← Terug naar "Omzendbrief easy.brussels/2020/e-Inv. - Uitbreiding van het gebruik van de elektronische factuur door de entiteiten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest "
Omzendbrief easy.brussels/2020/e-Inv. - Uitbreiding van het gebruik van de elektronische factuur door de entiteiten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Omzendbrief easy.brussels/2020/e-Inv. - Uitbreiding van het gebruik van de elektronische factuur door de entiteiten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
---|---|
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
3 JULI 2020. - Omzendbrief easy.brussels/2020/e-Inv. - Uitbreiding van | 3 JULI 2020. - Omzendbrief easy.brussels/2020/e-Inv. - Uitbreiding van |
het gebruik van de elektronische factuur door de entiteiten van het | het gebruik van de elektronische factuur door de entiteiten van het |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
Inhoudsopgave | Inhoudsopgave |
1. Inleiding | 1. Inleiding |
1.1. Algemeen | 1.1. Algemeen |
1.2. Voordelen van elektronische facturatie en doel van de omzendbrief | 1.2. Voordelen van elektronische facturatie en doel van de omzendbrief |
1.3. Definities | 1.3. Definities |
1.4. Toepassingsgebied | 1.4. Toepassingsgebied |
2. Instrumenten | 2. Instrumenten |
2.1. Informatie over elektronische facturatie | 2.1. Informatie over elektronische facturatie |
2.2. Facturen opgesteld door ondernemers | 2.2. Facturen opgesteld door ondernemers |
2.3. Facturen opgesteld door gewestelijke entiteiten | 2.3. Facturen opgesteld door gewestelijke entiteiten |
3. Monitoring | 3. Monitoring |
4. Ondersteuning en contactpunt | 4. Ondersteuning en contactpunt |
5. Inwerkingtreding | 5. Inwerkingtreding |
Aan de gewestelijke entiteiten bedoeld in artikel 2, 2° van de | Aan de gewestelijke entiteiten bedoeld in artikel 2, 2° van de |
organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die | organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die |
van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, | van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, |
Geachte leidende ambtenaren, | Geachte leidende ambtenaren, |
1. Inleiding | 1. Inleiding |
1.1. Algemeen | 1.1. Algemeen |
Deze omzendbrief dient om u ten volle in staat te stellen de voordelen | Deze omzendbrief dient om u ten volle in staat te stellen de voordelen |
van elektronische facturatie te genieten en deze voordelen uit te | van elektronische facturatie te genieten en deze voordelen uit te |
breiden naar uw leveranciers. De concrete tools die hieronder worden | breiden naar uw leveranciers. De concrete tools die hieronder worden |
voorgesteld, zoals de speciale webpagina en de ondersteuning door | voorgesteld, zoals de speciale webpagina en de ondersteuning door |
easy.brussels, zijn er om u te helpen dat gemakkelijk te | easy.brussels, zijn er om u te helpen dat gemakkelijk te |
implementeren. | implementeren. |
Uw besturen staan centraal in de digitale transformatie van het | Uw besturen staan centraal in de digitale transformatie van het |
Gewest. Elektronische facturatie is veel meer dan een eenvoudige | Gewest. Elektronische facturatie is veel meer dan een eenvoudige |
procedurele verbetering en beoogt de modernisering van zowel uw | procedurele verbetering en beoogt de modernisering van zowel uw |
besturen als uw leveranciers te ondersteunen teneinde samen te werken | besturen als uw leveranciers te ondersteunen teneinde samen te werken |
aan een efficiëntere Smart City. | aan een efficiëntere Smart City. |
Ter herinnering, richtlijn 2014/55/EU van 16 april 2014 van het | Ter herinnering, richtlijn 2014/55/EU van 16 april 2014 van het |
Europees Parlement en de Raad inzake elektronische facturering bij | Europees Parlement en de Raad inzake elektronische facturering bij |
overheidsopdrachten verplicht alle aanbestedende overheden | overheidsopdrachten verplicht alle aanbestedende overheden |
elektronische facturen te kunnen ontvangen en verwerken. | elektronische facturen te kunnen ontvangen en verwerken. |
