Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van --
← Terug naar "Omzendbrief PLP 30 - inzameling van morfologische gegevens "
Omzendbrief PLP 30 - inzameling van morfologische gegevens Omzendbrief PLP 30 - inzameling van morfologische gegevens
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
9 JANUARI 2003. - Omzendbrief PLP 30 - inzameling van morfologische 9 JANUARI 2003. - Omzendbrief PLP 30 - inzameling van morfologische
gegevens gegevens
Aan Mevrouw en Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw en Heren Provinciegouverneurs,
Aan Mevrouw de Gouverneur van het Administratief Arrondissement Aan Mevrouw de Gouverneur van het Administratief Arrondissement
Brussel-Hoofdstad, Brussel-Hoofdstad,
Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Aan de Dames en Heren Burgemeesters,
Ter informatie : Ter informatie :
Aan de Dames en Heren Procureurs-generaal, Aan de Dames en Heren Procureurs-generaal,
Aan de Heer Procureur-Federaal, Aan de Heer Procureur-Federaal,
Aan de Commissaris-Generaal van de Federale Politie, Aan de Commissaris-Generaal van de Federale Politie,
Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie, Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie,
Aan de Directeur-Generaal van de Algemene Directie Veiligheids- en Aan de Directeur-Generaal van de Algemene Directie Veiligheids- en
Preventiebeleid, Preventiebeleid,
Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen, Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen,
Mevrouw de Gouverneur, Mevrouw de Gouverneur,
Mijnheer de Gouverneur, Mijnheer de Gouverneur,
0. Inleiding 0. Inleiding
Sinds 1990 gebeurt er een jaarlijkse inzameling van de morfologische Sinds 1990 gebeurt er een jaarlijkse inzameling van de morfologische
gegevens van alle politiediensten van het land. Aanvankelijk was de gegevens van alle politiediensten van het land. Aanvankelijk was de
morfologische gegevensinzameling erop gericht om een instrument uit te morfologische gegevensinzameling erop gericht om een instrument uit te
werken dat zou toelaten gegevens op een gelijkvormige en werken dat zou toelaten gegevens op een gelijkvormige en
gecoördineerde manier voor de drie voormalige politiediensten gecoördineerde manier voor de drie voormalige politiediensten
(Gemeentepolitie, Rijkswacht en Gerechtelijke Politie bij de (Gemeentepolitie, Rijkswacht en Gerechtelijke Politie bij de
Parketten) in te zamelen. Ingevolge de politiehervorming en de Parketten) in te zamelen. Ingevolge de politiehervorming en de
inplaatsstelling tijdens 2001 en 2002 van de politiezones, is er geen inplaatsstelling tijdens 2001 en 2002 van de politiezones, is er geen
bevraging geweest in 2001. Gezien het om een overgangsjaar ging, zal bevraging geweest in 2001. Gezien het om een overgangsjaar ging, zal
het jaar 2001 nergens als referentiejaar voorkomen. Het gevaar bestaat het jaar 2001 nergens als referentiejaar voorkomen. Het gevaar bestaat
dan immers dat men gemengde gegevens krijgt vanuit zowel de oude als dan immers dat men gemengde gegevens krijgt vanuit zowel de oude als
de nieuwe structuur van de politiediensten. de nieuwe structuur van de politiediensten.
De bevragingen werden in het verleden georganiseerd door de Algemene De bevragingen werden in het verleden georganiseerd door de Algemene
Politiesteundienst (APSD). Intussen is deze dienst opgegaan in de Politiesteundienst (APSD). Intussen is deze dienst opgegaan in de
Federale Politie en staat de « Directie van de relaties met de lokale Federale Politie en staat de « Directie van de relaties met de lokale
politie (CGL) » in voor de inzameling en de exploitatie van de politie (CGL) » in voor de inzameling en de exploitatie van de
morfologische gegevens van de lokale politiediensten. morfologische gegevens van de lokale politiediensten.
Het politiebeleid vereist een voortdurende aandacht. Een optimale Het politiebeleid vereist een voortdurende aandacht. Een optimale
informatievoorziening is onontbeerlijk om de politiezones toe te laten informatievoorziening is onontbeerlijk om de politiezones toe te laten
hun opdrachten van ordehandhaving, hulp en bijstand aan de bevolking hun opdrachten van ordehandhaving, hulp en bijstand aan de bevolking
en voorkoming, beheersing en bestrijding van criminaliteit en andere en voorkoming, beheersing en bestrijding van criminaliteit en andere
veiligheidsproblemen zo effectief en efficiënt mogelijk waar te maken. veiligheidsproblemen zo effectief en efficiënt mogelijk waar te maken.
Het beschikken over dergelijke informatie is tevens essentieel voor de Het beschikken over dergelijke informatie is tevens essentieel voor de
politiebeleidsverantwoordelijken (ongeacht het niveau), willen zij de politiebeleidsverantwoordelijken (ongeacht het niveau), willen zij de
organisatieontwikkeling op beleids- en beheersmatig vlak organisatieontwikkeling op beleids- en beheersmatig vlak
optimaliseren. optimaliseren.
Ook de inzameling zelf is voortdurend in evolutie, zowel in haar Ook de inzameling zelf is voortdurend in evolutie, zowel in haar
vormgeving als naar de inhoud en de gebruikte methodologie. De vormgeving als naar de inhoud en de gebruikte methodologie. De
noodzaak aan uniforme en gestandardiseerde statistieken als noodzaak aan uniforme en gestandardiseerde statistieken als
basismateriaal blijft bestaan maar de politiehervorming heeft er toe basismateriaal blijft bestaan maar de politiehervorming heeft er toe
geleid dat de doelstellingen en de werkwijze achter de morfologische geleid dat de doelstellingen en de werkwijze achter de morfologische
gegevensinzameling zich dienen aan te passen. gegevensinzameling zich dienen aan te passen.
1. Doelstellingen 1. Doelstellingen
Waar voorheen het accent meer lag louter op het verschaffen van Waar voorheen het accent meer lag louter op het verschaffen van
gecoördineerde gegevens voor de drie voormalige politiediensten, richt gecoördineerde gegevens voor de drie voormalige politiediensten, richt
de Morfologische gegevensinzameling zich nu meer op de analyse van de de Morfologische gegevensinzameling zich nu meer op de analyse van de
ingezamelde gegevens. ingezamelde gegevens.
De ingezamelde gegevens moeten in eerste instantie de bevoegde De ingezamelde gegevens moeten in eerste instantie de bevoegde
overheden en iedereen die betrokken is bij politiële materies de overheden en iedereen die betrokken is bij politiële materies de
mogelijkheid bieden om een betrouwbare foto op te maken van het mogelijkheid bieden om een betrouwbare foto op te maken van het
Belgische politielandschap met een Geïntegreerde Politiedienst Belgische politielandschap met een Geïntegreerde Politiedienst
gestructureerd op twee niveaus. gestructureerd op twee niveaus.
Het instrument moet niet alleen de administratieve en gerechtelijke Het instrument moet niet alleen de administratieve en gerechtelijke
overheden nauwkeurig informatie verschaffen omtrent de omvang, de overheden nauwkeurig informatie verschaffen omtrent de omvang, de
infrastructuur en de organisatie van de politiediensten. Meer dan ook infrastructuur en de organisatie van de politiediensten. Meer dan ook
is het de bedoeling om de (analyse van) gegevens aan te wenden in de is het de bedoeling om de (analyse van) gegevens aan te wenden in de
beleidsvoorbereidende, -bepalende, -opvolgende en evaluerende beleidsvoorbereidende, -bepalende, -opvolgende en evaluerende
werkzaamheden van de politiediensten. werkzaamheden van de politiediensten.
In dit kader wens ik elk jaar opnieuw, op het moment dat de In dit kader wens ik elk jaar opnieuw, op het moment dat de
politiebeleidsplannen en de politiebegrotingen zijn goedgekeurd, een politiebeleidsplannen en de politiebegrotingen zijn goedgekeurd, een
systematische jaarfoto van de lokale politie-organisatie te nemen. Met systematische jaarfoto van de lokale politie-organisatie te nemen. Met
deze grootschalige morfologische inzameling worden niet alleen deze grootschalige morfologische inzameling worden niet alleen
vergelijkingen in de ruimte maar ook in de tijd mogelijk. vergelijkingen in de ruimte maar ook in de tijd mogelijk.
2. Specifieke doelstellingen en aanwending van de gegevens 2. Specifieke doelstellingen en aanwending van de gegevens
2.1. Voor de lokale politie 2.1. Voor de lokale politie
De morfologische gegevensinzameling is naast de politiebegroting en De morfologische gegevensinzameling is naast de politiebegroting en
het zonaal veiligheidsplan één van de drie beleidsdocumenten voor de het zonaal veiligheidsplan één van de drie beleidsdocumenten voor de
lokale politie. De eerste begunstigde gebruikers zijn de politiezones lokale politie. De eerste begunstigde gebruikers zijn de politiezones
zelf. Zij kunnen beschikken over pertinente en transparante beleids- zelf. Zij kunnen beschikken over pertinente en transparante beleids-
en beheersinformatie over de eigen organisatie (personeel, middelen, en beheersinformatie over de eigen organisatie (personeel, middelen,
organisatie en diensten). Het aanwenden en analyseren van deze organisatie en diensten). Het aanwenden en analyseren van deze
morfologische gegevens moet het lokaal niveau toelaten de morfologische gegevens moet het lokaal niveau toelaten de
effectiviteit en de efficiëntie van de lokale politieorganisatie te effectiviteit en de efficiëntie van de lokale politieorganisatie te
optimaliseren en aldus de rendabiliteit te verhogen. optimaliseren en aldus de rendabiliteit te verhogen.
De meerwaarde aan informatie verkregen door het gebruik van een De meerwaarde aan informatie verkregen door het gebruik van een
precies, volledig en systematisch gehanteerd instrument zal de precies, volledig en systematisch gehanteerd instrument zal de
politiezones de gelegenheid geven zich beter te situeren binnen het politiezones de gelegenheid geven zich beter te situeren binnen het
politiesysteem. Het laat toe vergelijkingen te maken, informatie uit politiesysteem. Het laat toe vergelijkingen te maken, informatie uit
te wisselen en de communicatie tussen de verschillende zones, de te wisselen en de communicatie tussen de verschillende zones, de
gedeconcentreerde diensten van de federale politie (coördinatie & gedeconcentreerde diensten van de federale politie (coördinatie &
steundiensten en gerechtelijke diensten van de arrondissementen) en steundiensten en gerechtelijke diensten van de arrondissementen) en
met de administratieve diensten van mijn departement te optimaliseren. met de administratieve diensten van mijn departement te optimaliseren.
Het resultaat hiervan bestaat uit een efficiëntere communicatie die de Het resultaat hiervan bestaat uit een efficiëntere communicatie die de
rationele beleidsvoering (preventie, repressie en nazorg) van de rationele beleidsvoering (preventie, repressie en nazorg) van de
veiligheids- en criminaliteitsfenomenen en van de politieorganisatie veiligheids- en criminaliteitsfenomenen en van de politieorganisatie
mogelijk maakt. mogelijk maakt.
Het bestaan van een juist ingevuld document betekent in ieder geval Het bestaan van een juist ingevuld document betekent in ieder geval
een belangrijke rationalisatie van de administratieve werklast. Het is een belangrijke rationalisatie van de administratieve werklast. Het is
een instrument om te vermijden dat identieke gegevens herhaaldelijk een instrument om te vermijden dat identieke gegevens herhaaldelijk
opgevraagd worden in het kader van officiële vragen met het oog op opgevraagd worden in het kader van officiële vragen met het oog op
algemene beleidskwesties door de politiële en administratieve algemene beleidskwesties door de politiële en administratieve
autoriteiten. autoriteiten.
2.2. Voor de federale politie 2.2. Voor de federale politie
Het nut van een betrouwbaar en precies instrument, dat zal toelaten Het nut van een betrouwbaar en precies instrument, dat zal toelaten
een correct algemeen beeld te krijgen van de aard en de organisatie een correct algemeen beeld te krijgen van de aard en de organisatie
van de politiezones, moet allicht niet meer worden aangetoond. Zeker van de politiezones, moet allicht niet meer worden aangetoond. Zeker
in een geïntegreerd politielandschap waar de diensten van de federale in een geïntegreerd politielandschap waar de diensten van de federale
politie een steun moeten verlenen aan de lokale politie is het politie een steun moeten verlenen aan de lokale politie is het
noodzakelijk dat ook zij over gegevens beschikken van deze lokale noodzakelijk dat ook zij over gegevens beschikken van deze lokale
politiediensten. Om te vermijden dat zij elk voor zich de gegevens van politiediensten. Om te vermijden dat zij elk voor zich de gegevens van
de lokale politiediensten opvragen, wil ik met deze bevraging de voor de lokale politiediensten opvragen, wil ik met deze bevraging de voor
hen beleids- en beheersrelevante gegevens mee opnemen in de bevraging. hen beleids- en beheersrelevante gegevens mee opnemen in de bevraging.
Het is dan ook duidelijk dat de federale politiediensten toegang Het is dan ook duidelijk dat de federale politiediensten toegang
krijgen tot de ingezamelde gegevens. krijgen tot de ingezamelde gegevens.
2.3. Voor de federale overheden 2.3. Voor de federale overheden
De informatie over de organisatie van de Belgische politiediensten De informatie over de organisatie van de Belgische politiediensten
komt ook ten goede aan de verschillende overheden. Het zal de komt ook ten goede aan de verschillende overheden. Het zal de
bestuurlijke overheden in staat stellen om een gecoördineerd beleid te bestuurlijke overheden in staat stellen om een gecoördineerd beleid te
voeren voor het totale politieapparaat. voeren voor het totale politieapparaat.
Op federaal niveau hebben veel van de morfologische gegevens Op federaal niveau hebben veel van de morfologische gegevens
gefungeerd als basismateriaal in het kader van de politiehervorming. gefungeerd als basismateriaal in het kader van de politiehervorming.
Deze eerste bevraging van de politiezones binnen het nieuwe Deze eerste bevraging van de politiezones binnen het nieuwe
politiebestel zullen opnieuw basismateriaal opleveren, specifiek in politiebestel zullen opnieuw basismateriaal opleveren, specifiek in
het kader van de evaluatie van de politieorganisatie die zal het kader van de evaluatie van de politieorganisatie die zal
plaatsvinden in de loop van 2003. plaatsvinden in de loop van 2003.
2.4. Voor derden 2.4. Voor derden
Vanuit het ingezameld materiaal kunnen globale overzichtstaten Vanuit het ingezameld materiaal kunnen globale overzichtstaten
opgemaakt worden van verschillende aspecten van het Belgisch opgemaakt worden van verschillende aspecten van het Belgisch
politielandschap. Deze kunnen op ruimverspreide en informerende politielandschap. Deze kunnen op ruimverspreide en informerende
basisdragers beschikbaar worden gesteld aan het grote publiek. basisdragers beschikbaar worden gesteld aan het grote publiek.
De ingezamelde statistieken vormen een uniform en gestandaardiseerd De ingezamelde statistieken vormen een uniform en gestandaardiseerd
basismateriaal dat bruikbaar is voor wetenschappelijk onderzoek basismateriaal dat bruikbaar is voor wetenschappelijk onderzoek
omtrent politiële vraagstukken. Wetenschappelijke onderzoekers omtrent politiële vraagstukken. Wetenschappelijke onderzoekers
besteden immers veel tijd aan de garing van elementair basismateriaal besteden immers veel tijd aan de garing van elementair basismateriaal
inzake de werking van de politiediensten, bestemd voor de analyse van inzake de werking van de politiediensten, bestemd voor de analyse van
tendensen van de criminaliteit in België. tendensen van de criminaliteit in België.
3. De inzamelingsprocedure voor de lokale politie (politiezones) 3. De inzamelingsprocedure voor de lokale politie (politiezones)
Gezien de politiehervorming is het gehele proces van Gezien de politiehervorming is het gehele proces van
gegevensinzameling herdacht en herschreven. gegevensinzameling herdacht en herschreven.
3.1. Lokale versus federale morfologische gegevens 3.1. Lokale versus federale morfologische gegevens
Gezien de structurering van de geïntegreerde politie op twee niveaus Gezien de structurering van de geïntegreerde politie op twee niveaus
zal de gegevensinzameling eveneens onderscheiden gebeuren voor de twee zal de gegevensinzameling eveneens onderscheiden gebeuren voor de twee
niveaus. Er wordt één enkele inzameling gehouden maar op basis van niveaus. Er wordt één enkele inzameling gehouden maar op basis van
twee vragenlijsten. De politiezones ontvangen een « Morfologische twee vragenlijsten. De politiezones ontvangen een « Morfologische
vragenlijst : informatie over het lokale niveau » en de federale vragenlijst : informatie over het lokale niveau » en de federale
entiteiten ontvangen een « Morfologische vragenlijst : informatie over entiteiten ontvangen een « Morfologische vragenlijst : informatie over
het federale niveau ». Beide vragenlijsten zijn opgesteld volgens de het federale niveau ». Beide vragenlijsten zijn opgesteld volgens de
functionaliteiten die op respectievelijk het lokale en het federale functionaliteiten die op respectievelijk het lokale en het federale
niveau van toepassing zijn. niveau van toepassing zijn.
3.2. Referentiedatum 31 december 3.2. Referentiedatum 31 december
Niet alleen omwille van het feit dat het belangrijk is om vaste Niet alleen omwille van het feit dat het belangrijk is om vaste
referentiedatum te hebben in functie van vergelijkingen in de tijd, referentiedatum te hebben in functie van vergelijkingen in de tijd,
maar ook omdat op die datum de lokale politieplannen en maar ook omdat op die datum de lokale politieplannen en
-politiebegrotingen zijn goedgekeurd, dient de vragenlijst een beeld -politiebegrotingen zijn goedgekeurd, dient de vragenlijst een beeld
te geven van de situatie op 31 december, referentiedatum van de te geven van de situatie op 31 december, referentiedatum van de
bevraging. Bijkomend hebben « sommige » gegevens immers het voorbije bevraging. Bijkomend hebben « sommige » gegevens immers het voorbije
kalenderjaar als referentieperiode. Ook vergelijkingen met het kalenderjaar als referentieperiode. Ook vergelijkingen met het
verleden waar de referentiedatum eveneens vastgesteld werd op 31 verleden waar de referentiedatum eveneens vastgesteld werd op 31
december worden op deze manier eenvoudiger. december worden op deze manier eenvoudiger.
3.3. Vragenlijst en handleiding op papier versus op elektronische 3.3. Vragenlijst en handleiding op papier versus op elektronische
drager drager
Aan de gouverneurs vraag ik om de vragenlijst en de handleiding te Aan de gouverneurs vraag ik om de vragenlijst en de handleiding te
verdelen aan de lokale politiediensten. Ik laat u Mevrouw, Mijnheer de verdelen aan de lokale politiediensten. Ik laat u Mevrouw, Mijnheer de
Gouverneur, de keuze om de vragenlijst en de handleiding enerzijds op Gouverneur, de keuze om de vragenlijst en de handleiding enerzijds op
papier én op elektronische drager te verspreiden; anderzijds de lokale papier én op elektronische drager te verspreiden; anderzijds de lokale
politiediensten er op te wijzen dat de vragenlijst en de handleiding politiediensten er op te wijzen dat de vragenlijst en de handleiding
downloadbaar zijn via de website www.info-zone.be. downloadbaar zijn via de website www.info-zone.be.
Bedoeling is dat elke politiezone beschikt over een elektronische Bedoeling is dat elke politiezone beschikt over een elektronische
vragenlijst in Excel-formaat. De elektronische manier van werken vragenlijst in Excel-formaat. De elektronische manier van werken
beantwoordt niet alleen aan de hedendaagse normen inzake beantwoordt niet alleen aan de hedendaagse normen inzake
informatievergaring, maar is vooral gebruiksvriendelijker en minder informatievergaring, maar is vooral gebruiksvriendelijker en minder
belastend dan de oude manier van werken met papieren vragenlijsten. De belastend dan de oude manier van werken met papieren vragenlijsten. De
gegevens worden nu direct op elektronische drager ingebracht, die gegevens worden nu direct op elektronische drager ingebracht, die
onmiddellijk de gebruikers attent maakt op logische fouten in de onmiddellijk de gebruikers attent maakt op logische fouten in de
gegevens. gegevens.
De gebruikte software is algemeen verspreid, vereist geen specifieke De gebruikte software is algemeen verspreid, vereist geen specifieke
voorkennis en is beschikbaar op de meeste PC's. Entiteiten die voorkennis en is beschikbaar op de meeste PC's. Entiteiten die
problemen hebben met de gebruikte software kunnen op eenvoudige vraag problemen hebben met de gebruikte software kunnen op eenvoudige vraag
de vragenlijst in een ander formaat ter beschikking gesteld krijgen. de vragenlijst in een ander formaat ter beschikking gesteld krijgen.
Samen met de elektronische vragenlijst krijgen de politiezones een Samen met de elektronische vragenlijst krijgen de politiezones een
verklarende handleiding die toelichtingen bezorgt over het doel van de verklarende handleiding die toelichtingen bezorgt over het doel van de
vragenlijst en bijkomende verklaring geeft over de correcte manier van vragenlijst en bijkomende verklaring geeft over de correcte manier van
invullen van de vragenlijst en een aantal gebruikte begrippen. invullen van de vragenlijst en een aantal gebruikte begrippen.
3.4. Overmaking van de ingevulde vragenlijst 3.4. Overmaking van de ingevulde vragenlijst
De vragenlijst dient zowel elektronisch als op papier te worden De vragenlijst dient zowel elektronisch als op papier te worden
overgemaakt: overgemaakt:
De elektronisch ingevulde vragenlijst wordt in de politiezone De elektronisch ingevulde vragenlijst wordt in de politiezone
afgedrukt op papier. De ingevulde papieren versie wordt voor de lokale afgedrukt op papier. De ingevulde papieren versie wordt voor de lokale
politie ondertekend door de zonechef, de burgemeester in de politie ondertekend door de zonechef, de burgemeester in de
monocommunale politiezones of door de voorzitter van het monocommunale politiezones of door de voorzitter van het
politiecollege in de pluricommunale politiezones en door de persoon politiecollege in de pluricommunale politiezones en door de persoon
die de vragenlijst elektronisch heeft ingevuld. die de vragenlijst elektronisch heeft ingevuld.
De ingevulde elektronische versie dient samen met de gehandtekende De ingevulde elektronische versie dient samen met de gehandtekende
papieren versie aan CGL-Morfologie bezorgd te worden vóór 30 januari papieren versie aan CGL-Morfologie bezorgd te worden vóór 30 januari
van het jaar volgend op de referentiedatum. De elektronische versie van het jaar volgend op de referentiedatum. De elektronische versie
kan op diskette met de post overgemaakt worden of kan per e-mail kan op diskette met de post overgemaakt worden of kan per e-mail
doorgestuurd worden naar volgend e-mailadres: zpzteam.ap@mibz.fgov.be doorgestuurd worden naar volgend e-mailadres: zpzteam.ap@mibz.fgov.be
4. Exploitatie van de gegevens 4. Exploitatie van de gegevens
De verwerking van de gegevens gebeurt door CGL-Morfologie. Zij maken : De verwerking van de gegevens gebeurt door CGL-Morfologie. Zij maken :
- globale geografische overzichten: overzichten op niveau van het - globale geografische overzichten: overzichten op niveau van het
land, de provincies, de gerechtelijke arrondissementen en de land, de provincies, de gerechtelijke arrondissementen en de
politiezones; politiezones;
- steekfiches per zone : overzicht van de basisgegevens per - steekfiches per zone : overzicht van de basisgegevens per
politiezone politiezone
- partiële rapporten : rapportering van de ingezamelde cijfers in - partiële rapporten : rapportering van de ingezamelde cijfers in
tabelvorm voor een bepaald thema tabelvorm voor een bepaald thema
- thematische analyses : rapportering met analyse van de ingezamelde - thematische analyses : rapportering met analyse van de ingezamelde
cijfers voor een bepaald thema cijfers voor een bepaald thema
Deze eindproducten zullen via de website ter beschikking gesteld Deze eindproducten zullen via de website ter beschikking gesteld
worden. Tevens blijft de dienst morfologie het ganse jaar door worden. Tevens blijft de dienst morfologie het ganse jaar door
bereikbaar om een antwoord te formuleren op punctuele vragen in bereikbaar om een antwoord te formuleren op punctuele vragen in
verband met de morfologie van de politiediensten. Hierdoor zullen de verband met de morfologie van de politiediensten. Hierdoor zullen de
zones ontlast worden van vragen of enquêtes van diverse instanties zones ontlast worden van vragen of enquêtes van diverse instanties
en/of instellingen. en/of instellingen.
Ik wens er U zeer nadrukkelijk op te wijzen dat deze gegevens de Ik wens er U zeer nadrukkelijk op te wijzen dat deze gegevens de
officiële gegevens zijn, die zullen gebruikt worden bij het officiële gegevens zijn, die zullen gebruikt worden bij het
administratieve beheer. administratieve beheer.
Ik verzoek U, Mijnheer de Gouverneur, er persoonlijk voor te zorgen Ik verzoek U, Mijnheer de Gouverneur, er persoonlijk voor te zorgen
dat de burgemeesters en de korpsoversten onverwijld van deze dat de burgemeesters en de korpsoversten onverwijld van deze
omzendbrief in kennis worden gesteld. omzendbrief in kennis worden gesteld.
Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze
omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, in het omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, in het
bestuursmemoriaal te willen vermelden. bestuursmemoriaal te willen vermelden.
De Minister, De Minister,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld
begin begin
Publicatie : 2003-01-21 Publicatie : 2003-01-21
Numac : 2003000016 Numac : 2003000016
^