← Terug naar "Ministeriële omzendbrief ter aanvulling van de omzendbrief van 9 augustus 2007 betreffende de organisatie van de hulpverlening volgens het principe van de snelste adequate hulp "
Ministeriële omzendbrief ter aanvulling van de omzendbrief van 9 augustus 2007 betreffende de organisatie van de hulpverlening volgens het principe van de snelste adequate hulp | Ministeriële omzendbrief ter aanvulling van de omzendbrief van 9 augustus 2007 betreffende de organisatie van de hulpverlening volgens het principe van de snelste adequate hulp |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
1 FEBRUARI 2008. - Ministeriële omzendbrief ter aanvulling van de | 1 FEBRUARI 2008. - Ministeriële omzendbrief ter aanvulling van de |
omzendbrief van 9 augustus 2007 betreffende de organisatie van de | omzendbrief van 9 augustus 2007 betreffende de organisatie van de |
hulpverlening volgens het principe van de snelste adequate hulp | hulpverlening volgens het principe van de snelste adequate hulp |
Aan de dames en heren Provinciegouverneurs | Aan de dames en heren Provinciegouverneurs |
Mevr. de Gouverneur, | Mevr. de Gouverneur, |
Mijnheer de Gouverneur, | Mijnheer de Gouverneur, |
Omdat ik heb vastgesteld dat er bij verschillende brandweerkorpsen nog | Omdat ik heb vastgesteld dat er bij verschillende brandweerkorpsen nog |
een aantal vragen rijzen omtrent de interpretatie van de organisatie | een aantal vragen rijzen omtrent de interpretatie van de organisatie |
van de hulpverlening volgens het principe van de snelste adequate | van de hulpverlening volgens het principe van de snelste adequate |
hulp, zoals voorzien in de omzendbrief van 9 augustus 2007, heb ik het | hulp, zoals voorzien in de omzendbrief van 9 augustus 2007, heb ik het |
nuttig geacht de bovenvermelde omzendbrief aan te vullen. | nuttig geacht de bovenvermelde omzendbrief aan te vullen. |
1. De adequate middelen : | 1. De adequate middelen : |
De omzendbrief van 9 augustus 2007 bepaalt dat de invulling van het | De omzendbrief van 9 augustus 2007 bepaalt dat de invulling van het |
begrip « adequate middelen » toekomt aan de officier-dienstchef. Het | begrip « adequate middelen » toekomt aan de officier-dienstchef. Het |
is aangewezen dat de officier-dienstchef, in afwachting van het | is aangewezen dat de officier-dienstchef, in afwachting van het |
koninklijk besluit inzake de adequate middelen, gebruik maakt van de | koninklijk besluit inzake de adequate middelen, gebruik maakt van de |
middelen zoals deze zijn opgenomen in de van toepassing zijnde | middelen zoals deze zijn opgenomen in de van toepassing zijnde |
uitrukprocedures van het korps. | uitrukprocedures van het korps. |
Wat betreft het in te zetten basismaterieel bij een eerste uitruk | Wat betreft het in te zetten basismaterieel bij een eerste uitruk |
dient een onderscheid te worden gemaakt naargelang het interventietype | dient een onderscheid te worden gemaakt naargelang het interventietype |
: | : |
- Voor de bestijding van brand, alsook bij een interventie met brand- | - Voor de bestijding van brand, alsook bij een interventie met brand- |
of ontploffingsgevaar, dient een autopomp te worden ingezet. De | of ontploffingsgevaar, dient een autopomp te worden ingezet. De |
autopomp kan, afhankelijk van de concrete omstandigheden van de | autopomp kan, afhankelijk van de concrete omstandigheden van de |
interventie, worden aangevuld met andere brandweervoertuigen. | interventie, worden aangevuld met andere brandweervoertuigen. |
- Voor de bevrijding van beknelde personen ten gevolge van een | - Voor de bevrijding van beknelde personen ten gevolge van een |
verkeersongeval dient ofwel een multifunctionele autopomp met | verkeersongeval dient ofwel een multifunctionele autopomp met |
bevrijdingsmaterieel ofwel een snelle hulp- en interventiewagen samen | bevrijdingsmaterieel ofwel een snelle hulp- en interventiewagen samen |
met een autopomp te worden ingezet. Deze materieelinzet is | met een autopomp te worden ingezet. Deze materieelinzet is |
noodzakelijk omwille van het potentiële brand- en ontploffingsgevaar | noodzakelijk omwille van het potentiële brand- en ontploffingsgevaar |
alsook ter uitvoering van taken inzake de regeling van het wegverkeer, | alsook ter uitvoering van taken inzake de regeling van het wegverkeer, |
zoals voorzien in het koninklijk besluit van 27 april 2007 (1). Ook | zoals voorzien in het koninklijk besluit van 27 april 2007 (1). Ook |
hier kan het adequate basismaterieel afhankelijk van de concrete | hier kan het adequate basismaterieel afhankelijk van de concrete |
omstandigheden van de interventie, worden aangevuld met andere | omstandigheden van de interventie, worden aangevuld met andere |
brandweervoertuigen. | brandweervoertuigen. |
- Wat betreft de andere dringende interventies voor de redding van | - Wat betreft de andere dringende interventies voor de redding van |
personen in gevaar, waar er geen brand- en ontploffingsgevaar is, | personen in gevaar, waar er geen brand- en ontploffingsgevaar is, |
dient een snelle hulp- en interventiewagen of een multifunctionele | dient een snelle hulp- en interventiewagen of een multifunctionele |
autopomp met bevrijdingsmaterieel te worden ingezet. Uiteraard kan het | autopomp met bevrijdingsmaterieel te worden ingezet. Uiteraard kan het |
adequate basismaterieel ook hier, afhankelijk van de te verwachten | adequate basismaterieel ook hier, afhankelijk van de te verwachten |
risico's en de concrete omstandigheden van de interventie, worden | risico's en de concrete omstandigheden van de interventie, worden |
aangevuld met andere brandweervoertuigen. | aangevuld met andere brandweervoertuigen. |
Bij elke eerste uitruk binnen het kader van de snelste adequate hulp | Bij elke eerste uitruk binnen het kader van de snelste adequate hulp |
dient gelijktijdig met minstens 6 brandweerlieden vanuit één en | dient gelijktijdig met minstens 6 brandweerlieden vanuit één en |
dezelfde post te worden vertrokken. Alle in te zetten brandweerlieden | dezelfde post te worden vertrokken. Alle in te zetten brandweerlieden |
dienen zich op de post aan te dienen alvorens men naar de interventie | dienen zich op de post aan te dienen alvorens men naar de interventie |
vertrekt. Ingeval er bij deze eerste uitruk meerdere | vertrekt. Ingeval er bij deze eerste uitruk meerdere |
brandweervoertuigen worden ingezet, mag men deze 6 manschappen over | brandweervoertuigen worden ingezet, mag men deze 6 manschappen over |
deze voertuigen verdelen, op voorwaarde dat de autopomp door minstens | deze voertuigen verdelen, op voorwaarde dat de autopomp door minstens |
4 brandweerlieden bemand wordt. Naar de toekomst toe dient wel te | 4 brandweerlieden bemand wordt. Naar de toekomst toe dient wel te |
worden gestreefd naar een bezetting van 6 manschappen op de autopomp. | worden gestreefd naar een bezetting van 6 manschappen op de autopomp. |
De bemanning van 6 brandweerlieden voor de eerste uitruk dient als | De bemanning van 6 brandweerlieden voor de eerste uitruk dient als |
volgt te zijn samengesteld : één bevelvoerder, één | volgt te zijn samengesteld : één bevelvoerder, één |
chauffeur-pompbedienaar, en 4 gekwalificeerde dragers adembescherming. | chauffeur-pompbedienaar, en 4 gekwalificeerde dragers adembescherming. |
De bevelvoerder dient minstens onderofficier te zijn. In afwachting | De bevelvoerder dient minstens onderofficier te zijn. In afwachting |
van de inwerkingtreding van de zones is het mogelijk dat bij gebrek | van de inwerkingtreding van de zones is het mogelijk dat bij gebrek |
aan een onderofficier, een korporaal met minimum een brevet sergeant | aan een onderofficier, een korporaal met minimum een brevet sergeant |
of een gelijkgesteld brevet, zoals voorzien in het koninklijk besluit | of een gelijkgesteld brevet, zoals voorzien in het koninklijk besluit |
van 8 april 2003 (2), als bevelvoerder optreedt. Tijdens deze | van 8 april 2003 (2), als bevelvoerder optreedt. Tijdens deze |
overgangsperiode dienen de gemeenten zo spoedig mogelijk hun bestaande | overgangsperiode dienen de gemeenten zo spoedig mogelijk hun bestaande |
brandweerpersoneelsformaties aan te passen om een adequate | brandweerpersoneelsformaties aan te passen om een adequate |
bevelvoering te kunnen waarborgen. | bevelvoering te kunnen waarborgen. |
Onder « gekwalificeerde » dragers adembescherming moet worden verstaan | Onder « gekwalificeerde » dragers adembescherming moet worden verstaan |
: brandweerlieden die op regelmatige basis, en minstens jaarlijks, hun | : brandweerlieden die op regelmatige basis, en minstens jaarlijks, hun |
vaardigheden als drager adembescherming op peil houden via oefeningen | vaardigheden als drager adembescherming op peil houden via oefeningen |
en eventuele bijscholingen. Tevens dienen zij medisch geschikt | en eventuele bijscholingen. Tevens dienen zij medisch geschikt |
verklaard zijn om adembescherming te dragen. De officier-dienstchef | verklaard zijn om adembescherming te dragen. De officier-dienstchef |
draagt zorg voor de bijscholing en training van zijn personeel. De | draagt zorg voor de bijscholing en training van zijn personeel. De |
officier-dienstchef bepaalt welke brandweerlieden als gekwalificeerde | officier-dienstchef bepaalt welke brandweerlieden als gekwalificeerde |
dragers adembescherming, chauffeur-pompbedienaar en bevelvoerder | dragers adembescherming, chauffeur-pompbedienaar en bevelvoerder |
kunnen worden ingezet. | kunnen worden ingezet. |
2. De dubbele uitruk : | 2. De dubbele uitruk : |
In de omzendbrief van 9 augustus 2007 wordt de dubbele uitruk | In de omzendbrief van 9 augustus 2007 wordt de dubbele uitruk |
aangewezen als de te volgen procedure wanneer de interventie gebeurt | aangewezen als de te volgen procedure wanneer de interventie gebeurt |
op een plaats waar het territoriaal bevoegde korps niet als snelste | op een plaats waar het territoriaal bevoegde korps niet als snelste |
met adequate middelen ter plaatse kan komen. | met adequate middelen ter plaatse kan komen. |
Evenwel hoeft niet systematisch gebruik te worden gemaakt van een | Evenwel hoeft niet systematisch gebruik te worden gemaakt van een |
dubbele uitruk. Een uitdrukkelijke overeenkomst tussen de betrokken | dubbele uitruk. Een uitdrukkelijke overeenkomst tussen de betrokken |
gemeenten heeft voorrang op de dubbele uitruk voorzien in de | gemeenten heeft voorrang op de dubbele uitruk voorzien in de |
omzendbrief van 9 augustus 2007, op voorwaarde dat deze overeenkomst | omzendbrief van 9 augustus 2007, op voorwaarde dat deze overeenkomst |
een efficiënte en afdoende hulpverlening waarborgt en deze in | een efficiënte en afdoende hulpverlening waarborgt en deze in |
overeenstemming is met het principe van de snelste adequate hulp. | overeenstemming is met het principe van de snelste adequate hulp. |
Hebben de gemeenten geen dergelijke uitdrukkelijke overeenkomst, dient | Hebben de gemeenten geen dergelijke uitdrukkelijke overeenkomst, dient |
de dubbele uitruk te worden toegepast. | de dubbele uitruk te worden toegepast. |
3. De leiding van de operaties : | 3. De leiding van de operaties : |
Inzake de leiding van de operaties, moet artikel 14 van het koninklijk | Inzake de leiding van de operaties, moet artikel 14 van het koninklijk |
besluit van 8 november 1967 (3) worden toegepast. Dit artikel 14 moet | besluit van 8 november 1967 (3) worden toegepast. Dit artikel 14 moet |
evenwel samen worden gelezen met de bepalingen van het koninklijk | evenwel samen worden gelezen met de bepalingen van het koninklijk |
besluit van 16 februari 2006 (4). In dit besluit wordt de operationele | besluit van 16 februari 2006 (4). In dit besluit wordt de operationele |
coördinatie van de operaties toegewezen aan de | coördinatie van de operaties toegewezen aan de |
brandweer(onder)officier met de hoogste graad, ongeacht het korps | brandweer(onder)officier met de hoogste graad, ongeacht het korps |
waartoe deze (onder)officier behoort en ongeacht het moment van | waartoe deze (onder)officier behoort en ongeacht het moment van |
aankomst op de plaats van interventie. De leiding van de operaties op | aankomst op de plaats van interventie. De leiding van de operaties op |
de plaats van interventie komt dan ook toe aan het lid van de | de plaats van interventie komt dan ook toe aan het lid van de |
brandweer bekleed met de hoogste graad, ongeacht het tijdstip van | brandweer bekleed met de hoogste graad, ongeacht het tijdstip van |
aankomst en ongeacht het korps waartoe deze behoort. | aankomst en ongeacht het korps waartoe deze behoort. |
4. Bepaling van de uitruktijden : | 4. Bepaling van de uitruktijden : |
Onder uitruktijd moet worden verstaan het tijdsverloop tussen de | Onder uitruktijd moet worden verstaan het tijdsverloop tussen de |
ontvangst van een melding en het vertrek van de voltallige ploeg voor | ontvangst van een melding en het vertrek van de voltallige ploeg voor |
eerste uitruk. | eerste uitruk. |
Zolang geen nauwkeurige statistische gegevens beschikbaar zijn, noch | Zolang geen nauwkeurige statistische gegevens beschikbaar zijn, noch |
door de dienstchefs gemotiveerde uitruktijden zijn doorgegeven, moet | door de dienstchefs gemotiveerde uitruktijden zijn doorgegeven, moet |
worden uitgegaan van een uitruktijd van 2 minuten voor een post waar | worden uitgegaan van een uitruktijd van 2 minuten voor een post waar |
een permanentie wordt verzekerd en een uitruktijd van 5 minuten voor | een permanentie wordt verzekerd en een uitruktijd van 5 minuten voor |
een post waar geen permanentie is voorzien. Van permanentie is slechts | een post waar geen permanentie is voorzien. Van permanentie is slechts |
sprake wanneer in de beschouwde post minstens 6 manschappen ter | sprake wanneer in de beschouwde post minstens 6 manschappen ter |
beschikking zijn voor een eerste uitruk, bevelvoerder inbegrepen. De | beschikking zijn voor een eerste uitruk, bevelvoerder inbegrepen. De |
bovenvermelde uitruktijden van 2 en 5 minuten zullen worden | bovenvermelde uitruktijden van 2 en 5 minuten zullen worden |
geëvalueerd op basis van de evaluatieformulieren, vermeld in punt 7. | geëvalueerd op basis van de evaluatieformulieren, vermeld in punt 7. |
5. De informatie-uitwisseling : | 5. De informatie-uitwisseling : |
Opdat het snelste adequaat uitgeruste korps een efficiënte | Opdat het snelste adequaat uitgeruste korps een efficiënte |
hulpverlening zou kunnen garanderen op het grondgebied van een | hulpverlening zou kunnen garanderen op het grondgebied van een |
gemeente waartoe dit korps territoriaal gezien, volgens de wet van 31 | gemeente waartoe dit korps territoriaal gezien, volgens de wet van 31 |
december 1963 (5), niet bevoegd is, moet het territoriaal bevoegde | december 1963 (5), niet bevoegd is, moet het territoriaal bevoegde |
korps aan het snelste adequaat uitgeruste korps onverwijld een kopie | korps aan het snelste adequaat uitgeruste korps onverwijld een kopie |
van alle beschikbare nuttige informatie zoals de plannen inzake de | van alle beschikbare nuttige informatie zoals de plannen inzake de |
watervoorraden en de nood- en interventieplannen, bezorgen. | watervoorraden en de nood- en interventieplannen, bezorgen. |
6. De interprovinciale hulpverlening : | 6. De interprovinciale hulpverlening : |
Het principe van de snelste adequate hulp moet ook over de | Het principe van de snelste adequate hulp moet ook over de |
provinciegrenzen heen worden gerealiseerd. Ter bevordering van deze | provinciegrenzen heen worden gerealiseerd. Ter bevordering van deze |
interprovinciale hulpverlening, zijn de betrokken gemeenten ertoe | interprovinciale hulpverlening, zijn de betrokken gemeenten ertoe |
gehouden voorafgaandelijk overleg te plegen. De bevoegde 100-centra | gehouden voorafgaandelijk overleg te plegen. De bevoegde 100-centra |
dienen bij dit overleg te worden betrokken. | dienen bij dit overleg te worden betrokken. |
Twee situaties kunnen worden onderscheiden : | Twee situaties kunnen worden onderscheiden : |
- De situatie waar het 100-centrum voor de verzekering van de snelste | - De situatie waar het 100-centrum voor de verzekering van de snelste |
adequate hulp voor een interventie op het grondgebied van de eigen | adequate hulp voor een interventie op het grondgebied van de eigen |
provincie, een beroep moet doen op de middelen van een korps uit een | provincie, een beroep moet doen op de middelen van een korps uit een |
andere provincie. | andere provincie. |
- De situatie waar het 100-centrum een oproep ontvangt die | - De situatie waar het 100-centrum een oproep ontvangt die |
territoriaal niet voor haar bestemd is. | territoriaal niet voor haar bestemd is. |
In beide situaties alarmeert het 100-centrum dat de oproep heeft | In beide situaties alarmeert het 100-centrum dat de oproep heeft |
ontvangen, direct het snelste, adequaat uitgeruste korps, zelfs al is | ontvangen, direct het snelste, adequaat uitgeruste korps, zelfs al is |
dit een korps uit een andere provincie. Vervolgens brengt het | dit een korps uit een andere provincie. Vervolgens brengt het |
100-centrum, dat de oproep heeft ontvangen, het territoriaal bevoegde | 100-centrum, dat de oproep heeft ontvangen, het territoriaal bevoegde |
korps en daarna ook het 100-centrum van de andere, naburige provincie | korps en daarna ook het 100-centrum van de andere, naburige provincie |
op de hoogte. | op de hoogte. |
7. De evaluatie van de toepassing van de snelste adequate hulp : | 7. De evaluatie van de toepassing van de snelste adequate hulp : |
Als bijlage van deze omzendbrief werd een evaluatiefiche gevoegd. Deze | Als bijlage van deze omzendbrief werd een evaluatiefiche gevoegd. Deze |
evaluatiefiche moet worden ingevuld voor elke interventie waar de | evaluatiefiche moet worden ingevuld voor elke interventie waar de |
eerste uitruk in het kader van de snelste adequate hulp niet werd | eerste uitruk in het kader van de snelste adequate hulp niet werd |
verzekerd door het territoriaal bevoegde korps. In dergelijk geval | verzekerd door het territoriaal bevoegde korps. In dergelijk geval |
dient elk korps dat bij de interventie ter plaatse is gekomen een | dient elk korps dat bij de interventie ter plaatse is gekomen een |
evaluatieformulier in te vullen, ondertekend door de hoogst aanwezige | evaluatieformulier in te vullen, ondertekend door de hoogst aanwezige |
(onder)officier van het korps. Voor een interventie waar met een | (onder)officier van het korps. Voor een interventie waar met een |
dubbele uitruk werd gewerkt, zullen aldus twee formulieren moeten | dubbele uitruk werd gewerkt, zullen aldus twee formulieren moeten |
worden ingevuld. | worden ingevuld. |
De ingevulde evaluatiefiches dienen binnen de veertien dagen na afloop | De ingevulde evaluatiefiches dienen binnen de veertien dagen na afloop |
van de interventie te worden bezorgd aan de provinciegouverneur. | van de interventie te worden bezorgd aan de provinciegouverneur. |
Ingeval van een provinciegrensoverschrijdende interventie dienen de | Ingeval van een provinciegrensoverschrijdende interventie dienen de |
evaluatiefiches aan gouverneurs van beide betrokken provincies te | evaluatiefiches aan gouverneurs van beide betrokken provincies te |
worden overgemaakt. Aan de hand van de verzamelde informatie zal de | worden overgemaakt. Aan de hand van de verzamelde informatie zal de |
verzekering van de hulpverlening volgens het principe van de snelste | verzekering van de hulpverlening volgens het principe van de snelste |
adequate hulp waar nodig worden bijgestuurd. | adequate hulp waar nodig worden bijgestuurd. |
Gelieve deze omzendbrief ter kennis te brengen aan alle betrokken | Gelieve deze omzendbrief ter kennis te brengen aan alle betrokken |
overheden van uw provincie die over een brandweer beschikken. Tevens | overheden van uw provincie die over een brandweer beschikken. Tevens |
zou ik u willen vragen erop toe te zien dat de noodoproepen | zou ik u willen vragen erop toe te zien dat de noodoproepen |
uitsluitend via de 100-centra worden afgehandeld en dat de | uitsluitend via de 100-centra worden afgehandeld en dat de |
brandweerkorpsen niet meer hun eigen telefoonnummer als noodnummer | brandweerkorpsen niet meer hun eigen telefoonnummer als noodnummer |
promoten. | promoten. |
_______ | _______ |
Nota's | Nota's |
(1) Koninklijk besluit van 27 april 2007 tot wijziging van het | (1) Koninklijk besluit van 27 april 2007 tot wijziging van het |
koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op | koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op |
de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, | de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, |
Belgisch Staatsblad van 9 mei 2007. | Belgisch Staatsblad van 9 mei 2007. |
(2) Koninklijk besluit van 8 april 2003 betreffende de opleiding van | (2) Koninklijk besluit van 8 april 2003 betreffende de opleiding van |
de leden van de openbare hulpdiensten, Belgisch Staatsblad van 5 mei | de leden van de openbare hulpdiensten, Belgisch Staatsblad van 5 mei |
2003. | 2003. |
(3) Koninklijk besluit van 8 november 1967 houdende, voor de | (3) Koninklijk besluit van 8 november 1967 houdende, voor de |
vredestijd, organisatie van de gemeentelijke en gewestelijke | vredestijd, organisatie van de gemeentelijke en gewestelijke |
brandweerdiensten en coördinatie van de hulpverlening in geval van | brandweerdiensten en coördinatie van de hulpverlening in geval van |
brand, Belgisch Staatsblad van 18 november 1967. | brand, Belgisch Staatsblad van 18 november 1967. |
(4) Koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en | (4) Koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en |
interventieplannen, Belgisch Staatsblad van 15 maart 2006. | interventieplannen, Belgisch Staatsblad van 15 maart 2006. |
(5) Wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, | (5) Wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, |
Belgisch Staatsblad van 16 januari 1964. | Belgisch Staatsblad van 16 januari 1964. |
De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
P. DEWAEL | P. DEWAEL |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |