← Terug naar "Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven "
| Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven | Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven |
|---|---|
| BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| 9 SEPTEMBER 2013. - Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de | 9 SEPTEMBER 2013. - Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de |
| erven | erven |
| Gezien artikel 2.32 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 | Gezien artikel 2.32 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 |
| betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de | betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de |
| openbare weg dat de woonerven en de erven definieert. | openbare weg dat de woonerven en de erven definieert. |
| Gezien artikel 22bis van het verkeersreglement van 1 december 1975 | Gezien artikel 22bis van het verkeersreglement van 1 december 1975 |
| betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de | betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de |
| openbare weg dat de verkeersregels vastlegt in de erven en woonerven. | openbare weg dat de verkeersregels vastlegt in de erven en woonerven. |
| Aangezien de ministeriële omzendbrief van 23 juni 1978 betreffende de | Aangezien de ministeriële omzendbrief van 23 juni 1978 betreffende de |
| woonerven echter niet is aangepast aan de erven die in het | woonerven echter niet is aangepast aan de erven die in het |
| verkeersreglement werd ingevoegd door het koninklijk besluit van 4 | verkeersreglement werd ingevoegd door het koninklijk besluit van 4 |
| april 2003 | april 2003 |
| Aangezien deze omzendbrief nooit werd aangepast terwijl de | Aangezien deze omzendbrief nooit werd aangepast terwijl de |
| verkeersvoorwaarden en de bescherming van de zachte weggebruikers | verkeersvoorwaarden en de bescherming van de zachte weggebruikers |
| sindsdien aanzienlijk is geëvolueerd. | sindsdien aanzienlijk is geëvolueerd. |
| Aangezien de erven en de woonerven zoals gedefinieerd in artikel 2.32 | Aangezien de erven en de woonerven zoals gedefinieerd in artikel 2.32 |
| van het verkeersreglement voor het overige instrumenten zijn die via | van het verkeersreglement voor het overige instrumenten zijn die via |
| de organisatie van een evenwichtig gebruik van de openbare weg kunnen | de organisatie van een evenwichtig gebruik van de openbare weg kunnen |
| bijdragen tot een hogere verkeersveiligheid, meer convivialiteit | bijdragen tot een hogere verkeersveiligheid, meer convivialiteit |
| tussen weggebruikers en een betere bescherming van de zachte | tussen weggebruikers en een betere bescherming van de zachte |
| weggebruikers. | weggebruikers. |
| Gezien het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest sinds 1 januari 2008 het | Gezien het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest sinds 1 januari 2008 het |
| goedkeuringstoezicht uitoefent op de aanvullende reglementen op de | goedkeuringstoezicht uitoefent op de aanvullende reglementen op de |
| openbare wegen en op het verkeer van het openbaar vervoer. | openbare wegen en op het verkeer van het openbaar vervoer. |
| Een nadere bepaling van de voorwaarden waaronder de woonerven en erven | Een nadere bepaling van de voorwaarden waaronder de woonerven en erven |
| kunnen worden aangelegd lijkt dan ook noodzakelijk om te kunnen nagaan | kunnen worden aangelegd lijkt dan ook noodzakelijk om te kunnen nagaan |
| of de inrichtingen efficiënt zijn en of ze de respectievelijke | of de inrichtingen efficiënt zijn en of ze de respectievelijke |
| doelstellingen van die zones daadwerkelijk nastreven. | doelstellingen van die zones daadwerkelijk nastreven. |
| Inleiding | Inleiding |
| In 2003 werd de erf naast de woonerf opgenomen in de Wegcode. Het gaat | In 2003 werd de erf naast de woonerf opgenomen in de Wegcode. Het gaat |
| om een uitbreiding van het toepassingsgebied van de woonerf. De | om een uitbreiding van het toepassingsgebied van de woonerf. De |
| signalisatie en het gedrag gevraagd aan de gebruikers zijn dezelfde. | signalisatie en het gedrag gevraagd aan de gebruikers zijn dezelfde. |
| De woonerf is bestemd voor residentiële wijken, terwijl de erf | De woonerf is bestemd voor residentiële wijken, terwijl de erf |
| aangelegd wordt in een omgeving waar de woon-, handel-, ambachts- en | aangelegd wordt in een omgeving waar de woon-, handel-, ambachts- en |
| onderwijsfuncties en recreatieve activiteiten met elkaar verweven | onderwijsfuncties en recreatieve activiteiten met elkaar verweven |
| zijn. | zijn. |
| Naar aanleiding van de invoering van dit statuut in de Wegcode, was | Naar aanleiding van de invoering van dit statuut in de Wegcode, was |
| het noodzakelijk om de aanbevelingen over de aanpassingen te | het noodzakelijk om de aanbevelingen over de aanpassingen te |
| actualiseren. Deze omzendbrief beoogt de situatie te verduidelijken en | actualiseren. Deze omzendbrief beoogt de situatie te verduidelijken en |
| de aanbevelingen te actualiseren op basis van Belgische en | de aanbevelingen te actualiseren op basis van Belgische en |
| buitenlandse ervaringen over verschillende decennia heen. De | buitenlandse ervaringen over verschillende decennia heen. De |
| omzendbrief beoogt de minimale uit te voeren voorwaarden te bepalen om | omzendbrief beoogt de minimale uit te voeren voorwaarden te bepalen om |
| ervoor te zorgen dat de aanpassingen effectief bijdragen tot de | ervoor te zorgen dat de aanpassingen effectief bijdragen tot de |
| respectievelijke doelstellingen van de woonerven en de erven. Ze | respectievelijke doelstellingen van de woonerven en de erven. Ze |
| beoogt ook om de grote richtlijnen te geven voor de praktische | beoogt ook om de grote richtlijnen te geven voor de praktische |
| uitvoering van de twee begrippen. | uitvoering van de twee begrippen. |
| Deze gewestelijke omzendbrief vernietigt en vervangt de ministeriële | Deze gewestelijke omzendbrief vernietigt en vervangt de ministeriële |
| omzendbrief van 23 juni 1978 over de woonerven (BS 28 juni 1978). | omzendbrief van 23 juni 1978 over de woonerven (BS 28 juni 1978). |
| Het gebruik | Het gebruik |
| De erf | De erf |
| Het statuut van een erf wordt gegeven aan wegen waar het gebruik van | Het statuut van een erf wordt gegeven aan wegen waar het gebruik van |
| de grond de volgende functies bevat : woning, handelszaak, onderwijs, | de grond de volgende functies bevat : woning, handelszaak, onderwijs, |
| ambacht, recreatieve activiteiten. | ambacht, recreatieve activiteiten. |
| Woonerf | Woonerf |
| Het statuut van woonerf wordt gegeven aan omgevingen waar de functie « | Het statuut van woonerf wordt gegeven aan omgevingen waar de functie « |
| woning » overwegend is. | woning » overwegend is. |
| Voordelen | Voordelen |
| Een belangrijke bestaande stroom voetgangers zal worden bevoordeeld | Een belangrijke bestaande stroom voetgangers zal worden bevoordeeld |
| door de gedragsregels uitgevaardigd door de Wegcode, specifiek voor de | door de gedragsregels uitgevaardigd door de Wegcode, specifiek voor de |
| woonerf en de erf (snelheid beperkt tot 20 km/h, voorrang aan | woonerf en de erf (snelheid beperkt tot 20 km/h, voorrang aan |
| voetgangers). Toch kan de keuze voor één van deze statuten ook de | voetgangers). Toch kan de keuze voor één van deze statuten ook de |
| aanleiding zijn om de aantrekkelijkheid van een plaats voor de actieve | aanleiding zijn om de aantrekkelijkheid van een plaats voor de actieve |
| modi te verhogen (voetgangers en fietsers), maar ook om de | modi te verhogen (voetgangers en fietsers), maar ook om de |
| plaatselijke bijzonderheden van deze plaats beter op te waarderen. | plaatselijke bijzonderheden van deze plaats beter op te waarderen. |
| De aanleg | De aanleg |
| De erf moet ervoor zorgen dat de voetgangers zich continu kunnen | De erf moet ervoor zorgen dat de voetgangers zich continu kunnen |
| verplaatsen, zonder onderbreking van de looplijn, en dat de voertuigen | verplaatsen, zonder onderbreking van de looplijn, en dat de voertuigen |
| continu, maar traag, kunnen rijden. In het geval van de woonerf komt | continu, maar traag, kunnen rijden. In het geval van de woonerf komt |
| er nog een doelstelling bij : het moet ervoor zorgen dat het | er nog een doelstelling bij : het moet ervoor zorgen dat het |
| plaatselijke leven in de openbare ruimte kan plaatsvinden en dat de | plaatselijke leven in de openbare ruimte kan plaatsvinden en dat de |
| voetgangers gebruik kunnen maken van de ruimte, onder andere voor | voetgangers gebruik kunnen maken van de ruimte, onder andere voor |
| spelende kinderen. Het begrip van « continu verplaatsing » is er dus | spelende kinderen. Het begrip van « continu verplaatsing » is er dus |
| bijkomstig, de voetgangers kunnen de ruimte statisch in bezit nemen. | bijkomstig, de voetgangers kunnen de ruimte statisch in bezit nemen. |
| De vlotheid van het gemotoriseerd verkeer is er ook zeer bijkomstig. | De vlotheid van het gemotoriseerd verkeer is er ook zeer bijkomstig. |
| Deze doelstellingen zullen worden bereikt enerzijds door voorrang te | Deze doelstellingen zullen worden bereikt enerzijds door voorrang te |
| geven aan de voetgangers en anderzijds door het gemotoriseerd verkeer | geven aan de voetgangers en anderzijds door het gemotoriseerd verkeer |
| slechts op een maximale snelheid van 20 km/u te aanvaarden. Deze | slechts op een maximale snelheid van 20 km/u te aanvaarden. Deze |
| snelheid geeft voldoende veiligheidsvoorwaarden zodat alle gebruikers | snelheid geeft voldoende veiligheidsvoorwaarden zodat alle gebruikers |
| binnen dezelfde ruimte kunnen samenleven en zodoende een gemengd | binnen dezelfde ruimte kunnen samenleven en zodoende een gemengd |
| verkeer te hebben. Om hun doeltreffendheid te verzekeren en hun | verkeer te hebben. Om hun doeltreffendheid te verzekeren en hun |
| specifieke karakter te versterken, vereisen deze woonerven en erven | specifieke karakter te versterken, vereisen deze woonerven en erven |
| dus een bijzondere aanleg. | dus een bijzondere aanleg. |
| Er bestaan voorbeelden en aanbevelingen van aanleg in gidsen met | Er bestaan voorbeelden en aanbevelingen van aanleg in gidsen met |
| aanbevelingen voor aanleg of voor beperking van het verkeer en de | aanbevelingen voor aanleg of voor beperking van het verkeer en de |
| snelheden. | snelheden. |
| Geen specifieke aanleg voor fietsers is a priori nodig. | Geen specifieke aanleg voor fietsers is a priori nodig. |
| De grote richtlijnen van een aangepaste aanleg zijn de volgende : | De grote richtlijnen van een aangepaste aanleg zijn de volgende : |
| De goede herkenning van de zone verzekeren | De goede herkenning van de zone verzekeren |
| De overgangen tussen het gebruikelijk wegverkeer en een woonerf of erf | De overgangen tussen het gebruikelijk wegverkeer en een woonerf of erf |
| moeten gemakkelijk herkenbaar zijn. Het begin en het einde van de zone | moeten gemakkelijk herkenbaar zijn. Het begin en het einde van de zone |
| moeten opvallen door een contrastrijke aanleg met een poorteffect. | moeten opvallen door een contrastrijke aanleg met een poorteffect. |
| Een goed voorbeeld van poorteffect is een niveauverschil. Dit heeft | Een goed voorbeeld van poorteffect is een niveauverschil. Dit heeft |
| als doel om enerzijds de snelheid aan de ingang van de zone te doen | als doel om enerzijds de snelheid aan de ingang van de zone te doen |
| dalen en om anderzijds de zone duidelijk af te bakenen. Dit | dalen en om anderzijds de zone duidelijk af te bakenen. Dit |
| poorteffect mag geen obstakel vormen voor de verplaatsing van personen | poorteffect mag geen obstakel vormen voor de verplaatsing van personen |
| met beperkte mobiliteit. | met beperkte mobiliteit. |
| Een verplaatsingssnelheid van de gemotoriseerde voertuigen onder of | Een verplaatsingssnelheid van de gemotoriseerde voertuigen onder of |
| gelijk aan 20 km/u verzekeren | gelijk aan 20 km/u verzekeren |
| De aanleg van deze zones (stedelijk meubilair, beplantingen, | De aanleg van deze zones (stedelijk meubilair, beplantingen, |
| verlichting,...) moet zodanig gebeuren dat het de snelheid van de | verlichting,...) moet zodanig gebeuren dat het de snelheid van de |
| voertuigen vertraagt en dat, desgevallend, de gewenste richting voor | voertuigen vertraagt en dat, desgevallend, de gewenste richting voor |
| de voertuigen wordt bepaald. Indien nodig moeten er maatregelen | de voertuigen wordt bepaald. Indien nodig moeten er maatregelen |
| genomen worden opdat de maximaal toegelaten snelheid gerespecteerd | genomen worden opdat de maximaal toegelaten snelheid gerespecteerd |
| wordt, zoals de voorziening van elementen van aanleg of van beperking | wordt, zoals de voorziening van elementen van aanleg of van beperking |
| van het verkeer. | van het verkeer. |
| Een goede leesbaarheid en een gemengd gebruik van de ruimte verzekeren | Een goede leesbaarheid en een gemengd gebruik van de ruimte verzekeren |
| De voetgangers kunnen er de volledige breedte van de openbare weg | De voetgangers kunnen er de volledige breedte van de openbare weg |
| gebruiken. Om dit gebruik te bevorderen, wordt de openbare ruimte | gebruiken. Om dit gebruik te bevorderen, wordt de openbare ruimte |
| voorgesteld als een koer, gelijkvloers, zonder dat er een te grote | voorgesteld als een koer, gelijkvloers, zonder dat er een te grote |
| opdeling is van de verplaatsingsmodi. | opdeling is van de verplaatsingsmodi. |
| Het is echter nuttig om zones te creëren die voorbehouden worden voor | Het is echter nuttig om zones te creëren die voorbehouden worden voor |
| voetgangers om een continu doorgang te verzekeren, wandelzones voor de | voetgangers om een continu doorgang te verzekeren, wandelzones voor de |
| handelszaken of nog rustzones. Verhoogde busperrons die de toegang tot | handelszaken of nog rustzones. Verhoogde busperrons die de toegang tot |
| het openbaar vervoer vergemakkelijken kunnen ook voorzien worden. Deze | het openbaar vervoer vergemakkelijken kunnen ook voorzien worden. Deze |
| eventuele verhoogde inrichtingen mogen geen fysieke belemmering vormen | eventuele verhoogde inrichtingen mogen geen fysieke belemmering vormen |
| voor de vrije doorgang van de voetgangers. | voor de vrije doorgang van de voetgangers. |
| Op het terrein kunnen bepaalde wegen voorzien van een scheiding tussen | Op het terrein kunnen bepaalde wegen voorzien van een scheiding tussen |
| trottoir en de rijbaan in hun huidige inrichting aanspraak maken op | trottoir en de rijbaan in hun huidige inrichting aanspraak maken op |
| het statuut van woonerf of erf. Dat is met name het geval van de wegen | het statuut van woonerf of erf. Dat is met name het geval van de wegen |
| waarvan de trottoirs niet bruikbaar zijn voor alle voetgangers of | waarvan de trottoirs niet bruikbaar zijn voor alle voetgangers of |
| gelijkgestelden, onder meer door hun zeer onvoldoende breedte in | gelijkgestelden, onder meer door hun zeer onvoldoende breedte in |
| absolute cijfers of ten opzichte van de voetgangersstroom. | absolute cijfers of ten opzichte van de voetgangersstroom. |
| Blinden of slechtzienden kunnen gedesoriënteerd worden bij een | Blinden of slechtzienden kunnen gedesoriënteerd worden bij een |
| gelijkvloerse inrichting. Het is dus belangrijk te zorgen voor | gelijkvloerse inrichting. Het is dus belangrijk te zorgen voor |
| voldoende geleiding en oriëntatie in dat verband. Geleiding en | voldoende geleiding en oriëntatie in dat verband. Geleiding en |
| oriëntatie kunnen bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen | oriëntatie kunnen bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen |
| (gevels, watergeulen bijvoorbeeld) of door specifieke voorzieningen | (gevels, watergeulen bijvoorbeeld) of door specifieke voorzieningen |
| wanneer nodig. De toename van dergelijke soort van zone zou de knowhow | wanneer nodig. De toename van dergelijke soort van zone zou de knowhow |
| terzake moeten verhogen. Een vrije doorgang van 1,5m zonder | terzake moeten verhogen. Een vrije doorgang van 1,5m zonder |
| hindernissen moet gewaarborgd worden langs de gevels opdat iedereen | hindernissen moet gewaarborgd worden langs de gevels opdat iedereen |
| toegang heeft tot de gebouwen. | toegang heeft tot de gebouwen. |
| De inrichting zal ook de voertuigen moeten ontraden om te dicht bij de | De inrichting zal ook de voertuigen moeten ontraden om te dicht bij de |
| toegangen tot de gebouwen te rijden. De plaatsing van elementen zoals | toegangen tot de gebouwen te rijden. De plaatsing van elementen zoals |
| het stadsmeubilair, de beplantingen, maar ook de parkeergelegenheid | het stadsmeubilair, de beplantingen, maar ook de parkeergelegenheid |
| zal geen nieuwe scheiding tussen de gebruikers tot stand mogen brengen | zal geen nieuwe scheiding tussen de gebruikers tot stand mogen brengen |
| of de indruk geven dat de weg in een rijweg en een stoep opgedeeld is. | of de indruk geven dat de weg in een rijweg en een stoep opgedeeld is. |
| Aangezien de openbare weg is ingericht als een openbare ruimte, en de | Aangezien de openbare weg is ingericht als een openbare ruimte, en de |
| gebruikers zich hierin vrij kunnen bewegen, moet de verlichting | gebruikers zich hierin vrij kunnen bewegen, moet de verlichting |
| bijdragen tot de leesbaarheid van de zone als één geheel en mag het de | bijdragen tot de leesbaarheid van de zone als één geheel en mag het de |
| rijruimte niet in een bepaalde richting sturen. | rijruimte niet in een bepaalde richting sturen. |
| De voor het parkeren voorbehouden plaatsen moeten afgebakend worden | De voor het parkeren voorbehouden plaatsen moeten afgebakend worden |
| door witte wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere | door witte wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere |
| kleur. Bovendien moet op elke plaats de letter "P" op de grond | kleur. Bovendien moet op elke plaats de letter "P" op de grond |
| aangebracht worden. | aangebracht worden. |
| Om het toezicht te vergemakkelijken, wordt de letter "P" bij voorkeur | Om het toezicht te vergemakkelijken, wordt de letter "P" bij voorkeur |
| aangebracht in een hoek van de plaats, opdat het geparkeerde voertuig | aangebracht in een hoek van de plaats, opdat het geparkeerde voertuig |
| haar niet verbergt. | haar niet verbergt. |
| Slechts uitzonderlijk zal gebruik gemaakt worden van verkeerborden van | Slechts uitzonderlijk zal gebruik gemaakt worden van verkeerborden van |
| het type E9 om een parkeerplaats aan te duiden of een parkeerplaats | het type E9 om een parkeerplaats aan te duiden of een parkeerplaats |
| voor te behouden. | voor te behouden. |
| De stilstaande of geparkeerde voertuigen kunnen rechts of links staan | De stilstaande of geparkeerde voertuigen kunnen rechts of links staan |
| ten opzichte van de wandelrichting. De plaatsen voor leveringen moeten | ten opzichte van de wandelrichting. De plaatsen voor leveringen moeten |
| ook duidelijk geïdentificeerd en geplaatst worden zodat ze zo weinig | ook duidelijk geïdentificeerd en geplaatst worden zodat ze zo weinig |
| mogelijk impact hebben op de veiligheid en de looproute van de | mogelijk impact hebben op de veiligheid en de looproute van de |
| voetgangers. | voetgangers. |
| Deze krachtlijnen gelden zowel voor de erven als voor de woonerven. | Deze krachtlijnen gelden zowel voor de erven als voor de woonerven. |
| Een extra voorzorgsmaatregel dient echter genomen te worden voor de | Een extra voorzorgsmaatregel dient echter genomen te worden voor de |
| goede werking van de woonerf. Doordat ze als doel heeft het lokale | goede werking van de woonerf. Doordat ze als doel heeft het lokale |
| leven de mogelijkheid te geven om de openbare ruimte in te nemen, zal | leven de mogelijkheid te geven om de openbare ruimte in te nemen, zal |
| de woonerf minder doorgaand verkeer dulden. Het is dus beter om | de woonerf minder doorgaand verkeer dulden. Het is dus beter om |
| maatregelen te treffen om het transitverkeer zo veel mogelijk te | maatregelen te treffen om het transitverkeer zo veel mogelijk te |
| vermijden. | vermijden. |
| De evaluatie | De evaluatie |
| Bij de aanleg van een woonerf of erf, wordt er aan de gemeente | Bij de aanleg van een woonerf of erf, wordt er aan de gemeente |
| gevraagd om contact op te nemen met de Directie Beleid zodat ze het | gevraagd om contact op te nemen met de Directie Beleid zodat ze het |
| observatorium van de zones 30, woonerven of erven kan actualiseren. | observatorium van de zones 30, woonerven of erven kan actualiseren. |
| Om zich te vergewissen van de goede werking van de erf wordt een | Om zich te vergewissen van de goede werking van de erf wordt een |
| evaluatie overgemaakt aan Mobiel Brussel (Directie Beleid) na één jaar | evaluatie overgemaakt aan Mobiel Brussel (Directie Beleid) na één jaar |
| in gebruik name (of eerder indien nodig). Deze evaluatie zal | in gebruik name (of eerder indien nodig). Deze evaluatie zal |
| voornamelijk betrekking hebben op het naleven van de snelheid, de | voornamelijk betrekking hebben op het naleven van de snelheid, de |
| niet-segregatie en het naleven van de voorschriften inzake | niet-segregatie en het naleven van de voorschriften inzake |
| parkeergelegenheid. Na deze evaluatie kunnen corrigerende maatregelen | parkeergelegenheid. Na deze evaluatie kunnen corrigerende maatregelen |
| toegepast worden. | toegepast worden. |
| De praktische uitvoering | De praktische uitvoering |
| De in- en uitgangen van de erven en woonerven worden aangeduid | De in- en uitgangen van de erven en woonerven worden aangeduid |
| respectievelijk met de borden F12 a en F12 b. | respectievelijk met de borden F12 a en F12 b. |
| Om te vermijden dat te veel gemotoriseerd verkeer het doel van de erf | Om te vermijden dat te veel gemotoriseerd verkeer het doel van de erf |
| zou schaden, moet er nagedacht worden over parkeermaatregelen, | zou schaden, moet er nagedacht worden over parkeermaatregelen, |
| parallel met de studie van de erf om te vermijden dat het sluikverkeer | parallel met de studie van de erf om te vermijden dat het sluikverkeer |
| wordt aangetrokken om een parkeerplaats te zoeken in de erf of nog om | wordt aangetrokken om een parkeerplaats te zoeken in de erf of nog om |
| het moeilijk beheersbaar fenomeen van foutparkeerders te vermijden. Er | het moeilijk beheersbaar fenomeen van foutparkeerders te vermijden. Er |
| moet ook een reflectie gevoerd worden over de toegang van de zone voor | moet ook een reflectie gevoerd worden over de toegang van de zone voor |
| vrachtwagens voor leveringen aan gebouwen, handelszaken en | vrachtwagens voor leveringen aan gebouwen, handelszaken en |
| buurtbewoners. | buurtbewoners. |
| De aanleg van een woonerf of erf zal ook het voorwerp uitmaken van een | De aanleg van een woonerf of erf zal ook het voorwerp uitmaken van een |
| voorafgaand overleg met de omwonenden van de inrichting. De vorm van | voorafgaand overleg met de omwonenden van de inrichting. De vorm van |
| dit overleg is vrij. Het is ook wenselijk dat de verschillende | dit overleg is vrij. Het is ook wenselijk dat de verschillende |
| weggebruikers ingelicht worden (via een gemeenteblad, de pers, de | weggebruikers ingelicht worden (via een gemeenteblad, de pers, de |
| lokale radio,...) over de nieuwe verkeersvoorwaarden die van | lokale radio,...) over de nieuwe verkeersvoorwaarden die van |
| toepassing zullen zijn binnen de erf. | toepassing zullen zijn binnen de erf. |
| De beheerder zal overleg plegen met de betrokken vervoersmaatschappij | De beheerder zal overleg plegen met de betrokken vervoersmaatschappij |
| en haar betrekken bij de verschillende fasen van de studies die | en haar betrekken bij de verschillende fasen van de studies die |
| voorafgaan aan de aanleg van een erf. De hulpdiensten zullen ook op de | voorafgaan aan de aanleg van een erf. De hulpdiensten zullen ook op de |
| hoogte worden gehouden van de reflecties die worden gevoerd in de loop | hoogte worden gehouden van de reflecties die worden gevoerd in de loop |
| van het project. | van het project. |
| Aanvullend reglement | Aanvullend reglement |
| Krachtens de verkeerswetgeving moet de aanleg van een woonerf of erf | Krachtens de verkeerswetgeving moet de aanleg van een woonerf of erf |
| het voorwerp uitmaken van een aanvullend reglement dat door de | het voorwerp uitmaken van een aanvullend reglement dat door de |
| gemeenteraad is opgemaakt en dat ter goedkeuring aan de bevoegde | gemeenteraad is opgemaakt en dat ter goedkeuring aan de bevoegde |
| gewestelijke Minister voorgelegd moet worden. | gewestelijke Minister voorgelegd moet worden. |
| Het wordt de plaatselijke overheden dan ook ten zeerste aanbevolen om | Het wordt de plaatselijke overheden dan ook ten zeerste aanbevolen om |
| hun projecten inzake woonerf of erf eerst voor te leggen aan de | hun projecten inzake woonerf of erf eerst voor te leggen aan de |
| bevoegde dienst (Gewestelijke Openbare Dienst van Brussel, Mobiel | bevoegde dienst (Gewestelijke Openbare Dienst van Brussel, Mobiel |
| Brussel, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel). Het aldus ter | Brussel, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel). Het aldus ter |
| goedkeuring overgemaakte dossier moet vergezeld gaan van de | goedkeuring overgemaakte dossier moet vergezeld gaan van de |
| grondplannen en van de detailplannen van de inrichtingen. | grondplannen en van de detailplannen van de inrichtingen. |
| De borden F12a en F12b zullen pas na de goedkeuring van het aanvullend | De borden F12a en F12b zullen pas na de goedkeuring van het aanvullend |
| reglement en na de voltooiing van de inrichtingen geplaatst mogen | reglement en na de voltooiing van de inrichtingen geplaatst mogen |
| worden. | worden. |
| Brussel, 9 september 2013. | Brussel, 9 september 2013. |
| De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met |
| Openbare Werken en Vervoer, | Openbare Werken en Vervoer, |
| Mevr. B. GROUWELS | Mevr. B. GROUWELS |