← Terug naar "Omzendbrief nr. 526 inzake de definitie van de personeelsenveloppes voor de Federale overheidsdiensten "
| Omzendbrief nr. 526 inzake de definitie van de personeelsenveloppes voor de Federale overheidsdiensten | Omzendbrief nr. 526 inzake de definitie van de personeelsenveloppes voor de Federale overheidsdiensten |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE |
| 13 JULI 2002. - Omzendbrief nr. 526 inzake de definitie van de | 13 JULI 2002. - Omzendbrief nr. 526 inzake de definitie van de |
| personeelsenveloppes voor de Federale overheidsdiensten | personeelsenveloppes voor de Federale overheidsdiensten |
| Aan de Federale overheidsdiensten, | Aan de Federale overheidsdiensten, |
| Mevrouw de Minister, | Mevrouw de Minister, |
| Mijnheer de Minister, | Mijnheer de Minister, |
| Mevrouw de Voorzitter, | Mevrouw de Voorzitter, |
| Mijnheer de Voorzitter, | Mijnheer de Voorzitter, |
| Deze omzendbrief kadert in de Copernicushervorming. Een van de | Deze omzendbrief kadert in de Copernicushervorming. Een van de |
| Copernicusprogramma's beoogt de modernisering van de budgettaire | Copernicusprogramma's beoogt de modernisering van de budgettaire |
| controlecyclus. In het kader van dit nieuwe concept is er ook een | controlecyclus. In het kader van dit nieuwe concept is er ook een |
| nieuwe benadering voor het beheer van de personeelskredieten. Tot nog | nieuwe benadering voor het beheer van de personeelskredieten. Tot nog |
| toe werd het krediet berekend op basis van een personeelsformatie en | toe werd het krediet berekend op basis van een personeelsformatie en |
| wervingsmachtigingen waarbij een inschatting gemaakt werd van het | wervingsmachtigingen waarbij een inschatting gemaakt werd van het |
| benodigde krediet. Deze werkwijze wordt verlaten. In het kader van de | benodigde krediet. Deze werkwijze wordt verlaten. In het kader van de |
| responsabilisering van de Federale Overheidsdiensten zullen de | responsabilisering van de Federale Overheidsdiensten zullen de |
| diensten beschikken over een personeelsenveloppe voor het geheel van | diensten beschikken over een personeelsenveloppe voor het geheel van |
| het statutair en contractueel personeel. Binnen dit krediet zullen ze | het statutair en contractueel personeel. Binnen dit krediet zullen ze |
| hun personeelsbeleid kunnen voeren via soepel aan te passen | hun personeelsbeleid kunnen voeren via soepel aan te passen |
| personeelsplannen. Dit betekent dat de maatregelen getroffen tijdens | personeelsplannen. Dit betekent dat de maatregelen getroffen tijdens |
| het begrotingsconclaaf van oktober 2001 opgeheven worden en er vanaf 1 | het begrotingsconclaaf van oktober 2001 opgeheven worden en er vanaf 1 |
| juli 2002 opnieuw geworven kan worden, inclusief jobstudenten, binnen | juli 2002 opnieuw geworven kan worden, inclusief jobstudenten, binnen |
| de departementale personeelskredieten. | de departementale personeelskredieten. |
| Deze omzendbrief geeft instructies m.b.t. volgende elementen : | Deze omzendbrief geeft instructies m.b.t. volgende elementen : |
| 1. Definitie van de personeelsenveloppe 2002. | 1. Definitie van de personeelsenveloppe 2002. |
| 2. Het opvolgingsmechanisme. | 2. Het opvolgingsmechanisme. |
| 3. De correctie op de berekening van de personeelsenveloppe ten | 3. De correctie op de berekening van de personeelsenveloppe ten |
| gevolge van uitstroom en automatische bevorderingen. | gevolge van uitstroom en automatische bevorderingen. |
| I. Personeelsenveloppe 2002 | I. Personeelsenveloppe 2002 |
| Het departementale personeelskrediet 2002 is gelijk aan het tijdens de | Het departementale personeelskrediet 2002 is gelijk aan het tijdens de |
| begrotingscontrole 2002 ingeschreven personeelskrediet verhoogd met | begrotingscontrole 2002 ingeschreven personeelskrediet verhoogd met |
| het trekkingsrecht op de Copernicusprovisie van 34,7 miljoen euro (1,4 | het trekkingsrecht op de Copernicusprovisie van 34,7 miljoen euro (1,4 |
| miljard BEF) voor de geldelijke gevolgen van het akkoord over de | miljard BEF) voor de geldelijke gevolgen van het akkoord over de |
| modernisering van de loopbanen in de niveaus D, C en B dat werd | modernisering van de loopbanen in de niveaus D, C en B dat werd |
| afgesloten in Comité B en de provisie voor de management- en | afgesloten in Comité B en de provisie voor de management- en |
| staffuncties naarmate deze in dienst treden. | staffuncties naarmate deze in dienst treden. |
| Dit bedrag, de totale enveloppe 2002, vormt het kader waarbinnen het | Dit bedrag, de totale enveloppe 2002, vormt het kader waarbinnen het |
| personeelsbeleid wordt gevoerd. | personeelsbeleid wordt gevoerd. |
