← Terug naar "Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel "
Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel | Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
20 JUIN 2003. - Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 | 20 JUIN 2003. - Wijziging van de omzendbrief van 7 juni 2002 |
betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten | betreffende het welzijn op het werk in de overheidsdiensten |
onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit | onderworpen aan het vakbondsstatuut bepaald bij het koninklijk besluit |
van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 | van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 |
tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden | tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden |
van haar personeel | van haar personeel |
In de omzendbrief wordt de tekst van punt 3.1.2 vervangen door de | In de omzendbrief wordt de tekst van punt 3.1.2 vervangen door de |
volgende tekst : | volgende tekst : |
« 3.1.2. Aanduiding, vervanging en bescherming van de | « 3.1.2. Aanduiding, vervanging en bescherming van de |
preventieadviseur van de IDPB. | preventieadviseur van de IDPB. |
3.1.2.1. Overeenkomstig artikel 42, eerste lid van de welzijnswet | 3.1.2.1. Overeenkomstig artikel 42, eerste lid van de welzijnswet |
moeten alle preventieadviseurs van de IDPB alleszins personeelsleden | moeten alle preventieadviseurs van de IDPB alleszins personeelsleden |
zijn van de betrokken overheidsdienst(en). De preventieadviseurs van | zijn van de betrokken overheidsdienst(en). De preventieadviseurs van |
de IDPB kunnen verbonden zijn met de overheidsdienst in het kader van | de IDPB kunnen verbonden zijn met de overheidsdienst in het kader van |
een statuut of met een arbeidsovereenkomst, volgens de regels van de | een statuut of met een arbeidsovereenkomst, volgens de regels van de |
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten. | wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten. |
3.1.2.2. De aanduiding of de vervanging van een preventieadviseur kan | 3.1.2.2. De aanduiding of de vervanging van een preventieadviseur kan |
slechts na voorafgaand akkoord van de bevoegde overlegcomités. | slechts na voorafgaand akkoord van de bevoegde overlegcomités. |
In geval van blijvende onenigheid terzake, moet de overheid het advies | In geval van blijvende onenigheid terzake, moet de overheid het advies |
inwinnen van de bevoegde arbeidsinspecteur. Deze inspecteur zal zijn | inwinnen van de bevoegde arbeidsinspecteur. Deze inspecteur zal zijn |
advies steunen op alle relevante elementen zoals de verschillende | advies steunen op alle relevante elementen zoals de verschillende |
voorkomende standpunten, bepaalde aspecten eigen aan het bestuur, de | voorkomende standpunten, bepaalde aspecten eigen aan het bestuur, de |
wettelijke en reglementaire bepalingen met betrekking tot de IDPB, | wettelijke en reglementaire bepalingen met betrekking tot de IDPB, |
enz. | enz. |
In de traditie van het Belgisch sociaal model, zal hij in de praktijk | In de traditie van het Belgisch sociaal model, zal hij in de praktijk |
ook een bemiddelingsrol spelen. | ook een bemiddelingsrol spelen. |
Rekening houdend met alle elementen, zal de overheid de eindbeslissing | Rekening houdend met alle elementen, zal de overheid de eindbeslissing |
nemen. In het raam van een goede werking van de diensten, zal een | nemen. In het raam van een goede werking van de diensten, zal een |
overlegde oplossing de voorkeur genieten. | overlegde oplossing de voorkeur genieten. |
3.1.2.3. Voor de aanduiding van de preventieadviseur, deskundig op het | 3.1.2.3. Voor de aanduiding van de preventieadviseur, deskundig op het |
vlak van de psycho-sociale aspecten van het werk, waaronder het | vlak van de psycho-sociale aspecten van het werk, waaronder het |
