Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 15/12/1997
← Terug naar "Omzendbrief OOP 25 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto's die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben "
Omzendbrief OOP 25 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto's die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben Omzendbrief OOP 25 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto's die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN
15 DECEMBER 1997. Omzendbrief OOP 25 ter begeleiding van het 15 DECEMBER 1997. Omzendbrief OOP 25 ter begeleiding van het
koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de reglementering van koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de reglementering van
de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto's de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto's
die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben
Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs,
Ter kennisgeving aan de Heren Arrondissementscommissarissen en de Ter kennisgeving aan de Heren Arrondissementscommissarissen en de
Dames en Heren Burgemeesters, Dames en Heren Burgemeesters,
1. Doel van de omzendbrief. 1. Doel van de omzendbrief.
Het doel van deze omzendbrief bestaat erin de bepalingen opgenomen in Het doel van deze omzendbrief bestaat erin de bepalingen opgenomen in
het koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de reglementering het koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de reglementering
van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor
auto's die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben auto's die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben
(B.S., 05 december 1997, blz. 32518 t/m 32524), uit te leggen en te (B.S., 05 december 1997, blz. 32518 t/m 32524), uit te leggen en te
preciseren. preciseren.
Voorafgaand aan dit koninklijk besluit maakte de organisatie van Voorafgaand aan dit koninklijk besluit maakte de organisatie van
autorally's en van gelijkgestelde wedstrijden, gedurende de jaren 1996 autorally's en van gelijkgestelde wedstrijden, gedurende de jaren 1996
en 1997, voorwerp uit van de omzendbrieven OOP 20 van 29 februari 1996 en 1997, voorwerp uit van de omzendbrieven OOP 20 van 29 februari 1996
(B.S., 06 april 1996, blz. 8233 t/m 8253) en OOP 20bis van 6 maart (B.S., 06 april 1996, blz. 8233 t/m 8253) en OOP 20bis van 6 maart
1997 (B.S., 16 mei 1997, blz. 12191 t/m 12200). 1997 (B.S., 16 mei 1997, blz. 12191 t/m 12200).
Naast de evidente noodzaak van een voldoende ruim overleg, was de Naast de evidente noodzaak van een voldoende ruim overleg, was de
omzendbrief OOP 20 noodzakelijk geworden als antwoord op enkele zware omzendbrief OOP 20 noodzakelijk geworden als antwoord op enkele zware
ongevallen met slachtoffers teneinde de overheden, de organisatoren en ongevallen met slachtoffers teneinde de overheden, de organisatoren en
de sportbonden op te roepen tot een verhoogde waakzaamheid en passende de sportbonden op te roepen tot een verhoogde waakzaamheid en passende
maatregelen. Belangrijk was dus om, na het rally-fenomeen in kaart te maatregelen. Belangrijk was dus om, na het rally-fenomeen in kaart te
hebben gebracht, richtlijnen te verspreiden teneinde, in de mate van hebben gebracht, richtlijnen te verspreiden teneinde, in de mate van
het mogelijke, andere incidenten of vermijdbare ongevallen te het mogelijke, andere incidenten of vermijdbare ongevallen te
voorkomen. voorkomen.
De omzendbrief OOP 20bis bevestigde voor 1997 de richtlijnen De omzendbrief OOP 20bis bevestigde voor 1997 de richtlijnen
uitgedrukt in de omzendbrief OOP 20. uitgedrukt in de omzendbrief OOP 20.
Het is inderdaad opportuun gebleken de toepassing van de omzendbrief Het is inderdaad opportuun gebleken de toepassing van de omzendbrief
OOP 20, zowel wat de haalbaarheid als wat het reëel belang van de OOP 20, zowel wat de haalbaarheid als wat het reëel belang van de
daarin uitgevaardigde maatregelen betreft, over een voldoende lange daarin uitgevaardigde maatregelen betreft, over een voldoende lange
periode te evalueren. Dit heeft toegelaten een zeker aantal punten, periode te evalueren. Dit heeft toegelaten een zeker aantal punten,
opmerkingen en voorstellen te verzamelen, om de gepastheid, op het opmerkingen en voorstellen te verzamelen, om de gepastheid, op het
moment van de uiteindelijke uitwerking van het reglementair kader, moment van de uiteindelijke uitwerking van het reglementair kader,
zoals aangekondigd in de preambule van de omzendbrief OOP 20, te zoals aangekondigd in de preambule van de omzendbrief OOP 20, te
beoordelen. beoordelen.
Rekening houdend met het niet-dwingend karakter van de geciteerde Rekening houdend met het niet-dwingend karakter van de geciteerde
omzendbrieven, bleek de voorziene uitwerking van een reglementering omzendbrieven, bleek de voorziene uitwerking van een reglementering
noodzakelijk te zijn in de optiek voor het vastleggen van definitieve noodzakelijk te zijn in de optiek voor het vastleggen van definitieve
regels op het gebied van de veiligheid, en dit in uitwerking van regels op het gebied van de veiligheid, en dit in uitwerking van
artikel 9 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 9 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer,
gecoördineerd op 16 maart 1968. gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het laatste lid van dit artikel geeft aan de Koning een dubbele Het laatste lid van dit artikel geeft aan de Koning een dubbele
bevoegdheid : bevoegdheid :
- Hij stelt de voorwaarden vast waaraan bepaalde wedstrijden of - Hij stelt de voorwaarden vast waaraan bepaalde wedstrijden of
competities moeten voldoen; competities moeten voldoen;
- Hij stelt de voorwaarden vast waaraan het verlenen van het verlof - Hij stelt de voorwaarden vast waaraan het verlenen van het verlof
moet voldoen. moet voldoen.
Het is dit reglementair kader dat het voorwerp uitmaakt van Het is dit reglementair kader dat het voorwerp uitmaakt van
bovenvermeld koninklijk besluit van 28 november 1997. Het beoogt het bovenvermeld koninklijk besluit van 28 november 1997. Het beoogt het
opleggen van een voldoende veiligheidsniveau en bepaalt daarom opleggen van een voldoende veiligheidsniveau en bepaalt daarom
minimale normen waarvan de naleving voortaan een voorwaarde is voor minimale normen waarvan de naleving voortaan een voorwaarde is voor
het recht tot het organiseren van of het deelnemen aan het recht tot het organiseren van of het deelnemen aan
sportwedstrijden of -competities voor auto's die geheel of sportwedstrijden of -competities voor auto's die geheel of
gedeeltelijk op de openbare weg plaatsvinden. gedeeltelijk op de openbare weg plaatsvinden.
2. Inwerkingtreding van het koninklijk besluit. 2. Inwerkingtreding van het koninklijk besluit.
Onder voorbehoud van artikel 19, is het koninklijk besluit in werking Onder voorbehoud van artikel 19, is het koninklijk besluit in werking
getreden de tiende dag na publicatie in het Belgisch Staatsblad, dit getreden de tiende dag na publicatie in het Belgisch Staatsblad, dit
is op 15 december 1997. is op 15 december 1997.
Artikel 19 preciseert dat voor wedstrijden of competities die Artikel 19 preciseert dat voor wedstrijden of competities die
geprogrammeerd zijn binnen de periode van drie maanden na de geprogrammeerd zijn binnen de periode van drie maanden na de
inwerkingtreding van het koninklijk besluit, het huidige besluit niet inwerkingtreding van het koninklijk besluit, het huidige besluit niet
van toepassing is, dit is voor de wedstrijden of competities tot en van toepassing is, dit is voor de wedstrijden of competities tot en
met 15 maart 1998. Dit betekent dat voor die wedstrijden de met 15 maart 1998. Dit betekent dat voor die wedstrijden de
omzendbrieven OOP 20 en OOP 20bis van toepassing blijven. Eens die omzendbrieven OOP 20 en OOP 20bis van toepassing blijven. Eens die
periode voorbij, zijn de omzendbrieven OOP 20 en OOP 20bis opgeheven. periode voorbij, zijn de omzendbrieven OOP 20 en OOP 20bis opgeheven.
3. Toepassingsgebied. 3. Toepassingsgebied.
De bepalingen opgenomen in het koninklijk besluit zijn gericht op De bepalingen opgenomen in het koninklijk besluit zijn gericht op
snelheidswedstrijden of -competities voor auto's. Dit betekent in snelheidswedstrijden of -competities voor auto's. Dit betekent in
eerste orde de rally's en de gelijkgestelde wedstrijden als eerste orde de rally's en de gelijkgestelde wedstrijden als
rallysprint en klimwedstrijden. rallysprint en klimwedstrijden.
Vallen dus niet onder het toepassingsgebied van het koninklijk Vallen dus niet onder het toepassingsgebied van het koninklijk
besluit, wat niet belet dat de organisatoren en de overheden er zich besluit, wat niet belet dat de organisatoren en de overheden er zich
op kunnen inspireren : op kunnen inspireren :
- de behendigheidswedstrijden of -competities; - de behendigheidswedstrijden of -competities;
- de regelmatigheidswedstrijden of -competities, zoals bv. de « - de regelmatigheidswedstrijden of -competities, zoals bv. de «
Historische Regelmatigheidsrally's » die als dusdanig erkend zijn door Historische Regelmatigheidsrally's » die als dusdanig erkend zijn door
de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen v.z.w., of door de de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen v.z.w., of door de
nationale sportinstantie of de sportbonden, of bv. de oriëntatieritten nationale sportinstantie of de sportbonden, of bv. de oriëntatieritten
of de ritten voor kaartlezen; of de ritten voor kaartlezen;
- de wedstrijden of -competities waarbij geen gebruik gemaakt wordt - de wedstrijden of -competities waarbij geen gebruik gemaakt wordt
van auto's, zoals bv. de kartingwedstrijden of -competities; van auto's, zoals bv. de kartingwedstrijden of -competities;
- de activiteiten zonder enig wedstrijdaspect of waarvan de - de activiteiten zonder enig wedstrijdaspect of waarvan de
rituitslagen geen weerslag hebben op de eindrangschikking, zoals bv. rituitslagen geen weerslag hebben op de eindrangschikking, zoals bv.
de toeristische rally's. de toeristische rally's.
Voor zover deze activiteiten op de voor het gewone verkeer Voor zover deze activiteiten op de voor het gewone verkeer
toegankelijke openbare wegen plaatsvinden, gebeurt dit met toegankelijke openbare wegen plaatsvinden, gebeurt dit met
eerbiediging van de van toepassing zijnde verkeersregels. eerbiediging van de van toepassing zijnde verkeersregels.
Bij twijfel over het toepassingsgebied kan de burgemeester steeds het Bij twijfel over het toepassingsgebied kan de burgemeester steeds het
advies vragen van de Minister van Binnenlandse Zaken, die toepassing advies vragen van de Minister van Binnenlandse Zaken, die toepassing
kan maken van artikel 18, § 1, 1° van het besluit. kan maken van artikel 18, § 1, 1° van het besluit.
De in alinea 2 van artikel 1 bedoelde omlopen die geheel of De in alinea 2 van artikel 1 bedoelde omlopen die geheel of
gedeeltelijk op de openbare weg gelegen zijn, zijn de omlopen van gedeeltelijk op de openbare weg gelegen zijn, zijn de omlopen van
Chimay, Géronster, Mettet en Spa-Francorchamps. Chimay, Géronster, Mettet en Spa-Francorchamps.
4. Ontvankelijkheid van de aanvraag. 4. Ontvankelijkheid van de aanvraag.
Artikel 5, lid 1, van het koninklijk besluit voorziet dat « de Artikel 5, lid 1, van het koninklijk besluit voorziet dat « de
organisator (...), minstens drie maanden vóór de datum van de organisator (...), minstens drie maanden vóór de datum van de
wedstrijd of competitie, een aanvraag tot vergunning zoals bedoeld in wedstrijd of competitie, een aanvraag tot vergunning zoals bedoeld in
artikel 3 aan de bevoegde burgemeester of burgemeesters (richt) met artikel 3 aan de bevoegde burgemeester of burgemeesters (richt) met
tegelijkertijd afschrift aan de bevoegde provinciegouverneur of tegelijkertijd afschrift aan de bevoegde provinciegouverneur of
provinciegouverneurs. Zijn niet ontvankelijk de vergunningsaanvragen provinciegouverneurs. Zijn niet ontvankelijk de vergunningsaanvragen
die niet binnen die termijn ingediend zijn. » Dit artikel impliceert die niet binnen die termijn ingediend zijn. » Dit artikel impliceert
dat elke aanvraag tot vergunning voor een door dit koninklijk besluit dat elke aanvraag tot vergunning voor een door dit koninklijk besluit
beoogde sportwedstrijd die drie maanden vóór de organisatie van die beoogde sportwedstrijd die drie maanden vóór de organisatie van die
wedstrijd niet ingediend is, automatisch verworpen moet worden. wedstrijd niet ingediend is, automatisch verworpen moet worden.
5. Vergunning. 5. Vergunning.
5.1. Voorafgaand en schriftelijk verlof. 5.1. Voorafgaand en schriftelijk verlof.
Volgend uit artikel 9 van de wet betreffende de politie over het Volgend uit artikel 9 van de wet betreffende de politie over het
wegverkeer zijn sportwedstrijden of sportcompetities die geheel of ten wegverkeer zijn sportwedstrijden of sportcompetities die geheel of ten
dele op de openbare weg plaatshebben, verboden, behoudens een dele op de openbare weg plaatshebben, verboden, behoudens een
voorafgaand en schriftelijk verlof van de burgemeester van de gemeente voorafgaand en schriftelijk verlof van de burgemeester van de gemeente
op wiens grondgebied de wedstrijd of competitie plaatsheeft. op wiens grondgebied de wedstrijd of competitie plaatsheeft.
De vergunning van deze wedstrijden is derhalve de uitzondering en het De vergunning van deze wedstrijden is derhalve de uitzondering en het
verbod de algemene regel, ook voor die sportwedstrijden of verbod de algemene regel, ook voor die sportwedstrijden of
sportcompetities die geen snelheidswedstrijden bevatten. Met sportcompetities die geen snelheidswedstrijden bevatten. Met
betrekking tot de snelheidswedstrijden voor auto's zijn voor het betrekking tot de snelheidswedstrijden voor auto's zijn voor het
afleveren van dat verlof in artikel 3 van het besluit een aantal afleveren van dat verlof in artikel 3 van het besluit een aantal
voorwaarden opgenomen waaraan minstens voldaan moet worden. voorwaarden opgenomen waaraan minstens voldaan moet worden.
Dit belet de burgemeester echter niet strengere en bijkomende Dit belet de burgemeester echter niet strengere en bijkomende
voorwaarden op te leggen om een optimaal veiligheidskader te creëren. voorwaarden op te leggen om een optimaal veiligheidskader te creëren.
