← Terug naar "Ministeriële omzendbrief tot regeling van het gebruik van drones door politie- en hulpdiensten "
Ministeriële omzendbrief tot regeling van het gebruik van drones door politie- en hulpdiensten | Ministeriële omzendbrief tot regeling van het gebruik van drones door politie- en hulpdiensten |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
7 DECEMBER 2017. - Ministeriële omzendbrief tot regeling van het | 7 DECEMBER 2017. - Ministeriële omzendbrief tot regeling van het |
gebruik van drones door politie- en hulpdiensten | gebruik van drones door politie- en hulpdiensten |
Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs, | Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs, |
Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van | Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van |
bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, | bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, |
Aan de Dames en Heren Burgemeesters, | Aan de Dames en Heren Burgemeesters, |
Aan Mevrouw de Commissaris-generaal van de federale politie, | Aan Mevrouw de Commissaris-generaal van de federale politie, |
Aan de Dames en Heren Korpschefs van de lokale politie, | Aan de Dames en Heren Korpschefs van de lokale politie, |
Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene Inspectie van de | Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene Inspectie van de |
federale politie en van de lokale politie, | federale politie en van de lokale politie, |
Aan Mevrouw de Voorzitter van het Vast Comité van toezicht op de | Aan Mevrouw de Voorzitter van het Vast Comité van toezicht op de |
politiediensten, | politiediensten, |
Ter informatie : | Ter informatie : |
Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen, | Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen, |
Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en | Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en |
Preventie, | Preventie, |
Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie. | Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie. |
Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, | Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, |
Mevrouw de Hoge Ambtenaar, | Mevrouw de Hoge Ambtenaar, |
Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, | Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, |
Mevrouw de Commissaris-generaal, | Mevrouw de Commissaris-generaal, |
Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, | Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, |
Mijnheer de Inspecteur-generaal, | Mijnheer de Inspecteur-generaal, |
Mevrouw de Voorzitter van het Comité P, | Mevrouw de Voorzitter van het Comité P, |
Mevrouw, Mijnheer, | Mevrouw, Mijnheer, |
Inleiding | Inleiding |
Het gebruik van drones zit reeds enkele jaren sterk in de lift. Het | Het gebruik van drones zit reeds enkele jaren sterk in de lift. Het |
aantal mogelijke toepassingen ervan is ongezien en zal ongetwijfeld | aantal mogelijke toepassingen ervan is ongezien en zal ongetwijfeld |
nog verder evolueren. Met betrekking tot het privaat en commercieel | nog verder evolueren. Met betrekking tot het privaat en commercieel |
gebruik van drones door burgers werd op 10 april 2016 een koninklijk | gebruik van drones door burgers werd op 10 april 2016 een koninklijk |
besluit getroffen. Het aanwenden van drones door de politie- en | besluit getroffen. Het aanwenden van drones door de politie- en |
hulpdiensten valt evenwel niet onder de toepassing van dit koninklijk | hulpdiensten valt evenwel niet onder de toepassing van dit koninklijk |
besluit. | besluit. |
Het gebruik van drones biedt nochthans ook voor de politie- en | Het gebruik van drones biedt nochthans ook voor de politie- en |
hulpdiensten talrijke toepassingsmogelijkheden en kan als technische | hulpdiensten talrijke toepassingsmogelijkheden en kan als technische |
ondersteuning in tal van domeinen een operationele meerwaarde | ondersteuning in tal van domeinen een operationele meerwaarde |
betekenen. Deze omzendbrief strekt er dan ook toe om de richtlijnen | betekenen. Deze omzendbrief strekt er dan ook toe om de richtlijnen |
betreffende het gebruik van drones door de politiediensten, de | betreffende het gebruik van drones door de politiediensten, de |
brandweerdiensten en de diensten van de civiele bescherming te | brandweerdiensten en de diensten van de civiele bescherming te |
bepalen. | bepalen. |
Titel 1 - Algemene bepalingen | Titel 1 - Algemene bepalingen |
Voor de toepassing van deze omzendbrief, wordt verstaan onder : | Voor de toepassing van deze omzendbrief, wordt verstaan onder : |
1° koninklijk besluit : het koninklijk besluit van 10 april 2016 met | 1° koninklijk besluit : het koninklijk besluit van 10 april 2016 met |
betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in | betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in |
het Belgisch luchtruim; | het Belgisch luchtruim; |
2° uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 : de | 2° uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 : de |
uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 van de Commissie van 26 | uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 van de Commissie van 26 |
september 2012 tot vaststelling van gemeenschappelijke | september 2012 tot vaststelling van gemeenschappelijke |
luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende | luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende |
luchtvaartnavigatiediensten en -procedures en tot wijziging van | luchtvaartnavigatiediensten en -procedures en tot wijziging van |
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1035/2011 en Verordeningen (EG) nr. | Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1035/2011 en Verordeningen (EG) nr. |
1265/2007, (EG) nr. 1794/2006, (EG) nr. 730/2006, (EG) nr. 1033/2006 | 1265/2007, (EG) nr. 1794/2006, (EG) nr. 730/2006, (EG) nr. 1033/2006 |
en (EU) nr. 255/2010 en het uitvoeringsbesluit dat deze verordening | en (EU) nr. 255/2010 en het uitvoeringsbesluit dat deze verordening |
aanvult op nationaal niveau, met name het koninklijk besluit van 19 | aanvult op nationaal niveau, met name het koninklijk besluit van 19 |
december 2014 betreffende de luchtverkeersregels en operationele | december 2014 betreffende de luchtverkeersregels en operationele |
bepalingen met betrekking tot luchtvaartnavigatiediensten en | bepalingen met betrekking tot luchtvaartnavigatiediensten en |
-procedures; | -procedures; |
3° civiele staatsoperatoren : de politiediensten, brandweerdiensten en | 3° civiele staatsoperatoren : de politiediensten, brandweerdiensten en |
diensten van de civiele bescherming; | diensten van de civiele bescherming; |
4° op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPA) : een onbemand | 4° op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPA) : een onbemand |
luchtvaartuig waarvan de maximale startmassa niet meer dan 150 kg | luchtvaartuig waarvan de maximale startmassa niet meer dan 150 kg |
bedraagt, bestuurd vanaf een grondcontrolestation, ingezet door | bedraagt, bestuurd vanaf een grondcontrolestation, ingezet door |
civiele staatsoperatoren in het kader van hun operaties en | civiele staatsoperatoren in het kader van hun operaties en |
activiteiten of door exploitanten in opdracht van de civiele | activiteiten of door exploitanten in opdracht van de civiele |
staatsoperatoren; | staatsoperatoren; |
5° op afstand bestuurd luchtvaartuigsysteem (RPAS) : een RPA, het/de | 5° op afstand bestuurd luchtvaartuigsysteem (RPAS) : een RPA, het/de |
ermee verbonden grondcontrolestation(s), de vereiste bestuurs- en | ermee verbonden grondcontrolestation(s), de vereiste bestuurs- en |
controleverbindingen en elk ander element, zoals het beschreven wordt | controleverbindingen en elk ander element, zoals het beschreven wordt |
in het typeontwerp; | in het typeontwerp; |
6° civiele staats-RPA : een RPA dat eigendom is van en ingezet wordt | 6° civiele staats-RPA : een RPA dat eigendom is van en ingezet wordt |
door een civiele staatsoperator; | door een civiele staatsoperator; |
7° gehuurde of ter beschikking gestelde RPA : een RPA dat niet in | 7° gehuurde of ter beschikking gestelde RPA : een RPA dat niet in |
eigendom is van een civiele staatsoperator maar er wel door wordt | eigendom is van een civiele staatsoperator maar er wel door wordt |
ingezet; | ingezet; |
8° bestuurs- en controleverbinding : de datalink tussen het RPA en het | 8° bestuurs- en controleverbinding : de datalink tussen het RPA en het |
grondcontrolestation om de vlucht te beheren; | grondcontrolestation om de vlucht te beheren; |
9° bestuurder van een RPA : een persoon die taken uitvoert die | 9° bestuurder van een RPA : een persoon die taken uitvoert die |
essentieel zijn voor de bediening van een RPA en die, in voorkomend | essentieel zijn voor de bediening van een RPA en die, in voorkomend |
geval, de vliegbesturing van het RPA bedient tijdens de vliegtijd; | geval, de vliegbesturing van het RPA bedient tijdens de vliegtijd; |
10° RPA-waarnemer : een persoon, die aangewezen is door de civiele | 10° RPA-waarnemer : een persoon, die aangewezen is door de civiele |
staatsoperator of de exploitant om de bestuurder van het RPA door | staatsoperator of de exploitant om de bestuurder van het RPA door |
middel van visuele waarneming van het RPA te helpen met het uitvoeren | middel van visuele waarneming van het RPA te helpen met het uitvoeren |
van de vlucht in alle veiligheid binnen de vereisten van deze | van de vlucht in alle veiligheid binnen de vereisten van deze |
omzendbrief; | omzendbrief; |
11° zichtbereikvlucht (VLOS) : een vlucht waarbij de bestuurder van | 11° zichtbereikvlucht (VLOS) : een vlucht waarbij de bestuurder van |
een RPA of in voorkomend geval de RPA-waarnemer zonder hulpmiddelen | een RPA of in voorkomend geval de RPA-waarnemer zonder hulpmiddelen |
direct visueel contact met het RPA houdt; | direct visueel contact met het RPA houdt; |
12° vlucht buiten het zichtbereik (BLOS) : een vlucht waarbij noch de | 12° vlucht buiten het zichtbereik (BLOS) : een vlucht waarbij noch de |
bestuurder van een RPA, noch de RPA- waarnemer, het visueel contact | bestuurder van een RPA, noch de RPA- waarnemer, het visueel contact |
kunnen houden met het RPA; | kunnen houden met het RPA; |
13° nachtvlucht : elke vlucht die geheel of gedeeltelijk plaatsvindt | 13° nachtvlucht : elke vlucht die geheel of gedeeltelijk plaatsvindt |
in de tijdspanne zonsondergang plus 30 minuten tot zonsopgang min 30 | in de tijdspanne zonsondergang plus 30 minuten tot zonsopgang min 30 |
minuten. Een nachtvlucht wordt beschouwd als BLOS; | minuten. Een nachtvlucht wordt beschouwd als BLOS; |
14° obstakel : een obstakel zoals bedoeld in artikel 2, 98), van de | 14° obstakel : een obstakel zoals bedoeld in artikel 2, 98), van de |
uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012; | uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012; |
15° luchtvaartgids (AIP) : de publicatie zoals bedoeld in artikel 2, | 15° luchtvaartgids (AIP) : de publicatie zoals bedoeld in artikel 2, |
13), van de uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012; | 13), van de uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012; |
16° above ground level (AGL) : hoogte boven de grond; | 16° above ground level (AGL) : hoogte boven de grond; |
17° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die bezig is met of | 17° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die bezig is met of |
voorstelt zich bezig te houden met de operaties met één of meer RPA's, | voorstelt zich bezig te houden met de operaties met één of meer RPA's, |
maar die zelf geen civiele staatsoperator is; | maar die zelf geen civiele staatsoperator is; |
18° verhuurder/leverancier : een natuurlijk of rechtspersoon die, al | 18° verhuurder/leverancier : een natuurlijk of rechtspersoon die, al |
dan niet tegen vergoeding, een RPA ter beschikking stelt van een | dan niet tegen vergoeding, een RPA ter beschikking stelt van een |
civiele staatsoperator, met het oog op het inzetten ervan door deze | civiele staatsoperator, met het oog op het inzetten ervan door deze |
staatsoperator; | staatsoperator; |
19° DGLV : Directoraat-generaal Luchtvaart bij de Federale | 19° DGLV : Directoraat-generaal Luchtvaart bij de Federale |
Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer; | Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer; |
20° medisch certificaat voor LAPL : een medisch certificaat dat is | 20° medisch certificaat voor LAPL : een medisch certificaat dat is |
afgegeven aan de aanvragers of de titularissen van een bewijs van | afgegeven aan de aanvragers of de titularissen van een bewijs van |
bevoegdheid als recreatief vlieger (LAPL), overeenkomstig de | bevoegdheid als recreatief vlieger (LAPL), overeenkomstig de |
bepalingen van Bijlage IV [PART-MED], subdeel A van de Verordening | bepalingen van Bijlage IV [PART-MED], subdeel A van de Verordening |
(EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot | (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot |
vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met | vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met |
betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig | betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig |
Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad, | Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad, |
alsook van het koninklijk besluit van 12 juli 2013 tot regeling van de | alsook van het koninklijk besluit van 12 juli 2013 tot regeling van de |
organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en | organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en |
geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van | geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van |
burgerlijke luchtvaartuigen, van cabinebemanning en van | burgerlijke luchtvaartuigen, van cabinebemanning en van |
luchtverkeersleiders, dan wel een medisch certificaat dat is verstrekt | luchtverkeersleiders, dan wel een medisch certificaat dat is verstrekt |
ingevolge het onderzoek bedoeld in artikel 42 van het koninklijk | ingevolge het onderzoek bedoeld in artikel 42 van het koninklijk |
besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. | besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. |
Titel 2 - Toepassingsgebied | Titel 2 - Toepassingsgebied |
Deze omzendbrief is van toepassing op de RPA zoals gedefinieerd onder | Deze omzendbrief is van toepassing op de RPA zoals gedefinieerd onder |
Titel 1, 4°. Het betreft dus niet enkel de onbemande luchtvaartuigen | Titel 1, 4°. Het betreft dus niet enkel de onbemande luchtvaartuigen |
die door de civiele staatsoperatoren zelf worden gebruikt, maar ook de | die door de civiele staatsoperatoren zelf worden gebruikt, maar ook de |
onbemande luchtvaartuigen van een derde die in opdracht van de civiele | onbemande luchtvaartuigen van een derde die in opdracht van de civiele |
staatsoperatoren in het raam van hun operaties en activiteiten worden | staatsoperatoren in het raam van hun operaties en activiteiten worden |
ingezet. | ingezet. |
De bepalingen van deze omzendbrief zijn niet van toepassing op de RPA | De bepalingen van deze omzendbrief zijn niet van toepassing op de RPA |
die worden gebruikt binnenin een gebouw. | die worden gebruikt binnenin een gebouw. |
Het gebruik van autonome luchtvaartuigen, namelijk onbemande | Het gebruik van autonome luchtvaartuigen, namelijk onbemande |
luchtvaartuigen die de piloot niet in staat stellen om ogenblikkelijk | luchtvaartuigen die de piloot niet in staat stellen om ogenblikkelijk |
tussen te komen om de vlucht te beheren, is verboden. | tussen te komen om de vlucht te beheren, is verboden. |
Titel 3 - Luchtverkeersregels | Titel 3 - Luchtverkeersregels |
Hoofdstuk 3.1 - Algemene bepalingen | Hoofdstuk 3.1 - Algemene bepalingen |
De RPAS worden overeenkomstig de uitvoeringsverordening (EU) nr. | De RPAS worden overeenkomstig de uitvoeringsverordening (EU) nr. |
923/2012 en de bepalingen van deze titel bediend. | 923/2012 en de bepalingen van deze titel bediend. |
Zijn verboden met RPA's : | Zijn verboden met RPA's : |
1° operaties op ATS-routes, zoals bedoeld in artikel 2, punt 46), van | 1° operaties op ATS-routes, zoals bedoeld in artikel 2, punt 46), van |
de Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012; | de Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012; |
2° passagiersvervoer; | 2° passagiersvervoer; |
3° slepen; | 3° slepen; |
4° kunstvluchten. | 4° kunstvluchten. |
In een situatie die de veiligheid van het luchtverkeer in gevaar | In een situatie die de veiligheid van het luchtverkeer in gevaar |
brengt, beëindigt de bestuurder van een RPA de vlucht van zodra de | brengt, beëindigt de bestuurder van een RPA de vlucht van zodra de |
voorwaarden vervuld zijn om de vlucht veilig te stoppen. | voorwaarden vervuld zijn om de vlucht veilig te stoppen. |
Tijdens elke fase van de vlucht verzekert de bestuurder van een RPA | Tijdens elke fase van de vlucht verzekert de bestuurder van een RPA |
zich ervan dat het RPA een continue bestuurs- en controleverbinding | zich ervan dat het RPA een continue bestuurs- en controleverbinding |
behoudt en dat hij, in voorkomend geval, onverwijld de procedures | behoudt en dat hij, in voorkomend geval, onverwijld de procedures |
uitvoert die vastgesteld zijn voor het geval van verlies van de | uitvoert die vastgesteld zijn voor het geval van verlies van de |
verbinding. | verbinding. |
Het grondcontrolestation is in alle fasen van de vlucht compatibel met | Het grondcontrolestation is in alle fasen van de vlucht compatibel met |
het RPA waarmee het verbonden is. | het RPA waarmee het verbonden is. |
Tijdens de vlucht zorgt de bestuurder van een RPA ervoor om op | Tijdens de vlucht zorgt de bestuurder van een RPA ervoor om op |
voldoende afstand van andere luchtvaartuigen te blijven om het effect | voldoende afstand van andere luchtvaartuigen te blijven om het effect |
van zogturbulentie op de prestaties van het RPA te verkleinen. | van zogturbulentie op de prestaties van het RPA te verkleinen. |
De bestuurder van een RPA is verantwoordelijk voor het naleven van de | De bestuurder van een RPA is verantwoordelijk voor het naleven van de |
veiligheidsafstand tussen zijn RPA en elk ander type luchtvaartuig dat | veiligheidsafstand tussen zijn RPA en elk ander type luchtvaartuig dat |
het operatiegebied van het RPA nadert, alsook tussen elk voorwerp of | het operatiegebied van het RPA nadert, alsook tussen elk voorwerp of |
obstakel op de vliegroute van het RPA. | obstakel op de vliegroute van het RPA. |
Hoofdstuk 3.2 - Voorrangsregels | Hoofdstuk 3.2 - Voorrangsregels |
In afwijking van punt SERA.3210 van de bijlage van de | In afwijking van punt SERA.3210 van de bijlage van de |
uitvoeringsverordering (EU) n° 923/2012, verleent een RPA steeds | uitvoeringsverordering (EU) n° 923/2012, verleent een RPA steeds |
voorrang aan alle bemande luchtvaarttuigen. | voorrang aan alle bemande luchtvaarttuigen. |
De bepalingen van punt SERA.3210 van de bijlage van de | De bepalingen van punt SERA.3210 van de bijlage van de |
uitvoeringsverordering (EU) n° 923/2012 zijn tussen RPA van | uitvoeringsverordering (EU) n° 923/2012 zijn tussen RPA van |
toepassing. | toepassing. |
Hoofdstuk 3.3 - Zichtbereikvliegvoorschriften | Hoofdstuk 3.3 - Zichtbereikvliegvoorschriften |
De bestuurder van een RPA behoudt, afhankelijk van de technische en | De bestuurder van een RPA behoudt, afhankelijk van de technische en |
operationele kenmerken van het RPAS, en van de aard van het obstakel | operationele kenmerken van het RPAS, en van de aard van het obstakel |
en de uit te voeren opdracht, een redelijke en aangepaste afstand | en de uit te voeren opdracht, een redelijke en aangepaste afstand |
tussen het RPA en de obstakels eromheen tijdens iedere fase van de | tussen het RPA en de obstakels eromheen tijdens iedere fase van de |
vlucht. | vlucht. |
VLOS-operaties mogen slechts plaatsvinden als de bestuurder van het | VLOS-operaties mogen slechts plaatsvinden als de bestuurder van het |
RPA, of in voorkomend geval de RPA-waarnemer, een direct visueel | RPA, of in voorkomend geval de RPA-waarnemer, een direct visueel |
contact, zonder hulpmiddelen, houdt met het RPA teneinde de bestuurder | contact, zonder hulpmiddelen, houdt met het RPA teneinde de bestuurder |
toe te laten op elk moment een botsing met een ander luchtvaartuig, | toe te laten op elk moment een botsing met een ander luchtvaartuig, |
een object of een obstakel te vermijden. | een object of een obstakel te vermijden. |
BLOS-operaties mogen slechts plaatsvinden indien de bestuurder van het | BLOS-operaties mogen slechts plaatsvinden indien de bestuurder van het |
RPA beschikt over de kwalificatie BLOS en indien de RPA is uitgerust | RPA beschikt over de kwalificatie BLOS en indien de RPA is uitgerust |
met technische hulpmiddelen die de piloot toelaten een beeld te vormen | met technische hulpmiddelen die de piloot toelaten een beeld te vormen |
van de positie en de omgeving van het RPA. | van de positie en de omgeving van het RPA. |
Het gebruik maken van meerdere RPA-waarnemers is toegelaten en de | Het gebruik maken van meerdere RPA-waarnemers is toegelaten en de |
afstand tussen de bestuurder van een RPA en het RPA mag in geen geval | afstand tussen de bestuurder van een RPA en het RPA mag in geen geval |
leiden tot het overschrijden van het bereik van de radioverbinding van | leiden tot het overschrijden van het bereik van de radioverbinding van |
het RPAS. | het RPAS. |
Vluchten in gecontroleerd luchtruim zijn toegelaten mits telefonische | Vluchten in gecontroleerd luchtruim zijn toegelaten mits telefonische |
notificatie, voor het opstijgen, aan de bevoegde luchtverkeersleiding. | notificatie, voor het opstijgen, aan de bevoegde luchtverkeersleiding. |
De vluchtuitvoeringen met een RPAS zijn beperkt tot | De vluchtuitvoeringen met een RPAS zijn beperkt tot |
zichtbereikvluchten (VLOS) en vluchten buiten het zichtbereik (BLOS) | zichtbereikvluchten (VLOS) en vluchten buiten het zichtbereik (BLOS) |
tot een hoogte van 300 voet AGL in niet-gecontroleerd luchtruim. | tot een hoogte van 300 voet AGL in niet-gecontroleerd luchtruim. |
Zijn evenwel niet toegelaten, alle operaties : | Zijn evenwel niet toegelaten, alle operaties : |
1° in een luchtruim met een bijzonder statuut (verboden gebieden (P), | 1° in een luchtruim met een bijzonder statuut (verboden gebieden (P), |
gevaarlijke gebieden (D), beperkte gebieden (R)), behalve wanneer de | gevaarlijke gebieden (D), beperkte gebieden (R)), behalve wanneer de |
uitzondering toegelaten werd volgens het koninklijk besluit van 19 | uitzondering toegelaten werd volgens het koninklijk besluit van 19 |
december 2014 betreffende de luchtverkeersregels en operationele | december 2014 betreffende de luchtverkeersregels en operationele |
bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures of | bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures of |
in het geval van een actieve Helicopter Training Area (HTA) of Low | in het geval van een actieve Helicopter Training Area (HTA) of Low |
Flying Area (LFA) wanneer de vlucht toegelaten werd door de bevoegde | Flying Area (LFA) wanneer de vlucht toegelaten werd door de bevoegde |
militaire luchtverkeersleiding; | militaire luchtverkeersleiding; |
2° in een tijdelijk gereserveerd luchtruim (TRA) of een tijdelijk | 2° in een tijdelijk gereserveerd luchtruim (TRA) of een tijdelijk |
afgescheiden luchtruim (TSA), behalve wanneer de uitzondering om te | afgescheiden luchtruim (TSA), behalve wanneer de uitzondering om te |
vliegen met een RPA voor civiele staatsopdrachten voorzien werd in de | vliegen met een RPA voor civiele staatsopdrachten voorzien werd in de |
oprichting van dit luchtruim; | oprichting van dit luchtruim; |
3° in een straal van 1,5 zeemijl rond luchtvaartterreinen voor | 3° in een straal van 1,5 zeemijl rond luchtvaartterreinen voor |
luchtvaartuigen of voor ultralichte motorluchtvaartuigen en van een | luchtvaartuigen of voor ultralichte motorluchtvaartuigen en van een |
0,5 zeemijl rond een helihaven, behalve na voorafgaande toestemming | 0,5 zeemijl rond een helihaven, behalve na voorafgaande toestemming |
van de exploitant van het luchtvaartterrein of de helihaven. | van de exploitant van het luchtvaartterrein of de helihaven. |
In afwijking van punt SERA.5005(a) van de bijlage van de | In afwijking van punt SERA.5005(a) van de bijlage van de |
uitvoeringsverordering (EU) n° 923/2012, worden de VLOS.operaties | uitvoeringsverordering (EU) n° 923/2012, worden de VLOS.operaties |
uitgevoerd overeenkomstig de hieronder bepaalde vliegvoorschriften : | uitgevoerd overeenkomstig de hieronder bepaalde vliegvoorschriften : |