Deze richtlijn werd in Belgisch recht omgezet door de wet van 7 april | Deze richtlijn werd in Belgisch recht omgezet door de wet van 7 april |
2019 tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake | 2019 tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake |
overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de | overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de |
concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake | concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake |
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en | overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en |
diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet | diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet |
van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. | van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. |
1.2. Voordelen van elektronische facturatie en doel van de omzendbrief | 1.2. Voordelen van elektronische facturatie en doel van de omzendbrief |
Voordelen van elektronische facturatie voor besturen en bedrijven zijn | Voordelen van elektronische facturatie voor besturen en bedrijven zijn |
onder meer (1) : | onder meer (1) : |
? Een vermindering van de beheerskosten: de ontvangst en de verwerking | ? Een vermindering van de beheerskosten: de ontvangst en de verwerking |
van een papieren factuur is een proces dat uit meerdere stappen | van een papieren factuur is een proces dat uit meerdere stappen |
bestaat, die een menselijke tussenkomst vergen (ontvangst, invoer, | bestaat, die een menselijke tussenkomst vergen (ontvangst, invoer, |
validatie, archivering, ...). In een studie die in 2016 door de Dienst | validatie, archivering, ...). In een studie die in 2016 door de Dienst |
Administratieve Vereenvoudiging (DAV) besteld werd, berekende de | Administratieve Vereenvoudiging (DAV) besteld werd, berekende de |
Universiteit Hasselt dat een overstap op elektronische facturatie en | Universiteit Hasselt dat een overstap op elektronische facturatie en |
een gedematerialiseerd beheer van de facturen de ontvanger (bestuur, | een gedematerialiseerd beheer van de facturen de ontvanger (bestuur, |
instelling van openbaar nut, onderneming, ...) toelaat om gemiddeld | instelling van openbaar nut, onderneming, ...) toelaat om gemiddeld |
5,77 per factuur te besparen; | 5,77 per factuur te besparen; |
? Een facturatie met meer oog voor het milieu: jaarlijks worden er in | ? Een facturatie met meer oog voor het milieu: jaarlijks worden er in |
België ongeveer 1 miljard facturen verstuurd, zonder de kopieën en | België ongeveer 1 miljard facturen verstuurd, zonder de kopieën en |
bijlagen meegerekend. De overstap naar een 100% elektronische | bijlagen meegerekend. De overstap naar een 100% elektronische |
facturatie zorgt dus voor een enorme besparing aan papier en vervoer | facturatie zorgt dus voor een enorme besparing aan papier en vervoer |
(2) . En door de elektronische facturatie in te voeren, geeft het | (2) . En door de elektronische facturatie in te voeren, geeft het |
bestuur zijn leveranciers ook het goede voorbeeld; | bestuur zijn leveranciers ook het goede voorbeeld; |
? Een administratieve vereenvoudiging voor de bedrijven: de verzending | ? Een administratieve vereenvoudiging voor de bedrijven: de verzending |
van een papieren factuur omvat eveneens tal van 'manuele' acties | van een papieren factuur omvat eveneens tal van 'manuele' acties |
(afdrukken, frankeren, ontvangst controleren, archiveren) langs de | (afdrukken, frankeren, ontvangst controleren, archiveren) langs de |
kant van de bedrijven. In de studie van de Universiteit Hasselt over | kant van de bedrijven. In de studie van de Universiteit Hasselt over |
de elektronische facturatie werd berekend dat de verzending van een | de elektronische facturatie werd berekend dat de verzending van een |
elektronische factuur een besparing van 3,24 oplevert ten opzichte | elektronische factuur een besparing van 3,24 oplevert ten opzichte |
van een papieren factuur; | van een papieren factuur; |
? Een betere betalingstermijn: de strijd tegen achterstallige | ? Een betere betalingstermijn: de strijd tegen achterstallige |
betalingen die tot het faillissement kunnen leiden in het geval van | betalingen die tot het faillissement kunnen leiden in het geval van |
kleine ondernemingen, is een prioriteit voor ons Gewest. In 2016 werd | kleine ondernemingen, is een prioriteit voor ons Gewest. In 2016 werd |
berekend dat de gemiddelde betalingsachterstand in België 12,6 dagen | berekend dat de gemiddelde betalingsachterstand in België 12,6 dagen |
bedraagt. Door de facturatie te dematerialiseren, kunnen deze | bedraagt. Door de facturatie te dematerialiseren, kunnen deze |
betalingstermijnen verkort worden. | betalingstermijnen verkort worden. |
Op basis van de in België en Europa vastgestelde beste praktijken | Op basis van de in België en Europa vastgestelde beste praktijken |
heeft deze omzendbrief tot doel het gebruik van elektronische | heeft deze omzendbrief tot doel het gebruik van elektronische |
facturatie uit te breiden bij de gewestelijke en plaatselijke besturen | facturatie uit te breiden bij de gewestelijke en plaatselijke besturen |
in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (3) . | in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (3) . |
1.3. Definities | 1.3. Definities |
Voor de toepassing van deze omzendbrief wordt verstaan onder: | Voor de toepassing van deze omzendbrief wordt verstaan onder: |
a. "Gewestelijke entiteiten": de entiteiten bedoeld in artikel 2, 2° | a. "Gewestelijke entiteiten": de entiteiten bedoeld in artikel 2, 2° |
van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de | van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de |
bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en | bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en |
de controle. Dit bevat: | de controle. Dit bevat: |
- De diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering; | - De diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering; |
- De autonome bestuursinstellingen zijn onderverdeeld in : | - De autonome bestuursinstellingen zijn onderverdeeld in : |
o 1° de autonome bestuursinstellingen van eerste categorie, opgericht | o 1° de autonome bestuursinstellingen van eerste categorie, opgericht |
bij ordonnantie, met rechtspersoonlijkheid en rechtstreeks onderworpen | bij ordonnantie, met rechtspersoonlijkheid en rechtstreeks onderworpen |
aan het gezag van de Regering; | aan het gezag van de Regering; |
o 2° de autonome bestuursinstellingen van tweede categorie, met | o 2° de autonome bestuursinstellingen van tweede categorie, met |
rechtspersoonlijkheid: | rechtspersoonlijkheid: |
o hetzij opgericht bij ordonnantie en genietend van een organieke | o hetzij opgericht bij ordonnantie en genietend van een organieke |
autonomie, onverminderd de toezichts- en controlebevoegdheden van de | autonomie, onverminderd de toezichts- en controlebevoegdheden van de |
Regering; | Regering; |
o hetzij door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opgericht voor het | o hetzij door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opgericht voor het |
vervullen van taken van algemeen belang; | vervullen van taken van algemeen belang; |
o hetzij onder beslissend gezag staand van het Brussels Hoofdstedelijk | o hetzij onder beslissend gezag staand van het Brussels Hoofdstedelijk |
Gewest, hetgeen blijkt als : | Gewest, hetgeen blijkt als : |
? a) hetzij de werkzaamheden ervan in hoofdzaak gefinancierd of gedekt | ? a) hetzij de werkzaamheden ervan in hoofdzaak gefinancierd of gedekt |
worden door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | worden door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
? b) hetzij het beheer ervan onderworpen is aan het toezicht van het | ? b) hetzij het beheer ervan onderworpen is aan het toezicht van het |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
? c) hetzij de leden van de bestuursorganen voor meer dan de helft | ? c) hetzij de leden van de bestuursorganen voor meer dan de helft |
door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn aangesteld; | door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn aangesteld; |
b. "Andere Brusselse entiteiten": | b. "Andere Brusselse entiteiten": |
- de gemeenten gelegen op het grondgebied van het Brussels | - de gemeenten gelegen op het grondgebied van het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest; | Hoofdstedelijk Gewest; |
- de openbare centra voor maatschappelijk welzijn gelegen op het | - de openbare centra voor maatschappelijk welzijn gelegen op het |
grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
- de entiteiten die opgericht zijn door of afhankelijk zijn van de | - de entiteiten die opgericht zijn door of afhankelijk zijn van de |
Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie; | Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie; |
- de entiteiten die opgericht zijn door of afhankelijk zijn van de | - de entiteiten die opgericht zijn door of afhankelijk zijn van de |
Franse Gemeenschapscommissie; | Franse Gemeenschapscommissie; |
- de entiteiten die opgericht zijn door of afhankelijk zijn van de | - de entiteiten die opgericht zijn door of afhankelijk zijn van de |
Vlaamse Gemeenschapscommissie; | Vlaamse Gemeenschapscommissie; |
- de entiteiten die ongeacht hun vorm of aard: | - de entiteiten die ongeacht hun vorm of aard: |
o opgericht zijn met het specifieke doel te voorzien in behoeften van | o opgericht zijn met het specifieke doel te voorzien in behoeften van |
algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn; | algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn; |
o rechtspersoonlijkheid hebben; | o rechtspersoonlijkheid hebben; |
o en waarvan hetzij de activiteiten in hoofdzaak door de overheden of | o en waarvan hetzij de activiteiten in hoofdzaak door de overheden of |
instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of de gemeenten | instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of de gemeenten |
gelegen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | gelegen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
worden gefinancierd, hetzij het beheer is onderworpen aan het toezicht | worden gefinancierd, hetzij het beheer is onderworpen aan het toezicht |
door die overheden of instellingen, hetzij de meerderheid van de leden | door die overheden of instellingen, hetzij de meerderheid van de leden |
van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het | van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het |
toezichthoudend orgaan door deze overheden of instellingen zijn | toezichthoudend orgaan door deze overheden of instellingen zijn |
aangewezen; | aangewezen; |
- de verenigingen gevormd door een of meer overheidsinstellingen van | - de verenigingen gevormd door een of meer overheidsinstellingen van |
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of van de gemeenten van het | het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of van de gemeenten van het |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
c. "Overheidsopdracht": overeenkomst onder bezwarende titel die wordt | c. "Overheidsopdracht": overeenkomst onder bezwarende titel die wordt |
gesloten tussen een of meer opdrachtnemers en een of meer aanbesteders | gesloten tussen een of meer opdrachtnemers en een of meer aanbesteders |
en die betrekking heeft op het uitvoeren van werken, het leveren van | en die betrekking heeft op het uitvoeren van werken, het leveren van |
producten of het verlenen van diensten, zoals bepaald door de wet van | producten of het verlenen van diensten, zoals bepaald door de wet van |
17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten; | 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten; |
d. "Overheidsopdracht van beperkte waarde": overheidsopdracht waarvan | d. "Overheidsopdracht van beperkte waarde": overheidsopdracht waarvan |
het geraamde bedrag onder 30.000 euro excl. btw ligt; | het geraamde bedrag onder 30.000 euro excl. btw ligt; |
