← Terug naar "Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven "
Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven | Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de erven |
---|---|
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
9 SEPTEMBER 2013. - Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de | 9 SEPTEMBER 2013. - Gewestelijke omzendbrief over de woonerven en de |
erven | erven |
Gezien artikel 2.32 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 | Gezien artikel 2.32 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 |
betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de | betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de |
openbare weg dat de woonerven en de erven definieert. | openbare weg dat de woonerven en de erven definieert. |
Gezien artikel 22bis van het verkeersreglement van 1 december 1975 | Gezien artikel 22bis van het verkeersreglement van 1 december 1975 |
betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de | betreffende de politie over het wegverkeer en het gebruik van de |
openbare weg dat de verkeersregels vastlegt in de erven en woonerven. | openbare weg dat de verkeersregels vastlegt in de erven en woonerven. |
Aangezien de ministeriële omzendbrief van 23 juni 1978 betreffende de | Aangezien de ministeriële omzendbrief van 23 juni 1978 betreffende de |
woonerven echter niet is aangepast aan de erven die in het | woonerven echter niet is aangepast aan de erven die in het |
verkeersreglement werd ingevoegd door het koninklijk besluit van 4 | verkeersreglement werd ingevoegd door het koninklijk besluit van 4 |
april 2003 | april 2003 |
Aangezien deze omzendbrief nooit werd aangepast terwijl de | Aangezien deze omzendbrief nooit werd aangepast terwijl de |
verkeersvoorwaarden en de bescherming van de zachte weggebruikers | verkeersvoorwaarden en de bescherming van de zachte weggebruikers |
sindsdien aanzienlijk is geëvolueerd. | sindsdien aanzienlijk is geëvolueerd. |
Aangezien de erven en de woonerven zoals gedefinieerd in artikel 2.32 | Aangezien de erven en de woonerven zoals gedefinieerd in artikel 2.32 |
van het verkeersreglement voor het overige instrumenten zijn die via | van het verkeersreglement voor het overige instrumenten zijn die via |
de organisatie van een evenwichtig gebruik van de openbare weg kunnen | de organisatie van een evenwichtig gebruik van de openbare weg kunnen |
bijdragen tot een hogere verkeersveiligheid, meer convivialiteit | bijdragen tot een hogere verkeersveiligheid, meer convivialiteit |
tussen weggebruikers en een betere bescherming van de zachte | tussen weggebruikers en een betere bescherming van de zachte |
weggebruikers. | weggebruikers. |
Gezien het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest sinds 1 januari 2008 het | Gezien het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest sinds 1 januari 2008 het |
goedkeuringstoezicht uitoefent op de aanvullende reglementen op de | goedkeuringstoezicht uitoefent op de aanvullende reglementen op de |
openbare wegen en op het verkeer van het openbaar vervoer. | openbare wegen en op het verkeer van het openbaar vervoer. |
Een nadere bepaling van de voorwaarden waaronder de woonerven en erven | Een nadere bepaling van de voorwaarden waaronder de woonerven en erven |
kunnen worden aangelegd lijkt dan ook noodzakelijk om te kunnen nagaan | kunnen worden aangelegd lijkt dan ook noodzakelijk om te kunnen nagaan |
of de inrichtingen efficiënt zijn en of ze de respectievelijke | of de inrichtingen efficiënt zijn en of ze de respectievelijke |
doelstellingen van die zones daadwerkelijk nastreven. | doelstellingen van die zones daadwerkelijk nastreven. |