1° buiten de wolken; | 1° buiten de wolken; |
2° de horizontale zichtbaarheid is minstens gelijk aan anderhalve keer | 2° de horizontale zichtbaarheid is minstens gelijk aan anderhalve keer |
de afstand tussen het RPA en de bestuurder van een RPA of de | de afstand tussen het RPA en de bestuurder van een RPA of de |
RPA-waarnemer. De horizontale zichtbaarheid is de minimale | RPA-waarnemer. De horizontale zichtbaarheid is de minimale |
zichtbaarheid die nodig is voor de operaties in alle richtingen van | zichtbaarheid die nodig is voor de operaties in alle richtingen van |
het horizontaal vlak. | het horizontaal vlak. |
Deze operaties mogen niet plaatsvinden wanneer de weersomstandigheden | Deze operaties mogen niet plaatsvinden wanneer de weersomstandigheden |
langs de route van dien aard zijn dat de vlucht niet over de gehele | langs de route van dien aard zijn dat de vlucht niet over de gehele |
route kan worden uitgevoerd overeenkomstig de voormelde vereisten. | route kan worden uitgevoerd overeenkomstig de voormelde vereisten. |
Titel 4 - Bestuurder van een RPA | Titel 4 - Bestuurder van een RPA |
Niemand mag een RPA besturen indien hij geen houder is van een bewijs | Niemand mag een RPA besturen indien hij geen houder is van een bewijs |
van bevoegdheid als bestuurder van een RPA bedoeld in het koninklijk | van bevoegdheid als bestuurder van een RPA bedoeld in het koninklijk |
besluit of van een brevet van bestuurder van een RPA uitgereikt door | besluit of van een brevet van bestuurder van een RPA uitgereikt door |
een civiele staatsoperator. | een civiele staatsoperator. |
De nadere inhoud van de opleiding die recht geeft op dit brevet | De nadere inhoud van de opleiding die recht geeft op dit brevet |
alsmede de eventuele opleidingsvrijstellingen worden vastgelegd in het | alsmede de eventuele opleidingsvrijstellingen worden vastgelegd in het |
erkenningsdossier van die opleiding. | erkenningsdossier van die opleiding. |
In elk geval zal hierin een vrijstelling worden voorzien van het | In elk geval zal hierin een vrijstelling worden voorzien van het |
theoretische gedeelte voor zij die met succes een opleiding gevolgd | theoretische gedeelte voor zij die met succes een opleiding gevolgd |
hebben als (privé)piloot of zij die in een luchtvaartschool een | hebben als (privé)piloot of zij die in een luchtvaartschool een |
voorafgaande theorieopleiding genoten hebben, en van het praktische | voorafgaande theorieopleiding genoten hebben, en van het praktische |
gedeelte voor zij die kunnen aantonen dat ze voor het ingaan van de | gedeelte voor zij die kunnen aantonen dat ze voor het ingaan van de |
omzendbrief minstens 2 jaar operationele ervaring hebben opgedaan | omzendbrief minstens 2 jaar operationele ervaring hebben opgedaan |
binnen hun dienst. | binnen hun dienst. |
Er weze tenslotte aangestipt dat de inhoud van de opleiding minstens | Er weze tenslotte aangestipt dat de inhoud van de opleiding minstens |
beantwoordt aan de bijlage 1 van het koninklijk besluit. | beantwoordt aan de bijlage 1 van het koninklijk besluit. |
Een gedetailleerd overzicht van alle vluchten die uitgevoerd werden in | Een gedetailleerd overzicht van alle vluchten die uitgevoerd werden in |
de hoedanigheid van bestuurder van een RPA wordt ingeschreven in een | de hoedanigheid van bestuurder van een RPA wordt ingeschreven in een |
logboek van de bestuurder van een RPA. | logboek van de bestuurder van een RPA. |
Het logboek van de bestuurder van een RPA bevat voor elke vlucht ten | Het logboek van de bestuurder van een RPA bevat voor elke vlucht ten |
minste de volgende informatie : | minste de volgende informatie : |
1° de datum van elke vlucht; | 1° de datum van elke vlucht; |
2° de naam, voornaam en geboortedatum van de bestuurder van een RPA; | 2° de naam, voornaam en geboortedatum van de bestuurder van een RPA; |
3° het registratiekenmerk van het afzonderlijk RPAS; | 3° het registratiekenmerk van het afzonderlijk RPAS; |
4° de opstijg- en landingsplaats met vermelding van hun | 4° de opstijg- en landingsplaats met vermelding van hun |
gps-coördinaten; | gps-coördinaten; |
5° de vertrektijd; | 5° de vertrektijd; |
6° de aankomsttijd; | 6° de aankomsttijd; |
7° de vliegtijd; | 7° de vliegtijd; |
8° het type activiteit; | 8° het type activiteit; |
9° in voorkomend geval, de naam van de andere personen die betrokken | 9° in voorkomend geval, de naam van de andere personen die betrokken |
waren bij de vluchtoperaties en in het bijzonder die van de | waren bij de vluchtoperaties en in het bijzonder die van de |
RPA-waarnemer(s). | RPA-waarnemer(s). |
Een reeks vluchten die met een RPAS worden uitgevoerd kunnen onder een | Een reeks vluchten die met een RPAS worden uitgevoerd kunnen onder een |
enkele inschrijving worden ingevuld in het logboek, indien er op | enkele inschrijving worden ingevuld in het logboek, indien er op |
dezelfde dag een aantal vluchten werden uitgevoerd waarbij steeds | dezelfde dag een aantal vluchten werden uitgevoerd waarbij steeds |
teruggekeerd werd naar dezelfde opstijgplaats en er tussen deze | teruggekeerd werd naar dezelfde opstijgplaats en er tussen deze |
vluchten niet meer dan vijftien minuten tussentijd was. | vluchten niet meer dan vijftien minuten tussentijd was. |
Titel 5 - Technische aspecten | Titel 5 - Technische aspecten |
Alle RPA moeten technisch gehomologeerd zijn overeenkomstig de | Alle RPA moeten technisch gehomologeerd zijn overeenkomstig de |
artikelen 42 tot en met 51 van het koninklijk besluit. | artikelen 42 tot en met 51 van het koninklijk besluit. |
Titel 6 - Registratie | Titel 6 - Registratie |
Hoofdstuk 6.1 - Registratie van RPAS van een exploitant en registratie | Hoofdstuk 6.1 - Registratie van RPAS van een exploitant en registratie |
van een gehuurde of ter beschikking gesteld RPAS | van een gehuurde of ter beschikking gesteld RPAS |
Een RPAS van een exploitant en een gehuurde of ter beschikking | Een RPAS van een exploitant en een gehuurde of ter beschikking |
gestelde RPAS moeten geregistreerd zijn volgens de bepalingen onder | gestelde RPAS moeten geregistreerd zijn volgens de bepalingen onder |
