Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 03/05/2019
← Terug naar "Ministeriële omzendbrief betreffende de cumulatie door de personeelsleden van het operationeel kader van de politiediensten "
Ministeriële omzendbrief betreffende de cumulatie door de personeelsleden van het operationeel kader van de politiediensten Ministeriële omzendbrief betreffende de cumulatie door de personeelsleden van het operationeel kader van de politiediensten
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
3 MEI 2019. - Ministeriële omzendbrief betreffende de cumulatie door 3 MEI 2019. - Ministeriële omzendbrief betreffende de cumulatie door
de personeelsleden van het operationeel kader van de politiediensten de personeelsleden van het operationeel kader van de politiediensten
Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs,
Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van
bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie,
Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Aan de Dames en Heren Burgemeesters,
Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges,
Aan de Dames en Heren Korpschefs van de lokale politie, Aan de Dames en Heren Korpschefs van de lokale politie,
Aan de Heer Commissaris-generaal van de federale politie, Aan de Heer Commissaris-generaal van de federale politie,
Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie, Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie,
Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en
Preventie, Preventie,
Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur,
Mevrouw de Hoge Ambtenaar, Mevrouw de Hoge Ambtenaar,
Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester,
Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter,
Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, Mevrouw, Mijnheer de Korpschef,
Mijnheer de Commissaris-generaal, Mijnheer de Commissaris-generaal,
Mijnheer de Directeur-generaal, Mijnheer de Directeur-generaal,
Mevrouw, Mijnheer, Mevrouw, Mijnheer,
1. De absolute beroepsonverenigbaarheden 1. De absolute beroepsonverenigbaarheden
1. Er valt vooreerst aan te stippen dat de hoedanigheid van 1. Er valt vooreerst aan te stippen dat de hoedanigheid van
personeelslid van het operationeel kader hoe dan ook onverenigbaar is personeelslid van het operationeel kader hoe dan ook onverenigbaar is
met de volgende bezigheden: met de volgende bezigheden:
a. de bezigheden opgesomd in artikel 134 van de wet van 7 december a. de bezigheden opgesomd in artikel 134 van de wet van 7 december
1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst,
gestructureerd op twee niveaus, met name: gestructureerd op twee niveaus, met name:
1) onverminderd de overgangsbepalingen, operationeel lid zijn van een 1) onverminderd de overgangsbepalingen, operationeel lid zijn van een
hulpdienst/ambulancier; hulpdienst/ambulancier;
2) het verstrekken als lid van het leidinggevend of onderwijzend 2) het verstrekken als lid van het leidinggevend of onderwijzend
personeel van een erkende rijschool van het praktische onderricht personeel van een erkende rijschool van het praktische onderricht
inzake het besturen van voertuigen indien dit onderricht geheel of inzake het besturen van voertuigen indien dit onderricht geheel of
gedeeltelijk wordt uitgeoefend op de openbare weg; gedeeltelijk wordt uitgeoefend op de openbare weg;
3) het uitoefenen van het ambt van bijzonder veldwachter. 3) het uitoefenen van het ambt van bijzonder veldwachter.
b. de bezigheden waarvan de onverenigbaarheid werd opgenomen in b. de bezigheden waarvan de onverenigbaarheid werd opgenomen in
bijzondere wetgeving zoals onder meer: bijzondere wetgeving zoals onder meer:
1) portier en andere security-opdrachten : overeenkomstig artikel 61, 1) portier en andere security-opdrachten : overeenkomstig artikel 61,
3°, van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en 3°, van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en
bijzondere veiligheid is er een onverenigbaarheid tussen de bijzondere veiligheid is er een onverenigbaarheid tussen de
hoedanigheid van personeelslid van een politiedienst en de hoedanigheid van personeelslid van een politiedienst en de
hoedanigheid van personeelslid in de sector van de private of hoedanigheid van personeelslid in de sector van de private of
bijzondere veiligheid, onverminderd de toepassing van artikel 62, bijzondere veiligheid, onverminderd de toepassing van artikel 62,
derde lid; derde lid;
2) het uitoefenen van een beroepsactiviteit in kansspelinrichtingen 2) het uitoefenen van een beroepsactiviteit in kansspelinrichtingen
klasse I en II: gelet op het toegangsverbod voor de leden van de klasse I en II: gelet op het toegangsverbod voor de leden van de
politiediensten buiten het kader van de uitoefening van hun functies politiediensten buiten het kader van de uitoefening van hun functies
tot de speelzalen van kansspelinrichtingen klasse I en II, tot de speelzalen van kansspelinrichtingen klasse I en II,
overeenkomstig artikel 54, § 2, van de wet van 7 mei 1999 op de overeenkomstig artikel 54, § 2, van de wet van 7 mei 1999 op de
kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de
bescherming van de spelers, kan er in die inrichtingen door de bescherming van de spelers, kan er in die inrichtingen door de
personeelsleden van het operationeel kader van de politiediensten personeelsleden van het operationeel kader van de politiediensten
uiteraard geen beroepsactiviteit worden uitgeoefend. uiteraard geen beroepsactiviteit worden uitgeoefend.
2. De uitoefening van bezigheden, andere dan de in punt 1 bedoelde 2. De uitoefening van bezigheden, andere dan de in punt 1 bedoelde
bezigheden bezigheden
A. Meldingsplicht A. Meldingsplicht
Tenzij een personeelslid van het operationeel kader zich in Tenzij een personeelslid van het operationeel kader zich in
afwezigheid van lange duur wegens persoonlijke aangelegenheden afwezigheid van lange duur wegens persoonlijke aangelegenheden
bevindt, dient het, overeenkomstig artikel 135 WGP, elke bezigheid die bevindt, dient het, overeenkomstig artikel 135 WGP, elke bezigheid die
het wenst uit te oefenen en waarvoor geen absolute het wenst uit te oefenen en waarvoor geen absolute
beroepsonverenigbaarheid werd vastgesteld (zie punt 1) op beroepsonverenigbaarheid werd vastgesteld (zie punt 1) op
gedetailleerde wijze te melden aan, naar gelang van het geval, de gedetailleerde wijze te melden aan, naar gelang van het geval, de
commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, de commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, de
burgemeester of het politiecollege. burgemeester of het politiecollege.
Die melding moet via een aangetekende zending of tegen ontvangstbewijs Die melding moet via een aangetekende zending of tegen ontvangstbewijs
gebeuren. De melding tegen ontvangstbewijs kan ook aan de gebeuren. De melding tegen ontvangstbewijs kan ook aan de
personeelsdienst van de betrokken politiedienst plaatsvinden. Het komt personeelsdienst van de betrokken politiedienst plaatsvinden. Het komt
dan aan die dienst toe om de melding aan de bevoegde overheid over te dan aan die dienst toe om de melding aan de bevoegde overheid over te
maken. maken.
B. Beslissing van de bevoegde overheid B. Beslissing van de bevoegde overheid
De commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, de De commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, de
burgemeester of het politiecollege kan binnen een termijn van 45 burgemeester of het politiecollege kan binnen een termijn van 45
kalenderdagen, de uitoefening van de gemelde bezigheid uitdrukkelijk kalenderdagen, de uitoefening van de gemelde bezigheid uitdrukkelijk
toestaan, de uitoefening van de gemelde bezigheid weigeren of de toestaan, de uitoefening van de gemelde bezigheid weigeren of de
uitoefening van de gemelde bezigheid afhankelijk stellen van uitoefening van de gemelde bezigheid afhankelijk stellen van
welbepaalde voorwaarden. welbepaalde voorwaarden.
Voormelde termijn van 45 kalenderdagen vangt aan op de dag na de Voormelde termijn van 45 kalenderdagen vangt aan op de dag na de
ontvangst van de melding door de bevoegde overheid of door de ontvangst van de melding door de bevoegde overheid of door de
personeelsdienst van de betrokken politiedienst indien het personeelsdienst van de betrokken politiedienst indien het
personeelslid zijn melding aan die dienst heeft overhandigd. Indien de personeelslid zijn melding aan die dienst heeft overhandigd. Indien de
melding gebeurt via een aangetekend schrijven, vangt de termijn van 45 melding gebeurt via een aangetekend schrijven, vangt de termijn van 45
kalenderdagen aan op de dag na de betekening (zijnde de dag volgend op kalenderdagen aan op de dag na de betekening (zijnde de dag volgend op
deze waarop de aangetekende zending wordt aangeboden ter ontvangst deze waarop de aangetekende zending wordt aangeboden ter ontvangst
door de Post). door de Post).
Ter zake wens ik aan te stippen dat bij een weigering of een Ter zake wens ik aan te stippen dat bij een weigering of een
goedkeuring onder voorwaarden de bevoegde overheid er in elk geval goedkeuring onder voorwaarden de bevoegde overheid er in elk geval
dient op toe te zien dat haar beslissing binnen de termijn van 45 dient op toe te zien dat haar beslissing binnen de termijn van 45
kalenderdagen ter kennis wordt gebracht aan het personeelslid. De kalenderdagen ter kennis wordt gebracht aan het personeelslid. De
beslissing kan aldus nog genomen worden door de bevoegde overheid op beslissing kan aldus nog genomen worden door de bevoegde overheid op
de 45ste kalenderdag, doch in dat geval dient zij haar beslissing de 45ste kalenderdag, doch in dat geval dient zij haar beslissing
dezelfde dag nog ter kennis te brengen aan het betrokken dezelfde dag nog ter kennis te brengen aan het betrokken
personeelslid, bijvoorbeeld per mail of tegen ontvangstbewijs. personeelslid, bijvoorbeeld per mail of tegen ontvangstbewijs.
B1. Goedkeuring B1. Goedkeuring
Indien binnen de termijn van 45 kalenderdagen de uitoefening van de Indien binnen de termijn van 45 kalenderdagen de uitoefening van de
gemelde bezigheid uitdrukkelijk werd toegestaan of indien het gemelde bezigheid uitdrukkelijk werd toegestaan of indien het
personeelslid binnen voormelde termijn geen beslissing van de bevoegde personeelslid binnen voormelde termijn geen beslissing van de bevoegde
overheid heeft ontvangen, mag het de gemelde bezigheid uitoefenen. overheid heeft ontvangen, mag het de gemelde bezigheid uitoefenen.
B2. Goedkeuring onder voorwaarden B2. Goedkeuring onder voorwaarden
Wanneer de bevoegde overheid de uitoefening van de gemelde bezigheid Wanneer de bevoegde overheid de uitoefening van de gemelde bezigheid
afhankelijk stelt van welbepaalde voorwaarden, kan in het raam van die afhankelijk stelt van welbepaalde voorwaarden, kan in het raam van die
voorwaarden niet worden opgelegd dat, na afloop van een bepaalde voorwaarden niet worden opgelegd dat, na afloop van een bepaalde
termijn, een nieuwe melding van de bezigheid dient te gebeuren en dat termijn, een nieuwe melding van de bezigheid dient te gebeuren en dat
de bezigheid derhalve slechts tijdelijk mag worden uitgeoefend. de bezigheid derhalve slechts tijdelijk mag worden uitgeoefend.
B3. Weigering B3. Weigering
De commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, de De commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, de
burgemeester of het politiecollege kan binnen de termijn van 45 burgemeester of het politiecollege kan binnen de termijn van 45
kalenderdagen ook beslissen om de uitoefening van de gemelde bezigheid kalenderdagen ook beslissen om de uitoefening van de gemelde bezigheid
te weigeren. Dit zal het geval zijn voor bezigheden die: te weigeren. Dit zal het geval zijn voor bezigheden die:
1) het belang van de dienst schaden; 1) het belang van de dienst schaden;
2) afbreuk doen aan de waardigheid van de functie of van de 2) afbreuk doen aan de waardigheid van de functie of van de
betrekking. betrekking.
Elke gemelde bezigheid moet door de commissaris-generaal of de door Elke gemelde bezigheid moet door de commissaris-generaal of de door
hem aangewezen overheid, de burgemeester of het politiecollege in hem aangewezen overheid, de burgemeester of het politiecollege in
concreto worden beoordeeld en getoetst aan beide voornoemde criteria. concreto worden beoordeeld en getoetst aan beide voornoemde criteria.
De beslissing zelf moet formeel worden gemotiveerd. De beslissing zelf moet formeel worden gemotiveerd.
Tenzij de concrete toetsing tot een ander inzicht leidt, meen ik dat Tenzij de concrete toetsing tot een ander inzicht leidt, meen ik dat
het belang van de dienst wordt geschaad of dat er afbreuk wordt gedaan het belang van de dienst wordt geschaad of dat er afbreuk wordt gedaan
aan de waardigheid van de functie of van de betrekking, door de aan de waardigheid van de functie of van de betrekking, door de
uitoefening van iedere bijkomende bezigheid die meer bepaald de in de uitoefening van iedere bijkomende bezigheid die meer bepaald de in de
deontologische code opgenomen principes en waarden, zoals onder andere deontologische code opgenomen principes en waarden, zoals onder andere
de beschikbaarheid, de onafhankelijkheid, de onpartijdigheid en het de beschikbaarheid, de onafhankelijkheid, de onpartijdigheid en het
welzijn op het werk, in het gedrang brengt. welzijn op het werk, in het gedrang brengt.
C. Stopzetting van de bezigheid C. Stopzetting van de bezigheid
Er valt overigens te benadrukken dat de bevoegde overheid te allen Er valt overigens te benadrukken dat de bevoegde overheid te allen
tijde kan beslissen dat de gemelde bezigheid dient te worden stopgezet tijde kan beslissen dat de gemelde bezigheid dient te worden stopgezet
indien uit de concrete uitoefening van die bezigheid blijkt dat zij indien uit de concrete uitoefening van die bezigheid blijkt dat zij
het belang van de dienst schaadt of afbreuk doet aan de waardigheid het belang van de dienst schaadt of afbreuk doet aan de waardigheid
van de functie of van de betrekking. Die beslissing, die formeel moet van de functie of van de betrekking. Die beslissing, die formeel moet
worden gemotiveerd, vermeldt de termijn waarbinnen de cumulatie dient worden gemotiveerd, vermeldt de termijn waarbinnen de cumulatie dient
te worden beëindigd, rekening houdend met de gevolgen van de te worden beëindigd, rekening houdend met de gevolgen van de
stopzetting van de bezigheid, zowel ten aanzien van het betrokken stopzetting van de bezigheid, zowel ten aanzien van het betrokken
personeelslid als ten aanzien van derden. personeelslid als ten aanzien van derden.
In het geval het personeelslid uit eigen initiatief de bijkomende In het geval het personeelslid uit eigen initiatief de bijkomende
bezigheid tijdelijk of definitief stopzet, is het verplicht de bezigheid tijdelijk of definitief stopzet, is het verplicht de
bevoegde overheid hiervan op de hoogte te brengen. bevoegde overheid hiervan op de hoogte te brengen.
D. Verandering van werkgever D. Verandering van werkgever
Indien het betrokken personeelslid wordt aangewezen voor een Indien het betrokken personeelslid wordt aangewezen voor een
betrekking in een andere politiedienst (de federale politie of een betrekking in een andere politiedienst (de federale politie of een
(ander) korps van de lokale politie) stelt de politiedienst van (ander) korps van de lokale politie) stelt de politiedienst van
oorsprong de politiedienst van bestemming uiterlijk op de datum van oorsprong de politiedienst van bestemming uiterlijk op de datum van
inplaatsstelling van het personeelslid in kennis van het feit dat het inplaatsstelling van het personeelslid in kennis van het feit dat het
betrokken personeelslid een bijkomende bezigheid in de zin van artikel betrokken personeelslid een bijkomende bezigheid in de zin van artikel
135 WGP uitoefent en, in voorkomend geval, van de reeds door hen 135 WGP uitoefent en, in voorkomend geval, van de reeds door hen
opgelegde voorwaarden. opgelegde voorwaarden.
Daarop kan de bevoegde overheid van de andere politiedienst, de Daarop kan de bevoegde overheid van de andere politiedienst, de
voortzetting van de door het personeelslid uitgeoefende bezigheid via voortzetting van de door het personeelslid uitgeoefende bezigheid via
een gemotiveerde beslissing afhankelijk stellen van welbepaalde een gemotiveerde beslissing afhankelijk stellen van welbepaalde
voorwaarden of weigeren. Die beslissing dient te worden genomen binnen voorwaarden of weigeren. Die beslissing dient te worden genomen binnen
de 45 kalenderdagen te rekenen vanaf de inplaatsstelling van het de 45 kalenderdagen te rekenen vanaf de inplaatsstelling van het
personeelslid in de nieuwe betrekking. personeelslid in de nieuwe betrekking.
Indien het personeelslid binnen de 45 kalenderdagen geen beslissing Indien het personeelslid binnen de 45 kalenderdagen geen beslissing
van de bevoegde overheid heeft ontvangen, mag het de uitoefening van van de bevoegde overheid heeft ontvangen, mag het de uitoefening van
de gemelde bezigheid voortzetten, in voorkomend geval mits het de gemelde bezigheid voortzetten, in voorkomend geval mits het
respecteren van de reeds opgelegde voorwaarden. respecteren van de reeds opgelegde voorwaarden.
Ter zake wens ik aan te stippen dat bij een weigering of een Ter zake wens ik aan te stippen dat bij een weigering of een
goedkeuring onder voorwaarden de bevoegde overheid er in elk geval goedkeuring onder voorwaarden de bevoegde overheid er in elk geval
dient op toe te zien dat haar beslissing binnen de termijn van 45 dient op toe te zien dat haar beslissing binnen de termijn van 45
kalenderdagen ter kennis wordt gebracht aan het personeelslid. De kalenderdagen ter kennis wordt gebracht aan het personeelslid. De
beslissing kan aldus nog genomen worden door de bevoegde overheid op beslissing kan aldus nog genomen worden door de bevoegde overheid op
de 45ste kalenderdag, doch in dat geval dient zij haar beslissing de 45ste kalenderdag, doch in dat geval dient zij haar beslissing
dezelfde dag nog ter kennis te brengen aan het betrokken dezelfde dag nog ter kennis te brengen aan het betrokken
personeelslid, bijvoorbeeld per mail of tegen ontvangstbewijs. personeelslid, bijvoorbeeld per mail of tegen ontvangstbewijs.
De beslissing tot weigering van de voortzetting van de bezigheid De beslissing tot weigering van de voortzetting van de bezigheid
vermeldt de termijn waarbinnen de cumulatie dient te worden beëindigd, vermeldt de termijn waarbinnen de cumulatie dient te worden beëindigd,
rekening houdend met de gevolgen van de stopzetting van de bezigheid, rekening houdend met de gevolgen van de stopzetting van de bezigheid,
zowel ten aanzien van het betrokken personeelslid als ten aanzien van zowel ten aanzien van het betrokken personeelslid als ten aanzien van
derden. derden.
E. Bezigheden die niet vallen onder de meldingsplicht E. Bezigheden die niet vallen onder de meldingsplicht
Er valt ten slotte aan te stippen dat men kan aanvaarden dat het Er valt ten slotte aan te stippen dat men kan aanvaarden dat het
merendeel van de niet-bezoldigde activiteiten niet onder het merendeel van de niet-bezoldigde activiteiten niet onder het
toepassingsgebied van artikel 135 WGP vallen. toepassingsgebied van artikel 135 WGP vallen.
Ter illustratie kan ik enkele voorbeelden aanhalen die zich Ter illustratie kan ik enkele voorbeelden aanhalen die zich
herhaaldelijk voordoen in het politielandschap: het uitoefenen van een herhaaldelijk voordoen in het politielandschap: het uitoefenen van een
niet-bezoldigde activiteit bij een V.Z.W., het belangeloos uitoefenen niet-bezoldigde activiteit bij een V.Z.W., het belangeloos uitoefenen
van de functie van scheidsrechter bij voetbalwedstrijden of andere van de functie van scheidsrechter bij voetbalwedstrijden of andere
niet-bezoldigde functies in een sport- of culturele vereniging. Deze niet-bezoldigde functies in een sport- of culturele vereniging. Deze
functies vallen uiteraard niet onder het toepassingsgebied van artikel functies vallen uiteraard niet onder het toepassingsgebied van artikel
135 WGP en noodzaken dan ook geen voorafgaande melding aan, naar 135 WGP en noodzaken dan ook geen voorafgaande melding aan, naar
gelang van het geval, de commissaris-generaal of de door hem gelang van het geval, de commissaris-generaal of de door hem
aangewezen overheid, de burgemeester of het politiecollege. aangewezen overheid, de burgemeester of het politiecollege.
Ik zou ook willen benadrukken dat de bescheiden vergoeding die het Ik zou ook willen benadrukken dat de bescheiden vergoeding die het
personeelslid ontvangt voor kosten gemaakt in het raam van de personeelslid ontvangt voor kosten gemaakt in het raam van de
uitoefening van een bijkomende bezigheid niet moet worden beschouwd uitoefening van een bijkomende bezigheid niet moet worden beschouwd
als een bezoldiging. Het personeelslid, scheidsrechter bij een als een bezoldiging. Het personeelslid, scheidsrechter bij een
voetbalwedstrijd, wiens verplaatsingskosten en scheidsrechtersuniform voetbalwedstrijd, wiens verplaatsingskosten en scheidsrechtersuniform
worden vergoed in het raam van deze activiteit, wordt niet vermoed een worden vergoed in het raam van deze activiteit, wordt niet vermoed een
bezoldiging te ontvangen maar enkel een vergoeding, zodoende dat men bezoldiging te ontvangen maar enkel een vergoeding, zodoende dat men
kan beschouwen dat hij de activiteit belangeloos uitoefent. kan beschouwen dat hij de activiteit belangeloos uitoefent.
Volledigheidshalve dient te worden benadrukt dat, indien de Volledigheidshalve dient te worden benadrukt dat, indien de
gezondheidszorgen het gevolg zijn van een bezigheid die niet onder het gezondheidszorgen het gevolg zijn van een bezigheid die niet onder het
toepassingsgebied van artikel 135 WGP valt, het recht op kosteloze toepassingsgebied van artikel 135 WGP valt, het recht op kosteloze
gezondheidszorgen niet kan worden geweigerd op grond van artikel X.I.5 gezondheidszorgen niet kan worden geweigerd op grond van artikel X.I.5
RPPol. RPPol.
3. Opheffing van de GPI 27 van 19 september 2002 en de GPI 27bis van 3. Opheffing van de GPI 27 van 19 september 2002 en de GPI 27bis van
19 mei 2003 19 mei 2003
De ministeriële omzendbrieven GPI 27 van 19 september 2002 betreffende De ministeriële omzendbrieven GPI 27 van 19 september 2002 betreffende
de nadere richtlijnen inzake de individuele afwijkingen op de de nadere richtlijnen inzake de individuele afwijkingen op de
beroepsonverenigbaarheden in hoofde van de leden van het operationeel beroepsonverenigbaarheden in hoofde van de leden van het operationeel
kader van de politiediensten en GPI 27bis van 19 mei 2003 betreffende kader van de politiediensten en GPI 27bis van 19 mei 2003 betreffende
de bijkomende richtlijnen bij de ministeriële omzendbrief GPI 27 van de bijkomende richtlijnen bij de ministeriële omzendbrief GPI 27 van
19 september 2002 betreffende de nadere richtlijnen inzake de 19 september 2002 betreffende de nadere richtlijnen inzake de
individuele afwijkingen op de beroepsonverenigbaarheden in hoofde van individuele afwijkingen op de beroepsonverenigbaarheden in hoofde van
de leden van het operationeel kader van de politiediensten, worden de leden van het operationeel kader van de politiediensten, worden
opgeheven. opgeheven.
Brussel, 3 mei 2019. Brussel, 3 mei 2019.
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken,
P. DE CREM P. DE CREM
^