Inleiding | Inleiding |
In 2003 werd de erf naast de woonerf opgenomen in de Wegcode. Het gaat | In 2003 werd de erf naast de woonerf opgenomen in de Wegcode. Het gaat |
om een uitbreiding van het toepassingsgebied van de woonerf. De | om een uitbreiding van het toepassingsgebied van de woonerf. De |
signalisatie en het gedrag gevraagd aan de gebruikers zijn dezelfde. | signalisatie en het gedrag gevraagd aan de gebruikers zijn dezelfde. |
De woonerf is bestemd voor residentiële wijken, terwijl de erf | De woonerf is bestemd voor residentiële wijken, terwijl de erf |
aangelegd wordt in een omgeving waar de woon-, handel-, ambachts- en | aangelegd wordt in een omgeving waar de woon-, handel-, ambachts- en |
onderwijsfuncties en recreatieve activiteiten met elkaar verweven | onderwijsfuncties en recreatieve activiteiten met elkaar verweven |
zijn. | zijn. |
Naar aanleiding van de invoering van dit statuut in de Wegcode, was | Naar aanleiding van de invoering van dit statuut in de Wegcode, was |
het noodzakelijk om de aanbevelingen over de aanpassingen te | het noodzakelijk om de aanbevelingen over de aanpassingen te |
actualiseren. Deze omzendbrief beoogt de situatie te verduidelijken en | actualiseren. Deze omzendbrief beoogt de situatie te verduidelijken en |
de aanbevelingen te actualiseren op basis van Belgische en | de aanbevelingen te actualiseren op basis van Belgische en |
buitenlandse ervaringen over verschillende decennia heen. De | buitenlandse ervaringen over verschillende decennia heen. De |
omzendbrief beoogt de minimale uit te voeren voorwaarden te bepalen om | omzendbrief beoogt de minimale uit te voeren voorwaarden te bepalen om |
ervoor te zorgen dat de aanpassingen effectief bijdragen tot de | ervoor te zorgen dat de aanpassingen effectief bijdragen tot de |
respectievelijke doelstellingen van de woonerven en de erven. Ze | respectievelijke doelstellingen van de woonerven en de erven. Ze |
beoogt ook om de grote richtlijnen te geven voor de praktische | beoogt ook om de grote richtlijnen te geven voor de praktische |
uitvoering van de twee begrippen. | uitvoering van de twee begrippen. |
Deze gewestelijke omzendbrief vernietigt en vervangt de ministeriële | Deze gewestelijke omzendbrief vernietigt en vervangt de ministeriële |
omzendbrief van 23 juni 1978 over de woonerven (BS 28 juni 1978). | omzendbrief van 23 juni 1978 over de woonerven (BS 28 juni 1978). |
Het gebruik | Het gebruik |
De erf | De erf |
Het statuut van een erf wordt gegeven aan wegen waar het gebruik van | Het statuut van een erf wordt gegeven aan wegen waar het gebruik van |
de grond de volgende functies bevat : woning, handelszaak, onderwijs, | de grond de volgende functies bevat : woning, handelszaak, onderwijs, |
ambacht, recreatieve activiteiten. | ambacht, recreatieve activiteiten. |
Woonerf | Woonerf |
Het statuut van woonerf wordt gegeven aan omgevingen waar de functie « | Het statuut van woonerf wordt gegeven aan omgevingen waar de functie « |
woning » overwegend is. | woning » overwegend is. |
Voordelen | Voordelen |
Een belangrijke bestaande stroom voetgangers zal worden bevoordeeld | Een belangrijke bestaande stroom voetgangers zal worden bevoordeeld |
door de gedragsregels uitgevaardigd door de Wegcode, specifiek voor de | door de gedragsregels uitgevaardigd door de Wegcode, specifiek voor de |
woonerf en de erf (snelheid beperkt tot 20 km/h, voorrang aan | woonerf en de erf (snelheid beperkt tot 20 km/h, voorrang aan |
voetgangers). Toch kan de keuze voor één van deze statuten ook de | voetgangers). Toch kan de keuze voor één van deze statuten ook de |
aanleiding zijn om de aantrekkelijkheid van een plaats voor de actieve | aanleiding zijn om de aantrekkelijkheid van een plaats voor de actieve |
modi te verhogen (voetgangers en fietsers), maar ook om de | modi te verhogen (voetgangers en fietsers), maar ook om de |
plaatselijke bijzonderheden van deze plaats beter op te waarderen. | plaatselijke bijzonderheden van deze plaats beter op te waarderen. |
De aanleg | De aanleg |
De erf moet ervoor zorgen dat de voetgangers zich continu kunnen | De erf moet ervoor zorgen dat de voetgangers zich continu kunnen |
verplaatsen, zonder onderbreking van de looplijn, en dat de voertuigen | verplaatsen, zonder onderbreking van de looplijn, en dat de voertuigen |
continu, maar traag, kunnen rijden. In het geval van de woonerf komt | continu, maar traag, kunnen rijden. In het geval van de woonerf komt |
er nog een doelstelling bij : het moet ervoor zorgen dat het | er nog een doelstelling bij : het moet ervoor zorgen dat het |
plaatselijke leven in de openbare ruimte kan plaatsvinden en dat de | plaatselijke leven in de openbare ruimte kan plaatsvinden en dat de |
voetgangers gebruik kunnen maken van de ruimte, onder andere voor | voetgangers gebruik kunnen maken van de ruimte, onder andere voor |
spelende kinderen. Het begrip van « continu verplaatsing » is er dus | spelende kinderen. Het begrip van « continu verplaatsing » is er dus |
bijkomstig, de voetgangers kunnen de ruimte statisch in bezit nemen. | bijkomstig, de voetgangers kunnen de ruimte statisch in bezit nemen. |
De vlotheid van het gemotoriseerd verkeer is er ook zeer bijkomstig. | De vlotheid van het gemotoriseerd verkeer is er ook zeer bijkomstig. |
Deze doelstellingen zullen worden bereikt enerzijds door voorrang te | Deze doelstellingen zullen worden bereikt enerzijds door voorrang te |
geven aan de voetgangers en anderzijds door het gemotoriseerd verkeer | geven aan de voetgangers en anderzijds door het gemotoriseerd verkeer |
slechts op een maximale snelheid van 20 km/u te aanvaarden. Deze | slechts op een maximale snelheid van 20 km/u te aanvaarden. Deze |
snelheid geeft voldoende veiligheidsvoorwaarden zodat alle gebruikers | snelheid geeft voldoende veiligheidsvoorwaarden zodat alle gebruikers |
binnen dezelfde ruimte kunnen samenleven en zodoende een gemengd | binnen dezelfde ruimte kunnen samenleven en zodoende een gemengd |
verkeer te hebben. Om hun doeltreffendheid te verzekeren en hun | verkeer te hebben. Om hun doeltreffendheid te verzekeren en hun |
specifieke karakter te versterken, vereisen deze woonerven en erven | specifieke karakter te versterken, vereisen deze woonerven en erven |
dus een bijzondere aanleg. | dus een bijzondere aanleg. |
Er bestaan voorbeelden en aanbevelingen van aanleg in gidsen met | Er bestaan voorbeelden en aanbevelingen van aanleg in gidsen met |
aanbevelingen voor aanleg of voor beperking van het verkeer en de | aanbevelingen voor aanleg of voor beperking van het verkeer en de |
snelheden. | snelheden. |
Geen specifieke aanleg voor fietsers is a priori nodig. | Geen specifieke aanleg voor fietsers is a priori nodig. |
De grote richtlijnen van een aangepaste aanleg zijn de volgende : | De grote richtlijnen van een aangepaste aanleg zijn de volgende : |
De goede herkenning van de zone verzekeren | De goede herkenning van de zone verzekeren |
De overgangen tussen het gebruikelijk wegverkeer en een woonerf of erf | De overgangen tussen het gebruikelijk wegverkeer en een woonerf of erf |
moeten gemakkelijk herkenbaar zijn. Het begin en het einde van de zone | moeten gemakkelijk herkenbaar zijn. Het begin en het einde van de zone |
moeten opvallen door een contrastrijke aanleg met een poorteffect. | moeten opvallen door een contrastrijke aanleg met een poorteffect. |
Een goed voorbeeld van poorteffect is een niveauverschil. Dit heeft | Een goed voorbeeld van poorteffect is een niveauverschil. Dit heeft |
als doel om enerzijds de snelheid aan de ingang van de zone te doen | als doel om enerzijds de snelheid aan de ingang van de zone te doen |
dalen en om anderzijds de zone duidelijk af te bakenen. Dit | dalen en om anderzijds de zone duidelijk af te bakenen. Dit |
poorteffect mag geen obstakel vormen voor de verplaatsing van personen | poorteffect mag geen obstakel vormen voor de verplaatsing van personen |
met beperkte mobiliteit. | met beperkte mobiliteit. |
Een verplaatsingssnelheid van de gemotoriseerde voertuigen onder of | Een verplaatsingssnelheid van de gemotoriseerde voertuigen onder of |
gelijk aan 20 km/u verzekeren | gelijk aan 20 km/u verzekeren |
De aanleg van deze zones (stedelijk meubilair, beplantingen, | De aanleg van deze zones (stedelijk meubilair, beplantingen, |
verlichting,...) moet zodanig gebeuren dat het de snelheid van de | verlichting,...) moet zodanig gebeuren dat het de snelheid van de |
voertuigen vertraagt en dat, desgevallend, de gewenste richting voor | voertuigen vertraagt en dat, desgevallend, de gewenste richting voor |
de voertuigen wordt bepaald. Indien nodig moeten er maatregelen | de voertuigen wordt bepaald. Indien nodig moeten er maatregelen |
genomen worden opdat de maximaal toegelaten snelheid gerespecteerd | genomen worden opdat de maximaal toegelaten snelheid gerespecteerd |
wordt, zoals de voorziening van elementen van aanleg of van beperking | wordt, zoals de voorziening van elementen van aanleg of van beperking |
van het verkeer. | van het verkeer. |
Een goede leesbaarheid en een gemengd gebruik van de ruimte verzekeren | Een goede leesbaarheid en een gemengd gebruik van de ruimte verzekeren |
De voetgangers kunnen er de volledige breedte van de openbare weg | De voetgangers kunnen er de volledige breedte van de openbare weg |
gebruiken. Om dit gebruik te bevorderen, wordt de openbare ruimte | gebruiken. Om dit gebruik te bevorderen, wordt de openbare ruimte |
voorgesteld als een koer, gelijkvloers, zonder dat er een te grote | voorgesteld als een koer, gelijkvloers, zonder dat er een te grote |
opdeling is van de verplaatsingsmodi. | opdeling is van de verplaatsingsmodi. |
Het is echter nuttig om zones te creëren die voorbehouden worden voor | Het is echter nuttig om zones te creëren die voorbehouden worden voor |
voetgangers om een continu doorgang te verzekeren, wandelzones voor de | voetgangers om een continu doorgang te verzekeren, wandelzones voor de |
handelszaken of nog rustzones. Verhoogde busperrons die de toegang tot | handelszaken of nog rustzones. Verhoogde busperrons die de toegang tot |
het openbaar vervoer vergemakkelijken kunnen ook voorzien worden. Deze | het openbaar vervoer vergemakkelijken kunnen ook voorzien worden. Deze |
eventuele verhoogde inrichtingen mogen geen fysieke belemmering vormen | eventuele verhoogde inrichtingen mogen geen fysieke belemmering vormen |
voor de vrije doorgang van de voetgangers. | voor de vrije doorgang van de voetgangers. |
Op het terrein kunnen bepaalde wegen voorzien van een scheiding tussen | Op het terrein kunnen bepaalde wegen voorzien van een scheiding tussen |
trottoir en de rijbaan in hun huidige inrichting aanspraak maken op | trottoir en de rijbaan in hun huidige inrichting aanspraak maken op |
het statuut van woonerf of erf. Dat is met name het geval van de wegen | het statuut van woonerf of erf. Dat is met name het geval van de wegen |
waarvan de trottoirs niet bruikbaar zijn voor alle voetgangers of | waarvan de trottoirs niet bruikbaar zijn voor alle voetgangers of |
gelijkgestelden, onder meer door hun zeer onvoldoende breedte in | gelijkgestelden, onder meer door hun zeer onvoldoende breedte in |
absolute cijfers of ten opzichte van de voetgangersstroom. | absolute cijfers of ten opzichte van de voetgangersstroom. |
Blinden of slechtzienden kunnen gedesoriënteerd worden bij een | Blinden of slechtzienden kunnen gedesoriënteerd worden bij een |
gelijkvloerse inrichting. Het is dus belangrijk te zorgen voor | gelijkvloerse inrichting. Het is dus belangrijk te zorgen voor |
voldoende geleiding en oriëntatie in dat verband. Geleiding en | voldoende geleiding en oriëntatie in dat verband. Geleiding en |
oriëntatie kunnen bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen | oriëntatie kunnen bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen |
(gevels, watergeulen bijvoorbeeld) of door specifieke voorzieningen | (gevels, watergeulen bijvoorbeeld) of door specifieke voorzieningen |
wanneer nodig. De toename van dergelijke soort van zone zou de knowhow | wanneer nodig. De toename van dergelijke soort van zone zou de knowhow |
terzake moeten verhogen. Een vrije doorgang van 1,5m zonder | terzake moeten verhogen. Een vrije doorgang van 1,5m zonder |
hindernissen moet gewaarborgd worden langs de gevels opdat iedereen | hindernissen moet gewaarborgd worden langs de gevels opdat iedereen |
toegang heeft tot de gebouwen. | toegang heeft tot de gebouwen. |
De inrichting zal ook de voertuigen moeten ontraden om te dicht bij de | De inrichting zal ook de voertuigen moeten ontraden om te dicht bij de |
toegangen tot de gebouwen te rijden. De plaatsing van elementen zoals | toegangen tot de gebouwen te rijden. De plaatsing van elementen zoals |
het stadsmeubilair, de beplantingen, maar ook de parkeergelegenheid | het stadsmeubilair, de beplantingen, maar ook de parkeergelegenheid |
zal geen nieuwe scheiding tussen de gebruikers tot stand mogen brengen | zal geen nieuwe scheiding tussen de gebruikers tot stand mogen brengen |
of de indruk geven dat de weg in een rijweg en een stoep opgedeeld is. | of de indruk geven dat de weg in een rijweg en een stoep opgedeeld is. |
Aangezien de openbare weg is ingericht als een openbare ruimte, en de | Aangezien de openbare weg is ingericht als een openbare ruimte, en de |
gebruikers zich hierin vrij kunnen bewegen, moet de verlichting | gebruikers zich hierin vrij kunnen bewegen, moet de verlichting |
bijdragen tot de leesbaarheid van de zone als één geheel en mag het de | bijdragen tot de leesbaarheid van de zone als één geheel en mag het de |
rijruimte niet in een bepaalde richting sturen. | rijruimte niet in een bepaalde richting sturen. |
De voor het parkeren voorbehouden plaatsen moeten afgebakend worden | De voor het parkeren voorbehouden plaatsen moeten afgebakend worden |
door witte wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere | door witte wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere |
kleur. Bovendien moet op elke plaats de letter "P" op de grond | kleur. Bovendien moet op elke plaats de letter "P" op de grond |
aangebracht worden. | aangebracht worden. |
Om het toezicht te vergemakkelijken, wordt de letter "P" bij voorkeur | Om het toezicht te vergemakkelijken, wordt de letter "P" bij voorkeur |
aangebracht in een hoek van de plaats, opdat het geparkeerde voertuig | aangebracht in een hoek van de plaats, opdat het geparkeerde voertuig |
haar niet verbergt. | haar niet verbergt. |
Slechts uitzonderlijk zal gebruik gemaakt worden van verkeerborden van | Slechts uitzonderlijk zal gebruik gemaakt worden van verkeerborden van |
het type E9 om een parkeerplaats aan te duiden of een parkeerplaats | het type E9 om een parkeerplaats aan te duiden of een parkeerplaats |
voor te behouden. | voor te behouden. |
De stilstaande of geparkeerde voertuigen kunnen rechts of links staan | De stilstaande of geparkeerde voertuigen kunnen rechts of links staan |
ten opzichte van de wandelrichting. De plaatsen voor leveringen moeten | ten opzichte van de wandelrichting. De plaatsen voor leveringen moeten |
ook duidelijk geïdentificeerd en geplaatst worden zodat ze zo weinig | ook duidelijk geïdentificeerd en geplaatst worden zodat ze zo weinig |
mogelijk impact hebben op de veiligheid en de looproute van de | mogelijk impact hebben op de veiligheid en de looproute van de |
voetgangers. | voetgangers. |
Deze krachtlijnen gelden zowel voor de erven als voor de woonerven. | Deze krachtlijnen gelden zowel voor de erven als voor de woonerven. |
Een extra voorzorgsmaatregel dient echter genomen te worden voor de | Een extra voorzorgsmaatregel dient echter genomen te worden voor de |
goede werking van de woonerf. Doordat ze als doel heeft het lokale | goede werking van de woonerf. Doordat ze als doel heeft het lokale |
leven de mogelijkheid te geven om de openbare ruimte in te nemen, zal | leven de mogelijkheid te geven om de openbare ruimte in te nemen, zal |
de woonerf minder doorgaand verkeer dulden. Het is dus beter om | de woonerf minder doorgaand verkeer dulden. Het is dus beter om |
maatregelen te treffen om het transitverkeer zo veel mogelijk te | maatregelen te treffen om het transitverkeer zo veel mogelijk te |
vermijden. | vermijden. |
De evaluatie | De evaluatie |
Bij de aanleg van een woonerf of erf, wordt er aan de gemeente | Bij de aanleg van een woonerf of erf, wordt er aan de gemeente |
gevraagd om contact op te nemen met de Directie Beleid zodat ze het | gevraagd om contact op te nemen met de Directie Beleid zodat ze het |
observatorium van de zones 30, woonerven of erven kan actualiseren. | observatorium van de zones 30, woonerven of erven kan actualiseren. |
Om zich te vergewissen van de goede werking van de erf wordt een | Om zich te vergewissen van de goede werking van de erf wordt een |
evaluatie overgemaakt aan Mobiel Brussel (Directie Beleid) na één jaar | evaluatie overgemaakt aan Mobiel Brussel (Directie Beleid) na één jaar |
in gebruik name (of eerder indien nodig). Deze evaluatie zal | in gebruik name (of eerder indien nodig). Deze evaluatie zal |
voornamelijk betrekking hebben op het naleven van de snelheid, de | voornamelijk betrekking hebben op het naleven van de snelheid, de |
niet-segregatie en het naleven van de voorschriften inzake | niet-segregatie en het naleven van de voorschriften inzake |
parkeergelegenheid. Na deze evaluatie kunnen corrigerende maatregelen | parkeergelegenheid. Na deze evaluatie kunnen corrigerende maatregelen |
toegepast worden. | toegepast worden. |
De praktische uitvoering | De praktische uitvoering |
De in- en uitgangen van de erven en woonerven worden aangeduid | De in- en uitgangen van de erven en woonerven worden aangeduid |
respectievelijk met de borden F12 a en F12 b. | respectievelijk met de borden F12 a en F12 b. |
Om te vermijden dat te veel gemotoriseerd verkeer het doel van de erf | Om te vermijden dat te veel gemotoriseerd verkeer het doel van de erf |
zou schaden, moet er nagedacht worden over parkeermaatregelen, | zou schaden, moet er nagedacht worden over parkeermaatregelen, |
parallel met de studie van de erf om te vermijden dat het sluikverkeer | parallel met de studie van de erf om te vermijden dat het sluikverkeer |
wordt aangetrokken om een parkeerplaats te zoeken in de erf of nog om | wordt aangetrokken om een parkeerplaats te zoeken in de erf of nog om |
