← Terug naar "Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 "
| Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 | Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen voor het dienstjaar 2012 |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| 28 JULI 2011. - Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen | 28 JULI 2011. - Omzendbrief opmaak van de gemeentelijke begrotingen |
| voor het dienstjaar 2012 | voor het dienstjaar 2012 |
| Dames en Heren Burgemeesters, | Dames en Heren Burgemeesters, |
| Dames en Heren Schepenen, | Dames en Heren Schepenen, |
| 1 Algemeen | 1 Algemeen |
| Deze omzendbrief heeft betrekking op het opmaken van de gemeentelijke | Deze omzendbrief heeft betrekking op het opmaken van de gemeentelijke |
| begrotingen voor het dienstjaar 2012. | begrotingen voor het dienstjaar 2012. |
| Krachtens artikel 252 van de nieuwe gemeentewet moet de begroting in | Krachtens artikel 252 van de nieuwe gemeentewet moet de begroting in |
| evenwicht zijn, zowel op de gewone als op de buitengewone dienst. | evenwicht zijn, zowel op de gewone als op de buitengewone dienst. |
| Bovendien mag dit evenwicht in geen geval fictief zijn. | Bovendien mag dit evenwicht in geen geval fictief zijn. |
| Om een zo realistisch mogelijke begroting te kunnen voorleggen is het | Om een zo realistisch mogelijke begroting te kunnen voorleggen is het |
| absoluut noodzakelijk dat de laatste rekeningen goedgekeurd zijn op | absoluut noodzakelijk dat de laatste rekeningen goedgekeurd zijn op |
| het ogenblik dat de begroting aangenomen wordt. Bijgevolg kunnen de | het ogenblik dat de begroting aangenomen wordt. Bijgevolg kunnen de |
| begrotingen 2012 pas goedgekeurd worden indien de jaarrekening 2010 | begrotingen 2012 pas goedgekeurd worden indien de jaarrekening 2010 |
| vooraf aangenomen werd door de gemeenteraad. | vooraf aangenomen werd door de gemeenteraad. |
| Voor de gewone dienst slaat het bedoelde evenwicht zowel op het | Voor de gewone dienst slaat het bedoelde evenwicht zowel op het |
| resultaat van het eigen dienstjaar na functionele overboekingen als op | resultaat van het eigen dienstjaar na functionele overboekingen als op |
| het gecumuleerd resultaat. | het gecumuleerd resultaat. |
| Functionele overboekingen betreffen overboekingen ten laste van | Functionele overboekingen betreffen overboekingen ten laste van |
| daadwerkelijk aangelegde voorzieningen of reserves voor specifieke | daadwerkelijk aangelegde voorzieningen of reserves voor specifieke |
| doeleinden (voorbeeld: tekort van de ziekenhuizen, wijkcontracten, | doeleinden (voorbeeld: tekort van de ziekenhuizen, wijkcontracten, |
| ...). | ...). |
| Deze overboekingen vormen een volwaardige economische groep en mogen | Deze overboekingen vormen een volwaardige economische groep en mogen |
| in geen geval gelijkgeschakeld mogen worden met ontvangsten of | in geen geval gelijkgeschakeld mogen worden met ontvangsten of |
| uitgaven van overdrachten. | uitgaven van overdrachten. |
| Ik verwijs u in dit verband naar de omzendbrief van 1 februari 2006 | Ik verwijs u in dit verband naar de omzendbrief van 1 februari 2006 |
| betreffende de kwestie van de overboekingen. | betreffende de kwestie van de overboekingen. |
| Er kan evenwel toegelaten worden dat er geen evenwicht wordt bereikt | Er kan evenwel toegelaten worden dat er geen evenwicht wordt bereikt |
| voor het eigen dienstjaar stricto sensu, indien uitzonderlijke en dus | voor het eigen dienstjaar stricto sensu, indien uitzonderlijke en dus |
| niet-terugkerende uitgaven zouden plaatsvinden die gedekt worden door | niet-terugkerende uitgaven zouden plaatsvinden die gedekt worden door |
| middel van een overboeking van de reserves. Deze overboeking mag | middel van een overboeking van de reserves. Deze overboeking mag |
| evenwel in geen geval beschouwd worden als « functioneel ». Die | evenwel in geen geval beschouwd worden als « functioneel ». Die |
| omstandigheden moeten verduidelijkt worden in het verslag dat bij de | omstandigheden moeten verduidelijkt worden in het verslag dat bij de |
| beslissing gevoegd is waarmee de begroting aangenomen wordt. | beslissing gevoegd is waarmee de begroting aangenomen wordt. |
| Voor de buitengewone dienst moet het bedoelde evenwicht globaal zijn, | Voor de buitengewone dienst moet het bedoelde evenwicht globaal zijn, |
| waarbij de financiering uiteraard kan gebeuren door benutting van de | waarbij de financiering uiteraard kan gebeuren door benutting van de |
| reserves. | reserves. |
| Conform de artikelen 5, 10, 15 en 16 van het Algemeen Reglement op de | Conform de artikelen 5, 10, 15 en 16 van het Algemeen Reglement op de |
| Gemeentelijke Comptabiliteit, omvatten de begroting en de | Gemeentelijke Comptabiliteit, omvatten de begroting en de |
| begrotingswijzigingen alle ontvangsten en uitgaven die in de loop van | begrotingswijzigingen alle ontvangsten en uitgaven die in de loop van |
| het dienstjaar kunnen worden gedaan. Uitgaven die voorzienbaar waren | het dienstjaar kunnen worden gedaan. Uitgaven die voorzienbaar waren |
| vóór het einde van het dienstjaar en die ingeschreven zouden worden in | vóór het einde van het dienstjaar en die ingeschreven zouden worden in |
| de afsluitende begrotingswijziging, kunnen verworpen worden. | de afsluitende begrotingswijziging, kunnen verworpen worden. |
| De laatste begrotingswijzigingen die in de loop van het dienstjaar | De laatste begrotingswijzigingen die in de loop van het dienstjaar |
| worden goedgekeurd, dienen de toezichthoudende overheid uiterlijk op 1 | worden goedgekeurd, dienen de toezichthoudende overheid uiterlijk op 1 |
| november te bereiken, opdat laatstgenoemde zich zou kunnen uitspreken | november te bereiken, opdat laatstgenoemde zich zou kunnen uitspreken |
| vóór de boekhoudkundige afsluitingsdatum, zijnde 31 december 2012. | vóór de boekhoudkundige afsluitingsdatum, zijnde 31 december 2012. |
| Deze wijzigingen dienen voorgesteld te worden volgens hetzelfde model | Deze wijzigingen dienen voorgesteld te worden volgens hetzelfde model |
| als de oorspronkelijke begroting (verantwoording van de | als de oorspronkelijke begroting (verantwoording van de |
| kredietaanpassingen, samenvattende tabellen, ...) en mogen niet | kredietaanpassingen, samenvattende tabellen, ...) en mogen niet |
