← Terug naar "Mededeling aangaande de federale steunmaatregel "O&O-projecten inzake schone luchtvaart" De
federale Regering nam op 20 oktober 2016 de beslissing om de O&O&I-activiteiten van de Belgische industrie
op het gebied van luchtv Na twee oproepen tot het indienen van projecten
(in 2018 en 2019) is er van de initiële enveloppe v(...)"
| Mededeling aangaande de federale steunmaatregel "O&O-projecten inzake schone luchtvaart" De federale Regering nam op 20 oktober 2016 de beslissing om de O&O&I-activiteiten van de Belgische industrie op het gebied van luchtv Na twee oproepen tot het indienen van projecten (in 2018 en 2019) is er van de initiële enveloppe v(...) | Mededeling aangaande de federale steunmaatregel "O&O-projecten inzake schone luchtvaart" De federale Regering nam op 20 oktober 2016 de beslissing om de O&O&I-activiteiten van de Belgische industrie op het gebied van luchtv Na twee oproepen tot het indienen van projecten (in 2018 en 2019) is er van de initiële enveloppe v(...) |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
| Mededeling aangaande de federale steunmaatregel "O&O-projecten inzake | Mededeling aangaande de federale steunmaatregel "O&O-projecten inzake |
| schone luchtvaart" | schone luchtvaart" |
| De federale Regering nam op 20 oktober 2016 de beslissing om de | De federale Regering nam op 20 oktober 2016 de beslissing om de |
| O&O&I-activiteiten van de Belgische industrie op het gebied van | O&O&I-activiteiten van de Belgische industrie op het gebied van |
| luchtvaartprogramma's verder te ondersteunen via terugbetaalbare | luchtvaartprogramma's verder te ondersteunen via terugbetaalbare |
| voorschotten en hiervoor een budget van 45 miljoen euro te voorzien. | voorschotten en hiervoor een budget van 45 miljoen euro te voorzien. |
| Na twee oproepen tot het indienen van projecten (in 2018 en 2019) is | Na twee oproepen tot het indienen van projecten (in 2018 en 2019) is |
| er van de initiële enveloppe van 45 miljoen euro nog een resterend | er van de initiële enveloppe van 45 miljoen euro nog een resterend |
| saldo van 9.856.935 euro, zijnde 7.312.169,50 euro voor onderzoeks- en | saldo van 9.856.935 euro, zijnde 7.312.169,50 euro voor onderzoeks- en |
| ontwikkelingsactiviteiten uitgevoerd door ondernemingen met | ontwikkelingsactiviteiten uitgevoerd door ondernemingen met |
| exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest en 2.544.765,50 euro voor | exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest en 2.544.765,50 euro voor |
| onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten uitgevoerd door ondernemingen | onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten uitgevoerd door ondernemingen |
| met exploitatiezetel in het Brussels-Hoofdstedelijke Gewest of in het | met exploitatiezetel in het Brussels-Hoofdstedelijke Gewest of in het |
| Waalse Gewest. | Waalse Gewest. |
| De federale Regering heeft beslist om voor dit saldo een derde | De federale Regering heeft beslist om voor dit saldo een derde |
| projectoproep te publiceren waarbij de werkingssfeer gewijzigd wordt | projectoproep te publiceren waarbij de werkingssfeer gewijzigd wordt |
| van Airbus-programma's naar `schone luchtvaart' (alle constructeurs). | van Airbus-programma's naar `schone luchtvaart' (alle constructeurs). |
| Hiervoor werd een tweede amendement aan het Samenwerkingsakkoord van | Hiervoor werd een tweede amendement aan het Samenwerkingsakkoord van |
| 11 september 2008 ondertekend tussen de federale overheid en de | 11 september 2008 ondertekend tussen de federale overheid en de |
| gewesten. | gewesten. |
| De federale steunmaatregel laat toe om O&O-kosten - gemaakt na de | De federale steunmaatregel laat toe om O&O-kosten - gemaakt na de |
| introductie van de initiële steunaanvraag bij de federale overheid - | introductie van de initiële steunaanvraag bij de federale overheid - |
| van projecten die ingediend zijn door ondernemingen met een vaste | van projecten die ingediend zijn door ondernemingen met een vaste |
| inrichting in België en die bestemd zijn om uitgevoerd te worden in | inrichting in België en die bestemd zijn om uitgevoerd te worden in |
| België, te financieren in overeenstemming met de Europese regelgeving. | België, te financieren in overeenstemming met de Europese regelgeving. |
| Nieuwe projectvoorstellen kunnen worden ingediend bij het Federaal | Nieuwe projectvoorstellen kunnen worden ingediend bij het Federaal |
| Luchtvaartplatform tot en met 15 mei 2024. | Luchtvaartplatform tot en met 15 mei 2024. |
| De steunmaatregel is gebaseerd op artikel 2, lid 21, 26, 85 en 86, | De steunmaatregel is gebaseerd op artikel 2, lid 21, 26, 85 en 86, |
| artikel 4, lid 1, i), nr. ii) en iii), artikel 7, lid 5 en artikel 25 | artikel 4, lid 1, i), nr. ii) en iii), artikel 7, lid 5 en artikel 25 |
| van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van 17 juni 2014 (1). | van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van 17 juni 2014 (1). |
| Individuele steun aan ondernemingen ten aanzien waarvan er een bevel | Individuele steun aan ondernemingen ten aanzien waarvan er een bevel |
| tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de | tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de |
| Commissie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de | Commissie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de |
| interne markt is verklaard, met uitzondering van steunregelingen tot | interne markt is verklaard, met uitzondering van steunregelingen tot |
| herstel van de schade veroorzaakt door bepaalde natuurrampen, worden | herstel van de schade veroorzaakt door bepaalde natuurrampen, worden |
| uitgesloten van deze steunmaatregel. | uitgesloten van deze steunmaatregel. |
| Ondernemingen kunnen kiezen tussen een aantal scenario's van | Ondernemingen kunnen kiezen tussen een aantal scenario's van |
| terugbetaalbare voorschotten met interest, of zonder interest met | terugbetaalbare voorschotten met interest, of zonder interest met |
| lagere steunintensiteiten. In wat volgt worden deze steunmodaliteiten | lagere steunintensiteiten. In wat volgt worden deze steunmodaliteiten |
| verder toegelicht. | verder toegelicht. |
| ? Steun in de vorm van terugbetaalbare voorschotten met interest | ? Steun in de vorm van terugbetaalbare voorschotten met interest |
| De basissteunintensiteiten voor terugbetaalbare voorschotten met | De basissteunintensiteiten voor terugbetaalbare voorschotten met |
| interest komen overeen met deze vermeld in de artikelen 7 en 25 van de | interest komen overeen met deze vermeld in de artikelen 7 en 25 van de |
| Algemene Groepsvrijstellingsverordening. | Algemene Groepsvrijstellingsverordening. |
| Hierin wordt bepaald dat 60% van de aanvaardbare kosten van het | Hierin wordt bepaald dat 60% van de aanvaardbare kosten van het |
| Industrieel Onderzoek (IO) en 35% van de aanvaardbare kosten van de | Industrieel Onderzoek (IO) en 35% van de aanvaardbare kosten van de |
| Experimentele Ontwikkeling (EO) van het project kunnen worden | Experimentele Ontwikkeling (EO) van het project kunnen worden |
| gefinancierd. Op deze percentages worden voor kmo's verhogingen | gefinancierd. Op deze percentages worden voor kmo's verhogingen |
| toegepast van 10% voor middelgrote ondernemingen (minder dan 250 | toegepast van 10% voor middelgrote ondernemingen (minder dan 250 |
| werknemers en een zakencijfer kleiner dan 50 Mio euro of een | werknemers en een zakencijfer kleiner dan 50 Mio euro of een |
| balanstotaal kleiner dan 43 Mio euro per jaar) en 20% voor kleine | balanstotaal kleiner dan 43 Mio euro per jaar) en 20% voor kleine |
| ondernemingen (minder dan 50 werknemers en een zakencijfer of een | ondernemingen (minder dan 50 werknemers en een zakencijfer of een |
| balanstotaal kleiner dan 10 Mio euro per jaar). | balanstotaal kleiner dan 10 Mio euro per jaar). |
| De steun wordt integraal terugbetaald door de begunstigde | De steun wordt integraal terugbetaald door de begunstigde |
| ondernemingen aan de Belgische Staat in de mate waarin succes werd | ondernemingen aan de Belgische Staat in de mate waarin succes werd |
| behaald (dit is een vastgesteld bedrag/percentage op de gegenereerde | behaald (dit is een vastgesteld bedrag/percentage op de gegenereerde |
