← Terug naar "Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 "
Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 | Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 |
---|---|
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
28 JULI 2011. - Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen | 28 JULI 2011. - Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen |
voor het dienstjaar 2012 | voor het dienstjaar 2012 |
Dames en Heren Burgemeesters, | Dames en Heren Burgemeesters, |
Dames en Heren Schepenen, | Dames en Heren Schepenen, |
1 Algemeen | 1 Algemeen |
Deze omzendbrief heeft betrekking op het opmaken van de gemeentelijke | Deze omzendbrief heeft betrekking op het opmaken van de gemeentelijke |
begrotingen voor het dienstjaar 2012. | begrotingen voor het dienstjaar 2012. |
Krachtens artikel 252 van de nieuwe gemeentewet moet de begroting in | Krachtens artikel 252 van de nieuwe gemeentewet moet de begroting in |
evenwicht zijn, zowel op de gewone als op de buitengewone dienst. | evenwicht zijn, zowel op de gewone als op de buitengewone dienst. |
Bovendien mag dit evenwicht in geen geval fictief zijn. | Bovendien mag dit evenwicht in geen geval fictief zijn. |
Om een zo realistisch mogelijke begroting te kunnen voorleggen is het | Om een zo realistisch mogelijke begroting te kunnen voorleggen is het |
absoluut noodzakelijk dat de laatste rekeningen goedgekeurd zijn op | absoluut noodzakelijk dat de laatste rekeningen goedgekeurd zijn op |
het ogenblik dat de begroting aangenomen wordt. Bijgevolg kunnen de | het ogenblik dat de begroting aangenomen wordt. Bijgevolg kunnen de |
begrotingen 2012 pas goedgekeurd worden indien de jaarrekening 2010 | begrotingen 2012 pas goedgekeurd worden indien de jaarrekening 2010 |
vooraf aangenomen werd door de gemeenteraad. | vooraf aangenomen werd door de gemeenteraad. |
Voor de gewone dienst slaat het bedoelde evenwicht zowel op het | Voor de gewone dienst slaat het bedoelde evenwicht zowel op het |
resultaat van het eigen dienstjaar na functionele overboekingen als op | resultaat van het eigen dienstjaar na functionele overboekingen als op |
het gecumuleerd resultaat. | het gecumuleerd resultaat. |
Functionele overboekingen betreffen overboekingen ten laste van | Functionele overboekingen betreffen overboekingen ten laste van |
daadwerkelijk aangelegde voorzieningen of reserves voor specifieke | daadwerkelijk aangelegde voorzieningen of reserves voor specifieke |
doeleinden (voorbeeld: tekort van de ziekenhuizen, wijkcontracten, | doeleinden (voorbeeld: tekort van de ziekenhuizen, wijkcontracten, |
...). | ...). |
Deze overboekingen vormen een volwaardige economische groep en mogen | Deze overboekingen vormen een volwaardige economische groep en mogen |
in geen geval gelijkgeschakeld mogen worden met ontvangsten of | in geen geval gelijkgeschakeld mogen worden met ontvangsten of |
uitgaven van overdrachten. | uitgaven van overdrachten. |
Ik verwijs u in dit verband naar de omzendbrief van 1 februari 2006 | Ik verwijs u in dit verband naar de omzendbrief van 1 februari 2006 |
betreffende de kwestie van de overboekingen. | betreffende de kwestie van de overboekingen. |
Er kan evenwel toegelaten worden dat er geen evenwicht wordt bereikt | Er kan evenwel toegelaten worden dat er geen evenwicht wordt bereikt |
voor het eigen dienstjaar stricto sensu, indien uitzonderlijke en dus | voor het eigen dienstjaar stricto sensu, indien uitzonderlijke en dus |
niet-terugkerende uitgaven zouden plaatsvinden die gedekt worden door | niet-terugkerende uitgaven zouden plaatsvinden die gedekt worden door |
middel van een overboeking van de reserves. Deze overboeking mag | middel van een overboeking van de reserves. Deze overboeking mag |
evenwel in geen geval beschouwd worden als « functioneel ». Die | evenwel in geen geval beschouwd worden als « functioneel ». Die |
omstandigheden moeten verduidelijkt worden in het verslag dat bij de | omstandigheden moeten verduidelijkt worden in het verslag dat bij de |
beslissing gevoegd is waarmee de begroting aangenomen wordt. | beslissing gevoegd is waarmee de begroting aangenomen wordt. |
Voor de buitengewone dienst moet het bedoelde evenwicht globaal zijn, | Voor de buitengewone dienst moet het bedoelde evenwicht globaal zijn, |
waarbij de financiering uiteraard kan gebeuren door benutting van de | waarbij de financiering uiteraard kan gebeuren door benutting van de |
reserves. | reserves. |
Conform de artikelen 5, 10, 15 en 16 van het Algemeen Reglement op de | Conform de artikelen 5, 10, 15 en 16 van het Algemeen Reglement op de |
Gemeentelijke Comptabiliteit, omvatten de begroting en de | Gemeentelijke Comptabiliteit, omvatten de begroting en de |
begrotingswijzigingen alle ontvangsten en uitgaven die in de loop van | begrotingswijzigingen alle ontvangsten en uitgaven die in de loop van |
het dienstjaar kunnen worden gedaan. Uitgaven die voorzienbaar waren | het dienstjaar kunnen worden gedaan. Uitgaven die voorzienbaar waren |
vóór het einde van het dienstjaar en die ingeschreven zouden worden in | vóór het einde van het dienstjaar en die ingeschreven zouden worden in |
de afsluitende begrotingswijziging, kunnen verworpen worden. | de afsluitende begrotingswijziging, kunnen verworpen worden. |
De laatste begrotingswijzigingen die in de loop van het dienstjaar | De laatste begrotingswijzigingen die in de loop van het dienstjaar |
worden goedgekeurd, dienen de toezichthoudende overheid uiterlijk op 1 | worden goedgekeurd, dienen de toezichthoudende overheid uiterlijk op 1 |
november te bereiken, opdat laatstgenoemde zich zou kunnen uitspreken | november te bereiken, opdat laatstgenoemde zich zou kunnen uitspreken |
vóór de boekhoudkundige afsluitingsdatum, zijnde 31 december 2012. | vóór de boekhoudkundige afsluitingsdatum, zijnde 31 december 2012. |
Deze wijzigingen dienen voorgesteld te worden volgens hetzelfde model | Deze wijzigingen dienen voorgesteld te worden volgens hetzelfde model |
als de oorspronkelijke begroting (verantwoording van de | als de oorspronkelijke begroting (verantwoording van de |
kredietaanpassingen, samenvattende tabellen, ...) en mogen niet | kredietaanpassingen, samenvattende tabellen, ...) en mogen niet |
ongebonden ingediend worden. | ongebonden ingediend worden. |
Kredietaanpassingen binnen de grenzen van artikel 10 van het Algemeen | Kredietaanpassingen binnen de grenzen van artikel 10 van het Algemeen |
Reglement op de Gemeentelijke Comptabiliteit vormen geen | Reglement op de Gemeentelijke Comptabiliteit vormen geen |
begrotingswijzigingen die aan de toezichthoudende overheid moeten | begrotingswijzigingen die aan de toezichthoudende overheid moeten |
worden voorgelegd. Deze aanpassingen worden enkel geregistreerd in de | worden voorgelegd. Deze aanpassingen worden enkel geregistreerd in de |
gemeentelijke boekhouding. | gemeentelijke boekhouding. |
De ontvangsten en uitgaven moeten op precieze wijze worden geraamd. | De ontvangsten en uitgaven moeten op precieze wijze worden geraamd. |
Bij gebrek aan reglementaire evaluatiegegevens of administratieve | Bij gebrek aan reglementaire evaluatiegegevens of administratieve |
instructies, wordt verwezen naar de werkelijk gerealiseerde uitgaven | instructies, wordt verwezen naar de werkelijk gerealiseerde uitgaven |
en ontvangsten op de rekening van het voorlaatste dienstjaar. | en ontvangsten op de rekening van het voorlaatste dienstjaar. |
Bij niet-naleving van bovenstaande voorschriften worden de begrotingen | Bij niet-naleving van bovenstaande voorschriften worden de begrotingen |
in voorkomend geval ofwel hervormd, ofwel niet goedgekeurd. | in voorkomend geval ofwel hervormd, ofwel niet goedgekeurd. |
Voorlopige twaalfden. | Voorlopige twaalfden. |
Conform artikel 14 van het Reglement op de Gemeentelijke | Conform artikel 14 van het Reglement op de Gemeentelijke |
Comptabiliteit worden de voorlopige kredieten vastgesteld door de | Comptabiliteit worden de voorlopige kredieten vastgesteld door de |
gemeenteraad wanneer de begroting nog niet is aangenomen. De | gemeenteraad wanneer de begroting nog niet is aangenomen. De |
voorlopige kredieten hebben betrekking op alle uitgaven van de gewone | voorlopige kredieten hebben betrekking op alle uitgaven van de gewone |
dienst. Ze zijn gebaseerd op de kredieten van de functionele | dienst. Ze zijn gebaseerd op de kredieten van de functionele |
begroting. Ter herinnering: er wordt geen enkel onderscheid meer | begroting. Ter herinnering: er wordt geen enkel onderscheid meer |
gemaakt tussen facultatieve en verplichte kredieten. | gemaakt tussen facultatieve en verplichte kredieten. |
De voorstelling en inhoud van de gewone begroting dienen in | De voorstelling en inhoud van de gewone begroting dienen in |
overeenstemming te zijn met de besluiten van 20 en 25 oktober 2005. | overeenstemming te zijn met de besluiten van 20 en 25 oktober 2005. |
2. Overeenkomst gericht op het verbeteren van de budgettaire toestand | 2. Overeenkomst gericht op het verbeteren van de budgettaire toestand |
van de gemeenten | van de gemeenten |
In het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van | In het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van |
de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels | de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest heeft u een plan aangenomen voor de periode | Hoofdstedelijk Gewest heeft u een plan aangenomen voor de periode |
2010-2012. | 2010-2012. |
Het in het eigen dienstjaar van de gewone dienst voorziene resultaat | Het in het eigen dienstjaar van de gewone dienst voorziene resultaat |
voor 2012 moet absoluut nageleefd worden. | voor 2012 moet absoluut nageleefd worden. |
3. Rekeningenstelsel elektronisch verzenden | 3. Rekeningenstelsel elektronisch verzenden |
Zoals u intussen gewoon bent, moeten uw begrotingen en | Zoals u intussen gewoon bent, moeten uw begrotingen en |
begrotingswijzigingen elektronisch verzonden worden om opgenomen te | begrotingswijzigingen elektronisch verzonden worden om opgenomen te |
worden in de databank van de gemeentefinanciën. Het belang van een | worden in de databank van de gemeentefinanciën. Het belang van een |
goede naleving van het rekeningenstelsel werd meermaals benadrukt, | goede naleving van het rekeningenstelsel werd meermaals benadrukt, |
opdat deze databank goed zou functioneren. | opdat deze databank goed zou functioneren. |
We hebben een algemene inspanning gemerkt voor een conform gebruik van | We hebben een algemene inspanning gemerkt voor een conform gebruik van |
de economische en functionele codes, en ik verzoek u die inspanning | de economische en functionele codes, en ik verzoek u die inspanning |
voort te zetten. | voort te zetten. |
4. Begroting | 4. Begroting |
4.1. Functionele begroting. | 4.1. Functionele begroting. |
De begrotingskredieten worden verdeeld volgens functie en beperkt tot | De begrotingskredieten worden verdeeld volgens functie en beperkt tot |
de 3 eerste cijfers van de economische code. | de 3 eerste cijfers van de economische code. |
4.2. Economische begroting | 4.2. Economische begroting |
De begrotingskredieten worden eveneens voorgesteld per economische | De begrotingskredieten worden eveneens voorgesteld per economische |
groep en gesorteerd per economische code van 5 cijfers. | groep en gesorteerd per economische code van 5 cijfers. |
4.3. Samenvattende tabel | 4.3. Samenvattende tabel |
Het betreft de samenvattende tabel per economische groep en per | Het betreft de samenvattende tabel per economische groep en per |
functie. | functie. |
Er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen functionele | Er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen functionele |
overboekingen en algemene overboekingen van functie 060. | overboekingen en algemene overboekingen van functie 060. |
4.4. Beheersplan | 4.4. Beheersplan |
Uw gemeente heeft zich ertoe verbonden een financieel plan na te leven | Uw gemeente heeft zich ertoe verbonden een financieel plan na te leven |
in het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van | in het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van |
de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels | de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest. | Hoofdstedelijk Gewest. |
Daar 2012 het laatste dienstjaar van voornoemd plan is, moet u dit | Daar 2012 het laatste dienstjaar van voornoemd plan is, moet u dit |
jaar geen bijkomend beheersplan indienen. | jaar geen bijkomend beheersplan indienen. |
4.5. Personeelstabellen | 4.5. Personeelstabellen |
De tabellen in bijlage 1 dienen ingevuld te worden in elektronische | De tabellen in bijlage 1 dienen ingevuld te worden in elektronische |
vorm met de gegevens per 30 juni 2011. Er dient geteld te worden in | vorm met de gegevens per 30 juni 2011. Er dient geteld te worden in |
voltijdse equivalenten, zowel voor de telling van het | voltijdse equivalenten, zowel voor de telling van het |
personeelsbestand als voor de telling van de andere categorieën. In | personeelsbestand als voor de telling van de andere categorieën. In |
disponibiliteit gestelde personen, hetzij op vrijwillige basis | disponibiliteit gestelde personen, hetzij op vrijwillige basis |
voorafgaand aan het pensioen, hetzij wegens langdurige ziekte, dienen | voorafgaand aan het pensioen, hetzij wegens langdurige ziekte, dienen |
meegeteld te worden. Hun totaal aantal moet evenwel meegedeeld worden | meegeteld te worden. Hun totaal aantal moet evenwel meegedeeld worden |
in een bijlage. | in een bijlage. |
Bij het onderzoek van de in het verleden ingediende documenten werden | Bij het onderzoek van de in het verleden ingediende documenten werden |
talrijke fouten vastgesteld. Daarom verzoek ik u de grootst mogelijke | talrijke fouten vastgesteld. Daarom verzoek ik u de grootst mogelijke |
zorgvuldigheid in acht te nemen bij het opstellen van deze tabellen. | zorgvuldigheid in acht te nemen bij het opstellen van deze tabellen. |
4.6. Wettelijke en andere bijlagen | 4.6. Wettelijke en andere bijlagen |
Volgende documenten maken integraal deel uit van de begroting en | Volgende documenten maken integraal deel uit van de begroting en |
dienen bijgevolg verplicht bezorgd te worden: | dienen bijgevolg verplicht bezorgd te worden: |
- het verslag bedoeld in artikel 96 van de nieuwe gemeentewet, | - het verslag bedoeld in artikel 96 van de nieuwe gemeentewet, |
- het verslag bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 2 | - het verslag bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 2 |
augustus 1990, | augustus 1990, |
- de notulen van de vergadering van het overlegcomité | - de notulen van de vergadering van het overlegcomité |
gemeente/O.C.M.W. waarin de gemeentelijke tegemoetkoming vastgesteld | gemeente/O.C.M.W. waarin de gemeentelijke tegemoetkoming vastgesteld |
wordt en waarin het bedrag van de bijdrage in het tekort van het | wordt en waarin het bedrag van de bijdrage in het tekort van het |
O.C.M.W. vermeld wordt zonder de geristorneerde gewestelijke bijdrage | O.C.M.W. vermeld wordt zonder de geristorneerde gewestelijke bijdrage |
in de weddeverhoging van het OCMW, | in de weddeverhoging van het OCMW, |
- de beschrijving van het buitengewoon programma en de | - de beschrijving van het buitengewoon programma en de |
financieringswijze ervan, alsook het driejarig investeringsplan | financieringswijze ervan, alsook het driejarig investeringsplan |
2012-2014, | 2012-2014, |
- het verloop van de gemeentelijke investeringsschuld, per financiële | - het verloop van de gemeentelijke investeringsschuld, per financiële |
instelling, | instelling, |
- het verloop van de (gewone of buitengewone) reservefondsen; dit | - het verloop van de (gewone of buitengewone) reservefondsen; dit |
verloop moet gebaseerd zijn op de resultaten van de rekening 2010 | verloop moet gebaseerd zijn op de resultaten van de rekening 2010 |
aangepast volgens de begrote resultaten voor 2011 en 2012. Er moet | aangepast volgens de begrote resultaten voor 2011 en 2012. Er moet |
voor gezorgd worden dat het gecumuleerde resultaat na overboekingen en | voor gezorgd worden dat het gecumuleerde resultaat na overboekingen en |
de omvang van de reservefondsen onderling afgestemd zijn. Het is | de omvang van de reservefondsen onderling afgestemd zijn. Het is |
mogelijk dat bepaalde overboekingen van 2011 niet plaatsvonden; deze | mogelijk dat bepaalde overboekingen van 2011 niet plaatsvonden; deze |
dragen evenwel bij tot het resultaat van het dienstjaar 2011, vermeld | dragen evenwel bij tot het resultaat van het dienstjaar 2011, vermeld |
als resultaat van vroegere dienstjaren in de begroting 2012. Met het | als resultaat van vroegere dienstjaren in de begroting 2012. Met het |
oog op de samenhang tussen het gecumuleerd resultaat en het bedrag van | oog op de samenhang tussen het gecumuleerd resultaat en het bedrag van |
de reservefondsen is het dus van primordiaal belang om de | de reservefondsen is het dus van primordiaal belang om de |
reservefondsen te berekenen met inachtneming van alle geplande | reservefondsen te berekenen met inachtneming van alle geplande |
overboekingen. | overboekingen. |
- de bestemming van de eventuele voorzieningen voor risico's en | - de bestemming van de eventuele voorzieningen voor risico's en |
kosten; de raming hiervan moet op dezelfde wijze gebeuren als voor de | kosten; de raming hiervan moet op dezelfde wijze gebeuren als voor de |
reservefondsen. | reservefondsen. |
- het verloop van de pensioenfondsen aangelegd bij private | - het verloop van de pensioenfondsen aangelegd bij private |
voorzorgsinstellingen (zie bijlage 2 van deze omzendbrief). | voorzorgsinstellingen (zie bijlage 2 van deze omzendbrief). |
Indien deze documenten geheel of gedeeltelijk ontbreken of indien ze | Indien deze documenten geheel of gedeeltelijk ontbreken of indien ze |
niet in elektronische vorm bezorgd zijn, wordt de begroting ipso facto | niet in elektronische vorm bezorgd zijn, wordt de begroting ipso facto |
geweigerd door de toezichthoudende overheid conform artikel 4 van de | geweigerd door de toezichthoudende overheid conform artikel 4 van de |
ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief | ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief |
toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. | toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. |
5. Budgettaire richtlijnen en parameters | 5. Budgettaire richtlijnen en parameters |
Voorafgaande opmerking: voor aangelegenheden die niet aan bod komen in | Voorafgaande opmerking: voor aangelegenheden die niet aan bod komen in |
onderstaande specifieke richtlijnen of parameters, wordt verwezen naar | onderstaande specifieke richtlijnen of parameters, wordt verwezen naar |
de richtlijnen en parameters vervat in de vorige omzendbrieven. | de richtlijnen en parameters vervat in de vorige omzendbrieven. |
5.1 Gewone dienst | 5.1 Gewone dienst |
A. Ontvangsten | A. Ontvangsten |
a. Ontvangsten uit prestaties | a. Ontvangsten uit prestaties |
In de huidige context is het meer dan ooit nodig de tarieven | In de huidige context is het meer dan ooit nodig de tarieven |
regelmatig aan te passen. Voor administratieve prestaties naar | regelmatig aan te passen. Voor administratieve prestaties naar |
aanleiding van een individuele aanvraag moet de gevraagde prijs ten | aanleiding van een individuele aanvraag moet de gevraagde prijs ten |
minste de kostprijs van de door de gemeentelijke diensten geleverde | minste de kostprijs van de door de gemeentelijke diensten geleverde |
prestaties dekken. Evenzo moeten huurgelden geïndexeerd worden en moet | prestaties dekken. Evenzo moeten huurgelden geïndexeerd worden en moet |
alles in het werk gesteld worden om ze te innen. | alles in het werk gesteld worden om ze te innen. |
b. Ontvangsten uit overdrachten | b. Ontvangsten uit overdrachten |
Gewestelijke en federale dotaties: de geraamde bedragen worden op | Gewestelijke en federale dotaties: de geraamde bedragen worden op |
verzoek meegedeeld door het Bestuur Plaatselijke Besturen. | verzoek meegedeeld door het Bestuur Plaatselijke Besturen. |
Gemeentelijke belastingen: de resultaten van de rekening van het | Gemeentelijke belastingen: de resultaten van de rekening van het |
dienstjaar 2010 worden overgenomen, eventueel aangepast aan de | dienstjaar 2010 worden overgenomen, eventueel aangepast aan de |
besliste of voorziene wijzigingen van de aanslagvoeten. | besliste of voorziene wijzigingen van de aanslagvoeten. |
Ook hier geldt dat bij het vervallen van de belastingverordeningen | Ook hier geldt dat bij het vervallen van de belastingverordeningen |
nagedacht moet worden over een verhoging van de tarieven, zoals die | nagedacht moet worden over een verhoging van de tarieven, zoals die |
voor administratieve prestaties of inname van het openbaar domein. | voor administratieve prestaties of inname van het openbaar domein. |
Wat betreft de subsidies die worden verleend in het kader van de twee | Wat betreft de subsidies die worden verleend in het kader van de twee |
ordonnanties van 19 juli 2007 mag u hetzelfde bedrag inschrijven als | ordonnanties van 19 juli 2007 mag u hetzelfde bedrag inschrijven als |
in 2010 voor de toelage bestemd voor de verbetering van de budgettaire | in 2010 voor de toelage bestemd voor de verbetering van de budgettaire |
toestand. Voor de toelage om de gemeenten te betrekken bij de | toestand. Voor de toelage om de gemeenten te betrekken bij de |
economische ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | economische ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
vermeld u het bedrag van 2011, geïndexeerd met 2 %. | vermeld u het bedrag van 2011, geïndexeerd met 2 %. |
Verder dienen de gemeenten er in het bijzonder op toe te zien de | Verder dienen de gemeenten er in het bijzonder op toe te zien de |
kohieren betreffende de specifieke gemeentebelastingen zo vroeg | kohieren betreffende de specifieke gemeentebelastingen zo vroeg |
mogelijk uitvoerbaar te verklaren gedurende het begrotingsjaar. Het | mogelijk uitvoerbaar te verklaren gedurende het begrotingsjaar. Het |
gebeurt immers maar al te vaak dat er kohieren niet uitvoerbaar | gebeurt immers maar al te vaak dat er kohieren niet uitvoerbaar |
verklaard worden tijdens het begrotingsjaar, wat negatieve gevolgen | verklaard worden tijdens het begrotingsjaar, wat negatieve gevolgen |
heeft voor het reeds kwetsbare financieel evenwicht van de gemeenten. | heeft voor het reeds kwetsbare financieel evenwicht van de gemeenten. |
Opcentiemen op de onroerende voorheffing: de raming dient te | Opcentiemen op de onroerende voorheffing: de raming dient te |
geschieden op grond van het belastbaar kadastraal inkomen per 1 | geschieden op grond van het belastbaar kadastraal inkomen per 1 |
januari 2011, de indexering, het basistarief van 1,25 % en het geldend | januari 2011, de indexering, het basistarief van 1,25 % en het geldend |
of gepland tarief van de opcentiemen. Correctie op basis van de inning | of gepland tarief van de opcentiemen. Correctie op basis van de inning |
voor de vorige dienstjaren is niet toegestaan. De indexatiecoëfficiënt | voor de vorige dienstjaren is niet toegestaan. De indexatiecoëfficiënt |
voor 2012 is bepaald op 1,60. | voor 2012 is bepaald op 1,60. |
Opcentiemen op de personenbelasting: de raming die wordt opgegeven in | Opcentiemen op de personenbelasting: de raming die wordt opgegeven in |
de begroting voor 2012 dient overeen te stemmen met die van de | de begroting voor 2012 dient overeen te stemmen met die van de |
Federale Overheidsdienst Financiën, die in principe in loop van de | Federale Overheidsdienst Financiën, die in principe in loop van de |
maand oktober 2011 aan de gemeenten meegedeeld wordt. Indien nodig kan | maand oktober 2011 aan de gemeenten meegedeeld wordt. Indien nodig kan |
een regularisatie van voornoemde raming toegestaan worden bij de | een regularisatie van voornoemde raming toegestaan worden bij de |
eerstvolgende begrotingswijziging voor 2012, op basis van de laatste | eerstvolgende begrotingswijziging voor 2012, op basis van de laatste |
provisionele staat overgemaakt door de federale belastingadministratie | provisionele staat overgemaakt door de federale belastingadministratie |
in de loop van het tweede kwartaal van het dienstjaar 2011. | in de loop van het tweede kwartaal van het dienstjaar 2011. |
Opcentiemen op de verkeersbelasting: raming overeenkomstig die van de | Opcentiemen op de verkeersbelasting: raming overeenkomstig die van de |
federale overheidsdienst Financiën. | federale overheidsdienst Financiën. |
Europese, federale, communautaire en gewestelijke subsidies: de | Europese, federale, communautaire en gewestelijke subsidies: de |
kredieten worden bepaald op basis van de ondertekende overeenkomsten | kredieten worden bepaald op basis van de ondertekende overeenkomsten |
en de toezeggingen bevestigd door de subsidiërende overheid. | en de toezeggingen bevestigd door de subsidiërende overheid. |
c. Schuldontvangsten dienen geboekt te worden conform de bedragen | c. Schuldontvangsten dienen geboekt te worden conform de bedragen |
meegedeeld door de schuldenaars van de inkomens voor zover deze | meegedeeld door de schuldenaars van de inkomens voor zover deze |
bedragen verenigbaar zijn met de werkelijk geïnde bedragen in de loop | bedragen verenigbaar zijn met de werkelijk geïnde bedragen in de loop |
van de vorige dienstjaren. De creditintresten worden geraamd op basis | van de vorige dienstjaren. De creditintresten worden geraamd op basis |
van een thesauriekalender. | van een thesauriekalender. |
Wat betreft de dividenden van de Gemeentelijke Holding, worden er net | Wat betreft de dividenden van de Gemeentelijke Holding, worden er net |
als de vorige jaren geen inkomsten verwacht voor de zogenaamde | als de vorige jaren geen inkomsten verwacht voor de zogenaamde |
historische aandelen. | historische aandelen. |
Voor de nieuwe aandelen, uitgegeven in het kader van de | Voor de nieuwe aandelen, uitgegeven in het kader van de |
kapitaalsverhoging van de Holding, verzoek ik u de ramingen in te | kapitaalsverhoging van de Holding, verzoek ik u de ramingen in te |
schrijven die de Holding heeft meegedeeld. | schrijven die de Holding heeft meegedeeld. |
B. Uitgaven | B. Uitgaven |
a. Personeel | a. Personeel |
De vooruitzichten voor de diverse economische codes dienen als volgt | De vooruitzichten voor de diverse economische codes dienen als volgt |
berekend te worden: | berekend te worden: |
code 111 : wedde van juli 2011 x 12,42 (jaarwedde + sociale | code 111 : wedde van juli 2011 x 12,42 (jaarwedde + sociale |
programmering) x 1,013 (weerslag van de weddenschaalverhogingen) x Y | programmering) x 1,013 (weerslag van de weddenschaalverhogingen) x Y |
(indexatie), die 1,02 bedraagt voor 2012. | (indexatie), die 1,02 bedraagt voor 2012. |
Het Planbureau verwacht immers een indexaanpassing in februari 2012. | Het Planbureau verwacht immers een indexaanpassing in februari 2012. |
Ik wil hier wijzen op het grote aandeel van de personeelsuitgaven in | Ik wil hier wijzen op het grote aandeel van de personeelsuitgaven in |
de gemeentelijke begrotingen. Gelet op de moeilijkheid om tot een | de gemeentelijke begrotingen. Gelet op de moeilijkheid om tot een |
sluitende begroting te komen, bestaat de ideale oplossing erin binnen | sluitende begroting te komen, bestaat de ideale oplossing erin binnen |
de grenzen van de kredieten voor 2011 te blijven. Bijkomend worden | de grenzen van de kredieten voor 2011 te blijven. Bijkomend worden |
bijgevolg enkel uitgaven aanvaard die ten belope van 100 % | bijgevolg enkel uitgaven aanvaard die ten belope van 100 % |
gesubsidieerd worden. | gesubsidieerd worden. |
code 112 : raming volgens 111 en personeelsstatuut | code 112 : raming volgens 111 en personeelsstatuut |
code 113 : | code 113 : |
Met betrekking tot de bijdragen voor pensioenkassen, dienen volgende | Met betrekking tot de bijdragen voor pensioenkassen, dienen volgende |
economische codes gebruikt te worden, naargelang van de wijze waarop | economische codes gebruikt te worden, naargelang van de wijze waarop |
de pensioenen beheerd worden. | de pensioenen beheerd worden. |
113-21 : gemeenten aangesloten bij de RSZ-PPO. Onder voorbehoud van | 113-21 : gemeenten aangesloten bij de RSZ-PPO. Onder voorbehoud van |
bijkomende informatie bedraagt het in aanmerking te nemen percentage | bijkomende informatie bedraagt het in aanmerking te nemen percentage |
34 %, zijnde 26,5 % + 7,5 % eigen aandeel voor gemeenten die behoren | 34 %, zijnde 26,5 % + 7,5 % eigen aandeel voor gemeenten die behoren |
tot pool I. Voor de gemeenten die behoren tot pool II, bedraagt het in | tot pool I. Voor de gemeenten die behoren tot pool II, bedraagt het in |
aanmerking te nemen percentage voor 2012 40 % (32,5 % + 7,5 %). | aanmerking te nemen percentage voor 2012 40 % (32,5 % + 7,5 %). |
113-22 : gemeenten die hun pensioenen beheren via de gemeentekas. | 113-22 : gemeenten die hun pensioenen beheren via de gemeentekas. |
113-48 : gemeenten die het beheer van hun pensioenen toevertrouwd | 113-48 : gemeenten die het beheer van hun pensioenen toevertrouwd |
hebben aan een private voorzorgsinstelling. Het is in dat geval van | hebben aan een private voorzorgsinstelling. Het is in dat geval van |
belang dat de vooruitzichten voor de dienstjaren 2012 en volgende | belang dat de vooruitzichten voor de dienstjaren 2012 en volgende |
bijgevoegd worden (bijlage 3). | bijgevoegd worden (bijlage 3). |
116-01 : pensioenen van gemeentelijke mandatarissen ten laste van de | 116-01 : pensioenen van gemeentelijke mandatarissen ten laste van de |
gemeente. | gemeente. |
Wat betreft de berekening van de jaarlijkse pensioenlast, dient | Wat betreft de berekening van de jaarlijkse pensioenlast, dient |
rekening gehouden te worden met de bepalingen van de wet van 6 mei | rekening gehouden te worden met de bepalingen van de wet van 6 mei |
2002 tot oprichting van het Fonds voor de pensioenen van de | 2002 tot oprichting van het Fonds voor de pensioenen van de |
geïntegreerde politie en inzonderheid met artikel 7. | geïntegreerde politie en inzonderheid met artikel 7. |
De tabel in bijlage 1 met betrekking tot het personeelsbestand per 30 | De tabel in bijlage 1 met betrekking tot het personeelsbestand per 30 |
juni 2011, dient verplicht bij de begroting te worden gevoegd. | juni 2011, dient verplicht bij de begroting te worden gevoegd. |
b. Werking | b. Werking |
Voor de werkingsuitgaven, afgezien van te rechtvaardigen nieuwe | Voor de werkingsuitgaven, afgezien van te rechtvaardigen nieuwe |
initiatieven of inrichtingen (bijvoorbeeld, nieuwe kribbe of school), | initiatieven of inrichtingen (bijvoorbeeld, nieuwe kribbe of school), |
verkiezingsuitgaven en wijzigingen opgelegd door de Europese, | verkiezingsuitgaven en wijzigingen opgelegd door de Europese, |
federale, communautaire of gewestelijke overheden, geldt het principe | federale, communautaire of gewestelijke overheden, geldt het principe |
van een groeibeperking van 1% ten opzichte van de uitgaven vastgelegd | van een groeibeperking van 1% ten opzichte van de uitgaven vastgelegd |
in de rekening 2010. | in de rekening 2010. |
Bij eventuele begrotingswijzigingen moet elke toename in een post | Bij eventuele begrotingswijzigingen moet elke toename in een post |
noodzakelijkerwijs gecompenseerd worden met een overeenstemmende | noodzakelijkerwijs gecompenseerd worden met een overeenstemmende |
vermindering van een of meer andere posten of door een verhoging van | vermindering van een of meer andere posten of door een verhoging van |
de corresponderende ontvangsten (subsidies,...). | de corresponderende ontvangsten (subsidies,...). |
c. Overdrachten | c. Overdrachten |
- Dekking van het O.C.M.W.tekort: de vooruitzichten dienen in | - Dekking van het O.C.M.W.tekort: de vooruitzichten dienen in |
overeenstemming te zijn met het bedrag vastgesteld door het | overeenstemming te zijn met het bedrag vastgesteld door het |
overlegcomité gemeente/O.C.M.W.. De notulen van voornoemde vergadering | overlegcomité gemeente/O.C.M.W.. De notulen van voornoemde vergadering |
dienen bij de begroting 2012 gevoegd te worden. | dienen bij de begroting 2012 gevoegd te worden. |
- De vertegenwoordigers van de gemeente zullen er binnen het | - De vertegenwoordigers van de gemeente zullen er binnen het |
overlegcomité op toezien dat de uitgaven van het O.C.M.W. die geen | overlegcomité op toezien dat de uitgaven van het O.C.M.W. die geen |
verband houden met opdrachten die wettelijk aan de O.C.M.W.'s zijn | verband houden met opdrachten die wettelijk aan de O.C.M.W.'s zijn |
toegewezen, maar die leiden tot een hogere gemeentelijke | toegewezen, maar die leiden tot een hogere gemeentelijke |
tegemoetkoming, beheerst worden. De gemeenten dienen tevens de gepaste | tegemoetkoming, beheerst worden. De gemeenten dienen tevens de gepaste |
maatregelen te nemen om overlappingen uit te sluiten op het vlak van | maatregelen te nemen om overlappingen uit te sluiten op het vlak van |
de sociale prestaties die geleverd worden door de gemeentelijke | de sociale prestaties die geleverd worden door de gemeentelijke |
diensten en de O.C.M.W.'s. Ingeval het O.C.M.W. een batig saldo | diensten en de O.C.M.W.'s. Ingeval het O.C.M.W. een batig saldo |
vertoont voor het vorig dienstjaar, dient het bedrag van de | vertoont voor het vorig dienstjaar, dient het bedrag van de |
gemeentelijke bijdrage overeenkomstig verminderd te worden (en mag men | gemeentelijke bijdrage overeenkomstig verminderd te worden (en mag men |
geen ontvangst inschrijven). De gemeenten moeten de O.C.M.W.'s | geen ontvangst inschrijven). De gemeenten moeten de O.C.M.W.'s |
verzoeken hun rekeningen zo spoedig mogelijk aan te nemen. | verzoeken hun rekeningen zo spoedig mogelijk aan te nemen. |
- Dotatie aan de politiezone: deze dient in overeenstemming te zijn | - Dotatie aan de politiezone: deze dient in overeenstemming te zijn |
met de beslissing van de Politieraad en de normen bepaald door de | met de beslissing van de Politieraad en de normen bepaald door de |
bevoegde overheid. Indien de begroting van de politiezone vastgesteld | bevoegde overheid. Indien de begroting van de politiezone vastgesteld |
zou worden na die van de gemeente en indien er een verschil tussen | zou worden na die van de gemeente en indien er een verschil tussen |
beide begrotingen bestaat wat betreft de gemeentelijke tegemoetkoming, | beide begrotingen bestaat wat betreft de gemeentelijke tegemoetkoming, |
dient de gemeente zo spoedig mogelijk een begrotingsaanpassing te | dient de gemeente zo spoedig mogelijk een begrotingsaanpassing te |
verrichten om beide bedragen te laten overeenstemmen. Evenals voor de | verrichten om beide bedragen te laten overeenstemmen. Evenals voor de |
O.C.M.W.'s is het zo dat indien de politiezone een batig saldo laat | O.C.M.W.'s is het zo dat indien de politiezone een batig saldo laat |
optekenen, de jaarlijkse bijdrage overeenkomstig verminderd dient te | optekenen, de jaarlijkse bijdrage overeenkomstig verminderd dient te |
worden. | worden. |
Verder is het zo dat indien de rekeningen van het dienstjaar 2010 van | Verder is het zo dat indien de rekeningen van het dienstjaar 2010 van |
de zone niet vastgesteld zijn, de dotatie voor 2012 beperkt wordt tot | de zone niet vastgesteld zijn, de dotatie voor 2012 beperkt wordt tot |
het bedrag dat was ingeschreven op de begroting 2011. | het bedrag dat was ingeschreven op de begroting 2011. |
- Facultatieve subsidies aan verenigingen en gezinnen: de gemeenten | - Facultatieve subsidies aan verenigingen en gezinnen: de gemeenten |
dienen erop toe te zien dat door een hogere overheid toegekende | dienen erop toe te zien dat door een hogere overheid toegekende |
subsidies herverdeeld worden onder begunstigde verenigingen met | subsidies herverdeeld worden onder begunstigde verenigingen met |
strikte naleving van de bestemmingen bepaald door voornoemde | strikte naleving van de bestemmingen bepaald door voornoemde |
overheden. | overheden. |
De gemeenten moeten ervoor zorgen dat ze de bepalingen toepassen die | De gemeenten moeten ervoor zorgen dat ze de bepalingen toepassen die |
zijn vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op | zijn vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op |
de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. Zij dienen | de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. Zij dienen |
overigens de subsidie aan te passen volgens de resultatenrekening en | overigens de subsidie aan te passen volgens de resultatenrekening en |
de thesaurietoestand van de vereniging, om te vermijden dat deze een | de thesaurietoestand van de vereniging, om te vermijden dat deze een |
batig saldo zou boeken of een reserve aanleggen dankzij de | batig saldo zou boeken of een reserve aanleggen dankzij de |
gemeentelijke toelage. | gemeentelijke toelage. |
Daar de personeels- en werkingsuitgaven van de gemeenten begrensd | Daar de personeels- en werkingsuitgaven van de gemeenten begrensd |
zijn, moeten ook de toelagen voor verenigingen beperkt worden tot de | zijn, moeten ook de toelagen voor verenigingen beperkt worden tot de |
bedragen voor 2011. | bedragen voor 2011. |
d. Schuld | d. Schuld |
Debiteurintresten: volgens de raming van de vermoedelijke vervaldagen | Debiteurintresten: volgens de raming van de vermoedelijke vervaldagen |
van de gemeentethesaurie. | van de gemeentethesaurie. |
Kosten van de leningen: deze dienen te beantwoorden aan de vervaldagen | Kosten van de leningen: deze dienen te beantwoorden aan de vervaldagen |
bepaald door de leningverschaffende instellingen en aan de bepalingen | bepaald door de leningverschaffende instellingen en aan de bepalingen |
van de financiële opdracht gegund door de gemeente. | van de financiële opdracht gegund door de gemeente. |
De recente ontwikkelingen op de financiële markten hebben aangetoond | De recente ontwikkelingen op de financiële markten hebben aangetoond |
dat de grootste voorzichtigheid geboden is ten aanzien van de « nieuwe | dat de grootste voorzichtigheid geboden is ten aanzien van de « nieuwe |
producten ». | producten ». |
Daarom vraag ik u met aandrang om contact op te nemen met het Brussels | Daarom vraag ik u met aandrang om contact op te nemen met het Brussels |
Gewestelijk Herfinancieringsfonds van de Gemeentelijke Thesaurieën | Gewestelijk Herfinancieringsfonds van de Gemeentelijke Thesaurieën |
alvorens dergelijke verrichtingen aan te gaan. Het behoort namelijk | alvorens dergelijke verrichtingen aan te gaan. Het behoort namelijk |
tot de opdrachten van het Herfinancieringsfonds om de gemeenten te | tot de opdrachten van het Herfinancieringsfonds om de gemeenten te |
adviseren inzake hun thesaurie- en schuldbeheer. | adviseren inzake hun thesaurie- en schuldbeheer. |
Globaal beschouwd dienen de gemeenten in 2012 hun uitstaande schulden | Globaal beschouwd dienen de gemeenten in 2012 hun uitstaande schulden |
te handhaven op het niveau dat blijkt uit hun balans 2010. | te handhaven op het niveau dat blijkt uit hun balans 2010. |
5.2 Buitengewone dienst | 5.2 Buitengewone dienst |
Ter herinnering : de functionele en economische voorstelling is | Ter herinnering : de functionele en economische voorstelling is |
beperkt tot de gewone dienst omdat het begrip kredietbeperking als | beperkt tot de gewone dienst omdat het begrip kredietbeperking als |
bedoeld in artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijk | bedoeld in artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijk |
comptabiliteit (ARGC) uitsluitend betrekking heeft op de gewone | comptabiliteit (ARGC) uitsluitend betrekking heeft op de gewone |
dienst. | dienst. |
Zoals voorheen krijgen de gemeenten de aanbeveling om bijzonder | Zoals voorheen krijgen de gemeenten de aanbeveling om bijzonder |
waakzaam te zijn bij het opstellen van de budgettaire vooruitzichten | waakzaam te zijn bij het opstellen van de budgettaire vooruitzichten |
met het oog op maximale geloofwaardigheid en verwezenlijking. De | met het oog op maximale geloofwaardigheid en verwezenlijking. De |
gemeenten dienen er bovendien op toe te zien dat de kosten verbonden | gemeenten dienen er bovendien op toe te zien dat de kosten verbonden |
aan leningen ter volledige of gedeeltelijke financiering van het | aan leningen ter volledige of gedeeltelijke financiering van het |
investeringsprogramma geen begrotingstekort veroorzaken of leiden tot | investeringsprogramma geen begrotingstekort veroorzaken of leiden tot |
een toename van het tekort. | een toename van het tekort. |
De kosten van nieuwe leningen moeten beperkt blijven tot het volume | De kosten van nieuwe leningen moeten beperkt blijven tot het volume |
van de kapitaalaflossingen tijdens het dienstjaar, teneinde het totale | van de kapitaalaflossingen tijdens het dienstjaar, teneinde het totale |
gewicht van de uitstaande gemeenteschuld te stabiliseren. | gewicht van de uitstaande gemeenteschuld te stabiliseren. |
De gemeenten dienen eveneens de leningen te vermelden die niet werden | De gemeenten dienen eveneens de leningen te vermelden die niet werden |
aangegaan tijdens de vorige dienstjaren maar die nodig zullen zijn om | aangegaan tijdens de vorige dienstjaren maar die nodig zullen zijn om |
de investeringen te financieren die werden vastgelegd tijdens de die | de investeringen te financieren die werden vastgelegd tijdens de die |
vorige dienstjaren. | vorige dienstjaren. |
In dat verband wordt verwezen naar de omzendbrief van 4 mei 1999 met | In dat verband wordt verwezen naar de omzendbrief van 4 mei 1999 met |
betrekking tot de budgettering en boeking in de buitengewone dienst. | betrekking tot de budgettering en boeking in de buitengewone dienst. |
« Artikel 252 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt : « de begroting van | « Artikel 252 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt : « de begroting van |
de uitgaven en de ontvangsten van de gemeenten, ten laatste te rekenen | de uitgaven en de ontvangsten van de gemeenten, ten laatste te rekenen |
vanaf het begrotingsjaar 1988, in geen enkel geval, een deficitair | vanaf het begrotingsjaar 1988, in geen enkel geval, een deficitair |
saldo op de gewone of de buitengewone dienst, noch een fictief | saldo op de gewone of de buitengewone dienst, noch een fictief |
evenwicht of een fictief batig saldo mag vertonen ». | evenwicht of een fictief batig saldo mag vertonen ». |
Met de inachtneming van dat principe moet de buitengewone begroting | Met de inachtneming van dat principe moet de buitengewone begroting |
elk jaar in evenwicht zijn aangezien de gemeenten verplicht zijn elk | elk jaar in evenwicht zijn aangezien de gemeenten verplicht zijn elk |
jaar op de begroting, alle inkomsten in te schrijven die bestemd zijn | jaar op de begroting, alle inkomsten in te schrijven die bestemd zijn |
voor het financieren van de jaarlijkse investeringen opgenomen in de | voor het financieren van de jaarlijkse investeringen opgenomen in de |
begroting. | begroting. |
Bij de afsluiting van het dienstjaar gebeurt het echter vaak dat | Bij de afsluiting van het dienstjaar gebeurt het echter vaak dat |
uitgaven vastgelegd zijn, maar dat de leningen bestemd om deze te | uitgaven vastgelegd zijn, maar dat de leningen bestemd om deze te |
bekostigen nog niet aangevraagd zijn en dat bijgevolg geen recht | bekostigen nog niet aangevraagd zijn en dat bijgevolg geen recht |
vastgesteld werd. | vastgesteld werd. |
Deze leningen worden opnieuw ingeschreven door middel van een | Deze leningen worden opnieuw ingeschreven door middel van een |
begrotingswijziging bij de overname van het resultaat van de rekening, | begrotingswijziging bij de overname van het resultaat van de rekening, |
en dit conform de bepalingen van artikel 9 van het ARGC. | en dit conform de bepalingen van artikel 9 van het ARGC. |
Het opnieuw inschrijven van deze leningen beantwoordt aldus aan de | Het opnieuw inschrijven van deze leningen beantwoordt aldus aan de |
bepalingen van artikel 5 van het ARGC dat voorschrijft dat « de | bepalingen van artikel 5 van het ARGC dat voorschrijft dat « de |
begroting alle ontvangsten en uitgaven omvat die in de loop van het | begroting alle ontvangsten en uitgaven omvat die in de loop van het |
financieel dienstjaar kunnen worden gedaan. | financieel dienstjaar kunnen worden gedaan. |
Elke investeringstoelage moet het voorwerp uitmaken van een | Elke investeringstoelage moet het voorwerp uitmaken van een |
vastgesteld recht in de buitengewone dienst vanaf de kennisgeving van | vastgesteld recht in de buitengewone dienst vanaf de kennisgeving van |
de toezegging (en niet de betaling van deze toelage door de | de toezegging (en niet de betaling van deze toelage door de |
subsidiërende overheid). » | subsidiërende overheid). » |
De gemeenten worden tevens verzocht een « driejarig investeringsplan » | De gemeenten worden tevens verzocht een « driejarig investeringsplan » |
op te stellen met opgave van alle verrichtingen die zouden kunnen | op te stellen met opgave van alle verrichtingen die zouden kunnen |
plaatsvinden in het kader van de buitengewone dienst. | plaatsvinden in het kader van de buitengewone dienst. |
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en | belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en |
Landschappen en Openbare Netheid, | Landschappen en Openbare Netheid, |
Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
Bijlage 1a | Bijlage 1a |
COMMUNE : | COMMUNE : |
GEMEENTE : | GEMEENTE : |
PERSONNEL STATUTAIRE STATUTAIR PERSONEEL | PERSONNEL STATUTAIRE STATUTAIR PERSONEEL |
Situation au/Toestand op : | Situation au/Toestand op : |
Fonction | Fonction |
Functie | Functie |
Cadre | Cadre |
Kader | Kader |
Effectif | Effectif |
Effectief | Effectief |
Genre | Genre |
Geslacht | Geslacht |
Domicile | Domicile |
Woonplaats | Woonplaats |
F/V | F/V |
M/M | M/M |
Région BXL | Région BXL |
Brussels | Brussels |
Gewest | Gewest |
Hors Région Bxl | Hors Région Bxl |
Buiten Brussels Gewest | Buiten Brussels Gewest |
NIVEAU A | NIVEAU A |
A11 | A11 |
A10 | A10 |
A9 | A9 |
A8 | A8 |
A7 | A7 |
A6 | A6 |
A5 | A5 |
A4 | A4 |
A3 | A3 |
A2 | A2 |
A1 | A1 |
TOTAL NIVEAU A | TOTAL NIVEAU A |
NIVEAU B | NIVEAU B |
B4 | B4 |
B 1- 3 | B 1- 3 |
TOTAL NIVEAU B | TOTAL NIVEAU B |
NIVEAU C | NIVEAU C |
C4 | C4 |
C 1-3 | C 1-3 |
TOTAL NIVEAU C | TOTAL NIVEAU C |
NIVEAU D | NIVEAU D |
D4 | D4 |
D 1-3 | D 1-3 |
TOTAL NIVEAU D | TOTAL NIVEAU D |
NIVEAU E | NIVEAU E |
E4 | E4 |
E 1-3 | E 1-3 |
TOTAL NIVEAU E | TOTAL NIVEAU E |
TOTAL GENERAL | TOTAL GENERAL |
ALGEMEEN TOTAAL | ALGEMEEN TOTAAL |
De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden. | De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden. |
Bijlage 1b | Bijlage 1b |
COMMUNE : | COMMUNE : |
GEMEENTE : | GEMEENTE : |
STATUTAIR PERSONEEL | STATUTAIR PERSONEEL |
Toestand op : | Toestand op : |
Fonction | Fonction |
Functie | Functie |
Effectif | Effectif |
Effectief | Effectief |
Genre | Genre |
Geslacht | Geslacht |
Domicile | Domicile |
Woonplaats | Woonplaats |
ACS | ACS |
Autres contractuels subventionnés | Autres contractuels subventionnés |
Contractuels à charge commune | Contractuels à charge commune |
F/V | F/V |
M/M | M/M |
Région BXL | Région BXL |
Hors Région Bxl | Hors Région Bxl |
GESCO's | GESCO's |
Andere gesubsidieerde contracuelen | Andere gesubsidieerde contracuelen |
Contractuelen ten laste gemeente | Contractuelen ten laste gemeente |
Brussels Gewest | Brussels Gewest |
Buiten Brussels Gewest | Buiten Brussels Gewest |
NIVEAU A | NIVEAU A |
A11 | A11 |
A10 | A10 |
A9 | A9 |
A8 | A8 |
A7 | A7 |
A6 | A6 |
A5 | A5 |
A4 | A4 |
A3 | A3 |
A2 | A2 |
A1 | A1 |
TOTAL NIVEAU A | TOTAL NIVEAU A |
NIVEAU B | NIVEAU B |
B4 | B4 |
B 1-3 | B 1-3 |
TOTAL NIVEAU B | TOTAL NIVEAU B |
NIVEAU C | NIVEAU C |
C4 | C4 |
C 1-3 | C 1-3 |
TOTAL NIVEAU C | TOTAL NIVEAU C |
NIVEAU D | NIVEAU D |
D4 | D4 |
D 1-3 | D 1-3 |
TOTAL NIVEAU D | TOTAL NIVEAU D |
NIVEAU E | NIVEAU E |
E4 | E4 |
E 1-3 | E 1-3 |
TOTAL NIVEAU E | TOTAL NIVEAU E |
TOTAL GENERAL | TOTAL GENERAL |
ALGEMEEN TOTAAL | ALGEMEEN TOTAAL |
De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden | De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden |
Pensioenfonds aangeleg bij ... bij overeenkomst dd ... | Pensioenfonds aangeleg bij ... bij overeenkomst dd ... |
Jaar | Jaar |
Saldo per 01.01 | Saldo per 01.01 |
Pensioen- | Pensioen- |
lasten | lasten |
Werknemers- | Werknemers- |
aandelen wet 14.04.1965 | aandelen wet 14.04.1965 |
Overdrachten wet 1968 | Overdrachten wet 1968 |
Terug Politie | Terug Politie |
Andere | Andere |
bewegingen | bewegingen |
Totaal lasten | Totaal lasten |
Saldo begrafenis- | Saldo begrafenis- |
vergoedingen | vergoedingen |
Netto | Netto |
intrest | intrest |
Werking kosten | Werking kosten |
Bijdrage | Bijdrage |
Boni RSZ-PPO | Boni RSZ-PPO |
Saldo per 31.12 | Saldo per 31.12 |
Betaald | Betaald |
Ontvangen | Ontvangen |
2009 | 2009 |
2010 | 2010 |
2011 | 2011 |
2012 | 2012 |
2013 | 2013 |
2014 | 2014 |
2015 | 2015 |
2016 | 2016 |
2017 | 2017 |
2018 | 2018 |
2019 | 2019 |
2020 | 2020 |
2021 | 2021 |
2022 | 2022 |
2023 | 2023 |
2024 | 2024 |
2025 | 2025 |