← Terug naar "Omzendbrief nr. 645. - Informatie inzake de federale monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten in 2015 en 2016 en de personeelsenveloppes 2015 en 2016 "
Omzendbrief nr. 645. - Informatie inzake de federale monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten in 2015 en 2016 en de personeelsenveloppes 2015 en 2016 | Omzendbrief nr. 645. - Informatie inzake de federale monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten in 2015 en 2016 en de personeelsenveloppes 2015 en 2016 |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE |
OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE | OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE |
12 MEI 2015. - Omzendbrief nr. 645. - Informatie inzake de federale | 12 MEI 2015. - Omzendbrief nr. 645. - Informatie inzake de federale |
monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten | monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten |
in 2015 en 2016 en de personeelsenveloppes 2015 en 2016 | in 2015 en 2016 en de personeelsenveloppes 2015 en 2016 |
Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale | Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale |
overheidsdiensten, de instellingen van openbaar nut, de openbare | overheidsdiensten, de instellingen van openbaar nut, de openbare |
instellingen van de sociale zekerheid, de bijzondere korpsen. | instellingen van de sociale zekerheid, de bijzondere korpsen. |
Mevrouw de Minister, | Mevrouw de Minister, |
Mijnheer de Minister, | Mijnheer de Minister, |
Mevrouw de Staatssecretaris, | Mevrouw de Staatssecretaris, |
Mijnheer de Staatssecretaris, | Mijnheer de Staatssecretaris, |
Mevrouw de Voorzitter, | Mevrouw de Voorzitter, |
Mijnheer de Voorzitter, | Mijnheer de Voorzitter, |
Mevrouw de Administrateur-generaal, | Mevrouw de Administrateur-generaal, |
Mijnheer de Administrateur-generaal, | Mijnheer de Administrateur-generaal, |
1. Context | 1. Context |
In de notificaties bij de initiële begroting 2015 heeft de | In de notificaties bij de initiële begroting 2015 heeft de |
Ministerraad van 15 oktober 2014 beslist een lineaire besparing op de | Ministerraad van 15 oktober 2014 beslist een lineaire besparing op de |
personeelskredieten toe te passen ten belope van 4 % in 2015 en van 2 | personeelskredieten toe te passen ten belope van 4 % in 2015 en van 2 |
% in elk van de jaren 2016 tot 2019. | % in elk van de jaren 2016 tot 2019. |
Dezelfde Ministerraad heeft aan de FODs P&O en B&B de opdracht gegeven | Dezelfde Ministerraad heeft aan de FODs P&O en B&B de opdracht gegeven |
een verplichte monitoring voor het gehele federaal openbaar ambt (met | een verplichte monitoring voor het gehele federaal openbaar ambt (met |
inbegrip van de bijzondere korpsen, de ION en de OISZ) te organiseren. | inbegrip van de bijzondere korpsen, de ION en de OISZ) te organiseren. |
Deze omzendbrief geeft informatie aangaande de monitoring van het | Deze omzendbrief geeft informatie aangaande de monitoring van het |
risico op overschrijding van de kredieten in 2015 en 2016 en legt de | risico op overschrijding van de kredieten in 2015 en 2016 en legt de |
personeelsenveloppes 2015 en 2016 vast. | personeelsenveloppes 2015 en 2016 vast. |
2. Task Force | 2. Task Force |
Er wordt een Task Force opgericht voor de opvolging van de evolutie | Er wordt een Task Force opgericht voor de opvolging van de evolutie |
van de personeelsuitgaven en -kredieten en de opmaak en validatie van | van de personeelsuitgaven en -kredieten en de opmaak en validatie van |
de methodologie dienaangaande. | de methodologie dienaangaande. |
In deze Task Force zetelen vertegenwoordigers van de Minister van | In deze Task Force zetelen vertegenwoordigers van de Minister van |
Ambtenarenzaken, de Minister van Begroting en van de FODs P&O en B&B. | Ambtenarenzaken, de Minister van Begroting en van de FODs P&O en B&B. |
3. Basisprincipes van een analyse van het risico | 3. Basisprincipes van een analyse van het risico |
- De monitoring van het risico op overschrijding van de | - De monitoring van het risico op overschrijding van de |
personeelskredieten is een continu proces van interne controle bij | personeelskredieten is een continu proces van interne controle bij |
elke federale entiteit. Dit proces moet auditeerbaar zijn. | elke federale entiteit. Dit proces moet auditeerbaar zijn. |
- De Task Force volgt de kwaliteit van de monitoring op en kan aan | - De Task Force volgt de kwaliteit van de monitoring op en kan aan |
elke entiteit vragen haar de gegevens mee te delen waarop de analyse | elke entiteit vragen haar de gegevens mee te delen waarop de analyse |
van het risico is berekend. | van het risico is berekend. |
- Elke entiteit is verplicht driemaal per jaar het risico te evalueren | - Elke entiteit is verplicht driemaal per jaar het risico te evalueren |
conform de methodologie voor een betrouwbare projectie van de lasten. | conform de methodologie voor een betrouwbare projectie van de lasten. |
De evaluatie gebeurt op basis van de referentiemaanden januari, mei en | De evaluatie gebeurt op basis van de referentiemaanden januari, mei en |
september. | september. |
- De basis van de methodologie moet steunen op een analyse van de | - De basis van de methodologie moet steunen op een analyse van de |
individuele betaalgegevens en de detectie van de gekende of voorziene | individuele betaalgegevens en de detectie van de gekende of voorziene |
