| Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies | Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies |
|---|---|
| WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
| 1 OKTOBER 2020. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei | 1 OKTOBER 2020. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 mei |
| 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake | 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake |
| de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van | de Waalse gewestelijke belastingen, met het oog op de omzetting van |
| Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling | Richtlijn 2018/822/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling |
| van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot | van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (1) | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (1) |
| Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, | Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, |
| bekrachtigen hetgeen volgt: | bekrachtigen hetgeen volgt: |
Artikel 1.Bij dit decreet wordt Richtlijn 2018/822/EU van de Raad van |
Artikel 1.Bij dit decreet wordt Richtlijn 2018/822/EU van de Raad van |
| 25 mei 2018 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU wat betreft | 25 mei 2018 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU wat betreft |
| verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op | verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op |
| belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige | belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructies, omgezet. | grensoverschrijdende constructies, omgezet. |
Art. 2.Artikel 63, § 2, van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de |
Art. 2.Artikel 63, § 2, van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de |
| vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse | vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse |
| gewestelijke belastingen, ingevoegd bij het decreet van 19 september | gewestelijke belastingen, ingevoegd bij het decreet van 19 september |
| 2013 en gewijzigd bij de decreten van 14 april 2016 en 12 juli 2017, | 2013 en gewijzigd bij de decreten van 14 april 2016 en 12 juli 2017, |
| wordt aangevuld met een punt 6°, luidend als volgt: | wordt aangevuld met een punt 6°, luidend als volgt: |
| "6° voor elke inbreuk op artikel 64quinquies/2 van dit decreet, | "6° voor elke inbreuk op artikel 64quinquies/2 van dit decreet, |
| waarbij er geen informatie, onvolledige informatie of laattijdige | waarbij er geen informatie, onvolledige informatie of laattijdige |
| informatie als bedoeld in artikel 64quinquies/2, paragraaf 14, | informatie als bedoeld in artikel 64quinquies/2, paragraaf 14, |
| verstrekt wordt, wordt een fiscale geldboete van 2 500 tot 25 000 EUR | verstrekt wordt, wordt een fiscale geldboete van 2 500 tot 25 000 EUR |
| opgelegd. Indien de overtreding echter met bedrieglijk opzet of met | opgelegd. Indien de overtreding echter met bedrieglijk opzet of met |
| het oog schade te berokkenen is gepleegd, wordt een fiscale geldboete | het oog schade te berokkenen is gepleegd, wordt een fiscale geldboete |
| tussen 5 000 en 50 000 EUR opgelegd. De Regering is gemachtigd om de | tussen 5 000 en 50 000 EUR opgelegd. De Regering is gemachtigd om de |
| schaal van die fiscale geldboeten te bepalen.". | schaal van die fiscale geldboeten te bepalen.". |
Art. 3.In artikel 64bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het |
Art. 3.In artikel 64bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het |
| decreet van 19 september 2013, waarvan de huidige tekst paragraaf 1 | decreet van 19 september 2013, waarvan de huidige tekst paragraaf 1 |
| zal vormen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: | zal vormen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: |
| 1° in paragraaf 1 wordt het vierde lid aangevuld met de punten 19°, | 1° in paragraaf 1 wordt het vierde lid aangevuld met de punten 19°, |
| 20°, 21°, 22°, 23°, 24°, 25° en 26°, luidend als volgt: | 20°, 21°, 22°, 23°, 24°, 25° en 26°, luidend als volgt: |
| "19° "grensoverschrijdende constructie": een constructie die ofwel | "19° "grensoverschrijdende constructie": een constructie die ofwel |
| meer dan één lidstaat ofwel een lidstaat en een derde land betreft, | meer dan één lidstaat ofwel een lidstaat en een derde land betreft, |
| waarbij ten minste één van de volgende voorwaarden is vervuld: | waarbij ten minste één van de volgende voorwaarden is vervuld: |
| a) niet alle deelnemers aan de constructie hebben hun fiscale | a) niet alle deelnemers aan de constructie hebben hun fiscale |
| woonplaats in hetzelfde rechtsgebied; | woonplaats in hetzelfde rechtsgebied; |
| b) één of meer van de deelnemers aan de constructie heeft zijn fiscale | b) één of meer van de deelnemers aan de constructie heeft zijn fiscale |
| woonplaats tegelijkertijd in meer dan één rechtsgebied; | woonplaats tegelijkertijd in meer dan één rechtsgebied; |
| c) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een bedrijf | c) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een bedrijf |
| uit in een ander rechtsgebied via een in dat rechtsgebied gelegen | uit in een ander rechtsgebied via een in dat rechtsgebied gelegen |
| vaste inrichting en de constructie behelst een deel of het geheel van | vaste inrichting en de constructie behelst een deel of het geheel van |
| het bedrijf van die vaste inrichting; | het bedrijf van die vaste inrichting; |
| d) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een | d) één of meer van de deelnemers aan de constructie oefent een |
| activiteit uit in een ander rechtsgebied zonder in dat rechtsgebied | activiteit uit in een ander rechtsgebied zonder in dat rechtsgebied |
| zijn fiscale woonplaats te hebben of zonder in dat rechtsgebied een | zijn fiscale woonplaats te hebben of zonder in dat rechtsgebied een |
| vaste inrichting te creëren; | vaste inrichting te creëren; |
| e) een dergelijke constructie heeft mogelijk gevolgen voor de | e) een dergelijke constructie heeft mogelijk gevolgen voor de |
| automatische uitwisseling van inlichtingen of de vaststelling van het | automatische uitwisseling van inlichtingen of de vaststelling van het |
| uiteindelijk belang. | uiteindelijk belang. |
| Voor de toepassing van de punten 19° tot 26°, van paragraaf 2 en van | Voor de toepassing van de punten 19° tot 26°, van paragraaf 2 en van |
| artikel 64quinquies/2, wordt onder constructie ook een reeks | artikel 64quinquies/2, wordt onder constructie ook een reeks |
| constructies verstaan. Een constructie kan uit verscheidene stappen of | constructies verstaan. Een constructie kan uit verscheidene stappen of |
| onderdelen bestaan; | onderdelen bestaan; |
| 20° "meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie": iedere | 20° "meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie": iedere |
| grensoverschrijdende constructie die ten minste één van de | grensoverschrijdende constructie die ten minste één van de |
| wezenskenmerken bezit; | wezenskenmerken bezit; |
| 21° "wezenskenmerk": een eigenschap of kenmerk van een | 21° "wezenskenmerk": een eigenschap of kenmerk van een |
| grensoverschrijdende constructie die geldt als een indicatie van een | grensoverschrijdende constructie die geldt als een indicatie van een |
| mogelijk risico op belastingontwijking, als genoemd in paragraaf 2; | mogelijk risico op belastingontwijking, als genoemd in paragraaf 2; |
| 22° "intermediair": een persoon die een meldingsplichtige | 22° "intermediair": een persoon die een meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie bedenkt, aanbiedt, opzet, beschikbaar | grensoverschrijdende constructie bedenkt, aanbiedt, opzet, beschikbaar |
| maakt voor implementatie of de implementatie ervan beheert. | maakt voor implementatie of de implementatie ervan beheert. |
| Intermediair is ook een persoon die, gelet op de betrokken feiten en | Intermediair is ook een persoon die, gelet op de betrokken feiten en |
| omstandigheden en op basis van de beschikbare informatie en de | omstandigheden en op basis van de beschikbare informatie en de |
| deskundigheid die en het begrip dat nodig is om die diensten te | deskundigheid die en het begrip dat nodig is om die diensten te |
| verstrekken, weet of redelijkerwijs kon weten dat hij heeft toegezegd | verstrekken, weet of redelijkerwijs kon weten dat hij heeft toegezegd |
| rechtstreeks of via andere personen hulp, bijstand of advies te | rechtstreeks of via andere personen hulp, bijstand of advies te |
| verstrekken met betrekking tot het bedenken, aanbieden, opzetten, | verstrekken met betrekking tot het bedenken, aanbieden, opzetten, |
| beschikbaar maken voor implementatie of beheren van de implementatie | beschikbaar maken voor implementatie of beheren van de implementatie |
| van een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie. Elke | van een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie. Elke |
| persoon heeft het recht bewijs te leveren van het feit dat een | persoon heeft het recht bewijs te leveren van het feit dat een |
| dergelijk persoon niet wist en redelijkerwijs niet kon weten dat die | dergelijk persoon niet wist en redelijkerwijs niet kon weten dat die |
| persoon bij een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie | persoon bij een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie |
| betrokken was. Daartoe kan die persoon alle relevante feiten en | betrokken was. Daartoe kan die persoon alle relevante feiten en |
| omstandigheden, beschikbare informatie en zijn relevante deskundigheid | omstandigheden, beschikbare informatie en zijn relevante deskundigheid |
| en begrip ervan vermelden. | en begrip ervan vermelden. |
| Om een intermediair te zijn, dient een persoon ten minste één van de | Om een intermediair te zijn, dient een persoon ten minste één van de |
| volgende aanvullende voorwaarden te vervullen: | volgende aanvullende voorwaarden te vervullen: |
| a) fiscaal inwoner van een lidstaat zijn; | a) fiscaal inwoner van een lidstaat zijn; |
| b) beschikken over een vaste inrichting in een lidstaat via welke de | b) beschikken over een vaste inrichting in een lidstaat via welke de |
| diensten in verband met de constructie worden verleend; | diensten in verband met de constructie worden verleend; |
| c) opgericht zijn in of onder de toepassing van de wetten vallen van | c) opgericht zijn in of onder de toepassing van de wetten vallen van |
| een lidstaat; | een lidstaat; |
| d) ingeschreven zijn bij een beroepsorganisatie in verband met de | d) ingeschreven zijn bij een beroepsorganisatie in verband met de |
| verstrekking van juridische, fiscale of adviesdiensten in een | verstrekking van juridische, fiscale of adviesdiensten in een |
| lidstaat; | lidstaat; |
| 23° "relevante belastingplichtige": elke persoon voor wie een | 23° "relevante belastingplichtige": elke persoon voor wie een |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie beschikbaar wordt | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie beschikbaar wordt |
| gemaakt voor implementatie, of die gereed is om een meldingsplichtige | gemaakt voor implementatie, of die gereed is om een meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie te implementeren of die de eerste | grensoverschrijdende constructie te implementeren of die de eerste |
| stap van een dergelijke constructie heeft geïmplementeerd; | stap van een dergelijke constructie heeft geïmplementeerd; |
| 24° "verbonden onderneming": een persoon die gelieerd is met een | 24° "verbonden onderneming": een persoon die gelieerd is met een |
| andere persoon op ten minste één van de volgende wijzen: | andere persoon op ten minste één van de volgende wijzen: |
| a) een persoon neemt deel aan de leiding van een andere persoon | a) een persoon neemt deel aan de leiding van een andere persoon |
| waarbij hij invloed van betekenis kan uitoefenen op die andere | waarbij hij invloed van betekenis kan uitoefenen op die andere |
| persoon; | persoon; |
| b) een persoon neemt deel aan de zeggenschap over een andere persoon | b) een persoon neemt deel aan de zeggenschap over een andere persoon |
| door middel van een deelneming van meer dan vijfentwintig procent van | door middel van een deelneming van meer dan vijfentwintig procent van |
| de stemrechten; | de stemrechten; |
| c) een persoon neemt deel in het kapitaal van een andere persoon door | c) een persoon neemt deel in het kapitaal van een andere persoon door |
| middel van een eigendomsrecht van, rechtstreeks of middellijk, meer | middel van een eigendomsrecht van, rechtstreeks of middellijk, meer |
| dan vijfentwintig procent van het kapitaal; | dan vijfentwintig procent van het kapitaal; |
| d) een persoon heeft recht op vijfentwintig procent of meer van de | d) een persoon heeft recht op vijfentwintig procent of meer van de |
| winsten van een andere persoon. | winsten van een andere persoon. |
| Indien meer dan één persoon deelneemt, als bedoeld onder 24°, a) tot | Indien meer dan één persoon deelneemt, als bedoeld onder 24°, a) tot |
| en met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal | en met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal |
| of de winsten van dezelfde persoon, worden alle betrokken personen als | of de winsten van dezelfde persoon, worden alle betrokken personen als |
| verbonden ondernemingen beschouwd. | verbonden ondernemingen beschouwd. |
| Indien dezelfde personen deelnemen, als bedoeld onder 24°, a) tot en | Indien dezelfde personen deelnemen, als bedoeld onder 24°, a) tot en |
| met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal of | met d), aan de leiding van, aan zeggenschap over of in het kapitaal of |
| de winsten van meer dan één persoon, worden alle betrokken personen | de winsten van meer dan één persoon, worden alle betrokken personen |
| als verbonden ondernemingen beschouwd. | als verbonden ondernemingen beschouwd. |
| Voor de toepassing van dit punt wordt een persoon die met betrekking | Voor de toepassing van dit punt wordt een persoon die met betrekking |
| tot de stemrechten of het kapitaalbezit van een entiteit samen met een | tot de stemrechten of het kapitaalbezit van een entiteit samen met een |
| andere persoon optreedt, beschouwd als houder van een deelneming in | andere persoon optreedt, beschouwd als houder van een deelneming in |
| alle stemrechten of het volledige kapitaalbezit dat die andere persoon | alle stemrechten of het volledige kapitaalbezit dat die andere persoon |
| in de genoemde entiteit heeft. | in de genoemde entiteit heeft. |
| Bij middellijke deelneming wordt vastgesteld of aan de eisen onder | Bij middellijke deelneming wordt vastgesteld of aan de eisen onder |
| 24°, c) is voldaan door vermenigvuldiging van de | 24°, c) is voldaan door vermenigvuldiging van de |
| deelnemingspercentages door de opeenvolgende niveaus heen. Een persoon | deelnemingspercentages door de opeenvolgende niveaus heen. Een persoon |
| die meer dan vijftig procent van de stemrechten houdt, wordt geacht | die meer dan vijftig procent van de stemrechten houdt, wordt geacht |
| honderd procent te houden. | honderd procent te houden. |
| Een natuurlijk persoon, zijn of haar echtgenoot en bloedverwanten in | Een natuurlijk persoon, zijn of haar echtgenoot en bloedverwanten in |
| de rechte lijn worden behandeld als één persoon; | de rechte lijn worden behandeld als één persoon; |
| 25° "marktklare constructie": een grensoverschrijdende constructie die | 25° "marktklare constructie": een grensoverschrijdende constructie die |
| is bedacht of aangeboden, implementeerbaar is of beschikbaar is | is bedacht of aangeboden, implementeerbaar is of beschikbaar is |
| gemaakt voor implementatie zonder dat er wezenlijke aanpassingen nodig | gemaakt voor implementatie zonder dat er wezenlijke aanpassingen nodig |
| zijn; | zijn; |
| 26° "constructie op maat": een grensoverschrijdende constructie die | 26° "constructie op maat": een grensoverschrijdende constructie die |
| geen marktklare constructie is"; | geen marktklare constructie is"; |
| 2° er wordt een paragraaf 2 ingevoegd, luidend als volgt: | 2° er wordt een paragraaf 2 ingevoegd, luidend als volgt: |
| " § 2. De wezenskenmerken van een grensoverschrijdende constructie als | " § 2. De wezenskenmerken van een grensoverschrijdende constructie als |
| bedoeld in paragraaf 1, lid 4, 21°, worden in de volgende vijf | bedoeld in paragraaf 1, lid 4, 21°, worden in de volgende vijf |
| categorieën onderverdeeld: | categorieën onderverdeeld: |
| 1° categorie A: de in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken; | 1° categorie A: de in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken; |
| 2° categorie B: de in lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken; | 2° categorie B: de in lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken; |
| 3° categorie C: de in lid 7 bedoelde specifieke wezenskenmerken in | 3° categorie C: de in lid 7 bedoelde specifieke wezenskenmerken in |
| verband met grensoverschrijdende transacties; | verband met grensoverschrijdende transacties; |
| 4° categorie D: de in lid 8 bedoelde specifieke wezenskenmerken in | 4° categorie D: de in lid 8 bedoelde specifieke wezenskenmerken in |
| verband met automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk | verband met automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk |
| belang; | belang; |
| 5° categorie E: de in lid 9 bedoelde specifieke wezenskenmerken in | 5° categorie E: de in lid 9 bedoelde specifieke wezenskenmerken in |
| verband met verrekenprijzen. | verband met verrekenprijzen. |
| De in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken in categorie A en de in | De in lid 5 bedoelde algemene wezenskenmerken in categorie A en de in |
| lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken in categorie B, en categorie | lid 6 bedoelde specifieke wezenskenmerken in categorie B, en categorie |
| C, als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) en d), | C, als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) en d), |
| mogen uitsluitend in aanmerking worden genomen indien ze aan de "main | mogen uitsluitend in aanmerking worden genomen indien ze aan de "main |
| benefit test" voldoen". | benefit test" voldoen". |
| Aan die toets is voldaan indien kan worden aangetoond dat het | Aan die toets is voldaan indien kan worden aangetoond dat het |
| belangrijkste voordeel dat of een van de belangrijkste voordelen die, | belangrijkste voordeel dat of een van de belangrijkste voordelen die, |
| gelet op alle relevante feiten en omstandigheden, redelijkerwijs te | gelet op alle relevante feiten en omstandigheden, redelijkerwijs te |
| verwachten valt van een constructie het verkrijgen van een | verwachten valt van een constructie het verkrijgen van een |
| belastingvoordeel is. | belastingvoordeel is. |
| In het kader van het wezenskenmerk in categorie C, als bedoeld in lid | In het kader van het wezenskenmerk in categorie C, als bedoeld in lid |
| 7, 1°, kan de aanwezigheid van de in categorie C bepaalde voorwaarden, | 7, 1°, kan de aanwezigheid van de in categorie C bepaalde voorwaarden, |
| als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) of d), op | als bedoeld in lid 7, 1°, punten b), eerste streepje, c) of d), op |
| zich geen reden zijn om te concluderen dat een constructie voldoet aan | zich geen reden zijn om te concluderen dat een constructie voldoet aan |
| de "main benefit test". | de "main benefit test". |
| Worden beschouwd als algemene wezenskenmerken die aan de "main benefit | Worden beschouwd als algemene wezenskenmerken die aan de "main benefit |
| test" zijn gekoppeld, in categorie A: | test" zijn gekoppeld, in categorie A: |
| 1° een constructie waarbij de relevante belastingplichtige of een | 1° een constructie waarbij de relevante belastingplichtige of een |
| deelnemer aan de constructie zich tot geheimhouding verbindt en op | deelnemer aan de constructie zich tot geheimhouding verbindt en op |
| grond hiervan niet aan andere intermediairs of de | grond hiervan niet aan andere intermediairs of de |
| belastingautoriteiten mag onthullen hoe de constructie een | belastingautoriteiten mag onthullen hoe de constructie een |
| belastingvoordeel kan opleveren; | belastingvoordeel kan opleveren; |
| 2° een constructie waarbij de intermediair aanspraak maakt op een | 2° een constructie waarbij de intermediair aanspraak maakt op een |
| vergoeding (of rente, betaling van financieringskosten en andere | vergoeding (of rente, betaling van financieringskosten en andere |
| uitgaven) voor de constructie en die vergoeding wordt vastgelegd op | uitgaven) voor de constructie en die vergoeding wordt vastgelegd op |
| basis van: | basis van: |
| a) het bedrag van het belastingvoordeel dat de constructie oplevert; | a) het bedrag van het belastingvoordeel dat de constructie oplevert; |
| of | of |
| b) de vraag of de constructie daadwerkelijk een belastingvoordeel | b) de vraag of de constructie daadwerkelijk een belastingvoordeel |
| heeft opgeleverd. De intermediair moet daarbij de vergoeding | heeft opgeleverd. De intermediair moet daarbij de vergoeding |
| gedeeltelijk of volledig terugbetalen wanneer het met de constructie | gedeeltelijk of volledig terugbetalen wanneer het met de constructie |
| beoogde belastingvoordeel niet gedeeltelijk of volledig werd | beoogde belastingvoordeel niet gedeeltelijk of volledig werd |
| verwezenlijkt; | verwezenlijkt; |
| 3° een constructie waarbij gebruik wordt gemaakt van | 3° een constructie waarbij gebruik wordt gemaakt van |
| gestandaardiseerde documenten en/of een gestandaardiseerde structuur | gestandaardiseerde documenten en/of een gestandaardiseerde structuur |
| en die beschikbaar is voor meer dan één relevante belastingplichtige | en die beschikbaar is voor meer dan één relevante belastingplichtige |
| zonder dat er voor implementatie wezenlijke aanpassingen nodig zijn. | zonder dat er voor implementatie wezenlijke aanpassingen nodig zijn. |
| Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken die aan de "main | Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken die aan de "main |
| benefit test" zijn gekoppeld, in categorie B: | benefit test" zijn gekoppeld, in categorie B: |
| 1° een constructie waarbij een deelnemer aan de constructie een reeks | 1° een constructie waarbij een deelnemer aan de constructie een reeks |
| geplande stappen onderneemt die erin bestaan een verlieslijdende | geplande stappen onderneemt die erin bestaan een verlieslijdende |
| onderneming te verwerven, de hoofdactiviteit van die onderneming stop | onderneming te verwerven, de hoofdactiviteit van die onderneming stop |
| te zetten en de verliezen ervan te gebruiken om de door hem | te zetten en de verliezen ervan te gebruiken om de door hem |
| verschuldigde belastingen te verminderen, onder meer door overdracht | verschuldigde belastingen te verminderen, onder meer door overdracht |
| van die verliezen naar een ander rechtsgebied of door een versneld | van die verliezen naar een ander rechtsgebied of door een versneld |
| gebruik van die verliezen; | gebruik van die verliezen; |
| 2° een constructie die tot gevolg heeft dat inkomsten worden omgezet | 2° een constructie die tot gevolg heeft dat inkomsten worden omgezet |
| in vermogen, schenkingen of andere inkomstencategorieën die lager | in vermogen, schenkingen of andere inkomstencategorieën die lager |
| worden belast of van belasting worden vrijgesteld; | worden belast of van belasting worden vrijgesteld; |
| 3° een constructie die circulaire transacties omvat met als resultaat | 3° een constructie die circulaire transacties omvat met als resultaat |
| dat middelen worden rondgepompt ("round-tripping"), meer bepaald met | dat middelen worden rondgepompt ("round-tripping"), meer bepaald met |
| behulp van tussengeschoven entiteiten zonder ander primair handelsdoel | behulp van tussengeschoven entiteiten zonder ander primair handelsdoel |
| of van transacties die elkaar compenseren of tenietdoen of andere | of van transacties die elkaar compenseren of tenietdoen of andere |
| soortgelijke kenmerken hebben. | soortgelijke kenmerken hebben. |
| Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met | Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met |
| grensoverschrijdende transacties, in categorie C: | grensoverschrijdende transacties, in categorie C: |
| 1° een constructie met aftrekbare grensoverschrijdende betalingen | 1° een constructie met aftrekbare grensoverschrijdende betalingen |
| tussen twee of meer verbonden ondernemingen waarbij ten minste één van | tussen twee of meer verbonden ondernemingen waarbij ten minste één van |
| de volgende voorwaarden is vervuld: | de volgende voorwaarden is vervuld: |
| a) de ontvanger is in geen van de fiscale rechtsgebieden fiscaal | a) de ontvanger is in geen van de fiscale rechtsgebieden fiscaal |
| inwoner; | inwoner; |
| b) de ontvanger is fiscaal inwoner in een rechtsgebied, maar dat | b) de ontvanger is fiscaal inwoner in een rechtsgebied, maar dat |
| rechtsgebied: | rechtsgebied: |
| - heft geen vennootschapsbelasting, of heft vennootschapsbelasting | - heft geen vennootschapsbelasting, of heft vennootschapsbelasting |
| tegen een nultarief of bijna-nultarief; of | tegen een nultarief of bijna-nultarief; of |
| - is opgenomen in een lijst van rechtsgebieden van derde landen die | - is opgenomen in een lijst van rechtsgebieden van derde landen die |
| door de lidstaten gezamenlijk of in het kader van de OESO als | door de lidstaten gezamenlijk of in het kader van de OESO als |
| niet-coöperatief zijn beoordeeld; | niet-coöperatief zijn beoordeeld; |
| c) de betaling geniet een volledige belastingvrijstelling in het | c) de betaling geniet een volledige belastingvrijstelling in het |
| rechtsgebied waar de ontvanger fiscaal inwoner is; | rechtsgebied waar de ontvanger fiscaal inwoner is; |
| d) de betaling geniet een fiscaal gunstregime in het rechtsgebied waar | d) de betaling geniet een fiscaal gunstregime in het rechtsgebied waar |
| de ontvanger fiscaal inwoner is; | de ontvanger fiscaal inwoner is; |
| 2° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op aftrekken | 2° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op aftrekken |
| voor dezelfde afschrijving; | voor dezelfde afschrijving; |
| 3° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op voorkoming | 3° in meer dan één rechtsgebied wordt aanspraak gemaakt op voorkoming |
| van dubbele belasting voor hetzelfde inkomens- of | van dubbele belasting voor hetzelfde inkomens- of |
| vermogensbestanddeel; | vermogensbestanddeel; |
| 4° een constructie met overdrachten van activa waarbij er een | 4° een constructie met overdrachten van activa waarbij er een |
| wezenlijk verschil bestaat tussen het bedrag dat in de betrokken | wezenlijk verschil bestaat tussen het bedrag dat in de betrokken |
| rechtsgebieden wordt aangemerkt als de voor die activa te betalen | rechtsgebieden wordt aangemerkt als de voor die activa te betalen |
| vergoeding. | vergoeding. |
| Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met | Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met |
| automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk belang, in | automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk belang, in |
| categorie D: | categorie D: |
| 1° een constructie die kan leiden tot het ondermijnen van de | 1° een constructie die kan leiden tot het ondermijnen van de |
| rapportageverplichting uit hoofde van de wetgeving ter omzetting van | rapportageverplichting uit hoofde van de wetgeving ter omzetting van |
| Uniewetgeving of evenwaardige overeenkomsten inzake de automatische | Uniewetgeving of evenwaardige overeenkomsten inzake de automatische |
| uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen, waaronder | uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen, waaronder |
| overeenkomsten met derde landen, of die profiteert van het gebrek aan | overeenkomsten met derde landen, of die profiteert van het gebrek aan |
| die wetgeving of overeenkomsten. Dergelijke constructies omvatten ten | die wetgeving of overeenkomsten. Dergelijke constructies omvatten ten |
| minste het volgende: | minste het volgende: |
| a) het gebruik van een rekening, product of belegging die geen | a) het gebruik van een rekening, product of belegging die geen |
| financiële rekening is of niet als zodanig te boek staat, maar die | financiële rekening is of niet als zodanig te boek staat, maar die |
| over eigenschappen beschikt die in wezen vergelijkbaar zijn met die | over eigenschappen beschikt die in wezen vergelijkbaar zijn met die |
| van een financiële rekening; | van een financiële rekening; |
| b) de overdracht van financiële rekeningen of activa aan, of het | b) de overdracht van financiële rekeningen of activa aan, of het |
| gebruik van rechtsgebieden die niet gebonden zijn aan de automatische | gebruik van rechtsgebieden die niet gebonden zijn aan de automatische |
| uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen met de staat | uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen met de staat |
| van verblijf van de relevante belastingplichtige; | van verblijf van de relevante belastingplichtige; |
| c) de herkwalificatie van inkomsten en vermogen in producten of | c) de herkwalificatie van inkomsten en vermogen in producten of |
| betalingen die niet onder de automatische uitwisseling van | betalingen die niet onder de automatische uitwisseling van |
| inlichtingen vallen; | inlichtingen vallen; |
| d) de overdracht of omzetting van een financiële instelling of een | d) de overdracht of omzetting van een financiële instelling of een |
| financiële rekening of de activa daarvan in een financiële instelling | financiële rekening of de activa daarvan in een financiële instelling |
| of een financiële rekening of activa die niet onder de rapportage in | of een financiële rekening of activa die niet onder de rapportage in |
| het kader van de automatische uitwisseling van inlichtingen vallen; | het kader van de automatische uitwisseling van inlichtingen vallen; |
| e) het gebruik van rechtspersonen, juridische constructies of | e) het gebruik van rechtspersonen, juridische constructies of |
| structuren die de rapportage over één of meer rekeninghouders of | structuren die de rapportage over één of meer rekeninghouders of |
| uiteindelijk begunstigden in het kader van de automatische | uiteindelijk begunstigden in het kader van de automatische |
| uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen stopzetten of | uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen stopzetten of |
| daartoe strekken; | daartoe strekken; |
| f) constructies die due-diligenceprocedures die door financiële | f) constructies die due-diligenceprocedures die door financiële |
| instellingen worden gebruikt om te voldoen aan hun verplichtingen tot | instellingen worden gebruikt om te voldoen aan hun verplichtingen tot |
| het rapporteren van inlichtingen over financiële rekeningen, | het rapporteren van inlichtingen over financiële rekeningen, |
| ondermijnen of zwakke punten ervan benutten, onder meer via het | ondermijnen of zwakke punten ervan benutten, onder meer via het |
| gebruik van rechtsgebieden met ontoereikende of zwakke regelingen voor | gebruik van rechtsgebieden met ontoereikende of zwakke regelingen voor |
| de handhaving van antiwitwaswetgeving of met zwakke | de handhaving van antiwitwaswetgeving of met zwakke |
| transparantievereisten voor rechtspersonen of juridische constructies; | transparantievereisten voor rechtspersonen of juridische constructies; |
| 2° een constructie waarbij de juridische of feitelijke eigendom | 2° een constructie waarbij de juridische of feitelijke eigendom |
| niet-transparant is door het gebruik van personen, juridische | niet-transparant is door het gebruik van personen, juridische |
| constructies of structuren: | constructies of structuren: |
| a) die geen wezenlijke economische, door voldoende personeel, | a) die geen wezenlijke economische, door voldoende personeel, |
| uitrusting, activa en gebouwen ondersteunde activiteit uitoefenen; en | uitrusting, activa en gebouwen ondersteunde activiteit uitoefenen; en |
| b) die zijn opgericht in, worden beheerd in, inwoner zijn van, onder | b) die zijn opgericht in, worden beheerd in, inwoner zijn van, onder |
| zeggenschap staan in, of gevestigd zijn in een ander rechtsgebied dan | zeggenschap staan in, of gevestigd zijn in een ander rechtsgebied dan |
| het rechtsgebied van verblijf van een of meer van de uiteindelijk | het rechtsgebied van verblijf van een of meer van de uiteindelijk |
| begunstigden van de activa die door die personen, juridische | begunstigden van de activa die door die personen, juridische |
| constructies of structuren worden aangehouden; en | constructies of structuren worden aangehouden; en |
| c) indien de uiteindelijk begunstigden van die personen, juridische | c) indien de uiteindelijk begunstigden van die personen, juridische |
| constructies of structuren, als gedefinieerd in artikel 4, 27°, van de | constructies of structuren, als gedefinieerd in artikel 4, 27°, van de |
| wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en | wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en |
| de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van | de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van |
| contanten, niet-identificeerbaar zijn gemaakt. | contanten, niet-identificeerbaar zijn gemaakt. |
| Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met | Worden beschouwd als specifieke wezenskenmerken in verband met |
| verrekenprijzen, in categorie E: | verrekenprijzen, in categorie E: |
| 1° een constructie met gebruik van unilaterale veiligehavenregels; | 1° een constructie met gebruik van unilaterale veiligehavenregels; |
| 2° een constructie met overdracht van moeilijk te waarderen | 2° een constructie met overdracht van moeilijk te waarderen |
| immateriële activa. De term "moeilijk te waarderen immateriële activa" | immateriële activa. De term "moeilijk te waarderen immateriële activa" |
| omvat immateriële activa of rechten op immateriële activa waarvoor, op | omvat immateriële activa of rechten op immateriële activa waarvoor, op |
| het tijdstip van de overdracht ervan tussen verbonden ondernemingen: | het tijdstip van de overdracht ervan tussen verbonden ondernemingen: |
| a) geen betrouwbare vergelijkbare activa bestaan; en | a) geen betrouwbare vergelijkbare activa bestaan; en |
| b) de prognoses van de toekomstige kasstromen of inkomsten die naar | b) de prognoses van de toekomstige kasstromen of inkomsten die naar |
| verwachting uit de overgedragen activa voortvloeien, of de aannames | verwachting uit de overgedragen activa voortvloeien, of de aannames |
| die worden gebruikt voor het waarderen van de immateriële activa, | die worden gebruikt voor het waarderen van de immateriële activa, |
| bijzonder onzeker zijn, waardoor het moeilijk is te voorspellen hoe | bijzonder onzeker zijn, waardoor het moeilijk is te voorspellen hoe |
| succesvol de immateriële activa op het moment van de overdracht | succesvol de immateriële activa op het moment van de overdracht |
| uiteindelijk zullen zijn; | uiteindelijk zullen zijn; |
| 3° Een constructie met een grensoverschrijdende overdracht binnen de | 3° Een constructie met een grensoverschrijdende overdracht binnen de |
| groep van functies, en/of risico's en/of activa, indien de geraamde | groep van functies, en/of risico's en/of activa, indien de geraamde |
| jaarlijkse winst vóór interest en belastingen (EBIT) van de overdrager | jaarlijkse winst vóór interest en belastingen (EBIT) van de overdrager |
| of overdragers, tijdens de periode van drie jaar na de overdracht, | of overdragers, tijdens de periode van drie jaar na de overdracht, |
| minder dan 50 % bedraagt van de geraamde jaarlijkse EBIT van die | minder dan 50 % bedraagt van de geraamde jaarlijkse EBIT van die |
| overdrager of overdragers indien de overdracht niet had | overdrager of overdragers indien de overdracht niet had |
| plaatsgevonden.". | plaatsgevonden.". |
Art. 4.In artikel 64ter, eerste lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd |
Art. 4.In artikel 64ter, eerste lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd |
| bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden "artikel | bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden "artikel |
| 64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, | 64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, |
| eerste lid,". | eerste lid,". |
Art. 5.In hetzelfde decreet wordt een artikel 64quinquies/2 |
Art. 5.In hetzelfde decreet wordt een artikel 64quinquies/2 |
| ingevoegd, luidend als volgt: | ingevoegd, luidend als volgt: |
| "Art. 64quinquies/2. § 1. De intermediairs verstrekken binnen dertig | "Art. 64quinquies/2. § 1. De intermediairs verstrekken binnen dertig |
| dagen aan de Belgische bevoegde overheid de inlichtingen over | dagen aan de Belgische bevoegde overheid de inlichtingen over |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies waarvan zij | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies waarvan zij |
| kennis, bezit of controle hebben, vanaf het hieronder vermelde geval | kennis, bezit of controle hebben, vanaf het hieronder vermelde geval |
| dat zich het eerst voordoet: | dat zich het eerst voordoet: |
| 1° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie | 1° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie |
| voor implementatie beschikbaar is gesteld; | voor implementatie beschikbaar is gesteld; |
| 2° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie | 2° de dag nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie |
| gereed is voor implementatie; | gereed is voor implementatie; |
| 3° het ogenblik dat de eerste stap in de implementatie van de | 3° het ogenblik dat de eerste stap in de implementatie van de |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is ondernomen. | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is ondernomen. |
| Onverminderd het eerste lid verstrekken de in artikel 64bis, § 1, lid | Onverminderd het eerste lid verstrekken de in artikel 64bis, § 1, lid |
| 4, 22°, lid 2 bedoelde intermediairs tevens inlichtingen binnen dertig | 4, 22°, lid 2 bedoelde intermediairs tevens inlichtingen binnen dertig |
| dagen te rekenen vanaf de dag nadat zij, rechtstreeks of via andere | dagen te rekenen vanaf de dag nadat zij, rechtstreeks of via andere |
| personen, hulp, bijstand of advies hebben verstrekt. | personen, hulp, bijstand of advies hebben verstrekt. |
| § 2. In het geval van marktklare constructies stellen de intermediairs | § 2. In het geval van marktklare constructies stellen de intermediairs |
| om de drie maanden een periodiek verslag op met een overzicht van | om de drie maanden een periodiek verslag op met een overzicht van |
| nieuwe meldingsplichtige inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14, 1°, | nieuwe meldingsplichtige inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14, 1°, |
| 4°, 7° en 8°, die sinds het laatste ingediende verslag beschikbaar | 4°, 7° en 8°, die sinds het laatste ingediende verslag beschikbaar |
| zijn geworden. | zijn geworden. |
| § 3. Wanneer de intermediair verplicht is inlichtingen over | § 3. Wanneer de intermediair verplicht is inlichtingen over |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies te verstrekken aan | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies te verstrekken aan |
| de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die | de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die |
| inlichtingen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1, lid 4, | inlichtingen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1, lid 4, |
| 6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het Waalse | 6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het Waalse |
| Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer het | Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer het |
| voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting valt | voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting valt |
| waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert: | waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert: |
| 1° de intermediair is fiscaal inwoner in het Waalse Gewest; | 1° de intermediair is fiscaal inwoner in het Waalse Gewest; |
| 2° de intermediair heeft in het Waalse Gewest een vaste inrichting via | 2° de intermediair heeft in het Waalse Gewest een vaste inrichting via |
| welke de diensten met betrekking tot de constructie worden verstrekt; | welke de diensten met betrekking tot de constructie worden verstrekt; |
| 3° de intermediair is opgericht of valt onder toepassing van de wetten | 3° de intermediair is opgericht of valt onder toepassing van de wetten |
| van het Waalse Gewest; | van het Waalse Gewest; |
| 4° de intermediair is ingeschreven in het Waalse Gewest bij een | 4° de intermediair is ingeschreven in het Waalse Gewest bij een |
| beroepsorganisatie in verband met de verstrekking van juridische, | beroepsorganisatie in verband met de verstrekking van juridische, |
| fiscale of adviesdiensten. | fiscale of adviesdiensten. |
| § 4. Wanneer er overeenkomstig § 3 een meervoudige meldingsplicht | § 4. Wanneer er overeenkomstig § 3 een meervoudige meldingsplicht |
| bestaat, wordt de intermediair ontheven van het verstrekken van de | bestaat, wordt de intermediair ontheven van het verstrekken van de |
| inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde inlichtingen in een andere | inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde inlichtingen in een andere |
| lidstaat zijn verstrekt. | lidstaat zijn verstrekt. |
| § 5. De intermediairs worden ontheven van de verplichting tot het | § 5. De intermediairs worden ontheven van de verplichting tot het |
| verstrekken van inlichtingen over een meldingsplichtige | verstrekken van inlichtingen over een meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie, wanneer de meldingsplicht een | grensoverschrijdende constructie, wanneer de meldingsplicht een |
| inbreuk zou vormen op het wettelijk verschoningsrecht waaraan zij | inbreuk zou vormen op het wettelijk verschoningsrecht waaraan zij |
| gebonden zijn en waarvan de schending strafbaar is. In die | gebonden zijn en waarvan de schending strafbaar is. In die |
| omstandigheden stellen de intermediairs iedere andere intermediair of, | omstandigheden stellen de intermediairs iedere andere intermediair of, |
| bij gebreke daarvan, de relevante belastingplichtige onverwijld in | bij gebreke daarvan, de relevante belastingplichtige onverwijld in |
| kennis van zijn meldingsverplichtingen uit hoofde van paragraaf 6. | kennis van zijn meldingsverplichtingen uit hoofde van paragraaf 6. |
| Aan intermediairs mag slechts ontheffing krachtens het eerste lid | Aan intermediairs mag slechts ontheffing krachtens het eerste lid |
| worden verleend voor zover zij optreden binnen de grenzen van de | worden verleend voor zover zij optreden binnen de grenzen van de |
| desbetreffende nationale wetten die hun beroep definiëren, en vanaf | desbetreffende nationale wetten die hun beroep definiëren, en vanaf |
| het moment dat zij aan de in het eerste lid bedoelde meldingsplicht | het moment dat zij aan de in het eerste lid bedoelde meldingsplicht |
| hebben voldaan. | hebben voldaan. |
| Geen verschoningsrecht, als bedoeld in dit paragraaf, mag ingeroepen | Geen verschoningsrecht, als bedoeld in dit paragraaf, mag ingeroepen |
| worden betreffende de meldingsverplichting van marktklare constructies | worden betreffende de meldingsverplichting van marktklare constructies |
| die aanleiding geven tot een periodiek rapport overeenkomstig | die aanleiding geven tot een periodiek rapport overeenkomstig |
| paragraaf 2. | paragraaf 2. |
| § 6. Wanneer er geen intermediair is of de intermediair de relevante | § 6. Wanneer er geen intermediair is of de intermediair de relevante |
| belastingplichtige of een andere intermediair in kennis stelt van de | belastingplichtige of een andere intermediair in kennis stelt van de |
| toepassing van een ontheffing krachtens lid 5, ligt de verplichting | toepassing van een ontheffing krachtens lid 5, ligt de verplichting |
| tot verstrekking van inlichtingen over een meldingsplichtige | tot verstrekking van inlichtingen over een meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie bij de andere in kennis gestelde | grensoverschrijdende constructie bij de andere in kennis gestelde |
| intermediair of, bij gebreke daarvan, bij de relevante | intermediair of, bij gebreke daarvan, bij de relevante |
| belastingplichtige. | belastingplichtige. |
| § 7. De relevante belastingplichtige bij wie de meldingsplicht ligt, | § 7. De relevante belastingplichtige bij wie de meldingsplicht ligt, |
| verstrekt de inlichtingen binnen dertig dagen, te rekenen vanaf de dag | verstrekt de inlichtingen binnen dertig dagen, te rekenen vanaf de dag |
| nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie voor | nadat de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie voor |
| implementatie ter beschikking van de relevante belastingplichtige is | implementatie ter beschikking van de relevante belastingplichtige is |
| gesteld of gereed is voor implementatie door de relevante | gesteld of gereed is voor implementatie door de relevante |
| belastingplichtige of zodra de eerste stap voor de implementatie ervan | belastingplichtige of zodra de eerste stap voor de implementatie ervan |
| met betrekking tot de relevante belastingplichtige is ondernomen, | met betrekking tot de relevante belastingplichtige is ondernomen, |
| naargelang wat het eerst plaatsvindt. | naargelang wat het eerst plaatsvindt. |
| Wanneer de relevante belastingplichtige verplicht is inlichtingen over | Wanneer de relevante belastingplichtige verplicht is inlichtingen over |
| de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie te verstrekken | de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie te verstrekken |
| aan de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die | aan de bevoegde autoriteiten van meer dan één lidstaat, worden die |
| inlichtingen alleen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1, | inlichtingen alleen verstrekt aan de in artikel 64bis, paragraaf 1, |
| lid 4, 6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het | lid 4, 6°, bedoelde bevoegde Belgische overheid, enkel indien het |
| Waalse Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer | Waalse Gewest als eerste op de onderstaande lijst voorkomt, wanneer |
| het voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting | het voorwerp van de desbetreffende constructie onder een belasting |
| valt waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert: | valt waarvan het Waalse Gewest de dienst zelf verzekert: |
| 1° de relevante belastingplichtige is fiscaal inwoner in het Waalse | 1° de relevante belastingplichtige is fiscaal inwoner in het Waalse |
| Gewest; | Gewest; |
| 2° de relevante belastingplichtige heeft in het Waalse Gewest een | 2° de relevante belastingplichtige heeft in het Waalse Gewest een |
| vaste inrichting die begunstigde van de constructie is; | vaste inrichting die begunstigde van de constructie is; |
| 3° de relevante belastingplichtige ontvangt inkomsten of genereert | 3° de relevante belastingplichtige ontvangt inkomsten of genereert |
| winsten in het Waalse Gewest, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een | winsten in het Waalse Gewest, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een |
| lidstaat is noch een vaste inrichting in een lidstaat heeft; | lidstaat is noch een vaste inrichting in een lidstaat heeft; |
| 4° de relevante belastingplichtige oefent een activiteit in het Waalse | 4° de relevante belastingplichtige oefent een activiteit in het Waalse |
| Gewest uit, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een lidstaat is noch | Gewest uit, hoewel hij geen fiscaal inwoner van een lidstaat is noch |
| een vaste inrichting in een lidstaat heeft. | een vaste inrichting in een lidstaat heeft. |
| § 8. Wanneer er op grond van paragraaf 7 een meervoudige | § 8. Wanneer er op grond van paragraaf 7 een meervoudige |
| meldingsplicht bestaat, wordt de relevante belastingplichtige ontheven | meldingsplicht bestaat, wordt de relevante belastingplichtige ontheven |
| van het verstrekken van de inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde | van het verstrekken van de inlichtingen als hij aantoont dat dezelfde |
| inlichtingen in een andere lidstaat zijn verstrekt. | inlichtingen in een andere lidstaat zijn verstrekt. |
| § 9. Wanneer er meer dan één intermediair is, ligt de verplichting tot | § 9. Wanneer er meer dan één intermediair is, ligt de verplichting tot |
| verstrekking van inlichtingen over de meldingsplichtige | verstrekking van inlichtingen over de meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie bij alle intermediairs die bij | grensoverschrijdende constructie bij alle intermediairs die bij |
| dezelfde meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie betrokken | dezelfde meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie betrokken |
| zijn. | zijn. |
| Een intermediair wordt alleen ontheven van het verstrekken van de | Een intermediair wordt alleen ontheven van het verstrekken van de |
| inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde inlichtingen als | inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde inlichtingen als |
| bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere intermediair zijn | bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere intermediair zijn |
| verstrekt. | verstrekt. |
| § 10. Wanneer de meldingsplicht bij de relevante belastingplichtige | § 10. Wanneer de meldingsplicht bij de relevante belastingplichtige |
| ligt en er meer dan één relevante belastingplichtige is, worden de | ligt en er meer dan één relevante belastingplichtige is, worden de |
| inlichtingen overeenkomstig paragraaf 6 verstrekt door de | inlichtingen overeenkomstig paragraaf 6 verstrekt door de |
| belastingplichtige die als eerste op de onderstaande lijst voorkomt: | belastingplichtige die als eerste op de onderstaande lijst voorkomt: |
| 1° de relevante belastingplichtige die de meldingsplichtige | 1° de relevante belastingplichtige die de meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie is overeengekomen met de | grensoverschrijdende constructie is overeengekomen met de |
| intermediair; | intermediair; |
| 2° de relevante belastingplichtige die de implementatie van de | 2° de relevante belastingplichtige die de implementatie van de |
| constructie beheert. | constructie beheert. |
| Een relevante belastingplichtige wordt alleen ontheven van het | Een relevante belastingplichtige wordt alleen ontheven van het |
| verstrekken van de inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde | verstrekken van de inlichtingen voor zover hij aantoont dat dezelfde |
| inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere | inlichtingen als bedoeld in paragraaf 14 reeds door een andere |
| relevante belastingplichtige zijn verstrekt. | relevante belastingplichtige zijn verstrekt. |
| § 11. De intermediairs en relevante belastingplichtigen verstrekken | § 11. De intermediairs en relevante belastingplichtigen verstrekken |
| inlichtingen over meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies | inlichtingen over meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies |
| waarvan de eerste stap is geïmplementeerd tussen 25 juni 2018 en 1 | waarvan de eerste stap is geïmplementeerd tussen 25 juni 2018 en 1 |
| juli 2020. De intermediairs en, in voorkomend geval, de relevante | juli 2020. De intermediairs en, in voorkomend geval, de relevante |
| belastingplichtigen verstrekken inlichtingen over die | belastingplichtigen verstrekken inlichtingen over die |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies uiterlijk op 31 | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies uiterlijk op 31 |
| augustus 2020. | augustus 2020. |
| § 12. De Belgische bevoegde autoriteit kan de nodige maatregelen nemen | § 12. De Belgische bevoegde autoriteit kan de nodige maatregelen nemen |
| om ervoor te zorgen dat elke relevante belastingplichtige de fiscale | om ervoor te zorgen dat elke relevante belastingplichtige de fiscale |
| administratie de inlichtingen verstrekt over zijn gebruik van de | administratie de inlichtingen verstrekt over zijn gebruik van de |
| constructie voor elk van de jaren waarin hij er gebruik van maakt. | constructie voor elk van de jaren waarin hij er gebruik van maakt. |
| De bevoegde Belgische autoriteit beschikt over alle in dit decreet | De bevoegde Belgische autoriteit beschikt over alle in dit decreet |
| bedoelde onderzoeks- en controlebevoegdheden om na te gaan of de | bedoelde onderzoeks- en controlebevoegdheden om na te gaan of de |
| bepalingen bedoeld in dit artikel nageleefd worden. | bepalingen bedoeld in dit artikel nageleefd worden. |
| § 13. De Belgische bevoegde autoriteit deelt de in paragraaf 14 | § 13. De Belgische bevoegde autoriteit deelt de in paragraaf 14 |
| bedoelde inlichtingen betreffende de grensoverschrijdende constructies | bedoelde inlichtingen betreffende de grensoverschrijdende constructies |
| mee waarvan zij door de relevante intermediair of belastingplichtige | mee waarvan zij door de relevante intermediair of belastingplichtige |
| overeenkomstig paragrafen 1 tot 12 in kennis is gesteld, via | overeenkomstig paragrafen 1 tot 12 in kennis is gesteld, via |
| automatische uitwisseling van inlichtingen aan de bevoegde | automatische uitwisseling van inlichtingen aan de bevoegde |
| autoriteiten van alle andere lidstaten in overeenstemming met de in | autoriteiten van alle andere lidstaten in overeenstemming met de in |
| artikel 64octies, § 8, bedoelde nadere regels. | artikel 64octies, § 8, bedoelde nadere regels. |
| § 14. De door de bevoegde Belgische autoriteit uit hoofde van | § 14. De door de bevoegde Belgische autoriteit uit hoofde van |
| paragraaf 13 mee te delen inlichtingen omvatten het volgende, voor | paragraaf 13 mee te delen inlichtingen omvatten het volgende, voor |
| zover van toepassing: | zover van toepassing: |
| 1° de identificatiegegevens van intermediairs en relevante | 1° de identificatiegegevens van intermediairs en relevante |
| belastingplichtigen, met inbegrip van hun naam, geboortedatum en | belastingplichtigen, met inbegrip van hun naam, geboortedatum en |
| -plaats in het geval van een natuurlijk persoon, fiscale woonplaats, | -plaats in het geval van een natuurlijk persoon, fiscale woonplaats, |
| fiscaal identificatienummer, en, in voorkomend geval, van de personen | fiscaal identificatienummer, en, in voorkomend geval, van de personen |
| die een verbonden onderneming vormen met de relevante | die een verbonden onderneming vormen met de relevante |
| belastingplichtige; | belastingplichtige; |
| 2° nadere bijzonderheden over de in bijlage IV vermelde | 2° nadere bijzonderheden over de in bijlage IV vermelde |
| wezenskenmerken op grond waarvan de grensoverschrijdende constructie | wezenskenmerken op grond waarvan de grensoverschrijdende constructie |
| gemeld moet worden; | gemeld moet worden; |
| 3° een samenvatting van de inhoud van de meldingsplichtige | 3° een samenvatting van de inhoud van de meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie, met onder meer de benaming waaronder | grensoverschrijdende constructie, met onder meer de benaming waaronder |
| zij algemeen bekend staat, indien voorhanden, en een omschrijving van | zij algemeen bekend staat, indien voorhanden, en een omschrijving van |
| de relevante zakelijke activiteiten of constructies, in algemene | de relevante zakelijke activiteiten of constructies, in algemene |
| bewoordingen gesteld, die niet mag leiden tot de openbaarmaking van | bewoordingen gesteld, die niet mag leiden tot de openbaarmaking van |
| een handels-, bedrijfs-, nijverheids- of beroepsgeheim of een | een handels-, bedrijfs-, nijverheids- of beroepsgeheim of een |
| fabrieks- of handelswerkwijze, of van inlichtingen waarvan de | fabrieks- of handelswerkwijze, of van inlichtingen waarvan de |
| onthulling in strijd zou zijn met de openbare orde; | onthulling in strijd zou zijn met de openbare orde; |
| 4° de datum waarop de eerste stap voor de implementatie van de | 4° de datum waarop de eerste stap voor de implementatie van de |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is of zal worden | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie is of zal worden |
| ondernomen; | ondernomen; |
| 5° nadere bijzonderheden van de nationale bepalingen die aan de | 5° nadere bijzonderheden van de nationale bepalingen die aan de |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie ten grondslag | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie ten grondslag |
| liggen; | liggen; |
| 6° de waarde van de meldingsplichtige grensoverschrijdende | 6° de waarde van de meldingsplichtige grensoverschrijdende |
| constructie; | constructie; |
| 7° de lidstaat van de relevante belastingbetaler(s) en eventuele | 7° de lidstaat van de relevante belastingbetaler(s) en eventuele |
| andere lidstaten waarop de meldingsplichtige grensoverschrijdende | andere lidstaten waarop de meldingsplichtige grensoverschrijdende |
| constructie naar alle waarschijnlijkheid van invloed zal zijn; | constructie naar alle waarschijnlijkheid van invloed zal zijn; |
| 8° de identificatiegegevens van andere personen in een lidstaat, op | 8° de identificatiegegevens van andere personen in een lidstaat, op |
| wie de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie naar alle | wie de meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie naar alle |
| waarschijnlijkheid van invloed zal zijn, waarbij wordt vermeld met | waarschijnlijkheid van invloed zal zijn, waarbij wordt vermeld met |
| welke lidstaten deze personen verbonden zijn. | welke lidstaten deze personen verbonden zijn. |
| § 15. Dat een belastingdienst niet reageert op een meldingsplichtige | § 15. Dat een belastingdienst niet reageert op een meldingsplichtige |
| grensoverschrijdende constructie impliceert niet dat de geldigheid of | grensoverschrijdende constructie impliceert niet dat de geldigheid of |
| fiscale behandeling van die constructie wordt aanvaard. | fiscale behandeling van die constructie wordt aanvaard. |
| § 16. De automatische inlichtingenuitwisseling geschiedt binnen één | § 16. De automatische inlichtingenuitwisseling geschiedt binnen één |
| maand te rekenen vanaf het einde van het kwartaal waarin de | maand te rekenen vanaf het einde van het kwartaal waarin de |
| inlichtingen zijn verstrekt. De eerste inlichtingen worden uiterlijk | inlichtingen zijn verstrekt. De eerste inlichtingen worden uiterlijk |
| op 31 oktober 2020 meegedeeld. | op 31 oktober 2020 meegedeeld. |
| § 17. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens | § 17. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens |
| voor de toepassing van dit artikel is de in artikel 64bis, § 1, lid 4, | voor de toepassing van dit artikel is de in artikel 64bis, § 1, lid 4, |
| 6° bedoelde bevoegde Belgische autoriteit, in zijn/haar hoedanigheid | 6° bedoelde bevoegde Belgische autoriteit, in zijn/haar hoedanigheid |
| van persoon bedoeld in artikel 4, 7) van de verordening (EU) 2016/679 | van persoon bedoeld in artikel 4, 7) van de verordening (EU) 2016/679 |
| van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de | van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de |
| bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van | bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van |
| persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en | persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en |
| tot intrekking van de richtlijn 95/46/EG (algemene verordening | tot intrekking van de richtlijn 95/46/EG (algemene verordening |
| gegevensbescherming). | gegevensbescherming). |
| De volgende categorieën persoonsgegevens met betrekking tot | De volgende categorieën persoonsgegevens met betrekking tot |
| meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies, voor zover deze | meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies, voor zover deze |
| constructies ten minste een van de in artikel 64 bis, paragraaf 2, | constructies ten minste een van de in artikel 64 bis, paragraaf 2, |
| genoemde wezenskenmerken bevatten, worden in het kader van het eerste | genoemde wezenskenmerken bevatten, worden in het kader van het eerste |
| lid verwerkt: | lid verwerkt: |
| 1° persoonsidentificatiegegevens, het Rijksregisternummer of het | 1° persoonsidentificatiegegevens, het Rijksregisternummer of het |
| identificatienummer van de sociale zekerheid en andere | identificatienummer van de sociale zekerheid en andere |
| identificatiegegevens zoals het fiscaal identificatienummer; | identificatiegegevens zoals het fiscaal identificatienummer; |
| 2° bijzondere financiële kenmerken; | 2° bijzondere financiële kenmerken; |
| 3° persoonlijke kenmerken. | 3° persoonlijke kenmerken. |
| Het doeleinde van deze verwerking is de uitwisseling van dergelijke | Het doeleinde van deze verwerking is de uitwisseling van dergelijke |
| informatie tussen lidstaten, met name om de fiscale administraties in | informatie tussen lidstaten, met name om de fiscale administraties in |
| staat te stellen in een vroeg stadium een overzicht te krijgen van | staat te stellen in een vroeg stadium een overzicht te krijgen van |
| mogelijk agressieve fiscale planningsconstructies, om de opsporing van | mogelijk agressieve fiscale planningsconstructies, om de opsporing van |
| risico's in bepaalde dossiers mogelijk te maken en voor een | risico's in bepaalde dossiers mogelijk te maken en voor een |
| afschrikkend effect te zorgen met betrekking tot de erfrechtelijke | afschrikkend effect te zorgen met betrekking tot de erfrechtelijke |
| planning, binnen het fiscale kader. | planning, binnen het fiscale kader. |
| Onverminderd de bewaring noodzakelijk voor de verwerking met het oog | Onverminderd de bewaring noodzakelijk voor de verwerking met het oog |
| op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch | op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch |
| onderzoek of statistische doeleinden bedoeld in artikel 89 van | onderzoek of statistische doeleinden bedoeld in artikel 89 van |
| Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement | Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement |
| en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in | en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in |
| verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het | verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het |
| vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn | vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn |
| 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), worden de | 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), worden de |
| persoonsgegevens die voortkomen uit de verwerkingen in dit decreet | persoonsgegevens die voortkomen uit de verwerkingen in dit decreet |
| niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor zij | niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor zij |
| worden verwerkt met een maximale bewaartermijn die één jaar na de | worden verwerkt met een maximale bewaartermijn die één jaar na de |
| verjaring van alle vorderingen die tot de bevoegdheid van de | verjaring van alle vorderingen die tot de bevoegdheid van de |
| verwerkingsverantwoordelijke behoren en, in voorkomend geval, de | verwerkingsverantwoordelijke behoren en, in voorkomend geval, de |
| definitieve beëindiging van de administratieve en rechterlijke | definitieve beëindiging van de administratieve en rechterlijke |
| procedures en rechtsmiddelen en de integrale betaling van alle hiermee | procedures en rechtsmiddelen en de integrale betaling van alle hiermee |
| verbonden bedragen niet mag overschrijden.". | verbonden bedragen niet mag overschrijden.". |
Art. 6.In artikel 64sexies, eerste lid, van hetzelfde decreet, |
Art. 6.In artikel 64sexies, eerste lid, van hetzelfde decreet, |
| ingevoegd bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden | ingevoegd bij het decreet van 19 september 2013, worden de woorden |
| "artikel 64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, | "artikel 64bis, eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, |
| § 1, eerste lid,". | § 1, eerste lid,". |
Art. 7.In artikel 64septies van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het |
Art. 7.In artikel 64septies van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het |
| decreet van 19 september 2013, worden de volgende wijzigingen | decreet van 19 september 2013, worden de volgende wijzigingen |
| aangebracht: | aangebracht: |
| 1° In paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis, | 1° In paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis, |
| eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste | eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste |
| lid,"; | lid,"; |
| 2° In paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis, | 2° In paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "artikel 64bis, |
| eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste | eerste lid," vervangen door de woorden "artikel 64bis, § 1, eerste |
| lid,". | lid,". |
Art. 8.Dit decreet treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 8.Dit decreet treedt in werking de dag waarop het in het |
| Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt. | Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt. |
| De artikelen 2 tot 7 van dit decreet hebben uitwerking met ingang van | De artikelen 2 tot 7 van dit decreet hebben uitwerking met ingang van |
| 1 juli 2020. | 1 juli 2020. |
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Namen, 1 oktober 2020. | Namen, 1 oktober 2020. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| E. DI RUPO | E. DI RUPO |
| De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse | De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse |
| Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke | Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke |
| Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, | Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, |
| W. BORSUS | W. BORSUS |
| De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie en | De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie en |
| Mobiliteit, | Mobiliteit, |
| Ph. HENRY | Ph. HENRY |
| De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, | De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, |
| Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, | Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, |
| Ch. MORREALE | Ch. MORREALE |
| De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en | De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en |
| Sportinfrastructuren, | Sportinfrastructuren, |
| J.-L. CRUCKE | J.-L. CRUCKE |
| De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het | De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het |
| Stedenbeleid, | Stedenbeleid, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve | De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve |
| Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en | Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en |
| Verkeersveiligheid, | Verkeersveiligheid, |
| V. DE BUE | V. DE BUE |
| De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden | De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden |
| en Dierenwelzijn, | en Dierenwelzijn, |
| C. TELLIER | C. TELLIER |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Zitting 2019-2020. | (1) Zitting 2019-2020. |
| Stukken van het Waals Parlement, 240 (2019-2020) Nrs. 1 tot 4. | Stukken van het Waals Parlement, 240 (2019-2020) Nrs. 1 tot 4. |
| Volledig verslag, plenaire vergadering van 30 september 2020. | Volledig verslag, plenaire vergadering van 30 september 2020. |
| Bespreking. | Bespreking. |
| Stemming. | Stemming. |