← Terug naar "Ministeriële Omzendbrief PLP 10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking "
| Ministeriële Omzendbrief PLP 10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking | Ministeriële Omzendbrief PLP 10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking |
|---|---|
| MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN | MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN |
| 9 OKTOBER 2001. - Ministeriële Omzendbrief PLP 10 inzake de | 9 OKTOBER 2001. - Ministeriële Omzendbrief PLP 10 inzake de |
| organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op | organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op |
| het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de | het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de |
| bevolking | bevolking |
| Aan Mevrouw en de heren Provinciegouverneurs, | Aan Mevrouw en de heren Provinciegouverneurs, |
| Aan de Procureurs-generaal, | Aan de Procureurs-generaal, |
| Ter informatie : | Ter informatie : |
| Aan de dames en heren Arrondissementscommissarissen, | Aan de dames en heren Arrondissementscommissarissen, |
| Aan de dames en heren burgemeesters | Aan de dames en heren burgemeesters |
| Aan de provinciale Ondersteuningsteams | Aan de provinciale Ondersteuningsteams |
| Aan de Commissaris-generaal van de federale politie | Aan de Commissaris-generaal van de federale politie |
| Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie | Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie |
| Aan de Directeur-generaal van de Algemene Rijkspolitie | Aan de Directeur-generaal van de Algemene Rijkspolitie |
| I. INLEIDING | I. INLEIDING |
| Het Octopusakkoord van 23 mei 1998 bepaalt in het punt B1 dat « enkel | Het Octopusakkoord van 23 mei 1998 bepaalt in het punt B1 dat « enkel |
| de lokale politie instaat voor de gehele basispolitiezorg, en dat zij | de lokale politie instaat voor de gehele basispolitiezorg, en dat zij |
| zodanig moet worden georganiseerd en over de nodige middelen moet | zodanig moet worden georganiseerd en over de nodige middelen moet |
| beschikken om onder haar verantwoordelijkheid de basispolitiezorg te | beschikken om onder haar verantwoordelijkheid de basispolitiezorg te |
| kunnen verzekeren. » | kunnen verzekeren. » |
| Artikel 3, lid 2 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van | Artikel 3, lid 2 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van |
| een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus (hierna | een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus (hierna |
| 'WGP'), definieert de opdrachten van de lokale politie : « de lokale | 'WGP'), definieert de opdrachten van de lokale politie : « de lokale |
| politie verzekert op het lokale niveau de basispolitiezorg, meer | politie verzekert op het lokale niveau de basispolitiezorg, meer |
| bepaald alle opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die | bepaald alle opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die |
| nodig zijn voor het beheren van lokale gebeurtenissen en fenomenen die | nodig zijn voor het beheren van lokale gebeurtenissen en fenomenen die |
| zich voordoen op het grondgebied van de politiezone, evenals het | zich voordoen op het grondgebied van de politiezone, evenals het |
| vervullen van sommige politieopdrachten van federale aard ». | vervullen van sommige politieopdrachten van federale aard ». |
| Artikel 142 WGP geeft de Koning de bevoegdheid om, bij een in | Artikel 142 WGP geeft de Koning de bevoegdheid om, bij een in |
| Ministerraad overlegd besluit, de organisatie- en werkingsnormen van | Ministerraad overlegd besluit, de organisatie- en werkingsnormen van |
| de politiediensten vast te leggen. Dit artikel is de wettelijke basis | de politiediensten vast te leggen. Dit artikel is de wettelijke basis |
| voor het KB van 17 september houdende de organisatie- en | voor het KB van 17 september houdende de organisatie- en |
| werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van | werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van |
| een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking (hierna | een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking (hierna |
| 'KB'), dat in deze omzendbrief becommentarieerd wordt. Betreffend KB | 'KB'), dat in deze omzendbrief becommentarieerd wordt. Betreffend KB |
| is een eerste uitvoering van deze wettelijke bepaling. Zoals | is een eerste uitvoering van deze wettelijke bepaling. Zoals |
| aangegeven in de aanhef, zullen de organisatie- en werkingsnormen | aangegeven in de aanhef, zullen de organisatie- en werkingsnormen |
| verder uitgewerkt worden binnen de diensten van de | verder uitgewerkt worden binnen de diensten van de |
| Commissaris-generaal van de federale politie, namelijk binnen de | Commissaris-generaal van de federale politie, namelijk binnen de |
| directie belast met de relaties met de lokale politie. | directie belast met de relaties met de lokale politie. |
| De concrete vertaling van deze normen zal in iedere zone dienen te | De concrete vertaling van deze normen zal in iedere zone dienen te |
| gebeuren in overleg tussen de bestuurlijke en gerechtelijke overheden, | gebeuren in overleg tussen de bestuurlijke en gerechtelijke overheden, |
| en zal haar neerslag vinden in het zonaal veiligheidsplan. Het is ook | en zal haar neerslag vinden in het zonaal veiligheidsplan. Het is ook |
| via dit plan dat de naleving van de regelgeving zal kunnen worden | via dit plan dat de naleving van de regelgeving zal kunnen worden |
| nagegaan, aangezien het voor goedkeuring moet worden voorgelegd aan de | nagegaan, aangezien het voor goedkeuring moet worden voorgelegd aan de |
| Ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie (zie art. 37 WGP). | Ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie (zie art. 37 WGP). |
| De basis van het KB is de wettelijke bepaling dat de bevolking recht | De basis van het KB is de wettelijke bepaling dat de bevolking recht |
| heeft op een « gelijkwaardige minimale dienstverlening ». Met andere | heeft op een « gelijkwaardige minimale dienstverlening ». Met andere |
| woorden moeten tenminste die zes functies die in het KB worden | woorden moeten tenminste die zes functies die in het KB worden |
| vermeld, worden verzekerd ten gunste van alle burgers in het ganse | vermeld, worden verzekerd ten gunste van alle burgers in het ganse |
| land, op de wijze zoals ze daarin worden beschreven. | land, op de wijze zoals ze daarin worden beschreven. |
| Als maatstaf voor de minimaal vereiste zes functies werd uitgegaan van | Als maatstaf voor de minimaal vereiste zes functies werd uitgegaan van |
| de (veronderstelde) noden en verwachtingen van de bevolking. | de (veronderstelde) noden en verwachtingen van de bevolking. |
| Het is evident dat elk lokaal politiekorps daarenboven de vereiste | Het is evident dat elk lokaal politiekorps daarenboven de vereiste |
| capaciteit moet voorzien voor, en investeren in ondersteunende | capaciteit moet voorzien voor, en investeren in ondersteunende |
| activiteiten, die het mogelijk moeten maken deze zes functies op een | activiteiten, die het mogelijk moeten maken deze zes functies op een |
| kwalitatief hoogstaande manier aan te bieden en uit te voeren. Het | kwalitatief hoogstaande manier aan te bieden en uit te voeren. Het |
| geheel van taken die niet onmiddellijk van rechtstreeks belang zijn | geheel van taken die niet onmiddellijk van rechtstreeks belang zijn |
| voor het publiek zijn niet opgenomen in het Koninklijk besluit. | voor het publiek zijn niet opgenomen in het Koninklijk besluit. |
| Zo wordt bijvoorbeeld de dispatching in het KB niet vernoemd. Het is | Zo wordt bijvoorbeeld de dispatching in het KB niet vernoemd. Het is |
| echter logisch dat de functie interventie slechts uitvoerbaar is | echter logisch dat de functie interventie slechts uitvoerbaar is |
| wanneer de dispatching door de zone zelf, in samenwerking met andere | wanneer de dispatching door de zone zelf, in samenwerking met andere |
| zones of nog op provinciaal vlak wordt georganiseerd. | zones of nog op provinciaal vlak wordt georganiseerd. |
| Een ander voorbeeld betreft de capaciteit die moet worden voorzien | Een ander voorbeeld betreft de capaciteit die moet worden voorzien |
| voor de voortgezette vorming van de politieambtenaren. Ook daarover | voor de voortgezette vorming van de politieambtenaren. Ook daarover |
| wordt in het KB niet gerept, terwijl de voortgezette vorming één van | wordt in het KB niet gerept, terwijl de voortgezette vorming één van |
| de kritieke succesfactoren vormt van het doeltreffend functioneren van | de kritieke succesfactoren vormt van het doeltreffend functioneren van |
| de politiediensten. Het is de verantwoordelijkheid van elk | de politiediensten. Het is de verantwoordelijkheid van elk |
| politiekorps, en meer bepaald van de korpschef, om daarin te voorzien. | politiekorps, en meer bepaald van de korpschef, om daarin te voorzien. |
| Aangezien dergelijke visie de grondslag vormt van het KB, hoeft het | Aangezien dergelijke visie de grondslag vormt van het KB, hoeft het |
| geen betoog dat het effectief, nodig om een politiezone werkbaar te | geen betoog dat het effectief, nodig om een politiezone werkbaar te |
| maken, geen optelsom kan en mag zijn van de in het KB opgenomen | maken, geen optelsom kan en mag zijn van de in het KB opgenomen |
| functies. Ten eerste, worden in het KB absoluut minimale normen | functies. Ten eerste, worden in het KB absoluut minimale normen |
| opgelegd, aan te passen naar gelang van de noodwendigheden van iedere | opgelegd, aan te passen naar gelang van de noodwendigheden van iedere |
| zone. Ten tweede, wordt in de bijkomende - maar hoogst noodzakelijke - | zone. Ten tweede, wordt in de bijkomende - maar hoogst noodzakelijke - |
| activiteiten niet voorzien. | activiteiten niet voorzien. |
| De hier becommentarieerde regelgeving beoogt vandaar in geen geval | De hier becommentarieerde regelgeving beoogt vandaar in geen geval |
| enige aanwijzing te geven over de globale capaciteit aan mensuren die | enige aanwijzing te geven over de globale capaciteit aan mensuren die |
| een korps van lokale politie nodig heeft. | een korps van lokale politie nodig heeft. |
| Het Octopusakkoord bepaalt dat, om duidelijke redenen van besparing, | Het Octopusakkoord bepaalt dat, om duidelijke redenen van besparing, |
| maar ook om ervoor te zorgen dat de politiezones een redelijke grootte | maar ook om ervoor te zorgen dat de politiezones een redelijke grootte |
| behouden, zij niet elk voor zich systematisch moeten beschikken over | behouden, zij niet elk voor zich systematisch moeten beschikken over |
| alle noodzakelijke middelen voor het vervullen van de basispolitiezorg | alle noodzakelijke middelen voor het vervullen van de basispolitiezorg |
| (punt B3). | (punt B3). |
| Naast de opdracht van de federale politie, om de lokale politie te | Naast de opdracht van de federale politie, om de lokale politie te |
| ondersteunen en om de noodzakelijke supralokale middelen ter | ondersteunen en om de noodzakelijke supralokale middelen ter |
| beschikking te stellen, zal de federale overheid | beschikking te stellen, zal de federale overheid |
| samenwerkingsmechanismen tussen politiezones, in de vorm van | samenwerkingsmechanismen tussen politiezones, in de vorm van |
| samenwerkingsprotocollen, aanmoedigen. | samenwerkingsprotocollen, aanmoedigen. |
| In het KB wordt trouwens vermeld welke functies in samenwerking met | In het KB wordt trouwens vermeld welke functies in samenwerking met |
| andere zones kunnen worden verzekerd. Deze zijn formeel voorzien in | andere zones kunnen worden verzekerd. Deze zijn formeel voorzien in |
| het raam van de functie politionele slachtofferbejegening en impliciet | het raam van de functie politionele slachtofferbejegening en impliciet |
| toegelaten in het raam van de onthaalfunctie (technisch gezien, mogen | toegelaten in het raam van de onthaalfunctie (technisch gezien, mogen |
| de posten van telefonisch onthaal worden gekoppeld aan een dispatching | de posten van telefonisch onthaal worden gekoppeld aan een dispatching |
| buiten de zone). | buiten de zone). |
| II. DE ZES FUNCTIES VAN DE MINIMALE DIENSTVERLENING AAN DE BEVOLKING | II. DE ZES FUNCTIES VAN DE MINIMALE DIENSTVERLENING AAN DE BEVOLKING |
| 1° DE FUNCTIE WIJKWERKING | 1° DE FUNCTIE WIJKWERKING |
| De functie wijkwerking is de hoeksteen van een naar de gemeenschap | De functie wijkwerking is de hoeksteen van een naar de gemeenschap |
| gerichte politie en moet als dusdanig een belangrijke plaats innemen | gerichte politie en moet als dusdanig een belangrijke plaats innemen |
| in de basispolitiezorg. | in de basispolitiezorg. |
| In de nieuwe politionele benadering is het dan ook zo dat dit werk | In de nieuwe politionele benadering is het dan ook zo dat dit werk |
| meer moet inhouden dan de eerder « administratieve » taken die de | meer moet inhouden dan de eerder « administratieve » taken die de |
| huidige wijkagenten momenteel dikwijls toebedeeld krijgen. | huidige wijkagenten momenteel dikwijls toebedeeld krijgen. |
| Zo zal de wijkwerking onder meer moeten bijdragen tot : | Zo zal de wijkwerking onder meer moeten bijdragen tot : |
| - het verzamelen van alle nuttige inlichtingen over de bijzonderheden | - het verzamelen van alle nuttige inlichtingen over de bijzonderheden |
| en problemen eigen aan een wijk; | en problemen eigen aan een wijk; |
| - de verspreiding van algemene info naar de bevolking en naar lokale | - de verspreiding van algemene info naar de bevolking en naar lokale |
| gemeenschappen toe; | gemeenschappen toe; |
| - het doorgeven van lokale vragen en verwachtingen aan de overheid of | - het doorgeven van lokale vragen en verwachtingen aan de overheid of |
| andere diensten; | andere diensten; |
| - het uitvoeren van preventieve controles om bij te dragen tot het | - het uitvoeren van preventieve controles om bij te dragen tot het |
| bevorderen van het veiligheidsgevoel onder de bevolking door de | bevorderen van het veiligheidsgevoel onder de bevolking door de |
| zichtbaarheid van de politie in de wijk te verhogen en preventief | zichtbaarheid van de politie in de wijk te verhogen en preventief |
| toezicht uitoefenen die beoogt een veiligheidsgevoel te creëren bij de | toezicht uitoefenen die beoogt een veiligheidsgevoel te creëren bij de |
| bevolking door de zichtbaarheid van de politiemensen te verhogen. Dit | bevolking door de zichtbaarheid van de politiemensen te verhogen. Dit |
| zal inzonderheid bereikt worden door ervoor te zorgen de oorzaken van | zal inzonderheid bereikt worden door ervoor te zorgen de oorzaken van |
| prikkelbaarheid en agressie bij de bevolking te verminderen of door de | prikkelbaarheid en agressie bij de bevolking te verminderen of door de |
| situaties terug te dringen die van aard zijn dat ze het objectief | situaties terug te dringen die van aard zijn dat ze het objectief |
| risico voor de bevolking kunnen verhogen (oneigenlijk gebruik van het | risico voor de bevolking kunnen verhogen (oneigenlijk gebruik van het |
| wegennet, belemmering van de oversteekplaatsen voor voetgangers of van | wegennet, belemmering van de oversteekplaatsen voor voetgangers of van |
| de voetpaden, aanleg van werven...); | de voetpaden, aanleg van werven...); |
| - het luisteren naar de klachten en grieven van de bevolking en indien | - het luisteren naar de klachten en grieven van de bevolking en indien |
| mogelijk daadwerkelijke oplossingen aanbrengen; | mogelijk daadwerkelijke oplossingen aanbrengen; |
| - het opsporen en helpen oplossen van kleine ontluikende conflicten | - het opsporen en helpen oplossen van kleine ontluikende conflicten |
| (bemiddelingssfunctie); | (bemiddelingssfunctie); |
| - het detecteren van bronnen van onveiligheid en de eventuele haarden | - het detecteren van bronnen van onveiligheid en de eventuele haarden |
| van criminaliteit en het inlichten van de bevoegde diensten erover; | van criminaliteit en het inlichten van de bevoegde diensten erover; |
| - het uitvoeren van beperkte politionele taken die een bijzondere | - het uitvoeren van beperkte politionele taken die een bijzondere |
| kennis of een eerder persoonlijk contact met de bevolking vereisen | kennis of een eerder persoonlijk contact met de bevolking vereisen |
| (hercontactname met een slachtoffer, kantschriften, | (hercontactname met een slachtoffer, kantschriften, |
| moraliteitsonderzoeken, onderzoek van woonplaats verwittigingen op het | moraliteitsonderzoeken, onderzoek van woonplaats verwittigingen op het |
| vlak van de technische staat van de voertuigen, hun inschrijving of de | vlak van de technische staat van de voertuigen, hun inschrijving of de |
| voorschriften betreffende de verplichte verzekering, ...); | voorschriften betreffende de verplichte verzekering, ...); |
| - het gevolg geven aan bepaalde oproepen die een beperkte, | - het gevolg geven aan bepaalde oproepen die een beperkte, |
| niet-dringende politionele interventie vereisen; daarenboven kan de | niet-dringende politionele interventie vereisen; daarenboven kan de |
| wijkagent, naar aanleiding van een interventieoproep, opgeroepen | wijkagent, naar aanleiding van een interventieoproep, opgeroepen |
| worden om informatie te verschaffen en de aard van de oproep vooraf te | worden om informatie te verschaffen en de aard van de oproep vooraf te |
| evalueren; | evalueren; |
| - het besteden van bijzondere aandacht aan het gedrag en handelingen | - het besteden van bijzondere aandacht aan het gedrag en handelingen |
| van bepaalde personen onder toezicht (voorwaardelijk in vrijheid | van bepaalde personen onder toezicht (voorwaardelijk in vrijheid |
| gestelden, geesteszieken,..) | gestelden, geesteszieken,..) |
| Met het oog op een optimaal geïntegreerde werking binnen elke | Met het oog op een optimaal geïntegreerde werking binnen elke |
| politiezone, is het aangewezen dat er een performante | politiezone, is het aangewezen dat er een performante |
| informatiedoorstroming wordt gerealiseerd, onder meer tussen de | informatiedoorstroming wordt gerealiseerd, onder meer tussen de |
| functie wijkwerking en de functie lokale opsporing. | functie wijkwerking en de functie lokale opsporing. |
| De wijkdienst moet niet permanent worden georganiseerd, maar moet wel | De wijkdienst moet niet permanent worden georganiseerd, maar moet wel |
| toelaten dat de wijkagenten hun functie kunnen uitoefenen na de | toelaten dat de wijkagenten hun functie kunnen uitoefenen na de |
| normale diensturen of tijdens weekends en/of feestdagen, afhankelijk | normale diensturen of tijdens weekends en/of feestdagen, afhankelijk |
| van de periodes waarop het maatschappelijk leven in de betreffende | van de periodes waarop het maatschappelijk leven in de betreffende |
| wijk zich afspeelt. | wijk zich afspeelt. |
| De wijkwerking bestrijkt het ganse grondgebied van de zone, en wordt | De wijkwerking bestrijkt het ganse grondgebied van de zone, en wordt |
| georganiseerd op basis van een geografische indeling, waarbij rekening | georganiseerd op basis van een geografische indeling, waarbij rekening |
| gehouden wordt met de lokale bijzonderheden en de bevolkingsdichtheid. | gehouden wordt met de lokale bijzonderheden en de bevolkingsdichtheid. |
| Als minimale werkings- en functioneringsnorm legt het KB de inzet van | Als minimale werkings- en functioneringsnorm legt het KB de inzet van |
| 1 wijkagent per 4000 inwoners op (deze norm moet worden beschouwd als | 1 wijkagent per 4000 inwoners op (deze norm moet worden beschouwd als |
| de gemiddelde norm over het totale grondgebied van de zone) | de gemiddelde norm over het totale grondgebied van de zone) |
| Het is aangewezen dat bij de organisatie van deze functie rekening | Het is aangewezen dat bij de organisatie van deze functie rekening |
| gehouden wordt met de inwerkingstelling van de politieposten binnen | gehouden wordt met de inwerkingstelling van de politieposten binnen |
| elke gemeente. De functie wijkwerking en de functie onthaal worden dus | elke gemeente. De functie wijkwerking en de functie onthaal worden dus |
| best op elkaar afgestemd. | best op elkaar afgestemd. |
| 2° DE FUNCTIE ONTHAAL | 2° DE FUNCTIE ONTHAAL |
| In elke politiezone wordt de functie onthaal georganiseerd in een | In elke politiezone wordt de functie onthaal georganiseerd in een |
| centraal onthaalpunt. In een meergemeentenzone wordt daarenboven in | centraal onthaalpunt. In een meergemeentenzone wordt daarenboven in |
| iedere gemeente een politiepost opgericht. In elke politiepost | iedere gemeente een politiepost opgericht. In elke politiepost |
| organiseert de zone een onthaalpunt, en dit gedurende een significant | organiseert de zone een onthaalpunt, en dit gedurende een significant |
| aantal uur per week. | aantal uur per week. |
| De taken die voornamelijk in de onthaalpunten verzekerd worden, | De taken die voornamelijk in de onthaalpunten verzekerd worden, |
| betreffen gewoonlijk : het beantwoorden van telefoons of het te woord | betreffen gewoonlijk : het beantwoorden van telefoons of het te woord |
| staan van bezoekers, informatie en doorverwijzing van de bevolking | staan van bezoekers, informatie en doorverwijzing van de bevolking |
| naar de voor hen adequate instanties, het afleveren van attesten of | naar de voor hen adequate instanties, het afleveren van attesten of |
| administratieve documenten van politionele aard, het opnemen van | administratieve documenten van politionele aard, het opnemen van |
| klachten en aangiften, het verzekeren van de radiocommunicatie met | klachten en aangiften, het verzekeren van de radiocommunicatie met |
| politiemensen op het terrein (lokale « dispatching »),... | politiemensen op het terrein (lokale « dispatching »),... |
| Om tot een optimale capaciteitsaanwending te komen, is het aangewezen | Om tot een optimale capaciteitsaanwending te komen, is het aangewezen |
| dat deze personeelsleden bovendien zo veel mogelijk belast worden met | dat deze personeelsleden bovendien zo veel mogelijk belast worden met |
| andere taken zoals het afhandelen van kantschriften op uitnodiging, de | andere taken zoals het afhandelen van kantschriften op uitnodiging, de |
| uitvoering van gerechtelijke taken of onafgehandelde administratieve | uitvoering van gerechtelijke taken of onafgehandelde administratieve |
| dossiers,... | dossiers,... |
| Het onthaal moet niet op exclusieve wijze door een lid van het | Het onthaal moet niet op exclusieve wijze door een lid van het |
| operationeel kader worden uitgevoerd; sommige taken kunnen door | operationeel kader worden uitgevoerd; sommige taken kunnen door |
| CALogpersoneel worden vervuld (afgeven van adminstratieve documenten, | CALogpersoneel worden vervuld (afgeven van adminstratieve documenten, |
| uittypen dossiers, verstrekken van info,...). | uittypen dossiers, verstrekken van info,...). |
| Hoewel de bereikbaarheid van een politiedienst in iedere zone | Hoewel de bereikbaarheid van een politiedienst in iedere zone |
| permanent (24 uur 24 uur, het ganse jaar door) gegarandeerd moet | permanent (24 uur 24 uur, het ganse jaar door) gegarandeerd moet |
| worden, is het in sommige zones niet haalbaar of zelfs niet aangewezen | worden, is het in sommige zones niet haalbaar of zelfs niet aangewezen |
| te voorzien in een permanente fysieke aanwezigheid van een | te voorzien in een permanente fysieke aanwezigheid van een |
| politieambtenaar op het onthaalpunt. Als minimale norm daarvoor geldt | politieambtenaar op het onthaalpunt. Als minimale norm daarvoor geldt |
| 12 uur per dag in het centraal onthaalpunt. | 12 uur per dag in het centraal onthaalpunt. |
| Wel moet erover worden gewaakt dat een burger binnen de zone steeds | Wel moet erover worden gewaakt dat een burger binnen de zone steeds |
| een onmiddellijke respons krijgt, indien hij een beroep op de lokale | een onmiddellijke respons krijgt, indien hij een beroep op de lokale |
| politie wenst te doen. Gedurende de uren dat een politiekantoor of | politie wenst te doen. Gedurende de uren dat een politiekantoor of |
| politiepost niet bemand is, moeten alle telefonische oproepen | politiepost niet bemand is, moeten alle telefonische oproepen |
| automatisch worden doorgeschakeld naar een bemande politiepost binnen | automatisch worden doorgeschakeld naar een bemande politiepost binnen |
| of buiten de zone. Dat laatste kan vanzelfsprekend alleen als daarover | of buiten de zone. Dat laatste kan vanzelfsprekend alleen als daarover |
| met de betreffende zone een akkoord werd bereikt. | met de betreffende zone een akkoord werd bereikt. |
| Personen die zich na sluitingstijd fysiek bij om het even welke | Personen die zich na sluitingstijd fysiek bij om het even welke |
| politiepost aanmelden, moeten door middel van technische | politiepost aanmelden, moeten door middel van technische |
| infrastructuur (bijv. oproepknop) in de mogelijkheid worden gesteld | infrastructuur (bijv. oproepknop) in de mogelijkheid worden gesteld |
| ter plaatse in contact te treden met een politieambtenaar. Dit kan | ter plaatse in contact te treden met een politieambtenaar. Dit kan |
| opnieuw ofwel zonaal of supralokaal worden georganiseerd, mits de | opnieuw ofwel zonaal of supralokaal worden georganiseerd, mits de |
| nodige afspraken hieromtrent. | nodige afspraken hieromtrent. |
| 3° DE FUNCTIE INTERVENTIE | 3° DE FUNCTIE INTERVENTIE |
| De permanente bereikbaarheid en beschikbaarheid van de politiediensten | De permanente bereikbaarheid en beschikbaarheid van de politiediensten |
| krijgt vooral gestalte in de functie interventie. | krijgt vooral gestalte in de functie interventie. |
| Zij bestaat erin om - binnen een passende termijn - een antwoord te | Zij bestaat erin om - binnen een passende termijn - een antwoord te |
| bieden op elke oproep waarbij een politionele interventie ter plaatse | bieden op elke oproep waarbij een politionele interventie ter plaatse |
| noodzakelijk is. Gezien de verscheidenheid van de zones werd er niet | noodzakelijk is. Gezien de verscheidenheid van de zones werd er niet |
| voor geopteerd om federale normen uit te vaardigen in verband met | voor geopteerd om federale normen uit te vaardigen in verband met |
| aanrijtijden. Het komt aan de lokale partners zelf toe om hieromtrent | aanrijtijden. Het komt aan de lokale partners zelf toe om hieromtrent |
| afspraken te maken en deze in de vorm van kwaliteitsstandaarden op te | afspraken te maken en deze in de vorm van kwaliteitsstandaarden op te |
| nemen in het zonaal veiligheidsplan. | nemen in het zonaal veiligheidsplan. |
| Deze functie moet op een permanente wijze worden georganiseerd binnen | Deze functie moet op een permanente wijze worden georganiseerd binnen |
| elke politiezone, rekening houdend met enerzijds het aantal en de aard | elke politiezone, rekening houdend met enerzijds het aantal en de aard |
| (ernst en dringendheid) van de oproepen, en anderzijds met de | (ernst en dringendheid) van de oproepen, en anderzijds met de |
| vereisten van een efficiënte aanwending van beschikbare middelen. | vereisten van een efficiënte aanwending van beschikbare middelen. |
| De functie interventie vertaalt zich in eerste instantie op het niveau | De functie interventie vertaalt zich in eerste instantie op het niveau |
| van een zone door de in plaatsstelling van één of meer permanente | van een zone door de in plaatsstelling van één of meer permanente |
| interventieploeg(en), versterkt volgens tijdelijke noden met één of | interventieploeg(en), versterkt volgens tijdelijke noden met één of |
| meerdere « piekploegen » (om te kunnen antwoorden op een tijdelijke of | meerdere « piekploegen » (om te kunnen antwoorden op een tijdelijke of |
| punctuele verhoging van het aantal oproepen). Als minimale werkings- | punctuele verhoging van het aantal oproepen). Als minimale werkings- |
| en functioneringsnorm legt het KB de inzet van anderhalve | en functioneringsnorm legt het KB de inzet van anderhalve |
| interventieploeg op : één permanente ploeg, aangevuld met een | interventieploeg op : één permanente ploeg, aangevuld met een |
| bijkomende ploeg gedurende gemiddeld 12 uur per dag (1). De | bijkomende ploeg gedurende gemiddeld 12 uur per dag (1). De |
| oproepbaarheid van een officier van bestuurlijke en gerechtelijke | oproepbaarheid van een officier van bestuurlijke en gerechtelijke |
| politie moet worden verzekerd. | politie moet worden verzekerd. |
| De interventieploegen zijn prioritair belast met het geven van een | De interventieploegen zijn prioritair belast met het geven van een |
| adequate respons op de oproepen die een politieaanwezigheid binnen de | adequate respons op de oproepen die een politieaanwezigheid binnen de |
| kortst mogelijke termijn vereisen (dringende interventies) | kortst mogelijke termijn vereisen (dringende interventies) |
| Naast de dringende interventies worden zij tevens geacht - zo snel als | Naast de dringende interventies worden zij tevens geacht - zo snel als |
| mogelijk en indien nodig - een gepast gevolg te geven aan de | mogelijk en indien nodig - een gepast gevolg te geven aan de |
| niet-dringende vragen tot interventie die aan hen worden gericht. | niet-dringende vragen tot interventie die aan hen worden gericht. |
| Om tot een efficiënte aanwending van de capaciteit te kunnen komen, is | Om tot een efficiënte aanwending van de capaciteit te kunnen komen, is |
| het aangewezen dat de personeelsleden van de interventieploegen ook | het aangewezen dat de personeelsleden van de interventieploegen ook |
| andere basispolitietaken vervullen. Die taken moeten evenwel op elk | andere basispolitietaken vervullen. Die taken moeten evenwel op elk |
| ogenblik onderbroken kunnen worden als een oproep tot interventie | ogenblik onderbroken kunnen worden als een oproep tot interventie |
| beantwoord moet worden. | beantwoord moet worden. |
| In deze context kan o.a. aan deze personeelsleden gevraagd worden over | In deze context kan o.a. aan deze personeelsleden gevraagd worden over |
