← Terug naar "Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe
Gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames
en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepen(...)"
| Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe Gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepen(...) | Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe Gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepen(...) |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als | Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als |
| bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe Gemeentewet en de Europese | bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe Gemeentewet en de Europese |
| Richtlijn 2011/85 | Richtlijn 2011/85 |
| Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels | Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest | Hoofdstedelijk Gewest |
| Ter informatie : | Ter informatie : |
| Aan de dames en heren Gemeenteontvangers | Aan de dames en heren Gemeenteontvangers |
| Dames en heren Burgemeesters, | Dames en heren Burgemeesters, |
| Dames en heren Schepenen, | Dames en heren Schepenen, |
| De Europese Richtlijn 2011/85 legt de plaatselijke entiteiten de | De Europese Richtlijn 2011/85 legt de plaatselijke entiteiten de |
| verplichting op om meerjarige begrotingsdoelstellingen te bepalen en | verplichting op om meerjarige begrotingsdoelstellingen te bepalen en |
| prognoses op te stellen voor elke belangrijke uitgaven- en | prognoses op te stellen voor elke belangrijke uitgaven- en |
| ontvangstenpost, evenals een beschrijving van de geplande | ontvangstenpost, evenals een beschrijving van de geplande |
| beleidsmaatregelen voor de middellange termijn en een beoordeling van | beleidsmaatregelen voor de middellange termijn en een beoordeling van |
| de wijze waarop deze maatregelen de financiën zouden kunnen | de wijze waarop deze maatregelen de financiën zouden kunnen |
| beïnvloeden. | beïnvloeden. |
| Artikel 242bis van de nieuwe gemeentewet schrijft overigens het | Artikel 242bis van de nieuwe gemeentewet schrijft overigens het |
| volgende voor : | volgende voor : |
| « Tweemaal per zittingsperiode, bij de neerlegging van de eerste en de | « Tweemaal per zittingsperiode, bij de neerlegging van de eerste en de |
| vierde begroting, legt het college de gemeenteraad een driejaarlijks | vierde begroting, legt het college de gemeenteraad een driejaarlijks |
| plan voor. | plan voor. |
| Dit driejaarlijkse plan bestaat uit de volgende documenten : | Dit driejaarlijkse plan bestaat uit de volgende documenten : |
| 1° een oriëntatienota, die minstens de hoofdbeleidskeuzen bevat die | 1° een oriëntatienota, die minstens de hoofdbeleidskeuzen bevat die |
| voor de drie eerstvolgende jaren vastgesteld worden; | voor de drie eerstvolgende jaren vastgesteld worden; |
| 2° een beheersplan dat de oriëntatienota begrotingsmatig vertaalt, in | 2° een beheersplan dat de oriëntatienota begrotingsmatig vertaalt, in |
| de vorm van ramingen en vooruitzichten. Dit driejaarlijkse plan wordt | de vorm van ramingen en vooruitzichten. Dit driejaarlijkse plan wordt |
| na goedkeuring door de gemeenteraad bekendgemaakt overeenkomstig de | na goedkeuring door de gemeenteraad bekendgemaakt overeenkomstig de |
| bepdalingen van artikel 112 en op de door de gemeenteraad | bepdalingen van artikel 112 en op de door de gemeenteraad |
| voorgeschreven wijze. » | voorgeschreven wijze. » |
| Deze omzendbrief heeft tot doel het kader te bepalen voor deze | Deze omzendbrief heeft tot doel het kader te bepalen voor deze |
| oriëntatienota en voor de omzetting ervan in een beheersplan. | oriëntatienota en voor de omzetting ervan in een beheersplan. |
| De oriëntatienota moet opgevat worden als een planninginstrument voor | De oriëntatienota moet opgevat worden als een planninginstrument voor |
| de korte termijn (3 jaar). | de korte termijn (3 jaar). |
| In de nota moet rekening gehouden worden met de projecten die meer | In de nota moet rekening gehouden worden met de projecten die meer |
