Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 09/09/2013
← Terug naar "Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven "
Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
9 SEPTEMBER 2013. - Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de 9 SEPTEMBER 2013. - Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de
erven erven
Gezien artikel 2.32 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 Gezien artikel 2.32 van het koninklijk besluit van 1 december 1975
betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de
openbare weg dat de woonerven en de erven definieert. openbare weg dat de woonerven en de erven definieert.
Gezien artikel 22bis van het verkeersreglement van 1 december 1975 Gezien artikel 22bis van het verkeersreglement van 1 december 1975
betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de
openbare weg dat de verkeersregels vastlegt in de erven en woonerven. openbare weg dat de verkeersregels vastlegt in de erven en woonerven.
Aangezien de ministeriële omzendbrief van 23 juni 1978 betreffende de Aangezien de ministeriële omzendbrief van 23 juni 1978 betreffende de
woonerven echter niet is aangepast aan de erven die in het woonerven echter niet is aangepast aan de erven die in het
verkeersreglement werd ingevoegd door het koninklijk besluit van 4 verkeersreglement werd ingevoegd door het koninklijk besluit van 4
april 2003 april 2003
Aangezien deze omzendbrief nooit werd aangepast terwijl de Aangezien deze omzendbrief nooit werd aangepast terwijl de
verkeersvoorwaarden en de bescherming van de zachte weggebruikers verkeersvoorwaarden en de bescherming van de zachte weggebruikers
sindsdien aanzienlijk is geëvolueerd. sindsdien aanzienlijk is geëvolueerd.
Aangezien de erven en de woonerven zoals gedefinieerd in artikel 2.32 Aangezien de erven en de woonerven zoals gedefinieerd in artikel 2.32
van het verkeersreglement voor het overige instrumenten zijn die via van het verkeersreglement voor het overige instrumenten zijn die via
de organisatie van een evenwichtig gebruik van de openbare weg kunnen de organisatie van een evenwichtig gebruik van de openbare weg kunnen
bijdragen tot een hogere verkeersveiligheid, meer convivialiteit bijdragen tot een hogere verkeersveiligheid, meer convivialiteit
tussen weggebruikers en een betere bescherming van de zachte tussen weggebruikers en een betere bescherming van de zachte
weggebruikers. weggebruikers.
Gezien het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest sinds 1 januari 2008 het Gezien het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest sinds 1 januari 2008 het
goedkeuringstoezicht uitoefent op de aanvullende reglementen op de goedkeuringstoezicht uitoefent op de aanvullende reglementen op de
openbare wegen en op het verkeer van het openbaar vervoer. openbare wegen en op het verkeer van het openbaar vervoer.
Een nadere bepaling van de voorwaarden waaronder de woonerven en erven Een nadere bepaling van de voorwaarden waaronder de woonerven en erven
kunnen worden aangelegd lijkt dan ook noodzakelijk om te kunnen nagaan kunnen worden aangelegd lijkt dan ook noodzakelijk om te kunnen nagaan
of de inrichtingen efficiënt zijn en of ze de respectievelijke of de inrichtingen efficiënt zijn en of ze de respectievelijke
doelstellingen van die zones daadwerkelijk nastreven. doelstellingen van die zones daadwerkelijk nastreven.
Inleiding Inleiding
In 2003 werd de erf naast de woonerf opgenomen in de Wegcode. Het gaat In 2003 werd de erf naast de woonerf opgenomen in de Wegcode. Het gaat
om een uitbreiding van het toepassingsgebied van de woonerf. De om een uitbreiding van het toepassingsgebied van de woonerf. De
signalisatie en het gedrag gevraagd aan de gebruikers zijn dezelfde. signalisatie en het gedrag gevraagd aan de gebruikers zijn dezelfde.
De woonerf is bestemd voor residentiële wijken, terwijl de erf De woonerf is bestemd voor residentiële wijken, terwijl de erf
aangelegd wordt in een omgeving waar de woon-, handel-, ambachts- en aangelegd wordt in een omgeving waar de woon-, handel-, ambachts- en
onderwijsfuncties en recreatieve activiteiten met elkaar verweven onderwijsfuncties en recreatieve activiteiten met elkaar verweven
zijn. zijn.