| te gaan tot gerichte patrouilles (in het kader van het lokaal | te gaan tot gerichte patrouilles (in het kader van het lokaal |
| veiligheidsbeleid of als er specifieke problemen opduiken), taken met | veiligheidsbeleid of als er specifieke problemen opduiken), taken met |
| een federaal karakter (zoals het bewaken van plaatsen waar | een federaal karakter (zoals het bewaken van plaatsen waar |
| geldtransporten zich aanbieden om fondsen op te halen of te leveren), | geldtransporten zich aanbieden om fondsen op te halen of te leveren), |
| bepaalde ambtshalve uitgevoerde of voorgeschreven controles | bepaalde ambtshalve uitgevoerde of voorgeschreven controles |
| (wegcontroles of te bewaken plaatsen), zelfs onderzoeken van een | (wegcontroles of te bewaken plaatsen), zelfs onderzoeken van een |
| beperkte omvang (zoals de uitvoering van kantschriften, het verhoor | beperkte omvang (zoals de uitvoering van kantschriften, het verhoor |
| van personen in het raam van een lopend onderzoek,...). Combinatie van | van personen in het raam van een lopend onderzoek,...). Combinatie van |
| interventies met dergelijke taken is echter niet mogelijk als deze | interventies met dergelijke taken is echter niet mogelijk als deze |
| taken zijn voorgeschreven door een dwingende richtlijn, aangezien deze | taken zijn voorgeschreven door een dwingende richtlijn, aangezien deze |
| niet om het even wanneer kunnen worden onderbroken. | niet om het even wanneer kunnen worden onderbroken. |
| Ten slotte dient te worden opgemerkt dat de functie interventie niet | Ten slotte dient te worden opgemerkt dat de functie interventie niet |
| enkel en alleen door de permanente interventieploegen of piekploegen | enkel en alleen door de permanente interventieploegen of piekploegen |
| uitgevoerd kan worden. Bepaalde interventies met een niet-dringend | uitgevoerd kan worden. Bepaalde interventies met een niet-dringend |
| karakter kunnen ook op een adequate wijze uitgevoerd worden in het | karakter kunnen ook op een adequate wijze uitgevoerd worden in het |
| kader van de wijkwerking (gepersonaliseerd, en met een betere kennis | kader van de wijkwerking (gepersonaliseerd, en met een betere kennis |
| van de plaats en de situatie). | van de plaats en de situatie). |
| 4° DE FUNCTIE POLITIONELE SLACHTOFFERBEJEGENING | 4° DE FUNCTIE POLITIONELE SLACHTOFFERBEJEGENING |
| Het artikel 46 van de Wet op het Politieambt ligt aan de grondslag van | Het artikel 46 van de Wet op het Politieambt ligt aan de grondslag van |
| elke politieactie ten opzichte van het slachtoffer. Zo zullen zij de | elke politieactie ten opzichte van het slachtoffer. Zo zullen zij de |
| personen die om hulp of bijstand verzoeken in contact brengen met | personen die om hulp of bijstand verzoeken in contact brengen met |
| gespecialiseerde diensten. Zij verlenen onder andere bijstand aan de | gespecialiseerde diensten. Zij verlenen onder andere bijstand aan de |
| slachtoffers van misdrijven, inzonderheid door hen de nodige | slachtoffers van misdrijven, inzonderheid door hen de nodige |
| informatie te verschaffen. | informatie te verschaffen. |
| De politieambtenaar is vaak de eerste persoon die in contact treedt | De politieambtenaar is vaak de eerste persoon die in contact treedt |
| met een slachtoffer. Hij heeft bijgevolg de verplichting in te staan | met een slachtoffer. Hij heeft bijgevolg de verplichting in te staan |
| voor een adequate opvang en onthaal, en voor een emotionele steun. | voor een adequate opvang en onthaal, en voor een emotionele steun. |
| De slachtofferbejegening maakt dus integraal deel uit van de | De slachtofferbejegening maakt dus integraal deel uit van de |
| politionele opdrachten. Wel impliceert een goede slachtofferbejegening | politionele opdrachten. Wel impliceert een goede slachtofferbejegening |
| het zich eigen maken van een welbepaald gedrag, bekwaamheid en kennis. | het zich eigen maken van een welbepaald gedrag, bekwaamheid en kennis. |
| Naast deze wettelijke verplichting in hoofde van iedere | Naast deze wettelijke verplichting in hoofde van iedere |
| politieambtenaar, moet elk lokaal politiekorps beschikken over een | politieambtenaar, moet elk lokaal politiekorps beschikken over een |
| gespecialiseerde medewerker, met als doel de politieambtenaren raad te | gespecialiseerde medewerker, met als doel de politieambtenaren raad te |
| geven en bij te staan bij het vervullen van hun opdrachten. | geven en bij te staan bij het vervullen van hun opdrachten. |
| Deze medewerker kan, onder andere, worden belast met : | Deze medewerker kan, onder andere, worden belast met : |
| - de bewustmaking en voortgezette vorming van de korpsleden; | - de bewustmaking en voortgezette vorming van de korpsleden; |
| - alle info gelinkt aan de slachtofferbejegening in te zamelen en ter | - alle info gelinkt aan de slachtofferbejegening in te zamelen en ter |
| beschikking te stellen van het korps; | beschikking te stellen van het korps; |
| - de slachtoffers bij te staan in sommige gevallen, bijvoorbeeld in | - de slachtoffers bij te staan in sommige gevallen, bijvoorbeeld in |
| emotionele crisissituaties of zwaar slachtofferschap (inzonderheid in | emotionele crisissituaties of zwaar slachtofferschap (inzonderheid in |
| geval van zware ongevallen met of zonder vluchtmisdrijf, ...); | geval van zware ongevallen met of zonder vluchtmisdrijf, ...); |
| - de slachtoffers die psychosociale hulp behoeven door te verwijzen | - de slachtoffers die psychosociale hulp behoeven door te verwijzen |
| naar de bevoegde diensten; | naar de bevoegde diensten; |
| - het onderhouden van contacten en samenwerken met de hulpinstanties; | - het onderhouden van contacten en samenwerken met de hulpinstanties; |
| - deelnemen aan overlegstructuren. | - deelnemen aan overlegstructuren. |
| Deze taak kan integraal aan een politieassistent of aan | Deze taak kan integraal aan een politieassistent of aan |
| burgerpersoneel met een relevant diploma worden toevertrouwd. | burgerpersoneel met een relevant diploma worden toevertrouwd. |
| De permanente oproepbaarheid van dergelijk persoon moet ten voordele | De permanente oproepbaarheid van dergelijk persoon moet ten voordele |
| van elke zone worden verzekerd. Daarin kan in voorkomend geval worden | van elke zone worden verzekerd. Daarin kan in voorkomend geval worden |
| voorzien in samenwerking met andere zones. | voorzien in samenwerking met andere zones. |
| 5° DE FUNCTIE LOKALE OPSPORING EN LOKAAL ONDERZOEK | 5° DE FUNCTIE LOKALE OPSPORING EN LOKAAL ONDERZOEK |
| Deze functie behelst het uitvoeren van daden van gerechtelijke | Deze functie behelst het uitvoeren van daden van gerechtelijke |
| opsporing en van gerechtelijk onderzoek naar feiten die conform art. | opsporing en van gerechtelijk onderzoek naar feiten die conform art. |
| 5, par. 3 WPA aan de lokale politie worden toegewezen. | 5, par. 3 WPA aan de lokale politie worden toegewezen. |
| Het gaat om de recherchetaken in het kader van de basispolitiezorg, | Het gaat om de recherchetaken in het kader van de basispolitiezorg, |
| meer bepaald alle opdrachten van gerechtelijke politie die nodig zijn | meer bepaald alle opdrachten van gerechtelijke politie die nodig zijn |
| voor het beheren van lokale gebeurtenissen en fenomenen die zich | voor het beheren van lokale gebeurtenissen en fenomenen die zich |
| voordoen op het grondgebied van de politiezone, evenals het vervullen | voordoen op het grondgebied van de politiezone, evenals het vervullen |
| van sommige gerechtelijke politieopdrachten van federale aard (art. 3, | van sommige gerechtelijke politieopdrachten van federale aard (art. 3, |
| lid2 WGP). Deze activiteiten worden gedaan in uitvoering van | lid2 WGP). Deze activiteiten worden gedaan in uitvoering van |
| opdrachten (kantschriften) van de onderzoeksrechters en procureurs des | opdrachten (kantschriften) van de onderzoeksrechters en procureurs des |
| Konings of, in geval van aanvankelijke vaststellingen van misdrijven, | Konings of, in geval van aanvankelijke vaststellingen van misdrijven, |
| ambtshalve aangevat. | ambtshalve aangevat. |
| In geval van 'Autonome Politionele Afhandeling' kunnen de | In geval van 'Autonome Politionele Afhandeling' kunnen de |
| opsporingsdaden worden gesteld, volgens de geldende richtlijnen, op | opsporingsdaden worden gesteld, volgens de geldende richtlijnen, op |
| vraag van een officier van gerechtelijke politie van een andere zone. | vraag van een officier van gerechtelijke politie van een andere zone. |
| Daarnaast wint de lokale politie eveneens alle politioneel relevante | Daarnaast wint de lokale politie eveneens alle politioneel relevante |
| informatie in. | informatie in. |
| De resultaten van de opsporingen, onderzoeken en informatiegaring | De resultaten van de opsporingen, onderzoeken en informatiegaring |
| worden in een proces-verbaal of (vertrouwelijk) verslag vastgelegd en | worden in een proces-verbaal of (vertrouwelijk) verslag vastgelegd en |
| aan de bevoegde overheden overgemaakt. | aan de bevoegde overheden overgemaakt. |
| 5.1. Algemene recherchetaken | 5.1. Algemene recherchetaken |
| Elke politieambtenaar moet over de kennis en vaardigheid beschikken om | Elke politieambtenaar moet over de kennis en vaardigheid beschikken om |
| gerechtelijke taken uit te voeren. Daarom moeten die taken in eerste | gerechtelijke taken uit te voeren. Daarom moeten die taken in eerste |
| instantie door (een groot deel van) het operationeel personeel worden | instantie door (een groot deel van) het operationeel personeel worden |
| uitgevoerd. Als voorbeelden van dergelijke taken gelden het verhoren | uitgevoerd. Als voorbeelden van dergelijke taken gelden het verhoren |
| van getuigen, slachtoffers en daders bij de aanvankelijke | van getuigen, slachtoffers en daders bij de aanvankelijke |
| vaststellingen, een buurtonderzoek, kantschriften, ... | vaststellingen, een buurtonderzoek, kantschriften, ... |
| 5.2. Gerechtelijke opdrachten in bepaalde domeinen of van een zekere | 5.2. Gerechtelijke opdrachten in bepaalde domeinen of van een zekere |
| omvang | omvang |
| Maar elke zone moet over de nodige specifieke capaciteit beschikken | Maar elke zone moet over de nodige specifieke capaciteit beschikken |
| om, zonder de goede uitvoering van de andere opdrachten in het gevaar | om, zonder de goede uitvoering van de andere opdrachten in het gevaar |
| te brengen, de gerechtelijke opsporingen en onderzoeken die een | te brengen, de gerechtelijke opsporingen en onderzoeken die een |
| grondiger kennis vereisen in bepaalde domeinen of die een inzet van | grondiger kennis vereisen in bepaalde domeinen of die een inzet van |
| een zekere duur vergen (omwille van de omvang van het onderzoek), te | een zekere duur vergen (omwille van de omvang van het onderzoek), te |
| kunnen uitvoeren. Daarom is het aangewezen om enkele mensen te vormen | kunnen uitvoeren. Daarom is het aangewezen om enkele mensen te vormen |
| voor deze gerechtelijke taken. | voor deze gerechtelijke taken. |
| In elk geval is het noodzakelijk een deel van het personeel van het | In elk geval is het noodzakelijk een deel van het personeel van het |
| operationeel kader te belasten met deze gerechtelijke taken, al dan | operationeel kader te belasten met deze gerechtelijke taken, al dan |
| niet gegroepeerd in een 'gerechtelijke dienst' of '- brigade'. De | niet gegroepeerd in een 'gerechtelijke dienst' of '- brigade'. De |
| minimale organisatie- en werkingsnorm voor deze 'gereserveerde' | minimale organisatie- en werkingsnorm voor deze 'gereserveerde' |
| capaciteit werd als volgt, bepaald : | capaciteit werd als volgt, bepaald : |
| 1° 10 % van het personeel van het effectief van het operationeel | 1° 10 % van het personeel van het effectief van het operationeel |
| kader, voor de politiezones waarvan het globale effectief gelijk is | kader, voor de politiezones waarvan het globale effectief gelijk is |
| aan of hoger is dan 230; | aan of hoger is dan 230; |
| 2° 7 % van het personeel van het effectief van het operationeel kader, | 2° 7 % van het personeel van het effectief van het operationeel kader, |
| met een minimale dagelijkse inzet op weekdagen van een ploeg van van | met een minimale dagelijkse inzet op weekdagen van een ploeg van van |
| twee personeelsleden, voor de andere politiezones. | twee personeelsleden, voor de andere politiezones. |
| Deze norm moet als een volstrekt minimum qua ondergrens in elke zone | Deze norm moet als een volstrekt minimum qua ondergrens in elke zone |
| worden beschouwd. Daarenboven kan er geen sprake van zijn de nu reeds | worden beschouwd. Daarenboven kan er geen sprake van zijn de nu reeds |
| noodzakelijke en voorziene recherchecapaciteit af te bouwen tot deze | noodzakelijke en voorziene recherchecapaciteit af te bouwen tot deze |
| minimumgrens. | minimumgrens. |
| Er wordt geen organisatievorm of Bstructuur opgelegd of | Er wordt geen organisatievorm of Bstructuur opgelegd of |
| voorgeschreven. Toch ligt het voor de hand dat - gelet op de omvang | voorgeschreven. Toch ligt het voor de hand dat - gelet op de omvang |
| van de te reserveren capaciteit - de dienst die hoofdzakelijk belast | van de te reserveren capaciteit - de dienst die hoofdzakelijk belast |
| is met de opdrachten van gerechtelijke politie (art. 57 WGP) een van | is met de opdrachten van gerechtelijke politie (art. 57 WGP) een van |
| de volgende twee vormen kan aannemen : | de volgende twee vormen kan aannemen : |
| 1° Een 'opsporingsdienst' : een politiekorps heeft een | 1° Een 'opsporingsdienst' : een politiekorps heeft een |
| opsporingsdienst indien in dit korps twee of meerdere personen, - al | opsporingsdienst indien in dit korps twee of meerdere personen, - al |
| dan niet georganiseerd binnen een specifieke dienst -, voornamelijk | dan niet georganiseerd binnen een specifieke dienst -, voornamelijk |
| (behoudens uitzonderlijke situaties), opsporings- en gerechtelijk | (behoudens uitzonderlijke situaties), opsporings- en gerechtelijk |
| onderzoek verrichten. | onderzoek verrichten. |
| 2° Een 'permanente oriëntering' van het gerechtelijk werk naar twee of | 2° Een 'permanente oriëntering' van het gerechtelijk werk naar twee of |
| meer personen : twee of meer personen krijgen in principe de | meer personen : twee of meer personen krijgen in principe de |
| gerechtelijke taken toebedeeld, zonder dat dit echter als een echt | gerechtelijke taken toebedeeld, zonder dat dit echter als een echt |
| afzonderlijke dienst te beschouwen is. De personen die de | afzonderlijke dienst te beschouwen is. De personen die de |
| gerechtelijke taken uitvoeren, nemen ook (geregeld) deel aan andere | gerechtelijke taken uitvoeren, nemen ook (geregeld) deel aan andere |
| types diensten en vervullen nog andere taken. | types diensten en vervullen nog andere taken. |
| Rekening houdend met de hiervoor vemelde minimumnorm, moet binnen de | Rekening houdend met de hiervoor vemelde minimumnorm, moet binnen de |
| zone de recherchecapaciteit van de lokale politie worden bepaald. Dit | zone de recherchecapaciteit van de lokale politie worden bepaald. Dit |
| zal uiteraard afhangen van de aard en het volume van de uit te voeren | zal uiteraard afhangen van de aard en het volume van de uit te voeren |
| gerechtelijke taken. Het komt aan de zonale veiligheidsraad toe te | gerechtelijke taken. Het komt aan de zonale veiligheidsraad toe te |
| bepalen de prioriteiten en wat de vereiste capaciteit bestemd voor de | bepalen de prioriteiten en wat de vereiste capaciteit bestemd voor de |
| uitvoering van de opdrachten van gerechtelijke politie moet zijn. | uitvoering van de opdrachten van gerechtelijke politie moet zijn. |
| Het is, onverminderd de bepalingen van het KB RPPol van 30 maart 2001 | Het is, onverminderd de bepalingen van het KB RPPol van 30 maart 2001 |
| (in het bijzonder de artt. VI.II.21 en VI.II61), aangewezen dat de | (in het bijzonder de artt. VI.II.21 en VI.II61), aangewezen dat de |
| bevoegde Procureur des Konings wordt ingelicht van de lijst van de | bevoegde Procureur des Konings wordt ingelicht van de lijst van de |
| personeelsleden die in het bijzonder zullen belast worden met de | personeelsleden die in het bijzonder zullen belast worden met de |
| uitvoering van gerechtelijke opdrachten. | uitvoering van gerechtelijke opdrachten. |
| Ik herhaal dus nogmaals dat deze politieambtenaren niet de enige zijn | Ik herhaal dus nogmaals dat deze politieambtenaren niet de enige zijn |
| die opdrachten en taken van gerechtelijke aard zullen vervullen (zie | die opdrachten en taken van gerechtelijke aard zullen vervullen (zie |
| Pt. 5.1.), maar het verschil met hun collega's is hier dat zij zich | Pt. 5.1.), maar het verschil met hun collega's is hier dat zij zich |
| uitsluitend en specifiek hiermee zullen bezighouden. Voor de | uitsluitend en specifiek hiermee zullen bezighouden. Voor de |
| totaliteit van dit gerechtelijk werk (zie Pt. 5.1. en 5.2.) geldt de | totaliteit van dit gerechtelijk werk (zie Pt. 5.1. en 5.2.) geldt de |
| norm van 10 à 15 % die reeds in mijn Omzendbrief ZPZ 12 van 22 | norm van 10 à 15 % die reeds in mijn Omzendbrief ZPZ 12 van 22 |
| december 2000 (B.S., 25 januari 2001) werd vermeld. | december 2000 (B.S., 25 januari 2001) werd vermeld. |
| 6° DE FUNCTIE HANDHAVING VAN DE OPENBARE ORDE | 6° DE FUNCTIE HANDHAVING VAN DE OPENBARE ORDE |
| De functie handhaving van de openbare orde is één van de essentiële | De functie handhaving van de openbare orde is één van de essentiële |
| taken van een lokale politiedienst. Zoals in de Memorie bij de Wet op | taken van een lokale politiedienst. Zoals in de Memorie bij de Wet op |
| het Politieambt wordt omschreven, omvat de openbare orde de klassieke | het Politieambt wordt omschreven, omvat de openbare orde de klassieke |
| trilogie, bestaande uit openbare rust, veiligheid en gezondheid : | trilogie, bestaande uit openbare rust, veiligheid en gezondheid : |
| - de openbare rust beoogt de afwezigheid van wanordelijkheden en | - de openbare rust beoogt de afwezigheid van wanordelijkheden en |
| onlusten in openbare plaatsen; | onlusten in openbare plaatsen; |
| - de openbare veiligheid beoogt de afwezigheid van gevaarlijke | - de openbare veiligheid beoogt de afwezigheid van gevaarlijke |
| toestanden voor personen en goederen, en omvat onder meer de | toestanden voor personen en goederen, en omvat onder meer de |
| voorkoming van criminaliteit en de bijstand van personen in gevaar. De | voorkoming van criminaliteit en de bijstand van personen in gevaar. De |
| politie op het wegverkeer maakt hier integraal deel van uit. In het | politie op het wegverkeer maakt hier integraal deel van uit. In het |
| kader van de verkeersveiligheid, is het noodzakelijk te zorgen voor de | kader van de verkeersveiligheid, is het noodzakelijk te zorgen voor de |
| vlotheid van het verkeer, voor het sensibiliseren van de bestuurders | vlotheid van het verkeer, voor het sensibiliseren van de bestuurders |
| op het vlak van de elementaire veiligheidshandelingen (dragen van de | op het vlak van de elementaire veiligheidshandelingen (dragen van de |
| veiligheidsgordel; ...) en het respect voor anderen, en wat betreft | veiligheidsgordel; ...) en het respect voor anderen, en wat betreft |
| het naleven van de snelheidsbeperkingen en dit vooral op bepaalde | het naleven van de snelheidsbeperkingen en dit vooral op bepaalde |
| plaatsen (scholen, woonbuurten, ...). Een minimum aantal | plaatsen (scholen, woonbuurten, ...). Een minimum aantal |
| verkeerscontroles is eveneens één van de middelen die ervoor moeten | verkeerscontroles is eveneens één van de middelen die ervoor moeten |
| zorgen dat de elementaire verkeersregels worden nageleefd zodat het | zorgen dat de elementaire verkeersregels worden nageleefd zodat het |
| aantal verkeersongevallen op de wegen en straten van de politiezone | aantal verkeersongevallen op de wegen en straten van de politiezone |
| vermindert. In deze optiek, zal ervoor worden geopteerd projectmatig | vermindert. In deze optiek, zal ervoor worden geopteerd projectmatig |
| te werken en de controles doelgericht te organiseren zodanig dat de | te werken en de controles doelgericht te organiseren zodanig dat de |
| bevolking zal inzien dat de verkeersveiligheid een zorg is van | bevolking zal inzien dat de verkeersveiligheid een zorg is van |
| eenieder. De uitwerking van die projecten veronderstelt dat een deel | eenieder. De uitwerking van die projecten veronderstelt dat een deel |
| van de effectieven structureel daaraan wordt voorbehouden. Onafgezien | van de effectieven structureel daaraan wordt voorbehouden. Onafgezien |
| van het snelheidsprobleem en het sturen onder invloed, is het eveneens | van het snelheidsprobleem en het sturen onder invloed, is het eveneens |
| nodig aandacht te besteden aan het rijden zonder verzekering of | nodig aandacht te besteden aan het rijden zonder verzekering of |
| tijdens een schorsing of na verlies van de rijbevoegdheid; | tijdens een schorsing of na verlies van de rijbevoegdheid; |
| - de openbare gezondheid beoogt de afwezigheid van ziekten door de | - de openbare gezondheid beoogt de afwezigheid van ziekten door de |
| handhaving van de hygiëne en door het vrijwaren van een kwalitatief | handhaving van de hygiëne en door het vrijwaren van een kwalitatief |
| leefmilieu. | leefmilieu. |
| De openbare ordehandhaving beperkt zich niet tot het beëindigen van | De openbare ordehandhaving beperkt zich niet tot het beëindigen van |
| ordeverstoringen, of het herstel van de openbare orde, maar moet | ordeverstoringen, of het herstel van de openbare orde, maar moet |
| bovendien de uitoefening van individuele rechten en vrijheden mogelijk | bovendien de uitoefening van individuele rechten en vrijheden mogelijk |
| maken. Daarom mag de term « handhaving van de openbare orde » niet | maken. Daarom mag de term « handhaving van de openbare orde » niet |
| worden begrepen als een statisch bewaren of herstellen van een | worden begrepen als een statisch bewaren of herstellen van een |
| toestand, maar eerder als een (proberen) realiseren van een bepaalde | toestand, maar eerder als een (proberen) realiseren van een bepaalde |
| omgeving waar de individuele rechten en vrijheden worden beschermd en | omgeving waar de individuele rechten en vrijheden worden beschermd en |
| geëerbiedigd. | geëerbiedigd. |
| De lokale ordediensten | De lokale ordediensten |
| De maatregelen die de handhaving van de openbare orde op lokaal vlak | De maatregelen die de handhaving van de openbare orde op lokaal vlak |
| trachten te waarborgen, worden in principe uitgevoerd door het lokale | trachten te waarborgen, worden in principe uitgevoerd door het lokale |
| politiekorps dat territoriaal gezien betrokken is, onder gezag en | politiekorps dat territoriaal gezien betrokken is, onder gezag en |
| verantwoordelijkheid van de burgemeester. Het gaat niet louter over de | verantwoordelijkheid van de burgemeester. Het gaat niet louter over de |
| ordehandhaving ter gelegenheid van eerder grote evenementen, maar ook | ordehandhaving ter gelegenheid van eerder grote evenementen, maar ook |
| over andere punctuele gebeurtenissen waarvan het goed verloop een | over andere punctuele gebeurtenissen waarvan het goed verloop een |
| politieaanwezigheid vereist. Ook het nemen van nodige maatregelen om | politieaanwezigheid vereist. Ook het nemen van nodige maatregelen om |
| een veilig wegverkeer mogelijk te maken, wordt in deze functie vervat. | een veilig wegverkeer mogelijk te maken, wordt in deze functie vervat. |
| De operationele noden kunnen erg verschillend zijn naar gelang van de | De operationele noden kunnen erg verschillend zijn naar gelang van de |
| zone. Ze zijn inderdaad enerzijds afhankelijk van het aantal, het | zone. Ze zijn inderdaad enerzijds afhankelijk van het aantal, het |
| belang en de aard van de evenementen die een politioneel dispositief | belang en de aard van de evenementen die een politioneel dispositief |
| vereisen; anderzijds hangen ze af van de richtlijnen van de | vereisen; anderzijds hangen ze af van de richtlijnen van de |
| administratieve overheid wat politionele aanwezigheid betreft | administratieve overheid wat politionele aanwezigheid betreft |
| (bijvoorbeeld aanwezigheid van een politie-effectief bij | (bijvoorbeeld aanwezigheid van een politie-effectief bij |
| begrafenissen, huwelijken, lokale ceremonieën en feesten,..). | begrafenissen, huwelijken, lokale ceremonieën en feesten,..). |
| Inzake het herstel van de openbare orde kan men een onderscheid maken | Inzake het herstel van de openbare orde kan men een onderscheid maken |
| tussen voorzienbare gebeurtenissen en onvoorzienbare ordeverstoringen. | tussen voorzienbare gebeurtenissen en onvoorzienbare ordeverstoringen. |
| De voorzienbare gebeurtenissen zijn deze die regelmatig terugkomen, of | De voorzienbare gebeurtenissen zijn deze die regelmatig terugkomen, of |
| die een redelijke tijd vooraf gemeld werden. De onvoorzienbare zijn | die een redelijke tijd vooraf gemeld werden. De onvoorzienbare zijn |
| bijvoorbeeld : een spontane staking, een onaangekondigde optocht, een | bijvoorbeeld : een spontane staking, een onaangekondigde optocht, een |
| voorziene gebeurtenis in een andere zone, waarover vooraf geen | voorziene gebeurtenis in een andere zone, waarover vooraf geen |
| afspraken tot bijstand of samenwerking zijn gemaakt, en die zich op | afspraken tot bijstand of samenwerking zijn gemaakt, en die zich op |
| onvoorzienbare wijze uitbreidt naar de eigen zone, ... | onvoorzienbare wijze uitbreidt naar de eigen zone, ... |
| Het lokale politiekorps moet zo worden georganiseerd dat de | Het lokale politiekorps moet zo worden georganiseerd dat de |
| ordehandhaving en het eventueel herstel van de openbare orde bij | ordehandhaving en het eventueel herstel van de openbare orde bij |
| voorzienbare gebeurtenissen gegarandeerd worden. | voorzienbare gebeurtenissen gegarandeerd worden. |
| In geval van volstrekt onvoorzienbare gebeurtenissen moet het lokale | In geval van volstrekt onvoorzienbare gebeurtenissen moet het lokale |
| korps in staat zijn onmiddellijk met het aanwezige personeel en | korps in staat zijn onmiddellijk met het aanwezige personeel en |
| materiaal te reageren. Indien het aanwezige personeel niet voldoende | materiaal te reageren. Indien het aanwezige personeel niet voldoende |
| zou zijn om de openbare orde te handhaven, moet men ten spoedigste | zou zijn om de openbare orde te handhaven, moet men ten spoedigste |
| personeel kunnen terugroepen. | personeel kunnen terugroepen. |
| Er moet op permanente basis een officier van bestuurlijke politie | Er moet op permanente basis een officier van bestuurlijke politie |
| oproepbaar zijn om onmiddellijk zijn functie op te nemen. | oproepbaar zijn om onmiddellijk zijn functie op te nemen. |
| Het is gepast om hier te herhalen dat de burgemeester daarnaast, onder | Het is gepast om hier te herhalen dat de burgemeester daarnaast, onder |
| de voorwaarden zoals bepaald door artikel 43 van de WGP, de federale | de voorwaarden zoals bepaald door artikel 43 van de WGP, de federale |
| politie kan vorderen met het oog op de handhaving of het herstel van | politie kan vorderen met het oog op de handhaving of het herstel van |
| de openbare orde. | de openbare orde. |
| De « federale ordediensten » | De « federale ordediensten » |
| In de gevallen voorzien in artikel 62, 10 ° en 64 van de WGP (ramp, | In de gevallen voorzien in artikel 62, 10 ° en 64 van de WGP (ramp, |
| onheil, schadegeval, oproer, kwaadwillige samenscholingen of ernstige | onheil, schadegeval, oproer, kwaadwillige samenscholingen of ernstige |
| en nakende bedreigingen van de openbare orde), kan de Minister van | en nakende bedreigingen van de openbare orde), kan de Minister van |
| Binnenlandse Zaken de lokale politie opvorderen om de openbare orde te | Binnenlandse Zaken de lokale politie opvorderen om de openbare orde te |
| handhaven of te herstellen in een andere zone. De lokale politie moet | handhaven of te herstellen in een andere zone. De lokale politie moet |
| alle vorderingen uitvoeren tot beloop van een gedeelte van haar | alle vorderingen uitvoeren tot beloop van een gedeelte van haar |
| jaarcapaciteit, dat in principe niet lager mag zijn dan 10% en niet | jaarcapaciteit, dat in principe niet lager mag zijn dan 10% en niet |
| hoger dan 20 %. | hoger dan 20 %. |
| Naast de capaciteit voor de handhaving van de openbare orde voorzien | Naast de capaciteit voor de handhaving van de openbare orde voorzien |
| in uitvoering van het KB, moet de lokale politie zich derwijze | in uitvoering van het KB, moet de lokale politie zich derwijze |
| organiseren dat zij in staat is om ook deze vorderingen uit te voeren. | organiseren dat zij in staat is om ook deze vorderingen uit te voeren. |
| U gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze | U gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze |
| Omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, in het | Omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, in het |
| bestuursmemoriaal te willen vemelden. | bestuursmemoriaal te willen vemelden. |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. DUQUESNE | A. DUQUESNE |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| M. VERWILGHEN | M. VERWILGHEN |
| _______ | _______ |
| Nota's | Nota's |
| (1) Aangezien de spreiding van de werklast in iedere zone verschilt, | (1) Aangezien de spreiding van de werklast in iedere zone verschilt, |
| wordt in het KB een minimale inzet van een bijkomende ploeg gedurende | wordt in het KB een minimale inzet van een bijkomende ploeg gedurende |
| 84 per week opgelegd. Gemiddeld betekent dit een inzet van 12 uur per | 84 per week opgelegd. Gemiddeld betekent dit een inzet van 12 uur per |
| dag. De zone beslist echter autonoom wanneer zij die bijkomende ploeg | dag. De zone beslist echter autonoom wanneer zij die bijkomende ploeg |
| inzet | inzet |