← Terug naar "Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden "
| Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden | Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden |
|---|---|
| WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
| 19 NOVEMBER 2013. - Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van | 19 NOVEMBER 2013. - Omzendbrief nr. 2.719 betreffende het verbod van |
| jacht op grof wild in de afgesloten gebieden | jacht op grof wild in de afgesloten gebieden |
| 1. Doel van de omzendbrief | 1. Doel van de omzendbrief |
| Deze omzendbrief dient om de personeelsleden van het « Département de | Deze omzendbrief dient om de personeelsleden van het « Département de |
| la Nature et des Forêts (DNF) (Departement Natuur en Bossen) » alsook | la Nature et des Forêts (DNF) (Departement Natuur en Bossen) » alsook |
| die van de « Unité anti-braconnage (UAB) du Département de la Police | die van de « Unité anti-braconnage (UAB) du Département de la Police |
| et des Contrôles (DPC) (Antistroperij-eenheid (UAB) van het | et des Contrôles (DPC) (Antistroperij-eenheid (UAB) van het |
| Departement Politie en Controles) » een toelichting en richtlijnen te | Departement Politie en Controles) » een toelichting en richtlijnen te |
| geven over het wettelijk verbod van jacht op grof wild in de | geven over het wettelijk verbod van jacht op grof wild in de |
| afgesloten gebieden. | afgesloten gebieden. |
| De bepalingen van de jachtwetgeving die dat verbod organiseren zijn in | De bepalingen van de jachtwetgeving die dat verbod organiseren zijn in |
| de loop der tijd het voorwerp geweest van verschillende interpretaties | de loop der tijd het voorwerp geweest van verschillende interpretaties |
| en werden heel lang met een afwachtende houding toegepast op het | en werden heel lang met een afwachtende houding toegepast op het |
| terrein. Deze toestand is te wijten met name aan de beroepen ingesteld | terrein. Deze toestand is te wijten met name aan de beroepen ingesteld |
| in 1999 bij de Raad van State door sommige privé-eigenaars en | in 1999 bij de Raad van State door sommige privé-eigenaars en |
| verenigingen die hun belangen [1] verdedigen en aan de aanneming in | verenigingen die hun belangen [1] verdedigen en aan de aanneming in |
| oktober 2000 van een omstreden ministeriële [2] omzendbrief wat | oktober 2000 van een omstreden ministeriële [2] omzendbrief wat |
| betreft de wijze waarop de definitie van een afgesloten gebied erin | betreft de wijze waarop de definitie van een afgesloten gebied erin |
| geïnterpreteerd wordt. | geïnterpreteerd wordt. |
| Het komt er nu op aan dat alle ambtenaren die met de jachtpolitie | Het komt er nu op aan dat alle ambtenaren die met de jachtpolitie |
| belast worden die wetsbepalingen op dezelfde wijze begrijpen en op het | belast worden die wetsbepalingen op dezelfde wijze begrijpen en op het |
| terrein toepassen. Dit doet natuurlijk niets af aan het feit dat de | terrein toepassen. Dit doet natuurlijk niets af aan het feit dat de |
| interpretatie van die bepalingen per slot van zaken toekomt aan de | interpretatie van die bepalingen per slot van zaken toekomt aan de |
| parketten en rechtbanken. | parketten en rechtbanken. |
| 2. Wettelijke en rechtspraakreferenties | 2. Wettelijke en rechtspraakreferenties |
| 2.1. Wettelijke referenties | 2.1. Wettelijke referenties |
| - jachtwet van 28 februari 1882 : | - jachtwet van 28 februari 1882 : |
| * artikel 1, § 1, 10°, ingevoegd bij artikel 1 van het decreet van 14 | * artikel 1, § 1, 10°, ingevoegd bij artikel 1 van het decreet van 14 |
| juli 1994 (Belgisch Staatsblad van 28 september 1994); | juli 1994 (Belgisch Staatsblad van 28 september 1994); |
| * artikel 2ter, ingevoegd bij artikel 10 van voornoemd decreet; | * artikel 2ter, ingevoegd bij artikel 10 van voornoemd decreet; |
| - besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de | - besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de |
| hoogte van de afsluitingen bedoeld bij artikel 2ter, tweede lid, van | hoogte van de afsluitingen bedoeld bij artikel 2ter, tweede lid, van |
| de jachtwet van 28 februari 1882 (Belgisch Staatsblad van 10 juli | de jachtwet van 28 februari 1882 (Belgisch Staatsblad van 10 juli |
| 1999). | 1999). |
| 2.2. Rechtspraakreferenties | 2.2. Rechtspraakreferenties |
| - vonnis van 18 oktober 2006 van de rechtbank van eerste aanleg van | - vonnis van 18 oktober 2006 van de rechtbank van eerste aanleg van |
| Verviers, 10e Correctionele Kamer : | Verviers, 10e Correctionele Kamer : |
| - arrest nr. 198.192 van 24 november 2009 van de Raad van State; | - arrest nr. 198.192 van 24 november 2009 van de Raad van State; |
| - arrest van 4 oktober 2011 van het hof van beroep van Luik, 4e | - arrest van 4 oktober 2011 van het hof van beroep van Luik, 4e |
| Correctionele Kamer; | Correctionele Kamer; |
| - arrest van 22 februari 2012 van het Hof van Cassatie. | - arrest van 22 februari 2012 van het Hof van Cassatie. |
| 3. Context | 3. Context |
| Zoals alle levende wezens moet het grof wild beschikken over voedsel | Zoals alle levende wezens moet het grof wild beschikken over voedsel |
| om zich te voeden, over beschutting om te schuilen en over partners in | om zich te voeden, over beschutting om te schuilen en over partners in |
| voldoend aantal om zijn afstamming te waarborgen. | voldoend aantal om zijn afstamming te waarborgen. |
| De ruimte die een individu nodig heeft om aan het geheel van zijn | De ruimte die een individu nodig heeft om aan het geheel van zijn |
| behoeften te voldoen vormt wat men zijn vitaal domein noemt. Naar | behoeften te voldoen vormt wat men zijn vitaal domein noemt. Naar |
| gelang van de soorten zal het individu die ruimte geheel, gedeeltelijk | gelang van de soorten zal het individu die ruimte geheel, gedeeltelijk |
| of geenszins delen met vertegenwoordigers van zijn eigen soort. Die | of geenszins delen met vertegenwoordigers van zijn eigen soort. Die |
| deling kan permanent of seizoensgebonden zijn, waarbij al dan niet een | deling kan permanent of seizoensgebonden zijn, waarbij al dan niet een |
| geslacht of een leeftijdscategorie uitgesloten wordt. | geslacht of een leeftijdscategorie uitgesloten wordt. |
| Wat het soort ree betreft, bedraagt het vitale domein van een individu | Wat het soort ree betreft, bedraagt het vitale domein van een individu |
| hoogstens een tiental hectaren. Wat het soort hert betreft, bedraagt | hoogstens een tiental hectaren. Wat het soort hert betreft, bedraagt |
| het vitale domein van 700 tot 1 500 ha voor een hinde en van 1 500 tot | het vitale domein van 700 tot 1 500 ha voor een hinde en van 1 500 tot |
| 5 000 ha en meer voor een hert. Wat het soort everzwijn betreft, | 5 000 ha en meer voor een hert. Wat het soort everzwijn betreft, |
| bedraagt het vitale domein van 500 tot 5 000 ha voor de vrouwtjes en | bedraagt het vitale domein van 500 tot 5 000 ha voor de vrouwtjes en |
| van 1 500 tot 10 000 ha voor de mannetjes. Het gaat hier om ordes van | van 1 500 tot 10 000 ha voor de mannetjes. Het gaat hier om ordes van |
| grootte die louter ten indicatieve titel gegeven worden, daar de | grootte die louter ten indicatieve titel gegeven worden, daar de |
| oppervlakte van de vitale domeinen van die cijfers kan afwijken, met | oppervlakte van de vitale domeinen van die cijfers kan afwijken, met |
| name naar gelang van de rijkdom van het milieu of van de kalmte. | name naar gelang van de rijkdom van het milieu of van de kalmte. |
| De onvermijdelijke ontwikkeling van de bebouwing en de | De onvermijdelijke ontwikkeling van de bebouwing en de |
| communicatiewegen heeft in de loop der tijd een druk uitgeoefend op | communicatiewegen heeft in de loop der tijd een druk uitgeoefend op |
| het vitale domein van het grof wild. Soms kunnen de dieren van het | het vitale domein van het grof wild. Soms kunnen de dieren van het |
| soort grof wild slechts aan hun behoeften voldoen door de | soort grof wild slechts aan hun behoeften voldoen door de |
| overexploitatie van de hulpbronnen die beschikbaar zijn binnen het | overexploitatie van de hulpbronnen die beschikbaar zijn binnen het |
| bos, dat vandaag het grootste gedeelte van hun vitale domeinen vormt. | bos, dat vandaag het grootste gedeelte van hun vitale domeinen vormt. |
| Dat verschijnsel is de laatste decennia verergerd door de aanzienlijke | Dat verschijnsel is de laatste decennia verergerd door de aanzienlijke |
| toename van de populaties grof wild en vanwege het feit dat het | toename van de populaties grof wild en vanwege het feit dat het |
| publiek het bos binnendringt en zodoende de rust van de dieren in het | publiek het bos binnendringt en zodoende de rust van de dieren in het |
| gedrang brengt. | gedrang brengt. |
| Daar de Waalse wetgever vaststelt dat die stand van zaken plaatselijk | Daar de Waalse wetgever vaststelt dat die stand van zaken plaatselijk |
| nog toeneemt door de aanwezigheid in de bossen van talrijke | nog toeneemt door de aanwezigheid in de bossen van talrijke |
| afsluitingen die de verplaatsingen van het grof wild belemmeren tussen | afsluitingen die de verplaatsingen van het grof wild belemmeren tussen |
| jachtgebieden [3], heeft hij gewenst op dat vlak tussen te komen bij | jachtgebieden [3], heeft hij gewenst op dat vlak tussen te komen bij |
| de aanneming van het decreet van 14 juli 1994 houdende wijziging van | de aanneming van het decreet van 14 juli 1994 houdende wijziging van |
| de jachtwet van 28 februari 1882. | de jachtwet van 28 februari 1882. |
| 4. Toelichting over de wetsbepalingen | 4. Toelichting over de wetsbepalingen |
| 4.1. Artikel 1, § 1, 10°, en artikel 2ter, eerste lid, van de jachtwet | 4.1. Artikel 1, § 1, 10°, en artikel 2ter, eerste lid, van de jachtwet |
| Om aan te sporen tot de ontmanteling van de afsluitingen in de | Om aan te sporen tot de ontmanteling van de afsluitingen in de |
| jachtgebieden, heeft de Waalse wetgever dus besloten de jacht op grof | jachtgebieden, heeft de Waalse wetgever dus besloten de jacht op grof |
| wild te verbieden in de afgesloten gebieden [4] (cfr artikel 2ter van | wild te verbieden in de afgesloten gebieden [4] (cfr artikel 2ter van |
| de jachtwet, eerste lid) en het afgesloten gebied te definiëren als | de jachtwet, eerste lid) en het afgesloten gebied te definiëren als |
| volgt : « ieder jachtgebied of deel van jachtgebied dat voortdurend of | volgt : « ieder jachtgebied of deel van jachtgebied dat voortdurend of |
| tijdelijk afgesloten is door één of meer hindernissen die de vrije | tijdelijk afgesloten is door één of meer hindernissen die de vrije |
| verplaatsing van ieder soort grof wild hindert » (cf. artikel 1, § 1, | verplaatsing van ieder soort grof wild hindert » (cf. artikel 1, § 1, |
| 10°, van de jachtwet). | 10°, van de jachtwet). |
| Toelichting : | Toelichting : |
| Wat gestraft wordt is het feit dat gejaagd wordt op grof wild binnen | Wat gestraft wordt is het feit dat gejaagd wordt op grof wild binnen |
| een afgesloten gebied en dat dus de jacht bedreven wordt. | een afgesloten gebied en dat dus de jacht bedreven wordt. |
| De definitie van het jachtbedrijf is ruim en ligt vast in artikel 1, § | De definitie van het jachtbedrijf is ruim en ligt vast in artikel 1, § |
| 1, van de jachtwet van 28 februari 1882 « de handeling die erin | 1, van de jachtwet van 28 februari 1882 « de handeling die erin |
| bestaan wild te vangen of te doden, alsook zijn opzoeking of | bestaan wild te vangen of te doden, alsook zijn opzoeking of |
| achtervolging met hetzelfde doeleinde ». | achtervolging met hetzelfde doeleinde ». |
| De regels van de medeplichtigheid en het mededaderschap (mededader) | De regels van de medeplichtigheid en het mededaderschap (mededader) |
| zijn toepasselijk : bijgevolg kan niet alleen de jager sensu stricto | zijn toepasselijk : bijgevolg kan niet alleen de jager sensu stricto |
| gestraft worden, maar ook al degenen die meedoen aan het jachtbedrijf | gestraft worden, maar ook al degenen die meedoen aan het jachtbedrijf |
| (drijvers, organisatoren van de klopjacht, die volkomen bewust zijn | (drijvers, organisatoren van de klopjacht, die volkomen bewust zijn |
| van het feit dat ze in een afgesloten gebied jagen). | van het feit dat ze in een afgesloten gebied jagen). |
| Degene die de afsluiting geplaatst heeft, is niet per se schuldig aan | Degene die de afsluiting geplaatst heeft, is niet per se schuldig aan |
| de overtreding; hij kan slechts schuldig verklaard worden als het | de overtreding; hij kan slechts schuldig verklaard worden als het |
| vaststaat dat hij die afsluiting bewust heeft geplaatst om de jacht te | vaststaat dat hij die afsluiting bewust heeft geplaatst om de jacht te |
| vergemakkelijken en het wild binnen bedoeld gebied te houden. | vergemakkelijken en het wild binnen bedoeld gebied te houden. |
| De definitie van het afgesloten gebied die in artikel 1, § 1, 10°, van | De definitie van het afgesloten gebied die in artikel 1, § 1, 10°, van |
| de jachtwet vastligt, geeft aanleiding tot volgende toelichting : | de jachtwet vastligt, geeft aanleiding tot volgende toelichting : |
| a) het begrip "vrije verplaatsing" houdt in dat het grof wild zich | a) het begrip "vrije verplaatsing" houdt in dat het grof wild zich |
| altijd en zonder onnodige dwang moeten kunnen verplaatsen om | altijd en zonder onnodige dwang moeten kunnen verplaatsen om |
| rechtstreeks op de plekken te komen waar het zich zou kunnen voeden, | rechtstreeks op de plekken te komen waar het zich zou kunnen voeden, |
| verschuilen en voortplanten. | verschuilen en voortplanten. |
| Volgens de definitie van het afgesloten gebied komen zelfs tijdelijke | Volgens de definitie van het afgesloten gebied komen zelfs tijdelijke |
| hindernissen immers in aanmerking om het "afgesloten" karakter van een | hindernissen immers in aanmerking om het "afgesloten" karakter van een |
| gebied [5] te bepalen. Anderzijds hoeft het gebied niet volledig | gebied [5] te bepalen. Anderzijds hoeft het gebied niet volledig |
| omheind te zijn om als afgesloten te worden beschouwd vermits de | omheind te zijn om als afgesloten te worden beschouwd vermits de |
| definitie verwijst naar een gebied dat gedeeltelijk afgebakend is door | definitie verwijst naar een gebied dat gedeeltelijk afgebakend is door |
| één of meer hindernissen. Volgens de definitie houdt de mogelijke | één of meer hindernissen. Volgens de definitie houdt de mogelijke |
| aanwezigheid van verschillende hindernissen overigens ook in dat er | aanwezigheid van verschillende hindernissen overigens ook in dat er |
| een eventuele onderbreking tussen hen bestaat [6]. | een eventuele onderbreking tussen hen bestaat [6]. |
| Een hindernis van enkele meters, laat staan van enkele tientallen | Een hindernis van enkele meters, laat staan van enkele tientallen |
| meters, belemmert nauwelijks de verplaatsing van het grof wild. | meters, belemmert nauwelijks de verplaatsing van het grof wild. |
| Daarentegen doet een opening van enkele meters in een afsluiting van | Daarentegen doet een opening van enkele meters in een afsluiting van |
| verschillende honderdtallen meters weinig af aan het feit dat die | verschillende honderdtallen meters weinig af aan het feit dat die |
| afsluiting het grof wild ontegensprekelijk hindert in zijn | afsluiting het grof wild ontegensprekelijk hindert in zijn |
| verplaatsingen. | verplaatsingen. |
| De hindernis moet omvangrijk zijn zodat het coherent lijkt dat a | De hindernis moet omvangrijk zijn zodat het coherent lijkt dat a |
| priori geen rekening wordt gehouden met het bestaan van een afsluiting | priori geen rekening wordt gehouden met het bestaan van een afsluiting |
| van minder dan 300 meter lang en verwijderd van elk stuk afsluiting | van minder dan 300 meter lang en verwijderd van elk stuk afsluiting |
| met een minimale lengte van 100 meter. | met een minimale lengte van 100 meter. |
| Een afsluiting waarvan de lengte minder dan 300 meter bedraagt kan | Een afsluiting waarvan de lengte minder dan 300 meter bedraagt kan |
| evenwel beschouwd worden als een hindernis voor de vrije verplaatsing | evenwel beschouwd worden als een hindernis voor de vrije verplaatsing |
| van het grof wild : | van het grof wild : |
| - als ze niet bestond op de datum van ondertekening van deze | - als ze niet bestond op de datum van ondertekening van deze |
| omzendbrief, of als ze na die datum verlengd (of tot meer dan 1,20 m | omzendbrief, of als ze na die datum verlengd (of tot meer dan 1,20 m |
| verhoogd) werd; | verhoogd) werd; |
| - als ze het voorwerp uitmaakt van een klacht van de naburige houder | - als ze het voorwerp uitmaakt van een klacht van de naburige houder |
| van het jachtrecht die acht dat die afsluiting zoals ze geplaatst is | van het jachtrecht die acht dat die afsluiting zoals ze geplaatst is |
| en vanwege de configuratie van de plaats alleen dient om te beletten | en vanwege de configuratie van de plaats alleen dient om te beletten |
| dat de dieren zijn jachtgebied betreden; | dat de dieren zijn jachtgebied betreden; |
| b) het volstaat dat de vrije verplaatsing van één enkel soort grof | b) het volstaat dat de vrije verplaatsing van één enkel soort grof |
| wild [7] op de één of andere manier gehinderd wordt om het gebied als | wild [7] op de één of andere manier gehinderd wordt om het gebied als |
| afgesloten te beschouwen en, bijgevolg, om er de jacht op alle soorten | afgesloten te beschouwen en, bijgevolg, om er de jacht op alle soorten |
| grof wild te verbieden; | grof wild te verbieden; |
| c) de aard van de hindernissen die de vrije verplaatsing van het grof | c) de aard van de hindernissen die de vrije verplaatsing van het grof |
| wild belemmeren wordt niet nader bepaald in de definitie van het | wild belemmeren wordt niet nader bepaald in de definitie van het |
| afgesloten gebied. Het is dus een feitelijke kwestie, die al naar | afgesloten gebied. Het is dus een feitelijke kwestie, die al naar |
| gelang van het geval op het terrein beoordeeld moet worden [8]. | gelang van het geval op het terrein beoordeeld moet worden [8]. |
| Maar het is dan ook alleen maar een feitelijke kwestie. De intentie | Maar het is dan ook alleen maar een feitelijke kwestie. De intentie |
| heeft immers weinig belang : de doelstelling nagestreefd door het | heeft immers weinig belang : de doelstelling nagestreefd door het |
| bestaan van de afsluiting moet dus niet per se de belemmering van de | bestaan van de afsluiting moet dus niet per se de belemmering van de |
| vrije verplaatsing van het wild zijn. De afsluiting moet dus niet per | vrije verplaatsing van het wild zijn. De afsluiting moet dus niet per |
| se door de jager of op verzoek van de jager geplaatst worden : ze kan | se door de jager of op verzoek van de jager geplaatst worden : ze kan |
| het feit van derden zijn, al dan niet in overleg met de jager. | het feit van derden zijn, al dan niet in overleg met de jager. |
| Bijgevolg, indien er feitelijk belemmering van de vrije verplaatsing | Bijgevolg, indien er feitelijk belemmering van de vrije verplaatsing |
| van het grof wild is, is het gebied afgesloten in de zin van de | van het grof wild is, is het gebied afgesloten in de zin van de |
| jachtwet. | jachtwet. |
| 4.2. Artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en | 4.2. Artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en |
| besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de | besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot bepaling van de |
| hoogte van de afsluitingen bedoeld in artikel 2ter, tweede lid, van de | hoogte van de afsluitingen bedoeld in artikel 2ter, tweede lid, van de |
| jachtwet | jachtwet |
| Artikel 2ter, eerste lid, van de wet formuleert een algemene regel | Artikel 2ter, eerste lid, van de wet formuleert een algemene regel |
| (het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden). | (het verbod van jacht op grof wild in de afgesloten gebieden). |
| De Waalse wetgever heeft evenwel voorzien in een afwijking van die | De Waalse wetgever heeft evenwel voorzien in een afwijking van die |
| algemene regel door erop te wijzen dat de terreinen of delen van | algemene regel door erop te wijzen dat de terreinen of delen van |
| terreinen omringd met afsluitingen geplaatst voor de veiligheid van | terreinen omringd met afsluitingen geplaatst voor de veiligheid van |
| mensen, alsook voor de bescherming van teelten en het houden van vee | mensen, alsook voor de bescherming van teelten en het houden van vee |
| niet vielen onder dat verbod van jacht op grof wild (cfr artikel 2ter | niet vielen onder dat verbod van jacht op grof wild (cfr artikel 2ter |
| van de jachtwet, tweede lid). Met andere woorden, de Waalse wetgever | van de jachtwet, tweede lid). Met andere woorden, de Waalse wetgever |
| heeft erkend dat de handhaving (of het plaatsen) van die afsluitingen | heeft erkend dat de handhaving (of het plaatsen) van die afsluitingen |
| noodzakelijk kon zijn in andere omstandigheden en dan de bovenhand zou | noodzakelijk kon zijn in andere omstandigheden en dan de bovenhand zou |
| krijgen op de noodzaak om de vrije verplaatsing van het grof wild te | krijgen op de noodzaak om de vrije verplaatsing van het grof wild te |
| garanderen. | garanderen. |
| In dat kader heeft hij de Waalse Regering ertoe gemachtigd de hoogte | In dat kader heeft hij de Waalse Regering ertoe gemachtigd de hoogte |
| van de betrokken afsluitingen te bepalen, rekening houdend met de | van de betrokken afsluitingen te bepalen, rekening houdend met de |
| doelstellingen - veiligheid, bescherming van teelten of houden van vee | doelstellingen - veiligheid, bescherming van teelten of houden van vee |
| - die hun handhaving (of plaatsing) wilde nastreven. | - die hun handhaving (of plaatsing) wilde nastreven. |
| Die hoogte werd door de Waalse Regering vastgelegd op 1,20 m maximum | Die hoogte werd door de Waalse Regering vastgelegd op 1,20 m maximum |
| voor de bescherming van teelten en het houden van vee en op 5 m | voor de bescherming van teelten en het houden van vee en op 5 m |
| maximum voor de veiligheid van mensen (cf. besluit van de Waalse | maximum voor de veiligheid van mensen (cf. besluit van de Waalse |
| Regering van 3 juni 1999, artikel 1). | Regering van 3 juni 1999, artikel 1). |
| Toelichting : | Toelichting : |
| Door een maximale hoogte van 1,20 m te bepalen voor de bescherming van | Door een maximale hoogte van 1,20 m te bepalen voor de bescherming van |
| teelten, heeft de toenmalige Regering duidelijk aangegeven dat de | teelten, heeft de toenmalige Regering duidelijk aangegeven dat de |
| handhaving of het plaatsen van die afsluitingen slechts voor de door | handhaving of het plaatsen van die afsluitingen slechts voor de door |
| everzwijnen toegebrachte schade echt gerechtvaardigd was. | everzwijnen toegebrachte schade echt gerechtvaardigd was. |
| Wat betreft de afsluitingen die de veiligheid van mensen waarborgen, | Wat betreft de afsluitingen die de veiligheid van mensen waarborgen, |
| kunnen verschillende situaties in overweging genomen worden : | kunnen verschillende situaties in overweging genomen worden : |
| afsluitingen rondom militaire installaties, rondom steengroeven, langs | afsluitingen rondom militaire installaties, rondom steengroeven, langs |
| autosnelwegen, ... Aanvankelijk heeft de Regering het niet nuttig | autosnelwegen, ... Aanvankelijk heeft de Regering het niet nuttig |
| geacht om een maximumhoogte voor dat type afsluiting uitdrukkelijk | geacht om een maximumhoogte voor dat type afsluiting uitdrukkelijk |
| vast te leggen. Als antwoord op een bezwaar van de Raad van State | vast te leggen. Als antwoord op een bezwaar van de Raad van State |
| heeft ze die hoogte uiteindelijk willekeurig op 5 m vastgelegd. | heeft ze die hoogte uiteindelijk willekeurig op 5 m vastgelegd. |
| Om in aanmerking te komen voor de niet-toepassing van het verbod van | Om in aanmerking te komen voor de niet-toepassing van het verbod van |
| jacht op grof wild waarin artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet | jacht op grof wild waarin artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet |
| voorziet, moet de plaatsing van de afsluiting gerechtvaardigd worden | voorziet, moet de plaatsing van de afsluiting gerechtvaardigd worden |
| door een objectieve reden - de bescherming van teelten bijvoorbeeld - | door een objectieve reden - de bescherming van teelten bijvoorbeeld - |
| daar de hoogte alleen niet volstaat. Het loutere feit dat een | daar de hoogte alleen niet volstaat. Het loutere feit dat een |
| omheining die een gebied of een gedeelte van een gebied afsluit niet | omheining die een gebied of een gedeelte van een gebied afsluit niet |
| hoger is dan 1,2 m, wil dus nog niet zeggen dat ze geen enkel probleem | hoger is dan 1,2 m, wil dus nog niet zeggen dat ze geen enkel probleem |
| levert. Dit zou erop neerkomen dat men zou aannemen dat ze geacht | levert. Dit zou erop neerkomen dat men zou aannemen dat ze geacht |
| wordt ambtshalve een rol te vervullen i.v.m. de bescherming van | wordt ambtshalve een rol te vervullen i.v.m. de bescherming van |
| teelten of het houden van vee. Welnu, indien een afsluiting van 1,2 m | teelten of het houden van vee. Welnu, indien een afsluiting van 1,2 m |
| hoog [9], die langs een vlakte geplaatst wordt, daadwerkelijk als een | hoog [9], die langs een vlakte geplaatst wordt, daadwerkelijk als een |
| beschermingsomheining beschouwd moet worden, is dit beslist het geval | beschermingsomheining beschouwd moet worden, is dit beslist het geval |
| niet meer als ze geplaatst wordt binnen een bosje, waar ze slechts | niet meer als ze geplaatst wordt binnen een bosje, waar ze slechts |
| dient om het jachtgebied af te sluiten en zodoende te trachten er de | dient om het jachtgebied af te sluiten en zodoende te trachten er de |
| everzwijnen in te houden. | everzwijnen in te houden. |
| 4.3. Artikel 8 van de jachtwet | 4.3. Artikel 8 van de jachtwet |
| Artikel 8 verbiedt met name het gebruik van tuigen die geschikt zijn | Artikel 8 verbiedt met name het gebruik van tuigen die geschikt zijn |
| om het vangen of doden van het wild te vergemakkelijken. Deze bepaling | om het vangen of doden van het wild te vergemakkelijken. Deze bepaling |
| is in feite even oud als de jachtwet. In bijzondere omstandigheden kan | is in feite even oud als de jachtwet. In bijzondere omstandigheden kan |
| een afsluiting eventueel als verboden tuig beschouwd worden krachtens | een afsluiting eventueel als verboden tuig beschouwd worden krachtens |
| artikel 8. | artikel 8. |
| Toelichting : | Toelichting : |
| Afsluitingen kunnen beschouwd worden als tuig in de zin van artikel 8 | Afsluitingen kunnen beschouwd worden als tuig in de zin van artikel 8 |
| van de wet enkel en alleen als ze werkelijk en opzettelijk dienen om | van de wet enkel en alleen als ze werkelijk en opzettelijk dienen om |
| het opgejaagde wild te "begeleiden" naar een verplichte doorgang waar | het opgejaagde wild te "begeleiden" naar een verplichte doorgang waar |
| het makkelijk geschoten kan worden (principe van de « trechter »). | het makkelijk geschoten kan worden (principe van de « trechter »). |
| Dergelijke omheiningen worden doorgaans met opzet geplaatst door de | Dergelijke omheiningen worden doorgaans met opzet geplaatst door de |
| houder van het jachtrecht. | houder van het jachtrecht. |
| Daarentegen is een gewone omheining die een jachtgebied (of een | Daarentegen is een gewone omheining die een jachtgebied (of een |
| gedeelte van een jachtgebied) afsluit op zich geen tuig in de zin van | gedeelte van een jachtgebied) afsluit op zich geen tuig in de zin van |
| artikel 8 van de jachtwet, om de reden dat ze een rol zou vervullen | artikel 8 van de jachtwet, om de reden dat ze een rol zou vervullen |
| door het wild in het jachtgebied te houden. De aanwezigheid van een | door het wild in het jachtgebied te houden. De aanwezigheid van een |
| omheining in de nabijheid van sommige schietposten stelt ook geen | omheining in de nabijheid van sommige schietposten stelt ook geen |
| problemen ten opzichte van dat artikel 8. | problemen ten opzichte van dat artikel 8. |
| Anderzijds, voor zover de dienst zelf de verwijdering eist van delen | Anderzijds, voor zover de dienst zelf de verwijdering eist van delen |
| van omheiningen die niet gerechtvaardigd zijn door de bescherming van | van omheiningen die niet gerechtvaardigd zijn door de bescherming van |
| vlaktes, door het houden van vee of door de veiligheid van mensen, kan | vlaktes, door het houden van vee of door de veiligheid van mensen, kan |
| er geen sprake van zijn dat hij ook eist dat schietposten verboden | er geen sprake van zijn dat hij ook eist dat schietposten verboden |
| worden in de nabijheid van de gecreëerde openingen. | worden in de nabijheid van de gecreëerde openingen. |
| Zoals bepaald bij het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e | Zoals bepaald bij het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e |
| correctionele kamer van het hof van beroep van Luik, als de wetgever | correctionele kamer van het hof van beroep van Luik, als de wetgever |
| de omheiningen ambtshalve als tuig in de zin van artikel 8 had willen | de omheiningen ambtshalve als tuig in de zin van artikel 8 had willen |
| beschouwen, zou hij niet nagelaten hebben de jachtwet dientengevolge | beschouwen, zou hij niet nagelaten hebben de jachtwet dientengevolge |
| aan te vullen door er uitdrukkelijk gewag in te maken van omheiningen, | aan te vullen door er uitdrukkelijk gewag in te maken van omheiningen, |
| alsook van netten, strikken, wildklemmen, stroppen en al dan niet | alsook van netten, strikken, wildklemmen, stroppen en al dan niet |
| vergiftigde lokazen. | vergiftigde lokazen. |
| Opdat alle met de jachtpolitie belaste ambtenaren dezelfde houding | Opdat alle met de jachtpolitie belaste ambtenaren dezelfde houding |
| zouden aannemen ten opzichte van de toepassing van de onder punt 4 | zouden aannemen ten opzichte van de toepassing van de onder punt 4 |
| toegelichte wetsbepalingen, worden de volgende richtlijnen aangenomen. | toegelichte wetsbepalingen, worden de volgende richtlijnen aangenomen. |
| 5. Richtlijnen | 5. Richtlijnen |
| 5.1. Wat de methode betreft | 5.1. Wat de methode betreft |
| Om te bepalen of een gegeven gebied het voorwerp uitmaakt van het | Om te bepalen of een gegeven gebied het voorwerp uitmaakt van het |
| verbod van jacht op grof wild bedoeld in artikel 2ter van de jachtwet, | verbod van jacht op grof wild bedoeld in artikel 2ter van de jachtwet, |
| zal gebruik gemaakt worden van onderstaande analyserooster, zonder | zal gebruik gemaakt worden van onderstaande analyserooster, zonder |
| omzetting van de volgorde van de vragen die gesteld dienen te worden : | omzetting van de volgorde van de vragen die gesteld dienen te worden : |
| Eerste vraag : | Eerste vraag : |
| Is het jachtgebied afgesloten in de zin van de jachtwet ? Met andere | Is het jachtgebied afgesloten in de zin van de jachtwet ? Met andere |
| woorden, is er een belemmering van de vrije verplaatsing van één of | woorden, is er een belemmering van de vrije verplaatsing van één of |
| meer soorten grof wild zoals hierboven aangegeven (punt 4.2.1.) ? | meer soorten grof wild zoals hierboven aangegeven (punt 4.2.1.) ? |
| Zoals ook hierboven aangeven, moet die belemmering relevant zijn ten | Zoals ook hierboven aangeven, moet die belemmering relevant zijn ten |
| opzichte van het betrokken gebied. | opzichte van het betrokken gebied. |
| Tweede vraag : | Tweede vraag : |
| Indien de vrije verplaatsing daadwerkelijk belemmerd wordt, kan de | Indien de vrije verplaatsing daadwerkelijk belemmerd wordt, kan de |
| hindernis/kunnen de hindernissen grechtvaardigd worden door : | hindernis/kunnen de hindernissen grechtvaardigd worden door : |
| - of de veiligheid van mensen ? | - of de veiligheid van mensen ? |
| - of de bescherming van teelten ? | - of de bescherming van teelten ? |
| - of het houden van vee ? | - of het houden van vee ? |
| Derde vraag : | Derde vraag : |
| Als het antwoord op de tweede vraag positief is, wordt de door de | Als het antwoord op de tweede vraag positief is, wordt de door de |
| Waalse Regering vastgelegde maximumhoogte, met name 1,20 m voor de | Waalse Regering vastgelegde maximumhoogte, met name 1,20 m voor de |
| bescherming van teelten en het houden van vee en 5 m voor de | bescherming van teelten en het houden van vee en 5 m voor de |
| veiligheid van mensen, in acht genomen ? | veiligheid van mensen, in acht genomen ? |
| Als de antwoorden op de 2e en de 3e vraag positief zijn, zijn de | Als de antwoorden op de 2e en de 3e vraag positief zijn, zijn de |
| nodige voorwaarden voor de vaststelling van de overtreding niet | nodige voorwaarden voor de vaststelling van de overtreding niet |
| vervuld. | vervuld. |
| Daarentegen zijn de voorwaarden vervuld als het antwoord op één van de | Daarentegen zijn de voorwaarden vervuld als het antwoord op één van de |
| twee laatste vragen negatief is. | twee laatste vragen negatief is. |
| Daar de algemene regel de bestraffing van de belemmering is, heeft | Daar de algemene regel de bestraffing van de belemmering is, heeft |
| logischerwijs het verbod de overhand in geval van twijfel betreffende | logischerwijs het verbod de overhand in geval van twijfel betreffende |
| een positief antwoord op de tweede vraag. | een positief antwoord op de tweede vraag. |
| Om twijfels zoveel mogelijk weg te nemen, worden de volgende gegevens | Om twijfels zoveel mogelijk weg te nemen, worden de volgende gegevens |
| verstrekt : | verstrekt : |
| Openbare veiligheid : | Openbare veiligheid : |
| De omheiningen die op initiatief of met de toestemming van de | De omheiningen die op initiatief of met de toestemming van de |
| wegbeheerder langs wegen worden geplaatst om de openbare veiligheid te | wegbeheerder langs wegen worden geplaatst om de openbare veiligheid te |
| waarborgen vormen een belemmering voor de vrije verplaatsing van het | waarborgen vormen een belemmering voor de vrije verplaatsing van het |
| grof wild, maar moeten niet in overweging genomen worden om te bepalen | grof wild, maar moeten niet in overweging genomen worden om te bepalen |
| of het gaat om een afgesloten gebied waar de jacht op grof wild | of het gaat om een afgesloten gebied waar de jacht op grof wild |
| verboden moet worden [10]. Dit geldt doorgaans ook voor de omheiningen | verboden moet worden [10]. Dit geldt doorgaans ook voor de omheiningen |
| die rondom sommige domeinen door hun beheerders geplaatst worden om | die rondom sommige domeinen door hun beheerders geplaatst worden om |
| personen de toegang ertoe te ontzeggen om veiligheidsredenen (in het | personen de toegang ertoe te ontzeggen om veiligheidsredenen (in het |
| bijzonder de domeinen van Landsverdediging en de | bijzonder de domeinen van Landsverdediging en de |
| steengroevegebieden...). | steengroevegebieden...). |
| Bescherming van teelten : | Bescherming van teelten : |
| De afsluitingen voor de bescherming van teelten moeten geplaatst | De afsluitingen voor de bescherming van teelten moeten geplaatst |
| worden aan de rand van de bosmassieven of in de buurt van de bosrand. | worden aan de rand van de bosmassieven of in de buurt van de bosrand. |
| Er moet evenwel redelijkerwijs aangenomen worden dat een jager een | Er moet evenwel redelijkerwijs aangenomen worden dat een jager een |
| afsluiting ter bescherming van vlaktes plaatst, die niet nauwkeurig de | afsluiting ter bescherming van vlaktes plaatst, die niet nauwkeurig de |
| omtrek van de bosrand zou volgen maar om evidente besparingsredenen af | omtrek van de bosrand zou volgen maar om evidente besparingsredenen af |
| en toe sommige bosuitgroeisels zou doorkruisen. | en toe sommige bosuitgroeisels zou doorkruisen. |
| Anderzijds moet eveneens redelijkerwijs aangenomen worden dat een | Anderzijds moet eveneens redelijkerwijs aangenomen worden dat een |
| jager wiens jachtgebied de vlakte niet aangrenst maar die in het | jager wiens jachtgebied de vlakte niet aangrenst maar die in het |
| verleden al aanzienlijke schade heeft moeten vergoeden (en die | verleden al aanzienlijke schade heeft moeten vergoeden (en die |
| daadwerkelijk heeft vergoed) die het grof wild aan de naburige vlakte | daadwerkelijk heeft vergoed) die het grof wild aan de naburige vlakte |
| had toegebracht, een afsluiting mag plaatsen ter bescherming van de | had toegebracht, een afsluiting mag plaatsen ter bescherming van de |
| vlakte op zijn grondgebied als zijn buurman, wiens grondgebied de | vlakte op zijn grondgebied als zijn buurman, wiens grondgebied de |
| vlakte aangrenst, erin volhardt geen efficiënte preventiemaatregelen | vlakte aangrenst, erin volhardt geen efficiënte preventiemaatregelen |
| te nemen tegen die schade, bijvoorbeeld de plaatsing van een | te nemen tegen die schade, bijvoorbeeld de plaatsing van een |
| doeltreffende en reglementaire beschermingsomheining tussen het bos en | doeltreffende en reglementaire beschermingsomheining tussen het bos en |
| de vlakte. Dit doet geen afbreuk aan het recht van die buurman om de | de vlakte. Dit doet geen afbreuk aan het recht van die buurman om de |
| gegrondheid van het gebrek aan voorzorg dat hem aldus verweten zou | gegrondheid van het gebrek aan voorzorg dat hem aldus verweten zou |
| worden te betwisten en om de verwijdering van de omheining te eisen | worden te betwisten en om de verwijdering van de omheining te eisen |
| omdat ze volgens hem geen reden tot bestaan heeft. | omdat ze volgens hem geen reden tot bestaan heeft. |
| In het bijzondere geval van een jachtgebied waarin (dus niet aan de | In het bijzondere geval van een jachtgebied waarin (dus niet aan de |
| periferie) een omheinde ruimte bestaat, die al dan niet | periferie) een omheinde ruimte bestaat, die al dan niet |
| gerechtvaardigd kan worden door de noodzaak om planten of bomen tegen | gerechtvaardigd kan worden door de noodzaak om planten of bomen tegen |
| het wild te beschermen, blijft de jacht op grof wild toegelaten op het | het wild te beschermen, blijft de jacht op grof wild toegelaten op het |
| grondgebied buiten die omheinde ruimte, waar ze verboden is. | grondgebied buiten die omheinde ruimte, waar ze verboden is. |
| Natuurlijk moet vastgesteld worden dat het noodzakelijk is een echte | Natuurlijk moet vastgesteld worden dat het noodzakelijk is een echte |
| aanplanting te beschermen en moet afgezien worden van elke list die | aanplanting te beschermen en moet afgezien worden van elke list die |
| erin bestaat de omheinde ruimte op te nemen in een voorziening die | erin bestaat de omheinde ruimte op te nemen in een voorziening die |
| klaarblijkelijk bestemd is om het gebied af te sluiten. | klaarblijkelijk bestemd is om het gebied af te sluiten. |
| 5.2. Wat de gevolgen van de vastgestelde onwettigheid betreft | 5.2. Wat de gevolgen van de vastgestelde onwettigheid betreft |
| Eerste periode : voorrang aan preventie en dus aan waarschuwing | Eerste periode : voorrang aan preventie en dus aan waarschuwing |
| Sommige houders van het jachtrecht hebben mogelijkerwijs ten onrechte | Sommige houders van het jachtrecht hebben mogelijkerwijs ten onrechte |
| geacht dat hun grondgebied niet als afgesloten beschouwd werd. | geacht dat hun grondgebied niet als afgesloten beschouwd werd. |
| De met de jachtpolitie belaste ambtenaren zijn immers gedurende | De met de jachtpolitie belaste ambtenaren zijn immers gedurende |
| verschillende jaren niet of weinig tussengekomen om het verbod van | verschillende jaren niet of weinig tussengekomen om het verbod van |
| jacht op grof wild te doen naleven in de afgesloten gebieden sinds de | jacht op grof wild te doen naleven in de afgesloten gebieden sinds de |
| inwerkingtreding ervan op 1 juli 2000, met name om de redenen | inwerkingtreding ervan op 1 juli 2000, met name om de redenen |
| aangehaald onder punt 1 (omstreden interpretatieve omzendbrief en | aangehaald onder punt 1 (omstreden interpretatieve omzendbrief en |
| beroepen ingesteld bij de Raad van State). | beroepen ingesteld bij de Raad van State). |
| Rekening houdend met die stand van zaken, werden de meeste houders van | Rekening houdend met die stand van zaken, werden de meeste houders van |
| het jachtrecht wier jachtgebied als afgesloten beschouwd moet worden | het jachtrecht wier jachtgebied als afgesloten beschouwd moet worden |
| daarvan door de DFN (Directie Natuur en Bossen) op de hoogte gebracht | daarvan door de DFN (Directie Natuur en Bossen) op de hoogte gebracht |
| tijdens de twee laatste jachtseizoenen en werd hen gevraagd hun | tijdens de twee laatste jachtseizoenen en werd hen gevraagd hun |
| omheiningen te verwijderen of te verlagen, zodat ze op termijn op zijn | omheiningen te verwijderen of te verlagen, zodat ze op termijn op zijn |
| minst niet meer zouden verkeren in een overtredingstoestand | minst niet meer zouden verkeren in een overtredingstoestand |
| vergelijkbaar met die welke aanleiding heeft gegeven tot het vonnis | vergelijkbaar met die welke aanleiding heeft gegeven tot het vonnis |
| van het hof van beroep van Luik van 4 oktober 2011, bevestigd bij het | van het hof van beroep van Luik van 4 oktober 2011, bevestigd bij het |
| arrest van het Hof van Cassatie van 22 februari 2012. Daar ze | arrest van het Hof van Cassatie van 22 februari 2012. Daar ze |
| ingestemd hebben met een programma tot ontmanteling van de | ingestemd hebben met een programma tot ontmanteling van de |
| omheiningen, werd geen proces-verbaal opgemaakt. | omheiningen, werd geen proces-verbaal opgemaakt. |
| Die waarschuwingsstap zal dit jaar voortgezet worden ten opzichte van | Die waarschuwingsstap zal dit jaar voortgezet worden ten opzichte van |
| de houders van het jachtrecht die nog niet geïdentificeerd zouden zijn | de houders van het jachtrecht die nog niet geïdentificeerd zouden zijn |
| of die zouden verkeren in een toestand die niet voldoet aan de | of die zouden verkeren in een toestand die niet voldoet aan de |
| richtlijnen van deze omzendbrief, ondanks een eerste aanpassing van | richtlijnen van deze omzendbrief, ondanks een eerste aanpassing van |
| hun omheiningen om niet te verkeren in een overtredingstoestand | hun omheiningen om niet te verkeren in een overtredingstoestand |
| vergelijkbaar met die welke het voorwerp is van voornoemde | vergelijkbaar met die welke het voorwerp is van voornoemde |
| rechtspraak. | rechtspraak. |
| Ze zullen erom verzocht worden uiterlijk 1 mei 2014 elke omheining te | Ze zullen erom verzocht worden uiterlijk 1 mei 2014 elke omheining te |
| verwijderen of te verlagen die een belangrijke belemmering vormt voor | verwijderen of te verlagen die een belangrijke belemmering vormt voor |
| de vrije verplaatsing van het grof wild en waarvoor het voordeel van | de vrije verplaatsing van het grof wild en waarvoor het voordeel van |
| de toepassing van de afwijking bepaald bij artikel 2ter, tweede lid, | de toepassing van de afwijking bepaald bij artikel 2ter, tweede lid, |
| van de jachtwet niet aangehaald kan worden. In geval van | van de jachtwet niet aangehaald kan worden. In geval van |
| meningsverschillen tussen de houder van het jachtrecht en de directeur | meningsverschillen tussen de houder van het jachtrecht en de directeur |
| van de buitendiensten over de verplichting tot ontmanteling of | van de buitendiensten over de verplichting tot ontmanteling of |
| verwijdering van een omheining, wordt het geschil ter kennis gebracht | verwijdering van een omheining, wordt het geschil ter kennis gebracht |
| van de inspecteur-generaal van de DNF, die zal beslissen. | van de inspecteur-generaal van de DNF, die zal beslissen. |
| Er zal aan de houders van het jachtrecht meegedeeld worden dat, indien | Er zal aan de houders van het jachtrecht meegedeeld worden dat, indien |
| ze niet kunnen voldoen aan de verplichting, daar de eigenaars zich | ze niet kunnen voldoen aan de verplichting, daar de eigenaars zich |
| immers altijd kunnen verzetten tegen de verwijdering of de verlaging | immers altijd kunnen verzetten tegen de verwijdering of de verlaging |
| van de omheiningen, ze geen andere keus zullen hebben om het grof wild | van de omheiningen, ze geen andere keus zullen hebben om het grof wild |
| te reguleren dan te verzoeken om de vernietigingsvergunning | te reguleren dan te verzoeken om de vernietigingsvergunning |
| overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 van het besluit van de Waalse | overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 van het besluit van de Waalse |
| Regering van 18 oktober 2002 waarbij de vernietiging van sommige | Regering van 18 oktober 2002 waarbij de vernietiging van sommige |
| soorten wild mogelijk gemaakt wordt. | soorten wild mogelijk gemaakt wordt. |
| In dat verband zal eraan herinnerd worden dat vergunningen | In dat verband zal eraan herinnerd worden dat vergunningen |
| overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 slechts verleend kunnen worden, | overeenkomstig de artikelen 28 tot 31 slechts verleend kunnen worden, |
| onder andere, als aanzienlijke schade geconstateerd wordt of te | onder andere, als aanzienlijke schade geconstateerd wordt of te |
| duchten is (bewijs door de aanvrager te leveren) en op voorwaarde dat | duchten is (bewijs door de aanvrager te leveren) en op voorwaarde dat |
| het grof wild niet tijdens de jachtperiode gevoed wordt [11] (cf. art. | het grof wild niet tijdens de jachtperiode gevoed wordt [11] (cf. art. |
| van het besluit van de Waalse Regering van 18 oktober 2002). | van het besluit van de Waalse Regering van 18 oktober 2002). |
| Anderzijds worden dergelijke vernietigingsvergunningen nooit op | Anderzijds worden dergelijke vernietigingsvergunningen nooit op |
| recurrente wijze jaarlijks toegekend, op gevaar af een verhulde jacht | recurrente wijze jaarlijks toegekend, op gevaar af een verhulde jacht |
| te dekken. De begunstigden van die vernietigingsvergunningen zullen | te dekken. De begunstigden van die vernietigingsvergunningen zullen |
| dan ook uitdrukkelijk aangespoord worden om zoveel mogelijk dieren te | dan ook uitdrukkelijk aangespoord worden om zoveel mogelijk dieren te |
| verwijderen zodat hen minstens enige tijd aanzienlijke schade wordt | verwijderen zodat hen minstens enige tijd aanzienlijke schade wordt |
| bespaard. | bespaard. |
| Tweede periode : systematische repressie | Tweede periode : systematische repressie |
| Vanaf 1 mei 2014 zal systematisch geverbaliseerd worden, met | Vanaf 1 mei 2014 zal systematisch geverbaliseerd worden, met |
| overdracht aan het Parket. | overdracht aan het Parket. |
| De verbalisant moet : | De verbalisant moet : |
| - de feitelijke toestand goed beschrijven, aan de hand van de | - de feitelijke toestand goed beschrijven, aan de hand van de |
| analyserooster opgenomen onder punt 5.1. Enkele houders van het | analyserooster opgenomen onder punt 5.1. Enkele houders van het |
| jachtrecht hebben zich soms achter nogal grove rechtvaardigingen | jachtrecht hebben zich soms achter nogal grove rechtvaardigingen |
| verscholen om het bestaan van de overtreding te betwisten [12]. | verscholen om het bestaan van de overtreding te betwisten [12]. |
| Ongeacht het vals voorwendsel dat desgevallend aangehaald zou worden, | Ongeacht het vals voorwendsel dat desgevallend aangehaald zou worden, |
| zal de wil om de geest van de wetgever af te leiden goed tot uiting | zal de wil om de geest van de wetgever af te leiden goed tot uiting |
| moeten komen in het proces-verbaal; | moeten komen in het proces-verbaal; |
| - de personen identificeren die schuldig zijn aan het misdrijf, met | - de personen identificeren die schuldig zijn aan het misdrijf, met |
| name hoofdzakelijk de organisator van de jacht, alsook de jager in | name hoofdzakelijk de organisator van de jacht, alsook de jager in |
| jachttoestand die er volkomen van bewust is op grof wild te jagen in | jachttoestand die er volkomen van bewust is op grof wild te jagen in |
| een afgesloten gebied. Elke overtreding vereist immers niet alleen een | een afgesloten gebied. Elke overtreding vereist immers niet alleen een |
| materieel, maar ook een moreel element. De telling van de | materieel, maar ook een moreel element. De telling van de |
| klopjachtposten ten opzichte van de omheiningen of het plan van de | klopjachtposten ten opzichte van de omheiningen of het plan van de |
| klopjachten met melding van de plaats van de omheiningen kan van groot | klopjachten met melding van de plaats van de omheiningen kan van groot |
| nut zijn om aan te tonen dat de jager er volkomen van bewust was in | nut zijn om aan te tonen dat de jager er volkomen van bewust was in |
| een afgesloten gebied te jagen. | een afgesloten gebied te jagen. |
| 6. Slotbepaling | 6. Slotbepaling |
| De omzendbrief nr. 2.650 van 12 oktober 2000 betreffende de definitie | De omzendbrief nr. 2.650 van 12 oktober 2000 betreffende de definitie |
| « afgesloten gebied » bedoeld in artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet | « afgesloten gebied » bedoeld in artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet |
| van 28 februari 1882, het besluit van de Waalse Regering van 3 juni | van 28 februari 1882, het besluit van de Waalse Regering van 3 juni |
| 1999 tot bepaling van de hoogte van de afsluitingen bedoeld bij | 1999 tot bepaling van de hoogte van de afsluitingen bedoeld bij |
| artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en het | artikel 2ter, tweede lid, van de jachtwet van 28 februari 1882 en het |
| besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot wijziging van het | besluit van de Waalse Regering van 3 juni 1999 tot wijziging van het |
| besluit van de Waalse Regering van 13 juli 1995 waarbij de | besluit van de Waalse Regering van 13 juli 1995 waarbij de |
| vernietiging van sommige soorten wild wordt toegelaten en tot bepaling | vernietiging van sommige soorten wild wordt toegelaten en tot bepaling |
| van de voorwaarden tot vernietiging van grof wild in de afgesloten | van de voorwaarden tot vernietiging van grof wild in de afgesloten |
| gebieden bedoeld in artikel 2ter, eerste lid 1, van de jachtwet van 28 | gebieden bedoeld in artikel 2ter, eerste lid 1, van de jachtwet van 28 |
| februari 1882 wordt uitdrukkelijk opgeheven. | februari 1882 wordt uitdrukkelijk opgeheven. |
| Namen, 19 november 2013. | Namen, 19 november 2013. |
| De Minister van Openbare werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, | De Minister van Openbare werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, |
| Natuur, Bossen en Erfgoed, | Natuur, Bossen en Erfgoed, |
| C. DI ANTONIO | C. DI ANTONIO |
| _______ | _______ |
| Nota's | Nota's |
| [1] De Raad van State heeft zich na meer dan tien jaar procedure over | [1] De Raad van State heeft zich na meer dan tien jaar procedure over |
| deze beroepen uitgesproken (cfr arrest nr. 198.192 van 24 november | deze beroepen uitgesproken (cfr arrest nr. 198.192 van 24 november |
| 2009). | 2009). |
| [2] Omzendbrief van 12 oktober 2000 van de Minister J. Happart | [2] Omzendbrief van 12 oktober 2000 van de Minister J. Happart |
| (Belgisch Staatsblad van 7 november 2000), die werd voorgelegd aan de | (Belgisch Staatsblad van 7 november 2000), die werd voorgelegd aan de |
| Waalse Regering, die er slechts voor een beperkte periode (tot 30 juni | Waalse Regering, die er slechts voor een beperkte periode (tot 30 juni |
| 2001) mee ingestemd heeft, zoals aangegeven in het besluit van de | 2001) mee ingestemd heeft, zoals aangegeven in het besluit van de |
| toenmalige Regering. | toenmalige Regering. |
| [3] Jachtgebieden waarvan de oppervlaktes doorgaans veel kleiner zijn | [3] Jachtgebieden waarvan de oppervlaktes doorgaans veel kleiner zijn |
| dan die van de vitale domeinen van een hert of een everzwijn. | dan die van de vitale domeinen van een hert of een everzwijn. |
| [4] Dat verbod, dat slechts het grof wild betreft, is in werking | [4] Dat verbod, dat slechts het grof wild betreft, is in werking |
| getreden op 1 juli 2000. De jacht op klein wild, waterwild en ander | getreden op 1 juli 2000. De jacht op klein wild, waterwild en ander |
| wild blijft dus wel degelijk toegelaten. | wild blijft dus wel degelijk toegelaten. |
| [5] Bijvoorbeeld, het feit dat tijdens jachtdagen hekken worden | [5] Bijvoorbeeld, het feit dat tijdens jachtdagen hekken worden |
| geopend bij de ingangspunten in een jachtgebied dat met een omheining | geopend bij de ingangspunten in een jachtgebied dat met een omheining |
| afgesloten is doet niets af aan het afgesloten karakter van dat | afgesloten is doet niets af aan het afgesloten karakter van dat |
| gebied; dit geldt ook als een portie omheining verwijderd wordt of als | gebied; dit geldt ook als een portie omheining verwijderd wordt of als |
| een elektrische omheining buiten spanning gezet wordt op het tijdstip | een elektrische omheining buiten spanning gezet wordt op het tijdstip |
| van de jacht. | van de jacht. |
| [6] Het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e correctionele kamer van | [6] Het arrest van 4 oktober 2011 van de 4e correctionele kamer van |
| het hof van beroep van Luik bevestigt die interpretatie ondubbelzinnig | het hof van beroep van Luik bevestigt die interpretatie ondubbelzinnig |
| en wijst er bovendien op dat de ministeriële omzendbrief van 12 | en wijst er bovendien op dat de ministeriële omzendbrief van 12 |
| oktober 2000 in strijd was met de wet. | oktober 2000 in strijd was met de wet. |
| [7] "die de vrije verplaatsing van elk soort grof wild belemmert" | [7] "die de vrije verplaatsing van elk soort grof wild belemmert" |
| betekent "die de vrije verplaatsing van om het even welk soort grof | betekent "die de vrije verplaatsing van om het even welk soort grof |
| wild belemmert". | wild belemmert". |
| [8] Bijvoorbeeld, een omheining van 1,3 m van het landbouwtype, | [8] Bijvoorbeeld, een omheining van 1,3 m van het landbouwtype, |
| doorgaans samengesteld uit 3 à 5 over elkaar hangende draden, ter | doorgaans samengesteld uit 3 à 5 over elkaar hangende draden, ter |
| afbakening van een privé-eigendom, met name om te beletten dat | afbakening van een privé-eigendom, met name om te beletten dat |
| wandelaars er binnenkomen, belet de doortocht van een dier van het | wandelaars er binnenkomen, belet de doortocht van een dier van het |
| soort grof wild niet, ongeacht het soort. Ze vormt dus geen hindernis | soort grof wild niet, ongeacht het soort. Ze vormt dus geen hindernis |
| in de zin van de definitie van artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet. | in de zin van de definitie van artikel 1, § 1, 10°, van de jachtwet. |
| Daarentegen beantwoordt een Canadese doorgang wel degelijk aan dat | Daarentegen beantwoordt een Canadese doorgang wel degelijk aan dat |
| begrip hindernis die de vrije verplaatsing van grof wild belemmert. | begrip hindernis die de vrije verplaatsing van grof wild belemmert. |
| [9] Zelfs duidelijk minder : 2 elektrische draden, de eerste op 20 cm | [9] Zelfs duidelijk minder : 2 elektrische draden, de eerste op 20 cm |
| van de grond en de tweede op 50 cm van de grond volstaan al om de | van de grond en de tweede op 50 cm van de grond volstaan al om de |
| vrije verplaatsing van everzwijnen te belemmeren. | vrije verplaatsing van everzwijnen te belemmeren. |
| [10] Het is inderdaad van belang dat dit op initiatief van die | [10] Het is inderdaad van belang dat dit op initiatief van die |
| beheerder gebeurt, zoals aangegeven in voornoemd vonnis van 4 oktober | beheerder gebeurt, zoals aangegeven in voornoemd vonnis van 4 oktober |
| 2011, rechtvaardigt de bescherming van mensen niet dat een omheining | 2011, rechtvaardigt de bescherming van mensen niet dat een omheining |
| langs welke weg dan ook geplaatst wordt, want anders zou per slot van | langs welke weg dan ook geplaatst wordt, want anders zou per slot van |
| rekening geen enkele mogelijkheid meer bestaan om het grof wild een | rekening geen enkele mogelijkheid meer bestaan om het grof wild een |
| vrije verplaatsing te garanderen. | vrije verplaatsing te garanderen. |
| [11] Met andere woorden een totaal gebrek aan voeding indien er | [11] Met andere woorden een totaal gebrek aan voeding indien er |
| everzwijnen zijn, vermits de jacht op everzwijnen het hele jaar open | everzwijnen zijn, vermits de jacht op everzwijnen het hele jaar open |
| is. | is. |
| [12] Voorbeelden : | [12] Voorbeelden : |
| * De houder van het jachtrecht slaagt erin aan te tonen dat de | * De houder van het jachtrecht slaagt erin aan te tonen dat de |
| omstreden omheining in feite geplaatst is op een lange strook grond | omstreden omheining in feite geplaatst is op een lange strook grond |
| waarop hij geen jachtrecht zou hebben (maar dat hij kennelijk jaagde | waarop hij geen jachtrecht zou hebben (maar dat hij kennelijk jaagde |
| voor zijn interpellatie ...). In dat opzicht wordt erop gewezen dat de | voor zijn interpellatie ...). In dat opzicht wordt erop gewezen dat de |
| rechter in voornoemd vonnis van 4 oktober 2011 geacht heeft dat « het | rechter in voornoemd vonnis van 4 oktober 2011 geacht heeft dat « het |
| plaatsen van een omheining door een buurman geen schade kan toebrengen | plaatsen van een omheining door een buurman geen schade kan toebrengen |
| aan anderen die de verwijdering, ja zelfs schadevergoeding en | aan anderen die de verwijdering, ja zelfs schadevergoeding en |
| intresten zouden kunnen eisen »... | intresten zouden kunnen eisen »... |
| * De houder van het jachtrecht voltooit de omstreden omheining ter | * De houder van het jachtrecht voltooit de omstreden omheining ter |
| afbakening van een smal perceel waarop hij beweert plots de | afbakening van een smal perceel waarop hij beweert plots de |
| bosregeneratie te beschermen. | bosregeneratie te beschermen. |