Naar aanleiding van de invoering van dit statuut in de Wegcode, was Naar aanleiding van de invoering van dit statuut in de Wegcode, was
het noodzakelijk om de aanbevelingen over de aanpassingen te het noodzakelijk om de aanbevelingen over de aanpassingen te
actualiseren. Deze omzendbrief beoogt de situatie te verduidelijken en actualiseren. Deze omzendbrief beoogt de situatie te verduidelijken en
de aanbevelingen te actualiseren op basis van Belgische en de aanbevelingen te actualiseren op basis van Belgische en
buitenlandse ervaringen over verschillende decennia heen. De buitenlandse ervaringen over verschillende decennia heen. De
omzendbrief beoogt de minimale uit te voeren voorwaarden te bepalen om omzendbrief beoogt de minimale uit te voeren voorwaarden te bepalen om
ervoor te zorgen dat de aanpassingen effectief bijdragen tot de ervoor te zorgen dat de aanpassingen effectief bijdragen tot de
respectievelijke doelstellingen van de woonerven en de erven. Ze respectievelijke doelstellingen van de woonerven en de erven. Ze
beoogt ook om de grote richtlijnen te geven voor de praktische beoogt ook om de grote richtlijnen te geven voor de praktische
uitvoering van de twee begrippen. uitvoering van de twee begrippen.
Deze gewestelijke omzendbrief vernietigt en vervangt de ministeriële Deze gewestelijke omzendbrief vernietigt en vervangt de ministeriële
omzendbrief van 23 juni 1978 over de woonerven (BS 28 juni 1978). omzendbrief van 23 juni 1978 over de woonerven (BS 28 juni 1978).
Het gebruik Het gebruik
De erf De erf
Het statuut van een erf wordt gegeven aan wegen waar het gebruik van Het statuut van een erf wordt gegeven aan wegen waar het gebruik van
de grond de volgende functies bevat : woning, handelszaak, onderwijs, de grond de volgende functies bevat : woning, handelszaak, onderwijs,
ambacht, recreatieve activiteiten. ambacht, recreatieve activiteiten.
Woonerf Woonerf
Het statuut van woonerf wordt gegeven aan omgevingen waar de functie « Het statuut van woonerf wordt gegeven aan omgevingen waar de functie «
woning » overwegend is. woning » overwegend is.
Voordelen Voordelen
Een belangrijke bestaande stroom voetgangers zal worden bevoordeeld Een belangrijke bestaande stroom voetgangers zal worden bevoordeeld
door de gedragsregels uitgevaardigd door de Wegcode, specifiek voor de door de gedragsregels uitgevaardigd door de Wegcode, specifiek voor de
woonerf en de erf (snelheid beperkt tot 20 km/h, voorrang aan woonerf en de erf (snelheid beperkt tot 20 km/h, voorrang aan
voetgangers). Toch kan de keuze voor één van deze statuten ook de voetgangers). Toch kan de keuze voor één van deze statuten ook de
aanleiding zijn om de aantrekkelijkheid van een plaats voor de actieve aanleiding zijn om de aantrekkelijkheid van een plaats voor de actieve
modi te verhogen (voetgangers en fietsers), maar ook om de modi te verhogen (voetgangers en fietsers), maar ook om de
plaatselijke bijzonderheden van deze plaats beter op te waarderen. plaatselijke bijzonderheden van deze plaats beter op te waarderen.
De aanleg De aanleg
De erf moet ervoor zorgen dat de voetgangers zich continu kunnen De erf moet ervoor zorgen dat de voetgangers zich continu kunnen
verplaatsen, zonder onderbreking van de looplijn, en dat de voertuigen verplaatsen, zonder onderbreking van de looplijn, en dat de voertuigen
continu, maar traag, kunnen rijden. In het geval van de woonerf komt continu, maar traag, kunnen rijden. In het geval van de woonerf komt
er nog een doelstelling bij : het moet ervoor zorgen dat het er nog een doelstelling bij : het moet ervoor zorgen dat het
plaatselijke leven in de openbare ruimte kan plaatsvinden en dat de plaatselijke leven in de openbare ruimte kan plaatsvinden en dat de
voetgangers gebruik kunnen maken van de ruimte, onder andere voor voetgangers gebruik kunnen maken van de ruimte, onder andere voor
spelende kinderen. Het begrip van « continu verplaatsing » is er dus spelende kinderen. Het begrip van « continu verplaatsing » is er dus
bijkomstig, de voetgangers kunnen de ruimte statisch in bezit nemen. bijkomstig, de voetgangers kunnen de ruimte statisch in bezit nemen.
De vlotheid van het gemotoriseerd verkeer is er ook zeer bijkomstig. De vlotheid van het gemotoriseerd verkeer is er ook zeer bijkomstig.
