Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 19/11/2013
← Terug naar "Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden "
Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
19 NOVEMBER 2013. - Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van 19 NOVEMBER 2013. - Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van
jacht op grof wild in de afgesloten gebieden jacht op grof wild in de afgesloten gebieden
1. Doel van de omzendbrief 1. Doel van de omzendbrief
Deze omzendbrief dient om de personeelsleden van het « Département de Deze omzendbrief dient om de personeelsleden van het « Département de
la Nature et des Forêts (DNF) (Departement Natuur en Bossen) » alsook la Nature et des Forêts (DNF) (Departement Natuur en Bossen) » alsook
die van de « Unité anti-braconnage (UAB) du Département de la Police die van de « Unité anti-braconnage (UAB) du Département de la Police
et des Contrôles (DPC) (Antistroperij-eenheid (UAB) van het et des Contrôles (DPC) (Antistroperij-eenheid (UAB) van het
Departement Politie en Controles) » een toelichting en richtlijnen te Departement Politie en Controles) » een toelichting en richtlijnen te
geven over het wettelijk verbod van jacht op grof wild in de geven over het wettelijk verbod van jacht op grof wild in de
afgesloten gebieden. afgesloten gebieden.
De bepalingen van de jachtwetgeving die dat verbod organiseren zijn in De bepalingen van de jachtwetgeving die dat verbod organiseren zijn in
de loop der tijd het voorwerp geweest van verschillende interpretaties de loop der tijd het voorwerp geweest van verschillende interpretaties
en werden heel lang met een afwachtende houding toegepast op het en werden heel lang met een afwachtende houding toegepast op het
terrein. Deze toestand is te wijten met name aan de beroepen ingesteld terrein. Deze toestand is te wijten met name aan de beroepen ingesteld
in 1999 bij de Raad van State door sommige privé-eigenaars en in 1999 bij de Raad van State door sommige privé-eigenaars en
verenigingen die hun belangen [1] verdedigen en aan de aanneming in verenigingen die hun belangen [1] verdedigen en aan de aanneming in
oktober 2000 van een omstreden ministeriële [2] omzendbrief wat oktober 2000 van een omstreden ministeriële [2] omzendbrief wat
betreft de wijze waarop de definitie van een afgesloten gebied erin betreft de wijze waarop de definitie van een afgesloten gebied erin
geïnterpreteerd wordt. geïnterpreteerd wordt.
Het komt er nu op aan dat alle ambtenaren die met de jachtpolitie Het komt er nu op aan dat alle ambtenaren die met de jachtpolitie
belast worden die wetsbepalingen op dezelfde wijze begrijpen en op het belast worden die wetsbepalingen op dezelfde wijze begrijpen en op het
terrein toepassen. Dit doet natuurlijk niets af aan het feit dat de terrein toepassen. Dit doet natuurlijk niets af aan het feit dat de
interpretatie van die bepalingen per slot van zaken toekomt aan de interpretatie van die bepalingen per slot van zaken toekomt aan de
parketten en rechtbanken. parketten en rechtbanken.
2. Wettelijke en rechtspraakreferenties 2. Wettelijke en rechtspraakreferenties
2.1. Wettelijke referenties 2.1. Wettelijke referenties
- jachtwet van 28 februari 1882 : - jachtwet van 28 februari 1882 :
* artikel 1, § 1, 10°, ingevoegd bij artikel 1 van het decreet van 14 * artikel 1, § 1, 10°, ingevoegd bij artikel 1 van het decreet van 14
juli 1994 (Belgisch Staatsblad van 28 september 1994); juli 1994 (Belgisch Staatsblad van 28 september 1994);
* artikel 2ter, ingevoegd bij artikel 10 van voornoemd decreet; * artikel 2ter, ingevoegd bij artikel 10 van voornoemd decreet;
- besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de - besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de
hoogte van de afsluitingen bedoeld bij artikel 2ter, tweede lid, van hoogte van de afsluitingen bedoeld bij artikel 2ter, tweede lid, van
de jachtwet van 28 februari 1882 (Belgisch Staatsblad van 10 juli de jachtwet van 28 februari 1882 (Belgisch Staatsblad van 10 juli
1999). 1999).
2.2. Rechtspraakreferenties 2.2. Rechtspraakreferenties
- vonnis van 18 oktober 2006 van de rechtbank van eerste aanleg van - vonnis van 18 oktober 2006 van de rechtbank van eerste aanleg van
Verviers, 10e Correctionele Kamer : Verviers, 10e Correctionele Kamer :
- arrest nr. 198.192 van 24 november 2009 van de Raad van State; - arrest nr. 198.192 van 24 november 2009 van de Raad van State;
- arrest van 4 oktober 2011 van het hof van beroep van Luik, 4e - arrest van 4 oktober 2011 van het hof van beroep van Luik, 4e
Correctionele Kamer; Correctionele Kamer;
- arrest van 22 februari 2012 van het Hof van Cassatie. - arrest van 22 februari 2012 van het Hof van Cassatie.
3. Context 3. Context
Zoals alle levende wezens moet het grof wild beschikken over voedsel Zoals alle levende wezens moet het grof wild beschikken over voedsel
om zich te voeden, over beschutting om te schuilen en over partners in om zich te voeden, over beschutting om te schuilen en over partners in
voldoend aantal om zijn afstamming te waarborgen. voldoend aantal om zijn afstamming te waarborgen.
De ruimte die een individu nodig heeft om aan het geheel van zijn De ruimte die een individu nodig heeft om aan het geheel van zijn
behoeften te voldoen vormt wat men zijn vitaal domein noemt. Naar behoeften te voldoen vormt wat men zijn vitaal domein noemt. Naar
gelang van de soorten zal het individu die ruimte geheel, gedeeltelijk gelang van de soorten zal het individu die ruimte geheel, gedeeltelijk
of geenszins delen met vertegenwoordigers van zijn eigen soort. Die of geenszins delen met vertegenwoordigers van zijn eigen soort. Die
deling kan permanent of seizoensgebonden zijn, waarbij al dan niet een deling kan permanent of seizoensgebonden zijn, waarbij al dan niet een
geslacht of een leeftijdscategorie uitgesloten wordt. geslacht of een leeftijdscategorie uitgesloten wordt.
Wat het soort ree betreft, bedraagt het vitale domein van een individu Wat het soort ree betreft, bedraagt het vitale domein van een individu
hoogstens een tiental hectaren. Wat het soort hert betreft, bedraagt hoogstens een tiental hectaren. Wat het soort hert betreft, bedraagt
het vitale domein van 700 tot 1 500 ha voor een hinde en van 1 500 tot het vitale domein van 700 tot 1 500 ha voor een hinde en van 1 500 tot
5 000 ha en meer voor een hert. Wat het soort everzwijn betreft, 5 000 ha en meer voor een hert. Wat het soort everzwijn betreft,
bedraagt het vitale domein van 500 tot 5 000 ha voor de vrouwtjes en bedraagt het vitale domein van 500 tot 5 000 ha voor de vrouwtjes en
van 1 500 tot 10 000 ha voor de mannetjes. Het gaat hier om ordes van van 1 500 tot 10 000 ha voor de mannetjes. Het gaat hier om ordes van
grootte die louter ten indicatieve titel gegeven worden, daar de grootte die louter ten indicatieve titel gegeven worden, daar de
oppervlakte van de vitale domeinen van die cijfers kan afwijken, met oppervlakte van de vitale domeinen van die cijfers kan afwijken, met
name naar gelang van de rijkdom van het milieu of van de kalmte. name naar gelang van de rijkdom van het milieu of van de kalmte.
De onvermijdelijke ontwikkeling van de bebouwing en de De onvermijdelijke ontwikkeling van de bebouwing en de
communicatiewegen heeft in de loop der tijd een druk uitgeoefend op communicatiewegen heeft in de loop der tijd een druk uitgeoefend op
het vitale domein van het grof wild. Soms kunnen de dieren van het het vitale domein van het grof wild. Soms kunnen de dieren van het
soort grof wild slechts aan hun behoeften voldoen door de soort grof wild slechts aan hun behoeften voldoen door de
overexploitatie van de hulpbronnen die beschikbaar zijn binnen het overexploitatie van de hulpbronnen die beschikbaar zijn binnen het
bos, dat vandaag het grootste gedeelte van hun vitale domeinen vormt. bos, dat vandaag het grootste gedeelte van hun vitale domeinen vormt.
Dat verschijnsel is de laatste decennia verergerd door de aanzienlijke Dat verschijnsel is de laatste decennia verergerd door de aanzienlijke
toename van de populaties grof wild en vanwege het feit dat het toename van de populaties grof wild en vanwege het feit dat het
publiek het bos binnendringt en zodoende de rust van de dieren in het publiek het bos binnendringt en zodoende de rust van de dieren in het
gedrang brengt. gedrang brengt.
Daar de Waalse wetgever vaststelt dat die stand van zaken plaatselijk Daar de Waalse wetgever vaststelt dat die stand van zaken plaatselijk
nog toeneemt door de aanwezigheid in de bossen van talrijke nog toeneemt door de aanwezigheid in de bossen van talrijke
afsluitingen die de verplaatsingen van het grof wild belemmeren tussen afsluitingen die de verplaatsingen van het grof wild belemmeren tussen
jachtgebieden [3], heeft hij gewenst op dat vlak tussen te komen bij jachtgebieden [3], heeft hij gewenst op dat vlak tussen te komen bij
de aanneming van het decreet van 14 juli 1994 houdende wijziging van de aanneming van het decreet van 14 juli 1994 houdende wijziging van
de jachtwet van 28 februari 1882. de jachtwet van 28 februari 1882.
4. Toelichting over de wetsbepalingen 4. Toelichting over de wetsbepalingen
4.1. Artikel 1, § 1, 10°, en artikel 2ter, eerste lid, van de jachtwet 4.1. Artikel 1, § 1, 10°, en artikel 2ter, eerste lid, van de jachtwet
Om aan te sporen tot de ontmanteling van de afsluitingen in de Om aan te sporen tot de ontmanteling van de afsluitingen in de
jachtgebieden, heeft de Waalse wetgever dus besloten de jacht op grof jachtgebieden, heeft de Waalse wetgever dus besloten de jacht op grof
wild te verbieden in de afgesloten gebieden [4] (cfr artikel 2ter van wild te verbieden in de afgesloten gebieden [4] (cfr artikel 2ter van
de jachtwet, eerste lid) en het afgesloten gebied te definiëren als de jachtwet, eerste lid) en het afgesloten gebied te definiëren als
volgt : « ieder jachtgebied of deel van jachtgebied dat voortdurend of volgt : « ieder jachtgebied of deel van jachtgebied dat voortdurend of
tijdelijk afgesloten is door één of meer hindernissen die de vrije tijdelijk afgesloten is door één of meer hindernissen die de vrije
verplaatsing van ieder soort grof wild hindert » (cf. artikel 1, § 1, verplaatsing van ieder soort grof wild hindert » (cf. artikel 1, § 1,
10°, van de jachtwet). 10°, van de jachtwet).
Toelichting : Toelichting :
Wat gestraft wordt is het feit dat gejaagd wordt op grof wild binnen Wat gestraft wordt is het feit dat gejaagd wordt op grof wild binnen
een afgesloten gebied en dat dus de jacht bedreven wordt. een afgesloten gebied en dat dus de jacht bedreven wordt.
De definitie van het jachtbedrijf is ruim en ligt vast in artikel 1, § De definitie van het jachtbedrijf is ruim en ligt vast in artikel 1, §
1, van de jachtwet van 28 februari 1882 « de handeling die erin 1, van de jachtwet van 28 februari 1882 « de handeling die erin
bestaan wild te vangen of te doden, alsook zijn opzoeking of bestaan wild te vangen of te doden, alsook zijn opzoeking of
achtervolging met hetzelfde doeleinde ». achtervolging met hetzelfde doeleinde ».
De regels van de medeplichtigheid en het mededaderschap (mededader) De regels van de medeplichtigheid en het mededaderschap (mededader)
zijn toepasselijk : bijgevolg kan niet alleen de jager sensu stricto zijn toepasselijk : bijgevolg kan niet alleen de jager sensu stricto
gestraft worden, maar ook al degenen die meedoen aan het jachtbedrijf gestraft worden, maar ook al degenen die meedoen aan het jachtbedrijf
(drijvers, organisatoren van de klopjacht, die volkomen bewust zijn (drijvers, organisatoren van de klopjacht, die volkomen bewust zijn
van het feit dat ze in een afgesloten gebied jagen). van het feit dat ze in een afgesloten gebied jagen).
Degene die de afsluiting geplaatst heeft, is niet per se schuldig aan Degene die de afsluiting geplaatst heeft, is niet per se schuldig aan
de overtreding; hij kan slechts schuldig verklaard worden als het de overtreding; hij kan slechts schuldig verklaard worden als het
vaststaat dat hij die afsluiting bewust heeft geplaatst om de jacht te vaststaat dat hij die afsluiting bewust heeft geplaatst om de jacht te
vergemakkelijken en het wild binnen bedoeld gebied te houden. vergemakkelijken en het wild binnen bedoeld gebied te houden.
De definitie van het afgesloten gebied die in artikel 1, § 1, 10°, van De definitie van het afgesloten gebied die in artikel 1, § 1, 10°, van
de jachtwet vastligt, geeft aanleiding tot volgende toelichting : de jachtwet vastligt, geeft aanleiding tot volgende toelichting :
a) het begrip "vrije verplaatsing" houdt in dat het grof wild zich a) het begrip "vrije verplaatsing" houdt in dat het grof wild zich
altijd en zonder onnodige dwang moeten kunnen verplaatsen om altijd en zonder onnodige dwang moeten kunnen verplaatsen om
rechtstreeks op de plekken te komen waar het zich zou kunnen voeden, rechtstreeks op de plekken te komen waar het zich zou kunnen voeden,
verschuilen en voortplanten. verschuilen en voortplanten.
Volgens de definitie van het afgesloten gebied komen zelfs tijdelijke Volgens de definitie van het afgesloten gebied komen zelfs tijdelijke
hindernissen immers in aanmerking om het "afgesloten" karakter van een hindernissen immers in aanmerking om het "afgesloten" karakter van een
gebied [5] te bepalen. Anderzijds hoeft het gebied niet volledig gebied [5] te bepalen. Anderzijds hoeft het gebied niet volledig
omheind te zijn om als afgesloten te worden beschouwd vermits de omheind te zijn om als afgesloten te worden beschouwd vermits de
definitie verwijst naar een gebied dat gedeeltelijk afgebakend is door definitie verwijst naar een gebied dat gedeeltelijk afgebakend is door
één of meer hindernissen. Volgens de definitie houdt de mogelijke één of meer hindernissen. Volgens de definitie houdt de mogelijke
aanwezigheid van verschillende hindernissen overigens ook in dat er aanwezigheid van verschillende hindernissen overigens ook in dat er
een eventuele onderbreking tussen hen bestaat [6]. een eventuele onderbreking tussen hen bestaat [6].
Een hindernis van enkele meters, laat staan van enkele tientallen Een hindernis van enkele meters, laat staan van enkele tientallen
meters, belemmert nauwelijks de verplaatsing van het grof wild. meters, belemmert nauwelijks de verplaatsing van het grof wild.
Daarentegen doet een opening van enkele meters in een afsluiting van Daarentegen doet een opening van enkele meters in een afsluiting van
verschillende honderdtallen meters weinig af aan het feit dat die verschillende honderdtallen meters weinig af aan het feit dat die
afsluiting het grof wild ontegensprekelijk hindert in zijn afsluiting het grof wild ontegensprekelijk hindert in zijn
verplaatsingen. verplaatsingen.
De hindernis moet omvangrijk zijn zodat het coherent lijkt dat a De hindernis moet omvangrijk zijn zodat het coherent lijkt dat a
priori geen rekening wordt gehouden met het bestaan van een afsluiting priori geen rekening wordt gehouden met het bestaan van een afsluiting
van minder dan 300 meter lang en verwijderd van elk stuk afsluiting van minder dan 300 meter lang en verwijderd van elk stuk afsluiting
met een minimale lengte van 100 meter. met een minimale lengte van 100 meter.
Een afsluiting waarvan de lengte minder dan 300 meter bedraagt kan Een afsluiting waarvan de lengte minder dan 300 meter bedraagt kan
evenwel beschouwd worden als een hindernis voor de vrije verplaatsing evenwel beschouwd worden als een hindernis voor de vrije verplaatsing
van het grof wild : van het grof wild :
- als ze niet bestond op de datum van ondertekening van deze - als ze niet bestond op de datum van ondertekening van deze
omzendbrief, of als ze na die datum verlengd (of tot meer dan 1,20 m omzendbrief, of als ze na die datum verlengd (of tot meer dan 1,20 m
verhoogd) werd; verhoogd) werd;
- als ze het voorwerp uitmaakt van een klacht van de naburige houder - als ze het voorwerp uitmaakt van een klacht van de naburige houder
van het jachtrecht die acht dat die afsluiting zoals ze geplaatst is van het jachtrecht die acht dat die afsluiting zoals ze geplaatst is
en vanwege de configuratie van de plaats alleen dient om te beletten en vanwege de configuratie van de plaats alleen dient om te beletten
dat de dieren zijn jachtgebied betreden; dat de dieren zijn jachtgebied betreden;
b) het volstaat dat de vrije verplaatsing van één enkel soort grof b) het volstaat dat de vrije verplaatsing van één enkel soort grof
wild [7] op de één of andere manier gehinderd wordt om het gebied als wild [7] op de één of andere manier gehinderd wordt om het gebied als
afgesloten te beschouwen en, bijgevolg, om er de jacht op alle soorten afgesloten te beschouwen en, bijgevolg, om er de jacht op alle soorten
grof wild te verbieden; grof wild te verbieden;
c) de aard van de hindernissen die de vrije verplaatsing van het grof c) de aard van de hindernissen die de vrije verplaatsing van het grof
wild belemmeren wordt niet nader bepaald in de definitie van het wild belemmeren wordt niet nader bepaald in de definitie van het
afgesloten gebied. Het is dus een feitelijke kwestie, die al naar afgesloten gebied. Het is dus een feitelijke kwestie, die al naar
gelang van het geval op het terrein beoordeeld moet worden [8]. gelang van het geval op het terrein beoordeeld moet worden [8].
Maar het is dan ook alleen maar een feitelijke kwestie. De intentie Maar het is dan ook alleen maar een feitelijke kwestie. De intentie
heeft immers weinig belang : de doelstelling nagestreefd door het heeft immers weinig belang : de doelstelling nagestreefd door het
bestaan van de afsluiting moet dus niet per se de belemmering van de bestaan van de afsluiting moet dus niet per se de belemmering van de
vrije verplaatsing van het wild zijn. De afsluiting moet dus niet per vrije verplaatsing van het wild zijn. De afsluiting moet dus niet per
se door de jager of op verzoek van de jager geplaatst worden : ze kan se door de jager of op verzoek van de jager geplaatst worden : ze kan
het feit van derden zijn, al dan niet in overleg met de jager. het feit van derden zijn, al dan niet in overleg met de jager.
Bijgevolg, indien er feitelijk belemmering van de vrije verplaatsing Bijgevolg, indien er feitelijk belemmering van de vrije verplaatsing
van het grof wild is, is het gebied afgesloten in de zin van de van het grof wild is, is het gebied afgesloten in de zin van de
jachtwet. jachtwet.
4.2. Artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en 4.2. Artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en
besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de
hoogte van de afsluitingen bedoeld in artikel 2ter, tweede lid, van de hoogte van de afsluitingen bedoeld in artikel 2ter, tweede lid, van de
jachtwet jachtwet
Artikel 2ter, eerste lid, van de wet formuleert een algemene regel Artikel 2ter, eerste lid, van de wet formuleert een algemene regel
(het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden). (het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden).
De Waalse wetgever heeft evenwel voorzien in een afwijking van die De Waalse wetgever heeft evenwel voorzien in een afwijking van die
algemene regel door erop te wijzen dat de terreinen of delen van algemene regel door erop te wijzen dat de terreinen of delen van
terreinen omringd met afsluitingen geplaatst voor de veiligheid van terreinen omringd met afsluitingen geplaatst voor de veiligheid van
mensen, alsook voor de bescherming van teelten en het houden van vee mensen, alsook voor de bescherming van teelten en het houden van vee
niet vielen onder dat verbod van jacht op grof wild (cfr artikel 2ter niet vielen onder dat verbod van jacht op grof wild (cfr artikel 2ter
van de jachtwet, tweede lid). Met andere woorden, de Waalse wetgever van de jachtwet, tweede lid). Met andere woorden, de Waalse wetgever
heeft erkend dat de handhaving (of het plaatsen) van die afsluitingen heeft erkend dat de handhaving (of het plaatsen) van die afsluitingen
noodzakelijk kon zijn in andere omstandigheden en dan de bovenhand zou noodzakelijk kon zijn in andere omstandigheden en dan de bovenhand zou
krijgen op de noodzaak om de vrije verplaatsing van het grof wild te krijgen op de noodzaak om de vrije verplaatsing van het grof wild te
garanderen. garanderen.
In dat kader heeft hij de Waalse Regering ertoe gemachtigd de hoogte In dat kader heeft hij de Waalse Regering ertoe gemachtigd de hoogte
van de betrokken afsluitingen te bepalen, rekening houdend met de van de betrokken afsluitingen te bepalen, rekening houdend met de
doelstellingen - veiligheid, bescherming van teelten of houden van vee doelstellingen - veiligheid, bescherming van teelten of houden van vee
- die hun handhaving (of plaatsing) wilde nastreven. - die hun handhaving (of plaatsing) wilde nastreven.
Die hoogte werd door de Waalse Regering vastgelegd op 1,20 m maximum Die hoogte werd door de Waalse Regering vastgelegd op 1,20 m maximum
voor de bescherming van teelten en het houden van vee en op 5 m voor de bescherming van teelten en het houden van vee en op 5 m
maximum voor de veiligheid van mensen (cf. besluit van de Waalse maximum voor de veiligheid van mensen (cf. besluit van de Waalse
Regering van 3 juni 1999, artikel 1). Regering van 3 juni 1999, artikel 1).
Toelichting : Toelichting :
Door een maximale hoogte van 1,20 m te bepalen voor de bescherming van Door een maximale hoogte van 1,20 m te bepalen voor de bescherming van
teelten, heeft de toenmalige Regering duidelijk aangegeven dat de teelten, heeft de toenmalige Regering duidelijk aangegeven dat de
handhaving of het plaatsen van die afsluitingen slechts voor de door handhaving of het plaatsen van die afsluitingen slechts voor de door
everzwijnen toegebrachte schade echt gerechtvaardigd was. everzwijnen toegebrachte schade echt gerechtvaardigd was.
Wat betreft de afsluitingen die de veiligheid van mensen waarborgen, Wat betreft de afsluitingen die de veiligheid van mensen waarborgen,
kunnen verschillende situaties in overweging genomen worden : kunnen verschillende situaties in overweging genomen worden :
afsluitingen rondom militaire installaties, rondom steengroeven, langs afsluitingen rondom militaire installaties, rondom steengroeven, langs
autosnelwegen, ... Aanvankelijk heeft de Regering het niet nuttig autosnelwegen, ... Aanvankelijk heeft de Regering het niet nuttig
geacht om een maximumhoogte voor dat type afsluiting uitdrukkelijk geacht om een maximumhoogte voor dat type afsluiting uitdrukkelijk
vast te leggen. Als antwoord op een bezwaar van de Raad van State vast te leggen. Als antwoord op een bezwaar van de Raad van State
heeft ze die hoogte uiteindelijk willekeurig op 5 m vastgelegd. heeft ze die hoogte uiteindelijk willekeurig op 5 m vastgelegd.
Om in aanmerking te komen voor de niet-toepassing van het verbod van Om in aanmerking te komen voor de niet-toepassing van het verbod van
jacht op grof wild waarin artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet jacht op grof wild waarin artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet
voorziet, moet de plaatsing van de afsluiting gerechtvaardigd worden voorziet, moet de plaatsing van de afsluiting gerechtvaardigd worden
door een objectieve reden - de bescherming van teelten bijvoorbeeld - door een objectieve reden - de bescherming van teelten bijvoorbeeld -
daar de hoogte alleen niet volstaat. Het loutere feit dat een daar de hoogte alleen niet volstaat. Het loutere feit dat een
omheining die een gebied of een gedeelte van een gebied afsluit niet omheining die een gebied of een gedeelte van een gebied afsluit niet
hoger is dan 1,2 m, wil dus nog niet zeggen dat ze geen enkel probleem hoger is dan 1,2 m, wil dus nog niet zeggen dat ze geen enkel probleem
levert. Dit zou erop neerkomen dat men zou aannemen dat ze geacht levert. Dit zou erop neerkomen dat men zou aannemen dat ze geacht
wordt ambtshalve een rol te vervullen i.v.m. de bescherming van wordt ambtshalve een rol te vervullen i.v.m. de bescherming van
teelten of het houden van vee. Welnu, indien een afsluiting van 1,2 m teelten of het houden van vee. Welnu, indien een afsluiting van 1,2 m
hoog [9], die langs een vlakte geplaatst wordt, daadwerkelijk als een hoog [9], die langs een vlakte geplaatst wordt, daadwerkelijk als een
beschermingsomheining beschouwd moet worden, is dit beslist het geval beschermingsomheining beschouwd moet worden, is dit beslist het geval
niet meer als ze geplaatst wordt binnen een bosje, waar ze slechts niet meer als ze geplaatst wordt binnen een bosje, waar ze slechts
dient om het jachtgebied af te sluiten en zodoende te trachten er de dient om het jachtgebied af te sluiten en zodoende te trachten er de
everzwijnen in te houden. everzwijnen in te houden.
4.3. Artikel 8 van de jachtwet 4.3. Artikel 8 van de jachtwet
Artikel 8 verbiedt met name het gebruik van tuigen die geschikt zijn Artikel 8 verbiedt met name het gebruik van tuigen die geschikt zijn
om het vangen of doden van het wild te vergemakkelijken. Deze bepaling om het vangen of doden van het wild te vergemakkelijken. Deze bepaling
is in feite even oud als de jachtwet. In bijzondere omstandigheden kan is in feite even oud als de jachtwet. In bijzondere omstandigheden kan
een afsluiting eventueel als verboden tuig beschouwd worden krachtens een afsluiting eventueel als verboden tuig beschouwd worden krachtens
artikel 8. artikel 8.
Toelichting : Toelichting :
Afsluitingen kunnen beschouwd worden als tuig in de zin van artikel 8 Afsluitingen kunnen beschouwd worden als tuig in de zin van artikel 8
van de wet enkel en alleen als ze werkelijk en opzettelijk dienen om van de wet enkel en alleen als ze werkelijk en opzettelijk dienen om
het opgejaagde wild te "begeleiden" naar een verplichte doorgang waar het opgejaagde wild te "begeleiden" naar een verplichte doorgang waar
het makkelijk geschoten kan worden (principe van de « trechter »). het makkelijk geschoten kan worden (principe van de « trechter »).
Dergelijke omheiningen worden doorgaans met opzet geplaatst door de Dergelijke omheiningen worden doorgaans met opzet geplaatst door de
houder van het jachtrecht. houder van het jachtrecht.
Daarentegen is een gewone omheining die een jachtgebied (of een Daarentegen is een gewone omheining die een jachtgebied (of een
gedeelte van een jachtgebied) afsluit op zich geen tuig in de zin van gedeelte van een jachtgebied) afsluit op zich geen tuig in de zin van
artikel 8 van de jachtwet, om de reden dat ze een rol zou vervullen artikel 8 van de jachtwet, om de reden dat ze een rol zou vervullen
door het wild in het jachtgebied te houden. De aanwezigheid van een door het wild in het jachtgebied te houden. De aanwezigheid van een
omheining in de nabijheid van sommige schietposten stelt ook geen omheining in de nabijheid van sommige schietposten stelt ook geen
problemen ten opzichte van dat artikel 8. problemen ten opzichte van dat artikel 8.
Anderzijds, voor zover de dienst zelf de verwijdering eist van delen Anderzijds, voor zover de dienst zelf de verwijdering eist van delen
van omheiningen die niet gerechtvaardigd zijn door de bescherming van van omheiningen die niet gerechtvaardigd zijn door de bescherming van
vlaktes, door het houden van vee of door de veiligheid van mensen, kan vlaktes, door het houden van vee of door de veiligheid van mensen, kan
er geen sprake van zijn dat hij ook eist dat schietposten verboden er geen sprake van zijn dat hij ook eist dat schietposten verboden
worden in de nabijheid van de gecreëerde openingen. worden in de nabijheid van de gecreëerde openingen.
Zoals bepaald bij het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e Zoals bepaald bij het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e
correctionele kamer van het hof van beroep van Luik, als de wetgever correctionele kamer van het hof van beroep van Luik, als de wetgever
de omheiningen ambtshalve als tuig in de zin van artikel 8 had willen de omheiningen ambtshalve als tuig in de zin van artikel 8 had willen
beschouwen, zou hij niet nagelaten hebben de jachtwet dientengevolge beschouwen, zou hij niet nagelaten hebben de jachtwet dientengevolge
aan te vullen door er uitdrukkelijk gewag in te maken van omheiningen, aan te vullen door er uitdrukkelijk gewag in te maken van omheiningen,
alsook van netten, strikken, wildklemmen, stroppen en al dan niet alsook van netten, strikken, wildklemmen, stroppen en al dan niet
vergiftigde lokazen. vergiftigde lokazen.
Opdat alle met de jachtpolitie belaste ambtenaren dezelfde houding Opdat alle met de jachtpolitie belaste ambtenaren dezelfde houding
zouden aannemen ten opzichte van de toepassing van de onder punt 4 zouden aannemen ten opzichte van de toepassing van de onder punt 4
toegelichte wetsbepalingen, worden de volgende richtlijnen aangenomen. toegelichte wetsbepalingen, worden de volgende richtlijnen aangenomen.
5. Richtlijnen 5. Richtlijnen
5.1. Wat de methode betreft 5.1. Wat de methode betreft
Om te bepalen of een gegeven gebied het voorwerp uitmaakt van het Om te bepalen of een gegeven gebied het voorwerp uitmaakt van het
verbod van jacht op grof wild bedoeld in artikel 2ter van de jachtwet, verbod van jacht op grof wild bedoeld in artikel 2ter van de jachtwet,
zal gebruik gemaakt worden van onderstaande analyserooster, zonder zal gebruik gemaakt worden van onderstaande analyserooster, zonder
omzetting van de volgorde van de vragen die gesteld dienen te worden : omzetting van de volgorde van de vragen die gesteld dienen te worden :
Eerste vraag : Eerste vraag :
Is het jachtgebied afgesloten in de zin van de jachtwet ? Met andere Is het jachtgebied afgesloten in de zin van de jachtwet ? Met andere
woorden, is er een belemmering van de vrije verplaatsing van één of woorden, is er een belemmering van de vrije verplaatsing van één of
meer soorten grof wild zoals hierboven aangegeven (punt 4.2.1.) ? meer soorten grof wild zoals hierboven aangegeven (punt 4.2.1.) ?
Zoals ook hierboven aangeven, moet die belemmering relevant zijn ten Zoals ook hierboven aangeven, moet die belemmering relevant zijn ten
opzichte van het betrokken gebied. opzichte van het betrokken gebied.
Tweede vraag : Tweede vraag :
Indien de vrije verplaatsing daadwerkelijk belemmerd wordt, kan de Indien de vrije verplaatsing daadwerkelijk belemmerd wordt, kan de
hindernis/kunnen de hindernissen grechtvaardigd worden door : hindernis/kunnen de hindernissen grechtvaardigd worden door :
- of de veiligheid van mensen ? - of de veiligheid van mensen ?
- of de bescherming van teelten ? - of de bescherming van teelten ?
- of het houden van vee ? - of het houden van vee ?
Derde vraag : Derde vraag :
Als het antwoord op de tweede vraag positief is, wordt de door de Als het antwoord op de tweede vraag positief is, wordt de door de
Waalse Regering vastgelegde maximumhoogte, met name 1,20 m voor de Waalse Regering vastgelegde maximumhoogte, met name 1,20 m voor de
bescherming van teelten en het houden van vee en 5 m voor de bescherming van teelten en het houden van vee en 5 m voor de
veiligheid van mensen, in acht genomen ? veiligheid van mensen, in acht genomen ?
Als de antwoorden op de 2e en de 3e vraag positief zijn, zijn de Als de antwoorden op de 2e en de 3e vraag positief zijn, zijn de
nodige voorwaarden voor de vaststelling van de overtreding niet nodige voorwaarden voor de vaststelling van de overtreding niet
vervuld. vervuld.
Daarentegen zijn de voorwaarden vervuld als het antwoord op één van de Daarentegen zijn de voorwaarden vervuld als het antwoord op één van de
twee laatste vragen negatief is. twee laatste vragen negatief is.
Daar de algemene regel de bestraffing van de belemmering is, heeft Daar de algemene regel de bestraffing van de belemmering is, heeft
logischerwijs het verbod de overhand in geval van twijfel betreffende logischerwijs het verbod de overhand in geval van twijfel betreffende
een positief antwoord op de tweede vraag. een positief antwoord op de tweede vraag.
Om twijfels zoveel mogelijk weg te nemen, worden de volgende gegevens Om twijfels zoveel mogelijk weg te nemen, worden de volgende gegevens
verstrekt : verstrekt :
Openbare veiligheid : Openbare veiligheid :
De omheiningen die op initiatief of met de toestemming van de De omheiningen die op initiatief of met de toestemming van de
wegbeheerder langs wegen worden geplaatst om de openbare veiligheid te wegbeheerder langs wegen worden geplaatst om de openbare veiligheid te
waarborgen vormen een belemmering voor de vrije verplaatsing van het waarborgen vormen een belemmering voor de vrije verplaatsing van het
grof wild, maar moeten niet in overweging genomen worden om te bepalen grof wild, maar moeten niet in overweging genomen worden om te bepalen
of het gaat om een afgesloten gebied waar de jacht op grof wild of het gaat om een afgesloten gebied waar de jacht op grof wild
verboden moet worden [10]. Dit geldt doorgaans ook voor de omheiningen verboden moet worden [10]. Dit geldt doorgaans ook voor de omheiningen
die rondom sommige domeinen door hun beheerders geplaatst worden om die rondom sommige domeinen door hun beheerders geplaatst worden om
personen de toegang ertoe te ontzeggen om veiligheidsredenen (in het personen de toegang ertoe te ontzeggen om veiligheidsredenen (in het
bijzonder de domeinen van Landsverdediging en de bijzonder de domeinen van Landsverdediging en de
steengroevegebieden...). steengroevegebieden...).
Bescherming van teelten : Bescherming van teelten :
De afsluitingen voor de bescherming van teelten moeten geplaatst De afsluitingen voor de bescherming van teelten moeten geplaatst
worden aan de rand van de bosmassieven of in de buurt van de bosrand. worden aan de rand van de bosmassieven of in de buurt van de bosrand.
Er moet evenwel redelijkerwijs aangenomen worden dat een jager een Er moet evenwel redelijkerwijs aangenomen worden dat een jager een
afsluiting ter bescherming van vlaktes plaatst, die niet nauwkeurig de afsluiting ter bescherming van vlaktes plaatst, die niet nauwkeurig de
omtrek van de bosrand zou volgen maar om evidente besparingsredenen af omtrek van de bosrand zou volgen maar om evidente besparingsredenen af
en toe sommige bosuitgroeisels zou doorkruisen. en toe sommige bosuitgroeisels zou doorkruisen.
Anderzijds moet eveneens redelijkerwijs aangenomen worden dat een Anderzijds moet eveneens redelijkerwijs aangenomen worden dat een
jager wiens jachtgebied de vlakte niet aangrenst maar die in het jager wiens jachtgebied de vlakte niet aangrenst maar die in het
verleden al aanzienlijke schade heeft moeten vergoeden (en die verleden al aanzienlijke schade heeft moeten vergoeden (en die
daadwerkelijk heeft vergoed) die het grof wild aan de naburige vlakte daadwerkelijk heeft vergoed) die het grof wild aan de naburige vlakte
had toegebracht, een afsluiting mag plaatsen ter bescherming van de had toegebracht, een afsluiting mag plaatsen ter bescherming van de
vlakte op zijn grondgebied als zijn buurman, wiens grondgebied de vlakte op zijn grondgebied als zijn buurman, wiens grondgebied de
vlakte aangrenst, erin volhardt geen efficiënte preventiemaatregelen vlakte aangrenst, erin volhardt geen efficiënte preventiemaatregelen
te nemen tegen die schade, bijvoorbeeld de plaatsing van een te nemen tegen die schade, bijvoorbeeld de plaatsing van een
doeltreffende en reglementaire beschermingsomheining tussen het bos en doeltreffende en reglementaire beschermingsomheining tussen het bos en
de vlakte. Dit doet geen afbreuk aan het recht van die buurman om de de vlakte. Dit doet geen afbreuk aan het recht van die buurman om de
gegrondheid van het gebrek aan voorzorg dat hem aldus verweten zou gegrondheid van het gebrek aan voorzorg dat hem aldus verweten zou
worden te betwisten en om de verwijdering van de omheining te eisen worden te betwisten en om de verwijdering van de omheining te eisen
omdat ze volgens hem geen reden tot bestaan heeft. omdat ze volgens hem geen reden tot bestaan heeft.
In het bijzondere geval van een jachtgebied waarin (dus niet aan de In het bijzondere geval van een jachtgebied waarin (dus niet aan de
periferie) een omheinde ruimte bestaat, die al dan niet periferie) een omheinde ruimte bestaat, die al dan niet
gerechtvaardigd kan worden door de noodzaak om planten of bomen tegen gerechtvaardigd kan worden door de noodzaak om planten of bomen tegen
het wild te beschermen, blijft de jacht op grof wild toegelaten op het het wild te beschermen, blijft de jacht op grof wild toegelaten op het
grondgebied buiten die omheinde ruimte, waar ze verboden is. grondgebied buiten die omheinde ruimte, waar ze verboden is.
Natuurlijk moet vastgesteld worden dat het noodzakelijk is een echte Natuurlijk moet vastgesteld worden dat het noodzakelijk is een echte
aanplanting te beschermen en moet afgezien worden van elke list die aanplanting te beschermen en moet afgezien worden van elke list die
erin bestaat de omheinde ruimte op te nemen in een voorziening die erin bestaat de omheinde ruimte op te nemen in een voorziening die
klaarblijkelijk bestemd is om het gebied af te sluiten. klaarblijkelijk bestemd is om het gebied af te sluiten.
5.2. Wat de gevolgen van de vastgestelde onwettigheid betreft 5.2. Wat de gevolgen van de vastgestelde onwettigheid betreft
Eerste periode : voorrang aan preventie en dus aan waarschuwing Eerste periode : voorrang aan preventie en dus aan waarschuwing
Sommige houders van het jachtrecht hebben mogelijkerwijs ten onrechte Sommige houders van het jachtrecht hebben mogelijkerwijs ten onrechte
geacht dat hun grondgebied niet als afgesloten beschouwd werd. geacht dat hun grondgebied niet als afgesloten beschouwd werd.
De met de jachtpolitie belaste ambtenaren zijn immers gedurende De met de jachtpolitie belaste ambtenaren zijn immers gedurende
verschillende jaren niet of weinig tussengekomen om het verbod van verschillende jaren niet of weinig tussengekomen om het verbod van
jacht op grof wild te doen naleven in de afgesloten gebieden sinds de jacht op grof wild te doen naleven in de afgesloten gebieden sinds de
inwerkingtreding ervan op 1 juli 2000, met name om de redenen inwerkingtreding ervan op 1 juli 2000, met name om de redenen
aangehaald onder punt 1 (omstreden interpretatieve omzendbrief en aangehaald onder punt 1 (omstreden interpretatieve omzendbrief en
beroepen ingesteld bij de Raad van State). beroepen ingesteld bij de Raad van State).
Rekening houdend met die stand van zaken, werden de meeste houders van Rekening houdend met die stand van zaken, werden de meeste houders van
het jachtrecht wier jachtgebied als afgesloten beschouwd moet worden het jachtrecht wier jachtgebied als afgesloten beschouwd moet worden
daarvan door de DFN (Directie Natuur en Bossen) op de hoogte gebracht daarvan door de DFN (Directie Natuur en Bossen) op de hoogte gebracht
tijdens de twee laatste jachtseizoenen en werd hen gevraagd hun tijdens de twee laatste jachtseizoenen en werd hen gevraagd hun
omheiningen te verwijderen of te verlagen, zodat ze op termijn op zijn omheiningen te verwijderen of te verlagen, zodat ze op termijn op zijn
minst niet meer zouden verkeren in een overtredingstoestand minst niet meer zouden verkeren in een overtredingstoestand
vergelijkbaar met die welke aanleiding heeft gegeven tot het vonnis vergelijkbaar met die welke aanleiding heeft gegeven tot het vonnis
van het hof van beroep van Luik van 4 oktober 2011, bevestigd bij het van het hof van beroep van Luik van 4 oktober 2011, bevestigd bij het
arrest van het Hof van Cassatie van 22 februari 2012. Daar ze arrest van het Hof van Cassatie van 22 februari 2012. Daar ze
ingestemd hebben met een programma tot ontmanteling van de ingestemd hebben met een programma tot ontmanteling van de
omheiningen, werd geen proces-verbaal opgemaakt. omheiningen, werd geen proces-verbaal opgemaakt.
Die waarschuwingsstap zal dit jaar voortgezet worden ten opzichte van Die waarschuwingsstap zal dit jaar voortgezet worden ten opzichte van
de houders van het jachtrecht die nog niet geïdentificeerd zouden zijn de houders van het jachtrecht die nog niet geïdentificeerd zouden zijn
of die zouden verkeren in een toestand die niet voldoet aan de of die zouden verkeren in een toestand die niet voldoet aan de
richtlijnen van deze omzendbrief, ondanks een eerste aanpassing van richtlijnen van deze omzendbrief, ondanks een eerste aanpassing van
hun omheiningen om niet te verkeren in een overtredingstoestand hun omheiningen om niet te verkeren in een overtredingstoestand
vergelijkbaar met die welke het voorwerp is van voornoemde vergelijkbaar met die welke het voorwerp is van voornoemde
rechtspraak. rechtspraak.
Ze zullen erom verzocht worden uiterlijk 1 mei 2014 elke omheining te Ze zullen erom verzocht worden uiterlijk 1 mei 2014 elke omheining te
verwijderen of te verlagen die een belangrijke belemmering vormt voor verwijderen of te verlagen die een belangrijke belemmering vormt voor
de vrije verplaatsing van het grof wild en waarvoor het voordeel van de vrije verplaatsing van het grof wild en waarvoor het voordeel van
de toepassing van de afwijking bepaald bij artikel 2ter, tweede lid, de toepassing van de afwijking bepaald bij artikel 2ter, tweede lid,
van de jachtwet niet aangehaald kan worden. In geval van van de jachtwet niet aangehaald kan worden. In geval van
meningsverschillen tussen de houder van het jachtrecht en de directeur meningsverschillen tussen de houder van het jachtrecht en de directeur
van de buitendiensten over de verplichting tot ontmanteling of van de buitendiensten over de verplichting tot ontmanteling of
verwijdering van een omheining, wordt het geschil ter kennis gebracht verwijdering van een omheining, wordt het geschil ter kennis gebracht
van de inspecteur-generaal van de DNF, die zal beslissen. van de inspecteur-generaal van de DNF, die zal beslissen.
Er zal aan de houders van het jachtrecht meegedeeld worden dat, indien Er zal aan de houders van het jachtrecht meegedeeld worden dat, indien
ze niet kunnen voldoen aan de verplichting, daar de eigenaars zich ze niet kunnen voldoen aan de verplichting, daar de eigenaars zich
immers altijd kunnen verzetten tegen de verwijdering of de verlaging immers altijd kunnen verzetten tegen de verwijdering of de verlaging
van de omheiningen, ze geen andere keus zullen hebben om het grof wild van de omheiningen, ze geen andere keus zullen hebben om het grof wild
te reguleren dan te verzoeken om de vernietigingsvergunning te reguleren dan te verzoeken om de vernietigingsvergunning
overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 van het besluit van de Waalse overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 van het besluit van de Waalse
Regering van 18 oktober 2002 waarbij de vernietiging van sommige Regering van 18 oktober 2002 waarbij de vernietiging van sommige
soorten wild mogelijk gemaakt wordt. soorten wild mogelijk gemaakt wordt.
In dat verband zal eraan herinnerd worden dat vergunningen In dat verband zal eraan herinnerd worden dat vergunningen
overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 slechts verleend kunnen worden, overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 slechts verleend kunnen worden,
onder andere, als aanzienlijke schade geconstateerd wordt of te onder andere, als aanzienlijke schade geconstateerd wordt of te
duchten is (bewijs door de aanvrager te leveren) en op voorwaarde dat duchten is (bewijs door de aanvrager te leveren) en op voorwaarde dat
het grof wild niet tijdens de jachtperiode gevoed wordt [11] (cf. art. het grof wild niet tijdens de jachtperiode gevoed wordt [11] (cf. art.
van het besluit van de Waalse Regering van 18 oktober 2002). van het besluit van de Waalse Regering van 18 oktober 2002).
Anderzijds worden dergelijke vernietigingsvergunningen nooit op Anderzijds worden dergelijke vernietigingsvergunningen nooit op
recurrente wijze jaarlijks toegekend, op gevaar af een verhulde jacht recurrente wijze jaarlijks toegekend, op gevaar af een verhulde jacht
te dekken. De begunstigden van die vernietigingsvergunningen zullen te dekken. De begunstigden van die vernietigingsvergunningen zullen
dan ook uitdrukkelijk aangespoord worden om zoveel mogelijk dieren te dan ook uitdrukkelijk aangespoord worden om zoveel mogelijk dieren te
verwijderen zodat hen minstens enige tijd aanzienlijke schade wordt verwijderen zodat hen minstens enige tijd aanzienlijke schade wordt
bespaard. bespaard.
Tweede periode : systematische repressie Tweede periode : systematische repressie
Vanaf 1 mei 2014 zal systematisch geverbaliseerd worden, met Vanaf 1 mei 2014 zal systematisch geverbaliseerd worden, met
overdracht aan het Parket. overdracht aan het Parket.
De verbalisant moet : De verbalisant moet :
- de feitelijke toestand goed beschrijven, aan de hand van de - de feitelijke toestand goed beschrijven, aan de hand van de
analyserooster opgenomen onder punt 5.1. Enkele houders van het analyserooster opgenomen onder punt 5.1. Enkele houders van het
jachtrecht hebben zich soms achter nogal grove rechtvaardigingen jachtrecht hebben zich soms achter nogal grove rechtvaardigingen
verscholen om het bestaan van de overtreding te betwisten [12]. verscholen om het bestaan van de overtreding te betwisten [12].
Ongeacht het vals voorwendsel dat desgevallend aangehaald zou worden, Ongeacht het vals voorwendsel dat desgevallend aangehaald zou worden,
zal de wil om de geest van de wetgever af te leiden goed tot uiting zal de wil om de geest van de wetgever af te leiden goed tot uiting
moeten komen in het proces-verbaal; moeten komen in het proces-verbaal;
- de personen identificeren die schuldig zijn aan het misdrijf, met - de personen identificeren die schuldig zijn aan het misdrijf, met
name hoofdzakelijk de organisator van de jacht, alsook de jager in name hoofdzakelijk de organisator van de jacht, alsook de jager in
jachttoestand die er volkomen van bewust is op grof wild te jagen in jachttoestand die er volkomen van bewust is op grof wild te jagen in
een afgesloten gebied. Elke overtreding vereist immers niet alleen een een afgesloten gebied. Elke overtreding vereist immers niet alleen een
materieel, maar ook een moreel element. De telling van de materieel, maar ook een moreel element. De telling van de
klopjachtposten ten opzichte van de omheiningen of het plan van de klopjachtposten ten opzichte van de omheiningen of het plan van de
klopjachten met melding van de plaats van de omheiningen kan van groot klopjachten met melding van de plaats van de omheiningen kan van groot
nut zijn om aan te tonen dat de jager er volkomen van bewust was in nut zijn om aan te tonen dat de jager er volkomen van bewust was in
een afgesloten gebied te jagen. een afgesloten gebied te jagen.
6. Slotbepaling 6. Slotbepaling
De omzendbrief nr. 2.650 van 12 oktober 2000 betreffende de definitie De omzendbrief nr. 2.650 van 12 oktober 2000 betreffende de definitie
« afgesloten gebied » bedoeld in artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet « afgesloten gebied » bedoeld in artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet
van 28 februari 1882, het besluit van de Waalse Regering van 3 juni van 28 februari 1882, het besluit van de Waalse Regering van 3 juni
1999 tot bepaling van de hoogte van de afsluitingen bedoeld bij 1999 tot bepaling van de hoogte van de afsluitingen bedoeld bij
artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en het artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en het
besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot wijziging van het
besluit van de Waalse Regering van 13 juli 1995 waarbij de besluit van de Waalse Regering van 13 juli 1995 waarbij de
vernietiging van sommige soorten wild wordt toegelaten en tot bepaling vernietiging van sommige soorten wild wordt toegelaten en tot bepaling
van de voorwaarden tot vernietiging van grof wild in de afgesloten van de voorwaarden tot vernietiging van grof wild in de afgesloten
gebieden bedoeld in artikel 2ter, eerste lid 1, van de jachtwet van 28 gebieden bedoeld in artikel 2ter, eerste lid 1, van de jachtwet van 28
februari 1882 wordt uitdrukkelijk opgeheven. februari 1882 wordt uitdrukkelijk opgeheven.
Namen, 19 november 2013. Namen, 19 november 2013.
De Minister van Openbare werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, De Minister van Openbare werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden,
Natuur, Bossen en Erfgoed, Natuur, Bossen en Erfgoed,
C. DI ANTONIO C. DI ANTONIO
_______ _______
Nota's Nota's
[1] De Raad van State heeft zich na meer dan tien jaar procedure over [1] De Raad van State heeft zich na meer dan tien jaar procedure over
deze beroepen uitgesproken (cfr arrest nr. 198.192 van 24 november deze beroepen uitgesproken (cfr arrest nr. 198.192 van 24 november
2009). 2009).
[2] Omzendbrief van 12 oktober 2000 van de Minister J. Happart [2] Omzendbrief van 12 oktober 2000 van de Minister J. Happart
(Belgisch Staatsblad van 7 november 2000), die werd voorgelegd aan de (Belgisch Staatsblad van 7 november 2000), die werd voorgelegd aan de
Waalse Regering, die er slechts voor een beperkte periode (tot 30 juni Waalse Regering, die er slechts voor een beperkte periode (tot 30 juni
2001) mee ingestemd heeft, zoals aangegeven in het besluit van de 2001) mee ingestemd heeft, zoals aangegeven in het besluit van de
toenmalige Regering. toenmalige Regering.
[3] Jachtgebieden waarvan de oppervlaktes doorgaans veel kleiner zijn [3] Jachtgebieden waarvan de oppervlaktes doorgaans veel kleiner zijn
dan die van de vitale domeinen van een hert of een everzwijn. dan die van de vitale domeinen van een hert of een everzwijn.
[4] Dat verbod, dat slechts het grof wild betreft, is in werking [4] Dat verbod, dat slechts het grof wild betreft, is in werking
getreden op 1 juli 2000. De jacht op klein wild, waterwild en ander getreden op 1 juli 2000. De jacht op klein wild, waterwild en ander
wild blijft dus wel degelijk toegelaten. wild blijft dus wel degelijk toegelaten.
[5] Bijvoorbeeld, het feit dat tijdens jachtdagen hekken worden [5] Bijvoorbeeld, het feit dat tijdens jachtdagen hekken worden
geopend bij de ingangspunten in een jachtgebied dat met een omheining geopend bij de ingangspunten in een jachtgebied dat met een omheining
afgesloten is doet niets af aan het afgesloten karakter van dat afgesloten is doet niets af aan het afgesloten karakter van dat
gebied; dit geldt ook als een portie omheining verwijderd wordt of als gebied; dit geldt ook als een portie omheining verwijderd wordt of als
een elektrische omheining buiten spanning gezet wordt op het tijdstip een elektrische omheining buiten spanning gezet wordt op het tijdstip
van de jacht. van de jacht.
[6] Het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e correctionele kamer van [6] Het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e correctionele kamer van
het hof van beroep van Luik bevestigt die interpretatie ondubbelzinnig het hof van beroep van Luik bevestigt die interpretatie ondubbelzinnig
en wijst er bovendien op dat de ministeriële omzendbrief van 12 en wijst er bovendien op dat de ministeriële omzendbrief van 12
oktober 2000 in strijd was met de wet. oktober 2000 in strijd was met de wet.
[7] "die de vrije verplaatsing van elk soort grof wild belemmert" [7] "die de vrije verplaatsing van elk soort grof wild belemmert"
betekent "die de vrije verplaatsing van om het even welk soort grof betekent "die de vrije verplaatsing van om het even welk soort grof
wild belemmert". wild belemmert".
[8] Bijvoorbeeld, een omheining van 1,3 m van het landbouwtype, [8] Bijvoorbeeld, een omheining van 1,3 m van het landbouwtype,
doorgaans samengesteld uit 3 à 5 over elkaar hangende draden, ter doorgaans samengesteld uit 3 à 5 over elkaar hangende draden, ter
afbakening van een privé-eigendom, met name om te beletten dat afbakening van een privé-eigendom, met name om te beletten dat
wandelaars er binnenkomen, belet de doortocht van een dier van het wandelaars er binnenkomen, belet de doortocht van een dier van het
soort grof wild niet, ongeacht het soort. Ze vormt dus geen hindernis soort grof wild niet, ongeacht het soort. Ze vormt dus geen hindernis
in de zin van de definitie van artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet. in de zin van de definitie van artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet.
Daarentegen beantwoordt een Canadese doorgang wel degelijk aan dat Daarentegen beantwoordt een Canadese doorgang wel degelijk aan dat
begrip hindernis die de vrije verplaatsing van grof wild belemmert. begrip hindernis die de vrije verplaatsing van grof wild belemmert.
[9] Zelfs duidelijk minder : 2 elektrische draden, de eerste op 20 cm [9] Zelfs duidelijk minder : 2 elektrische draden, de eerste op 20 cm
van de grond en de tweede op 50 cm van de grond volstaan al om de van de grond en de tweede op 50 cm van de grond volstaan al om de
vrije verplaatsing van everzwijnen te belemmeren. vrije verplaatsing van everzwijnen te belemmeren.
[10] Het is inderdaad van belang dat dit op initiatief van die [10] Het is inderdaad van belang dat dit op initiatief van die
beheerder gebeurt, zoals aangegeven in voornoemd vonnis van 4 oktober beheerder gebeurt, zoals aangegeven in voornoemd vonnis van 4 oktober
2011, rechtvaardigt de bescherming van mensen niet dat een omheining 2011, rechtvaardigt de bescherming van mensen niet dat een omheining
langs welke weg dan ook geplaatst wordt, want anders zou per slot van langs welke weg dan ook geplaatst wordt, want anders zou per slot van
rekening geen enkele mogelijkheid meer bestaan om het grof wild een rekening geen enkele mogelijkheid meer bestaan om het grof wild een
vrije verplaatsing te garanderen. vrije verplaatsing te garanderen.
[11] Met andere woorden een totaal gebrek aan voeding indien er [11] Met andere woorden een totaal gebrek aan voeding indien er
everzwijnen zijn, vermits de jacht op everzwijnen het hele jaar open everzwijnen zijn, vermits de jacht op everzwijnen het hele jaar open
is. is.
[12] Voorbeelden : [12] Voorbeelden :
* De houder van het jachtrecht slaagt erin aan te tonen dat de * De houder van het jachtrecht slaagt erin aan te tonen dat de
omstreden omheining in feite geplaatst is op een lange strook grond omstreden omheining in feite geplaatst is op een lange strook grond
waarop hij geen jachtrecht zou hebben (maar dat hij kennelijk jaagde waarop hij geen jachtrecht zou hebben (maar dat hij kennelijk jaagde
voor zijn interpellatie ...). In dat opzicht wordt erop gewezen dat de voor zijn interpellatie ...). In dat opzicht wordt erop gewezen dat de
rechter in voornoemd vonnis van 4 oktober 2011 geacht heeft dat « het rechter in voornoemd vonnis van 4 oktober 2011 geacht heeft dat « het
plaatsen van een omheining door een buurman geen schade kan toebrengen plaatsen van een omheining door een buurman geen schade kan toebrengen
aan anderen die de verwijdering, ja zelfs schadevergoeding en aan anderen die de verwijdering, ja zelfs schadevergoeding en
intresten zouden kunnen eisen »... intresten zouden kunnen eisen »...
* De houder van het jachtrecht voltooit de omstreden omheining ter * De houder van het jachtrecht voltooit de omstreden omheining ter
afbakening van een smal perceel waarop hij beweert plots de afbakening van een smal perceel waarop hij beweert plots de
bosregeneratie te beschermen. bosregeneratie te beschermen.
^