geweld, de pesterijen en het ongewenst seksueel gedrag op het werk, | geweld, de pesterijen en het ongewenst seksueel gedrag op het werk, |
geldt een specifieke regeling. | geldt een specifieke regeling. |
Deze preventieadviseur wordt aangewezen door de werkgever na | Deze preventieadviseur wordt aangewezen door de werkgever na |
voorafgaand akkoord van alle leden-vertegenwoordigers van de | voorafgaand akkoord van alle leden-vertegenwoordigers van de |
personeelsleden binnen de bevoegde overlegcomités. | personeelsleden binnen de bevoegde overlegcomités. |
Indien geen akkoord wordt bereikt moet de werkgever een beroep doen op | Indien geen akkoord wordt bereikt moet de werkgever een beroep doen op |
een preventieadviseur van een externe dienst voor preventie en | een preventieadviseur van een externe dienst voor preventie en |
bescherming op het werk. (zie omzendbrief van 11 juli 2002 betreffende | bescherming op het werk. (zie omzendbrief van 11 juli 2002 betreffende |
de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag | de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag |
op het werk, Belgisch Staatsblad van 18 juli 2002). | op het werk, Belgisch Staatsblad van 18 juli 2002). |
3.1.2.4. Ter herinnering : deze aanduiding staat niet gelijk met een | 3.1.2.4. Ter herinnering : deze aanduiding staat niet gelijk met een |
benoeming, tenzij de personeelsformatie in de functie van | benoeming, tenzij de personeelsformatie in de functie van |
preventieadviseur voorziet. In de meeste gevallen wordt een | preventieadviseur voorziet. In de meeste gevallen wordt een |
preventieadviseur aangeduid, terwijl hij nog een andere functie | preventieadviseur aangeduid, terwijl hij nog een andere functie |
uitoefent. | uitoefent. |
3.1.2.5. De bescherming van de preventieadviseur | 3.1.2.5. De bescherming van de preventieadviseur |
Ingevolge de wet van 20 december 2002 betreffende de bescherming van | Ingevolge de wet van 20 december 2002 betreffende de bescherming van |
de preventieadviseurs (Belgisch Staatsblad van 20 januari 2003), in | de preventieadviseurs (Belgisch Staatsblad van 20 januari 2003), in |
werking getreden op 1 februari 2003, genieten de preventieadviseurs | werking getreden op 1 februari 2003, genieten de preventieadviseurs |
een bescherming die hen toelaat om hun functie volledig onafhankelijk | een bescherming die hen toelaat om hun functie volledig onafhankelijk |
uit te voeren ten overstaan van de werkgever en de werknemers. Deze | uit te voeren ten overstaan van de werkgever en de werknemers. Deze |
bescherming geldt zowel voor de preventieadviseurs die in dienst zijn | bescherming geldt zowel voor de preventieadviseurs die in dienst zijn |
van een werkgever uit de privé- of overheidssector die werkzaam zijn | van een werkgever uit de privé- of overheidssector die werkzaam zijn |
in een interne dienst voor preventie en bescherming, als voor de | in een interne dienst voor preventie en bescherming, als voor de |
preventieadviseurs die, al dan niet gebonden door een | preventieadviseurs die, al dan niet gebonden door een |
arbeidsovereenkomst, werkzaam zijn in een erkende externe dienst voor | arbeidsovereenkomst, werkzaam zijn in een erkende externe dienst voor |
preventie en bescherming op het werk. | preventie en bescherming op het werk. |
a) Principe | a) Principe |
De werkgever kan de overeenkomst met de preventieadviseur enkel | De werkgever kan de overeenkomst met de preventieadviseur enkel |
beëindigen of hem uit zijn functie verwijderen, om redenen die vreemd | beëindigen of hem uit zijn functie verwijderen, om redenen die vreemd |
zijn aan zijn onafhankelijkheid of om redenen waaruit blijkt dat hij | zijn aan zijn onafhankelijkheid of om redenen waaruit blijkt dat hij |
niet bekwaam is om zijn opdrachten uit te voeren en voorzover de bij | niet bekwaam is om zijn opdrachten uit te voeren en voorzover de bij |
de wet vastgestelde procedures worden nageleefd. Dezelfde regel geldt | de wet vastgestelde procedures worden nageleefd. Dezelfde regel geldt |