Het opleggen van een publieksvrije 10-meter-zone rond het parcours is Het opleggen van een publieksvrije 10-meter-zone rond het parcours is
hier een voorbeeld van, hoewel de inrichting ervan in de praktijk niet hier een voorbeeld van, hoewel de inrichting ervan in de praktijk niet
altijd en overal realiseerbaar is. altijd en overal realiseerbaar is.
5.2. Vermelding op de jaarkalender. 5.2. Vermelding op de jaarkalender.
Wanneer de wedstrijd of competitie op de jaarkalender van één of Wanneer de wedstrijd of competitie op de jaarkalender van één of
meerdere sportbonden vermeld is, dient de organisator, overeenkomstig meerdere sportbonden vermeld is, dient de organisator, overeenkomstig
het gestelde in artikel 5, lid 2 van het besluit, bij zijn aanvraag het gestelde in artikel 5, lid 2 van het besluit, bij zijn aanvraag
tot vergunning het bewijs hiervan te leveren. tot vergunning het bewijs hiervan te leveren.
De vermelding op één van de jaarkalenders is voor de burgemeester een De vermelding op één van de jaarkalenders is voor de burgemeester een
betrouwbare indicatie dat het gaat om een serieuze organisatie. Het betrouwbare indicatie dat het gaat om een serieuze organisatie. Het
gaat hier met name om officiële jaarkalenders uitgaande van de gaat hier met name om officiële jaarkalenders uitgaande van de
sportbonden, te weten de « Nationale Sportkommissie », de « Vlaamse sportbonden, te weten de « Nationale Sportkommissie », de « Vlaamse
Auto-Sportfederatie » en « l'Association sportive automobile Auto-Sportfederatie » en « l'Association sportive automobile
francophone », waarin slechts die wedstrijden of competities opgenomen francophone », waarin slechts die wedstrijden of competities opgenomen
worden die voldoen aan de veiligheidsvoorschriften van die worden die voldoen aan de veiligheidsvoorschriften van die
sportbonden. sportbonden.
Anderzijds betekent het feit van de niet-vermelding op de jaarkalender Anderzijds betekent het feit van de niet-vermelding op de jaarkalender
niet dat de aanvraag tot vergunning in geen enkel geval in overweging niet dat de aanvraag tot vergunning in geen enkel geval in overweging
kan genomen worden. Het impliceert wel een bijkomende evaluatie kan genomen worden. Het impliceert wel een bijkomende evaluatie
vanwege de burgemeester, die ter ondersteuning van zijn evaluatie het vanwege de burgemeester, die ter ondersteuning van zijn evaluatie het
advies kan vragen van de Minister van Binnenlandse Zaken, die advies kan vragen van de Minister van Binnenlandse Zaken, die
toepassing kan maken van artikel 18, § 1, 1° van het besluit. toepassing kan maken van artikel 18, § 1, 1° van het besluit.
5.3. Beoordeling van de betrouwbaarheid en de verantwoordelijkheidszin 5.3. Beoordeling van de betrouwbaarheid en de verantwoordelijkheidszin
van de organisator. van de organisator.
Hetgeen in het voorgaande punt gesteld is, moet gezien worden als een Hetgeen in het voorgaande punt gesteld is, moet gezien worden als een
aanbeveling, en dit in tegenstelling tot hetgeen opgenomen is onder de aanbeveling, en dit in tegenstelling tot hetgeen opgenomen is onder de
laatste voorwaarde van artikel 3 waar de burgemeester verplicht is na laatste voorwaarde van artikel 3 waar de burgemeester verplicht is na
te gaan of de organisator betrouwbaar is. Hierbij moet met name te gaan of de organisator betrouwbaar is. Hierbij moet met name
nagegaan worden of de organisator zich in het verleden niet schuldig nagegaan worden of de organisator zich in het verleden niet schuldig
gemaakt heeft aan piraatwedstrijden, aan het ernstig verwaarlozen van gemaakt heeft aan piraatwedstrijden, aan het ernstig verwaarlozen van
de opgelegde veiligheidsmaatregelen, aan het niet-respecteren tijdens de opgelegde veiligheidsmaatregelen, aan het niet-respecteren tijdens
vorige edities van de bepalingen van de vergunning en, in het vorige edities van de bepalingen van de vergunning en, in het
algemeen, aan het ontlopen van zijn verantwoordelijkheden. algemeen, aan het ontlopen van zijn verantwoordelijkheden.
Een ander element dat in aanmerking genomen dient te worden bij het Een ander element dat in aanmerking genomen dient te worden bij het
nagaan van de betrouwbaarheid van de organisator is het feit of de nagaan van de betrouwbaarheid van de organisator is het feit of de
organisator in het voorgaande jaar de bijdrage betaald heeft ten organisator in het voorgaande jaar de bijdrage betaald heeft ten
belope van 10 % op het bedrag van de premie van de bijzondere belope van 10 % op het bedrag van de premie van de bijzondere
aansprakelijkheidsverzekering, af te sluiten door de organisatoren van aansprakelijkheidsverzekering, af te sluiten door de organisatoren van
sportwedstrijden en sportcompetities voor motorvoertuigen die geheel sportwedstrijden en sportcompetities voor motorvoertuigen die geheel
of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben. Het is aan de of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben. Het is aan de
organisator het bewijs van deze betaling te leveren (zie ook punt 13 organisator het bewijs van deze betaling te leveren (zie ook punt 13
hierna). hierna).
Indien de burgemeester vaststelt dat deze elementen zich in het Indien de burgemeester vaststelt dat deze elementen zich in het
verleden voorgedaan hebben, kan dit een grond tot het weigeren van het verleden voorgedaan hebben, kan dit een grond tot het weigeren van het
afleveren van het verlof. afleveren van het verlof.
6. Advies van de wegbeheerders. 6. Advies van de wegbeheerders.
Als voorwaarde voor het verlenen van de vergunning, vermeldt artikel Als voorwaarde voor het verlenen van de vergunning, vermeldt artikel
3, 3° « het gunstig advies van de beheerders van de wegen gebruikt 3, 3° « het gunstig advies van de beheerders van de wegen gebruikt
voor het parcours van de klassementsproeven en van de voor het parcours van de klassementsproeven en van de
verbindingstrajecten ». verbindingstrajecten ».
Het advies van de beheerders van de provinciale en gewestwegen wordt Het advies van de beheerders van de provinciale en gewestwegen wordt
gevraagd door de organisator van de wedstrijd of de competitie. Indien gevraagd door de organisator van de wedstrijd of de competitie. Indien
het advies van die provinciale en gewestelijke wegbeheerders nog niet het advies van die provinciale en gewestelijke wegbeheerders nog niet
in het aanvraagdossier voorkomt, ondanks een vraag tot advies in het aanvraagdossier voorkomt, ondanks een vraag tot advies
geformuleerd door de organisator binnen een redelijke termijn, komt geformuleerd door de organisator binnen een redelijke termijn, komt
het de gemeentelijke overheid toe deze vraag tot advies van de het de gemeentelijke overheid toe deze vraag tot advies van de
beheerders van die wegen uitdrukkelijk te herhalen. beheerders van die wegen uitdrukkelijk te herhalen.
Het spreekt vanzelf dat de vergunningsaanvraag aan de burgemeester de Het spreekt vanzelf dat de vergunningsaanvraag aan de burgemeester de
adviesaanvraag impliceert voor wat betreft het gebruik van de adviesaanvraag impliceert voor wat betreft het gebruik van de
gemeentewegen en dat de vergunning van de burgemeester de toelating gemeentewegen en dat de vergunning van de burgemeester de toelating
bevat om van die gemeentewegen gebruik te mogen maken. bevat om van die gemeentewegen gebruik te mogen maken.
7. Afbakening van de voor het publiek verboden zones. 7. Afbakening van de voor het publiek verboden zones.
Volgens artikel 8 van het besluit moeten de voor het publiek verboden Volgens artikel 8 van het besluit moeten de voor het publiek verboden
zones vastgelegd worden in een politiereglement. In alinea 2 van dit zones vastgelegd worden in een politiereglement. In alinea 2 van dit
artikel is daarbij bepaald dat gebruik gemaakt moet worden van artikel is daarbij bepaald dat gebruik gemaakt moet worden van
verkeersborden C 19, voorzien in het koninklijk besluit van 1 december verkeersborden C 19, voorzien in het koninklijk besluit van 1 december
1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (een 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (een
rond bord met witte achtergrond en een rode rand met in het midden een rond bord met witte achtergrond en een rode rand met in het midden een
zwart gekleurde afbeelding van een voetganger). In toepassing van zwart gekleurde afbeelding van een voetganger). In toepassing van
artikel 65.5 van dat besluit kan aan dat verbodsbord een zonale artikel 65.5 van dat besluit kan aan dat verbodsbord een zonale
geldigheid gegeven worden. Zie voor meer informatie de bijlage 1 aan geldigheid gegeven worden. Zie voor meer informatie de bijlage 1 aan
deze omzendbrief. deze omzendbrief.
8. Wedstrijdomkadering. 8. Wedstrijdomkadering.
Het omkaderingspersoneel van de koers, zoals voorzien in artikel 13 Het omkaderingspersoneel van de koers, zoals voorzien in artikel 13
van het koninklijk besluit - koersdirecteur, algemeen van het koninklijk besluit - koersdirecteur, algemeen
veiligheidsverantwoordelijke, de verantwoordelijken en veiligheidsverantwoordelijke, de verantwoordelijken en
veiligheidschefs van elke klassementsproef, baancommissarissen en veiligheidschefs van elke klassementsproef, baancommissarissen en
stewards - heeft geen enkele politiebevoegdheid en mogen derhalve geen stewards - heeft geen enkele politiebevoegdheid en mogen derhalve geen
dwangmiddelen gebruiken. In geval van ongeval moet het samenwerken met dwangmiddelen gebruiken. In geval van ongeval moet het samenwerken met
de hulpdiensten. De verantwoordelijken en de veiligheidschefs, de de hulpdiensten. De verantwoordelijken en de veiligheidschefs, de
baancommissarissen en de stewards moeten de nodige instructies krijgen baancommissarissen en de stewards moeten de nodige instructies krijgen
om hun respectievelijke opdracht correct uit te voeren. om hun respectievelijke opdracht correct uit te voeren.
Het geheel van deze personen zal door de organisator correct gebriefd Het geheel van deze personen zal door de organisator correct gebriefd
worden vóór het gebeuren. Bij die gelegenheid moeten zij alle nuttige worden vóór het gebeuren. Bij die gelegenheid moeten zij alle nuttige
informatie krijgen met het oog op de correcte uitvoering van hun informatie krijgen met het oog op de correcte uitvoering van hun
functie. functie.
Diegenen die een direct contact hebben met het publiek, moeten op een Diegenen die een direct contact hebben met het publiek, moeten op een
snelle en ondubbelzinnige wijze geïdentificeerd kunnen worden. snelle en ondubbelzinnige wijze geïdentificeerd kunnen worden.
Het wordt aanbevolen dat de stewards en baancommissarissen zich in Het wordt aanbevolen dat de stewards en baancommissarissen zich in
voldoende mate kunnen uitdrukken in de taal die gebruikt wordt in de voldoende mate kunnen uitdrukken in de taal die gebruikt wordt in de
gemeenten waar ze ingezet worden. gemeenten waar ze ingezet worden.
9. Publiek. 9. Publiek.
In toepassing van artikel 14 van het besluit zal, vóór de wedstrijd, In toepassing van artikel 14 van het besluit zal, vóór de wedstrijd,
bijzondere aandacht besteed worden aan de informatie van de bijzondere aandacht besteed worden aan de informatie van de
plaatselijke bevolking, en meer nog, van de bewoners, teneinde ze plaatselijke bevolking, en meer nog, van de bewoners, teneinde ze
vertrouwd te maken met en te sensibiliseren voor een grotere vertrouwd te maken met en te sensibiliseren voor een grotere
veiligstelling van het gebeuren. veiligstelling van het gebeuren.
De organisator, in samenspraak met de gemeentelijke overheid, moet De organisator, in samenspraak met de gemeentelijke overheid, moet
informatie verspreiden ter attentie van de plaatselijke bevolking en informatie verspreiden ter attentie van de plaatselijke bevolking en
het verwachte publiek, waarbij een aantal punten betreffende hun eigen het verwachte publiek, waarbij een aantal punten betreffende hun eigen
veiligheid beoogd worden : veiligheid beoogd worden :
- verplichtingen gekoppeld aan de verkenningen en aan de eigenlijke - verplichtingen gekoppeld aan de verkenningen en aan de eigenlijke
wedstrijden (toegankelijkheid van de woningen, van de hulpdiensten, wedstrijden (toegankelijkheid van de woningen, van de hulpdiensten,
tijdelijke maatregelen voor de verkeersregeling); tijdelijke maatregelen voor de verkeersregeling);
- gewestelijk verkeersplan : omleidingen, alternatieve routes; - gewestelijk verkeersplan : omleidingen, alternatieve routes;
- beheer van de parkeerzones; - beheer van de parkeerzones;
- herhaling van de veiligheidsraadgevingen op de verbindingswegen; - herhaling van de veiligheidsraadgevingen op de verbindingswegen;
- aanbrengen en inventaris van de voor het publiek verboden zones en - aanbrengen en inventaris van de voor het publiek verboden zones en
hun signalisatie; hun signalisatie;
Hogervermelde informatie zal verspreid worden aan de hand van de meest Hogervermelde informatie zal verspreid worden aan de hand van de meest
geschikte middelen : lokale en nationale radio's, krantjes, geschikte middelen : lokale en nationale radio's, krantjes,
affichering,... affichering,...
De belangrijkste voorzichtigheidsraadgevingen zullen gedrukt worden op De belangrijkste voorzichtigheidsraadgevingen zullen gedrukt worden op
de keerzijde van de toegangsbiljetten en zullen geregeld aangeplakt de keerzijde van de toegangsbiljetten en zullen geregeld aangeplakt
worden langsheen het parcours. worden langsheen het parcours.
Anderzijds zal de organisator bij elke wedstrijd drie voertuigen Anderzijds zal de organisator bij elke wedstrijd drie voertuigen
inzetten die met een luidspreker zijn uitgerust : twee voertuigen die inzetten die met een luidspreker zijn uitgerust : twee voertuigen die
het volledige parcours aandoen, vóór de deelnemers aan de competitie, het volledige parcours aandoen, vóór de deelnemers aan de competitie,
waarbij duidelijk het begin van de wedstrijd wordt aangegeven en de waarbij duidelijk het begin van de wedstrijd wordt aangegeven en de
laatste raadgevingen worden herhaald, en een derde voertuig dat laatste raadgevingen worden herhaald, en een derde voertuig dat
eveneens over het volledige parcours rijdt en dat duidelijk het einde eveneens over het volledige parcours rijdt en dat duidelijk het einde
van de wedstrijd aangeeft van een gegeven klassementsproef. van de wedstrijd aangeeft van een gegeven klassementsproef.
De organisatoren moeten erop toezien dat de reclame of publiciteit De organisatoren moeten erop toezien dat de reclame of publiciteit
zodanig geformuleerd wordt dat ze geen agressieve of onverantwoorde zodanig geformuleerd wordt dat ze geen agressieve of onverantwoorde
gedragingen stimuleert, maar daarentegen aanzet tot voorzichtigheid. gedragingen stimuleert, maar daarentegen aanzet tot voorzichtigheid.
10. Alcohol. 10. Alcohol.
In aansluiting met artikel 9, eerste lid van het besluit wordt In aansluiting met artikel 9, eerste lid van het besluit wordt
aanbevolen het alcoholverbruik in de onmiddellijke omgeving van het aanbevolen het alcoholverbruik in de onmiddellijke omgeving van het
parcours te verbieden. parcours te verbieden.
11. Evaluatie. 11. Evaluatie.
De overheid die de coördinatie heeft georganiseerd zoals voorzien in De overheid die de coördinatie heeft georganiseerd zoals voorzien in
artikel 4 van het koninklijk besluit, zorgt ook voor de evaluatie a artikel 4 van het koninklijk besluit, zorgt ook voor de evaluatie a
posteriori. Deze heeft zowel betrekking op eventuele incidenten, op de posteriori. Deze heeft zowel betrekking op eventuele incidenten, op de
werking van het veiligheidsplan als op het effectief karakter van de werking van het veiligheidsplan als op het effectief karakter van de
getroffen veiligheidsvoorzieningen. getroffen veiligheidsvoorzieningen.
Op het einde van elk seizoen dienen de provinciegouverneurs een Op het einde van elk seizoen dienen de provinciegouverneurs een
syntheseverslag op te stellen en vóór 15 december over te maken aan de syntheseverslag op te stellen en vóór 15 december over te maken aan de
Minister van Binnenlandse Zaken en aan de Minister tot wiens Minister van Binnenlandse Zaken en aan de Minister tot wiens
bevoegdheid de wegveiligheid behoort. Dit verslag dient een globaal bevoegdheid de wegveiligheid behoort. Dit verslag dient een globaal
overzicht van het voorbije seizoen weer te geven. overzicht van het voorbije seizoen weer te geven.
Voor wat het seizoen 1997 betreft, dient het rapport voor het einde Voor wat het seizoen 1997 betreft, dient het rapport voor het einde
van de maand januari 1998 aan de Minister van Binnenlandse Zaken en van de maand januari 1998 aan de Minister van Binnenlandse Zaken en
aan de Staatssecretaris voor Veiligheid overgemaakt te worden. aan de Staatssecretaris voor Veiligheid overgemaakt te worden.
12. Incidentenverslag. 12. Incidentenverslag.
Van de incidenten dient een gedetailleerd verslag opgemaakt te worden Van de incidenten dient een gedetailleerd verslag opgemaakt te worden
ter attentie van de Minister van Binnenlandse Zaken, van de Minister ter attentie van de Minister van Binnenlandse Zaken, van de Minister
tot wiens bevoegdheid de wegveiligheid behoort en van de gouverneur tot wiens bevoegdheid de wegveiligheid behoort en van de gouverneur
van de betrokken provincie. Dit verslag, opgemaakt door de van de betrokken provincie. Dit verslag, opgemaakt door de
burgemeester, dient minstens volgende informatie te bevatten over het burgemeester, dient minstens volgende informatie te bevatten over het
incident of de incidenten : incident of de incidenten :
- de dag, uur en precieze plaats; - de dag, uur en precieze plaats;
- de juiste aard; - de juiste aard;
- de omstandigheden; - de omstandigheden;
- de vermoedelijke oorzaken; - de vermoedelijke oorzaken;
- de materiële schade; - de materiële schade;
- aangaande de slachtoffers : - aangaande de slachtoffers :
- aantal; - aantal;
- aard v an de verwondingen : - aard v an de verwondingen :
- lichte verwonding - lichte verwonding
- zware verwonding - zware verwonding
- overlijden - overlijden
- de interventiemaatregelen. - de interventiemaatregelen.
De burgemeester wordt verzocht niet enkel die incidenten in aanmerking De burgemeester wordt verzocht niet enkel die incidenten in aanmerking
te nemen die op een directe wijze uit de snelheidswedstrijd te nemen die op een directe wijze uit de snelheidswedstrijd
voortvloeien, maar ook degenen die zich voordoen in de marge van de voortvloeien, maar ook degenen die zich voordoen in de marge van de
organisatie en die het gevolg zijn van de wedstrijd of de competitie. organisatie en die het gevolg zijn van de wedstrijd of de competitie.
13. Bijdrage van de organisator. 13. Bijdrage van de organisator.
Artikel 236 van de wet houdende sociale bepalingen, zoals reeds Artikel 236 van de wet houdende sociale bepalingen, zoals reeds
aangenomen door de Kamer van volksvertegenwoordigers in zitting van 11 aangenomen door de Kamer van volksvertegenwoordigers in zitting van 11
december 1997 (1) voorziet dat een bijdrage ten december 1997 (1) voorziet dat een bijdrage ten
belope van 10 % wordt geheven op het bedrag van de premie van de belope van 10 % wordt geheven op het bedrag van de premie van de
bijzondere aansprakelijkheidsverzekering, af te sluiten door de bijzondere aansprakelijkheidsverzekering, af te sluiten door de
organisatoren van sportwedstrijden of sportcompetities voor organisatoren van sportwedstrijden of sportcompetities voor
motorvoertuigen die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg motorvoertuigen die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg
plaatshebben. Deze bijdrage, ten laste van de organisatoren, wordt plaatshebben. Deze bijdrage, ten laste van de organisatoren, wordt
door dezen gestort op een rekening van het Ministerie van Binnenlandse door dezen gestort op een rekening van het Ministerie van Binnenlandse
Zaken. Deze bijdrage dient tot financiering van de werking van de Zaken. Deze bijdrage dient tot financiering van de werking van de
Veiligheidscommissie zoals bedoeld in Hoofdstuk VI van het besluit. Veiligheidscommissie zoals bedoeld in Hoofdstuk VI van het besluit.
Deze wet voorziet eveneens dat het voorafgaand en schriftelijk verlof Deze wet voorziet eveneens dat het voorafgaand en schriftelijk verlof
van de burgemeesters van de gemeenten op wiens grondgebied de van de burgemeesters van de gemeenten op wiens grondgebied de
sportwedstrijden of sportcompetities worden georganiseerd moet melding sportwedstrijden of sportcompetities worden georganiseerd moet melding
maken van deze bijdrageplicht. maken van deze bijdrageplicht.
De bijdrageplicht treedt, in tegenstelling tot het koninklijk besluit, De bijdrageplicht treedt, in tegenstelling tot het koninklijk besluit,
in werking vanaf 1 januari 1998 en is dus verplicht voor alle in werking vanaf 1 januari 1998 en is dus verplicht voor alle
wedstrijden of competities die vanaf dat ogenblik een verlof bekomen wedstrijden of competities die vanaf dat ogenblik een verlof bekomen
van de burgemeester(s). van de burgemeester(s).
Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, deze omzendbrief te willen Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, deze omzendbrief te willen
overmaken aan de Dames en Heren Burgemeesters en overmaken aan de Dames en Heren Burgemeesters en
Arrondissementscommissarissen van uw provincie. Arrondissementscommissarissen van uw provincie.
Hoogachtend, Hoogachtend,
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
De Staatssecretaris voor Veiligheid, De Staatssecretaris voor Veiligheid,
J. PEETERS J. PEETERS
Bijlage 1 Bijlage 1
1. Overeenkomstig de bepalingen van het ministerieel besluit van 11 1. Overeenkomstig de bepalingen van het ministerieel besluit van 11
oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere
plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens : plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens :
- worden de tekens C 19 gebruikt; - worden de tekens C 19 gebruikt;
- zijn deze tekens van het lichtweerkaatsend type; - zijn deze tekens van het lichtweerkaatsend type;
- moet het teken C 19 een minimum diameter hebben van : - moet het teken C 19 een minimum diameter hebben van :
- 0,60 m in de bebouwde kom; - 0,60 m in de bebouwde kom;
- 0,70 m op de wegen met minder dan vier rijstroken; - 0,70 m op de wegen met minder dan vier rijstroken;
- 0,90 m op de autosnelwegen, de autowegen en de wegen met minstens - 0,90 m op de autosnelwegen, de autowegen en de wegen met minstens
vier rijstroken. vier rijstroken.
Nochtans kan de diameter van het teken worden herleid tot 0,40 m in Nochtans kan de diameter van het teken worden herleid tot 0,40 m in
functie van de plaatselijke omstandigheden, functie van de plaatselijke omstandigheden,
- bovendien, en rekening gehouden met de specificiteit van deze - bovendien, en rekening gehouden met de specificiteit van deze
verbodsbepalingen, zal het dikwijls aangewezen zijn om terug te verbodsbepalingen, zal het dikwijls aangewezen zijn om terug te
grijpen naar signalisatie met zonale geldigheid, waarbij het teken C grijpen naar signalisatie met zonale geldigheid, waarbij het teken C
19 in dat geval zal worden aangebracht op een bord met witte 19 in dat geval zal worden aangebracht op een bord met witte
achtergrond dat de vermelding ZONE bedraagt. achtergrond dat de vermelding ZONE bedraagt.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld
^