| ongebonden ingediend worden. | ongebonden ingediend worden. |
| Kredietaanpassingen binnen de grenzen van artikel 10 van het Algemeen | Kredietaanpassingen binnen de grenzen van artikel 10 van het Algemeen |
| Reglement op de Gemeentelijke Comptabiliteit vormen geen | Reglement op de Gemeentelijke Comptabiliteit vormen geen |
| begrotingswijzigingen die aan de toezichthoudende overheid moeten | begrotingswijzigingen die aan de toezichthoudende overheid moeten |
| worden voorgelegd. Deze aanpassingen worden enkel geregistreerd in de | worden voorgelegd. Deze aanpassingen worden enkel geregistreerd in de |
| gemeentelijke boekhouding. | gemeentelijke boekhouding. |
| De ontvangsten en uitgaven moeten op precieze wijze worden geraamd. | De ontvangsten en uitgaven moeten op precieze wijze worden geraamd. |
| Bij gebrek aan reglementaire evaluatiegegevens of administratieve | Bij gebrek aan reglementaire evaluatiegegevens of administratieve |
| instructies, wordt verwezen naar de werkelijk gerealiseerde uitgaven | instructies, wordt verwezen naar de werkelijk gerealiseerde uitgaven |
| en ontvangsten op de rekening van het voorlaatste dienstjaar. | en ontvangsten op de rekening van het voorlaatste dienstjaar. |
| Bij niet-naleving van bovenstaande voorschriften worden de begrotingen | Bij niet-naleving van bovenstaande voorschriften worden de begrotingen |
| in voorkomend geval ofwel hervormd, ofwel niet goedgekeurd. | in voorkomend geval ofwel hervormd, ofwel niet goedgekeurd. |
| Voorlopige twaalfden. | Voorlopige twaalfden. |
| Conform artikel 14 van het Reglement op de Gemeentelijke | Conform artikel 14 van het Reglement op de Gemeentelijke |
| Comptabiliteit worden de voorlopige kredieten vastgesteld door de | Comptabiliteit worden de voorlopige kredieten vastgesteld door de |
| gemeenteraad wanneer de begroting nog niet is aangenomen. De | gemeenteraad wanneer de begroting nog niet is aangenomen. De |
| voorlopige kredieten hebben betrekking op alle uitgaven van de gewone | voorlopige kredieten hebben betrekking op alle uitgaven van de gewone |
| dienst. Ze zijn gebaseerd op de kredieten van de functionele | dienst. Ze zijn gebaseerd op de kredieten van de functionele |
| begroting. Ter herinnering: er wordt geen enkel onderscheid meer | begroting. Ter herinnering: er wordt geen enkel onderscheid meer |
| gemaakt tussen facultatieve en verplichte kredieten. | gemaakt tussen facultatieve en verplichte kredieten. |
| De voorstelling en inhoud van de gewone begroting dienen in | De voorstelling en inhoud van de gewone begroting dienen in |
| overeenstemming te zijn met de besluiten van 20 en 25 oktober 2005. | overeenstemming te zijn met de besluiten van 20 en 25 oktober 2005. |
| 2. Overeenkomst gericht op het verbeteren van de budgettaire toestand | 2. Overeenkomst gericht op het verbeteren van de budgettaire toestand |
| van de gemeenten | van de gemeenten |
| In het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van | In het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van |
| de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels | de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest heeft u een plan aangenomen voor de periode | Hoofdstedelijk Gewest heeft u een plan aangenomen voor de periode |
| 2010-2012. | 2010-2012. |
| Het in het eigen dienstjaar van de gewone dienst voorziene resultaat | Het in het eigen dienstjaar van de gewone dienst voorziene resultaat |
| voor 2012 moet absoluut nageleefd worden. | voor 2012 moet absoluut nageleefd worden. |
| 3. Rekeningenstelsel elektronisch verzenden | 3. Rekeningenstelsel elektronisch verzenden |
| Zoals u intussen gewoon bent, moeten uw begrotingen en | Zoals u intussen gewoon bent, moeten uw begrotingen en |
| begrotingswijzigingen elektronisch verzonden worden om opgenomen te | begrotingswijzigingen elektronisch verzonden worden om opgenomen te |
| worden in de databank van de gemeentefinanciën. Het belang van een | worden in de databank van de gemeentefinanciën. Het belang van een |
| goede naleving van het rekeningenstelsel werd meermaals benadrukt, | goede naleving van het rekeningenstelsel werd meermaals benadrukt, |
| opdat deze databank goed zou functioneren. | opdat deze databank goed zou functioneren. |
| We hebben een algemene inspanning gemerkt voor een conform gebruik van | We hebben een algemene inspanning gemerkt voor een conform gebruik van |
| de economische en functionele codes, en ik verzoek u die inspanning | de economische en functionele codes, en ik verzoek u die inspanning |
| voort te zetten. | voort te zetten. |
| 4. Begroting | 4. Begroting |
| 4.1. Functionele begroting. | 4.1. Functionele begroting. |
| De begrotingskredieten worden verdeeld volgens functie en beperkt tot | De begrotingskredieten worden verdeeld volgens functie en beperkt tot |
| de 3 eerste cijfers van de economische code. | de 3 eerste cijfers van de economische code. |
| 4.2. Economische begroting | 4.2. Economische begroting |
| De begrotingskredieten worden eveneens voorgesteld per economische | De begrotingskredieten worden eveneens voorgesteld per economische |
| groep en gesorteerd per economische code van 5 cijfers. | groep en gesorteerd per economische code van 5 cijfers. |
| 4.3. Samenvattende tabel | 4.3. Samenvattende tabel |
| Het betreft de samenvattende tabel per economische groep en per | Het betreft de samenvattende tabel per economische groep en per |
| functie. | functie. |
| Er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen functionele | Er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen functionele |
| overboekingen en algemene overboekingen van functie 060. | overboekingen en algemene overboekingen van functie 060. |
| 4.4. Beheersplan | 4.4. Beheersplan |
| Uw gemeente heeft zich ertoe verbonden een financieel plan na te leven | Uw gemeente heeft zich ertoe verbonden een financieel plan na te leven |
| in het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van | in het kader van de ordonnantie van 19 juli 2007 tot verbetering van |
| de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels | de budgettaire toestand van de gemeenten in het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest. | Hoofdstedelijk Gewest. |
| Daar 2012 het laatste dienstjaar van voornoemd plan is, moet u dit | Daar 2012 het laatste dienstjaar van voornoemd plan is, moet u dit |
| jaar geen bijkomend beheersplan indienen. | jaar geen bijkomend beheersplan indienen. |
| 4.5. Personeelstabellen | 4.5. Personeelstabellen |
| De tabellen in bijlage 1 dienen ingevuld te worden in elektronische | De tabellen in bijlage 1 dienen ingevuld te worden in elektronische |
| vorm met de gegevens per 30 juni 2011. Er dient geteld te worden in | vorm met de gegevens per 30 juni 2011. Er dient geteld te worden in |
| voltijdse equivalenten, zowel voor de telling van het | voltijdse equivalenten, zowel voor de telling van het |
| personeelsbestand als voor de telling van de andere categorieën. In | personeelsbestand als voor de telling van de andere categorieën. In |
| disponibiliteit gestelde personen, hetzij op vrijwillige basis | disponibiliteit gestelde personen, hetzij op vrijwillige basis |
| voorafgaand aan het pensioen, hetzij wegens langdurige ziekte, dienen | voorafgaand aan het pensioen, hetzij wegens langdurige ziekte, dienen |
| meegeteld te worden. Hun totaal aantal moet evenwel meegedeeld worden | meegeteld te worden. Hun totaal aantal moet evenwel meegedeeld worden |
| in een bijlage. | in een bijlage. |
| Bij het onderzoek van de in het verleden ingediende documenten werden | Bij het onderzoek van de in het verleden ingediende documenten werden |
| talrijke fouten vastgesteld. Daarom verzoek ik u de grootst mogelijke | talrijke fouten vastgesteld. Daarom verzoek ik u de grootst mogelijke |
| zorgvuldigheid in acht te nemen bij het opstellen van deze tabellen. | zorgvuldigheid in acht te nemen bij het opstellen van deze tabellen. |
| 4.6. Wettelijke en andere bijlagen | 4.6. Wettelijke en andere bijlagen |
| Volgende documenten maken integraal deel uit van de begroting en | Volgende documenten maken integraal deel uit van de begroting en |
| dienen bijgevolg verplicht bezorgd te worden: | dienen bijgevolg verplicht bezorgd te worden: |
| - het verslag bedoeld in artikel 96 van de nieuwe gemeentewet, | - het verslag bedoeld in artikel 96 van de nieuwe gemeentewet, |
| - het verslag bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 2 | - het verslag bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 2 |
| augustus 1990, | augustus 1990, |
| - de notulen van de vergadering van het overlegcomité | - de notulen van de vergadering van het overlegcomité |
| gemeente/O.C.M.W. waarin de gemeentelijke tegemoetkoming vastgesteld | gemeente/O.C.M.W. waarin de gemeentelijke tegemoetkoming vastgesteld |
| wordt en waarin het bedrag van de bijdrage in het tekort van het | wordt en waarin het bedrag van de bijdrage in het tekort van het |
| O.C.M.W. vermeld wordt zonder de geristorneerde gewestelijke bijdrage | O.C.M.W. vermeld wordt zonder de geristorneerde gewestelijke bijdrage |
| in de weddeverhoging van het OCMW, | in de weddeverhoging van het OCMW, |
| - de beschrijving van het buitengewoon programma en de | - de beschrijving van het buitengewoon programma en de |
| financieringswijze ervan, alsook het driejarig investeringsplan | financieringswijze ervan, alsook het driejarig investeringsplan |
| 2012-2014, | 2012-2014, |
| - het verloop van de gemeentelijke investeringsschuld, per financiële | - het verloop van de gemeentelijke investeringsschuld, per financiële |
| instelling, | instelling, |
| - het verloop van de (gewone of buitengewone) reservefondsen; dit | - het verloop van de (gewone of buitengewone) reservefondsen; dit |
| verloop moet gebaseerd zijn op de resultaten van de rekening 2010 | verloop moet gebaseerd zijn op de resultaten van de rekening 2010 |
| aangepast volgens de begrote resultaten voor 2011 en 2012. Er moet | aangepast volgens de begrote resultaten voor 2011 en 2012. Er moet |
| voor gezorgd worden dat het gecumuleerde resultaat na overboekingen en | voor gezorgd worden dat het gecumuleerde resultaat na overboekingen en |
| de omvang van de reservefondsen onderling afgestemd zijn. Het is | de omvang van de reservefondsen onderling afgestemd zijn. Het is |
| mogelijk dat bepaalde overboekingen van 2011 niet plaatsvonden; deze | mogelijk dat bepaalde overboekingen van 2011 niet plaatsvonden; deze |
| dragen evenwel bij tot het resultaat van het dienstjaar 2011, vermeld | dragen evenwel bij tot het resultaat van het dienstjaar 2011, vermeld |
| als resultaat van vroegere dienstjaren in de begroting 2012. Met het | als resultaat van vroegere dienstjaren in de begroting 2012. Met het |
| oog op de samenhang tussen het gecumuleerd resultaat en het bedrag van | oog op de samenhang tussen het gecumuleerd resultaat en het bedrag van |
| de reservefondsen is het dus van primordiaal belang om de | de reservefondsen is het dus van primordiaal belang om de |
| reservefondsen te berekenen met inachtneming van alle geplande | reservefondsen te berekenen met inachtneming van alle geplande |
| overboekingen. | overboekingen. |
| - de bestemming van de eventuele voorzieningen voor risico's en | - de bestemming van de eventuele voorzieningen voor risico's en |
| kosten; de raming hiervan moet op dezelfde wijze gebeuren als voor de | kosten; de raming hiervan moet op dezelfde wijze gebeuren als voor de |
| reservefondsen. | reservefondsen. |
| - het verloop van de pensioenfondsen aangelegd bij private | - het verloop van de pensioenfondsen aangelegd bij private |
| voorzorgsinstellingen (zie bijlage 2 van deze omzendbrief). | voorzorgsinstellingen (zie bijlage 2 van deze omzendbrief). |
| Indien deze documenten geheel of gedeeltelijk ontbreken of indien ze | Indien deze documenten geheel of gedeeltelijk ontbreken of indien ze |
| niet in elektronische vorm bezorgd zijn, wordt de begroting ipso facto | niet in elektronische vorm bezorgd zijn, wordt de begroting ipso facto |
| geweigerd door de toezichthoudende overheid conform artikel 4 van de | geweigerd door de toezichthoudende overheid conform artikel 4 van de |
| ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief | ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief |
| toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. | toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. |
| 5. Budgettaire richtlijnen en parameters | 5. Budgettaire richtlijnen en parameters |
| Voorafgaande opmerking: voor aangelegenheden die niet aan bod komen in | Voorafgaande opmerking: voor aangelegenheden die niet aan bod komen in |
| onderstaande specifieke richtlijnen of parameters, wordt verwezen naar | onderstaande specifieke richtlijnen of parameters, wordt verwezen naar |
| de richtlijnen en parameters vervat in de vorige omzendbrieven. | de richtlijnen en parameters vervat in de vorige omzendbrieven. |
| 5.1 Gewone dienst | 5.1 Gewone dienst |
| A. Ontvangsten | A. Ontvangsten |
| a. Ontvangsten uit prestaties | a. Ontvangsten uit prestaties |
| In de huidige context is het meer dan ooit nodig de tarieven | In de huidige context is het meer dan ooit nodig de tarieven |
| regelmatig aan te passen. Voor administratieve prestaties naar | regelmatig aan te passen. Voor administratieve prestaties naar |
| aanleiding van een individuele aanvraag moet de gevraagde prijs ten | aanleiding van een individuele aanvraag moet de gevraagde prijs ten |
| minste de kostprijs van de door de gemeentelijke diensten geleverde | minste de kostprijs van de door de gemeentelijke diensten geleverde |
| prestaties dekken. Evenzo moeten huurgelden geïndexeerd worden en moet | prestaties dekken. Evenzo moeten huurgelden geïndexeerd worden en moet |
| alles in het werk gesteld worden om ze te innen. | alles in het werk gesteld worden om ze te innen. |
| b. Ontvangsten uit overdrachten | b. Ontvangsten uit overdrachten |
| Gewestelijke en federale dotaties: de geraamde bedragen worden op | Gewestelijke en federale dotaties: de geraamde bedragen worden op |
| verzoek meegedeeld door het Bestuur Plaatselijke Besturen. | verzoek meegedeeld door het Bestuur Plaatselijke Besturen. |
| Gemeentelijke belastingen: de resultaten van de rekening van het | Gemeentelijke belastingen: de resultaten van de rekening van het |
| dienstjaar 2010 worden overgenomen, eventueel aangepast aan de | dienstjaar 2010 worden overgenomen, eventueel aangepast aan de |
| besliste of voorziene wijzigingen van de aanslagvoeten. | besliste of voorziene wijzigingen van de aanslagvoeten. |
| Ook hier geldt dat bij het vervallen van de belastingverordeningen | Ook hier geldt dat bij het vervallen van de belastingverordeningen |
| nagedacht moet worden over een verhoging van de tarieven, zoals die | nagedacht moet worden over een verhoging van de tarieven, zoals die |
| voor administratieve prestaties of inname van het openbaar domein. | voor administratieve prestaties of inname van het openbaar domein. |
| Wat betreft de subsidies die worden verleend in het kader van de twee | Wat betreft de subsidies die worden verleend in het kader van de twee |
| ordonnanties van 19 juli 2007 mag u hetzelfde bedrag inschrijven als | ordonnanties van 19 juli 2007 mag u hetzelfde bedrag inschrijven als |
| in 2010 voor de toelage bestemd voor de verbetering van de budgettaire | in 2010 voor de toelage bestemd voor de verbetering van de budgettaire |
| toestand. Voor de toelage om de gemeenten te betrekken bij de | toestand. Voor de toelage om de gemeenten te betrekken bij de |
| economische ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | economische ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
| vermeld u het bedrag van 2011, geïndexeerd met 2 %. | vermeld u het bedrag van 2011, geïndexeerd met 2 %. |
| Verder dienen de gemeenten er in het bijzonder op toe te zien de | Verder dienen de gemeenten er in het bijzonder op toe te zien de |
| kohieren betreffende de specifieke gemeentebelastingen zo vroeg | kohieren betreffende de specifieke gemeentebelastingen zo vroeg |
| mogelijk uitvoerbaar te verklaren gedurende het begrotingsjaar. Het | mogelijk uitvoerbaar te verklaren gedurende het begrotingsjaar. Het |
| gebeurt immers maar al te vaak dat er kohieren niet uitvoerbaar | gebeurt immers maar al te vaak dat er kohieren niet uitvoerbaar |
| verklaard worden tijdens het begrotingsjaar, wat negatieve gevolgen | verklaard worden tijdens het begrotingsjaar, wat negatieve gevolgen |
| heeft voor het reeds kwetsbare financieel evenwicht van de gemeenten. | heeft voor het reeds kwetsbare financieel evenwicht van de gemeenten. |
| Opcentiemen op de onroerende voorheffing: de raming dient te | Opcentiemen op de onroerende voorheffing: de raming dient te |
| geschieden op grond van het belastbaar kadastraal inkomen per 1 | geschieden op grond van het belastbaar kadastraal inkomen per 1 |
| januari 2011, de indexering, het basistarief van 1,25 % en het geldend | januari 2011, de indexering, het basistarief van 1,25 % en het geldend |
| of gepland tarief van de opcentiemen. Correctie op basis van de inning | of gepland tarief van de opcentiemen. Correctie op basis van de inning |
| voor de vorige dienstjaren is niet toegestaan. De indexatiecoëfficiënt | voor de vorige dienstjaren is niet toegestaan. De indexatiecoëfficiënt |
| voor 2012 is bepaald op 1,60. | voor 2012 is bepaald op 1,60. |
| Opcentiemen op de personenbelasting: de raming die wordt opgegeven in | Opcentiemen op de personenbelasting: de raming die wordt opgegeven in |
| de begroting voor 2012 dient overeen te stemmen met die van de | de begroting voor 2012 dient overeen te stemmen met die van de |
| Federale Overheidsdienst Financiën, die in principe in loop van de | Federale Overheidsdienst Financiën, die in principe in loop van de |
| maand oktober 2011 aan de gemeenten meegedeeld wordt. Indien nodig kan | maand oktober 2011 aan de gemeenten meegedeeld wordt. Indien nodig kan |
| een regularisatie van voornoemde raming toegestaan worden bij de | een regularisatie van voornoemde raming toegestaan worden bij de |
| eerstvolgende begrotingswijziging voor 2012, op basis van de laatste | eerstvolgende begrotingswijziging voor 2012, op basis van de laatste |
| provisionele staat overgemaakt door de federale belastingadministratie | provisionele staat overgemaakt door de federale belastingadministratie |
| in de loop van het tweede kwartaal van het dienstjaar 2011. | in de loop van het tweede kwartaal van het dienstjaar 2011. |
| Opcentiemen op de verkeersbelasting: raming overeenkomstig die van de | Opcentiemen op de verkeersbelasting: raming overeenkomstig die van de |
| federale overheidsdienst Financiën. | federale overheidsdienst Financiën. |
| Europese, federale, communautaire en gewestelijke subsidies: de | Europese, federale, communautaire en gewestelijke subsidies: de |
| kredieten worden bepaald op basis van de ondertekende overeenkomsten | kredieten worden bepaald op basis van de ondertekende overeenkomsten |
| en de toezeggingen bevestigd door de subsidiërende overheid. | en de toezeggingen bevestigd door de subsidiërende overheid. |
| c. Schuldontvangsten dienen geboekt te worden conform de bedragen | c. Schuldontvangsten dienen geboekt te worden conform de bedragen |
| meegedeeld door de schuldenaars van de inkomens voor zover deze | meegedeeld door de schuldenaars van de inkomens voor zover deze |
| bedragen verenigbaar zijn met de werkelijk geïnde bedragen in de loop | bedragen verenigbaar zijn met de werkelijk geïnde bedragen in de loop |
| van de vorige dienstjaren. De creditintresten worden geraamd op basis | van de vorige dienstjaren. De creditintresten worden geraamd op basis |
| van een thesauriekalender. | van een thesauriekalender. |
| Wat betreft de dividenden van de Gemeentelijke Holding, worden er net | Wat betreft de dividenden van de Gemeentelijke Holding, worden er net |
| als de vorige jaren geen inkomsten verwacht voor de zogenaamde | als de vorige jaren geen inkomsten verwacht voor de zogenaamde |
| historische aandelen. | historische aandelen. |
| Voor de nieuwe aandelen, uitgegeven in het kader van de | Voor de nieuwe aandelen, uitgegeven in het kader van de |
| kapitaalsverhoging van de Holding, verzoek ik u de ramingen in te | kapitaalsverhoging van de Holding, verzoek ik u de ramingen in te |
| schrijven die de Holding heeft meegedeeld. | schrijven die de Holding heeft meegedeeld. |
| B. Uitgaven | B. Uitgaven |
| a. Personeel | a. Personeel |
| De vooruitzichten voor de diverse economische codes dienen als volgt | De vooruitzichten voor de diverse economische codes dienen als volgt |
| berekend te worden: | berekend te worden: |
| code 111 : wedde van juli 2011 x 12,42 (jaarwedde + sociale | code 111 : wedde van juli 2011 x 12,42 (jaarwedde + sociale |
| programmering) x 1,013 (weerslag van de weddenschaalverhogingen) x Y | programmering) x 1,013 (weerslag van de weddenschaalverhogingen) x Y |
| (indexatie), die 1,02 bedraagt voor 2012. | (indexatie), die 1,02 bedraagt voor 2012. |
| Het Planbureau verwacht immers een indexaanpassing in februari 2012. | Het Planbureau verwacht immers een indexaanpassing in februari 2012. |
| Ik wil hier wijzen op het grote aandeel van de personeelsuitgaven in | Ik wil hier wijzen op het grote aandeel van de personeelsuitgaven in |
| de gemeentelijke begrotingen. Gelet op de moeilijkheid om tot een | de gemeentelijke begrotingen. Gelet op de moeilijkheid om tot een |
| sluitende begroting te komen, bestaat de ideale oplossing erin binnen | sluitende begroting te komen, bestaat de ideale oplossing erin binnen |
| de grenzen van de kredieten voor 2011 te blijven. Bijkomend worden | de grenzen van de kredieten voor 2011 te blijven. Bijkomend worden |
| bijgevolg enkel uitgaven aanvaard die ten belope van 100 % | bijgevolg enkel uitgaven aanvaard die ten belope van 100 % |
| gesubsidieerd worden. | gesubsidieerd worden. |
| code 112 : raming volgens 111 en personeelsstatuut | code 112 : raming volgens 111 en personeelsstatuut |
| code 113 : | code 113 : |
| Met betrekking tot de bijdragen voor pensioenkassen, dienen volgende | Met betrekking tot de bijdragen voor pensioenkassen, dienen volgende |
| economische codes gebruikt te worden, naargelang van de wijze waarop | economische codes gebruikt te worden, naargelang van de wijze waarop |
| de pensioenen beheerd worden. | de pensioenen beheerd worden. |
| 113-21 : gemeenten aangesloten bij de RSZ-PPO. Onder voorbehoud van | 113-21 : gemeenten aangesloten bij de RSZ-PPO. Onder voorbehoud van |
| bijkomende informatie bedraagt het in aanmerking te nemen percentage | bijkomende informatie bedraagt het in aanmerking te nemen percentage |
| 34 %, zijnde 26,5 % + 7,5 % eigen aandeel voor gemeenten die behoren | 34 %, zijnde 26,5 % + 7,5 % eigen aandeel voor gemeenten die behoren |
| tot pool I. Voor de gemeenten die behoren tot pool II, bedraagt het in | tot pool I. Voor de gemeenten die behoren tot pool II, bedraagt het in |
| aanmerking te nemen percentage voor 2012 40 % (32,5 % + 7,5 %). | aanmerking te nemen percentage voor 2012 40 % (32,5 % + 7,5 %). |
| 113-22 : gemeenten die hun pensioenen beheren via de gemeentekas. | 113-22 : gemeenten die hun pensioenen beheren via de gemeentekas. |
| 113-48 : gemeenten die het beheer van hun pensioenen toevertrouwd | 113-48 : gemeenten die het beheer van hun pensioenen toevertrouwd |
| hebben aan een private voorzorgsinstelling. Het is in dat geval van | hebben aan een private voorzorgsinstelling. Het is in dat geval van |
| belang dat de vooruitzichten voor de dienstjaren 2012 en volgende | belang dat de vooruitzichten voor de dienstjaren 2012 en volgende |
| bijgevoegd worden (bijlage 3). | bijgevoegd worden (bijlage 3). |
| 116-01 : pensioenen van gemeentelijke mandatarissen ten laste van de | 116-01 : pensioenen van gemeentelijke mandatarissen ten laste van de |
| gemeente. | gemeente. |
| Wat betreft de berekening van de jaarlijkse pensioenlast, dient | Wat betreft de berekening van de jaarlijkse pensioenlast, dient |
| rekening gehouden te worden met de bepalingen van de wet van 6 mei | rekening gehouden te worden met de bepalingen van de wet van 6 mei |
| 2002 tot oprichting van het Fonds voor de pensioenen van de | 2002 tot oprichting van het Fonds voor de pensioenen van de |
| geïntegreerde politie en inzonderheid met artikel 7. | geïntegreerde politie en inzonderheid met artikel 7. |
| De tabel in bijlage 1 met betrekking tot het personeelsbestand per 30 | De tabel in bijlage 1 met betrekking tot het personeelsbestand per 30 |
| juni 2011, dient verplicht bij de begroting te worden gevoegd. | juni 2011, dient verplicht bij de begroting te worden gevoegd. |
| b. Werking | b. Werking |
| Voor de werkingsuitgaven, afgezien van te rechtvaardigen nieuwe | Voor de werkingsuitgaven, afgezien van te rechtvaardigen nieuwe |
| initiatieven of inrichtingen (bijvoorbeeld, nieuwe kribbe of school), | initiatieven of inrichtingen (bijvoorbeeld, nieuwe kribbe of school), |
| verkiezingsuitgaven en wijzigingen opgelegd door de Europese, | verkiezingsuitgaven en wijzigingen opgelegd door de Europese, |
| federale, communautaire of gewestelijke overheden, geldt het principe | federale, communautaire of gewestelijke overheden, geldt het principe |
| van een groeibeperking van 1% ten opzichte van de uitgaven vastgelegd | van een groeibeperking van 1% ten opzichte van de uitgaven vastgelegd |
| in de rekening 2010. | in de rekening 2010. |
| Bij eventuele begrotingswijzigingen moet elke toename in een post | Bij eventuele begrotingswijzigingen moet elke toename in een post |
| noodzakelijkerwijs gecompenseerd worden met een overeenstemmende | noodzakelijkerwijs gecompenseerd worden met een overeenstemmende |
| vermindering van een of meer andere posten of door een verhoging van | vermindering van een of meer andere posten of door een verhoging van |
| de corresponderende ontvangsten (subsidies,...). | de corresponderende ontvangsten (subsidies,...). |
| c. Overdrachten | c. Overdrachten |
| - Dekking van het O.C.M.W.tekort: de vooruitzichten dienen in | - Dekking van het O.C.M.W.tekort: de vooruitzichten dienen in |
| overeenstemming te zijn met het bedrag vastgesteld door het | overeenstemming te zijn met het bedrag vastgesteld door het |
| overlegcomité gemeente/O.C.M.W.. De notulen van voornoemde vergadering | overlegcomité gemeente/O.C.M.W.. De notulen van voornoemde vergadering |
| dienen bij de begroting 2012 gevoegd te worden. | dienen bij de begroting 2012 gevoegd te worden. |
| - De vertegenwoordigers van de gemeente zullen er binnen het | - De vertegenwoordigers van de gemeente zullen er binnen het |
| overlegcomité op toezien dat de uitgaven van het O.C.M.W. die geen | overlegcomité op toezien dat de uitgaven van het O.C.M.W. die geen |
| verband houden met opdrachten die wettelijk aan de O.C.M.W.'s zijn | verband houden met opdrachten die wettelijk aan de O.C.M.W.'s zijn |
| toegewezen, maar die leiden tot een hogere gemeentelijke | toegewezen, maar die leiden tot een hogere gemeentelijke |
| tegemoetkoming, beheerst worden. De gemeenten dienen tevens de gepaste | tegemoetkoming, beheerst worden. De gemeenten dienen tevens de gepaste |
| maatregelen te nemen om overlappingen uit te sluiten op het vlak van | maatregelen te nemen om overlappingen uit te sluiten op het vlak van |
| de sociale prestaties die geleverd worden door de gemeentelijke | de sociale prestaties die geleverd worden door de gemeentelijke |
| diensten en de O.C.M.W.'s. Ingeval het O.C.M.W. een batig saldo | diensten en de O.C.M.W.'s. Ingeval het O.C.M.W. een batig saldo |
| vertoont voor het vorig dienstjaar, dient het bedrag van de | vertoont voor het vorig dienstjaar, dient het bedrag van de |
| gemeentelijke bijdrage overeenkomstig verminderd te worden (en mag men | gemeentelijke bijdrage overeenkomstig verminderd te worden (en mag men |
| geen ontvangst inschrijven). De gemeenten moeten de O.C.M.W.'s | geen ontvangst inschrijven). De gemeenten moeten de O.C.M.W.'s |
| verzoeken hun rekeningen zo spoedig mogelijk aan te nemen. | verzoeken hun rekeningen zo spoedig mogelijk aan te nemen. |
| - Dotatie aan de politiezone: deze dient in overeenstemming te zijn | - Dotatie aan de politiezone: deze dient in overeenstemming te zijn |
| met de beslissing van de Politieraad en de normen bepaald door de | met de beslissing van de Politieraad en de normen bepaald door de |
| bevoegde overheid. Indien de begroting van de politiezone vastgesteld | bevoegde overheid. Indien de begroting van de politiezone vastgesteld |
| zou worden na die van de gemeente en indien er een verschil tussen | zou worden na die van de gemeente en indien er een verschil tussen |
| beide begrotingen bestaat wat betreft de gemeentelijke tegemoetkoming, | beide begrotingen bestaat wat betreft de gemeentelijke tegemoetkoming, |
| dient de gemeente zo spoedig mogelijk een begrotingsaanpassing te | dient de gemeente zo spoedig mogelijk een begrotingsaanpassing te |
| verrichten om beide bedragen te laten overeenstemmen. Evenals voor de | verrichten om beide bedragen te laten overeenstemmen. Evenals voor de |
| O.C.M.W.'s is het zo dat indien de politiezone een batig saldo laat | O.C.M.W.'s is het zo dat indien de politiezone een batig saldo laat |
| optekenen, de jaarlijkse bijdrage overeenkomstig verminderd dient te | optekenen, de jaarlijkse bijdrage overeenkomstig verminderd dient te |
| worden. | worden. |
| Verder is het zo dat indien de rekeningen van het dienstjaar 2010 van | Verder is het zo dat indien de rekeningen van het dienstjaar 2010 van |
| de zone niet vastgesteld zijn, de dotatie voor 2012 beperkt wordt tot | de zone niet vastgesteld zijn, de dotatie voor 2012 beperkt wordt tot |
| het bedrag dat was ingeschreven op de begroting 2011. | het bedrag dat was ingeschreven op de begroting 2011. |
| - Facultatieve subsidies aan verenigingen en gezinnen: de gemeenten | - Facultatieve subsidies aan verenigingen en gezinnen: de gemeenten |
| dienen erop toe te zien dat door een hogere overheid toegekende | dienen erop toe te zien dat door een hogere overheid toegekende |
| subsidies herverdeeld worden onder begunstigde verenigingen met | subsidies herverdeeld worden onder begunstigde verenigingen met |
| strikte naleving van de bestemmingen bepaald door voornoemde | strikte naleving van de bestemmingen bepaald door voornoemde |
| overheden. | overheden. |
| De gemeenten moeten ervoor zorgen dat ze de bepalingen toepassen die | De gemeenten moeten ervoor zorgen dat ze de bepalingen toepassen die |
| zijn vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op | zijn vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op |
| de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. Zij dienen | de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. Zij dienen |
| overigens de subsidie aan te passen volgens de resultatenrekening en | overigens de subsidie aan te passen volgens de resultatenrekening en |
| de thesaurietoestand van de vereniging, om te vermijden dat deze een | de thesaurietoestand van de vereniging, om te vermijden dat deze een |
| batig saldo zou boeken of een reserve aanleggen dankzij de | batig saldo zou boeken of een reserve aanleggen dankzij de |
| gemeentelijke toelage. | gemeentelijke toelage. |
| Daar de personeels- en werkingsuitgaven van de gemeenten begrensd | Daar de personeels- en werkingsuitgaven van de gemeenten begrensd |
| zijn, moeten ook de toelagen voor verenigingen beperkt worden tot de | zijn, moeten ook de toelagen voor verenigingen beperkt worden tot de |
| bedragen voor 2011. | bedragen voor 2011. |
| d. Schuld | d. Schuld |
| Debiteurintresten: volgens de raming van de vermoedelijke vervaldagen | Debiteurintresten: volgens de raming van de vermoedelijke vervaldagen |
| van de gemeentethesaurie. | van de gemeentethesaurie. |
| Kosten van de leningen: deze dienen te beantwoorden aan de vervaldagen | Kosten van de leningen: deze dienen te beantwoorden aan de vervaldagen |
| bepaald door de leningverschaffende instellingen en aan de bepalingen | bepaald door de leningverschaffende instellingen en aan de bepalingen |
| van de financiële opdracht gegund door de gemeente. | van de financiële opdracht gegund door de gemeente. |
| De recente ontwikkelingen op de financiële markten hebben aangetoond | De recente ontwikkelingen op de financiële markten hebben aangetoond |
| dat de grootste voorzichtigheid geboden is ten aanzien van de « nieuwe | dat de grootste voorzichtigheid geboden is ten aanzien van de « nieuwe |
| producten ». | producten ». |
| Daarom vraag ik u met aandrang om contact op te nemen met het Brussels | Daarom vraag ik u met aandrang om contact op te nemen met het Brussels |
| Gewestelijk Herfinancieringsfonds van de Gemeentelijke Thesaurieën | Gewestelijk Herfinancieringsfonds van de Gemeentelijke Thesaurieën |
| alvorens dergelijke verrichtingen aan te gaan. Het behoort namelijk | alvorens dergelijke verrichtingen aan te gaan. Het behoort namelijk |
| tot de opdrachten van het Herfinancieringsfonds om de gemeenten te | tot de opdrachten van het Herfinancieringsfonds om de gemeenten te |
| adviseren inzake hun thesaurie- en schuldbeheer. | adviseren inzake hun thesaurie- en schuldbeheer. |
| Globaal beschouwd dienen de gemeenten in 2012 hun uitstaande schulden | Globaal beschouwd dienen de gemeenten in 2012 hun uitstaande schulden |
| te handhaven op het niveau dat blijkt uit hun balans 2010. | te handhaven op het niveau dat blijkt uit hun balans 2010. |
| 5.2 Buitengewone dienst | 5.2 Buitengewone dienst |
| Ter herinnering : de functionele en economische voorstelling is | Ter herinnering : de functionele en economische voorstelling is |
| beperkt tot de gewone dienst omdat het begrip kredietbeperking als | beperkt tot de gewone dienst omdat het begrip kredietbeperking als |
| bedoeld in artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijk | bedoeld in artikel 10 van het algemeen reglement op de gemeentelijk |
| comptabiliteit (ARGC) uitsluitend betrekking heeft op de gewone | comptabiliteit (ARGC) uitsluitend betrekking heeft op de gewone |
| dienst. | dienst. |
| Zoals voorheen krijgen de gemeenten de aanbeveling om bijzonder | Zoals voorheen krijgen de gemeenten de aanbeveling om bijzonder |
| waakzaam te zijn bij het opstellen van de budgettaire vooruitzichten | waakzaam te zijn bij het opstellen van de budgettaire vooruitzichten |
| met het oog op maximale geloofwaardigheid en verwezenlijking. De | met het oog op maximale geloofwaardigheid en verwezenlijking. De |
| gemeenten dienen er bovendien op toe te zien dat de kosten verbonden | gemeenten dienen er bovendien op toe te zien dat de kosten verbonden |
| aan leningen ter volledige of gedeeltelijke financiering van het | aan leningen ter volledige of gedeeltelijke financiering van het |
| investeringsprogramma geen begrotingstekort veroorzaken of leiden tot | investeringsprogramma geen begrotingstekort veroorzaken of leiden tot |
| een toename van het tekort. | een toename van het tekort. |
| De kosten van nieuwe leningen moeten beperkt blijven tot het volume | De kosten van nieuwe leningen moeten beperkt blijven tot het volume |
| van de kapitaalaflossingen tijdens het dienstjaar, teneinde het totale | van de kapitaalaflossingen tijdens het dienstjaar, teneinde het totale |
| gewicht van de uitstaande gemeenteschuld te stabiliseren. | gewicht van de uitstaande gemeenteschuld te stabiliseren. |
| De gemeenten dienen eveneens de leningen te vermelden die niet werden | De gemeenten dienen eveneens de leningen te vermelden die niet werden |
| aangegaan tijdens de vorige dienstjaren maar die nodig zullen zijn om | aangegaan tijdens de vorige dienstjaren maar die nodig zullen zijn om |
| de investeringen te financieren die werden vastgelegd tijdens de die | de investeringen te financieren die werden vastgelegd tijdens de die |
| vorige dienstjaren. | vorige dienstjaren. |
| In dat verband wordt verwezen naar de omzendbrief van 4 mei 1999 met | In dat verband wordt verwezen naar de omzendbrief van 4 mei 1999 met |
| betrekking tot de budgettering en boeking in de buitengewone dienst. | betrekking tot de budgettering en boeking in de buitengewone dienst. |
| « Artikel 252 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt : « de begroting van | « Artikel 252 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt : « de begroting van |
| de uitgaven en de ontvangsten van de gemeenten, ten laatste te rekenen | de uitgaven en de ontvangsten van de gemeenten, ten laatste te rekenen |
| vanaf het begrotingsjaar 1988, in geen enkel geval, een deficitair | vanaf het begrotingsjaar 1988, in geen enkel geval, een deficitair |
| saldo op de gewone of de buitengewone dienst, noch een fictief | saldo op de gewone of de buitengewone dienst, noch een fictief |
| evenwicht of een fictief batig saldo mag vertonen ». | evenwicht of een fictief batig saldo mag vertonen ». |
| Met de inachtneming van dat principe moet de buitengewone begroting | Met de inachtneming van dat principe moet de buitengewone begroting |
| elk jaar in evenwicht zijn aangezien de gemeenten verplicht zijn elk | elk jaar in evenwicht zijn aangezien de gemeenten verplicht zijn elk |
| jaar op de begroting, alle inkomsten in te schrijven die bestemd zijn | jaar op de begroting, alle inkomsten in te schrijven die bestemd zijn |
| voor het financieren van de jaarlijkse investeringen opgenomen in de | voor het financieren van de jaarlijkse investeringen opgenomen in de |
| begroting. | begroting. |
| Bij de afsluiting van het dienstjaar gebeurt het echter vaak dat | Bij de afsluiting van het dienstjaar gebeurt het echter vaak dat |
| uitgaven vastgelegd zijn, maar dat de leningen bestemd om deze te | uitgaven vastgelegd zijn, maar dat de leningen bestemd om deze te |
| bekostigen nog niet aangevraagd zijn en dat bijgevolg geen recht | bekostigen nog niet aangevraagd zijn en dat bijgevolg geen recht |
| vastgesteld werd. | vastgesteld werd. |
| Deze leningen worden opnieuw ingeschreven door middel van een | Deze leningen worden opnieuw ingeschreven door middel van een |
| begrotingswijziging bij de overname van het resultaat van de rekening, | begrotingswijziging bij de overname van het resultaat van de rekening, |
| en dit conform de bepalingen van artikel 9 van het ARGC. | en dit conform de bepalingen van artikel 9 van het ARGC. |
| Het opnieuw inschrijven van deze leningen beantwoordt aldus aan de | Het opnieuw inschrijven van deze leningen beantwoordt aldus aan de |
| bepalingen van artikel 5 van het ARGC dat voorschrijft dat « de | bepalingen van artikel 5 van het ARGC dat voorschrijft dat « de |
| begroting alle ontvangsten en uitgaven omvat die in de loop van het | begroting alle ontvangsten en uitgaven omvat die in de loop van het |
| financieel dienstjaar kunnen worden gedaan. | financieel dienstjaar kunnen worden gedaan. |
| Elke investeringstoelage moet het voorwerp uitmaken van een | Elke investeringstoelage moet het voorwerp uitmaken van een |
| vastgesteld recht in de buitengewone dienst vanaf de kennisgeving van | vastgesteld recht in de buitengewone dienst vanaf de kennisgeving van |
| de toezegging (en niet de betaling van deze toelage door de | de toezegging (en niet de betaling van deze toelage door de |
| subsidiërende overheid). » | subsidiërende overheid). » |
| De gemeenten worden tevens verzocht een « driejarig investeringsplan » | De gemeenten worden tevens verzocht een « driejarig investeringsplan » |
| op te stellen met opgave van alle verrichtingen die zouden kunnen | op te stellen met opgave van alle verrichtingen die zouden kunnen |
| plaatsvinden in het kader van de buitengewone dienst. | plaatsvinden in het kader van de buitengewone dienst. |
| De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en | belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en |
| Landschappen en Openbare Netheid, | Landschappen en Openbare Netheid, |
| Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
| Bijlage 1a | Bijlage 1a |
| COMMUNE : | COMMUNE : |
| GEMEENTE : | GEMEENTE : |
| PERSONNEL STATUTAIRE STATUTAIR PERSONEEL | PERSONNEL STATUTAIRE STATUTAIR PERSONEEL |
| Situation au/Toestand op : | Situation au/Toestand op : |
| Fonction | Fonction |
| Functie | Functie |
| Cadre | Cadre |
| Kader | Kader |
| Effectif | Effectif |
| Effectief | Effectief |
| Genre | Genre |
| Geslacht | Geslacht |
| Domicile | Domicile |
| Woonplaats | Woonplaats |
| F/V | F/V |
| M/M | M/M |
| Région BXL | Région BXL |
| Brussels | Brussels |
| Gewest | Gewest |
| Hors Région Bxl | Hors Région Bxl |
| Buiten Brussels Gewest | Buiten Brussels Gewest |
| NIVEAU A | NIVEAU A |
| A11 | A11 |
| A10 | A10 |
| A9 | A9 |
| A8 | A8 |
| A7 | A7 |
| A6 | A6 |
| A5 | A5 |
| A4 | A4 |
| A3 | A3 |
| A2 | A2 |
| A1 | A1 |
| TOTAL NIVEAU A | TOTAL NIVEAU A |
| NIVEAU B | NIVEAU B |
| B4 | B4 |
| B 1- 3 | B 1- 3 |
| TOTAL NIVEAU B | TOTAL NIVEAU B |
| NIVEAU C | NIVEAU C |
| C4 | C4 |
| C 1-3 | C 1-3 |
| TOTAL NIVEAU C | TOTAL NIVEAU C |
| NIVEAU D | NIVEAU D |
| D4 | D4 |
| D 1-3 | D 1-3 |
| TOTAL NIVEAU D | TOTAL NIVEAU D |
| NIVEAU E | NIVEAU E |
| E4 | E4 |
| E 1-3 | E 1-3 |
| TOTAL NIVEAU E | TOTAL NIVEAU E |
| TOTAL GENERAL | TOTAL GENERAL |
| ALGEMEEN TOTAAL | ALGEMEEN TOTAAL |
| De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden. | De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden. |
| Bijlage 1b | Bijlage 1b |
| COMMUNE : | COMMUNE : |
| GEMEENTE : | GEMEENTE : |
| STATUTAIR PERSONEEL | STATUTAIR PERSONEEL |
| Toestand op : | Toestand op : |
| Fonction | Fonction |
| Functie | Functie |
| Effectif | Effectif |
| Effectief | Effectief |
| Genre | Genre |
| Geslacht | Geslacht |
| Domicile | Domicile |
| Woonplaats | Woonplaats |
| ACS | ACS |
| Autres contractuels subventionnés | Autres contractuels subventionnés |
| Contractuels à charge commune | Contractuels à charge commune |
| F/V | F/V |
| M/M | M/M |
| Région BXL | Région BXL |
| Hors Région Bxl | Hors Région Bxl |
| GESCO's | GESCO's |
| Andere gesubsidieerde contracuelen | Andere gesubsidieerde contracuelen |
| Contractuelen ten laste gemeente | Contractuelen ten laste gemeente |
| Brussels Gewest | Brussels Gewest |
| Buiten Brussels Gewest | Buiten Brussels Gewest |
| NIVEAU A | NIVEAU A |
| A11 | A11 |
| A10 | A10 |
| A9 | A9 |
| A8 | A8 |
| A7 | A7 |
| A6 | A6 |
| A5 | A5 |
| A4 | A4 |
| A3 | A3 |
| A2 | A2 |
| A1 | A1 |
| TOTAL NIVEAU A | TOTAL NIVEAU A |
| NIVEAU B | NIVEAU B |
| B4 | B4 |
| B 1-3 | B 1-3 |
| TOTAL NIVEAU B | TOTAL NIVEAU B |
| NIVEAU C | NIVEAU C |
| C4 | C4 |
| C 1-3 | C 1-3 |
| TOTAL NIVEAU C | TOTAL NIVEAU C |
| NIVEAU D | NIVEAU D |
| D4 | D4 |
| D 1-3 | D 1-3 |
| TOTAL NIVEAU D | TOTAL NIVEAU D |
| NIVEAU E | NIVEAU E |
| E4 | E4 |
| E 1-3 | E 1-3 |
| TOTAL NIVEAU E | TOTAL NIVEAU E |
| TOTAL GENERAL | TOTAL GENERAL |
| ALGEMEEN TOTAAL | ALGEMEEN TOTAAL |
| De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden | De cellen zullen in voltijdse equivalenten ingevuld worden |
| Pensioenfonds aangeleg bij ... bij overeenkomst dd ... | Pensioenfonds aangeleg bij ... bij overeenkomst dd ... |
| Jaar | Jaar |
| Saldo per 01.01 | Saldo per 01.01 |
| Pensioen- | Pensioen- |
| lasten | lasten |
| Werknemers- | Werknemers- |
| aandelen wet 14.04.1965 | aandelen wet 14.04.1965 |
| Overdrachten wet 1968 | Overdrachten wet 1968 |
| Terug Politie | Terug Politie |
| Andere | Andere |
| bewegingen | bewegingen |
| Totaal lasten | Totaal lasten |
| Saldo begrafenis- | Saldo begrafenis- |
| vergoedingen | vergoedingen |
| Netto | Netto |
| intrest | intrest |
| Werking kosten | Werking kosten |
| Bijdrage | Bijdrage |
| Boni RSZ-PPO | Boni RSZ-PPO |
| Saldo per 31.12 | Saldo per 31.12 |
| Betaald | Betaald |
| Ontvangen | Ontvangen |
| 2009 | 2009 |
| 2010 | 2010 |
| 2011 | 2011 |
| 2012 | 2012 |
| 2013 | 2013 |
| 2014 | 2014 |
| 2015 | 2015 |
| 2016 | 2016 |
| 2017 | 2017 |
| 2018 | 2018 |
| 2019 | 2019 |
| 2020 | 2020 |
| 2021 | 2021 |
| 2022 | 2022 |
| 2023 | 2023 |
| 2024 | 2024 |
| 2025 | 2025 |