evenementen die de individuele situatie van een betaling wijzigen. | evenementen die de individuele situatie van een betaling wijzigen. |
- Elke ordonnateur en elke operationele verantwoordelijke is er strikt | - Elke ordonnateur en elke operationele verantwoordelijke is er strikt |
toe gehouden voorafgaandelijk het risico op overschrijding te | toe gehouden voorafgaandelijk het risico op overschrijding te |
evalueren van elke beslissing die een structurele impact op de | evalueren van elke beslissing die een structurele impact op de |
personeelskosten genereert en waarvoor hij gemachtigd is de Staat te | personeelskosten genereert en waarvoor hij gemachtigd is de Staat te |
verbinden. | verbinden. |
- De inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of de | - De inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of de |
afgevaardigde van de minister van begroting, verifieert het door de | afgevaardigde van de minister van begroting, verifieert het door de |
dienst geëvalueerd risico alvorens een advies te geven. | dienst geëvalueerd risico alvorens een advies te geven. |
In voorliggende omzendbrief verwijzen de termen "voorafgaand advies" | In voorliggende omzendbrief verwijzen de termen "voorafgaand advies" |
naar de controleautoriteiten : inspecteur van Financiën, | naar de controleautoriteiten : inspecteur van Financiën, |
regeringscommissaris van het budget (voor de OISZ), afgevaardigde van | regeringscommissaris van het budget (voor de OISZ), afgevaardigde van |
de minister van begroting. | de minister van begroting. |
Bij ontstentenis zal de adviesaanvraag gericht worden naar de | Bij ontstentenis zal de adviesaanvraag gericht worden naar de |
korpschef van de inspectie van Financiën die de bevoegde inspecteur | korpschef van de inspectie van Financiën die de bevoegde inspecteur |
van Financiën zal aanduiden om de aanvraag te behandelen. | van Financiën zal aanduiden om de aanvraag te behandelen. |
4. Overgangsbepaling inzake human resources-beslissingen | 4. Overgangsbepaling inzake human resources-beslissingen |
In afwachting van de evaluatie van het risico op overschrijding op | In afwachting van de evaluatie van het risico op overschrijding op |
basis van de referentiemaand mei 2015 kunnen de entiteiten opgenomen | basis van de referentiemaand mei 2015 kunnen de entiteiten opgenomen |
in de tabel in bijlage, na gunstig advies van de inspecteur van | in de tabel in bijlage, na gunstig advies van de inspecteur van |
Financiën, de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister | Financiën, de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister |
van begroting, HR-beslissingen uitvoeren in zoverre zij aantonen dat | van begroting, HR-beslissingen uitvoeren in zoverre zij aantonen dat |
de impact op de kredieten 2015 en 2016 niet meer dan 12 maanden | de impact op de kredieten 2015 en 2016 niet meer dan 12 maanden |
overschrijdt. | overschrijdt. |
5. KPI's voor analyse van het risico | 5. KPI's voor analyse van het risico |
Het risico op overschrijding wordt geëvalueerd aan de hand van | Het risico op overschrijding wordt geëvalueerd aan de hand van |
volgende basisindicatoren en KPI's : | volgende basisindicatoren en KPI's : |
Basisindicatoren : | Basisindicatoren : |
- het aantal VTE's per maand; | - het aantal VTE's per maand; |
- de evolutie van het aantal VTE's over 12 maanden; | - de evolutie van het aantal VTE's over 12 maanden; |
- het aantal definitieve vertrekken over 12 maanden; | - het aantal definitieve vertrekken over 12 maanden; |
- de evaluatie van de structurele besparing gegenereerd door de | - de evaluatie van de structurele besparing gegenereerd door de |
definitieve vertrekken. | definitieve vertrekken. |
KPI 1 : geeft de verhouding weer tussen de gecorrigeerde totale lasten | KPI 1 : geeft de verhouding weer tussen de gecorrigeerde totale lasten |
van de laatste 12 maanden en het budget. | van de laatste 12 maanden en het budget. |
KPI 1bis : geeft de verhouding weer tussen de berekende totale lasten | KPI 1bis : geeft de verhouding weer tussen de berekende totale lasten |
van het lopende jaar en het budget. | van het lopende jaar en het budget. |
KPI 2 : geeft de verhouding weer tussen de totale projectie en het | KPI 2 : geeft de verhouding weer tussen de totale projectie en het |
budget. | budget. |
KPI 3 : geeft de verhouding weer tussen de totale projectie, inclusief | KPI 3 : geeft de verhouding weer tussen de totale projectie, inclusief |
de impact van de onomkeerbare evenementen, en het budget. | de impact van de onomkeerbare evenementen, en het budget. |
Enkel de KPI's 2 en 3 geven een evaluatie van de toekomstige lasten. | Enkel de KPI's 2 en 3 geven een evaluatie van de toekomstige lasten. |
De analyse van het risico steunt dan ook essentieel op deze KPI's. | De analyse van het risico steunt dan ook essentieel op deze KPI's. |
De hierna vermelde KPI's 4 en 5 geven een evaluatie van de marge voor | De hierna vermelde KPI's 4 en 5 geven een evaluatie van de marge voor |
de ordonnateur en de operationele verantwoordelijke. | de ordonnateur en de operationele verantwoordelijke. |
KPI 4 : geeft een evaluatie van de beslissingsmarge voor de | KPI 4 : geeft een evaluatie van de beslissingsmarge voor de |
operationele beslissingen. | operationele beslissingen. |
KPI 5 : geeft een evaluatie van de haalbaarheid van de voorziene | KPI 5 : geeft een evaluatie van de haalbaarheid van de voorziene |
beslissingen binnen de beschikbare beslissingsmarge. | beslissingen binnen de beschikbare beslissingsmarge. |
De methodologie voor de berekening ervan is beschreven in de | De methodologie voor de berekening ervan is beschreven in de |
omzendbrief 644 die ook de basisconcepten definieert. | omzendbrief 644 die ook de basisconcepten definieert. |
6. Toepassingsgebied en implementatie | 6. Toepassingsgebied en implementatie |
6.1. Toepassingsgebied | 6.1. Toepassingsgebied |
De federale entiteiten die onder toepassing vallen van de federale | De federale entiteiten die onder toepassing vallen van de federale |
monitoring van het risico zijn opgenomen in de tabel in bijlage. | monitoring van het risico zijn opgenomen in de tabel in bijlage. |
Het uitgangspunt bij de opmaak van deze lijst is de uitbreiding van | Het uitgangspunt bij de opmaak van deze lijst is de uitbreiding van |
het mechanisme van de enveloppe naar een zo groot mogelijk aantal | het mechanisme van de enveloppe naar een zo groot mogelijk aantal |
entiteiten in het perspectief van transparantie, autonomie en | entiteiten in het perspectief van transparantie, autonomie en |
verantwoordelijkheid van het management. | verantwoordelijkheid van het management. |
De indeling in groepen is als volgt : | De indeling in groepen is als volgt : |
- 1. de personeelsenveloppes : | - 1. de personeelsenveloppes : |
o 1.1. de enveloppes waarvoor het Sepp-platform over de volledige | o 1.1. de enveloppes waarvoor het Sepp-platform over de volledige |
loonkostgegevens beschikt | loonkostgegevens beschikt |
o 1.2. de enveloppes van de openbare instellingen van sociale | o 1.2. de enveloppes van de openbare instellingen van sociale |
zekerheid | zekerheid |
- 2. de diensten die een eigen systeem van evaluatie van het risico | - 2. de diensten die een eigen systeem van evaluatie van het risico |
hanteren : | hanteren : |
o 2.1. Defensie | o 2.1. Defensie |
o 2.2. Politie | o 2.2. Politie |
o 2.3. het personeel van Buitenlandse zaken dat niet tot de | o 2.3. het personeel van Buitenlandse zaken dat niet tot de |
personeelsenveloppe behoort | personeelsenveloppe behoort |
- 3. de andere entiteiten. | - 3. de andere entiteiten. |
De tabel geeft, per entiteit : | De tabel geeft, per entiteit : |
- de code van de entiteit; | - de code van de entiteit; |
- de benaming van de entiteit; | - de benaming van de entiteit; |
- het aantal VTE's van de monitoring van het risico van januari 2015 | - het aantal VTE's van de monitoring van het risico van januari 2015 |
ter informatie; | ter informatie; |
- de vastleggingslimiet 2015 (kolom 5); | - de vastleggingslimiet 2015 (kolom 5); |
- de vastleggingslimiet 2016 (kolom 6) : dit is de vastleggingslimiet | - de vastleggingslimiet 2016 (kolom 6) : dit is de vastleggingslimiet |
2015 na toepassing van de besparing van 2 %. | 2015 na toepassing van de besparing van 2 %. |
Voor de entiteiten waarvoor dit pertinent is omvatten de kolommen | Voor de entiteiten waarvoor dit pertinent is omvatten de kolommen |
volgende informatie : | volgende informatie : |
- kolom 1 : de initiële kredieten 2015; | - kolom 1 : de initiële kredieten 2015; |
- kolom 2 : de amendementen in het kader van de regionalisering; | - kolom 2 : de amendementen in het kader van de regionalisering; |
- kolom 3 : de beslissingen van de begrotingscontrole 2015; | - kolom 3 : de beslissingen van de begrotingscontrole 2015; |
- kolom 4 : het maximum trekkingsrecht 2015 en 2016 op de | - kolom 4 : het maximum trekkingsrecht 2015 en 2016 op de |
interdepartementale provisie Optifed. | interdepartementale provisie Optifed. |
6.2. Implementatie | 6.2. Implementatie |
6.2.1. De personeelsenveloppes | 6.2.1. De personeelsenveloppes |
A. Vastlegging van de enveloppes | A. Vastlegging van de enveloppes |
Aan de vastleggingslimieten die voor de enveloppes in punt 1 van de | Aan de vastleggingslimieten die voor de enveloppes in punt 1 van de |
tabel in bijlage zijn vastgelegd, kunnen de trekkingsrechten op de | tabel in bijlage zijn vastgelegd, kunnen de trekkingsrechten op de |
interdepartementale provisie worden toegevoegd om de betaling te | interdepartementale provisie worden toegevoegd om de betaling te |
dekken van de achterstallen van de premies voor | dekken van de achterstallen van de premies voor |
competentieontwikkeling op basis van de evaluatie van de door het | competentieontwikkeling op basis van de evaluatie van de door het |
Sepp-platform geobserveerde kosten. | Sepp-platform geobserveerde kosten. |
Deze vastleggingslimiet kan, waar nodig, geactualiseerd worden op | Deze vastleggingslimiet kan, waar nodig, geactualiseerd worden op |
hetzelfde ritme als de monitoring van het risico. | hetzelfde ritme als de monitoring van het risico. |
B. De entiteiten waarvoor het Sepp-platform over de volledige | B. De entiteiten waarvoor het Sepp-platform over de volledige |
loonkostgegevens beschikt | loonkostgegevens beschikt |
De KPI's 2 en 3 worden berekend via het Sepp-platform op basis van de | De KPI's 2 en 3 worden berekend via het Sepp-platform op basis van de |
gegevens meegedeeld door de personeelsenveloppes en de externe | gegevens meegedeeld door de personeelsenveloppes en de externe |
providers. | providers. |
De personeelsenveloppes leveren maandelijks, ten laatste de 15e | De personeelsenveloppes leveren maandelijks, ten laatste de 15e |
werkdag van de maand volgend op de betalingsmaand, volgende gegevens : | werkdag van de maand volgend op de betalingsmaand, volgende gegevens : |
- de geactualiseerde definitieve OUT; | - de geactualiseerde definitieve OUT; |
- de geactualiseerde onomkeerbare evenementen IN, OUT, UPGRADE; | - de geactualiseerde onomkeerbare evenementen IN, OUT, UPGRADE; |
- de geactualiseerde eigen uitgaven, enkel voor de entiteiten die niet | - de geactualiseerde eigen uitgaven, enkel voor de entiteiten die niet |
geregistreerd zijn in Fedcom. | geregistreerd zijn in Fedcom. |
De voorwaarden van levering van gegevens, het formaat en het niveau | De voorwaarden van levering van gegevens, het formaat en het niveau |
van verwachte kwaliteit worden vastgelegd in een SLA die de FOD P&O | van verwachte kwaliteit worden vastgelegd in een SLA die de FOD P&O |
met de dienst afsluit. | met de dienst afsluit. |
De dienst kan binnen de personeelsenveloppe beschikken over een | De dienst kan binnen de personeelsenveloppe beschikken over een |
beslissingsmarge voor : | beslissingsmarge voor : |
- structurele beslissingen d.w.z. beslissingen waarvan de impact de 12 | - structurele beslissingen d.w.z. beslissingen waarvan de impact de 12 |
maanden overschrijdt. Zij moeten haalbaar zijn binnen de structurele | maanden overschrijdt. Zij moeten haalbaar zijn binnen de structurele |
marge T+1; | marge T+1; |
- en/of niet-structurele beslissingen d.w.z. beslissingen waarvan de | - en/of niet-structurele beslissingen d.w.z. beslissingen waarvan de |
impact kleiner is of gelijk aan 12 maanden. Zij moeten door de cash | impact kleiner is of gelijk aan 12 maanden. Zij moeten door de cash |
flow T en eventueel T+1 kunnen gedragen worden. Met cash flow bedoelen | flow T en eventueel T+1 kunnen gedragen worden. Met cash flow bedoelen |
we het niet-structurele gedeelte van de marge voor het lopende | we het niet-structurele gedeelte van de marge voor het lopende |
boekjaar en het volgende boekjaar. | boekjaar en het volgende boekjaar. |
Evaluatie en gebruik van de beslissingsmarge | Evaluatie en gebruik van de beslissingsmarge |
Om de beslissingen te evalueren, volgt de dienst de volgende stappen : | Om de beslissingen te evalueren, volgt de dienst de volgende stappen : |
- Hij evalueert de beschikbare marges conform KPI 4 op basis van een | - Hij evalueert de beschikbare marges conform KPI 4 op basis van een |
model van standaardrapport dat door het Sepp-platform wordt geleverd | model van standaardrapport dat door het Sepp-platform wordt geleverd |
en waarin hij : | en waarin hij : |
o de evaluatie van de standaardparameters `eigen uitgaven' en | o de evaluatie van de standaardparameters `eigen uitgaven' en |
`natuurlijke evolutie van de loonmassa' kan aanpassen in functie van | `natuurlijke evolutie van de loonmassa' kan aanpassen in functie van |
de eigen beheersparameters; | de eigen beheersparameters; |
o correcties van de lasten kan voorzien specifiek voor de enveloppe; | o correcties van de lasten kan voorzien specifiek voor de enveloppe; |
o de geëvalueerde impact van de formeel in uitvoering zijnde | o de geëvalueerde impact van de formeel in uitvoering zijnde |
beslissingen integreert. | beslissingen integreert. |
- Hij evalueert de impact van de structurele beslissingen die hij | - Hij evalueert de impact van de structurele beslissingen die hij |
wenst te voorzien, op basis van de kostenindicatoren aangeleverd en | wenst te voorzien, op basis van de kostenindicatoren aangeleverd en |
gepubliceerd door de FOD P&O, en integreert ze in het rapport conform | gepubliceerd door de FOD P&O, en integreert ze in het rapport conform |
KPI 5. | KPI 5. |
- Hij legt het rapport voor advies voor aan de inspecteur van | - Hij legt het rapport voor advies voor aan de inspecteur van |
Financiën, de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister | Financiën, de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister |
van begroting. | van begroting. |
- Hij voert de goedgekeurde beslissingen uit na ze meegedeeld te | - Hij voert de goedgekeurde beslissingen uit na ze meegedeeld te |
hebben aan de bevoegde Minister en aan de Ministers van Begroting en | hebben aan de bevoegde Minister en aan de Ministers van Begroting en |
van Ambtenarenzaken via de Task Force. Hij gebruikt hiervoor een | van Ambtenarenzaken via de Task Force. Hij gebruikt hiervoor een |
standaardformulier gepubliceerd door de FOD P&O waarin aan elke | standaardformulier gepubliceerd door de FOD P&O waarin aan elke |
beslissing een unieke ID gegeven wordt die verwijst naar het gunstig | beslissing een unieke ID gegeven wordt die verwijst naar het gunstig |
advies van de inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of de | advies van de inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of de |
afgevaardigde van de minister van begroting. | afgevaardigde van de minister van begroting. |
- De dienst bepaalt welke niet-structurele beslissingen (vb. | - De dienst bepaalt welke niet-structurele beslissingen (vb. |
vervangingen van tijdelijk afwezigen, korte termijn contracten) hij | vervangingen van tijdelijk afwezigen, korte termijn contracten) hij |
wenst te voorzien en legt deze, met hun impact, voor advies voor aan | wenst te voorzien en legt deze, met hun impact, voor advies voor aan |
de inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of de | de inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of de |
afgevaardigde van de minister van begroting in een rapportering ad hoc | afgevaardigde van de minister van begroting in een rapportering ad hoc |
waarvan het model met de inspecteur van Financiën, de | waarvan het model met de inspecteur van Financiën, de |
regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van begroting | regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van begroting |
voorafgaandelijk is overlegd. | voorafgaandelijk is overlegd. |
- Een beslissing, structureel of niet-structureel, kan niet formeel | - Een beslissing, structureel of niet-structureel, kan niet formeel |
worden opgestart noch de status van onomkeerbaarheid verwerven als ze | worden opgestart noch de status van onomkeerbaarheid verwerven als ze |
niet voorafgaandelijk aan het advies van de inspecteur van Financiën, | niet voorafgaandelijk aan het advies van de inspecteur van Financiën, |
de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van | de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van |
begroting is voorgelegd. | begroting is voorgelegd. |
- Bij gebrek aan een gunstig advies van de Inspecteur van Financiën, | - Bij gebrek aan een gunstig advies van de Inspecteur van Financiën, |
de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van | de regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van |
begroting, kan een beroep worden ingesteld bij de Minister van | begroting, kan een beroep worden ingesteld bij de Minister van |
Begroting en de Minister van Ambtenarenzaken. Zij spreken zich | Begroting en de Minister van Ambtenarenzaken. Zij spreken zich |
hierover gezamenlijk uit binnen een termijn van 20 kalenderdagen na | hierover gezamenlijk uit binnen een termijn van 20 kalenderdagen na |
ontvangst van het beroep. | ontvangst van het beroep. |
C. De openbare instellingen van sociale zekerheid | C. De openbare instellingen van sociale zekerheid |
De openbare instellingen van sociale zekerheid leveren maandelijks, | De openbare instellingen van sociale zekerheid leveren maandelijks, |
ten laatste de 5e werkdag van de maand volgend op de betalingsmaand, | ten laatste de 5e werkdag van de maand volgend op de betalingsmaand, |
aan de FOD P&O volgende gegevens in een formaat dat door de FOD P&O | aan de FOD P&O volgende gegevens in een formaat dat door de FOD P&O |
wordt gepubliceerd : | wordt gepubliceerd : |
- het aantal betaalde VTE's; | - het aantal betaalde VTE's; |
- de totale lasten. | - de totale lasten. |
Rekening houdend met het feit dat deze instellingen over een eigen | Rekening houdend met het feit dat deze instellingen over een eigen |
systeem van loongegevens beschikken zal de Task Force, in samenwerking | systeem van loongegevens beschikken zal de Task Force, in samenwerking |
met het college van de openbare instellingen van sociale zekerheid, op | met het college van de openbare instellingen van sociale zekerheid, op |
korte termijn een overgangsevaluatie van de KPI's 2 en 3 opmaken. | korte termijn een overgangsevaluatie van de KPI's 2 en 3 opmaken. |
Vanaf 2016 zal door de OISZ een monitoringsinstrument van de | Vanaf 2016 zal door de OISZ een monitoringsinstrument van de |
personeelskredieten worden toegepast waarvan de principes in de | personeelskredieten worden toegepast waarvan de principes in de |
bestuursovereenkomst worden opgenomen. De Task Force keurt samen met | bestuursovereenkomst worden opgenomen. De Task Force keurt samen met |
de voogdijministers en het college van de OISZ, de methodologie goed | de voogdijministers en het college van de OISZ, de methodologie goed |
die geïnspireerd op de principes van de Sepp methodologie en die | die geïnspireerd op de principes van de Sepp methodologie en die |
transparant en auditeerbaar moet zijn. | transparant en auditeerbaar moet zijn. |
Tijdens deze overgangsperiode kunnen de OISZ geen enkele HR-beslissing | Tijdens deze overgangsperiode kunnen de OISZ geen enkele HR-beslissing |
nemen die de personeelslasten verhoogt dan na akkoord van de | nemen die de personeelslasten verhoogt dan na akkoord van de |
regeringscommissaris van het budget op basis van een gemotiveerde | regeringscommissaris van het budget op basis van een gemotiveerde |
aanvraag | aanvraag |
D. Pilootproces | D. Pilootproces |
De enveloppes kunnen contact opnemen met de FOD P&O om een evaluatie | De enveloppes kunnen contact opnemen met de FOD P&O om een evaluatie |
van de beslissingsmarge op basis van een pilootproces op te maken | van de beslissingsmarge op basis van een pilootproces op te maken |
zonder de referentiegegevens van mei 2015 af te wachten. | zonder de referentiegegevens van mei 2015 af te wachten. |
6.2.2. Entiteiten met een eigen evaluatiesysteem | 6.2.2. Entiteiten met een eigen evaluatiesysteem |
De betrokken entiteiten beschikken over een overgangsperiode om te | De betrokken entiteiten beschikken over een overgangsperiode om te |
kunnen evolueren naar een gemeenschappelijk evaluatiesysteem. | kunnen evolueren naar een gemeenschappelijk evaluatiesysteem. |
Defensie | Defensie |
De entiteiten van Defensie opgenomen in punt 2.1. van de tabel in | De entiteiten van Defensie opgenomen in punt 2.1. van de tabel in |
bijlage leveren maandelijks, ten laatste de 5e werkdag van de maand | bijlage leveren maandelijks, ten laatste de 5e werkdag van de maand |
volgend op de betalingsmaand, aan de FOD P&O het aantal betaalde VTE's | volgend op de betalingsmaand, aan de FOD P&O het aantal betaalde VTE's |
in een formaat dat door de FOD P&O wordt gepubliceerd. | in een formaat dat door de FOD P&O wordt gepubliceerd. |
Gelet op het feit dat Defensie zijn HR-beleid binnen een globale | Gelet op het feit dat Defensie zijn HR-beleid binnen een globale |
enveloppe Defensie voert, zal een werkgroep onder toezicht van de Task | enveloppe Defensie voert, zal een werkgroep onder toezicht van de Task |
Force : | Force : |
- de perimeter van de te monitoren entiteiten bepalen; | - de perimeter van de te monitoren entiteiten bepalen; |
- de basis van een methodologie uitwerken voor de productie van de KPI | - de basis van een methodologie uitwerken voor de productie van de KPI |
2 en KPI 3, gestoeld op de principes van de Sepp-methodologie. | 2 en KPI 3, gestoeld op de principes van de Sepp-methodologie. |
Tijdens deze overgangsperiode kan Defensie geen enkele HR-beslissing | Tijdens deze overgangsperiode kan Defensie geen enkele HR-beslissing |
nemen die de personeelslasten verhoogt dan na akkoord van de | nemen die de personeelslasten verhoogt dan na akkoord van de |
inspecteur van Financiën op basis van een gemotiveerde aanvraag. | inspecteur van Financiën op basis van een gemotiveerde aanvraag. |
Politie | Politie |
De entiteiten van de Politie opgenomen in punt 2.2. van de tabel in | De entiteiten van de Politie opgenomen in punt 2.2. van de tabel in |
bijlage leveren maandelijks, ten laatste de 5e werkdag van de maand | bijlage leveren maandelijks, ten laatste de 5e werkdag van de maand |
volgend op de betalingsmaand, aan de FOD P&O het aantal betaalde VTE's | volgend op de betalingsmaand, aan de FOD P&O het aantal betaalde VTE's |
in het formaat dat door de FOD P&O wordt gepubliceerd. | in het formaat dat door de FOD P&O wordt gepubliceerd. |
Gezien de Politie zijn HR-beleid voert binnen een vastleggingslimiet | Gezien de Politie zijn HR-beleid voert binnen een vastleggingslimiet |
inzake personeelslasten, zal een werkgroep onder toezicht van de Task | inzake personeelslasten, zal een werkgroep onder toezicht van de Task |
Force : | Force : |
- de te monitoren entiteiten vastleggen; | - de te monitoren entiteiten vastleggen; |
- de basis van een methodologie voor de productie van de KPI 2 en KPI | - de basis van een methodologie voor de productie van de KPI 2 en KPI |
3 uitwerken gestoeld op de principes van de Sepp-methodologie; | 3 uitwerken gestoeld op de principes van de Sepp-methodologie; |
- de specifieke personeelsstromen isoleren. | - de specifieke personeelsstromen isoleren. |
Tijdens deze overgangsperiode kan de Politie geen enkele HR-beslissing | Tijdens deze overgangsperiode kan de Politie geen enkele HR-beslissing |
nemen die de personeelslasten verhoogt dan na akkoord van de | nemen die de personeelslasten verhoogt dan na akkoord van de |
inspecteur van Financiën op basis van een gemotiveerde aanvraag. | inspecteur van Financiën op basis van een gemotiveerde aanvraag. |
Personeel van de FOD Buitenlandse Zaken dat niet onder de | Personeel van de FOD Buitenlandse Zaken dat niet onder de |
personeelsenveloppe valt | personeelsenveloppe valt |
De entiteiten van de FOD Buitenlandse Zaken opgenomen in punt 2.3. van | De entiteiten van de FOD Buitenlandse Zaken opgenomen in punt 2.3. van |
de tabel in bijlage, leveren maandelijks, ten laatste de 5e werkdag | de tabel in bijlage, leveren maandelijks, ten laatste de 5e werkdag |
van de maand volgend op de betalingsmaand, aan de FOD P&O het aantal | van de maand volgend op de betalingsmaand, aan de FOD P&O het aantal |
betaalde VTE's in het format dat door de FOD P&O wordt gepubliceerd. | betaalde VTE's in het format dat door de FOD P&O wordt gepubliceerd. |
Een werkgroep samengesteld door de FOD Buitenlandse Zaken zal, in | Een werkgroep samengesteld door de FOD Buitenlandse Zaken zal, in |
samenwerking met de Task Force, voor de diplomaten en het Agentschap | samenwerking met de Task Force, voor de diplomaten en het Agentschap |
voor Buitenlandse Handel op korte termijn een overgangsevaluatie van | voor Buitenlandse Handel op korte termijn een overgangsevaluatie van |
de KPI's 2 en 3 opmaken. | de KPI's 2 en 3 opmaken. |
In tweede instantie zal deze werkgroep een methodologie uitwerken voor | In tweede instantie zal deze werkgroep een methodologie uitwerken voor |
de productie van de KPI 2 en KPI 3, gestoeld op de principes van de | de productie van de KPI 2 en KPI 3, gestoeld op de principes van de |
Sepp-methodologie. | Sepp-methodologie. |
Indien de entiteit haar potentiële beslissingsmarge wenst te evalueren | Indien de entiteit haar potentiële beslissingsmarge wenst te evalueren |
en te gebruiken dan volgt zij de stappen zoals aangegeven in punt B | en te gebruiken dan volgt zij de stappen zoals aangegeven in punt B |
voor de entiteiten waarvoor het Sepp-platform over de volledige | voor de entiteiten waarvoor het Sepp-platform over de volledige |
loonkostgegevens beschikt. Zij gebruikt een rapport ad hoc | loonkostgegevens beschikt. Zij gebruikt een rapport ad hoc |
voorafgaandelijk overlegd met de inspecteur van Financiën. | voorafgaandelijk overlegd met de inspecteur van Financiën. |
Gelet op de specificiteit van het personeel dat lokaal wordt | Gelet op de specificiteit van het personeel dat lokaal wordt |
aangeworven zal voornoemde werkgroep een voorstel ter validatie aan de | aangeworven zal voornoemde werkgroep een voorstel ter validatie aan de |
Task Force voorleggen om het risico op overschrijding efficiënt te | Task Force voorleggen om het risico op overschrijding efficiënt te |
evalueren. In afwachting van dit voorstel en zijn validatie kan geen | evalueren. In afwachting van dit voorstel en zijn validatie kan geen |
enkele HR-beslissing genomen worden die de personeelslasten verhoogt | enkele HR-beslissing genomen worden die de personeelslasten verhoogt |
dan na akkoord van de inspecteur van Financiën op basis van een | dan na akkoord van de inspecteur van Financiën op basis van een |
gemotiveerde aanvraag. | gemotiveerde aanvraag. |
6.2.3. Andere entiteiten | 6.2.3. Andere entiteiten |
De entiteiten opgenomen in punt 3.1. van de tabel in bijlage, leveren | De entiteiten opgenomen in punt 3.1. van de tabel in bijlage, leveren |
maandelijks, ten laatste de 5e werkdag van de maand volgend op de | maandelijks, ten laatste de 5e werkdag van de maand volgend op de |
betalingsmaand, aan de FOD P&O de volgende gegevens in het formaat dat | betalingsmaand, aan de FOD P&O de volgende gegevens in het formaat dat |
door de FOD P&O wordt gepubliceerd : | door de FOD P&O wordt gepubliceerd : |
- het aantal VTE's; | - het aantal VTE's; |
- de totale lasten. | - de totale lasten. |
Zij berekenen zelf hun KPI 2 en KPI 3 op basis van een methodologie | Zij berekenen zelf hun KPI 2 en KPI 3 op basis van een methodologie |
die steunt op de principes van de Sepp-methodologie en die | die steunt op de principes van de Sepp-methodologie en die |
voorafgaandelijk gevalideerd is door de inspecteur van Financiën, de | voorafgaandelijk gevalideerd is door de inspecteur van Financiën, de |
regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van | regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van |
begroting. Zij delen de door de Inspecteur, de regeringscommissaris of | begroting. Zij delen de door de Inspecteur, de regeringscommissaris of |
de afgevaardigde van de minister van begroting gevalideerde KPI's mee | de afgevaardigde van de minister van begroting gevalideerde KPI's mee |
aan de FOD P&O. | aan de FOD P&O. |
Indien de entiteit haar potentiële beslissingsmarge wenst te evalueren | Indien de entiteit haar potentiële beslissingsmarge wenst te evalueren |
en te gebruiken dan volgt zij de stappen zoals aangegeven in punt B | en te gebruiken dan volgt zij de stappen zoals aangegeven in punt B |
voor de entiteiten waarvoor het Sepp-platform over de volledige | voor de entiteiten waarvoor het Sepp-platform over de volledige |
loonkostgegevens beschikt. Ze gebruikt hiervoor een rapport ad hoc | loonkostgegevens beschikt. Ze gebruikt hiervoor een rapport ad hoc |
voorafgaandelijk overlegd met de inspecteur van Financiën, de | voorafgaandelijk overlegd met de inspecteur van Financiën, de |
regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van begroting | regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van begroting |
Zij rapporteren evenwel pas naar de inspecteur van Financiën, de | Zij rapporteren evenwel pas naar de inspecteur van Financiën, de |
regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van begroting | regeringscommissaris of de afgevaardigde van de minister van begroting |
nadat ze het aantal betaalde VTE's en de totale lasten sedert januari | nadat ze het aantal betaalde VTE's en de totale lasten sedert januari |
2014 aan de FOD P&O hebben meegedeeld. | 2014 aan de FOD P&O hebben meegedeeld. |
6.3. Verplichtingen van de externe providers | 6.3. Verplichtingen van de externe providers |
De hierna vermelde providers van gegevens leveren de gevraagde | De hierna vermelde providers van gegevens leveren de gevraagde |
gegevens binnen de gestelde termijn. | gegevens binnen de gestelde termijn. |
De FOD B&B, dienst Begeleiding Begroting, levert en valideert de | De FOD B&B, dienst Begeleiding Begroting, levert en valideert de |
budgettaire middelen van elke entiteit bij de aanvang van het boekjaar | budgettaire middelen van elke entiteit bij de aanvang van het boekjaar |
en na elke aanpassing van de begrotings. | en na elke aanpassing van de begrotings. |
De FOD B&B, Federal Accoutant levert tweemaal per maand, ten laatste | De FOD B&B, Federal Accoutant levert tweemaal per maand, ten laatste |
de dag volgend op de 5e werkdag en de dag volgend op de 15e werkdag | de dag volgend op de 5e werkdag en de dag volgend op de 15e werkdag |
van de maand, voor de BA 11.XX.XX (behalve 11.XX.05), BA 12.XX.48, BA | van de maand, voor de BA 11.XX.XX (behalve 11.XX.05), BA 12.XX.48, BA |
12.XX.99 : | 12.XX.99 : |
o het verbruik in vereffening per maand, BA, SEC en GL; | o het verbruik in vereffening per maand, BA, SEC en GL; |
o het vereffeningskrediet per BA, jaar; | o het vereffeningskrediet per BA, jaar; |
o het vastleggingskrediet per BA, jaar; | o het vastleggingskrediet per BA, jaar; |
o het verbruik in vastlegging per maand, BA, SEC en GL. | o het verbruik in vastlegging per maand, BA, SEC en GL. |
De CDVU levert ten laatste de laatste dag van elke maand de | De CDVU levert ten laatste de laatste dag van elke maand de |
analytische betaalgegevens via de bestanden Strpay en WTIMP. | analytische betaalgegevens via de bestanden Strpay en WTIMP. |
De FOD P&O, dienst OFO, levert, per dienst en voor elke persoon | De FOD P&O, dienst OFO, levert, per dienst en voor elke persoon |
ingeschreven voor minstens een gecertificeerde opleiding, de betrokken | ingeschreven voor minstens een gecertificeerde opleiding, de betrokken |
spocdatum/data via de bron ITMA. | spocdatum/data via de bron ITMA. |
De voorwaarden van levering van gegevens, het formaat en het niveau | De voorwaarden van levering van gegevens, het formaat en het niveau |
van verwachte kwaliteit worden vastgelegd in een SLA die de FOD P&O | van verwachte kwaliteit worden vastgelegd in een SLA die de FOD P&O |
afsluit met elke betrokken provider. | afsluit met elke betrokken provider. |
7. Rapport van monitoring van het risico | 7. Rapport van monitoring van het risico |
De geconsolideerde gegevens inzake de basisindicatoren en de KPI's 1, | De geconsolideerde gegevens inzake de basisindicatoren en de KPI's 1, |
2 en 3 worden door de FOD P&O teruggekoppeld naar elke dienst en naar | 2 en 3 worden door de FOD P&O teruggekoppeld naar elke dienst en naar |
de bevoegde inspecteurs van Financiën, regeringscommissarissen of | de bevoegde inspecteurs van Financiën, regeringscommissarissen of |
afgevaardigden van de minister van begroting en geïntegreerd in een | afgevaardigden van de minister van begroting en geïntegreerd in een |
rapport dat hij overmaakt aan de Task Force. | rapport dat hij overmaakt aan de Task Force. |
Na validatie door de Task Force wordt het rapport meegedeeld aan : | Na validatie door de Task Force wordt het rapport meegedeeld aan : |
- de Minister van Ambtenarenzaken en de Minister van Begroting die het | - de Minister van Ambtenarenzaken en de Minister van Begroting die het |
voorleggen aan de Ministerraad; | voorleggen aan de Ministerraad; |
- het college van voorzitters van de federale en programmatorische | - het college van voorzitters van de federale en programmatorische |
overheidsdiensten ; | overheidsdiensten ; |
- het college van de openbare instellingen van sociale zekerheid en | - het college van de openbare instellingen van sociale zekerheid en |
hun bevoegde Ministers; | hun bevoegde Ministers; |
- de leidend ambtenaren van de instellingen van openbaar nut; | - de leidend ambtenaren van de instellingen van openbaar nut; |
- de korpschef van de inspectie van Financiën. | - de korpschef van de inspectie van Financiën. |
Op het einde van het boekjaar en ten laatste voorafgaand aan de | Op het einde van het boekjaar en ten laatste voorafgaand aan de |
monitoring van januari van het volgend boekjaar maakt de Task Force | monitoring van januari van het volgend boekjaar maakt de Task Force |
een analyse van de verhouding realisaties/budgettaire middelen (KPI | een analyse van de verhouding realisaties/budgettaire middelen (KPI |
1bis) voor alle entiteiten. De entiteiten waarvoor een overschrijding | 1bis) voor alle entiteiten. De entiteiten waarvoor een overschrijding |
is geobserveerd moeten deze in elk geval documenteren. De Task Force | is geobserveerd moeten deze in elk geval documenteren. De Task Force |
zal de gevallen van overschrijding rapporteren aan de Ministerraad. | zal de gevallen van overschrijding rapporteren aan de Ministerraad. |
8. Nieuwe maatregel van bevriezing | 8. Nieuwe maatregel van bevriezing |
De Ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting kunnen, na advies | De Ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting kunnen, na advies |
van de betrokken inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of | van de betrokken inspecteur van Financiën, de regeringscommissaris of |
de afgevaardigde van de minister van begroting, een bevriezing van de | de afgevaardigde van de minister van begroting, een bevriezing van de |
HR-beslissingen aan de Ministerraad voorstellen, voor elke entiteit | HR-beslissingen aan de Ministerraad voorstellen, voor elke entiteit |
die de toegekende budgettaire perimeter zou overschrijden en/of in het | die de toegekende budgettaire perimeter zou overschrijden en/of in het |
geval van een onvoldoend beheer van het risico door de dienst. | geval van een onvoldoend beheer van het risico door de dienst. |
9. Opheffing van omzendbrieven | 9. Opheffing van omzendbrieven |
Volgende omzendbrieven worden opgeheven : | Volgende omzendbrieven worden opgeheven : |
- de omzendbrief nr. 602 van 14 april 2010 met informatie inzake de | - de omzendbrief nr. 602 van 14 april 2010 met informatie inzake de |
monitoring van het personeel en de personeelskredieten, gewijzigd door | monitoring van het personeel en de personeelskredieten, gewijzigd door |
de omzendbrieven nr. 602bis van 10 december 2010, nr. 602ter van 13 | de omzendbrieven nr. 602bis van 10 december 2010, nr. 602ter van 13 |
februari 2012 en nr. 602quater van 20 juli 2012; | februari 2012 en nr. 602quater van 20 juli 2012; |
- de omzendbrief van 18 december 2014 met maatregelen aangaande de | - de omzendbrief van 18 december 2014 met maatregelen aangaande de |
federale personeelsmonitoring. | federale personeelsmonitoring. |
De Minister van Begroting, | De Minister van Begroting, |
H. JAMAR | H. JAMAR |
De Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken, | De Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken, |
S. VANDEPUT | S. VANDEPUT |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |