← Terug naar "Ministeriële omzendbrief betreffende de samenstelling van de aanvraag van de vergunningen "
| Ministeriële omzendbrief betreffende de samenstelling van de aanvraag van de vergunningen | Ministeriële omzendbrief betreffende de samenstelling van de aanvraag van de vergunningen |
|---|---|
| WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
| 1 FEBRUARI 2010. - Ministeriële omzendbrief betreffende de | 1 FEBRUARI 2010. - Ministeriële omzendbrief betreffende de |
| samenstelling van de aanvraag van de vergunningen | samenstelling van de aanvraag van de vergunningen |
| Aan de Dames en Heren leden van de Gemeentecolleges van de steden en | Aan de Dames en Heren leden van de Gemeentecolleges van de steden en |
| gemeenten van het Waalse Gewest, | gemeenten van het Waalse Gewest, |
| Aan Mevrouw en de Heren afgevaardigd ambtenaren van de Buitendirecties | Aan Mevrouw en de Heren afgevaardigd ambtenaren van de Buitendirecties |
| van het Operationeel Directoraat-generaal 04 - Ruimtelijke Ordening, | van het Operationeel Directoraat-generaal 04 - Ruimtelijke Ordening, |
| Huisvesting, Erfgoed en Energie - van de Waalse Overheidsdienst (SPW), | Huisvesting, Erfgoed en Energie - van de Waalse Overheidsdienst (SPW), |
| I. WETTELIJKE REFERENTIE | I. WETTELIJKE REFERENTIE |
| Artikel 285 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, | Artikel 285 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, |
| Stedenbouw en Patrimonium, gewijzigd bij het besluit van de Waalse | Stedenbouw en Patrimonium, gewijzigd bij het besluit van de Waalse |
| Regering van 18 juni 2009. | Regering van 18 juni 2009. |
| II. INLEIDING | II. INLEIDING |
| Het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium | Het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium |
| bepaalt dat de bebouwing van elke ruimte op duurzame wijze bedacht | bepaalt dat de bebouwing van elke ruimte op duurzame wijze bedacht |
| moet worden teneinde in te spelen op de sociale, economische, | moet worden teneinde in te spelen op de sociale, economische, |
| mobiliteits-, patrimoniale en milieubehoeften van de gemeenschap. | mobiliteits-, patrimoniale en milieubehoeften van de gemeenschap. |
| De uitvoering van elk stedenbouwkundig ontwerp moet bijdragen tot de | De uitvoering van elk stedenbouwkundig ontwerp moet bijdragen tot de |
| kwaliteit van het levenskader van de toekomstige bewoners en er moet | kwaliteit van het levenskader van de toekomstige bewoners en er moet |
| bijgevolg nagegaan worden of het past binnen een gegeven omgeving en | bijgevolg nagegaan worden of het past binnen een gegeven omgeving en |
| of er met de energetische prestaties van de bebouwing en de gebouwen | of er met de energetische prestaties van de bebouwing en de gebouwen |
| rekening gehouden wordt. | rekening gehouden wordt. |
| Bovendien moet het ontwerp los van de wezenlijke analyse van zijn | Bovendien moet het ontwerp los van de wezenlijke analyse van zijn |
| parameters beoordeeld worden. | parameters beoordeeld worden. |
| De bebouwing berust immers op enkele grote principes aan de hand | De bebouwing berust immers op enkele grote principes aan de hand |
| waarvan de adviseur zijn beoordeling kan structureren. Die principes, | waarvan de adviseur zijn beoordeling kan structureren. Die principes, |
| die enkel ter informatie vermeld worden, zijn de volgende : | die enkel ter informatie vermeld worden, zijn de volgende : |
| - nagaan of de bouw geschikt is op de plaats waar hij gepland wordt, | - nagaan of de bouw geschikt is op de plaats waar hij gepland wordt, |
| rekening houdend met de eisen van de site, de algemene bestemming van | rekening houdend met de eisen van de site, de algemene bestemming van |
| de wijk en de eventuele hinder veroorzaakt door de functies die hij | de wijk en de eventuele hinder veroorzaakt door de functies die hij |
| zal onderbrengen (weerslag op de mobiliteit, het landschap, verdeling | zal onderbrengen (weerslag op de mobiliteit, het landschap, verdeling |
| van de functies...). Dat principe wordt ontwikkeld in het "SDER" | van de functies...). Dat principe wordt ontwikkeld in het "SDER" |
| (ontwikkeling van de gewestelijke ruimte); | (ontwikkeling van de gewestelijke ruimte); |
| - nagaan of de vestiging van de bouw, de afmetingen ervan en de | - nagaan of de vestiging van de bouw, de afmetingen ervan en de |
| gebruikte materialen geschikt zijn, rekening houdend met de bestaande | gebruikte materialen geschikt zijn, rekening houdend met de bestaande |
| of toekomstige bebouwing; | of toekomstige bebouwing; |
| - ervoor zorgen dat de verschillende bestanddelen van de architectuur | - ervoor zorgen dat de verschillende bestanddelen van de architectuur |
| van het gebouw tegelijkertijd bijdragen tot de verbetering van het | van het gebouw tegelijkertijd bijdragen tot de verbetering van het |
| imago van de wijk en op gepaste wijze inspelen op de behoeften; | imago van de wijk en op gepaste wijze inspelen op de behoeften; |
| - er rekening mee houden dat een ontwerp één van de bestanddelen moet | - er rekening mee houden dat een ontwerp één van de bestanddelen moet |
| zijn van een idealiter coherente organisatie van bouwwerken die vanaf | zijn van een idealiter coherente organisatie van bouwwerken die vanaf |
| de openbare ruimte zichtbaar zijn (gemeenschappelijk standpunt), en | de openbare ruimte zichtbaar zijn (gemeenschappelijk standpunt), en |