Deze doelstellingen zullen worden bereikt enerzijds door voorrang te Deze doelstellingen zullen worden bereikt enerzijds door voorrang te
geven aan de voetgangers en anderzijds door het gemotoriseerd verkeer geven aan de voetgangers en anderzijds door het gemotoriseerd verkeer
slechts op een maximale snelheid van 20 km/u te aanvaarden. Deze slechts op een maximale snelheid van 20 km/u te aanvaarden. Deze
snelheid geeft voldoende veiligheidsvoorwaarden zodat alle gebruikers snelheid geeft voldoende veiligheidsvoorwaarden zodat alle gebruikers
binnen dezelfde ruimte kunnen samenleven en zodoende een gemengd binnen dezelfde ruimte kunnen samenleven en zodoende een gemengd
verkeer te hebben. Om hun doeltreffendheid te verzekeren en hun verkeer te hebben. Om hun doeltreffendheid te verzekeren en hun
specifieke karakter te versterken, vereisen deze woonerven en erven specifieke karakter te versterken, vereisen deze woonerven en erven
dus een bijzondere aanleg. dus een bijzondere aanleg.
Er bestaan voorbeelden en aanbevelingen van aanleg in gidsen met Er bestaan voorbeelden en aanbevelingen van aanleg in gidsen met
aanbevelingen voor aanleg of voor beperking van het verkeer en de aanbevelingen voor aanleg of voor beperking van het verkeer en de
snelheden. snelheden.
Geen specifieke aanleg voor fietsers is a priori nodig. Geen specifieke aanleg voor fietsers is a priori nodig.
De grote richtlijnen van een aangepaste aanleg zijn de volgende : De grote richtlijnen van een aangepaste aanleg zijn de volgende :
De goede herkenning van de zone verzekeren De goede herkenning van de zone verzekeren
De overgangen tussen het gebruikelijk wegverkeer en een woonerf of erf De overgangen tussen het gebruikelijk wegverkeer en een woonerf of erf
moeten gemakkelijk herkenbaar zijn. Het begin en het einde van de zone moeten gemakkelijk herkenbaar zijn. Het begin en het einde van de zone
moeten opvallen door een contrastrijke aanleg met een poorteffect. moeten opvallen door een contrastrijke aanleg met een poorteffect.
Een goed voorbeeld van poorteffect is een niveauverschil. Dit heeft Een goed voorbeeld van poorteffect is een niveauverschil. Dit heeft
als doel om enerzijds de snelheid aan de ingang van de zone te doen als doel om enerzijds de snelheid aan de ingang van de zone te doen
dalen en om anderzijds de zone duidelijk af te bakenen. Dit dalen en om anderzijds de zone duidelijk af te bakenen. Dit
poorteffect mag geen obstakel vormen voor de verplaatsing van personen poorteffect mag geen obstakel vormen voor de verplaatsing van personen
met beperkte mobiliteit. met beperkte mobiliteit.
Een verplaatsingssnelheid van de gemotoriseerde voertuigen onder of Een verplaatsingssnelheid van de gemotoriseerde voertuigen onder of
gelijk aan 20 km/u verzekeren gelijk aan 20 km/u verzekeren
De aanleg van deze zones (stedelijk meubilair, beplantingen, De aanleg van deze zones (stedelijk meubilair, beplantingen,
verlichting,...) moet zodanig gebeuren dat het de snelheid van de verlichting,...) moet zodanig gebeuren dat het de snelheid van de
voertuigen vertraagt en dat, desgevallend, de gewenste richting voor voertuigen vertraagt en dat, desgevallend, de gewenste richting voor
de voertuigen wordt bepaald. Indien nodig moeten er maatregelen de voertuigen wordt bepaald. Indien nodig moeten er maatregelen
genomen worden opdat de maximaal toegelaten snelheid gerespecteerd genomen worden opdat de maximaal toegelaten snelheid gerespecteerd
wordt, zoals de voorziening van elementen van aanleg of van beperking wordt, zoals de voorziening van elementen van aanleg of van beperking
van het verkeer. van het verkeer.
Een goede leesbaarheid en een gemengd gebruik van de ruimte verzekeren Een goede leesbaarheid en een gemengd gebruik van de ruimte verzekeren
De voetgangers kunnen er de volledige breedte van de openbare weg De voetgangers kunnen er de volledige breedte van de openbare weg
gebruiken. Om dit gebruik te bevorderen, wordt de openbare ruimte gebruiken. Om dit gebruik te bevorderen, wordt de openbare ruimte
voorgesteld als een koer, gelijkvloers, zonder dat er een te grote voorgesteld als een koer, gelijkvloers, zonder dat er een te grote
opdeling is van de verplaatsingsmodi. opdeling is van de verplaatsingsmodi.
Het is echter nuttig om zones te creëren die voorbehouden worden voor Het is echter nuttig om zones te creëren die voorbehouden worden voor
voetgangers om een continu doorgang te verzekeren, wandelzones voor de voetgangers om een continu doorgang te verzekeren, wandelzones voor de
handelszaken of nog rustzones. Verhoogde busperrons die de toegang tot handelszaken of nog rustzones. Verhoogde busperrons die de toegang tot
het openbaar vervoer vergemakkelijken kunnen ook voorzien worden. Deze het openbaar vervoer vergemakkelijken kunnen ook voorzien worden. Deze
eventuele verhoogde inrichtingen mogen geen fysieke belemmering vormen eventuele verhoogde inrichtingen mogen geen fysieke belemmering vormen
voor de vrije doorgang van de voetgangers. voor de vrije doorgang van de voetgangers.
Op het terrein kunnen bepaalde wegen voorzien van een scheiding tussen Op het terrein kunnen bepaalde wegen voorzien van een scheiding tussen
trottoir en de rijbaan in hun huidige inrichting aanspraak maken op trottoir en de rijbaan in hun huidige inrichting aanspraak maken op
het statuut van woonerf of erf. Dat is met name het geval van de wegen het statuut van woonerf of erf. Dat is met name het geval van de wegen
waarvan de trottoirs niet bruikbaar zijn voor alle voetgangers of waarvan de trottoirs niet bruikbaar zijn voor alle voetgangers of
gelijkgestelden, onder meer door hun zeer onvoldoende breedte in gelijkgestelden, onder meer door hun zeer onvoldoende breedte in
absolute cijfers of ten opzichte van de voetgangersstroom. absolute cijfers of ten opzichte van de voetgangersstroom.
Blinden of slechtzienden kunnen gedesoriënteerd worden bij een Blinden of slechtzienden kunnen gedesoriënteerd worden bij een
gelijkvloerse inrichting. Het is dus belangrijk te zorgen voor gelijkvloerse inrichting. Het is dus belangrijk te zorgen voor
voldoende geleiding en oriëntatie in dat verband. Geleiding en voldoende geleiding en oriëntatie in dat verband. Geleiding en
oriëntatie kunnen bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen oriëntatie kunnen bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen
(gevels, watergeulen bijvoorbeeld) of door specifieke voorzieningen (gevels, watergeulen bijvoorbeeld) of door specifieke voorzieningen
wanneer nodig. De toename van dergelijke soort van zone zou de knowhow wanneer nodig. De toename van dergelijke soort van zone zou de knowhow
terzake moeten verhogen. Een vrije doorgang van 1,5m zonder terzake moeten verhogen. Een vrije doorgang van 1,5m zonder
hindernissen moet gewaarborgd worden langs de gevels opdat iedereen hindernissen moet gewaarborgd worden langs de gevels opdat iedereen
toegang heeft tot de gebouwen. toegang heeft tot de gebouwen.
De inrichting zal ook de voertuigen moeten ontraden om te dicht bij de De inrichting zal ook de voertuigen moeten ontraden om te dicht bij de
toegangen tot de gebouwen te rijden. De plaatsing van elementen zoals toegangen tot de gebouwen te rijden. De plaatsing van elementen zoals
het stadsmeubilair, de beplantingen, maar ook de parkeergelegenheid het stadsmeubilair, de beplantingen, maar ook de parkeergelegenheid
zal geen nieuwe scheiding tussen de gebruikers tot stand mogen brengen zal geen nieuwe scheiding tussen de gebruikers tot stand mogen brengen
of de indruk geven dat de weg in een rijweg en een stoep opgedeeld is. of de indruk geven dat de weg in een rijweg en een stoep opgedeeld is.
Aangezien de openbare weg is ingericht als een openbare ruimte, en de Aangezien de openbare weg is ingericht als een openbare ruimte, en de
gebruikers zich hierin vrij kunnen bewegen, moet de verlichting gebruikers zich hierin vrij kunnen bewegen, moet de verlichting
bijdragen tot de leesbaarheid van de zone als één geheel en mag het de bijdragen tot de leesbaarheid van de zone als één geheel en mag het de
rijruimte niet in een bepaalde richting sturen. rijruimte niet in een bepaalde richting sturen.
De voor het parkeren voorbehouden plaatsen moeten afgebakend worden De voor het parkeren voorbehouden plaatsen moeten afgebakend worden
door witte wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere door witte wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere
kleur. Bovendien moet op elke plaats de letter "P" op de grond kleur. Bovendien moet op elke plaats de letter "P" op de grond
aangebracht worden. aangebracht worden.
Om het toezicht te vergemakkelijken, wordt de letter "P" bij voorkeur Om het toezicht te vergemakkelijken, wordt de letter "P" bij voorkeur
aangebracht in een hoek van de plaats, opdat het geparkeerde voertuig aangebracht in een hoek van de plaats, opdat het geparkeerde voertuig
haar niet verbergt. haar niet verbergt.
Slechts uitzonderlijk zal gebruik gemaakt worden van verkeerborden van Slechts uitzonderlijk zal gebruik gemaakt worden van verkeerborden van
het type E9 om een parkeerplaats aan te duiden of een parkeerplaats het type E9 om een parkeerplaats aan te duiden of een parkeerplaats
voor te behouden. voor te behouden.
De stilstaande of geparkeerde voertuigen kunnen rechts of links staan De stilstaande of geparkeerde voertuigen kunnen rechts of links staan
ten opzichte van de wandelrichting. De plaatsen voor leveringen moeten ten opzichte van de wandelrichting. De plaatsen voor leveringen moeten
ook duidelijk geïdentificeerd en geplaatst worden zodat ze zo weinig ook duidelijk geïdentificeerd en geplaatst worden zodat ze zo weinig
mogelijk impact hebben op de veiligheid en de looproute van de mogelijk impact hebben op de veiligheid en de looproute van de
voetgangers. voetgangers.
Deze krachtlijnen gelden zowel voor de erven als voor de woonerven. Deze krachtlijnen gelden zowel voor de erven als voor de woonerven.
Een extra voorzorgsmaatregel dient echter genomen te worden voor de Een extra voorzorgsmaatregel dient echter genomen te worden voor de
goede werking van de woonerf. Doordat ze als doel heeft het lokale goede werking van de woonerf. Doordat ze als doel heeft het lokale
leven de mogelijkheid te geven om de openbare ruimte in te nemen, zal leven de mogelijkheid te geven om de openbare ruimte in te nemen, zal
de woonerf minder doorgaand verkeer dulden. Het is dus beter om de woonerf minder doorgaand verkeer dulden. Het is dus beter om
maatregelen te treffen om het transitverkeer zo veel mogelijk te maatregelen te treffen om het transitverkeer zo veel mogelijk te
vermijden. vermijden.
De evaluatie De evaluatie
Bij de aanleg van een woonerf of erf, wordt er aan de gemeente Bij de aanleg van een woonerf of erf, wordt er aan de gemeente
gevraagd om contact op te nemen met de Directie Beleid zodat ze het gevraagd om contact op te nemen met de Directie Beleid zodat ze het
observatorium van de zones 30, woonerven of erven kan actualiseren. observatorium van de zones 30, woonerven of erven kan actualiseren.
Om zich te vergewissen van de goede werking van de erf wordt een Om zich te vergewissen van de goede werking van de erf wordt een
evaluatie overgemaakt aan Mobiel Brussel (Directie Beleid) na één jaar evaluatie overgemaakt aan Mobiel Brussel (Directie Beleid) na één jaar
in gebruik name (of eerder indien nodig). Deze evaluatie zal in gebruik name (of eerder indien nodig). Deze evaluatie zal
voornamelijk betrekking hebben op het naleven van de snelheid, de voornamelijk betrekking hebben op het naleven van de snelheid, de
niet-segregatie en het naleven van de voorschriften inzake niet-segregatie en het naleven van de voorschriften inzake
parkeergelegenheid. Na deze evaluatie kunnen corrigerende maatregelen parkeergelegenheid. Na deze evaluatie kunnen corrigerende maatregelen
toegepast worden. toegepast worden.
De praktische uitvoering De praktische uitvoering
De in- en uitgangen van de erven en woonerven worden aangeduid De in- en uitgangen van de erven en woonerven worden aangeduid
respectievelijk met de borden F12 a en F12 b. respectievelijk met de borden F12 a en F12 b.
Om te vermijden dat te veel gemotoriseerd verkeer het doel van de erf Om te vermijden dat te veel gemotoriseerd verkeer het doel van de erf
zou schaden, moet er nagedacht worden over parkeermaatregelen, zou schaden, moet er nagedacht worden over parkeermaatregelen,
parallel met de studie van de erf om te vermijden dat het sluikverkeer parallel met de studie van de erf om te vermijden dat het sluikverkeer
wordt aangetrokken om een parkeerplaats te zoeken in de erf of nog om wordt aangetrokken om een parkeerplaats te zoeken in de erf of nog om
het moeilijk beheersbaar fenomeen van foutparkeerders te vermijden. Er het moeilijk beheersbaar fenomeen van foutparkeerders te vermijden. Er
moet ook een reflectie gevoerd worden over de toegang van de zone voor moet ook een reflectie gevoerd worden over de toegang van de zone voor
vrachtwagens voor leveringen aan gebouwen, handelszaken en vrachtwagens voor leveringen aan gebouwen, handelszaken en
buurtbewoners. buurtbewoners.
De aanleg van een woonerf of erf zal ook het voorwerp uitmaken van een De aanleg van een woonerf of erf zal ook het voorwerp uitmaken van een
voorafgaand overleg met de omwonenden van de inrichting. De vorm van voorafgaand overleg met de omwonenden van de inrichting. De vorm van
dit overleg is vrij. Het is ook wenselijk dat de verschillende dit overleg is vrij. Het is ook wenselijk dat de verschillende
weggebruikers ingelicht worden (via een gemeenteblad, de pers, de weggebruikers ingelicht worden (via een gemeenteblad, de pers, de
lokale radio,...) over de nieuwe verkeersvoorwaarden die van lokale radio,...) over de nieuwe verkeersvoorwaarden die van
toepassing zullen zijn binnen de erf. toepassing zullen zijn binnen de erf.
De beheerder zal overleg plegen met de betrokken vervoersmaatschappij De beheerder zal overleg plegen met de betrokken vervoersmaatschappij
en haar betrekken bij de verschillende fasen van de studies die en haar betrekken bij de verschillende fasen van de studies die
voorafgaan aan de aanleg van een erf. De hulpdiensten zullen ook op de voorafgaan aan de aanleg van een erf. De hulpdiensten zullen ook op de
hoogte worden gehouden van de reflecties die worden gevoerd in de loop hoogte worden gehouden van de reflecties die worden gevoerd in de loop
van het project. van het project.
Aanvullend reglement Aanvullend reglement
Krachtens de verkeerswetgeving moet de aanleg van een woonerf of erf Krachtens de verkeerswetgeving moet de aanleg van een woonerf of erf
het voorwerp uitmaken van een aanvullend reglement dat door de het voorwerp uitmaken van een aanvullend reglement dat door de
gemeenteraad is opgemaakt en dat ter goedkeuring aan de bevoegde gemeenteraad is opgemaakt en dat ter goedkeuring aan de bevoegde
gewestelijke Minister voorgelegd moet worden. gewestelijke Minister voorgelegd moet worden.
Het wordt de plaatselijke overheden dan ook ten zeerste aanbevolen om Het wordt de plaatselijke overheden dan ook ten zeerste aanbevolen om
hun projecten inzake woonerf of erf eerst voor te leggen aan de hun projecten inzake woonerf of erf eerst voor te leggen aan de
bevoegde dienst (Gewestelijke Openbare Dienst van Brussel, Mobiel bevoegde dienst (Gewestelijke Openbare Dienst van Brussel, Mobiel
Brussel, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel). Het aldus ter Brussel, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel). Het aldus ter
goedkeuring overgemaakte dossier moet vergezeld gaan van de goedkeuring overgemaakte dossier moet vergezeld gaan van de
grondplannen en van de detailplannen van de inrichtingen. grondplannen en van de detailplannen van de inrichtingen.
De borden F12a en F12b zullen pas na de goedkeuring van het aanvullend De borden F12a en F12b zullen pas na de goedkeuring van het aanvullend
reglement en na de voltooiing van de inrichtingen geplaatst mogen reglement en na de voltooiing van de inrichtingen geplaatst mogen
worden. worden.
Brussel, 9 september 2013. Brussel, 9 september 2013.
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met
Openbare Werken en Vervoer, Openbare Werken en Vervoer,
Mevr. B. GROUWELS Mevr. B. GROUWELS
^