← Terug naar "Mededeling. - Federale Adviesraad voor Ouderen De Minister van Sociale Zaken en de Minister
van Pensioenen, Inleiding Het ouderenbeleid staat al enkele jaren in het middelpunt
van de actualiteit. Een overlegorgaan waarin de betrokken pe De huidige leden van de Federale Adviesraad
voor Ouderen werden benoemd bij koninklijk besluit van (...)"
Mededeling. - Federale Adviesraad voor Ouderen De Minister van Sociale Zaken en de Minister van Pensioenen, Inleiding Het ouderenbeleid staat al enkele jaren in het middelpunt van de actualiteit. Een overlegorgaan waarin de betrokken pe De huidige leden van de Federale Adviesraad voor Ouderen werden benoemd bij koninklijk besluit van (...) | Mededeling. - Federale Adviesraad voor Ouderen De Minister van Sociale Zaken en de Minister van Pensioenen, Inleiding Het ouderenbeleid staat al enkele jaren in het middelpunt van de actualiteit. Een overlegorgaan waarin de betrokken pe De huidige leden van de Federale Adviesraad voor Ouderen werden benoemd bij koninklijk besluit van (...) |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID | FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID |
Mededeling. - Federale Adviesraad voor Ouderen | Mededeling. - Federale Adviesraad voor Ouderen |
De Minister van Sociale Zaken en de Minister van Pensioenen, | De Minister van Sociale Zaken en de Minister van Pensioenen, |
Inleiding | Inleiding |
Het ouderenbeleid staat al enkele jaren in het middelpunt van de | Het ouderenbeleid staat al enkele jaren in het middelpunt van de |
actualiteit. Een overlegorgaan waarin de betrokken personen een eigen | actualiteit. Een overlegorgaan waarin de betrokken personen een eigen |
stem kregen, drong zich op. Om deze reden werd beslist om een Federale | stem kregen, drong zich op. Om deze reden werd beslist om een Federale |
Adviesraad voor Ouderen op te richten die de aandacht moet vestigen op | Adviesraad voor Ouderen op te richten die de aandacht moet vestigen op |
de noden eigen aan de ouderen. Deze Raad dient het mogelijk te maken | de noden eigen aan de ouderen. Deze Raad dient het mogelijk te maken |
om discussies te voeren over de aangelegenheden op federaal niveau die | om discussies te voeren over de aangelegenheden op federaal niveau die |
voor de ouderen van belang zijn zodat zij inspraak krijgen in het | voor de ouderen van belang zijn zodat zij inspraak krijgen in het |
ouderenbeleid op federaal vlak. | ouderenbeleid op federaal vlak. |
De huidige leden van de Federale Adviesraad voor Ouderen werden | De huidige leden van de Federale Adviesraad voor Ouderen werden |
benoemd bij koninklijk besluit van 7 juli 2017, bekendgemaakt in het | benoemd bij koninklijk besluit van 7 juli 2017, bekendgemaakt in het |
Belgisch Staatsblad van 20 juli 2017, voor een mandaat van vier jaar, | Belgisch Staatsblad van 20 juli 2017, voor een mandaat van vier jaar, |
overeenkomstig artikel 4, § 3, van de wet van 8 maart 2007 tot | overeenkomstig artikel 4, § 3, van de wet van 8 maart 2007 tot |
oprichting van een Federale Adviesraad voor Ouderen. Het koninklijk | oprichting van een Federale Adviesraad voor Ouderen. Het koninklijk |
besluit van 21 juli 2021, bekendgemaakt op 3 augustus 2021, en het | besluit van 21 juli 2021, bekendgemaakt op 3 augustus 2021, en het |
koninklijk besluit van 30 juli 2022, bekendgemaakt op 9 augustus 2022, | koninklijk besluit van 30 juli 2022, bekendgemaakt op 9 augustus 2022, |
hebben de mandaten met telkens een jaar verlengd. In toepassing van | hebben de mandaten met telkens een jaar verlengd. In toepassing van |
artikel 6 van het besluit van 7 juli 2017 en ingevolge de verlengingen | artikel 6 van het besluit van 7 juli 2017 en ingevolge de verlengingen |
van de mandaten krachtens de besluit van 21 juli 2021 en van 30 juli | van de mandaten krachtens de besluit van 21 juli 2021 en van 30 juli |
2022, verstrijken de mandaten op 20 juli 2023. | 2022, verstrijken de mandaten op 20 juli 2023. |
Daarom is het noodzakelijk de mandaten van de Federale Adviesraad voor | Daarom is het noodzakelijk de mandaten van de Federale Adviesraad voor |
Ouderen te vernieuwen. | Ouderen te vernieuwen. |
Bovendien zal de Federale Adviesraad voor Ouderen een belangrijke | Bovendien zal de Federale Adviesraad voor Ouderen een belangrijke |
