplichtige die de meldingsplichtige 1° de relevante belastingplichtige die de meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie is overeengekomen met de grensoverschrijdende constructie is overeengekomen met de
intermediair; intermediair;
2° de relevante belastingplichtige die de implementatie van de 2° de relevante belastingplichtige die de implementatie van de
constructie beheert. constructie beheert.
Een relevante belastingplichtige wordt alleen ontheven van het Een relevante belastingplichtige wordt alleen ontheven van het
verstrekken van de inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde verstrekken van de inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde
inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere
relevante belastingplichtige zijn verstrekt. relevante belastingplichtige zijn verstrekt.
§ 11. De intermediairs en relevante belastingplichtigen verstrekken § 11. De intermediairs en relevante belastingplichtigen verstrekken
inlichtingen over meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies inlichtingen over meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies
waarvan de eerste stap is geïmplementeerd tussen 25 juni 2018 en 1 waarvan de eerste stap is geïmplementeerd tussen 25 juni 2018 en 1
juli 2020. De intermediairs en, in voorkomend geval, de relevante juli 2020. De intermediairs en, in voorkomend geval, de relevante
belastingplichtigen verstrekken inlichtingen over die belastingplichtigen verstrekken inlichtingen over die
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies uiterlijk op 31 meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies uiterlijk op 31
augustus 2020. augustus 2020.
§ 12. De Belgische bevoegde autoriteit kan de nodige maatregelen nemen § 12. De Belgische bevoegde autoriteit kan de nodige maatregelen nemen
om ervoor te zorgen dat elke relevante belastingplichtige de fiscale om ervoor te zorgen dat elke relevante belastingplichtige de fiscale
administratie de inlichtingen verstrekt over zijn gebruik van de administratie de inlichtingen verstrekt over zijn gebruik van de
constructie voor elk van de jaren waarin hij er gebruik van maakt. constructie voor elk van de jaren waarin hij er gebruik van maakt.
De bevoegde Belgische autoriteit beschikt over alle in dit decreet De bevoegde Belgische autoriteit beschikt over alle in dit decreet
bedoelde onderzoeks- en controlebevoegdheden om na te gaan of de bedoelde onderzoeks- en controlebevoegdheden om na te gaan of de
bepalingen bedoeld in dit artikel nageleefd worden. bepalingen bedoeld in dit artikel nageleefd worden.
§ 13. De Belgische bevoegde autoriteit deelt de in paragraaf 14 § 13. De Belgische bevoegde autoriteit deelt de in paragraaf 14
bedoelde inlichtingen betreffende de grensoverschrijdende constructies bedoelde inlichtingen betreffende de grensoverschrijdende constructies
mee waarvan zij door de relevante intermediair of belastingplichtige mee waarvan zij door de relevante intermediair of belastingplichtige
overeenkomstig paragrafen 1 tot 12 in kennis is gesteld, via overeenkomstig paragrafen 1 tot 12 in kennis is gesteld, via
automatische uitwisseling van inlichtingen aan de bevoegde automatische uitwisseling van inlichtingen aan de bevoegde
autoriteiten van alle andere lidstaten in overeenstemming met de in autoriteiten van alle andere lidstaten in overeenstemming met de in
artikel 64octies, § 8, bedoelde nadere regels. artikel 64octies, § 8, bedoelde nadere regels.
§ 14. De door de bevoegde Belgische autoriteit uit hoofde van § 14. De door de bevoegde Belgische autoriteit uit hoofde van
paragraaf 13 mee te delen inlichtingen omvatten het volgende, voor paragraaf 13 mee te delen inlichtingen omvatten het volgende, voor
zover van toepassing: zover van toepassing:
1° de identificatiegegevens van intermediairs en relevante 1° de identificatiegegevens van intermediairs en relevante
belastingplichtigen, met inbegrip van hun naam, geboortedatum en belastingplichtigen, met inbegrip van hun naam, geboortedatum en
-plaats in het geval van een natuurlijk persoon, fiscale woonplaats, -plaats in het geval van een natuurlijk persoon, fiscale woonplaats,
fiscaal identificatienummer, en, in voorkomend geval, van de personen fiscaal identificatienummer, en, in voorkomend geval, van de personen
die een verbonden onderneming vormen met de relevante die een verbonden onderneming vormen met de relevante
belastingplichtige; belastingplichtige;
2° nadere bijzonderheden over de in bijlage IV vermelde 2° nadere bijzonderheden over de in bijlage IV vermelde
wezenskenmerken op grond waarvan de grensoverschrijdende constructie wezenskenmerken op grond waarvan de grensoverschrijdende constructie
gemeld moet worden; gemeld moet worden;
3° een samenvatting van de inhoud van de meldingsplichtige 3° een samenvatting van de inhoud van de meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie, met onder meer de benaming waaronder grensoverschrijdende constructie, met onder meer de benaming waaronder
zij algemeen bekend staat, indien voorhanden, en een omschrijving van zij algemeen bekend staat, indien voorhanden, en een omschrijving van
de relevante zakelijke activiteiten of constructies, in algemene de relevante zakelijke activiteiten of constructies, in algemene
bewoordingen gesteld, die niet mag leiden tot de openbaarmaking van bewoordingen gesteld, die niet mag leiden tot de openbaarmaking van
een handels-, bedrijfs-, nijverheids- of beroepsgeheim of een een handels-, bedrijfs-, nijverheids- of beroepsgeheim of een
fabrieks- of handelswerkwijze, of van inlichtingen waarvan de fabrieks- of handelswerkwijze, of van inlichtingen waarvan de
onthulling in strijd zou zijn met de openbare orde; onthulling in strijd zou zijn met de openbare orde;
4° de datum waarop de eerste stap voor de implementatie van de 4° de datum waarop de eerste stap voor de implementatie van de
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is of zal worden meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is of zal worden
ondernomen; ondernomen;
5° nadere bijzonderheden van de nationale bepalingen die aan de 5° nadere bijzonderheden van de nationale bepalingen die aan de
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie ten grondslag meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie ten grondslag
liggen; liggen;