het moeilijk beheersbaar fenomeen van foutparkeerders te vermijden. Er | het moeilijk beheersbaar fenomeen van foutparkeerders te vermijden. Er |
moet ook een reflectie gevoerd worden over de toegang van de zone voor | moet ook een reflectie gevoerd worden over de toegang van de zone voor |
vrachtwagens voor leveringen aan gebouwen, handelszaken en | vrachtwagens voor leveringen aan gebouwen, handelszaken en |
buurtbewoners. | buurtbewoners. |
De aanleg van een woonerf of erf zal ook het voorwerp uitmaken van een | De aanleg van een woonerf of erf zal ook het voorwerp uitmaken van een |
voorafgaand overleg met de omwonenden van de inrichting. De vorm van | voorafgaand overleg met de omwonenden van de inrichting. De vorm van |
dit overleg is vrij. Het is ook wenselijk dat de verschillende | dit overleg is vrij. Het is ook wenselijk dat de verschillende |
weggebruikers ingelicht worden (via een gemeenteblad, de pers, de | weggebruikers ingelicht worden (via een gemeenteblad, de pers, de |
lokale radio,...) over de nieuwe verkeersvoorwaarden die van | lokale radio,...) over de nieuwe verkeersvoorwaarden die van |
toepassing zullen zijn binnen de erf. | toepassing zullen zijn binnen de erf. |
De beheerder zal overleg plegen met de betrokken vervoersmaatschappij | De beheerder zal overleg plegen met de betrokken vervoersmaatschappij |
en haar betrekken bij de verschillende fasen van de studies die | en haar betrekken bij de verschillende fasen van de studies die |
voorafgaan aan de aanleg van een erf. De hulpdiensten zullen ook op de | voorafgaan aan de aanleg van een erf. De hulpdiensten zullen ook op de |
hoogte worden gehouden van de reflecties die worden gevoerd in de loop | hoogte worden gehouden van de reflecties die worden gevoerd in de loop |
van het project. | van het project. |
Aanvullend reglement | Aanvullend reglement |
Krachtens de verkeerswetgeving moet de aanleg van een woonerf of erf | Krachtens de verkeerswetgeving moet de aanleg van een woonerf of erf |
het voorwerp uitmaken van een aanvullend reglement dat door de | het voorwerp uitmaken van een aanvullend reglement dat door de |
gemeenteraad is opgemaakt en dat ter goedkeuring aan de bevoegde | gemeenteraad is opgemaakt en dat ter goedkeuring aan de bevoegde |
gewestelijke Minister voorgelegd moet worden. | gewestelijke Minister voorgelegd moet worden. |
Het wordt de plaatselijke overheden dan ook ten zeerste aanbevolen om | Het wordt de plaatselijke overheden dan ook ten zeerste aanbevolen om |
hun projecten inzake woonerf of erf eerst voor te leggen aan de | hun projecten inzake woonerf of erf eerst voor te leggen aan de |
bevoegde dienst (Gewestelijke Openbare Dienst van Brussel, Mobiel | bevoegde dienst (Gewestelijke Openbare Dienst van Brussel, Mobiel |
Brussel, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel). Het aldus ter | Brussel, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel). Het aldus ter |
goedkeuring overgemaakte dossier moet vergezeld gaan van de | goedkeuring overgemaakte dossier moet vergezeld gaan van de |
grondplannen en van de detailplannen van de inrichtingen. | grondplannen en van de detailplannen van de inrichtingen. |
De borden F12a en F12b zullen pas na de goedkeuring van het aanvullend | De borden F12a en F12b zullen pas na de goedkeuring van het aanvullend |
reglement en na de voltooiing van de inrichtingen geplaatst mogen | reglement en na de voltooiing van de inrichtingen geplaatst mogen |
worden. | worden. |
Brussel, 9 september 2013. | Brussel, 9 september 2013. |
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met |
Openbare Werken en Vervoer, | Openbare Werken en Vervoer, |
Mevr. B. GROUWELS | Mevr. B. GROUWELS |