Titel 6 van het koninklijk besluit. | Titel 6 van het koninklijk besluit. |
Hoofdstuk 6.2 - Registratie van een RPAS van een civiele | Hoofdstuk 6.2 - Registratie van een RPAS van een civiele |
staatsoperator | staatsoperator |
De FOD Binnenlandse Zaken houdt een register bij van de RPAS. | De FOD Binnenlandse Zaken houdt een register bij van de RPAS. |
Een civiele staatsoperator die een RPAS in gebruik wenst te nemen | Een civiele staatsoperator die een RPAS in gebruik wenst te nemen |
richt de aanvraag tot registratie ervan aan de FOD Binnenlandse Zaken, | richt de aanvraag tot registratie ervan aan de FOD Binnenlandse Zaken, |
Civiele Veiligheid, Directie Nieuwe Technologieën, Leuvenseweg 1, 1000 | Civiele Veiligheid, Directie Nieuwe Technologieën, Leuvenseweg 1, 1000 |
Brussel. | Brussel. |
De aanvraag voor registratie gebeurt aan de hand van het | De aanvraag voor registratie gebeurt aan de hand van het |
aanvraagformulier waarvan het model als bijlage van deze omzendbrief | aanvraagformulier waarvan het model als bijlage van deze omzendbrief |
is gevoegd. | is gevoegd. |
Een bewijs van registratie van het RPAS wordt afgegeven voor elk in | Een bewijs van registratie van het RPAS wordt afgegeven voor elk in |
het RPAS-register ingeschreven RPAS. | het RPAS-register ingeschreven RPAS. |
Wanneer het bewijs niet meer geldig is alsmede wanneer het RPA niet | Wanneer het bewijs niet meer geldig is alsmede wanneer het RPA niet |
meer in gebruik is, is de houder ervan gehouden het onmiddellijk terug | meer in gebruik is, is de houder ervan gehouden het onmiddellijk terug |
te zenden naar de FOD Binnenlandse Zaken, Civiele Veiligheid, Directie | te zenden naar de FOD Binnenlandse Zaken, Civiele Veiligheid, Directie |
Nieuwe Technologieën, Leuvenseweg 1, 1000 Brussel. | Nieuwe Technologieën, Leuvenseweg 1, 1000 Brussel. |
Elk in het RPAS-register ingeschreven RPAS draagt de letters IBZ | Elk in het RPAS-register ingeschreven RPAS draagt de letters IBZ |
gevolgd door een horizontale streep en dan een groep van vier | gevolgd door een horizontale streep en dan een groep van vier |
karakters samengesteld uit ofwel letters, ofwel cijfers ofwel een | karakters samengesteld uit ofwel letters, ofwel cijfers ofwel een |
combinatie van letters en cijfers. Het kenmerk wordt bevestigd op het | combinatie van letters en cijfers. Het kenmerk wordt bevestigd op het |
RPA op een duurzame manier zodat het altijd leesbaar is en gemakkelijk | RPA op een duurzame manier zodat het altijd leesbaar is en gemakkelijk |
te lokaliseren. | te lokaliseren. |
Titel 7 - Exploitatie | Titel 7 - Exploitatie |
Hoofdstuk 7.1 - Algemene bepaling | Hoofdstuk 7.1 - Algemene bepaling |
Om vluchtuitvoeringen te verrichten zijn de volgende elementen vereist | Om vluchtuitvoeringen te verrichten zijn de volgende elementen vereist |
: | : |
1° de bestuurder is houder van een geldig bewijs van bevoegdheid als | 1° de bestuurder is houder van een geldig bewijs van bevoegdheid als |
bestuurder van een RPA of van een brevet van bestuurder van een RPA | bestuurder van een RPA of van een brevet van bestuurder van een RPA |
uitgereikt door een civiele staatsoperator; | uitgereikt door een civiele staatsoperator; |
2° het RPAS is geregistreerd overeenkomstig de bepalingen van Titel 6 | 2° het RPAS is geregistreerd overeenkomstig de bepalingen van Titel 6 |
van deze omzendbrief; | van deze omzendbrief; |
3° indien het een vluchtuitvoering betreft door een exploitant, of met | 3° indien het een vluchtuitvoering betreft door een exploitant, of met |
een gehuurde of ter beschikking gestelde RPA, moet er voorafgaandelijk | een gehuurde of ter beschikking gestelde RPA, moet er voorafgaandelijk |
een overeenkomst opgesteld worden met de bepalingen betreffende het | een overeenkomst opgesteld worden met de bepalingen betreffende het |
beroepsgeheim, het gebruik van beelden, de piloten die gemachtigd zijn | beroepsgeheim, het gebruik van beelden, de piloten die gemachtigd zijn |
het toestel te bedienen en de verzekering burgerlijke | het toestel te bedienen en de verzekering burgerlijke |
aansprakelijkheid voor zowel het RPA, de piloten als de andere | aansprakelijkheid voor zowel het RPA, de piloten als de andere |
personen betrokken bij de vluchtprestatie. | personen betrokken bij de vluchtprestatie. |
Hoofdstuk 7.2 - Risicoanalyse voor de vluchtuitvoeringen | Hoofdstuk 7.2 - Risicoanalyse voor de vluchtuitvoeringen |
De bestuurder voert voor het begin van de geplande operaties, een | De bestuurder voert voor het begin van de geplande operaties, een |
operationele analyse uit van de risico's van de vluchtuitvoeringen | operationele analyse uit van de risico's van de vluchtuitvoeringen |
voor de luchtvaartveiligheid en de veiligheid van personen en goederen | voor de luchtvaartveiligheid en de veiligheid van personen en goederen |
op de grond. | op de grond. |
De risicoanalyse wordt uitgevoerd rekening houdend met onder andere de | De risicoanalyse wordt uitgevoerd rekening houdend met onder andere de |
aard van de geplande vluchtuitvoeringen alsook de plaats en de | aard van de geplande vluchtuitvoeringen alsook de plaats en de |
omgeving waar ze zullen uitgevoerd worden. | omgeving waar ze zullen uitgevoerd worden. |
Hoofdstuk 7.3 - Het operationeel handboek | Hoofdstuk 7.3 - Het operationeel handboek |
De bestuurder die vluchtuitvoeringen uitvoert, moet over een | De bestuurder die vluchtuitvoeringen uitvoert, moet over een |
operationeel handboek beschikken en het bijwerken. | operationeel handboek beschikken en het bijwerken. |
Het operationeel handboek en zijn eventuele herzieningen stemmen | Het operationeel handboek en zijn eventuele herzieningen stemmen |
overeen met het vlieghandboek van het RPAS, zoals bedoeld in artikel | overeen met het vlieghandboek van het RPAS, zoals bedoeld in artikel |
44 van het koninklijk besluit, of een gelijkwaardig document. | 44 van het koninklijk besluit, of een gelijkwaardig document. |
Het operationeel handboek bevat al de instructies, informatie en | Het operationeel handboek bevat al de instructies, informatie en |
procedures die nodig zijn voor elk gebruikt RPAS en die het personeel | procedures die nodig zijn voor elk gebruikt RPAS en die het personeel |