| Middelen die vrijkomen ingevolge personeelsbewegingen (bv. ontslag, | Middelen die vrijkomen ingevolge personeelsbewegingen (bv. ontslag, |
| natuurlijke uitstroom,<6;221>) kunnen worden aangewend voor | natuurlijke uitstroom,<6;221>) kunnen worden aangewend voor |
| vervangingswervingen mits de effecten blijven binnen de totale | vervangingswervingen mits de effecten blijven binnen de totale |
| enveloppe 2002 en een referentie-enveloppe die de grootte van de | enveloppe 2002 en een referentie-enveloppe die de grootte van de |
| personeelskredieten 2003 inschat. | personeelskredieten 2003 inschat. |
| We laten aan de verschillende departementen de verantwoordelijkheid om | We laten aan de verschillende departementen de verantwoordelijkheid om |
| binnen de bovenvermelde personeelsenveloppen eigen prioriteiten te | binnen de bovenvermelde personeelsenveloppen eigen prioriteiten te |
| leggen in hun personeelsbeleid inzake werving en upgrading van de | leggen in hun personeelsbeleid inzake werving en upgrading van de |
| personeelsleden. | personeelsleden. |
| De referentie-enveloppe 2003 wordt normaliter als volgt samengesteld : | De referentie-enveloppe 2003 wordt normaliter als volgt samengesteld : |
| Enveloppe2003 = E2002 + E2002*i + E2002*c + het trekkingsrecht op de | Enveloppe2003 = E2002 + E2002*i + E2002*c + het trekkingsrecht op de |
| Copernicusprovisie 2003 + post waarop de bezoldiging van doorbetaalde, | Copernicusprovisie 2003 + post waarop de bezoldiging van doorbetaalde, |
| "gedetacheerde" personeelsleden wordt teruggestort. | "gedetacheerde" personeelsleden wordt teruggestort. |
| E2002= totale enveloppe 2002 | E2002= totale enveloppe 2002 |
| i = inflatieprovisie | i = inflatieprovisie |
| c = correctiefactor |
c = correctiefactor |
| De inflatieprovisie werd door Begroting voor 2003 bepaald op 1,33 %. | De inflatieprovisie werd door Begroting voor 2003 bepaald op 1,33 %. |
| Het trekkingsrecht op de Copernicusprovisie omvat de financiering van | Het trekkingsrecht op de Copernicusprovisie omvat de financiering van |
| de nieuwe effecten van het sectoraal akkoord in 2003 en de | de nieuwe effecten van het sectoraal akkoord in 2003 en de |
| financiering van de management- en staffuncties. Voor de berekening | financiering van de management- en staffuncties. Voor de berekening |
| van de correctiefactor zie paragraaf III. | van de correctiefactor zie paragraaf III. |
| Voor de berekening van de referentie-enveloppe 2003 dient momenteel | Voor de berekening van de referentie-enveloppe 2003 dient momenteel |
| het trekkingsrecht op de Copernicusprovisie voor 2003 en de | het trekkingsrecht op de Copernicusprovisie voor 2003 en de |
| correctiefactor nog te worden berekend. | correctiefactor nog te worden berekend. |
| In afwachting van de berekening van deze concrete gegevens door de | In afwachting van de berekening van deze concrete gegevens door de |
| departementen, samen met Begroting en de Ministerraad, wordt als | departementen, samen met Begroting en de Ministerraad, wordt als |
| voorzichtig uitgangspunt op heden te hanteren de referentie-enveloppe | voorzichtig uitgangspunt op heden te hanteren de referentie-enveloppe |
| 2003 als volgt samengesteld : | 2003 als volgt samengesteld : |
| Enveloppe2003 = E2002 + E2002*i + trekkingsrecht op de | Enveloppe2003 = E2002 + E2002*i + trekkingsrecht op de |
| Copernicusprovisie 2002 | Copernicusprovisie 2002 |
| Tabel 1 stelt de totale personeelsenveloppe 2002 vast voor de volgende | Tabel 1 stelt de totale personeelsenveloppe 2002 vast voor de volgende |
| entiteiten (in duizend euro) : | entiteiten (in duizend euro) : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Het voeren van het personeelsbeleid dient voorlopig te gebeuren binnen | Het voeren van het personeelsbeleid dient voorlopig te gebeuren binnen |
| de beperkingen van de personeelsformatie en daarna binnen de afspraken | de beperkingen van de personeelsformatie en daarna binnen de afspraken |
| ingevolge de personeelsplannen. Streefdatum voor de implementatie van | ingevolge de personeelsplannen. Streefdatum voor de implementatie van |
| de personeelsplannen is 1 december 2002, zijnde de start van het | de personeelsplannen is 1 december 2002, zijnde de start van het |
| volgende begrotingsjaar. Departementen die reeds voor die datum over | volgende begrotingsjaar. Departementen die reeds voor die datum over |
| een goedgekeurd personeelsplan beschikken, kunnen vanzelfsprekend | een goedgekeurd personeelsplan beschikken, kunnen vanzelfsprekend |
| eerder van dit instrument gebruik maken. | eerder van dit instrument gebruik maken. |
| Voor de reeds opgerichte federale overheidsdiensten worden de | Voor de reeds opgerichte federale overheidsdiensten worden de |
| personeelsbewegingen uitgevoerd op basis van de bestaande | personeelsbewegingen uitgevoerd op basis van de bestaande |
| betrekkingen. We verwijzen daarbij naar het koninklijk besluit van 19 | betrekkingen. We verwijzen daarbij naar het koninklijk besluit van 19 |
| juli 2001 (Belgisch Staatsblad van 28 juli 2001) houdende diverse | juli 2001 (Belgisch Staatsblad van 28 juli 2001) houdende diverse |
| bepalingen betreffende de inwerkingstelling van de federale | bepalingen betreffende de inwerkingstelling van de federale |
| overheidsdiensten en de programmatorische federale overheidsdiensten, | overheidsdiensten en de programmatorische federale overheidsdiensten, |
| dat onder meer bepaalt dat : | dat onder meer bepaalt dat : |
Art. 4.De personeelsleden die naar de voorlopige cel zijn |
Art. 4.De personeelsleden die naar de voorlopige cel zijn |
| overgedragen overeenkomstig artikel 2, worden opgenomen in een | overgedragen overeenkomstig artikel 2, worden opgenomen in een |
| nominatieve personeelsinventaris en worden allen geïntegreerd in hun | nominatieve personeelsinventaris en worden allen geïntegreerd in hun |
| nieuwe overheidsdienst. | nieuwe overheidsdienst. |
Art. 5.De overdracht en integratie van de ambtenaren zijn geen nieuwe |
Art. 5.De overdracht en integratie van de ambtenaren zijn geen nieuwe |
| benoemingen. | benoemingen. |
Art. 6.§ 1. De overgedragen en geïntegreerde personeelsleden behouden |
Art. 6.§ 1. De overgedragen en geïntegreerde personeelsleden behouden |
| hun hoedanigheid, hun graad, hun weddenschaal, hun administratieve en | hun hoedanigheid, hun graad, hun weddenschaal, hun administratieve en |
| geldelijke anciënniteit. Zij behouden ook de toelagen, de vergoedingen | geldelijke anciënniteit. Zij behouden ook de toelagen, de vergoedingen |
| of de premies en de andere voordelen waarop zij in hun dienst van | of de premies en de andere voordelen waarop zij in hun dienst van |
| oorsprong aanspraak konden maken. De personeelsleden worden naar de | oorsprong aanspraak konden maken. De personeelsleden worden naar de |
| voorlopige cel overgedragen en vervolgens geïntegreerd in hun nieuwe | voorlopige cel overgedragen en vervolgens geïntegreerd in hun nieuwe |
| overheidsdienst rekening houdend met hun huidige affectatie. Na de | overheidsdienst rekening houdend met hun huidige affectatie. Na de |
| integratie, kan deze affectatie worden herzien, na proces-hertekening, | integratie, kan deze affectatie worden herzien, na proces-hertekening, |
| op basis van het goedgekeurd personeelsplan of de personeelsformatie. | op basis van het goedgekeurd personeelsplan of de personeelsformatie. |
| II. Opvolgingsmechanisme | II. Opvolgingsmechanisme |
| Volgend opvolgingsmechanisme wordt voorzien : | Volgend opvolgingsmechanisme wordt voorzien : |
| II.1. Boordtabellen evolutie personeelskredieten | II.1. Boordtabellen evolutie personeelskredieten |
| Het geheel van de voorgestelde rapportage-instrumenten dient op | Het geheel van de voorgestelde rapportage-instrumenten dient op |
| termijn voldoende transparantie te verzekeren van de besteding en de | termijn voldoende transparantie te verzekeren van de besteding en de |
| evolutie van de kredieten uit de personeelsenveloppe. | evolutie van de kredieten uit de personeelsenveloppe. |
| II.1.1. opvolging van het ordonnanceringsritme : | II.1.1. opvolging van het ordonnanceringsritme : |
| Van het ordonnanceringsritme van de personeelskredieten wordt | Van het ordonnanceringsritme van de personeelskredieten wordt |
| maandelijks verslag uitgebracht aan de Inspecteur van Financiën. | maandelijks verslag uitgebracht aan de Inspecteur van Financiën. |
| Hierbij wordt vermeld welk deel gaat naar weddes, toelages, | Hierbij wordt vermeld welk deel gaat naar weddes, toelages, |
| vergoedingen, en andere. | vergoedingen, en andere. |
| II.1.2. in- en uitstroom | II.1.2. in- en uitstroom |
| ? Jaarlijks wordt er, bij de begrotingscontrole een overzichtstabel | ? Jaarlijks wordt er, bij de begrotingscontrole een overzichtstabel |
| gegeven van het personeel met de toestand op 1 december van het | gegeven van het personeel met de toestand op 1 december van het |
| voorgaande jaar. Bij de contractuelen wordt aangeduid over welk type | voorgaande jaar. Bij de contractuelen wordt aangeduid over welk type |
| contractueel het gaat (vervangingscontractueel, uitzonderlijke en | contractueel het gaat (vervangingscontractueel, uitzonderlijke en |
| tijdelijke behoefte, bijkomende en specifieke opdracht, contractueel | tijdelijke behoefte, bijkomende en specifieke opdracht, contractueel |
