Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van --
← Terug naar "Ministeriële omzendbrief betreffende de samenstelling van de aanvraag van de vergunningen "
Ministeriële omzendbrief betreffende de samenstelling van de aanvraag van de vergunningen Ministeriële omzendbrief betreffende de samenstelling van de aanvraag van de vergunningen
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
1 FEBRUARI 2010. - Ministeriële omzendbrief betreffende de 1 FEBRUARI 2010. - Ministeriële omzendbrief betreffende de
samenstelling van de aanvraag van de vergunningen samenstelling van de aanvraag van de vergunningen
Aan de Dames en Heren leden van de Gemeentecolleges van de steden en Aan de Dames en Heren leden van de Gemeentecolleges van de steden en
gemeenten van het Waalse Gewest, gemeenten van het Waalse Gewest,
Aan Mevrouw en de Heren afgevaardigd ambtenaren van de Buitendirecties Aan Mevrouw en de Heren afgevaardigd ambtenaren van de Buitendirecties
van het Operationeel Directoraat-generaal 04 - Ruimtelijke Ordening, van het Operationeel Directoraat-generaal 04 - Ruimtelijke Ordening,
Huisvesting, Erfgoed en Energie - van de Waalse Overheidsdienst (SPW), Huisvesting, Erfgoed en Energie - van de Waalse Overheidsdienst (SPW),
I. WETTELIJKE REFERENTIE I. WETTELIJKE REFERENTIE
Artikel 285 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Artikel 285 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening,
Stedenbouw en Patrimonium, gewijzigd bij het besluit van de Waalse Stedenbouw en Patrimonium, gewijzigd bij het besluit van de Waalse
Regering van 18 juni 2009. Regering van 18 juni 2009.
II. INLEIDING II. INLEIDING
Het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium Het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium
bepaalt dat de bebouwing van elke ruimte op duurzame wijze bedacht bepaalt dat de bebouwing van elke ruimte op duurzame wijze bedacht
moet worden teneinde in te spelen op de sociale, economische, moet worden teneinde in te spelen op de sociale, economische,
mobiliteits-, patrimoniale en milieubehoeften van de gemeenschap. mobiliteits-, patrimoniale en milieubehoeften van de gemeenschap.
De uitvoering van elk stedenbouwkundig ontwerp moet bijdragen tot de De uitvoering van elk stedenbouwkundig ontwerp moet bijdragen tot de
kwaliteit van het levenskader van de toekomstige bewoners en er moet kwaliteit van het levenskader van de toekomstige bewoners en er moet
bijgevolg nagegaan worden of het past binnen een gegeven omgeving en bijgevolg nagegaan worden of het past binnen een gegeven omgeving en
of er met de energetische prestaties van de bebouwing en de gebouwen of er met de energetische prestaties van de bebouwing en de gebouwen
rekening gehouden wordt. rekening gehouden wordt.
Bovendien moet het ontwerp los van de wezenlijke analyse van zijn Bovendien moet het ontwerp los van de wezenlijke analyse van zijn
parameters beoordeeld worden. parameters beoordeeld worden.
De bebouwing berust immers op enkele grote principes aan de hand De bebouwing berust immers op enkele grote principes aan de hand
waarvan de adviseur zijn beoordeling kan structureren. Die principes, waarvan de adviseur zijn beoordeling kan structureren. Die principes,
die enkel ter informatie vermeld worden, zijn de volgende : die enkel ter informatie vermeld worden, zijn de volgende :
- nagaan of de bouw geschikt is op de plaats waar hij gepland wordt, - nagaan of de bouw geschikt is op de plaats waar hij gepland wordt,
rekening houdend met de eisen van de site, de algemene bestemming van rekening houdend met de eisen van de site, de algemene bestemming van
de wijk en de eventuele hinder veroorzaakt door de functies die hij de wijk en de eventuele hinder veroorzaakt door de functies die hij
zal onderbrengen (weerslag op de mobiliteit, het landschap, verdeling zal onderbrengen (weerslag op de mobiliteit, het landschap, verdeling
van de functies...). Dat principe wordt ontwikkeld in het "SDER" van de functies...). Dat principe wordt ontwikkeld in het "SDER"
(ontwikkeling van de gewestelijke ruimte); (ontwikkeling van de gewestelijke ruimte);
- nagaan of de vestiging van de bouw, de afmetingen ervan en de - nagaan of de vestiging van de bouw, de afmetingen ervan en de
gebruikte materialen geschikt zijn, rekening houdend met de bestaande gebruikte materialen geschikt zijn, rekening houdend met de bestaande
of toekomstige bebouwing; of toekomstige bebouwing;
- ervoor zorgen dat de verschillende bestanddelen van de architectuur - ervoor zorgen dat de verschillende bestanddelen van de architectuur
van het gebouw tegelijkertijd bijdragen tot de verbetering van het van het gebouw tegelijkertijd bijdragen tot de verbetering van het
imago van de wijk en op gepaste wijze inspelen op de behoeften; imago van de wijk en op gepaste wijze inspelen op de behoeften;
- er rekening mee houden dat een ontwerp één van de bestanddelen moet - er rekening mee houden dat een ontwerp één van de bestanddelen moet
zijn van een idealiter coherente organisatie van bouwwerken die vanaf zijn van een idealiter coherente organisatie van bouwwerken die vanaf
de openbare ruimte zichtbaar zijn (gemeenschappelijk standpunt), en de openbare ruimte zichtbaar zijn (gemeenschappelijk standpunt), en
tegelijkertijd de uitdrukking van een functie (individueel standpunt); tegelijkertijd de uitdrukking van een functie (individueel standpunt);
- zorgen voor de bescherming van de gebouwen van degelijke - zorgen voor de bescherming van de gebouwen van degelijke
architecturale kwaliteit en voor de bevordering van een rijke, architecturale kwaliteit en voor de bevordering van een rijke,
creatieve hedendaagse architectuur die aangenaam is om in te leven en creatieve hedendaagse architectuur die aangenaam is om in te leven en
om naar te kijken; om naar te kijken;
- ervoor zorgen dat gebouwen niet onnodig opvallen t.o.v. de - ervoor zorgen dat gebouwen niet onnodig opvallen t.o.v. de
bouwwerken die de basisstructuur van het dorp of van de stad vormen bouwwerken die de basisstructuur van het dorp of van de stad vormen
(met uitzondering van de gebouwen met een symbolische waarde); (met uitzondering van de gebouwen met een symbolische waarde);
- de architectuur van de nieuwe bouwwerken 'in overeenstemming - de architectuur van de nieuwe bouwwerken 'in overeenstemming
brengen' met die van de bestaande gebouwen nabij of binnen gebouwde brengen' met die van de bestaande gebouwen nabij of binnen gebouwde
gehelen die zeer coherent zijn of die een hoge patrimoniale waarde gehelen die zeer coherent zijn of die een hoge patrimoniale waarde
hebben. hebben.