| omzet), met inbegrip van samengestelde interest op de uitgekeerde | omzet), met inbegrip van samengestelde interest op de uitgekeerde |
| bedragen. | bedragen. |
| Het interestpercentage wordt berekend op basis van een door de | Het interestpercentage wordt berekend op basis van een door de |
| Europese Commissie vastgesteld referentiepercentage op datum van de | Europese Commissie vastgesteld referentiepercentage op datum van de |
| toekenning van de steun. | toekenning van de steun. |
| Het succes van een project zal worden bepaald op basis van de | Het succes van een project zal worden bepaald op basis van de |
| verkoopsprognoses op het moment van toekenning van de steun. Er wordt | verkoopsprognoses op het moment van toekenning van de steun. Er wordt |
| ook een einddatum voorzien tegen wanneer het succes behaald zou moeten | ook een einddatum voorzien tegen wanneer het succes behaald zou moeten |
| worden. In het geval van succes dat verder gaat dan hetgeen initieel | worden. In het geval van succes dat verder gaat dan hetgeen initieel |
| als succesvol werd beschreven ("eclatant succes"), eist de Belgische | als succesvol werd beschreven ("eclatant succes"), eist de Belgische |
| Staat bijkomende vergoedingen bovenop de terugbetaling van het | Staat bijkomende vergoedingen bovenop de terugbetaling van het |
| voorschot vermeerderd met de samengestelde interest. | voorschot vermeerderd met de samengestelde interest. |
| Ondernemingen hebben de keuze uit verschillende | Ondernemingen hebben de keuze uit verschillende |
| terugbetalingsscenario's: | terugbetalingsscenario's: |
| - Lineaire terugbetalingen met variabele rentelasten | - Lineaire terugbetalingen met variabele rentelasten |
| - Lineaire terugbetalingen met vaste rentelasten | - Lineaire terugbetalingen met vaste rentelasten |
| - Exponentiële terugbetalingen met vaste rentelasten | - Exponentiële terugbetalingen met vaste rentelasten |
| - Exponentiële terugbetalingen met variabele rentelasten | - Exponentiële terugbetalingen met variabele rentelasten |
| ? Steun in de vorm van terugbetaalbare voorschotten zonder interest | ? Steun in de vorm van terugbetaalbare voorschotten zonder interest |
| De basissteunintensiteiten voor terugbetaalbare voorschotten zonder | De basissteunintensiteiten voor terugbetaalbare voorschotten zonder |
| interest komen overeen met deze vermeld in artikel 25 van de Algemene | interest komen overeen met deze vermeld in artikel 25 van de Algemene |
| Groepsvrijstellingsverordening. | Groepsvrijstellingsverordening. |
| Hierin wordt bepaald dat 50% van de aanvaardbare kosten van het | Hierin wordt bepaald dat 50% van de aanvaardbare kosten van het |
| Industrieel Onderzoek (IO) en 25% van de aanvaardbare kosten van de | Industrieel Onderzoek (IO) en 25% van de aanvaardbare kosten van de |
| Experimentele Ontwikkeling (EO) van het project kunnen worden | Experimentele Ontwikkeling (EO) van het project kunnen worden |
| gefinancierd. Op deze percentages worden voor kmo's verhogingen | gefinancierd. Op deze percentages worden voor kmo's verhogingen |
| toegepast van 10% voor middelgrote ondernemingen (minder dan 250 | toegepast van 10% voor middelgrote ondernemingen (minder dan 250 |
| werknemers en een zakencijfer kleiner dan 50 Mio euro of een | werknemers en een zakencijfer kleiner dan 50 Mio euro of een |
| balanstotaal kleiner dan 43 Mio euro per jaar) en 20% voor kleine | balanstotaal kleiner dan 43 Mio euro per jaar) en 20% voor kleine |
| ondernemingen (minder dan 50 werknemers en een zakencijfer of een | ondernemingen (minder dan 50 werknemers en een zakencijfer of een |
| balanstotaal kleiner dan 10 Mio euro per jaar). | balanstotaal kleiner dan 10 Mio euro per jaar). |
| De steun wordt integraal terugbetaald door de begunstigde | De steun wordt integraal terugbetaald door de begunstigde |
| ondernemingen aan de Belgische Staat in de mate waarin succes werd | ondernemingen aan de Belgische Staat in de mate waarin succes werd |
| behaald (dit is een vastgesteld bedrag/percentage op de gegenereerde | behaald (dit is een vastgesteld bedrag/percentage op de gegenereerde |
| omzet), maar dit zonder interest. | omzet), maar dit zonder interest. |
| Het succes van een project zal worden bepaald op basis van de | Het succes van een project zal worden bepaald op basis van de |
| verkoopsprognoses op het moment van toekenning van de steun. Er wordt | verkoopsprognoses op het moment van toekenning van de steun. Er wordt |
| ook een einddatum voorzien tegen wanneer het succes behaald zou moeten | ook een einddatum voorzien tegen wanneer het succes behaald zou moeten |
| worden. | worden. |
| Ondernemingen hebben de keuze uit verschillende | Ondernemingen hebben de keuze uit verschillende |
| terugbetalingsscenario's: | terugbetalingsscenario's: |
| - Lineaire terugbetalingen | - Lineaire terugbetalingen |
| - Exponentiële terugbetalingen | - Exponentiële terugbetalingen |
| De selectie van de projecten gebeurt in 3 fasen: | De selectie van de projecten gebeurt in 3 fasen: |
| Fase 1:Materiële ontvankelijkheid | Fase 1:Materiële ontvankelijkheid |
| Fase 2: - Uitsluitingscriteria | Fase 2: - Uitsluitingscriteria |
| - Operationele capaciteit | - Operationele capaciteit |
| - Financiële capaciteit | - Financiële capaciteit |
| Fase 3: Inhoudelijke evaluatie | Fase 3: Inhoudelijke evaluatie |
| Alle documenten betreffende deze projectoproep zijn beschikbaar op de | Alle documenten betreffende deze projectoproep zijn beschikbaar op de |
| website van de FOD Economie. Verdere informatie kan ingewonnen worden | website van de FOD Economie. Verdere informatie kan ingewonnen worden |
| bij het Federaal Luchtvaartplatform. | bij het Federaal Luchtvaartplatform. |
| Het Federaal Luchtvaartplatform is een nauw samenwerkingsverband | Het Federaal Luchtvaartplatform is een nauw samenwerkingsverband |
| tussen de FOD Economie en de POD Wetenschapsbeleid opgericht voor de | tussen de FOD Economie en de POD Wetenschapsbeleid opgericht voor de |
| behandeling van de Belgische industriële deelname aan | behandeling van de Belgische industriële deelname aan |
| luchtvaartprogramma's op federaal vlak ten einde te komen tot een | luchtvaartprogramma's op federaal vlak ten einde te komen tot een |
| collegiale behandeling van deze programma's, in overeenstemming met de | collegiale behandeling van deze programma's, in overeenstemming met de |
| competenties van de beide Departementen. In dat kader is | competenties van de beide Departementen. In dat kader is |
| overeengekomen dat het wetenschappelijk beheer van de | overeengekomen dat het wetenschappelijk beheer van de |
| luchtvaartdossiers onder de verantwoordelijkheid van de POD | luchtvaartdossiers onder de verantwoordelijkheid van de POD |
| Wetenschapsbeleid valt en het economisch, financieel en boekhoudkundig | Wetenschapsbeleid valt en het economisch, financieel en boekhoudkundig |
| beheer onder de verantwoordelijkheid van de FOD Economie. | beheer onder de verantwoordelijkheid van de FOD Economie. |
| De contactpersonen binnen het Federaal Luchtvaartplatform zijn: | De contactpersonen binnen het Federaal Luchtvaartplatform zijn: |
| Voor de FOD Economie: | Voor de FOD Economie: |
| Voor de POD Wetenschapsbeleid: | Voor de POD Wetenschapsbeleid: |
| Pour le SPF Economie : | Pour le SPF Economie : |
| Pour le SPP Politique scientifique : | Pour le SPP Politique scientifique : |
| Xavier Haezebrouck, Adviseur | Xavier Haezebrouck, Adviseur |
| Georges Jamart, Adviseur | Georges Jamart, Adviseur |
| Xavier Haezebrouck, Conseiller | Xavier Haezebrouck, Conseiller |
| Georges Jamart, Conseiller | Georges Jamart, Conseiller |
| tel. : +32 2 277.92.37 | tel. : +32 2 277.92.37 |
| tel. : +32 2 238.36.90 | tel. : +32 2 238.36.90 |
| tél : +32 2 277.92.37 | tél : +32 2 277.92.37 |
| tél : +32 2 238.36.90 | tél : +32 2 238.36.90 |
| e-mail: xavier.haezebrouck@economie.fgov.be | e-mail: xavier.haezebrouck@economie.fgov.be |
| e-mail: georges.jamart@belspo.be | e-mail: georges.jamart@belspo.be |
| e-mail: xavier.haezebrouck@economie.fgov.be | e-mail: xavier.haezebrouck@economie.fgov.be |
| e-mail : georges.jamart@belspo.be | e-mail : georges.jamart@belspo.be |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/ | (1) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/ |
| ?uri=CELEX%3A32014R0651 | ?uri=CELEX%3A32014R0651 |