wijziging kennen. De voornoemde wet van 8 maart 2007 is immers | wijziging kennen. De voornoemde wet van 8 maart 2007 is immers |
gewijzigd en de leden zullen hierdoor niet langer fysieke personen | gewijzigd en de leden zullen hierdoor niet langer fysieke personen |
zijn die ten persoonlijke titel zetelen, maar organisaties met | zijn die ten persoonlijke titel zetelen, maar organisaties met |
deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid. Er zullen 25 | deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid. Er zullen 25 |
leden-organisaties zijn. De leden zullen worden ingedeeld op basis van | leden-organisaties zijn. De leden zullen worden ingedeeld op basis van |
hun activiteit op het niveau van een taalgebied. | hun activiteit op het niveau van een taalgebied. |
Overeenkomstig de wet van 8 maart 2007 staat de Federale Adviesraad | Overeenkomstig de wet van 8 maart 2007 staat de Federale Adviesraad |
voor Ouderen hoofdzakelijk in voor de volgende taken : | voor Ouderen hoofdzakelijk in voor de volgende taken : |
- het uitbrengen van adviezen, op eigen initiatief, of op verzoek van | - het uitbrengen van adviezen, op eigen initiatief, of op verzoek van |
de federale regering of van een Wetgevende kamer omtrent de tot de | de federale regering of van een Wetgevende kamer omtrent de tot de |
bevoegdheid van de federale overheid behorende aangelegenheden inzake | bevoegdheid van de federale overheid behorende aangelegenheden inzake |
seniorenbeleid; | seniorenbeleid; |
- het jaarlijks bespreken van de beleidsverklaring van de regering wat | - het jaarlijks bespreken van de beleidsverklaring van de regering wat |
de aangelegenheden betreft die verband houden met de ouderen; | de aangelegenheden betreft die verband houden met de ouderen; |
- het afvaardigen van waarnemers op verzoek van een lid van de | - het afvaardigen van waarnemers op verzoek van een lid van de |
regering naar de in het kader van de Europese Unie opgerichte | regering naar de in het kader van de Europese Unie opgerichte |
adviescomités; | adviescomités; |
- het evalueren van de kwaliteit van de dienstverlening aan ouderen | - het evalueren van de kwaliteit van de dienstverlening aan ouderen |
door de federale overheidsdiensten. | door de federale overheidsdiensten. |
Bovendien zal, voor wat betreft de personen die door | Bovendien zal, voor wat betreft de personen die door |
leden-organisaties worden aangeduid, eveneens rekening worden gehouden | leden-organisaties worden aangeduid, eveneens rekening worden gehouden |
met het geslacht bij de samenstelling van de Raad en bijgevolg met de | met het geslacht bij de samenstelling van de Raad en bijgevolg met de |
wet van 20 juli 1990 ter bevordering van de evenwichtige aanwezigheid | wet van 20 juli 1990 ter bevordering van de evenwichtige aanwezigheid |
van mannen en vrouwen in federale adviesorganen. | van mannen en vrouwen in federale adviesorganen. |
Tot slot heeft de hervorming twee andere wijzigingen aangebracht: | Tot slot heeft de hervorming twee andere wijzigingen aangebracht: |
- De stabiele vertegenwoordiging : Opgemerkt zij dat de | - De stabiele vertegenwoordiging : Opgemerkt zij dat de |
kandidaat-organisaties zorg moeten dragen voor een voortdurende | kandidaat-organisaties zorg moeten dragen voor een voortdurende |
aanwezigheid van hun vertegenwoordiger. Om echter de door de FAVO | aanwezigheid van hun vertegenwoordiger. Om echter de door de FAVO |
nagestreefde flexibiliteit te bereiken, kan een lid-organisatie haar | nagestreefde flexibiliteit te bereiken, kan een lid-organisatie haar |
vertegenwoordiger bij de FAVO tijdelijk of definitief vervangen. | vertegenwoordiger bij de FAVO tijdelijk of definitief vervangen. |
Hiertoe moet het lid-organisatie de naam van de vervanger onverwijld | Hiertoe moet het lid-organisatie de naam van de vervanger onverwijld |
meedelen aan de FAVO. De FAVO moet vervolgens binnen de vijftien dagen | meedelen aan de FAVO. De FAVO moet vervolgens binnen de vijftien dagen |
de ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Pensioenen en | de ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Pensioenen en |
Sociale Zaken, hiervan op de hoogte stellen. | Sociale Zaken, hiervan op de hoogte stellen. |
- Het voorzitterschap en ondervoorzitterschap: zij zullen voortaan | - Het voorzitterschap en ondervoorzitterschap: zij zullen voortaan |
gezamelijk optreden. Zij worden uit de Raad verkozen maar na twee jaar | gezamelijk optreden. Zij worden uit de Raad verkozen maar na twee jaar |
mandaat neemt het voorzitterschap, het ondervoorzitterschap op en | mandaat neemt het voorzitterschap, het ondervoorzitterschap op en |
neemt het ondervoorzitterschap, het voorzitterschap op. De personen | neemt het ondervoorzitterschap, het voorzitterschap op. De personen |
die zijn aangeduid door de organisaties die tot het voorzitterschap en | die zijn aangeduid door de organisaties die tot het voorzitterschap en |
het ondervoorzitterschap zijn verkozen, kunnen in principe niet worden | het ondervoorzitterschap zijn verkozen, kunnen in principe niet worden |
vervangen gedurende het hele mandaat, behalve in geval van overmacht. | vervangen gedurende het hele mandaat, behalve in geval van overmacht. |
Dit om de stabiliteit en de continuïteit van de vertegenwoordiging van | Dit om de stabiliteit en de continuïteit van de vertegenwoordiging van |
de FAVO, met name naar buitenuit toe, toe te laten. | de FAVO, met name naar buitenuit toe, toe te laten. |
Samenstelling van de Raad | Samenstelling van de Raad |
De Adviesraad bestaat uit 25 leden-organisaties. | De Adviesraad bestaat uit 25 leden-organisaties. |
Het mandaat duurt vier jaar en is hernieuwbaar. | Het mandaat duurt vier jaar en is hernieuwbaar. |
Het is belangrijk dat de selectie van de kandidaten ernstig verloopt | Het is belangrijk dat de selectie van de kandidaten ernstig verloopt |
en dat een grote representativiteit wordt bereikt. Het koninklijk | en dat een grote representativiteit wordt bereikt. Het koninklijk |
besluit van 4 juni 2012 legt hierrond een aantal regels op. | besluit van 4 juni 2012 legt hierrond een aantal regels op. |
A. Ontvankelijkheidsvoorwaarden | A. Ontvankelijkheidsvoorwaarden |
1. Een organisatie met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid | 1. Een organisatie met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid |
zijn. Men moet een organisatie met deskundigheid op het vlak van | zijn. Men moet een organisatie met deskundigheid op het vlak van |
ouderenbeleid zijn om een geldige kandidatuur te kunnen neerleggen. | ouderenbeleid zijn om een geldige kandidatuur te kunnen neerleggen. |
2. Diversiteit. Het is van belang dat iedereen zijn stem krijgt in de | 2. Diversiteit. Het is van belang dat iedereen zijn stem krijgt in de |
Raad. Om die reden worden er voorwaarden gesteld opdat de Raad | Raad. Om die reden worden er voorwaarden gesteld opdat de Raad |
voldoende representatief zou zijn voor alle ouderen in de samenleving. | voldoende representatief zou zijn voor alle ouderen in de samenleving. |
Zo wordt er onder andere rekening gehouden met de filosofische en | Zo wordt er onder andere rekening gehouden met de filosofische en |
ideologische verscheidenheid bij de samenstelling van de Raad. | ideologische verscheidenheid bij de samenstelling van de Raad. |
Daarbovenop zal bij de samenstelling van de Raad ook rekening worden | Daarbovenop zal bij de samenstelling van de Raad ook rekening worden |
gehouden met het geslacht van de door de leden-organisaties aangewezen | gehouden met het geslacht van de door de leden-organisaties aangewezen |
personen. | personen. |
Het koninklijk besluit bepaalt de verdeling van de leden tussen de | Het koninklijk besluit bepaalt de verdeling van de leden tussen de |
verschillende taalgebieden als volgt: | verschillende taalgebieden als volgt: |
- 4 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid | - 4 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid |
actief op federaal niveau; | actief op federaal niveau; |
- 10 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid | - 10 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid |
actief binnen het Nederlandse taalgebied; | actief binnen het Nederlandse taalgebied; |
- 8 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid | - 8 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid |
actief binnen het Franse taalgebied; | actief binnen het Franse taalgebied; |
- 2 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid | - 2 organisaties met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid |
actief binnen het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad; | actief binnen het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad; |