nodig heeft om de taken correct en veilig te kunnen uitvoeren; het | nodig heeft om de taken correct en veilig te kunnen uitvoeren; het |
bevat minstens de elementen zoals bedoeld in de bijlage 4 bij het | bevat minstens de elementen zoals bedoeld in de bijlage 4 bij het |
koninklijk besluit. | koninklijk besluit. |
Hoofdstuk 7.4 - Verplichtingen en verantwoordelijkheden van de civiele | Hoofdstuk 7.4 - Verplichtingen en verantwoordelijkheden van de civiele |
staatsoperator en de exploitant | staatsoperator en de exploitant |
De civiele staatsoperator/de exploitant : | De civiele staatsoperator/de exploitant : |
1° garandeert de veiligheid van de operaties die hij uitvoert; | 1° garandeert de veiligheid van de operaties die hij uitvoert; |
2° controleert dat het onderhoud uitgevoerd wordt, in overeenstemming | 2° controleert dat het onderhoud uitgevoerd wordt, in overeenstemming |
met de specificaties van de fabrikant en in voorkomend geval met de | met de specificaties van de fabrikant en in voorkomend geval met de |
instructies uit het operationeel handboek en het onderhoudshandboek; | instructies uit het operationeel handboek en het onderhoudshandboek; |
3° houdt een onderhoudslogboek van elk RPAS bij; | 3° houdt een onderhoudslogboek van elk RPAS bij; |
4° zorgt ervoor dat elke vlucht gedekt is door een verzekering | 4° zorgt ervoor dat elke vlucht gedekt is door een verzekering |
burgerlijke aansprakelijkheid om de lichamelijke en materiële schade | burgerlijke aansprakelijkheid om de lichamelijke en materiële schade |
aan derden te dekken. | aan derden te dekken. |
Hoofdstuk 7.5 - Verplichtingen en verantwoordelijkheden van de | Hoofdstuk 7.5 - Verplichtingen en verantwoordelijkheden van de |
bestuurder van een RPA | bestuurder van een RPA |
De bestuurder van een RPA : | De bestuurder van een RPA : |
1° is voortdurend in staat de RPA-functie en -status te volgen; | 1° is voortdurend in staat de RPA-functie en -status te volgen; |
2° is altijd in staat de controle over het RPA te verzekeren; | 2° is altijd in staat de controle over het RPA te verzekeren; |
3° vergewist er zich van, op basis van de meest recente | 3° vergewist er zich van, op basis van de meest recente |
weersvoorspellingen, dat voor de volledige vliegtijd de minimale | weersvoorspellingen, dat voor de volledige vliegtijd de minimale |
meteorologische voorwaarden voorzien zijn; | meteorologische voorwaarden voorzien zijn; |
4° zorgt ervoor dat voor elke vlucht de gewicht- en | 4° zorgt ervoor dat voor elke vlucht de gewicht- en |
zwaartepuntbeperkingen worden nageleefd; | zwaartepuntbeperkingen worden nageleefd; |
5° verzekert zich voor elke vlucht van het goede onderhoud van het | 5° verzekert zich voor elke vlucht van het goede onderhoud van het |
RPAS; | RPAS; |
6° zorgt ervoor dat de hulpmiddelen die nodig zijn voor een veilige | 6° zorgt ervoor dat de hulpmiddelen die nodig zijn voor een veilige |
vlucht beschikbaar zijn voordat een vlucht begint; | vlucht beschikbaar zijn voordat een vlucht begint; |
7° houdt tijdens het gebruik van het RPAS rekening met andere | 7° houdt tijdens het gebruik van het RPAS rekening met andere |
activiteiten op de grond, de topografie, de obstakels, de mogelijke | activiteiten op de grond, de topografie, de obstakels, de mogelijke |
atmosferische effecten op de radiocommunicatie, de mogelijke | atmosferische effecten op de radiocommunicatie, de mogelijke |
interferenties van de gebruikte frequentie; | interferenties van de gebruikte frequentie; |
8° zorgt ervoor dat elke vlucht wordt ingeschreven in het reisdagboek | 8° zorgt ervoor dat elke vlucht wordt ingeschreven in het reisdagboek |
van het RPA en in zijn logboek; | van het RPA en in zijn logboek; |
9° zorgt voor het naleven van de vigerende wetgeving inzake de | 9° zorgt voor het naleven van de vigerende wetgeving inzake de |
bescherming van de privacy. | bescherming van de privacy. |
De bestuurder van een RPA waakt er eveneens over dat het RPAS wordt | De bestuurder van een RPA waakt er eveneens over dat het RPAS wordt |
gebruikt overeenkomstig het vlieghandboek van het RPAS of een | gebruikt overeenkomstig het vlieghandboek van het RPAS of een |
gelijkwaardig document en het operationeel handboek. | gelijkwaardig document en het operationeel handboek. |
De bestuurder van een RPA verzekert zich ervan dat de opstijg- en | De bestuurder van een RPA verzekert zich ervan dat de opstijg- en |
landingsplaats : | landingsplaats : |
1° voldoende veilige omstandigheden biedt; | 1° voldoende veilige omstandigheden biedt; |
2° goed gedimensioneerd zijn; | 2° goed gedimensioneerd zijn; |
3° over de nodige uitrustingen beschikken; | 3° over de nodige uitrustingen beschikken; |
4° vrij van enig obstakel zijn; | 4° vrij van enig obstakel zijn; |
5° bestaan uit een oppervlak waarvan de toestand geschikt is voor het | 5° bestaan uit een oppervlak waarvan de toestand geschikt is voor het |
type geplande operaties, de grootte en de prestaties van het RPAS, | type geplande operaties, de grootte en de prestaties van het RPAS, |
rekening houdende met de externe omstandigheden. | rekening houdende met de externe omstandigheden. |
De bestuurder van een RPA houdt hierbij rekening met de vereisten die | De bestuurder van een RPA houdt hierbij rekening met de vereisten die |
vermeld zijn in het vlieghandboek van het betreffende RPAS of | vermeld zijn in het vlieghandboek van het betreffende RPAS of |
gelijkwaardig document. | gelijkwaardig document. |
Hoofdstuk 7.6 - Bijhouden van de documenten | Hoofdstuk 7.6 - Bijhouden van de documenten |
De civiele staatsoperator/exploitant die vluchtuitvoeringen uitvoert, | De civiele staatsoperator/exploitant die vluchtuitvoeringen uitvoert, |
houdt de volgende documenten gedurende vijf jaar bij : | houdt de volgende documenten gedurende vijf jaar bij : |
1° de uitgevoerde risicoanalyse in toepassing van hoofdstuk 7.2; | 1° de uitgevoerde risicoanalyse in toepassing van hoofdstuk 7.2; |
2° het operationeel handboek met eventuele herzieningen; | 2° het operationeel handboek met eventuele herzieningen; |
3° het reisdagboek van elk RPAS. | 3° het reisdagboek van elk RPAS. |
Titel 8 - Luchtvaartterreinen en operatie locaties | Titel 8 - Luchtvaartterreinen en operatie locaties |
Het opstijgen en het landen van een RPAS kunnen plaatsvinden op : | Het opstijgen en het landen van een RPAS kunnen plaatsvinden op : |
1° operatielocaties; | 1° operatielocaties; |
2° luchtvaartterreinen; | 2° luchtvaartterreinen; |
3° modelluchtvaartterreinen. | 3° modelluchtvaartterreinen. |
Een voor het opstijgen of landen van een RPAS gebruikte operatie- | Een voor het opstijgen of landen van een RPAS gebruikte operatie- |
locatie, mag slechts worden gebruikt als ze in overeenstemming is met | locatie, mag slechts worden gebruikt als ze in overeenstemming is met |
de vereisten van het vlieghandboek van het betreffende RPAS, of een | de vereisten van het vlieghandboek van het betreffende RPAS, of een |
gelijkwaardig document. | gelijkwaardig document. |
Het opstijgen en landen van een RPAS mag de veiligheid van bemande | Het opstijgen en landen van een RPAS mag de veiligheid van bemande |
luchtvaartuigen of van personen of goederen op de grond nooit in het | luchtvaartuigen of van personen of goederen op de grond nooit in het |
gedrang brengen. | gedrang brengen. |
Een RPAS kan een luchtvaartterrein slechts gebruiken als de toelating | Een RPAS kan een luchtvaartterrein slechts gebruiken als de toelating |
of het certificaat dat door de minister bevoegd voor de Luchtvaart of | of het certificaat dat door de minister bevoegd voor de Luchtvaart of |
zijn gemachtigde, de directeur-generaal van het DGLV, afgegeven is | zijn gemachtigde, de directeur-generaal van het DGLV, afgegeven is |
voor het luchtvaartterrein, het opstijgen en landen van RPAS toestaat. | voor het luchtvaartterrein, het opstijgen en landen van RPAS toestaat. |
De in de A.I.P. opgenomen modaliteiten en procedures worden nageleefd. | De in de A.I.P. opgenomen modaliteiten en procedures worden nageleefd. |
Het gebruik van een modelluchtvaartterrein is onderworpen aan de | Het gebruik van een modelluchtvaartterrein is onderworpen aan de |
voorafgaande toelating van de exploitant van het terrein en aan de | voorafgaande toelating van de exploitant van het terrein en aan de |
voorwaarden vermeld in de machtiging tot uitbating van dit | voorwaarden vermeld in de machtiging tot uitbating van dit |
modelluchtvaartterrein. | modelluchtvaartterrein. |
Titel 9 - Communicatie | Titel 9 - Communicatie |
De bestuurs- en controleverbinding is operationeel op elk moment van | De bestuurs- en controleverbinding is operationeel op elk moment van |
de vlucht. | de vlucht. |
De noodprocedure voorziet hoe te handelen in geval van verlies van | De noodprocedure voorziet hoe te handelen in geval van verlies van |
gegevensverbinding. | gegevensverbinding. |
De voor de nuttige lading gebruikte gegevensverbinding mag nooit de | De voor de nuttige lading gebruikte gegevensverbinding mag nooit de |
goede werking van de bestuur- en controleverbinding in gevaar brengen. | goede werking van de bestuur- en controleverbinding in gevaar brengen. |
De radiocommunicatie met het RPAS wordt gevoerd overeenkomstig de wet | De radiocommunicatie met het RPAS wordt gevoerd overeenkomstig de wet |
van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en haar | van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en haar |
uitvoeringsbesluiten, voornamelijk het koninklijk besluit van 18 | uitvoeringsbesluiten, voornamelijk het koninklijk besluit van 18 |
december 2009 betreffende de private radiocommunicatie en de | december 2009 betreffende de private radiocommunicatie en de |
gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen. | gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen. |
De radiocommunicatie met het RPAS is operationeel op elk moment van de | De radiocommunicatie met het RPAS is operationeel op elk moment van de |
vlucht. | vlucht. |
De radiocommunicatie tussen de bestuurder van een RPA en de | De radiocommunicatie tussen de bestuurder van een RPA en de |
RPA-waarnemer is operationeel op elk moment van de vlucht. | RPA-waarnemer is operationeel op elk moment van de vlucht. |
Indien de gebruikte frequenties interferentie ervaren, moet heel de | Indien de gebruikte frequenties interferentie ervaren, moet heel de |
exploitatiezone gescand worden op interfererende frequenties alvorens | exploitatiezone gescand worden op interfererende frequenties alvorens |
de vlucht uit te voeren. | de vlucht uit te voeren. |
Titel 10 - Slotbepalingen | Titel 10 - Slotbepalingen |
De registratie bedoeld in Titel 6 moet voor een reeds in gebruik | De registratie bedoeld in Titel 6 moet voor een reeds in gebruik |
zijnde RPA worden verricht uiterlijk binnen de zes maanden na de | zijnde RPA worden verricht uiterlijk binnen de zes maanden na de |
bekendmaking van deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad. | bekendmaking van deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad. |
Om uitzonderlijke operationele redenen kan een afwijking worden | Om uitzonderlijke operationele redenen kan een afwijking worden |
verleend van de bepalingen van deze omzendbrief. Daartoe wordt een | verleend van de bepalingen van deze omzendbrief. Daartoe wordt een |
voorafgaande en als dusdanig gemotiveerde aanvraag aan mijn ambt | voorafgaande en als dusdanig gemotiveerde aanvraag aan mijn ambt |
gericht. | gericht. |
Ik vraag aan de overheid om erop te willen toezien dat deze | Ik vraag aan de overheid om erop te willen toezien dat deze |
omzendbrief in elke dienst wordt verspreid zodat elk personeelslid er | omzendbrief in elke dienst wordt verspreid zodat elk personeelslid er |
kennis van kan nemen. | kennis van kan nemen. |
U gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw de Hoge Ambtenaar, | U gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw de Hoge Ambtenaar, |
de datum waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt | de datum waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt |
bekendgemaakt, in het bestuursmemoriaal te willen vermelden. | bekendgemaakt, in het bestuursmemoriaal te willen vermelden. |
De Vice-Eerste Minister en Minister van Veiligheid en Binnenlandse | De Vice-Eerste Minister en Minister van Veiligheid en Binnenlandse |
Zaken, | Zaken, |
J. JAMBON | J. JAMBON |