e. "Concessies": concessies voor werken of diensten, zoals bepaald | e. "Concessies": concessies voor werken of diensten, zoals bepaald |
door de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten; | door de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten; |
f. "Aanbestedende overheid": openbare of privéaankoper van wie de | f. "Aanbestedende overheid": openbare of privéaankoper van wie de |
gunning van bepaalde contracten, namelijk overheidsopdrachten en | gunning van bepaalde contracten, namelijk overheidsopdrachten en |
concessieovereenkomsten, gepaard gaat met regels inzake openbaarmaking | concessieovereenkomsten, gepaard gaat met regels inzake openbaarmaking |
en mededinging; | en mededinging; |
g. "Ondernemer": elke natuurlijke persoon, elke privaat- of | g. "Ondernemer": elke natuurlijke persoon, elke privaat- of |
publiekrechtelijke rechtspersoon of elke combinatie van deze personen, | publiekrechtelijke rechtspersoon of elke combinatie van deze personen, |
met inbegrip van alle tijdelijke samenwerkingsverbanden van | met inbegrip van alle tijdelijke samenwerkingsverbanden van |
ondernemingen, die werken, een werk in de zin van artikel 2, 19° van | ondernemingen, die werken, een werk in de zin van artikel 2, 19° van |
de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, leveringen of | de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, leveringen of |
diensten op de markt aanbiedt. Het betreft, naargelang het geval, een | diensten op de markt aanbiedt. Het betreft, naargelang het geval, een |
aannemer, leverancier of dienstverlener; | aannemer, leverancier of dienstverlener; |
h. "Inschrijver": ondernemer die een offerte indient; | h. "Inschrijver": ondernemer die een offerte indient; |
i. "Offerte": verbintenis van de inschrijver om de opdracht uit te | i. "Offerte": verbintenis van de inschrijver om de opdracht uit te |
voeren op grond van de opdrachtdocumenten en tegen de voorwaarden die | voeren op grond van de opdrachtdocumenten en tegen de voorwaarden die |
hij biedt; | hij biedt; |
j. "Opdrachtnemer": de inschrijver met wie de opdracht wordt gesloten; | j. "Opdrachtnemer": de inschrijver met wie de opdracht wordt gesloten; |
k. "Concessiehouder": de ondernemer met wie een concessieovereenkomst | k. "Concessiehouder": de ondernemer met wie een concessieovereenkomst |
wordt gesloten; | wordt gesloten; |
l. "Elektronische factuur": factuur die is opgesteld, verzonden en | l. "Elektronische factuur": factuur die is opgesteld, verzonden en |
ontvangen in een gestructureerde elektronische vorm volgens de | ontvangen in een gestructureerde elektronische vorm volgens de |
Europese norm (4) en die een automatische en elektronische verwerking | Europese norm (4) en die een automatische en elektronische verwerking |
ervan mogelijk maakt. Deze definitie sluit met name facturen uit die | ervan mogelijk maakt. Deze definitie sluit met name facturen uit die |
in pdf-formaat zijn opgesteld en per e-mail worden verzonden door de | in pdf-formaat zijn opgesteld en per e-mail worden verzonden door de |
ondernemers; | ondernemers; |
m. "Mercurius": technisch platform, beheerd door de FOD BOSA, dat alle | m. "Mercurius": technisch platform, beheerd door de FOD BOSA, dat alle |
elektronische facturen bestemd voor de Belgische aanbestedende | elektronische facturen bestemd voor de Belgische aanbestedende |
overheden centraliseert; | overheden centraliseert; |
n. "Peppol": communicatienetwerk van elektronische facturen die aan de | n. "Peppol": communicatienetwerk van elektronische facturen die aan de |
Europese normen beantwoorden (5) ; | Europese normen beantwoorden (5) ; |
o. "easy.brussels": agentschap voor administratieve vereenvoudiging in | o. "easy.brussels": agentschap voor administratieve vereenvoudiging in |
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. | het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. |
1.4. Toepassingsgebied | 1.4. Toepassingsgebied |
Deze omzendbrief is van toepassing op alle gewestelijke entiteiten. | Deze omzendbrief is van toepassing op alle gewestelijke entiteiten. |
Om een gemeenschappelijke aanpak te volgen op de schaal van het | Om een gemeenschappelijke aanpak te volgen op de schaal van het |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met als doel de voorwaarden te creëren | Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met als doel de voorwaarden te creëren |
voor de economische transitie om bij te dragen tot de gewestelijke | voor de economische transitie om bij te dragen tot de gewestelijke |
klimaatdoelstellingen (6) en met respect voor hun autonomie, worden de | klimaatdoelstellingen (6) en met respect voor hun autonomie, worden de |
andere Brusselse entiteiten verzocht de maatregelen van deze | andere Brusselse entiteiten verzocht de maatregelen van deze |
omzendbrief toe te passen, waarbij ze ondersteuning van easy.brussels | omzendbrief toe te passen, waarbij ze ondersteuning van easy.brussels |
kunnen krijgen. | kunnen krijgen. |
2. Instrumenten | 2. Instrumenten |
2.1. Informatie over elektronische facturatie | 2.1. Informatie over elektronische facturatie |
2.1.1. Maatregel | 2.1.1. Maatregel |
De gewestelijke entiteiten stellen de ondernemers via hun websites en | De gewestelijke entiteiten stellen de ondernemers via hun websites en |
opdrachtdocumenten op de hoogte van het gebruik van elektronische | opdrachtdocumenten op de hoogte van het gebruik van elektronische |
facturatie in het kader van de procedures voor overheidsopdrachten (7) | facturatie in het kader van de procedures voor overheidsopdrachten (7) |
. | . |
2.1.2. Doel | 2.1.2. Doel |
Door de implementatie van deze maatregel maken de ondernemers kennis | Door de implementatie van deze maatregel maken de ondernemers kennis |
met elektronische facturatie in het kader van een procedure voor | met elektronische facturatie in het kader van een procedure voor |
overheidsopdrachten. De invoering van elektronische facturatie houdt | overheidsopdrachten. De invoering van elektronische facturatie houdt |
automatisch in dat de zichtbaarheid ervan wordt vergroot. | automatisch in dat de zichtbaarheid ervan wordt vergroot. |
2.2. Facturen opgesteld door ondernemers | 2.2. Facturen opgesteld door ondernemers |
2.2.1. Maatregel | 2.2.1. Maatregel |
De ondernemers zijn verplicht hun facturen elektronisch naar de | De ondernemers zijn verplicht hun facturen elektronisch naar de |
gewestelijke entiteiten te versturen. De entiteiten vermelden deze | gewestelijke entiteiten te versturen. De entiteiten vermelden deze |
verplichting in de opdrachtdocumenten. | verplichting in de opdrachtdocumenten. |
2.2.2. Uitzonderingen | 2.2.2. Uitzonderingen |
In afwijking van punt 2.2.1. vallen de volgende opdrachten niet onder | In afwijking van punt 2.2.1. vallen de volgende opdrachten niet onder |
het toepassingsgebied van deze maatregel: | het toepassingsgebied van deze maatregel: |
- Overheidsopdrachten die gegund worden aan een ondernemer die | - Overheidsopdrachten die gegund worden aan een ondernemer die |
gevestigd is in een land waar geen leveranciers met toegangspunt tot | gevestigd is in een land waar geen leveranciers met toegangspunt tot |
Peppol bestaan (8) ; | Peppol bestaan (8) ; |
- Overheidsopdrachten waarvoor de betaling vooraf gebeurt of op de dag | - Overheidsopdrachten waarvoor de betaling vooraf gebeurt of op de dag |
van de levering of dienstverlening. | van de levering of dienstverlening. |
2.2.3. Doel | 2.2.3. Doel |
De verplichting voor ondernemers om hun facturen digitaal te versturen | De verplichting voor ondernemers om hun facturen digitaal te versturen |
is een belangrijk instrument om een volledige dematerialisatie van de | is een belangrijk instrument om een volledige dematerialisatie van de |
aankoopcyclus te bereiken en alle partijen te laten genieten van de | aankoopcyclus te bereiken en alle partijen te laten genieten van de |
voordelen van deze facturatiewijze. | voordelen van deze facturatiewijze. |
Desalniettemin zijn er uitzonderingen op deze maatregel voor bepaalde | Desalniettemin zijn er uitzonderingen op deze maatregel voor bepaalde |
overheidsopdrachten waarvan de betalingstermijnen zeer kort zijn. Er | overheidsopdrachten waarvan de betalingstermijnen zeer kort zijn. Er |
is ook in een uitgestelde datum van inwerkingtreding voorzien (zie | is ook in een uitgestelde datum van inwerkingtreding voorzien (zie |
hieronder) voor de overheidsopdrachten van beperkte waarde om de | hieronder) voor de overheidsopdrachten van beperkte waarde om de |
invoering van elektronische facturatie voor zo veel mogelijk | invoering van elektronische facturatie voor zo veel mogelijk |
ondernemers te vergemakkelijken. | ondernemers te vergemakkelijken. |
2.3. Facturen opgesteld door gewestelijke entiteiten | 2.3. Facturen opgesteld door gewestelijke entiteiten |
2.3.1. Maatregel | 2.3.1. Maatregel |
De gewestelijke entiteiten versturen hun facturen elektronisch naar | De gewestelijke entiteiten versturen hun facturen elektronisch naar |
overheidsinstellingen die op Mercurius geregistreerd zijn (9). | overheidsinstellingen die op Mercurius geregistreerd zijn (9). |
2.3.2. Doel | 2.3.2. Doel |
Het versturen van elektronische facturen door de Brusselse | Het versturen van elektronische facturen door de Brusselse |
gewestelijke entiteiten stimuleert de invoering ervan door andere | gewestelijke entiteiten stimuleert de invoering ervan door andere |
Belgische publieke entiteiten en kan een bijkomend middel zijn om deze | Belgische publieke entiteiten en kan een bijkomend middel zijn om deze |
facturatiewijze te bevorderen. | facturatiewijze te bevorderen. |
3. Monitoring | 3. Monitoring |
easy.brussels dient een driemaandelijks verslag op te stellen dat | easy.brussels dient een driemaandelijks verslag op te stellen dat |
minstens onderstaande indicatoren bevat, zowel globaal gezien als | minstens onderstaande indicatoren bevat, zowel globaal gezien als |
uitgesplitst per gewestelijke entiteit: | uitgesplitst per gewestelijke entiteit: |
- Percentage elektronische facturatie; | - Percentage elektronische facturatie; |
- Gemiddelde betalingstermijn. | - Gemiddelde betalingstermijn. |
De gewestelijke entiteiten en de andere Brusselse entiteiten die de | De gewestelijke entiteiten en de andere Brusselse entiteiten die de |
maatregelen van deze omzendbrief toepassen, bezorgen easy.brussels | maatregelen van deze omzendbrief toepassen, bezorgen easy.brussels |
(10) de nodige gegevens voor het opstellen van dit verslag. | (10) de nodige gegevens voor het opstellen van dit verslag. |
4. Ondersteuning en contactpunt | 4. Ondersteuning en contactpunt |
easy.brussels biedt ondersteuning aan Brusselse entiteiten bij de | easy.brussels biedt ondersteuning aan Brusselse entiteiten bij de |
toepassing van de maatregelen van deze omzendbrief.Deze ondersteuning | toepassing van de maatregelen van deze omzendbrief.Deze ondersteuning |
wordt hoofdzakelijk verleend in de vorm van de organisatie van | wordt hoofdzakelijk verleend in de vorm van de organisatie van |
informatiesessies, hetzij in levende lijve, hetzij via | informatiesessies, hetzij in levende lijve, hetzij via |
teleconferenties (voor aanbestedende overheden en ondernemers), en de | teleconferenties (voor aanbestedende overheden en ondernemers), en de |
publicatie van standaarddocumenten op haar website | publicatie van standaarddocumenten op haar website |
(www.easy.brussels). | (www.easy.brussels). |
De besturen en ondernemers kunnen hun vragen over de elektronische | De besturen en ondernemers kunnen hun vragen over de elektronische |
facturatie aan easy.brussels bezorgen via info-efact@gob.brussels. | facturatie aan easy.brussels bezorgen via info-efact@gob.brussels. |
5. Inwerkingtreding | 5. Inwerkingtreding |
Deze omzendbrief treedt in werking op 1 september 2020 voor: | Deze omzendbrief treedt in werking op 1 september 2020 voor: |
? overheidsopdrachten die vanaf 1 september 2020 worden gepubliceerd, | ? overheidsopdrachten die vanaf 1 september 2020 worden gepubliceerd, |
? overheidsopdrachten waarvoor, bij gebrek aan de publicatie van een | ? overheidsopdrachten waarvoor, bij gebrek aan de publicatie van een |
aankondiging, de uitnodiging om een kandidatuur of offerte in te | aankondiging, de uitnodiging om een kandidatuur of offerte in te |
dienen vanaf 1 september 2020 wordt uitgeschreven. | dienen vanaf 1 september 2020 wordt uitgeschreven. |
In afwijking van voorgaande alinea, treedt deze omzendbrief in werking | In afwijking van voorgaande alinea, treedt deze omzendbrief in werking |
op 1 november 2020 voor: | op 1 november 2020 voor: |
? overheidsopdrachten van beperkte waarde die vanaf 1 november 2020 | ? overheidsopdrachten van beperkte waarde die vanaf 1 november 2020 |
worden gepubliceerd, | worden gepubliceerd, |
? overheidsopdrachten van beperkte waarde waarvoor, bij gebrek aan de | ? overheidsopdrachten van beperkte waarde waarvoor, bij gebrek aan de |
publicatie van een aankondiging, de uitnodiging om een kandidatuur of | publicatie van een aankondiging, de uitnodiging om een kandidatuur of |
offerte in te dienen vanaf 1 november 2020 wordt uitgeschreven. | offerte in te dienen vanaf 1 november 2020 wordt uitgeschreven. |
Brussel, 3 juli 2020. | Brussel, 3 juli 2020. |
De minister bevoegd voor Tewerkstelling en Beroepsopleiding, Digitale | De minister bevoegd voor Tewerkstelling en Beroepsopleiding, Digitale |
Transitie, Plaatselijke Besturen, Dierenwelzijn en Administratieve | Transitie, Plaatselijke Besturen, Dierenwelzijn en Administratieve |
Vereenvoudiging, | Vereenvoudiging, |
B. CLERFAYT | B. CLERFAYT |
_______ | _______ |
Nota's | Nota's |
(1) "Elektronische facturatie - Nota aan de overheden van het Brussels | (1) "Elektronische facturatie - Nota aan de overheden van het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest, easy.brussels, 2018. | Hoofdstedelijk Gewest, easy.brussels, 2018. |
(2) "Environmentally friendly electronic invoice", Federation of | (2) "Environmentally friendly electronic invoice", Federation of |
Finnish Financial Services, 2018. | Finnish Financial Services, 2018. |
(3) In de uitbreiding van het verplichten van elektronische facturatie | (3) In de uitbreiding van het verplichten van elektronische facturatie |
voor opdrachtnemers door de aanbestedende overheid of toezichthoudende | voor opdrachtnemers door de aanbestedende overheid of toezichthoudende |
overheid is uitdrukkelijk voorzien in de memorie van toelichting van | overheid is uitdrukkelijk voorzien in de memorie van toelichting van |
de wet van 7 april 2019 over de elektronische facturatie. | de wet van 7 april 2019 over de elektronische facturatie. |
(4) Deze factuurvorm moet de Europese norm "EN 16931-1:2017" naleven. | (4) Deze factuurvorm moet de Europese norm "EN 16931-1:2017" naleven. |
Deze norm is vooral belangrijk voor de ontwikkelaars van beheertools | Deze norm is vooral belangrijk voor de ontwikkelaars van beheertools |
voor elektronische facturatie.Meer informatie op | voor elektronische facturatie.Meer informatie op |
www.publicprocurement.be | www.publicprocurement.be |
(5) Meer informatie over Peppol is terug te vinden op | (5) Meer informatie over Peppol is terug te vinden op |
https://peppol.eu. | https://peppol.eu. |
(6) Zie Strategie Go4Brussels 2030, doelstelling 1.1. | (6) Zie Strategie Go4Brussels 2030, doelstelling 1.1. |
(7) Document- en communicatiesjablonen zijn beschikbaar op | (7) Document- en communicatiesjablonen zijn beschikbaar op |
https://easy.brussels/projects/elektronische-factuur-2/?lang=nl | https://easy.brussels/projects/elektronische-factuur-2/?lang=nl |
(8) Zie lijst: https://peppol.eu/who-is-who/peppol-certified-aps/ | (8) Zie lijst: https://peppol.eu/who-is-who/peppol-certified-aps/ |
(9) Zie lijst op https://directory.peppol.eu/public | (9) Zie lijst op https://directory.peppol.eu/public |
(10) Per mail naar info-efact@gob.brussels of via een andere | (10) Per mail naar info-efact@gob.brussels of via een andere |
elektronische weg. | elektronische weg. |