| met hoge deskundigheid). | met hoge deskundigheid). |
| ? Er wordt een maandelijks bijgewerkte boordtabel gemaakt met een | ? Er wordt een maandelijks bijgewerkte boordtabel gemaakt met een |
| nominatieve opsomming van de personeelsleden die zijn aangeworven met | nominatieve opsomming van de personeelsleden die zijn aangeworven met |
| vermelding van de datum van indiensttreding, de budgettaire kost voor | vermelding van de datum van indiensttreding, de budgettaire kost voor |
| het lopende begrotingsjaar (T), de geëxtrapoleerde budgettaire kost | het lopende begrotingsjaar (T), de geëxtrapoleerde budgettaire kost |
| voor het begrotingsjaar T+1, het nieuw effect op de totale | voor het begrotingsjaar T+1, het nieuw effect op de totale |
| personeelsenveloppe, de aangepaste wervingsintentie voor de volgende | personeelsenveloppe, de aangepaste wervingsintentie voor de volgende |
| vier maand,... Indien het gaat over een contractuele werving wordt | vier maand,... Indien het gaat over een contractuele werving wordt |
| aangeduid over welk type contractueel het gaat. | aangeduid over welk type contractueel het gaat. |
| ? Deze boordtabel omvat eveneens een nominatieve opsomming van de | ? Deze boordtabel omvat eveneens een nominatieve opsomming van de |
| personeelsleden die zijn afgevloeid met vermelding van de datum van | personeelsleden die zijn afgevloeid met vermelding van de datum van |
| uitdiensttreding, de budgettaire kost voor het lopende begrotingsjaar | uitdiensttreding, de budgettaire kost voor het lopende begrotingsjaar |
| (T) die vrijkomt, de geëxtrapoleerde vrijkomende budgettaire kost voor | (T) die vrijkomt, de geëxtrapoleerde vrijkomende budgettaire kost voor |
| het begrotingsjaar T+1, het nieuw effect op de totale | het begrotingsjaar T+1, het nieuw effect op de totale |
| personeelsenveloppe,... | personeelsenveloppe,... |
| De boordtabellen worden opgevolgd door en besproken met de | De boordtabellen worden opgevolgd door en besproken met de |
| geaccrediteerde Inspecteur van Financiën (knipperlichtfunctie van IF). | geaccrediteerde Inspecteur van Financiën (knipperlichtfunctie van IF). |
| De rapportering aan IF gebeurt maandelijks. | De rapportering aan IF gebeurt maandelijks. |
| II.2. Sanctiemechanisme | II.2. Sanctiemechanisme |
| ? overschrijding van de personeelskredieten worden gesanctioneerd door | ? overschrijding van de personeelskredieten worden gesanctioneerd door |
| een structurele vermindering van de enveloppe vanaf het volgende jaar | een structurele vermindering van de enveloppe vanaf het volgende jaar |
| voor het bedrag gelijk aan dat van de overschrijding | voor het bedrag gelijk aan dat van de overschrijding |
| III. de berekening van Correctiefactor op de personeelsenveloppen | III. de berekening van Correctiefactor op de personeelsenveloppen |
| De correctiefactor geeft aan in welke mate de personeelsenveloppe | De correctiefactor geeft aan in welke mate de personeelsenveloppe |
| evolueert ten gevolge van de automatische baremieke verhogingen en de | evolueert ten gevolge van de automatische baremieke verhogingen en de |
| uitstroom ten gevolge van pensioneringen en de vervanging van deze | uitstroom ten gevolge van pensioneringen en de vervanging van deze |
| uitstroom | uitstroom |
| De correctiefactor kan bijgevolg zowel een negatief, een positief als | De correctiefactor kan bijgevolg zowel een negatief, een positief als |
| een neutraal effect hebben op de personeelsenveloppe. De | een neutraal effect hebben op de personeelsenveloppe. De |
| correctiefactor kan evolueren in de tijd en dient bijgevolg jaarlijks | correctiefactor kan evolueren in de tijd en dient bijgevolg jaarlijks |
| te worden bepaald. | te worden bepaald. |
| De correctiefactor - uitgedrukt in een percentage wordt op de volgende | De correctiefactor - uitgedrukt in een percentage wordt op de volgende |
| wijze berekend : | wijze berekend : |
| Correctiefactor c = D/A - 1 1 | Correctiefactor c = D/A - 1 1 |
| waarbij : | waarbij : |
| A + L - NU + VU = D | A + L - NU + VU = D |
| III.1. Begrippen (te hanteren voor de berekening van de | III.1. Begrippen (te hanteren voor de berekening van de |
| correctiefactor) : | correctiefactor) : |
| A. Startsituatie : | A. Startsituatie : |
| a) Berekening correctiefactor voor periode 2002-2003 | a) Berekening correctiefactor voor periode 2002-2003 |
| Aangezien de correctiefactor op de personeelsenveloppe 2003 dit jaar | Aangezien de correctiefactor op de personeelsenveloppe 2003 dit jaar |
| voor het eerst wordt berekend, wordt uitgegaan van het | voor het eerst wordt berekend, wordt uitgegaan van het |
| personeelsbestand (statutairen) zoals bekend op 1 juni 2002. Alle | personeelsbestand (statutairen) zoals bekend op 1 juni 2002. Alle |
| personeelsbewegingen (instroom en uitstroom) tussen 1 juni 2002 en 30 | personeelsbewegingen (instroom en uitstroom) tussen 1 juni 2002 en 30 |
| november 2002 wordt buiten beschouwing gelaten. Voor alle statutaire | november 2002 wordt buiten beschouwing gelaten. Voor alle statutaire |
| personeelsleden op 1 juni 2002 wordt de som gemaakt van de jaarwedde | personeelsleden op 1 juni 2002 wordt de som gemaakt van de jaarwedde |
| aan 100 % (met andere woorden gekoppeld aan de spilindex 138,01). Met | aan 100 % (met andere woorden gekoppeld aan de spilindex 138,01). Met |
| andere bedragen/variabelen (vergoedingen, toelagen, index, | andere bedragen/variabelen (vergoedingen, toelagen, index, |
| weddencomplementen, kinderbijslag, deeltijdse prestaties of | weddencomplementen, kinderbijslag, deeltijdse prestaties of |
| afwezigheden, werkgeversbijdragen,...) wordt geen rekening gehouden. | afwezigheden, werkgeversbijdragen,...) wordt geen rekening gehouden. |
| De totalen worden per niveau opgedeeld; D (3&4), C(2), B(2+) en A(1). | De totalen worden per niveau opgedeeld; D (3&4), C(2), B(2+) en A(1). |
| b) Berekening correctiefactor voor periode 2003-2004 en later : | b) Berekening correctiefactor voor periode 2003-2004 en later : |
| De correctiefactor voor de personeelsenveloppes voor jaar T+1 en | De correctiefactor voor de personeelsenveloppes voor jaar T+1 en |
| daarna wordt berekend op basis van het personeelsbestand van 1 | daarna wordt berekend op basis van het personeelsbestand van 1 |
| december van het voorafgaande begrotingsjaar. De bedragen dienen | december van het voorafgaande begrotingsjaar. De bedragen dienen |
| gecorrigeerd te worden met alle op dat moment gekende elementen (bvb. | gecorrigeerd te worden met alle op dat moment gekende elementen (bvb. |
| tussentijdse verhogingen, bevorderingen in weddenschaal) en | tussentijdse verhogingen, bevorderingen in weddenschaal) en |
| personeelsbewegingen (instroom of uitstroom). Zoals voor de | personeelsbewegingen (instroom of uitstroom). Zoals voor de |
| startsituatie gaat het over bedragen aan 100 %, dus gekoppeld aan de | startsituatie gaat het over bedragen aan 100 %, dus gekoppeld aan de |
| spilindex 138,01. Met andere bedragen/variabelen (vergoedingen, | spilindex 138,01. Met andere bedragen/variabelen (vergoedingen, |
| toelagen, index, weddencomplementen, kinderbijslag, | toelagen, index, weddencomplementen, kinderbijslag, |
| werkgeversbijdragen,...) wordt ook hier geen rekening gehouden. De | werkgeversbijdragen,...) wordt ook hier geen rekening gehouden. De |
| totalen worden steeds per niveau opgedeeld; D (3&4), C(2), B(2+) en | totalen worden steeds per niveau opgedeeld; D (3&4), C(2), B(2+) en |
| A(1). | A(1). |
| L = Loondrift | L = Loondrift |
| Loondrift is de evolutie van de loonkost binnen de functieklasse of | Loondrift is de evolutie van de loonkost binnen de functieklasse of |
| het (functie)niveau. Het betreft : | het (functie)niveau. Het betreft : |
| ? de baremieke verhogingen (toekenning van tussentijdse verhogingen op | ? de baremieke verhogingen (toekenning van tussentijdse verhogingen op |
| basis van geldelijke anciënniteit binnen de weddenschaal), | basis van geldelijke anciënniteit binnen de weddenschaal), |
| ? de automatische bevordering naar een hogere weddenschaal binnen de | ? de automatische bevordering naar een hogere weddenschaal binnen de |
| functie(-klasse) of het functieniveau, hetzij op basis van | functie(-klasse) of het functieniveau, hetzij op basis van |
| anciënniteit, hetzij na afloop van een geldigheidsperiode van de | anciënniteit, hetzij na afloop van een geldigheidsperiode van de |
| competentiemeting. | competentiemeting. |
| ? de bevordering naar een hogere weddenschaal binnen de functie of het | ? de bevordering naar een hogere weddenschaal binnen de functie of het |
| functieniveau, hoofdzakelijk op basis van normen van sociale | functieniveau, hoofdzakelijk op basis van normen van sociale |
| programmatie. Het betreft vooral niveau D en sommige | programmatie. Het betreft vooral niveau D en sommige |
| overgangsmaatregelen, bvb. 22B. | overgangsmaatregelen, bvb. 22B. |
| ? de gevolgen van deze loonstijging op het vakantiegeld en de | ? de gevolgen van deze loonstijging op het vakantiegeld en de |
| eindejaarstoelage | eindejaarstoelage |
| ? de competentietoelage aangezien die eerst een aantal jaren als | ? de competentietoelage aangezien die eerst een aantal jaren als |
| toelage wordt betaald vooraleer zij wordt geconsolideerd/gebaremiseerd | toelage wordt betaald vooraleer zij wordt geconsolideerd/gebaremiseerd |
| in de volgende weddenschaal. | in de volgende weddenschaal. |
| De meerkost wordt berekend voor het werkelijke aantal maanden. | De meerkost wordt berekend voor het werkelijke aantal maanden. |
| Bvb. 1. De jaarwedde van een personeelslid is op 1 december 2002 | Bvb. 1. De jaarwedde van een personeelslid is op 1 december 2002 |
| 20.000 euro. Hij krijgt op 1 september 2003 een tussentijdse verhoging | 20.000 euro. Hij krijgt op 1 september 2003 een tussentijdse verhoging |
| van 200 euro op jaarbasis. De jaarwedde wordt bijgevolg 20.200 euro. | van 200 euro op jaarbasis. De jaarwedde wordt bijgevolg 20.200 euro. |
| Aangezien de bijkomende verhoging slechts uitwerking heeft op 3 | Aangezien de bijkomende verhoging slechts uitwerking heeft op 3 |
| begrotingsmaanden bedraagt de jaarwedde 2003 dus (9/12e van 20.000 | begrotingsmaanden bedraagt de jaarwedde 2003 dus (9/12e van 20.000 |
| plus 3/12e van 20.200 of 20.050 euro). | plus 3/12e van 20.200 of 20.050 euro). |
| Bvb. 2. Een identieke werkwijze wordt toegepast ingeval van | Bvb. 2. Een identieke werkwijze wordt toegepast ingeval van |
| bevordering tot een hogere weddenschaal. | bevordering tot een hogere weddenschaal. |
| Opgelet : | Opgelet : |
| ? De toekenning van tussentijdse verhogingen of | ? De toekenning van tussentijdse verhogingen of |
| weddenschaalbevorderingen heeft een invloed op het vakantiegeld en de | weddenschaalbevorderingen heeft een invloed op het vakantiegeld en de |
| eindejaarstoelage. Daarom wordt de meerkost die hieruit ontstaat in | eindejaarstoelage. Daarom wordt de meerkost die hieruit ontstaat in |
| 2003 verrekend naar deze toelagen. | 2003 verrekend naar deze toelagen. |
| ? Er dient te worden opgemerkt dat de eerste competentietoelagen | ? Er dient te worden opgemerkt dat de eerste competentietoelagen |
| worden betaald in september 2004 en deel uitmaken van de | worden betaald in september 2004 en deel uitmaken van de |
| gebudgetteerde kost van het sectoraal overleg in Comité B | gebudgetteerde kost van het sectoraal overleg in Comité B |
| (loopbaannota van 29 november 2001). De kost wordt toegevoegd bij de | (loopbaannota van 29 november 2001). De kost wordt toegevoegd bij de |
| vaststelling van de personeelsenveloppe van 2004. | vaststelling van de personeelsenveloppe van 2004. |
| NU- Natuurlijke uitstroom | NU- Natuurlijke uitstroom |
| Natuurlijke uitstroom wordt omschreven als de pensioneringen vanaf de | Natuurlijke uitstroom wordt omschreven als de pensioneringen vanaf de |
| leeftijd van 60 jaar. | leeftijd van 60 jaar. |
| Onderzoek en verwerking van informatie van de Administratie van de | Onderzoek en verwerking van informatie van de Administratie van de |
| Pensioenen leerde dat de ambtenaar (gewogen gemiddelde) op de leeftijd | Pensioenen leerde dat de ambtenaar (gewogen gemiddelde) op de leeftijd |
| van 61 jaar en 5 maanden met pensioen gaat. | van 61 jaar en 5 maanden met pensioen gaat. |
| Op basis van deze informatie wordt voor de berekening van de | Op basis van deze informatie wordt voor de berekening van de |
| natuurlijke uitstroom de loonkost stopgezet voor zij die in een | natuurlijke uitstroom de loonkost stopgezet voor zij die in een |
| begrotingsjaar 61 jaar en 5 maanden worden (dus voor hen geen loonkost | begrotingsjaar 61 jaar en 5 maanden worden (dus voor hen geen loonkost |
| meer vanaf 61 jaar en 6 maanden). | meer vanaf 61 jaar en 6 maanden). |
| a) Berekening van de natuurlijke uitstroom in 2002 : | a) Berekening van de natuurlijke uitstroom in 2002 : |
| Bij deze startsituatie wordt alle loonkost voor personeelsleden die op | Bij deze startsituatie wordt alle loonkost voor personeelsleden die op |
| 1 december 2002 (begin begrotingsjaar 2003) minstens 61 jaar en 5 | 1 december 2002 (begin begrotingsjaar 2003) minstens 61 jaar en 5 |
| maanden oud zijn, stopgezet. De loonkost voor de personeelsleden die | maanden oud zijn, stopgezet. De loonkost voor de personeelsleden die |
| tijdens het begrotingsjaar 2003 de leeftijd van 61 jaar en 5 maanden | tijdens het begrotingsjaar 2003 de leeftijd van 61 jaar en 5 maanden |
| bereiken, wordt niet meer in aanmerking genomen vanaf de daarop | bereiken, wordt niet meer in aanmerking genomen vanaf de daarop |
| volgende maand. | volgende maand. |
| Bvb 1. De loonkost voor een personeelslid dat op 1 december 2002, 62 | Bvb 1. De loonkost voor een personeelslid dat op 1 december 2002, 62 |
| jaar is, wordt niet opgenomen in de loonkost 2003. | jaar is, wordt niet opgenomen in de loonkost 2003. |
| Bvb 2. De loonkost voor een personeelslid dat op 11 oktober 2003, 61 | Bvb 2. De loonkost voor een personeelslid dat op 11 oktober 2003, 61 |
| jaar en 5 maanden wordt, komt vanaf 1 november 2003 niet meer voor in | jaar en 5 maanden wordt, komt vanaf 1 november 2003 niet meer voor in |
| de loonkost 2003. | de loonkost 2003. |
| b) Berekening van de natuurlijke uitstroom in 2003 en later : | b) Berekening van de natuurlijke uitstroom in 2003 en later : |
| Alle loonkost voor personeelsleden die tussen 1 november T en 31 | Alle loonkost voor personeelsleden die tussen 1 november T en 31 |
| oktober T+1 de leeftijd van 61 jaar en 5 maanden bereiken wordt vanaf | oktober T+1 de leeftijd van 61 jaar en 5 maanden bereiken wordt vanaf |
| de daarop volgende maand stopgezet. | de daarop volgende maand stopgezet. |
| VU = Vervanging natuurlijke uitstroom | VU = Vervanging natuurlijke uitstroom |
| Als hypothese wordt genomen : onmiddellijke vervanging van de | Als hypothese wordt genomen : onmiddellijke vervanging van de |
| vertrekker via natuurlijke uitstroom door een werving in de | vertrekker via natuurlijke uitstroom door een werving in de |
| beginweddenschaal van het functieniveau voor een personeelslid met 5 | beginweddenschaal van het functieniveau voor een personeelslid met 5 |
| jaar geldelijke anciënniteit. | jaar geldelijke anciënniteit. |
| Bvb. 1. een administratief assistent met de weddenschaal CA3 gaat op 1 | Bvb. 1. een administratief assistent met de weddenschaal CA3 gaat op 1 |
| mei 2003 met pensioen; hij wordt vervangen door een administratief | mei 2003 met pensioen; hij wordt vervangen door een administratief |
| assistent met de weddenschaal CA1. | assistent met de weddenschaal CA1. |
| Bvb. 2. Een adviseur met de weddenschaal 13B gaat met pensioen en | Bvb. 2. Een adviseur met de weddenschaal 13B gaat met pensioen en |
| wordt vervangen door een adjunct-adviseur met de weddenschaal 10A. | wordt vervangen door een adjunct-adviseur met de weddenschaal 10A. |
| Bvb. 3. Een ambtenaar uit functieklasse A3 gaat met pensioen en wordt | Bvb. 3. Een ambtenaar uit functieklasse A3 gaat met pensioen en wordt |
| vervangen door een ambtenaar in functieklasse A1. | vervangen door een ambtenaar in functieklasse A1. |
| De volgende twee elementen worden niet in overweging genomen bij de | De volgende twee elementen worden niet in overweging genomen bij de |
| berekening van de correctiefactor. | berekening van de correctiefactor. |
| U = Upgrading en bevordering | U = Upgrading en bevordering |
| Upgrading is zowel : | Upgrading is zowel : |
| ? de doorgroei via bevordering van het bestaande personeel naar een | ? de doorgroei via bevordering van het bestaande personeel naar een |
| hoger functieniveau, een hogere functieklasse of een andere functie | hoger functieniveau, een hogere functieklasse of een andere functie |
| binnen het niveau waaraan een voordeliger weddenschaal is gekoppeld. | binnen het niveau waaraan een voordeliger weddenschaal is gekoppeld. |
| ? de vervanging van de vertrekkers door nieuwe personeelsleden op een | ? de vervanging van de vertrekkers door nieuwe personeelsleden op een |
| hoger functieniveau, een hogere functieklasse of een andere functie | hoger functieniveau, een hogere functieklasse of een andere functie |
| binnen het niveau waaraan een voordeliger financiële loopbaan is | binnen het niveau waaraan een voordeliger financiële loopbaan is |
| gekoppeld. | gekoppeld. |
| Er wordt gekozen voor de optie waarbij upgrading van het bestaande | Er wordt gekozen voor de optie waarbij upgrading van het bestaande |
| effectief of de vertrekkers, een belangrijke peiler in de | effectief of de vertrekkers, een belangrijke peiler in de |
| loopbaanhervorming, wordt gefinancierd binnen de enveloppe en | loopbaanhervorming, wordt gefinancierd binnen de enveloppe en |
| bijgevolg geen deel uitmaakt van de loondrift. | bijgevolg geen deel uitmaakt van de loondrift. |
| DU = Diverse uitstroom | DU = Diverse uitstroom |
| Diverse uitstroom wordt omgeschreven als de vertrekkers die niet onder | Diverse uitstroom wordt omgeschreven als de vertrekkers die niet onder |
| de definitie van « natuurlijke uitstroom » vallen. Bedoeld worden dus | de definitie van « natuurlijke uitstroom » vallen. Bedoeld worden dus |
| ontslag, mobiliteit, overlijden, vroegtijdig pensioen, <6;221>en wordt | ontslag, mobiliteit, overlijden, vroegtijdig pensioen, <6;221>en wordt |
| louter toegepast op de groep tot en met 59 jaar. Tot dusver is nog | louter toegepast op de groep tot en met 59 jaar. Tot dusver is nog |
| niet geopteerd om dit gegeven in de berekening van de correctiefactor | niet geopteerd om dit gegeven in de berekening van de correctiefactor |
| op te nemen. DU is bijgevolg dus 0. | op te nemen. DU is bijgevolg dus 0. |
| III.2. Samenvatting en werkwijze voor de berekening van de | III.2. Samenvatting en werkwijze voor de berekening van de |
| correctiefactor | correctiefactor |
| STAP I : | STAP I : |
| berekening van de personeelskost 2002 jaarwedde aan 100 % | berekening van de personeelskost 2002 jaarwedde aan 100 % |
| STAP II : | STAP II : |
| berekening van de loondrift; de som van stap I en de loondrift geeft | berekening van de loondrift; de som van stap I en de loondrift geeft |
| de personeelskost 2003 aan 100 % | de personeelskost 2003 aan 100 % |
| STAP III : | STAP III : |
| De personeelskost 2003 wordt verminderd met de natuurlijke uitstroom | De personeelskost 2003 wordt verminderd met de natuurlijke uitstroom |
| aan 100 % | aan 100 % |
| STAP IV : | STAP IV : |
| Aan de verminderde personeelskost (resultaat stap III) wordt de | Aan de verminderde personeelskost (resultaat stap III) wordt de |
| vervanging van de natuurlijke uitstroom toegevoegd aan 100 % | vervanging van de natuurlijke uitstroom toegevoegd aan 100 % |
| STAP V : | STAP V : |
| De berekening van de correctiefactor (evolutie van stap I naar stap | De berekening van de correctiefactor (evolutie van stap I naar stap |
| IV) | IV) |
| III.3. Contactpersonen | III.3. Contactpersonen |
| Bijkomende uitleg over de berekening van de correctiefactor kan | Bijkomende uitleg over de berekening van de correctiefactor kan |
| verkregen worden bij de heren : | verkregen worden bij de heren : |
| Ludo Waterschoot | Ludo Waterschoot |
| (ludo.waterschoot@minfin.fed.be), | (ludo.waterschoot@minfin.fed.be), |
| Frederik Verhaeghe | Frederik Verhaeghe |
| (frederik.verhaeghe@minfin.fed.be) of | (frederik.verhaeghe@minfin.fed.be) of |
| Ronny Verstraete | Ronny Verstraete |
| (ronny.verstraete@p-o.be). | (ronny.verstraete@p-o.be). |
| Het resultaat van de bovenvermelde berekening, (met een duidelijk | Het resultaat van de bovenvermelde berekening, (met een duidelijk |
| onderscheid tussen de vijf te doorlopen stappen) dient - met kopie aan | onderscheid tussen de vijf te doorlopen stappen) dient - met kopie aan |
| de geacrediteerde Inspecteur van Financiën uiterlijk tegen vrijdag 1 | de geacrediteerde Inspecteur van Financiën uiterlijk tegen vrijdag 1 |
| september 2002 te worden bezorgd aan zowel : | september 2002 te worden bezorgd aan zowel : |
| de heer Tom Auwers, hoofd van de cel Beleidsvoorbereiding | de heer Tom Auwers, hoofd van de cel Beleidsvoorbereiding |
| FOD P & O | FOD P & O |
| Wetstraat 51 | Wetstraat 51 |
| 1040 Brussel | 1040 Brussel |
| tom.auwers@p-o.be | tom.auwers@p-o.be |
| De heer Kurt Debruyne, adjunct-kabinetschef | De heer Kurt Debruyne, adjunct-kabinetschef |
| Kabinet Begroting | Kabinet Begroting |
| Koningsstraat 138 | Koningsstraat 138 |
| 1000 Brussel | 1000 Brussel |
| kurt.debruyne@kabjv.be | kurt.debruyne@kabjv.be |
| In afwachting dienen beide bovenvermelde personen zo spoedig mogelijk | In afwachting dienen beide bovenvermelde personen zo spoedig mogelijk |
| op de hoogte gebracht te worden van de verantwoordelijke persoon voor | op de hoogte gebracht te worden van de verantwoordelijke persoon voor |
| dit dossier per FOD. | dit dossier per FOD. |
| De wijze van berekening is onderworpen aan een kwaliteitscontrole | De wijze van berekening is onderworpen aan een kwaliteitscontrole |
| onder de verantwoordelijkheid van de FOD B & B en de FOD P & O. Het | onder de verantwoordelijkheid van de FOD B & B en de FOD P & O. Het |
| finaal resulaat wordt vastgelegd tijdens een trilateraal overleg in | finaal resulaat wordt vastgelegd tijdens een trilateraal overleg in |
| aanwezigheid van de betrokken FOD en blijft behoudens tegenbericht | aanwezigheid van de betrokken FOD en blijft behoudens tegenbericht |
| geldig voor de rest van het jaar. | geldig voor de rest van het jaar. |
| Eenmaal per departement de gegevens met betrekking tot de | Eenmaal per departement de gegevens met betrekking tot de |
| Copernicusprovisie en de correctiefactor zijn goedgekeurd, zal de | Copernicusprovisie en de correctiefactor zijn goedgekeurd, zal de |
| referentie-enveloppe worden aangepast. | referentie-enveloppe worden aangepast. |
| De Minister van Ambtenarenzaken | De Minister van Ambtenarenzaken |
| en Modernisering van de openbare besturen, | en Modernisering van de openbare besturen, |
| L. VAN DEN BOSSCHE | L. VAN DEN BOSSCHE |
| De Minister van Begroting, | De Minister van Begroting, |
| J. VANDE LANOTTE | J. VANDE LANOTTE |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| 1 Berekend als volgt : c = (D-A)/A = D/A - A/A = D/A - 1. | 1 Berekend als volgt : c = (D-A)/A = D/A - A/A = D/A - 1. |