| tegelijkertijd de uitdrukking van een functie (individueel standpunt); | tegelijkertijd de uitdrukking van een functie (individueel standpunt); |
| - zorgen voor de bescherming van de gebouwen van degelijke | - zorgen voor de bescherming van de gebouwen van degelijke |
| architecturale kwaliteit en voor de bevordering van een rijke, | architecturale kwaliteit en voor de bevordering van een rijke, |
| creatieve hedendaagse architectuur die aangenaam is om in te leven en | creatieve hedendaagse architectuur die aangenaam is om in te leven en |
| om naar te kijken; | om naar te kijken; |
| - ervoor zorgen dat gebouwen niet onnodig opvallen t.o.v. de | - ervoor zorgen dat gebouwen niet onnodig opvallen t.o.v. de |
| bouwwerken die de basisstructuur van het dorp of van de stad vormen | bouwwerken die de basisstructuur van het dorp of van de stad vormen |
| (met uitzondering van de gebouwen met een symbolische waarde); | (met uitzondering van de gebouwen met een symbolische waarde); |
| - de architectuur van de nieuwe bouwwerken 'in overeenstemming | - de architectuur van de nieuwe bouwwerken 'in overeenstemming |
| brengen' met die van de bestaande gebouwen nabij of binnen gebouwde | brengen' met die van de bestaande gebouwen nabij of binnen gebouwde |
| gehelen die zeer coherent zijn of die een hoge patrimoniale waarde | gehelen die zeer coherent zijn of die een hoge patrimoniale waarde |
| hebben. | hebben. |
| Daarenboven is het geboden, in het kader van de motivering van de | Daarenboven is het geboden, in het kader van de motivering van de |
| beslissing en op basis van de analyse van de tegengekomen situaties, | beslissing en op basis van de analyse van de tegengekomen situaties, |
| dat de overheid rechtvaardigt dat wel degelijk aan die criteria en | dat de overheid rechtvaardigt dat wel degelijk aan die criteria en |
| parameters is voldaan, meer bepaald, dat de geplande handelingen en | parameters is voldaan, meer bepaald, dat de geplande handelingen en |
| werken de hoofdbestemming van het gebied niet in het gedrang brengen | werken de hoofdbestemming van het gebied niet in het gedrang brengen |
| en verenigbaar zijn met de omgeving, dat zij de krachtlijnen van het | en verenigbaar zijn met de omgeving, dat zij de krachtlijnen van het |
| landschap ofwel in acht nemen, ofwel structureren, ofwel herstellen, | landschap ofwel in acht nemen, ofwel structureren, ofwel herstellen, |
| dat de gebouwen, verbouwingen, uitbreidingen of wederopbouwen zich in | dat de gebouwen, verbouwingen, uitbreidingen of wederopbouwen zich in |
| de al dan niet bebouwde site integreren en de inrichting van het | de al dan niet bebouwde site integreren en de inrichting van het |
| gebied niet in gevaar brengen, dat ze uitgevoerd zullen worden op een | gebied niet in gevaar brengen, dat ze uitgevoerd zullen worden op een |
| wijze die verenigbaar is met de algemene bestemming van bedoeld gebied | wijze die verenigbaar is met de algemene bestemming van bedoeld gebied |
| en met de stedenbouwkundige of architecturale opties van de plannen en | en met de stedenbouwkundige of architecturale opties van de plannen en |
| reglementen. | reglementen. |
| De analyse van de overheid moet ook berusten op andere meer technische | De analyse van de overheid moet ook berusten op andere meer technische |
| criteria; zo wordt de vergunning geweigerd of aan voorwaarden | criteria; zo wordt de vergunning geweigerd of aan voorwaarden |
| onderworpen indien het gaat om bouwen of om het bebouwen van een | onderworpen indien het gaat om bouwen of om het bebouwen van een |
| terrein zonder toegang tot een weg die, rekening houdend met de | terrein zonder toegang tot een weg die, rekening houdend met de |
| plaatsligging, voldoende voorzien is van water en stroom, over een | plaatsligging, voldoende voorzien is van water en stroom, over een |
| harde bedekking beschikt en breed genoeg is. | harde bedekking beschikt en breed genoeg is. |
| De beslissing van de overheid moet gemotiveerd zijn, o.a. op basis van | De beslissing van de overheid moet gemotiveerd zijn, o.a. op basis van |
| de stukken waaruit het dossier bestaat : enerzijds, de stukken waarin | de stukken waaruit het dossier bestaat : enerzijds, de stukken waarin |
| het voorwerp van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning | het voorwerp van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning |
| aangegeven wordt, anderzijds, de stukken waarin de context van de | aangegeven wordt, anderzijds, de stukken waarin de context van de |
| aanvraag omschreven wordt. | aanvraag omschreven wordt. |
| Wanneer een openbaar onderzoek georganiseerd wordt of wanneer een | Wanneer een openbaar onderzoek georganiseerd wordt of wanneer een |
| burger kennis wenst te nemen van het dossier van de aanvraag tot | burger kennis wenst te nemen van het dossier van de aanvraag tot |
| stedenbouwkundige vergunning overeenkomstig de bepalingen van het | stedenbouwkundige vergunning overeenkomstig de bepalingen van het |
| Wetboek van het milieurecht, is het bovendien van belang dat hij | Wetboek van het milieurecht, is het bovendien van belang dat hij |
| inzage kan nemen van de stukken die nodig zijn voor het goede begrip | inzage kan nemen van de stukken die nodig zijn voor het goede begrip |
| van het ontwerp opdat hij zich op geschikte wijze erover zou kunnen | van het ontwerp opdat hij zich op geschikte wijze erover zou kunnen |
| uitdrukken. | uitdrukken. |
| Tot slot moet de architect, auteur van het ontwerp, wanneer hij een | Tot slot moet de architect, auteur van het ontwerp, wanneer hij een |
| aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning indient, de parameters van | aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning indient, de parameters van |
| de geplande handelingen en werken kunnen opgeven en de weerhouden | de geplande handelingen en werken kunnen opgeven en de weerhouden |
| opties op architecturaal en milieugebied kunnen rechtvaardigen, | opties op architecturaal en milieugebied kunnen rechtvaardigen, |
| rekening houdend met het geplande programma en de context. | rekening houdend met het geplande programma en de context. |
| Tot slot speelt de samenstelling van het dossier van de aanvraag tot | Tot slot speelt de samenstelling van het dossier van de aanvraag tot |
| stedenbouwkundige vergunning een fundamentele rol voor een goed begrip | stedenbouwkundige vergunning een fundamentele rol voor een goed begrip |
| van het ontwerp en van de adequatie ervan met zijn omgeving, voor de | van het ontwerp en van de adequatie ervan met zijn omgeving, voor de |
| architect en zijn klanten, die hun keuze moeten motiveren, voor de | architect en zijn klanten, die hun keuze moeten motiveren, voor de |
| burger, die desgevallend zijn reactie moet motiveren, en voor de | burger, die desgevallend zijn reactie moet motiveren, en voor de |
| overheid, die haar beslissing moet motiveren. | overheid, die haar beslissing moet motiveren. |
| Indien de Regering voorschrijft dat het dossier van de aanvraag tot | Indien de Regering voorschrijft dat het dossier van de aanvraag tot |
| stedenbouwkundige vergunning een reeks documenten en gegevens moet | stedenbouwkundige vergunning een reeks documenten en gegevens moet |
| bevatten, dan is dat klaarblijkelijk om die doelstellingen te halen. | bevatten, dan is dat klaarblijkelijk om die doelstellingen te halen. |
| De jurisprudentie van de Raad van State is ondubbelzinnig daaromtrent | De jurisprudentie van de Raad van State is ondubbelzinnig daaromtrent |
| en maakt het mogelijk om de exacte draagwijdte van een lijst van te | en maakt het mogelijk om de exacte draagwijdte van een lijst van te |
| verstrekken documenten te beoordelen. | verstrekken documenten te beoordelen. |
| O.a. in zijn arrest nr. 157.204 van 30 maart 2006 acht de Raad van | O.a. in zijn arrest nr. 157.204 van 30 maart 2006 acht de Raad van |
| State dat "eventuele leemtes in de samenstelling van het | State dat "eventuele leemtes in de samenstelling van het |
| bouwaanvraagdossier in principe geen afbreuk kunnen doen aan de | bouwaanvraagdossier in principe geen afbreuk kunnen doen aan de |
| wettelijkheid van de afgeleverde vergunning wanneer vast staat dat de | wettelijkheid van de afgeleverde vergunning wanneer vast staat dat de |
| bevoegde overheid zich ondanks die leemtes na grondig onderzoek heeft | bevoegde overheid zich ondanks die leemtes na grondig onderzoek heeft |
| kunnen uitspreken". | kunnen uitspreken". |
| Dat houdt dus in dat de eerste doelstelling op basis van voldoende | Dat houdt dus in dat de eerste doelstelling op basis van voldoende |
| duidelijke documenten moet toelaten om goede beslissingen te nemen | duidelijke documenten moet toelaten om goede beslissingen te nemen |
| door ze op gepaste wijze te motiveren. | door ze op gepaste wijze te motiveren. |
| De inhoud van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning mag dus | De inhoud van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning mag dus |
| niet beschouwd worden als een finaliteit op zich, los van de | niet beschouwd worden als een finaliteit op zich, los van de |
| kwaliteit, de juistheid en het nut van de informatie die verstrekt | kwaliteit, de juistheid en het nut van de informatie die verstrekt |
| wordt over een welbepaald ontwerp en een welbepaalde omgeving. | wordt over een welbepaald ontwerp en een welbepaalde omgeving. |
| III. Wijzigingen aangebracht in het besluit van de Waalse Regering van | III. Wijzigingen aangebracht in het besluit van de Waalse Regering van |
| 18 juni 2009 betreffende de samenstelling van de aanvragen tot | 18 juni 2009 betreffende de samenstelling van de aanvragen tot |
| stedenbouwkundige vergunning. | stedenbouwkundige vergunning. |
| De tekst van het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009 | De tekst van het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009 |
| beoogt de nadere bepaling van de inhoud van de dossiers van de | beoogt de nadere bepaling van de inhoud van de dossiers van de |
| aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. | aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. |
| De toepassing van het besluit van 18 juni 2009 heeft aanleiding | De toepassing van het besluit van 18 juni 2009 heeft aanleiding |
| gegeven tot talrijke evoluties in de samenstelling, de indiening en | gegeven tot talrijke evoluties in de samenstelling, de indiening en |
| het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. | het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. |
| De inwerkingtreding van die bepalingen op 4 september 2009 met | De inwerkingtreding van die bepalingen op 4 september 2009 met |
| terugwerkende kracht op 1 september 2009 heeft voor verbazing kunnen | terugwerkende kracht op 1 september 2009 heeft voor verbazing kunnen |
| zorgen. | zorgen. |
| Ze heeft klaarblijkelijk aanleiding gegeven tot uiteenlopende | Ze heeft klaarblijkelijk aanleiding gegeven tot uiteenlopende |
| interpretaties, het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige | interpretaties, het onderzoek van de aanvragen tot stedenbouwkundige |
| vergunning onnodig vertraagd op gevaar af van onrechtvaardige | vergunning onnodig vertraagd op gevaar af van onrechtvaardige |
| behandelingen ervan op het Waalse grondgebied. In dat kader moest het | behandelingen ervan op het Waalse grondgebied. In dat kader moest het |
| dagelijkse werk van talrijke actoren van de ruimtelijke ordening | dagelijkse werk van talrijke actoren van de ruimtelijke ordening |
| herbeschouwd worden. | herbeschouwd worden. |
| Deze omzendbrief heeft niet tot doel om af te wijken van de inhoud van | Deze omzendbrief heeft niet tot doel om af te wijken van de inhoud van |
| de norm - een hogere norm kan immers onmogelijk gewijzigd worden op | de norm - een hogere norm kan immers onmogelijk gewijzigd worden op |
| grond van een omzendbrief -, maar om de bij dat besluit opgelegde | grond van een omzendbrief -, maar om de bij dat besluit opgelegde |
| vereisten beter af te bakenen teneinde optimaal in te spelen op de | vereisten beter af te bakenen teneinde optimaal in te spelen op de |
| hoofddoelstelling van de reglementaire bepalingen zodat de | hoofddoelstelling van de reglementaire bepalingen zodat de |
| interpretatie genuanceerd wordt rekening houdend met de context en het | interpretatie genuanceerd wordt rekening houdend met de context en het |
| ontwerp, en zodat de regel zodoende overal op dezelfde wijze toegepast | ontwerp, en zodat de regel zodoende overal op dezelfde wijze toegepast |
| wordt, na overleg met de terreinactoren. | wordt, na overleg met de terreinactoren. |
| Bovendien zal de administratieve vereenvoudiging ten gunste van alle | Bovendien zal de administratieve vereenvoudiging ten gunste van alle |
| actoren bijdragen tot de leesbaarheid en een goed begrip van de | actoren bijdragen tot de leesbaarheid en een goed begrip van de |
| bestuurshandelingen. | bestuurshandelingen. |
| * Tegengekomen bijzondere moeilijkheden | * Tegengekomen bijzondere moeilijkheden |
| Wat die elementen betreft is het onnodig systematisch te verwijzen | Wat die elementen betreft is het onnodig systematisch te verwijzen |
| naar alle bepalingen van artikel 285 van het "CWATUP". | naar alle bepalingen van artikel 285 van het "CWATUP". |
| Deze omzendbrief is gericht op de punten die voor discussie hebben | Deze omzendbrief is gericht op de punten die voor discussie hebben |
| gezorgd, namelijk : het verslag, de fotoreportage, de visualisatie van | gezorgd, namelijk : het verslag, de fotoreportage, de visualisatie van |
| het ontwerp. | het ontwerp. |
| Wat de bronnen van de te verstrekken gegevens betreft, moet gezorgd | Wat de bronnen van de te verstrekken gegevens betreft, moet gezorgd |
| worden voor een vlotte toegang tot de verschillende documenten die | worden voor een vlotte toegang tot de verschillende documenten die |
| nodig zijn voor de opstelling van het verslag. | nodig zijn voor de opstelling van het verslag. |
| Daartoe stelt het DGO4 op zijn website (http://mrw.wallonie.be/dgatlp) | Daartoe stelt het DGO4 op zijn website (http://mrw.wallonie.be/dgatlp) |
| een pagina ter beschikking met de lijst van de beschikbare gegevens en | een pagina ter beschikking met de lijst van de beschikbare gegevens en |
| de kenmerken ervan. Die pagina zal door het DGO4 geactualiseerd worden | de kenmerken ervan. Die pagina zal door het DGO4 geactualiseerd worden |
| naar gelang van de evolutie van de informatiebronnen. | naar gelang van de evolutie van de informatiebronnen. |
| Indien de vereiste elektronische gegevens niet beschikbaar zijn, | Indien de vereiste elektronische gegevens niet beschikbaar zijn, |
| kunnen de gemeentebesturen en de Buitendirecties van het DGO4 elk | kunnen de gemeentebesturen en de Buitendirecties van het DGO4 elk |
| noodzakelijk document verschaffen (zie de bepalingen van het Wetboek | noodzakelijk document verschaffen (zie de bepalingen van het Wetboek |
| van het milieurecht, art. D.10 en volgende en R.17). | van het milieurecht, art. D.10 en volgende en R.17). |
| * Het verslag (artikel 285,3°, a). | * Het verslag (artikel 285,3°, a). |
| Een document dat verslag genoemd wordt moet in het dossier voorkomen. | Een document dat verslag genoemd wordt moet in het dossier voorkomen. |
| Architecturale keuze - Afwijkingen. | Architecturale keuze - Afwijkingen. |
| Een tekst moet het ontwerp in zijn wezenlijke en relevante parameters | Een tekst moet het ontwerp in zijn wezenlijke en relevante parameters |
| weergeven, alsook de keuze van een vestiging, van een architecturale | weergeven, alsook de keuze van een vestiging, van een architecturale |
| samenstelling, van afmetingen, materialen... in verband met een | samenstelling, van afmetingen, materialen... in verband met een |
| geïdentificeerde stedenbouwkundige context. | geïdentificeerde stedenbouwkundige context. |
| Voor de architect is het een opportuniteit om zijn opties te kennen te | Voor de architect is het een opportuniteit om zijn opties te kennen te |
| geven en zodoende een toegangssleutel voor een goed begrip van het | geven en zodoende een toegangssleutel voor een goed begrip van het |
| ontwerp ter beschikking te stellen. | ontwerp ter beschikking te stellen. |
| Een originele en bijzonder aan de context aangepaste benadering, die | Een originele en bijzonder aan de context aangepaste benadering, die |
| eventueel deel uitmaakt van een specifiek programma, kan | eventueel deel uitmaakt van een specifiek programma, kan |
| rechtvaardigen dat afgeweken wordt van een plan of een reglement. De | rechtvaardigen dat afgeweken wordt van een plan of een reglement. De |
| motivering van de aangevraagde afwijkingen kan de overheid en de | motivering van de aangevraagde afwijkingen kan de overheid en de |
| aanwonende burger inlichten over de gemaakte keuze, waarbij hetzij | aanwonende burger inlichten over de gemaakte keuze, waarbij hetzij |
| ongegronde kritieken, hetzij verzoeken om uitleg a posteriori vermeden | ongegronde kritieken, hetzij verzoeken om uitleg a posteriori vermeden |
| worden. Daarenboven kan het verslag uitdrukkelijk verwijzen naar | worden. Daarenboven kan het verslag uitdrukkelijk verwijzen naar |
| bepaalde punten ontwikkeld in de milieueffectrapportering, ter | bepaalde punten ontwikkeld in de milieueffectrapportering, ter |
| herinnering een verplichting die niet door het "CWATUP" is opgelegd | herinnering een verplichting die niet door het "CWATUP" is opgelegd |
| maar door het systeem inzake de milieueffectbeoordeling van de | maar door het systeem inzake de milieueffectbeoordeling van de |
| ontwerpen dat georganiseerd wordt krachtens Boek I van het | ontwerpen dat georganiseerd wordt krachtens Boek I van het |
| Milieuwetboek, artikelen D.62 en volgende, alsook de artikelen R.52 en | Milieuwetboek, artikelen D.62 en volgende, alsook de artikelen R.52 en |
| volgende. | volgende. |
| Het is evenwel van belang dat de sleutelpunten in het verslag | Het is evenwel van belang dat de sleutelpunten in het verslag |
| voorkomen, daar de verwijzing de mogelijkheid biedt om het voornemen | voorkomen, daar de verwijzing de mogelijkheid biedt om het voornemen |
| beter aan te vullen. | beter aan te vullen. |
| Situatie | Situatie |
| De kaarten zullen in het formaat A4 of A3 geproduceerd worden, al | De kaarten zullen in het formaat A4 of A3 geproduceerd worden, al |
| naargelang van de vereiste schaal. | naargelang van de vereiste schaal. |
| Rechtstoestand | Rechtstoestand |
| De gegevens over de bestemmingen van het gewestplan, de gemeentelijke | De gegevens over de bestemmingen van het gewestplan, de gemeentelijke |
| plannen van aanleg, het stedenbouwkundig en milieuverslag,... kunnen | plannen van aanleg, het stedenbouwkundig en milieuverslag,... kunnen |
| ingekeken worden op digitaal formaat (zie informatiebronnen | ingekeken worden op digitaal formaat (zie informatiebronnen |
| hierboven). | hierboven). |
| Bovendien kan de architect zich desgevallend rechtstreeks tot de | Bovendien kan de architect zich desgevallend rechtstreeks tot de |
| gemeentelijke diensten wenden om kennis te nemen van de gezamenlijke | gemeentelijke diensten wenden om kennis te nemen van de gezamenlijke |
| bepalingen betreffende bedoeld terrein, o.a. voor | bepalingen betreffende bedoeld terrein, o.a. voor |
| verkavelingsvergunningen. | verkavelingsvergunningen. |
| Stedenbouwkundige en landschappelijke context | Stedenbouwkundige en landschappelijke context |
| Een kaartachtergrond, opgemaakt op 1/500e, mag aangetekend worden om | Een kaartachtergrond, opgemaakt op 1/500e, mag aangetekend worden om |
| te wijzen op de technische wegelementen of op de opmerkelijke | te wijzen op de technische wegelementen of op de opmerkelijke |
| landschapselementen,... Desgevallend kan een op de kaartachtergrond | landschapselementen,... Desgevallend kan een op de kaartachtergrond |
| aangebracht luchtbeeld als drager dienen, zelfs op een kleinere schaal | aangebracht luchtbeeld als drager dienen, zelfs op een kleinere schaal |
| (1/2 500e), in geval van juistere perceptie van de kenmerken van de | (1/2 500e), in geval van juistere perceptie van de kenmerken van de |
| site, in het bijzonder wanneer het ontwerp de toepassing van de | site, in het bijzonder wanneer het ontwerp de toepassing van de |
| artikelen 110 tot 113 en 127, § 3, inhoudt. | artikelen 110 tot 113 en 127, § 3, inhoudt. |
| Vestiging, afmetingen, aard of bestemming van de bestaande bouwwerken | Vestiging, afmetingen, aard of bestemming van de bestaande bouwwerken |
| Dit punt heeft niet tot gevolg dat een wetenschappelijke opmeting of | Dit punt heeft niet tot gevolg dat een wetenschappelijke opmeting of |
| een axonometrie van alle bouwwerken binnen een straal van 50 m | een axonometrie van alle bouwwerken binnen een straal van 50 m |
| uitgevoerd moet worden. Het volstaat de gewone en relevante kenmerken | uitgevoerd moet worden. Het volstaat de gewone en relevante kenmerken |
| van de omgevingscontext met aantekeningen op de kaart te vermelden. De | van de omgevingscontext met aantekeningen op de kaart te vermelden. De |
| hoogte van de bouwwerken moet simpelweg door het aantal niveaus | hoogte van de bouwwerken moet simpelweg door het aantal niveaus |
| opgegeven worden, desgevallend met melding van de niveaus met een | opgegeven worden, desgevallend met melding van de niveaus met een |
| dakvolume. | dakvolume. |
| Bij wijze van voorbeeld, is het van belang om de bouw van een | Bij wijze van voorbeeld, is het van belang om de bouw van een |
| appartementsgebouw van vier niveaus in zijn context te plaatsen en | appartementsgebouw van vier niveaus in zijn context te plaatsen en |
| erop te wijzen dat het enkel door gebouwen van twee niveaus omringd is | erop te wijzen dat het enkel door gebouwen van twee niveaus omringd is |
| of het bewijs te leveren van de onmiddelijke nabijheid van een | of het bewijs te leveren van de onmiddelijke nabijheid van een |
| constructie van dezelfde hoogte. | constructie van dezelfde hoogte. |
| In stadscentra kan de gemiddelde kroonlijsthoogte interessant blijken | In stadscentra kan de gemiddelde kroonlijsthoogte interessant blijken |
| te zijn wanneer verschillende types habitat zich vermengen. De | te zijn wanneer verschillende types habitat zich vermengen. De |
| mogelijkheid om dergelijke nadere gegevens te kunnen vragen wordt niet | mogelijkheid om dergelijke nadere gegevens te kunnen vragen wordt niet |
| uitgesloten. | uitgesloten. |
| Bepaalde kenmerken, zoals de nabijheid van een school, een winkel, | Bepaalde kenmerken, zoals de nabijheid van een school, een winkel, |
| enz., zullen ook vermeld moeten worden. | enz., zullen ook vermeld moeten worden. |
| Het merendeel van die nadere gegevens moet verstrekt kunnen worden | Het merendeel van die nadere gegevens moet verstrekt kunnen worden |
| door waarneming en niet door de naburige eigendommen fysisch te moeten | door waarneming en niet door de naburige eigendommen fysisch te moeten |
| betreden. | betreden. |
| De gegevens betreffende de afmetingen zijn dus niet het resultaat van | De gegevens betreffende de afmetingen zijn dus niet het resultaat van |
| een uitvoerige wetenschappelijke analyse van de context maar van de | een uitvoerige wetenschappelijke analyse van de context maar van de |
| identificatie van referentie-elementen die relevant zijn voor de | identificatie van referentie-elementen die relevant zijn voor de |
| beoordeling van het ontwerp. De auteur van het ontwerp moet die | beoordeling van het ontwerp. De auteur van het ontwerp moet die |
| gegevens dan ook beschouwen als een mogelijkheid om zijn ontwerp | gegevens dan ook beschouwen als een mogelijkheid om zijn ontwerp |
| t.o.v. van zijn omgeving te rechtvaardigen, wat de hoofddoelstelling | t.o.v. van zijn omgeving te rechtvaardigen, wat de hoofddoelstelling |
| van dit document is, en niet het verschaffen van opmetingen van | van dit document is, en niet het verschaffen van opmetingen van |
| gedeelten van gemeentelijk grondgebied. | gedeelten van gemeentelijk grondgebied. |
| Er dient te worden opgemerkt dat de gegevens over de vestiging, de | Er dient te worden opgemerkt dat de gegevens over de vestiging, de |
| afmetingen, de aard of de bestemming van de bouwwerken die binnen een | afmetingen, de aard of de bestemming van de bouwwerken die binnen een |
| straal van 50 meter gelegen zijn geenszins een nieuwe vereiste vormen | straal van 50 meter gelegen zijn geenszins een nieuwe vereiste vormen |
| daar ze al het voorwerp uitmaakten van de bepalingen van het Wetboek | daar ze al het voorwerp uitmaakten van de bepalingen van het Wetboek |
| van kracht voor 1 september 2009. | van kracht voor 1 september 2009. |
| * Fotoreportage. | * Fotoreportage. |
| Het document met als titel "fotoreportage" moet minstens 5 foto's | Het document met als titel "fotoreportage" moet minstens 5 foto's |
| bevatten : | bevatten : |
| b.i. Twee opnamen vanop de weg | b.i. Twee opnamen vanop de weg |
| Doelstelling : de visualisatie van de context langs de weg, aan de | Doelstelling : de visualisatie van de context langs de weg, aan de |
| kant van bedoeld perceel en ertegenover. | kant van bedoeld perceel en ertegenover. |
| b.ii. Drie andere opnamen | b.ii. Drie andere opnamen |
| Drie opnamen om de grenzen van bedoeld goed en de naburige bouwwerken | Drie opnamen om de grenzen van bedoeld goed en de naburige bouwwerken |
| te visualiseren. Doelstelling : de bouwwerken en inrichtingen buiten | te visualiseren. Doelstelling : de bouwwerken en inrichtingen buiten |
| elke grens (2 laterale en één achteraan het perceel) vermelden. | elke grens (2 laterale en één achteraan het perceel) vermelden. |
| Plus, | Plus, |
| b.iii. wanneer het gaat om een nieuwbouw, wanneer het ontwerp | b.iii. wanneer het gaat om een nieuwbouw, wanneer het ontwerp |
| aanleiding geeft tot de toepassing van de artikelen 110 tot 113, 127, | aanleiding geeft tot de toepassing van de artikelen 110 tot 113, 127, |
| § 3, wanneer het gaat om een vergunning voor gegroepeerde gebouwen of | § 3, wanneer het gaat om een vergunning voor gegroepeerde gebouwen of |
| wanneer het ontwerp gelegen is binnen een landschappelijk waardevolle | wanneer het ontwerp gelegen is binnen een landschappelijk waardevolle |
| omtrek : | omtrek : |
| - minstens drie verschillende verwijderde opnamen waarmee de | - minstens drie verschillende verwijderde opnamen waarmee de |
| gezamenlijke landschappelijke context van het ontwerp gevisualiseerd | gezamenlijke landschappelijke context van het ontwerp gevisualiseerd |
| kan worden, waarbij de vestigingsplaats ervan op de foto aangegeven | kan worden, waarbij de vestigingsplaats ervan op de foto aangegeven |
| wordt; | wordt; |
| - één of verschillende representatieve opnamen, in drie dimensies, van | - één of verschillende representatieve opnamen, in drie dimensies, van |
| de geplande handelingen en werken en van de feitelijke toestand binnen | de geplande handelingen en werken en van de feitelijke toestand binnen |
| een straal van 50 m van elk van de grenzen van bedoeld perceel of | een straal van 50 m van elk van de grenzen van bedoeld perceel of |
| binnen de meest geschikte straal, gelet op de visuele | binnen de meest geschikte straal, gelet op de visuele |
| waarnemingshoeken van het ontwerp t.o.v. de naburige percelen en de al | waarnemingshoeken van het ontwerp t.o.v. de naburige percelen en de al |
| dan niet bebouwde context". | dan niet bebouwde context". |
| Deze paragraaf beoogt : | Deze paragraaf beoogt : |
| 1. de vier onderscheiden en niet cumuleerbare hypothesen; | 1. de vier onderscheiden en niet cumuleerbare hypothesen; |
| 2. onder "nieuwbouw" wordt verstaan de nieuwe bouwwerken in de | 2. onder "nieuwbouw" wordt verstaan de nieuwe bouwwerken in de |
| gebruikelijke zin, meer bepaald de bouw van een gebouw op een nog niet | gebruikelijke zin, meer bepaald de bouw van een gebouw op een nog niet |
| bebouwd perceel; | bebouwd perceel; |
| 3. wat betreft de te verstrekken documenten : | 3. wat betreft de te verstrekken documenten : |
| - fotografische opnamen, al naar gelang van het type landschappelijke | - fotografische opnamen, al naar gelang van het type landschappelijke |
| of eerder bebouwde omgeving : | of eerder bebouwde omgeving : |
| * minstens 3 fotografische opnamen waarmee de landschappelijke context | * minstens 3 fotografische opnamen waarmee de landschappelijke context |
| van het ontwerp gevisualiseerd kan worden : het gaat hier om ontwerpen | van het ontwerp gevisualiseerd kan worden : het gaat hier om ontwerpen |
| die in het kader van een context van het landschappelijk type passen, | die in het kader van een context van het landschappelijk type passen, |
| er wordt getracht de weerslag van het ontwerp op het landschap te | er wordt getracht de weerslag van het ontwerp op het landschap te |
| evalueren. De documenten worden overgelegd in de vorm van verwijderde | evalueren. De documenten worden overgelegd in de vorm van verwijderde |
| opnamen, cliché "panorama",... Elke andere vergelijkbare oplossing | opnamen, cliché "panorama",... Elke andere vergelijkbare oplossing |
| moet aanvaard worden; | moet aanvaard worden; |
| * één of meer verschillende representatieve opnamen... van de | * één of meer verschillende representatieve opnamen... van de |
| feitelijke toestand binnen een straal van 50 m van elk van de grenzen | feitelijke toestand binnen een straal van 50 m van elk van de grenzen |
| van bedoeld perceel of binnen de meest geschikte straal; het gaat hier | van bedoeld perceel of binnen de meest geschikte straal; het gaat hier |
| om ontwerpen die in het kader van een meer bebouwde omgeving | om ontwerpen die in het kader van een meer bebouwde omgeving |
| (stad-dorp) passen, er wordt gezocht naar een rechtstreekse | (stad-dorp) passen, er wordt gezocht naar een rechtstreekse |
| confrontatie met het gebouwde of met de openbare ruimtes. De | confrontatie met het gebouwde of met de openbare ruimtes. De |
| documenten worden dus overgelegd in de vorm van een beperkter | documenten worden dus overgelegd in de vorm van een beperkter |
| gezichtsveld. Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard | gezichtsveld. Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard |
| worden. | worden. |
| - één of meer verschillende representatieve afbeeldingen, in drie | - één of meer verschillende representatieve afbeeldingen, in drie |
| dimensies, van de geplande handelingen en werken : de term " | dimensies, van de geplande handelingen en werken : de term " |
| afbeelding " slaat niet noodzakelijk op een fotografische opname maar | afbeelding " slaat niet noodzakelijk op een fotografische opname maar |
| kan bestaan in een weergave in perspectief van het ontwerp in zijn | kan bestaan in een weergave in perspectief van het ontwerp in zijn |
| context. | context. |
| Er kunnen verschillende mogelijkheden overwogen worden, bijvoorbeeld : | Er kunnen verschillende mogelijkheden overwogen worden, bijvoorbeeld : |
| - een fotographische opname waarin een grafische weergave van het | - een fotographische opname waarin een grafische weergave van het |
| ontwerp in de vorm van een perspectief opgenomen wordt; | ontwerp in de vorm van een perspectief opgenomen wordt; |
| - een modelvorming 3D van het ontwerp en de context; | - een modelvorming 3D van het ontwerp en de context; |
| - de fotografie van een schaalmodel van het ontwerp in zijn context. | - de fotografie van een schaalmodel van het ontwerp in zijn context. |
| Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard worden voor zover ze | Elke andere vergelijkbare oplossing moet aanvaard worden voor zover ze |
| een optimaal begrip van het ontwerp mogelijk maakt. Dit houdt in dat | een optimaal begrip van het ontwerp mogelijk maakt. Dit houdt in dat |
| de kenmerken van de context, al dan niet bebouwd, met een al dan niet | de kenmerken van de context, al dan niet bebouwd, met een al dan niet |
| geaccentueerd reliëf, al dan niet bebost, de auteur van het ontwerp | geaccentueerd reliëf, al dan niet bebost, de auteur van het ontwerp |
| moeten begeleiden bij de keuze van de meest geschikte wijze van | moeten begeleiden bij de keuze van de meest geschikte wijze van |
| weergave van de eigenlijke context. | weergave van de eigenlijke context. |
| * Visualisatie van het ontwerp. | * Visualisatie van het ontwerp. |
| De visualisatie van het ontwerp met de te handhaven, de te slopen of | De visualisatie van het ontwerp met de te handhaven, de te slopen of |
| de te bouwen bouwwerken, op de schaal 1/100e. | de te bouwen bouwwerken, op de schaal 1/100e. |
| De schaal 1/100e moet beschouwd worden als een minimale schaal. Er is | De schaal 1/100e moet beschouwd worden als een minimale schaal. Er is |
| dus geen reden om bij het onderzoek van het dossier een weergave op de | dus geen reden om bij het onderzoek van het dossier een weergave op de |
| schaal 1/50 te weigeren daar zij vanzelfsprekend een grotere precisie | schaal 1/50 te weigeren daar zij vanzelfsprekend een grotere precisie |
| biedt, met name om na te gaan of het ontwerp voldoet aan de plannen en | biedt, met name om na te gaan of het ontwerp voldoet aan de plannen en |
| reglementen. Op een andere wijze handelen zou volkomen tegenstrijdig | reglementen. Op een andere wijze handelen zou volkomen tegenstrijdig |
| zijn met de doelstellingen van de reglementaire bepalingen inzake de | zijn met de doelstellingen van de reglementaire bepalingen inzake de |
| samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier. | samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier. |
| De afbeelding met het geheel van de openingen van elke opgaande muur | De afbeelding met het geheel van de openingen van elke opgaande muur |
| "die uitgeeft op het openbaar domein en, ter informatie, de afbeelding | "die uitgeeft op het openbaar domein en, ter informatie, de afbeelding |
| met het geheel van de openingen van de andere opgaande muren, alsook | met het geheel van de openingen van de andere opgaande muren, alsook |
| het bekledingsmateriaal van de opgaande muren en dakbedekkingen". | het bekledingsmateriaal van de opgaande muren en dakbedekkingen". |
| De woorden "ter informatie" gebruikt in artikel 285 stellen niet vrij | De woorden "ter informatie" gebruikt in artikel 285 stellen niet vrij |
| van de weergave van de openingen. Daar geen enkele bepaling in het | van de weergave van de openingen. Daar geen enkele bepaling in het |
| Wetboek de uitvoering van openingen in een op te trekken gebouw van de | Wetboek de uitvoering van openingen in een op te trekken gebouw van de |
| vergunning vrijstelt, moeten de openingen nauwkeurig getekend worden. | vergunning vrijstelt, moeten de openingen nauwkeurig getekend worden. |
| De uitvoering van een andere gevelcompositie qua aantal, vorm of | De uitvoering van een andere gevelcompositie qua aantal, vorm of |
| kenmerken van de gevulde en lege ruimtes wordt dus niet toegelaten. | kenmerken van de gevulde en lege ruimtes wordt dus niet toegelaten. |
| (Zie artikel 154 van het "CWATUP" betreffende de overtredingen en | (Zie artikel 154 van het "CWATUP" betreffende de overtredingen en |
| straffen.) | straffen.) |
| IV. Conclusies | IV. Conclusies |
| Zoals bepaald bij het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009, | Zoals bepaald bij het besluit van de Waalse Regering van 18 juni 2009, |
| kan, bij wijze van uitzondering, verzocht worden om de overlegging van | kan, bij wijze van uitzondering, verzocht worden om de overlegging van |
| aanvullende documenten indien ze noodzakelijk geacht worden voor een | aanvullende documenten indien ze noodzakelijk geacht worden voor een |
| goed begrip van het ontwerp. | goed begrip van het ontwerp. |
| Ik dring erop aan dat iedereen oordeelkundig handelt, met inachtneming | Ik dring erop aan dat iedereen oordeelkundig handelt, met inachtneming |
| van de doelstellingen van de reglementaire bepalingen en vermijd | van de doelstellingen van de reglementaire bepalingen en vermijd |
| onnodige documenten te eisen. | onnodige documenten te eisen. |
| De vereiste documenten moeten uitdrukkelijk helpen bij het nastreven | De vereiste documenten moeten uitdrukkelijk helpen bij het nastreven |
| van de kwaliteit van het levenskader en van de administratieve | van de kwaliteit van het levenskader en van de administratieve |
| vereenvoudiging. | vereenvoudiging. |
| Deze omzendbrief is van toepassing op de aanvragen tot | Deze omzendbrief is van toepassing op de aanvragen tot |
| stedenbouwkundige vergunning waarop de bepalingen van het besluit van | stedenbouwkundige vergunning waarop de bepalingen van het besluit van |
| de Waalse Regering van 18 juni 2009 van toepassing zijn, vanaf de | de Waalse Regering van 18 juni 2009 van toepassing zijn, vanaf de |
| datum van inwerkingtreding ervan op 1 september 2009. | datum van inwerkingtreding ervan op 1 september 2009. |
| Slotopmerking : indien het ontwerp betrekking heeft op handelingen of | Slotopmerking : indien het ontwerp betrekking heeft op handelingen of |
| werken die onderworpen zijn aan de energieprestatie van de gebouwen, | werken die onderworpen zijn aan de energieprestatie van de gebouwen, |
| bepaalt artikel 295 van het "CWATUP" tot 30 april 2010 welke | bepaalt artikel 295 van het "CWATUP" tot 30 april 2010 welke |
| formulieren bijgevoegd moeten worden (besluit van de Waalse Regering | formulieren bijgevoegd moeten worden (besluit van de Waalse Regering |
| van 17 december 2009 tot wijziging van Boek IV van titel IV van het | van 17 december 2009 tot wijziging van Boek IV van titel IV van het |
| Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en | Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en |
| Energie om de erkenningen en de procedure die toepasselijk zijn inzake | Energie om de erkenningen en de procedure die toepasselijk zijn inzake |
| energieprestatie van de gebouwen te organiseren (Belgisch Staatsblad | energieprestatie van de gebouwen te organiseren (Belgisch Staatsblad |
| van 18 januari 2010 , blz. 2023). | van 18 januari 2010 , blz. 2023). |
| Deze omzendbrief wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . | Deze omzendbrief wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . |
| Namen, 1 februari 2010. | Namen, 1 februari 2010. |
| De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, | De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, |
| Ph. HENRY | Ph. HENRY |