Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 20/06/2003
← Terug naar "Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel "
Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG
20 JUIN 2003. - Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 20 JUIN 2003. - Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002
betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten
onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit
van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974
tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden
van haar personeel van haar personeel
In de omzendbrief wordt de tekst van punt 3.1.2 vervangen door de In de omzendbrief wordt de tekst van punt 3.1.2 vervangen door de
volgende tekst : volgende tekst :
« 3.1.2. Aanduiding, vervanging en bescherming van de « 3.1.2. Aanduiding, vervanging en bescherming van de
preventieadviseur van de IDPB. preventieadviseur van de IDPB.
3.1.2.1. Overeenkomstig artikel 42, eerste lid van de welzijnswet 3.1.2.1. Overeenkomstig artikel 42, eerste lid van de welzijnswet
moeten alle preventieadviseurs van de IDPB alleszins personeelsleden moeten alle preventieadviseurs van de IDPB alleszins personeelsleden
zijn van de betrokken overheidsdienst(en). De preventieadviseurs van zijn van de betrokken overheidsdienst(en). De preventieadviseurs van
de IDPB kunnen verbonden zijn met de overheidsdienst in het kader van de IDPB kunnen verbonden zijn met de overheidsdienst in het kader van
een statuut of met een arbeidsovereenkomst, volgens de regels van de een statuut of met een arbeidsovereenkomst, volgens de regels van de
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten. wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
3.1.2.2. De aanduiding of de vervanging van een preventieadviseur kan 3.1.2.2. De aanduiding of de vervanging van een preventieadviseur kan
slechts na voorafgaand akkoord van de bevoegde overlegcomités. slechts na voorafgaand akkoord van de bevoegde overlegcomités.
In geval van blijvende onenigheid terzake, moet de overheid het advies In geval van blijvende onenigheid terzake, moet de overheid het advies
inwinnen van de bevoegde arbeidsinspecteur. Deze inspecteur zal zijn inwinnen van de bevoegde arbeidsinspecteur. Deze inspecteur zal zijn
advies steunen op alle relevante elementen zoals de verschillende advies steunen op alle relevante elementen zoals de verschillende
voorkomende standpunten, bepaalde aspecten eigen aan het bestuur, de voorkomende standpunten, bepaalde aspecten eigen aan het bestuur, de
wettelijke en reglementaire bepalingen met betrekking tot de IDPB, wettelijke en reglementaire bepalingen met betrekking tot de IDPB,
enz. enz.
In de traditie van het Belgisch sociaal model, zal hij in de praktijk In de traditie van het Belgisch sociaal model, zal hij in de praktijk
ook een bemiddelingsrol spelen. ook een bemiddelingsrol spelen.
Rekening houdend met alle elementen, zal de overheid de eindbeslissing Rekening houdend met alle elementen, zal de overheid de eindbeslissing
nemen. In het raam van een goede werking van de diensten, zal een nemen. In het raam van een goede werking van de diensten, zal een
overlegde oplossing de voorkeur genieten. overlegde oplossing de voorkeur genieten.
3.1.2.3. Voor de aanduiding van de preventieadviseur, deskundig op het 3.1.2.3. Voor de aanduiding van de preventieadviseur, deskundig op het
vlak van de psycho-sociale aspecten van het werk, waaronder het vlak van de psycho-sociale aspecten van het werk, waaronder het
geweld, de pesterijen en het ongewenst seksueel gedrag op het werk, geweld, de pesterijen en het ongewenst seksueel gedrag op het werk,
geldt een specifieke regeling. geldt een specifieke regeling.
Deze preventieadviseur wordt aangewezen door de werkgever na Deze preventieadviseur wordt aangewezen door de werkgever na
voorafgaand akkoord van alle leden-vertegenwoordigers van de voorafgaand akkoord van alle leden-vertegenwoordigers van de
personeelsleden binnen de bevoegde overlegcomités. personeelsleden binnen de bevoegde overlegcomités.
Indien geen akkoord wordt bereikt moet de werkgever een beroep doen op Indien geen akkoord wordt bereikt moet de werkgever een beroep doen op
een preventieadviseur van een externe dienst voor preventie en een preventieadviseur van een externe dienst voor preventie en
bescherming op het werk. (zie omzendbrief van 11 juli 2002 betreffende bescherming op het werk. (zie omzendbrief van 11 juli 2002 betreffende
de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag
op het werk, Belgisch Staatsblad van 18 juli 2002). op het werk, Belgisch Staatsblad van 18 juli 2002).
3.1.2.4. Ter herinnering : deze aanduiding staat niet gelijk met een 3.1.2.4. Ter herinnering : deze aanduiding staat niet gelijk met een
benoeming, tenzij de personeelsformatie in de functie van benoeming, tenzij de personeelsformatie in de functie van
preventieadviseur voorziet. In de meeste gevallen wordt een preventieadviseur voorziet. In de meeste gevallen wordt een
preventieadviseur aangeduid, terwijl hij nog een andere functie preventieadviseur aangeduid, terwijl hij nog een andere functie
uitoefent. uitoefent.
3.1.2.5. De bescherming van de preventieadviseur 3.1.2.5. De bescherming van de preventieadviseur
Ingevolge de wet van 20 december 2002 betreffende de bescherming van Ingevolge de wet van 20 december 2002 betreffende de bescherming van
de preventieadviseurs (Belgisch Staatsblad van 20 januari 2003), in de preventieadviseurs (Belgisch Staatsblad van 20 januari 2003), in
werking getreden op 1 februari 2003, genieten de preventieadviseurs werking getreden op 1 februari 2003, genieten de preventieadviseurs
een bescherming die hen toelaat om hun functie volledig onafhankelijk een bescherming die hen toelaat om hun functie volledig onafhankelijk
uit te voeren ten overstaan van de werkgever en de werknemers. Deze uit te voeren ten overstaan van de werkgever en de werknemers. Deze
bescherming geldt zowel voor de preventieadviseurs die in dienst zijn bescherming geldt zowel voor de preventieadviseurs die in dienst zijn
van een werkgever uit de privé- of overheidssector die werkzaam zijn van een werkgever uit de privé- of overheidssector die werkzaam zijn
in een interne dienst voor preventie en bescherming, als voor de in een interne dienst voor preventie en bescherming, als voor de
preventieadviseurs die, al dan niet gebonden door een preventieadviseurs die, al dan niet gebonden door een
arbeidsovereenkomst, werkzaam zijn in een erkende externe dienst voor arbeidsovereenkomst, werkzaam zijn in een erkende externe dienst voor
preventie en bescherming op het werk. preventie en bescherming op het werk.
a) Principe a) Principe
De werkgever kan de overeenkomst met de preventieadviseur enkel De werkgever kan de overeenkomst met de preventieadviseur enkel
beëindigen of hem uit zijn functie verwijderen, om redenen die vreemd beëindigen of hem uit zijn functie verwijderen, om redenen die vreemd
zijn aan zijn onafhankelijkheid of om redenen waaruit blijkt dat hij zijn aan zijn onafhankelijkheid of om redenen waaruit blijkt dat hij
niet bekwaam is om zijn opdrachten uit te voeren en voorzover de bij niet bekwaam is om zijn opdrachten uit te voeren en voorzover de bij
de wet vastgestelde procedures worden nageleefd. Dezelfde regel geldt de wet vastgestelde procedures worden nageleefd. Dezelfde regel geldt
bij statutaire tewerkstelling : de werkgever uit de overheidssector bij statutaire tewerkstelling : de werkgever uit de overheidssector
mag alleen om dezelfde redenen een einde maken aan de statutaire mag alleen om dezelfde redenen een einde maken aan de statutaire
tewerkstelling van een preventieadviseur en hij moet eveneens tewerkstelling van een preventieadviseur en hij moet eveneens
specifieke procedures naleven. specifieke procedures naleven.
b) Procedure b) Procedure
De wet van 20 december 2002 voorziet een specifieke procedure die als De wet van 20 december 2002 voorziet een specifieke procedure die als
volgt kan worden samengevat : de werkgever moet aan de volgt kan worden samengevat : de werkgever moet aan de
preventieadviseur, per aangetekende brief, de reden van het ontslag, preventieadviseur, per aangetekende brief, de reden van het ontslag,
het beëindigen van de statutaire tewerkstelling of de verwijdering uit het beëindigen van de statutaire tewerkstelling of de verwijdering uit
de functie meedelen, met het bewijs van de redenen. Deze redenen de functie meedelen, met het bewijs van de redenen. Deze redenen
moeten eveneens ter kennis gebracht worden van het bevoegde moeten eveneens ter kennis gebracht worden van het bevoegde
basisoverlegcomité. Dit overlegcomité moet voorafgaandelijk akkoord basisoverlegcomité. Dit overlegcomité moet voorafgaandelijk akkoord
gaan. gaan.
Indien er geen akkoord wordt bereikt, moet het advies van de Indien er geen akkoord wordt bereikt, moet het advies van de
arbeidsinspectie gevraagd worden. arbeidsinspectie gevraagd worden.
c) Gevolgen c) Gevolgen
Afhankelijk van de situatie zal de overheidsdienst een beslissing Afhankelijk van de situatie zal de overheidsdienst een beslissing
nemen. Deze beslissing kan verschillende gevolgen met zich brengen die nemen. Deze beslissing kan verschillende gevolgen met zich brengen die
hierna kort worden samengevat : hierna kort worden samengevat :
1) Tewerkstelling met een arbeidscontract 1) Tewerkstelling met een arbeidscontract
Eerste hypotese : het arbeidscontract van de preventieadviseur wordt Eerste hypotese : het arbeidscontract van de preventieadviseur wordt
verbroken. verbroken.
Indien het comité akkoord gaat, kan de werkgever het contract Indien het comité akkoord gaat, kan de werkgever het contract
verbreken. De preventieadviseur kan evenwel de redenen van het ontslag verbreken. De preventieadviseur kan evenwel de redenen van het ontslag
aanvechten voor de arbeidsrechtbank. aanvechten voor de arbeidsrechtbank.
Indien het comité niet akkoord gaat en indien de procedure bij de Indien het comité niet akkoord gaat en indien de procedure bij de
arbeidsinspectie geen enkel resultaat oplevert, moet de werkgever de arbeidsinspectie geen enkel resultaat oplevert, moet de werkgever de
zaak aanhangig maken bij de arbeidsrechtbank. zaak aanhangig maken bij de arbeidsrechtbank.
Hij kan het contract alleen verbreken indien de arbeidsrechtbank Hij kan het contract alleen verbreken indien de arbeidsrechtbank
oordeelt dat de aangevoerde redenen vreemd zijn aan de oordeelt dat de aangevoerde redenen vreemd zijn aan de
onafhankelijkheid of indien de aangevoerde redenen van onbekwaamheid onafhankelijkheid of indien de aangevoerde redenen van onbekwaamheid
bewezen zijn. Hiertoe voorziet de wet specifieke procedureregels, bewezen zijn. Hiertoe voorziet de wet specifieke procedureregels,
zodat de zaak versneld door de arbeidsrechtbanken en -hoven kan zodat de zaak versneld door de arbeidsrechtbanken en -hoven kan
afgehandeld worden. afgehandeld worden.
Indien de wettelijke procedures niet werden gevolgd of indien de Indien de wettelijke procedures niet werden gevolgd of indien de
aangevoerde redenen niet aanvaard worden door de arbeidsrechtbank, aangevoerde redenen niet aanvaard worden door de arbeidsrechtbank,
moet de werkgever aan de preventieadviseur een schadevergoeding moet de werkgever aan de preventieadviseur een schadevergoeding
betalen. Die is gelijk aan de bezoldiging van twee jaar loon indien de betalen. Die is gelijk aan de bezoldiging van twee jaar loon indien de
preventieadviseur minder dan vijftien jaar prestaties als preventieadviseur minder dan vijftien jaar prestaties als
preventieadviseur leverde en gelijk aan drie jaar loon indien hij preventieadviseur leverde en gelijk aan drie jaar loon indien hij
gedurende vijftien jaar of meer dergelijke prestaties leverde. gedurende vijftien jaar of meer dergelijke prestaties leverde.
Tweede hypothese : verwijdering uit de functie. Tweede hypothese : verwijdering uit de functie.
Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag
de werkgever de preventieadviseur uit zijn functie verwijderen. De de werkgever de preventieadviseur uit zijn functie verwijderen. De
preventieadviseur kan deze beslissing evenwel aanvechten voor de preventieadviseur kan deze beslissing evenwel aanvechten voor de
arbeidsrechtbank. arbeidsrechtbank.
Deze kan de werkgever veroordelen tot het betalen van de Deze kan de werkgever veroordelen tot het betalen van de
schadevergoeding vermeld onder 1) wanneer de procedures niet werden schadevergoeding vermeld onder 1) wanneer de procedures niet werden
gevolgd, wanneer de aangehaalde redenen niet bewezen zijn of wanneer gevolgd, wanneer de aangehaalde redenen niet bewezen zijn of wanneer
de verwijdering uit de functie niet verbonden is met de organisatie de verwijdering uit de functie niet verbonden is met de organisatie
van de dienst. van de dienst.
2) Statutaire tewerkstelling. 2) Statutaire tewerkstelling.
Eerste hypothese : de statutaire tewerkstelling wordt beëindigd. Eerste hypothese : de statutaire tewerkstelling wordt beëindigd.
Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag
de werkgever een einde stellen aan de statutaire tewerkstelling. de werkgever een einde stellen aan de statutaire tewerkstelling.
De preventieadviseur kan aan de Raad van State de vernietiging vragen De preventieadviseur kan aan de Raad van State de vernietiging vragen
van deze eenzijdige administratieve rechtshandeling. Indien de akte van deze eenzijdige administratieve rechtshandeling. Indien de akte
onwettig verklaard wordt, zal hij rechtsherstel kunnen bekomen. onwettig verklaard wordt, zal hij rechtsherstel kunnen bekomen.
Tweede hypothese : verwijdering uit de functie. Tweede hypothese : verwijdering uit de functie.
Het verwijderen uit de functie, zonder dat er een einde gemaakt wordt Het verwijderen uit de functie, zonder dat er een einde gemaakt wordt
aan de statutaire tewerkstelling, zal onregelmatig zijn indien de aan de statutaire tewerkstelling, zal onregelmatig zijn indien de
procedures niet toegepast worden, indien de aangevoerde redenen niet procedures niet toegepast worden, indien de aangevoerde redenen niet
bewezen zijn of indien de verwijdering uit de functie niet verbonden bewezen zijn of indien de verwijdering uit de functie niet verbonden
is met de organisatie van de dienst. De eenzijdige administratieve is met de organisatie van de dienst. De eenzijdige administratieve
rechtshandeling kan dan door de Raad van State vernietigd worden. » rechtshandeling kan dan door de Raad van State vernietigd worden. »
Brussel, 20 juni 2003. Brussel, 20 juni 2003.
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
L. VAN DEN BOSSCHE L. VAN DEN BOSSCHE
De Minister van Werkgelegenheid, De Minister van Werkgelegenheid,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
^