| bepaald opgenomen zijn in het gemeentelijk ontwikkelingsplan, het | bepaald opgenomen zijn in het gemeentelijk ontwikkelingsplan, het |
| gewestelijk plan voor duurzame ontwikkeling, de Agenda 21, het | gewestelijk plan voor duurzame ontwikkeling, de Agenda 21, het |
| driejarig investeringsplan en andere planninginstrumenten. | driejarig investeringsplan en andere planninginstrumenten. |
| Als eerste toezichthoudende overheid dient de gemeente erop toe te | Als eerste toezichthoudende overheid dient de gemeente erop toe te |
| zien het O.C.M.W. te betrekken bij deze prospectieve planning. | zien het O.C.M.W. te betrekken bij deze prospectieve planning. |
| Met het oog op een geconsolideerde aanpak moet de gemeente ook | Met het oog op een geconsolideerde aanpak moet de gemeente ook |
| rekening houden met de financiële vooruitzichten van andere partners, | rekening houden met de financiële vooruitzichten van andere partners, |
| zoals de Politiezone, het Grondbedrijf, het Autonoom Gemeentebedrijf | zoals de Politiezone, het Grondbedrijf, het Autonoom Gemeentebedrijf |
| en de gemeentelijke VZW's. | en de gemeentelijke VZW's. |
| Ten slotte wijs ik erop dat het beheersplan moet beantwoorden aan het | Ten slotte wijs ik erop dat het beheersplan moet beantwoorden aan het |
| begrotingsevenwicht als opgelegd in artikel 252 van de nieuwe | begrotingsevenwicht als opgelegd in artikel 252 van de nieuwe |
| gemeentewet en dat het een beschrijving moet omvatten van de | gemeentewet en dat het een beschrijving moet omvatten van de |
| structurele en conjuncturele maatregelen die het mogelijk zullen maken | structurele en conjuncturele maatregelen die het mogelijk zullen maken |
| dit begrotingevenwicht te bereiken of te handhaven. | dit begrotingevenwicht te bereiken of te handhaven. |
| In de oriëntatienota worden de voorbije en huidige financiële context | In de oriëntatienota worden de voorbije en huidige financiële context |
| beschreven, met een chronologisch overzicht van de vereiste | beschreven, met een chronologisch overzicht van de vereiste |
| structurele maatregelen om het beheer van de gemeente te optimaliseren | structurele maatregelen om het beheer van de gemeente te optimaliseren |
| en de budgettaire evenwichtsdoelstelling te verwezenlijken. | en de budgettaire evenwichtsdoelstelling te verwezenlijken. |
| Dit document mag niet beperkt blijven tot enkele algemene | Dit document mag niet beperkt blijven tot enkele algemene |
| beschouwingen, maar moet een duidelijk en transparant beeld geven van | beschouwingen, maar moet een duidelijk en transparant beeld geven van |
| het gemeentelijke beheer. | het gemeentelijke beheer. |
| Met het oog op de samenhang met de jaarlijkse begroting - bij het | Met het oog op de samenhang met de jaarlijkse begroting - bij het |
| opstellen en bij het lezen - moeten de oriëntatienota en de uitwerking | opstellen en bij het lezen - moeten de oriëntatienota en de uitwerking |
| in cijfers van die nota, zijnde het beheersplan, ingedeeld zijn | in cijfers van die nota, zijnde het beheersplan, ingedeeld zijn |
| volgens dezelfde twee krachtlijnen, met name : | volgens dezelfde twee krachtlijnen, met name : |
| Een economische krachtlijn (bijlage 1), die de maatregelen met een | Een economische krachtlijn (bijlage 1), die de maatregelen met een |
| transversale weerslag op de begroting beschrijft. | transversale weerslag op de begroting beschrijft. |
| In dat verband moet een stand van zaken gegeven worden inzake het | In dat verband moet een stand van zaken gegeven worden inzake het |
| personeelsbeleid van de gemeente (in coördinatie met het O.C.M.W.) : | personeelsbeleid van de gemeente (in coördinatie met het O.C.M.W.) : |
| personeelsbestand, pensioenen (geplande statutariseringen, ), | personeelsbestand, pensioenen (geplande statutariseringen, ), |
| toegekende voordelen aan het huidige en het toekomstige personeel, | toegekende voordelen aan het huidige en het toekomstige personeel, |
| wervingen, eventuele reorganisaties, .). | wervingen, eventuele reorganisaties, .). |
| Nieuwe behoeften dienen per project gespecificeerd te worden. | Nieuwe behoeften dienen per project gespecificeerd te worden. |
| De nota licht ook het algemene financierings- en fiscaal beleid toe | De nota licht ook het algemene financierings- en fiscaal beleid toe |
| (met een lijst van de huidige en de geplande nieuwe belastingen), | (met een lijst van de huidige en de geplande nieuwe belastingen), |
| evenals elk ander transversaal beleid dat financiële gevolgen heeft, | evenals elk ander transversaal beleid dat financiële gevolgen heeft, |
| zoals rationalisering van het energieverbruik, oprichting van een | zoals rationalisering van het energieverbruik, oprichting van een |
| aankoopcentrale, herschikking van de administratieve gebouwen. | aankoopcentrale, herschikking van de administratieve gebouwen. |
| De aangevoerde groeiparameters en -percentages moeten in detail | De aangevoerde groeiparameters en -percentages moeten in detail |
| beschreven en verantwoord worden. | beschreven en verantwoord worden. |
| Een functionele krachtlijn (bijlagen 2 en 3) | Een functionele krachtlijn (bijlagen 2 en 3) |
| De gewone functionele classificatie (bijlage 2) en de buitengewone | De gewone functionele classificatie (bijlage 2) en de buitengewone |
| functionele classificatie (bijlage 3) zijn ingedeeld in 11 | functionele classificatie (bijlage 3) zijn ingedeeld in 11 |
| activiteitssectoren die de volledige werking van de gemeente | activiteitssectoren die de volledige werking van de gemeente |
| bestrijken. | bestrijken. |
| Wat de gewone dienst betreft, moeten de maatregelen die genomen zullen | Wat de gewone dienst betreft, moeten de maatregelen die genomen zullen |
| worden - zowel aan de ontvangstenzijde als aan de uitgavenzijde - voor | worden - zowel aan de ontvangstenzijde als aan de uitgavenzijde - voor |
| elke activiteitssector nauwkeurig beschreven worden, met vermelding | elke activiteitssector nauwkeurig beschreven worden, met vermelding |
| van hun nettoweerslag. | van hun nettoweerslag. |
| Het is mogelijk dat sommige sectoren geen bijzondere toelichting | Het is mogelijk dat sommige sectoren geen bijzondere toelichting |
| vergen; deze sectoren moeten dan wel gekwantificeerd worden in het | vergen; deze sectoren moeten dan wel gekwantificeerd worden in het |
| beheersplan. | beheersplan. |
| Het algemeen saldo in het becijferd document moet overeenstemmen met | Het algemeen saldo in het becijferd document moet overeenstemmen met |
| het saldo dat is aangegeven in het « economisch » beheersplan. | het saldo dat is aangegeven in het « economisch » beheersplan. |
| Ook het investeringsplan of -programma moet uitgewerkt worden op basis | Ook het investeringsplan of -programma moet uitgewerkt worden op basis |
| van deze functionele krachtlijn. | van deze functionele krachtlijn. |
| Wij beklemtonen de noodzaak om een realistisch investeringsprogramma | Wij beklemtonen de noodzaak om een realistisch investeringsprogramma |
| op te stellen, dat aansluit bij de behoeften van de gemeente vanuit | op te stellen, dat aansluit bij de behoeften van de gemeente vanuit |
| het oogpunt van demografische en economische ontwikkeling. | het oogpunt van demografische en economische ontwikkeling. |
| Er dient rekening gehouden te worden met de al gerealiseerde | Er dient rekening gehouden te worden met de al gerealiseerde |
| investeringen en met het implementeren van nieuwe beleidsmaatregelen. | investeringen en met het implementeren van nieuwe beleidsmaatregelen. |
| Voor elke investering moeten de nieuwe kosten die eruit voortvloeien | Voor elke investering moeten de nieuwe kosten die eruit voortvloeien |
| beschreven en gekwantificeerd worden, zodat de investeringen opgenomen | beschreven en gekwantificeerd worden, zodat de investeringen opgenomen |
| kunnen worden in het beheersplan. | kunnen worden in het beheersplan. |
| Van elke nieuwe investering moet dus de weerslag op de werkingskosten | Van elke nieuwe investering moet dus de weerslag op de werkingskosten |
| geraamd worden. | geraamd worden. |
| In geval van beleidsmaatregelen die via een vzw uitgevoerd worden, | In geval van beleidsmaatregelen die via een vzw uitgevoerd worden, |
| moet aangegeven worden welke weerslag de maatregelen hebben op de | moet aangegeven worden welke weerslag de maatregelen hebben op de |
| subsidie die aan de VZW verleend wordt. | subsidie die aan de VZW verleend wordt. |
| Zowel voor de gewone als de buitengewone dienst met de financiering | Zowel voor de gewone als de buitengewone dienst met de financiering |
| toegelicht worden. | toegelicht worden. |
| In de nota moeten minstens de volgende activiteitssectoren meer in | In de nota moeten minstens de volgende activiteitssectoren meer in |
| detail toegelicht worden : | detail toegelicht worden : |
| * Openbare orde en veiligheid : | * Openbare orde en veiligheid : |
| Subsidie aan de politiezone : verloop van het bedrag en | Subsidie aan de politiezone : verloop van het bedrag en |
| vooruitzichten. | vooruitzichten. |
| Preventie- en veiligheidscontracten, stadswachten, geplande projecten | Preventie- en veiligheidscontracten, stadswachten, geplande projecten |
| voor de betreffende 3 jaar, nettokosten. | voor de betreffende 3 jaar, nettokosten. |
| Gelet op het overwicht van de personeelsuitgaven in de begroting van | Gelet op het overwicht van de personeelsuitgaven in de begroting van |
| de politiezones, zou het verloop van de dotatie moeten overeenstemmen | de politiezones, zou het verloop van de dotatie moeten overeenstemmen |
| met dat van de personeelsuitgaven van de gemeente. | met dat van de personeelsuitgaven van de gemeente. |
| * Onderwijs : | * Onderwijs : |
| Onderscheid tussen gesubsidieerd personeel en personeel ten laste van | Onderscheid tussen gesubsidieerd personeel en personeel ten laste van |
| de gemeente. | de gemeente. |
| Opening van nieuwe klassen, scholen; aantal bijkomende plaatsen per | Opening van nieuwe klassen, scholen; aantal bijkomende plaatsen per |
| onderwijsniveau. | onderwijsniveau. |
| Nieuwe activiteiten. | Nieuwe activiteiten. |
| * Jeugd, bevolkingseducatie, schone kunsten : | * Jeugd, bevolkingseducatie, schone kunsten : |
| Zwembaden, sportterreinen, parken, bibliotheken, cultuurcentra, musea, | Zwembaden, sportterreinen, parken, bibliotheken, cultuurcentra, musea, |
| ... | ... |
| * Sociale zekerheid en maatschappelijk welzijn : | * Sociale zekerheid en maatschappelijk welzijn : |
| Verloop van de dotatie aan het O.C.M.W. - verantwoording van de | Verloop van de dotatie aan het O.C.M.W. - verantwoording van de |
| vooruitzichten | vooruitzichten |
| Toelichting van de huidige en nieuwe beleidsmaatregelen die in overleg | Toelichting van de huidige en nieuwe beleidsmaatregelen die in overleg |
| met het O.C.M.W. plaatsvinden. | met het O.C.M.W. plaatsvinden. |
| * Sociale en gezinsbijstand : | * Sociale en gezinsbijstand : |
| Aantal gemeentelijke crèches en opvangplaatsen : openingen of | Aantal gemeentelijke crèches en opvangplaatsen : openingen of |
| uitbreidingen, bijzondere initiatieven. | uitbreidingen, bijzondere initiatieven. |
| * Volksgezondheid en openbare hygiëne : | * Volksgezondheid en openbare hygiëne : |
| Openbare ziekenhuizen, openbare netheid. | Openbare ziekenhuizen, openbare netheid. |
| * Huisvesting en ruimtelijke ordening : | * Huisvesting en ruimtelijke ordening : |
| Ongeacht of de gemeente al dan niet over een grondbedrijf beschikt, | Ongeacht of de gemeente al dan niet over een grondbedrijf beschikt, |
| moet hier het grondbeleid aangegeven worden, dat eventueel de vorm kan | moet hier het grondbeleid aangegeven worden, dat eventueel de vorm kan |
| aannemen van een tegemoetkoming in het tekort van het grondbedrijf. | aannemen van een tegemoetkoming in het tekort van het grondbedrijf. |
| Wijkcontracten. | Wijkcontracten. |
| Om de 3 jaar worden de instructies in verband met de in acht te nemen | Om de 3 jaar worden de instructies in verband met de in acht te nemen |
| parameters gepreciseerd in een begeleidend document. | parameters gepreciseerd in een begeleidend document. |
| Met de meeste hoogachting, | Met de meeste hoogachting, |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |