Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 28/07/2011
← Terug naar "Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 "
Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
28 JULI 2011. - Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen 28 JULI 2011. - Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen
voor het dienstjaar 2012 voor het dienstjaar 2012
Dames en Heren Burgemeesters, Dames en Heren Burgemeesters,
Dames en Heren Schepenen, Dames en Heren Schepenen,
1 Algemeen 1 Algemeen
Deze omzendbrief heeft betrekking op het opmaken van de gemeentelijke Deze omzendbrief heeft betrekking op het opmaken van de gemeentelijke
begrotingen voor het dienstjaar 2012. begrotingen voor het dienstjaar 2012.
Krachtens artikel 252 van de nieuwe gemeentewet moet de begroting in Krachtens artikel 252 van de nieuwe gemeentewet moet de begroting in
evenwicht zijn, zowel op de gewone als op de buitengewone dienst. evenwicht zijn, zowel op de gewone als op de buitengewone dienst.
Bovendien mag dit evenwicht in geen geval fictief zijn. Bovendien mag dit evenwicht in geen geval fictief zijn.
Om een zo realistisch mogelijke begroting te kunnen voorleggen is het Om een zo realistisch mogelijke begroting te kunnen voorleggen is het
absoluut noodzakelijk dat de laatste rekeningen goedgekeurd zijn op absoluut noodzakelijk dat de laatste rekeningen goedgekeurd zijn op
het ogenblik dat de begroting aangenomen wordt. Bijgevolg kunnen de het ogenblik dat de begroting aangenomen wordt. Bijgevolg kunnen de
begrotingen 2012 pas goedgekeurd worden indien de jaarrekening 2010 begrotingen 2012 pas goedgekeurd worden indien de jaarrekening 2010
vooraf aangenomen werd door de gemeenteraad. vooraf aangenomen werd door de gemeenteraad.
Voor de gewone dienst slaat het bedoelde evenwicht zowel op het Voor de gewone dienst slaat het bedoelde evenwicht zowel op het
resultaat van het eigen dienstjaar na functionele overboekingen als op resultaat van het eigen dienstjaar na functionele overboekingen als op
het gecumuleerd resultaat. het gecumuleerd resultaat.
Functionele overboekingen betreffen overboekingen ten laste van Functionele overboekingen betreffen overboekingen ten laste van
daadwerkelijk aangelegde voorzieningen of reserves voor specifieke daadwerkelijk aangelegde voorzieningen of reserves voor specifieke
doeleinden (voorbeeld: tekort van de ziekenhuizen, wijkcontracten, doeleinden (voorbeeld: tekort van de ziekenhuizen, wijkcontracten,
...). ...).
Deze overboekingen vormen een volwaardige economische groep en mogen Deze overboekingen vormen een volwaardige economische groep en mogen
in geen geval gelijkgeschakeld mogen worden met ontvangsten of in geen geval gelijkgeschakeld mogen worden met ontvangsten of
uitgaven van overdrachten. uitgaven van overdrachten.
Ik verwijs u in dit verband naar de omzendbrief van 1 februari 2006 Ik verwijs u in dit verband naar de omzendbrief van 1 februari 2006
betreffende de kwestie van de overboekingen. betreffende de kwestie van de overboekingen.
Er kan evenwel toegelaten worden dat er geen evenwicht wordt bereikt Er kan evenwel toegelaten worden dat er geen evenwicht wordt bereikt
voor het eigen dienstjaar stricto sensu, indien uitzonderlijke en dus voor het eigen dienstjaar stricto sensu, indien uitzonderlijke en dus
niet-terugkerende uitgaven zouden plaatsvinden die gedekt worden door niet-terugkerende uitgaven zouden plaatsvinden die gedekt worden door
middel van een overboeking van de reserves. Deze overboeking mag middel van een overboeking van de reserves. Deze overboeking mag
evenwel in geen geval beschouwd worden als « functioneel ». Die evenwel in geen geval beschouwd worden als « functioneel ». Die
omstandigheden moeten verduidelijkt worden in het verslag dat bij de omstandigheden moeten verduidelijkt worden in het verslag dat bij de
beslissing gevoegd is waarmee de begroting aangenomen wordt. beslissing gevoegd is waarmee de begroting aangenomen wordt.
Voor de buitengewone dienst moet het bedoelde evenwicht globaal zijn, Voor de buitengewone dienst moet het bedoelde evenwicht globaal zijn,
waarbij de financiering uiteraard kan gebeuren door benutting van de waarbij de financiering uiteraard kan gebeuren door benutting van de
reserves. reserves.
Conform de artikelen 5, 10, 15 en 16 van het Algemeen Reglement op de Conform de artikelen 5, 10, 15 en 16 van het Algemeen Reglement op de
Gemeentelijke Comptabiliteit, omvatten de begroting en de Gemeentelijke Comptabiliteit, omvatten de begroting en de
begrotingswijzigingen alle ontvangsten en uitgaven die in de loop van begrotingswijzigingen alle ontvangsten en uitgaven die in de loop van
het dienstjaar kunnen worden gedaan. Uitgaven die voorzienbaar waren het dienstjaar kunnen worden gedaan. Uitgaven die voorzienbaar waren
vóór het einde van het dienstjaar en die ingeschreven zouden worden in vóór het einde van het dienstjaar en die ingeschreven zouden worden in
de afsluitende begrotingswijziging, kunnen verworpen worden. de afsluitende begrotingswijziging, kunnen verworpen worden.
De laatste begrotingswijzigingen die in de loop van het dienstjaar De laatste begrotingswijzigingen die in de loop van het dienstjaar
worden goedgekeurd, dienen de toezichthoudende overheid uiterlijk op 1 worden goedgekeurd, dienen de toezichthoudende overheid uiterlijk op 1
november te bereiken, opdat laatstgenoemde zich zou kunnen uitspreken november te bereiken, opdat laatstgenoemde zich zou kunnen uitspreken
vóór de boekhoudkundige afsluitingsdatum, zijnde 31 december 2012. vóór de boekhoudkundige afsluitingsdatum, zijnde 31 december 2012.
Deze wijzigingen dienen voorgesteld te worden volgens hetzelfde model Deze wijzigingen dienen voorgesteld te worden volgens hetzelfde model
als de oorspronkelijke begroting (verantwoording van de als de oorspronkelijke begroting (verantwoording van de
kredietaanpassingen, samenvattende tabellen, ...) en mogen niet kredietaanpassingen, samenvattende tabellen, ...) en mogen niet
ongebonden ingediend worden. ongebonden ingediend worden.
Kredietaanpassingen binnen de grenzen van artikel 10 van het Algemeen Kredietaanpassingen binnen de grenzen van artikel 10 van het Algemeen
Reglement op de Gemeentelijke Comptabiliteit vormen geen Reglement op de Gemeentelijke Comptabiliteit vormen geen
begrotingswijzigingen die aan de toezichthoudende overheid moeten begrotingswijzigingen die aan de toezichthoudende overheid moeten
worden voorgelegd. Deze aanpassingen worden enkel geregistreerd in de worden voorgelegd. Deze aanpassingen worden enkel geregistreerd in de
gemeentelijke boekhouding. gemeentelijke boekhouding.
De ontvangsten en uitgaven moeten op precieze wijze worden geraamd. De ontvangsten en uitgaven moeten op precieze wijze worden geraamd.
Bij gebrek aan reglementaire evaluatiegegevens of administratieve Bij gebrek aan reglementaire evaluatiegegevens of administratieve
instructies, wordt verwezen naar de werkelijk gerealiseerde uitgaven instructies, wordt verwezen naar de werkelijk gerealiseerde uitgaven
en ontvangsten op de rekening van het voorlaatste dienstjaar. en ontvangsten op de rekening van het voorlaatste dienstjaar.
Bij niet-naleving van bovenstaande voorschriften worden de begrotingen Bij niet-naleving van bovenstaande voorschriften worden de begrotingen
in voorkomend geval ofwel hervormd, ofwel niet goedgekeurd. in voorkomend geval ofwel hervormd, ofwel niet goedgekeurd.
Voorlopige twaalfden. Voorlopige twaalfden.
Conform artikel 14 van het Reglement op de Gemeentelijke Conform artikel 14 van het Reglement op de Gemeentelijke
Comptabiliteit worden de voorlopige kredieten vastgesteld door de Comptabiliteit worden de voorlopige kredieten vastgesteld door de
gemeenteraad wanneer de begroting nog niet is aangenomen. De gemeenteraad wanneer de begroting nog niet is aangenomen. De
voorlopige kredieten hebben betrekking op alle uitgaven van de gewone voorlopige kredieten hebben betrekking op alle uitgaven van de gewone
dienst. Ze zijn gebaseerd op de kredieten van de functionele dienst. Ze zijn gebaseerd op de kredieten van de functionele
begroting. Ter herinnering: er wordt geen enkel onderscheid meer begroting. Ter herinnering: er wordt geen enkel onderscheid meer
gemaakt tussen facultatieve en verplichte kredieten. gemaakt tussen facultatieve en verplichte kredieten.
De voorstelling en inhoud van de gewone begroting dienen in De voorstelling en inhoud van de gewone begroting dienen in
overeenstemming te zijn met de besluiten van 20 en 25 oktober 2005. overeenstemming te zijn met de besluiten van 20 en 25 oktober 2005.
2. Overeenkomst gericht op het verbeteren van de budgettaire toestand 2. Overeenkomst gericht op het verbeteren van de budgettaire toestand
van de gemeenten van de gemeenten
In het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van In het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van
de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest heeft u een plan aangenomen voor de periode Hoofdstedelijk Gewest heeft u een plan aangenomen voor de periode
2010-2012. 2010-2012.
Het in het eigen dienstjaar van de gewone dienst voorziene resultaat Het in het eigen dienstjaar van de gewone dienst voorziene resultaat
voor 2012 moet absoluut nageleefd worden. voor 2012 moet absoluut nageleefd worden.
3. Rekeningenstelsel elektronisch verzenden 3. Rekeningenstelsel elektronisch verzenden
Zoals u intussen gewoon bent, moeten uw begrotingen en Zoals u intussen gewoon bent, moeten uw begrotingen en
begrotingswijzigingen elektronisch verzonden worden om opgenomen te begrotingswijzigingen elektronisch verzonden worden om opgenomen te
worden in de databank van de gemeentefinanciën. Het belang van een worden in de databank van de gemeentefinanciën. Het belang van een
goede naleving van het rekeningenstelsel werd meermaals benadrukt, goede naleving van het rekeningenstelsel werd meermaals benadrukt,
opdat deze databank goed zou functioneren. opdat deze databank goed zou functioneren.
We hebben een algemene inspanning gemerkt voor een conform gebruik van We hebben een algemene inspanning gemerkt voor een conform gebruik van
de economische en functionele codes, en ik verzoek u die inspanning de economische en functionele codes, en ik verzoek u die inspanning
voort te zetten. voort te zetten.
4. Begroting 4. Begroting
4.1. Functionele begroting. 4.1. Functionele begroting.
De begrotingskredieten worden verdeeld volgens functie en beperkt tot De begrotingskredieten worden verdeeld volgens functie en beperkt tot
de 3 eerste cijfers van de economische code. de 3 eerste cijfers van de economische code.
4.2. Economische begroting 4.2. Economische begroting
De begrotingskredieten worden eveneens voorgesteld per economische De begrotingskredieten worden eveneens voorgesteld per economische
groep en gesorteerd per economische code van 5 cijfers. groep en gesorteerd per economische code van 5 cijfers.
4.3. Samenvattende tabel 4.3. Samenvattende tabel
Het betreft de samenvattende tabel per economische groep en per Het betreft de samenvattende tabel per economische groep en per
functie. functie.
Er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen functionele Er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen functionele
overboekingen en algemene overboekingen van functie 060. overboekingen en algemene overboekingen van functie 060.
4.4. Beheersplan 4.4. Beheersplan
Uw gemeente heeft zich ertoe verbonden een financieel plan na te leven Uw gemeente heeft zich ertoe verbonden een financieel plan na te leven
in het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van in het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van
de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest. Hoofdstedelijk Gewest.
Daar 2012 het laatste dienstjaar van voornoemd plan is, moet u dit Daar 2012 het laatste dienstjaar van voornoemd plan is, moet u dit
jaar geen bijkomend beheersplan indienen. jaar geen bijkomend beheersplan indienen.
4.5. Personeelstabellen 4.5. Personeelstabellen
De tabellen in bijlage 1 dienen ingevuld te worden in elektronische De tabellen in bijlage 1 dienen ingevuld te worden in elektronische
vorm met de gegevens per 30 juni 2011. Er dient geteld te worden in vorm met de gegevens per 30 juni 2011. Er dient geteld te worden in
voltijdse equivalenten, zowel voor de telling van het voltijdse equivalenten, zowel voor de telling van het
personeelsbestand als voor de telling van de andere categorieën. In personeelsbestand als voor de telling van de andere categorieën. In
disponibiliteit gestelde personen, hetzij op vrijwillige basis disponibiliteit gestelde personen, hetzij op vrijwillige basis
voorafgaand aan het pensioen, hetzij wegens langdurige ziekte, dienen voorafgaand aan het pensioen, hetzij wegens langdurige ziekte, dienen
meegeteld te worden. Hun totaal aantal moet evenwel meegedeeld worden meegeteld te worden. Hun totaal aantal moet evenwel meegedeeld worden
in een bijlage. in een bijlage.
Bij het onderzoek van de in het verleden ingediende documenten werden Bij het onderzoek van de in het verleden ingediende documenten werden
talrijke fouten vastgesteld. Daarom verzoek ik u de grootst mogelijke talrijke fouten vastgesteld. Daarom verzoek ik u de grootst mogelijke
zorgvuldigheid in acht te nemen bij het opstellen van deze tabellen. zorgvuldigheid in acht te nemen bij het opstellen van deze tabellen.
4.6. Wettelijke en andere bijlagen 4.6. Wettelijke en andere bijlagen
Volgende documenten maken integraal deel uit van de begroting en Volgende documenten maken integraal deel uit van de begroting en
dienen bijgevolg verplicht bezorgd te worden: dienen bijgevolg verplicht bezorgd te worden:
- het verslag bedoeld in artikel 96 van de nieuwe gemeentewet, - het verslag bedoeld in artikel 96 van de nieuwe gemeentewet,
- het verslag bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 2 - het verslag bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 2
augustus 1990, augustus 1990,
- de notulen van de vergadering van het overlegcomité - de notulen van de vergadering van het overlegcomité
gemeente/O.C.M.W. waarin de gemeentelijke tegemoetkoming vastgesteld gemeente/O.C.M.W. waarin de gemeentelijke tegemoetkoming vastgesteld
wordt en waarin het bedrag van de bijdrage in het tekort van het wordt en waarin het bedrag van de bijdrage in het tekort van het
O.C.M.W. vermeld wordt zonder de geristorneerde gewestelijke bijdrage O.C.M.W. vermeld wordt zonder de geristorneerde gewestelijke bijdrage
in de weddeverhoging van het OCMW, in de weddeverhoging van het OCMW,
- de beschrijving van het buitengewoon programma en de - de beschrijving van het buitengewoon programma en de
financieringswijze ervan, alsook het driejarig investeringsplan financieringswijze ervan, alsook het driejarig investeringsplan
2012-2014, 2012-2014,
- het verloop van de gemeentelijke investeringsschuld, per financiële - het verloop van de gemeentelijke investeringsschuld, per financiële
instelling, instelling,
- het verloop van de (gewone of buitengewone) reservefondsen; dit - het verloop van de (gewone of buitengewone) reservefondsen; dit
verloop moet gebaseerd zijn op de resultaten van de rekening 2010 verloop moet gebaseerd zijn op de resultaten van de rekening 2010
aangepast volgens de begrote resultaten voor 2011 en 2012. Er moet aangepast volgens de begrote resultaten voor 2011 en 2012. Er moet
voor gezorgd worden dat het gecumuleerde resultaat na overboekingen en voor gezorgd worden dat het gecumuleerde resultaat na overboekingen en
de omvang van de reservefondsen onderling afgestemd zijn. Het is de omvang van de reservefondsen onderling afgestemd zijn. Het is
mogelijk dat bepaalde overboekingen van 2011 niet plaatsvonden; deze mogelijk dat bepaalde overboekingen van 2011 niet plaatsvonden; deze
dragen evenwel bij tot het resultaat van het dienstjaar 2011, vermeld dragen evenwel bij tot het resultaat van het dienstjaar 2011, vermeld
als resultaat van vroegere dienstjaren in de begroting 2012. Met het als resultaat van vroegere dienstjaren in de begroting 2012. Met het
oog op de samenhang tussen het gecumuleerd resultaat en het bedrag van oog op de samenhang tussen het gecumuleerd resultaat en het bedrag van
de reservefondsen is het dus van primordiaal belang om de de reservefondsen is het dus van primordiaal belang om de
reservefondsen te berekenen met inachtneming van alle geplande reservefondsen te berekenen met inachtneming van alle geplande
overboekingen. overboekingen.
- de bestemming van de eventuele voorzieningen voor risico's en - de bestemming van de eventuele voorzieningen voor risico's en
kosten; de raming hiervan moet op dezelfde wijze gebeuren als voor de kosten; de raming hiervan moet op dezelfde wijze gebeuren als voor de
reservefondsen. reservefondsen.
- het verloop van de pensioenfondsen aangelegd bij private - het verloop van de pensioenfondsen aangelegd bij private
voorzorgsinstellingen (zie bijlage 2 van deze omzendbrief). voorzorgsinstellingen (zie bijlage 2 van deze omzendbrief).
Indien deze documenten geheel of gedeeltelijk ontbreken of indien ze Indien deze documenten geheel of gedeeltelijk ontbreken of indien ze
niet in elektronische vorm bezorgd zijn, wordt de begroting ipso facto niet in elektronische vorm bezorgd zijn, wordt de begroting ipso facto
geweigerd door de toezichthoudende overheid conform artikel 4 van de geweigerd door de toezichthoudende overheid conform artikel 4 van de
ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief
toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
5. Budgettaire richtlijnen en parameters 5. Budgettaire richtlijnen en parameters
Voorafgaande opmerking: voor aangelegenheden die niet aan bod komen in Voorafgaande opmerking: voor aangelegenheden die niet aan bod komen in
onderstaande specifieke richtlijnen of parameters, wordt verwezen naar onderstaande specifieke richtlijnen of parameters, wordt verwezen naar
de richtlijnen en parameters vervat in de vorige omzendbrieven. de richtlijnen en parameters vervat in de vorige omzendbrieven.
5.1 Gewone dienst 5.1 Gewone dienst
A. Ontvangsten A. Ontvangsten
a. Ontvangsten uit prestaties a. Ontvangsten uit prestaties
In de huidige context is het meer dan ooit nodig de tarieven In de huidige context is het meer dan ooit nodig de tarieven
regelmatig aan te passen. Voor administratieve prestaties naar regelmatig aan te passen. Voor administratieve prestaties naar
aanleiding van een individuele aanvraag moet de gevraagde prijs ten aanleiding van een individuele aanvraag moet de gevraagde prijs ten
minste de kostprijs van de door de gemeentelijke diensten geleverde minste de kostprijs van de door de gemeentelijke diensten geleverde
prestaties dekken. Evenzo moeten huurgelden geïndexeerd worden en moet prestaties dekken. Evenzo moeten huurgelden geïndexeerd worden en moet
alles in het werk gesteld worden om ze te innen. alles in het werk gesteld worden om ze te innen.
b. Ontvangsten uit overdrachten b. Ontvangsten uit overdrachten
Gewestelijke en federale dotaties: de geraamde bedragen worden op Gewestelijke en federale dotaties: de geraamde bedragen worden op
verzoek meegedeeld door het Bestuur Plaatselijke Besturen. verzoek meegedeeld door het Bestuur Plaatselijke Besturen.
Gemeentelijke belastingen: de resultaten van de rekening van het Gemeentelijke belastingen: de resultaten van de rekening van het
dienstjaar 2010 worden overgenomen, eventueel aangepast aan de dienstjaar 2010 worden overgenomen, eventueel aangepast aan de
besliste of voorziene wijzigingen van de aanslagvoeten. besliste of voorziene wijzigingen van de aanslagvoeten.
Ook hier geldt dat bij het vervallen van de belastingverordeningen Ook hier geldt dat bij het vervallen van de belastingverordeningen
nagedacht moet worden over een verhoging van de tarieven, zoals die nagedacht moet worden over een verhoging van de tarieven, zoals die
voor administratieve prestaties of inname van het openbaar domein. voor administratieve prestaties of inname van het openbaar domein.
Wat betreft de subsidies die worden verleend in het kader van de twee Wat betreft de subsidies die worden verleend in het kader van de twee
ordonnanties van 19 juli 2007 mag u hetzelfde bedrag inschrijven als ordonnanties van 19 juli 2007 mag u hetzelfde bedrag inschrijven als
in 2010 voor de toelage bestemd voor de verbetering van de budgettaire in 2010 voor de toelage bestemd voor de verbetering van de budgettaire
toestand. Voor de toelage om de gemeenten te betrekken bij de toestand. Voor de toelage om de gemeenten te betrekken bij de
economische ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest economische ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
vermeld u het bedrag van 2011, geïndexeerd met 2 %. vermeld u het bedrag van 2011, geïndexeerd met 2 %.
Verder dienen de gemeenten er in het bijzonder op toe te zien de Verder dienen de gemeenten er in het bijzonder op toe te zien de
kohieren betreffende de specifieke gemeentebelastingen zo vroeg kohieren betreffende de specifieke gemeentebelastingen zo vroeg
mogelijk uitvoerbaar te verklaren gedurende het begrotingsjaar. Het mogelijk uitvoerbaar te verklaren gedurende het begrotingsjaar. Het
gebeurt immers maar al te vaak dat er kohieren niet uitvoerbaar gebeurt immers maar al te vaak dat er kohieren niet uitvoerbaar
verklaard worden tijdens het begrotingsjaar, wat negatieve gevolgen verklaard worden tijdens het begrotingsjaar, wat negatieve gevolgen
heeft voor het reeds kwetsbare financieel evenwicht van de gemeenten. heeft voor het reeds kwetsbare financieel evenwicht van de gemeenten.
Opcentiemen op de onroerende voorheffing: de raming dient te Opcentiemen op de onroerende voorheffing: de raming dient te
geschieden op grond van het belastbaar kadastraal inkomen per 1 geschieden op grond van het belastbaar kadastraal inkomen per 1
januari 2011, de indexering, het basistarief van 1,25 % en het geldend januari 2011, de indexering, het basistarief van 1,25 % en het geldend
of gepland tarief van de opcentiemen. Correctie op basis van de inning of gepland tarief van de opcentiemen. Correctie op basis van de inning
voor de vorige dienstjaren is niet toegestaan. De indexatiecoëfficiënt voor de vorige dienstjaren is niet toegestaan. De indexatiecoëfficiënt
voor 2012 is bepaald op 1,60. voor 2012 is bepaald op 1,60.
Opcentiemen op de personenbelasting: de raming die wordt opgegeven in Opcentiemen op de personenbelasting: de raming die wordt opgegeven in
de begroting voor 2012 dient overeen te stemmen met die van de de begroting voor 2012 dient overeen te stemmen met die van de
Federale Overheidsdienst Financiën, die in principe in loop van de Federale Overheidsdienst Financiën, die in principe in loop van de
maand oktober 2011 aan de gemeenten meegedeeld wordt. Indien nodig kan maand oktober 2011 aan de gemeenten meegedeeld wordt. Indien nodig kan
een regularisatie van voornoemde raming toegestaan worden bij de een regularisatie van voornoemde raming toegestaan worden bij de
eerstvolgende begrotingswijziging voor 2012, op basis van de laatste eerstvolgende begrotingswijziging voor 2012, op basis van de laatste
provisionele staat overgemaakt door de federale belastingadministratie provisionele staat overgemaakt door de federale belastingadministratie
in de loop van het tweede kwartaal van het dienstjaar 2011. in de loop van het tweede kwartaal van het dienstjaar 2011.
Opcentiemen op de verkeersbelasting: raming overeenkomstig die van de Opcentiemen op de verkeersbelasting: raming overeenkomstig die van de
federale overheidsdienst Financiën. federale overheidsdienst Financiën.
Europese, federale, communautaire en gewestelijke subsidies: de Europese, federale, communautaire en gewestelijke subsidies: de
kredieten worden bepaald op basis van de ondertekende overeenkomsten kredieten worden bepaald op basis van de ondertekende overeenkomsten
en de toezeggingen bevestigd door de subsidiërende overheid. en de toezeggingen bevestigd door de subsidiërende overheid.
c. Schuldontvangsten dienen geboekt te worden conform de bedragen c. Schuldontvangsten dienen geboekt te worden conform de bedragen
meegedeeld door de schuldenaars van de inkomens voor zover deze meegedeeld door de schuldenaars van de inkomens voor zover deze
bedragen verenigbaar zijn met de werkelijk geïnde bedragen in de loop bedragen verenigbaar zijn met de werkelijk geïnde bedragen in de loop
van de vorige dienstjaren. De creditintresten worden geraamd op basis van de vorige dienstjaren. De creditintresten worden geraamd op basis
van een thesauriekalender. van een thesauriekalender.
Wat betreft de dividenden van de Gemeentelijke Holding, worden er net Wat betreft de dividenden van de Gemeentelijke Holding, worden er net
als de vorige jaren geen inkomsten verwacht voor de zogenaamde als de vorige jaren geen inkomsten verwacht voor de zogenaamde
historische aandelen. historische aandelen.
Voor de nieuwe aandelen, uitgegeven in het kader van de Voor de nieuwe aandelen, uitgegeven in het kader van de
kapitaalsverhoging van de Holding, verzoek ik u de ramingen in te kapitaalsverhoging van de Holding, verzoek ik u de ramingen in te
schrijven die de Holding heeft meegedeeld. schrijven die de Holding heeft meegedeeld.
B. Uitgaven B. Uitgaven
a. Personeel a. Personeel
De vooruitzichten voor de diverse economische codes dienen als volgt De vooruitzichten voor de diverse economische codes dienen als volgt
berekend te worden: berekend te worden:
code 111 : wedde van juli 2011 x 12,42 (jaarwedde + sociale code 111 : wedde van juli 2011 x 12,42 (jaarwedde + sociale
programmering) x 1,013 (weerslag van de weddenschaalverhogingen) x Y programmering) x 1,013 (weerslag van de weddenschaalverhogingen) x Y
(indexatie), die 1,02 bedraagt voor 2012. (indexatie), die 1,02 bedraagt voor 2012.
Het Planbureau verwacht immers een indexaanpassing in februari 2012. Het Planbureau verwacht immers een indexaanpassing in februari 2012.
Ik wil hier wijzen op het grote aandeel van de personeelsuitgaven in Ik wil hier wijzen op het grote aandeel van de personeelsuitgaven in
de gemeentelijke begrotingen. Gelet op de moeilijkheid om tot een de gemeentelijke begrotingen. Gelet op de moeilijkheid om tot een
sluitende begroting te komen, bestaat de ideale oplossing erin binnen sluitende begroting te komen, bestaat de ideale oplossing erin binnen
de grenzen van de kredieten voor 2011 te blijven. Bijkomend worden de grenzen van de kredieten voor 2011 te blijven. Bijkomend worden
bijgevolg enkel uitgaven aanvaard die ten belope van 100 % bijgevolg enkel uitgaven aanvaard die ten belope van 100 %
gesubsidieerd worden. gesubsidieerd worden.
code 112 : raming volgens 111 en personeelsstatuut code 112 : raming volgens 111 en personeelsstatuut
code 113 : code 113 :
Met betrekking tot de bijdragen voor pensioenkassen, dienen volgende Met betrekking tot de bijdragen voor pensioenkassen, dienen volgende
economische codes gebruikt te worden, naargelang van de wijze waarop economische codes gebruikt te worden, naargelang van de wijze waarop
de pensioenen beheerd worden. de pensioenen beheerd worden.
113-21 : gemeenten aangesloten bij de RSZ-PPO. Onder voorbehoud van 113-21 : gemeenten aangesloten bij de RSZ-PPO. Onder voorbehoud van
bijkomende informatie bedraagt het in aanmerking te nemen percentage bijkomende informatie bedraagt het in aanmerking te nemen percentage
34 %, zijnde 26,5 % + 7,5 % eigen aandeel voor gemeenten die behoren 34 %, zijnde 26,5 % + 7,5 % eigen aandeel voor gemeenten die behoren
tot pool I. Voor de gemeenten die behoren tot pool II, bedraagt het in tot pool I. Voor de gemeenten die behoren tot pool II, bedraagt het in
aanmerking te nemen percentage voor 2012 40 % (32,5 % + 7,5 %). aanmerking te nemen percentage voor 2012 40 % (32,5 % + 7,5 %).
113-22 : gemeenten die hun pensioenen beheren via de gemeentekas. 113-22 : gemeenten die hun pensioenen beheren via de gemeentekas.
113-48 : gemeenten die het beheer van hun pensioenen toevertrouwd 113-48 : gemeenten die het beheer van hun pensioenen toevertrouwd
hebben aan een private voorzorgsinstelling. Het is in dat geval van hebben aan een private voorzorgsinstelling. Het is in dat geval van
belang dat de vooruitzichten voor de dienstjaren 2012 en volgende belang dat de vooruitzichten voor de dienstjaren 2012 en volgende
bijgevoegd worden (bijlage 3). bijgevoegd worden (bijlage 3).
116-01 : pensioenen van gemeentelijke mandatarissen ten laste van de 116-01 : pensioenen van gemeentelijke mandatarissen ten laste van de
gemeente. gemeente.
Wat betreft de berekening van de jaarlijkse pensioenlast, dient Wat betreft de berekening van de jaarlijkse pensioenlast, dient
rekening gehouden te worden met de bepalingen van de wet van 6 mei rekening gehouden te worden met de bepalingen van de wet van 6 mei
2002 tot oprichting van het Fonds voor de pensioenen van de 2002 tot oprichting van het Fonds voor de pensioenen van de
geïntegreerde politie en inzonderheid met artikel 7. geïntegreerde politie en inzonderheid met artikel 7.
De tabel in bijlage 1 met betrekking tot het personeelsbestand per 30 De tabel in bijlage 1 met betrekking tot het personeelsbestand per 30
juni 2011, dient verplicht bij de begroting te worden gevoegd. juni 2011, dient verplicht bij de begroting te worden gevoegd.
b. Werking b. Werking
Voor de werkingsuitgaven, afgezien van te rechtvaardigen nieuwe Voor de werkingsuitgaven, afgezien van te rechtvaardigen nieuwe
initiatieven of inrichtingen (bijvoorbeeld, nieuwe kribbe of school), initiatieven of inrichtingen (bijvoorbeeld, nieuwe kribbe of school),
verkiezingsuitgaven en wijzigingen opgelegd door de Europese, verkiezingsuitgaven en wijzigingen opgelegd door de Europese,
federale, communautaire of gewestelijke overheden, geldt het principe federale, communautaire of gewestelijke overheden, geldt het principe
van een groeibeperking van 1% ten opzichte van de uitgaven vastgelegd van een groeibeperking van 1% ten opzichte van de uitgaven vastgelegd
in de rekening 2010. in de rekening 2010.
Bij eventuele begrotingswijzigingen moet elke toename in een post Bij eventuele begrotingswijzigingen moet elke toename in een post
noodzakelijkerwijs gecompenseerd worden met een overeenstemmende noodzakelijkerwijs gecompenseerd worden met een overeenstemmende
vermindering van een of meer andere posten of door een verhoging van vermindering van een of meer andere posten of door een verhoging van
de corresponderende ontvangsten (subsidies,...). de corresponderende ontvangsten (subsidies,...).
c. Overdrachten c. Overdrachten
- Dekking van het O.C.M.W.tekort: de vooruitzichten dienen in - Dekking van het O.C.M.W.tekort: de vooruitzichten dienen in
overeenstemming te zijn met het bedrag vastgesteld door het overeenstemming te zijn met het bedrag vastgesteld door het
overlegcomité gemeente/O.C.M.W.. De notulen van voornoemde vergadering overlegcomité gemeente/O.C.M.W.. De notulen van voornoemde vergadering
dienen bij de begroting 2012 gevoegd te worden. dienen bij de begroting 2012 gevoegd te worden.
- De vertegenwoordigers van de gemeente zullen er binnen het - De vertegenwoordigers van de gemeente zullen er binnen het
overlegcomité op toezien dat de uitgaven van het O.C.M.W. die geen overlegcomité op toezien dat de uitgaven van het O.C.M.W. die geen
verband houden met opdrachten die wettelijk aan de O.C.M.W.'s zijn verband houden met opdrachten die wettelijk aan de O.C.M.W.'s zijn
toegewezen, maar die leiden tot een hogere gemeentelijke toegewezen, maar die leiden tot een hogere gemeentelijke
tegemoetkoming, beheerst worden. De gemeenten dienen tevens de gepaste tegemoetkoming, beheerst worden. De gemeenten dienen tevens de gepaste
maatregelen te nemen om overlappingen uit te sluiten op het vlak van maatregelen te nemen om overlappingen uit te sluiten op het vlak van
de sociale prestaties die geleverd worden door de gemeentelijke de sociale prestaties die geleverd worden door de gemeentelijke
diensten en de O.C.M.W.'s. Ingeval het O.C.M.W. een batig saldo diensten en de O.C.M.W.'s. Ingeval het O.C.M.W. een batig saldo
vertoont voor het vorig dienstjaar, dient het bedrag van de vertoont voor het vorig dienstjaar, dient het bedrag van de
gemeentelijke bijdrage overeenkomstig verminderd te worden (en mag men gemeentelijke bijdrage overeenkomstig verminderd te worden (en mag men
geen ontvangst inschrijven). De gemeenten moeten de O.C.M.W.'s geen ontvangst inschrijven). De gemeenten moeten de O.C.M.W.'s
verzoeken hun rekeningen zo spoedig mogelijk aan te nemen. verzoeken hun rekeningen zo spoedig mogelijk aan te nemen.
- Dotatie aan de politiezone: deze dient in overeenstemming te zijn - Dotatie aan de politiezone: deze dient in overeenstemming te zijn
met de beslissing van de Politieraad en de normen bepaald door de met de beslissing van de Politieraad en de normen bepaald door de
bevoegde overheid. Indien de begroting van de politiezone vastgesteld bevoegde overheid. Indien de begroting van de politiezone vastgesteld
zou worden na die van de gemeente en indien er een verschil tussen zou worden na die van de gemeente en indien er een verschil tussen
beide begrotingen bestaat wat betreft de gemeentelijke tegemoetkoming, beide begrotingen bestaat wat betreft de gemeentelijke tegemoetkoming,
dient de gemeente zo spoedig mogelijk een begrotingsaanpassing te dient de gemeente zo spoedig mogelijk een begrotingsaanpassing te
verrichten om beide bedragen te laten overeenstemmen. Evenals voor de verrichten om beide bedragen te laten overeenstemmen. Evenals voor de
O.C.M.W.'s is het zo dat indien de politiezone een batig saldo laat O.C.M.W.'s is het zo dat indien de politiezone een batig saldo laat
optekenen, de jaarlijkse bijdrage overeenkomstig verminderd dient te optekenen, de jaarlijkse bijdrage overeenkomstig verminderd dient te
worden. worden.
Verder is het zo dat indien de rekeningen van het dienstjaar 2010 van Verder is het zo dat indien de rekeningen van het dienstjaar 2010 van
de zone niet vastgesteld zijn, de dotatie voor 2012 beperkt wordt tot de zone niet vastgesteld zijn, de dotatie voor 2012 beperkt wordt tot
het bedrag dat was ingeschreven op de begroting 2011. het bedrag dat was ingeschreven op de begroting 2011.
- Facultatieve subsidies aan verenigingen en gezinnen: de gemeenten - Facultatieve subsidies aan verenigingen en gezinnen: de gemeenten
dienen erop toe te zien dat door een hogere overheid toegekende dienen erop toe te zien dat door een hogere overheid toegekende
subsidies herverdeeld worden onder begunstigde verenigingen met subsidies herverdeeld worden onder begunstigde verenigingen met
strikte naleving van de bestemmingen bepaald door voornoemde strikte naleving van de bestemmingen bepaald door voornoemde
overheden. overheden.
De gemeenten moeten ervoor zorgen dat ze de bepalingen toepassen die De gemeenten moeten ervoor zorgen dat ze de bepalingen toepassen die
zijn vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op zijn vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op
de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. Zij dienen de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. Zij dienen
overigens de subsidie aan te passen volgens de resultatenrekening en overigens de subsidie aan te passen volgens de resultatenrekening en
de thesaurietoestand van de vereniging, om te vermijden dat deze een de thesaurietoestand van de vereniging, om te vermijden dat deze een
batig saldo zou boeken of een reserve aanleggen dankzij de batig saldo zou boeken of een reserve aanleggen dankzij de
gemeentelijke toelage. gemeentelijke toelage.
Daar de personeels- en werkingsuitgaven van de gemeenten begrensd Daar de personeels- en werkingsuitgaven van de gemeenten begrensd
zijn, moeten ook de toelagen voor verenigingen beperkt worden tot de zijn, moeten ook de toelagen voor verenigingen beperkt worden tot de
bedragen voor 2011. bedragen voor 2011.
d. Schuld d. Schuld
Debiteurintresten: volgens de raming van de vermoedelijke vervaldagen Debiteurintresten: volgens de raming van de vermoedelijke vervaldagen
van de gemeentethesaurie. van de gemeentethesaurie.
Kosten van de leningen: deze dienen te beantwoorden aan de vervaldagen Kosten van de leningen: deze dienen te beantwoorden aan de vervaldagen
bepaald door de leningverschaffende instellingen en aan de bepalingen bepaald door de leningverschaffende instellingen en aan de bepalingen
van de financiële opdracht gegund door de gemeente. van de financiële opdracht gegund door de gemeente.
De recente ontwikkelingen op de financiële markten hebben aangetoond De recente ontwikkelingen op de financiële markten hebben aangetoond
dat de grootste voorzichtigheid geboden is ten aanzien van de « nieuwe dat de grootste voorzichtigheid geboden is ten aanzien van de « nieuwe
producten ». producten ».
Daarom vraag ik u met aandrang om contact op te nemen met het Brussels Daarom vraag ik u met aandrang om contact op te nemen met het Brussels
Gewestelijk Herfinancieringsfonds van de Gemeentelijke Thesaurieën Gewestelijk Herfinancieringsfonds van de Gemeentelijke Thesaurieën
alvorens dergelijke verrichtingen aan te gaan. Het behoort namelijk alvorens dergelijke verrichtingen aan te gaan. Het behoort namelijk
tot de opdrachten van het Herfinancieringsfonds om de gemeenten te tot de opdrachten van het Herfinancieringsfonds om de gemeenten te
adviseren inzake hun thesaurie- en schuldbeheer. adviseren inzake hun thesaurie- en schuldbeheer.
Globaal beschouwd dienen de gemeenten in 2012 hun uitstaande schulden Globaal beschouwd dienen de gemeenten in 2012 hun uitstaande schulden
te handhaven op het niveau dat blijkt uit hun balans 2010. te handhaven op het niveau dat blijkt uit hun balans 2010.
5.2 Buitengewone dienst 5.2 Buitengewone dienst
Ter herinnering : de functionele en economische voorstelling is Ter herinnering : de functionele en economische voorstelling is
beperkt tot de gewone dienst omdat het begrip kredietbeperking als beperkt tot de gewone dienst omdat het begrip kredietbeperking als
bedoeld in artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijk bedoeld in artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijk
comptabiliteit (ARGC) uitsluitend betrekking heeft op de gewone comptabiliteit (ARGC) uitsluitend betrekking heeft op de gewone
dienst. dienst.
Zoals voorheen krijgen de gemeenten de aanbeveling om bijzonder Zoals voorheen krijgen de gemeenten de aanbeveling om bijzonder
waakzaam te zijn bij het opstellen van de budgettaire vooruitzichten waakzaam te zijn bij het opstellen van de budgettaire vooruitzichten
met het oog op maximale geloofwaardigheid en verwezenlijking. De met het oog op maximale geloofwaardigheid en verwezenlijking. De
gemeenten dienen er bovendien op toe te zien dat de kosten verbonden gemeenten dienen er bovendien op toe te zien dat de kosten verbonden
aan leningen ter volledige of gedeeltelijke financiering van het aan leningen ter volledige of gedeeltelijke financiering van het
investeringsprogramma geen begrotingstekort veroorzaken of leiden tot investeringsprogramma geen begrotingstekort veroorzaken of leiden tot
een toename van het tekort. een toename van het tekort.
De kosten van nieuwe leningen moeten beperkt blijven tot het volume De kosten van nieuwe leningen moeten beperkt blijven tot het volume
van de kapitaalaflossingen tijdens het dienstjaar, teneinde het totale van de kapitaalaflossingen tijdens het dienstjaar, teneinde het totale
gewicht van de uitstaande gemeenteschuld te stabiliseren. gewicht van de uitstaande gemeenteschuld te stabiliseren.
De gemeenten dienen eveneens de leningen te vermelden die niet werden De gemeenten dienen eveneens de leningen te vermelden die niet werden
aangegaan tijdens de vorige dienstjaren maar die nodig zullen zijn om aangegaan tijdens de vorige dienstjaren maar die nodig zullen zijn om
de investeringen te financieren die werden vastgelegd tijdens de die de investeringen te financieren die werden vastgelegd tijdens de die
vorige dienstjaren. vorige dienstjaren.
In dat verband wordt verwezen naar de omzendbrief van 4 mei 1999 met In dat verband wordt verwezen naar de omzendbrief van 4 mei 1999 met
betrekking tot de budgettering en boeking in de buitengewone dienst. betrekking tot de budgettering en boeking in de buitengewone dienst.
« Artikel 252 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt : « de begroting van « Artikel 252 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt : « de begroting van
de uitgaven en de ontvangsten van de gemeenten, ten laatste te rekenen de uitgaven en de ontvangsten van de gemeenten, ten laatste te rekenen
vanaf het begrotingsjaar 1988, in geen enkel geval, een deficitair vanaf het begrotingsjaar 1988, in geen enkel geval, een deficitair
saldo op de gewone of de buitengewone dienst, noch een fictief saldo op de gewone of de buitengewone dienst, noch een fictief
evenwicht of een fictief batig saldo mag vertonen ». evenwicht of een fictief batig saldo mag vertonen ».
Met de inachtneming van dat principe moet de buitengewone begroting Met de inachtneming van dat principe moet de buitengewone begroting
elk jaar in evenwicht zijn aangezien de gemeenten verplicht zijn elk elk jaar in evenwicht zijn aangezien de gemeenten verplicht zijn elk
jaar op de begroting, alle inkomsten in te schrijven die bestemd zijn jaar op de begroting, alle inkomsten in te schrijven die bestemd zijn
voor het financieren van de jaarlijkse investeringen opgenomen in de voor het financieren van de jaarlijkse investeringen opgenomen in de
begroting. begroting.
Bij de afsluiting van het dienstjaar gebeurt het echter vaak dat Bij de afsluiting van het dienstjaar gebeurt het echter vaak dat
uitgaven vastgelegd zijn, maar dat de leningen bestemd om deze te uitgaven vastgelegd zijn, maar dat de leningen bestemd om deze te
bekostigen nog niet aangevraagd zijn en dat bijgevolg geen recht bekostigen nog niet aangevraagd zijn en dat bijgevolg geen recht
vastgesteld werd. vastgesteld werd.
Deze leningen worden opnieuw ingeschreven door middel van een Deze leningen worden opnieuw ingeschreven door middel van een
begrotingswijziging bij de overname van het resultaat van de rekening, begrotingswijziging bij de overname van het resultaat van de rekening,
en dit conform de bepalingen van artikel 9 van het ARGC. en dit conform de bepalingen van artikel 9 van het ARGC.
Het opnieuw inschrijven van deze leningen beantwoordt aldus aan de Het opnieuw inschrijven van deze leningen beantwoordt aldus aan de
bepalingen van artikel 5 van het ARGC dat voorschrijft dat « de bepalingen van artikel 5 van het ARGC dat voorschrijft dat « de
begroting alle ontvangsten en uitgaven omvat die in de loop van het begroting alle ontvangsten en uitgaven omvat die in de loop van het
financieel dienstjaar kunnen worden gedaan. financieel dienstjaar kunnen worden gedaan.
Elke investeringstoelage moet het voorwerp uitmaken van een Elke investeringstoelage moet het voorwerp uitmaken van een
vastgesteld recht in de buitengewone dienst vanaf de kennisgeving van vastgesteld recht in de buitengewone dienst vanaf de kennisgeving van
de toezegging (en niet de betaling van deze toelage door de de toezegging (en niet de betaling van deze toelage door de
subsidiërende overheid). » subsidiërende overheid). »
De gemeenten worden tevens verzocht een « driejarig investeringsplan » De gemeenten worden tevens verzocht een « driejarig investeringsplan »
op te stellen met opgave van alle verrichtingen die zouden kunnen op te stellen met opgave van alle verrichtingen die zouden kunnen
plaatsvinden in het kader van de buitengewone dienst. plaatsvinden in het kader van de buitengewone dienst.
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en
Landschappen en Openbare Netheid, Landschappen en Openbare Netheid,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
Bijlage 1a Bijlage 1a
COMMUNE : COMMUNE :
GEMEENTE : GEMEENTE :
PERSONNEL STATUTAIRE STATUTAIR PERSONEEL PERSONNEL STATUTAIRE STATUTAIR PERSONEEL
Situation au/Toestand op : Situation au/Toestand op :
Fonction Fonction
Functie Functie
Cadre Cadre
Kader Kader
Effectif Effectif
Effectief Effectief
Genre Genre
Geslacht Geslacht
Domicile Domicile
Woonplaats Woonplaats
F/V F/V
M/M M/M
Région BXL Région BXL
Brussels Brussels
Gewest Gewest
Hors Région Bxl Hors Région Bxl
Buiten Brussels Gewest Buiten Brussels Gewest
NIVEAU A NIVEAU A
A11 A11
A10 A10
A9 A9
A8 A8
A7 A7
A6 A6
A5 A5
A4 A4
A3 A3
A2 A2
A1 A1
TOTAL NIVEAU A TOTAL NIVEAU A
NIVEAU B NIVEAU B
B4 B4
B 1- 3 B 1- 3
TOTAL NIVEAU B TOTAL NIVEAU B
NIVEAU C NIVEAU C
C4 C4
C 1-3 C 1-3
TOTAL NIVEAU C TOTAL NIVEAU C
NIVEAU D NIVEAU D
D4 D4
D 1-3 D 1-3
TOTAL NIVEAU D TOTAL NIVEAU D
NIVEAU E NIVEAU E
E4 E4
E 1-3 E 1-3
TOTAL NIVEAU E TOTAL NIVEAU E
TOTAL GENERAL TOTAL GENERAL
ALGEMEEN TOTAAL ALGEMEEN TOTAAL
De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden. De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden.
Bijlage 1b Bijlage 1b
COMMUNE : COMMUNE :
GEMEENTE : GEMEENTE :
STATUTAIR PERSONEEL STATUTAIR PERSONEEL
Toestand op : Toestand op :
Fonction Fonction
Functie Functie
Effectif Effectif
Effectief Effectief
Genre Genre
Geslacht Geslacht
Domicile Domicile
Woonplaats Woonplaats
ACS ACS
Autres contractuels subventionnés Autres contractuels subventionnés
Contractuels à charge commune Contractuels à charge commune
F/V F/V
M/M M/M
Région BXL Région BXL
Hors Région Bxl Hors Région Bxl
GESCO's GESCO's
Andere gesubsidieerde contracuelen Andere gesubsidieerde contracuelen
Contractuelen ten laste gemeente Contractuelen ten laste gemeente
Brussels Gewest Brussels Gewest
Buiten Brussels Gewest Buiten Brussels Gewest
NIVEAU A NIVEAU A
A11 A11
A10 A10
A9 A9
A8 A8
A7 A7
A6 A6
A5 A5
A4 A4
A3 A3
A2 A2
A1 A1
TOTAL NIVEAU A TOTAL NIVEAU A
NIVEAU B NIVEAU B
B4 B4
B 1-3 B 1-3
TOTAL NIVEAU B TOTAL NIVEAU B
NIVEAU C NIVEAU C
C4 C4
C 1-3 C 1-3
TOTAL NIVEAU C TOTAL NIVEAU C
NIVEAU D NIVEAU D
D4 D4
D 1-3 D 1-3
TOTAL NIVEAU D TOTAL NIVEAU D
NIVEAU E NIVEAU E
E4 E4
E 1-3 E 1-3
TOTAL NIVEAU E TOTAL NIVEAU E
TOTAL GENERAL TOTAL GENERAL
ALGEMEEN TOTAAL ALGEMEEN TOTAAL
De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden
Pensioenfonds aangeleg bij ... bij overeenkomst dd ... Pensioenfonds aangeleg bij ... bij overeenkomst dd ...
Jaar Jaar
Saldo per 01.01 Saldo per 01.01
Pensioen- Pensioen-
lasten lasten
Werknemers- Werknemers-
aandelen wet 14.04.1965 aandelen wet 14.04.1965
Overdrachten wet 1968 Overdrachten wet 1968
Terug Politie Terug Politie
Andere Andere
bewegingen bewegingen
Totaal lasten Totaal lasten
Saldo begrafenis- Saldo begrafenis-
vergoedingen vergoedingen
Netto Netto
intrest intrest
Werking kosten Werking kosten
Bijdrage Bijdrage
Boni RSZ-PPO Boni RSZ-PPO
Saldo per 31.12 Saldo per 31.12
Betaald Betaald
Ontvangen Ontvangen
2009 2009
2010 2010
2011 2011
2012 2012
2013 2013
2014 2014
2015 2015
2016 2016
2017 2017
2018 2018
2019 2019
2020 2020
2021 2021
2022 2022
2023 2023
2024 2024
2025 2025
^