- 1 organisatie met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid actief | - 1 organisatie met deskundigheid op het vlak van ouderenbeleid actief |
binnen het Duitse taalgebied. | binnen het Duitse taalgebied. |
De wet van 20 juli 1990 inzake de evenwichtige verdeling van mannen en | De wet van 20 juli 1990 inzake de evenwichtige verdeling van mannen en |
vrouwen in de federale adviesorganen zal in acht worden genomen. | vrouwen in de federale adviesorganen zal in acht worden genomen. |
Het voorzitterschap en het ondervoorzitterschap, van de Commissies en | Het voorzitterschap en het ondervoorzitterschap, van de Commissies en |
van de FAVO, dienen te behoren tot verschillende taalgebieden en, | van de FAVO, dienen te behoren tot verschillende taalgebieden en, |
anderzijds, dient het voorzitterschap bij beurtrol te worden | anderzijds, dient het voorzitterschap bij beurtrol te worden |
uitgeoefend door leden behorend tot verschillende taalgebieden. Dit om | uitgeoefend door leden behorend tot verschillende taalgebieden. Dit om |
het pluralisme, de diversiteit en de representativiteit van de werking | het pluralisme, de diversiteit en de representativiteit van de werking |
van de FAVO te waarborgen. In dit kader is het taalgebied waar de | van de FAVO te waarborgen. In dit kader is het taalgebied waar de |
maatschappelijke zetel van het lid is gevestigd, het objectieve | maatschappelijke zetel van het lid is gevestigd, het objectieve |
onderscheidingscriterium. Dit om de taalverscheidenheid onder de leden | onderscheidingscriterium. Dit om de taalverscheidenheid onder de leden |
en met name onder het voorzitterschap en het ondervoorzitterschap te | en met name onder het voorzitterschap en het ondervoorzitterschap te |
bewaren. | bewaren. |
B. Beoordelingscriteria | B. Beoordelingscriteria |
Bij de beoordeling van de kandidaat-leden zal met name rekening worden | Bij de beoordeling van de kandidaat-leden zal met name rekening worden |
gehouden met eventuele relevante ervaring inzake ouderenbeleid. | gehouden met eventuele relevante ervaring inzake ouderenbeleid. |
In dit kader, dienen de activiteiten van de organisatie te worden | In dit kader, dienen de activiteiten van de organisatie te worden |
uiteengezet die laten blijken dat zij kan worden beschouwd als | uiteengezet die laten blijken dat zij kan worden beschouwd als |
representatief en actief inzake ouderenbeleid. | representatief en actief inzake ouderenbeleid. |
Een organisatie kan worden beschouwd als representatief en actief | Een organisatie kan worden beschouwd als representatief en actief |
inzake ouderenbeleid, wanneer zij aantoont dat zij werk verricht | inzake ouderenbeleid, wanneer zij aantoont dat zij werk verricht |
inzake ouderenbeleid en waakt over de verdediging van de belangen van | inzake ouderenbeleid en waakt over de verdediging van de belangen van |
haar leden, inzonderheid op dit gebied. | haar leden, inzonderheid op dit gebied. |
Een ervaring met betrekking tot een van de volgende bevoegdheden | Een ervaring met betrekking tot een van de volgende bevoegdheden |
inzake ouderenbeleid wordt beschouwd als een pluspunt: | inzake ouderenbeleid wordt beschouwd als een pluspunt: |
- pensioenen; | - pensioenen; |
- gelijkheid van kansen; | - gelijkheid van kansen; |
- sociale integratie, bestrijding van kansarmoede; | - sociale integratie, bestrijding van kansarmoede; |
- toegankelijkheid van de gezondheidszorg; | - toegankelijkheid van de gezondheidszorg; |
- mobiliteit. | - mobiliteit. |
C. Procedure | C. Procedure |
Een goede en duidelijke procedure is noodzakelijk om tot een correct | Een goede en duidelijke procedure is noodzakelijk om tot een correct |
en representatief resultaat te komen. Daarom worden de volgende regels | en representatief resultaat te komen. Daarom worden de volgende regels |
bepaald voor het indienen van een kandidatuur. | bepaald voor het indienen van een kandidatuur. |
1. De kandidaturen zijn geldig indien ze de volgende elementen | 1. De kandidaturen zijn geldig indien ze de volgende elementen |
bevatten: | bevatten: |
- de naam en het adres van het kandidaat-lid. De rechtsvorm van de | - de naam en het adres van het kandidaat-lid. De rechtsvorm van de |
organisatie moet ook worden vermeld; | organisatie moet ook worden vermeld; |
- de motivatie van het kandidaat-lid, met name door vermelding van de | - de motivatie van het kandidaat-lid, met name door vermelding van de |
activiteiten van de organisatie waaruit blijkt dat zij als | activiteiten van de organisatie waaruit blijkt dat zij als |
representatief en actief kan worden beschouwd. | representatief en actief kan worden beschouwd. |
2. De kandidaturen moeten ten laatste binnen vijftien dagen na de | 2. De kandidaturen moeten ten laatste binnen vijftien dagen na de |
bekendmaking in het Belgisch Staatsblad worden ingediend, waarbij de | bekendmaking in het Belgisch Staatsblad worden ingediend, waarbij de |
postdatum als bewijs geldt. | postdatum als bewijs geldt. |
Ze moeten op de volgende manier overgemaakt worden: | Ze moeten op de volgende manier overgemaakt worden: |
Ofwel via een aangetekende brief, gericht aan: | Ofwel via een aangetekende brief, gericht aan: |
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid | Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid |
Federale Adviesraad voor Ouderen | Federale Adviesraad voor Ouderen |
Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower (1ste verdiep) | Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower (1ste verdiep) |
Kruidtuinlaan 50, bus 115 | Kruidtuinlaan 50, bus 115 |
1000 Brussel; | 1000 Brussel; |
Ofwel via mail, op volgend adres: favo-ccfa@minsoc.fed.be | Ofwel via mail, op volgend adres: favo-ccfa@minsoc.fed.be |
Het is van groot belang dat de Federale Adviesraad voor Ouderen | Het is van groot belang dat de Federale Adviesraad voor Ouderen |
voldoende representatief is en op regelmatige basis vergadert. Enkel | voldoende representatief is en op regelmatige basis vergadert. Enkel |
op die manier kan de Raad een volwaardige gesprekspartner blijven die | op die manier kan de Raad een volwaardige gesprekspartner blijven die |
de belangen van alle ouderen behartigt tegenover de overheid. De | de belangen van alle ouderen behartigt tegenover de overheid. De |
Voorzitter van de Raad zal er derhalve op toezien dat de meerderheid | Voorzitter van de Raad zal er derhalve op toezien dat de meerderheid |
van de leden betrokken is bij de werkzaamheden door deel te nemen aan | van de leden betrokken is bij de werkzaamheden door deel te nemen aan |
de zittingen, in plenaire vergadering en/of in commissies, en door de | de zittingen, in plenaire vergadering en/of in commissies, en door de |
resultaten van hun beraad of hun standpunt over te brengen. | resultaten van hun beraad of hun standpunt over te brengen. |
3. De leden zullen benoemd worden bij in Ministerraad overlegd | 3. De leden zullen benoemd worden bij in Ministerraad overlegd |
koninklijk besluit. Dit besluit zal worden voorgedragen door de | koninklijk besluit. Dit besluit zal worden voorgedragen door de |
Minister van Sociale Zaken en de Minister van Pensioenen. Onder hun | Minister van Sociale Zaken en de Minister van Pensioenen. Onder hun |
toezicht zal de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid | toezicht zal de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid |
verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de selectieprocedure. | verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de selectieprocedure. |
4. Alle kandidaten die de ontvankelijkheidsvoorwaarden vervullen en | 4. Alle kandidaten die de ontvankelijkheidsvoorwaarden vervullen en |
die niet worden geselecteerd, worden opgenomen in een wervingsreserve. | die niet worden geselecteerd, worden opgenomen in een wervingsreserve. |
In geval van vertrek van een lid tijdens zijn ambtstermijn, wordt zijn | In geval van vertrek van een lid tijdens zijn ambtstermijn, wordt zijn |
plaatsvervanger benoemd uit de kandidaten in deze reserve. De | plaatsvervanger benoemd uit de kandidaten in deze reserve. De |
wervingsreserve geldt voor de duur van de ambtstermijn van de leden en | wervingsreserve geldt voor de duur van de ambtstermijn van de leden en |
voor ten hoogste vier jaar. | voor ten hoogste vier jaar. |
5. De kandidaat-organisaties die al een kandidatuur indienden naar | 5. De kandidaat-organisaties die al een kandidatuur indienden naar |
aanleiding van de oproep van 25 mei 2023 dienen deze kandidatuur niet | aanleiding van de oproep van 25 mei 2023 dienen deze kandidatuur niet |
te herhalen. | te herhalen. |