Daarenboven is het geboden, in het kader van de motivering van de Daarenboven is het geboden, in het kader van de motivering van de
beslissing en op basis van de analyse van de tegengekomen situaties, beslissing en op basis van de analyse van de tegengekomen situaties,
dat de overheid rechtvaardigt dat wel degelijk aan die criteria en dat de overheid rechtvaardigt dat wel degelijk aan die criteria en
parameters is voldaan, meer bepaald, dat de geplande handelingen en parameters is voldaan, meer bepaald, dat de geplande handelingen en
werken de hoofdbestemming van het gebied niet in het gedrang brengen werken de hoofdbestemming van het gebied niet in het gedrang brengen
en verenigbaar zijn met de omgeving, dat zij de krachtlijnen van het en verenigbaar zijn met de omgeving, dat zij de krachtlijnen van het
landschap ofwel in acht nemen, ofwel structureren, ofwel herstellen, landschap ofwel in acht nemen, ofwel structureren, ofwel herstellen,
dat de gebouwen, verbouwingen, uitbreidingen of wederopbouwen zich in dat de gebouwen, verbouwingen, uitbreidingen of wederopbouwen zich in
de al dan niet bebouwde site integreren en de inrichting van het de al dan niet bebouwde site integreren en de inrichting van het
gebied niet in gevaar brengen, dat ze uitgevoerd zullen worden op een gebied niet in gevaar brengen, dat ze uitgevoerd zullen worden op een
wijze die verenigbaar is met de algemene bestemming van bedoeld gebied wijze die verenigbaar is met de algemene bestemming van bedoeld gebied
en met de stedenbouwkundige of architecturale opties van de plannen en en met de stedenbouwkundige of architecturale opties van de plannen en
reglementen. reglementen.
De analyse van de overheid moet ook berusten op andere meer technische De analyse van de overheid moet ook berusten op andere meer technische
criteria; zo wordt de vergunning geweigerd of aan voorwaarden criteria; zo wordt de vergunning geweigerd of aan voorwaarden
onderworpen indien het gaat om bouwen of om het bebouwen van een onderworpen indien het gaat om bouwen of om het bebouwen van een
terrein zonder toegang tot een weg die, rekening houdend met de terrein zonder toegang tot een weg die, rekening houdend met de
plaatsligging, voldoende voorzien is van water en stroom, over een plaatsligging, voldoende voorzien is van water en stroom, over een
harde bedekking beschikt en breed genoeg is. harde bedekking beschikt en breed genoeg is.
De beslissing van de overheid moet gemotiveerd zijn, o.a. op basis van De beslissing van de overheid moet gemotiveerd zijn, o.a. op basis van
de stukken waaruit het dossier bestaat : enerzijds, de stukken waarin de stukken waaruit het dossier bestaat : enerzijds, de stukken waarin
het voorwerp van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning het voorwerp van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning
aangegeven wordt, anderzijds, de stukken waarin de context van de aangegeven wordt, anderzijds, de stukken waarin de context van de
aanvraag omschreven wordt. aanvraag omschreven wordt.
Wanneer een openbaar onderzoek georganiseerd wordt of wanneer een Wanneer een openbaar onderzoek georganiseerd wordt of wanneer een
burger kennis wenst te nemen van het dossier van de aanvraag tot burger kennis wenst te nemen van het dossier van de aanvraag tot
stedenbouwkundige vergunning overeenkomstig de bepalingen van het stedenbouwkundige vergunning overeenkomstig de bepalingen van het
Wetboek van het milieurecht, is het bovendien van belang dat hij Wetboek van het milieurecht, is het bovendien van belang dat hij
inzage kan nemen van de stukken die nodig zijn voor het goede begrip inzage kan nemen van de stukken die nodig zijn voor het goede begrip
van het ontwerp opdat hij zich op geschikte wijze erover zou kunnen van het ontwerp opdat hij zich op geschikte wijze erover zou kunnen
uitdrukken. uitdrukken.
Tot slot moet de architect, auteur van het ontwerp, wanneer hij een Tot slot moet de architect, auteur van het ontwerp, wanneer hij een
aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning indient, de parameters van aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning indient, de parameters van
de geplande handelingen en werken kunnen opgeven en de weerhouden de geplande handelingen en werken kunnen opgeven en de weerhouden
opties op architecturaal en milieugebied kunnen rechtvaardigen, opties op architecturaal en milieugebied kunnen rechtvaardigen,
rekening houdend met het geplande programma en de context. rekening houdend met het geplande programma en de context.
Tot slot speelt de samenstelling van het dossier van de aanvraag tot Tot slot speelt de samenstelling van het dossier van de aanvraag tot
stedenbouwkundige vergunning een fundamentele rol voor een goed begrip stedenbouwkundige vergunning een fundamentele rol voor een goed begrip
van het ontwerp en van de adequatie ervan met zijn omgeving, voor de van het ontwerp en van de adequatie ervan met zijn omgeving, voor de
architect en zijn klanten, die hun keuze moeten motiveren, voor de architect en zijn klanten, die hun keuze moeten motiveren, voor de
burger, die desgevallend zijn reactie moet motiveren, en voor de burger, die desgevallend zijn reactie moet motiveren, en voor de
overheid, die haar beslissing moet motiveren. overheid, die haar beslissing moet motiveren.
Indien de Regering voorschrijft dat het dossier van de aanvraag tot Indien de Regering voorschrijft dat het dossier van de aanvraag tot
stedenbouwkundige vergunning een reeks documenten en gegevens moet stedenbouwkundige vergunning een reeks documenten en gegevens moet
bevatten, dan is dat klaarblijkelijk om die doelstellingen te halen. bevatten, dan is dat klaarblijkelijk om die doelstellingen te halen.
De jurisprudentie van de Raad van State is ondubbelzinnig daaromtrent De jurisprudentie van de Raad van State is ondubbelzinnig daaromtrent
en maakt het mogelijk om de exacte draagwijdte van een lijst van te en maakt het mogelijk om de exacte draagwijdte van een lijst van te
verstrekken documenten te beoordelen. verstrekken documenten te beoordelen.
O.a. in zijn arrest nr. 157.204 van 30 maart 2006 acht de Raad van O.a. in zijn arrest nr. 157.204 van 30 maart 2006 acht de Raad van
State dat "eventuele leemtes in de samenstelling van het State dat "eventuele leemtes in de samenstelling van het
bouwaanvraagdossier in principe geen afbreuk kunnen doen aan de bouwaanvraagdossier in principe geen afbreuk kunnen doen aan de
wettelijkheid van de afgeleverde vergunning wanneer vast staat dat de wettelijkheid van de afgeleverde vergunning wanneer vast staat dat de
bevoegde overheid zich ondanks die leemtes na grondig onderzoek heeft bevoegde overheid zich ondanks die leemtes na grondig onderzoek heeft
kunnen uitspreken". kunnen uitspreken".
Dat houdt dus in dat de eerste doelstelling op basis van voldoende Dat houdt dus in dat de eerste doelstelling op basis van voldoende
duidelijke documenten moet toelaten om goede beslissingen te nemen duidelijke documenten moet toelaten om goede beslissingen te nemen
door ze op gepaste wijze te motiveren. door ze op gepaste wijze te motiveren.
De inhoud van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning mag dus De inhoud van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning mag dus
niet beschouwd worden als een finaliteit op zich, los van de niet beschouwd worden als een finaliteit op zich, los van de
kwaliteit, de juistheid en het nut van de informatie die verstrekt kwaliteit, de juistheid en het nut van de informatie die verstrekt
wordt over een welbepaald ontwerp en een welbepaalde omgeving. wordt over een welbepaald ontwerp en een welbepaalde omgeving.
III. Wijzigingen aangebracht in het besluit van de Waalse Regering van III. Wijzigingen aangebracht in het besluit van de Waalse Regering van
18 juni 2009 betreffende de samenstelling van de aanvragen tot 18 juni 2009 betreffende de samenstelling van de aanvragen tot
stedenbouwkundige vergunning. stedenbouwkundige vergunning.
De tekst van het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009 De tekst van het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009
beoogt de nadere bepaling van de inhoud van de dossiers van de beoogt de nadere bepaling van de inhoud van de dossiers van de
aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning.
De toepassing van het besluit van 18 juni 2009 heeft aanleiding De toepassing van het besluit van 18 juni 2009 heeft aanleiding
gegeven tot talrijke evoluties in de samenstelling, de indiening en gegeven tot talrijke evoluties in de samenstelling, de indiening en
het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning.
De inwerkingtreding van die bepalingen op 4 september 2009 met De inwerkingtreding van die bepalingen op 4 september 2009 met
terugwerkende kracht op 1 september 2009 heeft voor verbazing kunnen terugwerkende kracht op 1 september 2009 heeft voor verbazing kunnen
zorgen. zorgen.
Ze heeft klaarblijkelijk aanleiding gegeven tot uiteenlopende Ze heeft klaarblijkelijk aanleiding gegeven tot uiteenlopende
interpretaties, het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige interpretaties, het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige
vergunning onnodig vertraagd op gevaar af van onrechtvaardige vergunning onnodig vertraagd op gevaar af van onrechtvaardige
behandelingen ervan op het Waalse grondgebied. In dat kader moest het behandelingen ervan op het Waalse grondgebied. In dat kader moest het
dagelijkse werk van talrijke actoren van de ruimtelijke ordening dagelijkse werk van talrijke actoren van de ruimtelijke ordening
herbeschouwd worden. herbeschouwd worden.
Deze omzendbrief heeft niet tot doel om af te wijken van de inhoud van Deze omzendbrief heeft niet tot doel om af te wijken van de inhoud van
de norm - een hogere norm kan immers onmogelijk gewijzigd worden op de norm - een hogere norm kan immers onmogelijk gewijzigd worden op
grond van een omzendbrief -, maar om de bij dat besluit opgelegde grond van een omzendbrief -, maar om de bij dat besluit opgelegde
vereisten beter af te bakenen teneinde optimaal in te spelen op de vereisten beter af te bakenen teneinde optimaal in te spelen op de
hoofddoelstelling van de reglementaire bepalingen zodat de hoofddoelstelling van de reglementaire bepalingen zodat de
interpretatie genuanceerd wordt rekening houdend met de context en het interpretatie genuanceerd wordt rekening houdend met de context en het
ontwerp, en zodat de regel zodoende overal op dezelfde wijze toegepast ontwerp, en zodat de regel zodoende overal op dezelfde wijze toegepast
wordt, na overleg met de terreinactoren. wordt, na overleg met de terreinactoren.
Bovendien zal de administratieve vereenvoudiging ten gunste van alle Bovendien zal de administratieve vereenvoudiging ten gunste van alle
actoren bijdragen tot de leesbaarheid en een goed begrip van de actoren bijdragen tot de leesbaarheid en een goed begrip van de
bestuurshandelingen. bestuurshandelingen.
* Tegengekomen bijzondere moeilijkheden * Tegengekomen bijzondere moeilijkheden
Wat die elementen betreft is het onnodig systematisch te verwijzen Wat die elementen betreft is het onnodig systematisch te verwijzen
naar alle bepalingen van artikel 285 van het "CWATUP". naar alle bepalingen van artikel 285 van het "CWATUP".
Deze omzendbrief is gericht op de punten die voor discussie hebben Deze omzendbrief is gericht op de punten die voor discussie hebben
gezorgd, namelijk : het verslag, de fotoreportage, de visualisatie van gezorgd, namelijk : het verslag, de fotoreportage, de visualisatie van
het ontwerp. het ontwerp.
Wat de bronnen van de te verstrekken gegevens betreft, moet gezorgd Wat de bronnen van de te verstrekken gegevens betreft, moet gezorgd
worden voor een vlotte toegang tot de verschillende documenten die worden voor een vlotte toegang tot de verschillende documenten die
nodig zijn voor de opstelling van het verslag. nodig zijn voor de opstelling van het verslag.
Daartoe stelt het DGO4 op zijn website (http://mrw.wallonie.be/dgatlp) Daartoe stelt het DGO4 op zijn website (http://mrw.wallonie.be/dgatlp)
een pagina ter beschikking met de lijst van de beschikbare gegevens en een pagina ter beschikking met de lijst van de beschikbare gegevens en
de kenmerken ervan. Die pagina zal door het DGO4 geactualiseerd worden de kenmerken ervan. Die pagina zal door het DGO4 geactualiseerd worden
naar gelang van de evolutie van de informatiebronnen. naar gelang van de evolutie van de informatiebronnen.
Indien de vereiste elektronische gegevens niet beschikbaar zijn, Indien de vereiste elektronische gegevens niet beschikbaar zijn,
kunnen de gemeentebesturen en de Buitendirecties van het DGO4 elk kunnen de gemeentebesturen en de Buitendirecties van het DGO4 elk
noodzakelijk document verschaffen (zie de bepalingen van het Wetboek noodzakelijk document verschaffen (zie de bepalingen van het Wetboek
van het milieurecht, art. D.10 en volgende en R.17). van het milieurecht, art. D.10 en volgende en R.17).
* Het verslag (artikel 285,3°, a). * Het verslag (artikel 285,3°, a).
Een document dat verslag genoemd wordt moet in het dossier voorkomen. Een document dat verslag genoemd wordt moet in het dossier voorkomen.
Architecturale keuze - Afwijkingen. Architecturale keuze - Afwijkingen.
Een tekst moet het ontwerp in zijn wezenlijke en relevante parameters Een tekst moet het ontwerp in zijn wezenlijke en relevante parameters
weergeven, alsook de keuze van een vestiging, van een architecturale weergeven, alsook de keuze van een vestiging, van een architecturale
samenstelling, van afmetingen, materialen... in verband met een samenstelling, van afmetingen, materialen... in verband met een
geïdentificeerde stedenbouwkundige context. geïdentificeerde stedenbouwkundige context.
Voor de architect is het een opportuniteit om zijn opties te kennen te Voor de architect is het een opportuniteit om zijn opties te kennen te
geven en zodoende een toegangssleutel voor een goed begrip van het geven en zodoende een toegangssleutel voor een goed begrip van het
ontwerp ter beschikking te stellen. ontwerp ter beschikking te stellen.
Een originele en bijzonder aan de context aangepaste benadering, die Een originele en bijzonder aan de context aangepaste benadering, die
eventueel deel uitmaakt van een specifiek programma, kan eventueel deel uitmaakt van een specifiek programma, kan
rechtvaardigen dat afgeweken wordt van een plan of een reglement. De rechtvaardigen dat afgeweken wordt van een plan of een reglement. De
motivering van de aangevraagde afwijkingen kan de overheid en de motivering van de aangevraagde afwijkingen kan de overheid en de
aanwonende burger inlichten over de gemaakte keuze, waarbij hetzij aanwonende burger inlichten over de gemaakte keuze, waarbij hetzij
ongegronde kritieken, hetzij verzoeken om uitleg a posteriori vermeden ongegronde kritieken, hetzij verzoeken om uitleg a posteriori vermeden
worden. Daarenboven kan het verslag uitdrukkelijk verwijzen naar worden. Daarenboven kan het verslag uitdrukkelijk verwijzen naar
bepaalde punten ontwikkeld in de milieueffectrapportering, ter bepaalde punten ontwikkeld in de milieueffectrapportering, ter
herinnering een verplichting die niet door het "CWATUP" is opgelegd herinnering een verplichting die niet door het "CWATUP" is opgelegd
maar door het systeem inzake de milieueffectbeoordeling van de maar door het systeem inzake de milieueffectbeoordeling van de
ontwerpen dat georganiseerd wordt krachtens Boek I van het ontwerpen dat georganiseerd wordt krachtens Boek I van het
Milieuwetboek, artikelen D.62 en volgende, alsook de artikelen R.52 en Milieuwetboek, artikelen D.62 en volgende, alsook de artikelen R.52 en
volgende. volgende.
Het is evenwel van belang dat de sleutelpunten in het verslag Het is evenwel van belang dat de sleutelpunten in het verslag
voorkomen, daar de verwijzing de mogelijkheid biedt om het voornemen voorkomen, daar de verwijzing de mogelijkheid biedt om het voornemen
beter aan te vullen. beter aan te vullen.
Situatie Situatie
De kaarten zullen in het formaat A4 of A3 geproduceerd worden, al De kaarten zullen in het formaat A4 of A3 geproduceerd worden, al
naargelang van de vereiste schaal. naargelang van de vereiste schaal.
Rechtstoestand Rechtstoestand
De gegevens over de bestemmingen van het gewestplan, de gemeentelijke De gegevens over de bestemmingen van het gewestplan, de gemeentelijke
plannen van aanleg, het stedenbouwkundig en milieuverslag,... kunnen plannen van aanleg, het stedenbouwkundig en milieuverslag,... kunnen
ingekeken worden op digitaal formaat (zie informatiebronnen ingekeken worden op digitaal formaat (zie informatiebronnen
hierboven). hierboven).
Bovendien kan de architect zich desgevallend rechtstreeks tot de Bovendien kan de architect zich desgevallend rechtstreeks tot de
gemeentelijke diensten wenden om kennis te nemen van de gezamenlijke gemeentelijke diensten wenden om kennis te nemen van de gezamenlijke
bepalingen betreffende bedoeld terrein, o.a. voor bepalingen betreffende bedoeld terrein, o.a. voor
verkavelingsvergunningen. verkavelingsvergunningen.
Stedenbouwkundige en landschappelijke context Stedenbouwkundige en landschappelijke context
Een kaartachtergrond, opgemaakt op 1/500e, mag aangetekend worden om Een kaartachtergrond, opgemaakt op 1/500e, mag aangetekend worden om
te wijzen op de technische wegelementen of op de opmerkelijke te wijzen op de technische wegelementen of op de opmerkelijke
landschapselementen,... Desgevallend kan een op de kaartachtergrond landschapselementen,... Desgevallend kan een op de kaartachtergrond
aangebracht luchtbeeld als drager dienen, zelfs op een kleinere schaal aangebracht luchtbeeld als drager dienen, zelfs op een kleinere schaal
(1/2 500e), in geval van juistere perceptie van de kenmerken van de (1/2 500e), in geval van juistere perceptie van de kenmerken van de
site, in het bijzonder wanneer het ontwerp de toepassing van de site, in het bijzonder wanneer het ontwerp de toepassing van de
artikelen 110 tot 113 en 127, § 3, inhoudt. artikelen 110 tot 113 en 127, § 3, inhoudt.
Vestiging, afmetingen, aard of bestemming van de bestaande bouwwerken Vestiging, afmetingen, aard of bestemming van de bestaande bouwwerken
Dit punt heeft niet tot gevolg dat een wetenschappelijke opmeting of Dit punt heeft niet tot gevolg dat een wetenschappelijke opmeting of
een axonometrie van alle bouwwerken binnen een straal van 50 m een axonometrie van alle bouwwerken binnen een straal van 50 m
uitgevoerd moet worden. Het volstaat de gewone en relevante kenmerken uitgevoerd moet worden. Het volstaat de gewone en relevante kenmerken
van de omgevingscontext met aantekeningen op de kaart te vermelden. De van de omgevingscontext met aantekeningen op de kaart te vermelden. De
hoogte van de bouwwerken moet simpelweg door het aantal niveaus hoogte van de bouwwerken moet simpelweg door het aantal niveaus
opgegeven worden, desgevallend met melding van de niveaus met een opgegeven worden, desgevallend met melding van de niveaus met een
dakvolume. dakvolume.
Bij wijze van voorbeeld, is het van belang om de bouw van een Bij wijze van voorbeeld, is het van belang om de bouw van een
appartementsgebouw van vier niveaus in zijn context te plaatsen en appartementsgebouw van vier niveaus in zijn context te plaatsen en
erop te wijzen dat het enkel door gebouwen van twee niveaus omringd is erop te wijzen dat het enkel door gebouwen van twee niveaus omringd is
of het bewijs te leveren van de onmiddelijke nabijheid van een of het bewijs te leveren van de onmiddelijke nabijheid van een
constructie van dezelfde hoogte. constructie van dezelfde hoogte.
In stadscentra kan de gemiddelde kroonlijsthoogte interessant blijken In stadscentra kan de gemiddelde kroonlijsthoogte interessant blijken
te zijn wanneer verschillende types habitat zich vermengen. De te zijn wanneer verschillende types habitat zich vermengen. De
mogelijkheid om dergelijke nadere gegevens te kunnen vragen wordt niet mogelijkheid om dergelijke nadere gegevens te kunnen vragen wordt niet
uitgesloten. uitgesloten.
Bepaalde kenmerken, zoals de nabijheid van een school, een winkel, Bepaalde kenmerken, zoals de nabijheid van een school, een winkel,
enz., zullen ook vermeld moeten worden. enz., zullen ook vermeld moeten worden.
Het merendeel van die nadere gegevens moet verstrekt kunnen worden Het merendeel van die nadere gegevens moet verstrekt kunnen worden
door waarneming en niet door de naburige eigendommen fysisch te moeten door waarneming en niet door de naburige eigendommen fysisch te moeten
betreden. betreden.
De gegevens betreffende de afmetingen zijn dus niet het resultaat van De gegevens betreffende de afmetingen zijn dus niet het resultaat van
een uitvoerige wetenschappelijke analyse van de context maar van de een uitvoerige wetenschappelijke analyse van de context maar van de
identificatie van referentie-elementen die relevant zijn voor de identificatie van referentie-elementen die relevant zijn voor de
beoordeling van het ontwerp. De auteur van het ontwerp moet die beoordeling van het ontwerp. De auteur van het ontwerp moet die
gegevens dan ook beschouwen als een mogelijkheid om zijn ontwerp gegevens dan ook beschouwen als een mogelijkheid om zijn ontwerp
t.o.v. van zijn omgeving te rechtvaardigen, wat de hoofddoelstelling t.o.v. van zijn omgeving te rechtvaardigen, wat de hoofddoelstelling
van dit document is, en niet het verschaffen van opmetingen van van dit document is, en niet het verschaffen van opmetingen van
gedeelten van gemeentelijk grondgebied. gedeelten van gemeentelijk grondgebied.
Er dient te worden opgemerkt dat de gegevens over de vestiging, de Er dient te worden opgemerkt dat de gegevens over de vestiging, de
afmetingen, de aard of de bestemming van de bouwwerken die binnen een afmetingen, de aard of de bestemming van de bouwwerken die binnen een
straal van 50 meter gelegen zijn geenszins een nieuwe vereiste vormen straal van 50 meter gelegen zijn geenszins een nieuwe vereiste vormen
daar ze al het voorwerp uitmaakten van de bepalingen van het Wetboek daar ze al het voorwerp uitmaakten van de bepalingen van het Wetboek
van kracht voor 1 september 2009. van kracht voor 1 september 2009.
* Fotoreportage. * Fotoreportage.
Het document met als titel "fotoreportage" moet minstens 5 foto's Het document met als titel "fotoreportage" moet minstens 5 foto's
bevatten : bevatten :
b.i. Twee opnamen vanop de weg b.i. Twee opnamen vanop de weg
Doelstelling : de visualisatie van de context langs de weg, aan de Doelstelling : de visualisatie van de context langs de weg, aan de
kant van bedoeld perceel en ertegenover. kant van bedoeld perceel en ertegenover.
b.ii. Drie andere opnamen b.ii. Drie andere opnamen
Drie opnamen om de grenzen van bedoeld goed en de naburige bouwwerken Drie opnamen om de grenzen van bedoeld goed en de naburige bouwwerken
te visualiseren. Doelstelling : de bouwwerken en inrichtingen buiten te visualiseren. Doelstelling : de bouwwerken en inrichtingen buiten
elke grens (2 laterale en één achteraan het perceel) vermelden. elke grens (2 laterale en één achteraan het perceel) vermelden.
Plus, Plus,
b.iii. wanneer het gaat om een nieuwbouw, wanneer het ontwerp b.iii. wanneer het gaat om een nieuwbouw, wanneer het ontwerp
aanleiding geeft tot de toepassing van de artikelen 110 tot 113, 127, aanleiding geeft tot de toepassing van de artikelen 110 tot 113, 127,
§ 3, wanneer het gaat om een vergunning voor gegroepeerde gebouwen of § 3, wanneer het gaat om een vergunning voor gegroepeerde gebouwen of
wanneer het ontwerp gelegen is binnen een landschappelijk waardevolle wanneer het ontwerp gelegen is binnen een landschappelijk waardevolle
omtrek : omtrek :
- minstens drie verschillende verwijderde opnamen waarmee de - minstens drie verschillende verwijderde opnamen waarmee de
gezamenlijke landschappelijke context van het ontwerp gevisualiseerd gezamenlijke landschappelijke context van het ontwerp gevisualiseerd
kan worden, waarbij de vestigingsplaats ervan op de foto aangegeven kan worden, waarbij de vestigingsplaats ervan op de foto aangegeven
wordt; wordt;
- één of verschillende representatieve opnamen, in drie dimensies, van - één of verschillende representatieve opnamen, in drie dimensies, van
de geplande handelingen en werken en van de feitelijke toestand binnen de geplande handelingen en werken en van de feitelijke toestand binnen
een straal van 50 m van elk van de grenzen van bedoeld perceel of een straal van 50 m van elk van de grenzen van bedoeld perceel of
binnen de meest geschikte straal, gelet op de visuele binnen de meest geschikte straal, gelet op de visuele
waarnemingshoeken van het ontwerp t.o.v. de naburige percelen en de al waarnemingshoeken van het ontwerp t.o.v. de naburige percelen en de al
dan niet bebouwde context". dan niet bebouwde context".
Deze paragraaf beoogt : Deze paragraaf beoogt :
1. de vier onderscheiden en niet cumuleerbare hypothesen; 1. de vier onderscheiden en niet cumuleerbare hypothesen;
2. onder "nieuwbouw" wordt verstaan de nieuwe bouwwerken in de 2. onder "nieuwbouw" wordt verstaan de nieuwe bouwwerken in de
gebruikelijke zin, meer bepaald de bouw van een gebouw op een nog niet gebruikelijke zin, meer bepaald de bouw van een gebouw op een nog niet
bebouwd perceel; bebouwd perceel;
3. wat betreft de te verstrekken documenten : 3. wat betreft de te verstrekken documenten :
- fotografische opnamen, al naar gelang van het type landschappelijke - fotografische opnamen, al naar gelang van het type landschappelijke
of eerder bebouwde omgeving : of eerder bebouwde omgeving :
* minstens 3 fotografische opnamen waarmee de landschappelijke context * minstens 3 fotografische opnamen waarmee de landschappelijke context
van het ontwerp gevisualiseerd kan worden : het gaat hier om ontwerpen van het ontwerp gevisualiseerd kan worden : het gaat hier om ontwerpen
die in het kader van een context van het landschappelijk type passen, die in het kader van een context van het landschappelijk type passen,
er wordt getracht de weerslag van het ontwerp op het landschap te er wordt getracht de weerslag van het ontwerp op het landschap te
evalueren. De documenten worden overgelegd in de vorm van verwijderde evalueren. De documenten worden overgelegd in de vorm van verwijderde
opnamen, cliché "panorama",... Elke andere vergelijkbare oplossing opnamen, cliché "panorama",... Elke andere vergelijkbare oplossing
moet aanvaard worden; moet aanvaard worden;
* één of meer verschillende representatieve opnamen... van de * één of meer verschillende representatieve opnamen... van de
feitelijke toestand binnen een straal van 50 m van elk van de grenzen feitelijke toestand binnen een straal van 50 m van elk van de grenzen
van bedoeld perceel of binnen de meest geschikte straal; het gaat hier van bedoeld perceel of binnen de meest geschikte straal; het gaat hier
om ontwerpen die in het kader van een meer bebouwde omgeving om ontwerpen die in het kader van een meer bebouwde omgeving
(stad-dorp) passen, er wordt gezocht naar een rechtstreekse (stad-dorp) passen, er wordt gezocht naar een rechtstreekse
confrontatie met het gebouwde of met de openbare ruimtes. De confrontatie met het gebouwde of met de openbare ruimtes. De
documenten worden dus overgelegd in de vorm van een beperkter documenten worden dus overgelegd in de vorm van een beperkter
gezichtsveld. Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard gezichtsveld. Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard
worden. worden.
- één of meer verschillende representatieve afbeeldingen, in drie - één of meer verschillende representatieve afbeeldingen, in drie
dimensies, van de geplande handelingen en werken : de term " dimensies, van de geplande handelingen en werken : de term "
afbeelding " slaat niet noodzakelijk op een fotografische opname maar afbeelding " slaat niet noodzakelijk op een fotografische opname maar
kan bestaan in een weergave in perspectief van het ontwerp in zijn kan bestaan in een weergave in perspectief van het ontwerp in zijn
context. context.
Er kunnen verschillende mogelijkheden overwogen worden, bijvoorbeeld : Er kunnen verschillende mogelijkheden overwogen worden, bijvoorbeeld :
- een fotographische opname waarin een grafische weergave van het - een fotographische opname waarin een grafische weergave van het
ontwerp in de vorm van een perspectief opgenomen wordt; ontwerp in de vorm van een perspectief opgenomen wordt;
- een modelvorming 3D van het ontwerp en de context; - een modelvorming 3D van het ontwerp en de context;
- de fotografie van een schaalmodel van het ontwerp in zijn context. - de fotografie van een schaalmodel van het ontwerp in zijn context.
Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard worden voor zover ze Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard worden voor zover ze
een optimaal begrip van het ontwerp mogelijk maakt. Dit houdt in dat een optimaal begrip van het ontwerp mogelijk maakt. Dit houdt in dat
de kenmerken van de context, al dan niet bebouwd, met een al dan niet de kenmerken van de context, al dan niet bebouwd, met een al dan niet
geaccentueerd reliëf, al dan niet bebost, de auteur van het ontwerp geaccentueerd reliëf, al dan niet bebost, de auteur van het ontwerp
moeten begeleiden bij de keuze van de meest geschikte wijze van moeten begeleiden bij de keuze van de meest geschikte wijze van
weergave van de eigenlijke context. weergave van de eigenlijke context.
* Visualisatie van het ontwerp. * Visualisatie van het ontwerp.
De visualisatie van het ontwerp met de te handhaven, de te slopen of De visualisatie van het ontwerp met de te handhaven, de te slopen of
de te bouwen bouwwerken, op de schaal 1/100e. de te bouwen bouwwerken, op de schaal 1/100e.
De schaal 1/100e moet beschouwd worden als een minimale schaal. Er is De schaal 1/100e moet beschouwd worden als een minimale schaal. Er is
dus geen reden om bij het onderzoek van het dossier een weergave op de dus geen reden om bij het onderzoek van het dossier een weergave op de
schaal 1/50 te weigeren daar zij vanzelfsprekend een grotere precisie schaal 1/50 te weigeren daar zij vanzelfsprekend een grotere precisie
biedt, met name om na te gaan of het ontwerp voldoet aan de plannen en biedt, met name om na te gaan of het ontwerp voldoet aan de plannen en
reglementen. Op een andere wijze handelen zou volkomen tegenstrijdig reglementen. Op een andere wijze handelen zou volkomen tegenstrijdig
zijn met de doelstellingen van de reglementaire bepalingen inzake de zijn met de doelstellingen van de reglementaire bepalingen inzake de
samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier. samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier.
De afbeelding met het geheel van de openingen van elke opgaande muur De afbeelding met het geheel van de openingen van elke opgaande muur
"die uitgeeft op het openbaar domein en, ter informatie, de afbeelding "die uitgeeft op het openbaar domein en, ter informatie, de afbeelding
met het geheel van de openingen van de andere opgaande muren, alsook met het geheel van de openingen van de andere opgaande muren, alsook
het bekledingsmateriaal van de opgaande muren en dakbedekkingen". het bekledingsmateriaal van de opgaande muren en dakbedekkingen".
De woorden "ter informatie" gebruikt in artikel 285 stellen niet vrij De woorden "ter informatie" gebruikt in artikel 285 stellen niet vrij
van de weergave van de openingen. Daar geen enkele bepaling in het van de weergave van de openingen. Daar geen enkele bepaling in het
Wetboek de uitvoering van openingen in een op te trekken gebouw van de Wetboek de uitvoering van openingen in een op te trekken gebouw van de
vergunning vrijstelt, moeten de openingen nauwkeurig getekend worden. vergunning vrijstelt, moeten de openingen nauwkeurig getekend worden.
De uitvoering van een andere gevelcompositie qua aantal, vorm of De uitvoering van een andere gevelcompositie qua aantal, vorm of
kenmerken van de gevulde en lege ruimtes wordt dus niet toegelaten. kenmerken van de gevulde en lege ruimtes wordt dus niet toegelaten.
(Zie artikel 154 van het "CWATUP" betreffende de overtredingen en (Zie artikel 154 van het "CWATUP" betreffende de overtredingen en
straffen.) straffen.)
IV. Conclusies IV. Conclusies
Zoals bepaald bij het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009, Zoals bepaald bij het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009,
kan, bij wijze van uitzondering, verzocht worden om de overlegging van kan, bij wijze van uitzondering, verzocht worden om de overlegging van
aanvullende documenten indien ze noodzakelijk geacht worden voor een aanvullende documenten indien ze noodzakelijk geacht worden voor een
goed begrip van het ontwerp. goed begrip van het ontwerp.
Ik dring erop aan dat iedereen oordeelkundig handelt, met inachtneming Ik dring erop aan dat iedereen oordeelkundig handelt, met inachtneming
van de doelstellingen van de reglementaire bepalingen en vermijd van de doelstellingen van de reglementaire bepalingen en vermijd
onnodige documenten te eisen. onnodige documenten te eisen.
De vereiste documenten moeten uitdrukkelijk helpen bij het nastreven De vereiste documenten moeten uitdrukkelijk helpen bij het nastreven
van de kwaliteit van het levenskader en van de administratieve van de kwaliteit van het levenskader en van de administratieve
vereenvoudiging. vereenvoudiging.
Deze omzendbrief is van toepassing op de aanvragen tot Deze omzendbrief is van toepassing op de aanvragen tot
stedenbouwkundige vergunning waarop de bepalingen van het besluit van stedenbouwkundige vergunning waarop de bepalingen van het besluit van
de Waalse Regering van 18 juni 2009 van toepassing zijn, vanaf de de Waalse Regering van 18 juni 2009 van toepassing zijn, vanaf de
datum van inwerkingtreding ervan op 1 september 2009. datum van inwerkingtreding ervan op 1 september 2009.
Slotopmerking : indien het ontwerp betrekking heeft op handelingen of Slotopmerking : indien het ontwerp betrekking heeft op handelingen of
werken die onderworpen zijn aan de energieprestatie van de gebouwen, werken die onderworpen zijn aan de energieprestatie van de gebouwen,
bepaalt artikel 295 van het "CWATUP" tot 30 april 2010 welke bepaalt artikel 295 van het "CWATUP" tot 30 april 2010 welke
formulieren bijgevoegd moeten worden (besluit van de Waalse Regering formulieren bijgevoegd moeten worden (besluit van de Waalse Regering
van 17 december 2009 tot wijziging van Boek IV van titel IV van het van 17 december 2009 tot wijziging van Boek IV van titel IV van het
Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en
Energie om de erkenningen en de procedure die toepasselijk zijn inzake Energie om de erkenningen en de procedure die toepasselijk zijn inzake
energieprestatie van de gebouwen te organiseren (Belgisch Staatsblad energieprestatie van de gebouwen te organiseren (Belgisch Staatsblad
van 18 januari 2010 , blz. 2023). van 18 januari 2010 , blz. 2023).
Deze omzendbrief wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . Deze omzendbrief wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad .
Namen, 1 februari 2010. Namen, 1 februari 2010.
De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit,
Ph. HENRY Ph. HENRY
^