6° de waarde van de meldingsplichtige grensoverschrijdende 6° de waarde van de meldingsplichtige grensoverschrijdende
constructie; constructie;
7° de lidstaat van de relevante belastingbetaler(s) en eventuele 7° de lidstaat van de relevante belastingbetaler(s) en eventuele
andere lidstaten waarop de meldingsplichtige grensoverschrijdende andere lidstaten waarop de meldingsplichtige grensoverschrijdende
constructie naar alle waarschijnlijkheid van invloed zal zijn; constructie naar alle waarschijnlijkheid van invloed zal zijn;
8° de identificatiegegevens van andere personen in een lidstaat, op 8° de identificatiegegevens van andere personen in een lidstaat, op
wie de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie naar alle wie de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie naar alle
waarschijnlijkheid van invloed zal zijn, waarbij wordt vermeld met waarschijnlijkheid van invloed zal zijn, waarbij wordt vermeld met
welke lidstaten deze personen verbonden zijn. welke lidstaten deze personen verbonden zijn.
§ 15. Dat een belastingdienst niet reageert op een meldingsplichtige § 15. Dat een belastingdienst niet reageert op een meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructie impliceert niet dat de geldigheid of grensoverschrijdende constructie impliceert niet dat de geldigheid of
fiscale behandeling van die constructie wordt aanvaard. fiscale behandeling van die constructie wordt aanvaard.
§ 16. De automatische inlichtingenuitwisseling geschiedt binnen één § 16. De automatische inlichtingenuitwisseling geschiedt binnen één
maand te rekenen vanaf het einde van het kwartaal waarin de maand te rekenen vanaf het einde van het kwartaal waarin de
inlichtingen zijn verstrekt. De eerste inlichtingen worden uiterlijk inlichtingen zijn verstrekt. De eerste inlichtingen worden uiterlijk
op 31 oktober 2020 meegedeeld. op 31 oktober 2020 meegedeeld.
§ 17. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens § 17. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens
voor de toepassing van dit artikel is de in artikel 64bis, § 1, lid 4, voor de toepassing van dit artikel is de in artikel 64bis, § 1, lid 4,
6° bedoelde bevoegde Belgische autoriteit, in zijn/haar hoedanigheid 6° bedoelde bevoegde Belgische autoriteit, in zijn/haar hoedanigheid
van persoon bedoeld in artikel 4, 7) van de verordening (EU) 2016/679 van persoon bedoeld in artikel 4, 7) van de verordening (EU) 2016/679
van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de
bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en
tot intrekking van de richtlijn 95/46/EG (algemene verordening tot intrekking van de richtlijn 95/46/EG (algemene verordening
gegevensbescherming). gegevensbescherming).
De volgende categorieën persoonsgegevens met betrekking tot De volgende categorieën persoonsgegevens met betrekking tot
meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies, voor zover deze meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies, voor zover deze
constructies ten minste een van de in artikel 64 bis, paragraaf 2, constructies ten minste een van de in artikel 64 bis, paragraaf 2,
genoemde wezenskenmerken bevatten, worden in het kader van het eerste genoemde wezenskenmerken bevatten, worden in het kader van het eerste
lid verwerkt: lid verwerkt:
1° persoonsidentificatiegegevens, het Rijksregisternummer of het 1° persoonsidentificatiegegevens, het Rijksregisternummer of het
identificatienummer van de sociale zekerheid en andere identificatienummer van de sociale zekerheid en andere
identificatiegegevens zoals het fiscaal identificatienummer; identificatiegegevens zoals het fiscaal identificatienummer;
2° bijzondere financiële kenmerken; 2° bijzondere financiële kenmerken;
3° persoonlijke kenmerken. 3° persoonlijke kenmerken.
Het doeleinde van deze verwerking is de uitwisseling van dergelijke Het doeleinde van deze verwerking is de uitwisseling van dergelijke
informatie tussen lidstaten, met name om de fiscale administraties in informatie tussen lidstaten, met name om de fiscale administraties in
staat te stellen in een vroeg stadium een overzicht te krijgen van staat te stellen in een vroeg stadium een overzicht te krijgen van
mogelijk agressieve fiscale planningsconstructies, om de opsporing van mogelijk agressieve fiscale planningsconstructies, om de opsporing van
risico's in bepaalde dossiers mogelijk te maken en voor een risico's in bepaalde dossiers mogelijk te maken en voor een
afschrikkend effect te zorgen met betrekking tot de erfrechtelijke afschrikkend effect te zorgen met betrekking tot de erfrechtelijke
planning, binnen het fiscale kader. planning, binnen het fiscale kader.
Onverminderd de bewaring noodzakelijk voor de verwerking met het oog Onverminderd de bewaring noodzakelijk voor de verwerking met het oog
op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch
onderzoek of statistische doeleinden bedoeld in artikel 89 van onderzoek of statistische doeleinden bedoeld in artikel 89 van
Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement
en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in
verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het
vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn
95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), worden de 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), worden de
persoonsgegevens die voortkomen uit de verwerkingen in dit decreet persoonsgegevens die voortkomen uit de verwerkingen in dit decreet
niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor zij niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor zij
worden verwerkt met een maximale bewaartermijn die één jaar na de worden verwerkt met een maximale bewaartermijn die één jaar na de
verjaring van alle vorderingen die tot de bevoegdheid van de verjaring van alle vorderingen die tot de bevoegdheid van de
verwerkingsverantwoordelijke behoren en, in voorkomend geval, de verwerkingsverantwoordelijke behoren en, in voorkomend geval, de
definitieve beëindiging van de administratieve en rechterlijke definitieve beëindiging van de administratieve en rechterlijke
procedures en rechtsmiddelen en de integrale betaling van alle hiermee procedures en rechtsmiddelen en de integrale betaling van alle hiermee
verbonden bedragen niet mag overschrijden.". verbonden bedragen niet mag overschrijden.".

Art. 6.In artikel 64sexies, eerste lid, van hetzelfde decreet,

Art. 6.In artikel 64sexies, eerste lid, van hetzelfde decreet,

ingevoegd bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden ingevoegd bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden
"artikel 64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, "artikel 64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis,
§ 1, eerste lid,". § 1, eerste lid,".

Art. 7.In artikel 64septies van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het

Art. 7.In artikel 64septies van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het

decreet van 19 september 2013, worden de volgende wijzigingen decreet van 19 september 2013, worden de volgende wijzigingen
aangebracht: aangebracht:
1° In paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis, 1° In paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis,
eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste
lid,"; lid,";
2° In paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis, 2° In paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis,
eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste
lid,". lid,".

Art. 8.Dit decreet treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 8.Dit decreet treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt. Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt.
De artikelen 2 tot 7 van dit decreet hebben uitwerking met ingang van De artikelen 2 tot 7 van dit decreet hebben uitwerking met ingang van
1 juli 2020. 1 juli 2020.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Namen, 1 oktober 2020. Namen, 1 oktober 2020.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse
Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke
Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra,
W. BORSUS W. BORSUS
De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie en De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie en
Mobiliteit, Mobiliteit,
Ph. HENRY Ph. HENRY
De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid,
Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten,
Ch. MORREALE Ch. MORREALE
De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en
Sportinfrastructuren, Sportinfrastructuren,
J.-L. CRUCKE J.-L. CRUCKE
De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het
Stedenbeleid, Stedenbeleid,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve
Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en
Verkeersveiligheid, Verkeersveiligheid,
V. DE BUE V. DE BUE
De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden
en Dierenwelzijn, en Dierenwelzijn,
C. TELLIER C. TELLIER
_______ _______
Nota Nota
(1) Zitting 2019-2020. (1) Zitting 2019-2020.
Stukken van het Waals Parlement, 240 (2019-2020) Nrs. 1 tot 4. Stukken van het Waals Parlement, 240 (2019-2020) Nrs. 1 tot 4.
Volledig verslag, plenaire vergadering van 30 september 2020. Volledig verslag, plenaire vergadering van 30 september 2020.
Bespreking. Bespreking.
Stemming. Stemming.
^