bij statutaire tewerkstelling : de werkgever uit de overheidssector | bij statutaire tewerkstelling : de werkgever uit de overheidssector |
mag alleen om dezelfde redenen een einde maken aan de statutaire | mag alleen om dezelfde redenen een einde maken aan de statutaire |
tewerkstelling van een preventieadviseur en hij moet eveneens | tewerkstelling van een preventieadviseur en hij moet eveneens |
specifieke procedures naleven. | specifieke procedures naleven. |
b) Procedure | b) Procedure |
De wet van 20 december 2002 voorziet een specifieke procedure die als | De wet van 20 december 2002 voorziet een specifieke procedure die als |
volgt kan worden samengevat : de werkgever moet aan de | volgt kan worden samengevat : de werkgever moet aan de |
preventieadviseur, per aangetekende brief, de reden van het ontslag, | preventieadviseur, per aangetekende brief, de reden van het ontslag, |
het beëindigen van de statutaire tewerkstelling of de verwijdering uit | het beëindigen van de statutaire tewerkstelling of de verwijdering uit |
de functie meedelen, met het bewijs van de redenen. Deze redenen | de functie meedelen, met het bewijs van de redenen. Deze redenen |
moeten eveneens ter kennis gebracht worden van het bevoegde | moeten eveneens ter kennis gebracht worden van het bevoegde |
basisoverlegcomité. Dit overlegcomité moet voorafgaandelijk akkoord | basisoverlegcomité. Dit overlegcomité moet voorafgaandelijk akkoord |
gaan. | gaan. |
Indien er geen akkoord wordt bereikt, moet het advies van de | Indien er geen akkoord wordt bereikt, moet het advies van de |
arbeidsinspectie gevraagd worden. | arbeidsinspectie gevraagd worden. |
c) Gevolgen | c) Gevolgen |
Afhankelijk van de situatie zal de overheidsdienst een beslissing | Afhankelijk van de situatie zal de overheidsdienst een beslissing |
nemen. Deze beslissing kan verschillende gevolgen met zich brengen die | nemen. Deze beslissing kan verschillende gevolgen met zich brengen die |
hierna kort worden samengevat : | hierna kort worden samengevat : |
1) Tewerkstelling met een arbeidscontract | 1) Tewerkstelling met een arbeidscontract |
Eerste hypotese : het arbeidscontract van de preventieadviseur wordt | Eerste hypotese : het arbeidscontract van de preventieadviseur wordt |
verbroken. | verbroken. |
Indien het comité akkoord gaat, kan de werkgever het contract | Indien het comité akkoord gaat, kan de werkgever het contract |
verbreken. De preventieadviseur kan evenwel de redenen van het ontslag | verbreken. De preventieadviseur kan evenwel de redenen van het ontslag |
aanvechten voor de arbeidsrechtbank. | aanvechten voor de arbeidsrechtbank. |
Indien het comité niet akkoord gaat en indien de procedure bij de | Indien het comité niet akkoord gaat en indien de procedure bij de |
arbeidsinspectie geen enkel resultaat oplevert, moet de werkgever de | arbeidsinspectie geen enkel resultaat oplevert, moet de werkgever de |
zaak aanhangig maken bij de arbeidsrechtbank. | zaak aanhangig maken bij de arbeidsrechtbank. |
Hij kan het contract alleen verbreken indien de arbeidsrechtbank | Hij kan het contract alleen verbreken indien de arbeidsrechtbank |
oordeelt dat de aangevoerde redenen vreemd zijn aan de | oordeelt dat de aangevoerde redenen vreemd zijn aan de |
onafhankelijkheid of indien de aangevoerde redenen van onbekwaamheid | onafhankelijkheid of indien de aangevoerde redenen van onbekwaamheid |
bewezen zijn. Hiertoe voorziet de wet specifieke procedureregels, | bewezen zijn. Hiertoe voorziet de wet specifieke procedureregels, |
zodat de zaak versneld door de arbeidsrechtbanken en -hoven kan | zodat de zaak versneld door de arbeidsrechtbanken en -hoven kan |
afgehandeld worden. | afgehandeld worden. |
Indien de wettelijke procedures niet werden gevolgd of indien de | Indien de wettelijke procedures niet werden gevolgd of indien de |
aangevoerde redenen niet aanvaard worden door de arbeidsrechtbank, | aangevoerde redenen niet aanvaard worden door de arbeidsrechtbank, |
moet de werkgever aan de preventieadviseur een schadevergoeding | moet de werkgever aan de preventieadviseur een schadevergoeding |
betalen. Die is gelijk aan de bezoldiging van twee jaar loon indien de | betalen. Die is gelijk aan de bezoldiging van twee jaar loon indien de |
preventieadviseur minder dan vijftien jaar prestaties als | preventieadviseur minder dan vijftien jaar prestaties als |
preventieadviseur leverde en gelijk aan drie jaar loon indien hij | preventieadviseur leverde en gelijk aan drie jaar loon indien hij |
gedurende vijftien jaar of meer dergelijke prestaties leverde. | gedurende vijftien jaar of meer dergelijke prestaties leverde. |
Tweede hypothese : verwijdering uit de functie. | Tweede hypothese : verwijdering uit de functie. |
Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag | Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag |
de werkgever de preventieadviseur uit zijn functie verwijderen. De | de werkgever de preventieadviseur uit zijn functie verwijderen. De |
preventieadviseur kan deze beslissing evenwel aanvechten voor de | preventieadviseur kan deze beslissing evenwel aanvechten voor de |
arbeidsrechtbank. | arbeidsrechtbank. |
Deze kan de werkgever veroordelen tot het betalen van de | Deze kan de werkgever veroordelen tot het betalen van de |
schadevergoeding vermeld onder 1) wanneer de procedures niet werden | schadevergoeding vermeld onder 1) wanneer de procedures niet werden |
gevolgd, wanneer de aangehaalde redenen niet bewezen zijn of wanneer | gevolgd, wanneer de aangehaalde redenen niet bewezen zijn of wanneer |
de verwijdering uit de functie niet verbonden is met de organisatie | de verwijdering uit de functie niet verbonden is met de organisatie |
van de dienst. | van de dienst. |
2) Statutaire tewerkstelling. | 2) Statutaire tewerkstelling. |
Eerste hypothese : de statutaire tewerkstelling wordt beëindigd. | Eerste hypothese : de statutaire tewerkstelling wordt beëindigd. |
Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag | Indien de procedures vermeld onder punt b) gerespecteerd werden, mag |
de werkgever een einde stellen aan de statutaire tewerkstelling. | de werkgever een einde stellen aan de statutaire tewerkstelling. |
De preventieadviseur kan aan de Raad van State de vernietiging vragen | De preventieadviseur kan aan de Raad van State de vernietiging vragen |
van deze eenzijdige administratieve rechtshandeling. Indien de akte | van deze eenzijdige administratieve rechtshandeling. Indien de akte |
onwettig verklaard wordt, zal hij rechtsherstel kunnen bekomen. | onwettig verklaard wordt, zal hij rechtsherstel kunnen bekomen. |
Tweede hypothese : verwijdering uit de functie. | Tweede hypothese : verwijdering uit de functie. |
Het verwijderen uit de functie, zonder dat er een einde gemaakt wordt | Het verwijderen uit de functie, zonder dat er een einde gemaakt wordt |
aan de statutaire tewerkstelling, zal onregelmatig zijn indien de | aan de statutaire tewerkstelling, zal onregelmatig zijn indien de |
procedures niet toegepast worden, indien de aangevoerde redenen niet | procedures niet toegepast worden, indien de aangevoerde redenen niet |
bewezen zijn of indien de verwijdering uit de functie niet verbonden | bewezen zijn of indien de verwijdering uit de functie niet verbonden |
is met de organisatie van de dienst. De eenzijdige administratieve | is met de organisatie van de dienst. De eenzijdige administratieve |
rechtshandeling kan dan door de Raad van State vernietigd worden. » | rechtshandeling kan dan door de Raad van State vernietigd worden. » |
Brussel, 20 juni 2003. | Brussel, 20 juni 2003. |
De Minister van Ambtenarenzaken, | De Minister van Ambtenarenzaken, |
L. VAN DEN BOSSCHE | L. VAN DEN BOSSCHE |
De Minister van Werkgelegenheid, | De Minister van Werkgelegenheid, |
Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |